ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
Nr. 15, 23 septembrie 2003

Activitatea instituțiilor publice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Președinție

Președintele Voronin a invitat UE să se implice în soluționarea conflictului transnistrean

Între 11-12 septembrie la Chișinău a avut loc conferința internațională "Conflicte înghețate în Europa", organizată de Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Moldova în cadrul programului de acțiuni al președinției Republicii Moldova (RM) a Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei (CE). Potrivit unei declarații făcute ulterior de Președintele Voronin, conferința s-a înscris "strategic în seria de activități întreprinse de autoritățile RM pentru internaționalizarea problemei transnistrene" și pentru rezolvarea ei.

În discursul său de deschidere a conferinței, Președintele Voronin a invitat Uniunea Europeană (UE) să se implice în soluționarea diferendului transnistrean, exprimîndu-și speranța că atît statele garante, cît și partea transnistreană vor susține această inițiativă. Se pare că implicarea UE în soluționarea conflictului ar fi unul din cele trei elemente ale unei formule universale, după care, potrivit Președintelui Voronin, poate fi soluționat orice conflict înghețat: internaționalizarea eforturilor de soluționare a conflictului, izolarea forțelor care beneficiază de pe urmă stării de conflict și democratizarea societăților aflate în conflict.

Ideea implicării UE în soluționarea conflictului transnistrean a fost sprijinită de mai mulți oficiali moldoveni, printre care ministrul Afacerilor Externe Nicolae Dudău, ministrul Reintegrării Vasile Șova, vicepreședintele Parlamentului RM Vadim Mișin etc., și a fost comentată de o serie de diplomați străini prezenți la conferință.

În acest sens, Rudolf V. Perina, negociator special al Departamentului de Stat al SUA pentru conflictele din Eurasia, a confirmat sprijinul SUA pentru o eventuală implicare a UE în soluționarea conflictului la care UE ar putea avea o contribuție importantă. Pe de altă parte, Aleksandr Grișko, șeful Departamentului pentru colaborare europeană al Ministerului de Externe al Federației Ruse, a declarat că atîta timp cît formatul actual de negocieri este unul funcțional nu ar fi cazul ca activitatea acestuia să fie bruiată din cauza discuțiilor pe marginea unor probleme "de procedură", iar rolul UE în soluționarea conflictului transnistrean ar ține mai curînd de reabilitarea economică postconflictuală.

În cadrul unei conferințe de presă, organizată după încheierea lucrărilor conferinței, viceministrul moldovean de Externe Ion Stăvilă a avertizat că "este prematur să ne aventurăm într-o discuție pe marginea inițiativei Președintelui Voronin", care este mai curînd o idee asupra căreia va trebui să se lucreze și care va fi oficializată doar după ce va fi discutată cu toți actorii implicați în procesul de negocieri.

Oricare ar fi însă intenția sau sorții de izbîndă ai inițiativei Președintelui Voronin, aceasta nu a fost trecută cu vederea la Bruxelles. Javier Solana, Înaltul Reprezentant pentru Politica Externă și de Securitate Comună a UE, a întreținut o convorbire telefonică cu președintele moldovean, pe care l-a asigurat că UE dorește și este gata să sprijine RM în soluționarea problemei transnistrene, care este un obiectiv comun al UE și al RM.

Între timp, portalul informațional European Information System a publicat unele informații, cu referință la surse diplomatice avizate, potrivit cărora perspectiva unei operațiuni UE de menținere a păcii în Transnistria este puțin probabilă în viitorul apropiat, mai multe state UE considerînd că discuțiile pe marginea unei asemenea operațiuni pot avea loc doar după soluționarea politică a conflictului. Recunoscînd rolul cheie pe care îl are Rusia în această problemă, observatorii europeni tratează cu prudență inițiativa președintelui moldovean de a soluționa conflictul prin federalizarea Moldovei și prin instituirea unui regim constituțional nou, remarcînd optimismul exagerat al autorităților moldovene față de aceste două inițiative.

Gagauz Yeri trebuie să fie subiect al viitoarei federații - spune Vladimir Voronin

În cadrul unei întîlniri pe care Președintele Voronin a avut-o cu un grup de deputați din Adunarea Populară, organul legislativ al Gagauz Yeri, pe 17 septembrie, acesta a declarat că la elaborarea noii legi fundamentale Comisia Constituțională Mixtă "trebuie să confere autonomiei găgăuze un loc adecvat statutului ei" și că în viitoarea federație asimetrică "Găgăuzia ar trebui sa fie, alături de Transnistria, unul din subiecții federației", statut care este prevăzut de facto în Constituția RM.

Pe de altă parte, un grup de deputați din legislativul găgăuz s-au întîlnit ceva mai devreme la Tiraspol cu membri ai legislativului transnistrean, Sovietul Suprem, cu care au discutat posibilitatea participării deputaților găgăuzi alături de "colegii" transnistreni la lucrările Comisiei Constituționale Mixte.

Acum o lună, 18 din cei 29 de deputați găgăuzi au semnat o declarație în care și-au declarat nemulțumirea față de faptul că autonomia găgăuză a fost exclusă din cadrul negocierilor cu privire la viitoarea federație.

Reamintim că vara trecută legislativul moldovean a introdus un articol special în Constituția RM care a constituționalizat statutul autonomiei și i-a acordat o serie de imputerniciri suplimentare, printre care dreptul la inițiativă legislativă alături de parlament, guvern și Președintele RM.

Summit-ul CSI de la Ialta

Președintele Voronin a participat la summit-ul Comunității Statelor Independente (CSI) desfășurat la Ialta între 18-19 septembrie, unde a avut întrevederi cu omologii său ucrainean și rus. Cu Președintele Ucrainei Leonid Kucima, Președintele Voronin a făcut un schimb de opinii pe marginea subiectelor incluse în ordinea de zi a summit-ului și a unor subiecte ce țin de cooperarea moldo-ucraineană, în mod special a problemei proprietății RM pe teritoriul Ucrainei. În plus, cei doi președinți au discutat problema transnistreană, iar Leonid Kucima a reafirmat sprijinul Ucrainei pentru identificarea unei soluții politice a conflictului care nu ar afecta integritatea teritorială a RM.

Problema transnistreană a fost abordată și în cadrul întrevederii Președintelui Voronin cu omologul său rus Vladimir Putin, împreună cu care Voronin a declarat că va încerca să dea "un nou suflu reglementării transnistrene". Cei doi președinți au abordat și aspecte ale colaborării moldo-ruse în domeniul politic și economic.

Participanții la summit-ul CSI din Ialta au adoptat o serie de documente cu caracter economic, inclusiv o declarație comună a șefilor de state ce stabilește că una din prioritățile de bază ale Comunității este crearea zonei de comerț liber, cu perspectiva evoluției ulterioare a acesteia într-un spațiu economic unic.

În același timp, la sfîrșitul lucrărilor summit-ului CSI de la Ialta, Președintele Voronin s-a arătat sceptic față de perspectivele CSI și a declarat că RM va întreprinde pe viitor acțiuni mai hotărîte în direcția Uniunii Europene. "Cele întîmplate [la Ialta] nu pot să înspire prea mult optimism. Eu am afirmat întotdeauna că Moldova nu va deveni groparul CSI, dar după cele petrecute la Ialta perspectiva CSI este evidentă. Ideile despre o posibilă modernizare a comunității au fost abandonate pentru totdeauna," a mai declarat președintele moldovean. cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

Relațiile cu finanțatorii externi

Reprezentantul permanent al Fondului Monetar Internațional (FMI) la Chișinău, Edgardo Ruggiero, a contestat informațiile publicate recent în presa moldovenească precum că FMI nu va relua finanțarea RM decît după alegerile parlamentare din 2005. Calificînd aceste informații drept o încercare de a politiza relațiile dintre FMI și Moldova, Ruggiero a declarat că politica FMI este determinată de politicile economice pe care le promovează un guvern și nu de culoarea politică a acestuia. Potrivit estimărilor lui Ruggiero, FMI ar putea reîncepe finanțarea RM în prima jumătate a anului 2004, o misiune a FMI urmînd să sosească la Chișinău la toamnă pentru a evalua disponibilitatea executivului moldovean de a promova în continuare principiile economiei de piață și modul în care statul moldovean își vede rolul în economia țării.

Între timp, Banca Mondială a refuzat să dea curs solicitării Guvernului moldovean de a prelungi cu șase luni acordul de creditare SAC-III, care expiră la 30 septembrie și din care Chișinăul a primit o singură tranșă de 10,6 mln dolari SUA din valoarea totală a creditului de 30 mln dolari SUA. Cea de-a doua tranșă a creditului pe care RM urma să o primească în decembrie 2002 a fost blocată din cauza inconsistenței politicilor economice ale Chișinăului și a neîndeplinirii de către acesta a tuturor condițiilor creditării. Ulterior Banca Mondială a înaintat o serie de condiții pentru deblocarea creditului, pe care însă Guvernul moldovean nu le-a îndeplinit. În aceste condiții, Guvernul va trebui să negocieze cu Banca Mondială un nou credit pentru ajustări structurale.

Tarife

Guvernul a renunțat la ideea creării unei Agenții pentru protecția și dezvoltarea concurenței prin comasarea Agenției naționale pentru reglementarea în energetică (ANRE) și a Agenției naționale pentru reglementări în telecomunicații și informatică (ANRTI). În schimb Guvernul va crea o agenție pentru protecția consumatorului, nu înainte însă de a consulta structurile financiare internaționale. Reamintim că intenția Guvernului de a comasa cele două instituții a fost calificată de mai mulți analiști locali, dar și de reprezentanți ai organismelor financiare internaționale drept o încercare a Guvernului de a controla tarifele la energia electrică și la gazele naturale.

Pe de altă parte, Premierul Vasile Tarlev a declarat recent că executivul intenționează să influențeze prețurile la produsele petroliere prin intermediul unei întreprinderi de stat, care va importa benzina și motorina direct de la producători, fără intermediari. Potrivit lui Tarlev, statul va păstra concurența loială pe piață, dar în același timp va urmări ca prețurile la produsele petroliere să rămînă stabile.

Sindicate-Guvern

Guvernul a decis la 17 septembrie majorarea cu 15 la sută a salariilor angajaților bugetari din domeniul învățămîntului, ocrotirii sănătății, asistenței sociale, științei, culturii, artei și sportului. Salariile celorlalte categorii de angajați bugetari vor fi majorate cu 15 la sută cu începere de la 1 decembrie.

Guvernul a luat această decizie după ce, anterior, a încheiat negocierile cu sindicatele fără a satisface revendicarea acestora de a majora salariile cu 50 la sută. Cu toate acestea, sindicatele nu vor intra în grevă după cum au promis. În schimb, Confederația Sindicatelor din RM va insista ca Guvernul să prevadă fonduri pentru operarea a noi majorări de salarii în sfera bugetară în anul 2004.

Asigurări medicale obligatorii

Guvernul a luat o serie de măsuri în vederea introducerii sistemului de asigurări mediale obligatorii pe întreg teritoriul RM cu începere de la 1 ianuarie 2004. Acest sistem a fost introdus cu titlu de experiment în raionul Hîncești din 1 iulie 2003, care, potrivit unor estimări preliminare, a reușit în linii mari dar continuă să întîmpine unele dificultăți. Așadar, Guvernul a cerut ministerului de resort și Companiei naționale de asigurări medicale obligatorii să creeze un fond inițial pentru introducerea asigurărilor în 2004 și a dispus ca toate datoriile creditoare ale instituțiilor medico-sanitare publice să fie achitate pînă la 1 noiembrie 2003. În plus, executivul a dispus distribuirea polițelor de asigurări medicale obligatorii, publicarea tarifelor la serviciile medico-sanitare, elaborarea mecanismelor de aprovizionare cu medicamente a bolnavilor spitalizați etc. cuprins articolul precedent articolul următor


II. Transnistria

Comisia constituțională

În perioada de referință Comisia Constituțională Mixtă (CCM) s-a întrunit în două ședințe ordinare, în cadrul cărora a continuat lucrul asupra capitolului cu privire la drepturile și libertățile cetățenilor. Deși membrii CCM nu au ajuns încă la un numitor comun asupra problemelor ce țin de cetățenie, învățămînt și asigurări sociale, copreședintele CCM din partea Tiraspolului, Evgheni Șevciuk, a apreciat aceste divergențe ca fiind neesențiale și și-a exprimat speranța ca la următoarea ședință capitolul în cauză va fi aprobat. Unica divergență esențială, potrivit lui Șevciuk, este cea care ține de articolul propus de partea transnistreană cu privire la dreptul cetățeanului la rezistență. Această propunere a fost respinsă de reprezentanții Chișinăului în CCM pe motiv că o asemenea prevedere ar putea încuraja extremismul și interpretări arbitrare ale deciziilor adoptate de instituțiile statului.

În același timp Igor Smirnov, liderul administrației de la Tiraspol, a declarat în cadrul unei ședințe a Sovietului Suprem (legislativul transnistrean) că nu trebuie admisă blocarea negocierilor la inițiativa părții transnistrene, deoarece astfel Transnistria va pierde iremediabil statutul de partener egal în dialogul politic cu Chișinăul. În cadrul aceleiași ședințe, Evghenii Șevciuk, copreședintele CCM din partea Transnistriei, a reiterat poziția transnistrenilor de a institui o federație contractuală (i.e. confederație) și a menționat că divergențele dintre cele două părți cu privire la formatul viitoarei federații ar putea complica activitatea CCM.

Război telefonic

Un adevărat război telefonic a fost declanșat începînd cu 9 septembrie între cele două maluri ale Nistrului. Inițial, telefonia mobilă din Transnistria gestionată de unica companie de telefonie mobilă din regiune, Interdnestrcom, a fost blocată în urma instalării de către o întreprindere a Ministerului Transportului și Comunicațiilor din RM a unui emițător pentru televiziunea digitală la Căușeni. Emițătorul a bruiat rețeaua de telefonie mobilă din Transnistria, care utilizează în mod neautorizat frecvențe alocate pentru televiziunea digitală. Interdnestrcom a calificat acest incident drept o încercare a autorităților moldovenești de a lichida activitatea operatorului transnistrean, acuzînd Chișinăul de "inițierea unui război informațional împotriva tuturor utilizatorilor de pe teritoriul RM și Transnistriei". În răspuns, din 9 septembrie Interdnestrcom a blocat traficul de telefonie fixă locală spre partea de est a RM.

Directorul adjunct al Agenției Naționale pentru Reglementare în Telecomunicații și Informatică (ANRTI), Stanislav Gordea, a declarat că, de fapt, bruiajul din 9 septembrie al rețelei de telefonie mobilă din Transnistria s-a datorat blocării de către compania Moldtelecom a terminației traficului internațional efectuat în mod ilicit de către Interdnestrcom în rețeaua Moldtelecom. Potrivit lui Gordea, Moldtelecom a blocat terminația traficului internațional pentru evitarea pierderilor financiare pe care le suportă din cauza utilizării ilicite a rețelei sale de către Interdnestrcom, care a refuzat în repetate rînduri ofertele Moldtelecom-ului de a încheia acorduri de interconectare în condiții nediscriminatorii și reciproc avantajoase. ANRTI și-a declarat disponibilitatea pentru găsirea unui compromis în vederea stopării blocajului din telecomunicații cu condiția ca agenții economici transnistreni să fie înregistrați la Chișinău și să obțină licențe pentru telefonia fixă, după care Agenția este gata să le ofere licențe atît pentru telefonia internațională, cît și pentru cea mobilă.

În același timp, ministrul Telecomunicațiilor din Transnistria, Vladimir Beleaiev, a chemat autoritățile de la Chișinău să evite confruntările cu Transnistria în domeniul telecomunicațiilor și a exprimat disponibilitatea părții transnistrene de a începe în orice moment negocierile pe marginea conflictului cu condiția ca ambele părți să renunțe la acțiunile de bruiaj. Se pare însă că Tiraspolul nu acceptă justificările părții moldovenești și continuă să privească instalarea emițătorului de la Căușeni drept o acțiune premeditată a acesteia de a bruia telefonia mobilă din Transnistria.

În prezent între Moldova și Transnistria nu există legătură telefonică fixă după ce la 13 septembrie partea transnistreană a închis complet traficul telefonic de pe malul stîng spre cel drept al Nistrului într-o acțiune "de legitimă apărare" față de intimidările Chișinăului.

Retragerea trupelor și munițiilor rusești

După revenirea sa de la Viena, unde șeful misiunii OSCE în RM, William Hill, a prezentat Consiliului permanent al OSCE un raport pe marginea procesului de evacuare a munițiilor rusești din Transnistria, acesta a declarat că condițiile tehnice pentru evacuarea patrimoniului militar rus din regiune în termenul stabilit la Consiliul Ministerial al OSCE de la Porto mai există încă, insă Rusia trebuie să reia imediat procesul de retragere care a fost blocat acum mai mult de o lună de către autoritățile transnistrene.

Oficial rus însărcinat de Președintele Putin să medieze conflictul transnistrean

Șeful-adjunct al administrației președintelui rus, Dmitri Kozak, a avut la 14 septembrie o întrevedere cu Igor Smirnov și alți oficiali transnistreni, cu care a discutat "rolul Rusiei ca stat garant" în soluționarea conflictului transnistrean. Se pare că vizita oficialului rus la Tiraspol nu a fost deloc întîmplătoare, acesta fiind însărcinat de Președintele Putin cu o misiune specială de mediator în problema transnistreană, capacitate pe care Kozac a făcut-o publică în cadrul summit-ului CSI de la Ialta în urma întîlnirii pe care a avut-o acolo Președintele Voronin cu omologul său rus. Într-un interviu acordat publicației electronice Gazeta, Kozac a declarat că misiunea sa va fi de a "acorda asistență la elaborarea sistemului de relații federative între Transnistria și Moldova", iar interesul Rusiei pentru această problemă se datorează grijii pentru etnicii ruși care locuiesc în regiune și care suferă de pe urma conflictului. cuprins articolul precedent articolul următor


III. Relații externe

Integrare europeană

Comisia Națională pentru Integrare Europeană a aprobat la 16 septembrie Concepția Națională de Integrare Europeană a RM. Obiectivul de bază al concepției este "de a identifica rolul Moldovei în procesele integraționiste din Europa". Concepția prevede demersul RM de a adera la UE prin filiera Procesului de Stabilizare și Asociere, la care își propune să fie admisă pînă în 2007. Pînă la sfîrșitul lunii septembrie concepția va fi remisă Comisiei Europene pentru expertizare, după care Parlamentul RM va adopta Strategia de Integrare Europeană a Moldovei.

Vizită la Belgrad

Nicolae Dudău, ministrul de Externe al RM, a efectuat o vizită oficială în Serbia și Muntenegru în calitatea sa de Președinte al Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei (CE). Ministrul Dudău a avut întrevederi cu mai mulți oficiali serbo-muntenegreni, cu care a discutat subiecte legate de respectarea angajamentelor de pre- și postaderare a Serbiei și Muntenegru la CE, precum și subiecte ce țin de cooperarea bilaterală dintre cele două state, nu în ultimul rînd în cadrul Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est și altor inițiative regionale și sub-regionale.

Moldova - Kazahstan

Între 16-17 septembrie la Chișinău s-a aflat într-o vizită oficială Președintele Kazahstanului Nursultan Nazarbaiev, în timpul căreia acesta a semnat o serie de acorduri interguvernamentale cu RM și o declarație comună cu Președintele Voronin. În cadrul unei conferințe de presă ținută de cei doi președinți Nazarbaiev și-a delarat sprijinul pentru restabilirea parteneriatului comercial cu Moldova în baza principiilor economiei de piață și a intereselor economice reciproce. Acesta a adresat o invitație investitorilor moldoveni să plaseze capital în economia Kazahstanului, care înregistrează un ritm anual de creștere a PIB-ului de 10 la sută. În urma vizitei delegației kazahe la Chișinău, cele două părți au convenit că vor crea condiții favorabile pentru cooperarea agenților economici din cele două state, vor intensifica activitatea de fondare a întreprinderilor mixte și vor consolida cooperarea în domeniul agriculturii, industriei alimentare și de prelucrare, transportului etc. În plus, Comisia mixtă moldo-kazahă pentru colaborare comercial-economică, reunită în ședință la 15 septembrie, a examinat posibilitatea semnării unui acord cu privire la livrarea directă a gazelor naturale din Kazahstan, fără intermediari, acord care va fi negociat și cu Rusia și Ucraina ale căror teritorii vor fi tranzitate la importul hidrocarburilor. În același timp, Moldova și-a declarat interesul de a majora volumul livrărilor de gaze naturale din Kazahstan, pentru care RM plătește 61 dolari SUA pentru o mie de metri cubi față de 80 dolari SUA pentru o mie de metri cubi de gaze furnizate de grupul rus Gazprom, care este în prezent principalul furnizor de gaze naturale în Moldova.

Comuniști chinezi la Chișinău

În perioada de referință o delegație a Partidului Comunist Chinez s-a aflat într-o vizită "de prietenie" la Chișinău, unde a avut mai multe întrevederi cu oficiali moldoveni, membri ai Partidului Comunist din RM, inclusiv cu Președintele Voronin. În cadrul acestor întrevederi s-a subliniat caracterul ascendent al relațiilor moldo-chineze și dialogul politic fructuos stabilit între cele două țări în ultimii trei ani, de cînd în Moldova a venit la putere Partidul Comuniștilor. cuprins articolul precedent articolul următor


IV. Studii, analize, comentarii

1. Sindicatele în dialogul social
Nicolae Suruceanu

Toamna curentă promite a fi fierbinte din punctul de vedere al evenimentelor social-politice. În aceste condiții este firesc să ne întrebăm cum se vor comporta sindicatele, care, de regulă, devin mai active toamna și primăvara, lucru caracteristic pentru mișcarea sindicală din toată lumea. Putem afirma cu certitudine însă că acțiunile sindicatelor nu vor avea nimic comun cu evenimentele anunțate de unele partide și mișcări politice din Republica Moldova pentru această toamnă.

Acțiunile sindicatelor vor ține mai curînd de tensionarea situației social-economice a populației și de pericolul real de scădere în continuare a nivelului de trai în Republica Moldova. Acestea se datorează creșterii prețurilor la produsele de primă necesitate, în primul rînd la pîine, și care constituie indicatorii de bază pentru calcularea coșului minim de consum, majorarea pe parcursul anului curent a tarifelor la agenții energetici și intențiile monopoliștilor-prestători de servicii de a le majora în continuare, creșterea galopantă a nivelului inflației, care îl va depăși pe cel prognozat de guvern și, potrivit unor prognoze, va atinge 17% pînă la finele anului curent.

Valoarea minimului de existență, un indicator sigur al nivelului de trai, constituie în prezent mai mult de 600 lei și s-a majorat cu circa 8% față de anul precedent. Salariul mediu pe economie, care la moment constituie 818 lei, nu acoperă coșul minim de consum și, prin urmare, majoritatea covîrșitoare a populației se află sub pragul sărăciei. Potrivit datelor Departamentului de Statistică și Sociologie, ponderea populației defavorizate (situate sub minimul de existență) constituie în prezent 78 %.

Misiunea sindicatelor în această situație dificilă este de a întreprinde măsuri care ar stopa diminuarea în continuare a nivelului de trai al salariaților.

Actualmente la nivel național în Republica Moldova activează două centre sindicale național - inter-ramurale: Confederația Sindicatelor din Republica Moldova (CSRM), care întrunește circa 450 mii de salariați din sectorul agrar și din ramurile neproducătoare (sfera socială, administrarea publică etc.), și Confederația Sindicatelor Libere "Solidaritatea" (CSRM "Solidaritatea"), care întrunește circa 200 mii de salariați din ramurile producătoare și cele prestatoare de servicii.

Problema asigurării unui salariu decent și plătit la timp constituie o problemă-cheie pentru sindicate, salariul fiind unica sursă de existență a majorității cetățenilor.

Era și de așteptat ca sindicatele din sfera bugetară și în special cele din învățămînt să nu fie mulțumite de rezultatele negocierilor, care s-au finalizat cu majorarea tarifelor de salarizare anul trecut, deoarece acea majorare nominală nu a condus și la creșterea salariului real, care a fost "îngițită" de creșterea în continuare a prețurilor la mărfurile de larg consum și servicii.

Este pozitiv apreciat faptul că dacă în ultimii doi-trei ani sindicatele au revendicat dublarea salariilor și au declanșat acțiuni de protest la început de an financiar, cînd bugetul de stat era deja adoptat, în anul curent acțiunile acestora s-au sincronizat cu elaborarea și discutarea în cadrul ministerelor a proiectului bugetului de stat pentru 2004. Sindicatele au avertizat Guvernul prin mijloacele mass-media că vor declara grevă la nivel național în cazul în care acesta nu va accepta dublarea salariilor.

Negocierile s-au finalizat însă cu poziția fermă a Guvernului de a majora tarifele salariale pentru bugetari doar cu 15%. Depinde de poziția pe care o vor adopta sindicatele dacă conflictul colectiv va lua amploare și dacă acesta va fi susținut de colectivele de muncă.

Într-o cu totul altă situație se află sindicatele din sfera de producție (membre ale CSRLM "Solidaritatea"), al căror principal partener de negocieri asupra tarifelor de salarizare în sectorul real al economiei este Confederația națională a patronatelor. Pe parcursul ultimilor trei ani, "Solidaritatea" a obținut, în urma negocierilor, o creștere permanentă a tarifelor de salarizare, salariul tarifar pentru categoria I de salarizare în unitățile cu autonomie financiară atingînd mărimea de 340 lei.

Partenerii sociali - Guvern-Sindicate-Patronate - au convenit să lanseze în timpul apropiat negocieri în vederea elaborării unui nou Contract colectiv de muncă la nivel național, care vor viza negocierea unor noi tarife de salarizare pentru anul 2004. De menționat că sindicatele vor cere stabilirea salariului minim garantat pe țară în dependență de valoarea minimului de existență, așa încît cu începere din 2007 salariul minim nu va putea fi mai mic decît minimul de existență.

Pe lîngă majorarea salariilor pînă la un nivel care ar corespunde prețului real al forței de muncă, sindicatele din industrie urmăresc și scopul de a schimba structura salariilor din sfera de producție în așa mod încît ponderea salariului tarifar garantat, în prezent de 30-40% din valoarea totală a salariului, să constituie cel puțin 75%, restul salariului fiind format din adaosuri și prime. În acest mod salariații se află intr-o poziție de dependență față de patroni, care pot modifica oricînd partea variabilă a salariului.

Dacă mărimea salariului din sfera bugetară depinde de mijloacele prevăzute în bugetul de stat, valoarea salariilor din sectorul real al economiei depinde în primul rînd de astfel de factori ca stimularea de către stat a producătorilor autohtoni și protecția lor, diminuarea în continuare a presiunii fiscale, crearea noilor locuri de muncă și stabilitatea lor, perfecționarea profesională a salariaților, asigurarea condițiilor sănătoase de muncă etc.

Cu alte cuvinte, de la stat se cere o implicare mai activă în procesul de creare a condițiilor favorabile activităților de antreprenoriat și concurenței loiale, iar valoarea salariilor poate fi stabilită prin negocieri colective între salariați și patroni, negocieri care și ele trebuie să fie stimulate mai activ de către stat.

Sindicatele consideră că negocierea colectivă este unul dintre mijloacele cele mai eficiente și importante de îmbunătățire a situației salariaților în ceea ce privește remunerarea echitabilă a muncii, siguranța locurilor de muncă, asigurarea unor condiții normale și sănătoase de muncă. Din aceste considerente sindicatele și-au orientat activitatea în noile condiții socio-economice către negocierea contractului colectiv de muncă la toate nivelurile: întreprindere, ramură, nivel național.

Actualitatea parteneriatului social în Republica Moldova este evidentă și se exprimă prin refuzul partenerilor sociali de a recurge la confruntare și prin promovarea de către aceștia a unei cooperări constructive, bazate pe principiile egalității și încrederii reciproce. Acest lucru stimulează stabilizarea și garantează pace socială în societate. Sindicatele de comun acord cu patronatele sînt antrenate astăzi în diverse structuri tripartite de dialog social: consiliile de administrație ale Casei naționale de asigurări sociale, Companiei naționale de asigurări în medicină, Agenției naționale pentru ocuparea forței de muncă, a căror sarcină principală este reprezentarea intereselor salariaților și, respectiv, ale patronilor în aceste structuri.

În situația în care economia subterană proliferează, mulți salariații muncesc ilegal, la negru. În plus, în condițiile în care s-au amplificat și aprofundat și mai mult decalajele dintre cererea și oferta de pe piața muncii în ansamblu, adoptarea noului Cod al muncii este un eveniment de o mare importanță. El formează toate premisele pentru trecerea de la reglementarea centralizată a raporturilor de muncă la cea contractuală.

În acest context, sindicatele vor avea un rol important în cadrul parteneriatului social, exercitîndu-și la maximum drepturile de a proteja salariații pe piața forței de muncă.

Sindicatele consideră că locul lor trebuie să fie acolo unde se elaborează și se adoptă cadrul juridic al noilor relații de muncă pentru a apăra efectiv drepturile și interesele salariaților, militînd pentru un echilibru optim al intereselor părților la dialogul social. În acest sens, a fost instituită Inspecția muncii, care, în colaborare cu sindicatele, are menirea de a efectua controlul respectării legislației în vigoare.

Dialogul social poate cîștiga încrederea oamenilor muncii doar în condițiile unei păci sociale garantate și bazate pe distribuirea echitabilă a veniturilor, garantării condițiilor sănătoase de muncă, dezvoltării economiei naționale și a resurselor umane, transparenței deciziilor luate de organele publice.

Modelul social european spre care ne îndreptăm (ca rezultat al opțiunii politice a actualei conduceri de vîrf a țării) presupune constituirea unor relații moderne și funcționale la nivel național, dar și în fiecare domeniu de activitate economică. Pornind de la premisa că rolul sindicatelor în procesul de integrare trebuie să fie unul activ, ele vor elabora în timpul apropiat o strategie care va conține o serie de condiții/criterii specifice sindicatelor în cadrul mișcării sindicale a Europei unite.

În opinia sindicatelor, sistemul actual al parteneriatului social este ineficient din următoarele cauze: obligațiile asumate nu sînt executate, activitate prost organizată, lipsă a responsabilității, precum și incapacitatea sindicatelor de a înainta revendicări argumentate, de a purta negocieri și de a obține realizarea acordurilor încheiate.

Una din formele de presiune a patronatelor asupra Guvernului este realizarea drepturilor la acțiuni colective. Ele pot atinge scopurile propuse numai atunci cînd vor fi respectate unele condiții: revendicările vor fi realiste și argumentate, se vor respecta strict legile în vigoare pentru a nu fi discreditate, va exista o solidaritate a tuturor salariaților și patronatele vor acționa în mod transparent așa încît societatea să cunoască cauzele conflictelor și rezultatele obținute.

Evident că perioada de zece ani de tranziție nu este de ajuns pentru ca sindicatele să devină o verigă puternică în cadrul parteneriatului social. Acest răstimp le-a fost însă suficient pentru a înțelege că problemele social economice pot fi soluționate la masa de negocieri și nu de mulțimile din stradă.

Din mult trîmbițata "școală a comunismului", sindicatele au menirea să devină o școală a luptei salariaților pentru drepturile lor profesionale. Există vre-o legătură între drepturile omului și autoritatea și puterea de influență a sindicatelor în societate? Istoria de peste un veac de existență a sindicatelor în întreaga lume oferă un răspuns afirmativ la această întrebare.

Viața ne demonstează că o productivitate mai înaltă este obținută de oameni mai bine educați, hrăniți, sănătoși; că sărăcia nu este numai un efect al dezvoltării, ci și o cauză a degradării mediului fizic și social, reducerea ei fiind de o importanță covîrșitoare pentru sănătatea societății civile, pentru o mai mare stabilitate socială și politică, pentru însăși dezvoltarea economică. cuprins articolul precedent


2. Concepția integrării europene - în sfîrșit…
Mariana Argint

Guvernul a elaborat în sfîrșit proiectul " Conceptul de integrare Europeană al Republicii Moldova". El urmează încă a fi discutat și detaliat.

Acest document a întîrziat foarte mult. Și nu este clar de ce se numește "conceptul" și nu "strategia națională" după cum este cazul în alte state? Să ne amintim faptul că, încă în noiembrie 1993, Președintele Mircea Snegur a trimis o scrisoare către președintele Comisiei Europene, Jack Delores, propunînd încurajarea elaborării unei baze legislative și politice ce ar reglementa relațiile dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană. Comisia a evaluat situația și a apreciat schimbările pozitive care au avut loc în Moldova și anume: primele alegeri parlamentare cu participarea a mai multor partide, adoptarea unei noi Constituții, liberalizarea economiei și realizarea unei stabilități financiare de nivel macroeconomic, precum și democratizarea relațiilor din societate.

Semnarea Acordului de Parteneriat și Colaborare (APC) dintre UE și RM (în 1994) și intrarea lui în vigoare (în 1998) a însemnat recunoașterea oficială a Moldovei ca partener al UE în vederea dialogului politic și al cooperării juridice și economice.

Totuși acest acord, spre deosebire de "Acordul de asociere" al Uniunii Europene semnat cu țările din Europa Centrală și de Est (de la Estonia pînă la Bulgaria), nu a însemnat în nici un caz o etapă premergătoare aderării de mai departe la Uniunea Europeană. Acesta, mai degrabă, a avut menirea de a "europeniza" tînărul nostru stat și de a apropia organizarea statală, economia și viața socială de criteriile UE stabilite la Copenhaga (1993) pentru potențialii membrii ai UE.

Din păcate, pe parcursul anilor 1998-2002 acordul dintre Uniunea Europeană și Moldova a fost implementat destul de încet. Straniu, dar acordul nu a fost modificat, în ciuda noilor accente în politica și practica de zi cu zi de transformare a Republicii. Ambele părți - atît Bruxeles-ul cît și Chișinăul - recunosc că potențialul Acordului de Parteneriat și Cooperare nu a fost exploatat la maxim deocamdată. Iată de ce în anul trecut s-a decis ca colaborarea dintre părți să se axeze pe 5 domenii: armonizarea legislației, cooperarea vamală și transfrontalieră, combaterea criminalității, studierea posibilităților de cooperare în cadrul spațiului de liber schimb și investițiile.

După părerea Occidentului, în ultimul deceniu Moldova a fost în așa-zisa "zonă cenușie" - zonă a nedeterminării geopolitice. Dar chiar fiind și în această situație, statul a beneficiat deja de o asistență în valoare de 240 milioane de Euro în cadrul programului TACIS și al altor programe de asistență. Apoi s-a anunțat că Moldovei i se vor aloca încă 50 mln Euro în perioada 2003-2004 pentru stabilizarea macroeconomică, asistență socială, stimularea sectorului privat și a exportului, precum și pentru reforma administrației publice și a sistemului judiciar.

Acum însă conducerea de vîrf a Moldovei ridică această problemă mult mai activ, declarînd că integrarea europeană este o prioritate a politicii externe a țării. După spusele Președintelui Voronin (în cadrul întîlnirii sale cu corpul diplomatic din ianuarie 2003) "conducerea Moldovei vede integrarea europeană drept un proces tridimensional. În primul rînd, reintegrarea Moldovei în baza standardelor juridice contemporane. În al doilea rînd, calea europeană înseamnă pentru Moldova modernizarea economiei țării în baza mecanismelor folosite pe larg în Europa și în întreaga lume. În al treilea rînd, integrarea europeană înseamnă consolidarea și dezvoltarea instituțiilor politice, reformarea administrației publice printr-o delimitare clară a funcțiilor și atribuțiilor ce ar corespunde unui stat democratic cu o economie de piață".

Președintele Voronin a fost mult mai explicit la Ziua Independenței pe 27 august, 2003: "programul de integrare europeană este pentru noi astăzi principalul document strategic mai presus decît programele de partid sau sarcinile curente ale tuturor ramurilor puterii".

Acestea sunt intențiile noastre. De aceea Guvernul este convins de faptul că nu există contradicții fundamentale între politica pro CSI și cea pro Uniunea Europeană. Se pare că după Summit-ul CSI din Ialta din 18-19 septembrie, încrederea Moldovei în CSI a fost zdruncinată enorm, pe cînd cea în UE, dimpotrivă, a crescut.

Poziția Comisiei Europene însă este mult mai clară: pe termen mediu (în următorii 10 ani), Moldova nu are șanse de a deveni membru al Uniunii Europene. Pe termen lung acest lucru nu este exclus. Șansele vor crește o dată cu implicarea republicii în procesele din cadrul Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est. La rîndul său, dorind să încurajeze țara noastră, Uniunea Europeană a declarat că este gata să elaboreze în 2004 un plan de acțiuni prioritare pentru Republica Moldova.

Opțiunea către Uniunea Europeană este un puternic stimul pentru Moldova, deoarece va contribui la democrația, stabilitatea internă și securitatea externă a țării.

Actualmente Moldova este un stat fărîmițat, situat la periferiile Europei unite, existența căruia este pereclitată de "conflictul înghețat" din Transnistria. Eforturile de reintegrare a țării într-un "stat comun" îi vor permite Moldovei să folosească problema transnistreană în calitate de argument constructiv: reglementarea conflictului nu va avea efecte durabile dacă nu va exista perspectiva de integrare europeană a Republicii Moldova, dacă nu va exista speranța, și pentru Transnistria inclusiv, de a se bucura pe viitor de beneficiile asocierii politice și economice la Uniunea Europeană.

Propunînd noi inițiative în vederea integrării europene, inclusiv în vederea soluționării conflictului transnistrean, nu trebuie să uităm de realizarea deja existentului Acord de Parteneriat și Cooperare între Republica Moldova și UE. Ce poate oferi acest acord Moldovei în eforturile sale de a se apropia de UE? Multe:

  • crearea organelor comune (inclusiv la cel mai înalt nivel) pentru examinarea tuturor problemelor legate de parteneriatul și cooperarea între RM și UE;
  • crearea unui cadru juridic "funcțional" prin racordarea legislației Moldovei la legislația UE;
  • adoptarea regulilor generale de comerț internațional;
  • trecerea treptată la condiții normale de concurență, fapt care în final ar trebui să sporească eficiența economiei;
  • suport financiar din partea UE în vederea dezvoltării domeniilor de bază ale statului nostru, ceea ce ar facilita realizarea reformelor economice și sociale.

Una dintre direcțiile prioritare pentru Republica Moldova în realizarea APC este facilitarea accesului produselor sale pe piața europeană, ce s-ar materializa într-o zonă de liber schimb între RM și UE. Avînd în vedere că la momentul de față Moldova nu poate să-și asume obligația de a crea o zonă de liber schimb cu UE (pe motivul concurenței slabe și posibilităților administrative insuficiente), UE este gata să examineze noi posibilități de acces al produselor moldovenești pe piață sa, în limitele stabilite de OMC.

La moment pentru Moldova este mult mai reală participarea sa la procesul de integrare sectorială în UE. Se are în vederea acordarea Moldovei unor facilități comerciale autonome, după care va urma un acord privind zona de liber schimb, dezvoltarea infrastructurii, controlul de frontieră ș.a.

În ceea ce privește vectorul european al Moldovei, ar trebui bine cîntărite toate argumentele "pro" și "contra". E adevărat că, deja în viitorul apropiat, în calitatea sa de nou vecin al UE, Moldova va putea conta pe creșterea volumului de asistență financiară și tehnică, simplificarea regimului de vize, precum și accesul la noi piețe.

În același timp, în cazul în care Moldova nu va fi "pregătită", unele dintre aceste facilități se pot transforma în probleme.

Astfel, adoptarea unor norme și standarde tehnice unice în Europa a simplificat circulația mărfurilor pe piața sa. Avînd în vedere acest lucru, Moldova va trebui să asigure "ajustarea" standardelor și normelor sale tehnice, precum și a procedurii de evaluare a conformității la cele europene. Tergiversarea acestui proces va împiedica accesul produselor moldovenești, în special al produselor alimentare pe piețele europene.

Un alt moment important ar fi atragerea de investiții străine. Pentru aceasta este nevoie de a îmbunătăți urgent climatul de afaceri. În caz contrar, după lărgirea UE, anume vecinii noștri, noile state membre ale UE vor deveni principalii beneficiari ai subvențiilor europene și programelor de asistență tehnică. Nu este exclus faptul că Uniunea Europeană va încuraja investițiile anume în economiile acestor noi țări membri, lăsînd-o pe Moldova "înceată" în umbra atenției sale.

Procesul de apropiere al RM de Europa necesită numeroase eforturi și timp. Din acest motiv deseori se pune întrebarea: este oare aderarea absolut necesară pentru Moldova? Economic vorbind, răspunsul la această întrebare poate fi dat doar după o analiză detaliată a impactului pe care diversele segmente ale politicii economice a UE (politicii agricole unice, politicii sociale și a pieței muncii, standardelor și cheltuielilor pentru protecția mediului înconjurător etc.) le pot avea asupra interesului național al țării.

Conform afirmației Președintelui Vladimir Voronin: "entuziasmul tuturor structurilor puterii este concentrat asupra integrării europene". Pentru reușită însă acest entuziasm al puterii trebuie să se bucure și de o largă susținere publică, actualmente, aceasta din urmă fiind foarte șubredă. Rezultatele sondajelor sociologice arată că opțiunile pentru (UE? CSI?) sînt la egalitate. Avînd în vedere acest lucru, este nevoie ca UE să aibă o politică bidimensională pentru Moldova - la nivel de Guvern și la nivel de societate civilă. În acest caz, noțiunea de "integrare" pentru noi se va asocia cu astfel de noțiuni precum "democrație" și "dezvoltare",

În fine, noi toți avem nevoie de o Moldovă stabilă și democratică, unită sub aspect politic, social și teritorial, iar apropierea sa de UE va avea un impact pozitiv sporit asupra calității guvernării, a business-ului și a vieții în statul nostru.

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect