ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
An. II, nr. 28, 14 aprilie 2004

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Parlament

1.1. Ajun de sărbătoare

În perioada 29 martie-11 aprilie curent Parlamentul s-a întrunit în cadrul unei singure ședințe plenare. A doua ședință, planificată pentru sfîrșitul săptămînii trecute, a fost suspendată în vederea eludării confruntărilor în ajunul Sfintei Sărbători de Paști după ce fracțiunea majoritară comunistă a optat pentru excluderea din programul de activitate pentru acea zi a tradiționalelor interpelări adresate Guvernului, decizie cu care deputații creștin-democrați n-au fost de acord.

1.2. Acte legislative

Legea pentru aprobarea Titlului VII "Taxele locale" din Codul fiscal determină procedura și principiile stabilirii, modificării și anulării taxelor locale, cotele lor maxime, modul de achitare a acestora și criteriile de acordare a înlesnirilor fiscale.

Prin noțiunea de "taxe locale" urmează a se înțelege plățile obligatorii în bugetul unității administrativ-teritoriale. Sistemul impozitelor locale va cuprinde taxe de piață (20%); balneare (1%); pentru parcarea autovehiculelor (10%); pentru amenajarea teritoriului (40 lei anual/ salariat); pentru unitățile comerciale și prestare servicii (3600-9000 lei anual); pentru dreptul de a presta servicii de transportare a călătorilor (500-1700 lei); pentru cazare (5%); pentru aplicarea simbolicii locale (0,1%); de organizare a licitațiilor și loteriilor (0,1%); de amplasare a publicității (5%); de la posesorii de cîini (9-90 lei).

Se cere de amintit că Guvernul a propus inițial reducerea numărului de taxe locale existente, deputații acceptînd doar excluderea celor pentru efectuarea filmărilor și pentru dreptul de a vinde în zona vamală. Legea va intra în vigoare începînd cu 1 ianuarie 2005, dată pînă la care va funcționa actuala lege cu privire la taxele locale.

Legea privind procedura publicării și republicării actelor normative în "Monitorul oficial" stabilește procedura publicării și republicării în "Monitorul oficial" a actelor normative ale Guvernului și ale altor autorități ale administrației publice centrale, precum și cea a rectificărilor care se operează în aceste acte. Astfel, se stabilește că autoritățile publice emitente remit actele sale Agenției "Moldpres" în copie certificată prin aplicarea sigiliului emitentului pe fiecare pagină. Remiterea spre publicare se întocmește printr-un demers oficial care este semnat de către conducătorul emitentului sau persoanele special desemnate în acest scop. Retragerea actului remis pentru publicare va urma aceeași procedură.

Legea mai stipulează că întîrzierea publicării, republicării sau rectificării cauzată de nerespectarea obligațiilor prevăzute în cuprinsul acesteia va atrage răspunderea disciplinară a persoanelor responsabile de efectuarea măsurilor respective.

De asemenea, a fost adoptată și Legea pentru ratificarea Convenției dintre Republica Moldova și Bosnia și Herțegovina pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit și pe proprietate. Convenția prevede evitarea dublei impuneri pentru impozitele: pe venit; pe bunuri imobiliare; pe profitul întreprinderilor; pe proprietate; pe venitul din drepturile de autor, patente și inovații tehnice.

Convenția are la bază principiile nediscriminării, simplității decontărilor și dinamizării antreprenoriatului.

Prin Legea pentru modificarea Programului de privatizare din categoria obiectelor destinate privatizării au fost excluse Centrul auto specializat "Nistru-Tavria" și fabrica de fermentare a tutunului din orașul Ceadîr-Lunga. cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

2.1. Remanieri

Aleksandr Bannikov, ex-viceprimar al municipiului Chișinău, a fost desemnat la 31 martie în funcția de director general al Departamentului Privatizării (DP). Se cere de amintit că această funcție a fost vacantă aproximativ un an de zile, timp în care principalele atribuții de conducere au fost exercitate de vicedirectorul DP, Mihail Cibotaru, căruia, tot la 31 martie, Guvernul i-a acceptat cererea de demisie.

2.2 Hotărîri

  • Guvernul a avizat pozitiv inițiativa Președintelui Vladimir Voronin privind modificarea Codului penal în sensul excluderii art. 170, care prevede o pedeapsă penală de pînă la 5 ani privațiune de libertate pentru calomnie.

    Astfel, se vrea a se da curs doleanței mai multor instituții media, organizații neguvernamentale autohtone și internaționale de profil care au atenționat încă înainte de aprobarea definitivă a noului Cod penal, în aprilie 2002, că unele prevederi ale acestuia cu privire la mass-media contravin spiritului rigorilor europene în domeniu. În condițiile în care autoritățile de la Chișinău și-au exprimat în cîteva rînduri atașamentul pentru criteriile europene de aderare la UE, stabilite de Consiliul European de la Copenhaga în 1993, era firesc să se fi revizuit actele legislative ale căror prevederi limitează libertatea de expresie. La fel de firesc ar fi ca acestei aplecări către problemele presei autohtone să i se imprime consecvență prin: stabilirea în cuprinsul Codului civil a unui plafon adecvat pentru despăgubirile materiale care pot fi solicitate de la o instituție media pentru cauzarea de prejudicii morale, susținerea de către stat a mijloacelor media independente și/ sau locale, eliminarea cenzurii presei, stabilirea unui tratament fiscal stimulator, asigurarea accesului la informațiile de interes public etc.

  • Promovînd o inițiativă legislativă avansată în materie de democrație cu privire la mass-media, Guvernul a făcut un pas înapoi aprobînd, la 7 aprilie, un alt proiect de lege care prevede interzicerea participării profesorilor și elevilor la acțiuni de protest atît autorizate, cît și neautorizate. Acest proiect de lege, în situația în care va fi aprobat și de Parlament, va constitui un impediment în calea exercitării unuia dintre drepturile fundamentale ale omului - libertatea întrunirilor, consemnată în Constituția Republicii Moldova (art.40), într-o serie de acte internaționale la care sîntem parte, precum și care este un element definitoriu al criteriului politic de aderare la UE.

    Se presupune că acest proiect de lege a fost promovat în virtutea învățămintelor trase de pe urma protestelor masive din 2002, venind astfel să descurajeze antrenarea profesorilor și elevilor în acțiuni similare, cu atît mai mult cu cît unul din motivele protestelor din 2002 ar putea fi reeditat, întrucît Ministerul Educației a aprobat la 8 aprilie componența unei comisii care va elabora curriculumul și manualele pentru cursul de istorie integrată.

  • Executivul a mai adoptat și programul național de prevenire și diminuare a șomajului printre tineri în anii 2004-2006. Programul stipulează stimularea întreprinderilor ce vor angaja tineri, crearea de condiții economice și organizatorice pentru încadrarea tinerilor în cîmpul muncii, încurajarea și susținerea tinerilor care vor dori să se lanseze în afaceri, asigurarea egalității tinerilor la angajare, organizarea unor cursuri speciale pentru tinerii care n-au reușit să obțină o meserie etc.

  • Un alt proiect de lege important, avizat pozitiv de Guvern, este cel de modificare a Legii cu privire la privatizare, în care se spune că statul nu garantează dreptul de proprietate asupra obiectelor din Transnistria privatizate fără acordul Executivului de la Chișinău. Cabinetul de miniștri s-a angajat să elaboreze, timp de o lună, procedura de privatizare în regiunea transnistreană. În nota informativă, anexată la proiectul de lege, se arată că Tiraspolul a vîndut, în 2003, 14 întreprinderi, iar în anul 2004 preconizează să supună privatizării 75 de unități economice. În anul 2003 au fost privatizate de către companii din Federația Rusă, Italia și Liechtenstein Centrala electrică de la Cuciurgan, operatorul regional de telefonie fixă, fabrica de vinuri "Buket Moldavii", uzina "Moldavkabeli", fabrica de încălțăminte "Danastr", fabrica avicolă din Grigoriopol și uzina metalurgică din Rîbnița. Veniturile din privatizare au constituit 71 milioane ruble nistrene sau aproximativ 11,6 milioane USD.

    În opinia mai multor experți din Republica Moldova, începerea procesului de privatizare în Transnistria nu va avea un alt efect decît majorarea ponderii care îi revine Rusiei în totalul investițiilor. Potrivit acestora, Moldova ar deveni dependentă de Rusia nu doar din punct de vedere comercial, dar și financiar. În același timp, președintele autoproclamatei republici moldovenești nistrene, Igor Smirnov, a apreciat procesul de privatizare din Transnistria drept unul de succes și a salutat participarea capitalului străin (îndeosebi a celui din Rusia) și a celui local la procesul de privatizare.

    Decizia autorităților de la Chișinău a fost calificată de reprezentanții administrației de la Tiraspol drept o imixtiune în procesul de privatizare din Transnistria și lipsită de putere juridică. Potrivit acestora, indiferent de actele legislative pe care le adoptă Chișinăul, investitorii străini au lucrat și vor continua să lucreze conform legislației transnistrene, deoarece un stat nu poate să dispună de un potențial asupra căruia nu poate să asigure dreptul de folosință, de proprietate sau de dispoziție.

    Potrivit șefului Departamentului transnistrean al Justiției, Victor Balala, autoritățile transnistrene au primit deja mai multe oferte pentru privatizarea cîtorva din cele 75 de obiecte care urmează a fi privatizate în 2004.

  • În ședința sa, din 1 aprilie a.c., Guvernul a aprobat și proiectul de lege cu privire la taxa unică în agricultură. Astfel, impozitul pe venit, TVA, impozitul funciar, taxa de utilizare a drumurilor publice și taxele locale, urmează sa fie înlocuite cu un singur impozit. Acesta va constitui 2,1 lei pentru fiecare bal/ hectar și 150 de lei pentru terenurile fără indici cadastrali.
cuprins articolul precedent articolul următor


3. Președinție

3.1. Întrevedere cu Președintele Greciei

Președintele Vladimir Voronin a avut o întrevedere cu omologul său elen Constantinos Stephanopoulos, care s-a aflat între 29-30 martie într-o vizită oficială la Chișinău. Potrivit serviciului de presă al Președinției, principalele subiecte abordate în cadrul reuniunii au vizat în fond conflictul transnistrean, problema cipriotă și procesul de integrare europeană. În acest context, dl Voronin s-a declarat favorabil unei soluționări a contenciosului cipriot conform planului ONU, în timp ce omologul său elen a reafirmat disponibilitatea țării sale de a susține sub diverse forme Republica Moldova în procesul de integrare europeană.

Cu prilejul acestei vizite, între Republica Moldova și Grecia au fost semnate trei documente: Acordul privind evitarea dublei impuneri și a evaziunilor fiscale; Acordul bilateral privind transporturile aeriene și Protocolul interguvernamental privind securitatea socială, protecția socială și piața muncii - ultimul urmînd a constitui baza pentru semnarea unui nou acord care ar presupune legalizarea cetățenilor moldoveni aflați la muncă în Grecia.

Vladimir Voronin și Constantinos Stephanopoulos au participat, în cadrul celei de-a doua zi de aflare a înaltului oficial elen la Chișinău, la un forum economic la care au participat peste 40 de oameni de afaceri din Grecia și peste 100 de businessmeni moldoveni. În discursul de inaugurare a lucrărilor acestui forum, Președintele Voronin a realizat o caracterizare sumară a situației economice din Republica Moldova și a enumerat mai mulți factori care, în opinia lui, fac țara sa atractivă pentru investiții, între care: creșterea economică; stabilitatea politică și socială; existența "Coridorului 9", care leagă Țările Baltice de Grecia; accesul pe diferite piețe prin intermediul acordurilor de comerț liber cu statele CSI și cu majoritatea celor din cadrul PSESE; calitatea Moldovei de membru al OMC; cadrul legislativ, menționînd că Legea cu privire la investiții asigură companiilor locale și celor străine tratament nediferențiat în problemele licențierii, aprobării și achiziționării; forța de muncă calificată etc. De asemenea, au fost elucidate și nișele de pe piața moldovenească susceptibile să asigure rentabilitate economică, cît și alte oportunități de investiții în economia Republicii Moldova. cuprins articolul precedent articolul următor


II. Politici economice

1. Politici investiționale

Ministerul Economiei a prezentat investitorilor străini în Republica Moldova noua Lege cu privire la investiții în activitatea de întreprinzător, adoptată în lectură definitivă la 18 martie curent. "Noua lege stabilește reguli clare, stabile și transparente pentru investitorii strategici, locali și străini, evitînd discriminarea între aceștia", a declarat ministrul Economiei, Marian Lupu. Legea prevede egalarea în drepturi a investitorilor locali și celor străini, elaborarea unor noi politici investiționale în condiții de transparență.

Legea în cauză prevede garanții ce vor fi acordate de către stat investitorilor împotriva exproprierii investițiilor sau altor acțiuni similare, achitarea despăgubirilor în valuta în care a fost efectuată investiția. Organul executiv abilitat cu implementarea politicii investiționale și coordonarea activităților de atragere a investițiilor în Republica Moldova este Ministerul Economiei. În context, Marian Lupu a declarat că în prezent Guvernul elaborează un proiect de modificări la legislația fiscală și vamală în vederea acordării unor facilități investitorilor și a chemat atît investitorii străini, cît și cei locali să participe mai activ la procesul de elaborare a legislației.

2. Comerț exterior

Departamentul Statistică și Sociologie a anunțat un deficit comercial pentru primele două luni ale anului 2004 de 55,2 milioane USD, deficit care este în creștere cu 29,8% în comparație cu perioada similară a anului precedent. Potrivit datelor oficiale, producția destinată exportului a crescut cu 33,6%, în timp ce importurile au sporit cu 32,5%.

Creșterea schimburilor comerciale la acest început de an, îndeosebi cu țările Europei Centrale și de Vest, nu a fost în stare să atenueze cîtuși de puțin dinamica balanței comerciale. În anul 2003, potrivit ultimelor date ale Băncii Naționale, deficitul balanței comerciale a înregistrat un nivel record de 666 milioane USD(!) în toți acești ani de transformări economice. În opinia mai multor experți în economie, majorarea în continuare a salariilor și a transferurilor de valută ale cetățenilor Republicii Moldova aflați la muncă peste hotare conduce la creșterea puternică a consumului intern, care de fapt reprezintă în cele din urmă o creștere a prețurilor sau a inflației.

Dacă în anul 1999 moldovenii angajați la "negru" sau legal peste hotare au transferat 90,2 milioane USD, apoi în anul 2003 transferurile curente, evaluate oficial de BNM, au fost de circa 375 milioane USD. Fără îndoială că o bună parte din transferurile private se efectuează prin canale nonbancare care nu pot fi luate ușor în calcul, dar care se estimează a fi mult mai mari decît cele pe care le oferă datele oficiale. Potrivit unor experți, acestea s-ar cifra în jur de 650 milioane de dolari. Într-un recent comunicat de presă al BNM se spune că în primele două luni ale anului curent achizițiile de valută de la persoanele fizice s-a dublat în comparație cu perioada similară a anului precedent.

În următorii trei ani deficitul comercial își va menține tendința de creștere și va reprezenta peste 25% din produsul intern brut, a declarat recent Vasile Mămăligă, prim-viceministrul Economiei.

Guvernul estimează pentru anul 2004 o creștere a exportului cu 14% sau cu 1020 milioane USD în valori nominale și o majorare a importurilor cu 9% sau cu 1632 milioane USD. cuprins articolul precedent articolul următor


III. Transnistria

1. Procesul de negocieri politice

Autoritățile moldovene au chemat Consiliul permanent al OSCE să întreprindă măsuri suplimentare în vederea reluării procesului de negocieri în problema transnistreană. Cererea a fost înaintată de către ministrul moldovean al Reintegrării, Vasile Șova, pe motiv că prevederile protocolului semnat la Belgrad în februarie curent, potrivit căruia la sfîrșitul lunii martie urma să fie convocată o nouă ședință în format pentalateral, nu au fost respectate. Ministrul Șova a ținut să constate că partea moldovenească a îndeplinit recomandările mediatorilor și și-a prezentat propunerile pe marginea documentului politic de bază elaborat sub egida OSCE toamna trecută. Anterior, Șeful Misiunii OSCE de la Chișinău, William Hill, acuza partea transnistreană de tergiversarea, sub diverse pretexte, a reluării negocierilor în format pentalateral.

2. Patrimoniul militar rus din Transnistria

Noul ministru de Externe al Federației Ruse, Serghei Lavrov, a reiterat în cadrul reuniunii neformale a miniștrilor de Externe a Consiliului Rusia-NATO, din 2 aprilie, de la Bruxelles, poziția Rusiei precum că sincronizarea ratificării Tratatului adaptat cu privire la Forțele Convenționale în Europa (FACE) cu finalizarea retragerii trupelor și armamentului rusești din Georgia și Republica Moldova este nejustificată. Potrivit stenogramei conferinței de presă susținută de ministrul rus la sfîrșitul reuniunii, publicată pe pagina de Internet a ministerului rus de Externe, Lavrov a declarat următoarele: "Acordul privind FACE este un document ce impune obligații juridice. În paralel, Rusia și-a asumat anumite angajamente privind evacuarea patrimoniului nostru din Transnistria și coordonarea cu Georgia a problemelor în legătură cu modul și termenul retragerii bazelor noastre militare. Se poartă negocieri privind patrimoniul nostru. Acolo a mai rămas numai paza depozitelor de armament. Dacă ar fi s-o eliminăm, atunci depozitele ar putea fi furate, iar armamentul ar putea nimeri și în Europa. Dacă evacuarea patrimoniului ar depinde numai de noi, atunci el de mult n-ar mai fi fost în Transnistria. Din păcate, aceasta depinde, inclusiv, de poziția autorităților transnistrene. Și despre aceasta colegii noștri din OSCE știu prea bine. Au fost propuse soluții care ar permite deblocarea situației, cu atragerea autorităților Republicii Moldova. Dacă acestea ar fi funcționat, atunci problema ar fi fost reglementată. Lucruri similare s-au mai întîmplat, atunci cînd, cu mîini străine, a fost dinamitată posibilitatea de a ajunge la un acord politic între Moldova și Transnistria".

În același timp, Colin Powell, Secretarul de Stat al SUA, a declarat, citat de presa internațională, că principala condiție pentru aderarea a noi state membre la FACE o constituie evacuarea trupelor și armamentului rusești de pe teritoriul Georgiei și al Republicii Moldova.

La rîndul său, Secretarul General al NATO, Jaap de Hoop Scheffer, aflat în vizită la Moscova, a refutat încercările Moscovei de a delimita problema ratificării FACE de cea a prezenței militare în Georgia și Moldova. Jaap de Hoop Scheffer și-a exprimat speranța că Tratatul FACE va intra în curînd în vigoare, precizînd în același timp că evoluțiile vor depinde de tratativele Rusiei cu Georgia și Republica Moldova pe marginea prezenței sale militare în aceste două state. cuprins articolul precedent articolul următor


IV. Relații externe

1. Extinderea NATO

La 2 aprilie curent, la sediul NATO de la Bruxelles au fost arborate drapelele a încă 7 state europene (Bulgaria, Estonia, Letonia, Lituania, România, Slovacia și Slovenia), acest act simbolic consemnînd cea mai mare extindere a acestei organizații. Constituită din alte raționamente, decît cele pentru care există astăzi, NATO și-a extins umbrela sa de securitate pînă la Prut, Republica Moldova devenind astfel, via România, vecina celei mai puternice alianțe politico-militare de pe glob.

Cu această ocazie, MAE al Republicii Moldova a făcut o declarație, a cărei text este apreciat contradictoriu de mai mulți lideri politici și de opinie, întrunind o varietate de calificative, de la unul realist și echilibrat, pînă la unul lipsit de relevanță și anost.

În declarație se arată că "extinderea Alianței Nord-Atlantice este rezultatul proceselor de integrare politică, economică și de securitate care au loc pe continentul european în ultimul deceniu". În continuare se spune că "ținînd cont de obiectivele declarate ale Alianței, există speranța că extinderea NATO va contribui la stabilitatea și prosperitatea întregii Europe", precum și că "luînd în considerație neutralitatea prevăzută de Constituție, țara noastră va coopera în continuare cu Alianța în domeniile de interes comun, utilizînd în mod special mecanismele Parteneriatului pentru Pace".

Extinderea NATO a servit drept un alt prilej pentru a fi articulată o dată în plus ideea renunțării Moldovei la principiul neutralității permanente, invocîndu-se exemplul țărilor candidate la integrarea în UE, cu excepția Ciprului și Maltei, care, urmînd cursul integrării europene, și-au asigurat mai întîi un loc sub umbrela de securitate a NATO. În acest context, se cere de amintit că doar trei dintre actualele state membre ale UE - Austria, Irlanda și Norvegia - nu sînt și membre ale NATO. Islanda însă este singura țară europeană membră NATO, fără a avea și calitatea de membru al UE sau de candidat la integrarea în UE.

2. Programul de vecinătate Moldova-România

La 1 aprilie curent, concomitent la Iași și Chișinău și-a ținut lucrările seminarul "Programul de vecinătate Republica Moldova-România și Documentul comun de programare". În cadrul acestui seminar au fost examinate prioritățile care vor fi incluse în Documentul comun de programare (DCP), ce reprezintă un prim-pas în procesul de elaborare a Programului de vecinătate Moldova-România. DCP este un document-cadru care va stabili sarcinile, evalua avantajele și riscurile implementării unor proiecte deja existente și viitoare în cadrul Programului de vecinătate Moldova-România. Programul în cauză, lansat în contextul recentei politici a UE "new neighborhood", va avea drept scop susținerea dezvoltării economice și sociale durabile în zonele de frontieră, conlucrarea în vederea reacționării la provocările comune, asigurarea unor frontiere eficiente și sigure, promovarea acțiunilor culturale și sociale etc. cuprins articolul precedent


V. Studii, analize, comentarii

Competiția de idei pentru binele public
Igor Boțan, 14 aprilie 2004

În ultima vreme viața politică din RM este dominată de competiția de idei a liderilor principalelor partide politice. Nu încape îndoială că drept imbold pentru competiția de idei a servit efortul de coalizare a forțelor politice în vederea participării la alegerile parlamentare programate pentru 2005 »»»


"Boom-ul investițional": asocierea capitalului bancar cu întreprinderile din sectorul real al economiei
Iurie Gotișan, 14 aprilie 2004

Pe fundalul discuțiilor cu caracter economic din Republica Moldova a fost trecută cu vederea o noutate legislativă. Este vorba de intrarea în vigoare a Legii cu privire la grupurile financiar-industriale. La prima vedere, pare a fi o lege foarte bună, o dată ce își declară drept scop înviorarea procesului investițional în economie și crearea unor ramuri de producție competitive »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect