ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
Nr. 11, 22 iulie 2003

Activitatea instituțiilor publice

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Parlament

Toate cele 3 ședințe plenare ale Parlamentului la care ne referim în acest jurnal (1-4 iulie, 7-11 iulie și 14-18 iulie) au fost boicotate de fracțiunea "Alianța Social-Democrată" (ASD), care deține 15 din cele 101 mandate de deputat, în semn de protest față de neexecutarea de către guvernanți a cerinței ASD de restabilire în serviciu a persoanelor care au colectat semnături pentru inițierea referendumului republican legislativ cu privire la schimbarea sistemului electoral. În lipsa social-democraților, toate discuțiile din Parlament s-au purtat între reprezentanții PCRM și ai PPCD. Printre cele mai importante acte legislative adoptate se numără următoarele:

Prin Hotărîrea cu privire la participarea militarilor Armatei Naționale la acțiunile cu caracter umanitar din Irak Parlamentul a decis ca militarii din Republica Moldova ce sînt angajați prin contract (în special medici, geniști și infanteriști) să participe la acțiunile cu caracter umanitar din Irak, împreună cu echipamentul, tehnica și armamentul individual din dotare. Se presupune că problema detașării militarilor moldoveni în Irak a fost coordonată în prealabil cu departamentul militar al SUA, care pare să prefere militarii din țările "Europei noi" celor din "Europa veche" pentru astfel de operațiuni. Se mai presupune că de pe urma plecării militarilor moldoveni în Irak Moldova ar putea beneficia de un suport tehnic și material considerabil.

Prin Legea de modificare a Codului fiscal Parlamentul a stabilit o serie de facilități de impozitare pentru întreprinderile cu investiții străine. Legea prevede o serie de condiții în care întreprinderile cu capital străin sînt scutite parțial sau integral și pentru anumite perioade de timp de impozitul pe venit.

Proiectul Legii cu privire la statutul forței militare, adoptat în prima lectură, propune stabilirea condițiilor de intrare, staționare temporară, tranzitare și ieșire a forțelor militare străine în/din teritoriul Republicii Moldova. Legea stabilește expres interdicția ca forța militară străină sau componenta ei civilă să desfășoare orice activitate politică pe teritoriul Republicii Moldova. Conținutul proiectului în cauză este problematic din mai multe motive, cel mai important fiind clauza constituțională care interzice în mod expres dislocarea unor trupe străine pe teritoriul RM. În același timp, noua lege ar putea permite legalizarea staționării contingentului rusesc de trupe militare în partea stîngă a Nistrului în cazul în care se va încheia un acord bilateral. În viziunea opoziției, acesta ar fi un nou atentat la independența și la normele constituționale ale RM.

Prin Legea pentru modificarea Constituției Republicii Moldova, adoptată în prima lectură, se propune introducerea în Constituție a unor prevederi referitoare la statutul unității teritoriale autonome Găgăuzia. Printre cele mai importante prevederi incluse în proiect se numără acordarea dreptului de inițiativă legislativă Adunării Populare a Găgăuziei și a dreptului autonomiei la autodeterminare în cazul în care Republica Moldova își pierde independența. Ambele prevederi au fost contestate de către opoziția parlamentară, prima fiind calificată drept una periculoasă în condițiile în care actualmente nu există nici o instituție abilitată prin lege sa conteste sau să anuleze deciziile luate de Comrat.

Principala modificare efectuată prin Legea de modificare a Legii bugetului de stat pentru anul 2003 ține de majorarea veniturilor bugetului cu peste 600 milioane de lei, stabilindu-se și un excedent bugetar de 298 milioane de lei. Sursa principală de majorare a veniturilor urmează a fi un împrumut de la Banca Națională a Moldovei, în sumă de peste 590 milioane lei, care va fi utilizat pentru achitarea datoriei de stat externe. Aceste prevederi au trezit suspiciunea unor deputați din opoziție cu privire la corectitudinea propunerilor Guvernului, însă Ministerul Finanțelor a asigurat că deja au fost negociate o serie de granturi pentru rambursarea datoriei față de BNM.

Legea de abilitare a Guvernului cu dreptul de a emite ordonanțe abilitează executivul cu dreptul de a emite ordonanțe în domenii ce nu fac parte din categoria legilor organice, pentru perioada dintre sesiunile ordinare ale legislativului. Guvernul va putea emite ordonanțe în domenii ce țin de asigurarea securității alimentare, energetice și naționale, precum și a ordinii publice. Mai mulți analiști au semnalat faptul că nu ar fi fost nevoie de o lege specială de abilitare a Guvernului, deoarece în Moldova există deja de trei ani norma constituțională de delegare legislativă care conferă executivului abilitățile respective. Faptul că executivul nu a utilizat această normă decît o singură dată este explicat de aceiași analiști prin lipsa de dorință a acestuia de a-și asuma responsabilitatea în anumite chestiuni de importanță, chiar și atunci cînd acest lucru ar fi necesar pentru realizarea unor sarcini imediate ale executivului, și evitarea unor situații de conflict cu majoritatea parlamentară.

Legea privind actele normative ale Guvernului și ale altor autorități publice stabilește regulile de inițiere, elaborare, avizare, expertizare, redactare și emitere a actelor normative subordonate legilor, cu excepția actelor individuale, politice și care nu conțin norme de drept. La baza emiterii actelor normative va sta o serie de principii, printre care se numără cel al coerenței și subordonării față de lege, cel al consecutivității și echilibrului între reglementări, cel al fundamentării științifice, cel al transparenței, publicității și accesibilității etc. Scopul general al legii adoptate de Parlament îl constituie instituirea unor reglementări clare referitoare la procedura de inițiere și emitere a actelor normative, astfel încît procesul respectiv să fie cît se poate de transparent și să nu permită promovarea intereselor lobbyste sau departamentale ce nu corespund intereselor generale ale societății.

Anterior, la finele anului 2001, Parlamentul a adoptat Legea privind actele legislative, lege care stabilea aceleași scopuri și sarcini, însă analiza procesului de elaborare a actelor legislative din ultimul an nu permite să constatăm o îmbunătățire esențială în domeniul respectiv, procedura de elaborare și promovare a actelor legislative rămînînd a fi netransparentă, iar fundamentarea lor - insuficientă. Acest lucru se explică în mare măsură prin faptul că majoritatea parlamentară este nevoită să accepte proiectele prezentate de Guvern, deoarece ele fac parte din politica promovată de majoritate, iar expertizele economice, sociale, ecologice și de alt gen ar putea fi nefavorabile promovării proiectelor respective. Pe de altă parte, deputații prezintă și promovează proiecte de acte legislative care nu corespund normelor indicate pentru elaborarea proiectelor, pentru ca ei nici nu dispun de capacitățile și posibilitățile necesare pentru a efectua toate expertizele și fundamentările stabilite de lege.

Parlamentul a adoptat în lectura finală Codul transportului feroviar. Adoptarea unei legi organice în domeniul transportului feroviar este binevenită, avînd în vedere faptul că pînă în prezent domeniul este reglementat în baza unui regulament adoptat cu cîteva zeci de ani în urmă și care în mare măsură este inaplicabil în condițiile economiei de piață, chiar dacă întreprinderea își păstrează statutul de întreprindere publică. Pe de altă parte, lipsa de reglementări clare crea posibilități de abuzuri pentru responsabilii din transportul feroviar, fiind atestată și apariția unor agenți economici-sateliți care obțineau venituri considerabile, în loc ca acestea să fie acumulate de stat.

Principalul scop al Legii privind declararea Combinatului de vinuri Cricova drept patrimoniu cultural național ar fi protejarea obiectului respectiv și excluderea sa din categoria întreprinderilor ce ar putea fi privatizate. Anterior, organismele financiare internaționale au cerut includerea S.A. "Cricova" în lista obiectelor supuse privatizării, aceasta fiind și una din condițiile reluării finanțării externe a Republicii Moldova. Pînă la momentul adoptării legii, nu au fost date publicității informații conform cărora FMI sau Banca Mondială ar fi decis să renunțe la recomandările anterioare. Se pot face mai multe presupuneri în legătură cu această decizie a guvernanților: fie că aceștia au obținut deja siguranța reluării finanțării externe, fie că ei speră totuși să convingă finanțatorii externi că S.A. "Cricova" este un obiect al patrimoniului cultural național, fie că se speră că această hotărîre nu va fi remarcată în ajunul perioadei de vacanță și la toamnă, cînd FMI urmează să examineze reluarea finanțării pentru Moldova, acesta nu va atinge problema relațiilor RM cu Banca Mondială.

Proiectul legii pentru modificarea Legii cu privire la statutul alesului local, adoptat în prima lectură propune aducerea Legii cu privire la statutul alesului local în concordanță cu noua lege privind administrația publică locală. În special, se propune modificarea prevederilor referitore la definiția alesului local, la incompatibilitățile și restricțiile în exercitarea mandatului, la însemnele de identificare a aleșilor locali, la procedura de control al legalității actelor autorităților administrației publice locale etc. Un șir de propuneri vizează garanțiile sociale care se vor institui pentru foștii primari, aleșii locali ce au deținut funcții de conducere în consiliile județene și comitetele executive raionale. cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

Remanieri

Raisa Apolschii a fost numită în funcția de avocat parlamentar, iar Nicolai Kalin a fost desemnat în funcția de administrator-șef al Zonei antreprenoriatului liber din Chișinău. Nicolae Cernomaz, ambasadorul Republicii Moldova în Ucraina, conform unei hotărîri guvernamentale, va deține, prin cumul, și funcția de ambasador al Moldovei în Georgia.

Hotărîri

Arătam în nr. 9 al e-journal-ului că în urma semnării Protocolului dintre organele vamale ale Republicii Moldova și Ucrainei, potrivit căruia autoritățile ucrainene se obligă să recunoască doar ștampilele vamale ale Chișinăului, Guvernul a decis să permită agenților economici din stînga Nistrului să se înregistreze provizoriu în Registrul de stat al întreprinderilor și organizațiilor din Republica Moldova pentru a le înlesni afacerile de import-export. Această cerință a fost calificată de autoritățile Transnistriei drept "blocadă economică", precum și drept tentativă de "însușire a proprietății transnistrene cu scopul privatizării ei ulterioare". Mai mult, liderii de la Tiraspol au lansat amenințări cu retragerea din procesul de negocieri și cu aplicarea unui "complex de măsuri de răspuns la acțiunile dușmănoase ale Moldovei". În aceste condiții, Guvernul Republicii Moldova a lansat o declarație care justifică necesitatea introducerii acestei proceduri și condamnă atitudinea neconstructivă a Tiraspolului, culpabilizat de denaturarea esenței acțiunilor întreprinse de Chișinău. În replică, administrația de la Tiraspol a introdus la 14 iulie 2003 o taxă vamală de 100% din preț pentru toate mărfurile importate din Republica Moldova. Ministerul Economiei al Republicii Moldova a calificat această decizie a Tiraspolului drept una care nu are la bază raționamente economice, dat fiind că livrările din Transnistria sînt mai curînd unele interne și nu de import și care va afecta procesul de negocieri. Ulterior oficialitățile de la Chisinau au decis să ofere noi facilități la înregistrarea agenților economici de la Tiraspol care practică operațiuni de export-import și au pledat pentru anularea taxei pe valoare adăugată de 20% pentru mărfurile aduse din regiunea transnistreană.

Guvernul a dispus ca ministerele, departamentele, autoritățile publice locale etc. să asigure pregătirea eficientă a economiei naționale pentru sezonul rece. Conform acestei hotărîri, timp de o săptămînă în municipii și raioane urmează a fi create comisii speciale responsabile de asigurarea cu energie și căldură, și abilitate să instituie un control riguros al consumului de resurse energetice. Hotărîrea mai stipulează că energia electrică și termică, gazele naturale vor fi furnizate consumatorilor în bază de contract și numai în cazul achitării integrale a plăților curente și a datoriilor.

Guvernul a aprobat proiectul de lege pentru modificarea și completarea Legii bugetului de stat pentru anul 2003, care prevede majorarea veniturilor cu 635,5 mln lei și a cheltuielilor cu 163,3 lei. Majorarea veniturilor la buget va fi obținută din contul sporirii plăților TVA cu 299 mln lei, al încasărilor nefiscale cu 63 mln lei, al amenzilor și sancțiunilor cu 25 mln lei, precum și datorită contractării unor granturi în valoare de 303 mln lei, negociate cu UE, Regatul Țărilor de Jos și Suedia. Totodată, veniturile obținute de pe urma încasării accizelor se vor reduce cu 118 mln lei, iar cele prevăzute în cazul privatizării unor obiective economice - cu 636,7 mln lei. Astfel, se cere de remarcat că deficitul bugetar va constitui 298,2 mln lei - cu 97,2 mln lei mai mult decît s-a prevăzut inițial -, iar suma prevăzută pentru rambursarea împrumuturilor externe se va majora în acest an cu 608,5 mln lei, ajungînd la 1mlrd 354 mln lei, în timp ce datoria internă de stat a crescut cu 785,9 mln lei, atingînd cifra de 3 mlrd 616,4 mln lei. Aceste cifre denotă faptul că PIB-ul nu crește din contul sporirii volumului producției locale, ci ca urmare a importurilor masive; că la elaborarea bugetului pentru anul 2003 au fost supraestimate veniturile obținute în urma privatizării prevăzute în mărime de 600 mln lei, în condițiile în care n-a existat un interes real pentru privatizarea mai multor obiective economice.

La 9 iulie a.c., Guvernul a hotărît să comaseze Agenția Națională pentru Reglementări în Energetică (ANRE) și Agenția Națională pentru Reglementări în Telecomunicații și Informatică (ANRTI) în Agenția Națională pentru Protecția și Dezvoltarea Concurenței (ANPDC), suspendînd totodată decizia ANRE de majorare, începînd cu 1 iulie, a tarifelor la energia electrică și la gazele naturale. ANPDC ar putea însă să revină la recalcularea tarifelor la serviciile comunale, peste aproximativ o lună, termen în care urmează a fi elaborat și aprobat regulamentul de activitate al noii agenții.

În aceeași zi, Executivul a acceptat aplicarea pentru o perioadă de 200 de zile, începînd cu 1 august, a unei taxe antidumping în mărime de 40% la importul de zahăr. Măsura a fost cerută de Autoritatea de stat pentru măsuri antidumping, compensatorii și de salvgardare, care a examinat solicitarea Uniunii asociațiilor producătorilor agricoli "Uniagroprotect" și Uniunii producătorilor de zahăr din Republica Moldova, și este menită să protejeze producătorii autohtoni. Conform unei altei hotărîri guvernamentale, agenții economici au fost obligați să solicite, pînă la 1 ianuarie 2004, oficiilor teritoriale ale Camerei Înregistrării de Stat sa le fie atribuit codul de înregistrare de stat unic (IDNO). Această măsură a fost concepută în vederea gestionării adecvate a datelor privind activitatea agenților economici din Republica Moldova. cuprins articolul precedent articolul următor


3. Președinție

Președintele Vladimir Voronin a condus, pe 1 iulie curent, ședința Consiliului Național pentru Dezvoltare Durabilă și Reducere a Sărăciei (CNDDRS), în cadrul căreia a fost examinat proiectul primei versiuni a variantei finale a Strategiei de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei (SCERS). Șeful statului a accentuat în acest context că SCERS trebuie să prevadă implementarea programelor de gazificare a țării și de relansare a sferei viticulturii pentru crearea unor condiții de creștere economică. Dl Voronin a remarcat, de asemenea, necesitatea elaborării unui concept de dezvoltare a statului pe termen lung, care ar încadra SCERS, care, la rîndul ei, ar trebui să corespundă realităților bugetare, să identifice priorități foarte clare pe termen mediu și să fie corelată strîns cu un plan de acțiuni corespunzător. SCERS urma a fi elaborată pînă la 31 martie 2003, însă din cauza neidentificării foarte clare a priorităților acestei strategii, necorelării lor financiare, precum și participării insuficiente a societății civile la elaborarea SCERS, acest proces a fost amînat, cu acordul instituțiilor financiare internaționale, pentru încă jumătate de an. În acest context, la una din ședințele sale de săptămîna trecută, Guvernul a dispus elaborarea versiunii finale a SCERS pînă la 31 iulie, discutarea publică a acesteia pînă la 4 octombrie, după care să urmeze definitivarea SCERS pînă la 30 noiembrie.

Vladimir Voronin a participat la întrunirea conducerii puterii executive centrale cu președinții raioanelor. Asigurîndu-i de întreaga susținere din partea puterii centrale, dl Voronin le-a solicitat președinților raioanelor să contribuie la stabilizarea social-politică în raioane prin soluționarea problemelor cu care se confruntă administrația publică locală, prin conlucrarea permanentă și eficientă cu primarii, prin restabilirea sistemului cooperației de consum, inclusiv în domeniul achiziției cerealelor, și prin promovarea consolidării terenurilor agricole în baza liberei asocieri, respectîndu-se însă rigorile economiei de piață. Șeful statului le-a mai solicitat președinților raioanelor să respecte structura aparatelor de conducere a unităților administrativ-teritoriale, deși se pare că acestea vor suporta încă modificări și ajustări semnificative, și asta chiar dacă Parlamentul va vota proiectul amendamentelor la Codul contravențiilor administrative, aprobat la 9 iulie de Cabinetul de miniștri, potrivit căruia se prevăd amenzi în mărime de la 70 pînă la 100 de salarii minime pentru instituțiile bugetare centrale și locale care vor depăși cotele regulamentare de personal.

Președintele țării s-a întreținut, la 8 iulie curent, cu Aleksandr Voloșin, șef al Administrației Președintelui Federației Ruse, discutînd cu acesta despre viitoarea vizită oficială a Președintelui rus, Vladimir Putin, la Chișinău, despre relațiile economice dintre Moldova și Rusia, precum și despre problema transnistreană. În contextul ultimelor evoluții/ involuții ale relațiilor dintre Chișinău și Tiraspol determinate de includerea în Registrul de stat al întreprinderilor și organizațiilor din Republica Moldova a 573 de agenți economici din stînga Nistrului, Președintele Voronin l-a asigurat pe oficialul rus că acțiunile autorităților moldovenești nu sînt de natură să afecteze interesele populației din Transnistria și să lezeze drepturile întreprinderilor din această regiune. Reiterînd opțiunea autorităților de la Chișinău pentru instituirea unei federații asimetrice, șeful statului a declarat că în timpul apropiat va iniția aprobarea de către Parlament a unei "Concepții a politicii naționale", care va contribui la aprofundarea drepturilor și posibilităților de participare la viața publică a reprezentanților tuturor minorităților naționale.

La invitația lui Vladimir Voronin, Președintele Israelului, Moshe Katsav, a întreprins o vizită oficială în Republica Moldova. În cadrul reuniunii acestor doi oficiali, de la 10 iulie a.c., au fost semnate două acorduri bilaterale privind combaterea traficului ilicit și abuzului de stupefiante, substanțe psihotrope, precum și colaborarea tehnică în domeniul gospodăriei rutiere. Cu prilejul vizitei Președintelui israelian, la Chișinău a fost organizat un forum economic al oamenilor de afaceri din Israel și Republica Moldova, în cadrul căruia Vladimir Voronin a enumerat trei factori care pot fi valorificați în vederea aprofundării relațiilor economice dintre cele două state. Președintele moldovean a mai scos în evidență succesele economice obținute de guvernarea actuală, a remarcat cadrul legislativ favorabil investițiilor străine, precum și a îndemnat oamenii de afaceri din Israel să investească cu precădere în domeniul rutier, comunicațiilor, agrar, turismului și cel al tehnologiilor înalte. cuprins articolul precedent articolul următor


II. Studii, analize, comentarii

1. Promovarea exportului: pe hîrtie
Anatolii Gudîm

În conformitate cu evaluările FMI (Clasificarea barierelor comerciale), exportul extern al Republicii Moldova se clasează la ratingul "1", aceasta fiind o categorie mai flexibilă. Fenomenul dat poartă denumirea de comerț pe hîrtie.

Însă mai există și comerțul în practică, în desfășurarea căruia statul impune prin intermediul ministerelor, departamentelor și agențiilor impune numeroase bariere și capcane atît oficial, cît și neoficial, pentru menținerea corupției. În vederea combaterii acestui fenomen trebuie întreprinse anumite acțiuni.

În Monitorul Oficial al Republicii Moldova Nr.141-145 din iulie 2003, producătorul autohton descoperă următorul act normativ:

DISPOZIȚIA Nr.72-d, din 7 iulie 2003:
Atingerea unei creșteri economice durabile depinde de existența unui mediu de afaceri care asigură lipsa oricăror bariere oficiale și neoficiale în activitatea agenților economici exportatori. În asigurarea acestui obiectiv, precum și pentru realizarea cît mai eficientă a Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova Nr. 478 din 22 aprilie 2003 "Privind excluderea barierelor la exportul de mărfuri", ministerele, departamentele și agențiile vor întreprinde măsurile necesare pentru a facilita exportul și vor asigura tot suportul necesar agenților economici exportatori. Instituțiile nominalizate, precum și angajații acestora, se vor conduce în activitatea lor după prescripțiile normative care presupun că decizia de a exporta, prețul și modul de exportare, inclusiv procurarea mărfurilor pentru export prin intermediul Bursei de Mărfuri, rămîn la discreția agenților economici.

Prim-Ministru al Republicii Moldova

Din această capodoperă a Cancelariei de Stat Nr. 72-d rezultă foarte clar că chiar și după 12 ani de promovare a unei economii de piață, cînd 85% din PIB sînt obținute pe seama sectorului privat, nu toți funcționarii ministerelor, departamentelor și agențiilor au înțeles că nu ei sînt cei care iau "decizia de a exporta, la ce preț și în ce mod", ci agenții economici!

Care era conținutul hotărîrii anterioare a Guvernului privind acest subiect? Cităm:

HOTĂRÎREA nr. 478, din 22 aprilie 2003
Privind excluderea barierelor la exportul mărfurilor
În scopul promovării unei creșteri economice durabile, facilitării exporturilor de produse autohtone, prin crearea unui climat favorabil agenților economici, eliminării tuturor barierelor tehnice la export, precum și evitarea introducerii unor noi restricții de acest gen, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂȘTE:

  1. Se interzice ministerelor și departamentelor aplicarea oricăror restricții instituite prin acte normative departamentale, solicitarea unor documente adiționale celor prevăzute în actele normative ce reglementează comerțul exterior, precum și stabilirea prețurilor indicative la export și a altor măsuri care complică activitatea de export a agenților economici autohtoni.
  2. Se pune în sarcina autorităților publice centrale: să revizuiască actele normative departamentale în vederea ajustării acestora cerințelor punctului 1 al prezentei Hotărîri și să informeze Guvernul despre măsurile întreprinse, în termen de 30 de zile; să publice, în mod obligatoriu, în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, actele normative interne care afectează sau reglementează regimul de comerț exterior, după coordonarea prealabilă a acestora cu Ministerul Justiției.
  3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei.

Prim-Ministru al Republicii Moldova

Deci în jumătate de an Guvernul a adoptat două hotărîri cu conținut identic în vederea unei singure probleme - înlăturarea barierelor birocratice la promovarea exportului.

Din păcate, aceste hotărîri nu sînt nicidecum implementate. Vom menționa faptul că nu demult a fost aprobată Strategia de promovare a exportului pentru anii 2002-2005 (Hotărîrea Guvernului RM nr. 80 din 29 ianuarie 2002), care are ca scop "înviorarea exportului și mărirea încrederii exportatorilor în politica statului".Anterior a fost aprobat programul Guvernului, în care era just prevăzut că exportul este forța motrice a economiei Republicii Moldova, el fiind și principala sursă de venituri în bugetul statului, pentru achitarea datoriei externe etc.

Dar toate acestea sînt… doar pe hîrtie. Realitatea este că deși a avut loc o mărire nesemnificativă a exporturilor pe parcursul ultimilor trei ani, volumul total al exporturilor chiar și în 2002 (666 mln dolari SUA) era cu 25,2% mai mic decît cel înregistrat pentru anul 1997, iar deficitul balanței comerciale (exporturile fiind mai mici ca importurile) a constituit 414,2 mln dolari SUA. Structura și orientarea geografică a exporturilor noastre se schimbă foarte încet. Producția industriei alimentare și a celei ușoare constituie jumătate din volumul total al exporturilor. Tradițional, Rusia și alte state ale CSI rămîn a fi principalii importatorii de produse din Republica Moldova.

Cu toate că comerțul cu UE e mult mai reglementat (comparativ cu cel din regiunea CSI), volumul exportului exterior al Moldovei cu UE rămîne a fi minimal. Dacă în 1997 exportul Moldovei în UE și Europa Centrală constituia 21,2% din volumul total de exporturi, în 2002 constituia 37,8%; respectiv importurile - de 38,6% și 49,5%. Creșterea importurilor produselor europene în Moldova se datorează creșterii consumului intern. Ca răspuns, creșterea exporturilor, din păcate, este împiedicată de competitivitatea scăzută a întreprinderilor Republicii Moldova și predominarea în exportul nostru a produselor alimentare și textile, în domeniul cărora există un grad mare de protecționism în UE.

Barierele impuse la export de către sistemul birocratic al statului sînt numeroase și diferențiate. După părerea președintelui Asociației "Timpul" Ion Mușuc, "în societate antreprenorul apare ca un dușman, prin urmare scade activitatea antreprenorială, se înregistrează trecerea în umbră a comerțului, și multor antreprenori le este frică pentru viitorul companiei lor, al comerțului, precum și pentru toată țara". La 15 iulie a.c. Asociația "Timpul"a prezentat o cerere Președintelui V. Voronin, în care comercianții îi propun Președintelui să se exprime asupra tiraniei birocrației față de comerțul legal, crearea în cadrul Parlamentului a unei comisii permanente pentru protecția comerțului, modificarea Legii cu privire la Centrul pentru combaterea infracțiunilor economice, în vederea aducerii ei în conformitate cu prevederile Constituției Republicii Moldova și cu normele de drept internațional.

În luna iulie Edgardo Ruggiero, reprezentantul permanent a FMI, a menționat, că decizia Comitetului de Directori al FMI privind deblocarea finanțării externe a statului nostru nu poate avea loc atîta timp cît Moldova nu va înlătura restricțiile la export și nu va reintroduce inspectarea înainte de expediere.

Zilele acestea Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a adoptat decizia cu privire la "Dezvoltarea economică a Moldovei: planuri și perspective", în care se recomandă conducerii țării stimularea dezvoltării antreprenoriatului, anularea barierelor la export, implementarea mai largă a tehnologiilor informaționale în procedurile vamale, în administrarea fiscală, în serviciile financiare și dezvoltarea rețelei comerciale - standardizarea și metrologia, marketingul, serviciile de transport și telecomunicații.

Deci sîntem îndemnați să întreprindem acțiuni practice și să promovăm exportul. Aceasta se referă la utilizarea mai activă a avantajelor aderării Moldovei la OMC, la Pactul de stabilitate pentru Europa Centrală și de Est și la Acordul de Parteneriat și Cooperare cu UE, precum și la înlăturarea barierelor comerciale oficiale și neoficiale din interiorul statului.

Cît privește deciziile Guvernului privind "excluderea barierelor la export", (precum și la alte legi, strategii, programe), acestea trebuie aplicate și nu clonate la infinit. cuprins articolul precedent


2. Evoluția avocaturii în Republica Moldova
Vitalie Nagacevschi

La 13 mai 1999 Parlamentul Republicii Moldova a adoptat Legea nr. 395-XIV cu privire la avocatură. În conformitate cu Legea respectivă, exercitarea profesiei de avocat era condiționată de calitatea de membru al Uniunii Avocaților din Republica Moldova, Uniunea fiind o organizație profesională de drept public instituită prin aceeași Lege.

În cadrul controlului constituționalității Legii cu privire la avocatură din anul 1999, Curtea Constituțională, în hotărîrea sa nr. 8 din 15 februarie 2000, a statuat că condiționarea exercitării profesiei de avocat de apartenența la o singură organizație profesională împiedică accesul la activitatea de avocat a juriștilor profesioniști care nu sînt membri ai acestei organizații, dar care dețin licența privind dreptul de acordare a asistenței juridice, lucru ce confirmă calificarea lor juridică. Adică, apartenența obligatorie la o singură organizație nu este altceva decît instituirea monopolului membrilor organizației profesionale asupra profesiei de avocat. Au fost stabilite și alte prevederi ale Legii ce nu corespund rigorilor constituționale.

Hotărîrea în speță a Curții Constituționale a fost pronunțată depășind în sens pozitiv jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului, care a catalogat unele asociații profesionale drept organizații de drept public, acestea fiind întemeiate de către legiuitor pentru a asigura controlul public asupra profesiei, permițînd condiționarea exercitării unor profesiuni de calitatea de membru al acestor asociații. În aceste spețe Curtea Europeană a Drepturilor Omului a stabilit că prin condiționarea exercitării unor profesiuni (inclusiv a celei de avocat) de calitatea de membru al unor organizații profesionale de drept public, instituite prin lege, nu constituie o violare a dreptului negativ de a nu se asocia, garantat de articolul 11 din Convenția pentru Apărarea Drepturilor Omului și Libertăților Fundamentale.

Or, dacă e să analizăm hotărîrile Curții Europene a Drepturilor Omului, prin care aceasta interpretează Convenția pentru Apărarea Drepturilor Omului și Libertăților Fundamentale, am putea spune că hotărîrile respective stabilesc plafonul minim ce urmează a fi respectat de către statele semnatare ale Convenției. În același timp, aceste hotărîri în nici un caz nu interzic statelor să stabilească norme cu mult mai democratice, altfel spus, să meargă în exercițiul democratic mult mai departe.

Dacă e să exemplificăm, am putea spune următoarele:

Protocolul 6 la Convenție permite statelor semnatare să prevadă în legislația lor pedeapsa capitală pentru acte săvîrșite în timp de război sau de pericol iminent de război. Or, această prevedere nu poate fi interpretată drept una ce ar interzice statelor să abolească pedeapsa capitală în timp de război sau de pericol iminent de război.

Din acest punct de vedere, hotărîrea Curții Constituționale din 2000 ar putea fi interpretată drept edificarea unor norme mai democratice decît cele ce au fost stabilite de către Curtea Europeană a Drepturilor Omului în cadrul interpretării articolului 11 din Convenție.

La 19 iulie 2002 Parlamentul Republicii Moldova a adoptat o nouă Lege cu privire la avocatură, care în esență conținea aceleași prevederi - condiționarea exercitării profesiunii de avocat de calitatea de membru al organizației profesionale numite Barou.

La adoptarea Legii enunțate Parlamentul a ignorat jurisprudența Curții Constituționale și prevederile Legii privind actele legislative, care obligă ca la elaborarea actelor legislative să fie luată în considerare jurisprudența constituțională.

Reieșind din aceste considerente, deputații fracțiunii parlamentare de opoziție a Partidului Popular Creștin Democrat (PPCD) au depus o sesizare la Curtea Constituțională, solicitînd controlul constituționalității Legii cu privire la avocatură din anul 2002 prin prisma jurisprudenței constituționale.

Hotărîrea Curții Constituționale din 19 iunie 2003 a fost surprinzătoare, recunoscînd Legea absolut constituțională. Drept argument a fost invocată jurisprudența Curții și Comisiei Europene a Drepturilor Omului.

Dacă examinăm această hotărîre prin prisma jurisprudenței organelor de la Strasbourg, am putea afirma că ea este conformă acesteia. În același timp, pentru ca această afirmație să fie absolut corectă, Curtea Constituțională, înaintea pronunțării hotărîrii în speță, urma să-și revizuiască propria hotărîre din anul 2000, lucru care nu a fost făcut. Astfel, ne-am pomenit în situația cînd există două hotărîri ale Curții Constituționale, hotărîri care se contrazic reciproc.

Or, argumentul Curții Constituționale, conținut în recenta hotărîre precum că "la data intrării în vigoare a Legii nr. 1260-XV, Legea nr. 395-XIV din 13 mai 1999 a fost abrogată", nu este tocmai corect. Sensul acestui argument este că hotărîrea Curții Constituționale din 2000 poate fi invocată numai față de Legea din 1999, ceea ce este absolut incorect. Prin hotărîrile sale Curtea Constituțională enunță unele principii care sînt aplicabile tuturor actelor legislative și în nici un caz selectiv. Astfel, pentru a pronunța o hotărîre care ar conține alte principii decît cele enunțate în hotărîrea (hotărîrile) precedentă, Curtea urma să-și revizuiască acea hotărîre precedentă.

În plus, ultima hotărîre conține un șir de inexactități, care contravin Legii cu privire la avocatură și dacă era așa cum este indicat în hotărîrea respectivă, în nici un caz nu putea fi invocată jurisprudența Curții și Comisiei Europene a Drepturilor Omului.

Spre exemplu, Curtea Constituțională stipulează că "Baroul este creat prin voința avocaților exprimată la Congres, considerat legal întrunit dacă la lucrările lui participă majoritatea avocaților din Republica Moldova." Este o afirmație incorectă. Or, Baroul este instituit nu prin voința avocaților, ci prin voința legislatorului și anume acest fapt determină că organizația profesională este de drept public. Dacă Baroul era instituit prin voința avocaților, atunci putea fi vorba de o organizație constituită pe principii benevole și ca rezultat urma să fie respectat dreptul negativ al avocaților de a nu se asocia în acest Barou.

Nu poate fi trecută cu vederea și recunoașterea drept constituționale a prevederilor legale ce stabilesc un cenz de vechime în profesia de avocat pentru a accede la Consiliul Baroului sau la Comisia pentru etică și disciplină. Or, argumentul precum că este necesară selectarea unor candidați cu experiență profesională și calificare înaltă nu ține, deoarece în calitate de avocat cu vechime în profesie de pînă la 5 ani ar putea fi și un fost judecător al Curții Constituționale (după expirarea mandatului) și în astfel de cazuri nimeni nu poate susține că acesta ar putea avea o calificare sau experiență profesională redusă.

Astfel, dacă generalizăm cele spuse mai sus, am putea spune că hotărîrea Curții Constituționale nr. 12 din 19 iunie 2003 în linii mari este conformă jurisprudenței Curții și Comisiei Europene a Drepturilor Omului în ceea ce privește condiționarea exercitării profesiunii de avocat de calitatea de membru al Baroului, dar este incompatibilă cu hotărîrea Curții Constituționale nr. 8 din 15 februarie 2000.

În același timp nu putem să fim de acord cu menținerea cenzului vechimii în profesia de avocat pentru a accede la Consiliul Baroului și la Comisia de etică și disciplină, deoarece aceste prevederi sînt discriminatorii.

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect