ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
Nr. 8, 5 iunie 2003

Activitatea instituțiilor publice

Relații externe

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Parlament

În ultimele două săptămîni Parlamentul a examinat și adoptat mai multe acte legislative importante, între care:

Legea cu privire la arenda în agricultură

Legea stabilește cadrul normativ pentru consolidarea relațiilor de arendă în agricultură, determină obiectele și subiecții relațiilor în agricultură, drepturile și obligațiile lor.

Este de remarcat că din categoria "bunuri agricole" au fost excluse bazinele de apă, ceea ce va determina pe viitor interzicerea arendării lacurilor, iazurilor și altor bazine de către autoritățile administrației publice. Astfel, după expirarea termenului contractelor anterioare de arendare a bazinelor de apă, acestea vor putea fi doar date în folosință, dreptul de posesie fiind exclus din conținutul relațiilor respective.

Termenul maxim al arendei a fost stabilit la 30 de ani, deși actuala lege cu privire la arendă prevede termenul maxim de 99 ani. În consecință, pe viitor pot apărea conflicte între subiecții care au încheiat contracte pentru o perioadă de 99 ani și cărora legea le va cere revizuirea contractului și aducerea lui în conformitate cu noile reglementări.

Conform opiniei experților independenți noua lege cu privire la arenda în agricultură nu va reuși să rezolve majoritatea problemelor existente, deoarece esența lor nu rezidă în lipsa mijloacelor administrative, ci în lipsa investițiilor, resurselor financiare, mijloacelor fixe și circulante, precum și în impotența politicii statale de reanimare a producerii și promovare a exportului produselor agricole.

Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative referitoare la activitatea Centrului pentru combaterea crimelor economice și a corupției

Legea abilitează CCCEC cu o serie de atribuții suplimentare, care îi va întări considerabil poziția în sistemul organelor de drept ale Republicii Moldova. Modificările adoptate vizează: administrarea fiscală, combaterea spălării banilor, efectuarea expertizelor criminalistice, retribuirea muncii colaboratorilor CCCEC etc.

Cuantumul remunerării angajaților CCCEC, deși nu a fost anunțat oficial, este de o asemenea mărime încît trezește invidia mai multor categorii de funcționari din autoritățile publice, deoarece chiar retribuția lunară a unor funcționari tehnici depășește retribuția miniștrilor, în timp ce salariul lunar al conducerii Centrului depășește considerabil remunerarea șefului Executivului și a președintelui Parlamentului.

Legea pentru modificarea Legii bugetului asigurărilor sociale la capitolul ce prevede impozitarea avocaților

Prin Legea bugetului asigurărilor sociale din anul 2003 s-a stabilit obligativitatea ca avocații care au obținut licență, indiferent de forma juridică de organizare, să plătească în bugetul asigurărilor sociale o "taxă lunară fixă calculată din tariful de 29% la baza de calcul egală cu trei salarii medii pe economie" (aproximativ 700 lei pe lună). În urma protestelor comunității de avocați, Parlamentul a decis ca aceștia să plătească o taxă lunară de 10%, în cazul în care vor realiza venituri de pînă la 3 salarii medii pe economie (circa 2500 lei), și de 29% dacă veniturile lor vor depăși acest barem.

Legea pentru modificarea legii aviației civile

Conform modificărilor propuse, au fost precizate noțiunile: "operator aerian", "aeroport internațional", "autorizație de operator aerian" etc.

Legea include un articol nou care enumeră circa 10 acțiuni, ce vor constitui contravenții în domeniul aviației civile.

Codul de procedură civilă

Parlamentul a adoptat integral noul Cod de procedură civilă, care urmează să intre în vigoare pînă la 12 iunie 2003, cînd, conform dispozițiilor constituționale, urmează a fi reorganizat integral sistemul judecătoresc al Republicii Moldova.

Legea privind punerea în aplicare a noului Cod de procedură penală

Legea stabilește etapele tranzitorii și modul de aplicare a noilor reglementări pentru situațiile tranzitorii.

Legea prevede, de asemenea, că în cazul în care judecătorii au început examinarea unor cauze, iar ulterior au fost transferați în alte instanțe, împuternicirile lor anterioare se păstrează, ei fiind obligați să continue examinarea cauzelor începute. Deoarece pînă la 12 iunie, ziua intrării în vigoare a noului CPP, a rămas foarte puțin timp, este evident că nu se va reuși formarea institutelor prevăzute de noul cod, ceea ce va face dificilă punerea lui în aplicare.

Legea pentru modificarea Codului penal

Deși încă nici nu a intrat în vigoare, noul CP a fost supus unor modificări și completări. De remarcat că toate modificările efectuate au fost inițiate în urma studierii dispozițiilor codului penal de către practicieni, precum și în urma considerării opiniei publice exprimată față de anumite dispoziții ale noului Cod penal.

Legea pentru modificarea și completarea Legii contenciosului administrativ

Prin modificările efectuate, Legea contenciosului administrativ a fost adusă în concordanță cu dispozițiile constituționale, ale actelor legislative referitoare la reforma instanțelor judecătorești, precum și cu noile reglementări în domeniul administrației publice locale.

Legea de modificare și completare a Legii cu privire la statutul refugiaților

Prin Legea respectivă s-a dispus trecerea Direcției generale refugiați din subordinea Ministerului Justiției în subordinea Departamentului Migrațiune. Astfel, Departamentul Migrațiunii va deveni responsabil nu numai de evidența migranților, ci și de stabilirea statutului de refugiat pentru persoanele care se salvează de la un pericol real sau iminent apărut în țara lor de origine.

Legea pentru ratificarea Constituției Organizației Internaționale a Migrațiunii

Prin ratificarea actului respectiv Republica Moldova va deveni membru cu drepturi depline al OIM. Unul dintre scopurile principale pe care și le propune Republica Moldova aderînd la OIM este și obținerea unor mijloace financiare și tehnice pentru crearea sistemului de evidență și control ale fluxurilor migraționale. cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

Remanieri

În legătură cu reorganizarea Agenției Naționale de Turism, Axenova Natalia a fost eliberată din funcția de director general adjunct al acestei instituții.

Hotărîri

Conform deciziei Guvernului, din 21 mai curent, prin care a fost modificată hotărîrea cu privire la modul de plată a sumelor indexate pentru depunerile bănești ale cetățenilor la Banca de Economii, subiecți ai procedurii de indexare vor putea deveni și cetățenii născuți pînă în 1925. Categoria de vîrstă a fost extinsă deoarece numărul cererilor de indexare a mijloacelor bănești este mai mic decît cel prevăzut inițial. Astfel, conform calculelor prealabile ale Băncii de Economii, prima categorie de vîrstă urmează a beneficia din partea statului pentru prima mie de ruble de circa 29,6 mln lei. Se cere de menționat că prin cererile de indexare depuse pînă la 12 mai curent se solicitau 10,9 mln lei, ceea ce constituie 25,4% din mijloacele bănești prevăzute în bugetul pentru anul 2003.

În scopul evaluării și aprobării programului de perfecționare a procesului legislativ al Guvernului, precum și al ajustării cadrului juridic național la rigorile internaționale și ale Uniunii Europene, la 22 mai curent, a fost instituit Consiliul coordonator în problemele perfecționării cadrului normativ, în calitate de organ consultativ permanent. Regulamentul acestui consiliu stabilește sarcinile, drepturile lui și cadrul organizării activității acestuia.

Una dintre cele mai importante hotărîri aprobate de Guvern în ziua următoare a fost cea prin care a fost instituită Unitatea de implementare a grantului Băncii Mondiale pentru elaborarea Strategiei de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei (SCERS). Acestei instituții îi revin sarcinile de asigurare a activității Consiliului de participare la elaborarea acestei strategii, de organizare a tenderelor, de evidență a cheltuielilor, de organizare a forumurilor naționale în vederea asigurării participării societății civile la procesul de elaborare a SCERS etc.

Un alt obiectiv urmărit de Guvern în această perioadă, cuprins în programul de activitate al acestei instituții "Renașterea Economiei - Renașterea Țării", a vizat soluționarea uneia dintre cele mai spinoase probleme cu care se confruntă societatea noastră - insuficiența spațiului locativ. În acest scop s-a dispus formarea Agenției Naționale Locuință (ANL), care urmează să coordoneze construirea și atragerea mijloacelor financiare pentru construirea, cumpărarea, reabilitarea, modernizarea și extinderea spațiului locativ, inclusiv a celui exploatat în regim de închiriere. Regulamentul Agenției se referă la cadrul de activitate, atribuțiile, organizarea și desfășurarea activității ANL etc. Tinerii constituie singura categorie de vîrstă menționată în mod expres de către acest regulament drept potențială beneficiară. Se cere de remarcat însă că din textul Regulamentului rezultă că dacă tinerii vor putea beneficia vreodată de spațiu locativ din partea statului, atunci acesta va fi destinat doar închirierii. cuprins articolul precedent articolul următor


3. Președinție

Președintele Vladimir Voronin a participat la reuniunea a X-a a președinților statelor central-europene de la Salzburg, Austria. Cu această ocazie șeful statului a avut întrevederi bilaterale cu unii dintre omologii săi. Astfel, Vladimir Voronin s-a întreținut cu Președintele Republicii Cehe, Vaclav Klaus, solicitînd suportul părții cehe în procesul de armonizare a legislației moldovenești la standardele UE. Președinții moldovean și cel ceh au subliniat, de asemenea, necesitatea consolidării cadrului juridic bilateral, oportunitatea definitivării celor 9 proiecte de acorduri aflate în proces de negocieri, precum și importanța încheierii altor 4 acorduri, a căror proiecte au fost pregătite deja pentru semnare. În cadrul întîlnirii Președintelui moldovean cu cel al Bosniei și Herțegovina, Borislav Paravac, a fost abordată necesitatea dinamizării relațiilor bilaterale și a consolidării acestora în cadrul PSESE. Avînd în vedere faptul că Bosnia și Herțegovina exercită în prezent președinția Procesului de Cooperare în Europa de Sud-Est, Vladimir Voronin a solicitat sprijinul acestei țări în procesul de aderare a Moldovei la acest aranjament regional. Șeful statului nostru s-a întreținut și cu Președintele Republicii Albania, Alfred Moisiu, convenindu-se asupra extinderii cadrului juridic existent, care se reduce în prezent la doar 2 acorduri bilaterale.

Cu ocazia primei ședințe de la Chișinău a Comisiei Permanente a APCE și a Biroului CE, Vladimir Voronin s-a întreținut cu Peter Schieder, președinte al APCE. În cadrul întîlnirii oficialul european a formulat unele obiecții referitoare la libertatea presei în Republica Moldova, precum și față de unele nereguli admise în campania electorală din acest an. În acest context, Președintele Voronin a menționat că existența în Republica Moldova a peste 40 de ziare, "dintre care mai bine de jumătate sînt editate nestingherit de diverse partide și mișcări social-politice și doar unul de partidul de guvernămînt", denotă faptul că nu poate fi vorba despre limitarea libertății de expresie. De altfel, acest lucru a fost constatat oarecum și de Victor Stepaniuc, liderul fracțiunii comuniștilor, care remarca deunăzi că "opoziția are, cel puțin, 24 de ziare și 170 de canale de radio și tv antiguvernamentale". Auzind această declarație, unii reprezentanți ai opoziției s-au întrebat ironic dacă liderul fracțiunii PCRM a inclus printre acestea "Animal Planet" sau "Fox kids".

Referitor la presupusa persecuție a unor concurenți electorali, șeful statului a menționat că dosarele unor reprezentanți ai opoziției politice "au fost intentate cu mult înainte de începerea campaniei electorale, iar activitatea justiției nu poate fi suspendată pe durata alegerilor". cuprins articolul precedent articolul următor


II. Relații externe

În această perioadă a avut loc ședința Comitetului de Cooperare Parlamentară Republica Moldova-UE la care a fost discutată, în principal, evoluția situației politice din Moldova și a negocierilor în procesul de reglementare a contenciosului transnistrean.

La 20 mai a.c., a fost convocat biroul Comisiei naționale pentru integrare europeană. În cadrul ședinței acestuia șeful Guvernului, Vasile Tarlev, a solicitat definitivarea proiectului Concepției de integrare europeană a Republicii Moldova pînă la 12 iunie curent, deși conform prevederilor Planului de activitate a Guvernului pentru trimestrul întîi al anului 2003 s-a dorit ca elaborarea acestui document să fie finalizată pînă la 14 martie, urmînd a fi promulgat de Președinte la 9 mai a.c., de Ziua Europei. Depășirea termenului prevăzut inițial ar putea avea mai multe explicații, între care: suprasolicitarea instituțiilor statului, inclusiv a MAE, în procesul de pregătire pentru preluarea președinției Comitetului de Miniștri al CE, organizarea alegerilor locale, estimarea irealistă a complexității și dificultății procesului de elaborare a unui asemenea document important, cum ar fi Concepția de integrare europeană a Republicii Moldova sau ignorarea acestui proces, anunțat a fi de maximă importanță pentru statul nostru. Tot la această ședință s-a discutat și despre necesitatea creării și optimizării activității Departamentului Integrare Europeană pe lîngă MAE al Republicii Moldova.

La 27 mai curent, la Chișinău, a avut loc ședința Comisiei Permanente a APCE și a Biroului Consiliului Europei, în cadrul căreia Președintele Vladimir Voronin a declarat că Republica Moldova, aflată în exercițiul președinției Consiliului de Miniștri al CE, va asigura respectarea valorilor democratice și a normelor europene în toate statele-membre ale acestui important organism european. Oficialul moldovean a menționat, de asemenea, că Republica Moldova prin respectarea propriilor angajamente față de CE va servi drept exemplu în acest sens. În această ordine de idei, dl Voronin a invocat aducerea a peste 20 de legi și proiecte de legi în conformitate cu rigorile CE, precum și transpunerea în viață a recomandărilor experților din partea acestei instituții în procesul de adoptare a codurilor civil, penal, procesual penal și a Legii cu privire la procuratură etc. În același timp, speaker-ul Legislativului, Eugenia Ostapciuc, a menționat că, fiind considerate recomandările APCE, au fost modificate legile cu privire la partide, administrația publică, Codul electoral ș.a. Se cere de menționat însă că APCE nu a recomandat sub nici o formă introducerea termenului restrictiv de reconfirmare anuală a numărului minim de membri de către formațiunile politice, nu a solicitat nici revenirea la vechea organizare teritorial-administrativă, dar, în schimb, a atenționat autoritățile de la Chișinău să nu împiedice inițierea de către Alianța Braghiș (Alianța Social-Democrată) a referendumului legislativ în vederea modificării sistemului electoral.

În cadrul reuniunii au mai fost discutate subiectele legate de alegerile locale, șeful statului remarcînd în acest context că "au fost respectate toate principiile democratice, nefiind semnalate obiecții din partea concurenților electorali", conflictul transnistrean și de cursul european al politicii externe a Republicii Moldova. cuprins articolul precedent articolul următor


III. Studii, analize, comentarii

1. Stilul politic
Igor Boțan

Comportamentul autorităților moldovenești în cadrul recentelor alegeri locale din Republica Moldova (RM) a oferit temei pentru a vorbi despre formarea unui stil politic distinct al reprezentanților partidului de guvernămînt.

Anterior, stilul politic al actualilor guvernanți, adică modalitatea de a fi, de a acționa, de a se comporta s-a manifestat într-o anumită măsură doar în domeniul politicii externe. Acesta se caracteriza prin expresia șefului statului că "RM va fi pretutindeni unde pot exista interese". În practică, lozinca respectivă s-a tradus prin faptul că autoritățile și-au exprimat dorința ca RM să facă parte concomitent din CSI, Uniunea Rusia-Belarusi, Uniunea Vamală Euroasiatică, Pactul de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est, Uniunea Europeană etc., fără a preciza prioritățile.

În ultima vreme a ieșit în evidență faptul că autoritățile moldovenești practică un comportament similar și în realizarea politicilor interne, iar recentele alegeri locale au arătat că și pentru domeniul ideologic este caracteristic același lucru. Astfel, a ieșit la iveală un șir de curiozități care nu pot fi trecute cu vederea.

Într-adevăr, se poate observa că intenția "de a fi pretutindeni unde pot exista interese" a fost extrapolată (conștient sau inconștient) și asupra ofertei electorale a Partidului Comuniștilor (PC) adresată alegătorilor. Programul electoral pentru alegerile locale din 25 mai 2003 al PC începe cu cuvintele: "Partidul Comuniștilor din Republica Moldova este partidul poporului…".

Aici prima curiozitate rezidă în faptul că un obiectiv dintr-un program electoral îl depășește pe cel fixat în programul politic al PC adoptat de congres la 22 aprilie 2001, care începe mult mai modest: "Partidul Comuniștilor din Republica Moldova este partidul clasei muncitoare, țăranilor și intelectualității".

Ce ar putea însemna faptul că PC se proclamă drept "partid al poporului"? Probabil, un singur lucru - dreptul de a vorbi în numele acestui popor. Cel puțin, nu poate exista o altă rațiune pentru o astfel de afirmație. Sigur, la o examinare mai serioasă a articolelor 2(2), 5(2), 41, 77 din Constituția RM ar putea să apară un șir de întrebări. Însă după ce Curtea Constituțională a refuzat în 2001 să se pronunțe asupra faptului dacă șeful statului poate fi și lider de partid nu pare să existe vreo posibilitate de a afla dacă partidul condus de șeful statului se poate proclama și "partid al poporului" cu toate consecințele ce pot decurge din acest fapt.

Se pare că a mai existat o rațiune care a permis să se insiste asupra formulei "partid al poporului". La alegerile parlamentare din 2001 PC a acumulat 50,07% din voturile valabil exprimate ale alegătorilor și s-ar putea ca cele 0,07% peste limita majorității absolute să fi încurajat liderii să declare PC drept "partid al poporului". Dacă e așa, atunci cea de a doua curiozitate este ca la recentele alegeri locale, atît la nivel raional, cît și la nivelul consiliilor sătești și oășenești, PC a acumulat un număr de voturi sub limita de 50%. Aceasta însă nu pare să aibă vreo influență asupra comportamentului partidului de guvernămînt.

O primă manifestare a pretențiilor PC de a fi "partid al poporului" poate fi considerat faptul că șeful statului s-a implicat direct în campania electorală, făcînd agitație în favoarea candidaților din partea PC. A doua manifestare a acestui fenomen poate fi considerat faptul că mass-media de stat (cea electronică, precum și cea tipărită) au făcut în mod deschis campanie electorală în favoarea PC, deși Codul electoral interzice acest lucru, fapt atestat în raportul de observare al Misiunii OSCE și Consiliului Europei (CE). În acest sens, o altă curiozitate a constat în faptul că autoritățile și-au exprimat mirarea că se poate considera anormal ca o televiziune care îi aparține statului să facă campanie în favoarea unui "partid al poporului". A treia manifestare a fenomenului ține de expansiunea ideologică pe care PC o întreprinde în efortul său de a reprezenta noi grupuri sociale sau chiar clase. Astfel, PC pretinde că reprezintă în prezent nu doar muncitorii, țăranii și intelectualitatea, ci și întreprinzătorii, fermierii, adică ceea ce în limbajul marxist ar însemna burghezia.

Se pare că ultimele inovații din comportamentul PC din RM sînt inspirate din "teoria celor trei reprezentări" a Partidului Comunist din China. Aceasta ar explica contactele tot mai frecvente ale demnitarilor moldoveni cu cei chinezi. Totuși se crede că nu este vorba pur și simplu despre "împrumuturi teoretice". Aceste "împrumuturi" au menirea să justifice o stare de fapt, și anume că elitele comuniste sau membrii familiilor lor de mult fac parte din grupurile sociale antagoniste celor care împărtășesc teoria marxist-leninistă.

Astfel, observăm că este logic ca strategia "intereselor de pretutindeni" să fie promovată doar de un "partid al poporului". Realitățile moldovenești atestă o inerție în schimbarea mentalităților și aptitudinilor majorității populației RM. Această inerție este cauzată de sărăcia cumplită ce a afectat populația în așa-numita perioadă de tranziție, dar și de lipsa unor perspective clare pentru un viitor mai bun. Consecințele sînt că alegătorii votează masiv un partid ce promovează o ideologie a trecutului imediat - comunismul. Votul acestei majorități legitimează puterea guvernanților. Se observă că materialiștii comuniști cunosc foarte bine legile conservării și transformării energiei. Într-adevăr, de ce forța inerției n-ar putea fi utilizată pentru a arunca PC pe un val politic modernist? De aceea reacția de răspuns a PC se manifestă prin noi promisiuni de a mări pensiile și salariile, de a lansa noi programe de protecție socială etc. Opoziția pierde competiția cu PC fiindcă crede că nu prea există surse financiare pentru alimentarea așteptărilor nostalgice și acoperirea noilor programe sociale.

Fără îndoială, în PC există destui oameni pragmatici care n-ar dori să-și submineze viitorul bazîndu-se pe o ideologie a trecutului. Conjunctura politică și economică internațională, precum și interesele elitelor guvernante pragmatice le determină pe acestea din urmă să vorbească cu insistență și despre scopuri strategice precum: liberalizarea economiei, promovarea procesului de privatizare a proprietății de stat etc. Acesta este noul val pe care PC dorește să-l prindă pentru a avea acces la credite externe și pentru atragerea investitorilor străini. Sigur, aceste lucruri sînt de natură să erodeze bazele ideologice ale PC. De aceea inspirarea din experiența chinezească servește drept paratrăsnet pentru dogmatici. Astfel, pentru a-și asigura "interesele de pretutindeni" PC își menține monopolul asupra ideilor comuniste, dar își extinde mesajul politic speculînd și valorile liberale. Este și firesc să fie așa într-o țară în care mai mult de 70% din PIB sînt realizate în sectorul privat.

Recentele alegeri locale au scos în evidență felul în care propaganda PC realizează în practică strategia "intereselor de pretutindeni", extinzîndu-se peste domeniile de interese ale tuturor grupurilor sociale din RM.

PC nu a ezitat să îmbrățișeze practic toate ideile care ar putea avea vreo rezonanță în societatea moldovenească, indiferent dacă acestea au vreo consonanță cu principiile ideologice declarate. Astfel, PC s-a erijat în postura de unic integrator european al RM, reproșîndu-le celorlalte forțe politice că în cei 10 ani de independență ai RM în afară de frazeologia proeuropeană nu au întreprins nimic serios pentru integrarea în Uniunea Europeană. Sigur, propagandiștii PC evită să amintească că anume PC, avînd cea mai puternică și influentă fracțiune în Parlamentul precedent, s-a opus realizării principalelor reforme care ar fi putut apropia cîtuși de puțin RM de standardele UE. Se evită a pomeni și faptul că doar cu doi ani în urmă, imediat după victoria în alegerile parlamentare, liderii PC amenințau că sînt gata să transforme RM într-o "Cubă a Europei" dacă Occidentul ar încerca să pună piedici intenției de relansare a comunismului. De asemenea, nu se pomenește că autoritățile comuniste ezitau acum doi ani să adere la Pactul de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est (PSESE) pe motiv că în spatele RM ar fi ascunse "țevile tancurilor NATO". Acum însă ei insistă pe lîngă instituțiile EU ca RM să fie tratată în calitate de stat sud-est european pentru a nu pierde un eventual al treilea val de accedere a țărilor balcanice în UE. În același timp, în perioada electorală, prin vocea Președintelui Parlamentului, dna Eugenia Ostapciuc, PC anunță că nu a renunțat la ideea integrării în Uniunea Rusia-Belarusi. Acest exemplu demonstrează că, acceptînd retorica proeuropeană, PC nu inteționează să cedeze monopolul asupra ideii integrării euroasiatice a RM. Probabil, prin prisma logicii "intereselor de pretutindeni" este și normal să fie așa. Deocamdată nu se cunoaște cum se poate schimba conjunctura.

Un alt domeniu asupra căruia și-a extins influența PC este cel religios. Pe acest tărîm chiar s-au produs ciudățenii. Aducerea la propunerea Președintelui Voronin în ajunul Sfintelor Sărbători de Paști a Focului Sacru de la Ierusalim a fost în opinia experților o pură acțiune propagandistică. Acest lucru se demonstrează prin faptul că sarcina aducerii Focului sacru i-a revenit ministrului Transportului și Comunicațiilor, Vasile Zgardan, care era candidat din partea PC la funcția de primar al municipiului. Însă cea ce s-a întîmplat ulterior a fost în opinia experților cu totul ieșit din comun. Astfel, în procesiunea religioasă din noaptea Învierii Domnului, Mitropolitul Moldovei i-a transmis Focul Sacru Președintelui Voronin, care l-a rîndul său l-a transmis altor Înalte fețe bisericești și credincioșilor. Acest lucru s-a făcut cunoscîndu-se că Președintele Voronin nu este credincios, lucru anunțat prin intermediul unui film realizat de TV de stat și pus pe post de mai multe ori. Sigur, pentru mulți cetățeni ai RM ritualurile religioase sînt simple manifestații ale tradițiilor. Însă pentru adevărații credincioși transmiterea Focului Sacru printr-un necredincios poate fi interpretată ca o discontinuitate în transmiterea Harului Divin. Aceasta mai cu seamă că Președintele este liderul unui partid care împărtășește teoria marxist-leninistă a ateismului militatnt și care consideră că "religia este opium pentru popor".

Această extindere a PC și peste valorile creștine s-a evidențiat și în campania promovată, de asemenea, din inițiativa Președintelui Voronin prin intermediul mass-media de stat pentru colectarea fondurilor destinate restaurării Mănăstirii de la Capriana, simbol al credinței ortodoxe. Probabil, nu este întîmplător faptul că maratonul televizat de colectare a fondurilor a fost realizat de ziua internațională a muzeelor. Acesta ar trebui să împace atît ortodocșii creștini pentru care acțiunea a avut o semnificație religioasă, cît și ortodocșii comuniști cărora li s-ar fi putut explica că este vorba doar despre un monument. Important este ca "Păstorul să mențină turma sub control", mijloacele nu contează.

Ce concluzii ar putea fi trase din acest comportament omniprezent al reprezentanților partidului de guvernămînt? În primul rînd, este evident că eclectismul politic și ideologic are menirea să consolideze puterea actualului partid de guvernămînt, creîndu-i noi oportunități pentru extinderea bazei electorale în dependență de factorii de conjunctură. În al doilea rînd, rezultatele alegerilor locale demonstrează că nivelul conștiinței civice, politice și religioase a majorității cetățenilor RM permite într-o anumită măsură acest lucru. Slăbiciunea elementelor opoziției este un factor ce permite partidului de guvernămînt să facă ravagii pe "cîmpurile lor electorale". În al treilea rînd, s-a observat că practic toate inițiativele cu pondere socială (legea cu privirea la veterani, măririle pensiilor, salariilor etc.), politică (integrarea europeană, încercările de ameliorare a relațiilor cu investitorii străini etc.), ideologică (renașterea spiritualității ortodoxe, a altor simboluri) i se atribuie în exclusivitate Președintelui Voronin. S-a observat că acesta la rîndul lui își permite de foarte multe ori să apară în postură de procuror aspru și de judecător milostiv, atunci cînd acuză în mod public membri ai organelor de ocrotire a normelor de drept sau ai Guvernului că ar fi hoți și corupți (fostul bașcan al autonomiei găgăuze, fostul ministru și actualul vice-ministru al Economiei, fostul ministru al Transporturilor) silindu-i să demisioneze, iar apoi le oferă drept recompensă posturi de ambasador și alte poziții înalte. Evident, în această situație se poate vorbi despre necesitatea instaurării în RM a instituției "țapilor ispășitori".

Anume aceste practici au fost invocate atunci cînd a fost declanșată campania de defăimare a unor candidați în recentele alegeri locale, inclusiv a actualului primar de Chișinău, acuzat în mod public prin intermediul mass-media de stat că ar fi corupt, mafiot. S-ar putea să fie, mai ales că RM are reputația celei mai corupte țări din Europa, dar cînd vine vorba despre implicarea mass-media de stat în desiminarea acestor acuzații dovezile ar trebui să fie prezentate înainte acuzațiilor publice. Sigur, a trezit nedumeriri faptul că cei corupți sînt găsiți doar printre oponenții politici ai partidului de guvernămînt, deși se cunosc cazuri confirmate de Curtea de Conturi despre implicarea în scandaluri de rezonanță și a unor figuri notorii din actualul partid de guvernămînt sau chiar din Guvern. Susținătorii acestor practici afirmă că ele sînt necesare în opera de edificare a "verticalei puterii de stat". Dacă adăugăm la acestea faptul că experții în domeniul dreptului sună alarma că sistemul judecătoresc din RM a fost lipsit în ultimii doi ani de mecanismele de autogestionare, fiind supus controlului din partea guvernării, avem setul de caracteristici definitorii ale unui stil autoritar de guvernare, care tinde să pună accentul pe impunerea realizării voinței conducătorului, inclusiv prin suprimarea voinței celor care pot avea alte puncte de vedere.

Se pare că în condițiile în care mesajul politic devine confuz, iar bazele ideologice sînt demolate stilul autoritar devine ultima garanție în lupta pentru menținerea puterii. Probabil pentru aceasta a fost nevoie de a construi "verticala puterii de stat", care la rîndul ei poate fi utilizată pentru realizarea "intereselor de pretutindeni".

Deși situația nu pare a fi prea optimistă, există totuși șanse pentru ca Președintele Voronin să utilizeze autoritatea de care dispune pentru a determina PC să accepte opțiunea proeuropeană. Sigur, practicile utilizate în recenta campanie electorală de către autorități au reprezentat o îndepărtare de UE, un pas înapoi în materie de democrație, lucru menționat în raportul de monitorizare al misiunii de observare a OSCE și Consiliului Europei. Or, integrarea în UE necesită progrese, atît în domeniul economic, cît și în cel referitor la dezvoltarea instituțiilor democratice. Renunțarea la practicile abuzive ar fi un prim indicator că opțiunea proeuropeană este totuși una determinantă pentru RM. În acest sens, PC ar putea găsi mai multe puncte de tangență cu partidele de opoziție care în marea lor majoritate urmăresc același obiectiv al integrării europene.

Altminteri, partidul de guvernămînt riscă să treacă prin încercări ce-i pot spulbera rating-ul înalt. În primul rînd, recenta vizită a reprezentanților Băncii Mondiale în RM a demonstrat că programele sociale, inclusiv promisiunile făcute de ministrul Transporturilor și de candidatul din partea PC la funcția de primar al municipiului Chișinău, reprezintă o piedică în deblocarea finanțării externe și reeșalonarea datoriei externe a RM. În al doilea rînd, autoritățile RM au început să se confrunte cu cererile tot mai insistente ale Moldova-Gaz și RED-Nord de a majora prețurile la gaze și electricitate pentru a evita pierderile pe care le suportă acestea. În al treilea rînd, se pare că, din păcate, anul agricol 2003 a fost parțial compromis din cauza condițiilor climaterice nefavorabile. În sfîrșit, Guvernul va avea nevoie de importante resurse financiare pentru acoperirea cheltuielilor legate de revizuirea sistemului de administrație publică locală. Toți acești factori luați împreună creează noi dificultăți pentru realizarea promisiunilor guvernanților care au exaltat în permanență așteptările cetățenilor cu privire la îmbunătățirea condiției lor materiale. Dacă adăugăm la aceasta împotmolirea comisiei de elaborare a noii Constituții federative, ne putem aștepta că guvernanții nu vor putea face față lucrurilor fără o colaborare și înțelegere minimă din partea opoziției.

Se pare că orice ar întreprinde guvernanții totuși ei nu vor putea evita democratizarea societății moldovenești. În condițiile unei eventuale crize în relațiile cu instituțiile internaționale, varianta schimbării retoricii proeuropene cu una proestică (la fel ca în cazurile Lukașenko și Kucima) nu pare a fi recomandabilă. Direcția proestică ar putea aduce avantaje doar principalului oponent politic al Președintelui Voronin, liderul separatist de la Tiraspol, Igor Smirnov. cuprins articolul precedent


2. Instituția notariatului în lumina noii Legi cu privire la notariat
Galina Bostan

Pe data de 8 noiembrie 2002 Parlamentul Republicii Moldova a adoptat o nouă Lege cu privire la notariat. Ceea ce deosebește noua Lege de cea veche, din punct de vedere conceptual, este faptul că prin aceasta se revine, printre altele, la notariatul de stat. Astfel, Legea instituie un sistem mixt al notariatului în Republica Moldova: cel al notariatului de stat și cel al notariatului privat. În același timp, servicii notariale pot fi prestate de către persoanele abilitate ale autorităților administrației publice locale și consulii Republicii Moldova.

Deși noua Lege este criticabilă în mai multe privințe, actualmente interesează stadiul implementării acesteia și nu formularea unor propuneri, care oricum nu vor genera modificări de substanță.

Fără a intra în detaliile noii reglementări cu privire la notariat, în continuare ne vom referi doar la acele aspecte care au constituit mobilul adoptării Legii: în primul rînd, în vechea reglementare a instituției notariatului, s-a acuzat că Ministerul Justiției ar fi avînd prea puține competențe în domeniul controlului, reglementării și organizării acestei profesiuni, acestea fiind exercitate, în mare parte, de către Uniunea Notarilor, în al doilea rînd, s-a acuzat prețul excesiv al serviciilor notariale.

Astfel, potrivit Legii cu privire la notariat din 08.XI.2002, Ministerul Justiției, în calitatea sa de organ central de specialitate, a fost abilitat cu un șir de atribuții în domeniul licențierii și supravegherii activității notariale, cum ar fi:

  • reglementarea și organizarea activității notariale;
  • elaborarea și aprobarea regulamentului cu privire la modul de îndeplinire a actelor notariale, forma și conținutul registrelor actelor notariale, formularelor-tip, utilizate în procesul întocmirii actelor notariale;
  • ținerea arhivei notariale;
  • elaborarea și aprobarea, în comun cu Serviciul de Stat de Arhivă, a regulamentului privind modul de pregătire și de depunere a actelor în arhivă;
  • numirea în funcție a notarilor;
  • retragerea licenței de notar;
  • aplicarea sancțiunilor disciplinare;
  • elaborarea și aprobarea regulamentului cu privire la stagierea viitorilor notari;
  • formarea Comisiei de licențiere a activității notariale;
  • elaborarea și aprobarea regulamentului cu privire la Comisia de licențiere;
  • ținerea Registrului de Stat al notarilor;
  • supravegherea activității notarilor;
  • stabilirea numărului necesari de notari de stat, notari privați, notari stagiari;
  • asigurarea unei practici notariale unice și efectuarea analizei statistice a actelor notariale;
  • ținerea evidenței dosarelor succesorale și a testamentelor întocmite.

Menționăm că majoritatea acestor atribuții reveneau Ministerului Justiției și în vechea reglementare a instituției notariatului, dar, cu părere de rău, nu erau exercitate la nivelul cuvenit, atît din cauza unor motive de ordin obiectiv, cît și subiectiv.

Întrucît unul din argumentele-cheie în procesul de promovare legislativă a noii Legi cu privire la notariat l-a constituit prețul excesiv al serviciilor notariale, mai jos ne vom referi la mărimea acestuia, în conformitate cu Legea din 2002.

Potrivit articolului 30 din Legea cu privire la notariat, actele notariale, acordarea consultațiilor notariale, redactarea proiectelor de documente și prestarea altor servicii notariale se efectuează contra plată. Astfel, pentru serviciile notariale se achită:

  1. taxa de stat, care se varsă de solicitant la bugetul de stat;
  2. plata pentru serviciul notarial propriu-zis.

Mărimea acestor sume bănești, în mod obligatoriu, se indică în actul notarial și în registrul actelor notariale.

Cît privește taxa de stat, aceasta se stabilește prin lege și nu poate fi modificată. Ea se încasează, în mod obligatoriu, pentru toate serviciile notariale.

Cît privește plata pentru serviciul notarial, Legea face o distincție după cum serviciul a fost acordat de către un notar de stat sau unul privat. Astfel, din litera legii rezultă clar, că notarul privat stabilește de sine stătător plata pentru serviciul notarial acordat persoanei. Deși nu este stipulat expres, se pare că, în privința notarilor de stat, mărimea plății pentru serviciul notarial prestat se stabilește de notar de comun acord cu solicitantul, în conformitate cu metodologia aprobată de Parlament.

Sumele încasate de notarul de stat pentru serviciile prestate se varsă la bugetul de stat. Cît privește sumele încasate de notarul privat, din acestea se acoperă cheltuielile aferente exercitării activității profesionale, asigurării ei tehnico-materiale, arendei și întreținerii biroului notarial, plății pentru serviciile personalului tehnic angajat. Suma rămasă după efectuarea tuturor cheltuielilor arătate mai sus constituie venitul notarului privat din care se fac contribuții de asigurări sociale de stat, precum și se efectuează alte plăți obligatorii prevăzute de legislație. Menționăm că impozitarea notarilor privați se efectuează în conformitate cu legislația fiscală.

Deci cît privește prețul serviciilor notarilor privați, din punctul de vedere al justițiabilului, nu au intervenit mari schimbări.

Cît privește schimbările în abordarea prețului serviciilor notarilor de stat, acestea deocamdată nu sînt palpabile, întrucît, deși Legea urma să fie pusă în aplicare încă în februarie 2003, pînă în prezent nu există nici un notar de stat.

Evident că o bună parte a responsabilității pentru această stare a lucrurilor o poartă Ministerul Justiției, care nu a avut buna inspirație să propună la momentul elaborării Legii bugetului pe anul 2003 cheltuielile legate de întreținerea notarilor de stat în bugetul de stat pentru anul 2003.

Această eroare este pe cale de a fi reparată abia acum. Astfel, recent Ministerul Justiției a elaborat proiectul Legii pentru completarea Legii bugetului de stat pe anul 2003, prin care s-a propus lăsarea la dispoziția Ministerului Justiției a 70 la sută din taxele de stat încasate pentru actele notariale îndeplinite de notari. Acești bani vor fi utilizați pentru organizarea și întreținerea birourilor notarilor de stat.

Totodată, abia acum Ministerul Justiției depune eforturi în vederea identificării spațiului necesar pentru amplasarea birourilor notarilor de stat. Astfel, se încearcă amplasarea notarilor de stat în incinta judecătoriilor de sector, însă acestea nu întotdeauna sînt în stare să ofere birourile respective.

Bineînțeles, nerezolvarea problemelor enunțate mai sus (asigurarea tehnico-materială a notarilor de stat) într-un timp util și-ar putea găsi justificarea în situația economică a țării. Nu același lucru se poate spune despre activitatea de elaborare a reglementărilor respective în domeniul notariatului, activitate care, de altfel, nu necesita eforturi financiare din partea Ministerului Justiției. Cu toate acestea, Ministerul Justiției a definitivat recent Nomenclatorul tip al dosarelor notariale, formele registrelor necesare pentru activitatea notarială, Regulamentul cu privire la modul de desfășurare a stagierii, Regulamentul cu privire la Comisia de licențiere a activității notariale, proiectul Regulamentului cu privire la modul de îndeplinire a actelor notariale, care stabilește o practică notarială unică pentru toate persoanele care exercită activitate notarială.

Actualmente, a fost deja definitivată verificarea dosarelor personale ale notarilor în exercițiu. Lista notarilor licențiați din Republica Moldova a fost deja publicată în Monitorul Oficial (art.88 din Legea cu privire la notariat). Se preconizează elaborarea unui program computerizat de ținere a evidenței dosarelor succesorale și a testamentelor.

În același timp, a fost elaborat un plan de acțiuni, care prevede termeni concreți de realizare a unor măsuri, scopul cărora este implementarea noii Legi cu privire la notariat.

Astfel, pe data de 19 aprilie a avut loc adunarea generală a notarilor în cadrul căreia, din rîndul notarilor, prin vot secret, a fost aleasă Comisia de licențiere a activității notariale și Grupul de control al activității notariale.

O problemă aparte cu care s-a confruntat mereu Ministerul Justiției și care, mai ales acum, a luat amploare, este numărul insuficient de unități (personal) în subdiviziunea notariat și avocatură a ministerului. În scopul soluționării acestei probleme a fost elaborat un proiect de Hotărîre a Guvernului, prin care s-a propus înființarea unei structuri speciale pentru notariat și avocatură, cu un număr satisfăcător de personal. Cu părere de rău, Ministerul Finanțelor a refuzat sprijinul financiar pentru crearea Departamentului notariat și avocatură.

Sigur, implementarea noii Legi cu privire la notariat a relevat mult mai multe probleme decît cele pe care le-am enunțat în acest articol și soluționarea acestora (este vorba de problemele de ordin financiar) constituie prețul pe care urmează să-l plătească contribuabilul de rînd pentru satisfacția de a beneficia de serviciile unui notar de stat.

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect