ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. II, nr. 40, 18 octombrie - 31 octombrie 2004

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

I. Activitatea instituțiilor publice

1. Parlament

În perioada de referință organul legislativ a dezbătut preponderent proiectul legii bugetului de stat și proiectul bugetului asigurărilor de stat pentru anul 2005. Examinarea tematică a proiectelor s-a desfășurat conform procedurii obișnuite, fiind audiați miniștrii Finanțelor și Economiei, cărora deputații din toate fracțiunile le-au pus întrebări de precizare. Reprezentanții opoziției au remarcat lipsa unei strategii durabile de dezvoltare economică, iar cei ai majorității parlamentare au criticat finanțarea insuficientă a unor domenii, printre care învățămîntul și agricultura. Opoziția a apreciat ca insuficiente resursele acordate sferei sociale, în timp ce majoritatea parlamentară a considerat că finanțarea pentru domeniile respective a crescut și acest lucru este deja unul pozitiv.

Legi adoptate:

  • Legea cu privire la Agentul guvernamental la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului are menirea de a eficientiza realizarea obligațiilor statutare cu privire la asigurarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, pe care Republica Moldova și le-a asumat o dată cu aderarea la Convenția Europeană a Drepturilor Omului. Conform articolului 35 al Regulamentului Curții Europene a Drepturilor Omului, părțile contractante sînt reprezentate de către agenți care pot fi asistați de către consilieri sau avocați. Norma respectivă are un conținut restrîns și adoptarea unui cadru legal în domeniu rămîne la discreția statelor membre.

    Agentul guvernamental la CEDO va avea drept competență prioritară să reprezinte interesele Guvernului în fața Curții Europene pentru Drepturile Omului - organ de jurisdicție internațională. Statutul, structura și modul de organizare a activității Agentului guvernamental trebuie să corespundă exigențelor menite să asigure buna funcționare a justiției.

    Legea votată de Parlament reglementează: a) statutul Agentului guvernamental și condițiile de numire în funcție; b) atribuțiile și modul de funcționare; c) drepturile și obligațiile; d) colaborarea și interacțiunea Agentului guvernamental cu alte instituții și organizații naționale. Agentul guvernamental va avea calitatea de membru al serviciului diplomatic al Republicii Moldova, reieșind din statutul acestuia de reprezentare a intereselor statului în fața unei instituții de jurisdicție internaționale.

    Anterior, prin Legea din 26 iulie 2001, Republica Moldova a ratificat Acordul European privind persoanele participante la proceduri în fața Curții Europene a Drepturilor Omului care prevede că persoanele respective se bucură de imunitate de jurisdicție în privința declarației făcute oral sau în scris în fața Comisiei sau a Curții, ca și în privința actelor pe care le prezintă acestora.

  • Legea cu privire la formarea bunurilor imobile are drept obiect principal formarea bunurilor imobile în baza imobilelor deja existente și înregistrate în registrul bunurilor imobile. Formarea bunului imobil poate fi realizată în orice scopuri ce nu contravin legislației, inclusiv în scopul: a) transmiterii sectoarelor de teren în proprietate sau folosință persoanelor fizice sau juridice; b) efectuării tranzacțiilor cu bunurile imobile; c) dezvoltării sectorului de teren, prin construirea sau reconstruirea clădirilor și altor construcții amplasate pe acest teren; d) împărțirea bunului imobil aflat în proprietate comună; e) atribuirii în natură a cotei-părți a fondatorului din patrimoniul persoanei juridice; f) schimbului sectoarelor de teren, inclusiv pentru amplasarea lor compactă; g) separării sau comasării bunurilor imobile în legătură cu reorganizarea sau desființarea persoanei juridice; h) vînzării la licitație a unei porțiuni a sectorului de teren și/sau a unei părți etc.

    Legea determină căile de formare a bunurilor imobile noi: separarea; divizarea; comasarea; combinarea. Proiectele de formare a bunurilor imobile se coordonează cu serviciile competente ale autorităților administrației publice locale. Este determinată modalitatea de înregistrare și formare a terenurilor agricole în cazul în care sînt dobîndite mai multe sectoare de teren cu hotare comune. Sînt reglementate toate procesele conexe procedurii de formare a bunurilor imobile: depunerea cererii de formare a bunurilor imobile; examinarea și verificarea actelor; evaluarea bunurilor imobile formate; efectuarea coordonărilor tehnice; înregistrarea bunului nou-format de către registrator în registrul bunurilor imobile cu eliberarea documentelor ce confirmă formarea noilor bunuri imobile.

  • Legea pentru ratificarea acordului între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Republicii Albania privind promovarea și protejarea reciprocă a investițiilor a fost adoptă în preajma vizitei oficiale în RM a Președintelui Republicii Albania. Parlamentul a ratificat acordul dintre cele două țări cu privire la promovarea și protejarea reciprocă a investițiilor.

    Acordul ratificat va stabili principiile juridice de bază menite să întărească colaborarea comercial-economică, să încurajeze și să creeze condiții favorabile pentru investițiile persoanelor fizice și juridice unui stat pe teritoriul celuilalt stat. Părțile contractante și-au asumat obligațiunea să asigure managementul, menținerea, utilizarea, posedarea sau repartizarea pe teritoriul său a investițiilor investitorilor celeilalte părți contractante, să se abțină de la orice măsuri discriminatorii sau nejustificate.

(Pentru mai multe detalii cu privire la conținutul actelor legislative sus-menționate a se vedea "Comentarii legislative" pe site-ul ADEPT). cuprins articolul precedent articolul următor


2. Guvern

Hotărîri

  • Guvernul a adoptat hotărîrea nr. 1128 cu privire la aprobarea Concepției Sistemului Informațional Medical Integrat (SIMI). În conformitate cu concepția respectivă, SIMI este un ansamblu organizatoric de elemente (persoane, harduri, softuri, algoritmi și proceduri), aflate în interacțiune și care asigură colectarea, transmiterea, centralizarea, stocarea, prelucrarea și vizualizarea informațiilor, în scopul soluționării problemelor complexe de examinare a pacienților și de dirijare a serviciilor de sănătate. SIMI este destinat colectării (actualizării) și analizei datelor despre evenimentele ce au loc în sistemul de sănătate și transformării lor în informații utilizate în procesul de luare a deciziilor privind profilaxia maladiilor, tratamentul și reabilitarea pacienților, gestionarea eficientă a resurselor din instituțiile medico-sanitare publice și private.
  • A fost dată publicității Hotărîrea Guvernului nr. 1146 din 15.10.2004 cu privire la creditele preferențiale pentru unele categorii de populație. În conformitate cu hotărîrea respectivă, se recomandă băncilor comerciale să acorde credite preferențiale categoriilor de populație care, în condițiile legii, beneficiază de acest drept. S-a stabilit că, anual, în bugetul de stat vor fi prevăzute surse necesare pentru rambursarea sumelor creditelor preferențiale acordate unor categorii de populație, cu garanția autorităților administrației publice locale, și a sumei dobînzii aferente.
  • La 20 octombrie a.c. Guvernul a aproba planul de încorporare în Forțele Armate pentru toamna anului 2004. Planul prevede recrutarea a 3425 de persoane. 1425 - în Armata națională; 1050 - în trupele de grăniceri ; 950 - în trupele de carabinieri. În plus, 1625 de persoane vor fi înrolate în serviciul de alternativă.
cuprins articolul precedent articolul următor


3. Președinție

3.1. Decrete

  • Ca urmare a deciziei Consiliului Suprem de Securitate, șeful statului a semnat decretul nr. 2042-III privind revocarea din funcție a ministrului Apărării Victor Gaiciuc. Revocarea este o consecință a scandalului legat de sustragerea ilegală din depozitele Armatei Naționale a unui lot de arme: 200 de grenade F-1; 31 de aruncatoare de grenade; 90 mii de munitii.

  • A fost dat publicității decretul nr. 2044-III privind declararea anului 2005 Anul Colectivităților Locale din Republica Moldova. Decretul prevede ca : a) în termen de două luni Guvernul să aprobe Programul Național de acțiuni pentru desfășurarea Anului Colectivităților Locale din Republica Moldova "orientat spre dezvoltarea social-economică a localităților din țară, consolidarea bazei lor tehnico-materiale, intensificarea activității obștești a populației și soluționarea altor probleme de importanță vitală la nivel local"; b) să stabilească sursele de finanțare a activităților legate de desfășurarea Anului Colectivităților Locale din Republica Moldova și să asigure realizarea lor; c) să contribuie la dezvoltarea inițiativelor locale în diferite domenii.

    Autoritățile administrației publice locale au fost obligate să elaboreze și să realizeze programe proprii de activități pentru desfășurarea Anului Colectivităților Locale din Republica Moldova. Guvernul și autoritățile locale au fost obligate să conlucreze "cu asociațiile obștești și formațiunile de inițiativă obștească". Mijloacelor de informare în masă li s-a recomandat "să reflecte pe larg acțiunile desfășurate în cadrul Anului Colectivităților Locale din Republica Moldova".

    În conformitate cu articolul 94(1) din Constituție, decretele emise de Președintele țării sînt "obligatorii pentru executare pe întreg teritoriul statului", chiar dacă conțin recomandări. În aceste circumstanțe, experții independenți în domeniul administrației publice locale consideră că decretul respectiv este preconizat pentru a fi implementat o dată cu demararea campaniei electorale pentru alegerile parlamentare de la începutul anului 2005 pentru a servi, alături de mass-media de stat, cea locală, reanimată prin eforturile statului, interesele actualului partid de guvernămînt.

  • Decretul prezidențial nr. 2054-III din 20.10.2004 prevede înființarea Misiunii diplomatice a Republicii Moldova pe lîngă Uniunea Europeană. În conformitate cu prevederile decretului, Guvernul are sarcina să stabilească statele de personal și bugetul de cheltuieli ale noii misiuni diplomatice.

3.2. Întrevederi

  • În ziua de 28 octombrie a.c. Președintele Republicii Moldova Vladimir Voronin a discutat cu Heather Hodges, ambasadorul SUA în Republica Moldova, pe marginea Pactului de Stabilitate și Securitate pentru Republica Moldova (PSSRM). Ambasadorul SUA a declarat că atît țara pe care o reprezintă, cît și Uniunea Europeană percep PSSRM drept "un potențial mecanism de consolidare a securității regionale "și a susținut ideea semnării PSSRM la începutul lunii decembrie a.c. în cadrul summit-ului interministerial al OSCE de la Sofia, sub formă de Declarație de Stabilitate și Securitate pentru Moldova. Heather Hodges s-a pronunțat în favoarea includerii OSCE printre semnatarii declarației, iar SUA și UE în calitate de observatori în procesul de reglementare transnistreană.

    Ideea PSSRM a fost lansată de către președintele Vladimir Voronin la 1.06.2004 și inițial prevedea că acest document să servească drept un compromis, care "ar putea fi realizat în urma desfășurării unei conferințe politice la nivelul șefilor departamentelor de politică externă ale Rusiei, SUA, României, Ucrainei și Uniunii Europene și semnării de către ei a unui Pact de stabilitate și securitate pentru Moldova. Acest document, avînd statutul unui document de drept internațional, ar constitui un sistem eficient de garanții pe termen lung pentru întreg statul moldovenesc, ar oferi terenul unor abordări unice pentru problemele ce țin de dezvoltarea instituțiilor democratice, de asigurarea concordiei civice în țară și de soluționarea cît mai grabnică a problemei transnistrene ".

    În aceeași zi, în cadrul unei convorbiri telefonice, Președintele Voronin a discutat pe marginea proiectului PSSRM și despre soluționarea crizei transnsitrene cu Javier Solana, înaltul comisar al UE pentru politică externă și securitate.

cuprins articolul precedent articolul următor


II. Politici economice

1. Alegerile ar putea opri creșterea economică

Perioada 2005-2006 va fi foarte dificilă pentru Banca Națională și pentru viitorul guvern. Cîteva provocări majore stau în fața guvernanților: ținerea sub control a deficitului bugetar la 1% din PIB, țintirea inflației (să nu depășească 10%), creșterea competitivității întreprinderilor autohtone. Ritmul creșterii economice în Moldova pare a fi încetinit, în pofida pregătirilor pentru alegerile parlamentare din 2005. Indiferent cine ar cîștiga alegerile din primăvară, politica dusă de viitorul Guvern va sta sub semnul eforturilor de integrare în Uniunea Europeană.

Previziuni. Creșterea economică este prognozată la 6% pe an în perioada 2005-2006, bazată pe o creștere rapidă a investițiilor și pe un ritm susținut de creștere a consumului. Inflația este prevăzută să scadă la 8% la sfîrșitul anului 2005 și la 6,5% la finele anului 2006. Previziunile arată că deficitul de cont curent se va reduce la circa 5% din PIB în 2005-2006 de la 5,5% din PIB în 2004.

Guvernul a căzut de acord asupra unei ținte a deficitului bugetar de 1% din PIB pentru 2005, însă există temeri că reformele fiscale1 majore plănuite pentru anul viitor ar putea avea un impact negativ asupra venitului și ar putea împiedica atingerea țintei prognozate. Recenta reluare în forță a creșterii economice (de 6,5%) a fost susținută de o îmbunătățire a colectării taxelor, a impozitelor și TVA, precum și de o creștere a salariilor.

Riscuri. Potrivit experților economici independenți, creșterea PIB cu 6,5% în prima jumătate a acestui an, corelată însă cu o creștere puternică a consumului, duce la mărirea deficitului în exporturile nete, ceea ce pune problema dacă asemenea rate de creștere a PIB-ului pot fi susținute pe termen mediu. Deficitul comercial rămîne un subiect de îngrijorare, ridicînd probleme în ceea ce privește competitivitatea economiei pe termen lung. Politica monetară a BNM intenționează o reducere graduală a inflației în același timp cu evitarea unei aprecieri reale excesive a monedei naționale. Țintirea inflației ar putea avea efecte dacă aceasta ar fi introdusă în paralel cu menținerea unui control asupra ratei de schimb valutar.

Producția de bunuri și servicii din Moldova pierde tot mai mult susținerea pieței naționale, gradul de acoperire a consumului intern a ajuns la circa 60%. În lipsa unei oferte adecvate a producătorilor naționali, expansiunea cererii interne a dus la mărirea diferenței dintre importuri și exporturi, cu impact deosebit de negativ asupra soldului balanței comerciale. Anul trecut, diferența dintre importuri și exporturi s-a înclinat în favoarea importurilor cu 622 milioane USD. Patronii se declară îngrijorați de faptul că investițiile străine directe (58,3 milioane USD) și de portofoliu (2,03 milioane USD) nu au reușit să echilibreze balanța contului curent. Așa se explică faptul că salariul mediu net în Moldova nu constituie nici a zecea parte din media europeană.

Comparații

  1. În perioada 1999-2003, PIB-ul în Moldova a crescut cu peste 21%, în același timp Letonia a înregistrat un salt de 36,4%, iar Estonia de 29,1%.
  2. PIB/locuitor în Moldova (la paritatea puterii de cumpărare) este de 650 Euro în 2003, de 16,410 în Slovenia, și de 12,960 în Ungaria.
  3. Investițiile străine directe în economie sînt în Moldova de 2,5% din PIB în 2003, iar în Estonia de 28,4%, și de 26,0% în Cehia.

2. Banca Națională își mărește vistieria internațională

Potrivit datelor statistice ale Băncii Naționale a Republicii Moldova, rezervele valutare ale acesteia au atins la sfîrșitul lunii septembrie un nivel record de 391,6 milioane USD. Această majorare s-a produs ca urmare a masivelor procurări de valută străină de către Banca Centrală, care în condițiile unui excedent de valută pe piața locală a realizat în trimestrul trei o cotă impresionantă de cumpărări - 117 milioane USD. Astfel, BNM a reușit să-și restabilească rezervele valutare internaționale la cota dinaintea crizei financiare ruse din 1998 ce a avut efecte regionale, inclusiv pentru Republica Moldova.

După punerea în circulație a monedei naționale în noiembrie 1993, Banca Națională a reușit să dubleze rezervele valutare în următorii trei ani, cînd acestea au crescut de la 180 milioane pînă la 365,7 milioane USD, însă după criza financiară rezervele s-au micșorat de circa 2,5 ori, pînă la un nivel de 143 milioane USD în decembrie 1998. Totodată, chiar dacă în 1999-2003 finanțarea Republicii Moldova de către FMI, a căror împrumuturi sînt utilizate, de regulă, pentru completarea rezervelor valutare, a fost întreruptă în repetate rînduri, Banca Centrală a reușit să majoreze pe parcursul a cinci ani rezervele internaționale cu peste 150 milioane USD, în special prin achizițiile de valută de pe piața internă.

În anul 2004, Banca Națională a procurat peste 120 milioane USD, achiziții generate în mare parte de transferurile efectuate de rezidenții Republicii Moldova aflați la muncă în străinătate care se estimează la sute de milioane de dolari. Evoluția rezervelor valutare a întrecut chiar și prognozele unor experți independenți care anticipau un nivel al rezervelor internaționale a BNM la sfîrșitul acestui an de 350 milioane USD.

3. Tensiuni în ramura de producere a zahărului

Mai mulți reprezentanți al întreprinderilor de producție a zahărului care au participat în cadrul unui seminar au declarat că industria zahărului nu va putea supraviețui în cazul în care atît Parlamentul, cît și Guvernul nu vor susține propunerea de a reduce cota TVA pentru producătorii de zahăr de la 20% pînă la 8%. Participanții la seminar și-au expus nemulțumirea față de creșterea prețurilor la resursele energetice, care într-un fel revendică cheltuieli suplimentare și nu permite majorarea alocațiilor financiare pentru achizițiile de materie primă.

Principalii producători de zahăr, printre care "Sudzucker Moldova" și "Marr Sugar Moldova", au efectuat un studiu de piață estimînd că prețul maxim pentru 1 tonă/zahăr, din punctul de vedere al competitivității, poate atinge un nivel la care acesta se comercializează pe piața internațională - 460-480 USD, fără TVA inclusă. Însă un astfel de preț pentru zahărul moldovenesc poate fi stabilit doar în condițiile de export al acestui produs care ar depăși necesitățile consumului intern, precum și după introducerea unor sisteme de evidență2, control și reglementare a pieței, similare celor din Uniunea Europeana, sînt de părere producătorii. Potrivit prognozelor, în acest an Moldova va obține o recoltă de 850-900 mii tone de sfeclă de zahăr, din care ar putea să se producă cca 90 mii tone de zahăr. Pentru satisfacerea consumului intern Republica Moldova are nevoie anual de cca 85 mii tone de zahăr.

Anul trecut Rusia și Ucraina au exclus din regimul de liber schimb zahărul importat din Republica Moldova. Ulterior, Ucraina a impus o taxă vamală în mărime de 300 de euro pentru o tonă, iar Rusia, la rândul ei - 45% din valoarea importului sau nu mai puțin de 150 de euro pentru o tonă. Într-un proiect de protocol, semnat între Republica Moldova și Rusia, se prevede că exportul de zahăr pe piața rusească în regim de liber schimb va fi preluat abia din ianuarie 2005 cu o cotă anuală de maximum 5 mii tone.

Anterior, producătorii de zahăr au estimat că prețul la zahăr ar putea să cunoască noi creșteri pe piața internă, după ce pe parcursul ultimei perioade acesta s-a scumpit cu aproximativ 10%. Mai mult ca atît, reprezentanții fabricilor de zahăr sînt de părerea că pînă la finele acestui an zahărul nu poate fi vîndut la un preț mai mic de 7 lei pentru un kilogram, deoarece în caz contrar fabricile vor înregistra pierderi. În această ordine de idei, Guvernul a decis să instituie la zahărul alb o TVA de 8%3, dat fiind faptul că întreprinderile de producere a zahărului cumpără sfeclă cu o cotă a TVA de 5% și comercializează produsul final la o taxă de 20%, fără îndoială că în aceste condiții prețul de vînzare a zahărului este firesc să crească. Noua taxă va fi aplicată atît la zahărul moldovenesc, cît și la cel de import.

4. Relații cu instituțiile financiare internaționale

  • La 19 octombrie, s-a încheiat vizita de două zile a lui Shigeo Katsu, vicepreședintele Băncii Mondiale pentru Europa și Asia Centrală. Scopul vizitei a constat în prezentarea noului director regional al BM pentru Ucraina, Belarusi și Moldova, Paul Bermingham, care de la 1 octombrie a.c a devenit succesorul lui Luca Barbone.

    Shigeo Katsu și Paul Bermingham au avut întrevederi cu Președintele Republicii Moldova Vladimir Voronin, președintele Parlamentului Eugenia Ostapciuc, primul-ministru Vasile Tarlev, alți oficiali de la Guvern și Parlament. Discuțiile s-au concentrat asupra sprijinului de mai departe oferit de Banca Mondială pentru programul Moldovei în vederea edificării economiei de piață și reducerea sărăciei. Reprezentanții BM au reconfirmat interesul preponderent al instituției respective pentru implementarea de către Guvern a Strategiei de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei (SCERS).

    Mesajul principal al reprezentanților BM s-a referit la faptul că Guvernul are misiunea să dovedească consecvență în implementarea reformelor în toate domeniile, îndeosebi în sectorul agrar, în sfera electroenergetică, menținerea unui mediu investițional favorabil atît pentru investitorii străini, cît și pentru întreprinderile mici și mijlocii din Republica Moldova. În mod special s-au discutat pe marginea obstacolelor din sectorul agrar. Modificările legislației funciare, reglementările privind exportul de ceriale etc. ar trebui să țină cont de prevederile SCERS, să fie consultate cu părțile interesate și cu BM. Au fost menționate decalaje între prevederile legilor și practicile de implementare a acestora.

    Reprezentanții BM au anunțat că BM a finalizat procesul de elaborare a noii Strategii de Asistență a Țării (SAT) pentru Moldova, care urmează să fie discutată la 14 decembrie 2004.

  • La 20 octombrie a.c. primul-minustru Vasile Tarlev, ministrul Finanțelor Zinaida Grecianîi și guvernatorul Băncii Naționale Leonid Talmaci au avut întrevederi cu reprezentanții misiunii FMI în frunte cu Marta de Castello Branco, consilier la Departamentul Europa II al FMI, care în perioada 19 octombrie - 3 noiembrie a.c. au efectuat o vizită la Chișinău cu scopul examinării situației economice și financiare din Republica Moldova.

    În cadrul discuțiilor s-a constatat că potențialul dezvoltării economice nu este valorificat pe deplin în pofida succeselor economice înregistrarte în ultimii ani. Premiarul moldovean a accentuat importanța susținerii de către FMI a implementării Strategiei de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei și necesitatea elaborării unui plan de acțiuni comun în acest sens.

    După încheierea vizitei reprezentanții FMI vor face un raport privind evaluarea situației economice din RM pe care îl va prezenta Consiliului Executiv al FMI. O notă consultativă a FMI și BM referitoare la SCERS urmează a fi discutate la Consiliul director al BM la 11 noiembrie 2004.


1 Pentru mai multe detalii vezi comentariul economic "Ce ne oferă Proiectul Legii Bugetului Public pentru 2005?" semnat de Iurie Gotișan

2 Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova Nr. 1150 din 18.10 2004 "Cu privire la aprobarea modelului Raportului privind rulajul zahărului", în Monitorul oficial al R. Moldova, nr. 189-192/1324 din 22. 10. 2004

3 Vezi e-journal, an.II, nr. 39, 27 septembrie - 17 octombrie 2004, Guvern/hotărîri
cuprins articolul precedent articolul următor


III. Transnistria

  • După o soluționare nesatisfăcătoare a problemei școlilor moldovenești cu predarea în grafia latină din regiunea transnistreană, tensiunile dintre părțile moldovenească și cea transnistreană au reizbucnit la 15 octombrie a.c., cînd administrația transnistreană a instalat un post permanent de control între cartierul Severnîi și localitatea Varnița, și altul între Severnîi și Tighina, în locul unor echipe mobile de control vamal mobilizate în iulie 2004. Localitatea Varnița, situată pe malul stîng al Nistrului și subordonată Chișinăului, se află în zona de securitate, zonă în care, potrivit acordului de încetare a focului din 1992, este interzisă desfășurarea oricăror forțe paramilitare, iar orice deschideri trebuie coordonate cu comandamentul unit al forțelor de menținere a păcii. Zeci de locuitori ai satului Varnița au instalat cu începere de la 17 octombrie, în semn de protest, baraje de beton pe autostrada Chișinău-Tighina, care trece pe lîngă localitate. Militari ruși ai forțelor de pacificare au încercat să înlăture barajele sătenilor la 19 octombrie fără autorizarea Comandamentului unit al forțelor de pacificare și fără a înlătura și posturile vamale transnistrene din preajma satului. În cadrul ședinței Comisiei Unificate de Control din 22 octombrie a.c. partea transnistreană a acceptat să-și retragă cele două posturi vamale în schimbul retragerii de către partea moldovenească a unui post fiscal instalat la intrarea în Varnița în iunie 2004. De mai mult timp vameșii și grănicerii transnistreni îi intimidează pe locuitorii satului Varnița care pleacă la Tighina, supunîndu-i unor controale și amenzi nemotivate.

    În acest context, reprezentantul special al Ministerului de Externe al Federației Ruse, Igor Savolski, aflat între 25 și 26 octombrie în vizită la Chișinău alături de reprezentantul Moscovei la negocierile în problema transnistreană Valeri Nesterușkin, au întreprins o tentativă de reanimare a procesului de negocieri dintre Chișinău și Tiraspol. Savolski a specificat că inițiativa Președintelui Voronin cu privire la Pactul de Stabilitatea și Securitate pentru Republica Moldova se află în faza de consultări, aceasta nefiind legată în mod direct de problema transnistreană. Cei doi oficiali ruși au declarat că parteneriatul strategic cu Republica Moldova este pentru Rusia "o opțiune nestrămutată, iar pentru depășirea eventualelor dificultăți sînt necesare doar acțiuni coordonate și un dialog permanent". La sfîrșitul vizitei cei doi au declarat că formatul pentalateral de negocieri în problema transnistreană este funcțional și altul nu există, dar au ezitat să dea un răspuns tranșant atunci cînd au fost întrebați dacă Chișinăul este disponibil să reia negocierile în acest format.

    Poziția Chișinăului oficial cu privire la ineficacitatea formatului actual de negocieri și necesitatea revizuirii acestuia a fost reiterată de către ministrul Afacerilor Externe, Andrei Stratan, în cadrul conferinței de presă din 25 octombrie a.c. Aceeași poziție a fost adoptată și de vicepreședintele legislativului de la Chișinău, Vadim Mișin, care a sugerat în cadrul unei conferințe de presă la 28 octombrie a.c. că deoarece formatul pentalateral de negocieri nu a adus nici un rezultat, acesta trebuie schimbat pînă la 1 ianuarie 2005 în conformitate cu principiile "unui teritoriu unic și integrat, a unui spațiu vamal, bancar, valutar și de apărare unic" însă fără participarea liderului separatist Igor Smirnov.

    În timp ce perspectivele reluării dialogului între Chișinău și Tiraspol rămîn incerte, Sovietul Suprem de la Tiraspol a adoptat la 27 octombrie a.c. în lectură finală modificări la programul de privatizare din Transnistria pentru 2001 - 2004, pe care l-a completat cu cîteva zeci de întreprinderi, inclusiv două dintre cele mai mari întreprinderi din regiune - fabrica de confecții "Tirotex" și Combinatul de divinuri "Kvint". Modificările au fost propuse de către "ministrul transnistrean al economiei" în septembrie curent fiind motivate de "situația politică și economică dificilă cauzată de sancțiunile impuse de către Moldova Transnistriei". Potrivit agenției transnistrene oficiale, Olvia-press, la "ministerul economiei" transnistrean au fost depuse deja cîteva cereri de participare la privatizarea companiei "Tirotex" de la companii rusești și de la o firmă olandeză. Cele două întreprinderi urmează a fi privatizate pînă la sfîrșitul anului curent, în ciuda Legii cu privire la privatizarea în raioanele din stînga Nistrului și municipiul Bender adoptată recent de legislativul de la Chișinău, care prevede trecerea cu începere de la 1 ianuarie 2005 a tuturor întreprinderilor transnistrene în proprietatea privată a angajaților unităților economice în cauză.

  • Serviciul de presă al Ministerului Afacerilor Externe a făcut publică, la 18 octombrie a.c., informația referitoare la consultațiile trilaterale - Uniunea Europeană, Republica Moldova și Ucraina - care s-au desfășurat la Bruxelles în ziua de 15 octombrie a.c., consultanții prezidate de Gerhard Lohan, șef de unitate în Directoratul general pentru relații externe al Comisiei Europene.

    În cadrul trilateralei, delegația Republicii Moldova, condusă de Eugenia Chistruga, viceministru al Afacerilor Externe, a solicitat sprijinul UE pentru a determina Ucraina, care "generează dificultăți", să respecte acordurile bilaterale de cooperare vamală dintre Republica Moldova și Ucraina în scopul neadmiterii exporturilor din Transnistria prin teritoriul Ucrainei fără completarea documentelor vamale în conformitate cu legislația Republicii Moldova. Problema a reapărut la 1 august a.c. după ce în urma impunerii de către autoritățile transnistrene a reînregistrării școlilor moldovenești din Transnistria, autoritățile moldovenești au impus, la rîndul lor, eliberarea certificatelor vamale agenților economici transnistreni numai după reînregistrare în conformitate cu legislația Republicii Moldova. Deși în 2003, aproape peste doi ani după introducerea la 1 seprembrie 2001 de către autoritățile Republicii Moldova a noilor ștampile vamale, Ucraina a fost determinată cu sprijinul UE să recunoască doar documentele vamale eliberate de Chișinău, după reizbucnirea conflictului legat de școlile moldovenești din Transnistria Ucraina a început iarăși să permită traficul mărfurilor transnistrene prin teritoriul ei fără legalizarea vamală a Republicii Moldova, invocînd argumente de ordin umanitar cu referire la numărul înalt de deținători ai cetățeniei ucrainene în Transnistria. În aceste circumstanțe, delegația Republicii Moldova a insitat asupra instituirii cît mai urgente a controlului comun pe segmentul transnistrean de frontieră, învocînd "dinamica traficului ilicit de persoane, arme și droguri pe sectorul transnistrean al frontierei moldo-ucrainene".

    UE s-a arătat dispusă să sprijine: a) găsirea unei soluții pentru problema controlului de frontieră; b) procesul de implementare a acordurilor vamale bilaterale moldo-ucrainene; c) instituirea unui control vamal comun pe segmentul transnsitrean al frontierei moldo-ucrainene ; d) să aloce asistență financiară serviciilor vamale moldovenești pentru implementarea unui sistem computerizat privind schimbul de informații între serviciile vamale ale părților.

cuprins articolul precedent articolul următor


IV. Relații externe

  • În cadrul vizitei de lucru la Londra, din perioada 19-20 octombrie a.c., Andrei Stratan a avut un șir de întrevederi cu Des Browne, ministrul britanic pentru Cetățenie și Migrație din cadrul MAI, Denis MacShane, membru al Parlamentului, ministrul pentru Afaceri Europene, Adam Ingram, ministru de Stat la Ministerul Apărării.

    În cadrul întrunirilor au fost discutate: a) inițiativa președintelui Vladimir Voronin privind Pactul de Stabilitate și Securitate pentru Moldova; b) căile de soluționare a problemei transnistrene; c) modalitatea implementării Planului de Acțiuni RM-UE; d) modalitățile de facilitare a regimului de vize pentru cetățenii moldoveni; e) colaborarea în domeniul securității și managementului frontierei în contextul relațiilor Republicii Moldova cu UE; f) oportunitățile de promovare a investițiilor în Republica Moldova în cadrul Biroului Britanic pentru Construcții și Consultanță etc.

    Probleme refritoare la suportul inițiativei privind Pactul de Stabilitate și Securitate pentru Moldova, căile de soluționare a problemei transnistrene și modalitatea implementării Planului de Acțiuni RM-UE au fost abordate și în cadrul întîlnirii la Bruxelles, din 21 octombrie a.c., a ministrului Afacerilor Externe, Andrei Stratan, cu înalte oficialități din NATO și UE.

  • La 22 octombrie a.c., în cadrul reuniunii de la București a miniștrilor Afacerilor Externe ai statelor participante la SEECP, ministrul Afacerilor Externe, Andrei Stratan, a semnat Declarația Republicii Moldova privind aderarea la Procesul de Cooperare în Europa de Sud-Est (SEECP) în calitate de observator. Cooperarea regională în cadrul SEECP are drept obiectiv integrarea europeană și cuprinde aspecte politice, economice, de securitate etc. Din acest punct de vedere SEECP reprezintă un mecanism colectiv de cooperare între statele participante și UE.

  • La 25 octombrie a.c., după încheirea turneiului diplomataic la Londra, Bruxelles și București, Andrei Stratan, ministrul de Externe, a făcut bilanțul acestuia în cadrul unei conferințe de presă, afirmînd următoarele: a) în anul 2005, Uniunea Europeană va deschide o reprezentanță la Chișinău, iar, începînd cu 1 ianurie 2005, Republica Moldova își va deschide reprezentanța la Bruxelles; b) Planul de Acțiuni UE-RM urma să fie semnat la 28 octombrie, pentru ca ulterior să fie ratificat de către noua componență a Comisiei Europene la 22 noiembrie ; c) UE și-a anunțat disponibilitatea de a susține Pactul de Stabilitate și Securitate pentru Republica Moldova. Poziția UE va fi sincronizată cu celelalte părți cărora li s-a propus să susțină Pactul; d) România intenționează să discute inițiativa privind Pactul de Stabilitate și Securitate pentru Republica Moldova în cadrul unor consultări ministeriale moldo-române ; e) Federația Rusă a lăsat să se înțeleagă că are o poziție favorabilă vizavi de semnarea Pactului de Stabilitate și Securitate pentru Republica Moldova; f) NATO nu poate să se implice direct în soluționarea diferendului de pe Nistru, însă urmărește cu interes evoluarea evenimentelor din Transnistria ; g) mesajul transmis de către autoritățile moldovenești cancelariilor străine este că Chișinăul pledează în continuare pentru rezolvarea diferendului transnistrean în cadrul unor negocieri, dar va căuta o formulă optimă în raport cu formatul pentalateral.

  • În perioada 26-27 octombrie a.c. Președintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin, s-a aflat în vizită oficială în Republica Azerbaidjan, la invitația omologului său azer, Ilham Aliev.

    În cadrul vizitei au fost semnate opt documente bilaterale, inclusiv Acordul dintre Guvernele celor două state privind colaborarea economică pe termen lung, Acordul între Ministerele Agriculturii, Planul de consultări dintre Ministerele Afacerilor Externe, Declarația președinților celor două state referitoare la extinderea și aprofundarea cooperării în diverse domenii în plan bilateral și în cadrul structurilor regionale și internaționale etc.

    Cei doi președinți s-au pronunțat pentru "conjugarea eforturilor în vederea soluționării pașnice a conflictelor teritoriale cu care se confruntă cele două state, în baza normelor general acceptate și a principiilor dreptului internațional".

    În cadrul vizitei președintele Vladimir Voronin a precizat cîteva lucruri: a) Republica Moldova nu intenționează să părăsească CSI, deși regretă gradul scăzut de eficiență a acesteia; b) pledează pentru armonizarea principiilor de cooperare în cadrul CSI cu cele acceptate în cadrul UE; d) are rezerve față de perspectivele GUUAM, remarcînd faptul că în ultima vreme în cadrul GUUAM au fost lansate inițiative interesante.

  • La 1 noiembrie a.c. a început vizita oficială de două zile în Republica Moldova a președintelui Albaniei, Alfred Moisiu. Scopul vizitei președintelui albanez a constat în " impulsiona relațiile dintre ambele țări în domeniul comercial-economic și cel al integrării europene". În cadrul vizitei au fost semnate două acorduri bilaterale privind cooperarea în domeniul zootehnic și protecția socială a pieței forței de muncă.
cuprins articolul precedent


V. Studii, analize, comentarii

Strategia "3D" - de la "extremism" la consens?
Oazu Nantoi, 3 noiembrie 2004

Un grup de experți independenți din Moldova a elaborat și propune opiniei publice din Moldova și din afară Strategia 3D și Planul de Acțiuni (Road Map) pentru reintegrarea Moldovei »»»


Ce ne oferă Proiectul Legii Bugetului Public pentru 2005?
Iurie Gotișan, 3 noiembrie 2004

Ofertele electorale ale Proiectului Legii Bugetului Public Național pentru 2005 nu sînt scutite de promisiuni supergeneroase: creșteri de salarii minime și medii, cheltuieli suplimentare pentru instituțiile din sfera bugetară, indexarea pensiilor, majorarea alocațiilor și compensațiilor, însă acestea apar mult sporite în cazul în care Guvernul nu a anticipat influența factorilor interni și externi care vor afecta mai mult sau mai puțin bugetul precum și în absența unei viziuni clare de prognozare a acestuia »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect