ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
An. II, nr. 24, 11 februarie 2004

Activitatea instituțiilor publice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Parlament

Deschiderea noii sesiuni a Parlamentului

La 5 februarie 2004, după o vacanță de peste o lună, Parlamentul s-a întrunit în sesiunea a șaptea, care va dura pînă la mijlocul verii. În cadrul alocuțiunii de deschidere a acestei sesiuni, Președintele Parlamentului, Eugenia Ostapciuc, a reafirmat interesul strategic al Republicii Moldova pentru integrarea europeană, subliniind importanța reflectării lui în activitatea legislativă viitoare și chemînd, totodată, toți deputații să se dedice plenar acestei activități.

Acte legislative

Legislatorii moldoveni au aprobat în prima lor săptămînă de lucru mai multe acte legislative importante, asupra unora dintre care ne vom opri în continuare.

Prin Legea privind aplicarea unor măsuri de protecție împotriva importului de zahăr la prețuri de dumping a fost stabilită o taxă specială pentru zahărul importat, în mărime de 100-115 euro/ tonă, pentru perioada de timp cuprinsă între anii 2004-2008. Această taxă se va aplica suplimentar la taxa vamală în vigoare, indiferent de țara de origine. Este de menționat că aplicarea acestei taxe are menirea de a proteja producătorii autohtoni de zahăr, fapt care însă se va face în detrimentul consumatorilor, întrucît această măsură este pasibilă de a descuraja plasarea pe piața noastră a zahărului cu prețuri mai reduse de cost.

Adoptînd Legea pentru modificarea legii cu privire la taxele locale, Parlamentul a decis excluderea unor astfel de taxe locale precum ar fi: cea pentru salubrizarea teritoriului, utilizarea ambalajului și a deșeurilor menajere, precum și cea pentru trecerea frontierei de stat. Modificările respective vor lipsi autoritățile administrației publice locale de la frontieră de una din sursele permanente de venit. Pe de altă parte însă, aceste modificări reduc numărul de taxe aplicabile, facilitează transportul de mărfuri și călători și nu creează disconfort persoanelor străine care circulă pe teritoriul țării noastre.

Conform modificărilor operate de Parlament în Codul fiscal, prin Legea pentru stabilirea unei cote preferențiale a TVA aplicabile la livrarea unor produse, în anul 2004, pentru producția zootehnică, fitotehnică și horticolă în formă naturală produsă și livrată pe teritoriul țării se va aplica o cotă de TVA egală cu 5%. Scopul modificării efectuate este de a facilita achiziționarea produselor menționate de către agenții economici care dispun de rețele largi de achiziții și, în special, de către întreprinderile cooperației de consum. Această modificare se înscrie în ansamblul de măsuri menite să asigure revigorarea cooperației de consum și sporirea considerabilă a volumelor de achiziție prin intermediul structurilor cooperatiste.

Legea pentru modificarea Codului fiscal în scopul extinderii ariei de aplicare a cardurilor bancare stabilește dreptul de achitare a obligațiilor fiscale prin intermediul cardurilor bancare, data plății fiind considerată acea la care s-au făcut scăderile respective de pe contul de card.

În afară de acestea, Parlamentul a decis și ratificarea unor acte internaționale, între care:

  1. Acordul dintre Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Regatului Suediei cu privire la cadrul general și condițiile de cooperare pentru perioada 2003-2008. Acordul respectiv prevede extinderea ajutorului acordat Republicii Moldova de către Suedia la peste 5 milioane USD anual.
  2. Protocolul privind aderarea Comunității Europene la Convenția internațională privind cooperarea în domeniul siguranței transportului aerian.
  3. Protocolul cu privire la implicarea copiilor în conflicte armate la Convenția cu privire la drepturile copilului. Protocolul interzice recrutarea și implicarea în acțiuni militare a persoanelor care nu au atins vîrsta de 18 ani.
  4. Protocolul de amendare a Convenției europene pentru reprimarea terorismului. Scopurile acestui Protocol vizează: reactualizarea listei de convenții internaționale în domeniul combaterii terorismului; stabilirea unor proceduri noi de monitorizare a implementării convenției; acordarea de atribuții mai largi comitetului european care supraveghează aplicarea Convenției etc.
cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

Remanieri

Nicolae Dudău a fost numit în ședința Cabinetului de miniștri, din 4 februarie curent, în funcția de ambasador al Republicii Moldova în Italia, iar în funcția de ministru al Afacerilor Externe devenită astfel vacantă a fost numit Andrei Stratan. Explicațiile acestei "rocade" ar fi mai multe. Avansarea lui Andrei Stratan din funcția de prim-viceministru al Afacerilor Externe la cea de șef al diplomației moldovenești ar putea urmări dinamizarea eforturilor diplomatice în direcția integrării europene, domeniu devenit prioritar în politica noastră externă și de care dl Stratan s-a ocupat în virtutea funcțiilor sale anterioare de Coordonator Național al Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est (PSESE) și de director al Departamentului Integrare Europeană (DIE). Pe de altă parte, s-ar putea admite că, în pofida atribuirii în ultimul timp, în mare parte, a unor calificative pozitive în legătură cu activitatea Ministerului Afacerilor Externe (MAE), condus de Nicolae Dudău, prestația acestuia n-a fost la înălțimea așteptărilor celor mai importanți factori de decizie de la noi, fie că revocarea lui s-a produs în urma unor disensiuni sau poate chiar intrigi necunoscute opiniei publice, fie că acesta a renunțat benevol la funcția de ministru al Afacerilor Externe, funcție care, după cum se știe, suprasolicită eforturi enorme și implică responsabilități sporite. Ar fi negreșit însă să se considere și o combinație a unora dintre acești factori.

Dincolo de acestea, s-au produs și alte cîteva remanieri mai puțin spectaculoase. Tudor Cojocaru a fost eliberat din funcția de viceministru al Educației; Alexei Cemîrtan - din cea de șef al Visteriei de Stat, iar Nicolae Șveț - din cea de director general al Agenției Naționale pentru Relații Funciare și Cadastru. În același timp, Gheorghe Cojocaru a fost numit în funcția de viceministru al Finanțelor, iar Olga Poalelungi a fost confirmată în funcția de vicedirector al Departamentului Migrațiune.

Hotărîri

La 4 februarie curent, Guvernul a aprobat o hotărîre prin care a majorat cu peste 135 mii numărul persoanelor care vor beneficia de asigurări medicale din partea statului în cadrul noului sistem de asigurări medicale obligatorii. Categoriile de cetățeni care urmează să se bucure de sprijinul statului sînt: femeile gravide, persoanele care îngrijesc copii pînă la vîrsta de trei ani, cele care îngrijesc și însoțesc invalizi de gradul întîi, precum și mamele care cresc copii invalizi pînă la vîrsta de 16 ani. Potrivit ministrului Sănătății, Andrei Gherman, această majorare a numărului de persoane asigurate medical va atrage după sine cheltuieli suplimentare în sumă de 60 mln lei.

În aceeași ședință de Guvern a fost instituit Grupul de lucru pentru elaborarea Programului de vecinătate Republica Moldova-România pentru perioada 2004-2006. Grupul de lucru urmează să elaboreze programul respectiv în termen de trei luni în conformitate cu Programul indicativ de cooperare transfrontalieră pentru perioada 2004-2006, propus de Comisia Europeană în cadrul inițiativei sale "New Neighbourhood".

A fost aprobat, de asemenea, și proiectul de lege cu privire la taxa off-shore. Aceasta urmează să constituie 15% din valoarea tranzacției, precum și să fie achitată la bugetul de stat în lei moldovenești la cursul oficial stabilit de Banca Națională. Derogările de la plata taxei în cauză, stabilite de organul executiv, vizează transferurile efectuate de organele statale subordonate Guvernului, efectuate în legătură cu obligațiile Republicii Moldova asumate față de organizațiile internaționale, precum și cele efectuate de către rezidenții țării noastre în scopul restituirii sumelor bănești primite în calitate de credit bancar sau împrumut bănesc de la persoanele fizice sau juridice nerezidente în Moldova și înregistrate în zonele off-shore.

Guvern-patronat-sindicate

La 3 februarie, Guvernul, patronatul și sindicatele au semnat Convenția colectivă de salarizare a angajaților în baza contractelor individuale de muncă. Documentul respectiv prevede asigurarea, începînd cu 1 februarie 2004, a unor salarii tarifare lunare de 440 lei pentru categoria întîi de calificare a angajaților din întreprinderi și organizații cu autonomie financiară și de 360 lei pentru aceeași categorie de calificare pentru angajații din microîntreprinderi, din instituțiile medicosanitare publice încadrate în sistemul asigurărilor obligatorii de asistență medicală, precum și pentru personalul auxiliar din întreprinderile care activează în domeniul agrar. Convenția mai prevede și stabilirea unui spor lunar la salariu de la 75 pînă la 150 lei pentru angajații care muncesc în condiții nocive. cuprins articolul precedent articolul următor


3. Președinție

Ședințe ale colegiilor ministeriale

În vederea realizării bilanțului activității unor ministere pentru anul 2003, în debutul acestui an calendaristic au fost convocate în ședințe colegiile cîtorva ministere, la unele dintre ele participînd și șeful statului. În luările sale de cuvînt Președintele Vladimir Voronin a evaluat activitatea acestor ministere desfășurată pe parcursul anului trecut, punctînd însă și noi obiective pentru anul 2004.

    Ministerul Ecologiei, Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului

La 27 ianuarie curent a avut loc ședința Colegiului Ministerului Ecologiei, Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului (MECDT), în cadrul căreia Președintele Voronin a remarcat succesele obținute în 2003, în special, în domeniul asigurării populației cu apă potabilă și în cel ecologic, apreciind numărul considerabil de proiecte realizate în acest domeniu. În pofida acestui lucru, Vladimir Voronin a declarat că "rolul ministerului în cauză este de a dirija procese, dar nu proiecte. Dirijarea proceselor începe de la evaluarea stării de lucruri, de la stabilirea scopurilor, ea se efectuează prin elaborarea politicilor și planurilor de realizare a acestor politici, a instrumentelor care îi determină pe cetățeni și pe persoanele juridice să acționeze în cadrul acestor politici și îi împiedică să încalce normele și regulile stabilite pentru atingerea scopurilor trasate". În același context, șeful statului a conchis că "MECDT urmează să-și determine mai clar și mai exact locul în economia Republicii Moldova, să aleagă, iar dacă trebuie, și să elaboreze instrumente de piață corespunzătoare relațiilor sociale contemporane pentru dirijarea proceselor din ramură și influențarea lor".

Printre principalele lucruri de care va trebui să se ocupe în mod prioritar MECDT în 2004 au fost menționate: gazificarea localităților țării; descentralizarea sistemului de termoficare și asigurarea cu apă potabilă a localităților, în special, din nordul și sudul republicii.

    Ministerul Educației

Apreciind activitatea Ministerului Educației (ME) pe parcursul anului trecut, în cadrul ședinței Colegiului acestui minister, din 29 ianuarie a.c., Președintele Vladimir Voronin s-a arătat a fi mai indulgent. Criticile sale au vizat mai curînd instituțiile de învățămînt superior, decît activitatea propriu-zisă a ME, subliniind în acest context nivelul înalt de corupție care domină în domeniul învățămîntului superior și ineficiența sistemului de studii în bază de contract.

Unele dintre principalele sarcini de a căror realizare ar trebui să se îngrijească ME în timpul apropiat ar fi, în opinia Președintelui, definitivarea nomenclatorului specialităților necesare economiei naționale și elaborarea unor mecanisme mai eficiente de amplasare a tinerilor specialiști în cîmpul muncii, întrucît "cele mai multe instituții de învățămînt superior din Republica Moldova sînt preocupate de pregătirea juriștilor și economiștilor, în condițiile în care țara are nevoie acută de meșteri și tractoriști". De asemenea, a fost subliniată necesitatea îmbunătățirii condițiilor de studii în școlile din localitățile rurale, restabilirii școlilor polivalente, soluționării problemelor ce țin de durata învățămîntului preuniversitar, completării fondurilor bibliotecilor școlare și creării sistemului informațional unic în învățămînt.

    Ministerul Finanțelor

De cele mai favorabile aprecieri s-a bucurat Ministerul Finanțelor (MF), a cărui Colegiu a fost convocat la 30 ianuarie. Principalul merit al MF rezidă în executarea bugetului pentru anul 2003, fapt care denotă, în opinia lui Vladimir Voronin, că ministerul în cauză "promovează o politică justă, respectă strict și întocmai legea". În pofida acestui merit, șeful statului n-a putut să nu scoată în relief și aspectele nevralgice din activitatea MF. În acest context, el a menționat că "politica noastră fiscal-bugetară, din păcate, nu se evidențiază nici prin claritate, nici prin consecvență, nici prin faptul ca ar fi susținută de contribuabili", atrăgînd atenția asupra imperfecțiunii mecanismului de administrare a impozitelor și recomandînd în consecință remedierea acestor deficiențe. Președintele Voronin a atins în discursul său și problema datoriilor externe, cerînd MF să stăruie asupra identificării modalităților de reeșalonare a acestora. cuprins articolul precedent articolul următor


II. Transnistria

Întîlnirea mediatorilor de la Sofia

Președinția bulgară a OSCE a organizat la Sofia, între 26-27 ianuarie, o întîlnire a mediatorilor în procesul de reglementare transnistreană. Întîlnirea a avut ca temă de discuție problema reluării negocierilor, precum și conținutul și periodicitatea acestora. Reamintim că după ce autoritățile moldovene au refuzat să semneze planul de reglementare transnistreană propus de către Federația Rusă în noiembrie 2003, negocierile au fost întrerupte atît în format trilateral, cît și în cel pentalateral. Din cauza divergențelor cu privire la rolul planului rusesc în procesul ulterior de negocieri, mediatorii nu au ajuns la o înțelegere pe marginea nici unuia dintre punctele de pe agenda întîlnirii de la Sofia. În schimb mediatorii au convenit să se întîlnească din nou la 24 februarie pentru a discuta opiniile prezentate de către cele două părți pe marginea acordului politic elaborat de către mediatori și OSCE în cadrul cîtorva runde de negocieri care au avut loc toamna trecută.

William Hill, șeful Misiunii OSCE din Moldova, a declarat în cadrul unei conferințe de presă susținute la Chișinău, după întoarcerea sa de la Sofia, că în viitorul apropiat nu pot fi așteptate progrese substanțiale în procesul de reglementare transnistreană. Potrivit lui Hill, mediatorii au convenit asupra unei strategii care presupune un șir de acțiuni pas-cu-pas. Primul "pas" a fost făcut de OSCE, care a prezentat părților moldovenească și transnistreană acordul politic pregătit în toamna anului 2003. Părțile își vor prezenta opiniile pe marginea proiectului pînă la 17 februarie, după care acestea vor fi examinate la întîlnirea mediatorilor fixată pentru 24 februarie. Tot atunci va fi stabilită și data reluării activității mecanismului pentalateral de negocieri.

Compromisul de la Sofia pare a fi însă unul fragil. Atît părțile, cît și mediatorii au făcut deja o serie de declarații care arată că dezacordul cu privire la documentul în baza căruia se vor derula negocierile de acum încolo mai persistă încă. Astfel, Președintele Voronin, în cadrul unei întîlniri pe care a avut-o cu William Hill pentru a discuta rezultatele reuniunii de la Sofia, a abordat și aspecte ale unui eventual nou plan de soluționare a conflictului, ce ar putea fi elaborat în baza documentelor care au figurat deja pe agenda negociatorilor. Pe de altă parte, Veaceslav Trubnikov, adjunctul ministrului rus de Externe, a declarat într-un interviu acordat presei moscovite că deoarece la elaborarea planului rusesc de reglementare transnistreană din noiembrie 2003 părțile au ajuns la un compromis real asupra unor probleme principiale juridice, acesta va trebui luat în considerație în cadrul negocierilor.

Școlile cu predarea în limba română

La 28 ianuarie Sovietul Suprem al autoproclamatei "republici nistrene" a decis ca pînă la începutul anului academic 2004 să fie lichidate toate instituțiile preuniversitare cu predare în limba română din regiune. "Ministrul transnistrean al Educației" a motivat această decizie prin faptul că nici una din instituțiile în cauză nu funcționează conform legilor transnistrene cu privire la învățămînt, nici una nu posedă licență de activitate din partea autorităților transnistrene, iar "ideologia și conținutul obiectelor umanitare predate în aceste școli nu corespund politicii educaționale transnistrene". Deoarece școlile în cauză funcționează sub jurisdicția ministerului Educației de la Chișinău, acesta a obținut un termen de o lună pentru a obține licențele necesare pentru activitatea școlilor.

În același timp, ministerul Educației de la Chișinău a calificat drept ilegală decizia autorităților transnistrene de a lichida școlile românești, deoarece acestea au funcționat în regiune în baza programului de învățămînt al Republicii și au folosit grafia latină înainte de izbucnirea conflictului transnistrean. Ministerul moldovean a mai declarat că decizia de a închide școlile moldovenești reprezintă o încălcare flagrantă a drepturilor copiilor și părinților moldoveni din regiune la educație în limba maternă.

Consulat al Federației Ruse la Tiraspol

Ambasadorul Federației Ruse la Chișinău, Yuri Zubakov, a reiterat în cadrul unei întîlniri cu membri ai comunității ruse la Tiraspol disponibilitatea Moscovei de a deschide un consulat al Rusiei în Transnistria. Potrivit lui Zubakov, Moscova nu va face însă acest pas decît cu acordul autorităților moldovenești, care, deși se pronunță împotriva deschiderii unui consulat al Rusiei la Tiraspol, nu ar avea argumente politice pentru a susține o atare poziție.

Reamintim că în 2002 Duma de Stat a Federației Ruse a adoptat o hotărîre prin care îi cerea Guvernului rus să deschidă un consulat la Tiraspol. Această inițiativă este privită în cercurile diplomatice ruse drept o problemă de actualitate, dat fiind că în prezent în Transnistria locuiesc circa 60 000 de cetățeni ruși. Autoritățile de la Chișinău s-au împotrivit acestor intenții ale Moscovei, ca și de altfel oricăror contacte diplomatice internaționale cu autoritățile secesioniste de la Tiraspol. cuprins articolul precedent articolul următor


III. Relații externe

Integrarea europeană

    Acțiuni preparatorii

La 27 ianuarie curent, cu două zile înainte de începerea primei runde de negocieri pe marginea Planului individual de acțiuni RM-UE, a fost convocată Comisia Națională pentru Integrarea Europeană (CNIE). La ședința acesteia a participat și șeful statului, care, arătînd că "integrarea în Uniunea Europeană nu este un scop în sine, ci urmărește avansarea spre valorile și standardele europene economice, democratice și sociale", a menționat cu acest prilej că anul 2004 urmează să devină pentru Republica Moldova "anul stabilirii temeliei instituționale și legislative a reformelor și transformărilor structurale în sferele politică, economică, socială și umanitară, al conectării la politicile europene și al armonizării legislative la standardele europene".

Președintele Voronin a lăsat să se înțeleagă că procesul de creare a mecanismelor instituționale prin care se va realiza politica de integrare europeană a Republicii Moldova va continua prin crearea unui Consiliu pe lîngă Președinție care "va coordona și va soluționa toate chestiunile ce țin de problematica integrării europene și va asigura un control riguros asupra mersului îndeplinirii angajamentelor asumate în acest sens". O altă idee novatoare lansată de șeful statului la ședința CNIE, în raport cu practicile sale discursive anterioare, se referă la adoptarea unui program guvernamental informațional privind integrarea europeană a Republicii Moldova.

Membrii CNIE au mai fost informați despre faptul că la 26 ianuarie Comisia Europeană a remis Chișinăului proiectul inițial al Planului individual de acțiuni RM-UE, urmînd ca prima rundă de negocieri pe marginea acestui document să aibă loc la Chișinău pe 29 ianuarie, fapt pentru care Vladimir Voronin a subliniat necesitatea "respectării cu strictețe" a înțelegerilor stabilite anterior cu UE în privința acestui document.

    Prima rundă de negocieri pe marginea Planului individual de acțiuni RM-UE

La 29 ianuarie, la Chișinău s-a desfășurat prima rundă de negocieri pe marginea Planului individual de acțiuni RM-UE, urmînd desfășurarea a încă două astfel de runde pînă la mijlocul lunii martie 2004, timp în care acest document va trebui definitivat. Aprobarea acestuia se preconizează însă pentru luna mai a anului în curs de către Consiliul pentru Afaceri Generale al UE, care reunește miniștrii de Externe ai statelor membre, după ce Comisia Europeană își va da avizul său pozitiv în acest sens. Grupul de negociatori moldoveni a fost condus de Andrei Stratan, atunci fiind încă prim-vicepriministru al Afacerilor Externe, iar cel din partea UE - de Hugues Mingarelli, șef de direcție în cadrul Directoratului General Relații Externe al Comisiei Europene.

Potrivit unui comunicat difuzat de serviciul de presă al MAE al Republicii Moldova, citat de Info-Prim, în cadrul acestei runde de consultări au fost constituite trei mese de lucru: (1) Probleme de securitate internațională, justiție și afaceri interne; (2) Economie, finanțe, comerț, probleme sociale, agricultură, dezvoltare și (3) Transport, telecomunicații, energetică, societate informațională, cooperare în domeniul umanitar. Discuțiile purtate s-au referit la structura și la elementele de bază ale Planului de acțiuni.

    Examinarea cadrului de acțiuni viitoare

Examinarea rezultatelor primei runde de consultări pe marginea conținutului Planului individual de acțiuni RM-UE și a acțiunilor ce rezultă în consecință s-a produs în cadrul a două ședințe, una convocată de prim-ministrul Vasile Tarlev, iar alta de Președintele Vladimir Voronin.

În cadrul ședinței CNIE, din 31 ianuarie, convocată de premierul moldovean, conducătorul grupului de negociatori moldoveni, Andrei Stratan, i-a informat pe membrii acestei comisii despre conținutul discuțiilor purtate cu oficialii europeni, subliniind că "în perioada următoare partea moldovenească urmează să identifice prioritățile în acțiuni și să propună propriile viziuni asupra documentului în cauză". În acest context, Vasile Tarlev a cerut ministerelor și departamentelor să-și definitiveze pînă la 5 februarie pozițiile ce urmează a fi coordonate de către Departamentul Integrare Europeană la nivel național și ulterior cu Comisia Europeană.

S-a subliniat, de asemenea, că la etapa inițială Ministerul Economiei va fi responsabil de întregul bloc al problemelor economice și sociale, inclusiv protecția mediului și ocrotirea sănătății; Ministerul Justiției se va ocupa de problematica reformelor politice și de cooperarea cu UE în domeniul justiției și afacerilor interne; Ministerul Transporturilor și Comunicațiilor va coordona problematica ce ține de transporturi, telecomunicații, energetică, societatea informațională, iar Ministerul Afacerilor Externe va fi responsabil de domeniile culturii, educației, cercetării științifice și cel care vizează societatea civilă.

În cadrul celei de-a doua ședințe convocate la Președinție, Vladimir Voronin a solicitat mobilizarea eforturilor oficialităților moldovenești în vederea asigurării unei bune pregătiri pentru cea de-a două rundă de negocieri asupra Planului de acțiuni, care se va desfășura pe 23 februarie la Bruxelles. De asemenea, s-a insistat și asupra consolidării raporturilor cu statele membre ale PSESE, precum și asupra necesității de participare la inițiativa de cooperare transfrontalieră lansată de UE în contextul extinderii sale.

Acord de liber schimb

În virtutea angajamentelor asumate prin asocierea la Memorandumul de Înțelegere privind Liberalizarea și Facilitarea Comerțului în Europa de Sud-Est, Republica Moldova a încheiat la 28 ianuarie un Acord de liber schimb cu Macedonia. Documentul presupune liberalizarea progresivă a comerțului bilateral dintre cele două țări pînă la 31 decembrie 2007.

cuprins articolul precedent


IV. Studii, analize, comentarii

Paradoxul de la Maastricht - lecții pentru Moldova?
Sorin Hadârcă, 11 februarie 2004

Uniunea Monetară Europeană, reprezentată de țările care au adoptat moneda unică europeană - euro, sînt polarizate astăzi vizavi de respectarea criteriilor de la Maastricht. În mod concret, Franța și Germania, ale căror deficite bugetare depășesc vădit 3% din PIB al acestora, poartă o polemică dură cu guvernatorul Băncii Centrale Europene »»»


Forța argumentelor
Igor Boțan, 11 februarie 2004

Viața politică din Republica Moldova (RM) este în permanență însoțită de scandaluri care se referă mai ales la modul în care sînt respectate drepturile fundamentale ale cetățenilor. Cel mai recent scandal este legat de refuzul autorităților de a permite desfășurarea la 25 ianuarie a.c. a unei acțiuni de protest anunțate de către Partidul Popular Creștin Democrat (PPCD) încă la 3 decembrie 2003 »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect