ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. III, nr. 56, 30 iulie-30 august 2005

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Guvern

1.1. Numiri

La 18 august Guvernul a adoptat o hotărîre prin care a acceptat propunerea Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene de al numi pe fostul deputat al fracțiunii parlamentare a Partidului Comuniștilor, Ion Filimon, în calitate de Ambasador Extraordinar și plenipotențiar al RM în Republica Belarus. Urmează ca șeful statului să emită un decret în acest sens.

1.2. Hotărîri

  • Guvernul a adoptat la 1 august amendamente la regulamentul Comitetului național pentru combaterea traficului de ființe umane. Scopul Comitetului este de a coordona activitățile de prevenire și combatere a traficului de ființe umane. Din componența Comitetului fac parte reprezentanți ai ministerelor și altor instituții publice, însă la lucrările Comitetului pot participa și reprezentanții organizațiilor nonguvernamentale specializate în domeniul combaterii acestui flagel.

  • La 1.08.2005 Guvernul a emis o hotărîre ce presupune instituirea unor comisii de coordonare a activității interministeriale pentru promovarea politicii de integrare europeană. Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene a fost desemnat în calitate de coordonator al procesului de monitorizare a implementării Planului de Acțiuni Republica Moldova - Uniunea Europeană. Ministerele și alte instituții publice au fost obligate să execute în termenele stabilite acțiunile îndreptate spre integrarea europeană a RM.

  • Guvernul a fost învestit în funcție la 19 aprilie 2005, o dată cu votarea de către Parlament a Programul de guvernare. Cu toate acestea Programul de acțiuni concrete pentru anii 2005-2009 al Guvernului a fost aprobat abia la 1 august a.c. Programul "Modernizarea țării - bunăstarea poporului" urmează să asigure: o creștere economică stabilă; soluționarea problemelor de ordin social; integrării RM în structurile economice europene și internaționale etc. În conformitate cu un model elaborat de către Ministerul Economiei și Comerțului, Guvernul a obligat ministerele și alte instituții publice centrale să adopte în termen de o lună planurile proprii de acțiuni. De asemenea, Guvernul cere ca ministerele și celelalte instituții să raporteze trimestrial despre măsurile întreprinse în vederea implementării Planului de Acțiuni RM-UE. Ministerul Economiei și Comerțului a fost obligat să creeze un sistem unic de monitorizare și evaluare a programelor strategice: Strategia de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei; Planul de Acțiuni RM-UE; Obiectivele de Dezvoltare ale Mileniului; Programul Național "Satul Moldovenesc".

  • La 2.08.2005 Guvernul a adoptat hotărîrea nr. 814 privind confirmarea garanțiilor principale pentru populația Transnistriei. Hotărîrea Guvernului a fost adoptată întru executarea Legii nr. 173-XVI din 22 iulie 2005 cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al locuitorilor din stînga Nistrului (Transnistria). Scopul reintegrării RM prin intermediul asistenței umanitare, social-economice și juridice populației din Transnistria urmează a fi atins prin garantarea: drepturilor de proprietate ale persoanelor fizice și juridice din Transnistria prin eliberarea actelor ce confirmă aceste proprietăți după soluționarea conflictului; păstrarea nivelului de protecție socială înregistrat deja în Transnistria și dezvoltarea acestuia; menținerea și reangajarea colaboratorilor din așa-zisele organe de forță și de ocrotire a normelor de drept după soluționarea conflictului și desființarea organelor ilegale.

    În aceiași zi Guvernul a adoptat o altă hotărîre prin care a stabilit că începînd cu data intrării în vigoare a Dispoziției Cabinetului de Miniștri al Ucrainei nr. 165-p din 26 mai 2005, Camera Înregistrării de Stat al Ministerului Dezvoltării Informaționale va ține evidența agenților economici din Transnistria care efectuează operațiuni de expor-import, atribuindu-le codul IDNO și înscriindu-i provizoriu în Registrul de Stat.

  • Printr-o hotărîre ce datează cu 8 august a.c. Guvernul a completat lista împrumuturilor și granturilor acordate cu garanție de stat. Acestea fac parte din contul împrumuturilor acordate de organismele financiare internaționale destinate realizării proiectelor, precum și din contul granturilor acordate instituțiilor finanțate de la buget din contul cărora vor fi importate sau achiziționate mărfuri și servicii scutite de taxe vamale, TVA. Lista a fost completată cu granturile SIDA pentru implementarea și monitorizarea proiectelor în domeniul agriculturii, Managementul finanțelor publice de către Ministerul Finanțelor, precum și de grantul NATO pentru Ministerul Apărării.

  • Prin hotărîrea Guvernului din 10.08.2005 a fost aprobat Regulamentul Aparatului Guvernului Republicii Moldova. Această hotărîre vine în albia efortului de modernizare a administrației centrale anunțat aproximativ trei ani în urmă. Hotărîrea a fost precedată de reformarea provizorie a Cancelariei de Stat care anterior îndeplinea funcții similare.

  • Guvernul s-a văzut nevoit să revină la mult disputata problemă a unităților de termoficare din Chișinău "CET-1" și "CET-2". Prin hotărîrea din 15.08.2005 Guvernul a aprobat propunerea Ministerului Industriei și Infrastructurii privind aplicarea repetată a procesului de restructurare față de CET-1 și CET-2 în conformitate cu Legea insolvabilității. Guvernul a recomandat Consiliului Creditor să încheie cu CET-1 și CET-2 acorduri-memorandumuri pentru perioada restructurării.

  • La 19.08.2005 Guvernul a adoptat o hotărîre prin care a obligat Ministerul Economiei și Comerțului să elaboreze în termen de 2 luni, de comun acord cu Biroul Național de Statistică și Programul PNUD-UNICEF intitulat "Suport pentru elaborarea, monitorizarea și evaluarea politicilor Strategice în RM", a Instrucțiunii privind modul de calculare a pragurilor absolute ale sărăciei.

  • La 23 august Guvernul și-a anulat hotărîrea privind interzicerea importării și comercializării pe teritoriul Republicii Moldova a mărfurilor "second hand" după ce agenții economici comercializatori de mărfuri "second hand" au primit acceptul autorităților municipale pentru organizarea unor acțiuni de protest în ziua de 25 august împotriva moțiunii guvernamentale. Potrivit hotărîrii Guvernului urma ca începînd cu ziua de 1 septembrie 2005 să fie interzis importul de haine și încălțăminte "second hand", iar începînd 28 februarie 2006 să fie interzisă comercializarea lor în RM.

    Printre argumentele Asociației Micului Business (AMB) care a criticat vehement această hotărîre a Guvernului figurează: a) vreo 15 mii de persoane ar fi implicate în comercializarea mărfurilor "second hand", aceștia urmînd să rămînă fără lucru în cazul intrării în vigoare a hotărîrii contestate; b) unele estimări pretind că peste 80% din populația RM ar fi cumpărători de haine "second hand", pentru aceștia existînd pericolul de a fi lipsiți de posibilitatea procurării unor produse de vestimentație ieftine; c) numai anul trecut în RM au fost comercializate mărfuri "second hand" în valoare de 24 milioane lei, iar veniturile la buget fiind de 8 milioane lei; d) autoritățile ignoră interesele unor large categorii de cetățeni urmărind interesul de "a deține monopolul pe piața economică", deci ignorînd și principiile; e) inițiativa Guvernului ar putea avea drept impact stimularea economie tenebre cu toate consecințele negative posibile.

    Pe de altă parte, reprezentanții autorităților au argumentat că: a) comercializarea mărfurilor "second hand" se face preponderent de către persoanele fizice, ceea ce vine în contradicție cu legislația în vigoare; b) rata de achiziționare a cestor mărfuri de către persoanele fizice comerciante și rata de comercializare a acestora diferă de trei ori; c) dacă se va continua cemercializarea mărfurilor "second hand" RM niciodată nu-și va putea revitaliza industria ușoară și trecerea la un comerț civilizat, dat fiind faptul că va fi incapabilă să depășească faza tranziției; d) funcționarii Ministerului Sănătății afirmă că după începerea comercializării produselor "second hand" numărul bolnavilor de dermomicoză a crescut de 1,6 ori.

    Cu toate acestea Guvernul și-a anulat hotărîrea, iar premierul Vasile Tarlev a promis să-i găsească pe cei vinovați pentru adoptarea acestei hotărîri pe care a semnat-o chiar el. Problema e că hotărîrea respectivă este estimată drept una cu impact electoral major.

  • În perioada de referință au fost formate colegii ale: Ministerului Transportului și Gospodăriei Drumurilor; Ministerului Dezvoltării Informaționale; Serviciului Vamal; Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene; Ministerului Finanțelor; Ministerului Sănătății și Protecției sociale; Ministerului Economiei și Comerțului

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

2.1. Decrete

La 5 august a.c. Președintele Voronin a semnat decretul nr. 196-IV privind constituirea Comisiei Naționale pentru Elaborarea și Implementarea Planului Individual de Acțiuni al Parteneriatului Republica Moldova - NATO. Prin același decret a fost numită componența nominală a Comisiei. În conformitate cu prevederile decretului Comisia Națională urmează să: a) elaboreze pînă la 1 martie 2006 Planul Individual de Acțiuni al Parteneriatului Republica Moldova - NATO și să-l prezinte spre examinare Consiliului Suprem de Securitate, spre aprobare; b) asigure implementarea PIA al Parteneriatului RM - NATO; c) țină la curent Consiliul Suprem de Securitate despre modul de implementare a PIA al Parteneriatului RM - NATO.

Decretul prezidențial cade în albia solicitării Președintelui Voronin de la 7 iunie 2005 a semnării unui PIA cu NATO. În cadrul vizitei pe ca a întreprins-o la Bruxelles și a discuțiilor în cadrul Consiliului Nord-Atlantic cu Secretarului General al NATO, Jaap de Hoop Scheffer, Președintele Voronin a specificat că "Republica Moldova dorește să valorifice la maximum potențialul de cooperare oferit de către Parteneriatul pentru Pace și Consiliul Parteneriatului Euro-atlantic și, totodată, să sporească dinamica relațiilor sale cu NATO. Considerăm de o utilitate aparte elaborarea în cadrul PARP a obiectivelor Parteneriatului pentru realizarea reformei Armatei Naționale și a măsurilor vizînd îmbunătățirea capacității forțelor noastre armate de a opera alături de forțele NATO. În opinia autorităților moldovene, a venit momentul cînd, pentru intensificarea și aprofundarea dialogului politic și a cooperării, este necesară elaborarea și implementarea unui Plan Individual de Acțiuni de Parteneriat Republica Moldova - NATO (IPAP)".

2.2. Inițiative

  • Președintele Vladimir Voronin a convocat o ședință în cadrul căreia a fost dezbătută problema reprezentării Republicii Moldova la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului (CEDO). Convocarea ședinței a fost binevenită mai ales prin faptul că la 29 ianuarie 2005 a avut loc Adunarea anuală a Judecătorilor. În carul recentei ședințe șeful statului a subliniat că: a) nu mai poate fi tolerată situația în care tot mai mulți cetățeni ai RM sînt nemulțumiți de actul justiției din țară, adresîndu-se CEDO unde RM este condamnată; b) CEDO a adopta deja 17 hotărîri de condamnare a RM, iar altele 217 dosare împotriva RM au fost acceptate spre examinare de către CEDO; c) este importantă modificarea cît mai urgentă a Constituției și "implementarea mecanismului național de protecție a dreptului omului" prin intermediul Curții Constituționale, care ar urma să devină un fel de "mini-CEDO", evitîndu-se necesitatea ca cetățenii RM să sesizeze CEDO de la Strasburg; d) fiecare caz de condamnare a RM de către CEDO ar trebui să impună reacția Curții Supreme de Justiție față de judecătorii care au emis astfel de hotărîri soldate cu condamnarea RM. Mai mult, Procurorul General ar trebuie să intenteze procese de judecată pentru adoptarea hotărîrilor urmate de condamnarea RM, solicitînd și recuperarea totală sau parțială a prejudiciilor financiare cauzate RM; e) Parlamentul, Guvernul și alte instituții specializate urmează să elaboreze un plan de acțiuni în vederea realizării propunerilor șefului statului, menționate mai sus.

    Pe de altă parte, experții independenți din cadrul Asociației "Juriștii pentru Drepturile Omului" au specificat în cadrul Școlii Tînărului lider politic organizată de ADEPT că "cele mai frecvente încălcări ale drepturilor omului, invocate de către cetățenii RM, sînt cele legate de: a) neexecutarea hotărîrilor judecătorești; b) de neglijarea principiilor obligatorii în cazul unor procese echitabile și de încălcare a dreptului de proprietate; c) o altă categorie de dosare la CEDO împotriva RM e cea care vizează procesele penale, în special, încălcarea dreptului la libertate și siguranță; d) destul de numeroase sînt cazurile în care sînt contestate eliberările abuzive și ilegale a mandatelor de arest. 95 % din numărul total al mandatelor de arest nu rezistă în fața examenului CEDO, adică, 95% din astfel de mandate sînt ilegale.

    De asemenea, experții de la "Juriștii pentru Drepturile Omului" consideră că avalanșa de condamnări a RM de către CEDO este un rezultat al: a) lipsei reale a independenții sistemului de justiție din RM; b) corupție din sistemul juridic, care se datorează, inclusiv salariilor mizere a judecătorilor, lipsei spațiilor amenajate adecvat pentru a face cu adevărat actul justiției solemn, etc. Cît privește abilitarea Curții Constituționale cu dreptul de deveni o "mini-CEDO", examinînd în ultimă instanță dosare privind drepturile omului, există păreri contradictorii. Din punct de vedere teoretic această propunere pare a fi acceptabilă. Insă din punct de vedere practic ea pare a fi, mai degrabă, dictată de dorința de a ridica bariere suplimentare pentru accesul cetățenilor la CEDO, descurajînd cetățenii în acest sens. Problema este că actuala componență a Curții Constituționale este percepută drept una excesiv de loială față de guvernanți în detrimentul examinării imparțiale a sesizărilor din partea subiecților abilitați în acest sens. Dovadă servind refuzul Curții Constituționale de a examina un șir de sesizări, invocînd clauzele Codului jurisdicției constituționale. Cel mai proaspăt exemplu este cel referitor la sesizarea Curții Constituționale pentru examinarea constituționalității hotărîrii nr. 444-XV din 24 decembrie 2004 a Parlamentului privind fixarea datei alegerilor parlamentare. Componențele anterioare ale Curții Constituționale examinau astfel de sesizări, stabilind că actele adoptate de Parlament, Președinte și Guvern intră în vigoare doar după publicarea în Monitorul Oficial. Actuala componență a Curții Constituționale s-a eschivat de la examinarea sesizării invocînd motive de modalitate de adresare și formulare incorectă, deși aceste au fost alcătuite de un fost judecător al Curții Constituționale cu reputație profesională indubitabilă.

  • Președintele Vladimir Voronin a lansat o inițiativă potrivit căreia Guvernul urmează să elaboreze în regim de urgență o modalitate simplificată pentru obținerea de către locuitorii regiunii transnistrene a documentelor care certifică cetățenia Republicii Moldova. Din cei aproximativ 400 mii de locuitori transnistreni care posedă capacitatea de exercițiu doar 270 mii posedă actele care le certifică cetățenia RM. În conformitate cu inițiativa șefului statului ceilalți locuitori, care în conformitate cu Legea cetățeniei RM au locuit pe teritoriul RM pînă la declarația independenței, precum și cei care ulterior s-au născut pe teritoriul RM vor putea obține actele care certifică cetățenia fără plată. Probabil, inițiativa șefului statului este legată de eventuala realizarea a Planului ucrainean privind soluționarea conflictului transnistrean prin organizarea unor alegri care să legitimeze Sovietul Suprem din această regiune, care ulterior ar trebui să elaboreze împreună cu Parlamentul RM legea privind statutul juridic al Transnistriei în componența RM.

2.3. Discursuri

La 27 august 2005, de Ziua Independenței RM, șeful statului s-a adresat cu o alocuțiune către cetățenii țării. Tezele de bază ale alocuțiunii sînt: a) statul moldovenesc s-a afirmat în pofida dificultăților de ordin intern și extern; b) în societate persistă unanimitate în înțelegerea viitorului și a prezentului nostru, indiferent de apartenența națională și lingvistică, de aceea, statul nu mai este o forță abstractă, ci un cămin părintesc al poporului multinațional; c) afirmarea independenței RM poate fi percepută doar prin prisma afirmării instituțiilor democratice, instaurării supremației legii, pe calea economiei de piață și a valorilor europene, inadmisibilității presiunilor asupra libertății mass-media și societății civile, opinii împărtășite în egală măsura atît de putere, cît și de opoziție; d) procesul integrării europene este un factor și o resursă unicală de edificare a statului moldovenesc; e) unificarea RM a devenit inevitabil după adoptarea de către Parlament la 22 iulie a legii istorice privind viitoarea organizare a țării.

Este semnificativ că recenta adresare a Președintelui Voronin cu ocazia Zilei Independenței se deosebește cardinal de cele patru anterioare. Deși accentele din discursul șefului statului reafirmă atașamentul față de principalele direcții politice anunțate în cadrul "consensului național", totuși aceste accente par a fi destul de palide. Aceste accente se referă, oarecum, implicit la scopul strategic al RM - integrarea în UE, invocînd, de fapt, implementarea criteriilor de la Copenhaga, și la faptul că integrarea europeană este "idee națională" în RM.

Caracterul relativ implicit al obiectivelor strategice menționate de către șeful statului poate fi explicat prin contextul politic intern și extern. Pe de o parte, problemele cu care se confruntă UE îndepărtează și mai mult perspectivele și așa destul de sumbre de integrare a RM în această structură. Pe de altă parte, ascensiunea economică a Rusiei, datorată creșterii dramatice a prețurilor la agenții energetici, întărește semnificativ pozițiile acestei țări și dependența statelor CSI de ea. Mesajul Rusiei referitor la "monetizarea" relațiilor economice cu țările CSI în dependență de loialitatea politicilor față de această țară comportă riscuri semnificative pentru RM care suferă deja de pe urma îngreunării accesului produselor agricole pe piața Rusiei.

Adoptînd "legea istorică" privind principiile soluționării conflictului transnistrean RM și-a limitat dramatic cîmpul de manevră în soluționarea conflictului. Însă, de fapt, soluționarea conflictului depinde de factori externi pe care RM nu-i controlează și nu-i poate influența în mod cardinal - comportamentul Ucrainei și cel al Rusiei.

Toți acești factori de context pot crea probleme semnificative actualei guvernări, întărind pozițiile opoziției rusofile din partidul de guvernămînt și din afara acestuia. În rest, șeful statului a făcut, de fapt, o trecere în revistă a realizărilor RM după lansarea la 27 august 2001 a proiectului său "Moldova Suverană", principalele teze ale căruia se refereau la: 1) soluționarea conflictului transnistrean și reîntregirea țării, 2) edificarea națiunii moldovenești polietnice și polilingvistice, 3) întărirea cuceririlor democratice, consolidarea societății civile și îndeosebi a autorităților judecătorești, 4) promovarea unei politici externe multivectoriale. Este evident că multe dintre sarcinile trasate în 2001 au suferit abordări și schimbări substanțiale în 2005.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    În următoarele săptămîni inflația ar putea crește...

    Cu toate că ultimile două luni (iunie-august) au consemnat o deflația de 0,8% în iunie și 1,1% în iulie, celor mai mulți analiști și economiști prognoza anuală de 8-10% li se pare o glumă. În primul rînd pentru că, în mod firesc, lunile de toamnă și iarnă înseamnă inflație mai mare. Anul acesta pare a fi un an special, tocmai din cauza scumpirii carburanților și cît de curînd a energiei electrice, ceea ce va face ca inflația să crească. Totodată, se estimează ca prețul gazelor naturale să crească ușor, influențat și de cotațiile de pe piața internațională.

    ...din cauza scumpirii carburanților, energiei electrice și creșterii costurilor de producție

    În primul rînd, prețul energiei termice, care probabil va fi ajustat (majorat) din cauza scumpirii carburanților cînd va începe furnizarea agentului termic către consumatori, își va produce efectele, bineînțeles din moment ce statistica îl va lua în calcul la o nouă valoare. Felul în care va fluctua cotația internațională la petrol reprezintă o altă îngrijorare pentru rata inflației, avînd în vedere că benzina și motorina influențează aproape toate prețurile care intră în calculul acestei rate.

    Majorarea salariilor funcționarilor publici cu cca 30%, bani care, cel mai probabil, vor mari consumul - adică un alt potențial stimul pentru inflație. În plus, și costurile de producție sînt în ascensiune, alimentate și de o creștere a salariilor. Productivitatea este în scădere, și dacă nu se vor face investiții în tehnologie, economia va da semne de oboseală. Pentru BNM, care are ca principală țintă stabilitatea prețurilor, scenariul descris mai sus nu este deloc bun.

2. Sistemul financiar-bancar

    Banca Națională a redus rata de bază a dobînzii...

    Banca Națională a redus cu 0,5% rata de bază aplicată la refinanțarea băncilor comerciale prin operațiuni REPO de cumpărare pe termen de două luni a hîrtiilor de valoare de stat, efectuate în cadrul operațiunilor de piața deschisă ale BNM. Potrivit deciziei Consiliului de Administrație al BNM aceasta a fost stabilită la nivel de 12,5% anual. A fost diminuată cu 0,5% și rata de bază la creditele acordate pe termen lung (mai mare de 5 ani), pînă la nivelul de 10,5% anual.

    Probabil că BNM a modificat rata de bază ghidîndu-se de dinamica inflației și condițiile actuale ale pieței monetare. După deflația de 0,8% în iunie și 1,1% în iulie, rata inflației a cumulat în primele șapte luni 3,6%, față de o rată anuală prognozată de 8-10%. Micșorarea ratei de bază și scăderea inflației va atrage după sine diminuarea dobînzilor la depozite și, respectiv, la creditele bancare. Pentru depozite, în iulie, rata medie a dobînzii pe sistemul bancar era de 12,96% (ianuarie 15,7%), iar pentru creditele acordate de băncile comerciale rata medie a dobînzii era de 19,32% (ianuarie 21,2%).

    ...s-ar putea ca și băncile comerciale să opereze scăderi ale dobînzilor

    În aceste condiții plasarea economiilor în depozite bancare devine pe zi ce trece mai dezavantajoasa, cel puțin din perspectiva obținerii unui profit sesizabil. Pentru perioada următoare, analiștii se așteaptă la continuarea trendului de scădere a dobînzilor bancare. În viitorul apropiat este de așteptat ca băncile să-și anunțe reducerea dobînzilor la depozitele constituite în lei.

    Este de așteptat ca această tendință să continue, deși probabil reducerile de dobînzi nu vor mai avea amploarea pe care au cunoscut-o în prima parte a anului1. Oricum, avînd în vedere fiind conjunctura actuală precum și faptul ca toate celelalte posibile puncte de interes ale Băncii Naționale cu privire la evoluția indicatorilor economici vor fi subordonate de acum înainte obiectivului de inflație, nu poate fi vorba de creșteri ale dobînzilor în perioada următoare.

    Rezervele valutare ale BNM ar putea ajunge pînă la 600 milioane USD la sfîrșit de an

    În același timp, rezervele valutare ale Moldovei au atins, la sfîrșitul lunii iulie, nivelul de 506,5 milioane USD, după o creștere lunară de cca 5%. Banca Națională a Moldovei a cumpărat, în luna iulie, de pe piața interbancară 23,3 milioane USD, cu cca 7 milioane USD mai mult decît în iunie. În condițiile unei oferte semnificative de valută pe piața valutară internă, generată în mare parte de transferurile efectuate de moldovenii care muncesc peste hotare și în cazul în care tendințele se vor menține, pînă la sfîrșitul lui 2005 rezervele valutare internaționale ar putea să atingă cifra de 600 milioane USD.

    La sfîrșitul anului 2004 rezervele valutare erau în sumă de 470,3 milioane USD, față de 302,2 milioane USD la finele anului 2003 și 268,5 milioane USD la sfîrșitul anului 2002. În anul 1998 rezervele erau de 365,7 milioane USD, însă în urma crizei financiare ruse acestea s-au redus de circa 2,5 ori, astfel că Banca Națională a avut nevoie de mai mulți ani pentru a recupera poziția pierdută.

3. Comerțul exterior

    În ciuda interdicțiilor aplicate de Federația Rusă...

    În perioada ianuarie-iunie 2005 ponderea produselor alimentare, băuturilor alcoolice, celor nealcoolice și tutunului din totalul mărfurilor moldovenești destinate exportului a constituit 36% fiind în creștere cu 13,6% față de aceiași perioadă a anului trecut. Valoarea bănească a acestora se estimează la cca 190 milioane USD.

    ...ponderea produselor alimentare destinate exportului este în creștere

    În ciuda interdicțiilor, aplicate de Federația Rusă, și a unor bariere tarifare și netarifare, piața din spațiul CSI rămîne a fi prioritară pentru produsele alimentare și băuturile alcoolice din Republica Moldova. Datele BNS arată că T1'2005 livrările pe această piață au totalizat 89% din exporturile moldovenești de produse alimentare, băuturi alcoolice, nealcoolice și tutun.

    Exporturile în țările UE constituie ceva mai mult de 5%, iar în țările Europei Centrale și de Est - de 4%. Unii experți afirmă că aceste piețe sînt excesiv de protecționiste, pe de o parte, iar pe de alta parte, precum că produsele moldovenești nu corespund standardelor europene de calitate.

    În prima jumătate a anului importurile au crescut mai rapid decît exporturile, respectiv cu 27,7% față de 13,6% în ianuarie-iunie 2004. Circa 54% din produsele alimentare, băuturile alcoolice, nealcoolice și tutun sînt importate din țările CSI, iar 22,7% din țările Uniunii Europene, 13,5% - din țările Europei Centrale și de est, iar estul din alte țări.

    ...însă deficitul comercial pare să depășească 30% din valoarea anuală a PIB-ului

    În această ordine de idei, Biroul Național de Statistică arată pentru primele șase luni ale anului un sold negativ al balanței comerciale de cca 500 milioane USD față de nivelul de 312,6 milioane USD, înregistrat pentru perioada similară a anului trecut. Astfel, previziunile analiștilor, care anticipau după 6 luni un sold negativ de pînă la 400 milioane USD au fost peste așteptări.

    Comerțul exterior al Moldovei a constituit în ianuarie-iunie 2005 1,52 miliarde USD (cifrele nu atestă și operațiunile de export-import ale întreprinderilor și organizațiilor din stînga Nistrului). Exporturile au înregistrat în ianuarie-iunie 507,1 milioane USD, pe cînd importurile au fost de 1,65 miliarde USD.

    Deficitul comercial al Republicii Moldova cu partenerii comerciali din țările Uniunii Europene a fost, în șase luni ale anului, de 191 milioane USD, cu țările CSI - de 148,1 milioane USD, cu țările Europei Centrale și de Est - de 48,6 milioane USD. Cel mai mare deficit al balanței comerciale Moldova l-a avut cu Ucraina - cca 190 milioane USD.

    Avînd în vedere scăderea marjei de profit a exportatorilor și scăderea investițiilor în ramurile exportatoare, în opinia noastră, deficitul comercial la sfîrșitul anului va depăși 30% din PIB. Riscam să vedem fuga capitalului străin și deprecierea leului. Pare a fi un scenariu, și nu unul improbabil.

4. Moldova și lumea

    Moldova este restanțiera CSI la mai mulți indicatori economici

    Potrivit datelor Comitetului de Statistică al CSI, Republica Moldova este restanțieră la unii indicatori economici înregistrați în prima jumătate a anului 2005, inclusiv în dezvoltarea transporturilor, industriei sau nivelul inflației.

    Cu un regres de 19% în transportul mărfurilor pentru prima jumătate a anului, Moldova încheie topul CSI la acest indicator. Descreșteri ale transporturilor de mărfuri au mau înregistrat doar Kîrgîzstan (-3,9%) și Ucraina (-1,9%). Restul statelor membre ale CSI au sporit transporturile, cea mai mare creștere fiind realizată în Georgia (+9%).

    În ceea ce privește creșterea în industrie, Moldova se situează pe poziția a treia de la coadă cu o creștere de 4,6% în T1'2005 devansînd iarăși doar Kîrgîzstanul (-9,8%) și Rusia (+4%). Cea mai înaltă creștere industrială, de 20,1%, s-a înregistrat în Azerbaidjan.

    În "topul" inflației Moldova se situează pe locul șapte printre cele zece state ale CSI ce au prezentat date cu privire la indicele prețurilor de consum (IPC). În prima jumătate a anului în Moldova s-a înregistrat o inflație de 4,7%, creșterea prețurilor fiind mai mică doar ca în Azerbaidjan (4,8%), Ucraina (6,4%) și Rusia (8%). Cea mai mică inflație a fost consemnată în Georgia (0,7%).


1 Dobînzile scad atunci cînd presiunile inflaționiste dispar. cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

La 30 iulie Guvernul Republicii Moldova a adoptat două hotărîri în regim de urgență: 1) "Privind confirmarea garanțiilor principale pentru populația Transnistriei"; și 2) "Cu privire la regularizarea fluxurilor de mărfuri ce constituie obiectul activității de comerț exterior al Transnistriei". Hotărîrile constituie inițiative ale Președintelui Voronin și au fost adoptate în vederea executării Legii cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al Transnistriei adoptate de Parlament la 22 iulie 2005.

Garanțiile adoptate de către cabinetul de miniștri se referă la drepturile de proprietate ale persoanelor fizice și juridice din Transnistria la data intrării în vigoare a legii în cauză, păstrarea nivelului de protecție socială actual și accesul la alte servicii sociale pentru toate categoriile de populație din Transnistria. În plus, este garantată menținerea locurilor de muncă pentru colaboratorii departamentelor de forță ale Transnistriei, angajaților procuraturii, judecătoriilor, avocaturii, cu păstrarea vechimii de muncă, precum și accesul acestora la funcții similare în organele din dreapta Nistrului.

Potrivit celei de-a doua hotărîri, agenții economici din Transnistria vor avea posibilitatea să obțină documentele necesare pentru efectuarea operațiunilor de export-import pentru o perioadă de șase luni. Acestea vor obține coduri IDNO și vor fi înscrise provizoriu în Registrul de Stat al întreprinderilor și organizațiilor. Procedurile vamale și controlul vamal privind mărfurile de export-import introduse și scoase din Transnistria vor fi efectuate de Serviciul Vamal al Republicii Moldova.

Hotărîrea aprobată de Guvern conține precizări și în ceea ce ține de restituirea sumelor drepturilor de import, obținerea formularelor pentru certificatele de origine a mărfurilor și alte aspecte ale activităților de comerț exterior.

Potrivit textului hotărîrii, reluarea evidenței agenților economici în vederea obținerii documentelor pentru efectuarea operațiunilor de export-import se face în scopul reintegrării țării, depășirii consecințelor conflictului, precum și în legătură cu apropiata instituire a controlului internațional și a monitorizării segmentului transnistrean de frontieră între Republica Moldova și Ucraina.

Anterior Guvernul Ucrainei a publicat o serie de decizii, dar care nu au intrat încă în vigoare, cu privire la reglementarea activității de export-import la frontiera moldo-ucraineană, potrivit cărora transportarea mărfurilor din Moldova se poate face doar cu acte vamale pe care figurează ștampila RM, iar mărfurile care sosesc din regiunea transnistreană pe teritoriul Ucrainei vor putea trece doar prin punctele de control la care este prezentă vama Moldovei.

Cele două hotărîri guvernamentale au fost lansate la 29 iulie în cadrul ședinței de închidere a sesiunii de primăvară-vară a Parlamentului de către Președintele Voronin, care a menționat că "chestiunea garanțiilor pentru populația Transnistriei, obiectivul legalizării economiei Transnistriei în spațiul juridic al Moldovei, constituie cele mai importante obiective ale perioadei imediat următoare. ... Trebuie să le spunem limpede și fără echivoc locuitorilor din Transnistria că reunificarea țării este un avantaj pentru fiecare locuitor, că nu trebuie și nu vor exista pierderi materiale și sociale în urma reintegrării". Președintele a cerut Legislativului să adopte, pînă la 10 octombrie 2005, întreaga bază legislativă necesară pentru respectarea garanțiilor.

Hotărîrile guvernamentale se înscriu în eforturile declarate ale actualei guvernări de la Chișinău de a acorda asistență umanitară, politică și economică populației din Transnistria. Nu este însă clar de unde va găsi Chișinăul mijloacele financiare pentru aplicarea în practică a garanțiilor adoptate, în special cele care se referă la protecția socială. În plus, apar mai multe semne de întrebare în ceea ce privește garantarea drepturilor de proprietate ale persoanelor fizice și juridice, în condițiile în care autoritățile de la Chișinău au declarat în repetate rînduri drept nelegitim procesul de privatizare desfășurat de mai mulți ani în regiunea transnistreană. cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

  • Atitudinea autorităților Federației Ruse față de regimul separatist din Transnistria și trupele ruse dislocate în această regiune rămîn a fi principalele surse de discordie între RM și Rusia. Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene a reacționat la declarațiile ministrului apărării al Federației Ruse, Serghei Ivanov, referitoare refuzul retragerii trupelor rusești de pe teritoriul Republicii Moldova prin emiterea unui comunicat de presă în care se afirmă: a) "poziția Chișinăului referitor la retragerea necondiționată a trupelor și munițiilor ruse de pe teritoriul Republicii Moldova în strictă conformitate cu înțelegerile de la Istanbul rămîne la fel de fermă; b) declarațiile ministrului Ivanov consună și cu alte recente afirmații ale autorităților de la Moscova, care nu doresc să arate că sînt gata să se afilieze noilor realități strategico-politice existente în lumea contemporană; c) invocînd funcțiilor de pacificare și a celei de pază și păstrare a armamentelor stocate pe teritoriul RM în contextul unui pretins mandat al forțelor staționate ilegal pe teritoriul RM, ministrul rus arată o necunoaștere a înțelegerilor care există între RM și Federația Rusă; d) afirmațiile demnitarului rus întrec limitele normalității și sînt în detrimentul menținerii, consolidării și continuării edificării unor bune relații între cele două state; e) frecventele referințe ale autorităților rusești la poziția liderilor separatiști, favorabile staționării trupelor ruse pe teritoriul Republicii Moldova, sugerează că Federația Rusă ar urma să clarifice pentru cetățenii săi aflați cu reședința în alt stat ce prescrie regimul cetățeniei, cît și alte norme aferente acestui regim".

  • Ministerele apărării RM și Slovaciei au semnat un acord de colaborare în domeniul militar. Partea slovacă s-a arătat disponibilă să ofere asistență RM în: a) reformarea armatei; b) crearea unui contingent mixt de militari slovaci și moldoveni, capabili să ofere asistență umanitară în zonele de conflict.

  • În perioada 24-30 august la Chișinău s-a aflat un grup de experți ai Comisiei Europene pentru a discuta pe marginea proiectului Memorandumului privind statutul viitoarei misiuni europene de monitorizare a graniței moldo-ucrainene. Potrivit unui interviu acordat de către Patrick Child, șef al biroului Comisarului UE pentru Relații Externe, postului de Radio Europa Liberă, experții europeni urmau să lucreze la Chișinău, Kiev și pe teren pe porțiunea transnistreană a frontierei moldo-ucrainene. Rezultatul activității urma să fie convenirea asupra variantei finale a textului Memorandumului cu privire la statutul și funcțiile misiunii respective.

    Misiunea experților europeni este un răspuns la scrisoarea comună a președinților RM și Ucrainei din 2 iunie 2005, adresată Comisiei Europene în vederea acordării suportului în securizarea frontierei moldo-ucrainene pe segmentul transnistrean al acesteia. Proiectul Memorandumului prevede că această misiune urmează să activeze permanent o perioadă îndelungată la punctele de control de pe teritoriul ucrainean, experții europeni avînd posibilitatea să participe ca observatori la întreg procesul de control vamal și de grăniceri sau al altor servicii.

    Autoritățile ucrainene nu sînt însă de acord cu monitorizarea permanentă a porțiunii de hotar, pledînd pentru o misiune temporară. Potrivit lui Dmitri Tkaci, negociatorul principal din partea Ucrainei pentru problema transnistreană, divergențile dintre poziția Chișinăului și Kievului sugerează că Comisia Europeană ar trebui să semneze acorduri separate cu RM și Ucraina, dat fiind faptul că un acord tripartit ar fi extrem de dificil să poată fi semnat.

    Cu o săptămînă înaintea sosirii experților europeni la Chișinău, Președintele Voronin oferise un interviu revistei germane Frankfurter Allgemeine Zeitung în care afirmase că o misiune provizorie de monitorizare a segmentului transnsitrean ar fi lipsită de eficacitate pe motiv că "pentru actele de contrabandă sînt necesare cinci minute, și nu 24 de ore". Această atitudine a Președintelui Voronin ar putea fi o reacție la afirmațiile liderului separatist de la Tiraspol, Igor Smirnov, că l-ar fi convins pe Președintele ucrainean, în cadrul întîlnirii cu acest din luna iulie, să anuleze hotărîrea din 26 mai 2005 a primu-ministru ucrainean, Iulia Timoșenco, de a permite exportul mărfurilor transnistrene prin teritoriul ucrainean doar în baza actelor perfectate în conformitate cu legislația RM.

    Astfel, poate fi înțeles faptul că Președintele Vladimir Voronin s-a arătat mulțumit de proiectul Memorandumului Comisiei Europene. Voronin și-a exprimat recunoștință față de UE pentru acest proiect, menționînd că: a) implicarea UE în securizarea frontierei moldo-ucrainene poate spori siguranța regională; b) va ajuta RM și Ucraina să aplice standardele europene în domeniul controlului de grăniceri, vamal și fiscal; c) va contribui la atingerea obiectivului de întregire a RM.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Summit-ul CSI de la Kazani
Igor Boțan, 1 septembrie 2005

Contextul politic internațional creează premise prielnice pentru fortificarea pozițiilor Rusiei în cadrul CSI»»»


Șomajul: un blestem al tranziției
Valeriu Prohnițchi, EXPERT-GRUP, 1 septembrie 2005

Statistica spune că șomajul îi afectează în mod deosebit pe cei cu vîrsta cuprinsă între 15 și 29 de ani»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect