ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. II, nr. 32, 16 iunie 2004

Activitatea instituțiilor publice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Parlament

1.1. Discuții în contradictoriu

La ședința plenară a Legislativului din 3 iunie a.c. s-a discutat în contradictoriu despre rezultatele organizării administrativ-teritoriale a Republicii Moldova pe bază de raioane. Reprezentantul Guvernului, prim-viceprim-ministrul Vasile Iovv, evaluînd acest proces, a menționat că atît creșterea economică, cît și creșterea PIB-ului, a volumului de mărfuri exportate, precum și gazificarea localităților se datorează în cea mai mare parte reorganizării administrativ-teritoriale a țării. Deputații din opoziție însă au combătut argumentele oficialului guvernamental invocînd: cheltuielile considerabile și neîntemeiate aferente reformei; faptul că nu s-a produs o descentralizare reală a puterii; sporirea la nivelul întregii țări a numărului de funcționari publici locali; dependența financiară a unităților administrativ-teritoriale de puterea centrală și de autoritățile raionale; politizarea structurilor de administrare; insuficiența resurselor materiale etc.

1.2. Acte legislative

Legea privind stabilirea procedurii insolvabilității unor instituții financiare introduce o derogare de la prevederile generale ale Legii insolvabilității, conform căreia, derularea proceselor de insolvabilitate intentate unor instituții financiare pînă la data de 15 februarie 2002 va fi guvernată de legislația în vigoare la momentul intentării proceselor respective. Motivarea adoptării legii o constituie faptul că în perioada 1996-2002 Banca Națională a retras mai multe licențe ale instituțiilor financiare și a numit administratori din oficiu pentru a asigura gestionarea și controlul procesului de lichidare a acestora. Deoarece procesul de lichidare durează și după intrarea în vigoare a noii legi cu privire la insolvabilitate, a fost necesară menținerea procedurii anterioare în domeniu.

În context, amintim că la 14 noiembrie 2001 Parlamentul a adoptat Legea insolvabilității, care a abrogat Legea nr. 786-XIII din 26 martie 1996 cu privire la faliment și Legea restructurării întreprinderilor nr. 958-XIII din 19 iulie 1996.

Prin Legea privind deducerea sumelor vărsate în Fondul de garantare a depozitelor bancare s-a stabilit ca instituțiilor financiare care formează resursele acestui fond să li se permită deducerea contribuțiilor obligatorii introduse prin Legea privind garantarea depozitelor persoanelor fizice în sistemul bancar.

Un alt act aprobat de Parlament este Legea privind anularea penalităților și sancțiunilor calculate și neachitate de către SA "Fabrica de brînzeturi din Leova". Actul în cauză stipulează anularea penalităților și sancțiunilor (circa 1,2 mln lei) față de bugetul de stat și bugetul asigurărilor sociale de stat care au fost calculate acestui agent economic. Intervenția statului a fost considerată necesară întrucît întreprinderea respectivă nu a putut rambursa creditul contractat anterior, din cauza dispariției marilor producători de lactate ce constituiau principalii furnizori de materie primă pentru producerea brînzeturilor.

Adoptarea Legii pentru modificarea art.49 din Codul fiscal, inițiată de Președintele țării, este văzută drept un pas important în vederea susținerii reprezentanților micului business. Ea stipulează scutirea integrală de plata impozitului pe venit, pe un termen de trei ani, a următorilor agenți economici:

  • al căror număr mediu anual de salariați nu depășește 19 persoane și suma anuală a vînzărilor nete, inclusiv a serviciilor prestate, nu depășește suma de 3 mln lei;
  • gospodăriile țărănești (de fermier) create în conformitate cu Legea cu privire la gospodăriile țărănești (de fermier);
  • cooperativele agricole de prestări servicii ce corespund cerințelor Legii privind cooperativele de întreprinzător, cu condiția livrării (prestării) a cel puțin 75% din volumul total al producției (serviciilor) proprii către membrii săi și/ sau procurării (beneficierii) de la membrii săi a (de) cel puțin 75% din volumul total al producției (serviciilor) procurate (prestate) de cooperativă.

Scutirea de plata impozitului pe venit nu va fi aplicabilă agenților economici care dețin o poziție dominantă pe piață; în al căror capital social cota acționarilor (fondatorilor) care nu sînt agenți ai micului business depășește 35%; producătorilor și importatorilor de mărfuri supuse accizelor; companiilor fiduciare și de asigurare; fondurilor de investiții; băncilor ș.a.

Dreptul de scutire de plata impozitului pe venit va apărea după ce agentul economic va încheia un acord special cu Serviciul Fiscal de Stat, iar termenul de acordare a scutirii de plata impozitului pe venit nu va depinde de faptul dacă a fost obținut venit impozabil sau dacă au fost suportate pierderi în perioada pentru care a fost obținută scutirea.

Prin Legea pentru ratificarea unor acte internaționale în domeniul telecomunicațiilor au fost supuse ratificării: Instrumentul de modificare a Convenției Uniunii Internaționale a Telecomunicațiilor (UIT) și Instrumentul de modificare a Statutului Uniunii Internaționale a Telecomunicațiilor. Esența modificărilor operate acestor acte, adoptate la Conferința plenipotențiară a UIT din 2002, vizează: alegerea și activitatea organelor de conducere a UIT, accesul la Conferințele plenipotențiare, Conferințele radiocomunicațiilor, Adunările radiocomunicațiilor, Conferințele mondiale de standardizare în telecomunicații și Conferințele de dezvoltare a telecomunicațiilor etc.

De asemenea, a fost adoptată și Legea pentru ratificarea Hotărîrii Consiliului șefilor de state ale CSI. Prin aceasta a fost ratificată Hotărîrea Consiliului șefilor de state ale CSI, adoptată în 2003, privind modificarea statutului CSI, în sensul introducerii principiului de rotație alfabetică a deținerii președinției în structurile organizației (Consiliul șefilor de state, al șefilor de guverne și al miniștrilor de Externe).

(Pentru mai multe detalii cu privire la conținutul actelor legislative sus-menționate a se vedea "Comentarii legislative" pe site-ul ADEPT). cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

2.1. Remanieri

La 2 iunie curent, Guvernul a operat mai multe remanieri de cadre. Iurie Tăbîrță a fost numit în funcția de director al Agenției Naționale pentru Reglementare în Telecomunicații și Informatică, Ilie Boian a fost desemnat în calitate de viceministru al Ecologiei și Resurselor Naturale, iar Valeriu Reniță, ex-purtătorul de cuvînt al Președinției, a fost numit în funcția de director general al Agenției Informaționale de Stat "Moldpres".

Ulterior, la 9 iunie, s-a dispus substituirea dlor Mircea Grigorev și Ghenadie Muntean cu Andrei Ivancov și cu Nicolae Chitoroagă în funcțiile de vicedirectori ai Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și a Corupției (CCCEC). În aceeași ședință de Guvern, Eugenia Gonciar a fost numită în calitate de șef al Direcției politica de cadre a Cancelariei de Stat.

2.2. Hotărîri

  • Cabinetul de miniștri a adoptat Hotărîrea despre selectarea băncilor comerciale privind deservirea trezoreriilor teritoriale ale Ministerului Finanțelor. Aceasta consfințește aprobarea: criteriilor de selectare a băncilor care vor avea sarcina să deservească trezoreriile teritoriale ale Ministerului Finanțelor pentru perioada 2004-2006; componenței nominale a comisiei de selectare a acestor bănci și a regulamentului de activitate a comisiei respective.

  • Printr-o altă moțiune a fost aprobat un acord interguvernamental cu Kîrgîstanul. Potrivit acestuia, Departamentul Tehnologii Informaționale (DTI) de la Chișinău își asumă obligația de a executa pașapoarte și buletine de identitate pentru cetățenii kîrgîzi. Date fiind necunoașterea detaliilor legate de această tranzacție și constatarea de către o comisie parlamentară în urma unui control realizat la DTI în 2003 că această instituție a admis nereguli în gestionarea mijloacelor financiare virate în contul ei pentru executarea pașapoartelor și buletinelor de identitate pentru cetățenii Republicii Moldova, observatorii locali tratează cu maximă circumspecție încheierea acestei afaceri.

  • Executivul a aprobat, de asemenea, efectivul-limită al Direcției Principale pentru Refugiați (DPR) pe lîngă Departamentul Migrațiune (DM), direcție care va trebui să creeze Centrul de cazare pentru solicitanții de azil și refugiați. Potrivit hotărîrii în cauză, DM este obligat să adopte în decurs de o lună Regulamentul, structura și statele de personal ale DPR, precum și Regulamentul Centrului.

  • Guvernul a dat curs inițiativei Comisiei Electorale Centrale (CEC) privind crearea unui Centru Informațional al CEC, avizînd pozitiv un proiect de lege în acest sens. Se propune astfel ca acest centru să fie o subdiviziune a CEC, urmînd să aibă menirea de a facilita procesul de organizare și desfășurare a procesului electoral și de a asigura eficiența activității CEC. Potrivit proiectului, Centrul: va îndeplini lucrări de utilizare a tehnologiilor informaționale atît în timpul desfășurării alegerilor și referendumurilor, cît și în perioada dintre acestea; va crea baze de date în vederea bunei desfășurări a procesului electoral; va asigura informațional și tehnic CEC; va colabora în domeniul informatizării cu autoritățile publice locale și centrale; va asigura securitatea păstrării și transmiterii informației.

    În același timp, Cabinetul de miniștri a respins inițiativa PPCD de modificare a Codului electoral, potrivit căreia buletinele de vot ar fi trebui completate cu un cupon detașabil, ce ar conține numele alegătorului, seria și numărul buletinului de identitate al acestuia. O altă inițiativă legislativă a PPCD respinsă de Guvern stabilește organizarea alegerii Președintelui Republicii Moldova la două luni de la expirarea mandatului acestuia. Prin aceasta s-a dorit eludarea posibilității alegerii de două ori a șefului statului de către aceeași componență a organului legislativ.

cuprins articolul precedent articolul următor


3. Președinție

3.1. Pactul de Stabilitate și Securitate pentru Republica Moldova

La 1 iunie a.c., Președintele Vladimir Voronin a convocat la reședința sa o reuniune cu ambasadorii străini acreditați la Chișinău, în cadrul căreia a lansat ideea unui Pact de Stabilitate și Securitate pentru Republica Moldova (PSSRM). În debutul alocuțiunii sale șeful statului a enumerat mai multe acțiuni promovate de autoritățile de la Chișinău în vederea creării "unei zone de stabilitate, de transparență și de securitate, zonă de care sînt interesați atît vecinii nemijlociți ai Moldovei - România, Ucraina, Uniunea Europeană (UE) -, cît și SUA, Federația Rusă", încercînd să motiveze statele/ organismele vizate să susțină ideea PSSRM. Președintele Voronin a reiterat atașamentul Moldovei față de principiul "neutralității strategice" și a accentuat că țara sa "avansează pe calea integrării europene, menținînd, totodată, un sistem eficient și funcțional de relații bilaterale și multilaterale în cadrul CSI". În același context, Vladimir Voronin a subliniat că "orice încercare de a deregla această simetrie firească, inclusiv de a renunța la principiile polietnicității și cele federative de soluționare a problemei transnistrene, poate provoca crize și stagnare".

Exprimîndu-și deplina convingere că "poziția deschisă și coordonată a României și a Ucrainei, a Uniunii Europene, a SUA și a Federației Ruse într-un șir de probleme principiale ale statalității moldovenești poate constitui chezășia unei stabilități pe termen lung în această regiune", Președintele Voronin a chemat acești importanți actori regionali și internaționali să realizeze un compromis multilateral față de următoarele probleme:

  1. confirmarea sprijinului pentru realizarea de către Moldova a integrității sale teritoriale, în hotarele acesteia recunoscute pe plan internațional;
  2. confirmarea sprijinului pentru crearea de condiții în vederea garantării participării întregii societăți la procesul democratic liber pe întreg teritoriul Republicii Moldova;
  3. recunoașterea faptului că diversitatea culturală, etnică și lingvistică este o valoare fundamentală a statului polietnic Republica Moldova, cît și confirmarea sprijinului pentru crearea unei atmosfere de toleranță și de dialog interetnic, de polietnicitate și de diversitate etnoculturală;
  4. recunoașterea faptului că crearea unui spațiu de apărare unic al Republicii Moldova este posibilă numai pe baza dezvoltării și consolidării neutralității permanente a Republicii Moldova. Republica Moldova ar dori ca părțile să-și exprime disponibilitatea de a garanta neutralitatea strategică a Republicii Moldova;
  5. recunoașterea faptului că cea mai acceptabilă bază pentru reglementarea deplină și definitivă a problemei transnistrene o constituie principiile federative de organizare statală a Republicii Moldova, consfințite constituțional, și că anume aceste principii reprezintă un mecanism de nădejde pentru asigurarea de garanții interne pentru stabilitatea Republicii Moldova.

Președintele moldovean a propus, de asemenea, ca acest compromis multilateral să se realizeze în urma desfășurării unei conferințe politice la nivelul șefilor departamentelor de politică externă ale statelor/ organismelor vizate și ca PSSRM să aibă statutul de document de drept internațional. Textul proiectului PSSRM a fost expediat acestor state/ organisme pentru a fi examinat. Unele din primele reacții internaționale față de inițiativa Președintelui moldovean denotă încă o anumită doză de confuzie (România), în timp ce altele lasă să se înțeleagă că ideea PSSRM este una interesantă (SUA, Polonia) și chiar merită a fi susținută (Slovenia).

În pofida multiplelor critici la care a fost supusă inițiativa prezidențială din partea opoziției parlamentare, mai multor partide extraparlamentare, exponenți ai mass-media și ai societății civile - critici care invocă subtextul electoral al acestei inițiative, caracterul "subversiv" și extravagant al ei, voința guvernării de a deturna cursul firesc de integrare europeană, atitudinea "sfidătoare" și de "șantaj" la adresa principalilor parteneri ai Moldovei -, Vladimir Voronin a reafirmat, în cadrul întîlnirii sale de săptămîna trecută cu grupul de ambasadori acreditați pe lîngă OSCE, aflați în vizită la Chișinău, că semnarea PSSRM se va repercuta pozitiv asupra dezvoltării țării sale.

3.2. Inițiative legislative

Drept urmare a decretului, din 19 martie curent, cu privire la edificarea societății informaționale în Republica Moldova, precum și promisiunilor făcute în cadrul Conferinței Internaționale "BIT +", Vladimir Voronin a înaintat Parlamentului, cu titlu de inițiativă legislativă, proiectul de lege cu privire la documentul electronic și semnătura digitală. Potrivit serviciului de presă al Președinției, proiectul prevede condițiile juridice pentru utilizarea documentului electronic și aplicarea semnăturii digitale, și stabilește mecanismul de garantare, prin metode criptografice speciale, a siguranței acestui tip de semnături, întrebuințate în procesul de circulație electronică a documentelor. Adoptarea acestei legi este considerată drept o condiție obligatorie pentru crearea și funcționarea sistemului "Guvernul Electronic".

Un alt proiect de lege înaintat Parlamentului spre examinare de către șeful statului este cel cu privire la organizațiile de microfinanațare. Documentul a fost elaborat în vederea realizării Programului de stat de susținere a micului business pentru anii 2002-2005, considerîndu-se că astfel se va contribui la stabilirea cadrului juridic necesar pentru fondarea și funcționarea organizațiilor de microfinanțare din Republica Moldova, la dezvoltarea pieței de microfinanțare și la furnizarea unor garanții juridice și politice pentru investitorii străini. Serviciul de presă al Președinției relevă că scopul de bază al acestui proiect de lege este sporirea accesului micului business și al populației la sursele financiare. cuprins articolul precedent articolul următor


II. Problema transnistreană

1. 26 de diplomați OSCE în vizită la Chișinău

O delegație compusă din 26 de ambasadori acreditați pe lîngă OSCE, inclusiv ambasadorul SUA, cel al Federației Ruse și cel al Irlandei, țară care exercită în prezent președinția Consiliului de Miniștri al Uniunii Europene, s-a aflat între 9-12 iunie în Republica Moldova într-o vizită de documentare în problema soluționării conflictului transnistrean.

Programul vizitei a inclus întrevederi cu Președintele Vladimir Voronin, ministrul Afacerilor Externe Andrei Stratan și ministrul Reintegrării Vasile Șova, precum și o întîlnire cu reprezentanți ai partidelor politice și societății civile din Republica Moldova. Delegația OSCE a vizitat și regiunea transnistreană, unde s-a întîlnit cu membri ai administrației transnistrene.

Ambasadorul SUA pe lîngă Consiliul permanent al OSCE de la Viena, Stephan Minikes, a declarat în cadrul conferinței de presă susținută de cîțiva membri ai delegației OSCE de la finalul vizitei că, în opinia administrației de la Washington, Rusia dispune de posibilități suficiente pentru a determina Tiraspolul să deblocheze procesul de evacuare a arsenalului rusesc din Transnistria. Diplomatul american a exprimat, în numele colegilor săi din delegație, îngrijorarea OSCE în legătură cu stagnarea acestui proces, reiterînd că angajamentele asumate de Rusia la Istanbul nu pot fi, în opinia statelor occidentale, disociate de Tratatul adaptat privind Forțele Convenționale în Europa (FACE). Minikes a subliniat că retragerea trupelor și armamentului rus din Transnistria este o precondiție esențială pentru ratificarea acestui Tratat de către țările membre ale NATO.

Formulînd concluziile la care au ajuns membrii delegației OSCE ca urmare a vizitei lor în Republica Moldova, șeful acesteia, Ivo Petrov, ambasadorul Bulgariei la OSCE, a declarat ca fiind anormală situația existentă la frontiera administrativă cu Transnistria. În context, Petrov, a spus că președinția bulgară a OSCE își va intensifica eforturile în vederea identificării cît mai urgente a unei soluții pentru conflictul transnistrean, subliniind că propunerile mediatorilor constituie, în opinia diplomației de la Sofia, o bază foarte bună pentru aceasta.

2. Președintele pledează pentru monitorizarea internațională a frontierei estice

În discursul său către Conferința internațională "Făurirea securității de-a lungul frontierelor: rolul OSCE", desfășurată în Slovenia la 10 iunie, președintele Vladimir Voronin a pledat pentru instituirea, sub egida OSCE și cu sprijinul UE, a unei misiuni de monitorizare a hotarului estic al Republicii Moldova. Potrivit unui comunicat al Președinției Republicii Moldova, Voronin a subliniat că o misiune internațională de monitorizare a segmentului transnistrean al frontierei moldo-ucrainene ar constitui "un exemplu concludent de aplicare în practică a experienței statelor europene în domeniul managementului frontierelor" precum și "un exemplu de cooperare rezultativă dintre UE și OSCE în acest domeniu".

Pledoaria președintelui Voronin survine după aproape doi ani de demersuri fără prea mult succes pe lîngă autoritățile ucrainene în vederea asigurării unui control eficient al frontierei de est a Republicii Moldova. Potrivit unor declarații făcute chiar de Președintele ucrainean Kucima, Ucraina nu este cointeresată să introducă un control riguros la hotarul cu Transnistria deoarece comerțul extern al acesteia din urmă se realizează în mod principal prin porturile de la Odessa și Iliciovsk, ceea ce îi aduce Ucrainei venituri financiare considerabile.

3. Deținutul politic Alexandru Leșco a fost pus în libertate

La 2 iunie 2004 deținutul politic al regimului transnistrean Alexandu Leșco a fost eliberat din închisoarea de la Tiraspol după expirarea termenului de detenție la care a fost condamnat în 1992 împreună cu ceilalți membri ai "grupului Ilașcu". După eliberarea sa, Leșco a făcut o scurtă declarație pentru presă în care a menționat că nu recunoaște condamnarea sa și că speră că va obține reabilitarea sa și a colegilor săi de detenție din partea Curții Europene pentru Drepturile Omului de la Strasbourg. Deși eliberarea lui Leșco a fost anunțată de mai demult de către autoritățile transnistrene, nici un oficial moldovean nu a fost prezent la eliberare, iar mașina cu care Leșco a fost transportat la Chișinău nu a fost escortată de poliție.

După eliberarea lui Leșco și a lui Ilie Ilașcu, în închisoarea de la Tiraspol au mai rămas Tudor Petrov-Popa și Andrei Ivanțoc. Aceștia, împreună cu Leșco și Ilașcu, au depus la curtea de la Strasbourg o acțiune împotriva Republicii Moldova și a Federației Ruse pe care le acuză de violări flagrante ale drepturilor omului. cuprins articolul precedent articolul următor


III. Relații externe

1. Planul de Acțiuni RM-UE

Pe 4 iunie, cu două luni și jumătate mai tîrziu decît s-a prevăzut anterior, la Chișinău s-a încheiat ultima rundă (a III-a) de negocieri pe marginea Planului de Acțiuni RM-UE. Potrivit Direcției mass-media a Ministerului Afacerilor Externe (MAE) al Republicii Moldova, consultările s-au desfășurat în patru grupuri de lucru: "Dialog politic și cooperare regională", "Dezvoltare economică", "Infrastructură, educație și mediu" și "Justiție și afaceri interne".

Sursa precizează că urmează ca "pînă pe data de 15 iunie curent, perioadă în care la Bruxelles va continua examinarea aspectelor politice ale Planului, experții europeni să remită Chișinăului varianta scrisă a înțelegerilor asupra cărora s-a convenit", pentru ca mai apoi acest document-cadru să fie oficializat.

Deocamdată nu se cunosc foarte multe detalii ale textului Planului de Acțiuni RM-UE. Acest lucru se datorează mediatizării relativ slabe a caracterului și conținutului discuțiilor purtate în cadrul procesului de negocieri, fenomen care denotă o transparență redusă din partea autorităților și/ sau faptul că subiectul Planului de Acțiuni RM-UE nu este unul predilect pentru mijloacele de informare în masă autohtone.

2. Relații moldo-slovene

Între 9-10 iunie o delegație de demnitari moldoveni, în frunte cu Vladimir Voronin, s-a aflat într-o vizită oficială în Slovenia. În cadrul acesteia, Președintele Moldovei a avut întrevederi cu omologul său sloven, Janez Drnovsek, cu prim-ministrul Sloveniei, Anton Rop, cu președinții ambelor camere ale Parlamentului sloven, Borut Pahor și Janez Susnik și cu primarul orașului Ljubljana, Danica Simsic.

Majoritatea oficialilor sloveni au dat asigurări ca Slovenia va susține eforturile Moldovei de integrare europeană, precum și cele canalizate în direcția soluționării conflictului transnistrean, mai cu seamă că în 2005 Slovenia va prelua pentru o jumătate de an președinția OSCE.

Reuniunea în plen a delegațiilor oficiale ale Moldovei și Sloveniei a fost urmată de semnarea de către miniștrii de Externe ai celor două țări a Acordului privind dezvoltarea cooperării între guvernele ambelor părți. cuprins articolul precedent


IV. Studii, analize, comentarii

Ocuparea brațelor de muncă: o problemă-cheie
Galina Șelari, 16 iunie 2004

Una dintre problemele controversate, pe larg discutate în prezent, o constituie creșterea economică: sursele, calitatea, ritmurile și stabilitatea ei. În această polemică s-au angajat politicieni, economiști și jurnaliști. Se examinează problemele legate de export-import, transferurile bănești ale cetățenilor moldoveni aflați la munci peste hotare etc »»»


Mass-media în Republica Moldova
Igor Boțan, 16 iunie 2004

În Republica Moldova (RM), la nivelul actelor normative, se face o distincție între mass-media de stat și mass-media publică. Cu toate acestea, lucrurile diferă în domeniul audiovizualului și presei tipărite »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect