ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. II, nr. 37, 30 august - 12 septembrie 2004

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Guvern

1.1. Remanieri

La 2 septembrie curent, Executivul a dispus numirea Elenei Mocanu, a lui Eșanu Nicolae și a lui Ion Dron în funcțiile de viceminiștri ai Justiției și eliberarea lui Nicolae Taran din funcția de director general al Agenției de Stat pentru Protecția Proprietății Industriale, în legătură cu lichidarea instituției în cauză.

Dînd curs solicitării Consiliului Suprem de Securitate (CSS), care a semnalat nereguli în asigurarea securității zborurilor deservite de Aeroportul Internațional Chișinău, Guvernul a decis în ziua următoare eliberarea din funcție a mai multor funcționari din cadrul secției securitate aeronautică a Administrației de Stat a Aviației Civile (ASAC) și al organelor de poliție responsabile. Pentru aceleași motive, Cabinetul de miniștri a aplicat sancțiuni disciplinare față de Ion Crohin, director al ASAC, și față de Vladimir Botnari, prim-viceministru al Afacerilor Interne.

O altă remaniere guvernamentală vizează substituirea lui Valeriu Starenco cu Boris Cojuhari în funcția de reprezentant plenipotențiar al Republicii Moldova în Adunarea generală a acționarilor Telecompaniei interstatale din CSI "Mir".

1.2. Hotărîri

  • Una dintre cele mai importante hotărîri adoptate de Guvern în această perioadă se referă la deschiderea, începînd cu 1 ianuarie 2005, a unei reprezentanțe permanente a Republicii Moldova pe lîngă Comisia Europeană. Potrivit serviciului de presă al Guvernului, "deschiderea Reprezentanței permanente pe lîngă Comisia Europeană se justifică prin impactul pe care îl va avea asupra imaginii Moldovei, reconfirmînd seriozitatea aspirațiilor țării noastre de integrare europeană". Aceeași sursă arată că în atenția acestei misiuni diplomatice se vor afla în mod prioritar procesul de integrare europeană, implementarea Planului de Acțiuni RM-UE, pe termen scurt, și avansarea statutului relațiilor contractuale dintre Moldova și Uniunea Europeană (UE), pe termen mediu.

    Această măsură este mai mult decît necesară în condițiile în care din 1999 se tot reafirmă interesul primar al Moldovei pentru integrarea europeană, fără ca să existe o misiune diplomatică a Chișinăului care să se ocupe în mod prioritar de relațiile cu UE. Ultimele evoluții de pe continentul european - extinderea UE și, în consecință, apropierea granițelor acesteia de cele ale Moldovei, sporirea rolului UE la scară globală, deși încă insuficientă și sub aspect politic, stabilirea unor noi instrumente de cooperare în contextul politicii UE "new neigbourhood" - îndreptățesc și mai mult această decizie guvernamentală. Rămînem în speranța că UE va adopta și ea o astfel de măsură simetrică în raport cu Moldova, inaugurînd la Chișinău o reprezentanță a sa în vederea permanentizării și solidificării relațiilor ei cu Republica Moldova.

  • Cu riscul de a diminua substanțial acumulările bugetare preconizate în 2004, Executivul, cel care va trebui să raporteze asupra îndeplinirii bugetului de stat pentru anul curent, a propus excluderea din programul de privatizare a 78 de unități economice în care statul deține pachetul majoritar. Este curios că la această măsură s-a recurs în situația în care pînă la 1 iunie curent din privatizare au fost obținute doar 8,4 mln lei, în timp ce în bugetul de stat pentru anul 2004 sînt prevăzute, de pe urma privatizării, acumulări în valoare de 323 mln lei.

    Întrucît Guvernul este instituția responsabilă de elaborarea bugetelor anuale, el luînd în calcul și veniturile la buget obținute de pe urma activităților de privatizare, intenția de excludere a acestor obiective economice din procesul de privatizare este, fără îndoială, conjuncturistă.

    Potrivit moțiunii guvernamentale respective, din programul de privatizare urmează să fie excluse cele două centrale electrice cu termoficare din Chișinău, CET-1 și CET-2, Fabrica de brînzeturi din Telenești, Baza auto a zonei industriale din Chișinău, Fabrica de congelare rapidă a produselor din Chișinău, Secția de îmbuteliere a Întreprinderii Experimentale de Producere a Vinului "Dacia-Fenix" din Ialoveni, Depozitul de vinuri din Suruceni, două fabrici de producere a cărămizii, una din Chișinău și alta din Cahul, și alte unități de menire socială.

  • În virtutea recomandărilor internaționale ale Centrului pentru Facilitarea Comerțului și a Afacerilor Electronice al ONU, Cabinetul de miniștri a decis instituirea Comitetului MOLDPRO în scopul facilitării procedurilor naționale de comerț exterior și transport internațional. Totodată, Guvernul a aprobat Regulamentul Comitetului MOLDPRO și lista ministerelor, departamentelor și asociațiilor profesionale care vor delega reprezentanți în componența acestui organism. Potrivit Regulamentului adoptat, Comitetul MOLDPRO este un organism consultativ, nonprofit, fără a avea statut de persoană juridică. Deciziile Comitetului au un caracter consultativ și se adoptă în formă de recomandări pentru instituțiile guvernamentale. Printre cele mai importante atribuții ale Comitetului MOLDPRO putem enumera: identificarea și semnalarea incompatibilităților dintre cadrul legislativ național privind comerțul extern și legislația țărilor UE; elaborarea propunerilor în vederea armonizării cadrului legislativ național din domeniul comerțului exterior și transportului internațional cu cel al UE; diseminarea informațiilor referitoare la cele mai indicate practici ale comerțului internațional; organizarea de cursuri, seminarii și conferințe pe marginea tehnicilor care facilitează armonizarea procedurilor comerciale etc.

  • O altă moțiune guvernamentală importantă vizează stabilirea moratoriului la modificarea tramei stradale și amplasarea construcțiilor în centrul istoric și spațiile verzi ale mun. Chișinău. Prin aceasta i s-a acordat statut de zonă protejată de importanță națională: centrului mun. Chișinău, fondului istoric construit - menționat în Registrul monumentelor Republicii Moldova ocrotite de stat - și spațiilor verzi delimitate prin decizia Primăriei mun. Chișinău nr. 19/1 din 28 septembrie 2000.

  • La 3 septembrie, Executivul a aprobat componența nominală și regulamentul de funcționare a unei comisii guvernamentale, care se va ocupa de examinarea problemelor ce țin de negocierea, contractarea și utilizarea împrumuturilor externe de stat și de acordarea garanțiilor de stat pentru astfel de împrumuturi. Membrii comisiei sînt abilitați să participe la procesele de negociere și acordare a garanțiilor, la examinarea hotărîrilor de Guvern privind acceptarea împrumuturilor externe și a materialelor prezentate de agenții economici în scopul obținerii unor credite din mijloacele care vor constitui împrumuturi externe de stat. Totodată, comisia va examina completările și modificările la acordurile de credit și garanție, va monitoriza implementarea proiectelor finanțate din împrumuturile externe de stat și va avea dreptul să solicite organelor de resort prezentarea de informații și propuneri în vederea negocierii garanțiilor pentru creditele externe și contractării unor astfel de credite.

  • Executivul a mai aprobat proiectul de Lege cu privire la aderarea Republicii Moldova la Convenția de la Rotterdam privind procedura de consimțămînt prealabil în cunoștință de cauză aplicabilă anumitor produși chimici periculoși și pesticidelor care fac obiectul comerțului internațional.

  • De domeniul instrumentelor internaționale ține și o altă moțiune guvernamentală prin care a fost aprobat proiectul de Lege privind aderarea Republicii Moldova la Amendamentul la articolul 1 al Convenției asupra interzicerii sau limitării utilizării anumitor arme clasice care pot fi considerate ca producînd efecte traumatizante excesive sau ca lovind fără discriminare.
cuprins articolul precedent articolul următor


2. Președinție

Bugetul de stat pentru anul 2005

În cadrul unei ședințe cu importanți factori de decizie, Președintele Voronin a accentuat rigorile pe care trebuie să le îndeplinească bugetul de stat pentru anul viitor. În opinia șefului statului, "bugetul de stat al Republicii Moldova trebuie să poarte un caracter calificat, obiectiv și să fie îndreptat spre atingerea scopurilor strategice de dezvoltare a țării. Prioritățile bugetului urmează să fie construite pe obiectivele ce se conțin în Strategia de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei". Serviciul de presă al Președinției arată, de asemenea, că Vladimir Voronin a subliniat necesitatea consolidării mecanismelor de creștere economică și a stimulării domeniilor mai rentabile ale economiei naționale, evidențiind în acest sens sferele vinificației, tutunăritului, cultivării sfeclei de zahăr și sectorul zootehnic.

În aceeași ordine de idei, a fost menționată necesitatea orientării sociale a bugetului pentru anul viitor, astfel încît ocrotirea sănătății, educația, știința, programele naționale de gazificare, de asigurare cu apă potabilă și de dezvoltare a infrastructurii drumurilor să se bucure de o atenție sporită. cuprins articolul precedent articolul următor


II. Politici economice

1. Nivelul securității economice în Republica Moldova

Într-un raport elaborat recent de Organizația Internațională a Muncii (OIM), care vizează nivelul de securitate economică, Republica Moldova este poziționată pe locul 43, cu un indice de 0,495 puncte, și este catalogată drept o țară cu un nivel redus al securității economice. Drept suport pentru întocmirea clasamentului s-a luat o grilă ce cuprinde șapte criterii diferite de securitate economică a individului, în particular în ceea ce privește asigurarea cu locuri de muncă, protecția socială etc. Astfel, la capitolul privind situația din Europa de Est și statele CSI se arată că situația pe piața muncii din Republica Moldova, Azerbaidjan, Rusia și Ucraina este mai gravă decît relevă statisticile oficiale. Europa de Est este apreciată drept o regiune în care în ultimul timp s-a înregistrat un grad mai redus de securitate economică.

Potrivit estimărilor OIM, Republica Moldova se plasează imediat după Federația Rusă, Belarus și devansează România. Cel mai înalt nivel de securitate economică se atestă în Suedia (0,977 puncte), Finlanda (0,947 puncte) și Norvegia (0,926 puncte). Raportul intitulat "Securitatea economică pentru o lume mai bună" conține estimări pentru 100 de țări ce reprezintă peste 85% din populația mondială. Acesta constată că securitatea economică - asociată cu democrația și cheltuielile guvernamentale în materie de protecție socială - favorizează nu doar ascensiunea economică, ci contribuie și la securitatea socială.

Potrivit unui alt raport al OIM, făcut public în anul 2003, se arăta că cetățenii Republicii Moldova muncesc anual cu aproximativ 500 de ore mai mult decît angajații din țările membre ale UE. Astfel, în timp ce în Republica Moldova numărul de ore lucrate pe an se ridică, potrivit Codului muncii, la 2000, în țări precum Germania sau Franța nu se lucrează mai mult de 1400-1500 de ore pe an. În cele din urmă, potrivit unui studiu al Federației europene a patronilor, se spune că Moldova se situează pe ultimul loc în Europa după mărimea salariului mediu care constituie 0,32 euro pentru 1 oră/muncă sau 1,14% din salariul maxim european și cu un venit mediu anual de 230 euro per capita.

2. Deficiențe în sectorul extern al economiei

Potrivit ultimului raport al Departamentului de Statistică și Sociologie (DSS), deficitul comercial continuă să crească și a atins, după șapte luni, circa 380 milioane USD. În ianuarie-iulie, ritmul de creștere a exporturilor a fost de 33,4 la sută și a depășit puțin nivelul înregistrat la importuri, situat la 31,5%. Deși exporturile au crescut mai rapid decît importurile, deficitul comercial s-a majorat cu 28,9%, iar gradul de acoperire a importurilor cu exporturi pe ansamblul primelor șapte luni a fost de 58,8%.

Pe parcursul primelor șapte luni ale anului 2004, Republica Moldova a înregistrat un deficit comercial cu țările UE - de 135,1 milioane USD, cu țările CSI - de 129,3 milioane USD, cu țările Europei Centrale și de Est - de 37,1 milioane USD și la categoria alte țări - de 77,6 milioane USD. Cel mai mare sold negativ în schimburile comerciale cu țările-partenere Moldova îl are cu Ucraina, de circa 189 milioane USD. Experții în domeniu explică creșterea deficitului comercial cu Ucraina prin majorarea importurilor de resurse energetice, materii prime și altor mărfuri. În ianuarie-iulie 2004, valoarea comerțului extern al Moldovei a atins cifra de 1461,7 milioane USD. Exportul de mărfuri și servicii moldovenești pe piețele externe a constituit 541,3 milioane USD, iar valoarea importurilor a fost de 920,4 milioane USD.

Guvernul a anticipat pentru acest an exporturi în valoare de 900 milioane USD și importuri în valoare de 1525 milioane USD, la un deficit de 625 milioane USD. Experții independenți însă sînt mai pesimiști. Potrivit previziunilor acestora, importurile vor continua să crească mai rapid (26,3%) decît exporturile (22,8%) și, ca urmare, deficitul comercial la sfîrșit de an va înregistra o valoare de 810 milioane USD.

3. Prognoze macroeconomice

Guvernul mizează pe o creștere economică în medie de 5% în anii 2005-2007, potrivit Cadrului de cheltuieli pe termen mediu, 2005-2007 (CCTM), publicat la începutul lunii septembrie în Monitorul oficial. Prognoza preliminară pe anii 2005-2007, elaborată de Ministerul Economiei, potrivit scenariului moderat, prevede o creștere economică reală de 5% anual, o reducere a inflației anuale pînă la 5% la sfîrșitul anului 2007, precum și o depreciere lentă a cursului de schimb al monedei naționale de pînă la 15,8 lei pentru un dolar SUA la sfîrșitul anului 2007.

Potrivit CCTM, PIB-ul nominal va constitui în anul 2005 circa 34,9 miliarde lei, în 2006 - 38,8 miliarde și 42,8 miliarde lei în 2007. Inflația medie este pronosticată la un nivel de 8,9% în 2005, de 6,9% în 2006 și, respectiv, de 5,5% în 2007.

Exportul mărfurilor va crește pînă la 1,02 miliarde USD în 2005, la 1,14 miliarde USD în 2006 și la 1,265 miliarde USD în anul 2007. Importul mărfurilor este prognozat la un nivel de 1,632 miliarde USD în 2005, 1,73 miliarde USD în 2006 și de 1,825 miliarde USD în anul 2007.

Reprezentanți de la Ministerul Economiei susțin că este vorba de o prognoză preliminară, care pe parcurs ar putea să fie modificată, la fel cum s-a întîmplat cu prognoza pe anul 2004. La elaborarea bugetului pe acest an au fost luată în calcul o creștere de 5% și o inflație de 4,5%, ulterior însă prognoza de creștere a fost ridicată pînă la 8%, iar rata inflației pînă la 10%. Proiectul bugetului de stat pe anul 2005 a fost construit pe o rată de creștere economică de 6%, cu un punct procentual peste prognoza preliminară inclusă în CCTM.

Produsul Intern Brut estimat pentru prima jumătate a acestui an a crescut cu 6,1% în termeni reali față de aceeași perioadă din 2003 cu mai bine de un punct procentual peste previziunile Guvernului. Avînd în vedere recolta record de cereale și așteptările de producție agricolă a acestui an în ansamblu, nu mai încape îndoială că Moldova va înregistra o creștere economică de peste 6%. Totodată, trebuie să menționăm că în pofida acestei creșteri, rata inflației pentru prima jumătate a acestui an a fost de 13,3%, Moldova plasîndu-se pe locul doi, după Belarus (20,3%), între statele CSI la acest capitol. Oricum, datele privind evoluția PIB-ului pentru șase luni răstoarnă toate previziunile, interne sau externe, privind evoluția economiei moldovenești în acest an, fiind vorba de o accelerare în trimestrul al doilea. Majoritatea instituțiilor financiare internaționale creditau Republica Moldova cu o creștere economică de 5% în acest an. cuprins articolul precedent articolul următor


III. Problema transnistreană

În ciuda declarațiilor făcute anterior de către liderul separatist Igor Smirnov precum că toate școlile din regiunea transnistreană vor putea începe noul an școlar în condiții normale, două din cele opt școli cu predarea în grafia latină - liceul românesc "Evrica" din Rîbnița și școala nr. 20 din Tiraspol, la care învață circa 1200 de copii, continuă să fie sigilate, iar orfelinatul din Tighina (Bender) rămîne să fie deconectat de la apeduct.

Cu această ocazie, autoritățile moldovene au chemat comunitatea internațională și mediatorii în problema transnistreană să-și suplimenteze eforturile pentru a influența autoritățile transnistrene în vederea soluționării problemei școlilor cu predare în grafia latină din regiunea transnistreană, iar Misiunea OSCE din Republica Moldova a chemat încă o dată părțile la reluarea negocierilor în format pentagonal, apreciind că problema școlilor este încă departe de o soluție definitivă și că aceasta a servit drept "factor explozibil" care a afectat procesul de negocieri.

Între timp, autoritățile de la Tiraspol au celebrat, la 3 septembrie, cu mare fast cea de-a 14-a aniversare a "independenței" autoproclamatei republici transnistrene, organizînd o paradă militară pentru a-și reafirma încă o dată autosuficiența și a demonstra înalților oaspeți din Rusia, Ucraina, Osetia de Sud și Abhazia că, după cum s-a exprimat chiar liderul transnistrean Igor Smirnov, în prezent Transnistria este în stare să respingă orice agresiune militară cu forțe proprii.

Cîteva zile mai tîrziu, forțele cu destinație specială și milițiile transnistrene au organizat o altă demonstrație de forță, de data aceasta într-o situație reală, luînd cu asalt gara de trenuri și depourile din Tighina (Bender), agresînd fizic mai mulți angajați ai căilor ferate moldovenești și arestînd inginerul-șef al gării și un jurnalist al postului național de televiziune "Moldova 1". Condamnarea celor doi la 15 zile de detenție a fost criticată dur de către autoritățile moldovene, iar Procuratura Generală a Republicii Moldova a declanșat urmărirea penală pe marginea cazului de ocupare forțată a gării și depoului de la Tighina (Bender) și a persoanelor care se fac vinovate de reținerea jurnalistului moldovean.

Situația tensionată din regiunea transnistreană a fost pusă în discuție la 9 septembrie în cadrul ședinței Consiliului permanent al OSCE de la Viena, care, potrivit unui comunicat de presă al ministerului de Externe de la Chișinău, "a condamnat cu vehemență acțiunile de destabilizare" întreprinse de către administrația transnistreană și a chemat la redeschiderea neîntîrziată a școlilor din Tiraspol și Rîbnița, la restabilirea activității normale a sectoarelor de cale ferată din raioanele de est și stabilizarea situației din zona de securitate.

Tot la 9 septembrie, la Chișinău, a sosit într-o vizită de două zile trimisul special al președinției bulgare a OSCE, Petar Stoianov. Vizita lui Stoianov s-a înscris în eforturile OSCE de a încuraja negocierile pe marginea problemei transnistrene și a inclus întrevederi cu Președintele Voronin, ministrul Reintegrării Vasile Șova, alți oficiali moldoveni, precum și cu membri ai administrației transnistrene. La sfîrșitul vizitei, Stoianov s-a declarat profund îngrijorat în legătură cu tensionarea continuă a relațiilor dintre Chișinău și Tiraspol și a chemat cele două părți să-și depășească divergențele la masa de negocieri.

Apelurile repetate din partea OSCE și a altor structuri europene de a relua negocierile par însă a avea răsunet doar la Tiraspol, unde recent Igor Smirnov declara că este gata să poarte negocieri cu Chișinăul în cadrul formatului pentalateral, deoarece "nu există altă perspectivă pentru reglementarea conflictului moldo-transnistrean decît dialogul". În același timp, Chișinăul își păstrează poziția intransigentă exprimată de Președintele Voronin la 27 august, potrivit căreia oficialii moldoveni nu vor mai dialoga cu liderii transnistreni, ci "doar cu cei cărora Tiraspolul li se supune în cel mai direct mod". În viziunea Chișinăului nu există, așadar, altă cale de depășire a actualei situații de criză decît prin eforturile "concertate și susținute" din partea comunității internaționale, ca de exemplu organizarea unei conferințe internaționale cu privire la Moldova și semnarea Pactului de Stabilitate și Securitate pentru Moldova propus de către Președintele Voronin statelor mediatoare, SUA, UE și României. cuprins articolul precedent articolul următor


IV. Relații externe

1. Reuniunea Consiliului interstatal pentru situații excepționale al statelor membre ale CSI

La 7 și 8 septembrie, la Chișinău, și-a ținut lucrările reuniunea Consiliului interstatal pentru situații excepționale al statelor membre ale CSI. Pe parcursul acestor două zile reprezentanții celor 10 state membre ale CSI, participante la for, au examinat și semnat mai multe acorduri și protocoale, cele mai importante fiind: Acordul cu privire la crearea fondului de rezervă al CSI privind acordarea de ajutor statelor ce au avut de suferit în urma situațiilor excepționale, Concepția de colaborare în domeniul monitorizării și prognozării situațiilor excepționale, Convenția normativă și de drept în domeniul prevenirii și înlăturării efectelor situațiilor excepționale și Programul comun de activitate științifică în domeniul prevenirii situațiilor excepționale.

2. Pactul de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est

După semnarea acordurilor de comerț liber cu toate statele-membre ale Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est (PSESE), precum și după încheierea procedurii de ratificare a acestora, cu excepția celui semnat cu Bulgaria, partea moldovenească și-a desemnat reprezentanții săi în componența Comisiei mixte interguvernamentale, create în scopul monitorizării procesului de implementare a prevederilor acestor acorduri. Principalele atribuții ale comisiei în cauză constau în efectuarea analizei și controlului asupra implementării acordurilor bilaterale, discutarea proiectelor concrete de colaborare în diverse domenii de activitate economică a statelor beneficiare ale PSESE și acordarea de asistență pentru realizarea lor. cuprins articolul precedent


V. Studii, analize, comentarii

Politica statală recentă cu privire la consolidarea terenurilor agricole
Felicia Izman, 15 septembrie 2004

Axarea pe problemele reale din agricultură, astfel ca serviciile și piețele agricole slab dezvoltate, precum și dezvoltarea sectoarelor neagricole ale economiei Moldovei ar trebui să fie prioritățile majore ale Guvernului în prezent »»»


Estimări preelectorale
Igor Boțan, 15 septembrie 2004

Estimările din presa autohtonă conform cărora alegerile parlamentare din 2005 ar urma să aibă loc la sfîrșitul lunii mai sau chiar în luna iunie ale aceluiași an trebuiesc tratate cu destulă circumspecție »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect