ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. III, nr. 44, 3 ianuarie-16 ianuarie 2005

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Guvern

1.1. Remanieri

În cadrul ședinței sale din 12 ianuarie curent Guvernul l-a numit pe ex-ministrul Apărării, Victor Gaiciuc, în funcția de ambasador al Republicii Moldova în Regatul Belgiei și reprezentant al țării la NATO. La aceeași ședință membrii Cabinetului de miniștri au decis rechemarea lui Nicolae Cernomaz din funcția de ambasador al Republicii Moldova în Ucraina și, prin cumul, în Republica Azerbaidjan și Georgia. În această funcție vacantă a fost desemnat Mihai Laur, care pînă în prezent și-a exercitat calitatea de ambasador al Republicii Moldova în Ungaria. În calitate de șef al misiunii diplomatice moldovenești în Ungaria a fost numit Valeriu Bobuțac. De asemenea, a fost dispusă numirea în funcția de ambasador al Republicii Moldova pe lîngă Uniunea Europeană a lui Eugen Carpov, care pînă în prezent s-a aflat în aceeași postură în Republica Polonia.

Acestea sînt cele mai ample și ciudate, totodată, remanieri din ultima vreme operate în cadrul corpului diplomatic moldovenesc. Mai mult decît ciudat este cazul numirii lui Victor Gaiciuc - destituit din funcția de ministru al Apărării în urma furtului unei cantități însemnate de armament din depozitele Armatei Naționale și semnalării la una din ultimele ședințe ale Consiliului Suprem de Securitate (CSS) a mai multor deficiențe din domeniul forțelor armate - persoană căreia în lipsa celei mai neînsemnate experiențe de diplomat și unei pregătiri corespunzătoare i s-a încredințat una din cele mai importante misiuni diplomatice moldovenești. Greu se pretează înțelegerii și celelalte remanieri de cadre în sens giratoriu. Nebănuite sînt căile politicii de cadre moldovenești, cu efecte însă ușor de bănuit pentru politica externă a Republicii Moldova.

1.2. Hotărîri

  • La ședința sa din 5 ianuarie curent, Guvernul a decis completarea Codului penal cu un nou articol - 309 - privitor la pedepsirea pentru tortură. Potrivit noului articol, provocarea intenționată a unei dureri sau suferințe puternice cu un anumit scop se va pedepsi cu închisoare de la 2 la 5 ani, în timp ce organizarea și instigarea acțiunilor de tortură, cu închisoare de la 3 pînă la 8 ani și cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcții sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de pînă la 5 ani.

    Totodată, în cazul în care faptele menționate mai sus vor fi săvîrșite asupra unei femei gravide, unui minor de către două sau mai multe persoane, profitînd de starea de neputință a victimei, cu utilizarea unor instrumente speciale de tortură sau dacă acțiunile vor fi întreprinse de către o persoană cu înaltă funcție de răspundere, pedeapsa va fi de la 5 la 10 ani de închisoare.

  • În aceeași zi a fost avizat pozitiv și proiectul de lege cu privire la prevenirea și combaterea traficului ilicit de substanțe narcotice și psihotrope. Potrivit acestuia, este interzisă sau limitată circulația substanțelor narcotice și psihotrope pe teritoriul Republicii Moldova. În cazurile de comercializare ilegală a acestor substanțe, ele vor fi confiscate, iar persoanele vinovate de trafic ilicit vor fi trase la răspundere în baza legislației în vigoare.

  • Peste o săptămînă, Executivul a decis majorarea cu 20 la sută, de la 1 februarie curent, a salariilor personalului primăriilor satelor, preturilor, aparatelor președinților de raioane și aparatului Comitetului executiv al UTA Gagauz-Yeri. Categoria președinților de raioane este singura din cele menționate mai sus pentru care va fi menținută aceeași rată de salarizare.

  • Dat fiind faptul că 18 la sută din cetățenii Republicii Moldova nu au reușit să-și perfecteze buletine de tip nou, Guvernul a acceptat, la inițiativa Comisiei Electorale Centrale, extinderea pînă la 1 iulie 2005 a termenului de valabilitate a pașapoartelor de uz intern emise de fosta URSS. Termenul de valabilitate a pașapoartelor de tip sovietic stabilit anterior urma să se încheie la 1 ianuarie 2005. Măsura a fost luată, în principal, pentru a nu se admite neparticiparea cetățenilor fără buletine de tip nou la alegerile legislative stabilite pentru 6 martie curent.
cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

2.1. Alegeri parlamentare 2005

În legătură cu apropiatele alegeri legislative stabilite pentru 6 martie curent, Președintele Voronin a adresat recent Secretarului General al OSCE, Jan Kubis, Secretarului General al Consiliului Uniunii Europene și Înaltului Reprezentant pentru Politică Externă și de Securitate Comună, Javier Solana, și Secretarului General al Consiliului Europei, Terry Davis, un mesaj în care acești înalți demnitari au fost invitați să încurajeze o monitorizare largă a alegerilor parlamentare din Republica Moldova, prin asigurarea unei prezențe "impunătoare a observatorilor internaționali" la acest scrutin.

2.2. Ședința Consiliului Suprem de Securitate

Președintele Vladimir Voronin a prezidat ultima ședință a Consiliului Suprem de Securitate (CSS). Principalul subiect de discuție l-a constituit cazurile de abuzuri și maltratări comise de către colaboratorii organelor afacerilor interne. În urma raportării deficiențelor existente în acest sens, șeful statului a cerut conducerii Ministerului Afacerilor Interne (MAI) și Procuraturii Generale să întreprindă măsurile necesare în vederea excluderii cazurilor de comportament abuziv din partea angajaților MAI. S-a recomandat, de asemenea, finalizarea examinării dosarelor penale intentate unor colaboratori ai organelor afacerilor interne pentru abuzuri și pentru depășirea atribuțiilor de serviciu, cu aplicarea sancțiunilor corespunzătoare.

Dincolo de aceasta, a fost abordată și problema adopțiilor de copii, CSS dispunînd în acest context: formarea unei comisii republicane care va trebui să elaboreze pînă la 1 aprilie un proiect de lege privind regimul juridic al adopției, constituirea pe lîngă Guvern a Comitetului național pentru adopții și elaborarea și menținerea unui registru național al copiilor din țară trecuți prin procedura de adopție.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețuri

Rata cumulativă a inflației în Republica Moldova a înregistrat în anul 2004 o valoare 12,5%, cu 2,5 p.p. peste nivelul prognozat de Guvern. În luna decembrie inflația a fost de 1,6%.

Bugetul pe anul 2004 a fost construit pe o rată a inflației de 4,5%, ulterior însă după ce au fost date publicității datele oficiale privind evoluția economiei moldovenești în 2003, Ministerul Economiei a modificat previziunile pînă la 10%.

Pe parcursul anului 2004 prețurile la produsele alimentare s-au majorat cu 13,1% comparativ cu decembrie 2003. Prețurile la mărfurile nealimentare au crescut anul trecut în medie cu 11,9%.

Indicele prețurilor de consum (IPC) la servicii a crescut față de decembrie 2003 cu 11,8%. Tarifele la serviciile de telefonie s-au majorat cu 29,4%, serviciile medicale s-au scumpit cu 23,9%, iar combustibilul cu 23,2%.

În 2003 rata inflației a constituit 15,7%, în 2002 nivelul inflației a fost de 4,4%, iar în 2001 - de 6,3%. Banca Națională a Moldovei și Guvernul prognozează pentru acest an o rata a inflației mai mică de 9%.

Anul           1994   1995  1996  1997  1998  1999  2000  2001  2002  2003  2004
Media anuală   104,6  23,8  15,1  11,2  18,1  43,7  18,4  6,3   4,4   15,7  12,5
a inflației

Sursa: www.bnm.org

2. Finanțe publice

Veniturile la bugetul consolidat al Republicii Moldova au constituit, în 2004, 7 miliarde 521 milioane lei, cu cca 1 miliard lei mai mult decît în anul 2003. Capitolul de venituri la bugetul de stat pe anul 2004 a fost executat la nivelul de 101%, iar poziția de cheltuieli la nivelul de 99,9%, cu un excedent bugetar de 125 milioane lei, care a fost direcționat spre plata datoriilor externe. În același timp, în 2004, au fost achitate plăți externe în sumă de 1 miliard 253,8 milioane lei, echivalentul a 103,5 milioane USD, sau 22,7% din veniturile acumulate la bugetul de stat.

Aproape 53% din veniturile bugetare reprezintă acumulări fiscale, iar restul au fost asigurate de serviciul vamal. Astfel, Inspectoratul fiscal de stat a acumulat anul trecut cu 825 milioane lei mai mult față de anul 2003, iar veniturile acumulate de Departamentul vamal au fost cu 638 milioane lei peste încasările anului precedent. Cu 35% au cunoscut o evoluție ascendentă acumulările impozitului pe venit din activitatea de antreprenoriat și cu 28% - a impozitului pe venit de la persoanele fizice.

Unitățile administrativ-teritoriale au acumulat în 2004 venituri la nivel de 108,5%, cu 226,2 milioane lei mai mult față de suma planificată, iar cheltuielile au fost executate la nivel de 97,1%. Potrivit informației operative, la situația de la 31 decembrie 2004 bugetele unităților teritoriale dispuneau la conturi bancare de mijloace neutilizate în sumă de 323,9 milioane lei.

3. Bănci și asigurări

Pentru cele unsprezece luni ale 2004 situația sistemului bancar a înregistrat o dinamică pozitivă, capitalul de gradul I a atins valoarea de 2 miliarde 403,8 milioane de lei, în creștere cu 18,5% față de începutul anului. Capitalul de gradul I este format pentru a minimaliza eventualele destabilizări financiare ale băncilor. Actualmente cuantumul minim al capitalului respectiv, conform cerinței BNM, trebuie să fie de 40 milioane lei pentru băncile cu autorizație de categoria A (respectiv 80 milioane lei și 120 milioane lei pentru categoria B și C).

În unsprezece luni activele băncilor comerciale au crescut cu 25%, pînă la 12 849,3 milioane lei, ca urmare a majorării cu 27% a obligațiunilor, pînă la 10 322,9 milioane lei și, respectiv, a capitalului acționar cu 17,1%, pînă la 2 526,3 milioane lei. Astfel, numerarul instituțiilor bancare a sporit cu 25,7%, pînă la 688,4 milioane lei. În același timp, ponderea investițiilor străine în capitalul statutar al băncilor comerciale s-a redus pînă la 52,6%. La sfîrșitul anului 2003 acest indice era de 60,2%.

Venitul net al băncilor a fost de 407,5 milioane lei, iar rentabilitatea activelor și cea a capitalului acționar a constituit 3,97% și respectiv 18,85%. Banca Națională mai informează că lichiditatea sistemului bancar se menține la un nivel înalt, reflectînd capacitatea băncilor de a-și onora atît obligațiunile curente, cît și cele pe termen lung.

Creșterea depunerilor în conturile de depozite cu 30,5%, pînă la 8 959,3 milioane lei în 11 luni, inclusiv creșterea depunerilor persoanelor fizice cu 36,1%, pînă la 4 578 milioane lei, confirmă o dată în plus credibilitatea sistemului bancar.

4. Comerțul extern

Deficitul comercial al Republicii Moldova a atins, în 11 luni 2004, un nivel de cca 690 milioane USD, rezultat peste așteptările Guvernului, care prognoza un deficit de 625 milioane USD pentru anul întreg, arată date ale Departamentului Statistică și Sociologie.

Republica Moldova a bătut în luna noiembrie recordul anului 2004 cu un deficit comercial de aproximativ 92 milioane de dolari și s-a apropiat de recordul ultimilor 14 ani, respectiv 106,8 mln USD, înregistrat în luna decembrie anul 2003.

Potrivit datelor statistice pentru cele unsprezece luni ale anului 2004, Moldova a avut un sold pozitiv al comerțului extern doar cu Federația Rusă în sumă de 135 milioane USD, iar cel mai mare deficit consemnat în comerțul exterior cu principalele țări partenere Chișinăul l-a înregistrat cu Ucraina, respectiv 330,3 milioane USD. Deficite mari în balanța comercială Republica Moldova a mai avut și cu Polonia, Franța, Germania, România și Turcia.

În ultimii doi ani deficitul comercial a crescut cu cca 30%. Experții economici împărtășesc opinia că nici în 2005 nu se așteaptă o relansare a balanței comerciale. Anterior ministrul Economiei Marian Lupu a declarat că în pofida faptului că în anul 2005 se prognozează o majorare cu 9% a exporturilor, deficitul balanței comerciale va crește pînă la 770 milioane USD?!

Sursa: www.bnm.org

5. Moldova și lumea

Republica Moldova a fost plasată pe poziția 77 din 161 de țări într-un clasament alcătuit de Fundația americană Heritage elaborat potrivit indicelui libertății economice care evaluează nivelul de deschidere a economiilor naționale.

La realizarea acestuia s-au luat în calcul 50 de variabile economice din zece categorii: politica comercială, presiunea fiscală exercitată de Guvern, intervenția Guvernului în economie, politica monetară, fluxuri de capital și investiții străine, finanțe-bănci, salarii și prețuri, drepturi de proprietate, reglementare și economie subterană.

Astfel punctajul Moldovei la compartimentul politici comerciale este de 2 puncte, politici fiscale - 2,6, intervenția Guvernului în economie - 2,0, fluxuri de capital și investiții străine - 4,0, politici monetare, bănci și finanțe, salarii și prețuri, drepturi de proprietate - cîte 3 puncte, reglementări - 4, economie subterană - 4,0. Scala punctajului în baza căreia a fost realizat ratingul variază de la 1 la 5 puncte. Cu cît indicele este mai înalt, cu atît este mai mare intervenția statului în economie și respectiv mai jos nivelul libertății economice. cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

  • La 13 ianuarie a avut loc prima ședință a Consiliului Permanent al OSCE din 2005, la care Dimitrij Ruple, ministrul Afacerilor Externe al Sloveniei și președinte în exercițiu al OSCE, a declarat că Slovenia va face tot posibilul pentru facilitarea dialogului dintre părțile implicate în reglementarea diferendului transnistrean, reglementarea conflictelor regionale fiind prioritatea președinției slovene a OSCE. Potrivit unui comunicat al serviciului de presă al Ministerului de Externe de la Chișinău, delegația Republicii Moldova a chemat la implicarea SUA și a Uniunii Europene în procesul de reglementare transnistreană, subliniind necesitatea modificării formatului actual de negocieri în condițiile în care situația din stînga Nistrului continuă să se agraveze. În plus, delegația de la Chișinău a reamintit că Republica Moldova nu și-a dat acordul și nici nu s-a pronunțat niciodată pentru prezența unor forțe militare străine pe teritoriul său. Slovenia a preluat Președinția OSCE la sfîrșitul anului 2004 de la Bulgaria.

  • La 1 ianuarie 2005 a intrat în vigoare Legea cu privire la privatizarea întreprinderilor din regiunea transnistreană, adoptată de Legislativul de la Chișinău în octombrie 2004 și care anulează rezultatele privatizării din Transnistria și prevede trecerea întreprinderilor din regiune în proprietatea angajaților acestora. Cu toate acestea, administrația transnistreană a anunțat că așteaptă să obțină, în 2005, din privatizarea întreprinderilor de stat venituri în sumă de 38,4 mln USD, informează "Basa-press" cu referință la mass-media rusești. Potrivit aceleiași surse, vor fi supuse privatizării 39 de companii, inclusiv astfel de întreprinderi de renume precum combinatul de textile "Tirotex" și combinatul de divinuri "Kvint".

    Astfel, la 3 ianuarie agenția transnistreană oficială de știri "Olvia-press" a publicat un comunicat de presă potrivit căruia departamentul de economie de la Tiraspol a anunțat privatizarea căilor ferate din Transnistria pe motiv că doar un proprietar privat le poate revitaliza. Nodul feroviar de la Tighina a fost preluat de autoritățile transnistrene la 4 august 2004 după ce directorul gării Tighina a semnat documentele necesare. Drepturile de proprietate ale autorităților transnistrene asupra întreprinderii Căile ferate transnistrene create ulterior nu sînt recunoscute de autoritățile moldovenești.

    Potrivit "Basa-press", în 2004 veniturile din privatizarea întreprinderilor din stînga Nistrului au constituit circa 35,1 mln USD, dintre care 29 mln USD au fost obținute din privatizarea Centralei electrice de la Cuciurgan. Mai mulți observatori de la Chișinău au declarat că legislația adoptată de Parlamentul de la Chișinău cu privire la procesul de privatizare din Transnistria nu va putea fi aplicată, deoarece autoritățile de la Chișinău nu dețin controlul de facto asupra regiunii.

  • În perioada de referință au continuat acțiunile de intimidare a persoanelor și organizațiilor care se află în opoziție față de regimul Smirnov. După încercările de incendiere a casei Primului secretar al Partidului Comunist din Transnistria și a casei membrului consiliului orășănesc Tiraspol, Nicolai Buceațki, la 9 ianuarie a avut loc un referendum de rechemare din funcție a deputatului sovietului suprem transnistrean Aleksandr Radcenko, director al ziarului de opoziție "Celovek i ego prava" (Omul și drepturile lui). Referendumul a fost declarat nevalabil, deoarece la vot s-au prezentat mai puțin de 25% din alegători.

    Anterior Misiunea OSCE în Moldova a făcut un apel către administrația transnistreană de a înceta presiunile asupra lui Aleksandr Radcenko și și-a declarat îngrijorarea în legătură cu acțiunile unor grupuri radicale și ale oficiosului transnistrean "Olvia-press", care incită publicul la ură împotriva celor care nu împărtășesc viziunile administrației transnistrene.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Retrospective & perspective economice
Iurie Gotișan, 18 ianuarie 2005

Ritmul de creștere economică de peste 7% face din 2004 un an special în dinamica economiei moldovenești din perioada de tranziție și orice spirit, oricît de critic ar fi, trebuie să recunoască acest lucru, dar este puțin probabil ca acest ritm de creștere să fie menținut pentru că se datorează unor factori conjuncturali, și nu unor politici sănătoase »»»


Retragerea trupelor ruse din Moldova în contextul Tratatului FACE adaptat: percepții, interese și natura schimbătoare a securității europene
Dr. Iulian Fruntașu, 18 ianuarie 2005

Fără inițiative diplomatice serioase îndreptate spre retragerea completă a armatei ruse și cea a separatiștilor ruși, afirmația din "Defense Monitor" are șanse mari să se adeverească »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect