ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. III, nr. 57, 31 august - 12 septembrie 2005

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Guvern

1.1. Numiri

La 7 septembrie Guvernul a adoptat o hotărîre prin care a acceptat numirea lui Vasile Sturza în funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Federația Rusă, rechemîndu-l concomitent din funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Bulgară, precum și din funcțiile deținute prin cumul.

Timp de jumătate de an funcția de ambasador în Federația Rusă a fost vacantă după ce Vladimir Țurcan a fost ales ca deputat în Parlament, iar ulterior și președinte al Comisiei juridice pentru numiri și imunități. Perioada îndelungată de vacanță a funcției se explică, într-un fel, prin situația de criză în cadrul relațiilor moldo-ruse și căutarea unei persoane care ar putea contribui la redresarea ei, numirea lui Sturza fiind de fapt agreată și de mediile oficiale rusești.

Vasile Sturza deține o experiență politică bogată, activînd 4 ani în funcția de Ministru al Justiției, după care cîțiva ani a exercitat funcția de reprezentant al Republicii Moldova în procesul de negocieri pe problema transnistreană. Probabil că această din urmă experiență și relațiile bune cu diverși diplomați ruși au contribuit la propunerea sa în funcția respectivă și acceptarea fără rezerve a candidaturii de către conducerea Federației Ruse. În prezent rămîn vacante cîteva funcții de conducător al misiunilor diplomatice ale Republicii Moldova: în Polonia; Portugalia; Bulgaria; Azerbaidjan ș.a.

1.2. Hotărîri

  • La ședința Guvernului din 30 august a fost examinată problema perfectării actelor de cetățenie a Republicii Moldova pentru locuitorii din regiunea transnistreană. La indicația președintelui Voronin s-a luat decizia ce prevede că începînd cu 10 septembrie și pînă la finele anului curent persoanele ce locuiesc în partea stîngă a Nistrului și au dreptul la cetățenia Republicii Moldova vor putea să și-o confirme în oricare din subdiviziunile teritoriale de evidență ale populației, primind și buletine de identitate în mod gratuit.

    Prețul unei asemenea decizii nu a fost determinat în prealabil, iar obiecțiile referitoare la caracterul discriminatoriu al deciziei nu au fost luate în considerație de șeful cabinetului de miniștri, care a apreciat hotărîrea drept "unicală în lume" și de aceea, necesară a fi adoptată cu unanimitate de voturi, lucru care și s-a și întîmplat.

    În prezent perfectarea buletinului de identitate în termen de 20 de zile costă 125 lei; în termen de 5 zile - 250 lei; în termen de 24 de ore - 500 lei. Anterior partidele din opoziție și grupuri reprezentative de cetățeni au adus critici dure la adresa departamentului responsabil de întocmirea actelor de identitate, solicitînd micșorarea costului exagerat al acestora, reorganizarea activității întreprinderilor executoare și rezilierea contractelor cu firmele private străine cărora li se rambursează permanent plăți considerabile pentru utilajul la care se produc actele de identitate. Solicitările de reducere a costului actelor de identitate măcar pentru copiii în vîrstă de pînă la 16 ani (obligatorii pentru ieșire din țară ca rezultat al modificării legislației în anul 2004) au rămas și ele fără reacție din cauza invocării lipsei resurselor bugetare disponibile.

  • La aceeași ședință Guvernul a aprobat proiectul de decret al Președintelui Republicii Moldova cu privire la desființarea Ambasadei Republicii Moldova în Republica Uzbekistan, desființare motivată prin ineficiența acestei structuri diplomatice și ieșirea Uzbekistanului din cadrul GUUAM. O altă cauză a modificărilor respective ar fi deschiderea Ambasadei Republicii Moldova în Azerbaidjan, situație marcată de aprofundarea relațiilor politice și economice cu această țară, care în cele din urmă a devenit și principalul investitor în construcția terminalului petrolier de la Giurgiulești.

  • Tot în ziua de 7 septembrie Guvernul a aprobat Regulamentul cu privire la reglementarea activităților de cultivare a plantelor care conțin substanțe narcotice sau psihotrope. Conform acestui document normativ, cultivarea macului somnifer, a cînepei, arbustului coca și alte asemenea plante se va permite persoanelor fizice și juridice înregistrate în calitate de întreprinzători, pentru scopuri științifice sau producerea semințelor doar după obținerea aprobării organismului de control specializat despre corespunderea tuturor condițiilor și reglementărilor tehnice în domeniu.

    Domeniul respectiv este reglementat de Legea cu privire la circulația substanțelor narcotice și psihotrope și a precursorilor (nr.382/06.05.1999), articolul 49 al căreia obliga Guvernul ca, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a respectivei legi (15 octombrie 1999) să aprobe Regulamentul circulației substanțelor narcotice și psihotrope și a precursorilor. Hotărîrea Guvernului nr. 411 din 07.04.2003 cu privire la aprobarea Măsurilor de combatere a narcomaniei și narcobusinessului în anii 2003-2004 obliga la elaborarea și adoptarea mai multor acte normative în domeniu pînă la finele anului 2004.

  • Executivul a aprobat proiectul de lege pentru modificarea legii cu privire la reabilitarea victimelor represiunilor politice. Modificările vor stabili mecanismul de restituire a bunurilor confiscate de la persoanele supuse represiunilor și ulterior reabilitate. Legislația în vigoare prevede dreptul acestor persoane la restituirea bunurilor în natură, iar în cazul imposibilității unei asemenea restituiri beneficiarul trebuie să primească o compensație. Anume mecanismul de acordare a unor asemenea compensații a făcut anterior obiectul unor conflicte soldate cu contestarea în Curtea Constituțională și declararea ca neconstituțională a Hotărîrii de Guvern ce reglementa cuantumul și mecanismul de acordare a compensațiilor.

    Modificările propuse prevăd că valoarea bunurilor care nu depășește 50 de mii lei va fi achitată în decurs de un an. Valoarea bunurilor care depășește suma de 50 de mii lei, dar nu este mai mare de 200 de mii lei va fi achitată în termen de trei ani, iar valoarea bunurilor de peste 200 de mii lei va fi achitată în perioadă de cinci ani. Cuantumul total al implementării proiectului se estimează la peste 1 miliard de lei care va fi alocat treptat din bugetul de stat. Pînă în prezent Republica Moldova a fost sancționată de cîteva ori de către CEDO (Curtea Europeană a Drepturilor Omului) pentru faptul nerestituirii averii persoanelor represate.

  • La ședința din 7 septembrie Guvernul a mai audiat informația cu privire la rezultatele activității instituțiilor responsabile de realizarea Programului de combatere a transportului ilicit de călători în anul 2004 și trimestrul I al anului 2005. S-a constatat că măsurile întreprinse de Ministerul Transportului, Inspectoratul Fiscal de Stat și alte instituții antrenate în combaterea traficului ilicit de călători au fost puțin efective. Pierderile rezultate din neîncasarea plăților în buget sînt foarte mari, în plus mai continuă să crească și numărul de accidente rutiere comise de transportatori ilegali.

    Încă la 5 august 2002 Guvernul a aprobat un Program de combatere a transportului ilicit de călători, care prevedea, între altele:

    • amplasarea a cel puțin 5 gări auto în municipiul Chișinău;
    • elaborarea unui "mecanism de reziliere a contractelor" de arendă cu gările auto;
    • deschiderea rutelor și curselor suplimentare "în direcțiile în care circulă transportul ilicit de călători";
    • exercitarea controlului permanent asupra activității întreprinderilor de transport auto etc.

  • Prim-ministrul Vasile Tarlev a prezidat ședința Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană. În cadrul acesteia a fost aprobat Raportul de evaluare a implementării Planului de Acțiuni Republica Moldova - Uniunea Europeană și Programul național de implementare a Planului de Acțiuni RM-UE. La ședință a fost remarcată implicarea activă a ministerelor în implementarea Planului de Acțiuni RM-UE, Raportul intern de evaluare semestrială a implementării Planului de Acțiuni urmînd a fi prezentat Uniunii Europene în luna septembrie.

    Șeful cabinetului de miniștri a solicitat Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene să urgenteze în comun cu Ministerul Economiei și Comerțului aprobarea acordului de comerț asimetric între Moldova și Uniunea Europeană. Premierul s-a referit și asupra necesității atragerii mai active în procesul de implementare a Planului de Acțiuni RM-UE a autorităților administrației publice locale, societății civile și asociațiilor obștești interesate.

  • Sub egida Primului-ministru s-a desfășurat și o ședință ce ține de asigurarea securității aeronautice în Aeroportul Internațional Chișinău. Conform deciziilor luate de Consiliul Suprem de Securitate s-a elaborat un plan redresare a securității aeronautice în Aeroportul Internațional Chișinău. Pentru aplanarea situației a fost creat un grup de lucru ce va examina legalitatea activității tuturor agenților economici de pe teritoriul aeroportului și va formula propuneri de soluționare a problemelor legate de asigurarea securității aeronautice.

    Acum un an și ceva în urmă, Consiliul Suprem de Securitate a mai examinat situația de la Aeroportul Internațional Chișinău. Ca urmare a mai multor încălcări ce s-au depistat a fost destituită conducerea acestuia, precum și conducătorii subdiviziunilor vamale și ale poliției ce activau pe teritoriu. Ulterior s-au constatat și nereguli grave în activitatea Companiei de Stat "Air Moldova", fiind intentat un dosar penal care s-a soldat cu arestarea întregii conduceri a Companiei. Recent, mass-media a difuzat o știre despre prăbușirea în Congo a unei aeronave ce aparținea Republicii Moldova, știre infirmată pînă la urmă de conducerea Administrației de Stat a Aviației Civile și Procuratura Generală.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    Prețurile la carburanți au explodat din nou...

    Stațiile PECO din Republica Moldova au operat, săptămîna trecută, cea mai importantă scumpire a benzinei și motorinei din acest an. Prețurile la benzină au crescut cu circa 16%, iar la motorină - cu peste 6%. Prețurile la carburanți au crescut semnificativ, în ciuda faptului că în ajun, la 5 septembrie, premierul Vasile Tarlev a participat la o ședință cu importatorii de produse petroliere în cadrul căreia a s-a pronunțat pentru reexaminarea Regulamentului de funcționare a pieței petroliere în scopul simplificării acestuia și stabilirea unor reguli clare în domeniu. Șeful cabinetului de miniștri a optat ca toate taxele aplicate la comercializarea produselor petroliere în stațiile PECO să fie reduse la maxim posibil și comasate în vederea facilitării procedurii de administrare a acestora.

    ...factor ce ar putea duce la creșterea inflației

    Importatorii de produse petroliere au motivat scumpirea prin creșterea prețurilor la bursele internaționale. Aceștia nu exclud cît de curînd o nouă majorare a prețurilor la combustibili. Este cert că felul în care va fluctua cotația internațională la petrol ar reprezenta o îngrijorare pentru rata inflației din Moldova, avînd în vedere că benzina și motorina influențează aproape toate prețurile care intră în calculul acestei rate și respectiv a costurilor producției finite, care pînă la urmă îl vor afecta și pe consumatorul de rînd.

    ...cu toate că în august aceasta a înregistrat o valoare de doar 0,2%

    În același timp, potrivit datelor BNS, rata inflației pentru luna august a fost de 0,2%. Cumulativ, pentru cele opt luni ale anului curent s-a înregistrat o inflație de 3,7%. Indicele prețului de consum (IPC) la produsele alimentare a scăzut cu 0,6%, cel pentru produsele nealimentare a crescut cu 1,3%, iar tarifele la serviciile prestate populației s-au majorat cu 0,3%.

2. Finanțe publice

    Guvernul prognozează pentru 2006 o creștere de 6,5%

    Recent, Ministerul Finanțelor a prezentat prima versiune a proiectului Legii Bugetului pentru anul viitor. Astfel, la capitolul venituri sînt prevăzute cca 9,68 miliarde lei (cca 770 milioane USD), iar la cheltuieli de cca 9,78 miliarde lei (cca 778 milioane USD). MF a făcut aceste calcule avînd în vedere că în 2006 produsul intern brut (PIB) va crește cu 6,5% față de cel și o rată a inflației de 10%.

    La prezentarea proiectului de buget pentru 2006 șeful cabinetului de miniștri a declarat că pentru anul viitor este necesară optimizarea politicii fiscale, inclusiv prin aplicarea impozitului unic în agricultură pe întreg teritoriul țării. În același timp se propune scutirea de plata impozitului pe venit a producătorilor agricoli pe un termen de pînă la 5 ani, crearea fondurilor de subvenționare a ramurii zooveterinare și a celei de producere a zahărului. Proiectul bugetului pentru anul 2006, însoțit și de o serie de materiale adiționale, a fost plasat pentru discuții și formularea propunerilor pe pagina oficială.

3. Sistemul financiar-bancar

    Aprecierea leului a dus la diminuarea datoriei externe...

    Datoria externă publică și garantată de stat s-a redus în luna iulie cu 15,7 milioane USD ca urmare a aprecierii dolarului față de alte valute cît și a aprecierii leului față de dolar, diferența de curs a atins, spre exemplu, 4,78 milioane USD. Datoriile în dolari SUA au o pondere importantă în structura datoriei publice externe.

    ...totodată însă vor avea de suferit exportatorii

    Firește că, pe de o parte, aceasta nu este tocmai o veste proastă, compoziția datoriei externe a Moldovei - preponderent denominată în dolari - ar constitui un avantaj în rambursarea acesteia la un curs extrem de favorabil. Pe de altă parte, ca urmare a aprecierii leului față de dolar vor avea de suferit exportatorii care vor încasa venituri mai mici din export, în același timp vor crește importurile ceea ce va agrava deficitul comercial, deficit care și în actuala conjunctură de piață este extrem de mare. Riscurile într-o atare direcție sînt imense și deosebit de palpabile.

    Statistica Băncii Naționale arată că stocul datoriei externe private negarantate de stat, în luna iulie a constituit 479,4 milioane USD, față de 480,3 milioane USD în iunie. Cheltuielile de la bugetul de stat în prima jumătate a anului 2005 pentru plata serviciului datoriei externe au fost de cca 121 milioane de lei (21 milioane USD). Din acestea 10,8 milioane USD reprezintă rambursări directe a datoriilor Guvernului față de creditorii străini, iar 10,2 milioane USD plata dobînzii la împrumuturile externe.

4. Comerț exterior

    În ianuarie-iulie 2005 deficitul comercial a ajuns la cca 600 milioane USD...

    Deficitul comercial al Republicii Moldova, după șapte luni a.c., a înregistrat o valoare de cca 600 milioane USD, fiind în creștere cu peste 220 milioane USD sau de 1,6 ori față de aceeași perioadă a anului trecut.

    ...determinat în mare parte printr-o slabă capacitate de competiție în exterior a țării

    Deficitul comercial a depășit și volumul exporturilor din Republica Moldova, realizate în perioada ianuarie-iulie 2005, exporturi ce sunt estimate la cca 595 milioane USD. Este o situație de departe ciudată atunci cînd deficitul este mai mare decît exporturile, situație cu care probabil se confruntă puține state. Aceasta ne vorbește despre o piață internă încă neeficientă și slaba capacitate de competiție în exterior a țării în ansamblu.

    ...pe fundalul unor importuri masive

    În primele șapte luni, exporturile moldovenești au crescut cu doar 10% în timp ce importurile au avansat cu cca 30%, cifrîndu-se la cca 1,2 miliarde USD. Gradul de acoperire a importurilor cu exporturi a coborât deja sub pragul de 50% și s-a situat în ianuarie-iulie 2005 la nivelul de 49,8%, față de 58,8% în aceeași perioadă a anului trecut. Importurile din Europa Centrală și de Est au crescut cel mai mult, cu peste 39%, din UE - cu 30,2%, iar din CSI - cu 20,2%.

5. Piața muncii

    Aproape jumătate din populația economic activă prestează munci agricole...

    Cel mai mare număr din populația Moldovei economic activă este angajată în agricultură. În primele sase luni ale anului curent cca 43% din 1,4 milioane de cetățeni ocupați în economia națională au activat în sectorul agrar. Datele Biroului Național de Statistică mai arată ca 12% din populație lucrau în industrie, 11,8% -în comerț, iar 12,5% - în medicina si sistemul educațional.

    ...iar cea mai înaltă rată de ocupare se atestă în rîndul persoanelor cu studii medii speciale

    Aproape jumătate din cei angajați (48%) activează în cadrul întreprinderilor private, iar cca 24% din cetățeni sînt antrenați în sectorul public. Cea mai înaltă rată de ocupare se atestă în rîndul persoanelor cu studii medii speciale - 48%, iar cei cu studii superioare - 16,1%. Totodată, la începutul lunii iulie erau înregistrați oficial 96 mii de șomeri, cu 8,7% mai puțini față de aceeași perioadă a anului trecut, iar rata șomajului fiind de 6,6%. Cca 56% din șomeri sînt bărbați. Perioada medie de aflare în șomaj este de 25 de luni.

6. Moldova în lume

    Moldova pierde poziții după indicele dezvoltării umane (IDU)

    Potrivit Raportului Dezvoltării Umană al ONU pentru 2005, Republica Moldova se situează pe locul 115 după indicele dezvoltării umane (IDU) coborînd cu două poziții față de anul trecut.Diminuarea ratingului Moldovei s-a produs, în mare parte, de reducerea veniturilor pe cap de locuitor în raport cu capacitatea de cumpărare în timp ce celelalte dimensiuni principale al IDU, cum sînt speranța de viață și educația au rămas au rămas la același nivel. Moldova se află pe locul 143 din 177 de țări în ceea ce privește venitul pe cap de locuitor.

    Moldova este devansată de Mongolia dar este plasată înaintea Hondurasului. În comparație cu alte țări membre ale CSI țara noastră se află pe penultimul loc situîndu-se înaintea Tadjikistanului, stat aflat pe locul 122 din numărul total de 177. Țările-membre CSI și cele din Africa de Sud au degradat cel mai mult în dezvoltarea umană. În particular, Raportul 2005 constată că Federația Rusă a pierdut la dezvoltarea umană 15 poziții, Ucraina a coborât cu 17 poziții, iar Tadjikistanul cu 21. România a avansat cu cinci trepte, situîndu-se pe poziția 64.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

  • În perioada 31 august-2 septembrie în regiunea transnistreană au avut loc manifestații de celebrare a aniversării a 15-a a "statului transnistrean". Tonul manifestărilor l-a dat liderul transnistrean, Igor Smirnov, care a ținut o conferință de presă la 31 august. "Numai statalitatea Transnistriei este garanția vieții și securității locuitorilor regiunii" a declarat Smirnov în cadrul conferinței de presă, calificînd politica Moldovei față de regiunea transnistreană drept "jaf politic sub drapelul democrației și respectării drepturilor omului". Smirnov și-a reiterat disponibilitatea de a relua negocierile politice cu Republica Moldova, dar numai pe picior de egalitate, și s-a arătat dispus să ofere toate hotarele și întreprinderile pentru monitorizare, declarînd că în Transnistria există "toate premisele pentru contracararea contrabandei la frontieră".

    Smirnov a mai declarat că operațiunea de menținere a păcii din regiune trebuie să se desfășoare sub conducerea Rusiei, deoarece "poporul are încredere în pacificatorii ruși" și Rusia a fost întotdeauna prezentă în regiune. Referindu-se la alegerile în legislativul local programate pentru decembrie 2005, Smirnov a declarat că acestea vor avea loc "potrivit legilor Transnistriei". "Am invitat observatori străini să monitorizeze alegerile și am făcut totul ca acestea să fie deschise. Comunitatea internațională poate să le recunoască sau nu," a mai spus Smirnov.

    Principalele festivități au inclus o adunare festivă la 1 septembrie, la care au participat mai mulți deputați ai Dumei de Stat a Federației Ruse, un spectacol despre istoria Transnistriei și o paradă militară, ambele desfășurate la 2 septembrie. În plus, au fost puse în circulație trei monede comemorative din aur și argint consacrate aniversării. Potrivit unui comunicat al serviciului de presă al liderului transnistrean, reprezentanți ai peste 30 de instituții mass-media din străinătate au fost acreditați la festivități, inclusiv BBC, Reuters și France-press. La festivități au participat delegații din Abhazia, Carabahul de Munte și Osetia de Sud, dar și o delegație din Federația Rusă în frunte cu vicepreședintele Dumei de Stat, Serghei Baburin.

    Într-un interviu acordat agenției oficiale de știri transnistrene Olvia-press, acesta din urmă a definit Transnistria drept "o realitate geopolitică" declarînd că Moldova și Transnistria sînt în prezent "două state diferite care au apărut pe ruinele fostei RSSM". Referindu-se la o schimbare a "ideologiei puterii" la Moscova, Baburin și-a exprimat speranța că, deja în cadrul actualului mandat al Președintelui Putin, Transnistria va fi recunoscută ca stat independent și suveran.

    De menționat că în aceiași perioadă reprezentatul Rusiei la negocierile pentru reglementarea diferendului transnistrean, Ambasadorul cu Misiuni Speciale al MAE din Federația Rusă, Valeri Nesterușkin, a declarat la Moscova că deocamdată nu există toate condițiile necesare evacuării trupelor ruse din regiunea transnistreană. Printre "condițiile necesare" evacuării Nesterușkin a menționat existența unui dialog politic activ între părțile implicate în conflict, care ar permite o interacțiune bine organizată și constructivă cu autoritățile locale în procesul evacuării. În același timp, Nesterușkin a declarat că Rusia își va retrage armata doar atunci cînd se va asigura că "Tiraspolul nu va fi impus cu forța să accepte anumite condiții inacceptabile".

  • În perioada de referință s-au mai produs și alte evenimente ce au vizat situația de reglementare a diferendului transnistrean. La București, spre exemplu, au fost lansate două inițiative referitoare la starea negocierilor și propuneri privind posibile evoluții ale situației în domeniu.

    Societatea Academică Română, în scrierea Rapoarte politice preliminare (SAR Policy Brief no.16), a lansat proiectul "Cum putem ajuta Moldova să se ajute pe sine". În opinia autorilor acestui raport, promovarea intensivă a problemei transnistrene în contextul politic actual poate fi contraproductivă pentru interesele de securitate ale României și pentru consolidarea Republicii Moldova.

    Se consideră că Moldova trebuie să progreseze pe calea integrării europene așa cum a făcut-o Ciprul față de partea ocupată de Turcia, iar soluționarea conflictului poate redeveni o prioritate cînd România va fi membru a UE. Pînă atunci Republica Moldova trebuie să-și orienteze politica mai mult spre Vest decît spre Est și să se pregătească serios pentru integrarea în UE. În esență, proiectul propune autonomizarea Moldovei față de Transnistria și izolarea acesteia prin un embargo internațional.

  • În aceeași perioadă deputatul Adrian Severin a prezentat la București raportul de analiză politică elaborat de Institutul "Ovidiu Șincai", întitulat "Transnistria - Evoluția unui conflict înghețat și perspective de soluționare". Documentul propune factorilor responsabili din România să-și îndrepte eforturile asupra "decuplării Transnistriei ca teritoriu al Republicii Moldova și plasării acestuia într-un regim asemănător celui aplicat provinciei Kosovo". Ulterior, după plasare sub protectorat internațional, se va urmări aplicarea Politicii celor 3D - demilitarizare, democratizare, decriminalizare. Concomitent, va trebui lansat un proces de tipul celui din Cipru privind integrarea Republicii Moldova în UE, cu condiția că UE "va transforma politica sa de vecinătate în ceea ce privește Moldova într-o politică de integrare, de extindere".

    Potrivit raportului prezentat de deputatul de la București "după integrarea în Uniunea Europeană a României și Bulgariei, următoarele două state ar trebui să fie Croația și Republica Moldova. Integrarea europeană a Republicii Moldova va constitui o garanție de stabilitate a frontierelor UE la granița răsăriteană. O poziționare a frontierelor estice ale Uniunii Europene pe Nistru ar fi stabilă pentru o foarte lungă perioadă, perspectivele integrării europene a Ucrainei fiind îndepărtate.".

    Pentru moment, nimeni din oficialii de la Chișinău nu a comentat cele două inițiative. Presa informează, însă, că în ziua de 11 septembrie la Iași a avut loc o întîlnire a miniștrilor de externe a României și Republicii Moldova.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

  • O delegație a Parlamentului condusă de spicherul Marian Lupu a participat în perioada 7-9 septembrie curent, la New York, la lucrările Conferinței Mondiale a Președinților de parlamente, care va preceda Reuniunea șefilor de stat și guvern (14-19 septembrie). Conferința s-a desfășurat la sediul ONU și a avut drept temă colaborarea multilaterală, activitatea organizațiilor internaționale, interacțiunea Uniunii Interparlamentare cu ONU etc. În cadrul aceleiași Conferințe a fost preconizată și reuniunea președinților parlamentelor din statele-membre ale GUAM.

    De asemenea, Marian Lupu a avut o întîlnire cu Boris Grîzlov, Președintele Dumei de Stat a Federației Ruse, în cadrul căreia au fost constatate anumite probleme în relațiile interstatale, probleme a căror soluționare ar putea fi realizată și în cadrul intensificării raporturilor interparlamentare. La întrevederea respectivă a fost discutată și problema reglementării transnistrene.

  • În aceeași perioadă (7-8 septembrie) o delegație a Parlamentului formată din vicepreședintele legislativului Maria Postoico și președintele fracțiunii parlamentare a PPCD Vlad Cubreacov (ambii fiind și membri ai delegației permanente a Republicii Moldova la Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei) a participat la ședința Comisiei de monitorizare a APCE, ședință ce s-a desfășurat în Antalya, Turcia. În cadrul reuniunii delegația moldovenească a prezentat un raport despre onorarea obligațiunilor asumate de Republica Moldova la momentul aderării la Consiliul Europei și recomandărilor formulate de Comisia de monitorizare. Lucrările s-au finalizat cu adoptarea unui proiect de rezoluție despre funcționarea instituțiilor democratice în Republica Moldova, rezoluție care va fi supusă ulterior aprobării în cadrul APCE și al cărei conținut nu a fost încă dat publicității.

    Menționăm că anterior reprezentanții APCE au remarcat necesitatea unor noi modificări în legislația Republicii Moldova referitoare la statutul magistraților, funcționarea Consiliului Superior al magistraturii, modificarea statutului procuraturii, modernizarea legislației cu privire la audiovizual, despre partidele politice, adoptarea unor noi reglementări în domeniul cultelor religioase, perfecționarea mecanismului de executare a deciziilor judiciare etc.

  • Republica Moldova și SUA au semnat Acordul despre crearea și finanțarea Centrului pentru combaterea traficului de ființe umane. SUA vor acorda în acest scop circa 2 milioane USD, mijloace financiare ce urmează a fi utilizate și pentru realizarea unor programe de protecție a martorilor. Proiectul face parte dintr-o serie întreagă de inițiative în domeniul combaterii traficului de ființe umane, inițiative enunțate de Statele Unite la Asambleea Generală a ONU în anul 2003.

    Republica Moldova a adoptat în anul 1998 Legea privind protecția de stat a părții vătămate, a martorilor și altor persoane ce acordă ajutor în procesul penal, însă punerea în aplicare a acesteia este limitată de insuficiența mijloacelor bugetare acordate și dotarea tehnică insuficientă a instituțiilor abilitate. În domeniul combaterii traficului de ființe umane nu este adoptată o lege specială, proiectul respectiv fiind examinat de parlamentari abia în prima lectură.

  • Pînă la finele anului curent Uniunea Europeană va acorda asistența necesară pentru monitorizarea frontierei moldo-ucrainene de către observatori europeni. Statutul și funcțiile misiunii respective vor fi stabilite într-un memorandum propus Chișinăului și Kievului spre a fi examinat. Monitorizarea va viza în special frontiera din zona transnistreană și presupune participarea observatorilor europeni la întreg procesul de control vamal și de grăniceri, precum și al altor servicii.

  • Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției din Republica Moldova a semnat un memorandum de colaborare în domeniul prevenirii și combaterii spălării banilor cu Oficiul Național de prevenire și combatere a spălării banilor din România. Legea privind combaterea spălării banilor a fost adoptată în Republica Moldova la solicitarea organismelor internaționale specializate și stabilește un mecanism special de control în domeniu, cu implicarea instituțiilor financiare, a organelor administrative și de drept ce au tangență cu activitatea financiar-bancară din Republica Moldova și de peste hotare.

  • În opinia Ministerului Afacerilor Externe și al Integrării Europene din Republica Moldova situația de criză politică din Ucraina nu va avea careva repercusiuni asupra relațiilor dintre Moldova și Ucraina. Cei de la externe apreciază situația drept o simplă remaniere de cadre, care nu va influența colaborarea în domeniile de interes reciproc și în special, referitor la soluționarea conflictului transnistrean.

    De menționat că relațiile administrației de la Kiev cu omologii săi de la Tiraspol au cunoscut diverse evoluții, inițial remarcîndu-se prin anumite acțiuni de susținere a poziției conducerii de la Chișinău. Totuși ulterior, inclusiv după vizitele la Kiev a liderului autoproclamat Igor Smirnov, conducerea ucraineană a luat o poziție mai mult neutră. Unii experți au enunțat versiunea că aceste schimbări s-au datorat și intereselor comerciale pe care le are în zona transnistreană gruparea lui Piotr Poroșenco, fost secretar al Consiliului ucrainean de Securitate al Ucrainei, demis recent împreună cu guvernul Timoșenco.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Prioritățile activității parlamentare
Sergiu Grosu, 12 septembrie 2005

O sinteză a activității parlamentare. Priorități și tendințe de viitor»»»


Piața imobiliară se află în blocaj
Iurie Gotișan, 12 septembrie 2005

Piața imobiliară pare a fi blocată ca urmare a prețurilor exorbitante, precum și a unor factori de natură psihologică care ar influența-o»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect