ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. II, nr. 38, 13-26 septembrie 2004

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Parlament

1.1. Debut de nouă sesiune parlamentară

La 23 septembrie curent, a început sesiunea ordinară de toamnă-iarnă a Parlamentului Republicii Moldova. În mesajul speaker-ului Legislativului de deschidere a ședințelor plenare din cadrul acestei sesiuni au fost punctate cîteva momente-cheie, printre cele mai relevante fiind necesitatea "continuării reformelor economice și sociale", "promovarea insistentă a cursului de integrare europeană, fără a renunța la colaborarea în cadrul comunităților existente (CSI)" ș.a. De asemenea, speaker-ul a îndemnat deputații să lucreze constructiv, să-și onoreze statutul de aleși ai poporului, să nu se "lase atrași înainte de timp în cursa electorală" și să nu stăruie în mod rudimentar asupra obținerii unor dividende electorale în ultimele zile ale mandatului.

Însă felul în care s-a desfășurat prima ședință plenară a Parlamentului denotă faptul că încercările de dezamorsare a disputelor intraparlamentare nu-și vor avea efectele scontate. Numai asupra ordinii de zi a ședințelor și a problemelor ce urmează a fi examinate de Parlament în primele 2 săptămîni după vacanță s-au purtat discuții aprinse timp de aproape 2 ore. Temele dezbătute au pornit de la propunerile reprezentanților opoziției de a forma comisii parlamentare speciale pentru examinarea situației protestatarilor de la Compania "Teleradio-Moldova" și a școlilor moldovenești din regiunea transnistreană a căror activitate este blocată.

Cu toate acestea, în privința problemei blocării activității școlilor cu predare în baza grafiei latine din regiunea transnistreană deputații din toate fracțiunile parlamentare au acceptat practic în unanimitate să emită o declarație comună. Conform textului declarației în cauză, Parlamentul Republicii Moldova se arată profund îngrijorat de continuarea blocării de către autoritățile autoproclamate de la Tiraspol a activității școlilor moldovenești din regiunea transnistreană care funcționează în baza programelor de învățămînt ale Republicii Moldova. Legislativul a făcut apel către Consiliul Europei, parlamentele statelor Uniunii Europene, Comunitatea Statelor Independente, organizațiile internaționale pentru a lua atitudine în vederea soluționării problemei în cauză. De asemenea, s-a adresat parlamentelor statelor-garante - Federația Rusa și Ucraina - rugămintea de a se implica mai activ în procesul de soluționare a problemelor legate de funcționarea școlilor moldovenești din Transnistria.

1.2. Acte legislative

Prin Legea pentru modificarea Codului Fiscal s-a stabilit că comercializarea bunurilor întreprinderilor cuprinse în programul de privatizare, în care statul deține mai mult de o pătrime din capitalul social, se va organiza de către Departamentul Privatizării, în modul stabilit pentru privatizarea patrimoniului public. În prezent legislația prevede că Departamentul Privatizării organizează comercializarea tuturor bunurilor sechestrate ale întreprinderilor incluse în programul de privatizare.

Legea pentru modificarea Codului de procedură civilă introduce dispoziții noi, potrivit cărora la examinarea cauzei în procedură de recurs președintele ședinței este în drept să limiteze luările de cuvînt ale reprezentaților părților, dacă aceștia se abat vădit de la fondul recursului, iar argumentele expuse nu au legătură cu motivarea recursului.

În practica instanțelor judecătorești s-au constatat abateri de la sensul acordat inițial normelor de punere în aplicare a noului Cod de procedură penală. Această situație a determinat Legislativul să adopte Legea pentru interpretarea Codului de procedură penală. Aceasta prevede:

  1. Dacă se schimbă competența cauzelor penale, acestea se transmit după competență pentru judecare în fond, în cazul în care acestea nu se află în faza de terminare a procesului penal.
  2. Dacă judecătorii care judecă cauzele penale aflate în faza de terminare sînt transferați în alte instanțe judecătorești sau eliberați din funcție, ei vor termina judecarea acestor cauze.
  3. Dacă judecătorii care judecă cauza aflată în faza de terminare nu au fost transferați sau eliberați din funcție, ei termină judecarea cauzei și pronunță hotărîrea respectivă în numele instanței judecătorești care a judecat această cauză.
  4. Apelurile și/ sau recursurile împotriva hotărîrilor judecătorești date în condițiile art.4 al Legii interpretate se vor judeca de instanța judecătorească ierarhic superioară instanței care a judecat cauza respectivă.

Unul din actele legislative cu implicații majore în viitor, aprobat săptămîna trecută de Parlament, este Legea pentru ratificarea Acordului privind comerțul liber între Republica Moldova și Republica Bulgaria. Acordul, ratificat în preajma vizitei oficiale la Chișinău a Președintelui Bulgariei, are drept scop crearea unui regim de comerț liber între Republica Moldova și Bulgaria și este bazat pe practicile și exigențele OMC.

În calitate de obiective ale Acordului sînt declarate: promovarea comerțului reciproc și dezvoltarea relațiilor economice; asigurarea condițiilor pentru desfășurarea unei concurențe loiale în comerțul dintre Părți; contribuirea la înlăturarea barierelor tarifare și netarifare din calea comerțului; crearea premiselor necesare pentru dezvoltarea cadrului juridic, cooperării și colaborării bilaterale în diferite domenii de activitate.

Adoptarea legii de față consemnează încheierea procedurii de ratificare a acordurilor de comerț liber cu toate statele membre ale PSESE.

(Pentru mai multe detalii cu privire la conținutul actelor legislative sus-menționate a se vedea "Comentarii legislative" pe site-ul ADEPT). cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

2.1. Remanieri

Remanierile de cadre guvernamentale operate în această perioadă au vizat eliberarea lui Mihail Știrban din funcția de vicedirector general al Departamentului Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului și a lui Gheorghe Stratan din funcția de consilier al viceprim-ministrului.

2.2. Hotărîri

  • În vederea realizării prevederilor articolului 163 alin.(2) al Codului cu privire la știință și inovare al Republicii Moldova nr. 259-XV din 15 iulie 2004, Guvernul a dispus crearea Agenției de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, prin fuziunea Agenției de Stat pentru Protecția Proprietății Industriale și Agenției de Stat pentru Drepturile de Autor.

  • La 17 septembrie, Guvernul a dispus crearea unui comitet care va avea sarcina să supravegheze și să monitorizeze desfășurarea recensămîntului populației Republicii Moldova, preconizat pentru luna octombrie a anului curent. În atribuțiile acestui organism va intra, de asemenea, și monitorizarea realizării Memorandului de înțelegere cu Agenția suedeză pentru dezvoltare și cooperare internațională, Departamentul dezvoltare internă al Marii Britanii și Consiliul Europei, care au acordat mijloace financiare pentru organizarea recensămîntului.

  • Mai mulți observatori întrevăd o relație cauzală între declarațiile președinților Federației Ruse și Ucrainei de la summit-ul CSI de la Astana, Kazahstan, care au dat de înțeles că statele lor dezaprobă restricțiile economice impuse Tiraspolului de către Chișinău, și adoptarea unui proiect de amendamente la articolul 121 din Titlul IV al Codului fiscal. Amendamentele promovate de Executiv prevăd majorarea accizelor la produsele alcoolice importate din țările care nu sînt membre ale Organizației Mondiale a Comerțului (OMC). Pe de altă parte, se consideră că avansarea acestei inițiative legislative se datorează doar rigorilor asupra cărora insistă de mai mult timp OMC, organizație la care Republica este parte, și că adoptarea proiectului de lege în cauză nu constituie decît o simplă coincidență temporală cu recentele evenimente de la summit-ul CSI.

    Astfel, la importul de bere fabricată din malț, de vin spumos, precum și la cel de alte vinuri și must din struguri a căror fermentare a fost împiedicată prin adaos de alcool se va aplica un acciz în mărime de 10 lei la litru, iar la importul vermuturilor și altor vinuri din struguri aromate cu plante sau substanțe aromatizante, de băuturi fermentate, obținute din sucuri de fructe, cidru sau hidromel - 12,5 lei.

    În prezent la importul de bere fabricată din malț se aplică un acciz de 1 leu la litru, iar la celelalte băuturi alcoolice - 10% din cost, dar nu mai puțin de 1,50 (vermuturi) sau 2,50 lei per litru.

    La alcoolul etilic nedenaturat sau distilate ale alcoolului etilic va fi aplicat un acciz de 30 de lei pentru un litru.

    În situația în care amendamentele respective vor fi aprobate și de Parlament, drept rezultat se așteaptă o scumpire a produselor alcoolice importate din alte state decît cele membre ale OMC și o scădere a cotei importurilor unor astfel de produse pe piața moldovenească.

  • Cea mai importantă moțiune guvernamentală, adoptată în perioada de referință, se referă la avizarea proiectului Legii bugetului de stat pentru anul 2005. Acesta este construit pe o creștere a Produsului Intern Brut (PIB) de 6%, pînă la 36,7 mlrd lei, pe o rată medie a inflației de 8,9% și pe un curs al monedei naționale de 12,7 lei pentru 1 USD.

    Bugetul de stat pentru anul viitor prevede venituri în sumă de 7 mlrd 473 mln lei, cu 836,8 mln lei sau cu 12,6% mai mult decît în anul 2004, cheltuieli în sumă de 7 mlrd 724 mln lei și un deficit bugetar de 251 mln lei, dintre care 100 mln lei se preconizează a fi obținute de pe urma vînzării hîrtiilor de valoare de stat.

    La capitolul alocațiilor sociale, cele mai mari cheltuieli, de 1 mlrd 35 mln lei, sînt prevăzute pentru sistemul ocrotirii sănătății, cu 224,3 mln lei mai mult decît în anul 2004. Pentru acoperirea cheltuielilor din învățămînt sînt prevăzute 428 mln lei (în 2004 - 386 mln lei), pentru instituțiile de menținere a ordinei și securității - 450,7 mln lei, pentru Armata Națională - 115,7 mln de lei (în 2004 - 112,6 mln lei), pentru justiție - 95 mln lei (în 2004 - 82 mln lei), iar pentru întreținerea misiunilor diplomatice - 110,4 mln lei (în 2004 - 107,5 mln lei).

    Proiectul bugetului pentru anul 2005 aduce cu sine și cîteva inovații în raport cu anii precedenți. Dintre acestea cele mai importante sînt: introducerea unor taxe noi; stabilirea unei rezerve de 336 mln de lei pentru implementarea treptată a Legii privind sistemul de stabilire a salariilor în sectorul bugetar și a indemnizațiilor pentru funcționarii publici, act legislativ care urmează încă a fi aprobat de Parlament; formarea unui fond în mărime de 65 mln lei pentru susținerea înființării plantațiilor viticole etc.

  • Printr-o altă moțiune guvernamentală a fost aprobat proiectul bugetului asigurărilor sociale pentru anul 2005. Acesta prevede venituri în sumă de 3 mlrd 485,9 mln lei, cu 710 mln lei mai mult în raport cu anul 2004. Potrivit BASA-press, cheltuielile de asistență socială sînt prevăzute la nivelul veniturilor.

    Proiectul în cauză prevede ca agricultorii și fermierii, care își prelucrează independent loturile, să achite o contribuție socială fixă de 744 lei pentru asigurarea unei pensii minime, deși mai judicios ar fi fost dacă contribuția pentru fermieri ar fi fost calculată la fel ca și în anul de față, în funcție de fertilitatea pămîntului din proprietate, pe grad/hectar.

    Documentul ia în considerație interesele cetățenilor moldoveni aflați la munci peste hotare, care, dacă vor dori, vor putea să-și asigure o pensie de stat, achitînd în 2005 suma de 1374 lei. Porivit documentului adoptat de Executiv, muncitorii migranți vor avea dreptul să achite această contribuție și pe anii precedenți, dar nu mai mult de cinci ani.

    În același timp, pentru anul viitor patronii urmează să achite pentru fiecare angajat 27% din fondul de salarizare, iar angajatul va trebui să achite o cotizație în mărime de 2% din salariul încasat.

cuprins articolul precedent articolul următor


3. Președinție

3.1. Decrete

Șeful statului, Vladimir Voronin, a decretat eliberarea lui Alexandr Petkov din funcția de consilier al Președintelui Republicii Moldova în problemele de politică externă și a lui Eugeniu Clim din funcția de președinte al Comisiei Electorale Centrale (CEC). Potrivit textului decretelor respective, ambii funcționari publici au fost disponibilizați din proprie voință, ultimul motivîndu-și decizia, la solicitarea unor mijloace de informare în masă, prin starea nesatisfăcătoare a sănătății sale. cuprins articolul precedent articolul următor


II. Politici economice

1. Nu este exclusă o ieftinire a gazelor naturale

Moldova și Federația Rusă vor renegocia protocolul de modificare a acordului care vizează aplicarea TVA pentru gaze și produse petroliere. La întrevederea informală de la Astana, Kazahstan, dintre prim-ministrul Republicii Moldova Vasile Tarlev și omologul său rus Mihail Fradkov s-a decis ca în timpul apropiat să fie revăzut Acordul privind principiile generale de aplicare a impozitelor indirecte. Potrivit acestuia, TVA se aplică după principiul destinației pentru toate produsele cu excepția gazelor naturale și a produselor petroliere. Partea moldovenească a solicitat să fie exclusă definitiv actuala cotă de TVA pentru gaze și produse petroliere de 18%. Premierul rus a acceptat inițiativa Chișinăului.

Această decizie a Moscovei, susțin experții, este binevenită și demnă de a fi salutată, deoarece în cazul în care Moscova va satisface solicitarea Chișinăului, nu este exclus scenariul unei ieftiniri a gazelor importate din Federația Rusă. Inițiativa Chișinăului survine în momentul în care și în Codul fiscal al Federației Ruse au fost introduse modificări ce prevăd o TVA la cota zero pentru toate produsele exportate.

Totodată, anticipînd o evoluție a evenimentelor, o eventuală ieftinire a gazelor naturale, după cum am menționat anterior, va fi condiționată și de cursul negocierii prețurilor de către societatea Moldovagaz și concernul rus Gazprom, acesta din urmă solicitînd în mai multe rînduri majorarea tarifelor pentru gazele furnizate Republicii Moldova.

2. Restanțele la plata salariilor sînt în creștere

Recent, din inițiativa șefului Cabinetului de miniștri a fost creat un grup de lucru guvernamental, format din reprezentanți ai mai mult ministere și departamente, cu misiunea de a evalua situația privind plata salariilor și achitarea restanțelor salariale, după ce s-a constatat că, potrivit datelor Departamentului de Statistică și Sociologie (DSS), există restanțe la remunerarea muncii. În același timp, factori de decizie din cadrul Ministerului de Finanțe au declarat că începînd din luna martie 2002 nu există datorii la plata pensiilor și salariilor angajaților bugetari, precum și că au fost lichidate toate datoriile istorice, iar salarizarea se efectuează lunar numai în numerar.

Noua comisie urmează să întreprindă, potrivit declarațiilor făcute de primul-ministru, "măsuri extraordinare și urgente" de lichidare a restanțelor agenților economici pentru remunerarea muncii angajaților, în caz de constatare a acestora. Grupul va efectua un control strict al procesului de achitare a salariilor de către agenții economici și va asigura mobilizarea tuturor întreprinderilor, instituțiilor vizate și sindicatelor de ramură pentru achitarea la termen a salariilor lucrătorilor, conform legislației în vigoare.

Potrivit unui raport al DSS, restanțele salariale totale pe economie erau la 1 august a.c. de 187 milioane lei. Cele mai mari restanțe la plata salariilor au fost înregistrate pentru lucrătorii din agricultură, respectiv 95,16 milioane lei, în învățămînt datoriile la remunerarea muncii au crescut cu aproape 1,5 milioane lei. Salariul mediu pe economie a fost în luna august de 1150 de lei (95 USD). Cel mai mare salariu în august l-au avut angajații din instituțiile financiare și bancare - în medie 3 583 de lei. Salariile medii pentru angajații din învățămînt și sănătate au fost de 716 lei și 863 lei, respectiv. Valoarea estimativă a coșului minim de consum în luna august a fost de 1386 lei (116,13 USD).

3. Problema datoriei externe

Datoria externă brută a Republicii Moldova a fost evaluată la 30 iulie a.c. în mărime de 1 miliard 896,32 milioane USD, se arată într-un raport al Băncii Naționale referitor la evoluția datoriei externe. Din acestea datoriile Guvernului dețin o cotă de 36,2% în total, ale Băncii Naționale - 7%, ale băncilor comerciale - 2,4% și ale altor sectoare - 54,4%. Tot în acest raport este inclusă și datoria pentru resursele energetice în mărime de 295,26 milioane USD. Datoria publică și public garantată, care implicit include datoriile Guvernului și BNM, precum și datoria privată garantată de Guvern, este în mărime de 874,62 milioane USD. Cea mai mare pondere în datoria externă a Republicii Moldova este deținută de împrumuturi și titluri de angajamente, inclusiv arieratele la ele - 71,4% din total.

Istoria economică postbelică cunoaște numeroase cazuri cînd țările care nu dispuneau de suficiente resurse financiare acceptau datorii externe temporare pentru a realiza progrese economice durabile în interior. Din păcate, aceasta nu este și cazul Moldovei. Datoria externă totală de 1,9 miliarde USD este echivalentă cu 84% din PIB pentru 2003, nivel care este mult peste media pe categoria țărilor subdezvoltate - circa 35%. În proiectul Legii bugetului de stat pentru 2005, aprobat de Guvern, este prevăzut că pentru achitarea datoriei externe a statului în anul viitor vor fi alocate 31,2 milioane USD. Pentru achitarea datoriei externe de bază, garantată de Guvern, vor fi alocate 28,8 milioane USD, iar pentru plata dobînzii - 2,4 milioane USD. Pe parcursul ultimilor ani, Moldova s-a aflat într-o stare permanentă de insolvabilitate tehnică, pe care, cel puțin în mod indirect, o recunoștea de fiecare dată cînd tergiversa achitarea următoarei tranșe din datorie pînă în ultima clipă a scadenței sau cînd solicita disperat o nouă restructurare a datoriilor.

4. Anul agricol bun nu temperează suficient inflația

Producția record de grîu de anul acesta (830 mii tone), pe lîngă creșterea substanțială a consumului, va ajuta Republica Moldova sa realizeze un ritm înalt de creștere economică. O estimare anunțată de autorități în mai multe rînduri arată că acesta ar putea atinge 7% din PIB, nivel situat peste prognoza inițială de creștere pentru acest an (6%), precum și peste estimările ulterioare, care avansau cifre precum 6,5%. Contribuția anului agricol bun se face simțită însă mult mai puțin prin efecte benefice în evoluția ratei inflației.

În ciuda producției record, prețurile produselor agroalimentare au întîrziat să consemneze scăderi semnificative. Astfel, la nivelul întregului sector, prețurile s-au majorat chiar cu 0,2%, cele mai mari creșteri înregistrîndu-se la carne (plus 3,4% la prețul cărnii de porc, plus 1,8% la carnea de vită, plus 1,3% pentru preparatele din carne). În aceste condiții, rata inflației a coborît la 0,5% în luna august, de la nivelul record de 1,3% atins în iulie, însă s-a situat cu 0,2 puncte peste nivelul consemnat în luna august a anului trecut. În creștere s-a situat, astfel, și rata anuală a inflației, care a ajuns în august la 12,4%.

Alături de creșterea prețurilor la produsele agroalimentare, la inflația din august au mai contribuit scumpirile la produsele petroliere importate. La combustibili prețurile au crescut cu 12%. Prima lovitură a scumpirii carburanților au primit-o șoferii amatori, care se văd siliți să-și micșoreze consumul pe măsura buzunarelor. Tot ce presupune transport de persoane sau de mărfuri va fi mai costisitor, și astfel va fi inclus în prețurile produselor sau al tarifelor, fiindcă toate mărfurile au în structura lor costuri legate de transport. În medie, costurile de transport vor crește cu 2-5% și se vor vedea în măriri de prețuri la mai toate produsele.

Cu siguranță că unii comercianți vor încerca scumpiri mai puternice, dar nu credem că vor avea șanse să reziste. Piața s-a așezat și nu mai acceptă măriri de 30% ale prețurilor cu argumentul costurilor. Deși sînt în pragul alegerilor, nu este exclus ca guvernanții să fie siliți să ridice și prețurile transportului public. Este evident că mai devreme sau mai tîrziu o să apară un efect al scumpirilor carburanților. Pentru moment scumpirile carburanților au fost simțite de către agenții economici care trebuie să-și reducă din costuri sau să le acopere cerînd mai mulți bani pe un produs.

În prima jumătate a anului, creșterile de prețuri s-au suprapus pe o expansiune a consumului cu 9%, acesta contribuind la creșterea PIB-ului în primele șase luni cu 6,1% în termeni reali. Vînzările au avansat în această perioadă cu 14,1%. Din păcate, o mare parte a creșterii consumului a fost susținută de mărfurile aduse din străinătate. Importurile au avansat, astfel, mult peste creșterea consemnată de exporturi, așa încît, în primul semestru al anului 2004, soldul balanței comerciale a înregistrat un deficit de 380 milioane USD. cuprins articolul precedent articolul următor


III. Problema transnistreană

La o lună de la începerea noului an școlar, liceul "Lucian Blaga" din Tiraspol și liceul românesc din Rîbnița rămîn închise, iar părinții celor aproximativ 1200 de elevi ai acestor două instituții sînt supuși unor persecuții continue din partea autorităților transnistrene, de la amenințări cu urmărirea penală și privarea de drepturile părintești pînă la impunerea unor amenzi administrative pentru refuzul de a-și transfera copiii la alte școli.

UE, OSCE, Consiliul Europei și statele mediatoare și-au reînnoit apelurile către autoritățile transnistrene de a permite funcționarea normală a celor două școli, iar Parlamentul moldovean a adoptat în sfîrșit o declarație în care condamnă acțiunile autorităților transnistrene față de școlile românești din regiune și a hotărît să trimită la sfîrșitul lunii septembrie o delegație de parlamentari moldoveni la Moscova care vor discuta problema școlilor cu colegii lor ruși. Între timp, Ministerul Educației al Republicii Moldova a adoptat un plan de măsuri pentru sprijinirea celor opt școli moldovenești cu predarea în grafia latină din regiunea transnistreană. Acestea includ îmbunătățirea bazei tehnico-materiale, asigurarea cu materiale didactice, acordarea ajutorului financiar pentru reparație și asigurarea hranei fără plată pentru elevii claselor 1-4.

În timp ce situația de pe teren a rămas practic neschimbată față de acum două săptămîni, subiectul transnistrean a fost abordat în mai multe discursuri ale unor personalități politice importante din țară și străinătate. Astfel, Președintele rus Vladimir Putin a declarat în cadrul unei conferințe de presă susținute pe 16 septembrie în cadrul summit-ului CSI de la Astana, Kazahstan, că deși Rusia nu se va opune extinderii formatului actual de negocieri în problema transnistreană, un asemenea pas ar fi inutil și ar putea transforma negocierile în "vorbăraie" fără sens. Președintele ucrainean Kucima, prezent la conferința de presă, a calificat și dînsul drept inutilă modificarea formatului pentalateral de negocieri și a regretat eșecul Guvernului moldovenesc de a semna așa-zisul "Memorandum Kozak", care, potrivit lui Kucima, a constituit o șansă reală pentru ieșirea din situația de criză. În plus, Kucima a declarat că conflictul nu poate fi soluționat cu ajutorul unor sancțiuni economice sau prin mijloace militare și că Ucraina nu sprijină "blocada economică" instituită de către Guvernul moldovenesc împotriva Transnistriei.

Între timp, Președintele Voronin, care nu a participat la summit-ul de la Astana pe motiv că acesta nu ar fi abordat chestiuni destul de importante, a chemat în repetate rînduri comunitatea internațională să se implice în soluționarea problemei transnistrene. Voronin a solicitat instituirea unei misiuni internaționale de monitorizare a segmentului transnistrean a frontierei moldo-ucrainene, dar și înlocuirea actualelor forțe pacificatoare, care ar sprijini regimul transnistrean, cu căști albastre internaționale.

Problema transnistreană a constituit unul din subiectele principale abordate în cadrul vizitei la 23 septembrie la Chișinău a Secretarului General al NATO, Jaap de Hoop Scheffer. După o serie de întîlniri cu Președintele Voronin, ministrul de Externe și cel al Apărării, oficialul NATO a ținut o conferință de presă la care a declarat că comunitatea internațională trebuie să se implice în reglementarea transnistreană. Deși NATO nu are un rol direct în acest proces, Alianța este interesată în găsirea unei soluții echitabile și definitive a conflictului. De Hoop Scheffer a reiterat poziția NATO potrivit căreia Rusia trebuie să-și îndeplinească obligațiile asumate în 1999 la Istanbul și să-și retragă neîntîrziat militarii și armamentul de pe teritoriul Republicii Moldova și s-a oferit să acorde sprijin Moldovei în acest proces.

Mai mulți observatori au interpretat neparticiparea Președintelui Voronin la summit-ul CIS de la Astana drept o dovadă a reorientării eforturilor acestuia în vederea soluționării problemei transnistrene de la est spre vest. Această schimbare de direcție a fost salutată de o bună parte a opoziției politice din țară și a fost sprijinită de înalți oficiali europeni precum Secretarul General al NATO. În aceleași timp, Președintele Voronin refuză categoric să discute cu autoritățile transnistrene și a lansat în ultimul timp o serie de acuzații la adresa celor două state mediatoare, Rusia și Ucraina, precum că acestea ar acorda sprijin regimului transnistrean. Declarațiile făcute în ultimul timp în acest sens de către Președintele Voronin par să fie tot mai mult inspirate de comentariile analistului de la "The Wall Street Journal", Vladimir Socor, un cunoscut adept al internaționalizării eforturilor de reglementare transnistreană cu excluderea Rusiei, comentarii care sînt publicate cu regularitate pe prima pagină a oficiosului guvernamental "Moldova suverană". Mizînd doar pe vectorul vestic și antagonizînd actorii principali, se pare că autoritățile moldovene au din ce în ce mai puține șanse de a rezolva o criză multidimensională și cu importante ramificații regionale cum este problema transnistreană. cuprins articolul precedent articolul următor


IV. Relații externe

1. Summit-ul CSI

În perioada 15-16 septembrie, la Astana, Kazahstan, a avut loc summit-ul ordinar al CSI. Delegația moldovenească la această reuniune a fost condusă de prim-ministrul Vasile Tarlev, opinia publică moldovenească fiind surprinsă și contrariată de refuzul Președintelui Vladimir Voronin de a face și el deplasarea în capitala kazahă, acest lucru constituindu-se, nu fără aportul presei, într-o adevărată senzație. După cum era de așteptat, în urma evenimentelor produse la summit-ul CSI de la Ialta, în luarea sa de cuvînt Vasile Tarlev a adus mai multe critici la adresa situației din cadrul Comunității, care, potrivit lui, "n-a devenit un mecanism eficient de asigurare a parteneriatului reciproc avantajos, de apropiere a popoarelor și statelor". În aceeași ordine de idei, premierul moldovean a menționat că "deocamdată se respectă insuficient acordurile de formare în CSI a unei zone a liberului schimb, de armonizare a legislației economice și coordonare a eforturilor în alte sfere de activitate economică", atrăgînd atenția asupra faptului că potențialul statelor CSI în acest domeniu rămîne a fi încă nevalorificat. În consecință, prim-ministrul moldovean s-a arătat nemulțumit de existența multiplelor bariere tarifare și netarifare în comerțul reciproc, de neonorarea angajamentelor economice asumate și de lipsa unui sistem eficient de plăți și decontări în relațiile comerciale din cadrul Comunității.

Cu titlu de recomandare, Vasile Tarlev a reiterat necesitatea accelerării procedurilor de intrare în vigoare a documentelor semnate în acest domeniu și conjugării eforturilor comune în direcția înlăturării piedicilor birocratice și a barierelor comerciale, una dintre soluțiile posibile în acest sens fiind, în opinia oficialului moldovean, transpunerea rigorilor OMC în zona CSI.

În pofida mesajelor inspirate ale șefilor de state, concluzia esențială care putea fi trasă la încheierea reuniunii de la Astana este că CSI s-a transformat într-un club politic de dezbateri, util ca exercițiu oratoric, dar ineficient pe plan economic și comercial. Tocmai din această cauză, Moldova trebuie să se orienteze definitiv spre integrarea în structurile UE, mult mai productive din punct de vedere al eficienței integraționiste economice și comerciale. În același timp, piețele estice pot fi ușor păstrate și pe baze bilaterale, fără participarea în CSI.

Ca și în cazul summit-ului informal al CSI din iulie 2004, de la Moscova, participanții la reuniunea din Astana au adoptat o adresare către OSCE, care reia mai multe teze și propuneri avansate de liderii statelor membre ale CSI vara aceasta. Documentul reia problemă ratificării de către toți membrii OCSE a Acordului privind adaptarea Tratatului FACE, evocă necesitatea impulsionării activității OSCE în direcția combaterii terorismului, fiind evidențiată necesitatea extinderii Strategiei OSCE de contracarare a pericolelor asupra stabilității și securității, semnată în 2003, la Maastriht, recomandă OSCE-ului să participe "constructiv" la reglementarea conflictelor regionale pe tot spațiul său, în cadrul formatului de negocieri și a mecanismelor deja existente. Cu toate că în ultima perioadă Președintele Voronin a dat de înțeles în mod repetat că actualul format de negocieri în problema transnistreană trebuie reconsiderat, partea moldovenească a subscris textului adresării respective.

Adresarea recomandă, de asemenea, elaborarea unor criterii unice de apreciere a proceselor electorale, efectuarea unei analize comparate a legislației electorale și practicii judiciare a țărilor membre ale OSCE, evitarea practicilor de focalizare a activității în direcția monitorizării situației politice, perfecționarea procedurii de numire a șefilor misiunilor etc.

Dincolo de acestea, OSCE-ului i-a fost adusă și o învinuire ciudată, precum că aceasta ar fi culpabilă, potrivit serviciului de presă al Ministerului rus de Externe, pentru "condițiile economice inegale în care activează membrii OSCE". A învinui OSCE de acest lucru e echivalent cu a-i aduce acuzații Consiliului Europei pentru că drepturile omului se respectă inegal de statele sale membre. Întrucît este o evidență, greu se pretează înțelegerii de ce astfel de acuzații nu vizează statele concrete care se fac vinovate de încălcarea unor atare condiții, cu atît mai mult cu cît majoritatea statelor CSI tergiversează sau chiar neglijează procesul de asimilare a standardelor OMC.

2. GUUAM

Pe 23 septembrie, la puțin timp de la aprobarea de către Guvern a proiectului de lege pentru ratificarea Acordului cu privire la crearea zonei de comerț liber între statele-membre ale GUUAM, o delegație a Parlamentului Republicii Moldova, condusă de vicepreședintele acestuia Mihail Camerzan, a participat la ședința de constituire a Adunării parlamentare a GUUAM. Declarația cu privire la constituirea acestui for, precum și regulamentul ce vizează regimul de funcționare a acestuia au fost semnate de Azerbaidjan, Georgia, Moldova și Ucraina.

Potrivit documentelor în cauză, Adunarea parlamentară a GUUAM urmează să contribuie la perfecționarea bazei juridice în domeniul comercial-economic, cultural și politic, la implementarea deciziilor șefilor de state din componența GUUAM, la consolidarea și dezvoltarea instituțiilor democratice din această zonă. Documentele de constituire a acestui for interparlamentar prevăd desfășurarea reuniunilor acestuia o dată pe an și instituie Biroul și trei comitete specializate în domeniile politico-juridic, comercial-economic și cultural-umanitar în calitate de organe de conducere ale Adunării parlamentare. cuprins articolul precedent


V. Studii, analize, comentarii

Povara datoriilor ne amenință tot mai mult
Iurie Gotișan, 29 septembrie 2004

Problema arieratelor apasă tot mai mult asupra sistemului economic care într-un sfîrșit riscă să deturneze economia țării încă destul de fragilă. Aceasta vine acum și spune răspicat că ansamblul arieratelor este de aproape 30% echivalent PIB, în ciuda creșterii acestuia în anii din urmă și în ciuda ștergerilor masive de arierate "istorice", ștergeri decretate de Guvernul Tarlev în ultimii ani în special pentru întreprinderile de stat »»»


Summit-ul de la Astana: o confirmare a crizei CSI
Igor Boțan, 29 septembrie 2004

Faptul că Președintele Voronin a renunțat să profite de summit-ul CSI de la Astana pentru a discuta cu președinții Putin și Kucima pe marginea conflictului transnistrean arată că potențialul pentru negocieri în vederea soluționării conflictului transnistrean cu participarea Rusiei și Ucrainei este epuizat complet »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect