ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
Nr. 18, 5 noiembrie 2003

Activitatea instituțiilor publice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Parlament

Mesajul Președintelui Poloniei, Aleksander Kwasniewski

În cadrul ședinței Legislativului, din 23 octombrie curent, Președintele Poloniei, Aleksander Kwasniewski, aflat în vizită oficială în Republica Moldova, a rostit în fața parlamentarilor moldoveni un discurs în care s-a referit la multiplele aspecte ale relațiilor bilaterale moldo-poloneze. Oficialul polonez a remarcat prietenia, legăturile apropiate dintre Polonia și Moldova și chiar similitudinea soartei polonezilor și moldovenilor determinată, în opinia Președintelui polonez, de anumite vicisitudini ale istoriei. Aleksander Kwasniewski a menționat succesele înregistrate de statul său în direcția edificării unei societăți democratice și pluraliste, integrării euro-atlantice, precum și avantajele extinderii NATO spre Est, inclusiv pentru Moldova.

Referindu-se la problema transnistreană, demnitarul polonez a subliniat că soluționarea acestui contencios "este din punctul de vedere al întregii Europe, inclusiv al Poloniei, o sarcină extrem de importantă", fapt pentru care statul său sprijină ideea participării UE în cadrul eventualelor operațiuni de pace sub egida OSCE.

Arătînd că unul din obiectivele prioritare ale politicii externe poloneze va fi consolidarea legăturilor între viitorii membri ai UE și țările care, deocamdată, vor rămîne în afara structurilor ei, Președintele Kwasniewski a menționat că Polonia sprijină noua inițiativă a Comisiei Europene privind viitorii vecini ai UE, ideea elaborării pentru Moldova și Ucraina a Planurilor de Acțiune "care să poată căpăta forma de Parteneriat pentru Asociere", ceea ce ar însemna pregătirea acestor două state în vederea semnării acordurilor de asociere, precum și se pronunță pentru instituirea Dimensiunii Estice a UE. Președintele polonez a adus la cunoștința deputaților moldoveni că statul său se pronunță, de asemenea, pentru dezvoltarea programelor TACIS, PHARE și INTERREG și că a făcut o serie de propuneri privind instituirea unor noi instrumente - Fondul European de Vecinătate al Societății Civile, Fondul European de Investiții pentru Vecini, Programul European de Stagii și Programul European de Burse - de care ar beneficia statele Europei de Est.

Acte legislative

În perioada dintre 13 octombrie-2 noiembrie, Parlamentul a adoptat un șir de acte legislative, între care și Legea privind anularea penalităților pentru nevirarea în termen a contribuțiilor de asigurări sociale de stat. Prin legea respectivă au fost anulate penalitățile calculate și neachitate pînă la 1 ianuarie 2002 ale contribuabililor care nu au datorii la plata salariilor și contribuțiilor de asigurări sociale de stat. Suma totală a penalităților calculate se estimează la peste 4 milioane de lei, iar printre întreprinderile scutite se numără, în principal, întreprinderi de stat, cu capital majoritar al statului, sau întreprinderi municipale și cooperatiste.

Legea pentru publicarea tratatelor internaționale prevede că textele tratatelor internaționale la care va deveni parte Republica Moldova se vor publica în ediții speciale ale Ministerului Afacerilor Externe, în termen de o lună de la intrarea lor în vigoare. Actele legislative și alte acte normative prin care se aprobă actele internaționale respective se vor publica în continuare în Monitorul oficial.

Această prevedere ar putea însă să rămînă nerealizată, deoarece serviciile de traducere calificată a unor acte internaționale sînt foarte scumpe și remunerarea lor integrală de la buget nu va fi posibilă. Una din soluțiile posibile în acest sens ar fi preluarea textelor traducerilor din actele oficiale ale României. Însă și această perspectivă pare a fi irealizabilă în condițiile în care autoritățile moldovenești nu sînt dispuse să recunoască identitatea limbilor vorbite în cele două țări.

Prin Legea pentru modificarea Codului de procedură civilă s-a exclus interdicția potrivit căreia consilierii locali nu puteau profesa avocatura în raza teritoriului în care erau aleși. Este de remarcat că reprezentanții opoziției au încercat să promoveze cu acest prilej un amendament prin care și deputaților în Parlament li s-ar fi permis să profeseze avocatura. Propunerea a fost însă respinsă din cauza faptului că munca deputaților este retribuită cu salariu permanent și că potrivit Constituției activitatea de deputat este incompatibilă cu orice altă funcție retribuită, cu excepția celei științifice și/ sau didactice.

Legea pentru completarea legii cu privire la energetică stabilește că activitatea organului de supraveghere energetică de stat se va finanța din mijloacele care se includ în tariful pentru energia electrică. Mai mulți parlamentari, necunoscînd faptul că acest organ a fost finanțat și pînă în prezent din aceleași surse, doar că lipsea o prevedere legislativă expresă în acest sens, s-au pronunțat împotriva acestei legi, considerînd că adoptarea ei va conduce la majorarea tarifelor existente și la înrăutățirea situației consumatorilor.

Adoptînd Hotărîrea asupra rezultatelor controlului activității Departamentului Tehnologii Informaționale, Parlamentul a cerut Guvernului: să poarte negocieri pentru rezilierea contractului referitor la tiparul unui număr exagerat de blanchete de pașapoarte; să aprecieze perspectiva continuării acordului de leasing încheiat anterior cu privire la tehnologii și să determine posibilitățile de acordare, din resursele interne ale DTI, a facilităților pentru unele categorii de cetățeni la eliberarea actelor de identitate. Concomitent, s-a cerut și Procuraturii generale să investigheze cazurile de pierdere a unor blanchete de pașapoarte, precum și legalitatea contractului de confecționare a acestora într-un număr exagerat de mare.

Proiectul legii pentru modificarea Legii cu privire la instituția publică a audiovizualului Compania "Teleradio-Moldova", înaintat de către un grup de deputați comuniști, a constituit obiectul unor dezbateri efervescente, în cadrul cărora fracțiunile din opoziție au acuzat majoritatea parlamentară de încercarea de a subordona instituția publică nou-creată și de a ascunde fraudele comise de conducătorii acesteia, desemnați de aceeași majoritate parlamentară.

Prin legea respectivă se propune introducerea unor modificări conform cărora: Compania va putea deține conturi în băncile comerciale pentru administrarea resurselor extrabugetare; cei doi directori executivi ai radioului și televiziunii nu vor putea fi și vicepreședinți ai acestei instituții, astfel încît Compania va avea un singur vicepreședinte, care va fi și producător general.

Legea mai prevede lichidarea Companiei "Teleradio-Moldova", disponibilizarea personalului acesteia și preluarea de către instituția publică nou-creată doar a activelor actualei companii, datoriile acesteia urmînd a fi recuperate conform unui mecanism special propus de Guvern.

Reprezentanții opoziției parlamentare și extraparlamentare, susținuți de reprezentanții colectivului Companiei "Teleradio-Moldova", au protestat împotriva disponibilizării personalului și a anulării datoriilor acumulate, însă majoritatea parlamentară a apreciat că la moment aceste propuneri vor da posibilitate noii instituții publice a audiovizualului să activeze pe principii și în condiții noi, fapt pentru care a votat proiectul de lege în prima lectură, urmînd ca dezbaterea sa finală să fie realizată după expertizarea proiectului de către experții Consiliului Europei (CE).

În aceeași ordine de idei, se cere de menționat că o primă expertiză a acestui proiect de lege a fost realizată de expertul CE, Karol Jakubovicz, care a apreciat drept inoportună lichidarea Companiei "Teleradio-Moldova", recomandînd reformarea acestei instituții în baza legii deja existente. Expertul CE mai arată în avizul său că "nu este clar ce scop se urmărește prin lichidarea companiei" și "dacă corpul de conducere al organizației va rămîne, iar proiectul nu spune nimic despre aprobarea unei noi conduceri, atunci aceasta nu va fi o lichidare reală, ci doar o disponibilizare în masă sub pretextul lichidării". Esența acestor observații se conține și în expertiza realizată de organizația obștească "Juriștii pentru Drepturile Omului", la solicitarea Secretariatului Grupului de Lucru Media pentru Moldova din cadrul Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est (PSESE).

Prin Legea pentru completarea legii cu privire la notariat s-a stabilit că registratorii Camerei Înregistrării de Stat pot îndeplini gratis cîteva tipuri de acte notariale: autentificarea actelor de constituire a întreprinderilor, a modificărilor și completărilor acestor acte și a datelor înscrise în registrul de stat al întreprinderilor; legalizarea copiilor de pe actele de constituire ale întreprinderilor, a extraselor din ele și a certificatului înregistrării de stat aflat în arhiva Camerei.

Subiecții care vor solicita actele respective vor fi obligați doar la plata taxei de stat, fiind scutiți de plata pentru procedurile notariale efectuate.

Parlamentul a adoptat, de asemenea, Hotărîrea cu privire la aprobarea Planului național de acțiuni în domeniul drepturilor omului. Planul respectiv, elaborat cu susținerea financiară a PNUD Moldova, include: un șir de prevederi generale care se referă la baza normativă, situația curentă în domeniul drepturilor omului, scopurile și obiectivele planului, perspectivele lui de implementare etc.; acțiunile necesare în vederea respectării și exercitării drepturilor omului, măsurile privind perfecționarea legislației naționale în acest domeniu, precum și prevederi care se referă la monitorizarea procesului de implementare.

Săptămîna trecută a fost ratificată Convenția penală privind corupția, adoptată de CE la 24 iunie 1999. Adițional a fost adoptată o declarație potrivit căreia Convenția nu se va aplica pe teritoriul controlat de autoritățile autoproclamate din stînga Nistrului, pînă cînd diferendul nu va fi soluționat definitiv. Convenția penală privind corupția, alături de Convenția civilă privind același fenomen constituie acte deosebit de importante pentru autoritățile țărilor care devin membre, deoarece instituie metode și practici comune pentru combaterea fenomenului corupției. Convenția, în cele 40 de articole ale sale, conține prevederi referitoare la: terminologia aplicată; măsurile ce trebuie luate la nivel național de către fiecare stat-membru; mecanismul de monitorizare a implementării Convenției; mecanismele de cooperare internațională în vederea realizării scopurilor și sarcinilor acestui document etc.

Legea pentru modificarea unor acte legislative ce formează politica fiscală și bugetară a statului a fost înaintată concomitent cu proiectul Legii bugetului de stat pentru anul 2004 și prevede modificarea a peste 20 de acte legislative care stau la baza formării bugetului consolidat al țării. Principalele acte supuse modificării au fost: Legea cu privire la privatizare; Legea cu privire la antreprenoriat și întreprinderi; Legea privind taxele locale; Legea privind dreptul de autor; Legea fondului rutier și Codul fiscal.

În Codul fiscal s-au stabilit cote mai reduse ale impozitului pe venit: 10% din venitul anual impozabil ce nu depășește 16 200 lei; 15% din venitul anual impozabil între 16 200-21 000 lei și 22% din venitul anual impozabil ce depășește 21 000 lei. Pentru persoanele juridice a fost stabilită cota de 20% din venitul impozabil.

Deputații nu au acceptat însă propunerea Guvernului de a anula în anul 2004 facilitățile la plata TVA pentru unele importuri și nici majorarea cu 0,3 lei la grad/ hectar a impozitului funciar, considerînd că modificările respective vor conduce la majorarea prețurilor la produsele agricole și farmaceutice și vor înrăutăți situația persoanelor care dețin și prelucrează terenuri agricole.

Prin Legea pentru modificarea termenului de introducere a inspecției înainte de expediție Legislativul, la propunerea puterii executive, a exclus norma conform căreia, în termen de o lună de la adoptarea Legii cu privire la inspecția înainte de expediție, Guvernul urma să selecteze compania prestatoare de asemenea servicii. cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

Remanieri

La 23 octombrie, Guvernul a aprobat desemnarea lui Iurie Tăbîrță, director al Agenției Naționale pentru Reglementări în Telecomunicații și Informatică și fost director general al televiziunii naționale, în calitate de membru al Consiliului de Observatori al Companiei "Teleradio-Moldova". Iurie Tăbîrță l-a înlocuit astfel pe Victor Kostețki, rectorul Universității Slavone, care, aflat în această funcție doar două săptămîni, și-a anunțat indisponibilitatea exercitării ei.

În aceeași ședință a Consiliului de miniștri, Nicolae Gumionîi, ex-director general al Departamentului Privatizării, a fost desemnat în funcția de director adjunct al Departamentului Vamal, iar Anatol Burlacov a fost numit în calitate de director al Agenției Naționale pentru Reglementări în Energetică (ANRE).

Hotărîri

În ziua în care a fost suplinită a doua funcție de director al ANRE, din cele trei cît prevede statutul acestei instituții, Guvernul a dispus trecerea atribuțiilor de stabilire a tarifelor la energia termică și serviciile de aprovizionare cu apă și de evacuare a apelor reziduale din competența autorităților publice locale în cea a ANRE. Potrivit hotărîrii Executivului, ANRE urmează pînă la 10 noiembrie să înceapă "examinarea calculelor și aprobarea tarifelor la serviciile de alimentare cu energie termică, apă și evacuare a apelor uzate". Mai mult, ANRE este obligată, de comun acord cu Ministerul Ecologiei, Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului, să opereze modificări la metodologia de calculare a acestor tarife și să elaboreze proiecte de modificare a legislației în vigoare cu privire la activitatea întreprinderilor ce prestează aceste servicii. cuprins articolul precedent articolul următor


3. Președinție

Reacție la mesajul Președintelui

După ce Președintele Voronin a adus, într-un mesaj adresat Parlamentului, mai multe acuzații grave la adresa sistemului judecătoresc, Asociația Judecătorilor din Republica Moldova, care întrunește peste 250 de judecători din totalul celor de aproximativ 300 de judecători, a respins printr-o declarație învinuirile șefului statului. În declarație se arată că "asociația susține lupta cu corupția, însă consideră că este inadmisibil de pus sub învinuire corpul judecătoresc de comportament nedemn față de obligațiunile sale în admiterea actelor de corupție și traficului de influență. Adresarea unor cetățeni în alte instanțe decît cele judecătorești nu poate servi drept temei pentru a considera hotărîrile judecătorești ca ilegale și a suspecta judecătorii în corupție, cointeresare sau incompetență. Corpul judecătoresc a condamnat și condamnă orice abuz manifestat de unii judecători la înfăptuirea justiției. Prin datele statistice anuale se confirmă că majoritatea absolută a cauzelor civile, penale și administrative (peste 90 la sută) sînt pronunțate în strictă conformitate cu legislația în vigoare ce atestă actul înfăptuirii justiției corespunzătoare unei societăți democratice".

Vizita Președintelui Poloniei în Moldova

La 22 octombrie a.c., Președintele Vladimir Voronin s-a întrevăzut la Chișinău cu omologul său polonez, Aleksander Kwasniewski. În cadrul acestei reuniuni Președintele moldovean a cerut sprijinul Poloniei în vederea soluționării problemei transnistrene, asistența statului polonez cu scopul pregătirii instituțiilor publice moldovenești pentru integrarea europeană, convenindu-se, în acest sens, asupra deschiderii la Chișinău a unui birou care va avea sarcina să coordoneze această activitate. Mai mult, Președintele Voronin a propus modificarea regimului de vize dintre Moldova și Polonia, astfel încît partea poloneză ar elibera vize fără plată pentru cetățenii moldoveni, iar partea moldovenească ar introduce regimul fără vize pentru cetățenii polonezi.

După această întrevedere, Vladimir Voronin și Aleksander Kwasniewski au participat la ședința lărgită a delegațiilor oficiale ale Moldovei și Poloniei, la care au fost semnate două acorduri bilaterale cu privire la cooperarea în domeniul combaterii crimei organizate și la colaborarea în domeniul protecției mediului și utilizării resurselor naturale.

În aceeași zi, a urmat participarea ambilor președinți la Forumul oamenilor de afaceri din Republica Moldova și Polonia. La deschiderea lucrărilor acestui forum, Vladimir Voronin a rostit o alocuțiune în care a prezentat "bilanțul dezvoltării social-economice a Moldovei din ultimii ani". Printre succesele înregistrate în domeniul economic Președintele Voronin a menționat: oprirea recesiunii economice și chiar conturarea tendințelor stabile de creștere economică și stabilizare macroeconimică; îndeplinirea angajamentelor de deservire a datoriei externe; menținerea în limite admisibile a nivelului inflației și a cursului de schimb al valutei naționale; ameliorarea încasării veniturilor la bugetul de stat; atenuarea problemelor sociale etc. Șeful statului a menționat, de asemenea, creșterea, în primul semestru al acestui an, a PIB-ului, a volumului producției industriale și cel al comerțului exterior. Vladimir Voronin a adus la cunoștința oamenilor de afaceri din Polonia măsurile care se întreprind de către autoritățile moldovenești în vederea atragerii investițiilor, reducerii poverii fiscale pentru agenții economici, stimulării business-ului mic și mijlociu, intensificării schimburilor comerciale cu statele membre ale PSESE. Subliniind necesitatea valorificării imensului potențial de cooperare economică dintre Moldova și Polonia, Președintele moldovean a numit cîteva posibilități de extindere a relațiilor economice, precum și domeniile în care este posibilă această extindere.

Întrevedere cu William Hill

Vladimir Voronin s-a întreținut, la 27 octombrie curent, cu șeful Misiunii OSCE în Moldova, William Hill, realizîndu-se "un amplu schimb de opinii pe marginea stadiului actual al procesului de negocieri privind soluționarea problemei transnistrene și referitoare la retragerea patrimoniului militar rusesc din stînga Nistrului". Potrivit comunicatului difuzat de serviciul de presă al Președinției, discuțiile din cadrul întrevederii, unde "au fost trecute în revistă pozițiile Republicii Moldova în contextul relațiilor economice cu regiunea sa transnistreană", se înscriu în șirul pregătirilor pentru Reuniunea ministerială a OSCE de la Maastricht, programată pentru 1-2 decembrie curent. cuprins articolul precedent articolul următor


II. Transnistria

UE îndeamnă Federația Rusă să-și respecte angajamentele

În Concluziile Consiliului Uniunii Europene de la Bruxelles, din 16-17 octombrie, UE și-a reiterat sprijinul pentru eforturile OSCE de a identifica o soluție politică durabilă pentru conflictul transnistrean și a chemat Federația Rusă să întreprindă toate măsurile necesare pentru a-și evacua patrimoniul militar dislocat în regiunea transnistreană pînă la sfîrșitul anului 2003, potrivit angajamentelor asumate la Porto. În același timp, UE a subliniat necesitatea unei abordări constructive a problemei și a îndemnat Rusia și Ucraina, alături de OSCE, să-și onoreze în deplină măsură calitatea de mediatori.

Acordul politic de bază

În cadrul unei noi runde de negocieri care a avut loc la Chișinău și Tiraspol, pe 29 și 30 octombrie, reprezentanții mediatorilor - Rusia, Ucraina și OSCE - au finalizat acordul politic de bază asupra căruia au lucrat în cadrul a două runde anterioare la Zagreb și Kiev și au convenit să prezinte acest document celor două părți aflate în conflict la cel mai înalt nivel - Președintelui Voronin și liderului transnistrean Igor Smirnov.

Potrivit Basa-press, purtătorul de cuvînt al Misiunii OSCE din Moldova, Klaus Neukirch, a declarat că textul acestui document va putea deveni public doar după ce va fi prezentat oficial părților aflate în conflict.

Anterior, Iurie Roșca a calificat acest document drept un plan secret de subminare și de distrugere a regimului constituțional al Republicii Moldova pus la cale de forțe ostile independenței și suveranității statului, după ce în timpul unei întîlniri cu Șeful Misiunii OSCE din Moldova, William Hill, nu i-a fost satisfăcută cererea de a i se prezenta proiectul documentului în cauză.

În cadrul unei conferințe de presă susținută de William Hill, la 30 octombrie, la Chișinău, acesta a declarat că proiectul documentului respectiv a fost elaborat la cererea negociatorilor moldoveni și a celor transnistreni și conține o serie de soluții de compomis cu privire la organizarea de stat, delimitarea competențelor și la sistemul de garanții al viitoarei federații moldovenești. Potrivit lui Hill, acest proiect se deosebește de cel de la Kiev prin detalierea problemelor pe care le abordează și prin faptul că reflectă experiența acumulată de mediatori pe parcursul unui an și jumătate de la lansarea inițiativei de federalizare.

Comisia Unificată de Control și Comisia Constituțională Mixtă

Întruniți într-o nouă ședință la Bender (Tighina), membrii Comisiei Unificate de Control nu au reușit să găsească o soluție de compromis în problema cererii administrației orașului Bender (Tighina) de a evacua contingentul de poliție moldovenească dislocat în acest oraș și nici în problema asigurării transparenței unităților militare dislocate în zona de securitate de-a lungul Nistrului. Pozițiile divergente și atmosfera tensionată din cadrul comisiei i-au determinat pe membrii acesteia să amîne discuțiile pentru o ședință ulterioară.

Nici membrii Comisiei Constituționale Mixte, care și-a reluat activitatea pe 28 octombrie, după o pauză de mai multe săptămîni, nu au reușit să ajungă la o poziție de compromis pe marginea vreunuia din articolele Titlului I al viitoarei Constituții federale care ar descrie bazele constituționale ale viitoarei federații moldovenești. Discuțiile asupra celor mai litigioase aspecte - structura organelor puterii de stat, divizarea competențelor, limbile oficiale și chiar denumirea statului - au fost amînate pentru săptămîna viitoare.

Evacuarea patrimoniului militar rus

Federația Rusă a reluat procesul de retragere a patrimoniului militar rus din regiunea trasnistreană după ce Guvernul Federației Ruse a acordat Republicii Moldova o finanțare nerambursabilă în valoare de 105 milioane dolari SUA, din care 100 milioane dolari SUA vor fi utilizați pentru stingerea unei părți a datoriilor Moldova Gaz față de concernul rus Gazprom pentru gazele livrate regiunii transnistrene, îndeplinind astfel condiția înaintată de autoritățile transnistrene pentru deblocarea procesului de evacuare a patrimoniului militar rus din regiune. Potrivit hotărîrii Guvernului rus, fondurile vor fi alocate în mai multe tranșe pe parcursul anilor 2003-2004, în mod proporțional cu termenele de evacuare a patrimoniului militar rus din regiune, iar partea moldovenească va asigura condițiile necesare pentru evacuare în volum deplin a acestuia pînă la 31 decembrie 2003.

Șeful Misiunii OSCE din Republica Moldova, William Hill, a opinat în cadrul unei conferințe de presă că chiar dacă militarii ruși vor expedia transporturile de muniții într-un ritm susținut și potrivit unui grafic compact, evacuarea completă a patrimoniului militar rus ar putea dura circa cinci luni și s-ar putea încheia abia în prima jumătate a anului 2004.

Anterior, mai multe partide de opoziție au recurs la o serie de acțiuni de protest față de nerespectarea de către Federația Rusă a termenelor de retragere a patrimoniului său militar din Transnistria. Astfel, Partidul Popular Creștin Democrat a propus Parlamentului spre adoptare un proiect de hotărîre în care Rusiei i s-ar fi cerut retragerea necondiționată a armatei sale din regiunea de est a Moldovei, propunere care a fost respinsă de majoritatea parlamentară comunistă pe motiv că o asemenea hotărîre ar destabiliza situația și ar tensiona relațiile bilaterale ale Moldovei cu Federația Rusă. PPCD și-a reiterat poziția de protest în cadrul unui miting organizat la Chișinău pe 26 octombrie. În același timp, Partidul Social-Liberal a adoptat la 26 octombrie o declarație în care și-a exprimat îngrijorarea față de întîrzierea retragerii patrimoniului militar rus din Transnistria și și-a arătat nedumerirea față de lipsa unei reacții pe potrivă din partea autorităților de la Chișinău.

"Războiul telefonic"

Patronatele din telecomunicații și informatică au solicitat convocarea unei ședințe extraordinare a Consiliului de Administrație a Agenției Naționale pentru Reglementare în Telecomunicații și Informatică pentru a examina și soluționa criza telefonică între cele două maluri ale Nistrului. Reamintim că de la începutul lunii septembrie telefonia fixă și mobilă între malul stîng și cel drept ale Nistrului sînt blocate, iar rețelele de telefonie mobilă din Moldova sînt bruiate de către partea transnistreană.


Între timp, de la 1 noiembrie, Republica Moldova a introdus un nou sistem de numerotare telefonică în cadrul căruia ANRTI s-a angajat să atribuie părții transnistrene 3 milioane de numere pentru telefonia fixă și cea mobilă, cu condiția că operatorii din Transnistria se vor înregistra la Camera Înregistrării de Stat a Republicii Moldova și vor primi licențele corespunzătoare. Drept răspuns, autoritățile transnistrene au declarat că nu vor implementa planul elaborat de Chișinău pe care l-au calificat drept discriminatoriu față de rețelele de telecomunicații din Transnistria și că vor implementa propriul plan de telefonie cu începere din 7 noiembrie. Uniunea Internațională de Telecomunicații (UIT) a publicat la 1 noiembrie curent în buletinul său operațional un aviz prin care a constatat ilegalitatea acestuia. cuprins articolul precedent articolul următor


III. Relații externe

Efecte de bumerang

Culpabilizarea autorităților române de către reprezentantul Republicii Moldova la CE, Alexei Tulbure, în ședința, din 9 octombrie curent, a Comitetului de Miniștri al CE, a avut un prim efect. Guvernul statului român, fiind învinuit și de faptul că nu coordonează cu partea moldovenească proiectele finanțate pe teritoriul ei, a dispus printr-o ordonanță de urgență desființarea Fondului pentru relațiile cu Republica Moldova. Suspendarea nu se referă însă la sumele angajate pînă la data de 27 octombrie, care urmează a fi utilizate, pînă la sfîrșitul anului, potrivit contractelor încheiate. Chiar și în aceste împrejurări, autorităților române li s-a mai cerut să dea Chișinăului lista organizațiilor neguvernamentale și a persoanelor fizice, beneficiari ai fondului respectiv.

A IV-a reuniune a Comitetului de Cooperare RM-UE

Iată că scurta perioadă de euforie marcată de definitivarea și prezentarea la Bruxelles a Concepției integrării Republicii Moldova în Uniunea Europeană, de motivele de optimism furnizate de declarațiile patetice și încurajatoare ale Președintelui Poloniei, ar putea să se încheie după ce Gherhard Lohan, reprezentantul Directoratului General Relații Externe a Comisiei Europene și copreședinte al Comitetului de Cooperare RM-UE, a arătat foarte clar că "Bruxelles-ul nu are în vedere în prezent aderarea Republicii Moldova la Procesul de Stabilizare și Asociere la UE". Oficialul european, aflat la Chișinău pentru cea de-a patra reuniune a mecanismului instituționalizat prin Acordul de Parteneriat și Cooperare (APC), pe care îl coprezidează, a precizat că această problemă nu se află pe agenda Bruxelles-ului, întrucît "în prezent nu există perspectiva acordării Republicii Moldova a statutului de membru al UE", element necesar pentru aderarea la Procesul de Stabilizare și Asociere. Chiar dacă, potrivit lui Gherhard Lohan, posibilitățile de cooperare între UE și Moldova, în calitate de viitor vecin al Uniunii extinse, sînt foarte asemănătoare cu cele prevăzute de Procesul de Stabilizare și Asociere, din afirmațiile oficialului european putem deduce că Republica Moldova este încă tratată diferit în raport cu celelalte state membre ale PSESE și deopotrivă cu alte state din Europa de Est, situate în afara acestui aranjament regional european.

După ce mai mulți demnitari moldoveni, inclusiv prim-ministrul Vasile Tarlev și prim-viceministrul Afacerilor Externe Andrei Stratan, participanți la această reuniune a Comitetului de Cooperare RM-UE, au reiterat interesul Republicii Moldova pentru integrarea europeană, dl Lohan a lăsat să se înțeleagă că UE ar putea semna cu partea moldovenească un nou acord, poate chiar și de asociere, abia după implementarea integrală a APC, proces care ar trebui să se încheie în 2007, și după "soluționarea problemelor de vecinătate". Pînă atunci însă autoritățile de la Chișinău vor trebui să întreprindă o serie de acțiuni concrete în vederea apropierii de UE, prin implementarea APC și prin valorificarea oportunităților de care va beneficia Moldova în virtutea viitorului său statut de vecin al UE.

Întrucît Gherhard Lohan este angajatul Comisiei Europene, este foarte probabil că Gunter Verheugen, comisarul european pentru extindere, care are programată o vizită oficială la Chișinău pe 5 decembrie curent, va veni cu același mesaj - reticent, dar realist - prin care se va da de înțeles că, deocamdată, nu merităm mai mult. cuprins articolul precedent


IV. Studii, analize, comentarii

Cauzele corupției în sistemul judiciar
Iustina Cibotari, 5 noiembrie 2003

Cu cîteva zile înainte de sărbătoarea profesională Ziua juristului, Președintele țării a adresat un mesaj Parlamentului, în care se declara nemulțumit de funcționarea sistemului judiciar din Republica Moldova »»»


Reflecții economice asupra corupției
Valeriu Prohnițchi, 5 noiembrie 2003

Intenționaserăm de mai mult timp să abordăm tema corupției din punct de vedere economic și un motiv în plus pentru aceasta ne-a fost oferit de publicarea recentă de către Transparency International (TI) a indicelui de percepție a corupției pentru anul 2003 »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect