ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
Nr. 6, 7 mai 2003

Activitatea instituțiilor publice

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Parlament

În perioada în cauză Parlamentul a adoptat următoarele dintre cele mai importante acte legislative:

Legea pentru modificarea Legii cu privire la actele de stare civilă

Prin legea respectivă a fost exclusă obligativitatea întocmirii actelor de stare civilă în limba moldovenească "și în limba rusă". Dînd curs deciziei Curții Constituționale, Parlamentul a stabilit că actele de stare civilă vor fi întocmite în limba de stat "și într-o altă limbă, conform Legii cu privire la funcționarea limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova".

În consecință, se poate constata că Legislativul nu s-a conformat pe deplin hotărîrii Curții Constituționale, deoarece, înlocuind prevederea neconstituțională, face trimitere la o normă care este și ea neconstituțională de drept. Această constatare se deduce din faptul că art.VII din Titlul VII al Constituției "Dispoziții finale și tranzitorii" prevede expres: "Legea din 1 septembrie 1989 cu privire la funcționarea limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova rămîne în vigoare în măsura în care nu contravine prezentei Constituții". Deoarece actele de stare civilă sînt acte juridice oficiale, rezultă că asupra lor se răsfrînge direct art.13 din Constituție și că alte prevederi anterioare intrării în vigoare a Legii supreme nu au putere juridică.

O altă concluzie care se impune în acest context este că majoritatea parlamentară efectuează sistematic modificări care au menirea de a întări statutul limbii ruse. (A se vedea: Legea privind protecția consumatorului, Legea medicamentelor etc.).

Legea pentru modificarea Codului de contravenții

Prin legea respectivă Parlamentul a exclus din Codul de contravenții posibilitatea de a sancționa pentru comercializarea armelor și munițiilor în alte magazine specializate decît cele "de stat".

Hotărîrea privind desemnarea membrilor Comisiei de elaborare a noii Constituții a Republicii Moldova

În componența Comisiei de elaborare a noii Constituții a Republicii Moldova au fost numiți 3 juriști: N. Chiseev, ex-judecător al Curții Constituționale; V. Mocreac, profesor de drept constituțional, și I. Creangă, șef al Direcției juridice a Parlamentului Republicii Moldova.

Desemnarea în componența comisiei doar a unor juriști profesioniști a provocat nemulțumirea mai multor deputați care au considerat că un asemenea lucru important nu trebuie încredințat doar unor persoane cu studii juridice, deoarece vor fi și alte probleme de examinat. În ciuda protestelor, majoritatea parlamentară a votat hotărîrea respectivă, argumentînd prin faptul că oricum ulterior textul noii Constituții va fi examinat de Parlament și supus referendumului național și astfel deputații vor avea posibilitatea să-și expună părerea.

Noul Cod de procedură civilă

Parlamentul a adoptat în lectura a doua cîteva capitole din noul Cod de procedură civilă (CPC) al Republicii Moldova, acceptînd prevederile referitoare la: procedura dezbaterilor judiciare; adoptarea și conținutul hotărîrilor instanțelor judecătorești; suspendarea și încetarea procesului civil; scoaterea cererii de pe rol; întocmirea documentelor procesuale.

Parlamentul a decis să accepte amendamentele prin care din noul CPC au fost excluse prevederile referitoare la procedura de examinare a cauzelor în lipsa pîrîtului (procedura în contumacie).

Legea despre evaluarea conformității produselor

Legea stabilește cadrul de reglementare necesar evaluării conformității produselor, utilajelor, proceselor, tehnologiilor, sistemelor de producție și de calitate, serviciilor etc., în scopul de a asigura securitatea națională, evita fraudele, asigura apărarea drepturilor, proteja viața, sănătatea și averea consumatorilor. Legea se aplică în privința tuturor produselor introduse pe piață sau utilizate în Republica Moldova. Legea mai stabilește și anumite excepții, vizînd mărfurile strategice și produse din domenii special reglementate.

Una dintre cele mai importante prevederi ale legii este obligativitatea marcării tuturor produselor supuse certificării conformității cu marca națională de conformitate sau cu alte mărci de conformitate aprobate. Obligația obținerii mărcii revine furnizorului care plasează produsul pe piață.

Legea privind prohibiția pescuitului industrial

Legea adoptată prevede derogarea de la Legea regnului animal și interzice pescuitul industrial în rîurile Nistru și Prut, precum și în lacurile de acumulare Dubăsari și Costești-Stînca pentru o perioadă de 3 ani.

Legea de modificare a bugetului de stat pe anul 2003

Prin legea respectivă Parlamentul a scutit de plata taxei pe valoare adăugată: materialele importate pentru asamblarea cuptoarelor de topire a sticlei; 12 clopote bisericești importate pentru asigurarea desfășurării Primului concurs internațional de clopotari bisericești.

Legile privind reforma judiciară și optimizarea sistemului instanțelor judecătorești, adoptate de Parlament în prima lectură

Legile în cauză derivă din modificările efectuate la finele anului 2002 în Constituția Republicii Moldova, conform cărora în termen de 6 luni urmează să fie reorganizate tribunalele și curțile de apel. Legea propune ca tribunalele din orașele Chișinău, Bălți, Bender, Cahul și Comrat să se reorganizeze în curți de apel de circumscripțiile respective, iar Judecătoria economică a Republicii Moldova să fie reorganizată în Curtea de apel economică. Totodată, se propune lichidarea actualei Curți de Apel. cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

Remanieri

Vladimir Vintea a fost eliberat, la 23 aprilie a.c., din funcția de consilier principal de stat, șef al Cabinetului primului-ministru, în baza cererii depuse. În aceeași zi, Guvernul a decis, de asemenea, eliberarea din funcție a lui Ghenadie Eni, consilier principal de stat pentru politică fiscală, dezvoltare durabilă și proiecte investiționale, șef al grupului de experți, precum și a lui Alexandru Grecu, prim-director adjunct al Departamentului Trupelor de Grăniceri.

Pe de altă parte însă, Ilie Vancea, ambasador extraordinar și plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Belarusi, a fost numit în funcția de ambasador extraordinar și plenipotențiar al Moldovei în Republica Estonia, Republica Letonă și Republica Lituania, prin cumul, cu reședința la Minsk. Vasile Sturza, fostul președinte al Comisiei de stat pentru problema transnistreană, a fost confirmat în funcția de ambasador extraordinar și plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Bulgaria.

Hotărîri

La 15 aprilie curent, prin decizie guvernamentală a fost instituită Comisia interguvernamentală moldo-română de colaborare economică, comercială și tehnico-științifică.

Guvernul a aprobat, la 17 aprilie a.c., Regulamentul privind Fondul de susținere a exportului și componența nominală a Consiliului administrativ al acestui fond. Regulamentul indică transferurile de la bugetul de stat, donațiile persoanelor fizice și juridice din țară și de peste hotare și sponsorizările drept surse de creare a Fondului. Aceste mijloace bănești vor fi utilizate pentru: "proiectele de promovare a imaginii Republicii Moldova în străinătate; realizarea unor pagini de prezentare a Moldovei în cotidienele de notorietate din străinătate și în cadrul unor emisiuni pe posturi de televiziune; proiectele de prezentare a economiei în ansamblu sau a unor sectoare economice și informări periodice destinate agențiilor de rating, băncilor de investiții" ; participări la expoziții mondiale etc. Se cere de remarcat însă că Regulamentul nu specifică destinația alocărilor de la bugetul de stat în cazul în care acestea vor rămîne neutilizate la sfîrșitul unui an de gestiune a mijloacelor Fondului.

În aceeași zi, a fost aprobat și Programul național de asigurare a securității ecologice, și planul de măsuri ce îi corespunde. Conform hotărîrii Guvernului, ministerele, departamentele, autoritățile administrației publice centrale și locale urmează să elaboreze și să aprobe în termen de trei luni planuri de asigurare a securității ecologice la nivel departamental și local, ca mai apoi să prezinte cu regularitate informații privind implementarea prevederilor acestui program.

Cabinetul de miniștri a luat act de proiectul Convenției interguvernamentale pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit și pe proprietate, inițiind în acest scop negocieri cu Republica Irlanda, Republica Populară Bangladesh și cu Republica Socialistă Vietnam.

A fost aprobat, de asemenea, Acordul între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Federației Ruse privind recunoașterea reciprocă a actelor de studii, semnat la 3 martie 2003.

În scopul aducerii legislației în vigoare în concordanță cu modificările din Constituție, la 24 aprilie curent, Guvernul a avizat pozitiv proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii cetățeniei Republicii Moldova, potrivit căreia moldovenii vor putea avea cetățenie multiplă. A fost avizat, de asemenea, proiectul de lege privind garantarea depozitelor persoanelor fizice în valută națională și străină, care presupune crearea unui fond al depozitelor garantate, ce urmează a fi format din cotizațiile anuale ale băncilor comerciale din contul venitului neimpozabil.

În afară de acestea, Guvernul și-a desemnat, la 30 aprilie curent, reprezentanții săi în Consiliul de observatori al Companiei "Teleradio-Moldova". Ei sînt: Iurie Moraru, șef al Serviciului de presă al Guvernului, și Iurie Bucinschi, consilier principal de stat în problemele dezvoltării sociale. cuprins articolul precedent articolul următor


3. Președinție

Președintele Vladimir Voronin a înaintat, la 25 aprilie curent, Parlamentului spre examinare proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii cu privire la cetățenia Republicii Moldova. Potrivit acestui proiect, art. 24 al legii respective urmează a fi completat cu două alineate noi pentru ca dobîndirea cetățeniei altor state să nu atragă după sine pierderea cetățeniei Republicii Moldova. Proiectul mai prevede și modificarea articolelor 12 și 16 ale acestei legi.

Șeful statului s-a întreținut, la 29 aprilie a.c., cu asistentul adjunct al secretarului de stat al SUA de la Biroul pentru Europa și Eurasia, Steven Pifer. Oficialul american a reafirmat disponibilitatea administrației de la Washington de a sprijini Republica Moldova în procesele de promovare a reformelor, de integrare europeană și de reintegrare a țării. De asemenea, s-a discutat pe marginea evenimentelor de ultimă oră din cadrul procesului de soluționare a diferendului transnistrean. În acest context, Steven Pifer a menționat că SUA este dispusă să ofere asistența necesară în vederea menținerii stabilității în regiunea transnisterană în perioada postconflict. În cadrul întrevederii s-a discutat și despre relațiile Republicii Moldova cu organismele financiare internaționale și despre mersul campaniei electorale locale. cuprins articolul precedent articolul următor


II. Studii, analize, comentarii

1. Moldova - viitoare vecină sau membră a UE?
Valeriu Gheorghiu

Relațiile Moldovei cu UE numără deja 10 ani, dar evoluția lor a fost mult mai lentă decît în cazul altor țări europene. De cele mai dese ori se spune că de vină este conflictul transnistrean și implicarea Rusiei, precum și faptul că Moldova aparține spațiului postsovietic.

Dar conflictul transnistrean nu este o piedică de netrecut pe calea aderării la UE. Ciprul are un conflict care durează de mult mai mult, și chiar recent o nouă tentativă de reunificare a Ciprului, întreprinsă de Secretarul General al ONU Kofi Annan a eșuat. Însă în pofida acestui fapt partea greacă a Ciprului este acceptată în UE ca stat membru cu drepturi depline, ceea ce ne-ar da argumente serioase în discuția cu Uniunea Europeană.

Bosnia și Herțegovina este de fapt un protectorat al ONU, în care sînt trei guverne, trei armate etc., și există o republică separatistă sîrbă. Dar această țară este inclusă în Procesul de Stabilizare și Asociere, ceea ce-i deschide o perspectivă clară de integrare în UE. Federația Serbia și Muntenegru include regiunea Kosovo, care este și ea sub autoritatea ONU și a OSCE.

Implicarea Rusiei nu poate fi exclusă total, dar ea poate fi diminuată, ținînd cont de de următorii factori:

  • intensificarea eforturilor Rusiei de a pătrunde pe piețele europene și mondiale, inclusiv prin tendința de a crea un spațiu economic unic european și de a adera la OMC;
  • intensificarea dialogului politic dintre UE și Rusia face posibilă plasarea pe agenda discuțiilor a problemelor de interes comun, cum ar fi soluționarea conflictului transnistrean.

Deși Moldova este membră a CSI, dar totodată face parte din Pactul de Stabilitate, Inițiativa de Cooperare în Europa de Sud-Est, Planul de acțiune al SUA pentru Europa de Sud-Est, și membră a OMC, calități pe care nu le întrunesc ceilalți membri occidentali ai CSI. Mai mult decît atît, pentru poporul moldovenesc este firesc să se afle anume în mediul latin și francofon, deci cel european.

În această ordine de idei este foarte importantă reacția țării noastre la recenta Comunicare a Comisiei Europene cu titlul "Europa lărgită - vecinătatea: un nou cadru propus pentru relațiile cu vecinii UE de la est și sud", adoptată la 11 martie a.c. Conform acestui document, în deceniul ce vine UE ne propune colaborarea în următoarele domenii:

  • extinderea pieței interne și a structurilor de reglementare;
  • relații preferențiale comerciale și deschiderea pieței;
  • perspective pentru migrație legală și circulația persoanelor;
  • cooperare mai intensă în prevenirea și combaterea riscurilor la adresa securității;
  • implicarea politică mai activă a UE în prevenirea conflictelor și aplanarea crizelor;
  • sporirea eforturilor în vederea promovării drepturilor omului și a cooperării culturale, precum și consolidarea înțelegerii reciproce;
  • integrarea în rețelele de transport, energetice și de telecomunicații, precum și în sectorul european de cercetări;
  • noi instrumente de promovare și protecție a investițiilor;
  • sprijinirea în procesul de integrare în sistemul mondial de comerț;
  • intensificarea asistenței, ajustată mai bine la necesități;
  • noi surse de finanțare.

Sigur, față de APC, viitorul statut de vecin al Moldovei cu UE pare să fie mai avansat. Problema însă constă în aceea că UE propune toate acestea nu numai nouă, ci și Ucrainei, Rusiei și Belarusi, deci nu ia în considerare eforturile noastre de a ne afirma ca stat din Europa de Sud-Est, și nu ne deschide perspectiva de a deveni cîndva membru al UE.

Iar acest factor extern este foarte important. Apropierea de UE este un stimul puternic și o contribuție esențială la promovarea reformelor. Astfel, ca o reacție în lanț, obținerea de către țările Europei Centrale și de Est a statutului de membru asociat a adus la o atragere masivă a investițiilor. În ultimii 10 ani Polonia a atras investiții în valoare de 38 miliarde dolari, Cehia - 28 miliarde, România - 10 miliarde. Dacă Moldova ar deveni acum membru asociat al UE, aceasta ar spori enorm încrederea învestitorilor și ar avea efecte benefice asupra dezvoltării economice, sociale și politice a țării.

De aceea, Moldova nu trebuie să se mulțumească cu ceea ce i se propune, ci să ceară să i se deschidă perspectiva de aderare. Această poziție se bazează pe faptul că Moldova a fost și este situată în Europa, este stat sud-est european, angajat în cooperarea regională din această parte a continentului. Moldova este o țară mică, pentru care factorul extern la etapa actuală joacă un rol decisiv, și includerea căreia în UE nu poate provoca probleme de ordin financiar, politic sau social.

Pe de altă parte, UE nu poate evita încă o extindere (în afară de cele din 2004 și 2007), cînd în UE probabil se vor integra Croația, Albania, Macedonia, Bosnia și Herțegovina și Federația Serbia și Muntenegru.

Concluzia este că Republica Moldova trebuie să depună cererea de asociere, și dacă va îndeplini condițiile de rigoare, poate deveni membru asociat al UE către perioada anului 2007. O altă variantă ar fi semnarea unui Acord de Stabilizare și Asociere cu UE, luînd în considerare faptul că următoarea extindere a UE ar putea fi anume pe această filieră. În ambele cazuri, este necesară o analiză a situației și o motivație pentru alegerea variantei propuse. Dacă va implementa cu strictețe prevederile Acordului de Asociere, sau ale Acordului de Stabilizare și Asociere, Moldova poate deveni membră a UE către perioada anilor 2010-2014.

Un pas extrem de util pentru noi ar fi acum deschiderea asimetrică a pieței UE pentru mărfurile moldovenești. În prezent comerțul Moldovei cu UE constituie o parte extrem de mică din totalul comerțului comunitar (în 2000 volumul schimburilor comerciale ale Moldovei cu UE alcătuia 336 mln Euro, sau 0,04 % din comerțul extern al UE). Dacă astăzi piața UE ar fi deschisă pentru toate produsele agricole ale Moldovei, chiar și în acest domeniu Moldova ar ocupa un segment egal cu numai 0,006 %. Aceste cifre ar deveni mult mai mici începînd cu luna mai 2004, cînd în UE vor apărea mulți producători agricoli incomparabil mai mari față de Moldova.

Un moment aparte îl constituie faptul, că Moldova este admisă în Pactul de Stabilitate, dar nu și în Procesul de Stabilizare și Asociere (de fapt, nici măcar în Procesul de Cooperare în Europa de Sud-Est), ceea ce reduce substanțial din valoarea cooperării noastre în Pact. Se cunoaște faptul că celelalte țări acceptate în Pact apreciază deosebit de mult anume perspectiva de aderare la UE care se deschide prin implementarea Acordului de Stabilizare și Asociere. Semnarea de către Moldova a unui astfel de acord ar duce la aceea că UE nu ar mai trebui să facă excepții pentru Moldova și să semneze un Acord de Asociere, trezind astfel speranțe pentru Ucraina (și eventual Belarusi, după plecarea lui Lukașenko de la putere).

În afară de toate acestea, Uniunea Europeană poate folosi autoritatea ei internațională și resursele financiare (care nu trebuie să fie deloc mari, mai ales în comparație cu efectul pe care îl pot produce) pentru a se implica alături de OSCE în soluționarea conflictului transnistrean și în reabilitarea postconflictuală. UE are o astfel de experiență pozitivă din 2001, cînd a participat alături de NATO la soluționarea conflictului din Macedonia.

Concluzia generală este că nu există obstacole care ar face imposibilă integrarea Republicii Moldova în Uniunea Europeană. Este drept că sarcina noastră este foarte grea, ideea aderării Moldovei la UE trebuie să se transforme din declarații în acțiuni concrete, susținute de societate în cadrul unui consens național. Pe de altă parte, Uniunea Europeană trebuie să trateze Moldova fără discriminare, pornind de la faptul că Republica Moldova este un stat european, care are tot dreptul să se integreze în Uniunea Europeană. cuprins articolul precedent


2. Flotarea leului - liberă sau gestionată?
Tudor Neghină

În ultima vreme cursul de schimb al leul moldovenesc a suferit oscilații semnificative. Considerînd tematica cursului valutar, te ciocnești în mod inevitabil de cîteva unghiuri de abordare a problemei. În cel mai direct mod cursul valutar afectează conținutul buzunarului. Acesta din urmă este mai plin sau mai gol în dependență de perioada în care îl cercetăm: în decembrie 1997 găsim în el 215 dolari, iar în aprilie curent doar 68. Deși în ambele cazuri era vorba de cinci bancnote a cîte 200 de lei. Acest punct de vedere ne este cel mai apropiat. Chiar și în cazul în care economiile noastre sînt făcute cu precauție în dolari SUA sau (din ce în ce mai des) în Euro, lefurile sînt în cele mai multe cazuri în lei moldovenești, astfel încît valoarea lor nu ne poate lăsa indiferenți.

Un alt unghi de abordare a problemei ar fi cel al autorităților - nivelul macroeconomic. Aici se întîmplă lucruri paradoxale la prima vedere: albul nu e întotdeauna alb și negrul nu e întotdeauna negru. De exemplu, un leu "slab" i-ar avantaja pe exportatori, exporturile ar depăși importurile, balanța comercială ar produce un surplus de valută și în felul acesta leul ar fi devenit iarăși "tare". Pe de altă parte, un leu "puternic" este favorabil pentru un buget împovărat de datorii externe. Veniturile bugetare se formează în lei, iar în cazul în care acesta va fi mai "tare" va fi nevoie de mai puțini lei pentru a procura valută și a onora obligațiunile externe. Un leu "slab" îi avantajează pe cei care au poziție lungă în valută (adică activele în valută depășesc obligațiunile în valută), iar deprecierea leului le creează venituri.

Banca centrală ocupă o poziție aparte în acest sistem. Poziția ei se conține în articolul 4 al Legii cu privire la Banca Națională a Moldovei care susține că "obiectivul principal al Băncii Naționale este de a realiza și a menține stabilitatea monedei naționale. Pentru atingerea acestui obiectiv Banca Națională stabilește și menține condițiile pieței monetare, de credit și valutare care conduc la dezvoltarea economică susținută, stabilă a statului și, în special, a sistemului financiar și valutar bazat pe legile pieței." Acest obiectiv a fost trasat doi ani după introducerea monedei naționale deși comportamentul băncii centrale pe piața valutară a trecut de atunci printr-o serie de transformări radicale.

Regimul valutar existent anterior crizei regionale din 1998 putea fi caracterizat ca regim de flotare gestionată. Participanții pieței valutare își mai amintesc probabil de ședințele de fixing care se derulau la Bursa Valutară. Intervențiile Băncii Naționale în acea perioadă erau aproape zilnice. Anul 1998 a fost specific în mai multe privințe. Semnale ale crizei care urma să se declanșeze în luna august a acestui an se făceau simțite chiar de la începutul anului. Doar pînă în luna septembrie vînzările s-au cifrat la peste 50 mln dolari SUA. În lunile septembrie-octombrie intervențiile Băncii Naționale au fost de aproape 70 mln dolari SUA. În aceste condiții deteriorarea rezervelor valutare a fost o cauză nu mai puțin importantă decît pierderea competitivității externe pentru luarea deciziei de a lăsa leul să floteze liber în dependență de cererea și oferta de valută pe piață. Drept consecință, leul a pierdut jumătate din valoare, în schimb în luna decembrie oferta de valută deja începuse să depășească cererea.

Începînd cu sfîrșitul anului 1998, intervențiile băncii centrale pe piața valutară sînt asimetrice. Adică, atunci cînd există oportunitatea, Banca Națională își completează rezervele valutare prin procurări de valută, fără a interveni în sprijinul leului atunci cînd situația se inversează. O asemenea poziție caracterizează regimul valutar drept liber fluctuant, argumentul fiind exact acesta - lipsa intervențiilor de sprijinire a monedei naționale -, și prezintă o serie de avantaje. În primul rînd, intervențiile asimetrice frînează o apreciere a leului care în condițiile unei balanțe comerciale deficitare ar fi total nejustificată. În al doilea rînd, după cum s-a menționat, procurările de valută în condițiile de lipsă a finanțării externe constituie practic unica sursă de completare a rezervelor valutare. În al treilea rînd, o politică consecventă de evitare a intervențiilor de sprijin al leului elimină riscul atacurilor speculative, căci atunci cînd banca centrală are o reputație de neutralitate speculațiile sînt aprioric sortite eșecului.

Atîta timp cît leul moldovenesc își determină independent nivelul său în comparație cu alte valute este necesar să ne oprim asupra factorilor care determină evoluția lui. Se poate distinge între factori subiectivi și obiectivi care influențează cursul valutar.

Factorii subiectivi sînt cererea sau oferta de valută provocată de așteptările economice. În funcție de acestea din urmă participanții pieței valutare se poziționează pe piață. În cazul în care se așteaptă o depreciere a leului - sezonieră sau influențată de anumiți indicatori economici cum ar fi inflația sau PIB-ul -, poziția valutară va fi în creștere, valuta fiind procurată sau cel puțin păstrată. Atunci cînd se așteaptă o apreciere a monedei naționale toți vor tinde să se debaraseze de valuta deținută. Într-un fel, acest comportament atinge aproape întotdeauna rezultatul scontat: atunci cînd toți sînt cumpărători de valută, cererea (chiar și artificial) este mărită și leul se depreciază astfel încît așteptările se adeveresc.

Factorii obiectivi sînt cei determinați de fluxul de valută. Importul de mărfuri și servicii, transferurile în străinătate aferente achitării datoriei externe, alte transferuri de capital reprezintă un reflux de valută, care se echilibrează printr-un aflux corespunzător de valută provenită din exportul de mărfuri și servicii, investițiile din străinătate, trageri în cadrul creditelor acordate, precum și (factor important pentru Moldova) transferurile veniturilor din muncă ale cetățenilor republicii aflați în străinătate. Fluxul net este în cele din urmă o cerere sau ofertă de valută care se formează în mod obiectiv.

Un alt gen de factori care urmează a fi luați în considerație analizînd cursul valutar sînt factorii sezonieri. Obiectivi sau subiectivi, aceștia din urmă se manifestă cu o anumită periodicitate nu întotdeauna foarte strictă. De exemplu, unii din ei sînt legați de caracterul agricol al economiei Moldovei. Începerea lucrărilor agricole fiind însoțită de anumite achiziții de semințe, îngrășăminte etc. și o creștere respectivă a importurilor duce la sporirea cererii de valută și o depreciere a leului în lunile martie-aprilie. Pe de altă parte, închiderea sezonului agricol coincide cu culegerea roadei și, respectiv, creșterea exporturilor și a ofertei de valută și, în consecință, aprecierea monedei naționale. Un alt factor sezonier care poate fi remarcat este legat de plățile pentru consumul de energie. Plățile pentru factorii energetici, în totalitate importați, devin mai mari o dată cu începerea frigurilor. Astfel, o anumită depreciere a leului în luna noiembrie este explicabilă în acest mod. În scurt timp, în luna decembrie ne putem aștepta la o revenire a leului explicată prin creșterea înainte de sărbători a consumului care, normal, se derulează în lei și necesită uneori convertiri ale economiilor efectuate în valută.

În încheiere se pot trage următoarele concluzii:

  1. Trecerea de la regimul valutar de flotare gestionată la regimul de flotare liberă a fost dictată de necesitatea menținerii rezervelor valutare, precum și a competitivității exporturilor moldovenești pe piețele externe. Aceasta a permis nu doar "economisirea" ulterioară a rezervelor valutare, ci și completarea lor pînă la un nivel tolerabil. Credem că această politică a Băncii Naționale va continua cel puțin atîta timp cît nivelul rezervelor nu va depăși pragul critic de acoperire a trei luni de import.
  2. Dolarizarea persistă în Moldova ca fenomen și constituie un impediment real al politicii monetare. Combaterea ei este necesară din perspectiva menținerii încrederii în moneda națională. Altfel s-ar produce inflația galopantă experimentată în la începutul anilor '90.
  3. Atîta timp cît nu există perspective reale de integrare în Uniunea Europeană un eventual curs valutar ancorat la Euro nu este recomandabil. De reținut că comerțul cu Uniunea Europeană este relativ mic, astfel încît se pot număra mai multe dezavantaje decît avantaje, cum ar fi pierderea competitivității pe piața CSI. În cazul unei perspective a aderării lucrurile, bineînțeles, s-ar prezenta altfel. Ancorarea la Euro ar fi dus la reducerea costurilor tranzacțiilor produse de schimbul valutar și eliminarea riscurilor valutare.
  4. Refluxul valutar generat de starea deficitară a balanței comerciale este compensat de veniturile din muncă transferate din străinătate. Deși în sine acest lucru conduce la o stabilitate relativă a pieței valutare, pe termen lung acest fenomen duce oricum, deși indirect, la deprecierea monedei. Aceasta se realizează prin faptul că veniturile din muncă transferate în Moldova generează inflație, deoarece sînt destinate aproape în totalitate consumului. Iar creșterea prețurilor prin legea parității puterii de cumpărare duce în final la deprecierea monedei. Să sperăm că pe viitor Moldova va fi mai puțin dependentă de aceste fluxuri.

Pe parcursul ultimilor cîțiva ani amplitudinea oscilațiilor cursului valutar s-a redus considerabil. Privim acest fenomen ca un rezultat evident al eficientizării pieței valutare. Considerăm că pe viitor această eficientizare va continua, iar riscurile asociate deprecierii se vor reduce. Într-un fel, acest fenomen va fi paralel cu stabilizarea prețurilor, adică cu reducerea ritmurilor inflației în anii următori.

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect