ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
Nr. 4, 8 aprilie 2003

Activitatea instituțiilor publice

Relații externe

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Parlament

În perioada în cauză Parlamentul a adoptat următoarele dintre cele mai importante acte legislative:

Legea privind administrația publică locală (în redacție nouă)

La adoptarea variantei finale a acestei legi s-a afirmat că în procesul de elaborare a ei s-a ținut cont de toate recomandările experților Consiliului Europei, în special, de cele vizînd asigurarea autonomiei financiare, delimitarea atribuțiilor între puterea centrală și locală, precum și de cele referitoare la controlul administrativ al actelor autorităților administrației publice locale.

Odată adoptată, a devenit posibilă fixarea datei alegerilor locale generale pentru 25 mai 2003.

Legea privind inspecția înainte de expediție

Varianta finală a legii conține două prevederi pe care anterior reprezentanții organizațiilor financiare internaționale le-au considerat ca inacceptabile în principiu. Astfel, legea conține prevederi conform cărora se vor determina prin concurs cel puțin 2 companii abilitate să efectueze inspecția, iar lista mărfurilor supuse inspecției va fi aprobată de Parlament. În aceste condiții, deblocarea finanțării externe devine problematică.

Legea privind modificarea și completarea Legii despre statutul deputatului

Prin legea respectivă au fost excluse din legislație prevederile conform cărora mandatul de deputat putea fi revocat în caz de condamnare pentru infracțiune sau de incompatibilitate cu o altă funcție remunerată.

Legile de ratificare a Acordului cvadripartit pentru tranzitarea materialelor nucleare de la CAE Kozlodui

Înainte de a ratifica tratatul cvadripartit, Parlamentul a adoptat o serie de modificări în legislația referitoare la mediu și la transport, prin care a stabilit excepțiile de la interdicția transportării materialelor nucleare. Acordul respectiv a fost semnat de guvernele țărilor membre încă în luna noiembrie 1997. El conține prevederi referitoare la: organele competente de asigurare a măsurilor prevăzute; tipurile de transport utilizat; răspunderea pentru prejudiciul nuclear în eventualitatea unui incident nuclear (numai Federația Rusa sau Bulgaria); lichidarea consecințelor avariei (din contul statului pe a cărui teritoriu s-a produs) etc.

Legea de ratificare a acordului pentru aderarea Ucrainei la Uniunea economică a CSI

Deși a preluat președinția în cadrul organelor de conducere a CSI, pînă în prezent Ucraina nu avea calitatea de membru-asociat la Uniunea economică a CSI, deoarece la etapa inițială solicitase un statut special și intenționase încheierea unui acord bilateral.

Legea privind indexarea pensiilor

Prin legea respectivă Parlamentul a stabilit că anual, începînd cu data de 1 aprilie curent, se vor indexa pensiile care nu vor depăși trei salarii minime.

Reprezentanții organismelor financiare internaționale s-au arătat destul de sceptici față de posibilitățile financiare ale bugetului pentru acoperirea majorărilor la pensii și s-a remarcat că aceste modificări ar putea fi o piedică pentru reluarea finanțării externe.

Legea pentru înființarea Departamentului de migrațiune

Crearea Departamentului de migrațiune este prevăzută de Legea migrației care a fost adoptată la finele anului trecut de către Parlament. Prin formarea acestui organ central de specialitate, numărul ministerelor, departamentelor și instituțiilor centrale de specialitate subordonate Guvernului a ajuns la cifra de 29, ultimele 8 fiind înființate în perioada 2001-2003.

Hotărîrea privind rezultatele controlului executării legislației de către organele vamale

Prin hotărîrea respectivă Parlamentul a constatat existența unor abateri grave de la prevederile legislației în activitatea organelor vamale și a stabilit un șir de măsuri ce urmează a fi întreprinse.

Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative referitoare la activitatea Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și a Corupției, adoptată în prima lectură

Proiectul propune modificarea și completarea competențelor și atribuțiilor CCCEC cuprinse actualmente în: Codul de procedură penală, Codul fiscal, Codul vamal, Legea privind combaterea spălării banilor, Legea Curții de Conturi etc. cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

Remanieri

La 26 martie curent, Guvernul l-a numit pe Andrei Cuculescu în funcția de viceministru al Transporturilor și Comunicațiilor, iar pe Petru Grecu - în funcția de director adjunct al Agenției Naționale pentru Reglementare în Telecomunicații.

Viceministrul Justiției, Victor Crețu, a fost desemnat, din oficiu, în calitate de reprezentant permanent al Guvernului în Curtea Constituțională (CC), urmînd să asigure interacțiunea dintre aceste două instituții, să reprezinte interesele Guvernului în CC, să coordoneze participarea reprezentanților autorităților administrației publice centrale la ședințele CC în domeniile ce țin de competența acestora etc.

De asemenea, cabinetul de miniștri l-a numit pe ex-ministrul Afacerilor Externe, Nicolae Cernomaz, în calitate de ambasador extraordinar și plenipotențiar al Republicii Moldova în Ucraina.

Hotărîri

Guvernul a instituit, la 26 martie curent, zece comisii a căror sarcină de bază constă în organizarea procesului de lichidare a județelor și de formare a raioanelor. Comisiile urmează să efectueze activitatea de inventariere și evidență a bunurilor materiale, a patrimoniului comisiilor județene și a prefecturilor, și să transmită aceste bunuri în gestiunea noilor autorități ale administrației publice locale.

La 27 martie a fost aprobată "Lista împrumuturilor și granturilor acordate Guvernului Republicii Moldova sau acordate cu garanție de stat din contul împrumuturilor acordate de organismele financiare internaționale (inclusiv din cota parte a Guvernului), destinate realizării proiectelor respective, precum și din contul granturilor acordate instituțiilor finanțate de la buget" (A se vedea Monitorul oficial, an. X, nr. 60-61 (1153-1154), din 1 aprilie 2003). Organele vamale sînt obligate să asigure importarea mărfurilor destinate realizării acestor proiecte fără perceperea taxelor pe valoare adăugată, vamale și pentru efectuarea procedurilor vamale.

Executivul a aprobat cota de imigrare pentru anul 2003, potrivit căreia în Republica Moldova vor putea imigra 2114 persoane. Această cifră constituie 0,05% din numărul total al populației cu domiciliu permanent în Republica Moldova.

În semestrul al II-lea al anului curent, potrivit Planului de măsuri privind eficientizarea activității autorităților publice, ministerele, departamentele, instituțiile și autoritățile administrației publice centrale vor trebui să prezinte Guvernului regulamente privind activitatea, funcțiile și structura organizatorică ale acestora. Planul presupune, de asemenea, racordarea structurii Executivului la Strategia de dezvoltare social-economică a Republicii Moldova pînă în anul 2005.

La inițiativa cabinetului de miniștri, a fost instituit un mecanism de indexare anuală a pensiilor stabilite în sistemul public de asigurări sociale. Coeficientul de indexare va constitui media dintre rata inflației pentru anul precedent și procentul anual de creștere a salariului mediu pe țară. Suma minimă destinată indexării pensiilor integrale pentru limita de vîrstă în 2003 nu va coborî sub 50 lei, iar pensia minimă pentru limita de vîrstă pentru lucrătorii din economia națională va fi de 135 lei. Indexarea pensiilor va fi efectuată începînd cu 1 aprilie 2003.

În cadrul ședinței Guvernului din 2 aprilie curent, au fost avizate: Programul Național Social "Alocații și credite pentru locuință" pentru anii 2003-2008; Concepția de orientare, pregătire și instruire profesională a resurselor umane; Regulamentul provizoriu de funcționare a Comisiei republicane permanente pentru organizarea expertizei, evaluării și comercializării bunurilor sechestrate etc. În cadrul aceleiași ședințe, Vasile Tarlev, prim-ministrul Republicii Moldova, a solicitat Ministerului Economiei să elaboreze "un plan de măsuri de dezvoltare social-economică a fiecărui raion". cuprins articolul precedent articolul următor


3. Președinție

Președintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin, a convocat la 27 martie a.c. o ședință în cadrul căreia a fost examinată situația creată în regiunea transnistreană. Șeful statului și-a exprimat punctul său de vedere vis-a-vis de recenta hotărîre a Consiliului apărării de la Tiraspol privind introducerea pînă la 1 aprilie a stării de război pe întreg teritoriul Transnistriei.

La 1 aprilie a.c., Vladimir Voronin s-a întreținut cu Mircea Geoană, ministrul Afacerilor Externe al României. În cadrul întrevederii, Vladimir Voronin și-a exprimat speranța că în curînd vor fi depășite "obstacolele care țin de utilizarea unei terminologii inadecvate privind statul moldovenesc și elementele de constituire și consolidare a acestuia". Șeful diplomației române l-a asigurat pe Președintele moldovean că România este dispusă să susțină eforturile Republicii Moldova de integrare în Uniunea Europeană (UE) și să sprijine interesele statului nostru în cadrul Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est (PSESE). Mircea Geoană a subliniat că UE ar trebui să ofere Moldovei mai mult decît se dorește a fi făcut în cadrul inițiativei "Europa lărgită". Diplomatul român a asigurat partea moldovenească de faptul că România nu intenționează să introducă pînă în 2007 regimul de vize pentru cetățenii Republicii Moldova. În același context, părțile au convenit asupra necesității semnării Tratatului politic de bază între Republica Moldova și România, urmînd ca la mijlocul lunii aprilie să fie reluată activitatea comitetelor interministeriale moldo-române.

Șeful statului s-a întrevăzut în această perioadă și cu Jaap de Hoop Scheffer, președinte în exercițiu al OSCE și ministru al Afacerilor Externe al Regatului Țărilor de Jos. În cadrul întrevederii a fost discutată posibilitatea adoptării de către Parlamentul de la Chișinău a Protocolului cu privire la reglementarea definitivă a contenciosului transnistrean și a componenței viitoarei Comisii mixte pentru elaborarea noii Constituții. Diplomatul olandez a menționat în acest context că Sovietul Suprem din regiunea transnistreană și-a arătat disponibilitatea de a adopta un asemenea Protocol. Jaap de Hoop Scheffer l-a asigurat pe Vladimir Voronin că, în calitatea sa de președinte al OSCE, este dispus să ofere sprijin în vederea securizării graniței Republicii Moldova cu Ucraina. cuprins articolul precedent articolul următor


II. Relații externe

Ștefan Odagiu, vicepremier și ministru al Economiei, s-a întrunit cu Dirk Verbeken și Joze Leandro, reprezentanți ai misiunii Comisiei Europene (CE), aflați într-o vizită de lucru în Republica Moldova. În cadrul acestei reuniuni, vicepremierul a enunțat doleanța părții moldovenești de a fi extins încă pentru trei ani proiectul TACIS "Asistență pentru implementarea Acordului de Parteneriat și Cooperare (APC) dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană". Ștefan Odagiu a justificat această cerere reiterînd prioritatea integrării europene pentru Republica Moldova. În cadrul acestei vizite, misiunea CE a negociat cu structurile guvernamentale condițiile acordării de către UE a unui grant în valoare de 15 mln euro.

Se cere de amintit că Proiectul TACIS, în valoare de 2,5 mln euro, a fost lansat în aprilie 2000 și urma a fi încheiat la 31 martie 2003, dar a fost extins pînă în luna iunie curent, din contul rezervelor ce s-au făcut în bugetul acestui proiect.

La 2 aprilie curent a fost avizat pozitiv proiectul de lege privind ratificarea Acordului de liber schimb, semnat la 23 decembrie 2002 între Guvernul Republicii Moldova și Consiliul de Miniștri al Bosniei-Hertzegovina. Se cere de menționat faptul că semnarea acordurilor de liber schimb între statele membre ale PSESE este prevăzută în Memorandumul de Înțelegere (MdÎ) privind Liberalizarea și Facilitarea Comerțului în Europa de Sud-Est, la care este parte și Republica Moldova. cuprins articolul precedent


III. Studii, analize, comentarii

Revizuirea organizării administrative a teritoriului Republicii Moldova
Igor Boțan, 8 aprilie 2003

La 21 martie 2003 a intrat în vigoare noua Lege privind organizarea adminstrativ-teritorială a Republicii Moldova (RM). Pentru justificarea revizuirii sistemului de administrație publică locală, autoritățile moldovenești au invocat două argumente principale »»»


Politica socială: deocamdată fără strategie?
Ștefan Zgama, 8 aprilie 2003

Acordarea unei atenții sporite sferei sociale, declarate de către Guvern drept o prioritate majoră, a fost stimulată de la începutul lui 2003 de două circumstanțe suplimentare »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect