ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. III, nr. 46, 31 ianuarie - 13 februarie 2005

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Electorala 2005

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

Legislativul de la Chișinău își continuă activitatea

Prima ședință plenară din sesiunea de primăvară a Parlamentului a fost programată pentru ziua de 17 februarie. Pe agenda sesiunii figurează proiecte de modificare și completare a Legii cu privire la aplicarea unor măsuri de salvgardare provizorii, a Legii privind impozitul unic în agricultură, a Legii cetățeniei, a Legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative (Titlul II al Codului fiscal etc).

În prima ședință urmează a fi examinată Legea pentru ratificarea Acordului de împrumut (Proiectul Revitalizarea Agriculturii) între Republica Moldova și Fondul Internațional pentru Dezvoltarea Agriculturii, precum și regulamentul privind modul de utilizare a mijloacelor din fondul pentru susținerea sectorului agrar. cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Hotărîri

  • Guvernul a aprobat cu începere de la 1 februarie curent majorarea salariilor angajaților din sfera bugetară care nu au beneficiat de majorări ale retribuției muncii în anii 2003 și 2004. Astfel, dereticătoarele, dădacele, paznicii, asistenții sociali și alți angajați din instituțiile bugetare vor primi, cu începere din luna curentă, salarii majorate cu 20%. Specialiștii și funcționarii din instituțiile respective, medicii veterinari, precum și angajații serviciilor hidrometeo și antigrindină, vor beneficia de majorări la salariu cu 15%. Potrivit ministrului Muncii și Protecției Sociale, Valerian Revenco, pentru acoperirea sporurilor salariale respective, în anul curent sînt necesare 52,4 milioane lei (cca 4,2 milioane USD). Aceasta este deja a treia majorare de salarii operată de Guvern în ultimele trei luni. Astfel, la 1 decembrie 2004, au fost majorate salariile cadrelor didactice cu 30%. La 1 ianuarie 2005, salariul minim în economie a fost majorat de la 100 lei (cca 8 USD) la 200 lei, salariile cadrelor didactice din instituțiile de învățămînt extrașcolare cu 30%, cu 20% - salariile asistenților sociali care îngrijesc de invalizi la domiciliu și salariile persoanelor cu funcție de răspundere din instituțiile medicale - cu 15%. La 13 ianuarie 2005 Guvernul a aprobat majorarea salariilor cu 20% a personalului primăriilor satelor, preturilor, aparatelor președinților de raioane și aparatului Comitetului executiv al unității teritoriale autonome Găgăuzia. La 1 noiembrie 2004, Guvernul a majorat și pensiile cu 25 la sută.

  • Cabinetul de miniștri a aprobat inițiativa Ministerului Învățămîntului cu privire la majorarea cuantumului numărului de studenți bugetari care vor primi burse de stat de la 40% la 70%. Bursele de stat sînt oferite în trei categorii, în dependență de mărimea mediei notelor semestriale ale studenților din instituțiile de învățămînt superior și mediu de specialitate. Astfel, prima categorie de burse este în mărime de 216 lei pentru studenții din universități, și 168 lei pentru studenții din colegii. A doua categorie - 182 lei pentru studenții din universități și 139 lei pentru studenții din colegii. A treia categorie de burse este în mărime de 168 lei și respectiv 125 lei. Potrivit ministrului Învățămîntului, pentru majorarea numărului de studenți bugetari care vor primi burse de stat sînt necesare 21,1 milioane lei (cca 1,7 milioane USD). Această inițiativă intră în vigoare de la 1 februarie 2005.

  • Guvernul a instituit o comisie specială pentru implementarea Legii privind revizuirea și optimizarea cadrului normativ de reglementare a activității de întreprinzător, aceasta mai este numită și Legea "ghilotinei". Comisia, a cărui președinte a fost desemnat prim-viceprim-ministrul Vasile Iovv, este constituită din 39 de membri, reprezentanți ai mediilor de afaceri, ai patronatului, investitorilor și ai structurilor de reglementare. Valeriu Lazăr, ministrul adjunct al Economiei, a precizat că scopul Legii respective este eliminarea tuturor formelor birocratice care îngrădesc libertatea activității private în Republica Moldova, precum și optimizarea cadrului normativ de reglementare a activității de antreprenoriat. Începînd cu 6 februarie, autoritățile publice abilitate cu funcții de reglementare, cum ar fi cele de autorizare și control, au dreptul să invoce în relațiile cu antreprenorii doar actele normative publicate în Monitorul oficial. În cadrul Ministerului Economiei va fi deschisă o linie fierbinte, prin intermediul căreia vor fi acumulate toate sesizările agenților economici despre mersul implementării "ghilotinei" și executarea documentului de către autoritățile publice.

  • Cabinetul de miniștri a avizat pozitiv proiectul de Lege cu privire la prevenirea și combaterea traficului de ființe umane. Proiectul de lege reglementează raporturile juridice privind atît prevenirea și combaterea traficului de ființe umane, cît și protecția și asistența acordată victimelor traficului. Combaterea traficului de ființe umane se realizează prin respectarea drepturilor fundamentale ale omului, prin recunoașterea traficului de ființe umane drept o infracțiune ce atentează la drepturile fundamentale ale omului, precum și prin inevitabilitatea pedepsei pentru traficanții de ființe umane. Guvernul va elabora o dată la doi ani Planul Național de prevenire și combatere a traficului de ființe umane, iar administrația publică va adopta un plan de acțiuni pentru realizarea Planului Național.

    În prezent, nici Guvernul de la Chișinău și nici ONG-urile nu dispun de statistici exacte privind numărul victimelor traficului de ființe umane. Potrivit datelor prezentate de Organizația Internațională pentru Migrație în Moldova, pe parcursul a patru ani peste 1400 de persoane traficate au fost repatriate în Republica Moldova, 11% dintre acestea fiind minore. Pe parcursul anului precedent 236 fete au fost repatriate în Moldova după ce au ajuns să fie traficate în Rusia, Turcia și Emiratele Arabe.

  • Guvernul a aprobat Planul de acțiuni cu privire la pregătirea și sărbătorirea aniversării a 60-a a victoriei asupra fascismului. Planul de acțiuni aprobat prevede, printre altele, desfășurarea în instituțiile de învățămînt a "Lecției păcii" cu participarea veteranilor de război, inițierea unor emisiuni, rubrici speciale și materiale tematice dedicate acestui eveniment, organizarea expozițiilor de documente și materiale istorice, montarea în teatrele din țară a spectacolelor consacrate evenimentelor celui de-al doilea război mondial, organizarea conferințelor științifice.

  • Guvernul a avizat pozitiv modificarea Legii cu privire la persoanele eliberate din locul de detenție care vor beneficia de o indemnizație unică privind adaptarea socială a acestor persoane. După ispășirea pedepsei, care prevede privațiune de libertate, persoanele eliberate vor primi o indemnizație unică în valoare de 75% din salariul mediu lunar pe economie din anul precedent eliberării. Indemnizația va fi achitată la data eliberării de către administrația instituției penitenciare respectivă din contul mijloacelor prevăzute din bugetul de stat. În penitenciarele din Republica Moldova sînt deținute aproximativ 11 mii de persoane.

  • Guvernul a instituit Comitetul organizatoric pentru desfășurarea activităților consacrate aniversării a 16-a de la retragerea trupelor sovietice din Afganistan. Astfel, la 19 și 20 februarie curent la Chișinău va avea loc ședința Consiliului coordonator al Comitetului ostașilor internaționaliști de pe lîngă Consiliul șefilor de guverne ale CSI, va fi pregătită o masă de pomenire a ostașilor căzuți în războiul din Afganistan, familiilor acestora li se va acorda un ajutor material. Ministerul Finanțelor urmează să aloce 230 mii lei (cca 18 mii USD) din fondul de rezervă al Guvernului pentru realizarea acțiunilor prevăzute.

  • Guvernul a aprobat ajustarea programelor de dezvoltare economică și socială, precum și a planurilor de acțiuni privind obiectivele, prioritățile și politicile prevăzute de către Strategia de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei. Premierul Vasile Tarlev a solicitat Ministerului Economiei ca în decurs de 10 zile să fie consultați specialiștii de la Banca Mondială și să elaboreze un mecanism de implementare și monitorizare a Strategiei.

  • Guvernul a aprobat, în cadrul ședinței de miercuri, proiectul de lege cu privire la aderarea Republicii Moldova la Amendamentul la Protocolul de la Montreal privind substanțele ce distrug stratul de ozon, adoptat în anul 1997.

  • Cabinetul de miniștri a aprobat Acordul între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Belarus cu privire la călătoriile reciproce fără vize ale cetățenilor, semnat la 24 decembrie 2004.
cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

Prețuri

În luna ianuarie 2005 în Republica Moldova indicele prețului de consum (IPC) a cunoscut o creștere față de decembrie 2004 și a constituit 101,1%. Potrivit unor oficiali al Departamentului Statistică și Sociologie (DSS), cea mai înaltă creștere a prețurilor în luna ianuarie s-a înregistrat la produsele alimentare, iar prețurile de consum la produsele nealimentare și tarife s-au modificat nesemnificativ.

Astfel, indicele prețului de consum la produsele alimentare a fost de 102,6%, la cele nealimentare - de 100,4 %, iar la serviciile prestate populației a fost de 99,3%. Legumele proaspete s-au scumpit cu 17,3%, carnea de vită - cu 5,8%, cea de porc - 3,8%, iar peștele proaspăt - cu 5,2%. Totodată, încălțămintea pentru copii și bărbați s-a scumpit cu 1,8%, iar calculatoarele și aparatele de telefonie mobilă - cu 3,2%.

Piața muncii

Potrivit unui raport al Departamentului de Statistică și Sociologie (DSS), salariul mediu pe economie în luna decembrie 2004 a constituit 1496 lei, cu 287 de lei mai mult față de luna noiembrie. Salariul mediu s-a majorat în decembrie 2005 trecut față de luna noiembrie din contul sporurilor achitate angajaților la sfîrșit de an.

În sectorul bugetar salariul mediu a fost în decembrie 2005 de 961 lei, iar în sectorul economiei reale indicele mediu al remunerării muncii a fost de 1774 lei. Cel mai mare salariu l-au avut angajații din instituțiile financiar-bancare - cu o medie de 4620 de lei, cu 1830 de lei mai mult față de luna precedentă. În ramura învățămîntului remunerarea medie a muncii a fost în decembrie 2005 de 855 lei, iar în sănătate și asistență socială salariul a fost de 1011 lei.

Cu toate acestea, DSS arată în ultimul său raport de la începutul lunii ianuarie că restanțele salariale la 1 decembrie 2004 erau în valoare de 158 milioane lei, cu 10 milioane lei mai mult față de începutul anului 2004.

Finanțe publice

Surse guvernamentale informează că planul acumulărilor în bugetul de stat pentru luna ianuarie 2005 a fost îndeplinit anticipat cu o depășire de 11,3% față de prevederi. Potrivit datelor furnizate de Ministerul Finanțelor, veniturile acumulate la bugetul de stat au fost în sumă de 428 milioane lei, cu 43,4 milioane lei mai mult decît a fost planificat. Creșterea veniturilor bugetare s-a majorat cu 151,6 milioane lei sau cu 54,9%, față de perioada similară a anului 2004.

Legea bugetului de stat pe anul 2005 a fost aprobată la venituri în sumă de 7,47 miliarde lei și, respectiv, la cheltuieli în sumă de 7,72 miliarde lei. Capitolul de venituri al bugetului de stat pe anul 2004 a fost executat la un nivel de 101%, iar capitolul de cheltuieli la nivelul de 99,9%, cu un excedent bugetar de 125 milioane lei, care a fost direcționat spre plata datoriilor externe.

Bănci și asigurări

Eventuale consecințe în reducerea dobînzilor bancare. Într-un comunicat de presă al Băncii Naționale a Republicii Moldova (BNM) dat publicității săptămîna trecută aceasta a recomandat băncilor comerciale să își revizuiască politica dobînzilor la pasive (la depozite), ceea ce ar permite "revederea politicii dobînzilor la active (credite) și plasarea mai eficientă a rezervelor excesive".

Banca centrală solicită, de fapt, băncilor comerciale să reducă dobînzile la depozite, pentru a diminua rata dobînzii la creditele acordate. Totodată, în acest comunicat se spune că BNM este îngrijorată de lichiditatea financiară înaltă în sistem (fiind un factor ce ar stimula creșterea inflației), care în prima lună a anului a crescut de 2,2 ori (de la 508,6 milioane lei la 31 decembrie 2004 pînă la 1095,2 milioane lei la 31 ianuarie 2005), și consideră ca aceste lichidități trebuie să fie plasate în economie la dobînzi mai mici.

Mai mulți experți din domeniul financiar susțin opinia că, în cazul implementării în practică a recomandărilor Băncii Naționale, acestea vor afecta buzunarele deponenților, silindu-i pe aceștia din urmă să-și retragă unele economii din bănci. Pe de altă parte, dobînzi prea mici la creditele acordate agenților economici vor stimula cererea internă, complicînd astfel atingerea țintei de inflație.

Pentru o banca centrală care își are ca obiectiv principal ținerea sub control a inflației și avînd în vedere efectele reducerii fiscalității (ca și ale creșterii prețurilor la utilitățile publice), scăderea rapidă a dobînzilor este o incongruență. Și aici se vede nevoia unui deficit bugetar scăzut care ar sprijini reducerea inflației. Credem că o supraîmpovărare a bugetului ca instrument de politică economică poate avea daune colaterale majore.

În 2004 rata medie a dobînzii la creditele în monedă națională s-a menținut în anul trecut la nivelul de 21%, iar la cele în valută străină de 11,3-11,6%, iar ratele dobînzii la depozite au crescut în medie de la 14,8% la început de an pînă la 15,5% în decembrie 2004.

Comerț exterior

Potrivit Departamentului de Statistică și Sociologie (DSS), deficitul comercial al Republicii Moldova a constituit în anul 2004 un nivel de cca 788 milioane USD și a depășit cu 28,5% cifra înregistrată în 2003. Valoarea exporturilor a fost estimată la 986,2 milioane USD, iar importurile au însumat 1774,2 milioane USD, în anul 2004.

Guvernul prognoza pentru anul 2004 exporturi în valoare de 900 milioane USD și importuri în valoare de 1 525 milioane USD, la un deficit de 625 milioane USD. Republica Moldova a avut un sold pozitiv în sumă de 137,1 milioane USD cu Federația Rusă, iar cel mai mare deficit consemnat în comerțul exterior cu principalele țări partenere, Chișinăul l-a înregistrat cu Ucraina, respectiv 211,1 milioane USD. Un înalt nivel al deficitului balanței comerciale Moldova l-a avut și cu Franța, Germania, România, Turcia.

În ultimii doi ani deficitul comercial crește cu circa 30%. La mijlocul lunii ianuarie Guvernul a aprobat un plan de acțiuni de natură să diminueze deficitul balanței comerciale, care prevede, în particular, instituirea unui control mai dur asupra importului de mărfuri în regim preferențial, inclusiv în zonele economice libere, precum și simplificarea procedurilor de export.

Moldova și lumea

Potrivit datelor Comitetului de Statistică al CSI, Republica Moldova a înregistrat în 2004 una din cele mai modeste creșteri economice printre țările comunității cu o ascensiune a produsului intern brut PIB de 7,3%, sub media creșterii economice de 8% realizată în spațiul postsovietic.

Dinamica creșterii economiei moldovenești a devansat-o doar pe cea din Kîrgîzstan și Rusia, unde a fost înregistrată o creștere de 7,1%. Pe de altă parte, Republica Moldova a fost întrecută de Ucraina, cu o creștere a PIB-ului de 12%, Belarus - 11%, Tadjikistan - 10,6%, Azerbaidjan - 10,2%, Armenia - 10,1%, Kazahstan - 9,4% și Georgia - 8,4%.

Produsul intern brut în anul 2004, conform estimărilor preliminare, a însumat 31 miliarde 992 milioane lei în prețuri curente. Avansul înregistrat este sub nivelul previziunilor Ministerului Economiei, care anticipa o creștere economică de 8%.

Industria a înregistrat o creștere de 6,4%, în timp ce producția agricolă a crescut cu 20,4%. Ritmul de creștere a producției industriale a fost cu mult sub nivelul înregistrat în anul 2003, cînd acesta a urcat cu 13,6%. Producția din sectorul industrial al economiei este în principal generată de activitatea întreprinderilor din industria prelucrătoare, căreia i-a revenit anul trecut 89% din volumul total al producției industriale.

Sursa: Departamentul de Statistică și Sociologie cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

În perioada de referință în mai multe mijloace mass-media moldovenești au apărut informații despre o serie de "evoluții periculoase" în zona de securitate, inclusiv mobilizarea militară de partea stîngă a Nistrului, concentrarea trupelor și a munițiilor în zona de securitate și propaganda împotriva unei presupuse agresiuni militare din partea Republicii Moldova, evoluții denunțate de către autoritățile moldovenești în cadrul mai multor declarații publice și apeluri către forurile internaționale. Evoluțiile în cauză ar indica "o pregătire metodică și bine gîndită" de către autoritățile transnistrene a unei destabilizări militare la scară largă pe rîul Nistru și ar avea drept scop influențarea procesului electoral din Republica Moldova în favoarea "partenerilor politici și economici" ai liderilor de la Tiraspol, au arătat autoritățile de la Chișinău, chemînd comunitatea internațională să contribuie la stabilizarea zonei de securitate.

În ajunul alegerilor parlamentare din Republica Moldova fixate pentru 6 martie, subiectul transnistrean este pentru partidul de guvernare unul deosebit de convenabil pentru construirea imaginii inamicului, cu care să-și asocieze principalii oponenți. Mai importantă însă la momentul actual pare să fie întrebarea dacă regiunea transnistreană va putea participa la alegerile din 6 martie și, dacă da, atunci pentru cine vor vota cele cîteva sute de mii de locuitori ai regiunii, cetățeni de jure ai Republicii Moldova.

Spre deosebire de campaniile electorale anterioare, cînd autoritățile transnistrene s-au opus vehement organizării alegerilor din Republica Moldova pe teritoriul transnistrean și au împiedicat accesul cetățenilor la secțiile de votare speciale deschise pe malul drept al Nistrului, de data aceasta chiar șeful departamentului de externe de la Tiraspol a chemat autoritățile moldovenești să asigure toate condițiile necesare pentru exercitarea dreptului de vot al cetățenilor moldoveni care locuiesc în regiune. Potrivit unor surse mass-media transnistrene, citate de Basa-press, Tiraspolul chiar s-ar fi angajat să mobilizeze alegătorii la vot și să faciliteze transportarea acestora către secțiile de vot din dreapta Nistrului. În același timp, alegătorii au fost încurajați să sprijine candidații din opoziție, ca de exemplu Blocul Electoral "Moldova Democrată" (BMD), Partidul Popular Creștin Democrat sau Blocul "Patria-Rodina", pentru a nu-i permite Partidului Comunist să obțină o majoritate absolută în viitorul legislativ moldovenesc, care astfel va fi unul slab și instabil.

Anterior, unul din principalii concurenți din opoziție, BMD, a chemat Comisia Electorală Centrală (CEC) de la Chișinău să deschidă secții de votare în regiunea transnistreană. A urmat un apel al CEC către autoritățile transnistrene, în care CEC a condiționat deschiderea secțiilor de votare în Transnistria prin satisfacerea de către autoritățile din regiune a uinui șir de condiții care ar asigura un proces electoral liber și corect și respectarea Constituției și legislației Republicii Moldova. Deoarece apelul CEC a rămas fără răspuns din partea Tiraspolului, CEC va deschide cîteva secții de votare speciale pe malul drept al Nistrului, la care vor putea vota loluitorii transnistreni.

În alegerile prezidențiale din Ucraina autoritățile transnistrene au sprijinit deschis candidatul promovat de Moscova, Victor Ianukovici, care a adunat peste 90% din voturile cetățenilor ucraineni care locuiesc în regiune. Deoarece în alegerile din Republica Moldova pare să nu existe un candidat care s-ar bucura de atît de mult sprijin din partea Moscovei, observatorii au identificat doi concurenți care ar putea fi atractivi pentru Tiraspolul official - blocul "Patria-Rodina" și BMD. "Patria-Rodina" a propus în programul său electoral legături mai strînse cu Rusia, recunoașterea dreptului populației din Transnistria la autodeterminare și adoptarea așa-zisului Memorandum Kozak drept document de bază pentru viitorul statut juridic al regiunii. BMD este oponentul principal al comuniștilor, dar și unul pe care, se spune, Moscova l-ar prefera actualului partid de guvernare, în ciuda faptului că printre clauzele electorale principale ale BMD figurează integrarea Republicii Moldova în structurile euro-atlantice și retragerea necondiționată a trupelor rusești staționate ilegal pe teritoriul Republicii Moldova.

Oricare însă va fi opțiunea Transnistriei în alegerile din 6 martie, se pare că spre deosebire de campaniile electorale anterioare, de data aceasta autoritățile secesioniste par hotărîte să nu rateze șansa de a influența direct rezultatul alegerilor din Republica Moldova nu atît în favoarea unui candidat anume, cît împotriva actualului partid de guvernămînt. Și asta nu doar prin intermediul alegătorilor care își au reședința în regiune, ci și al acelor alegători de orientare pro-rusă, nostalgici sovietici, care locuiesc în restul Moldovei și care au fost dezamăgiți de partidul de guvernămînt după ce acesta și-a schimbat radical orientarea spre vest. cuprins articolul precedent articolul următor


Electorala 2005

Pentru detalii accesați www.alegeri2005.md. cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Faza finală a campaniei electorale
Igor Boțan, 17 februarie 2005

Faza finală a campaniei electorale: reflecții și opinii»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect