ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. III, nr. 61, 26 octombrie - 7 noiembrie 2005

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri

  • Deputații au votat numirea vicepreședinților Parlamentului, Iurie Roșca și Maria Postoico, în calitatea de membri ai Comisiei permanente pentru securitatea națională, apărare și ordine publică. Aceste numiri au fost făcute pentru executarea modificărilor operate în Regulamentul Parlamentului la inițiativa PPCD conform cerințelor înaintate la momentul alegerii Președintelui Republicii. Prevederile respective din Regulamentul Parlamentului stipulează că în cadrul Comisiei pentru securitate va funcționa o subcomisie ce va exercita controlul parlamentar asupra activității Serviciului de Informații și Securitate, subcomisie condusă de un reprezentant al opoziției parlamentare.

  • Ivan Cucu a fost numit în funcția de avocat parlamentar la inițiativa deputaților fracțiunii PCRM și cu susținerea altor fracțiuni de opoziție (PPCD, PD). Numirea lui Cucu în funcția de avocat parlamentar a fost criticată de fracțiunea AMN, fracțiune care consideră că promovarea unei persoane apropiate partidului de guvernămînt conduce la politizarea instituției avocaților parlamentari. Ivan Cucu este jurist și deține o experiență de activitate în avocatură de peste 30 de ani. În perioada 2003-2005 el a deținut funcția de membru al Comisiei Electorale Centrale, inclusiv de vicepreședinte al CEC.

1.2. Acte legislative

  • Proiectul legii bugetului de stat pentru anul 2005. Cu votul a 55 de deputați din fracțiunea majoritară a PCRM proiectul legii bugetului de stat pentru anul 2006 a fost adoptat în două lecturi. Conform indicatorilor de bază incluși în document, pentru anul viitor se prognozează acumularea la capitolul venituri a sumei de 9,6902 miliarde lei, iar suma cheltuielilor prognozate constituie 10,0248 miliarde lei, cu un deficit bugetar de 334,6 milioane de lei.

    Documentul a fost votat numai de fracțiunea majoritară, fracțiune ce l-a apreciat drept realist, de perspectivă și cu o orientare socială (cca 60% din cheltuieli au destinație socială). Celelalte fracțiuni și grupuri parlamentare au criticat atît principiile de elaborare a documentului, cît și pe autorii documentului pentru lipsa unor concepte noi de creștere economică și de cheltuire eficientă a banilor publici. Printre obiecțiile expuse de reprezentanții opoziției care au refuzat să susțină proiectul se numără:

    • formarea veniturilor în temei din taxele și valoarea adăugată la mărfurile importate;
    • aplicarea TVA la o serie de produse importate (medicamente și îngrășăminte minerale);
    • majorarea impozitului pe producție agricolă;
    • stabilirea taxelor vamale ridicate la importul tehnicii agricole și electronice;
    • cheltuieli mari pentru instituțiile publice, organele de forță și de drept;
    • alocarea unor sume considerabile pentru reconstrucția și reutilarea unor sedii administrative și de agrement;
    • cuantumul redus al mijloacelor financiare destinate investițiilor în sectorul real al economiei.

    Unele fracțiuni de opoziție nu au exclus însă posibilitatea votării legii bugetului în lectura finală în cazul în care propunerile și obiecțiile pe care le-au pregătit vor fi luate în considerație. Mai mult decît atît, reprezentanții fracțiunii PPCD au opinat că din punctul lor de vedere "este extrem de important dacă se va reuși elaborarea unei versiuni finale a legii bugetului de stat, versiune care poate fi susținută prin consens de către toți deputații Parlamentului în spiritul parteneriatului politic și al conlucrării întemeiat pe interesele întregii societăți".

  • Proiectul legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2006. Legea votată de parlamentari în prima lectură prevede la venituri și cheltuieli suma de circa 4,5 miliarde lei, care vor fi acumulate după același principiu de "solidaritate cu contribuții obligatorii", spre deosebire de sistemele cumulative și libere aplicate în țările cu economie dezvoltată. Anul viitor angajatorii vor achita o cotă de 26% pentru contribuția de asigurare socială din fondul de salarizare pentru persoanele angajate prin contract individual de muncă, iar angajații vor plăti un impozit de 3% din salariu pentru asigurarea individuală. Se mai prevede majorarea nesemnificativă, pînă la 600 de lei, a indemnizațiilor unice la nașterea copiilor și plata de către fiecare persoană care deține terenuri agricole a unei taxe anuale de 480 lei.

    De fapt în Moldova este atestată o reducere a nașterilor și a numărului de persoane angajate în cîmpul muncii. Potrivit acestei legi se propune reducerea fondului de susținere a familiilor cu copii și a fondului de compensare pentru accidente de muncă, însă cu majorarea concomitentă a fondului de șomaj. Statistica spune că în cele nouă luni ale anului 2005 sporul populației este negativ, iar rata natalității fiind similară cu aceeași perioadă a anului 2004; în timp ce rata mortalității continuă să crească. În perioada de referință în Republica Moldova s-au născut 28337 de copii, în timp ce 33059 de persoane au decedat.

    Reprezentanții opoziției au criticat proiectul de lege propus, apreciindu-l ca defectuos, nestimulator pentru tineri și sporirea populației, defavorabil pentru țărani și stimulatoriu în temei pentru funcționarii care activează în sistemul respectiv. Ca și în cazul legii bugetului de stat pentru anul viitor, fracțiunile de opoziție au condiționat posibilitatea susținerii în lectura finală a legii bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2006, de susținerea propunerilor și amendamentelor pe care le înaintează.

  • Legea privind măsurile de redresare a situației economico-financiare a întreprinderilor cerealiere. Acest act legislativ a fost inițiat încă în anul 2004 și prevede anularea datoriilor întreprinderilor cerealiere față de Ministerul Finanțelor, datorii rezultate ca diferență de prețuri la achiziția cerealelor procurate din contul creditelor externe și a prețurilor existente pe piața internă la momentul recepționării.

    În anii 1993-1996 Republica Moldova a primit împrumuturi externe de la FMI, BIRD și Guvernul SUA, împrumuturi ce arau destinate pentru achiziționarea unor produse cerealiere prin intermediul Programului PL-480 derulat de Guvernul SUA. Suma totală a creditelor se estimează la cca 96 milioane lei (7,61 milioane USD), iar cea mai mare parte din acestea nu au fost rambursate din cauza că condițiile creditării agenților economici din domeniu au fost defectuoase: a lipsit analiza financiară prealabilă; s-a stabilit un procent ridicat; produsele livrate au fost de calitate joasă; ca urmare a deprecierii monedei naționale după anul 1998; mai multe întreprinderi din sector sau parteneri au falimentat etc. Legea votată are menirea de a elibera de povara datoriilor întreprinderile cerealiere care încă mai activează, iar ca urmare a adoptării acesteia încasările presupuse în bugetul de stat se vor diminua cu aproape o 100 milioane lei (suma nerambursată și dobînzile).

    Discutarea legii respective în Parlament a generat mai multe obiecții și propuneri, inclusiv referitoare la necesitatea efectuării unor controale suplimentare asupra modului de gestionare a creditelor sus-numite, atragerea la răspundere a factorilor guvernamentali care au admis survenirea consecințelor respective și solicitarea anulării datoriei de către Guvernul SUA. Însă toate aceste propuneri și obiecții nu au intrat în conținutul documentului final.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri

Guvernul a aprobat candidatura lui Veaceslav Madan pentru funcția de Ambasador al RM în Bulgaria. În perioada 2002-2005 Madan a deținut funcția de ministru al culturii.

De remarcat în acest sens că la ședința Parlamentului din 27 octombrie 2005 deputatul Vitalia Pavlicenco a făcut o interpelare în care cere președinției și ministrului de externe informații despre criteriile de selectare pentru funcția de ambasador al Republicii Moldova în străinătate. În opinia deputatului fracțiunii AMN unele persoane recent numite în funcții diplomatice "nu au făcut față obligațiilor în interiorul țării".

Deputatul Oleg Serebrian a invocat și el într-o interpelare anumite nereguli în activitatea serviciului diplomatic al Moldovei, concedierea unor diplomați cu experiență și aplicarea unor criterii nedefinite la angajarea în cadrul MAE.

2.2. Ședințe. Declarații

Ședință de Guvern cu participarea Președintelui țării

La 26 octombrie 2005 a avut loc o ședință a Guvernului la care a participat și Președintele țării Vladimir Voronin. Presa nu a avut acces în sala de ședințe și nici la transmisiunea video practicată pînă acum la ședințele executivului. Ulterior s-a anunțat despre faptul că Președintele Voronin și-a expus doleanțele și viziunile sale asupra modului de realizare a Planului de activitate al Guvernului, precum și asupra situației din domeniul economic.

Succintele informații care au fost făcute publice după ședința respectivă vizează un șir de neajunsuri în activitatea executivului, neajunsuri asupra cărora șeful statului s-a referit într-o manieră "dură și sinceră", solicitînd ca acestea să fie reflectate în cuprinsul hotărîrii adoptate pe marginea discuțiilor. Au fost remarcate în mod special aspecte legate de calitatea creșterii economice, majorarea producției industriale, diversificarea pieței de desfacere și sporirea competitivității mărfurilor fabricate în Moldova. Șeful statului a cerut de la membrii Guvernului să dea dovadă de inițiativă, iar întreg executivul să treacă de la poziția de expectativă la cea de inițiativă și modernizare, inclusiv în domeniul managementului statal.

Faptul că informația despre situația în domeniu a fost prezentată la ședința executivului nu de către Prim-ministru ci de prim-vicepremierul Zinaida Grecianîi și că tot ea a fost cea care a făcut anumite declarații la temă, a determinat mai multe mijloace de informare în masă și lideri politici să pună în discuție o potențială demitere a lui Vasile Tarlev, însă aceeași Grecianîi a infirmat presupunerile respective. În acest sens remarcăm că imediat cum a început sesiunea de toamnă a legislativului deputații din toate fracțiunile parlamentare au lansat mai multe cereri și chiar acuzații la adresa Guvernului, solicitînd prezentarea unor informații despre situația din economie și măsuri adecvate întreprinse de executiv pentru redresarea ei. Primul-ministru nu a reacționat la cererile deputaților care i-au solicitat prezența, iar răspunsurile la cele mai importate teme abordate fiind prezentate în plenul Parlamentului de miniștrii și viceminiștrii de ramură.

Majorarea prețurilor la gaze devine realitate

Primul-ministru a confirmat că autoritățile moldovenești întreprind măsuri pentru a diminua consecințele așteptatei scumpiri a prețului gazelor naturale livrate de Federația Rusă. Deși se examinează posibilități alternative de import a gazului natural din Turkmenistan sau Kazahstan, acestea de fapt sînt minime, deoarece conducta prin care ar putea fi furnizate gazele este unică și aparține concernului rus "Gazprom", astfel încît în orice situație va fi necesar acordul Rusiei.

Referindu-se la tema achitării datoriilor istorice de 120 milioane USD ale Moldovei față de Rusia, Vasile Tarlev a declarat că această problemă urmează a fi discutată și soluționată doar în cadrul Clubului Creditorilor de la Paris.

Presa anunță că autoritățile Moldovei examinează variante de trecere la alte resurse de combustibil, însă fără a se preciza care ar fi acestea și în ce măsură resursele alternative ar putea asigura necesitățile economice și sociale ale țării.

Declarație privind livrarea armamentului din Transnistria către separatiștii ceceni

În cadrul unei discuții cu ziariștii ruși Vasile Tarlev a declarat că autoritățile moldovene dețin informații despre faptul că o parte din arsenalul rusesc aflat în Transnistria a ajuns în mîinile separatiștilor ceceni și posibil să fi fost utilizat în actul terorist de la Beslan ce a avut loc în septembrie 2004. În opinia premierului, inclusiv și pentru asemenea motive Federația Rusă trebuie să evacueze depozitele militare din stînga Nistrului pînă la finele anului 2005.

Pe de altă parte, Serghei Ivanov, ministrul rus al Apărării, a exclus probabilitatea dispariției munițiilor din depozitele gestionate de contingentul militar rusesc dislocat în Transnistria. El a calificat afirmațiile respective ca neîntemeiate și a declarat că "pacificatorii nu vor pleca din regiune decît după adoptarea unei decizii politice privind conflictul transnistrean".

Guvernul vrea mijloacele cetățenilor

Guvernul intenționează să implementeze pînă la finele anului curent un șir de proiecte investiționale în care să fie atrase mijloacele persoanelor fizice, în special a celor aflate la muncă peste hotare. În opinia prim-viceprim-ministrului Zinaida Grecianîi, aceste proiecte ar putea reduce presiunea mijloacelor transferate de muncitorii la negru asupra monedei naționale și reorientarea lor de la consum spre dezvoltarea economiei țării.

Perspectivele reluării colaborării cu FMI

Pînă la finele anului curent autoritățile Moldovei speră să semneze un nou program financiar cu Fondul Monetar Internațional. Ministrul Economiei și Comerțului a confirmat că "s-a reușit a convinge recenta misiune a FMI în ceea ce privește necesitatea unui nou program". Experții FMI au studiat proiectul bugetului de stat pentru anul 2006 și "nu au avut rezerve față de principalii indicatori incluși". Anterior negociatorul principal al FMI pentru Republica Moldova a estimat că autoritățile au înregistrat un șir de progrese, însă mai trebuie rezolvate probleme referitoare la lupta cu corupția, la independență mai mare a BNM, promovarea reformei administrative și fiscale și continuarea privatizării.

2.3. Hotărîri. Decizii

Un sistem de monitorizare a SCERS

Ministerul Economiei și Comerțului a elaborat un sistem tridimensional pentru monitorizarea și aprecierea implementării Strategiei de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei. Un compartiment al sistemului se va referi la resursele financiare îndreptate pentru realizarea Strategiei; al doilea presupune monitoring-ul cantitativ și calitativ al măsurilor și indicilor incluși în SCERS, iar al treilea va conține aprecierea rezultatelor politicii economice și sociale realizate în cadrul SCERS.

La examinarea rapoartelor trimestriale și anuale despre realizarea SCERS în cadrul meselor rotunde vor participa reprezentanții autorităților responsabile și ai sectorului asociativ.

Susținere pentru tinerii profesori

Guvernul a aprobat Regulamentul Fondului pentru susținerea cadrelor didactice tinere din mediul rural, regulament ce prevede că în decurs de o lună de la data angajării în funcție, conform repartizării ministerului de ramură, tinerii profesori vor primi 7 mii lei. Încă 10 mii lei vor fi achitați la peste un an de activitate în funcție, iar 13 mii lei - la expirarea a trei ani de activitate în funcție. Tinerii specialiști absolvenți ai instituțiilor de învățămînt mediu de specialitate vor primi o indemnizație în mărime de 24 mii lei, în condiții similare. De indemnizația respectivă pot beneficia și tinerii specialiști care au studiat în bază de contract, în cazul că se vor angaja la un loc de muncă conform repartizării.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

La numai două săptămîni de la numire, în ziua împlinirii vîrstei de 50 de ani, Mihail Pop, noul ministru al finanțelor, a fost decorat de Președintele țării cu ordinul "Gloria Muncii". Distincția i-a fost acordată pentru muncă îndelungată în organele administrației publice, înalt profesionalism și aport la perfecționarea sistemului financiar-economic al țării.

Șeful statului a conferit medalia "Meritul Civic" domnului Brock Bierman, director al Departamentului Europa și Eurasia al Agenției SUA pentru Dezvoltare Internațională (USAID), pentru activitate intensă de susținere a reformelor democratice și sprijinul acordat acțiunilor social-economice în Republica Moldova.

3.2. Declarații. Ședințe

Autoritățile transnistrene au vîndut armament

În cadrul întîlnirii cu un grup de ziariști ruși Vladimir Voronin a afirmat că Transnistria e susținută de Federația Rusă și că această țară trebuie să scoată munițiile militare din zona respectivă. Președintele moldovean a mai spus că deține date despre faptul că Tiraspolul a vîndut arme regimului Saddam Hussein. În prezent, documentele respective din cancelaria lui Saddam Hussein sînt studiate de serviciile abilitate. Președintele nu a informat ziariștii de unde au obținut autoritățile moldovene actele respective și dacă acestea au fost comunicate autorităților din Federația Rusă.

Vladimir Voronin a adus acuzații la adresa unor instituții statale din Federația Rusă, instituții care prin măsurile realizate acordă susținere directă sau indirectă regimului de la Tiraspol. Printre instituțiile respective se numără Duma de Stat a Federației Ruse (structură ce nu este suficient informată și adoptă diverse decizii cu caracter provocator), Ministerul Apărării (pentru că face declarații referitoare la procesul de evacuare a trupelor rusești din Tiraspol), Banca Centrală a Rusiei (pentru că a deschis conturi corespondente băncilor transnistrene), Camera de Industrie și Comerț (pentru că eliberează certificate producției transnistrene).

Interviu pentru "Комсомольская правда в Молдове"

În cadrul unui interviul acordat ziarului sus-numit, Vladimir Voronin a făcut un șir de afirmații referitoare la evoluția evenimentelor politice din Moldova.

În special, șeful statului a menționat că este satisfăcut de activitatea Parlamentului, organ care a devenit "un centru politic mult mai puternic ca anterior". În același timp, de la Guvern se așteaptă mai multe măsuri avansate de modernizare. Președintele a pus la îndoială calitatea creșterii economice, afirmînd că în spatele cifrelor creșterii înregistrate nu există realizări concrete. El a menționat că se constată scăderea ritmurilor de creștere în agricultură și industrie și nu se înregistrează o creștere numărului locurilor de muncă. Printre cauzele acestor fenomene președintele a enumerat supraestimarea succeselor, promovarea defectuoasă a unor reforme, inclusiv cea regulatorie.

Referindu-se la activitatea organelor de drept și la combaterea corupției Vladimir Voronin a afirmat că rămîn cîteva domenii în care nu s-a lucrat eficient și necesită o revizuire serioasă printre care: în sfera asigurărilor medicale, a învățămîntului din capitală și activitatea organelor de forță. În același timp, șeful statului a declarat că nu are nici o implicație în activitatea organelor de drept care au întreprins un șir de arestări calificate în presă drept persecuții politice și că el "personal, nu va admite transformarea luptei cu corupția în represii". Pe de ală parte, în același interviu Vladimir Voronin declară că nu este satisfăcut de activitatea Companiei "Air Moldova" și că lucrătorii Centrului de Combatere a Corupției și Crimelor Economice "au și plecat încolo", iar Președintele "nu intenționează să tolereze situația în domeniu".

Referindu-se la relațiile cu Federația Rusă, Voronin a reiterat afirmațiile anterioare că autoritățile rusești sînt dezinformate și că soluționarea problemei transnistrene urmează să se desfășoare conform planului ucrainean agreat de Chișinău.

Vorbind despre apropiatele alegeri municipale, Președintele țării și-a exprimat regretul că chișinăuenii nu au susținut propunerea Partidului Comuniștilor din vara lui 2005 și a declarat că autoritățile centrale vor colabora cu orice ales în funcția de primar general, deși a enunțat că în ultimul timp "se realizează colaborări fructuoase cu conducerea actuală a municipiului".

Apreciind consensul politic drept necesitate vitală pentru dezvoltarea țării, Vladimir Voronin a menționat că, deși există mai multe temeiuri pentru reconsiderarea situației, în problemele principiale trebuie să prevaleze atitudinea constructivă. În viziunea lui, opoziția din Moldova este "nu cei din Parlament, dar acei care văd scopul său în dispariția Moldovei de pe harta lumii".

Criticile Președintelui

  • Pe 25 octombrie 2005 șeful statului a participat la ședința colegiului Ministerului Ecologiei și Resurselor Naturale în cadrul căreia a cerut structurii respective să-și revizuiască radical principiile și metodele de activitate. Ministerului i s-a cerut "să depășească faza constatărilor și să se antreneze în activități reale de ameliorare a domeniului de responsabilitate". Printre problemele principale ce țin de activitatea Ministerului ecologiei au fost enunțate perfecționarea și modernizarea legislației de mediu, combaterea fenomenului construcțiilor pe spațiile verzi, sub pretextul că acestea figurează drept terenuri libere în planul urbanistic vechi al Chișinăului, lipsa de inițiativă a Ministerului Ecologiei și Resurselor Naturale în implementarea programelor naționale și internaționale în domeniul protecției mediului, în aplicarea legislației în vigoare pentru stoparea poluării atmosferei, apelor, solului, degradării florei și faunei.

  • Participînd la ședința Guvernului din 26 octombrie 2005 șeful statului a criticat executivul cu privire la calitatea joasă a creșterii economice, lipsa inițiativei și disciplină executorie slabă. El a calificat orice tergiversare, orice manifestări de neprofesionalism, orice cazuri de imixtiune a unor interese obscure, admise de către Guvern, drept "acțiuni antipatriotice". Obiecțiile lui Voronin urmează să-și găsească reflectare în cuprinsul hotărîrii adoptate de executiv referitor la realizarea Programului de guvernare "Modernizarea țării - bunăstarea poporului".

    Prin adoptarea la 5 iulie 2000 a modificărilor Constituției ce au determinat trecerea la sistemul parlamentar de guvernare politică, din Legea Supremă a fost exclus articolul 83, articol care prevedea dreptul Președintelui țării de a participa la ședințele Guvernului și de a prezida ședințele la care participă, precum și dreptul de a consulta Guvernul în probleme urgente și de importanță deosebită. Totuși, teoria și practica constituțională admite participarea Președintelui republicii la ședințele executivului în virtutea calității de șef al statului, garant al suveranității, independenței naționale și a unității și integrității teritoriale a țării (art.77 din Constituția RM).

  • La 27 octombrie 2005 Vladimir Voronin a participat la ședința Colegiului lărgit al Procuraturii generale convocată de Procurorul general la inițiativa șefului statului. În cadrul ședinței, Președintele Voronin a atenționat reprezentanții procuraturii asupra "necesității respectării legislației și drepturilor fundamentale ale omului în cadrul aplicării măsurilor procesuale de constrîngere - reținerea și arestul preventiv". El a criticat dur practicile de genul celor numite, aplicate în ultimul timp de către organele de drept, declarînd că "arestul preventiv nu trebuie transformat în probă sau în pedeapsă penală".

    Convocarea procurorilor și altor reprezentanți ai organelor de drept și critica dură a activității lor survine la puțin timp după derularea unui șir de arestări calificate de unele mijloace de informare în masă ca avînd caracter politic, precum și după ce Curtea Europeană a Drepturilor Omului a condamnat Republica Moldova pentru detenție ilegală a unor persoane urmărite de justiție.

    Potrivit datelor existente, numai în Penitenciarul nr. 3 din mun. Chișinău se află în arest 559 de persoane (dintre care 230 - mai mult de 3 luni, 132 - mai mult de 6 luni, 155 - mai mult de 1 an), majoritatea deținute timp îndelungat din cauză că dosarele lor se examinează foarte lent în instanțele de judecată. Recent, convocați într-o ședință specială a Plenului Curții Supreme de Justiție, judecătorii care activează în municipiul Chișinău au menționat printre principalele cauze ce determină tergiversarea examinării dosarelor de judecată următoarele: atitudinea neglijentă a avocaților și procurorilor; insuficiența sălilor de judecată, a translatorilor și grefierilor. Plenul Curții Supreme a adoptat o serie de recomandări pentru președinții judecătoriilor, printre care și "conlucrarea în mod constructiv" cu organele procuraturii și celor de poliție și avocatură în procesul prezentării la timp a probelor.

  • Participînd la Adunarea activului sportiv republican al lucrătorilor din domeniul culturii fizice și sportului, adunare care a avut loc la 29 octombrie 2005, Președintele țării a rostit o alocuțiune în cadrul căreia a calificat situația în domeniul respectiv ca fiind destul de complicată. Vladimir Voronin a enumerat neajunsurile din domeniul organizării educației fizice în învățămîntul secundar general, starea nesatisfăcătoare a sănătății copiilor și tinerilor.

    Șeful statului a acuzat federațiile sportive că au admis cazuri de trafic de ființe umane și a cerut Ministerului Educației, Tineretului și Sportului elaborarea unor măsuri efective de combatere a acestui fenomen.

3.3. Întrevederi. Vizite de lucru

În cadrul întrevederii cu un grup de deputați ai Adunării Populare a UTA Găgăuzia, președintele Moldovei a fost informat despre propunerile acestora de modificare a legislației autonomiei, în special referitoare la alegerea Guvernatorului (Bașcanului) autonomiei. Potrivit inițiativei în cauză, conducătorul autonomiei urmează să fie ales de către Adunarea Populară. În opinia deputaților găgăuzi această modificare propusă nu doar va apropia legislația UTA de normele constituționale ale țării, dar și va permite reducerea substanțială a mijloacelor bugetare direcționate spre organizarea și desfășurarea alegerilor. Reprezentanții Găgăuziei au menționat că inițiativa în cauză "a fost inspirată, nu în ultimul rînd, de consensul politic stabilit în Parlamentul Republicii Moldova ca rezultat al alegerii Președintelui țării".

În opinia lui Vladimir Voronin, modificările propuse pot fi operate doar pe baza consultării opiniei întregii populații a Găgăuziei pe calea referendumului pentru a evita destabilizarea situației social-politice în autonomie.

Este important să remarcăm că în ultima perioadă de timp situația din autonomia găgăuză prezintă anumite semne de tensionare. Spre exemplu, au fost înregistrate cîteva atentate împotriva unor membri ai Adunării Populare; chiar casa președintelui acestei structuri reprezentative, Stepan Esir, (tot el și lider al comuniștilor din autonomie) fiind ținta unui atentat cu grenadă.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Sectorul financiar-bancar

    Ratele dobînzii au o tendință de descreștere...

    Guvernatorul BNM a subliniat, la o întrevedere cu funcționarii băncilor comerciale, că banca centrală nu va aplica metode administrative în vederea reducerii dobînzilor la credite la băncile comerciale. Însăși teoria economică spune că banii au un preț real pe piață, asemeni celorlalte mărfuri, iar băncile - urmărindu-și mai întîi de toate propriul profit - nu ar accepta să îi ofere agenților economici sub acest preț.

    Pe de altă parte băncile sînt interesate nu atît de mărimea dobînzilor, cît de marja bancară de deservire a clienților, marjă care nu poate fi inferioară condițiilor reale ale pieței - indicelui prețurilor de consum (IPC) și inflației monetare. De la începutul anului 2005 în Moldova se menține cea mai scăzută rată a inflației din regiune, rată ce în ianuarie-septembrie a fost de 4,9%.

    De fapt, indicele prețurilor de consum plus marja bancară trebuie să constituie ratele dobînzilor la creditele pe care băncile le acordă sectorului real al economiei. După anul 2004, marja bancară medie a fost de 6,7%, astfel că dobînzile reale pentru credite trebuie să fie acum de 12-14%.

    În ultimele 2-3 luni ratele dobînzilor la creditele acordate de băncile din Moldova au o tendință constantă de descreștere. De fapt a această tendință a fost remarcată odată cu reducere a dobînzilor la depozite. La începutul lunii curente banca comercială "Moldova Agroindbank" a redus ratele dobînzilor pentru patru tipuri de credite acordate persoanelor fizice, pînă la 15% anual.

    Președintele Voronin, care a ținut un discurs la forumul de afaceri "Climatul investițional în Moldova" în septembrie a.c., a recunoscut că băncile străine fac încercări de intrare în țară. Acesta a afirmat că în activitatea lor băncile autohtone frînează dezvoltarea țării, astfel că autoritățile vor trebui să caute o altă bancă, solidă, transparentă, care să ofere credite la o dobîndă anuală de 5-6%, în condițiile în care instituțiile locale acordă credite la dobînzi de 20-21%.

    Instituțiile bancare din Moldova sunt în vizorul unei bănci din Rusia...

    Recent banca rusească "Vneștorgbank" și-a anunțat intenția de a achiziționa o instituție financiar-bancară din Moldova. În vizorul acestei entități bancare mai stau și unele instituții de credit din Belarus și Kazahstan, iar în Ucraina - băncile "Ukrsoțbank" sau "Ukrsibbank", cu active totale de cca 3,6 miliarde USD.

    Surse de la Guvern și Banca Națională a Moldovei oficial contestă faptul că "Vneștorgbank" ar încerca să se lanseze pe piața locală. Guvernatorul BNM, Leonid Talmaci, a declarat recent că instituția pe care o conduce nu a primit cereri de la bănci străine.

    Activele băncilor comerciale din Moldova sînt în continuă creștere...

    Potrivit datelor BNM activele totale ale băncilor comerciale din Moldova în nouă luni ale anului 2005 au crescut cu 22,3% și actualmente constituie 16,26 miliarde lei (cca 1,289 miliarde USD).

    Venitul net al sistemului bancar al Moldovei s-a majorat, în comparație cu perioada respectivă a anului 2004, cu 10,5% și a constituit 351,6 milioane lei. Depunerile populației au sporit cu 30,7% și au constituit 6,348 miliarde lei, ale persoanelor juridice - cu 21,9%, pînă la 5,317 miliarde lei.

    Sporul mediu al portofoliilor de credite ale băncilor comerciale din Moldova a constituit 18,2% și a atins cifra de 8,55 miliarde lei. Cca 48% din numărul total de credite au fost acordate întreprinderilor industriale și de comerț, 25,6% - întreprinderilor agricole, 7% - agenților economici din sfera vînzării bunurilor mobiliare, construcțiilor și dezvoltării teritoriilor

    Rentabilitatea activelor (RA) și a capitalului acționar (RC) constituiau la sfîrșitul lunii septembrie 3,2% și 17,3%, respectiv, fiind cu 0,5 p. p. mai mică, decît la începutul anului 2005. Lichiditatea băncilor, totuși, se menține la un nivel înalt. Coeficientul lichidității pe termen lung (PI) a fost de 0,6 (norma - sub 1,0), iar coeficientul lichidității curente (PII) - 36,1 (norma - peste 20,0).

2. Finanțe publice

    Acumulările la buget continuă să crească...

    În ciuda faptului că cota impozitului pe venit a fost redusă în 2005, acumulările la bugetul de stat continuă să crească. În ianuarie-octombrie a.c. la bugetul de stat au fost încasate venituri în sumă de 6,27 miliarde lei (496,9 milioane USD), în creștere cu 427 milioane lei sau cu 7,3% față de indicatorii preconizați și cu 1,96 miliarde lei sau cu 45,4% - față de perioada similară a anului trecut.

    În primele 9 luni ale anului 2005 acumulările la bugetele unităților teritorial-administrative au constituit 1,54 miliarde lei, cu 50 milioane lei mai mult față de indicatorii preconizați și cu 110 milioane lei mai mult decît în ianuarie-septembrie 2004. Transferurile din bugetul de stat către bugetele unităților teritorial-administrative au fost efectuate la 100% și au constituit în perioada de referință 1,07 miliarde lei

    În primele 10 luni ale anului 2005 la bugetul asigurărilor sociale de stat au fost încasate venituri în sumă de 2,33 miliarde lei, în creștere cu 7 milioane lei față de indicatorii preconizați și cu 402 milioane lei (20,9%) - față de aceeași perioadă a anului trecut.

    La bugetul asigurărilor obligatorii de medicină în ianuarie-octombrie au fost acumulate cote de asigurări în sumă de 352 milioane lei (98,8%) față de 357 milioane lei preconizați, dar cu 96 milioane lei (37%) mai mult decît în perioada respectivă a anului 2004.

3. Piața muncii

    Salariul mediu în sfera bugetară este în picaj...

    Salariul mediu în sfera bugetară a constituit în luna septembrie 981 lei (78,5 USD), diminuîndu-se nesemnificativ față de luna precedentă, iar în sectorul real salariul mediu a fost de 1 521,6 lei. Este pentru a treia lună consecutiv cînd salariul bugetarilor scade, după ce în iulie acest indicator s-a redus cu 181 de lei, iar în august cu 62,8 lei. În mediu, salariul pe economie a fost în luna septembrie în sumă de 1 341,7 lei, cu 3,5 lei mai puțin față de luna precedentă.

    În particular, salariul mediu achitat angajaților în sfera financiară a scăzut în luna de referință cu 755 de lei, până la 2 892 de lei. La fel, remunerarea medie a salariaților din sănătate și asistență socială a scăzut cu 48 de lei, pînă la 996 de lei, iar a celor din sfera didactică a crescut cu 66 de lei, pînă la 878 de lei. Cel mai mic salariu în septembrie l-au avut angajații din agricultură, de 795 de lei, în creștere cu 91 de lei față de luna precedentă. Potrivit datelor Ministerului Economiei și Comerțului, datoriile salariale în sectorul real al economiei au însumat la data de 1 iulie curent - 132,2 milioane lei (10,5 milioane USD).

4. Moldova în lume

    Banca Mondială este tot mai generoasă cu Chișinăul...

    Banca Mondială a aprobat Proiectul ameliorării competitivității pentru Republica Moldova în valoare de 9,8 milioane USD. Suma aprobată reprezintă un credit în valoare de 4,9 milioane USD și un grant în valoare de 4,9 milioane USD. Creditul este acordat în baza condițiilor Asociației Internaționale pentru Dezvoltare (IDA), pe un termen de 40 de ani, inclusiv cu o perioadă de grație de 10 ani și o dobîndă preferențială de 0,35% (în cazul Moldovei), față de cea obișnuită de 0,75%.

    Acest proiect a fost elaborat la inițiativa Guvernului Republicii Moldova în cadrul Strategiei de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei și are scopul de a ameliora competitivitatea produselor moldovenești prin îmbunătățirea climatului de afaceri, modernizarea sistemului de standardizare și metrologie, reutilarea tehnică, dezvoltarea mecanismelor de control al calității la nivel de întreprindere și facilitarea accesului întreprinderilor la finanțări.

    Proiectul are o valoare totală de 14,3 milioane USD și este prevăzut pentru o perioadă de patru ani. Finanțările lipsă vor fi oferite de Guvernul Japoniei. Din anul 1992 Banca Mondială a implementat în Moldova 64 de proiecte în valoare de 592 milioane USD.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

După o pauză de 15 luni, la 27-28 octombrie la Chișinău și Tiraspol au fost reluate negocierile politice în problema transnistreană. Pentru prima dată negocierile au avut loc în format extins - părților moldovenească și transnistreană și mediatorilor din partea OSCE, Federației Ruse și Ucrainei li s-au alăturat reprezentanții SUA și UE în calitate de observatori.

Printre subiectele principale abordate în cadrul tratativelor și în comentariile făcute de participanți după încheierea acestora au figurat:

Organizarea unor alegeri democratice în Transnistria. În protocolul final semnat după încheierea tratativelor participanții s-au adresat președintelui în exercițiu al OSCE, ministrului de Externe al Sloveniei, Dmitrii Rupel, cu rugămintea de a continua consultările în vederea desfășurării unei misiuni internaționale sub egida OSCE, misiune ce ar evalua situația și ar elabora recomandări cu privire la desfășurarea unor alegeri democratice în regiunea transnistreană. Acordul părților în această problemă a fost apreciat drept una din realizările principale ale rundei de negocieri. Potrivit reprezentantului Ucrainei la negocieri, Dmitrii Tkaci, după încheierea activității misiunii de evaluare ar fi nevoie de cca 240 de zile pentru organizarea unor alegeri democratice. Astfel, acestea ar putea avea loc pînă la sfîrșitul anului 2006. Atît reprezentantul SUA, cît și cel al UE au salutat înțelegerile realizate cu privire la organizarea unor alegeri democratice în Transnistria, însă au atenționat că pentru ca acestea să fie cu adevărat democratice este nevoie de o serie de condiții, așa ca libertatea presei și pluralismul politic.

Reluarea retragerii trupelor și munițiilor ruse din regiunea transnistreană. Potrivit participanților la runda de negocieri, acesta a fost unul din subiectele cele mai aprig dezbătute și asupra căruia părțile nu au ajuns la nici o înțelegere. La conferința de presă de bilanț, Șeful Misiunii OSCE la Chișinău, William Hill, a declarat presei că procesul de retragere a munițiilor a fost întrerupt din cauza lipsei voinței politice a Rusiei în aceasta problemă și că ar fi nevoie de cca șase luni pentru retragerea definitivă a munițiilor ruse din regiunea transnistreană. Valerii Nesterușkin, reprezentantul Rusiei la negocieri, a declarat că întreruperea procesului de retragere a munițiilor se datorează întreruperii negocierilor dintre părți, afirmație respinsă de ministrul moldovean al Reintegrării, Vasile Șova, care a declarat că în ciuda suspendării negocierilor în format pentalateral, discuțiile dintre părți au continuat tot timpul. Ministrul Șova a mai declarat că Moldova intenționează să propună această problemă spre discuție la Summit-ul OSCE de la Ljubliana din decembrie curent.

Măsuri de întărire a securității și încrederii. Părțile au convenit să înceapă discuțiile asupra pachetului de documente "Controlul armamentului - măsuri de întărire a încrederii și securității în Moldova" pregătit de către OSCE în iulie 2005. Acestea ar include, printre altele, schimbul de informații dintre părți cu privire la situația unităților militare ale Moldovei și Transnistriei.

Situația în zona de securitate. Potrivit participanților, părțile au realizat un schimb de opinii vizavi de situația din zona de securitate din apropierea satului Doroțkaia și deblocarea activității Comisiei Unificate de Control, însă nu au ajuns la nici o înțelegere. Șeful Misiunii OSCE în Moldova și-a exprimat regretul în acest sens și s-a declarat extrem de îngrijorat de situația din zona de securitate.

Statutul regiunii transnistrene. Potrivit declarațiilor participanților la runda de negocieri, acest subiect nu a figurat pe agenda discuțiilor. Astfel, planul de reglementare transnistreană propus recent de Federația Rusă nu a fost pus în discuție, aceasta fiind purtată în baza planului Iușcenko acceptat anterior în principiu de către părțile în conflict. În declarațiile pentru presă reprezentantul Rusiei a afirmat că noul plan rus vine să îl suplimenteze pe cel ucrainean și că va fi pus în discuție doar cînd părțile vor fi gata pentru un "dialog constructiv". La rîndul său, Ministrul Șova a declarat că partea moldovenească nu va examina nici o inițiativă de reglementare care nu se va conforma planului ucrainean și Legii cu privire la principiile de bază ale statutului raioanelor de est ale Republicii Moldova, adoptate de Parlamentul RM în iulie 2005.

Participarea pentru prima dată a SUA și UE în calitate de observatori la negocieri a fost apreciată de toți participanții ca fiind binevenită și avînd un efect pozitiv asupra discuțiilor. Potrivit reprezentantului Ucrainei la discuții, prezența SUA și UE a făcut părțile de a-și manifesta dorința mai mult ca oricînd să demonstreze că sînt gata să ajungă la un compromis.

Participanții la runda de negocieri au apreciat rezultatele acesteia drept "modeste". Șeful Misiunii OSCE la Chișinău, William Hill, a declarat că discuțiile au fost dificile deoarece în cele 15 luni de întrerupere a negocierilor s-au adunat o mulțime de probleme complexe. Potrivit lui Hill, principalul rezultat al rundei de negocieri din 27-28 octombrie a fost însăși faptul reluării procesului de negocieri.

Următoarea rundă de negocieri în problema transnistreană a fost programată pentru 15-16 decembrie 2005. cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Acțiuni comune Moldova - UE

În cadrul Conferinței de la Londra a președinților comitetelor pentru afaceri externe din statele-membre și candidate ale UE, comisarul UE pentru relații externe Benita Ferrero-Waldner a declarat că misiunea de asistență a Uniunii Europene la frontiera dintre Republica Moldova și Ucraina, care va începe la 1 decembrie, va constitui o contribuție semnificativă la securitatea blocului comunitar și un pas important spre soluționarea conflictului înghețat din Transnistria. Această misiune va contribui la prevenirea traficului de persoane și de bunuri, împiedicarea proliferării armamentelor și fraudelor vamale, lovind puternic în sursele de venit ale guvernului separatist transnistrean. Benita Ferrero-Waldner consideră că misiunea de la frontiera moldo-ucraineană este și o componentă a intereselor în expansiune ale UE în fosta Uniune Sovietică.

Referindu-se la tema relațiilor RM-UE, ambasadorul Marii Britanii la Chișinău a recunoscut că comunitatea europeană "a venit prea tîrziu în Moldova, însă în prezent liderii europeni s-au angajat să sprijine esențial noii vecini". Ambasadorul a mai declarat că autoritățile moldovene trebuie să efectueze o reformă clară în domeniul media și al libertății presei, să stopeze migrația ilegală și să tragă la răspundere intermediarii de vize ilegale.

Recent, în realizarea Proiectului de Consolidare a Managementului de Control la Frontieră, finanțat de Uniunea Europeană și PNUD Moldova, Serviciului de Grăniceri al RM i-a fost oferită asistență tehnică în valoare de peste 32 milioane lei (2,5milioane USD). Proiectul de Consolidare a Managementului de Control la Frontieră a fost lansat la începutul anului 2005 și are menirea de a instrui autoritățile de frontieră, de a contribui la reducerea migrației ilegale și a traficului de droguri spre țările Uniunii Europene.

În România cu vize

Pînă la finele anului curent urmează a fi precizate condițiile în care cetățenii Moldovei vor trece frontiera cu România în perspectiva apropiatei aderări a acestei țări la UE. Se presupune că pînă la integrarea României în UE va funcționa actualul regim de trecere a hotarului cu precizarea condițiilor de intrare a cetățenilor moldoveni în țara vecină.

După ce România va adera la UE, pentru cetățenii Republicii Moldova ar putea fi stabilit un sistem asimetric de vize similar celui existent în prezent cu Polonia: cetățenii moldoveni să călătorească cu vize eliberate gratuit de oficiile diplomatice și consulare ale României, oficii ce-și vor organiza activitatea în așa fel încît să satisfacă toate solicitările obiective.

Valeriu Ostalep, vice-ministrul afacerilor externe și al integrării europene, a comunicat că în cadrul consultărilor recente s-a discutat cu partea română problemele survenite la trecerea frontierei de către cetățenii moldoveni cărora li se solicită dovezi de întreținere pe teritoriul României sau invitații speciale. Situația la trecerea frontierei a devenit mai complicată din cauză că autoritățile române, condiționate de cele ale UE, au recurs la aplicarea integrală a unei ordonanțe de Guvern din anul 2002, ordonanță ce precizează condițiile de intrare în România a cetățenilor străini spațiului UE.

În cadrul unui recent sondaj realizat în România, 42% dintre respondenți au declarat că trebuie respectată decizia UE prin care România va trebui să introducă vize pentru cetățenii RM; 23% s-au declarat împotriva acestei măsuri, cu riscul de a periclita relațiile cu UE, iar 16% cred că este necesar ca România să introducă aceste vize, chiar dacă UE nu ar cere-o.

Relațiile economice cu Federația Rusă rămîn tensionate

Agenția "Moldova-Vin" a anunțat că Serviciul vamal rus a stabilizat procesul de eliberare a timbrelor de acciz pentru importurile de producție vinicolă din Republica Moldova după ce timp de aproape o lună acest proces a fost blocat "din motive tehnice". Se anunță că în perioada 17-27 octombrie 2005 birourile vamale rusești au eliberat agenților economici din Moldova cca 7 milioane de timbre și pînă la sfîrșitul anului curent livrările vor continua în ritm normal.

Pe de altă parte, presa moscovită anunță că Rusia ar putea introduce cote la importurile de producție alcoolică din Moldova, informație considerată de autoritățile de la Chișinău drept "PR negru inițiat împotriva vinurilor moldovenești".

Deocamdată, nici exporturile de produse agricole din Moldova în Federația Rusă nu au fost deblocate, deși recent ministrul rus al agriculturii, Alexei Gordeev, a declarat că "se va implica nemijlocit în problema importurilor de producție agricolă din Republica Moldova, începînd cu 7 noiembrie curent după ce-și va finaliza deplasările". El a promis ministrului moldovean al agriculturii că "va studia problema și se va pronunța ulterior pe marginea ei". Exportul de producție agricolă în Federația Rusă a fost sistat în primăvara anului 2005. Anterior oficialii ruși au declarat că situația va fi deblocată pînă la mijlocul lunii octombrie.

Susținere energetică de la țările vecine

În cadrul ședinței comune a secretarilor Consiliilor Supreme de Securitate și șefilor Serviciilor de Informație și Securitate GUAM, desfășurată recent la Chișinău, responsabili de rang înalt din România și Ucraina au declarat că ar putea asigura livrările de energie electrică către Moldova, în cazul că va apărea o asemenea necesitate. Reprezentantul României a mai afirmat că țara sa "nu va permite șantajarea Moldovei în această chestiune vitală pentru securitatea statului".

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Poligon electoral
Igor Boțan, 9 noiembrie 2005

Încă o dovadă că intriga politică în aceste alegeri persistă cu prisosință»»»


Creștere economică de conjunctură
Iurie Gotișan, 9 noiembrie 2005

Trebuie să recunoaștem că creșterea economică în mare parte se datorează unor factori de conjunctură și nu unor politici sănătoase»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect