ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. III, nr. 52, 23 mai - 5 iunie 2005

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Acte legislative

În perioada de referință Parlamentul a adoptat Legea pentru modificarea și completarea Legii privind ocuparea forței de muncă și protecția socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă. Scopul documentului respectiv îl constituie aducerea actelor normative și legislative în concordanță cu prevederile Codului muncii și sporirea gradului de protecție socială a persoanelor afectate de șomaj. Legea reglementează statutul juridic al agențiilor private de ocupare a forței de muncă, principiile de colaborare, coordonare și control al statului asupra activității acestora.

Legea extinde categoriile beneficiarilor de ajutor de șomaj cu persoanele disponibilizate, care vor beneficia de dreptul la ajutor de șomaj în cazul în care vor fi înregistrate la agențiile pentru ocuparea forței de muncă. În același timp, legea prevede micșorarea procentului ajutorului de șomaj de la 50-60% la 30-50% din salariul anterior.

Un alt act legislativ aprobat de Parlament este Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la statutul refugiaților. Modificările introduse prin noua lege au fost dictate de practica aplicării legii-cadru, o serie de expertize internaționale și de apariția unor noi documente internaționale aplicabile domeniului protecției refugiaților și solicitanților de azil. Legea introduce reglementări noi referitoare la o serie de instituții, printre cele mai importate fiind următoarele:

  1. Protecția umanitară, instituție susținută de Recomandarea Consiliului Europei din 2001 asupra protecției subsidiare, în care se menționează că protecția subsidiară este o formă a protecției individuale, care completează regimul existent de protecție a refugiaților. Consiliul Europei a subliniat că această formă de protecție urmează să fie acordată de state în baza deciziei luată individual de către autoritățile competente unor persoane care, în mod normal, nu cad sub incidența Convenției din 1951 despre refugiați, dar care trebuie să fie protejați de anumite pericole și tratamente.
  2. Consiliul pentru Refugiați, care trebuie să devină o instanță administrativă, consultativă, fără atribuții jurisdicționale de apel și recurs.
  3. Accesul reprezentanților Înaltului Comisariat ONU pentru refugiați la solicitanți de azil și refugiați. Deși legea prevede dreptul reprezentanților ICNUR să aibă acces la persoanele în cauză, oriunde s-ar afla, în practică s-a constatat că organele de drept nu întotdeauna respectă întocmai normele respective, accesul fiind obstrucționat sub diverse pretexte.
  4. Solicitantul de azil. Se prevede excluderea termenelor-limită de depunere a cererii, deoarece calitatea de refugiat este un fapt care nu dispare cu trecerea timpului. Persoana merită să fie protejată indiferent de cîte zile au trecut de la intrarea pe teritoriul țării de azil.
  5. Repatrierea voluntară. Anterior s-a recunoscut pe plan internațional faptul că repatrierea voluntară constituie cea mai potrivită soluție pentru problemele refugiaților. Din motivul respectiv repatrierea voluntară a fost introdusă în lege în calitate de motiv de încetare a statutului de refugiat.
  6. Clauze de excludere. În legea actuală sînt prevăzute anumite categorii sustrase de la posibilitatea de a obține statutul de refugiat. Aceste prevederi nu sînt în deplină concordanță cu prevederile actelor internaționale în domeniu și necesitau o ajustare la standardele internaționale în domeniul drepturilor omului.
  7. Reunificarea familiei. Prevederea respectivă din lege a fost dezvoltată pentru a se lua în considerație reunificarea familiei în Republica Moldova.
  8. Apelul. Prevederile din lege referitoare la apelul în caz de refuz asupra unor cereri necesitau modificări pentru a fi aduse în concordanță cu legislația internațională și națională în domeniu. Cerința fundamentală privind dreptul la apel este ca solicitantul de azil să aibă un remediu legal eficient atunci cînd acesta spune că drepturile sale au fost încălcate. Respectiv, s-a stabilit că apelurile și recursurile asupra deciziilor în domeniu pot fi depuse în instanțele judecătorești și urmează procedura judiciară de soluționare, cu toate garanțiile iminente.

În scopul restabilirii și conservării Parcului "Valea Morilor" din mun. Chișinău, Parlamentul a adoptat Hotărîrea privind atribuirea Parcului "Valea Morilor" din mun. Chișinău a statutului de monument de arhitectură peisajeră. Necesitatea adoptării hotărîrii a fost determinată de concluziile unui grup de lucru responsabil de combaterea construcțiilor neautorizate în mun. Chișinău.

Un interes aparte îl prezintă Hotărîrea privind excluderea sancționării practicării prostituției. Hotărîrea Parlamentului privind Planul de acțiuni în domeniul drepturilor omului, adoptată în anul 2003, prevedea necesitatea introducerii amendamentelor la legislația în vigoare cu scopul de a urmări penal atît persoana care oferă servicii sexuale, cît și clientul acestor servicii. În perioada ce a urmat legislația penală a fost modificată, practicarea prostituției fiind sustrasă acesteia, deoarece cazurile respective au un pericol social redus. Drept urmare, practicarea prostituției a rămas a fi sancționată contravențional, în timp ce practica sancționării clientului serviciilor respective a fost exclusă în general, pe baza exemplului majorității țărilor europene.

Prin Legea cu privire la grădinile botanice, acestea vor fi supuse unui regim juridic distinct, avînd statut de instituții publice din sfera științei și inovării, și trecute în subordinea Academiei de Științe a Moldovei sau a autorităților administrației publice locale. Acest statut le va oferi scutiri de impozite și taxe de stat, iar pe de altă parte le va permite să atragă investiții și finanțări din interior și exterior, inclusiv din sfera privată. Legea prevede că activitățile de construcție în cadrul grădinilor botanice se vor realiza în baza unui proiect aprobat de Academia de Științe a Moldovei și a documentației de urbanism și amenajare a teritoriului. Înstrăinarea și arendarea terenurilor din cadrul grădinilor botanice proprietate publică sînt interzise.

Legea mai prevede și posibilitatea desfășurării unor activități economice de către grădinile botanice, în scopul acumulării mijloacelor financiare extrabugetare pentru menținere și dezvoltare.

Legea privind acordarea unor facilități locuitorilor din zona transnistreană scutește de aplicarea TVA energia electrică și gazele naturale livrate, serviciile de telecomunicații, apă și canalizare prestate de către persoanele juridice care se află pe teritoriul Republicii Moldova și care nu au relații fiscale cu sistemul ei bugetar. Prin aceeași lege, s-a stabilit compensarea diferenței de tarife la energia electrică și la gazele naturale utilizate de locuitorii satului Varnița, Anenii-Noi. Necesitatea adoptării legii a fost determinată de faptul că locuitorii satului Varnița sînt asigurați cu energie electrică și gaze naturale de către întreprinderile din stînga Nistrului, fără a beneficia de compensații pentru aceste servicii.

Legea privind modificarea Codului de contravenții administrative prevede instituirea unei "unități convenționale" în loc de salariul minim aplicat în calitate de sancțiune administrativă. Astfel, pe viitor amenda se va stabili în unități convenționale, iar o unitate convențională va echivala cu 20 lei.

Legea privind abilitarea Inspecției de muncă cu dreptul de sancționare administrativă a provocat dezbateri controversate încă de la începutul examinării ei, majoritatea deputaților din opoziție, dar și unii reprezentanți ai majorității parlamentare pronunțîndu-se împotriva abilitării a încă unui organ cu dreptul de sancționare administrativă. Principalele argumente aduse în favoarea adoptării legii se reduceau la invocarea multiplelor încălcări ale legislației în domeniul protecției muncii. La prima încercare de votare, legea a întrunit numărul suficient de voturi pentru a fi adoptată. Ulterior însă, după ce un deputat din opoziție, la insistența colegilor săi, și-a retras votul de susținere, fapt care a implicat mai multe discuții în contradictoriu, fracțiunea parlamentară majoritară a fost nevoită să-și asigure prezența a încă unui membru pentru a reuși promovarea legii respective.

(Pentru mai multe detalii cu privire la conținutul actelor legislative sus-menționate a se vedea "Comentarii legislative" pe site-ul ADEPT).

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Remanieri

În legătură cu reorganizarea Guvernului și modificarea componenței lui nominale, s-a decis numirea lui Valeriu Lazăr, ministru al Economiei și Comerțului, în calitate de membru al Consiliului Economic al CSI din partea Republicii Moldova și, respectiv, eliberarea lui Vasile Iovv din această funcție.

La 25 mai curent, Cabinetul de miniștri a dispus numirea lui Igor Semenovcher în funcția de director general al Agenției pentru Dezvoltare Regională, inovație instituțională creată, se pare, pentru coordonarea implementării Planului național "Satul Moldovenesc", și eliberarea acestuia din funcția deținută anterior, de viceministru al Industriei și Infrastructurii.

2.2. Hotărîri

  • Cea mai importantă hotărîre guvernamentală din această perioadă este cea privind aprobarea Planului de activitate a Guvernului pe trimestrul al II-lea al anului 2005. Planul include concepții, strategii, programe naționale și ramurale; proiecte de acte legislative și proiecte de acte normative, care urmează a fi prezentate Guvernului spre examinare în această perioadă, analiza activității administrației publice, precum și anumite măsuri organizatorice. Printre cele trei categorii de documente, merită a fi menționate: Programul de modernizare a sistemului educațional în Republica Moldova, Concepția reformării gospodăriei comunale și de locuințe în Republica Moldova; proiectele de acte legislative privind conflictul de interese, cu privire la instituirea și funcționarea Fondului culturii, cu privire la declararea veniturilor, averii și mijloacele de obținere a veniturilor de către persoanele fizice - cetățeni ai Republicii Moldova; proiectele de acte normative privind aprobarea Planului de construcție și dezvoltare a frontierei de stat pe sectorul moldo-ucrainean pe anii 2005-2011, cu privire la aprobarea Regulamentului privind finanțarea activităților din sfera științei și inovării, cu privire la măsurile de realizare a Programului de activitate a Guvernului pe anii 2005-2009 "Modernizarea țării - bunăstarea poporului", pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de acordare a statului de refugiat etc.

    Printre cele mai importante măsuri organizatorice sînt de remarcat: preluarea, fapt care s-a produs deja la 22 aprilie a.c., și exercitarea președinției GUUAM (în prezent GUAM); negocierea și semnarea cu statele membre ale UE a acordurilor bilaterale de cooperare în domeniul integrării europene.

  • În vederea executării Legii bugetului de stat pe anul 2005 și a unor moțiuni guvernamentale anterioare, Guvernul a dispus repartizarea alocațiilor pentru majorarea salariilor angajaților din instituțiile finanțate de la bugetele unităților administrativ-teritoriale. Suma totală a alocațiilor respective este de 60,8 mln lei.

  • În virtutea problemelor dificile cu care se confruntă producătorii agricoli din localitățile situate în zona de securitate a raionului Dubăsari, Guvernul a adoptat hotărîrea cu privire la aprobarea proiectului de lege privind anularea penalităților calculate pentru nevirarea în termen a contribuțiilor de asigurări sociale de stat ale acestora, conform situației de la 1 ianuarie 2005.

  • O moțiune guvernamentală asemănătoare este cea prin care Cabinetul de miniștri a decis anularea amenzilor și penalităților pentru nevirarea în termen a contribuțiilor fiscale în bugetul de stat, calculate și neachitate la 31 decembrie 2004, agenților economici care nu au datorii la plata sumei de bază a impozitelor. Suma totală a acestor scutiri este de 161,7 mln lei, dintre care 57,1 mln lei o constituie amenzile, iar restul 104,5 mln lei - penalitățile. În context, este de remarcat că pînă în prezent au prezentat demersuri pentru anularea penalităților 516,6 mii de agenți economici, care și-au onorat obligațiunile și au achitat integral plățile în bugetele de toate nivelurile.

  • Guvernul a aprobat, de asemenea, programul comun al Comisiei Europene și Consiliului Europei pentru Republica Moldova, program care va fi implementat pînă în 2006 în vederea susținerii reformelor democratice din țara noastră. Realizarea programului respectiv va fi supravegheată de un grup de lucru interministerial, condus de Andrei Stratan, viceprim-ministru și ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene, instituit special de Guvern în acest scop.

    Moțiunea guvernamentală respectivă obligă ministerele și alte autorități ale administrației publice să prezinte, în termen de o lună, Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene (MAEIE) planuri de acțiuni individuale în vederea realizării activităților prevăzute în program, pe baza cărora MAEIE va elabora și prezenta Executivului spre aprobare Planul național pentru realizarea programului nominalizat.

    Potrivit viceprim-ministrului, Andrei Stratan, implementarea prevederilor programului va permite racordarea legislației naționale la standardele și rigorile europene în multiple domenii, în strictă conformitate cu prevederile Planului de Acțiuni RM-UE, realizarea unor proiecte comune pentru consolidarea democrației locale, susținerea păturilor social-vulnerabile etc.

  • La două săptămîni de la lichidarea oficiosului guvernamental de expresie rusă Nezavisimaia Moldova, Guvernul a decis în ședința sa din 1 iunie curent să supună aceleași proceduri și ziarul guvernamental de limbă română Moldova suverană. Decizia Guvernului se înscrie în setul de măsuri propuse de PPCD spre a fi transpuse în practică și cu care acest partid a condiționat votarea lui Vladimir Voronin pentru cel de-al doilea mandat de Președinte al Republicii Moldova.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Întrevedere Voronin - Iușcenko

În perioada vizată, Președintele Vladimir Voronin a participat, la punctul de trecere a frontierei moldo-ucrainene Iasiki, regiunea Odesa, la inspectarea mijloacelor tehnice care urmează a fi utilizate pentru asigurarea securității pe segmentul transnistrean al frontierei dintre Moldova și Ucraina. Cu acest prilej, Președintele moldovean avut o întrevedere cu omologul său ucrainean, Victor Iușcenko. Dincolo de discutarea unui șir de probleme sensibile privind reglementarea transnistreană, probleme la care ne vom opri în paragraful "Problema transnistreană", cei doi șefi de stat au semnat un acord bilateral privind schema trecerii hotarului moldo-ucrainean de către persoane, mărfuri, mijloace și alte obiecte și lucruri, ca bază pentru definitivarea principiilor și modalităților de instalare și funcționare a posturilor vamale mixte moldo-ucrainene. De asemenea, președinții au convenit asupra creării unor centre informațional-culturale pe teritoriul ambelor țări și asupra convocării în timp util a comisiilor mixte moldo-ucrainene pentru soluționarea problemelor patrimoniale dintre părți, cea ucraineană luîndu-și angajamentul să găsească soluții pentru un șir de probleme economice din relațiile bilaterale și să examineze posibilitatea exportului energiei electrice spre țările balcanice prin Republica Moldova.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Bănci și asigurări

În una din ultimele ședințe ale Parlamentului guvernatorul BNM, Leonid Talmaci, a prezentat deputaților raportul privind activitatea Băncii Naționale pentru anul 2004. Cu toate că sectorul bancar nu a avut o evoluție ieșită din comun pe parcursul anului, stabilitatea financiară a fost unul din succesele acestuia.

Evoluțiile de pe piața valutară, precum și dinamica inflației în 2004 au pus sub semnul întrebării eforturile BNM de a respecta țintele monetare din Politica Monetar-Valutară aprobată pentru 2004. Oferta de valută pe piața internă a crescut sub influența transferurilor de venituri de peste hotare (creștere estimată la 70%) și a încasărilor din exporturi (25%). Pentru a nu admite aprecierea excesivă a leului, în al doilea semestru BNM a procurat intens valută, astfel încît în decembrie rezervele sale au crescut cu 55%, depășind 470 milioane USD. În decembrie 2004 inflația anuală s-a situat la nivelul de 12,5%, față de rata de 8-10% pronosticată de BNM.

Într-o asemenea situație BNM a fost nevoită să introducă modificări importante la principale instrumente de politică monetară, și anume au fost ridicate țintele pentru baza monetară și agregatul M2. Acumularea rezervelor valutare prin achiziționarea valutei de la bănci a fost principalul canal de creștere monetară în 2004. Însă tendința pare a fi periculoasă, aceasta generînd noi spirale inflaționiste. Operațiunile de sterilizare întreprinse de BNM nu au fost eficiente, instrumentele utilizate avînd termene de maturitate financiară scăzută.

Recent, oficiali din cadrul BNM au declarat că Banca Națională ar putea să acumuleze în acest an un nivel al rezervelor valutare internaționale de 600 milioane USD, chiar dacă în primele patru luni acestea au crescut nesemnificativ.

În condițiile unei oferte importante de valută pe piața valutară internă, cauzată în principal de transferurile bănești efectuate de rezidenții moldoveni aflați la muncă peste hotare, BNM a procurat în anul trecut pe piața interbancară 277,1 milioane USD, rezervele valutare crescînd cu 55%, după cum am menționat mai sus.

Transferurile sînt într-o creștere spectaculoasă și în acest an. Potrivit BNM, în T1'2005 moldovenii au trimis acasă, și asta doar prin canalele bancare, 153 milioane USD fiind cu 53% mai mult față de perioada similară a anului 2004.

Pe de altă parte, remitențele de valută exercită o presiune masivă asupra pieței valutare interne, doar 10% din banii cîștigați peste hotare reprezintă investiții directe, alte 60-80 milioane USD din transferurile anuale sînt depuse în bănci, iar restul banilor sînt direcționați spre consum.

În cazul în care transferurile vor crește la fel de rapid și în perioada următoare, acestea ar putea să depășească în acest an cifra de 600 milioane USD. Și dacă s-ar recurge la estimări probabile și pentru transferurile efectuate în afara sistemului bancar, valoarea totală a acestora ar putea depăși suma de 1 miliard USD. Credem că BNM încearcă să-și refacă un stoc considerat normal de rezerve valutare cu scopul ca Moldova să aibă mai multă credibilitate (să-și refacă imaginea) atît pe piețele internaționale de capital, cît și în fața finanțatorilor externi.

2. Piața muncii

  • Salariul mediu pe economie în Republica Moldova a constituit în luna aprilie 1278 lei fiind cu 75 lei mai mult în comparație cu luna precedentă. În instituțiile bugetare salariul a crescut în aprilie față de martie cu 27 lei pînă la nivelul de 971,6 lei, iar în sfera nebugetară acesta a crescut cu 97 lei pînă la 1437,7 lei.

    Ca de obicei, cele mai mari salarii le-au avut angajații din instituțiile financiar-bancare, respectiv de 4305 lei, fiind în creștere cu 204 lei față de luna precedentă, după care urmează salariații companiilor din industria energetică și termică, gaze și apă cu 2258 lei, transporturi și comunicații cu o remunerare medie lunară de 2161 lei.

    Cel mai mic salariu l-au avut în aprilie angajații din agricultură, în medie cîte 607 lei, cu 9 lei mai puțin față de luna precedentă. Remunerarea angajaților în sfera didactică a fost de 872 lei, iar a celor din sănătate și asistența socială de 971 lei.

  • Potrivit datelor Biroului Național de Statistică (BNS), populația ocupată din Moldova a constituit în T1'05 1 milion 249 mii persoane, cu 67 mii de persoane mai puțin față de sfîrșitul anului 2004. Circa 67% din numărul persoanelor ocupate reprezintă salariații, 1/3 o constituie lucrătorii pe cont propriu și doar 0,9% alcătuiesc patronii.

    Pe ramuri de activitate statistica arată că angajații din agricultură constituiau la sfîrșitul T1'2005 37,1% din totalul persoanelor ocupate, fiind cu 4,6% mai mult față de aceeași perioadă a anului trecut. Ponderea persoanelor angajate în industrie a fost de 12,5%, în sfera serviciilor - 37,2%, în medicină și învățămînt - 14,3%.

  • Parlamentul a aprobat modificări la Legea privind ocuparea forței de muncă și protecția socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă. Aceasta stipulează extinderea categoriilor beneficiarilor ajutorului de șomaj pe seama micșorării sumelor destinate acestor indemnizații.

    Actualmente, media lunară a ajutorului de șomaj este de 507 lei (40,5 USD), însă după intrarea în vigoare a noilor modificări la 1 iulie 2005 valoarea indemnizației va constitui 497 lei (39,7 USD). În categoria beneficiarilor de ajutor de șomaj au fost incluse persoanele disponibilizate o dată cu lichidarea sau reorganizarea întreprinderii și care vor beneficia de ajutor de șomaj în proporție de 50% din salariul mediu pe anul precedent.

    Mai mulți deputați din opoziția parlamentară au cerut menținerea cuantumului indemnizației de șomaj la nivelul actual motivînd că varianta votată nu este una acceptabilă pentru că se cîștigă pe de o parte, dar se pierde pe de alta. Potrivit lor, șomerii vor avea de încasat sume mai mici din partea statului chiar dacă teoretic numărul beneficiarilor va crește.

  • În același timp, restanțele la plata salariilor agenților economici la data de 1 mai 2005 a constituit cca 137 milioane lei, micșorîndu-se cu 14 milioane lei. Cele mai mari datorii rămîn să fie în sectorul agricol - 70 milioane lei (51,2% din total), în industrie - 35,2 milioane lei (25,7%), dintre care în industria prelucrătoare - 28,4 milioane lei (80,7%), în transporturi - 10,6 milioane lei (7,7%) și în construcții - 8,3 milioane lei (6,1%).

    Din valoarea totală a restanțelor, întreprinderile de stat (proprietate publică) sînt datoare salariaților cu 21,2 milioane lei sau 15,5% din totalul datoriilor, cele din sectorul privat - cu 88,3 milioane lei (64,6%), cele cu proprietate mixtă (publică și privată) - cu 22,6 milioane lei (16,5%) și cele cu proprietate străină - cu 4,6 milioane lei (3,4%).

3. Comerțul extern

  • Exporturile produselor vinicole ale Moldovei au crescut în primele patru luni 2005 cu 10% pînă la 7,4 milioane decalitri, iar în expresie valorică livrările au depășit 100 milioane USD. Cea mai mare creștere, cu 37%, a fost înregistrată la exporturile de vinuri spumante și spumoase.

    Principala piață de desfacere a vinurilor moldovenești rămîne a fi Rusia, pe care se comercializează peste 80% din totalul producției vinicole, aceasta fiind urmată de Ucraina, Belarus, Polonia și Germania. Moldova exportă vinuri în 27 de state ale lumii.

    "Moldova-Vin" prognozează pentru acest an exporturi de vinuri în valoare de cca 300 milioane USD, în creștere cu 10% față de anul trecut. În 2004, spre exemplu, Republica Moldova a exportat producție alcoolică în valoare de 278 milioane USD.

  • Potrivit unui studiu realizat de Camera de Comerț și Industrie (CCI) în baza datelor prezentate de Centrul de Comerț Internațional (ITC), Republica Moldova a fost poziționată în 2003 pe locul 11 în topul celor mai mari exportatori de vinuri din lume cu o pondere de 1,2% din totalul mondial. Moldova este urmată în clasament de Argentina și Noua Zelandă care au cote mai mici de 1% în exportul mondial de vinuri.

    Potrivit studiului, Franța este liderul mondial în exportul de vinuri în 2003 cu o cifră de comercializări de 6,6 miliarde USD, ceea ce reprezintă 37% din exportul mondial. Alte 3 țări care în 2003 au exportat vinuri în valoare de peste 1 miliard USD sînt Italia (3 mlrd USD), Spania (1,67 mlrd USD) și Australia (1,54 mlrd USD). Italia are o pondere de 17%, Spania - de 9% și Australia - de 8% în exportul mondial de vinuri.

    Pe de altă parte, studiul citat arată că cei mai mari importatori de vinuri sînt Marea Britanie și SUA, cărora le revine 20% și, respectiv, 19% din importul mondial de vinuri din struguri. Un alt importator important este Germania cu o pondere de 11%. Printre 10 cei mai mari importatori de vinuri mai sînt Japonia (5%), Belgia (5%), Canada (4%), Elveția (4%), Olanda (4%), Franța (3%) și Danemarca (2%).

  • Statisticile Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA) arată că importurile de produse agroalimentare au crescut în primele patru luni 2005 cu 13,2%, pînă la cca 121,2 milioane USD, pe cînd exporturile au constituit 215,68 milioane USD fiind în creștere doar cu 1,2% față de perioada similară a anului trecut. Analiștii explică acest fenomen prin creșterea volumului importurilor de semințe și fructe oleaginoase, care nu se produc în Republica Moldova și care de fapt constituie peste 1/2 din totalul importurilor.

    În același timp, exporturile de băuturi alcoolice în ianuarie-aprilie au constituit cca 50% din totalul livrărilor - 995,6 milioane USD. Totodată, livrările de fructe și struguri au scăzut de la 460 mii USD, în primele patru luni ale anului precedent, pînă la 239 mii USD, în ianuarie-aprilie anul curent.

    Restricțiile impuse de Rusia la exportul de fructe, legume, carne și mezeluri nu a provocat pierderi esențiale agenților economici locali, însă în cazul în care acestea nu vor fi anulate pierderile se vor resimți în următoarele luni. Anterior, MAIA prognoza pentru 2005 o creștere cu circa 8% a exporturilor de mărfuri agroalimentare, în timp ce importurile se vor menține la nivelul ultimilor doi ani.

4. Moldova în lume

BERD prognozează pentru Moldova o creștere economică de 5,5% în 2005

Experții Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) au estimat că Republica Moldova va avea în 2005 un ritm de creștere economică de 5,5%, un nivel sub cel de 7% înregistrat în 2004.

Economia mondială va oferi în 2005 un mediu mai puțin favorabil pentru economiile în tranziție față de 2004. Performanțele economiei americane în 2004, precum și estimările pozitive de creștere economică pentru 2005, sugerează că rezultatele mai bune ale statelor industrializate vor reduce fluxurile de capital în regiunile aflate în tranziție.

Potrivit analiștilor BERD, economiile din Europa de Est și statele fostei Uniuni Sovietice vor avea un ritm mediu de dezvoltare de 5,2% în 2005, în comparație cu cel de 6,5% în 2004. Încetinirea ritmului de creștere are loc mai degrabă din cauza înrăutățirii climatului economic la nivel mondial; prezenței unor rate mari ale dobînzilor în SUA; potențialelor scăderi ale fluxurilor de capital în această regiune.

BERD prognozează scăderea ritmurilor de creștere în toate țările CSI cu excepția Azerbaidjanului. Astfel, în Rusia economia va crește în 2005 cu 5,2% (față de 7,1% în 2004), Ucraina - 6,5% (12,1% în 2004), Armenia - 8% (10,1% în 2004), Georgia și Belarus - 6% (8,4% și, respectiv, 11% în 2004), Kazahstan - 8,5% (9,4% în 2004), Tadjikistan - 8% (10, 6% în 2004) Turkmenistan - 7% (7,2% în 2004), Kîrgîzstan - 4,5% (7,1% în 2004), Uzbekistan - 4% (6% în 2004) și Azerbaidjan - 21% (10% în 2004).

La rîndul său, Fondul Monetar Internațional (FMI) arată, în ultimul raport privind dezvoltarea economiei globale, de asemenea o încetinire a ritmului de creștere economică în CSI. Potrivit estimărilor FMI, în 2005 creșterea economică în Moldova va constitui 5%. O prognoză similară a lansat și Institutul de cercetare economică Economist Intelligence Unit din Marea Britanie. Pe de altă parte, Guvernul prognozează pentru anul 2005 o creștere economică de 6%.

Creșterea economică în spațiul CSI. Prognoze ale BERD pentru 2005 (%)

Creșterea economică în spațiul CSI. Prognoze ale BERD pentru 2005 (%)

Sursa: BNS

În altă ordine de idei, Kurt Geiger, directorul Departamentului instituții financiare al BERD, a declarat la întrevederea sa de săptămîna trecută cu Președintele Voronin că BERD va continua să acorde asistență Republicii Moldova în vederea consolidării și dezvoltării sectorului bancar, care potrivit analiștilor se află în ascensiune. Situația din sectorul bancar al Moldovei este apreciată de către experții BERD drept favorabilă și stabilă.

Anterior, factori de decizie ai BERD și-au arătat disponibilitatea de a implementa în anul 2005 în Moldova 10 proiecte noi în valoare totală de 21 milioane euro. Trei dintre acestea, care însumă o valoare totală de cca 10 milioane euro, vor fi direcționate în sectorul bancar.

În Strategia BERD pentru Moldova, aprobată în iulie 2003, se spune că banca va acorda sprijin pentru "dezvoltarea sectorului bancar privat și finanțarea eficientă și adecvată a întreprinderilor private prin băncile locale, în special a întreprinderilor mici și mijlocii și micro-întreprinderilor".

Însă în pofida faptului că BERD a deschis linii speciale de credit destul de ieftine la cîteva bănci comerciale locale, cum ar fi Victoriabank, Moldindconbank și Mobiasbancă, acestea ridică de două-trei ori rata dobînzii și fac inaccesibile creditele pe termen lung, care sînt absolut necesare pentru finanțarea cheltuielilor de investiții și de producție. Dar de accesibilitatea acestor credite sînt legate în mod direct așa probleme ca șomajul ridicat, vulnerabilitatea producătorilor naționali la șocurile externe, calitatea redusă a mediului de investiții și promovarea insuficientă a exporturilor.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Parlamentul Republicii Moldova va adopta o declarație cu privire la planul de reglementare transnistreană propus de Ucraina în cadrul unei ședințe speciale care va avea loc la 10 iunie. Această decizie a fost luată la ședința de lucru a Președintelui Voronin cu conducerea Parlamentului din 6 iunie. Potrivit unui comunicat al serviciului de presă al Președinției, participanții la întîlnire au notat că planul ucrainean "reflectă principiile independenței, suveranității și integrității teritoriale a țării noastre, bazîndu-se pe Constituție și ținînd cont de interesele populației de pe ambele maluri ale Nistrului, precum și de aspirațiile de integrare europeană ale Ucrainei și Republicii Moldova".

Planul ucrainean de reglementare și unele măsuri comune moldo-ucrainene în sprijinul acestuia au constituit subiectele principale ale întrevederii dintre Președintele moldovean și omologul său ucrainean care a avut loc pe 2 iunie la Iasiki, regiunea Odesa. Cei doi președinți au semnat o scrisoare comună adresată Secretarului General al Consiliului UE, Javier Solana, și Președintelui Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, în care au solicitat asistența UE în instituirea unui control vamal internațional pe frontiera moldo-ucraineană și crearea unui mecanism eficient de monitorizare internațională a frontierei. Potrivit unui comunicat de presă al Președinției, în declarațiile pentru presă Vladimir Voronin a apreciat planul de reglementare a conflictului transnistrean, propus de Victor Iușcenko, menționînd că implicarea activă a Ucrainei și a organismelor europene în procesul de negocieri creează premise pentru identificarea și aplicarea unei soluții durabile a problemei transnistrene. Între 7-8 iunie Președintele Voronin va întreprinde o vizită la Bruxelles și Strasbourg, unde va avea întrevederi cu Solana și Barroso, dar și cu Secretarul General al NATO, cu care va discuta în mod prioritar perspectivele cooperării regionale și internaționale în vederea soluționării diferendului transnistrean.

Pe de altă parte, imediat după întîlnirea de la Iasiki, secretarul Consiliului Național de Securitate și Apărare al Ucrainei, Piotr Poroșenko, a întreprins o vizită la Tiraspol unde a avut o întîlnire cu liderul transnistrean Igor Smirnov, cu care a discutat propunerile Ucrainei. După întrevedere, Poroșenko a declarat că conducerea transnistreană a arătat că înțelege perspectivele procesului de reglementare transnistreană și că în urma consultărilor au fost identificate o serie de compromisuri care au deschis posibilități noi. Poroșenko a mai menționat că în prezent principala sarcină este de a relua procesul de negocieri, pentru că o soluție viabilă a conflictului poate fi identificată doar la masa de negocieri. În timp ce partea transnistreană încă nu a dat publicității poziția sa oficială vizavi de planul ucrainean, presa oficială de la Tiraspol a interpretat vizita lui Poroșenko drept garanție împotriva oricăror măsuri unilaterale ale autorităților moldovene și un gest care ar arăta că Transnistria este tratată pe picior de egalitate cu partea moldovenească.

Între timp, planul ucrainean continuă să fie în centrul atenției opiniei publice de la Chișinău. Astfel, Asociația pentru Politică Externă din Moldova a emis la 31 mai o declarație în care salută în principiu dorința Ucrainei de a juca un rol mai activ în procesul de reglementare transnistreană, dar arată că planul propus de aceasta este departe de a asigura suveranitatea și integritatea teritorială a Republicii Moldova, cu atît mai puțin obiectivul strategic de integrare europeană. Astfel, în plan nu se spune nimic despre necesitatea retragerii trupelor și munițiilor rusești din Transnistria, demilitarizarea regiunii sau eliberarea prizonierilor politici de la Tiraspol și propune în mod nejustificat ca Rusia și Ucraina, două state cu interese importante în regiunea transnistreană, să servească drept garanți ai reglementării transnistrene etc. În timp ce mai mulți observatori de la Chișinău au remarcat aceste neajunsuri, unii consideră că clauzele dure, controversate și care ar fi deranjat Rusia și autoritățile transnistrene au fost omise în mod deliberat de către autorii planului, pentru ca acesta să fie acceptat de toate părțile ca bază pentru discuții. În același timp, remarcă aceiași observatori, autoritățile moldovenești și cele ucrainene de fapt au întreprins deja o serie de măsuri care să acopere unele din golurile din plan. Rezultatele reuniunii moldo-ucrainene de la Iasiki, dar și agenda vizitei la Bruxelles și Strasbourg a Președintelui Voronin în ajunul ședinței speciale a Parlamentului de la Chișinău în problema transnistreană par să confirme această teorie, cel puțin pentru moment.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

1. GUAM

1.1. GUUAM a devenit GUAM

După cum era de așteptat în urma summit-ului GUUAM de la Chișinău, din 22 aprilie curent, Uzbekistanul și-a anunțat retragerea sa din cadrul acestui aranjament regional. Uzbekistanul și-a făcut cunoscută această decizie printr-o scrisoare adresată autorităților de la Chișinău, autorități care exercită președinția respectivului proiect regional. Motivul invocat în acest sens de Președintele Uzbekistanului, Islam Karimov, este că "amplasarea geografică a țării nu permite realizarea intereselor economice și de securitate în cadrul noilor inițiative și proiecte, anunțate de către această organizație".

În legătură cu această decizie a Uzbekistanului, țările membre ale GUAM au dat publicității o declarație comună . Acestea recunosc dreptul Uzbekistanului la libertatea alegerii căii de asigurare a intereselor sale, justifică necesitatea lărgirii sferelor de activitate în cadrul GUAM, dau asigurări că ieșirea Uzbekistanului din cadrul organizației respective "în nici un fel nu va afecta negativ calitatea și nivelul relațiilor noastre prietenești" cu acesta și își exprimă interesul dezvoltării relațiilor de cooperare cu Uzbekistanul atît în format bilateral, cît și în format internațional.

Drept urmare a ieșirii Uzbekistanului din cadrul GUUAM, țările participante au convenit să denumească în continuare această organizație GUAM.

1.2. Reuniunea Adunării Parlamentare a GUAM

La 28 mai curent, la Ialta în Ucraina și-a ținut lucrările cea de-a II-a reuniune a Adunării Parlamentare (AP) a GUAM. Printre importanții factori de decizie prezenți la reuniune s-au numărat: Marian Lupu, președintele Parlamentului moldovenesc, care a și prezidat lucrările acesteia, în virtutea faptului că Moldova deține în prezent președinția acestei organizații; Murtuz Aleskerov, președintele Milli Medjlis al Republicii Azerbaidjan; Nino Burdjanadze, președintele Parlamentului Georgiei; Vladimir Litvin, președintele Radei Supreme a Ucrainei; Inrida Udre, președintele Seimului Republicii Letonia; Ceslavas Iursenas, vicepreședintele Seimului Republicii Lituania și Teodor Meleșcanu, vicepreședintele Senatului României.

Potrivit serviciului de presă al Legislativului moldovenesc, în cadrul reuniunii au fost discutate o serie de subiecte care țin de dezvoltarea dimensiunii parlamentare a GUAM, de intensificarea rolului organelor legislative ale statelor-părți la GUAM în beneficiul creșterii economice, consolidării democrației și stabilității în regiune și de integrarea statelor membre în structurile europene și euroatlantice. Aceeași sursă informează ca AP a GUAM a aprobat componența comitetelor pentru problemele politice și de drept, pentru probleme comercial-economice, de învățămînt, cultură și știință pentru anii 2005-2006, a susținut deciziile adoptate în cadrul summit-ului GUUAM de la Chișinău și s-a pronunțat pentru dezvoltarea acestei structuri regionale, pentru creșterea rolului ei în reglementarea conflictelor, lupta împotriva separatismului, extremismului și altor pericole ale securității internaționale.

2. Relații moldo-croate

Principalul eveniment de politică externă din această perioadă, consumat pe 30-31 mai la Chișinău, a fost vizita Președintelui Croației, Stjepan Mesic, în Republica Moldova. Vizita oficialului croat a debutat cu întrevederea pe care a avut-o acesta cu omologul său moldovean, Vladimir Voronin. În cadrul întîlnirii președinții moldovean și croat au abordat un șir de probleme vizînd intensificarea relațiilor economice bilaterale, susținerea reciprocă pe plan european și global, prevenirea și combaterea separatismului, traficului de ființe umane, armament și narcotice și au examinat posibilitățile de plasare a capitalului croat în astfel de ramuri ale economiei naționale precum industria alimentară și telecomunicațiile.

Reuniunea ambilor șefi de stat a fost urmată de ședința în plen a delegațiilor oficiale, în cadrul căreia au fost semnate: Declarația comună a președinților; Convenția între guvernele Republicii Moldova și Republicii Croația pentru evitarea dublei impuneri și evaziunii fiscale și Acordul guvernamental cu privire la asistența reciprocă în domeniul vamal.

Declarația comună a președinților reafirmă aspirațiile europene ale ambelor state, atașamentul acestora pentru valorile democrației și ale economiei de piață, angajamentul Moldovei și al Croației pentru armonizarea legislațiilor naționale la principiile și normele UE în domeniul circulației libere a populației, capitalurilor, mărfurilor și serviciilor. De asemenea, documentul evocă necesitatea aprofundării relațiilor de cooperare în domeniile comercial, transporturilor, comunicațiilor, energeticii, turismului, științei și culturii.

Într-un mod devenit comun deja - în cazurile redimensionării raporturilor cu state mai avansate în relațiile lor cu UE decît Republica Moldova -, Declarația articulează importanța preluării de către partea moldovenească a experienței de integrare europeană a Croației. Un alt aspect important al documentului pune accent pe intensificarea colaborării dintre părți în cadrul Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est (PSESE), Inițiativei Central-Europene (ICE), Procesului de Cooperare în Europa de Sud-Est (PCESE) etc.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Cum va evolua "Planul ucrainean" de reglementare a conflictului transnistrean?
Igor Boțan, 9 iunie 2005

Dată fiind actuala conjunctură internațională, în contextul reglementării transnistrene o parte a presei de opoziție îl îndeamnă pe Președintele Voronin să "bată fierul cît e cald"»»»


Legumele și fructele agricultorilor ar putea potoli creșterea inflației
Iurie Gotișan, 9 iunie 2005

În perioada de vară multe produse alimentare se ieftinesc stimulînd astfel reducerea ritmului de creștere a inflației»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect