ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. II, nr. 30, 12 mai 2004

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Parlament

1.1. Tensiuni continue

Pe parcursul ultimelor două săptămîni au avut loc două ședințe plenare ale Legislativului de la Chișinău, marcate de aceleași tensiuni care continuă deja timp de patru săptămîni. Deputații creștin-democrați au blocat tribuna centrală, insistînd astfel să fie desecretizate controalele realizare de Curtea de Conturi pe marginea modului în care au fost cheltuiți banii publici de către autoritățile publice centrale, precum și asupra demisiei speaker-ului Parlamentului.

Ca de obicei, după ce Președintele Parlamentului, Eugenia Ostapciuc, somează membrii fracțiunii parlamentare a PPCD să respecte Regulamentul organului legislativ, fără ca aceștia să se conformeze acestui apel, ședințele plenare se desfășoară conform ordinii de zi. Săptămîna trecută însă deputații din majoritatea parlamentară au decis să înceapă totuși examinarea modificărilor la Regulamentul Parlamentului, astfel încît să fie stabilită procedura de sancționare a deputaților care blochează ședințele plenare.

1.2. Acte legislative

Legea pentru instituirea magazinelor duty free diplomatice prevede că pentru deservirea personalului diplomatic străin în orașul Chișinău poate fi înființat un magazin de deservire specială. Comercializarea mărfurilor la acest magazin se va efectua pe baza carnetelor de identitate eliberate de Ministerul Afacerilor Externe (MAE), în cantități uzuale pentru uz personal sau familial, fără scop de vînzare. Reprezentanțele străine vor putea cumpăra mărfuri și în cantități mai mari, cu avizul prealabil al MAE.

Legea nu prevede dacă magazinul ce va fi înființat va avea capital de stat, particular sau mixt, precum nu conține nici anumite indicii referitor la necesitatea organizării unui concurs pentru a obține dreptul respectiv. Acest lucru va trebui să-l prevadă Guvernul, în regulamentul ce urmează a fi aprobat pentru executarea legii și iată anume la această etapă va fi interesant să observăm ale cui interese au fost promovate sau apărate prin modificarea efectuată recent de Parlament.

Prin Legea privind convertirea în acțiuni a datoriilor SA "Uzina de tractoare Tracom" Parlamentul a decis că datoriile întreprinderii respective, în sumă de peste 12,5 milioane lei, se convertesc în acțiuni ale statului. Astfel, după convertire statul va deține în capitalul social al întreprinderii circa 93 %, iar întreprinderea va obține posibilitățile necesare pentru a dezvolta procesul producerii de mașini agricole și tractoare.

Ministerul Finanțelor și Consiliul Creditorilor au fost autorizate prin Legea privind stingerea datoriilor istorice față de buget ale SA "Mezon", aflată în proces de insolvabilitate să efectueze stingerea datoriilor istorice ale SA "Mezon" față de bugetul de stat, în sumă de peste 1,7 milioane de lei, prin transmiterea patrimoniului societății respective la balanța consiliului raional Basarabeasca. Patrimoniul se va transmite fără drept de înstrăinare.

Anterior uzina în cauză a făcut parte din complexul militar-industrial al Uniunii Sovietice. După destrămarea acesteia activitatea uzinei s-a redus considerabil, astfel încît în anul 2000 ea a fost declarată în stare din insolvabilitate prin hotărîrea Judecătoriei Economice, la cererea Ministerului Finanțelor.

Legea pentru modificarea legii cu privire la administrația publică locală stabilește că de competența autorităților administrației publice raionale vor ține problemele legate de privatizare și domeniile conexe. Avînd în vedere faptul că agențiile teritoriale ale Departamentului de privatizare sînt lichidate, funcțiile acestora sînt delegate autorităților administrației publice raionale (municipale). Astfel, în competența autorităților locale vor intra organizarea și vînzarea terenurilor, a fondului de locuințe proprietate a statului și a altor imobile cu destinație diversă.

Prin Legea pentru ratificarea protocolului privind acordarea dreptului de transport feroviar gratuit veteranilor Parlamentul a ratificat Protocolul vizînd realizarea Hotărîrii Consiliului șefilor de state al CSI prin care participanților la cel de-al doilea Război Mondial li se acordă dreptul la transport feroviar gratuit o dată în an. Protocolul prevede și posibilitatea de a opta pentru reducerea cu 50% a costului transportului maritim sau aerian.

Un alt act legislativ important aprobat de Parlament este Legea pentru modificarea legii cu privire la sistemul și procesul bugetar. Aceasta prevede că responsabili direct de executarea titlurilor executorii emise de instanțele de judecată vor fi ordonatorii de mijloace financiare: în cazul autorităților centrale și locale - conducătorii acestor autorități, iar în cazul datoriilor bugetului central - Ministerul de Finanțe, prin intermediul Trezoreriei centrale.

Legea pentru modificarea unor acte legislative referitoare la protecția socială a cetățenilor care au suferit din cauza avariei de la CAE Cernobîl stipulează extinderea alocațiilor lunare de stat de cîte 100 lei lunar pentru:

  • soțiile inapte de muncă ale participanților la lichidarea avariei care au decedat;
  • copiii participanților decedați, pînă la atingerea vîrstei de 18 ani;
  • unuia din părinții inapți de muncă ai participanților decedați;
  • invalizii de gradul I inapți de muncă din cauza consecințelor catastrofei etc.

De o semnificație aparte este Legea pentru modificarea unor acte legislative referitoare la declararea și controlul veniturilor demnitarilor și funcționarilor publici. Documentul introduce un șir de modificări în actele legislative care stabilesc statutul diferitelor categorii de funcționari publici și demnitari de stat. Astfel, s-a stabilit obligativitatea declarării anuale a veniturilor și averii, neprezentarea informației urmînd a fi sancționată.

De asemenea, a fost lărgită categoria de persoane care urmează să declare veniturile și averea, incluzîndu-se aleșii locali, conducătorii diferitelor organe centrale și locale de control și de menținere a ordinii de drept. Se mai prevede stabilirea unei sume minime a bunurilor mobile care urmează a fi declarate - 50 mii lei, precum și perfecționarea mecanismului de verificare a datelor prezentate.

Prin Legile pentru modificarea unor acte legislative referitoare la zonele antreprenoriatului liber s-a prevăzut:

  1. lărgirea teritoriului Zonei antreprenoriatului liber Expo-Business Chișinău, incluzîndu-se în această zonă un teren aparținînd SA "Tracom", cu o suprafață de peste 27 ha;
  2. crearea unei subzone în componența Zonei Economice Libere "Ungheni-Business". Subzona respectivă va fi amplasată pe teritoriul SA "Covoare-Ungheni", cu scopul de a atrage investiții și de a majora volumul producției industriale (crearea unei întreprinderi mixte de producere a covoarelor).

(Pentru mai multe detalii cu privire la conținutul actelor legislative sus-menționate a se vedea "Comentarii legislative" pe site-ul ADEPT). cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

2.1. Remanieri

La 28 aprilie curent, Valentin Mejinschi a fost numit în funcția de director al Centrului de Combatere a Crimelor Economice și Corupției (CCCEC). Pînă la 28 februarie în calitate de director al CCCEC s-a aflat Alexei Roibu, destituit din această funcție în urma unei ședințe a Consiliului Suprem de Securitate la care a fost evocată lipsa de eficiență a CCCEC în vederea combaterii unor afaceri frauduloase cu făină de import.

O altă remaniere de cadre operată la 5 mai de Guvern vizează substituirea lui Valeriu Starenco cu Boris Cojuhari în funcția de reprezentant plenipotențiar al Republicii Moldova în Comisia pentru problemele economice pe lîngă Consiliul Economic al CSI.

2.2. Hotărîri

  • La 28 aprilie, Guvernul a aprobat proiectul Legii cu privire la agentul guvernamental. Potrivit documentului în cauză, instituția agentului guvernamental va reprezenta Guvernul Republicii Moldova la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) și va urmări cererea la toate stadiile procedurii de examinare. Agentul guvernamental va activa în cadrul unei direcții speciale a Ministerului Justiției și va face parte din corpul diplomatic al Republicii Moldova.

  • În aceeași zi, au fost aprobate: un regulament care prevede recunoașterea și echivalarea de către Comisia Superioară de Atestare a actelor de înaltă calificare științifică și științifico-didactică obținute în străinătate și programul de redresare a situației instituțiilor de cultură din teritoriu pentru anul 2004. Ultimul stabilește că atît lucrările de reparație și reconstrucție a caselor de cultură din sate, cît și procurarea inventarului necesar acestora se vor efectua din contul bugetelor autorităților locale.

  • Pentru următorii trei ani 2005-2007 Guvernul planifică reducerea treptată a cotelor la impozitul pe venit, atît pentru persoanele fizice, cît și pentru cele juridice. Aceste prevederi au fost incluse în proiectul cadrului de cheltuieli pe termen mediu aprobat la 30 aprilie de Executiv. În baza acestui document, ulterior, vor fi elaborate proiectele de buget pentru anii 2005-2007.

    Potrivit ministrului de Finanțe, Zinaida Grecianîi, pentru anii 2005-2007 se prevede reducerea cotelor la impozitul pe venit pînă la 15% și aplicarea acestora începînd cu 2006 pentru persoanele juridice și începînd cu anul 2007 pentru persoanele fizice. Totodată, începînd cu 2007, se vor reduce cotele inferioare pentru impozitul persoanelor fizice, constituind 7% pentru primul nivel de impozitare și 10% pentru nivelul doi de impozitare.

    Pentru 2005-2007 se mai preconizează majorarea treptată a scutirilor pentru persoanele fizice la plata impozitului pentru venit. În 2005 scutirile menționate vor constitui 4500 lei, în 2006 - 5400 lei, iar în 2007 - 6000 lei. Scutirile pentru persoanele întreținute se propun a fi majorate de la 240 lei la 1200 lei în anul 2005, 1440 lei în 2006 și 1680 lei în anul 2007.

    Din țările Europei Centrale și de Est ce mai mică rată a impozitului pe venit se înregistrează în Ungaria cu o cotă de 17%. În Bulgaria companiile trebuie să aloce în bugetul de stat 18% din venitul lor și încă 8% pentru bugetele regiunilor. În Polonia, de exemplu, plata impozitului pe venit este de 20%, iar în Slovenia și Bulgaria se practică scutirea de la plata impozitului pe profit pe perioade între 3 și 5 ani pentru agenții economici care investesc și reinvestesc în economia țării și creează noi locuri de muncă.

  • La 5 mai a.c., calificînd drept nesatisfăcătoare activitatea organelor de drept și de control în procesul de combatere a criminalității și corupției, Guvernul a decis să instituie o nouă Comisie interdepartamentală care va avea sarcina să elaboreze un plan de acțiuni menit să contribuie la eficientizarea colaborării organelor de drept și de control în vederea combaterii fenomenelor sus-menționate, care erodează vizibil calitatea proceselor politice și socioeconomice din Republica Moldova.

    În acest context, este de remarcat că măsurile care se doresc a fi identificare în acest nou document ar putea fi integrate în proiectul Planului de acțiuni pentru realizarea Strategiei naționale de prevenire și combatere a corupției. Multitudinea unor documente distincte cu privire la eradicarea criminalității și corupției nu garantează, în mod obligatoriu, inerența unor succese pe măsură în această direcție. Mai mult decît atît, eradicarea acestor probleme complexe revendică abordări sistemice, iar o astfel de abordare tinde s-o configureze Strategia națională de prevenire și combatere a corupției și Planul de acțiuni corespunzător acesteia, propuse pentru dezbateri publice și, respectiv, deschise oricăror modificări și reconsiderări benefice.

  • Dincolo de noua reglementare a Parlamentului din săptămîna trecută cu privire la demnitarii și funcționarii publici, aceștia au fost vizați și de un Regulament aprobat de Executiv la 5 mai curent. Prin acesta, Cabinetul de miniștri propune ca funcționarii publici de toate nivelurile să fie supuși în mod obligatoriu unei proceduri de testare cel puțin o dată în trei ani. Comisiile de atestare urmează a fi constituite din conducătorii instituțiilor publice și urmează să evalueze competența profesională a funcționarilor, gradul de implicare a lor în realizarea sarcinilor puse în fața subdiviziunii, abilitățile de comunicare, responsabilitatea și inițiativa de care aceștia au dat dovadă. Regulamentul mai stabilește modalitatea organizării testărilor suplimentare și celor înainte de termen.

  • Importantă este și adoptarea Planului național de acțiuni "Educație pentru toți" pentru anii 2004-2008. Obiectivele ambițioase ale acestuia vizează: diminuarea diferențelor de instruire și finanțare dintre școlile orășenești și cele din localitățile rurale; crearea condițiilor necesare pentru asigurarea procesului de educație și instruire în grădinițe pentru cel puțin 75 la sută dintre copii cu vîrsta cuprinsă între 3 și 5 ani și în proporție de sută la sută pentru copii de vîrstă preșcolară.
cuprins articolul precedent articolul următor


3. Președinție

3.1. Liberalizarea presei

În ajunul Zilei Mondiale a Libertății Presei, Președintele Vladimir Voronin a adresat Parlamentului, Guvernului și altor instituții de stat "un mesaj care încurajează liberalizarea presei sub aspect legislativ și economic". Potrivit serviciului de presă al Președinției, "mesajul conține sugestii și propuneri privind căile de susținere a presei autohtone". Una dintre aceste propuneri se referă la examinarea posibilității "operării unor modificări în Codul fiscal în sensul reducerii taxelor locale la publicitate, precum și a reducerii TVA la publicitate pentru publicațiile informative". În afară de aceasta, a fost avansată ideea elaborării unui proiect de către Academia de Administrație Publică care să presupună dezvoltarea instituțiilor media regionale, precum și a fost articulată necesitatea unei atenții sporite din partea autorităților publice locale față de problemele presei din provincie.

Condiția dificilă a presei locale a fost accentuată de șeful statului și în cadrul alocuțiunii sale rostită în debutul Conferinței Naționale a Ligii Jurnaliștilor Profesioniști (LJP), organizată la 3 mai curent, de Ziua Mondială a Libertății Presei. Enumerînd, în stilul său caracteristic, mai multe deficiențe ale presei autohtone, Președintele Voronin a sfătuit jurnaliștii prezenți la acest eveniment să țină "oglinda presei mereu curată, ca în ea să se reflecte metehnele puterii", lăsînd însă să se înțeleagă că prețul acestei reflectări nu trebuie să fie deteriorarea imaginii Republicii Moldova.

În același context, șeful statului a mai spus de o manieră eufemistică: "O presă bună trebuie să fie cîinele de pază al societății, dar să fie un cîine deștept și credincios al cetățenilor, nu o javră pe care o poți amăgi cu o bucățică de mămăligă, aruncată de un patron politic de la noi sau de peste hotare".

3.2. Conferința Internațională "BIT +"

Drept urmare a decretului Președintelui, din 19 martie curent, cu privire la edificarea societății informaționale în Republica Moldova, Vladimir Voronin, participînd la lucrările Conferinței Internaționale "BIT +", și-a făcut cunoscută intenția de a avansa mai multe inițiative legislative în acest sens. Între acestea putem menționa: legea cu privire la documentul electronic și semnătura digitală; legea cu privire la comerțul electronic; o serie de modificări legislative privind scutirea de plata impozitului pe venit a companiilor care activează în sectorul tehnologiilor informaționale. De asemenea, s-a promis, de altfel așa cum s-a făcut și la expoziția "Micul Business-2004", că Parlamentului i se va înainta și un proiect de lege privind modificarea art.49 din Codul fiscal în vederea ameliorării condițiilor de impozitare a venitului micilor întreprinderi.

Mai importantă însă decît aceste proiecte de legi este, în opinia Președintelui, crearea unui "climat inovațional principial nou în țară", a cărui formare trebuie stimulată prin: asigurarea condițiilor necesare pentru interacțiunea sistemică a învățămîntului, științei și antreprenoriatului; instituirea pe întreg teritoriul statului a unui regim inovațional preferențial; determinarea spectrului activităților scientointensive, cu valoare adăugată înaltă, pentru ca ele să fie scutite pe termen lung de plata impozitului pe venit și prin asigurarea unui nou tip de management, avîndu-se în vedere comasarea celor patru ministere sociale într-un singur minister al dezvoltării umane, care să stabilească o politică coordonată unică privind standardele sociale, educaționale și culturale.

În mod paradoxal, în cazul restructurării recente a fostului Minister al Ecologiei, Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului în două structuri distincte s-a invocat o logică inversă, în raport cu cea care justifică comasarea "ministerelor sociale". cuprins articolul precedent articolul următor


II. Politici economice

1. Sectorul bancar

Peste 100 de deponenți ai băncilor "Guinea", "Bankosind", Banca Turco-Română, a concernului financiar "InterCapital", dar și de la alte instituții financiare care au fost declarate falite în anii '90 ai sec. trecut, au pichetat la 4 mai sediul Parlamentului. Protestatarii scandau "Întoarceți-ne banii" și purtau lozinci pe care era scris: "Talmaci, întoarce-ne banii", "Talmaci la răspundere", "Domnule Voronin, țineti-vă de cuvînt, întoarceți-ne banii".

Aceste revolte ale protestatarilor au fost generate de faptul că aceștia ani în șir nu-și pot recupera banii depuși la aceste instituții financiar-bancare care în cele din urmă au falimentat fie datorită unor reminiscențe ale planificării centralizate și a instrucțiunilor Guvernului, fie unor înțelegeri obscure între managerii băncilor și diverși clienți. Unele bănci în acea perioadă au fost angrenate în afaceri discutabile, finanțînd proiecte cu un grad de risc extrem de ridicat, cel mai cunoscut caz fiind "Guinea" (care, după ce și-a epuizat capitalul propriu, a acumulat datorii foarte mari, iar în final a falimentat).

Potrivit președintelui "Asociației deponenților și obligatarilor înșelați", Nestor Samofalov, aceștia solicită Parlamentului să modifice legile cu privire la Banca Națională și Comisia Națională a Valorilor Mobiliare, precum și cea cu privire la fondurile de investiții, astfel încît să asigure transparența activității băncilor și a fondurilor de investiții.

Mai mulți protestatari au declarat că deja de cinci ani încearcă să-și recupereze banii, însă fără succes. Deponenții instituțiilor financiare falite consideră că au fost înșelați de administrația băncilor, iar Banca Națională, organele de drept și nu în cele din urmă autoritățile statului nu întreprind acțiuni eficiente ca să-i ajute să-și recupereze depunerile. Anterior, oficiali de la BNM au declarat că cele nouă bănci în proces de lichidare au restituit deponenților peste 32 milioane lei, ceea ce reprezintă 55,7% din totalul angajamentelor. Băncile urmează să mai restituie deponenților economii în valoare de peste 27 milioane lei. Nici una din băncile aflate în proces de lichidare nu a reușit să restituie clienților toate mijloacele financiare plasate de aceștia.

În 2003, o comisie specială a Parlamentului abilitată să monitorizeze cauzele care au dus la falimentul băncilor comerciale și recuperarea creditelor și depunerilor a constatat că o "bună parte" din cetățenii care și-au depus economiile în băncile, falimentate în anii 1996-2001, nu-și vor mai putea recupera resursele financiare. Depunerile bancare nu vor putea fi restituite, deoarece băncile respective "nu au luat la timp măsurile de rigoare" pentru o administrare eficientă a mijloacelor financiare.

2. Politica valutară

Moneda națională s-a apreciat constant față de valuta americană și a atins cea mai puternică poziție din ultimii cinci ani pe piața numerarului, ceva mai mult de 11,5 lei pentru un dolar. Potrivit experților Băncii Naționale precum și a analiștilor independenți aprecierea sensibilă a leului în raport cu dolarul SUA a fost provocată de creșterea puternică a ofertei de valută, determinată în mare parte de transferurile moldovenilor care muncesc peste hotare.

Serviciul de presă al BNM a difuzat săptămîna trecută un comunicat în care precizează că oferta netă de valută străină din partea persoanelor fizice a constituit, în primul trimestru al anului 2004, 119 milioane USD și a înregistrat o creștere de 76,5% față de aceeași perioadă a anului trecut. În consecință, în perioada 1 ianuarie - 7 mai 2004 cursul oficial al monedei naționale s-a apreciat în termeni nominali cu 11,2% față de dolarul SUA și cu 15% față de euro.

Pentru a atenua efectul negativ al ofertei excesive de valută străină pe piața internă, BNM a intervenit pe piață și a procurat, în lunile ianuarie-aprilie, valută străină în valoare de circa 34 milioane USD. În același timp banca centrală a sterilizat concomitent masa monetară prin intermediul operațiunilor de piață deschisă (Open-Market ) în volum total de 453 milioane lei, inclusiv prin operațiuni REPO cu hîrtii de valoare de stat (HVS) - 163 milioane lei, și licitații de depozit - 217 milioane lei.

Totodată, petru a satisface cererea excesivă de monedă națională fără a afecta rezervele valutare, precum și masa monetară, Banca Națională a utilizat în perioada de referință instrumente reversibile ale politicii valutare, cum ar fi tranzacțiile de tip swap (tranzacție în care doi parteneri schimbă la început anumite sume exprimate în două valute diferite, le returnează în timp conform unei reguli predeterminate ce reflectă plățile unei dobînzi fixe) de cumpărare în sumă totală de 14,8 milioane USD.

Mai mulți experți în domeniul finanțelor țin să constate că din punct de vedere comercial, exporturile ar fi cele care ar putea fi afectate de o ieftinire a dolarului, chiar dacă nu în mod semnificativ, dată fiind aprecierea nominală a leului în primul trimestru al anului. Erodarea exporturilor va duce la creșterea deficitului balanței comerciale, iar poziția contului curent ar putea avea mult de suferit. Un rol important în aceste poziții îl vor avea importurile de energie, realizate de Moldova preponderent în dolari.

Investitorii care au subestimat operațiunile de hedging valutar (aceste operațiuni urmăresc compensarea eventualelor cîștiguri sau pierderi provenite din nerealizarea anticipațiilor speculative privind cursul de schimb, prin efectuarea concomitentă a unei vînzări și cumpărări de valută la termen) vor avea de suferit, dacă au de făcut plăți în euro, iar încasările sînt în dolari. În condițiile în care raportul euro/dolar ar coborî sub 1:1, ar putea apărea anumite presiuni asupra sistemului bancar din partea celor care s-au împrumutat în euro. Banca Națională a Republicii Moldova este cea care se poate considera "fericită" de evoluția actuală a dolarului, însă un leu mult mai apreciat decît pînă acum va genera într-un viitor apropiat puseuri inflaționiste mult mai mari.

Banca Națională mai afirmă că oferta excesivă de valută străină pe piața internă ar putea să fie diminuat prin elaborarea unor măsuri, strategii sau programe concrete în scopul creării unui climat investițional favorabil în condiții avantajoase din punct de vedere economic, ce ar determina cetățenii Republicii Moldova să investească nu doar în sfera de consum, ci și în sectorul real al economiei. În acest scop se impun măsuri la nivel de stat ce vizează asigurarea unui cadru normativ corespunzător și instituirea unui mecanism financiar stimulator. cuprins articolul precedent articolul următor


III. Problema transnistreană

1. Negocierile în format pentalateral au fost reluate la 27 aprilie

Negocierile în format pentalateral în problema transnistreană au fost reluate la 27 aprilie după o pauză de mai mult de cinci luni. La negocieri au participat reprezentanți ai părților moldovenească și transnistreană, precum și reprezentanții mediatorilor din partea OSCE, Rusiei și Ucrainei. Partea transnistreană, care anunțase anterior că își va prezenta în cadrul ședinței propunerile pe marginea planului de reglementare transnistreană elaborat de către mediatori sub egida OSCE toamna trecută, i-a propus părții moldovenești semnarea unei Declarații intitulate "Cu privire la aprobarea de către popoarele Republicii Moldova și Republicii Moldovenești Transnistrene a constituirii statului federal între Republica Moldova și Republica Moldovenească Transnistreană". Declarația prevede organizarea a două referendumuri separate în Moldova și Transnistria, după modelul Ciprului, la care "popoarele Moldovei și Transnistriei", potrivit principiului autodeterminării, fie vor aproba, fie vor respinge propunerea de a crea un stat comun federal. În cazul în care votul va fi pozitiv în ambele referendumuri, va fi creată o Adunare Constituțională care va elabora o Constituție. Viitorul stat federal se va compune din doi subiecți egali în drepturi, care vor avea dreptul de a părăsi federația, iar organele federale vor fi compuse din reprezentanți ai celor doi subiecți pe principiul de paritate. În plus, toate drepturile de proprietate vor fi recunoscute și protejate.

William Hill, șeful Misiunii OSCE la Chișinău, într-un comentariu făcut pe marginea rezultatelor ședinței din 27 aprilie a remarcat că cele două părți continuă să se afle pe poziții divergente, dar și-a exprimat speranța că acestea pot fi conciliate. Pentru că aceasta a fost prima ședință de anul acesta, participanții nu au adoptat nici o decizie, cu excepția unui acord de a se întîlni lunar de acum încolo. Astfel, următoarea ședință în format pentalateral a fost programată pentru ultima săptămînă a lunii mai.

Autoritățile moldovene nu au făcut nici un comentariu oficial pe marginea propunerii transnistrene, spunînd că deoarece aceasta depășește cadrul actual de negocieri, ea trebuie abordată separat.

Liderul transnistrean Igor Smirnov, pe de altă parte, a declarat la 28 aprilie la televiziunea transnistreană că propunerea înaintată trebuie privită ca un pas înainte în procesul de negocieri și o modalitate de a scoate procesul de negocieri din impasul la care a fost adus de către partea moldovenească după ce aceasta a refuzat să semneze Memorandumul Kozak anul trecut.

Pe de altă parte, în cadrul unui briefing pentru presă ținut la 5 mai la Tiraspol de către "ministrul afacerilor externe" transnistrean Valeri Lițkai, acesta declara că este puțin probabil ca părțile să ajungă la un acord substanțial în viitorul apropiat. Potrivit lui Lițkai, citat de agenția transnistreană de presă Olvia-press, "sovietul suprem" al Transnistriei urmează să examineze în cadrul dezbaterilor curente pe marginea conceptului de politică externă a Transnistriei dacă Transnistria va continua să participe la eforturile de reunificare sau dacă va insista asupra unui "divorț civilizat" de restul Moldovei.

Aceste evenimente reprezintă o turnură importantă, deși nu neașteptată, în procesul de reglementare transnistreană. Propunerile Transnistriei par mai puțin acceptabile pentru partea moldovenească decît chiar Memorandumul Kozak și prin urmare există foarte puține șanse ca părțile să ajungă la un compromis pe marginea acestora. Transnistria se bucură de tot mai mult sprijin din partea Rusiei, care pare hotărîtă să promoveze Memorandumul Kozak drept document de bază pentru discuțiile pe marginea structurii viitorului stat federal. Dacă Președintele Federației Ruse și cel al Republicii Moldova nu au mai comunicat de mai mult de cinci luni, liderul transnistrean Igor Smirnov este un oaspete des la Moscova și Sankt Petersburg, unde, printre altele, în ultimul timp a primit o serie de medalii și distincții civice și religioase. Sprijinul Rusiei pentru Transnistria depășește însă aceste legături simbolice și se extinde pînă la controlul financiar pe care firmele ruse îl cîștigă din ce în ce mai mult asupra regiunii. Astfel, potrivit unor date vehiculate de presa moldovenească, circa 60% din obiectele privatizate în Transnistria aparțin unor companii rusești.

Această asimetrie din relațiile moldo-transnistrene poate fi echilibrată doar printr-o implicare timpurie și adecvată a puterilor europene, în mod special a Uniunii Europene în procesul de reglementare transnistreană. Săptămîna trecută, la acest lucru s-a referit ministrul moldovean de Externe, Andrei Stratan, arătînd că Planul de Acțiuni RM-UE va conține un compartiment special cu privire la Transnistria, care va include și prevederi cu privire la o posibilă desfășurare a trupelor internaționale de pacificare în regiune. În același timp, Bundestag-ul German a adoptat recent o moțiune care cheamă la intensificarea eforturilor germane și europene în vederea soluționării conflictului transnistrean și reintegrării Moldovei. Întrebarea care rămîne deschisă însă este dacă de data aceasta conducerea Republicii Moldova va avea destulă voință și viziune ca să urmeze un curs politic cu adevărat european în politica sa de reintegrare, ca și, de altfel, în toate politicile sale. cuprins articolul precedent articolul următor


IV. Relații externe

1. Planul de Acțiuni RM-UE

Săptămîna trecută, ministrul de Externe al Republicii Moldova, Andrei Stratan, a adus la cunoștința opiniei publice că ultima rundă (a III-a) de negocieri pe marginea Planului de Acțiuni RM-UE va fi reluată la 4 iunie curent. Potrivit lui Stratan, la 15 iunie urmează ca documentul în cauză să fie examinat și aprobat de Consiliul pentru Afaceri Generale și Relații Externe al UE. Dincolo de aceasta, o altă noutate elucidată de ministrul moldovean de Externe este faptul că în urma extinderii UE de la 1 mai curent unul din noii membri ai UE, fiind vorba despre Polonia, Slovenia sau Ungaria, va fi împuternicit "să patroneze eforturile Republicii Moldova pe calea integrării europene".

În același context, ministrul Stratan și-a exprimat convingerea că după realizarea prevederilor Planului de Acțiuni RM-UE, proces conceput pentru o perioadă de doi ani, solicitarea de către Moldova a statutului de membru asociat la UE va fi absolut întemeiată și realistă. cuprins articolul precedent


V. Studii, analize, comentarii

E clar că nimic nu e clar
Igor Boțan, 12 mai 2004

S-au scurs trei ani de la semnarea decretului prezidențial nr. 46-III din 15.05.2001 privind soluționarea problemei transnistrene. Decretul a stabilit că soluționarea problemei respective "în baza principiilor asigurării integrității teritoriale și suveranității statului este sarcina primordială și de importanță majoră a autorităților publice ale Republicii Moldova" »»»


Piața valutară internă: într-o stare de permanentă volatilitate
Iurie Gotișan, 12 mai 2004

Pe parcursul ultimelor două săptămîni, leul moldovenesc s-a apreciat constant față de valuta americană cu cca 11,2%, atingînd cea mai puternică poziție din ultimii cinci ani pe piața numerarului, ceva mai mult de 11,5 lei pentru un dolar »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect