ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. III, nr. 64, 6-19 decembrie 2005

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri. Imunități

  • La ședința Comisiei pentru securitate națională, apărare și ordine publică s-a luat decizia de a-l numi în fruntea subcomisiei ce va supraveghea activitatea Serviciului de Informații și Securitate (SIS) pe vicepreședintele Parlamentului Iurie Roșca. Din componența subcomisiei, creată ca urmare a promovării de către PPCD a propunerilor convenite cu ocazia alegerii lui Vladimir Voronin în funcția de Președinte al Moldovei, face parte și celălalt vicespeaker, Maria Postoico, precum și deputați din toate fracțiunile parlamentare.

  • După refuzul celorlalte fracțiuni parlamentare să participe la proces, deputații fracțiunii majoritare a PCRM nu au reușit să aprobe cererea Procurorului general privind ridicarea imunității colegului lor Ivan Guțu. Pentru aprobarea respectivei cereri au votat doar 51 din cei 56 de deputați ai PCRM, în timp ce legislația prevede că imunitatea poate fi ridicată cu votul secret al majorității deputaților aleși. Conform unei decizii a Curții Constituționale, această majoritate constituie în Republica Moldova un număr de cel puțin 52 de deputați. Înainte de votarea secretă Ivan Guțu s-a declarat nevinovat și a apreciat acțiunile procuraturii ca tardive și contradictorii cu legislația în domeniu. Procedura ridicării imunității a fost inițiată după ce reprezentanții opoziției au solicitat informații despre perspectiva examinării respectivei cereri a Procurorului general, cerere depusă încă în vară, deoarece, în privința altor trei deputați din fracțiunea de opoziție AMN, deputații fracțiunii PCRM au decis aprobarea cererilor de ridicare a imunității și încuviințarea prealabilă a trimiterii cauzelor penale în judecată.

1.2. Acte legislative

  • Legea pentru modificarea unor acte legislative referitoare la intrarea și ieșirea pe teritoriul Republica Moldova. Legea prevede că evidența cetățenilor străini și a apatrizilor care vin în Republica Moldova pentru un termen de pînă la 90 de zile se va efectua prin introducerea acestora în Registrul de stat al populației, la imediata trecere a frontierei.

  • Legea cu privire la Cartea Roșie a Republicii Moldova. Ea va reglementa relațiile sociale în domeniul protecției, utilizării și restabilirii speciilor de plante și animale rare sau pe cale de dispariție incluse în Cartea Roșie, în scopul prevenirii dispariției unor astfel de specii și asigurării conservării fondului genetic al acestora.

  • Legea pentru rectificarea bugetului de stat pe anul 2005. Prin acest act legislativ a fost aprobată majorarea veniturilor bugetului cu 469 milioane lei și au fost distribuite cheltuieli în sumă de peste 275 milioane lei. Excedentul bugetar urmează a fi utilizat pentru finanțarea realizării noii legi a salarizării în sistemul bugetar.

  • Legea fondurilor asigurărilor obligatorii de asistență medicală. Prețul unei polițe de asigurare va crește pînă la 816 lei, iar angajații și angajatorii vor achita cîte 2% lunar din salariu. Legea obligă Guvernul să introducă în instituțiile medico-sanitare publice un sistem informațional autorizat. Această măsură va spori evidența și va scuti medicii de la perfectarea mai multor acte stabilite în prezent pentru evidența bolnavilor și serviciilor medicale prestate.

  • Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la protecția concurenței. Legea stabilește noi reglementări referitoare la activitatea Agenției naționale pentru protecția concurenței, statutul, drepturile și atribuțiile acestei instituții publice.

  • Legea pentru modificarea Legii privind Curtea de Conturi. Legea introduce noi reglementări referitoare la statutul membrilor Curții, încetarea mandatului acestora și instituie posibilitatea efectuării unor controale la cererea oricărei fracțiuni parlamentare.

  • Legea pentru modificarea Codului electoral. Legea stabilește posibilitatea includerii în listele concurenților pentru alegerile din consiliile locale a cel mult 5 candidați supleanți față de 2 candidați cum era stabilit în Codul electoral.

  • Legea pentru aderarea Republicii Moldova la Protocolul Opțional al Convenției cu privire la eliminarea tuturor formelor de discriminare față de femei. Protocolul prevede recunoașterea de către statele părți a competenței Comitetului privind eliminarea tuturor formelor de discriminare față de femei- de a primi, analiza și formula recomandări statelor-părți pe baza unor comunicări, inclusiv confidențiale, transmise de persoane sau grupuri de persoane care se consideră victime ale încălcării drepturilor stabilite de Convenția cu privire la eliminarea tuturor formelor de discriminare față de femei.

  • Legea pentru modificarea Legii cu privire la fabricarea și circulația alcoolului etilic și a producției alcoolice. Legea permite ca alcoolul etilic și producția alcoolică confiscată de organele de control, dar corespunzătoare standardelor, să fie comercializată în calitate de materie primă agenților economici titulari de licențe în domeniu.

1.3. Control parlamentar

  • La prima ședință a subcomisiei parlamentare pentru supravegherea activității SIS a fost constatată necesitatea perfecționării cadrului legislativ care reglementează statutul angajaților SIS și procedura de colaborare a acestui serviciu cu structurile parlamentare abilitate cu drept de control în domeniu. La ședința subcomisiei a fost luată decizia ca SIS "să se concentreze asupra consecințelor diferendului transnistrean, diferend care afectează situația politică și economică, inclusiv cea energetică, a Republicii Moldova". Membrii subcomisiei urmează să participe la una din apropiatele ședințe ale Colegiului SIS, să efectueze vizite la sediul central și la subdiviziunile teritoriale ale Serviciului pentru a studia situația în domeniul resurselor umane, înzestrării tehnice, stării sediilor, necesitățile financiare pentru asigurarea securității naționale.

  • Comisia pentru politică externă și integrare europeană a audiat Ministerul Afacerilor Interne la capitolul contribuției în realizarea Planului de acțiuni Republica Moldova - Uniunea Europeană. Raportul ministerului s-a axat pe dezvoltarea bazei normative, însă deputații au apreciat acest lucru ca insuficient. Parlamentarii au invocat o serie de neajunsuri în activitatea organelor poliției, printre care:

    • rata mare a criminalității din țară;
    • luarea unor măsuri administrative cu scopul de a diminua numărul infracțiunilor înregistrate;
    • aplicarea de către colaboratorii de poliție a torturii și tratamentelor inumane;
    • măsuri insuficiente în combaterea traficului de persoane;
    • corupția în cadrul sistemului și pregătirea insuficientă a cadrelor.

    De notat că Legea cu privire la poliție a fost adoptată în anul 1990 și majoritatea dispozițiilor acesteia sînt învechite, fiind necesară elaborarea unei noi legi, bazată pe principiile moderne ale activității serviciilor de securitate și ordine publică. De asemenea, sondajele de opinie publică indică că în organele poliției este atestat unul din cele mai mari nivele ale corupției și această stare de lucruri este continuă.

  • Comisia pentru drepturile omului, cu invitarea reprezentanților societății civile, a audiat rapoartele unor autorități guvernamentale la capitolul îndeplinirii Planului de Acțiuni în domeniul drepturilor omului pentru anii 2004-2008. Membrii comisiei au calificat ca insuficiente măsurile întreprinse în domeniu de Ministerul Culturii și Turismului, Ministerul Dezvoltării Informaționale, Ministerul Justiției, Compania Publică "Teleradio Moldova" și Curtea Supremă de Justiție. Parlamentarii au apreciat rapoartele prezentate ca superficiale, fără o prezentare reală a stării de lucruri. Responsabilii instituțiilor audiate au motivat neajunsurile prin finanțarea insuficientă a structurilor de stat, ceea ce nu permite acoperirea tuturor măsurilor indicate în Planul de Acțiuni în domeniul drepturilor omului.

  • În cadrul orei Guvernului deputații au audiat raportul de activitate pentru 11 luni al Inspecției Muncii. Potrivit raportului, în cele 11 luni ale anului 2005, Inspecția a efectuat 5700 controale în cadrul cărora au fost depistate peste 56 mii încălcări, cele mai frecvente fiind: - neachitarea salariului în cuantumul prestabilit; - utilizarea forței de muncă fără întocmirea contratului individual de muncă sau întocmirea lor necorespunzătoare; - neperfectarea carnetelor de muncă; - nerespectarea timpului de muncă sau de odihnă; - neplata indemnizațiilor pentru munca supra program; - măsuri organizatorice insuficiente în domeniul protecției muncii (lipsa examenelor medicale, lipsa condițiilor adecvate, a echipamentului individual de protecție, utilizarea mecanismelor ce nu au trecut reviziile tehnice necesare etc.). În anul 2005 deja s-au produs 113 accidente de muncă. Din acestea 75 au fost grave, 38 mortale (inclusiv doi minori), iar 84 de persoane au fost traumate. Sancțiunile aplicate de inspectorii muncii se cifrează la peste 400 mii lei. Deputații au criticat activitatea Inspecției Muncii, în special pentru lipsa disciplinei executorii și a operativității angajaților, care nu întreprind măsuri efective pentru a împiedica diminuarea impozitului pe venit la sursa de plată și ascunderea salariilor reale. De asemenea, a fost indicată lipsa conlucrării Inspecției Muncii cu serviciile fiscale și organele de protecție socială din teritoriu.

  • Deputații au audiat un raport despre implementarea Obiectivelor de Dezvoltare a Mileniului (ODM), raport prezentat de șeful Misiunii PNUD Moldova Bruno Pouezat și directorul Institutului de Politici Publice (IPP), Arcadie Barbăroșie. Reprezentantul ONU a apreciat că obiectivele stabilite de guvern pînă în 2015 pot fi realizate, deși sînt destul de ambițioase. Pouezat a opinat că parlamentarii trebuie să asigure monitorizarea implementării obiectivelor trasate în cadrul ODM și, în special, să monitorizeze modul de utilizare a banilor publici și a celor proveniți din afara țării. Directorul IPP a declarat că majoritatea obiectivelor stipulate în raportul național ODM pentru Moldova nu vor fi atinse dacă se vor păstra actualele ritmuri de dezvoltare, deși, o concluzie clară poate fi făcută mai tîrziu după o anumită perioadă de implementare.

Interpelări

  • Vicepreședintele Parlamentului Iurie Roșca a solicitat Prim-ministrului să prezinte în plenul legislativului o informație despre forma organizatorico-juridică actuală a ziarelor "Moldova Suverană" și "Nezavisimaia Moldova", după ce Guvernul și-a retras calitatea de fondator în aceste publicații. De asemenea, Iurie Roșca a cerut de la șeful executivului confirmarea sau infirmarea zvonurilor că aceste ziare vor intra într-un holding pe cale de apariție, împreună cu un post de televiziune, cîteva posturi de radio și alte publicații periodice.

  • Deputatul Partidului Democrat Vladimir Filat a solicitat de la Ministerul Economiei și Comerțului prezentarea unor informații despre măsurile întreprinse în legătură cu apropiata aderare a României la Uniunea Europeană și consecințele negative iminente în legătură cu abrogarea în aceste condiții a Acordului de liber schimb între Republica Moldova și România.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Remanieri

Guvernul a propus rechemarea lui Dumitru Croitor din funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Confederația Elvețiană, Reprezentant Permanent al Republicii Moldova pe lîngă Oficiul ONU la Geneva. Croitor a fost ales Guvernator (Bașcan) al UTA Găgăuzia în anul 1999, iar în vara anului 2002, după mai multe presiuni exercitate de puterea centrală și forțe politice din teritoriu, și-a dat demisia. În toamna anului 2002 a fost numit Ambasador în Elveția. Alegerile pentru funcția de Guvernator al Găgăuziei urmează să aibă loc în anul 2006.

2.2. Hotărîri

  • Hotărîrea privind aprobarea proiectului de lege pentru prelungirea acțiunii Legii cu privire la Programul de privatizare pentru anii 1997-1998. Hotărîrea de aprobare a proiectului propune extinderea aplicării legii respective pînă la finele anului 2006. Remarcăm că Programul de privatizare care urma să finalizeze la începutul anului 1999 a fost prelungit pentru mai mulți ani, termenul inițial fiind majorat practic de trei ori. Programul respectiv conține o listă de peste 650 de obiecte, inclusiv cele mai mari întreprinderi de stat: S.A. "Moldtelecom", S.A. "Tutun-CTC", S.A. "Aroma", S.A. "Franzeluța", întreprinderile energetice ("RED Nord", "RED Nord-vest", "CET-1", "CET-2") ș.a.

  • Hotărîrea privind aprobarea proiectului de lege cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal. Proiectul respectiv propune instituirea reglementărilor despre protecția și accesul autorizat la datele personale ale cetățenilor republicii, inclusiv datele din actele de identitate, despre plata impozitelor, proprietățile deținute etc.

  • Guvernul a decis rechemarea din Parlament a proiectului de lege privind impozitarea imobilelor reieșind din prețul de piață al acestora. Inițial, se presupunea că de la 1 ianuarie 2006 va fi introdusă pe etape impozitarea reieșind din prețul imobilelor estimat ca urmare a reevaluării efectuate de oficiile cadastrale. Deoarece măsura respectivă determina creșterea considerabilă a impozitului pe imobil, Guvernul a propus micșorarea acestuia de 15 ori. Însă deputații din Parlament au apreciat aceste măsuri ca insuficiente și au considerat că executivul și autoritățile abilitate nu sînt suficient pregătite pentru implementarea noului sistem de impozitare, fapt care a determinat amînarea introducerii lui. Despre operarea schimbărilor respective se știe de mai mult timp, discuțiile la această temă fiind lansate încă în vara a.c. și apare firească întrebarea de ce Guvernul nu a consultat în prealabil opinia publică și pe cea a legislatorilor, înainte de a iniția proiecte care produc reacții negative și controversate. Pe de altă parte, a fost expusă și opinia că împotriva introducerii noului sistem de impozitare se pronunță deținătorii de imobile luxoase, deținători care ar fi obligați să achite impozite destul de mari în cazul păstrării actualei rate de impozitare dar reieșind din valoarea de piață a proprietății deținute. La această etapă rămîne neclară situația tranzacțiilor cu imobile, deoarece, taxarea acestor tranzacții, ținînd cont de valoarea de piață, ar majora încasările în buget și pe cele ale notarilor și ar diminua venitul încasat real de proprietar. Cu toate acestea, în prezent organele cadastrale continuă să emită acte despre valoarea reziduală (de bilanț) a imobilelor aflate în proprietate privată.

  • Programul național privind producția agroalimentară ecologică și Planul de acțiuni pentru implementarea acestuia. Conform prevederilor Programului, pe parcursul anilor 2006-2010 va fi elaborată și implementată legislația și actele normative armonizate cu cerințele internaționale în domeniu, va fi organizat un sistem de inspecție și certificare a producției agroalimentare ecologice. La etapa inițială vor fi create gospodării-model, unde se preconizează organizarea sistemului de producție agroalimentară ecologică. Gospodăriile respective urmează să fie susținute logistic, să beneficieze de credite bancare preferențiale și să fie scutite de plata impozitului funciar pentru perioada de conversie, să beneficieze de subvenționare directă din bugetul de stat. Se presupune că în urma realizării măsurilor preconizate, în anul 2006 vor fi comercializate peste 30 mii tone de produse agroalimentare ecologice, iar către anul 2010 aceste produse vor constitui o cantitate de cca 75 mii tone.

  • Programul național de acțiuni prioritare pentru redresarea situației privind securitatea circulației rutiere pînă în anul 2008. Prin hotărîrea sa Guvernul a stabilit prelungirea Programului, reieșind din situația atestată la capitolul dat - sporirea numărului de accidente rutiere (anual cu 5-18%, în anul 2005 fiind înregistrate 2120 de accidente), creșterea considerabilă a numărului de victime (în anul 2005 - 366 persoane, media europeană fiind de 7 ori mai mică). Programul va fi completat cu capitole care prevăd aplicarea sistemului de control pe magistrale prin tehnologii informaționale moderne, sporirea calității instruirii conducătorilor auto, majorarea sancțiunilor pentru anumite încălcări etc. De notat în context că constatările au loc după ce s-a anunțat reorganizarea radicală a activității poliției rutiere, presupunînd reducerea numărului de personal, atestarea cadrelor, limitarea controalelor etc.

  • Hotărîrea despre aprobarea proiectului de lege a apiculturii. Proiectul propus de Guvern conține o serie de reglementări în domeniul dat și are menirea de a susține dezvoltarea ramurii, de a asigura producție apicolă calitativă și ecologic pură. Actualmente în Republica Moldova sînt peste 87 mii de familii de albine. Anual se produc cca 2 mii tone de miere, exportată fiind doar a treia parte din producție (cca 700 tone). Printre problemele principale ale apiculturii este lipsa pieței de desfacere, inexistența unor laboratoare specializate de testare, prețurile ridicate la medicamentele de profilaxie. Cu toate acestea, ramura se dezvoltă constant, iar creșterea numărului familiilor de albine în ultimii 4 ani a fost cu 34%.

  • Hotărîrea privind atribuirea unor terenuri întreprinderii "Metro Cash&Carry Moldova". Cele 5 hectare de teren cu destinație agricolă situate în hotarele administrativ-teritoriale ale mun.Chișinău se atribuie pentru construcția unui nou magazin Metro. Întreprinderea beneficiară obține drept de proprietate, însă va trebui să recupereze pierderile cauzate de excluderea terenurilor din categoria celor cu destinație agricolă (pierderi care se estimează la cca 260 mii USD) și să decoperteze stratul fertil de sol de pe suprafața terenului atribuit. Hotărîrea Guvernului nu menționează prețul pentru care este transmis terenul în cauză. De notat că în municipiul Chișinău prețul comercial al unui hectar de teren este estimat la peste 100 mii USD.

2.3. Ședințe. Decizii

  • Delegația Republicii Moldova condusă de prim-viceprim-ministrul Zinaida Greceanîi a negociat la Moscova cu conducerea Concernului "Gazprom" livrarea gazelor naturale pentru necesitățile țării noastre. Potrivit comunicatelor difuzate nu a fost încheiat un acord final despre prețul la care va fi achiziționat gazul rusesc, însă s-a convenit că acesta va crește pînă la "nivelul mediu european" (anterior administrația concernului rus estima prețul la 150-160 USD pentru 1000 m3). În cadrul vizitei a fost discutat și un șir de aspecte referitoare la achitarea datoriilor pe care le are Republica Moldova față de Concernul "Gazprom".

  • Primul-ministru Vasile Tarlev a convocat o ședință de lucru referitoare la situația din complexul termo-energetic al Chișinăului. Informația prezentată constată că situația financiară și tehnică a centralelor termoelectrice este complicată din cauza datoriilor creditoare foarte mari, necesității stringente de modernizare ce ar contribui la reducerea prețului de cost al energiei electrice. Șeful executivului a dispus ca în termen de o lună întreprinderile de generare și distribuire a energiei termice din Chișinău să prezinte propriile concepții de retehnologizare, iar Ministrul Industriei și Infrastructurii să le studieze și în decurs de două luni să înainteze propuneri privind realizarea acestora.

  • Vasile Tarlev, Prim-ministrul Republicii Moldova, consideră că este prematur să se vorbească de rezultate palpabile privind monitorizarea frontierei moldo-ucrainene sub egida Uniunii Europene. În cadrul unei emisiuni televizate, șeful executivului a declarat că de la momentul începerii monitorizării pînă la mijlocul lunii decembrie "de la Uzina metalurgică din Rîbnița peste hotare au plecat iarăși fără actele de identitate sau fără specimenele vamale constituționale ale Moldovei mai mult de 170 de vagoane cu metal". Situația este explicată prin faptul că hotărîrile guvernelor Republicii Moldova și al Ucrainei privind reglementarea trecerii mărfurilor peste hotare nu sînt implementate în practică.

  • Ministerul Economiei și Comerțului a examinat proiectul Programului național de ocupare a forței de muncă pentru anii 2006-2008, obiectivul de bază al căruia îl constituie dezvoltarea businessului mic prin formarea premiselor economice favorabile pentru crearea locurilor de muncă, atragerea investițiilor, relansarea industriei și asigurarea financiară a politicilor promovate pe piața muncii. Potrivit prognozelor, anual la agențiile teritoriale pentru ocuparea forței de muncă vor apela peste 60 mii de șomeri, dintre care vor fi plasați în cîmpul muncii mai puțin de jumătate (23-25 mii șomeri). Conform proiectului, se prevede subvenționarea de către stat a creării locurilor noi de muncă în sectorul real al economiei naționale (în domeniile turismului, meșteșugăritului, micului business, activității în baza patentei de întreprinzător). Potrivit programului de guvernare, pînă în anul 2009 autoritățile administrației publice centrale și locale trebuie să asigure crearea a peste 300 mii noi locuri de muncă.

  • Republica Moldova a încheiat cu Ucraina și România acorduri de livrare a energiei electrice. În context, Primul-ministru Vasile Tarlev a comunicat că în Republica Moldova au crescut și capacitățile proprii de producere a energiei electrice, acestea ajungînd la 35% din totalul energie consumate. Scopul Guvernului este ca în anii 2008-2009 în țară să fie produsă energie electrică care ar acoperi cca 90% din necesități.

  • Guvernul a decis să interzică transportarea pasagerilor cu automobile reutilate începînd cu 1 ianuarie 2006. Automobilele care prestează servicii transport de pasageri și dețin licențe pentru o perioadă ce depășește data stabilită vor putea continua activitatea pînă la expirarea licențelor (1-2 ani). Cele peste 2000 de microbuze care circulă în municipiul Chișinău urmează a fi substituie prin 500 de autobuze și troleibuze care vor fi achiziționate de municipalitate treptat. Măsura de interdicție va cauza probleme proprietarilor de microbuze care efectuează curse urbane și interurbane, majoritatea automobilelor care circulă în prezent fiind reutilate și adaptate mecanic transportului de pasageri. Subiecții vizați se pronunță împotriva ei, invocînd faptul că reutilările s-au efectuat la întreprinderi specializate, deținătoare de licență în domeniul dat și investițiile făcute rămîn astfel nerecuperate. Susținătorii interdicției o motivează prin necesitatea asigurării securității circulației rutiere și deblocarea traficului aglomerat din municipiul Chișinău.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Vladimir Voronin a semnat decretul privind numirea lui Petru Răilean, ex-președinte al Comisiei Electorale Centrale, în funcția de judecător al Judecătoriei Economice a Republicii Moldova. Pînă la numirea în fruntea CEC, Petru Răilean a exercitat funcția de Președinte al Judecătoriei Economice, funcție care și în prezent rămîne vacantă, pînă cînd Consiliul Superior al Magistraturii nu va propune Președintelui Republicii Moldova o candidatură corespunzătoare.

3.2. Ședințe. Declarații

  • Președintele Republicii Moldova și-a declarat nemulțumirea în legătură cu rezultatul summitului OSCE de la Ljubljana, eveniment la care nu a fost luată o decizie referitor la problema transnistreană, așa după cum insista diplomația moldovenească. Federația Rusă și-a exprimat dezacordul cu formulările propuse în proiectul de declarație, proiect care propunea reiterarea obligației de a evacua forțele armate aflate ilegal pe teritoriul Republicii Moldova și a Georgiei.

  • Aflîndu-se într-o vizită de lucru în raionul Dubăsari, Vladimir Voronin a declarat că Moldova ar putea revizui principiile de participare la negocierile pentru reglementarea diferendului transnistrean dacă nu se va ajunge la un numitor comun în problema țăranilor din raionul Dubăsari care nu au acces la propriile pămînturi aflate sub controlul separatiștilor, inițiind în acest scop tratative directe cu Federația Rusă. Voronin a cerut ministrului reintegrării să insiste asupra includerii chestiunii respective în agenda apropiatei runde de negocieri în problema transnistreană, afirmînd că în caz de refuz, vor fi necesare negocieri directe cu Federația Rusă, deoarece liderii separatiști "sînt marionete ale unor grupări de interese din Federația Rusă". Șeful statului a reiterat afirmațiile anterioare că toată influența exercitată prin majorarea prețurilor la gaze, la energie electrică, stoparea importului de producție agricolă, nu vor determina autoritățile Moldovei să cedeze în problema reglementării transnistrene. În scopul de a contribui la soluționarea problemelor economice ale localităților din raionul Dubăsari, Vladimir Voronin a propus elaborarea propunerilor "privind instituirea unei zone economice internaționale libere". De notat în context că anterior reprezentanți ai autorităților rusești au afirmat în mass-media că nu vor răspunde la încercările autorităților Moldovei de a aborda direct cu Rusia problema înlăturării de la conducere a actualilor lideri transnistreni.

  • În cadrul ședinței Consiliului național pentru dezvoltare economică și reducerea nivelului sărăciei, Președintele Moldovei a declarat că în ultimii patru ani nivelul sărăciei în Moldova s-a redus de 4 ori. În același timp, el a anunțat că 75% din populație au venituri mai mici decît cele necesare pentru acoperirea consumului vital minim. Președintele consideră că în aceste condiții este necesară realizarea consecventă a Strategiei de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei (SCERS), precum și acordarea atenției sporite realizării în trei raioane ale republicii a proiectelor-pilot ce prevăd acordarea asistenței sociale în dependență de nivelul veniturilor reale ale cetățenilor.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Anul economic 2005 - evaluări preliminare

    Economia este în continuă creștere...

    Chiar și în absența datelor finale preliminare este cert că ritmul de creștere economică va face din 2005 un an special în dinamica economiei moldovenești și orice spirit, oricît de critic ar fi, trebuie să recunoască acest lucru. Spre exemplu, pentru primele nouă luni ale anului (ianuarie-septembrie 2005) creșterea economică a fost de 8,4%. Am avut parte de un an agricol foarte bun, cu o recoltă de cereale mare. În același timp, producția industrială a crescut cu 9,1% (adevărat că pentru perioada ianuarie-septembrie 2005, însă tendința se va păstra pentru întreg anul). Totuși, este puțin probabil ca acest ritm de creștere să fie menținut.

    ...iar inflația ar putea să se încadreze în prognozele guvernamentale...

    Inflația ar putea să se încadreze în limitele de 8-10% prognozate de guvern pentru 2005, însă vom putea relata despre aceasta doar la începutul anului atunci cînd vom dispune de date preliminare pentru întreg anul. Cu toate acestea în luna noiembrie rata inflației a fost de 1,9%, iar cumulativ, pentru cele 11 luni ale a.c. IPC (indicele prețurilor de consum) a fost de 8,5%.

    Cu toate că exporturile s-au majorat, ele sînt puțin competitive...

    Exporturile au crescut, însă ele au rămas puțin competitive, în timp ce importurile au explodat ca urmare a creșterii puterii de cumpărare interne. Drept urmare, deficitul comercial se mărește. Consumul este pe credit și din importuri, iar construcțiile s-au relansat în mare parte din banii moldovenilor plecați în străinătate la muncă. În ultima perioadă, explozia consumului ca și dobînzile în scădere la depozite afectează negativ economisirea internă.

    ...iar zonele-cheie pentru creșterea pe termen lung sînt subfinanțate...

    Pe de altă parte, avem zone-cheie pentru creșterea pe termen lung care sînt considerabil subfinanțate (cercetare și dezvoltare) și avem fenomene cu efecte perverse (consumul, dobînzi scăzute la depozite, etc.), fenomene care afectează calitatea creșterii economice.

    ...în lipsa schimbărilor structurale...

    Structural, mai nimic nu s-a schimbat. Agricultura este la fel de înapoiată și de extensivă, importurile masive se reflectă negativ în deficitul comercial și de cont curent, iar în ceea ce privește construcțiile, finanțarea lor nu este programatică, de durată, ci sporadică, depinzînd de mai mult de piața internațională a muncii.

2. Mediul de afaceri

    Mediul de afaceri a fost marcat în anul 2005 și de realizări, și de nerealizări...

    Pe parcursul anului am asistat la o suită de mese rotunde și forumuri de afaceri. În cadrul acestor întruniri s-au purtat discuții cu guvernul cu privire la viitorul investițiilor și sectorului privat în Moldova. Din partea oamenilor de afaceri s-au auzit și propuneri concrete și judicioase, cum ar fi adoptarea unei legi cu privire la protecția concurenței, în primul rînd pentru a proteja piața internă de pătrunderea unor mărfuri de import necalitative.

    Prognoze pentru business în 2006...

    Daca firmele moldovenești în 2006 și pe viitor nu vor fi preocupate de creșterea productivității vor avea probleme serioase; creșterea productivității trebuie sa fie ținta noastră. Aceasta ar trebui să fie de fapt una dintre prioritățile strategice ale Moldovei în 2006.

    În același timp, Moldova trebuie să aibă ca obiectiv prioritar creșterea capacității de absorbție a fondurilor. În momentul de față, aceasta este limitată și rezidă în faptul ca nu putem să definim proiecte clare de investiții.

3. Privatizarea

    Privatizarea s-a mișcat lent și defectuos...

    Pe parcursul lui 2005 s-a perceput chiar și o înrăutățire a transparenței privatizării. Aici am putea da exemplul fabricii de vinuri de la Cojușna care a fost privatizată după o perioadă lungă de negocieri ascunse. Îngrijorează nu privatizarea ca atare, ci faptul că nu au fost făcute publice condițiile contractului de privatizare: prețul, obligațiile investitorului vizavi de salariați, graficul investițiilor ce urmează a fi făcute.

    Și în general în ceea ce privește privatizarea, trebuie să spunem că ceea ce s-a petrecut in ultimii ani a fost mai mult o vînzare la tarabă a activelor statului, pentru că rareori obiectivele privatizării au fost atinse. Ne referim aici la eficientizarea exploatării, ridicarea nivelului de trai, crearea locurilor de muncă, etc.

    Sistemul bancar va trebui să-și revadă politica de creditare...

    Anul 2005 a însemnat pentru băncile din Moldova perioadă în care economisirea s-a blocat. Spre exemplu, în octombrie, economisirea la bănci, în raport cu creditarea, a diminuat vizibil, iar în noiembrie acest derapaj a continuat. Este o tendință periculoasa, pe care băncile vor trebui să o stopeze la începutul anului viitor. Pe de o parte, concurența ne spune că, dacă vrem să dăm credite mai bune, trebuie să lăsăm jos dobînzile, iar, pe de altă parte, să dăm dobînzi mai atractive în primăvară la depozite ca să atragem economisirea.

4. Piața muncii

    Migrația masivă a populației a continuat și în 2005...

    Migrarea intensă a muncitorilor peste hotare a continuat și în 2005. Cu toate acestea, rata șomajului a crescut chiar dacă fenomenul migrației intense a populației în străinătate a fost predominant și în acest an, ceea ce pare a fi paradoxal.

    Este de presupus că o parte nu mică a populației din mediul rural se află într-o formă ascunsă de șomaj; este ceea ce se poate numi "suprapopulație rurală". Interpretarea economică a acestei suprapopulații ar fi randamentul marginal negativ al muncii în agricultură.

    Deși numeroși oameni, la sate, nu își pot folosi cum se cuvine capacitatea de muncă, costul căutării unui loc de muncă și costul vieții în orașe îi determină să rămînă în sat. Cei mai tineri își încearcă șansele migrînd spre mediul urban, avînd posibilitatea obținerii unei pregătiri profesionale superioare.

    Există și alternativa plecării la muncă în străinătate; această oportunitate este valorificată de mulți cetățeni datorită diferențialului de salariu foarte mare și care compensează costurile de mutare în afara țării; o analiză strict economică cost-beneficiu favorizează net migrația externă în cele mai multe cazuri.

5. Sectorul agricol

    Impozitarea în agricultură...

    Sectorul agricol nici în acest an nu prea s-a bucurat de asistență din partea statului. Ba mai mult, producătorii agricoli deseori s-au plîns că statul vine cu frecvente experimente fiscale asupra terenurilor și producției finite. Considerăm că prioritatea anului 2006, și în general pe viitor, ar trebui să fie consolidarea fermelor de familie. Nu le putem impozita înainte să le încurajăm, mai ales că subvențiile pentru agricultură pentru 2006 nu sînt semnificative (220 milioane lei - doar 0,5% din PIB pentru 2006 sau cca 2% din cheltuielile bugetului pentru 2006).

    Ca și în alte cazuri, succesul unei măsuri fiscale (ne referim la introducerea cotei de 20% a TVA la producția agricolă în bugetul pentru 2006) depinde de modul de aplicare a impozitului. Dacă majorarea TVA va fi pe țăranul de la piață cu 2-3 kilograme de mere din propria gradină, atunci vom avea mai degrabă tensiuni sociale decît venituri sporite la buget.

    Impozitarea terenurilor agricole are sens, întrucît pămîntul are valoare economică. Însă acest impozit nu trebuie să depășească capacitatea celor mai mulți țărani de a plăti impozite - într-o agricultură de subzistență. A impozita însa și producția care nu se desface la piață (autoconsumul) este mai mult decît discutabil.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Runda de negocieri din 15-16 decembrie 2005

Între 15 și 16 decembrie, la Chișinău și Tiraspol a avut loc o nouă rundă de negocieri în problema transnistreană în formatul "5+2", la care au participat reprezentanții părților moldovenească și transnistreană, reprezentanții mediatorilor din partea OSCE, Rusiei și Ucrainei, și observatori din partea SUA și UE.

Participanții la runda de negocieri au adoptat un protocol final potrivit căruia pînă la următoarea rundă de negocieri OSCE se va pregăti un proiect de mandat al misiunii internaționale de evaluare a situației din Transnistria în vederea desfășurării alegerilor democratice în regiune; partea transnistreană va furniza informații complete cu privire la trupele și armamentul militar pe care le deține în conformitate cu pachetul de proiecte de documente cu privire la măsurile de încredere și securitate prezentat părților de către OSCE în iulie 2005; participanții s-au adresat președintelui OSCE cu rugămintea de a trimite în regiune o misiune de monitorizare a complexului militar-industrial din regiune; participanții au discutat situația din zona de securitate pe marginea căreia OSCE a făcut o serie de recomandări părților. Următoarea rundă de negocieri va avea loc la 26-27 ianuarie la Tiraspol și Chișinău.

Potrivit Șefului Misiunii OSCE în Republica Moldova, William Hill, a fost "foarte dificil" să se obțină un consens în toate aceste probleme, dar anumite rezultate au fost obținute ceea ce este "mai bine decît nimic". Potrivit lui Hill, cele mai aprigi discuții au avut loc pe marginea situației din zona de securitate, în special cea din apropierea satului Doroțcaia. Misiunea OSCE a pregătit o serie de propuneri cu privire la libera mișcare a mărfurilor și persoanelor, utilizarea și prelucrarea terenurilor agricole, funcționarea posturilor vamale și de poliție pe care mediatorii și observatorii le-au recomandat părților. Situația va fi re-examinată la următoarea rundă de negocieri, după care va fi creat un grup comun de lucru care se va ocupa de soluționarea acestor probleme, inclusiv examinarea posibilităților de reluare a activității Comisiei Unificate de Control. De asemenea, părțile nu au putut ajunge la un consens în problema mandatului comisiei internaționale de evaluare a situației din regiunea transnistreană în vederea organizării unor alegeri democratice, dar au consimțit ca pînă la următoarea rundă de negocieri Misiunea OSCE să pregătească un proiect în acest sens.

Runda de negocieri a început în aceiași zi în care Președinții Rusiei și Ucrainei au făcut o declarație comună cu privire la procesul de reglementare transnistreană. Potrivit declarației, Federația Rusă salută inițiativele ucrainene cu privire la problema transnistreană, iar Ucraina califică drept "substanțiale" ultimele propuneri ale Rusiei pe marginea acestora, fără a da mai multe amănunte cu privire la propunerile invocate. Rusia și Ucraina reafirmă sprijinul pentru acordurile atinse în această problemă pînă în prezent și consideră că durabilitatea unei soluții a conflictului va putea fi asigurată doar printr-un sistem complex de garanții. Cei doi președinți remarcă rolul stabilizator al actualei operațiuni de menținere a păcii din regiune și consideră oportună transformarea acesteia într-o operație de garantare a păcii sub egida OSCE în urma reglementării conflictului transnistrean.

Declarația celor doi președinți nu a fost comentată oficial de către partea moldovenească, dar a fost calificată de către Ministrul Șova drept imixtiune în afacerile interne ale RM. Potrivit publicației electronice www.kommersant.ru, care face referință la surse guvernamentale moldovenești, nemulțumirea părții moldovenești s-ar datora intenției Federației Ruse de a acorda celor 1.500 de militari ruși dislocați în Transnistria statutul de pacificatori, după care va încerca să convingă OSCE ca aceștia să rămînă în regiune sub egida OSCE. În urma acestei manevre Rusia va putea declara că și-a îndeplinit angajamentele de la Istanbul, dar de fapt, își va păstra prezența militară în Moldova.

Reuniunea ministerială a OSCE de la Ljubliana

Reuniunea ministerială a OSCE care a avut loc la Ljubliana între 5-6 decembrie s-a încheiat, pentru al treilea an consecutiv, fără adoptarea unei Declarații Politice finale din cauza refuzului Federației Ruse de a include în textul acesteia o clauză cu privire la lipsa progresului în procesul de retragere a trupelor și munițiilor ruse din regiunea transnistreană a Republicii Moldova.

În declarația sa finală, președintele în exercițiu al OSCE, ministrul de Externe sloven, Dmitrej Rupel, a declarat că "majoritatea miniștrilor au constatat lipsa progresului înregistrat în 2005 în procesul de retragere a forțelor ruse din Moldova" și că "miniștrii au reafirmat determinarea comună de a promova îndeplinirea acestor angajamente în timpul cel mai apropiat pentru a permite ratificarea Tratatului adaptat cu privire la Forțele Convenționale în Europa". Reamintim că pînă în prezent acest Tratat a fost ratificat de doar patru state - Rusia, Belarus, Ucraina și Kazahstan. Toate celelalte state semnatare au condiționat ratificarea Tratatului prin retragerea completă și necondiționată a trupelor și munițiilor ruse din Moldova.

Ministrul de Externe rus, Serghei Lavrov, a declarat în cadrul unei conferințe de presă după încheierea reuniunii de la Ljubliana că Rusia nu acordă prea multă importanță eșecului reuniunii de a adopta o decizie finală. Lavrov a atribuit refuzul Rusiei de a semna documentul final prezenței în textul acestuia a unor clauze "inacceptabile" cu privire la modalitățile soluționării conflictului transnistrean. Lavrov a mai afirmat că Federația Rusă a îndeplinit toate angajamentele asumate la Istanbul în ceea ce privește Tratatul FCE și că a retras din Moldova tot echipamentul reglementat de acest tratat. Restul munițiilor care mai rămîn în regiune vor fi retrase atunci cînd vor exista "condițiile necesare", adică cînd vor fi reluate negocierile în problema transnistreană.

Mai mulți comentatori de la Chișinău au constatat că în ciuda eșecului reuniunii de a adopta o declarație comună, Moldova a obținut o victorie simbolică la Ljubliana datorită consensului care a existat în rîndul statelor participante cu privire la principiile soluționării conflictului transnistrean și necesitatea retragerii necondiționate a trupelor ruse din Transnistria. În același timp, veto-ul Rusiei asupra documentului final și condiționarea retragerii trupelor sale din Moldova prin existența unor "condiții necesare" face dovada unei politici externe mai dure și mai agresive promovate de Rusia, care, din nefericire, se resimte și în politica promovată de aceasta în problema transnistreană.

Alegerile în "Sovietul Suprem" al Transnistriei

La 11 decembrie în regiunea transnistreană au avut loc alegeri în "Sovietul Suprem" al regiunii, alegeri nerecunoscute de către comunitatea internațională. Acestea s-au petrecut în cele mai bune tradiții sovietice într-o atmosferă de sărbătoare, creată la ordinul autorităților transnistrene pentru a asigura prezența la vot a 25% din alegători, prezență necesară pentru validarea alegerilor. Pentru cele 43 de mandate de "deputat" au concurat 179 de candidați, majoritatea reprezentanți ai două blocuri electorale - mișcarea pro-smirnovistă "Respublica" și mișcarea sprijinită de business-ul mare din regiune, "Obnovlenie". Astfel, potrivit Olvia-press, la așa-zisele alegeri au participat puțin peste 50% din cca 400000 de alegători înregistrați în regiune, iar mandatele de deputat au fost cîștigate de 23 de candidați din partea "Obnovlenie", 13 candidați din partea "Respublica" și 7 candidați din partea altor mișcări social-politice și candidați independenți. 27 din deputații vechii legislaturi au fost realeși, inclusiv speakerul actual Grigori Maracuța.

Deputații aleși din partea mișcării cîștigătoare "Obnovlenie" sînt în mare parte reprezentanți ai unor importante cercuri financiar-industriale din regiunea transnistreană ca Firma "Scheriff" și Uzina Metalurgică de la Rîbnița. Anume aceste structuri par a fi principalii perdanți ai măsurilor economice adoptate de Chișinău vizavi de întreprinderile transnistrene în august 2004, și, prin urmare, actorii cei mai interesați în identificarea unui compromis cu privire la statutul regiunii. Mișcarea a controlat 17 din 43 de deputați din vechea legislatură, iar liderul acesteia, fostul vicespeaker, Evghenii Șevciuc, este cunoscut ca autorul unei serii de inițiative progresiste ca reforma constituțională a regiunii, inițiativa legislativă de a transforma televiziunea de stat a Transnistriei în televiziune publică și campania de demitere a fostului "ministru al Justiției" Victor Balala.

În același timp, cele două mișcări politice, deși întruchipează interese diferite, nu și-au demonstrat prea tare diferențele programatice, iar în ceea ce privește statutul regiunii transnistrene, au pledat cu la fel de multă convingere pentru recunoașterea regiunii și consolidarea "statalității" acesteia.

În lipsa unei intrigi politice a campaniei electorale, autoritățile separatiste și-au îndreptat toate eforturile asupra recunoașterii internaționale a legitimității acesteia. Astfel, potrivit declarațiilor acestora, alegerile au fost observate de zeci de observatori din CSI, Israel, Polonia, Irlanda, Moldova etc. care au declarat unanim că alegerile au fost libere și corecte.

Autoritățile moldovene nu au recunoscut scrutinul din 11 decembrie, declarîndu-l o nouă "farsă electorală" nedemocratică și care nu corespunde standardelor internaționale. În același timp, autoritățile ruse au dat publicității un comunicat, în care constată că deși alegerile au avut loc într-o regiune nerecunoscută pe plan internațional, comentariile observatorilor și mass-media au arătat că alegerile au avut loc în condițiile unei "competiții clar exprimate a candidaților" și că procesul votării a decurs fără încălcări. cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Republica Moldova - Consiliul Europei

  • Curtea Europeană pentru Drepturile Omului (CEDO) a emis o nouă hotărîre, a 24-a la număr, de condamnare a Republicii Moldova. Această decizie este luată repetat pe un caz asupra căruia țara noastră a mai fost deja sancționată la începutul anului curent, însă autoritățile și în continuare nu au executat decizia judecătorească în privința retrocedării reclamantului Serghei Popov a imobilului naționalizat în anul 1941, conform deciziei judecătorești definitive din anul 1997. Prima dată CEDO a condamnat Republica Moldova la plata despăgubirii în mărime de 6000 euro, iar prin hotărîrea recentă, despăgubirea a fost deja majorată la 7000 euro.

  • Observatorii la alegerile locale din 27 noiembrie și 11 decembrie 2005 din partea Congresului Puterilor Locale si Regionale ale Consiliului Europei (CPLRCE) recomandă revizuirea legislației electorale. În special, ei recomandă stabilirea unui consens politic referitor la necesitatea reducerii sau anulării pragului de participare la alegeri, deoarece, chiar dacă alegerile au fost libere și corecte, ele nu au fost validate din cauza absenteismului populației.

  • Comitetul de Miniștri al CE a aprobat un răspuns la recomandarea Adunării Parlamentare a Consiliului Europei "Despre executarea obligațiilor Federației Ruse". În documentul respectiv, la capitolul executării obligațiilor în raport cu țările din regiune, Comitetul de Miniștri a fost solidar cu poziția APCE, insistînd la îndeplinirea de către Rusia a angajamentelor sale, în special a celor referitoare la evacuarea trupelor de pe teritoriul Republicii Moldova. De asemenea, Comitetul de Miniștri a chemat Federația Rusă să întreprindă măsurile necesare pentru eliberarea deținuților politici Tudor Petrov-Popa și Andrei Ivanțoc, conform deciziei CEDO în materie.

Republica Moldova - Uniunea Europeană

  • Uniunea Europeană a adoptat o decizie de anulare a restricțiilor de intrare în țările-membre ale UE față de opt persoane oficiale din Transnistria, restricții stabilite în anul 2004 pentru împiedicarea activității școlilor moldovenești. În prezent rămîn în vigoare restricțiile pentru două oficialități din orașul Rîbnița implicate în acțiunile împotriva școlilor moldovenești, precum și cele stabilite pentru 17 reprezentanți ai conducerii autoproclamatei republici, pe care UE îi consideră responsabili de împiedicarea reglementării pașnice a conflictului în regiune.

  • La începutul anului viitor în Moldova urmează să sosească un grup de experți ai Comisiei Europene care vor evalua starea sectorului electroenergetic al republicii și posibilitățile de interconexiune energetică a Moldovei cu sistemele energetice ale țărilor vecine: România și Ucraina. Experții Comisiei Europene urmează să examineze starea liniilor de înaltă tensiune Bălți-Suceava și Gotești-Fălciu, precum și să estimeze posibilitățile de construcție a liniei de înaltă tensiune de 330 KV Bălți-Novodnestrovsk (Ucraina), prin care Moldova dorește să majoreze capacitatea de import a energiei electrice din Ucraina.

Republica Moldova - OSCE

  • Ministrul moldovean al Afacerilor Externe și Integrării Europene a declarat că poziția Rusiei la summitul OSCE de la Ljubljana "prejudiciază autoritatea și imaginea organizației". Exprimîndu-și regretul în legătură cu eșecul adoptării unei declarații despre Moldova, Andrei Stratan a afirmat că democratizarea și demilitarizarea regiunii transnistrene sînt condiții indispensabile pentru soluționarea problemei și de aceea trupele ruse trebuie să fie evacuate necondiționat. În context, șeful diplomației moldovenești a cerut organizarea unei inspecții internaționale a depozitelor de muniții ruse aflate pe teritoriul de est al Republicii Moldova și monitorizarea complexului militar-industrial din regiunea transnistreană.

  • Regretul în legătură cu eșecul adoptării la summitul OSCE a unui document referitor la Moldova a fost exprimat de UE, NATO, SUA și România. Delegațiile Marii Britanii, Finlandei, Ungariei, Sloveniei, Țărilor Baltice, Azerbaidjanului, Bulgariei, Danemarcei, Islandei și Suediei au susținut poziția Chișinăului în problema transnistreană. Discursul delegației Ucrainei nu a abordat tema prezenței militare ilegale a Rusiei pe teritoriul Republicii Moldova.

Republica Moldova - România

  • În cadrul vizitei întreprinse în capitala României cu ocazia lansării festivalului vinului moldovenesc, Vladimir Voronin a discutat cu Traian Băsescu mai multe aspecte ale colaborării bilaterale și pe plan internațional. Teme aparte a discuțiilor au constituit reglementarea conflictului transnistrean, instituirea monitorizării internaționale a frontierei moldo-ucrainene, reluarea tratativelor în problema transnistreană în format extins. Părțile au căzut de acord că acțiunile întreprinse în domeniu încă "nu s-au soldat cu progrese vădite". Băsescu l-a asigurat pe Voronin de sprijinul integral al României, inclusiv în soluționarea dificultăților legate de creșterea excesivă a prețurilor la gaze și energia electrică.

  • Exporturile de vinuri ale Republicii Moldova în România au crescut de cca 3 ori în anul 2005 față de perioada similară de anul trecut. În primele zece luni în România au fost efectuate livrări de cca 900 mii USD (în anul 2004 livrările au constituit cca 295 mii USD). Autoritățile Moldovei speră ca în următorii doi ani să majoreze considerabil exportul de vinuri în țara vecină, astfel ca ea să ocupe al doilea loc după Federația Rusă în lista importatorilor de vinuri moldovenești.

Republica Moldova - Federația Rusă

  • Federația Rusă consideră "ilegală și contraproductivă" corelarea ratificării Tratatului adaptat privind Forțele Armate Convenționale în Europa cu îndeplinirea angajamentelor asumate de Rusia la summitul OSCE de la Istambul (1999). În opinia unor oficiali ai departamentului rus de externe, înțelegerile ruso-georgiene și ruso-moldovenești cu privire la evacuarea munițiilor și retragerea bazelor militare rusești de pe teritoriul acestor țări "au caracter bilateral și nu generează nici un fel de obligațiuni din partea Rusiei față de țările terțe".

  • Republica Moldova va susține aderarea Ucrainei la Organizația Mondială a Comerțului, în timp ce negocierile cu Federația Rusă "vor fi continuate". Oficialii de la Ministerul Economiei și Comerțului au declarat că Republica Moldova negociază activ cu Federația Rusă, consultările fiind purtate "pe probleme de ordin comercial-economic", în special, referitoare la "perceperea taxelor indirecte la export după principiul țării de destinație".

  • Autoritățile rusești sînt decise să majoreze prețul la gazele naturale livrate Moldovei. Deși nu este stabilit încă un preț final, în cadrul vizitei efectuate de delegația guvernamentală moldovenească la Moscova s-a convenit că prețul va fi adaptat celui mediu european, ceea ce ar însemna o creștere dublă față de cel practicat în prezent. În calitate de motive oficiale ale majorării sînt invocate pretexte "de ordin economic", însă majoritatea experților și opinia publică este convinsă de existența componentei politice a măsurii preconizate. Între timp, se pare că autoritățile Moldovei au solicitat unor organisme internaționale sprijin pentru diminuarea impactului aplicării noilor prețuri la resurse energetice și în calitate de răspuns, reprezentanții Fondului Monetar Internațional (FMI) au declarat că este posibilă acordarea unor ajutoare financiare Moldovei. Aceste ajutoare ar putea fi cordate Băncii Naționale a Moldovei, dar numai după o analiză a balanței comerciale și de plăți.

Moldova în lume

În cadrul interviului acordat unei publicații de la Chișinău, Claudia Nolte, autoarea unei rezoluții referitoare la Republica Moldova adoptată în unanimitate de Bundestagul german în anul 2004 și cu rezonanță pozitivă pe plan european, a făcut o serie de aprecieri referitoare la situația din țara noastră. În opinia deputatului german, democrația în Moldova nu este încă "veritabilă", deoarece libertățile fundamentale și independența justiției nu sînt asigurate pe deplin, independența mass-mediei publice este doar formală, iar cultura democratică are un nivel insuficient. Nolte vede soluționarea problemelor Moldovei prin restructurarea și modernizarea serviciilor publice, educarea unei noi generații de politicieni care să se conducă de regulile democrației acceptate de europeni.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

O încrengătură a "evoluției oranj"?
Igor Boțan, 21 decembrie 2005

Anul 2006 va fi, fără îndoială, anul manifestării consecințelor "monetizării" relațiilor Federației Ruse cu statele CSI»»»


Gazul vine de la Est
Iurie Gotișan, 21 decembrie 2005

Scumpirea gazelor naturale ar putea extrem de rapid să năruiască mitul despre "economia de succes" a Moldovei»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect