ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. III, nr. 59, 27 septembrie - 10 octombrie 2005

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri. Demisii

Vicepreședintele Parlamentului Maria Postoico a fost aleasă ca unul din cei 20 de vicepreședinți ai Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, în baza principiului de rotație practicat de APCE. În cadrul APCE Postoico face parte din grupul stîngii unite.

Parlamentul a declarat vacant mandatul de deputat deținut de membrul fracțiunii PCRM Victor Mîndru, deputat ce a demisionat în legătură cu numirea sa în funcția de viceministru al sănătății și protecției sociale. Curînd va fi declarat vacant și mandatul deputatului PCRM Mihail Camerzan, dat fiind faptul că acesta a fost numit ambasador în Portugalia.

1.2. Acte legislative

  • Hotărîrea pentru modificarea Regulamentului privind modul de utilizare a mijloacelor din fondul pentru susținerea sectorului agrar. Hotărîrea stabilește posibilitatea acordării subvențiilor bugetare pentru agenții economici din agricultură care anterior, în perioada 2001-2004, au luat credite de la băncile comerciale sau de la diverse asociații de împrumut și nu le-au rambursat la termen sau nu au achitat integral dobînzile stabilite. Regulamentul prevede că de subvențiile bugetare vor putea beneficia producătorii agricoli ce-și vor onora obligațiile respective pînă la 31 decembrie 2005.

  • Legea privind importul unui automobil. Legea adoptată prevede, prin derogare de la prevederile Legii 1380-XIII din 20.11.1197 cu privire la tariful vamal, că se permite cu titlu de excepție importul unui automobil medical specializat (reanimobil pentru arsuri) produs în anul 1989 pentru necesitățile spitalului de traumatologie din Chișinău, fără drept de înstrăinare ulterioară.

  • Legea pentru completarea art. 38 al Legii achiziției de mărfuri, lucrări și servicii pentru necesitățile statului. Legea prevede acordarea anumitor condiții legislative facilitare pentru întreprinderile asociațiilor orbilor, invalizilor și surzilor din Republica Moldova. Potrivit acesteia, grupurile de lucru pentru achiziții la evaluarea și compararea ofertelor vor putea aplica o marjă preferențială de pînă la 15% pentru mărfurile, lucrările și serviciile întreprinderilor menționate.

  • Proiectul legii pentru modificarea și completarea Legii cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului. Proiectul adoptat, în prima lectură, prevede crearea unei baze electronice de date privind tranzacțiile financiare suspecte și alte tipuri de tranzacții bancare ce cad sub incidența Legii despre combaterea spălării banilor (Nr.633-XV din 15.11.2001), precum și liberalizarea controlului tranzacțiilor efectuate de nerezidenți prin intermediul conturilor bancare din Republica Moldova.

1.3. Interpelări

La prima ședință a sesiunii de toamnă-iarnă deputații din opoziția parlamentară au formulat mai multe întrebări și interpelări în adresa Guvernului și instituțiilor subordonate. Conform legislației în domeniu, la întrebări și interpelări urmează să se răspundă în următoarea zi de joi a ședinței Parlamentului sau în termen de 2 săptămîni, atunci cînd se solicită informații detaliate.

  • Partidul Democrat din Moldova a cerut conducerii Parlamentului constituirea unei comisii speciale avînd ca misiune colaborarea cu reprezentanții sovietului suprem din Transnistria.

  • Interpelarea deputatului Vitaliei Pavlicenco invocă comiterea unor încălcări de către responsabilii din domeniul energeticii și protejarea intereselor întreprinderilor controlate de regimul separatist de la Tiraspol. În special, se menționează că Ministerul Industriei și Infrastructurii, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) și întreprinderile subordonate acestora au admis livrarea energiei electrice la prețuri reduse pentru necesitățile Uzinei metalurgice de la Rîbnița.

  • Oleg Serebrian, Președintele Partidului Social Liberal, a solicitat Ministerului Afacerilor Externe și al Integrării Europene reacții referitoare la declarația șefului departamentului de externe de la Tiraspol Valeriu Lițkai, care, citat de presa din România, afirmă că relațiile nerecunoscutei rmn cu SUA sînt mai bune decît relațiile Republicii Moldova cu această țară, motivînd că actualmente întreprinderile din Transnistria îndeplinesc comenzi pentru departamentul militar al SUA.

  • Interpelarea deputatului Igor Clipii solicită Președinției prezentarea informațiilor detaliate despre motivele neconfirmării în funcție a judecătorilor în perioada 2003-2005, neconfirmări ce s-au soldat ca rezultat al reorganizării tribunalelor în curți de apel.

  • Deputatul Dumitru Ivanov a solicitat Guvernului informații despre abuzurile comise de către Ministerul Educației, Tineretului și Sportului, minister ce a decis închiderea unei școli profesionale de construcții din mun. Chișinău. Guvernul a aprobat o hotărîre în care cere transmiterea sediului acesteia Colegiului pedagogic "Alexei Mateevici", colegiul fiind expulzat în septembrie a.c. din sediul său pe care Guvernul l-a transmis Institutului de Relații Internaționale din Moldova (IRIM), instituție de învățămînt înființată și condusă de ex-ministrul Educației Valentin Beniuc.

    Menționăm că IRIM a fost înființat de Guvern în anul 2003 cu scopul de a "asigura Republica Moldova cu cadre de înaltă calificare în domeniul relațiilor internaționale", însă contingentul anual de studenți solicitat de instituțiile de învățămînt superior universitar de stat cu finanțare bugetară la specialitatea relații internaționale nu depășește numărul de 40 de studenți, contigent care poate fi pregătit la USM și alte instituții de învățămînt cu experiență bogată în domeniu. În plus, cererea de cadre pedagogice, cadre ce sînt pregătite de Colegiul "Alexei Mateevici", este mult mai mare, mai ales în localitățile rurale.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri

În ședința din 4 octombrie a Guvernului, Boris Gamurari, ex-ministru al Apărării, a fost numit în funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Polonia. Actualmente Gămurari deține funcția de vicedirector general al Companiei "Lukoil-Moldova".

La aceiași ședință, Victor Gaiciuc, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Moldovei în regatul Belgiei, a fost numit în funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Moldovei în Marele ducat de Luxemburg cu reședința la Bruxelles, funcție ce o va deține prin cumul.

Tot în ziua de 4 octombrie, executivul l-a reconfirmat pe Ion Moraru în funcția de vicedirector general al Biroului Național Migrațiune.

2.2. Ședințe. Decizii

Reforma administrației publice - numai cu suport internațional

Prim-ministrul Vasile Tarlev s-a întîlnit cu un grup de experți internaționali care vor asista executivul în efectuarea analizei funcționale a autorităților administrației publice centrale și la elaborarea Strategiei de reformă a administrației publice centrale. Măsurile respective derivă din Planul de acțiuni privind analiza funcțională, elaborarea și implementarea Strategiei nominalizate, în baza Hotărîrii Guvernului din 15 iulie 2005. Strategia urmează a fi adoptată de Guvern pînă la finele anului curent, după ce aceasta va fi avizată de către structurile naționale și internaționale abilitate, inclusiv Banca Mondială. Consultanții internaționali au fost cooptați de Agenția Suedeză pentru Dezvoltare Internațională (SIDA) și misiunea PNUD Moldova.

Menționăm că în primăvara anului curent, la momentul formării actualei componențe a executivului, Președintele Republicii Moldova a declarat că noua garnitură guvernamentală este una reformată pe principii moderne ale managementului public. Însă, în realitate, reforma s-a limitat la modificarea denumirii autorităților centrale, comasarea în cadrul ministerelor a mai multor departamente independente și reducerea masivă a numărului de personal, măsuri care nu au fost precedate de expertize economico-instituționale și nu au avut caracterul transparent adecvat.

Realizarea SCERS

Șeful executivului a prezidat o ședință de lucru privind realizarea Strategiei de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei (SCERS), ședință în cadrul căreia Ministerul Economiei și Comerțului a informat că începe transpunerea în practică a obiectivelor și sarcinilor stipulate în SCERS, în special prin realizarea Programului de activitate al Guvernului pe anii 2005-2009 și a planurilor de acțiuni sectoriale. S-a remarcat că majoritatea indicatorilor macroeconomici înregistrează tendințe pozitive, iar pe unele poziții pronosticurile fixate în SCERS chiar "au fost depășite".

În opinia Primului-ministru, succesul realizării SCERS depinde de eforturile întregii societăți și în acest sens a fot solicitată organizarea unor forumuri regionale pentru a evalua impactul realizării SCERS în fiecare localitate. De asemenea, șeful executivului a solicitat implicarea mai activă în realizarea SCERS a societății civile și a administrației publice locale.

Bugetul de stat supraexecutat

La ședința Guvernului din 4 octombrie 2005 Ministerul Finanțelor a anunțat că în perioada ianuarie-septembrie 2005 bugetul de stat a fost executat la capitolul de venituri în proporție de 107,4% din prevederi. În nouă luni ale anului curent la bugetul de stat au fost acumulate venituri în valoare de 5 606 milioane de lei (cca 445,2 milioane USD), ceea ce constituie cu 1 830 milioane lei sau cu 48,5% mai mult decît în perioada similară a anului trecut. Pentru deservirea datoriei externe de stat de la buget au fost transferate 38,6 milioane USD.

În același timp, conform informației existente pentru primele 8 luni ale anului 2005 numai veniturile vamale încasate au constituit 3 456 milioane lei (274,4 milioane USD). La acestea se mai adaugă cca 200 milioane lei (15,9 milioane USD) - venitul net al Băncii Naționale a Moldovei și peste 140 milioane lei (cca 11,2 milioane USD) - venitul din grantul acordat de Comisia Europeana în cadrul Programului de Securitate Alimentară pentru Moldova. Totodată, doar ¼ din valoarea totală a veniturilor bugetare revin veniturilor din activitățile economiei reale (producere, impozite directe și taxe nevamale).

2.3. Hotărîri

Deși redus considerabil, numărul actelor necesare pentru activitatea de antreprenoriat rămîne destul de mare

Guvernul a aprobat Lista autorizațiilor și certificatelor eliberate de către organele administrative pentru inițierea activității de business în Moldova. Conform documentului, vor exista 125 tipuri de acte pentru confirmare, mai mult de 70 din ele urmînd a fi eliberate gratuit. Documentul stabilește că plata pentru eliberarea permisiunilor și certificatelor se va percepe doar în cazurile cînd aceasta este prevăzută de legislație, iar termenul general de eliberare a documentelor nu trebuie să depășească 10 zile lucrătoare.

Printr-o altă hotărîre a executivului a fost aprobat Registrul actelor oficiale de reglementare a activității de întreprinzător, acte emise de Guvern, organele centrale de specialitate ale administrației publice și alte autorități administrative centrale. Potrivit documentului, cele 27 de autorități administrative se vor ghida în activitatea sa de peste 420 de acte normative, alte cca 100 de acte normative fiind abrogate din cauza că sînt calificate ca abuzive sau nu corespund principiilor economiei de piață.

Hotărîrile vizate au fost adoptate pentru executarea Legii nr. 424-XV din 16.12.2004 privind revizuirea și optimizarea cadrului normativ de reglementare a activității de întreprinzător (așa-numita "Lege a ghilotinei"), lege ce are drept scop reforma reglementării de stat a activității antreprenoriale. Recent, în cadrul forumului investițional organizat la Chișinău, majoritatea oamenilor de afaceri au apreciat Legea ghilotinei ca o măsură eficientă pentru reducerea barierelor birocratice în calea businessului, dar au menționat și faptul că implementarea se tergiversează.

Finanțarea partidelor din bugetul de stat

Guvernul a aprobat proiectul de lege cu privire la finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, proiect ce urmează să reglementeze modalitățile de finanțare a partidelor și altor organizații social-politice (inclusiv în cadrul campaniilor electorale), controlul finanțării, restricțiile și sancțiunile pentru încălcarea dispozițiilor legale corespunzătoare.

Proiectul prevede că statul va subvenționa anual activitatea partidelor cu o sumă totală ce nu depășește 0,02% din veniturile bugetului de stat pe anul de referință (spre exemplu, pentru anul 2006 această sumă ar constitui nu mai mult de 1 milion 936 mii lei). Subvențiile bugetare vor fi de trei categorii:

De bază - în valoare de 1/3 din subvenția totală acordată de stat, subvenție repartizată în mod egal partidelor politice care la începutul legislaturii au reprezentanți în fracțiunile parlamentare;

Proporționale - în valoare de 1/3 din subvenția totală acordată de stat, subvenție proporțională cu numărul mandatelor deținute de fiecare formațiune politică în legislativ;

Restante - în valoare de 1/3 din subvenția totală acordată de stat, subvenție pentru toate partidele politice care au participat în campania electorală, dar nu au obținut mandate proporțional cu numărul de voturi acumulate.

Proiectul mai conține prevederi referitoare la: contractarea creditelor fără dobîndă pentru campaniile electorale; condițiile și modul de primire a donațiilor în perioada campaniilor electorale; limita donațiilor ce pot fi primite într-un an fiscal; interdicțiile finanțării concurenților electorali din străinătate; transparența și controlul acumulării de mijloace etc.

Acest proiect de lege a fost elaborat la recomandarea Consiliului Europei și este inspirat în temei din legea similară a României, lege ce a fost adoptată încă în anul 2003, iar mai mult de jumătate din prevederile ei regăsindu-se adaptate în proiectul aprobat de executivul de la Chișinău. Menționăm că încă în anul 2000 Guvernul a expediat Parlamentului un proiect de lege nou cu privire la partide și alte organizații social-politice, proiect adoptat în prima lectură și care prevede, de altfel, și finanțarea partidelor din bugetul de stat. Motivele tărăgănări adoptării respectivului proiect nu sînt cunoscute și în mod normal examinarea lui ar trebui reluată în pachet cu inițiativa recentă a Guvernului.

Apartamente sociale gratuite

Conform unei decizii a Guvernului, categoriile social dezavantajate ale populației vor avea posibilitatea de a obține locuințe gratuit, construcția acestora urmînd a fi finanțată din contul mijloacelor bugetului de stat și celor locale, a creditelor bancare și ipotecare, precum și a granturilor străine.

Deși se anunță un termen exact de finisare a construcțiilor - anul 2011, pentru moment nu este stabilit un potențial cost, precum și volumul locuințelor. Cu toate acestea, se preconizează că locuințele vor fi distribuite de consiliul municipal Chișinău. Nu demult, în presă, a fost mediatizat scandalul de repartizare a locuințelor sociale într-un bloc locativ construit de autoritățile municipale, printre beneficiari figurînd funcționari ai primăriei și consiliului local, judecători, procurori, angajați ai organelor de drept și alte persoane care nu fac parte din categoriile foarte dezavantajate. Costul minim de construcție a unui bloc locativ cu 50-60 de apartamente este de cca 1,5 milioane USD.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

Politica de cadre

Președintele Voronin a participat la ședința colegiului Ministerului Afacerilor Interne, ședință în care a remarcat succesele realizate în domeniul lichidării grupărilor criminale organizate și reducerea criminalității în ansamblu. Totodată, șeful statului și-a exprimat nemulțumirea în legătură cu politica de cadre promovată de conducerea MAI, menționînd că neajunsurile în domeniu au ca consecință creșterea criminalității în rîndul polițiștilor, abuzurilor de serviciu și a corupției.

O temă aparte a constituit-o activitatea ilegală a colaboratorilor poliției, activitate ce se manifestată prin abuzuri de putere, aplicarea torturii, tratamentelor inumane și degradante față de persoanele reținute. În opinia lui Voronin, situația actuală în domeniu nu mai poate fi tolerată, iar de la conducerea MAI solicitîndu-se măsuri urgente.

Una din prioritățile imediate ar fi perfecționarea legislației în domeniu și în special a Legii cu privire la poliție, ale cărei dispoziții sînt învechite și vin în contradicție cu principiile internaționale de reglementare a serviciului organelor de drept.

Discuții cu reprezentanții Dumei de Stat

Vladimir Voronin, i-a primit pe membrii grupului de deputați pentru relațiile cu Parlamentul Republicii Moldova al Dumei de Stat a Federației Ruse. În cadrul întrevederii, Președintele Moldovei și-a exprimat speranța că vizita va contribui la o mai bună informare a structurilor de stat ale Federației Ruse despre situația politică și social-economică din țara noastră, despre sarcinile strategice de dezvoltare ale Republica Moldova.

În opinia lui Voronin, nesoluționarea problemei transnistrene constituie singurul obstacol serios pentru valorificarea potențialului de cooperare moldo-rusă, iar în perpetuarea acestui obstacol sînt interesate anumite forțe distructive din Federația Rusă și Moldova, pretențiile regimului de la Tiraspol neavînd justificări etnice sau lingvistice.

Menționăm că recent, în cadrul interviului acordat postului de radio BBC, Vladimir Voronin a afirmat că autoritățile Moldovei sînt pregătite să facă față presingului economic și politic al Federației Ruse, renunțînd, dacă va fi necesar, la resursele energetice livrate Rusia și la exportul vinurilor moldovenești în această țară.

Urgentarea consolidării terenurilor agricole

În cadrul ședinței Colegiului Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare șeful statului a apreciat drept prea îndelungată perioada de implementare a Programului de stat de consolidare a terenurilor agricole, elaborat de ministerul în cauză. Potrivit conceptului, procesul de consolidare a terenurilor va dura nu mai puțin de 15 ani, propunîndu-se consolidarea inițială a terenurilor date în proprietate familiilor și urmînd consolidarea suprafețelor gospodăriilor agricole.

Experții independenți au venit cu diverse opinii în acest sens susținînd într-un fel procesul de consolidare, dar cu condiția că acesta va fi însoțit de investiții considerabile în agricultură, de pregătirea unor specialiști calificați în domeniu și de promovarea unei politici de stat menite să susțină real producătorii agricoli. Concomitent, în debutul sesiunii de toamnă a Parlamentului, reprezentanții opoziției parlamentare au criticat dur politica guvernului în domeniul agriculturii, apreciind ca dăunătoare promovarea consolidării terenurilor agricole la nivel regional și local.

Vizita de lucru în Țările Baltice

În perioada 26-29 septembrie 2005 Președintele Republicii Moldova a efectuat vizite oficiale în Letonia, Lituania și Estonia. În cadrul acestor vizite au avut loc întîlniri cu șefii de state și conducătorii parlamentelor celor trei țări baltice. Principalele teme de discuție au vizat colaborarea bilaterală, parteneriatul în domeniul integrării europene, soluționarea diferendului transnistrean și colaborarea cu NATO în cadrul "Parteneriatului pentru Pace".

Conform acordului la care au ajuns ministerele de externe, pînă la finele anului va fi deschisă ambasada Republicii Moldova la Riga, iar în perspectivă țara noastră intenționează să deschidă misiuni diplomatice în toate țările UE.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    Inflația ar putea să se încadreze între 8-10% sau puțin peste...

    Potrivit datelor statistice preliminare, rata inflației pentru luna septembrie a fost de 1,2%. Cumulativ, pentru cele nouă luni ale anului curent s-a înregistrat o inflație de 4,9%. Indicele prețului de consum (IPC) la produsele alimentare a scăzut cu 0,3%, cel pentru produsele nealimentare a crescut cu 2,8%, iar tarifele la serviciile prestate populației au crescut cu 0,7%.

    Avînd în vedere ținta guvernamentală privind inflația anuală, credem că la sfîrșitul anului acesta ea ar putea să se încadreze între 8-10% sau puțin peste, comparativ cu nivelul consemnat la finele anului trecut de 12,5%. În intervalul august 2004 - august 2005, prețurile de consum au crescut cu cca 12%, iar în mare parte majorarea a fost generată de creșterea prețurilor administrate și a prețului petrolului pe piața internațională.

    BNM a adoptat, în luna iunie a.c., un indicator sintetic al inflației - inflația de bază - care stă la baza elaborării politicilor monetar-valutare, a prognozelor macroeconomice și să reducă nivelul de creștere a prețurilor.

2. Sistemul financiar-bancar

    Oficialii susțin că sectorul bancar are nevoie de reforme revoluționare...

    "Sistemul bancar moldovenesc trebuie să se reformeze cît mai urgent în conformitate cu legile economiei de piață, iar bancherii trebuie să facă aceste reforme în mod revoluționar, astfel ca dobînzile să fie reduse pînă la 15% în lei, iar în valută de pînă la 9%", a declarat premierul Tarlev la închiderea forumului oamenilor de afaceri "Climatul investițional în Republica Moldova"1. Potrivit datelor BNM, rata medie a dobînzii la creditele bancare în august a fost de 18,7%, iar la cele în valută străină de 10,7%. De la începutul anului dobînzile la creditele în monedă națională au scăzut cu cca 2 p.p., iar la cele în valută cu cca 1%.

    Pe de altă parte, Mike Davey, directorul regional al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a spus că sistemul bancar autohton este închis și rigid si că se simte lipsa pe piață a unor bănci internaționale sau regionale cu renume. "BNM argumentează că sectorul bancar este deschis investițiilor străine și că 52% din proprietăți revin unor firme străine, însă acestea sînt înregistrate în zone off-shore", a spus oficialul BERD. "Republica Moldova este una din puținele țări din Europa în care nu se simte prezența unor bănci străine serioase. În afară de BERD și Fondul Western NIS Enterprise, în Moldova nu sînt alte instituții financiare serioase", a estimat Mike Davey.

3. Piața muncii

    Guvernul promite să majoreze salariile...

    Operînd unele modificări și completări la proiectul de lege privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar, Guvernul preconizează dublarea salariului minim începînd cu 1 decembrie, de la 200 lei (15,8 USD) pînă la 400 lei (31,8 USD). În plus, acest proiect de lege mai prevede și majorarea salariului mediu în sectorul bugetar pentru anul viitor cu cca 33%. Astfel, salariul profesorilor va crește cu aproape 40%, al angajaților din sistemul de ocrotire a sănătății - cu 25%, al lucrătorilor din asistență socială - cu 33%, iar al celor din agricultură - cu 50%.

    Costul acestui proiect este estimat la cca 4,3 miliarde lei (341,43 milioane USD). Potrivit datelor Biroului Național de Statistică, salariul mediu a unui angajat din sfera bugetară constituie 981 lei (77,9 USD), iar a unui angajat din sectorul real - 1520 lei (120,7 USD). Cel mai mic salariu mediu lunar în perioada ianuarie-august l-au avut lucrătorii din agricultură, de 583 lei (46,3 USD). Salariul mediu în învățământ a constituit 875 lei (69,5 USD), în sănătate și asistență socială - 986 lei (78,3 USD). Cel mai mare salariu mediu a fost înregistrat în sectorul financiar-bancar, de 3430 lei (272,3 USD).

4. Comerț extern

    Rusia stopează importul de vinuri moldovenești...

    Republica Moldova încă nu a reușit deblocarea exporturilor de produse de origine vegetală și animalieră spre Rusia. Mai mult ca atît, serviciul vamal al Federației Ruse a încetat să mai elibereze timbre de acciz pentru vinurile moldovenești. În aceste condiții exporturile ar putea scădea drastic, în comparație cu anul trecut, și, respectiv prezența vinurilor moldovenești pe piața rusă se va reduce esențial, fapt ce a fost confirmat și de presa rusă.

    Cca 80% din exporturile moldovenești de vinuri sînt orientate spre piața rusă. Federația Rusă importă din Moldova un sortiment de peste 2500 de vinuri, iar 60% din vinurile consumate în Rusia în anul 2004 au fost de proveniență moldovenească. Anual, Moldova exportă vinuri și divinuri în FR în sumă de peste 250 milioane USD.

    ...iar deficitul comercial este în continuă creștere

    Deficitul comercial este în creștere liberă, iar exportatorii o duc din ce în ce mai prost. Situația durează de cîteva luni bune și nici nu se întrezăresc semne de îmbunătățire. Datele furnizate recent de către Biroul Național de Statistică arată că, pentru primele opt luni, deficitul comercial este cu cca 40% mai mare decît valoarea din aceeași perioadă a anului trecut.

    Spre exemplu, în cele opt lumi ale a.c. deficitul comercial a înregistrat o valoare de 705,2 milioane USD, în condițiile în care importurile au crescut cu 30,8%, mult mai rapid decît exporturile, respectiv, 11%. Mai mulți economiști apreciază că în cazul în care această tendință se va menține pînă la sfîrșitul anului deficitul balanței comerciale s-ar putea ușor situa la 1,1 miliarde USD.

5. Mediul de afaceri

    Impozitul corporativ din Moldova este unul dintre cele mai scăzute din regiune...

    Mai mulți investitori străini, care și-au împărtășit experiența în cadrul forumului de la Chișinău - "Moldova expusă business-ului internațional" au menționat că RM are mari oportunități de investiționale, dar că investitorii continuă să întîmpine unele bariere în derularea afacerilor cum ar fi fiscalitatea, ambiguitatea cadrului legislativ etc.

    Noi, însă, nu credem că povara fiscală ar fi mare pentru investitori, impozitul de 18% este unul dintre cele mai scăzut din regiune. Nu este vorba de presiuni fiscale exagerate, ci mai degrabă de presiuni instituționale. În Moldova nu se simte un deficit de legi, ba chiar mai mult putem vorbi despre o inflație legislativă, ci de un deficit de interpretare corectă a acestora în sistemul de justiție, care de multe ori este caracterizat ca fiind corupt și birocrat, precum și de un deficit cronic de executare a deciziilor judecătorești.

    Spre exemplu, Rapoartele Băncii Mondiale arată că aproape 80% din întreprinderile chestionate din Moldova califică sistemul judiciar ca fiind "injust, costisitor, corupt și incapabil de a impune respectarea legii". In alta ordine de idei, mai mulți investitori consideră că justiția din Moldova este nesigură pentru ei, dat fiind faptul că instanțele de judecată protejează doar instituțiile statale și statul.

    Guvernul ar trebui să înceteze se recurgă la concesii și vacanțe fiscale...

    Pe de altă parte, credem că Guvernul ar trebui să înceteze să mai recurgă la concesii și vacanțe fiscale reeșalonări sau înghețări de datorii pentru agenții economici. Fiindcă eliminarea firmelor cu arierate va crește creditarea și, respectiv, vor crește și investițiile. Închiderea societăților neperformante ar putea crea un "cerc virtuos", în care dezvoltarea rapidă a economiei va impulsiona intermedierea financiară în sectorul real.

    În plus, specialiștii spun ca eliminarea firmelor cu arierate va spori concurența din sectorul real și, totodată, va îmbunătăți performanțele financiare ale firmelor viabile. Astfel, băncile vor putea reduce marjele de risc și vor diminua dobînzile. La rîndul lor, agenții economici vor avea acces la credite mai ieftine, credite atît de necesare pentru investiții în procesul de producție

    Sistemul de asigurări pentru business este slab dezvoltat...

    Trebuie să recunoaștem că sistemul de asigurări pentru business este slab dezvoltat, chiar dacă pe piața activează un număr suficient de companii de asigurări, doar cîteva din ele prestează spectrul larg de servicii, iar pe lîngă toate și costurile acestora sînt foarte mari. În plus, acestea nu prea sînt interesate în asigurarea anumitor riscuri, mai ales în agricultură.

    Perfectarea actelor se face cu o operativitate redusă...

    Operativitatea redusă a procedurilor de perfectare a actelor în vamă necesare pentru operațiunile de export-import, dotarea și pregătirea insuficientă vameșilor și nu în ultimul rînd ponderea mare a mărfurilor importate fără perceperea tuturor taxelor legale sau ceea ce numim noi contrabandă, ar fi niște impedimente în calea investitorilor străini. Spre exemplu, pentru perfectarea actelor la importul producției în Occident este nevoie de numai 3 zile, iar pentru export de doar 2. În schimb la noi sînt necesare zile întregi, sau chiar săptămîni.

    Multe mărfuri intră în țară ilegal, cu preț mic, însă cu o calitate redusă ceea ce creează producătorilor locali o concurență neloială. Trebuie asigurate principiile de concurență reală, or în Moldova antreprenoriatul liber este limitat doar cu comerțul pe trotuar sau la tarabă. În plus, problema spațiului de frontieră necontrolat (Transnistria). Potrivit unor surse neoficiale, volumul investițiilor străine alocate Moldovei în ultimii cîțiva ani se estimează a fi mai mic decît valoarea traficului internațional cu droguri sau a mărfurilor de contrabandă care ne penetrează țara.

    Birocrația și salariile mici îngreunează implementarea reformelor...

    Elementele birocratice și salariile mici ale funcționarilor implicați în procesul de reglementare legislativă ar fi o cauză ce îngreunează implementarea reformei regulatorii, sau a Legii "Ghilotinei". Anterior, o sursă de venit extrabugetar pentru majoritatea autorităților publice cu funcții de reglementare era prestarea unor servicii cu plată (taxe de reglementare, plăți pentru expertiză, instrucțiuni, eliberarea de certificate), iar implementarea "ghilotinei" sau reformei regulatorii limitează sursele respective și posibilitățile funcționarilor de a obține venituri suplimentare. Această situație creează motive clare de tărăgănare a acesteia de către cei implicați.

6. Moldova în lume

    Moldova are deficiențe la capitol de competitivitate economică...

    Banca Mondială a aprobat finanțarea proiectului "Ameliorarea Competitivității în Republica Moldova", proiect ce a fost elaborat la inițiativa Guvernului de la Chișinău în baza Strategiei de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei (SCERS). Valoarea finanțării va constitui 9,8 milioane USD, dintre care jumătate va fi acordată sub formă de credit preferențial la condiții IDA (International Development Agency), iar cealaltă parte sub formă de grant.

    Proiectul are drept scop mărirea competitivității2 întreprinderilor prin îmbunătățirea mediului de afaceri; modernizarea Sistemului de Metrologie, Standardizare, Testare și Calitate (MSTQ); dezvoltarea mecanismelor de asigurare a calității și de control la nivel de întreprindere; facilitarea accesului la finanțare. Proiectul urmează să contribuie la crearea unui mediu de piață competitiv cu scopul de a menține stabilitatea macroeconomică, creșterea economică și crearea locurilor de muncă, precum și creșterea competitivității înteprinderilor naționale pe plan local și internațional.


1 La forumul oamenilor de afaceri "Climatul investițional în Republica Moldova" și președintele Voronin a cerut într-un mod ultimativ băncilor comerciale reducerea dobînzilor la creditele acordate agenților economici

2 Mai mult despre competitivitate vedeți comentariul economic din această ediție

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Uniunea Europeană și SUA au fost invitate să participe la procesul de negocieri în problema transnistreană în calitate de observatori - această decizie a fost luată în cadrul consultărilor dintre reprezentanții părților la conflict și cei ai mediatorilor din partea OSCE, Federației Ruse și Ucrainei, consultări ce au avut loc la 27-28 septembrie la Odesa. Statutul de observator al UE și SUA a fost stabilit în baza unui protocol al OSCE cu privire la drepturile și obligațiile observatorilor în procesul de negocieri. Potrivit acestuia, observatorii au dreptul să participe la ședințele oficiale, au dreptul să i-a cuvîntul în timpul acestora, mai pot să intervină cu întrebări. Observatorii însă nu pot semna documentele adoptate în cadrul procesului de negocieri și nu participă la luarea deciziilor. Astfel, noul format al negocierilor este unul asimetric, fiind denumit "5+2".

Tot la Odesa părțile au căzut de acord să reia procesul de negocieri la 27-28 octombrie în Chișinău și Odesa, în formatul nou "5+2". "Am reușit să mișcăm din punctul mort marea mașinărie a procesului de negocieri, care nu mai merge de mai mult de un an", a declarat după încheierea consultărilor reprezentantul special al Ucrainei în problema transnistreană, Dmitri Tkaci. Potrivit acestuia, la Odesa părțile au discutat și problema monitorizării frontierei moldo-ucrainene, cea a monitoring-ului internațional al complexului militar-industrial al Transnistriei, precum și perspectivele organizării unor alegeri democratice în Transnistria. În plus, potrivit lui Tkaci, la Odesa reprezentantul Rusiei le-a înmînat participanților un document cu propunerile Rusiei în problema transnistreană.

Acesta din urmă ar fi un nou plan de reglementare rus care, potrivit șefului departamentului de externe de la Tiraspol, Valeri Lițkai, va constitui subiectul principal al rundei de negocieri din 27-28 octombrie. În timp ce presa de la Chișinău nu a dat detalii despre conținutul planului în cauză, Lițkai a calificat noul plan drept un "document serios și elaborat, care a apărut în urma a patru luni de consultări cu toate părțile". Potrivit aceleiași surse, documentul ar conține circa 75% din planul Kozak și circa 15-20% din planul Iușcenko, preluînd aproape în întregime elementele de bază ale planului Kozak. Întrebat despre reacția părții moldovenești față de plan, Lițkai a spus doar că conținutul acestuia nu corespunde în mod categoric cu cel al documentelor adoptate recent de către Parlamentul Moldovei în problema transnistreană.

Deși chiar în ajunul consultărilor de la Odesa Președintele Voronin declara ultimativ că Republica Moldova va accepta reluarea negocierilor în problema transnistreană doar în cazul în care UE și SUA se vor alătura formatului de negocieri ca participanți cu drepturi depline. Partea moldovenească s-a arătat mulțumită de rezultatele consultărilor de la Odesa. În cadrul unei întrevederi cu Comisarul pentru Relații Externe și Politică Europeană a Uniunii Europene, Benita Ferrero-Waldner, aflată în vizită la Chișinău cu prilejul deschiderii Delegației Comisiei Europene în Moldova, președintele Voronin a declarat că participarea UE și SUA în calitate de observatori la negocierile în problema transnistreană este un succes la care Moldova a rîvnit în ultimii ani. Voronin și-a exprimat speranța că prin măsurile conjugate ale autorităților moldovenești și ale comunității internaționale se apropie momentul reintegrării teritoriale a Moldovei și a dat asigurări că autoritățile moldovenești vor depune toate eforturile pentru a conlucra constructiv și eficient cu toți participanții la tratative.

Șeful departamentului de externe de la Tiraspol la rîndul său a explicat acceptarea de către Tiraspol a deciziei de a invita UE și SUA să adere la procesul de negocieri prin "schimbarea situației geopolitice în jurul Transnistriei", mai exact schimbarea de atitudine față de această problemă la Kiev și în special la Moscova. Potrivit lui Lițkai prin decizia de a include UE și SUA în procesul de negocieri, Moscova încearcă să evite situația în care acestea au împiedicat realizarea planului Kozak în noiembrie 2003. Includerea UE și SUA în procesul de negocieri este prevăzută expres în noul plan rus, a mai declarat Lițkai, și asta cu scopul că participînd la negocieri în calitate de observatori, aceștia trebuie să fie la curent cu ce se întîmplă, ceea ce va lipsi partea moldovenească de posibilitatea de a juca cartea contradicțiilor dintre Rusia și vest în favoarea sa. În plus, Lițkai a mai notat că participarea UE și SUA la negocieri va permite informarea din prima sursă a acestora cu privire la conținutul convorbirilor, și nu prin prisma poziției părții moldovenești. "Deocamdată lucrurile merg într-un mod clar pentru noi", a conchis Lițkai poziția administrației de la Tiraspol față de rezultatele convorbirilor de la Odesa.

În altă ordine de idei, la 7 octombrie la Palanca Comisarul european pentru relații externe și politica europeană a vecinătății, Benita Ferrero-Waldner, ministrul de Externe al Republicii Moldova, Andrei Stratan, și ministrul de Externe al Ucrainei, Boris Tarasiuk, au semnat Memorandumul de înțelegere dintre UE, Republica Moldova și Ucraina privind misiunea UE de asistență la frontieră. "Scopul misiunii este de a dezvolta capacitatea de administrare a frontierei, inclusiv a posturilor vamale, de-a lungul hotarului moldo-ucrainean. Aceasta va ajuta la prevenirea traficului de ființe umane și de mărfuri, proliferării armelor și fraudelor vamale", a declarat în cadrul evenimentului Comisarul Benita Ferrero-Waldner. Potrivit ei, misiunea își va începe activitatea la 1 decembrie 2005 și va fi constituită din 50 de experți din statele membre ale UE. Aceștia vor activa în cadrul unor grupuri mobile care vor putea face vizite fără preaviz la orice post de poliție, vamal sau fiscal, vor formula recomandări cu privire la eficientizarea activității acestora, vor oferi consultanță și instruire pentru funcționarii moldoveni și cei ucraineni. "Vrem să vă ajutăm să administrați frontiera dvs. într-un mod mai modern și mai eficient. Aceasta va contribui în mod substanțial la identificarea unei soluții pentru conflictul transnistrean. Soluționarea acestui conflict va constitui o victorie importantă în numele păcii, securității și stabilității în vecinătatea noastră comună. Trebuie să lucrăm toți din greu să realizăm acest lucru", a mai declarat Comisarul European în cadrul ceremoniei de semnare a memorandumului trilateral. cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Inaugurarea Delegației Comisiei Europene și semnarea acordului de monitorizare a frontierei moldo-ucrainene

La 6 octombrie a fost inaugurată Delegația Comisiei Europene în Republica Moldova, o ceremonie la care a participat Comisarul European pentru relații externe și politica de vecinătate Benita Ferrero-Waldner. Delegația va fi condusă de Ambasadorul Cesare De Montis.

La 7 octombrie 2005 miniștrii de externe ai Moldovei și Ucrainei, împreună cu Comisarul european pentru relații externe și politica de vecinătate au semnat memorandumul privind instituirea misiunii Uniunii Europene la frontiera moldo-ucraineană. Pentru realizarea memorandumului începînd cu 1 decembrie 2005, Ucraina și Moldova acceptă controalele inopinate la frontieră din partea experților europeni.

Atenție deosebită pentru Moldova din partea Consiliului Europei

La 4 octombrie a fost adoptată rezoluția și recomandarea Adunării Parlamentare a Consiliului Europei pe marginea raportului de monitorizare a îndeplinirii angajamentelor asumate de către Republica Moldova. Rezoluția menționează că autoritățile moldovene au avansat pe calea reformelor, dar o serie de angajamente asumate la momentul aderării nu au fost onorate satisfăcător. APCE remarcă necesitatea funcționării eficiente a instituțiilor democratice, afirmarea și eficientizarea justiției, promovarea libertății de exprimare și a pluralismului, consolidarea democrației locale, combaterea corupției și a traficului de ființe umane, modificarea legislației electorale, cu privire la partide, perfecționarea mecanismului de expertizare internațională a actelor legislative. De asemenea, APCE pledează pentru soluționarea pașnică a diferendului transnistrean, cu respectarea integrității teritoriale și a suveranității Moldovei, organizarea unor alegeri libere și democratice în regiune.

Reprezentanții Parlamentului Republicii Moldova au apreciat respectiva rezoluție ca fiind cea mai favorabilă de la momentul aderării Moldovei la CE (1995). La întîlnirea cu Secretarul General al CE Președintele Parlamentului Republicii Moldova a declarat că legislativul moldovean a adoptat planul calendaristic al măsurilor legislative, măsuri ce vor fi întreprinse pentru onorarea tuturor angajamentelor față de Consiliul Europei și că documentul va fi remis la CE în luna octombrie, după ce va fi coordonat cu reprezentanții tuturor formațiunilor parlamentare și Guvernul Moldovei.

Adoptarea rezoluției și a recomandărilor APCE a coincis cu emiterea de către Curtea Europeană pentru Drepturile Omului a două decizii ce vizează direct Republica Moldova. În primul caz e vorba de hotărîrea prin care au fost satisfăcute parțial cererile secretarului primăriei municipiului Chișinău Vladimir Șarban și a conducătorului unei întreprinderi municipale Constantin Becciev. CEDO a condamnat Republica Moldova pentru încălcarea drepturilor prevăzute de articolul 3 (Interzicerea torturii) și 5 (Dreptul la libertate și la siguranță) din Convenția Europeană a Drepturilor Omului.

În alt caz, CEDO a stabilit pentru data de 13 decembrie 2005 audieri publice asupra dosarului jurnaliștilor de la Televiziunea Moldovei împotriva Republicii Moldova, în cadrul cărora se va discuta admisibilitatea și fondul cererii. În cererea respectivă se solicită recunoașterea violării de către Republica Moldova a dreptului la libera exprimare prevăzute de art.10 al Convenției Europene pentru Apărarea Drepturilor Omului, prin impunerea cenzurii la Televiziunea Națională.

Pînă în prezent CEDO a adoptat 23 de hotărâri prin care a condamnat Republica Moldova, Guvernului fiindu-i comunicate alte peste 200 de cereri. Autoritățile de la Chișinău au executat toate deciziile respective, cu excepția celei referitoare la grupul Ilașcu, decizie care rămîne neexecutată în partea referitoare la eliberarea deținuților de la Tiraspol.

Relațiile cu Federația Rusă rămîn incerte

Misiunea experților ruși care urmau să vină la Chișinău în prima jumătate a lunii curente pentru evaluarea loturilor de produse vegetale destinate exportului în Federația Rusă nu a avut loc. Autoritățile responsabile au fot anunțate de partea rusă că misiunea se amînă și că este posibil să fie anulată în general.

Rămîne incertă și situația exporturilor de producție alcoolică în Federația Rusă, cu toate că autoritățile oficiale al Moldovei și responsabilii de la Serviciul vamal al Rusiei au infirmat apariția unor obstacole artificiale la exportarea vinurilor și divinurilor moldovenești.

Conform unor calcule efectuate de importatorii de vinuri din Rusia cota vinurilor moldovenești pe piața rusă a diminuat, în ianuarie-august 2005, cu aproape 7%. Acest fapt a fost confirmat de Președintele Voronin, care în cadrul unei emisiuni televizate a menționat că reducerea exporturilor are loc intenționat, pentru a diversifica piața de desfacere a producției alcoolice și a reorienta fluxurile spre țările scandinave și asiatice.

Susținere belarusă

Primul-ministru Vasile Tarlev a efectuat o vizită de lucru în Republica Belarus. În cadrul acesteia Tarlev a avut întrevederi cu președintele acestei țări Alexandr Lukașenco și cu premierul Serghei Sidorski. Părțile au discutat aspectele de colaborare bilaterală, posibilitățile de deschidere a unor întreprinderi mixte moldo-belaruse de construcție a tractoarelor și troleibuzelor. De asemenea, Tarlev a solicitat lichidarea barierelor birocratice la organizarea exportului din Moldova a producției pomilegumicole și a cerut examinarea posibilităților de procurare de către Moldova a produselor petroliere la un preț mai redus. În anul curent Moldova va importa din Belarus 20 mii tone de motorină, iar în 2006 - cca 150 mii tone de motorină.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Competitivitatea economică este o povară grea pentru Moldova
Ion Basiul, 11 octombrie 2005

Republica Moldova continuă să dețină lanterna roșie în Europa și în lume fiindcă nu are parte de avantaje competitive, avantaje bazate inteligență, inovații și muncă performantă»»»


Debut zgomotos al sesiunii parlamentare
Sergiu Grosu, 11 octombrie 2005

După o vacanță de peste 2 luni la 6 octombrie 2005 Parlamentul s-a întrunit în cea de a doua sesiune anuală»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect