ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
Nr. 21, 17 decembrie 2003

Activitatea instituțiilor publice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Parlament

Remanieri

În perioada dintre 1-14 decembrie curent, ședințele Legislativului au fost marcate de tensiuni între reprezentanții majorității parlamentare și cei ai opoziției. Disensiunile, devenite în ultimul timp o platitudine în activitatea organului legislativ, au fost suscitate de inițiativa reprezentanților fracțiunii PCRM privind revocarea din funcție a președintelui Comisiei pentru protecție socială, sănătate și familie, Lidia Guțu. Funcția respectivă este deținută de fracțiunea condusă de Dumitru Braghiș, conform repartizării efectuate la începutul activității Parlamentului de legislatură a XV-a, în baza criteriului de reprezentare în Parlament a formațiunii politice respective. Printre motivele invocate de reprezentanții PCRM au figurat atît participarea președintelui comisiei respective la manifestațiile de protest neautorizate, atragerea minorilor la activități politice, cît și o serie de nereguli în gestionarea activității acestei comisii. În mod special, a fost remarcată lipsa motivată și nemotivată de la ședințele plenare, eschivarea de la îndeplinirea atribuțiilor de președinte ș.a.

Conform Regulamentului organului legislativ, propunerea de revocare din funcție a unui președinte de comisie permanentă o poate înainta doar speaker-ul Parlamentului, care, în prealabil, trebuie să consulte toate fracțiunile parlamentare. În acest caz, fără consultarea fracțiunilor de opoziție, din motivul neprezentării acestora la invitația Eugeniei Ostapciuc, majoritatea parlamentară a revocat-o din funcție pe Lidia Guțu și a solicitat fracțiunii "Alianța "Moldova Noastră"" să desemneze un alt deputat în această calitate.

În aceeași perioadă, Parlamentul a acceptat demisia lui Vasile Rusu din funcția de Procuror general și substituirea acestuia cu Valeriu Balaban, care în ultimii 10 ani a exercitat funcții de răspundere în cadrul SIS. Cunoscînd existența de mai mult timp a unei doze de rivalitate între procuratură și SIS, mai mulți experți au atenționat că această remaniere este susceptibilă de a determina anumite disensiuni în relațiile dintre aceste două instituții.

În cadrul ședinței Parlamentului din 5 decembrie, Andrei Neguța și Mihail Russu și-au depus mandatele de deputați din partea PCRM. Andrei Neguța a renunțat la mandatul său în legătură cu numirea sa în funcția de ambasador al Republicii Moldova în Franța, în timp ce motivele renunțării lui Mihail Russu la calitatea sa de deputat nu au fost anunțate.

Dialog cu societatea civilă

În zilele de 8-9 decembrie, în incinta Parlamentului a avut loc un seminar cu genericul "Cooperarea dintre stat și societatea civilă: o cale spre consolidare", organizat de Consiliul Europei (CE) și Asociația "Biotica". Experții europeni le-au împărtășit legislatorilor moldoveni mecanismele folosite de CE în procesul de consultare a ONG-urilor, în special a celor cu statut consultativ și participativ, experiență care judecînd după intervențiile parlamentarilor moldoveni le va fi de puțin folos. Întrucît acest seminar a fost una din puținele încercări de dialog între reprezentanții societății civile și deputați, după cum a fost și de așteptat, discuțiile au fost foarte aprinse, în special cele purtate pe marginea "pactului social" și implicării ONG-urilor în elaborarea și implementarea politicilor publice. ONG-urile prezente au înaintat un șir de propuneri cu privire la supunerea actelor legislative dezbaterilor publice, crearea unor consilii consultative pe lîngă comisiile parlamentare, precum și un șir de inițiative legislative, precum ar fi "legea 1%", care ar permite alocarea către o organizație neguvernamentală de utilitate publică a unui procent din impozitele prestate de o persoană fizică.

Acte legislative

În condițiile escaladării terorismului internațional, sporirii proceselor migraționiste și intensificării criminalității transfrontaliere, Parlamentul a decis revizuirea conceptului de pază a frontierei de stat. Astfel, Concepția pazei frontierei de stat, adoptată printr-o hotărîre a organului legislativ, include: dispoziții generale care se referă la principalele interese naționale în spațiul de frontieră; principiile fundamentale în baza cărora se realizează paza frontierei de stat; bazele politicii de frontieră; competența în domeniu a organelor supreme ale puterii de stat; sarcinile fundamentale ale politicii de frontieră etc.

Concepția nu include însă o serie de prevederi necesare în actualul context politic. Acestea ar putea viza: întărirea frontierei de est a Moldovei (în zona necontrolată de autoritățile centrale); sarcinile organelor de pază a frontierei în contextul "noii vecinătăți" cu Uniunea Europeană extinsă; precum și sarcinile serviciilor de frontieră în vederea sporirii atractivității și accesibilității țării noastre pentru turiști, investitori etc.

Prin Legea pentru modificarea termenului de dotare obligatorie cu aparate de casă cu memorie fiscală a stațiilor de alimentare cu produse petroliere Parlamentul a stabilit ziua de 1 aprilie 2004 drept dată-limită pînă la care stațiile PECO sînt obligate să instaleze aparate de casă cu memorie fiscală la pompele de distribuție a petrolului. Astfel, deputații au dat curs inițiativei membrilor Cabinetului de miniștri privind prelungirea termenului de instalare a unor astfel de aparate, reducînd însă cu o lună perioada stabilită în hotărîrea organului executiv.

Legea privind anularea penalităților și sancțiunilor neachitate de întreprinderile cooperației de consum prevede scutirea întreprinderilor și instituțiilor cooperației de consum de la plata amenzilor și penalităților pentru neachitarea la bugetul de stat a impozitului pe venit și în fondul social. Suma totală a scutirilor se estimează la peste 10 mln lei.

Este important a se sublinia că începînd cu 2001 majoritatea parlamentară a criticat conducerea cooperației de consum pentru administrarea proastă a bunurilor și întreprinderilor, privatizarea ilicită a bunurilor și nedorința de a reanima sistemul cooperatist. Printre motivele invocate de conducerea de atunci a cooperației erau și aceste amenzi și penalități calculate de organele fiscale, care stopau activitatea întreprinderilor și determinau sechestrarea în buget a oricărui venit al lor. La acel moment propunerea de a scuti de datorii întreprinderile și instituțiile cooperației de consum a fost apreciată negativ, drept o dorință de a ascunde delapidările comise și de a se sustrage responsabilității. În prezent însă, după ce conducerea cooperației a fost schimbată cu persoane care sînt susținute de reprezentanții guvernării, s-a schimbat și atitudinea față de cooperație în general, inclusiv a Președintelui țării care a promis recent anularea datoriilor acumulate pe parcursul mai multor ani.

Modificarea Legii cu privire la statutul alesului local a fost determinată de necesitatea aducerii acesteia în concordanță cu prevederile noii Legi cu privire la administrația publică locală. Principalele modificări vizează: încetarea mandatului președintelui și vicepreședintelui raionului, a viceprimarului în situațiile de incompatibilitate a funcției, imposibilității exercitării funcției mai mult de 4 luni consecutiv, intrării în vigoare a unei sentințe de condamnare, eliberării din funcție prin decizia consiliului respectiv, demisie și deces. Potrivit amendamentelor operate, mandatul alesului local se consideră incompatibil cu următoarele funcții: deputat în Parlament, membru al Guvernului, funcționar public în aparatul președintelui raionului, direcțiile și alte subdiviziuni din subordinea consiliului respectiv, primărie, pretură; funcționar în oficiul teritorial al Cancelariei de stat și cu calitatea de consilier al unui consiliu de același nivel sau de consilier al consiliilor de diferite niveluri din alte unități administrativ-teritoriale de nivelul al doilea.

Prin Legea pentru rectificarea legii bugetului de stat pentru anul 2003 s-au efectuat o serie de redistribuiri ale veniturilor și cheltuielilor stabilite anterior în bugetul de stat. Este de remarcat că suma inițială a veniturilor și cheltuielilor nu a fost schimbată, pentru anul curent fiind stabilit un excedent bugetar de circa 300 milioane de lei, precum și nici suma împrumutului de la Banca Națională de circa 600 milioane de lei.

Legea pentru modificarea legii serviciului public stabilește că consilierul președintelui Curții Supreme de Justiție (CSJ) va deține rangul I în ierarhia gradelor din serviciul public, în timp ce consultanții, experții, referenții din aparatul CSJ vor deține funcții publice de rangul II. În acest fel, funcționarii din CSJ au fost asimilați celor din aparatele Guvernului, Parlamentului și Președinției Republicii Moldova.

Potrivit Legii pentru modificarea legii cu privire la administrația publică locală problemele înscrise pe ordinea de zi a ședinței consiliului local vor putea fi examinate în situația în care acestea vor fi însoțite de avizul comisiei de specialitate a consiliului și de avizul primăriei sau al serviciului public descentralizat. În anumite cazuri, la cererea a cel puțin 1/3 din consilieri, consiliul va putea decide examinarea problemelor respective și în lipsa avizelor/ rapoartelor stabilite. Introducerea acestor modificări a fost necesară pentru a permite consiliului să adopte anumite decizii și în situația în care compartimentele de specialitate nu vor reuși să dea avizele sale sau nu vor dori să facă acest lucru din motive politice sau economice.

Organul legislativ a mai adoptat și Legea pentru ratificarea statutului Institutului de Cercetări Nucleare, organizație internațională interguvernamentală de cercetări științifice, cu sediul în orașul Dubna din Federația Rusă, creată în 1956. Republica Moldova și-a exprimat intenția de a participa la activitățile ICN în calitate de membru cu drepturi depline încă din 1992. cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

Remanieri

La 3 decembrie curent, Executivul a acceptat demisia lui Vitalie Slipenchi din funcția de director adjunct al Departamentului Vamal, l-a numit pe Radu Gheorghe în funcția de consilier principal de stat, șef al Cabinetului primului ministru și l-a confirmat pe Igor Corman în calitatea de ambasador al Republicii Moldova în Republica Federală Germania. Remanierile de cadre operate la 11 decembrie au vizat numirea lui Igor Eșanu în funcția de viceministru al Justiției, eliberarea lui Mihai Știrban din funcția de prim-viceministru al Industriei și rechemarea lui Gheorghe Hioară din funcția de ambasador al Republicii Moldova în Republica Macedonia.

Hotărîri

Cabinetul de miniștri al Republicii Moldova a dispus, la 3 decembrie a.c., inițierea negocierilor cu Ucraina în vederea semnării unui acord de extindere, pînă la 1 ianuarie 2005, a termenului de trecere a frontierei de către cetățenii celor două state în baza pașapoartelor sovietice și a buletinelor de identitate.

Conform unui proiect de modificare a Legii serviciului public aprobat de Guvern, funcționarii publici, beneficiari de pensii, vor putea să-și exercite funcțiile deținute sau să se angajeze într-o funcție publică pe un termen de pînă la doi ani, cu posibilitatea prelungirii ulterioare a contractului.

Membrii Cabinetului de miniștri au acceptat și un program de redresare a situației privind securitatea circulației rutiere pentru anii 2004-2008. Acesta prevede: elaborarea unui proiect de lege cu privire la circulația rutieră; perfecționarea cadrului normativ privind pregătirea și recalificarea conducătorilor auto; crearea în zonele de trecere a frontierei spre Ucraina și România a două centre de omologare tehnică și ecologică a vehiculelor; asigurarea echipelor mobile ale poliției rutiere, serviciului de patrulare și santinelă cu truse speciale pentru acordarea asistenței medicale de urgență; precum și implementarea în școli a cursului "Regulile de circulație rutieră".

După ce introducerea generalizată a asigurărilor obligatorii de asistență medicală a fost amînată de două ori, precum și după testarea acestui sistem în raionul Hîncești, organul executiv a stabilit ziua de 1 ianuarie drept dată de la care se va începe aplicarea pe întreg teritoriul Republicii Moldova a Programului asigurărilor obligatorii de asistență medicală pentru anul 2004. Programul stabilește: lista bolilor și stărilor ce necesită asistență medicală finanțată din Fondul asigurărilor obligatorii; tipurile de asistență medicală ce va fi acordată în baza asigurărilor și volumul serviciilor medicale etc. Prin aceeași hotărîre, Guvernul a obligat Compania Națională de Asigurări Medicale Obligatorii (CNAMO) să încheie pînă la 31 decembrie 2003 contracte de acordare a asistenței medicale cu toți beneficiarii.

Executivul a menținut pentru anul 2004 aceeași cotă de imigrare în Republica Moldova stabilită și pentru anul în curs. Aceasta este de 2114 persoane, constituind 0,05% din numărul total al populației Republicii Moldova. Întrucît cotele de imigrare se stabilesc în funcție de posibilitățile financiare și materiale ale statelor-gazdă, cea stabilită pentru Moldova este mai redusă decît cele stabilite pentru restul țărilor europene.

În vederea favorizării "destinderii" relațiilor dintre Chișinău și Tiraspol, Guvernul a dat curs inițiativei Președintelui Vladimir Voronin privind absolvirea de responsabilitate penală a persoanelor care în timpul războiului de pe Nistru din 1992 "au comis infracțiuni contra participanților la luptele pentru apărarea integrității teritoriale și independenței Republicii Moldova și contra populației civile". Aceasta urmează a se realiza nu însă fără precizarea "componentelor infracțiunii" care nu vor cădea sub incidența actului de clemență.

Întrucît închiderea în luna august curent a Reprezentanței comercial-economice moldovenești în Polonia a determinat menținerea deficitului comercial în detrimentul Republicii Moldova, s-a decis suplimentarea structurii Ambasadei noastre din această țară cu funcția de consilier pe probleme economice. Acesta urmează să contribuie la îmbunătățirea cooperării economice dintre părți, la promovarea intereselor economice ale țării noastre, precum și la atragerea investițiilor în economia moldovenească.

O altă hotărîre adoptată de Guvern vizează beneficiarii de compensații care au fost obligați să-și reconfirme dreptul la compensații nominale odată la doi ani în lunile septembrie-decembrie. cuprins articolul precedent articolul următor


3. Președinție

Legea bugetului de stat pe anul 2004

Președintele Vladimir Voronin a promulgat Legea bugetului de stat pe anul 2004. Principalul act legislativ al anului prevede venituri în sumă de 5 mlrd 647 mln lei (371 mln USD), cu o creștere de 20,1% față de 2003, și cheltuieli în mărime de 5 mlrd 307 mln lei (349 mln USD), cu o creștere de 20,5% față de anul în curs. Astfel, excedentul de 340 mln lei (22 mln USD) va fi utilizat pentru rambursarea unei părți din datoria externă de 76,9 mln USD, sumă prevăzută a fi achitată în 2004. O altă parte din datoria externă va fi onorată grație veniturilor obținute din vînzarea hîrtiilor de valoare de stat, preconizate a fi în mărime de 180 mln lei, și privatizare.

Bugetul de stat pe anul 2004 a fost elaborat avîndu-se în vedere o creștere a PIB-ului de 5%, o rată medie a inflației de 4,5% și un curs de schimb mediu anual de 15,2 lei/ 1 USD. De asemenea, au fost considerate și ultimele modificări operate politicii fiscale: reducerea cotei maxime a impozitului pe venit de la 25% la 22% pentru persoanele fizice, schimbarea mecanismului de impozitare diferențiată a acestora, diminuarea impozitului pe venit pînă la 20% pentru persoanele juridice etc.

Evaluare a situației politice

La 3 decembrie curent, în cadrul unei conferințe de presă Președintele Vladimir Voronin a realizat o evaluare multidimensională a situației politice actuale. Cu acest prilej șeful statului a reiterat principalele obiective ale Republicii Moldova - integrarea europeană și reintegrarea țării. Referindu-se la conflictul transnistrean, cea mai acută problemă cu care se confruntă în prezent țara noastră, Președintele Voronin, a menționat că va accepta acea variantă de federalizare care va permite crearea unui stat mai bogat și mai puternic. În opinia șefului statului, Memorandumul propus de Federația Rusă în noiembrie curent "se baza pe un compromis real" între părțile implicate în conflict, reprezenta primul document care viza constituirea unei federații asimetrice, mergînd astfel mai departe decît celelalte documente care l-au precedat. Justificînd însă refuzul său de a semna "Memoradumul Kozak" și inducînd o anumită doză de confuzie, Președintele Voronin a precizat că acest document, de fapt, s-a bazat pe "un compromis de moment, care în nici un caz nu poate fi pus la baza viitoarei Constituții a statului moldovenesc". În aceste condiții, este firesc să ne întrebăm cît de rațională este considerarea unui compromis ca fiind "real", în situația în care acesta, "în nici un caz", nu poate fi luat drept mijloc de reperaj?

În cadrul acestei conferințe de presă șeful statului a mai informat audiența despre faptul că, în timpul cel mai apropiat, Chișinăul va înainta propriul document de reglementare a diferendului transnistrean. Vladimir Voronin a subliniat că partea moldovenească va insista asupra prevederilor referitoare la constituirea organului legislativ federal, distribuției împuternicirilor, democratizării vieții social-politice în Transnistria, precum și asupra formatului eventualelor garanții militare, în baza principiului asigurării lor internaționale. Șeful statului a arătat în continuare că acest nou document va fi prezentat în format pentagonal, cît și Uniunii Europene (UE), insistînd "asupra deschiderii la Chișinău a reprezentanței UE și atragerii organizației de la Bruxelles la tratative", fără ca această invitație să presupună modificarea actualului format al procesului de negocieri.

Vladimir Voronin a mai declarat că "cei care se pronunță astăzi împotriva federalizării, se pronunță de fapt împotriva reunificării țării, pentru păstrarea unui focar de tensiune, pentru menținerea prezenței militare străine, adică anume ei fac imposibilă realizarea integrării europene". Remarcînd faptul că manifestațiile de protest din 30 noiembrie curent "au adunat toate forțele de opoziție sub drapelul PPCD, sub drapelul unirii cu România și împotriva federalizării, adică a reunificării țării", Președintele moldovean a constatat că acest fenomen denotă dispariția centrului politic și, implicit, existența a doar două forțe politice - PPCD și PCRM. În finalul discursului său, exprimîndu-și temerea că viitorul Parlament moldovenesc ar putea fi monopartidist, invocînd structura Legislativului de la Comrat ales recent, șeful statului s-a pronunțat pentru o conlucrare civilizată cu partidele din opoziție, precum și pentru crearea unei emisiunii televizate săptămînale "Ora Opoziției".

Întrevedere cu Gunter Verheugen

Principalul eveniment politic din ultimele două săptămîni ce s-au scurs l-a constituit vizita oficială a comisarului european pentru Extindere, Gunter Verheugen. În cadrul întrevederii pe care a avut-o la Președinție, înaltul demnitar european s-a referit la aspectele strategice, prioritățile și principiile noii inițiative a UE privind viitorii săi vecini, subliniind că "Republica Moldova beneficiază, în mod firesc, de un tratament diferit de cel aplicat în relațiile cu Ucraina, Rusia și Belarus".

Oficialul european a arătat că UE este dispusă, de comun acord cu autoritățile de la Chișinău, să elaboreze un Plan individual de acțiuni, care va defini obiectivele necesare apropierii statului moldovenesc de această prestigioasă organizație europeană. S-a menționat, de asemenea, că Planul va ține cont de specificul, capacitățile și problemele Republicii Moldova și că urmează a fi definitivat, astfel încît să fie posibilă prezentarea lui la reuniunea Consiliului Uniunii Europene din luna mai 2004.

Potrivit serviciului de presă al Președinției, Gunter Verheugen a mai subliniat că "este foarte clar că această strategie de vecinătate a UE deschide o perspectivă clară în sensul integrării europene pentru țările din Est, care nu sînt parte la procesul de integrare și dă noi speranțe și motivații pentru promovarea mai activă a reformelor economice și politice".

În acest context, se cere de observat că nu neapărat același lucru a reieșit și din alocuțiunea sa rostită în aceeași zi în fața unei audiențe mult mai numeroase. În cadrul întîlnirii pe care a avut-o cu numeroși politicieni, funcționari publici, jurnaliști, reprezentanți ai sectorului asociativ și ai mediului academic, Gunter Verheugen a arătat, din nou, "foarte clar", dar puțin altceva - că "politica de vecinătate a Uniunii este diferită de problema posibilei extinderi pe viitor. /…/ Această politică se referă la țările pentru care calitatea de membru nu este în prezent pe agendă. Dar ea nu închide ușa pentru aspirațiile europene ale oricărei dintre aceste țări". Totuși, făcînd abstracție de textul alocuțiunii sale, scrisă probabil la Bruxelles, funcționarul european a subliniat că inițiativa UE privind "noii vecini" reprezintă o "fereastră de oportunități", deschisă însă pentru o perioadă nedefinită, nu și nelimitată, fapt pentru care Chișinăul va trebui să se grăbească ca să valorifice această ocazie.

Spre finalul acestei întîlniri, Gunter Verheugen a surprins cel puțin o parte a audienței, declarînd că nu este în interesul Republicii Moldova să insiste aspra includerii sale în Procesul de Stabilizare și Asociere (PSA), deoarece politicile elaborate în cadrul acestui proces conceput pentru statele balcanice nu corespund necesităților Moldovei. Astfel, comisarul european a lăsat să se înțeleagă că noua politică de vecinătate a UE va oferi instrumente de cooperare mult mai eficiente, decît cele ale Pactul de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est (PSESE). Dacă aceasta nu este doar o opinie separată, ci și poziția oficială a Comisiei Europene putem admite că una din eventualele rezerve ale acestei instituții față de textul Concepției integrării Republicii Moldova în UE ar putea viza obiectivul obținerii de către statul nostru a statutului de membru asociat la UE prin intermediul semnării unui Acord de Stabilizare și Asociere (ASA), instrument de cooperare și dialog instituit în cadrul PSESE.

După întîlnirea sa cu Gunter Verheugen, Președintele Voronin i-a convocat într-o ședință pe șefii misiunilor diplomatice moldovenești în statele europene și pe mai mulți factori de decizie, responsabili de coordonarea activităților instituțiilor publice în vederea integrării europene a Republicii Moldova. Șeful statului i-a informat pe aceștia despre obiectivele viitorului Plan de acțiune și a punctat principalele sarcini care rezultă în consecință, între care putem menționa: îndeplinirea criteriilor de la Copenhaga; conectarea treptată a țării la politicile comunitare în diverse domenii; armonizarea legislației și standardelor naționale cu cele comunitare etc. Pentru ca Moldova să obțină statutul de țară asociată la UE se cere, în opinia Președintelui Voronin, "implicarea UE în soluționarea problemei transnistrene, realizarea Strategiei Naționale de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei /…/, sporirea volumului schimburilor comerciale dintre Republica Moldova și UE și a volumului investițiilor interne și externe în economia națională, studierea și folosirea experienței de integrare europeană a statelor din Europa Centrală și de Est și a celor din Europa de Sud-Est, înfăptuirea reformei administrației centrale…"

Vizita Președintelui Voronin în Bosnia și Herțegovina

Între 8-9 decembrie curent, Președintele Vladimir Voronin a întreprins o vizită oficială în Bosnia și Herțegovina. În cadrul acesteia șeful statului s-a întîlnit cu membrii Președinției Bosniei și Herțegovina, Sulejman Tihic, Borislav Paravac și, actualul Președinte în exercițiu, Dragan Covic; cu președintele Consiliului de miniștri, Adnan Terzic; cu membrii Colegiului Adunării Parlamentare a acestui stat și cu primarul orașului Sarajevo.

Reuniunea dintre președinți a fost urmată de ședința în plen a delegațiilor celor două țări și de ceremonia de semnare a acordurilor bilaterale moldo-bosniace. cuprins articolul precedent articolul următor


II. Transnistria

Reuniunea OSCE de la Maastricht

Între 1-2 decembrie, la Maastricht, a avut loc cea de-a 11-a reuniune ministerială a OSCE. Printre subiectele principale care urmau să fie discutate în cadrul reuniunii figurau conflictul transnistrean și situația creată în urma refuzului autorităților de la Chișinău de a semna Memorandumul cu privire la principiile creării statului federal moldovenesc propus de Rusia, dar și problema evacuării patrimoniului militar rus din regiunea transnistreană. Aceste subiecte au fost abordate în discursurile mai multor oficiali prezenți la reuniune, inclusiv în cel al Secretarului de Stat al SUA, Colin Powell, al Președintelui în exercițiu al OSCE, Jaap de Hoop Scheffer și al ministrului rus de Externe, Igor Ivanov, precum și într-o declarație finală a delegației UE, participantă la summit. Merită a fi remarcată unitatea de poziții pe care le-au adoptat părțile prezente la reuniune, cu excepția Federației Ruse, cu privire la problema transnistreană. Astfel, SUA, UE și OSCE au revendicat o soluție politică durabilă a conflictului, care ar fi sprijinită de întreaga populație a Republicii Moldova, și garantarea acesteia prin forțe de menținere a păcii multinaționale sub egida OSCE. Această poziție a fost susținută și de ministrul moldovean de Externe, Nicolae Dudău. Reuniunea OSCE nu a reușit însă să adopte o declarație finală și nici o declarație regională cu privire la Republica Moldova, așa după cum se aștepta, din cauza poziției divergente a Rusiei cu privire la Republica Moldova și Georgia. În plus, Rusia s-a arătat nemulțumită și față de condiționarea ratificării Tratatului cu privire la forțele convenționale în Europa (CFE) prin retragerea definitivă a armatelor ruse din Moldova și Georgia, condiționare pe care a calificat-o fără temei.

Subiectul transnistrean a fost reluat în cadrul reuniunii ministeriale a NATO, care a avut loc, la Bruxelles, pe 4 decembrie. Astfel, în Comunicatul final al reuniunii statele membre ale NATO au reiterat realizarea angajamentelor de la Istanbul cu privire la Republica Moldova și Georgia drept o precondiție a ratificării Tratatului CFE și și-au exprimat regretul în legătură cu nerespectarea de către Rusia a termenului-limită pentru retragerea patrimoniului său militar din regiunea transnistreană fixat pentru sfîrșitul anului 2003.

Reacții

Reacțiile față de neadoptarea de către reuniunea OSCE de la Maastricht a unei declarații finale care ar fi stabilit, printre altele, și un nou termen pentru evacuarea patrimoniului rusesc din Transnistria au fost divizate. Dacă mai mulți analiști occidentali au calificat acest fapt drept un eșec și un semn de slăbiciune a OSCE ca instituție în care toate deciziile se iau prin unanimitate, opinie împărtășită, dealtfel, și de autoritățile moldovenești, mai mulți reprezentanți ai opoziției moldovenești și-au exprimat satisfacția față de unanimitatea de păreri a statelor și instituțiilor occidentale cu privire la principiile soluționării diferendului transnistrean. Aceștia din urmă au calificat drept un mare succes pentru Moldova neadoptarea la Maastricht a unei declarații care ar fi fixat un nou termen pentru evacuarea munițiilor rusești din Transnistria, fapt care i-ar fi dat Rusiei mînă liberă să încalce termenul actual.

În același timp William Hill, Șeful Misiunii OSCE în Republica Moldova, după revenirea sa de la Maastricht și-a exprimat incertitudinea față de modul în care va funcționa de acum încolo formula pentagonală de negocieri în lipsa unei decizii adoptate la Maastricht prin consens. Hill a apreciat că va fi nevoie de cîteva luni în plus pentru ca Rusia sa-și retragă întregul patrimoniu militar din regiunea transnistreană, în condițiile în care nu vor există obstacole politice în calea acestui proces.

În acest context, însărcinatul cu afaceri al Transnistriei în Ucraina, Boris Akulov, declara că Tiraspolul intenționează să-și schimbe poziția în legătură cu evacuarea patrimoniului rus din regiune, pe care acesta o vedea strîns legată de semnarea proiectului de Memorandum propus de Federația Rusă. Același oficial mai spunea că de acum încolo Tiraspolul își va "înăspri poziția" în cadrul procesului de negocieri și va pretinde la mult mai multe competențe și la garanții sigure atît externe, cît și interne. "După toate cele ce s-au întîmplat, noi nu mai putem lua în serios declarațiile lui Vladimir Voronin, pe care nu-l considerăm un partener serios de negocieri", a declarat Akulov, citat de "BASA-press", subliniind că prin refuzul Președintelui Voronin de a semna proiectul propus de Moscova acesta a ratat o șansă unică de a crea o "statalitate moldovenească reală".

Evacuarea munițiilor rusești

Alte trei încărcături de muniții rusești, evaluate la circa 950 de tone, au fost transportate din Transnistria la 1, 5 și 14 decembrie. Potrivit estimărilor unor experți militari ruși, dacă se va menține același ritm de evacuare a munițiilor, va fi nevoie de încă șase-șapte luni pentru evacuarea întregului stoc de muniții rusești din regiune.

Între timp, la 7 decembrie, cotidianul american "The Washington Post" anunța că din depozitele militare din Transnistria au dispărut 38 de instalații de lansare a rachetelor "Alazan" - "bombe murdare" ori muniții convenționale cu încărcătură radioactivă destinate contaminării unui teritoriu de pînă la 12 km, care ar putea ajunge în mîinile teroriștilor, inclusiv Al-Quaeda.

Cotidianul american menționa, de asemenea, că Transnistria este considerată în prezent de către experți una dintre cele mai mari piețe ilegale de armament de pe teritoriul fostei URSS, principala sursă de armament fiind depozitele militare prost păzite, ramase ca moștenire de la armata sovietică.

Opinia publică față de federalizare

Rugați să-și exprime opinia cu privire la problema federalizării Republicii Moldova, 37,8% din respondenții unui sondaj, realizat în luna noiembrie la comanda Institutului de Politic Publice pe un eșantion național reprezentativ, au arătat că nu susțin federalizarea, 21,2% o consideră acceptabilă, 13,1% au arătat că acest subiect nu-i privește, 25,5% nu au știut ce să răspundă, iar 2,4% au refuzat să dea un răspuns. cuprins articolul precedent articolul următor


III. Relații externe

Pactul de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est

La 8 decembrie curent, Republica Moldova a devenit membru cu drepturi depline la piața regională de electricitate în Europa de Sud-Est, după ce timp de peste un an de zile a deținut statutul de țară-observator. Memorandumul de Înțelegere cu privire la piața regională de electricitate în Europa de Sud-Est stipulează regulile comune de creare a pieței regionale de energie electrică și de gaze naturale.

Noul statut al Republicii Moldova îi va permite acesteia să fie inclusă în proiectele investiționale regionale în domeniu, să asimileze standardele și practicile europene, să majoreze gradul de fiabilitate a sistemului electroenergetic propriu, inclusiv prin exporturi de curent în țările balcanice. cuprins articolul precedent


IV. Studii, analize, comentarii

Anul politic 2003
Igor Boțan, 17 decembrie 2003

Cele mai importante evenimente și procese care au influențat viața politică a Republicii Moldova în 2003 au fost: alegerile locale din luna mai a.c.; eforturile de federalizare a RM; campania de integrare a RM în UE; promovarea de către guvernanți a naționalismului moldovenesc etc »»»


Impactul macroeconomic al veniturilor din muncă
Lucia Hadârcă, 17 decembrie 2003

Veniturile din muncă transferate de peste hotare au ajuns să constituie un factor important pentru cadrul macroeconomic în Republica Moldova. Pentru majoritatea familiilor care nu dispun de venituri suficiente pentru a satisface necesitățile curente acest factor este ceea ce le asigură existența »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect