ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
Nr. 13, 19 august 2003

Activitatea instituțiilor publice

Transnistria

Politică externă

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Președinție

Președintele Vladimir Voronin l-a decorat pe Leonid Kucima, președintele Ucrainei, cu Ordinul Republicii, printr-un decret prezidențial. Ordinul Republicii i-a fost conferit președintelui Ucrainei "în semn de profundă recunoștință și pentru contribuție deosebită la dezvoltarea relațiilor de prietenie și cooperare dintre Ucraina și Republica Moldova". La 8 august 2003 președintele ucrainean a împlinit 65 de ani. Decorația acordată de președintele moldovean îi va fi înmînată "cu o primă ocazie potrivită". cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

Finanțare externă

Într-o declarație făcută la 15 august 2003 Premierul Tarlev menționa că restabilirea relațiilor de colaborare cu organismele financiare internaționale este o prioritate a Republicii Moldova, una de care depinde capacitatea noastră de a ieși din criza economică actuală. Această declarație reflectă gravitatea situației în care s-a pomenit guvernul în urma retragerii succesive a finanțării externe din partea FMI și a Băncii Mondiale în valoare de circa 30 milioane de dolari SUA din cauza inconsecvenței politicilor economice și a neîndeplinirii obligațiilor asumate față de finanțatori (vezi jurnalul nr. 12). În condițiile retragerii finanțării externe sub semnul întrebării sînt atît restructurarea unor împrumuturi în sumă de circa 200 mln USD prin intermediul Clubului de la Paris, cît și suplinirea unor sume considerabile prevăzute în bugetul 2003 din contul donațiilor nerambursabile. Întrucît veniturile și, prin urmare, cheltuielile bugetare vor trebui micșorate, vor rămîne fără acoperire financiară mai multe proiecte guvernamentale, inclusiv reforma teritorial-administrativă și strategia de creștere economică și de combatere a sărăciei.

În aceste condiții Guvernul a anunțat că va elabora, cu sprijinul consultanților FMI, cîteva planuri de acțiune în vederea acoperirii deficitului bugetar ce va apărea curînd. Se vor avea în vedere mai multe scenarii, inclusiv scenariul în care nu se va reuși obținerea unor finanțări nerambursabile și nu va fi obținută amînarea plăților pentru serviciul datoriei externe. Potrivit unor analiști, în cel din urmă caz guvernul va fi nevoit fie să renunțe la o serie de programe sociale și economice interne, care nu mai pot fi acoperite financiar, fie să apeleze la Banca Națională a Moldovei. Rezervele valutare ale BNM vor fi indispensabile pentru reeșalonarea datoriei externe în lipsa unor credite preferențiale din afară. În același timp epuizarea acestora va crea riscul devalorizării valutei naționale și al creșterii necontrolate a prețurilor, ceea ce, estimează analiștii, ar putea duce la o criză economică, criză care ar putea degenera în una politică și socială.

Considerente de acest ordin l-au determinat probabil pe Premierul Tarlev să îndemne Ministerul Finanțelor să identifice "surse reale de finanțare a cheltuielilor bugetare" și să elaboreze un buget "echilibrat, cu venituri asigurate și cheltuieli prioritare" pentru anul 2004, al cărui proiect urmează a fi definitivat pînă la 25 august a.c.

Dialog cu sindicatele

Un motiv în plus de îngrijorare pentru guvernul moldovean în condițiile actuale sînt revendicările sindicatelor, în special cea care ține de majorarea salariilor angajaților din sfera bugetară. Recent Guvernul a anunțat o majorare de 15% a salariilor bugetarilor, potrivit legii bugetului pentru 2003, cu începere din 1 septembrie 2003, în timp ce Confederația Sindicatelor a revendicat încă din mai 2003 dublarea salariilor, amenințînd că va recurge la grevă generală și proteste stradale în cazul nerespectării acestei revendicări.

Deoarece în cadrul rundei de negocieri dintre sindicate și executiv din 1 august nu s-a ajuns la un compromis, negocierile au fost reluate în cadrul ședinței Comisiei republicane tripartite pentru negocieri colective (Guvern-Sindicate-Patronate) din 7 august. Deși de data aceasta sindicatele au acceptat anumite concesii și au revendicat o majorare de doar 50%, acceptabilă atît pentru sindicate, cît și pentru Guvern, Guvernul a menținut pragul de majorare de 15%, recomandîndu-le în schimb sindicaliștilor să fie mai insistenți cu patronii atunci cînd este vorba despre achitarea la timp a salariilor și să evite astfel acumularea restanțelor salariale.

În replică, Confederația Sindicatelor i-a remis Guvernului un demers oficial în care îi propune acestuia să semneze pînă la 20 august un acord care să conțină măsuri concrete de soluționare a litigiului legat de majorarea salariilor. Sindicatele propun o majorare de 50% cu începere de la 1 septembrie 2003, lichidarea restanțelor salariale în instituțiile bugetare și în sfera de producere pînă la 1 septembrie și 1 octombrie 2003 respectiv, precum și elaborarea și aprobarea unei legi privind sistemul de stabilire a salariilor în sistemul bugetar.

Potrivit sindicatelor, aceste măsuri se impun în condițiile în care începînd din 1 iulie au fost majorate tarifele la electricitate și la gaze naturale, iar inflația a atins cota de 40%. Salariul mediu al bugetarilor este în prezent de 662 de lei (circa 50 de dolari SUA) și constituie 60% din valoarea coșului minim de consum, majoritatea angajaților din sfera bugetară trăind sub pragul sărăciei.

În cazul în care Guvernul va accepta semnarea acordului propus de sindicate și îi va respecta prevederile, sindicatele vor renunța la acțiunile de protest anunțate anterior. Între timp, sindicatul angajaților din sănătate "Sănătatea" le-a cerut deja organelor teritoriale afiliate să pregătească colectivele de muncă din ramură pentru grevă în semn de protest față de nedorința Guvernului de a majora salariile.

Remanieri

Printr-un decret prezidențial emis la 5 august 2003, Marian Lupu, viceministru al Economiei, a fost numit în funcția de ministru al Economiei, iar Valentin Beniuc, Rector al Academiei de Studii Diplomatice si Relații Internaționale, a fost numit ministru al Educației.

Marian Lupu are 37 de ani, este doctor în economie (a făcut aspirantura la Academia "A. Plehanov" din Moscova). A urmat stagii la FMI și OMC, iar din 1991 a activat în cadrul Ministerului Economiei. Din 2001 este ministru adjunct al Economiei și este cunoscut drept un reformator cu vederi prooccidentale.

Valentin Beniuc are 47 de ani, este doctor în istorie și a avut o carieră academică, între anii 2000-2003 ocupînd succesiv postul de rector a două înstituții de studii superioare. Beniuc mai este reprezentantul Guvernului în Consiliul de Observatori al instituției publice "Teleradio Moldova", al cărui președinte a fost ales ulterior.

Administrativ

Guvernul a instituit, pe lîngă Ministerul Afacerilor Externe (MAE), Departamentul de Integrare Europeană (DIE), prin comasarea a trei instituții de profil din cadrul MAE și al ministerului Economiei. Departamentul va fi dirijat ex officio de către Andrei Stratan, prim-viceministru al Afacerilor Externe. Departamentul va avea 29 de angajați și trei direcții generale: pentru relațiile politice cu UE, pentru cooperare economică cu UE și Biroul național al Pactului de Stabilitate. Departamentul va asigura executarea strategiei de integrare europeană a Moldovei și promovarea politicii guvernamentale în acest domeniu, compatibilitatea programelor și acțiunilor guvernului moldovean cu obiectivele integrării europene și cooperarea regională în sud-estul Europei și coordonarea problemelor de asistență financiară acordata Republicii Moldova de UE. Crearea acestei instituții specializate pe lîngă MAE a fost prezentată de administrația de la Chișinău drept o măsură pozitivă și una care va facilita în mod considerabil realizarea obiectivului integrării europene a Moldovei.

Executivul a mai aprobat regulamentul de activitate al Departamentului de Stat Migratiune (DSM). Acesta va prelua funcțiile și personalul Direcției principale pentru refugiați din cadrul ministerului Justiției, funcțiile de eliberare a invitațiilor pentru cetățenii străini și apatrizi la solicitarea persoanelor juridice din cadrul MAE și dreptul de a elibera invitații în baza solicitărilor depuse de persoane fizice din cadrul Departamentului Tehnologii Informaționale. Departamentul se va ocupa de asemenea de prelungirea vizelor de intrare, de eliberarea vizelor de ieșire și de șederea și stabilirea temporară sau permanentă a cetățenilor străini și a apatrizilor etc. cuprins articolul precedent articolul următor


II. Transnistria

Comisia constituțională mixtă

Întruniți în cea de-a treia ședință, care a durat două zile, membrii CCM au definitivat principiile de bază ale titlului II cu privire la drepturile și libertățile fundamentale din proiectul noii Constituții, al cărui text propriu-zis va fi examinat la ședințele următoare ale CCM. Problema cetățeniei transnistrene, asupra căreia insistă transnistrenii, și pe care autoritățile moldovenești nu o acceptă, nu a fost însă depășită. În schimb, potrivit declarațiilor unuia din membrii delegației transnistrene, au fost depășite o serie de alte litigii: părțile au găsit o formulă de compromis în problema cultelor, iar la propunerea transnistrenilor a fost adoptat un articol cu privire la "dreptul de a se opune" existent în alte federații europene și care presupune dreptul cetățeanului de a se opune celor care atentează la bazele regimului constituțional.

În același timp, în cadrul ședinței, partea transnistreană a înmînat delegației moldovenești propriul proiect al viitoarei Constituții a federației moldovenești. Printre prevederile proiectului care merită atenție ar putea fi menționate următoarele: dreptul subiectelor federației la secesiune, stipulat chiar în preambulul documentului, egalitatea în drepturi a subiectelor și reprezentarea lor în bază de paritate în toate organele federale, prevalența drepturilor subiecților asupra drepturilor federației în domeniile de interes comun, instituirea unui parlament bicameral, ale cărui camere vor fi formate din două facțiuni, constituite din deputații din partea celor doi subiecți, și a căror majoritate de voturi va fi obligatorie pentru adoptarea deciziilor. Astfel, în linii mari proiectul transnistrean propune de fapt crearea unei uniuni de state independente sau confederații, pe care transnistrenii o numesc eufemistic "federație contractuală". Analiștii au calificat acest proiect drept o nouă încercare a transnistrenilor de a bloca procesul de adoptare a noii Constituții și de a submina sprijinul oferit de SUA și UE pentru soluționarea crizei transnistrene pînă la finele lui 2003 (vezi comentariul "Proiectul transnsitrean" din 12 august 2003).

Comisia Unificată de Control/Evacuarea tehnicii blindate

Comisia Unificată de Control (CUC), structură multilaterală creată în 1992 pentru supravegherea zonei de securitate dintre Moldova și Transnistria și care întrunește reprezentanți ai Moldovei și Transnistriei, asistați de cei ai Ucrainei, Rusiei și OSCE, a elaborat mecanismul de evacuare a blindatelor din dotarea forțelor de menținere a păcii dislocate de-a lungul Nistrului. Astfel, problema evacuării tehnicii blindate, care a constituit subiectul negocierilor din 1994 și care face parte din măsurile de demilitarizare a zonei de securitate consemnate în acordurile de la Odesa, a fost în cele din urmă soluționată. Contingentele moldovenesc și cel transnistrean vor evacua cîte 40 și 31 de blindate respectiv pînă la 22 august 2003, în zonă urmînd să rămînă 17 blindate rusești, care vor fi evacuate pînă la finele lui 2003 dacă situația va rămîne stabilă.

Problema retragerii tehnicii blindate a marcat o scurtă criză în activitatea CUC la sfîrșitul lunii trecute, cînd membrii delegației transnistrene au blocat lucrările Comisiei, pe motiv că partea moldoveneasca ar fi sabotat acest proces. Deși conflictul dintre cele doua părți a fost depășit, cu medierea reprezentanților Misiunii OSCE, Chișinăul insistă asupra retragerii nu doar a blindatelor din dotarea trupelor de menținere a păcii, ci și a celor ce aparțin altor unități militare și paramilitare transnistrene, dislocate în zona de securitate contrar prevederilor acordului din 21 iulie 1992 privind condițiile de încetare a focului.

Atît OSCE cît și Rusia au salutat soluționarea problemei blindatelor drept un pas înainte în reglementarea diferendului transnistrean și în stabilirea unor relații de încredere între cele două părți. Un litigiu nou însă a apărut săptămîna trecută în cadrul CUC din cauza revendicării transnistrenilor de a desființa grupul operativ de ancheta moldo-transnistrean de la Bender (Tighina) și de a disloca contingentul de polițiști moldoveni din Tighina la Varnița, revendicări pe care partea moldovenească le-a respins în mod categoric dat fiind că acordul din 1992 prevede că la Tighina (Bender) forțele de menținere a ordinii publice ale celor două părți vor activa în comun.

Polemică pe paginile The Wall Street Journal

În perioada de referință ziarul american The Wall Street Journal a înserat o polemică pe marginea posibilităților de soluționare a conflictului transnistrean. Polemica a fost deschisă de o scrisoare a trei înalți diplomați americani, în care aceștia au refutat concluziile formulate intr-un articol publicat anterior pe paginile aceleiași publicații de către analistul Institutului pentru Înalte Studii Strategice și Politice din Washington Vladimir Socor precum că planul de federalizare a Republicii Moldova este "un proiect prioritar rusesc" care "va da Moscovei pîrghii permanente de influență asupra Moldovei". Cei trei diplomați au respins aceste afirmații, opinînd că planul lansat acum un an de mediatorii internaționali este o "prima șansa, în mai mult de un deceniu, de transformare a Moldovei într-un stat stabil, unitar, democratic".

Într-o scrisoare de replică, Robert J. Loewenberg, Președintele institutului al cărui angajat este analistul Socor, afirmă că reacția colectivă a celor trei diplomați demonstrează "semnificația internațională a problemei, dar și neliniștea Departamentului de Stat al SUA față de faptul că a aprobat acest proiect". Loewenberg se alătură opiniei lui Socor, argumentînd că planul federalizării va impune autoritățile Moldovei să împartă puterea cu un grup de cetățeni ruși care au acaparat Transnistria în timpul putsch-ului sovietic din 1991 impunînd un aparat polițienesc de stil sovietic, înterzicînd opoziția și pledînd deschis pentru o Rusie Mare. Mecanismul actual de mediere, pe care cei trei diplomați îl califică drept unul satisfăcător, are menirea de a exclude o participare occidentală directă și de a garanta dominația Moscovei asupra acestui stat eud-est european. "Nu constă oare politica oficială a SUA în faptul ca Rusia să-și retragă trupele [din Moldova]?" întreabă Loewenberg atenționînd asupra "presiunilor pe care Vladimir Putin le face asupra Moldovei în vederea legalizării prezenței armate ruse în Transnistria".

Contraargumentele aduse de Loewenberg celor trei diplomați americani au fost susținute de către 15 organizații neguvernamentale din Moldova într-o declarație comună remisă presei. Cele 15 ONG-uri au reiterat ideea precum că formula actuală de negocieri, mecanismul de mediere și planul de federalizare servesc intereselor geopolitice ale Rusiei. Internaționalizarea eforturilor de soluționare a conflictului, democratizarea regimului de la Tiraspol, dar și o implicare a societății civile în această problemă sînt cîteva din măsurile principale necesare pentru reglementarea diferendului.

De remarcat că această polemică urmează unui șir de declarații făcute recent de mai mulți înalți diplomați americani în care aceștia au reafrimat sprijinul SUA pentru eforturile actuale ale administrației de la Chișinău de a soluționa conflictul transnistrean prin federalizarea Moldovei și și-au exprimat convingerea că diferendul va fi soluționat pînă la sfîrșitul lui 2003.

Între timp, International Crisis Grup (ICG), un think tank internațional specializat în rezolvarea conflictelor, a dat publicității un raport cu privire la conflictul transnistrean. În raport se arată că o soluție rapidă pentru acest conflict pînă la finele lui 2003, așa cum a propus președinția olandeză a OSCE, nu este posibilă. În schimb, este necesară o abordare complexă a conflictului, care ar lua în considerație cauzele conflictului și factorii care au blocat soluționarea acestuia din 1992 încoace. În acest sens, ICG face un set de recomandări: 1) luarea unor măsuri de reducere și/sau anulare a beneficiilor (preponderent economice) pe care administrația transnistreană le trage din status quo-ul existent, 2) promovarea unei societăți deschise în Transnistria, 3) democratizarea în continuare a Moldovei pentru a o face mai atractivă pentru transnistreni, 4) un plan echitabil de soluționare a conflictului, preferabil o federație asimetrică creată din mai mulți membri, și 5) garanții politice și militare: un mecanism funcțional de rezolvare a disputelor și o prezență internațională de securitate, sub mandat OSCE. cuprins articolul precedent articolul următor


III. Politică externă

Integrare europeană

După ce a fost creat Departamentul de Integrare Europeană (DIE) pe lîngă Ministerul Afacerilor Externe (MAE), șeful ex officio al acestuia, prim viceministrul Afacerilor Externe Andrei Stratan, a enumerat o serie de măsuri pe care DIE, în comun cu MAE, urmează să le întreprindă în vederea realizării obiectivului prioritar al politicii externe moldovenești - integrarea europeană. Astfel, potrivit lui Stratan, Republica Moldova va depune cerere de aderare la UE după finalizarea și negocierea cu UE a două documente la care DIE și MAE lucrează în prezent. Este vorba de Concepția strategiei naționale de integrare europeană, document care va fi elaborat pînă pe data de 25 august a.c. și expediat Comisiei Europene în luna septembrie pentru recomandări. Cel de-al doilea document, Strategia de integrare europeană, va desfășura prevederile din concepție și se va referi la unele acțiuni concrete pe care le va îndeplini Moldova pentru a se racorda la standardele UE. După negocierea acestui de-al doilea document cu UE, Moldova va depune cererea de aderare la UE.

Reiterînd prioritatea politicii externe moldovenești de a deveni membru asociat al UE pînă în 2007, Stratan a apreciat șansele Moldovei de aderare la UE drept unele reale, dat fiind că problemele pe care le avem nu sînt mai mari decît cele ale altor state sud-est europene, alături de care participăm la mai multe inițiative ale UE. În același timp, sînt îmbucurătoare semnalele pozitive care au parvenit în ultimul timp din partea instituțiilor UE, inclusiv în vederea unei eventuale includeri a Moldovei în Procesul de stabilizare și asociere. Potrivit lui Stratan, odată inclusă în acest proces, Moldova ar putea adera la UE împreună cu țările Balcanilor occidentali, în cadrul unui al treilea val de extindere post-2007. cuprins articolul precedent articolul următor


IV. Studii, analize, comentarii

1. Necesitatea de noi investiții
Galina Șelari

Asigurarea creșterii stabile a economiei este declarată drept prioritate de bază a Guvernului. Cu toate acestea, ar fi nechibzuit să afirmăm că în țară există deja factori de dezvoltare durabilă. Există foarte multe semne de îngrijorare: datoria externă și acutizarea problemei onorării obligațiilor față de FMI în urma "înghețării" relațiilor cu acesta, lipsa investițiilor interne și externe, creșterea insuficienței de noi locuri de muncă și migrația în masă a forței de muncă active peste hotare etc. Conform estimărilor Ministerului Economiei pentru a asigura ritmurile planificate de creștere a PIB-ului cu 6-7% este necesar de majorat volumul investițiilor interne cu 15-17% și a atrage 80-90 de milioane de dolari SUA sub formă de investiții străine.

Strategia investițională a Republicii Moldova a fost adoptată la începutul anului 2002. Avînd în vedere termenul destul de redus, este prea devreme de pus în discuție efectele acestei strategii, fapt care nu ne împiedică să analizăm procesul de implementare a ei.

La începutul anului 2003, în Ìîldova erau înregistrate 2670 de întreprinderi cu capital străin din care numai 1500 mii de întreprinderi sau 55% au raportat despre activitatea desfășurată.

Capitalul statutar sumar al acestor întreprinderi din momentul înregistrării lor a constituit 671 de milioane de dolari SUA, din care 414 de milioane (62%) au fost investite de investitori străini din 87 țări ale lumii. Mai mult, doar 14% de întreprinderi dispun de capital statutar în valoare mai mare de 500 mii de dolari. În fond, predomină întreprinderile (70%) cu capital statutar nu mai mare de 10 mii de dolari.

Deși volumul investițiilor străine directe în economie crește sub aspect cantitativ și conform informației Băncii Naționale volumul total al acestor investiții a constituit circa 720 de milioane de dolari SUA la sfîrșitul anului 2002, Ìîldova rămîne una din țările cu cel mai scăzut volum de investiții per capita - 31 de dolari SUA.

Făcînd trimitere la datele unor expertize independente, în Raportul Mondial al Investițiilor pentru anul 2002, pregătit de Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNSTAD), ponderea investițiilor străine în volumul total al capitalului fix acumulat se utilizează ca unul din indicatorii rentabilității politicilor statelor în ceea ce privește atragerea investițiilor străine. În general, acest indicator constituie 25% pentru țările Europei Centrale și de Sud-Est, iar pentru Moldova indicatorul respectiv depășește 40%, fapt care necesită anumite explicații. Conform opiniei autorilor acestui raport, așa-numitul "loc de lider" se explică prin nivelul PIB foarte scăzut per capita și mărimea restrînsă a pieței interne.

Alți doi indicatori utilizați în același Raport UNSTAD: Indicele de Performanță al Investițiilor Străine Intrate (ponderea țării în fluxurile mondiale de investiții străine directe se compară cu ponderea țării în PIB mondial) și Indicele Potențialului Investițiilor Străine Intrate (bazat pe factori structurali - ritmurile de creștere a PIB-ului, PIB-ul per capita, ponderea exportului în PIB, numărul de telefoane la 1000 de locuitori, consumul energiei electrice per capita, ponderea cheltuielilor pentru cercetare și dezvoltare în venitul național global și evaluarea riscurilor). Utilizarea acestor indicatori permite, pe de o parte, abstractizarea de mărimea pieței interne (Indicele de Performanță a Investițiilor Străine Intrate) și, pe de altă parte, alinierea țărilor luînd ca bază potențialul acestora în domeniul atragerii investițiilor străine directe (Indicele Potențialului Investițiilor Străine Intrate).

După Indicele de Performanță, Ìîldova se manifestă stabil ca o țară cu indicele mare (mărimea indicelui nu s-a schimbat în perioada 1992-2001 și a constituit 1,7). Aceasta înseamnă că volumul investițiilor străine atrase este mai mare decît cel previzibil, bazîndu-se pe mărimea relativă a PIB.

După Indicele de Potențial, din păcate, situația este mai puțin atractivă. În timp ce mărimea acestui indice a constituit 0,285 (locul 46 din 140 țări) pentru perioadă anilor 1992-1994, pentru perioada 1998-2001 indicele a scăzut substanțial, coborînd la 0,194 și, respectiv, pe locul 109.

Luînd în considerare acești doi indici, Ìîldova a fost în anii 1992-1994 una din țările lideri - țara "reformelor corecte", însă datorită modificării potențialului de investiții în anii 1998-2001, Moldova a fost trecută în rîndul statelor "economii peste potențial", fapt care denotă că pentru atragerea cu succes a investițiilor străine directe avem nevoie de reforme structurale ale economiei și de dezvoltarea potențialului de producție.

Astfel, deoarece rezervele ordinare ale creșterii economice în Moldova s-au epuizat, o importanță majoră îi revine acțiunilor practice, bine coordonate pentru modernizarea economiei noastre, și nu prognozelor formal optimiste. Ìîldova este o țară cu o economie deschisă insuficient. Apartenența la OMC, aderarea la organizațiile europene sau regionale (Pàctul de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est, Comunitatea Economică Ćuro-Asiatică etc.) facilitează accesul nu numai la noi piețe de desfacere, dar și la noi oportunități în domeniul realizării proiectelor de investiții, în același timp crescînd cerințele față de politicile economice și de investiții existente. După semnarea Declarației privind atragerea investițiilor în țările Europei de Sud-Est în cadrul Pactului de Stabilitate în iulie 2002 Ìîldova și-a asumat responsabilitatea colectivă pentru crearea și dezvoltarea climatului investițional favorabil în regiune.

Va fi oare anul 2003 un an de cotitură? Cu toate acestea, trebuie să recunoaștem că ultimii doi ani n-au adus modificări esențiale în politica investițională din cauza circumstanțelor bine cunoscute. S-au introdus modificări în legislație, au fost înaintate inițiative pentru a întări metodele de reglementare de stat în producție, susținerea socială a populației în funcție de posibilitățile restrînse ale bugetului de stat. Însă este evident că realizarea unor intenții foarte importante, deși complexe din punct de vedere politic, în domeniul reformelor structurale a fost tergiversată. Nu s-a reușit ameliorarea cît de cît a climatului de afaceri, distanțarea băncilor de sectorul real și reducerea economiei subterane. Administrarea nechibzuită a contribuit la înrăutățirea relațiilor cu investitori străini și organismele internaționale.

Anul curent însă se caracterizează prin activizarea dialogului între instituțiile statului și societatea civilă, mai ales cu reprezentanții cercurilor de afaceri autohtone și străine: în ianuarie a avut loc forul moldo-bulgar, în aprilie - forul moldo-rus, în iunie - prima ședință a comisiei mixte moldo-americane pentru colaborare economică și investițională și, în sfârșit, în iulie - forul moldo-israilean al oamenilor de afaceri.

Opinia comună a participanților la aceste reuniuni este că Ìîldova are multe avantaje care ar putea atrage investitori străini: poziția geoeconomică - posibilitatea de a exporta atît în țările CSI, ceea ce este important pentru investitorii din Occident, cît și în țările Europei Centrale și de Vest, ceea ce e în interesul investitorilor din Orient; forța de muncă bine instruită (81% din populația aptă de muncă are studii medii, în timp ce acest indicator pentru țările cu nivel mediu și redus de venituri este 50%), instruite și concurente după preț; bilingvism; Ìîldova se simte comod atît în arealul cultural oriental, cît și cel occidental.

Totuși, pînă la momentul actual, aceste avantaje nu sînt exploatate suficient. În acest context, Președintele V. Voronin menționa că "aceste avantaje trebuiesc restabilite și subvenționate cu bani".

Așadar, apare din nou problema calității climatului investițional drept criteriu al maturității reformelor de piață, al încrederii cercurilor oamenilor de afaceri în stabilitatea drepturilor de proprietate, sistemului judecătoresc etc.

Oricît de straniu s-ar părea, dar Republica Moldova este aproape unicul stat dintre țările CSI care nu are o lege privind activitatea investițională și, prin urmare, politica de stat cu privire la atragerea investițiilor interne nu este clar determinată pînă în prezent. Aceasta ar putea explica volumul mic al investițiilor interne. Suma de un milion și jumătate de lei (2002) nu o putem considera suficientă pentru creșterea stabilă a economiei. Conform datelor Departamentului de Statistică și Sociologie în prima jumătate a anului 2003 din toate sursele de finanțare în țară au fost absorbite 897,8 milioane lei (aproximativ 63 milioane USD), sumă care deși a înregistrat o creștere de 30% comparativ cu rezultatele din prima jumătate a anului 2002, este totuși insuficientă. Sursele investiționale: mijloacele proprii ale întreprinderilor și populației - 75%, investiții străine - 16% și doar 5% din sursele bugetului de stat. Este bine cunoscut că investitorii străini nu vor investi într-o economie în care oamenii de afaceri autohtoni evită să investească.

Elaborarea legii cu privire la activitatea investițională, care va egala în drepturi investitorii locali cu cei străini, a demarat în anul 2001, însă termenul de intrare în vigoare a legii nu este încă stabilit. Există însă o anumită experiență în acest sens: Legea "Cu privire la investiții și activitatea de investiții în UTA Găgăuzia" (2001). Spre deosebire de legea Republicii Moldova "Cu privire la investiții străine", lege recunoscută drept cea mai bună în comparație cu legile corespunzătoare din celelalte state ale CSI, legea Găgăuziei nu delimitează investitorii străini de cei locali. Pe teritoriul acestei unității teritoriale toți subiecții încadrați în activitatea investițională beneficiază de înlesnirile prevăzute în legislația Republicii Ìîldova, precum și de înlesniri suplimentare conform prevederilor legii locale. Astfel, astăzi investitorii potențiali pot considera Găgăuzia drept o oază în arealul investițional al Republicii Moldova.

Antreprenorii locali, cît și cei străini își doresc o piață transparentă cu reguli statornice. La aceasta s-a referit și noul ministru al Economiei, Marian Lupu: "Atît donatorilor internaționali, cît și cercurilor de afaceri din Republica Moldova trebuie să le întărim încrederea în consecutivitatea și previzibilitatea politicilor economice ale statului. În lipsa acestora nu va fi posibilă soluționarea problemei de bază - atragerea unor investiții serioase în economie." cuprins articolul precedent


2. Schimbări pe spectrul politic
Igor Boțan

La 19 iulie a.c. a avut loc congresul de constituire a unei noi formațiuni politice - Alianța "Moldova Noastră" (AMN). Evenimentul poate, fără îndoială fi considerat drept unul semnificativ. Noua formațiune este constituită din 3 formațiuni cam cu aceeași pondere - Alianța Social Democrată (ASD), Alianța Independenților (AI) și Partidul Liberal (PL) - la care a aderat și Partidul Popular Democrat (PPD) al cărui rating politic era nesemnificativ. Pentru comodități legate de înregistrarea la Ministerul Justiției și de succesiunea politică AMN este declarată succesoare de drept a ASD. În urma acestei fuzionări pe spectrul politic moldovenesc au rămas 22 de formațiuni politice înregistrate.

1. Caracteristici esențiale ale AMN

Formațiunile constituente ale AMN au făcut parte din blocul electoral Alianța Social Liberală "Moldova Noastră" (ASLMN), format în preajma alegerilor locale din 25 mai a.c. Blocul respectiv a avut o prestație destul de bună în cadrul recentelor alegeri locale, acumulînd aproximativ 20% din voturile alegătorilor și devenind astfel principala formațiune de opoziție. Liderii noii formațiuni pretind că aceasta are aproximativ 100 mii de membri, adică de 5-6 ori mai mult decît Partidul Comuniștilor (PC) și Partidul Popular Creștin Democrat (PPCD), considerat pînă nu de mult drept principala forță de opoziție.

AMN s-a declarat o "formațiune a cetățenilor", propunîndu-și să armonizeze relațiile interetnice din RM De asemenea, AMN insistă că va "promova politici sociale" și va "reprezenta interesele clasei medii în curs de formare". Această opțiune se bazează pe doctrina social-liberală a cărei aderent AMN se declară, dorind să "îmbine principiile libertății individuale cu solidaritatea socială, implicarea minimă din partea statului și responsabilitatea acestuia pentru respectarea necondiționată și egală a legilor. ANM intenționează să soluționeze principala problemă politică a RM - conflictul transnistrean - prin internaționalizarea eforturilor îndreptate în acest sens. În domeniul politicii externe programul AMN prevede drept prioritate "integrarea europeană". Această sarcină se poate realiză în opinia AMN "prin sprijinul exprimat și demonstrat clar de către România, cu care ne vom regăsi - în cadrul comunității europene - în spațiu european istoric, economic, cultural și de limbă comun".

2. Factorii care au determinat crearea AMN

Există un șir de factori care au determinat constituirea AMN. În primul rînd, principalele formațiuni constituente ale AMN și liderii acestora s-au aflat într-un conflict deschis cu autoritățile și cu partidul de guvernămînt. În mod separat fiecare dintre aceste formațiuni era foarte slabă pentru a face față conflictului. În al doilea rînd, fuzionarea se înscrie într-o logică a evenimentelor care a demarat la puțin timp după victoria absolută a Partidului Comuniștilor la alegerile din 2001, o dată cu crearea Forului Democrat din Moldova în luna mai 2001. După aceasta a urmat un șir de fuzionări importante care a redus numărul de partide de la 31 la 25. În acest sens, constituirea AMN a devenit previzibilă după un succes relativ în recentele alegeri locale.

Acest lucru face formațiunea respectivă destul de atractivă atît pentru potențialii aderenți, cît și pentru alegătorii care ar dori să-și investească speranțele într-o formațiune reformatoare puternică. De asemenea, constituirea AMN poate fi un factor încurajator și pentru eventualii sponsori din rîndul oamenilor de afaceri, dezamăgiți de politicile actualilor guvernanți în domeniul economic. În al doilea rînd, titulatura formațiunii și simbolurile acesteia par a fi reușite, dar cel mai important lucru este că ele sînt cunoscute deja alegătorilor. Vom aminti că și în țările vecine cele mai importante formațiuni de opoziție sau afiliate guvernării poartă în titulatură denumirea țării, ceea ce prinde bine la alegători, spre exemplu, - "Íàűà Óêđàèíà", "Ćäèíàÿ Đîńńèÿ". În al treilea rînd, AMN este constituită după o clarificare esențială a potențialului forțelor politice din RM. A devenit clar că în viitoarea campanie electorală parlamentară ce urmează peste un an și jumătate vor putea concura serios doar 4 formațiuni politice, numite în ordinea poziționării convenționale stînga - dreapta: PC, Partidul Democrat (PD), AMN și PPCD. De asemenea, s-ar putea angaja serios în competiția electorală componentele recentului bloc electoral Partidul Social Democrat - Partidul Social Liberal (PSD-PSL), celelalte vreo 15 formațiuni înregistrate devenind aliați nesemnificativi pentru formațiunile numite sau donatori de voturi pentru formațiunile care vor trece pragul electoral de 6%.

Din acest punct de vedere, poziționarea AMN, cea mai puternică formațiune de opoziție, pe segmentul de centru al spectrului politic îi ridică imens șansele de a participa la viitoarea guvernare de coaliție fie că va fi de centru-stînga, fie că va fi de centru-dreapta. Că o astfel de poziționare pe segmentul de centru al spectrului politic este avantajoasă a demonstrat-o Mișcarea pentru o Moldovă Democratică și Prosperă (MMDP) după alegerile parlamentare din 1998, deținînd poziția-cheie în negocierile pentru formarea majorității parlamentare cu formațiunile de dreapta, pe de o parte, și Partidul Comuniștilor (PC), pe de altă parte. Este interesant că actuala pondere electorală a coincide AMN practic cu cea a MMDP din 1998.

Un alt factor de importanță pentru viitoarele proiecte electorale ale AMN este că ponderea actualului partid de guvernămînt intră în faza de descreștere. Acest lucru a fost demonstrat de recentele alegeri locale. În pofida rapoartelor oficiale referitoare la "impetuoasa creștere economică" experții independenți vorbesc cu insistență despre un eventual efect cumulativ al factorilor negativi din economia țării, scumpirea agenților economici și a produselor alimentare etc. Toți acești factori se suprapun pe starea de frustrare a întregii administrații de stat la nivel local și central, cauzată de multiplele reforme, revizuiri ale reformelor precedente, noile concepții și strategii în domeniul politicilor interne și externe, nici una dintre acestea nefiind finalizate. Este important că toate aceste estimări sînt confirmate de către fostul consilier prezidențial, responsabil pentru planificarea politică, Victor Doraș, care a contribuit în mare măsură la asigurarea victoriei PC în alegerile din 2001 și cunoaște în detalii starea de lucruri în diverse domenii de importanță majoră pentru dezvoltarea țării. Din acest punct de vedere pare mult mai probabilă involuția ratingului PC pînă la limitele sale normale pentru țările spațiului CSI (20 - 30% în Rusia și Ucraina). Adică, în preajma viitoarelor alegeri parlamentare ponderea PC ar putea să se egaleze cu cea a AMN. Sigur, acest gen de estimări sînt foarte aproximative, însă chiar liderul PC, Vladimir Voronin, afirma imediat după victoria răsunătoare din 2001 că este conștient de faptul că o mare parte a electoratului a susținut PC din sentimente de protest față de guvernările precedente. La următoarele alegeri principalul obiect al nemulțumirilor electoratului protestatar poate deveni actualul partid de guvernămînt. Nu este exclus că cea mai mare parte a celor nemulțumiți se va deplasa spre formațiunile plasate pe centrul spectrului politic - PD și AMN. Sigur, după ceremonia de dare în exploatare a "verticalei puterii" la ultima plenară a PC ne putem aștepta că ea va deveni principalul instrument de menținere a PC la putere.

3. Factorii de risc pentru Alianța "Moldova Noastră"

Există un șir de factori de risc pentru dezvoltarea ascendentă a Alianței "Moldova Noastră" (AMN). În primul rînd, ambiția liderilor AMN de a "împiedica accederea pe viitor la putere a partidelor de extremă dreaptă și stingă" provoacă reacții de răspuns. La stînga și, respectiv, la dreapta de PC și PPCD nu se situează nici o formațiune politică cu vreo pondere oarecare, de aceea primele reacții la constituirea AMN le-au avut anume aceste formațiuni.

Din acest punct de vedere merită să fie trecuți în revistă factorii de risc evidențiați de oponenții politici ai AMN. Cel mai mare pericol pentru AMN este considerat a fi faptul că formațiunea este alcătuită din elemente extrem de eterogene. Se are în vedere că, pe de o parte, în conducerea AMN există personalități pragmatice venite din AI și ASD care au pronunțate interese economice, formate pe parcursul guvernărilor anterioare, iar pe de altă parte, există așa-numiții romantici veniți din PL și care în ultimii 10 ani promovează "valorile democratice, europene" etc. După toate aparențele, anume acest lucru l-a avut în vedere presa afiliată PSL cînd a constatat că AMN este "un nou partid al vechilor politicieni".

Consecințele acestui fapt transpar foarte clar din structura internă destul de complicată a noii formațiuni, care la prima vedere nu promite a fi una flexibilă și funcțională, ci mai degrabă una de asigurare a intereselor elitelor formațiunilor constituante. Într-adevăr, presa de stat și cea procomunistă au comentat cu malițiozitate structura internă a AMN constituită din: Consiliul Suprem al partidului, Consiliul Politic Central, Biroul Permanent al Consiliului Politic, Comisia Centrală de Cenzori, Curtea de Etică și Arbitraj. Faptul că AMN s-a declarat succesoare de drept a ASD a fost probabil determinant pentru ca fostul lider al ASD, Dumitru Braghiș, să devină copreședinte coordonator al AMN. Fără îndoială, există și alți factori care contribuie la identificarea lui Dumitru Braghiș drept primul dintre cei trei copreședinți egali. El a deținut funcția de prim-ministru în Guvernul anterior, deține vaste relații și înțelege foarte bine procesele economice și sociale din țară. Nu este de neglijat faptul că Braghiș este lider al fracțiunii parlamentare a ASD. Oricum, angrenarea structurilor noii formațiuni reprezentate de trei copreședinți și 16 vicepreședinți într-un singur mecanism eficient și combativ în atingerea scopurilor politice pare a fi destul de dificilă. Dar vom încerca să arătăm mai jos că această structură poate fi una bine gîndită și salvatoare pentru AMN.

Oponenții ANM consideră că recentul succes al formațiunii în alegerile locale este unul efemer, datorîndu-se aflării AMN în opoziție, de unde este comod să critici acțiunile guvernanților. Un astfel de comportament al AMN ar putea și în continuare contribui la creșterea ratingului formațiunii. Însă caracterul eterogen al elementelor formațiunii le sugerează principalilor oponenți modalitățile de subminare a viabilității acestuia. În acest sens, merită a fi scos în evidență faptul că la recenta plenară a PC liderul acestuia, Vladimir Voronin, s-a referit în amănunte la pericolul care planează asupra PC din partea AMN. El insistă că "pentru noi ar fi de neiertat să stăm cu brațele încrucișate și să așteptăm pînă cînd oponenții noștri politici vor începe a se certa. Capacitatea lor de a se uni împreună în momentele critice o pot subaprecia doar oamenii naivi din punct de vedere politic, iar naivitatea politică totdeauna e pasibilă de pedeapsă". Aceste afirmații ale Președintelui Voronin ar trebui luate în serios de către liderii AMN dacă aceștia nu doresc să rămînă "naivi și pasibili de pedeapsă". Vorba e că în cadrul aceleiași plenare Președintele Voronin a reiterat în mod explicit pentru ca să înțeleagă toți de unde emană voința politică și care sarcini urmează a fi realizate inclusiv de către cele mai importante instituții ale statului. Spre exemplu, "activitatea parlamentară este doar o parte subordonată a muncii de partid".

Dacă într-un astfel de context se pune sarcina de a nu aștepta "pînă se vor certa oponenții politici" este tocmai cazul să fie trecute în revistă metodele care pot fi utilizate în acest sens. Din experiența anterioară se știe că aplicarea măsurilor este diferențiată, intensitatea acestora crescînd în dependență de rezistența opusă. În acest sens, mass-media de opoziție consideră că există riscul că unii dintre lideri pragmatici ai AMN să fie ispitiți cu oferte din partea liderilor PC de a participa la guvernare după realizarea unor eventuale remanieri guvernamentale. Pentru astfel de presupuneri există temei, ele bazîndu-se pe faptul că anterior liderii ASD au dorit foarte mult să participe la o guvernare de coaliție cu PC. Este adevărat, în ultima vreme, aproximativ un an și jumătate, relațiile dintre ASD și PC s-au deteriorat dramatic, fracțiunea ASD participînd la cîteva acțiuni de boicotare a ședințelor Parlamentului. Dar este la fel de adevărat că PC a reușit să convertească aproape jumătate din componența fracțiunii, care a fost nevoită să-și schimbe denumirea în ASD.

Așa s-a procedat și în cazul primarului de Chișinău, Serafim Urechean, care afirma acum cîteva luni că Președintele Voronin i-ar fi propus funcția de ambasador într-o capitală europeană în schimbul refuzului de a candida pentru funcția de primar al capitalei. În caz contrar, i-ar fi fost promise mari neplăceri de care toată lumea s-a convins că le-a avut.

Dacă astfel de măsuri au fost aplicate în vederea influențării rezultatelor alegerilor locale, în cadrul cărora elitele de partid nu au interese directe, atunci ne putem doar da seama ce măsuri pot fi aplicate atunci cînd va fi necesar de a influența rezultatele alegerilor parlamentare de care depind rezultatele alegerilor prezidențiale. Aluzii în acest sens au fost făcute de presa guvernamentală care a calificat congresul de constituire al AMN drept "congres al milionarilor". Recentele evenimente din Rusia, de unde autoritățile moldovenești au preluat astfel de noțiuni precum "verticala puterii", "dictatura legii" etc., pot sugera și acțiunile ce pot fi întreprinse față de interesele economice ale persoanelor cu ambiții politice.

Un alt factor de risc pentru AMN poate fi legat de percepția mesajului acesteia de către potențialii alegători reinterpretat de către oponenți. Aceștia din urmă nu ezită să scoată în evidență anumite inconsistențe programatice atît imaginare, cît și reale, mai ales caracterul eclectic al programului AMN. În acest sens, presa afiliată PPCD afirma că AMN îi lasă impresia că aceasta se vrea "cal și măgar" în același timp.

Pericolul unei eventuale expansiuni a AMN pe segmentele electorale ale principalilor oponenți îi face pe aceștia să dea semne de îngrijorare. Este un lucru firsc pentru concurența politică. Spre exemplu, simpatizanții PSL au avut motive să fie nemulțumiți de faptul că AMN s-a extins peste domeniul pe care se poziționează formațiunea lor, declarînd că doctrina AMN este social-liberalismul. În recenta campanie electorală blocul format din componentele AMN a avut chiar în titulatură aceste pretenții, numindu-se Alianța Social Liberală "Moldova Noastră".

Prezintă interes faptul că AMN își propune în programul său politic să devină o formațiune a "clasei de mijloc", care este extrem de slab dezvoltată în RM. Din acest punct de vedere AMN pare mult mai modestă decît PC, care s-a declarat recent drept partid al poporului. Sigur, programul politic al oricărui partid este menit să consolideze atașamentul membrilor față de valorile declarate. Pentru extinderea bazei electorale contează foarte mult oferta adresată alegătorilor, ofertă bazată pe principiile programatice. Faptul că AMN dorește să-și asume obligații în ceea ce privește dezvoltarea unor programe sociale trezește nemulțumirea PC, care probabil în virtutea titulaturii sale pare să creadă că deține dreptul de monopol asupra lansării promisiunilor cu caracter social. Este greu de estimat cît timp ar putea dura procesul de constituire a unei vaste clase de mijloc în RM, însă cert este că îndeplinirea acestui deziderat ar submina baza electorală a PC, care după cum se știe se alimentează din sărăcie și mizerie.

Pe de altă parte, pledoaria AMN pentru asigurarea echilibrului între libertatea inițiativei private și implementarea unor programe cu caracter social se regăsește foarte pronunțat și în documentele programatice ale PSL și PPCD.

Cît privește pledoaria AMN pentru soluționarea conflictului transnistrean prin "internaționalizarea eforturilor" în direcția respectivă se poate constata că PC, fără a face prea multe declarații, procedează exact în direcția respectivă. Problema transnistreană este una acută pentru viața politică moldovenească, de aceea luările de poziție în acest sens sînt foarte importante.

În primul rînd, punctele de vedere ale celor trei lideri ai AMN față de problema transnistreană se deosebesc între ele. Fără îndoială, există pericolul unor conflicte interne generate de diferența pozițiilor față de această problemă, însă probabilitatea izbucnirii acestora pare a fi exagerată. În primul rînd, pragmaticii din AMN au demonstrat un grad sporit de adaptare la noile condiții impuse de factorii externi, supraviețuind în luptele politice din ultimii ani. În al doilea rînd, romanticii din aripa liberală au lăsat să se înțeleagă de mai multe ori că soluția acceptabilă de compromis ar putea fi cea care ar asigura suveranitatea si integritatea teritorială a RM și nu va pune în pericol opțiunea de aderare la UE.

Punctele de vedere ale pragmaticilor din AMN se deosebesc în mod cardinal de punctele de vedere exprimate de către partidul de guvernămînt și partidele din opoziția de dreapta. Astfel, una din principalele figuri din cadrul AMN, primarul de Chișinau, Serafim Urechean, a afirmat cu ocazia întilnirii sale recente cu liderul transnistrean, Igor Smirnov, ca "conflictul transnistrean va fi soluționat după plecarea lui Vladimir Voronin", adică după o eventuală pierdere a viitoarelor alegeri parlamentare de către PC. PPCD a criticat dur acțiunile lui Urechean, cerîndu-i explicații publice pentru relațiile pe care le întreține cu Smirnov.

Un alt lider al AMN, Dumitru Braghis, a publicat cu o zi înaintea congresului de constituire a AMN un articol cu titlul "Conceptul actual de unificare a țarii este greșit". El a supus criticilor faptul că Președintelui Voronin nu consultă forțele politice din țară și cetățenii acesteia în procesul de reglementare a conflictului transnistrean. Soluția propusă de către Dumitru Braghis este ca înainte de întocmirea textului noii Constituții a statului reintegrat cetățenii sa se pronunțe în cadrul unui referendum consultativ asupra unui șir de probleme extrem de sensibile, iar textul noii Constituții să fie elaborat în conformitate cu rezultatele referendumului consultativ. Se poate observa că propunerea respectivă oferă mult cîmp de manevră pentru liderii de la Tiraspol obsedați de ideea vagă a "statului comun".

Din acest punct de vedere propunerea copreședintelui AMN, Dumitru Braghiș, se corelează foarte bine cu afirmația copreședintelui, Serafim Urechean, precum că soluționarea conflictului transnistrean ar putea avea loc după plecarea actualei guvernări, care și-a propus să soluționeze conflictul pînă la următoarele alegeri parlamentare.

Cît privește vectorul politicii de "integrare europeană" al AMN, trebuie să luăm în calcul că în prezent în RM nu există vreo formațiune politică cu un rating mai mare de 2% care nu și-ar fixa drept scop strategic "integrarea europeană". Chiar și PC în ultimul an de zile nu obosește să vorbească despre "integrarea europeană". Diferența este că AMN își propune să realizeze acest lucru "prin sprijinul exprimat și demonstrat clar de către România", iar autoritățile actuale vorbesc despre realizarea integrării europene prin alte structuri, independent de România. Această pledoarie a AMN este impusă probabil de aripa liberală din formațiune, ea coincizînd practic cu cea a PPCD și a PSL.

În acest sens PSL îi reproșează AMN că evită să vorbească despre atitudinea sa față de o ipotetică aderare a RM la NATO. Într-adevăr, problema respectivă nu e una trivială. Pledînd pentru integrarea în UE orice formațiune politică ar trebui să ia în considerație experiența integrării în UE a țărilor postcomuniste - mai întîi integrarea în NATO pentru asigurarea securității, iar apoi integrarea economică și politică în UE. Tocmai de aceea puțini sînt cei care cred în sinceritatea retoricii proeuropene a PC. În acest sens, faptul că unul dintre liderii AMN, primarul de Chișinău, Serafim Urechean, se arată încrezut că Rusia poate exista fără RM, iar RM nu poate exista fără Rusia îi face pe oponenții AMN să adreseze întrebări incomode. Mai ales că se știe opțiunea pro NATO a aripei liberale din AMN.

Totuși așteptările că viziunile fracțiunilor din cadrul AMN asupra unui spectru de probleme dificile ar putea provoca disensiuni serioase par a fi exagerate. Aici se poate invoca, spre exemplu, argumentul că perspectiva aderării RM la UE este atît de cețoasă încît apariția divergențelor pe marginea modalității realizării acestui deziderat nu ține de un viitor imediat, iar conjunctura va modula atitudini coerente la momentul oportun. Mai mult, experiența dezvoltării partidelor politice din RM a demonstrat că chiar și cele mai puternice dintre acestea își schimbă scopurile strategice în dependență de schimbările de conjunctură. Aceeași experiență ne demonstrează că acest lucru nu are vreun impact negativ asupra acestor formațiuni. Dimpotrivă, unele dintre ele capătă chiar un vector ascendent de dezvoltare. Altele promovează chiar politici cu totul contrare stipulărilor fixate în programele politice. Spre exemplu, PC are fixat în programul politic, adoptat în aprilie 2001, doar la 2 luni după victoria absolută în alegerile parlamentare din 2001, obiectivul integrării în Uniunea Rusia - Belarusi, edificarea unei uniuni a fostelor republici sovietice, iar în prezent promovează cu succes integrarea în Uniunea Europeană.

Din acest punct de vedere, pentru AMN adaptarea la condițiile conjuncturale nu va prezenta o problemă, liderii AMN au o vastă experiență în acest domeniu, iar problema viitorului imediat este una cu adevărat crucială.

În acest sens, cel mai mare pericol pentru AMN îl reprezintă pregătirile pentru participarea la următoarea campanie electorală parlamentară, care ar trebui să demareze peste un an și jumătate. Este vorba despre întocmirea listei de candidați. Experiența celor 3 campanii electorale parlamentare a demonstrat că în partidele în care există democrație internă tocmai constituirea listelor de candidați servește drept motiv pentru scandaluri publice zgomotoase cu părăsirea formațiunilor de către unii lideri sau chiar de către filiale întregi. Drept dovadă servește chiar exemplul PL, unul din fondatorii AMN, care a fost părăsit de unul din liderii formațiunii, Sergiu Mocanu, în recenta campanie electorală.

Dar și aici se pare că pragmaticii din AMN au calculat bine ca neajunsurile structurii complicate, observate de oponenții formațiunii, să fie transformate în avantaje. Este intrigant faptul că ratingul de 20% al AMN testat în recenta campanie electorală practic coincide cu numărul copreședinților și vicepreședinților AMN (19). Această coincidență îi scutește pe liderii AMN să identifice criterii pentru un eventual algoritm de alcătuire a listei de candidați. Sigur, eventualele ambiții ale AMN de a participa la guvernare fie într-o coaliție de centru-stînga sau de centru-dreapta ar trebui să-i determine pe liderii acesteia să identifice încă vreo 10-15 candidați din eșaloanele de mijloc ale formațiunii cu șanse reale de fi reprezentați în forul legislativ, însă pentru funcționarii de partid din veriga de mijloc acest lucru poate fi realizat în preajma demarării campaniei electorale. Astfel, vor putea fi evitate conflictele cu consecințe periculoase pentru formațiune. În acest sens, este extrem de important că AMN s-a constituit imediat după alegerile locale în care a fost capabilă să ofere poziții de consilieri locali, raionali și primari unui număr impunător de activiști. Sigur, raționamentele exprimate pot fi valabile doar în cazul în care actualul sistem electoral proporțional nu va fi schimbat.

Evitarea unor scandaluri interne este crucială pentru AMN pe motiv că acest fapt ar ridica esențial șansele de succes ale formațiunii. Este evident că după reacțiile negative instinctive din partea principalilor oponenți legate de constituirea formațiunii va urma faza de estimare din partea acestora a șanselor de succes ale AMN și posibilității formării coalițiilor. În consecință, tonalitatea atacurilor poate suferi schimbări dramatice și chiar trece într-una de căutare a parteneriatului.

Totuși în prezent, imediat după constituirea sa, AMN seamănă mai mult cu o alianță electorală decît cu o entitate politică autosuficientă. Principalul factor care a contribuit la unificarea componentelor AMN a fost unul de presiune externă, legat de dorința de a se opune cu forțe comune abuzurilor PC. Din acest punct de vedere, este evident că sarcina identificării și realizării unor obiective comune în cadrul AMN va fi mult mai dificilă. Pentru supraviețuirea politică și dezvoltarea ascendentă AMN are nevoie de un succes la viitoarele alegeri parlamentare. După aceasta va urma, probabil, revizuirea structurii și programului formațiunii pentru a le face funcționale și realizabile.

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect