ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. III, nr. 63, 22 noiembrie - 5 decembrie 2005

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri

Curtea Constituțională a validat mandatul de deputat al Victoriei Dobrovolscaia, care a candidat în alegerile parlamentare pe lista Partidului Comuniștilor din Republica Moldova. Dobrovolscaia este al 10-a candidat supleant de pe lista PCRM care a obținut mandat de legislator.

1.2. Acte legislative

  • Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pentru anul 2006. Bugetul asigurărilor sociale va însuma 4 miliarde 504 milioane de lei, cu peste 28,5% mai mult decît in anul 2005. Indemnizația unică la nașterea copilului pentru persoanele neasigurate va constitui 800 de lei. Contribuția angajatorilor la plata salariului va fi de 26%, iar a salariatului - 3 %. Întreprinzătorii individuali și fondatorii de întreprinderi individuale vor plăti o contribuție de 2013 lei. Pensia minimă medie lunară va ajunge în 2006 la circa 331 lei.

  • Hotărîrea cu privire la Programul legislativ pentru anii 2005-2009. Documentul conține o listă de peste 200 de acte legislative care urmează a fi examinate de Parlament în următorii 4 ani, pentru a asigura realizarea sarcinilor și dezideratelor trasate în programul de guvernare, strategiile și programele naționale. Anterior Parlamentul a adoptat Hotărîrea Nr.122-XVI din 16.06.2005, prin care s-a obligat la examinarea în mod prioritar a inițiativelor legislative privind organizarea și reglementarea procesului de armonizare a legislației Republicii Moldova cu acquisul comunitar".

  • Legea pentru modificarea unor acte legislative ce reglementează regimul actelor de identitate. Legea prevede introducerea în sistemul național al actelor de identitate a pașapoartelor cu date biometrice (grupa sangvina, statura, culoarea ochilor, iar la solicitare - și amprenta digitala). Modificările efectuate prevăd anularea posibilității prelungirii pașapoartelor, la expirare acestea urmînd a fi întocmite din nou.

  • Hotărîrea privind aprobarea bugetului Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare. Bugetul, care va fi format din taxele și plățile percepute de CNVM de la subiecții pieței valorilor mobiliare pentru efectuarea diferitor proceduri și autorizări, va constitui în anul 2006: la capitolul venituri - 8,2 milioane de lei; la capitolul cheltuieli - 6,5 milioane de lei; sursele suplimentare de circa 2 milioane de lei vor rămîne la dispoziția CNVM pentru anul 2007.

  • Hotărîrea privind participarea militarilor Armatei Naționale a Moldovei la operațiunea internațională din Irak. Prin actul respectiv a fost aprobată participarea unui grup de militari moldoveni la operațiunea internațională cu caracter umanitar în Irak, cu echipamentul și armamentul individual necesar. Hotărîrea a fost adoptată în ședință secretă, deși anterior a fost anunțată public decizia respectivă a Consiliului Suprem de Securitate și Hotărîrea Guvernului care înainta proiectul de hotărîre în Parlament. Despre decizia adoptată de Parlament au comunicat membrii unor partide politice cu reprezentare în Parlament, care au dezaprobat "ascunderea discuțiilor la tema respectivă de opinia publică și cetățenii Republicii Moldova". O ședință închisă a legislativului nu a mai avut loc în ultimii 5 ani, anterior alte două hotărîri similare ale Parlamentului în problema dată (Nr.276-XV din 03.07.2003 și Nr.57-XV din 27.02.2004) fiind adoptate în ședință publică.

1.3. Control parlamentar

  • Pentru prima dată în anul curent Parlamentul a audiat raportul de activitate al executivului, prezentat de Primul-ministru Vasile Tarlev. Raportul a cuprins informația despre indicii social-economici pentru primele 9 luni ale anului 2005. În opinia premierului, executivul a reușit să realizeze majoritatea sarcinilor trasate în Programul de guvernare, o anumită creștere economică (PIB a crescut comparativ cu anul 2005 cu 8,5 la sută), să acumuleze surse financiare suplimentare în buget (peste 1 miliard de lei). Cu toate acestea, Guvernul recunoaște că calitatea creșterii economice înregistrate nu este satisfăcătoare, dar o motivează în temei prin diferendul transnistrean nesoluționat (lipsa unui spațiu vamal, economic, financiar și bancar unic) și consideră că în cadrul echipei guvernamentale mai există potențial ce va fi valorificat.

    Reprezentanții opoziției, care au adresat întrebări și au rostit declarații pe marginea audierii Guvernului, au criticat foarte dur activitatea executivului, apreciind că echipa guvernamentală nu este capabilă să realizeze sarcinile care stau în fața Republicii Moldova la etapa actuală și urmează să demisioneze. Criticile lansate au vizat în principal:

    • lipsa perspectivelor creșterii economice durabile;
    • preponderența economiei de consum;
    • susținerea insuficientă a sectorului agricol și de producere;
    • corupția persistentă în cadrul structurilor guvernamentale, lipsa de transparență în activitatea executivului;
    • finanțarea insuficientă a domeniilor sănătății, educației și culturii;
    • blocarea finanțării externe;
    • politica externă indecisă etc.

    Reprezentanții majorității parlamentare au apreciat în temei pozitiv activitatea Guvernului, dar au cerut mai multă disciplină executorie, modernizare, îndeplinirea în termen a sarcinilor stabilite de actele legislative, gestionarea eficientă a resurselor financiare publice, evitarea adoptării unor decizii ilegale și prezentarea la timp în Parlament a proiectelor de legi.

  • Comisia parlamentară pentru drepturile omului a audiat în cadrul unei ședințe speciale situația respectării drepturilor deținuților din Republica Moldova. S-a constatat că situația existentă în domeniul respectiv nu corespunde normelor internaționale și necesită mai multe îmbunătățiri: reducerea aglomerării în instituțiile penitenciare; asigurarea medicală; asigurarea cu hrană; introducerea măsurilor de educație și reintegrare în cîmpul muncii a persoanelor eliberate din detenție. Deficiențele sesizate se datorează finanțării insuficiente a sistemului instituțiilor penitenciare (în proporție de 44 % din necesități), faptului că sediile instituțiilor penitenciare sînt vechi și nu corespund standardelor moderne pentru dotarea locurilor de recluziune. Pentru construcția unui nou izolator de detenție preventivă, afară de cheltuielile necesare pentru procurarea terenului, este necesară o sumă de circa 250 milioane de lei (19,5 milioane dolari SUA), pe cînd, spre exemplu, în scopul finanțării întregului sistem de justiție anul curent au fost alocate doar 127 milioane de lei (9,9 milioane dolari SUA).

  • Deputații Alianței "Moldova Noastră" și ai Partidului Social Liberal (ex-membru al blocului electoral AMN) au solicitat inițierea procedurii demiterii din funcție a Președintelui Republicii, invocînd că acesta a încălcat Constituția și legislația în vigoare prin "declarațiile sale denigratoare la adresa opoziției, implicare în campania electorală municipală în favoarea unor concurenți". Conform prevederilor art.89 din Constituție, în cazul săvîrșirii unor fapte prin care încalcă prevederile Constituției, Președintele Republicii Moldova poate fi demis de către Parlament cu votul a două treimi din numărul deputaților aleși. Propunerea de demitere poate fi inițiată de cel puțin o treime din deputați. Grupul parlamentar al PSL este constituit din 3 deputați, iar fracțiunea AMN din 16 (după ce 7 deputați ai aripei social-democrate a AMN au părăsit formațiunea în octombrie a.c. aceștia nu au anunțat dacă părăsesc și fracțiunii parlamentară, site-ul oficial al Parlamentului menținînd informația despre componența deplină a fracțiunii). Respectiv, cele 26 de mandate deținute de susținătorii ideii de lansare a procedurii de demitere sînt insuficiente, iar deputații din celelalte fracțiuni parlamentare nu s-au arătat dispuși să susțină ideea demiterii, deși unii și-au exprimat regretul în legătură cu declarațiile șefului statului. Afară de aceasta, chiar dacă s-ar întruni numărul necesar de inițiatori, aceștia trebuie să se adreseze Curții Constituționale, singura instanță competentă să constate circumstanțele care justifică demiterea Președintelui Republicii Moldova.

  • Comisia pentru politică economică, buget și finanțe a audiat Ministerul Economiei și Comerțului, Ministerul Finanțelor și Banca Națională a Moldovei asupra stadiului de realizare a Strategiei de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei (SCERS). În cadrul discuțiilor a fost remarcat faptul că, dacă în materie fiscală și de gestionare a finanțelor sînt înregistrate anumite progrese, la capitolul creștere industrială și perspective macroeconomice sînt mai multe neajunsuri, lipsesc indicatori ai creșterii durabile. De asemenea, a fost remarcată necesitatea reluării unui acord de finanțare cu FMI, care ar genera mai multe procese pozitive pentru dezvoltarea economică a țării și ar contribui la realizarea obiectivelor trasate de SCERS.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Remanieri

Guvernul a propus rechemarea din funcție a Ambasadorului Republicii Moldova în România, Victor Zlacevschi. În perioada 1994-1998 Zlacevschi a fost ales deputat în Parlament pe listele blocului "Edinstvo", iar în perioada 1999-2001 a făcut parte din fracțiunea parlamentară a Partidului Comuniștilor din Republica Moldova. Numirea în funcția de ambasador în România la începutul anului 2004 a fost apreciată contradictoriu, deoarece Zlacevschi nu avea studiile și experiența diplomatică necesare pentru exercitarea funcției de reprezentant în una din țările candidate la UE și care este dispusă să mențină relații speciale cu Republica Moldova.

2.2. Ședințe. Decizii

  • Realizarea Strategiei Naționale de edificare a societății informaționale "Moldova electronică" a constituit tema unei ședințe de lucru convocată de Primul-ministru. Vasile Tarlev a solicitat urgentarea realizării unor componente, în special a subcapitolului "E-guvern". De notat că, în conformitate cu prevederile Planului de acțiuni pentru realizarea Strategiei, pînă la finele anului 2005 urmau să fie finalizate mai multe acțiuni, printre care și:

    • elaborarea proiectului de lege privind comunicațiile electronice în corespundere cu noul cadru reglementar al Uniunii Europene;
    • elaborarea proiectului de lege cu privire la combaterea fraudei prin mijloace electronice;
    • perfectarea cadrului legislativ-normativ referitor la condițiile de activitate a investitorilor străini și locali în domeniul IT;
    • actualizarea Legii învățămîntului prin introducerea titlului despre învățămîntul la distanță;
    • crearea Centrului Tehnologii Informaționale și de Comunicații în Educație;
    • elaborarea cadrului legislativ-normativ despre crearea și funcționarea bibliotecilor științifice on-line;
    • elaborarea și aprobarea programelor de informatizare a instituțiilor culturale la toate nivelurile în scopul creării spațiului informațional-cultural unic;
    • crearea în cadrul Ministerului Culturii a Centrului de e-cultură etc.

    Strategia "Moldova electronică", adoptată la începutul anului 2005, urmărește ca finalitate crearea sistemelor informaționale capabile să asiste procesele de reformă economică, politică, administrativă și socială a Moldovei. Ea trebuie să fie sincronizată cu realizarea SCERS și a Programului național "Satul Moldovenesc".

  • Premierul a discutat cu o serie de factori de decizie problema construcției spațiului locativ pentru funcționarii din cadrul administrației publice centrale. Motivînd prin faptul că "începînd cu anii 90 asigurarea funcționarilor cu spațiu locativ a fost neglijată și că acest lucru influențează negativ activitatea executivului" Primul-ministru a dispus elaborarea de urgență a unor soluții în domeniu, prin construcția locuințelor de serviciu și pe principii ipotecare. Comunicatul de presă difuzat cu această ocazie nu stabilește dacă locuințele vor fi acordate funcționarilor gratuit sau contra plată și în acest context este de notat că Concepția locativă națională (aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.594/05.08.94) și Strategia pieței spațiului locativ (aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.416/10.05.99) prevăd că în Republica Moldova:

    • se va trece de la principiul repartizării cu titlu gratuit a locuințelor la principiul comercializării acestora pe piața de locuințe;
    • rolul statului în domeniu va fi schimbat prin trecerea lui de la funcția de ofertant direct de locuințe la cea de reglor în problema locativă, adică de creare a condițiilor în care sectorul privat și cel cooperatist să se afle în raporturi de interdependență pînă în momentul cînd va apare necesitatea intervenției statului în scopul protejării categoriilor socialmente vulnerabile ale populației, în măsura în care îi permit mijloacele de care dispune.

2.3. Hotărîri

  • Guvernul a aprobat Nomenclatorul serviciilor cu plată prestate de către instituțiile subordonate Ministerului Culturii și Turismului. Documentul stabilește modul de percepere și gestionare a mijloacelor speciale acumulate de biblioteci, muzee și alte instituții de cultură. Printre serviciile cu plată vor fi și următoarele:

    • plata de intrare în muzeu (1-3 lei de persoană);
    • serviciile ghidului (de la 50 pînă la 100 de lei pentru un grup de vizitatori);
    • fotografierea exponatelor (de la 10 la 150 de lei);
    • expertiza unui obiect muzeal (de la 40 la 195 de lei);
    • utilizarea Internetului în biblioteci (5 lei pe oră);
    • depășirea termenului de restituire a împrumutului (penalitate de 0,5 lei pe zi).

    Anterior proiectul menit să reglementeze domeniul dat a fost criticat de șeful executivului, care a dispus retragerea și perfectarea lui, în scopul excluderii mai multor plăți și stabilirii celor necesare într-un cuantum rezonabil, reieșind din posibilitățile economice ale utilizatorilor serviciilor respective.

  • Executivul a propus micșorarea de 15 ori a impozitului pe imobil. Această hotărîre a fost aprobată după finalizarea evaluării imobilelor de pe teritoriul Republicii Moldova și în legătură cu preconizata impozitare a acestora reieșind din prețul real de piață. Decizia respectivă determină creșterea considerabilă a sumei impozitului pe care urmează să-l achite proprietarii de imobile și prin decizia sa, Guvernul dorește să diminueze impactul negativ asupra contribuabililor. Respectiv, începînd cu 1 ianuarie 2006 în municipiul Chișinău, în loc de impozitul de 0,3%, se propune a fi achitat un impozit de 0,02%. Autoritățile vor evita astfel nemulțumirea păturilor mai sărace ale populației, dar vor putea obține venituri suplimentare din tranzacțiile de vînzare-cumpărare a imobilelor, în cadrul cărora subiecții nu vor mai putea indica prețul de bilanț, dar pe cel real, conform noilor estimărilor cadastrale. În acest context este însă mai puțin explicabilă ideea promovată de autorități ce prevede implementarea pe etape a noii metode de impozitare, de la prima etapă fiind excluse casele particulare, costul real al cărora în municipiul Chișinău atinge cîteva sute de mii de dolari.

  • În ședința din 23 noiembrie Guvernul a aprobat proiectul de lege care prevede modificarea legii bugetului de stat pentru anul curent, majorîndu-se veniturile bugetare cu 461 milioane de lei și cheltuielile cu 275 milioane lei. Majorarea respectivă este asigurată din acumularea veniturilor suplimentare la aplicarea TVA pentru import (330 milioane lei) și la aplicarea accizelor (110 milioane de lei). Principalele cheltuieli incluse vizează investițiile capitale (102 milioane lei), procurarea troleibuzelor și autobuzelor pentru municipiul Chișinău (100 milioane lei). Se mai propune ca 246 milioane de lei să fie rezervate pentru aplicarea în 2006 a prevederilor legii despre salarizarea demnitarilor și a funcționarilor publici. Împreună cu majorarea stabilită în luna iulie curent, bugetul de stat pentru anul 2005 va crește față de cifrele inițiale cu peste 1 miliard de lei. De notat că la examinarea proiectului legii bugetului pentru anul 2005 mai mulți deputați din fracțiunile parlamentare de opoziție au menționat existența unor rezerve interne în bugetul propus și au solicitat majorarea din start a capitolului venituri, însă majoritatea parlamentară nu a acceptat acest lucru, fapt motivat și prin apropierea alegerilor parlamentare, rezultatele cărora nu erau pe deplin previzibile. Proiectul respectiv urmează să fie adoptat de Parlament pînă la finele lunii decembrie, tărăgănarea intrării în vigoare a modificărilor putînd crea dificultăți la cheltuirea unor surse, în special a celor de la capitolul investiții capitale.

  • Conform unui proiect de lege elaborat de Guvern, evidența cetățenilor străini și a apatrizilor se va efectua prin introducerea acestora în Registrul de stat al populației. Astfel, la momentul intrării pe teritoriul Moldovei, străinul va fi înregistrat automat de Serviciul de grăniceri pentru o perioadă de 90 de zile. În prezent orice străin care vine în Moldova pe un termen de pînă la 90 de zile este obligat să se înregistreze la birourile teritoriale de evidență și documentare a populației, în termen de 3 zile de la data sosirii. Prevederile actuale adesea constituie temei pentru aplicarea față de străini a unor sancțiuni și amenzi, acordă posibilități de abuz pentru poliție, responsabilii de evidență și ai Serviciului de grăniceri. Problema respectivă este abordată de opinia publică de mai mult timp, însă Guvernul a hotărît să întreprindă careva măsuri numai după ce Președintele țării a menționat într-un interviu că domeniul înregistrării străinilor este una din cele mai corupte sfere a activității organelor de stat ale Moldovei.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Președintele țării l-a decorat pe Valeriu Gurbulea, prim-adjunct al Procurorului General, cu medalia "Meritul Civic". Distincția a fost conferită pentru activitate prodigioasă în organele Procuraturii, merite în asigurarea executării legislației și înalt profesionalism, în legătură cu împlinirea vîrstei de 40 de ani. Anterior Gurbulea a exercitat funcția de Secretar al Consiliului Suprem de Securitate, structură subordonată Președintelui RM.

3.2. Ședințe. Declarații

Participarea la forumul Comunității Opțiunii Democratice (COD)

Participînd la Forumul care s-a desfășurat în Ucraina, Vladimir Voronin a lansat cîteva propuneri referitoare la formatul de colaborare în cadrul organizației. El a apreciat că COD trebuie să stimuleze integrarea regională, să instituie o adunare parlamentară, iar țările-membre să continue preluarea standardelor europene, în perspectiva integrării unor dintre ele în UE.

Declarații controversate

În cadrul unei emisiuni televizate Președintele Moldovei a făcut un șir de afirmații care au generat multiple comentarii în presă și din partea partidelor politice.

  • Vladimir Voronin a declarat că nu intenționează să demisioneze din funcția de șef al Partidului Comuniștilor din Republica Moldova și că nu a promis depolitizarea funcției de șef al statului. El a declarat că are nevoie de susținerea politică a partidului său. Ulterior această declarație a fost comentată de cîteva partide parlamentare, care au considerat că prin lansarea ei șeful statului se depărtează de la înțelegerile convenite cu ocazia alegerii în funcție la 4 aprilie 2005.

  • Totuși, Președintele țării și al PCRM a confirmat că procesul de reformare a partidului continuă, dar acest proces va dura mai mult timp, platforma politică rămînîd de stînga și după eventuala reformare.

  • În contextul alegerilor pentru funcția de primar general al capitalei, șeful statului a declarat că Guvernul și Președintele îl susțin pe Vasile Ursu, candidatul independent la funcția respectivă, motivînd această susținere prin faptul că "în calitate de Președinte nu poate fi indiferent față de rezultatul scrutinului din capitală".

  • Referindu-se la ultimele hotărîri de condamnare a Moldovei de către CEDO, șeful statului a apreciat că aceste decizii sînt determinate de examinarea îndelungată a dosarelor, nu de tenta lor politică și pentru a evita agravarea situației Guvernul urmează să elaboreze un proiect de lege ce ar stabili responsabilitatea judecătorilor ce emit decizii ilegale contestate la CEDO.

  • Întrebat despre posibila demitere a Guvernului, Vladimir Voronin a declarat că această temă nu este examinată, de la membrii Guvernului s-a cerut doar eficientizarea și modernizarea activității, întreprinderea unor măsuri mai hotărîte pentru a asigura o creștere economică calitativă.

  • Șeful statului și-a exprimat regretul că Mitropolia Basarabiei a fost înregistrată în Republica Moldova, conform deciziei Curții Europene pentru Drepturile Omului, considerînd că "nu este normal ca într-o țară să existe două mitropolii pentru o singură credință".

Implementarea Programului "SALT"

Președintele țării a convocat conducerea Guvernului și a ministerelor de ramură pentru a examina implementarea Programului "SALT", inițiat de șeful statului în anul 2004. Vladimir Voronin a solicitat detalierea tehnică și metodologică a Programului și a stabilit necesitatea elaborării unor metodologii concrete de aplicare a tehnologilor informaționale în educație, a pregătirii programelor educaționale pe diferite discipline școlare, a creării unor mecanisme de pregătire a profesorilor pentru utilizarea tehnicilor informaționale și predarea informaticii în școli. La ședință a fost discutată și problema stabilirii unor costuri adecvate pentru utilizarea rețelei Internet, elaborării unor standarde tehnice unice pentru dotarea școlilor cu calculatoare și a unui mecanism de asigurare centralizată a deservirii tehnice a echipamentului. De la responsabilii pentru implementare a fost cerută mobilizarea forțelor și asigurarea unui control strict asupra realizării tuturor componentelor Programului.

Atenție sporită protecției sociale

Vladimir Voronin a participat la o videoconferință în problemele protecției sociale a populației, desfășurată cu președinții de raioane și persoanele responsabile din cadrul Guvernului. Șeful statului s-a declarat îngrijorat de situația existentă în sfera protecției sociale a cetățenilor, în special a celor din localitățile rurale și a solicitat reprezentanților administrației publice locale acțiuni operative pentru redresarea stării de lucruri în domeniu. În special, Președintele țării a cerut conducerii raioanelor și localităților rurale "să asigure toți cetățenilor cu agent termic", declarînd că "vor fi dur sancționați conducătorii organelor de administrație publică din teritoriu la depistarea cazurilor în care cetățenii nu dispun de cărbuni sau de lemne pentru perioada rece a anului". Voronin a solicitat de la conducătorii raioanelor efectuarea unei pașaportizări sociale a fiecărei localități, care să includă datele despre toate categoriile de persoane aflate în dificultate: invalizi, șomeri, bătrîni singuratici, copii fără îngrijire. Președintele s-a referit la oportunitatea angajării asistenților sociali pe lîngă primăriile din teritoriu, care să aibă în grijă permanentă situația persoanelor dezavantajate. De notat în context că la aprobarea, în anul 2003, a statelor de personal ale primăriilor (HG Nr.688 din 10.06.2003), funcțiile de asistenți sociali nu au fost prevăzute și acest lucru a fost apreciat negativ de autoritățile locale și cetățenii din localitățile rurale, însă la acea etapă Președintele Republicii și Guvernul urmăreau scopul de a asigura reducerea considerabilă a funcționarilor din administrația publică locală, pentru a diminua efectele negative ale reformei administrativ-teritoriale. Astfel, situația constatată în prezent de șeful statului denotă și faptul că nu toate măsurile întreprinse pentru implementarea reformei administrative au avut un caracter benefic pentru situația socială a localităților.

Reforma administrației publice centrale presupune noi reduceri de personal

Convocînd într-o ședință specială factorii de decizie din cadrul Parlamentului, Guvernului și ai Președinției, Vladimir Voronin a supus unei examinări suplimentare sarcinile și direcțiile de bază ale reformei administrației publice centrale. În cadrul discuțiilor s-a decis ca reforma să se bazeze pe "modelul european", fiind accentuată crearea la prima etapă a Ministerului Administrației Publice Locale responsabil de cooperarea între organele administrației publice locale și centrale. Șeful statului a propus ca rezultatele activității grupului de lucru să servească drept temei pentru definirea principiilor următoarei etape de reducere a personalului organelor administrației publice centrale. De notat în context că la o recentă ședință a Parlamentului, președintele Comisiei pentru administrația publică, ecologie și dezvoltarea teritoriului a invocat necesitatea unei transparențe sporite a procesului de reformă și implicarea organului legislativ în acest domeniu, ca unică autoritate competentă să modice legislația care reglementează activitatea administrației publice centrale și locale. De asemenea, încă la formarea actualului cabinet de miniștri a fost expusă ideea creării unui minister pentru administrația publică, însă ea nu a fost susținută de guvernare, o parte a funcțiilor dezvoltării teritoriului fiind atribuite Agenției pentru dezvoltare regională.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    Prețurile la imobilul locativ sînt în continuă creștere...

    Pe durata perioadei ianuarie-octombrie 2005 prețurile la imobilul locativ în mun. Chișinău au crescut cu cca 30%, aproape dublu față de estimările analiștilor imobiliari care anunțau la început de an scumpiri de 15-20%. Cauzele creșterii au rămas același: transferurile de valută din străinătate continuă să alimenteze cererea pentru imobil, cerere care devansează ritmurile de creștere a ofertei.

    Spre exemplu, un apartament cu o odaie evaluat de agențiile imobiliare costa la începutul lunii noiembrie în medie 24,7 mii USD (cu 28% mai mult față de începutul anului), cu două odăi - 35,6 mii USD (+26%), cu trei 43,6 mii USD (+28%) și cu patru - 50,1 mii USD (+21%).

    Pe de altă parte, unii experți în domeniu estimează că curînd sectorul imobiliar va intra într-o perioadă amorfă sau la o înghețare a prețurilor odată cu sosirea iernii, însă nu sînt excluse creșteri de preț lente în dependență de dinamica inflației.

    Principalii factori care au influențat inflația în 2005:

    • prețul țițeiului pe piețele internaționale;
    • creșterea prețurilor la produsele alimentare, legume, fructe;
    • și ritmul de creștere al consumului;
    • sporurile la plata salariilor.

    Prognozele pentru 2006 nu sînt foarte optimiste din cauza:

    • unor presiuni sindicale care vor conduce la eventuale majorări salariale;
    • a prețului internațional al țițeiului;
    • parității (raportului) euro/dolar;
    • unor majorări de prețuri administrate

    Rata inflației pentru luna octombrie a fost de 1,5%, iar pentru perioada ianuarie-octombrie rata cumulativa a inflației a înregistrat un nivel de 6,5%.

2. Piața muncii

    Salariul mediu lunar pe economie a crescut cu 19%, în primele 10 luni ale anului...

    Pentru perioada ianuarie-octombrie a.c. salariul mediu lunar al unui lucrător din economia națională (întreprinderi cu 20 și mai mulți salariați) a constituit 1265,2 lei (100 USD) și a crescut cu 19% față de perioada similară a anului precedent. În sfera bugetară, salariul mediu a fost de cca 981 lei, iar în sectorul real al economiei - 1 412 lei.

    Cele mai mari salarii le-au avut, ca de obicei, angajații sistemului financiar-bancar - 3 177 lei, cei din complexul de energie electrică, termică, apa și gaze - 2 450 lei, lucrătorii din construcții - 2 158 lei, iar angajații din transport și comunicații - 2 144 lei. Cele mai mici salarii le-au primit lucrătorii din agricultura, cu o medie de 807 lei.

3. Sectorul financiar-bancar

    O eventuală criză economică ar putea afecta grav sistemul bancar...

    Un raport (Transition Report) lansat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), arată că dintre țările fostei URSS, Moldova și Ucraina sînt predispuse cel mai mult riscului de a combina sistemul bancar slab cu criza macroeconomică.

    Experții BERD consideră că în cazul în care ritmul de creștere se va încetini, aceste țări ar putea fi expuse mai puternic unei crize bancare de amploare care în mod tradițional implică decontări masive și, în ultimă instanță, asistență din partea Guvernului. Totuși, volumul mic de credite acordate de bănci și raportat la dimensiunile economiilor, le va ușura guvernelor sarcina de a ajuta băncile în caz de criză financiară.

    Spre deosebire de Moldova și Ucraina, instituțiile financiar-bancare din Rusia și Kazahstan își pot crește activele bancare datorită "dolarilor pe petrol" cu care aceste țări, după necesitate, și-ar putea rezolva eventualele probleme.

    Experții spun că problema principală a băncilor din regiune este lipsa de transparență și că aproape toate cele 12 țări din CSI au un sistem bancar slab dezvoltat și sînt amenințate de diverse riscuri. Intensificarea controlului bancar prin administrarea rațională și mecanisme de dezvoltare a pieței trebuie să devină o prioritate pentru băncile centrale.

    Ca pondere a remitențelor în PIB Moldova este pe locul doi în lume...

    Potrivit raportului anual al Băncii Mondiale "Perspective economice globale (Global Economic Prospects - GEP)", Republica Moldova este clasată pe locul doi în lume într-un top mondial cu privire la ponderea remitențelor în PIB, după Tonga, cu o cotă de 27,1%.

    Țările pentru care sumele repatriate reprezintă cea mai mare proporție din PIB sunt Tonga (31%), Moldova (27,1%), Lesotho (25,8%), Haiti (24,8%) și Bosnia și Herțegovina (22,5%). Sumele repatriate oficial înregistrate la nivel mondial au depășit 232 miliarde USD în 2005. Autorii raportului sugerează că sumele trimise acasă prin canale informale ar mai putea reprezenta încă cel puțin jumătate din suma oficială estimată.

    Pe lîngă creșterea consumului familiilor celor care migrează, fluxul constant de valută al sumelor repatriate poate mări bonitatea unei țări în cazul creditelor externe, se spune în raport. "Sumele repatriate reprezintă un venit cîștigat cu greu care, în majoritatea cazurilor, a fost deja impozitat, de aceea ele nu trebuie să fie impozitate din nou, iar guvernele nu trebuie să le considere ajutor de dezvoltare", consideră economistul șef al Băncii Mondiale Francois Bourguignon.

    însă acestea ocolesc afacerile, deocamdată...

    Potrivit unui studiu care a avut ca generic "Remitențele lucrătorilor migranți: oportunități de optimizare", elaborat de Organizația Internațională a Muncii și Programul pentru Securitate Alimentară a UE, se arată că doar 1,5-4,8% din banii transferați de cetățenii Moldovei care lucrează în străinătate sînt investiți în afaceri. Peste 70% din remitențe se cheltuiesc pentru necesități curente: achiziționarea de electrocasnice, a îmbrăcămintei, achitarea serviciilor comunale, etc.

    Transferurile bănești ale moldovenilor care lucrează peste hotare au crescut de la 7,1% din PIB, în anul 1998, pînă la 27% din PIB, în 2004, și, potrivit surselor oficiale, au constituit peste 700 milioane USD. Numărul migranților care intră în baza de calcul a remitențelor se estimează la cca 570 mii persoane sau 39% din populația aptă de muncă din Moldova.

    În baza opiniilor expuse de participanții la dialogul social Guvern-sindicate-patronat, autorii studiului oferă mai multe recomandări pentru atragerea remitențelor în investiții prin: suplimentarea principalelor acte legislative privind migrația cu prevederi care să definească principiile politicii de stat în domeniul remitențelor; stabilirea sectoarelor prioritare ale economiei pentru investirea acestor resurse financiare, inclusiv construcția spațiilor locative; elaborarea sistemului național explicativ și informativ privind posibilitățile de atragere a remitențelor, îmbunătățirea politicii fiscale și a climatului de afaceri în țară.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Lansarea misiunii UE de monitorizare a frontierei moldo-ucrainene

La 30 noiembrie la Odesa Înaltul Reprezentant al UE pentru Politică Externă și de Securitate Comună, Javier Solana, și Comisarul UE pentru Relații Externe și Politica de Vecinătate Europeană, Benita Ferrero-Waldner, au lansat Misiunea UE de asistență la hotarul molo-ucrainean în cadrul unei ceremonii și a unei conferințe de presă la care au participat și miniștrii de Externe ai Republicii Moldova și Ucrainei. Misiunea va avea obiectivul de a preveni activitățile de contrabandă și trafic și fraudele vamale la frontiera moldo-ucraineană, inclusiv pe segmentul transnistrean, și va fi compusă din 69 de experți UE în materie de control vamal și poliție de frontieră și circa 50 de specialiști moldoveni și ucraineni. Aceștia se vor deplasa în cadrul unor grupuri mobile de la un post de frontieră la altul pentru controale inopinate repetate (după trecerea frontierei) a transporturilor și documentelor și vor oferi consultanță și instruire vameșilor moldoveni și ucraineni. Misiunea va avea un mandat de 2 ani, care va putea fi extins, și va costa circa 6 milioane euro. Cartierul general al misiunii se va afla la Odesa, si va avea cinci birouri regionale. Misiunea va lucra în strînsă colaborare cu biroul Reprezentantului Special al UE pentru Moldova, Adriaan Jacobovits de Szeged, care la rîndul său va fi suplimentat cu consultanți în probleme de frontieră la Kiev, Chișinău și Odesa.

Potrivit unui comunicat al Comisiei Europene, în ajunul lansării Javier Solana a declarat că lansarea misiunii are loc în urma solicitării președinților moldovean și ucrainean care "a demonstrat atașamentul puternic al acestora față de valorile europene" și că misiunea va juca un rol important în a crea premisele pentru soluționarea pașnică a conflictului transnistrean.

Comisarul european Benita Ferrero-Waldner a declarat în cadrul conferinței de presă organizate cu ocazia lansării misiunii de monitorizare că aceasta reprezintă "un indiciu clar al dorinței UE de a avea relații mai strînse cu statele vecine" și că aceasta va duce la "mai multă stabilitate și mai multe posibilități pentru reglementarea conflictului [transnistrean] în viitor", potrivit Infotag.

Boris Tarasiuk, ministrul de Externe al Ucrainei, a afirmat la rîndul său că lansarea misiunii UE va duce la creșterea încrederii nu doar între Ucraina și Moldova, ci și la nivelul întregii comunități europene. Oficialul ucrainean a mai ținut să menționeze că misiunea se înscrie în propunerile președintelui ucrainean Victor Iușcenko de a reglementa conflictul transnistrean prin democratizarea regiunii.

Autoritățile transnistrene nu ar fost prezente la ceremonia de lansare a misiunii, deoarece, potrivit ministrului de Externe a Ucrainei, citat de Infotag, Transnistria nu este parte a acordului trilateral dintre UE, pe de o parte, și Republica Moldova și Ucraina, pe de altă parte. Deși misiunea este în mare parte îndreptată spre controlul transporturilor ilegale din Transnistria, autoritățile transnistrene au susținut lansarea misiunii UE, declarînd că aceasta îi va ajuta să demonstreze că acuzațiile de contrabandă în adresa lor sînt nefondate și prin urmare vor fi eliminate motivele pentru sancțiuni economice împotriva Tiraspolului. Cu toate acestea autoritățile transnistrene au arătat mai multe semne de nervozitate în legătură cu începerea misiunii UE, care se pare va afecta în mod serios activitatea economică a regiunii autoproclamate. Astfel, afirmă publicația Kommersant.ru, în ajunul lansării misiunii UE liderul separatist Igor Smirnov a efectuat o vizită la Kiev unde, sub pretextul unei vizite mondene, a încercat să obțină din partea autorităților ucrainene garanții cu privire la păstrarea status quo-ului după începerea monitorizării internaționale. În paralel, afirmă aceiași publicație, Tiraspolul încearcă să-și înăsprească poziția față de Republica Moldova - Speaker-ul legislativului local Grigori Maracuța a declarat recent că în cel mai curînd timp Transnistria ar putea lua decizia de a refuza să participe la negocierile cu Moldova a statutului regiunii, iar o comisie parlamentară transnistreană a decis să anuleze o serie de acte legislative cu privire la modelele relațiilor juridice dintre Transnistria și Republica Moldova.

Merită a fi menționat că prezența în Ucraina a Comisarului european, Benita Ferrero-Waldner, și a Înaltului Reprezentant al UE pentru Politica Externă și de Securitate Comună, Javier Solana, a fost legată și de un alt eveniment de amploare: Summit-ul UE - Ucraina, primul după "revoluția oranj" din Ucraina de anul trecut. Rezultatele reuniunii - în mod notabil decizia politică a UE de a acorda statut de economie de piață Ucrainei, care îi va deschide acesteia calea spre accederea la Organizația Mondială a Comerțului, l-au făcut pe Tony Blair, Premierul Marii Britanii, prezent și el la reuniune, să afirme că reuniunea a fost cea mai productivă dintre toate și că relațiile dintre UE și Ucraina au trecut la un nivel calitativ nou.

Summit-ul UE-Ucraina a confirmat și încurajat aspirațiile europene ale Ucrainei, ceea ce a întărit certitudinea că Ucraina va fi un partener de încredere al UE în eforturile de soluționare a conflictului transnistrean, inclusiv desfășurarea cu succes a misiunii UE de monitorizare a frontierei. Ucrainei i se atribuie deja meritul mai multor evoluții pozitive în eforturile de reglementare, ca de exemplu, propunerile de soluționare a conflictului transnistrean prin democratizarea regiunii. Rolul de lider regional al Ucrainei devine și mai proeminent după ce, în aceiași zi în care a avut loc Summit-ul UE-Ucraina, la Kiev, liderii mai multor state est-europene din regiunea mărilor Caspică, Baltică și Neagră, inclusiv Președintele Moldovei Vladimir Voronin, au dat curs inițiativei președinților ucrainean și georgian din august curent de a crea o Comunitate a Opțiunii Democratice îndreptată spre promovarea democrației și a valorilor europene în statele regiunii.

Alegeri în "Sovietul Suprem" al Transnistriei

Potrivit agenției oficiale de știri a Transnistriei "Olvia-press", în cursa electorală pentru legislativul local, "Sovietul Suprem", s-au înscris 185 de candidați, care la 11 decembrie vor disputa cele 43 de mandate de "deputat". Alegerile nu vor fi recunoscute nici de Republica Moldova, nici de comunitatea internațională, și nu vor fi monitorizate de observatori internaționali, nici chiar din partea CSI.

Potrivit Olvia-press, care face un tablou sociologic al candidaților, vîrsta medie a acestora este de 47 de ani - ceea ce atestă o "întinerire a corpului de candidați", iar statutul social al acestora este unul "tipic" deja pentru ultimele campanii electorale din Transnistria. Astfel, predomină reprezentanții business-ului mic și mijlociu (30 din 185), urmați de conducătorii unor întreprinderi din sectorul industrial și energetic (24), reprezentanții structurilor oficiale (22) și ai autorităților executive (22, dintre care 14 reprezintă structurile de forță, în special "ministerul apărării" și cel al "securității"). 38 din cei 43 "deputați" actuali vor candida pentru un mandat nou.

"În esență lupta pentru locurile în Sovietul Suprem se va duce între două puteri politice: puterea executivă în persoana blocului pro-prezidențial "Respublica" și mișcarea "Obnovlenie", în spatele căreia, după părerea mai multor observatori, se ascunde umbra firmei "Sherif". Opoziția, cu excepții mici, nu și-a înaintat candidații", scria recent unul din puținele ziare independente transnistrene "Novaia Gazeta". Potrivit mai multor analiști, candidații din partea "Obnovlenie" sînt cei favoriți. Aceștia ar întruchipa o "nouă clasă politică" în Transnistria, care, potrivit unui comentariu publicat pe Regnum.ru și semnat de analistul Vitali Andrievski, ar dori schimbări radicale în viața politică, economică și socială a regiunii transnistrene, ar fi pragmatici și realiști, deschiși lumii înconjurătoare, puțin ideologizați, orientați spre transformări în sfera economică și democratizarea regiunii și mai dispuși să accepte un compromis.

În contextul discuțiilor actuale cu privire la democratizarea regiunii transnistrene, se pare că victoria acestor candidați ar favoriza crearea unor premise interne pentru modernizarea și democratizarea regiunii. Nu poate fi trecut cu vederea însă faptul că lucrul care îi unește atît pe candidații exponenți ai acestei gărzi noi, cît și pe cei a gărzii vechi, pro-smirnoviste, este lupta pentru recunoașterea Transnistriei pe plan internațional și consolidarea "statalității" acesteia. cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Republica Moldova - UE

  • Experții internaționali atrag atenția asupra faptului că autoritățile Moldovei mai au restanțe la implementarea Planului de Acțiuni Republica Moldova - UE. Hilde Hardeman, șeful unei delegații a Comisiei Europene aflată în vizită la Chișinău a declarat că există unele îngrijorări privind libertatea expresiei și a mass-media din Republica Moldova, îmbunătățirea climatului investițional. În cadrul ședinței Comitetului de Cooperare RM-UE, Ambasadorul Marii Britanii în Moldova, a declarat, în numele președinției britanice a UE, că comunitatea europeană "este îngrijorată de situația justiției, recomandînd o mai mare transparență în procedurile judiciare". Bernard Whiteside a invocat în acest sens cazurile de reținere a primarului unei localități din Găgăuzia Mihail Formuzal, a președintelui "Victoriabank" Victor Țurcanu și cazul ex-ministrului apărării Valeriu Pasat.

  • În cadrul unei ședințe a Parlamentului European Charles Tannock, reprezentant al Marii Britanii, a solicitat autorităților comunitare să facă o ofertă de aderare țărilor care sînt sau vor deveni în timpul apropiat vecini ai Uniunii Europene. Referindu-se în special la Republica Moldova și Ucraina, deputatul european a declarat că o eventuală ofertă de aderare făcută acestor țări ar putea crea motivații serioase pentru promovarea reformelor în aceste state, unde majoritatea cetățenilor deja se pronunță pozitiv în favoarea accederii în comunitatea europeană.

Republica Moldova - Federația Rusă

  • Reprezentanți oficiali ai Concernului rus "Gazprom" au anunțat prețurile estimative la gazul natural care va fi livrat în țările CSI și în special, pentru Republica Moldova. Conform unor comunicate mass-media, începînd cu anul 2006 prețul pentru 1000 m3 de gaze naturale livrate Moldovei va constitui circa 150-160 dolari SUA, față de 80 dolari SUA achitați în prezent. Creșterea prețului a fost confirmată și de ambasadorul Federației Ruse la Chișinău, care, ca și reprezentanții "Gazprom", a infirmat existența unor motive "politice" declarînd că decizia este dictată de cauze "economice" obiective. Pînă la acest moment autoritățile competente ale Moldovei au discutat la Moscova despre cantitățile pe care urmează să le achiziționeze țara noastră în anul 2006, dar un contract oficial conținînd prețul gazelor nu este încă semnat.

  • Ministerul Afacerilor Externe al Rusiei a difuzat o informație potrivit căreia Moscova este categoric împotriva introducerii în documentul final al Conferinței ministeriale OSCE a referințelor la obligația Rusiei de a realiza angajamentele stabilite în cadrul Summit-ului OSCE de la Stambul (1999), constînd în retragerea trupelor de pe teritoriul Republicii Moldova și a Georgiei. Reprezentantul oficial al MAE rus a declarat că "principalele obligații stabilite la Summit-ul de la Stambul se refereau la reducerea contingentului forțelor armate convenționale din Europa și în acest sens nu se observă un progres din partea țărilor membre ale NATO". În același context, Vladimir Isakov, Ministrul adjunct al apărării din Federația Rusă, a declarat că evacuarea munițiilor rusești din Transnistria nu va fi reluată în acest an, chiar dacă va fi adoptată o decizie politică privind reluarea evacuării. El a motivat acest lucru prin faptul că pentru expedierea unei garnituri de tren cu muniții va fi nevoie de cel puțin o lună, deoarece, este nevoie de "coordonarea chestiunilor privind transportarea substanțelor explozive pe teritoriul Ucrainei și de adoptarea unei decizii respective a Radei Supreme".

  • Președintele Comitetului pentru CSI al Dumei de Stat a Federației Ruse, aflat în vizită la Chișinău, a declarat că Republica Moldova riscă să piardă statutul de partener strategic al Rusiei în cazul în care va pleda pentru integrarea în Uniunea Europeană. În opinia lui Andrei Kokoșin, Republica Moldova trebuie să-și stabilească mai întîi vectorul strategic de dezvoltare și de aceasta vor depinde viitoarele relații moldo-ruse. Stabilirea de către Republica Moldova a relațiilor strategice și cu UE și cu Federația Rusă va fi dificilă, deoarece "între Bruxelles și Moscova există concurență", Kokoșin invocînd în acest sens exemplul Poloniei, relațiile căreia cu Rusia au devenit mai reci după integrarea Poloniei în UE.

  • Exporturile de produse agroalimentare în Federația Rusă s-au redus în 10 luni ale anului 2005 cu aproape 100 milioane dolari SUA. Oficiali ai Ministerului agriculturii și industriei alimentare de la Chișinău au declarat că diminuarea exporturilor în Rusia nu a generat și o reducere a exporturilor în ansamblu, deoarece, după instituirea embargoului, mai mulți agenți economici au identificat noi piețe de desfacere (în România, Belarus, Țările Baltice, Ucraina etc.). În același timp, organizațiile exportatorilor afirmă că stoparea exporturilor de producție agricolă în Federația Rusă va genera exportatorilor moldoveni în anul 2005 pierderi estimate la 11-12 milioane dolari SUA.

Republica Moldova - România

  • România nu va impune vize cetățenilor Republicii Moldova pînă la momentul cînd va deveni țară-membră a Uniunii Europene, a declarat Filip Teodorescu, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al României în Moldova. Diplomatul român a informat că în prezent se încearcă stabilirea unei baze flexibile pentru legăturile între cele două state, încercîndu-se realizarea unui pachet maxim de facilități pentru moldoveni. Filip Teodorescu a confirmat că și problema elaborării Tratatului de bază moldo-român urmează să fie abordată în contextul aderării României la UE, documentul bilateral urmînd să se bazeze pe principiile comunitare.

  • Autoritățile de frontieră ale României și ale Republicii Moldova au semnat un protocol special privind schimbul de informații în domeniul supravegherii și controlului frontierei de stat. Documentul respectiv presupune colaborarea părților în domeniile managementului și pregătirii resurselor umane, a relațiilor internaționale și programelor de asistență comună. La întrunire au fost discutate și problemele efectuării controlului comun de frontieră, perspectivele cooperării pentru paza, supravegherea și controlul hotarului, în scopul combaterii acțiunilor ilicite: traficul ilegal de persoane, droguri, armament, muniții, materie radioactivă și strategică; migrația clandestină etc. În anul 2006 este preconizată aplicarea unui plan special de realizare a supravegherii și controlului la frontiera moldo-română.

Forumul de la Kiev al Comunității Opțiunii Democratice

  • Republica Moldova a participat la constituirea Comunității Opțiunii Democratice și a semnat declarația adoptată în finalul Forumului care și-a ținut lucrările pe 2 decembrie la Kiev (Ucraina). Țara noastră, reprezentată de Președintele Republicii, s-a alăturat Ucrainei, Lituaniei, Letoniei, Estoniei, României, Macedoniei, Sloveniei și Georgiei, cele nouă țări convenind la stabilirea cooperării pentru dezvoltare și consolidare a democrației. Declarația semnată prevede colaborarea țărilor semnatare cu instituții și organizații internaționale, reprezentanții guvernelor și ai societății civile în scopul coordonării susținerii noilor democrații. La lucrările forului au participat reprezentanți din 23 de state, susținerea plenară a scopurilor trasate fiind declarată în mod special de către reprezentantul SUA, în persoana adjunctul Secretarului de Stat. Mass-media, politologi ruși și unii reprezentanți ai oficialităților de la Moscova au apreciat constituirea Comunității respective drept o încercare de influențare a politicii Federației Ruse în regiune.

  • În cadrul lucrărilor Forumului, Președintele Ucrainei Victor Iușcenco și al României Traian Băsescu au declarat că vor continua să susțină soluționarea conflictului transnistrean, acordînd autorităților Moldovei toată susținerea necesară în acest scop. De notat în context că la una din întîlnirile cu reprezentanții Comisiei Europene, viceministrul Reintegrării Victor Postolache a cerut UE "să încurajeze Ucraina în respectarea protocolului vamal din 2003". Protocolul vamal respectiv stipulează obligativitatea exportului de mărfuri peste frontiera ucraineană doar în baza ștampilelor vamale moldovenești, însă autoritățile ucrainene nu l-a pus în practică până în prezent.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Forumul Comunității Opțiunii Democratice
Igor Boțan, 6 decembrie 2005

Republica Moldova a participat la constituirea Comunității Opțiunii Democratice (COD) și a semnat declarația adoptată în finalul Forumului care și-a ținut lucrările pe 2 decembrie la Kiev (Ucraina)»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect