ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. IV, nr. 65, 20 decembrie 2005 - 15 ianuarie 2006

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri

Parlamentul a decis realegerea Alei Popescu în funcția de Președinte al Curții de Conturi și a desemnat o nouă componență a organului suprem de control financiar, în conformitate cu reglementările modificate ale Legii privind Curtea de Conturi, care stabilesc că 3 membri sînt reprezentanți ai majorității parlamentare și 4 membri - reprezentanți ai opoziției parlamentare. În noua componență și-au păstrat mandatele încă doi foști membri ai Curții - Cojocari Gheorghe și Cibotaru Mihai, desemnați de fracțiunea majoritară. Vicepreședinte a Curții este aleasă Elizaveta Foca (desemnată de fracțiunea PPCD), iar în celelalte funcții au fost numiți Anatolie Ghilaș (la propunerea fracțiunii PDM, la momentul numirii - director al oficiului cadastral Chișinău), Andrei Groza (la propunerea fracțiunii PPCD, șef de catedră la Facultatea de drept a ULIM, candidat în alegerile parlamentare din 2005) și Sergiu Guja (la propunerea AMN, în perioada 1999-2000 - membru al Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare).

1.2. Acte legislative

  • Legea privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul bugetar și a salariilor pentru persoanele cu funcții de demnitate publică. Legea prevede unificarea într-un singur document a salariilor de bază și a indemnizaților care se achită din contul bugetului de stat, precum și majorarea graduală a salariilor pentru anumite categorii de angajați conform etapelor temporale expres stabilite.

  • Concepția privind cooperarea dintre Parlamentul Republicii Moldova și societatea civila. Concepția are menirea de a stabili principiile și mecanismul general de interacțiune între Parlament și reprezentanții societății civile, consultarea permanentă între aceste instituții. Hotărîrea de aprobare a Concepției stabilește obligativitatea plasării pe web-site-ul oficial al Parlamentului a tuturor proiectelor de acte legislative înregistrate corespunzător.

  • Legea pentru modificarea articolului 38 din Legea nr.137-XIV din 17 septembrie 1998 cu privire la energia electrică. Conform documentului, liberalizarea pieței energiei electrice în Moldova se va efectua treptat, pe etape stabilite de Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, liberalizare coordonată de Guvern în perioada de pînă la 1 iulie 2007.

  • Hotărîrea privind rezultatele controlului efectuat asupra situației preveniților ținuți în stare de arest în izolatorul de urmărire penală nr. 13, ale căror dosare se află pe rol în instanțele judecătorești. Comisia parlamentară specială care a efectuat controlul respectiv a constatat cazuri de încălcare a legislației în vigoare și de violare a drepturilor și libertăților omului. Deputații au stabilit că situația creată este determinată în majoritatea cazurilor "de nerespectarea de către instanțele judecătorești a legislației în vigoare privind examinarea în termene rezonabile a cauzelor penale", precum și de "lipsa unui control riguros din partea instanțelor și autorităților competente". În hotărîrea Parlamentului adoptată după ședință secretă se mai constată că activitatea Ministerului Justiției în domeniul asigurării condițiilor de detenție "nu corespunde cerințelor legislației în vigoare", iar Consiliului Superior al Magistraturii i se solicită "efectuarea unor controale asupra examinării dosarelor preveniților ținuți în stare de arest în izolatorul de urmărire penală".

1.3. Declarații

Președintele Parlamentului a declarat că în sesiunea de primăvară a Parlamentului va fi elaborată și adoptată "în prima lectură" o nouă lege a audiovizualului, lege care va fi expusă spre dezbateri publice și ulterior expertizată de Consiliul Europei. Menționăm că Programul calendaristic al acțiunilor legislative pentru respectarea obligațiilor și angajamentelor față de Consiliul Europei (adoptat prin Hotărîrea Parlamentului Nr.284 din 11.11.2005) prevede: - definitivarea proiectelor de legi pentru modificarea și completarea Legii audiovizualului și a Legii privind Compania "Teleradio-Moldova" pînă la finele anului 2005; - expertizarea de către CE a proiectelor respective în perioada ianuarie-martie 2006; - adoptarea legilor respective în perioada iunie-iulie 2006. La 21 decembrie 2005 un grup de deputați reprezentînd fracțiunea PCRM și pe cea a PPCD au înaintat în calitate de inițiativă legislativă proiectul Codului audiovizualului, însă acest document nu a fost dat publicității, deocamdată.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri

Guvernul a propus numirea doamnei Larisa Miculeț în funcția de Ambasador al Republicii Moldova în Israel, iar la 28 decembrie 2005 Președintele țării a semnat decretul respectiv. Larisa Miculeț are studii juridice superioare. A activat în organele procuraturii începînd cu 1979. Din anul 2001 a exercitat funcția de reprezentant al Moldovei în Inițiativa Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est (domeniul combaterii criminalității organizate). În anul 2001 a candidat la funcția de deputat în Parlament pe listele blocului electoral "Alianța Braghiș".

În prezent rămîn vacante funcțiile de ambasador al Republicii Moldova în România și cea de Reprezentant permanent al Republicii Moldova pe lîngă oficiul ONU de la Geneva (Confederația Elvețiană).

2.2. Hotărîri

  • Hotărîrea pentru aprobarea Planului de activitate a Guvernului pe trimestrul I al anului 2006. Documentul prevede:

    • aprobarea în perioada de referință a cîtorva programe și strategii naționale (în domeniile învățămîntului, a politicii investiționale de stat, a comunicațiilor electronice etc.);
    • elaborarea unor proiecte de acte legislative (privind întreprinderile mici și mijlocii, privind medierea în cauzele civile, privind susținerea dezvoltării regionale, privind securitatea generală a produselor);
    • adoptarea unor proiecte de acte normative (privind expertiza tehnică în construcții, Cadastrul funciar al statului, regulamentul-tip al instituțiilor de învățămînt superior și de cercetare științifică, Regulamentul privind activitatea personalului diplomatic responsabil de relațiile comercial-economice);
    • analiza activității în anumite domenii (negocierile multilaterale din cadrul OMC, implementarea strategiei de promovare a exporturilor, implementarea SCERS, a Planului de acțiuni RM-UE, cooperarea cu Consiliul Europei etc.).

  • Hotărîrea cu privire la aprobarea Strategiei de reformă a administrației publice centrale în Republica Moldova. Strategia conține mai multe capitole referitoare la: cadrul conceptual al reformei; principiile reformei administrației publice; scopul, obiectivele și subiectivele reformei; componentele reformei; rezultatele scontate; eventualele riscuri la implementarea reformei administrației publice centrale; monitorizarea implementării. Concomitent a fost aprobat și Planul de implementare a Strategiei, care conține obiectivele trasate, acțiunile preconizate, autoritățile publice responsabile și termenele de realizare. Informația subiecților implicați referitor executarea planului de implementare a Strategiei urmează a fi prezentată trimestrial Unității de coordonare a reformei.

  • Hotărîrea privind majorarea salariilor pentru cadrele didactice și angajații din unitățile sferei sociale. Decizia prevede majorarea de la 1 decembrie 2005 a salariilor de funcție a cadrelor didactice (cu 40%), ale personalului din instituțiile de învățămînt preșcolar și general, din unitățile sanitare, de asistență socială, știință, artă, sport și din alte unități bugetare (în medie cu 20-60%), ale militarilor (de la 1 ianuarie, cu 30%). Noile majorări nu vor fi aplicabile personalului de specialitate subordonat Parlamentului, Guvernului și Președintelui, nici în privința judecătorilor și procurorilor. Hotărîrea a fost adoptată din cauza tărăgănării intrării în vigoare a noii legi privind salariile din sectorul bugetar și ca urmare a presiunilor exercitate de angajații din învățămînt care amenințau cu declanșarea unor greve. Chiar și după adoptarea respectivei decizii, profesorii din mai multe raioane au declarat că majorarea nu va ameliora situația și că este necesară stabilirea unui sistem de indexare a salariilor în dependență de creșterea minimului de existență.

  • Hotărîrea privind aprobarea proiectului de lege pentru modificarea Legii cu privire la modul de introducere și scoatere a bunurilor de pe teritoriul Republicii Moldova de către persoane fizice. Guvernul propune să se permită cetățenilor scoaterea din Republica Moldova a sumelor de pînă la 10 mii Euro fără permisiunea Băncii Naționale a Moldovei, precum și să se permită introducerea valutei în Republica Moldova fără careva limitări. În același timp, în legislație se păstrează prevederea actuală despre obligativitatea declarării verbale la vamă a sumelor de valută introduse în țară, în cazul că valoarea acestora nu depășește 200 Euro, precum și a declarării scrise, în cazul că suma introdusă depășește valoarea indicată. În situația cînd cetățenii nu declară valuta la intrarea în țară, sînt atestate multiple cazuri de întocmire a unor cauze penale, invocîndu-se comiterea infracțiunii prevăzute de articolul 248 al Codului penal - Contrabanda (se pedepsește cu amendă în mărime de la 150 la 300 unități convenționale sau cu închisoare de pînă la 2 ani, iar persoana juridică se pedepsește cu amendă în mărime de la 1000 la 3000 unități convenționale cu privarea de dreptul de a exercita o anumită activitate).

  • Hotărîre cu privire la activitatea Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției întru realizarea Planului de acțiuni pentru implementarea Strategiei naționale de prevenire și combatere a corupției. Executivul a stabilit că în 10 luni ale anului 2005 Centrul a pornit 500 de cauze penale, dintre care 316 (63%) se referă la infracțiuni de corupție și 151 (30%) - la delicte economico-financiare, prejudiciul estimat în cauzele penale pornite constituind cca 251 milioane lei (19,5 milioane USD). Decizia guvernamentală nu conține date despre numărul de dosare trimise în judecată și nici despre cele examinate de instanțele judecătorești, soluțiile emise în aceste cauze, dar unele date atestă că în bugetul 2005 au fost acumulați grație măsurilor întreprinse de CCCEC peste 30 milioane lei. În același timp, Guvernul a constatat necesitatea intensificării în continuare a acțiunilor de prevenire și combatere a corupției, ridicării responsabilității instituțiilor administrației publice în implementarea Strategiei naționale de prevenire și combatere a corupției, sporirii gradului de transparență în activitatea acestora, inclusiv în relațiile cu mass-media. Centrului i s-a cerut să intensifice activitățile de depistare a faptelor de corupție săvîrșite de persoanele cu funcții de conducere, precum și să implementeze un sistem complex de acțiuni de colaborare cu organizațiile nonguvernamentale și alte grupuri reprezentative ale societății civile pentru ridicarea nivelului de educație anticorupție a populației.

  • Hotărîre cu privire la aprobarea Programului de alimentare cu apă și de canalizare a localităților din Republica Moldova pînă în anul 2015. Hotărîrea este adoptată în scopul restabilirii și dezvoltării sistemelor de alimentare cu apă potabilă și de canalizare, prestării unor servicii de bună calitate consumatorilor, soluționării problemelor ce țin de utilizarea rațională și păstrarea resurselor acvatice. Programul respectiv conține estimări ale stării actuale a sistemelor de instalații de alimentare cu apă, a rezervelor de exploatare a apelor subterane și calitatea lor, precum și a volumului lucrărilor de modernizare și dezvoltare necesare. Sumele necesare pentru realizarea Programului sînt estimate la peste 5 miliarde de lei (circa 390 milioane dolari SUA).

  • Hotărîrea privind aprobarea proiectului legii cu privire la principiile și mecanismul de reglementare a activității de întreprinzător. Proiectul aprobat de Guvern propune instituirea unor reglementări noi în domeniul reglementării activității antreprenoriale, astfel încît numai Parlamentul și Guvernul să poată stabili reglementări pentru întreprinzători. Alte autorități administrative care vor avea nevoie de noi reglementări, vor fi nevoite să le elaboreze și să le prezinte spre aprobare Guvernului. În acest fel se contează a institui reglementări stabile și transparente pentru domeniul business-ului, a limita interesele departamentale care adesea conduc spre crearea unor obstacole inutile în activitatea întreprinzătorilor. Același proiect mai propune instituirea unor interdicții pentru efectuarea controalelor abuzive ale activității economice, stabilind că nimeni nu poate fi controlat în afară de cazurile în care există fapte ce întrunesc elemente ale unei infracțiuni sau contravenții administrative. Noua lege are menirea de a continua și aprofunda procesul de liberalizare și dereglementare, inițiat prin așa-numita "Lege a ghilotinei", scopul final urmărit de autorități fiind stimularea inițiativei private în business și implicit, contribuirea pe această cale la majorarea numărului de angajați, extinderea bazei economice impozabile.

  • Hotărîrea de aprobare a proiectului de lege pentru modificarea Legii cu privire la patenta de întreprinzător. Guvernul propune reducerea cu 30% a prețului patentelor de întreprinzător, cu condiția că deținătorii acestora vor plăti individual cotele de asigurări sociale de stat. În prezent taxele lunare pe care sînt obligați să le achite deținătorii de patentă de întreprinzător din municipiul Chișinău constituie între 30 și 600 lei, în localitățile rurale acestea fiind de două ori mai reduse. Aceste taxe lunare unice pentru patentă includ în sine: impozitul pe venit, impozitul pentru folosirea resurselor naturale, taxa pentru amplasarea unităților comerciale, taxa pentru amenajarea teritoriului, taxa pentru dreptul de a presta servicii la transportarea călătorilor, precum și defalcările în bugetul asigurărilor sociale de stat. Mai mulți experți estimează că veniturile încasate de deținătorii de patentă depășesc cu mult taxele achitate și în acest fel la bugetul asigurărilor sociale se acumulează o parte infimă din venitul real obținut, spre deosebire de impozitul obținut din salariu sau altă activitate antreprenorială decît cea pe bază de patentă. Avînd în vedere faptul că actualmente sistemul asigurării sociale practicat în Republica Moldova este bazat încă pe solidaritatea contribuțiilor, ideea promovată de Guvern pare a avea la bază scopuri destul de pragmatice - deși este anunțată ca o facilitate, în realitate măsura respectivă se poate transforma într-o povară mai mare pentru plătitor.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

  • Primul-ministru Vasile Tarlev a dispus crearea unui Consiliu Coordonator pentru monitorizarea activităților de elaborare și implementare a proiectelor de utilizare a resurselor regenerabile, consiliu care va fi condus de Gheorghe Duca, Președintele Academiei de Științe a Moldovei. Activitățile preconizate presupun identificarea surselor alternative de energie prin valorificarea potențialului tehnic al resurselor regenerabile de origine solară, biomasă, eoliană și hidro, alegîndu-se proiectele ce vor avea grad înalt de performanță tehnică și raport optimal între cheltuieli și beneficiu. Consiliul va avea și sarcina elaborării, promovării și implementării proiectelor de producere a combustibilului de origine vegetală (din rapiță, sorg zaharat) pentru motoarele cu ardere internă.

  • Convocat în ședință de totalizare, Consiliul Economic ce activează pe lîngă Primul-ministru a făcut un bilanț al activității anuale. Organul consultativ respectiv a avizat peste 250 proiecte de hotărîri și inițiative ale Guvernului în domeniul activității economice, a inițiat desfășurarea Forului oamenilor de afaceri în cadrul căruia puterea a dialogat cu reprezentanții business-ului autohton. Declarîndu-se mulțumit de activitatea Consiliului, Primul-ministru a solicitat membrilor acestuia elaborarea unui plan de acțiuni pentru lichidarea contrabandei și legalizarea economiei tenebre.

  • Guvernul a inițiat desfășurarea unui proiect-pilot în cîteva sectoare din republică pentru testarea noului mecanism de acordare a compensațiilor nominative, bazat pe principiul verificării gradului de necesitate în asistență socială. Proiectul ce va fi lansat de la 1 februarie 2006 în raioanele Soroca, Orhei și Leova, precum și în sectorul Rîșcani al municipiului Chișinău are drept scop determinarea metodei optime de acordare a ajutorului social persoanelor nevoiașe, prin testarea unor metode de stabilire a beneficiarilor de compensații nominative reieșind din evaluarea venitului global al familiei. Actualmente sistemul de asistenta sociala include mai multe tipuri de prestații bănești (13 la număr), majoritatea acordate în baza principiului de categorie, fără evaluarea veniturilor și stării materiale reale a familiilor beneficiare.

  • La 2 ianuarie 2006, după o ședință extraordinară în cadrul căreia a fost discutată situația de criză produsă în legătură cu sistarea livrărilor de gaze naturale din Federația Rusă, Guvernul a difuzat un comunicat de presă privind mersul negocierilor purtate de delegația RM cu Societatea pe acțiuni "Gazprom". În comunicat se menționează că în ultimele două luni ale anului 2005 Guvernul a încercat să negocieze cu factorii decizionali din Federația Rusă în scopul stabilirii prețului de piață la gazele naturale livrate Moldovei însă aceste negocieri au eșuat. Executivul menționează poziția pe care a ocupat-o în tratative, atenționînd asupra factorilor ce determină poziția Moldovei în cadrul respectiv: deținerea de către "Gazprom" a pachetului de control în S.A "Moldova-Gaz"; desfășurarea unei afaceri comune și achitarea integrală a consumului curent; acordarea de preferințe la perceperea TVA și a taxelor de arendă; achitarea de către Moldova a prețului de 80 dolari SUA pentru 1000 m3 încă din anul 1996. Guvernul concluzionează că problema prețului gazelor rusești este una motivată exclusiv politic (deviind în acest fel de la poziția în domeniu a președintelui Voronin), însă dorește să continue negocierile cu colegii ruși.

  • După ce de la 1 ianuarie 2006 majoritatea produselor farmaceutice au crescut în preț cu cca 8%, Vasile Tarlev a declarat că agenții economici "nu au temei pentru majorarea prețurilor la medicamente". În opinia Premierului, majorarea operată este speculativă și executivul va elabora mecanisme pentru controlul calității acestor produse precum și pentru reglementarea modului de formare a prețurilor la ele. În același timp, importatorii și producătorii de medicamente motivează majorările operate prin introducerea de la începutul anului 2006 a TVA de 8% la produsele farmaceutice comercializate și la materia primă importată pentru producerea lor în Republica Moldova. Asupra iminenței scumpirilor s-a indicat și la momentul examinării în Parlament a legilor respective, însă executivul a argumentat necesitatea introducerii TVA prin sporirea evidenței, afirmînd totodată că măsurile întreprinse de autorități nu vor admite majorarea prețurilor în legătură cu creșterea TVA.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

La 22 decembrie 2005 Președintele Republicii Moldova a semnat Decretul privind constituirea Comisiei pentru elaborarea Concepției securității naționale a Republicii Moldova, în fruntea căruia s-a autodesemnat. Din comisie mai fac parte reprezentanți ai Parlamentului și Guvernului, ai instituțiilor științifice și ai societății civile. Concepția securității naționale urmează a fi elaborată pînă la 1 martie 2006 și ulterior trebuie să fie aprobată de Parlament.

Tot prin decret prezidențial a fost constituită o Comisie națională pentru elaborarea Concepției politicii externe a Republicii Moldova, în fruntea căreia se va afla Andrei Stratan, viceprim-ministru, ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene. În componența comisiei care trebuie să elaboreze Concepția pînă la 1 martie 2006, au intrat responsabili de la Guvern, Parlament, precum și reprezentanții ai acelorași instituții științifice, de învățămînt și ai societății civile care vor trebui să elaboreze Concepția securității naționale.

3.2. Ședințe. Declarații

Conferința anuală de presă

În cadrul unei conferințe de presă consacrate activității în anul 2005, Președintele Moldovei a efectuat trecerea în revistă a principalelor evenimente și a expus poziția sa asupra unor probleme aflate în atenția opiniei publice din țară și de peste hotare. Principalul eveniment de anvergură a anului 2005 pentru Moldova l-a constituit, în opinia lui Vladimir Voronin, semnarea în luna februarie a Planului de acțiuni RM-UE, plan care a imprimat un anumit vector tuturor proceselor ulterioare ce s-a derulat în țara noastră: alegerile parlamentare; formarea unei "noi majorități a partidelor pro-europene în organul legislativ"; conlucrarea activă între putere și opoziție; abordarea "principial nouă" a sarcinilor legate de reglementarea problemei transnistrene.

Vladimir Voronin a mai declarat că autoritățile vor continua procesul de "debirocratizare și liberalizare a economiei", combaterea corupției și economiei tenebre și în calitate de elemente esențiale în acest scop sînt văzute: reforma administrației publice (reducerea aparatului de stat și diminuarea atribuțiilor funcționarilor, "mutarea tuturor ministerelor într-o singură clădire"); trecerea la etapa a doua de implementare a "legii ghilotinei", extinzînd-o și asupra actelor emise de autoritățile locale; promovarea unei legi privind amnistierea capitalului persoanelor juridice; modernizarea funcțiilor Centrului de Combatere a Crimelor Economice și Corupției, astfel ca acesta "să vegheze principiile liberale ale economiei moldovenești" și să exercite supraveghere asupra activității în domeniu a funcționarilor de stat.

În planul politicii externe în calitate de realizări principale au fost remarcate "ameliorarea cardinală" a relațiilor Moldovei cu România și Ucraina, speranța că aceste relații vor evolua și Ucraina va susține plenar autoritățile Moldovei în soluționarea diferendului transnistrean, iar cu România se va reuși semnarea Tratatului de bază și a celui cu privire la frontieră. Referindu-se la relația cu Federația Rusă, Voronin a declarat că speră a se reuși eliminarea "deficitului de sinceritate și depășirea barierei dezinformării, care a fost ridicată în mod artificial de anumite structuri".

Aprecierea activității Guvernului

Participînd la ședința finală a Guvernului din anul 2005 șeful statului a apreciat pozitiv activitatea executivului, deoarece cele mai ambițioase scopuri au fost atinse. Printre aceste scopuri Vladimir Voronin a indicat:

  • progresele pe direcția reintegrării țării (monitorizarea internațională a frontierei moldo ucrainene, extinderea formatului de negocieri, abordarea problemei transnistrene la importante tribune internaționale);
  • realizările în direcția integrării europene (implementarea Planului de Acțiuni RM - UE; acceptarea Moldovei în Sistemul Generalizat de Preferințe (GSP+) ș.a.);
  • progresele economice (creșterea cu 8,6% a PIB; rezultatele pozitive ale implementării medicinii prin asigurări, creșterea veniturilor populației);
  • realizarea consensului politic în cadrul parlamentului, care contribuie la "conlucrarea eficientă dintre Președinție, Legislativ și Executiv.

Soluții parțiale în problema livrării gazelor naturale

La 15 ianuarie 2006 șeful statului a convocat o nouă ședință consacrată securității energetice a țării, cu participarea Președintelui Parlamentului, a Prim-ministrului și reprezentanților Guvernului. La ședință Vladimir Voronin a subliniat în special necesitatea unei soluții acceptabile pentru livrarea gazelor naturale în Republica Moldova "bazate pe două poziții: prețul acceptabil și transparența schemei propriu-zise de livrare a gazelor".

A doua zi după ședința respectivă, delegația moldovenească s-a deplasat la Moscova, unde a ajuns la înțelegere cu Compania "Gazprom". Astfel, conform unei înțelegeri temporare, în primul trimestru al anului 2006 gazele naturale rusești vor fi livrate către Moldova la prețul de 110 dolari pentru 1000 metri cubi. Comentînd situația respectivă, Vladimir Voronin a subliniat importanța menținerii unor relații contractuale directe cu "Gazprom", considerînd că "este corect să cumpărăm gaze naturale numai de la acei care le produc".

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    Inflația pentru 2005 s-a încadrat în limitele prognozate de guvern

    Rata inflației a constituit în luna decembrie 2005 1,4%, iar cumulativ pentru anul 2005 inflația a fost de 10%, valoare care s-a încadrat și în limitele prognozate de Guvern și BNM. În ultima lună a anului trecut indicele prețului de consum (IPC) la produsele alimentare a crescut cu 2,3%, la produsele nealimentare IPC a crescut cu 1,1%, iar tarifele la utilitățile prestate populației s-au majorat cu 0,4%. Pe parcursul anului 2005 comparativ cu decembrie 2004 IPC la produsele alimentare a crescut cu 8,7%, prețurile la mărfurile nealimentare au crescut în medie cu 14,9%, iar tarifele la servicii s-au majorat cu 6,6%.

    Guvernul estimează pentru anul 2006 o inflație de 10%, la același nivel ca și în anul trecut. Datorită influxului puternic de valută străină pe piața internă care are capacități limitate de absorbție, BNM va trebui să-și sterilizeze intervențiile sale pe piața valutară pentru a evita creșterea presiunilor inflaționiste care s-ar propaga prin agregatele monetare aflate în creștere.

    De fapt inflația în Moldova în general nu are un caracter monetar, fiind generată în principal de factori nemonetari, iar în 2006 aceștia s-ar putea manifesta prin majorarea prețurilor mondiale la petrol, a unor tarife la serviciile administrativ reglementate, creșterea puterii de cumpărare a populației - influențată de majorarea salariilor, pensiilor și a remitențelor din străinătate.

2. Sistemul financiar-bancar

    Rezervele valutare ale BNM au depășit valoarea de 600 milioane USD...

    Activele oficiale de rezervă ale BNM au atins la acest început de an nivelul de 601,02 milioane USD. De regulă, Banca Națională își planifică politica monetar-valutară anuală să mențină rezervele valutare la un nivel acceptabil pentru acoperirea a cel puțin 3 luni de import. Rezervele valutare ale BNM au crescut de peste 2 ori, de la 268,5 milioane USD la sfîrșitul anului 2002 pînă la 601,02 la începutul lui 2006.

    Potrivit situației de la sfîrșitul anului 2005, în structura rezervelor de valută convertibilă cea mai mare cota revine disponibilităților și plasărilor la termen - cca 394 milioane USD, dintre care în băncile cu oficiile în străinătate - 289,24 milioane USD, în alte bănci centrale, la BRI și FMI - cca 105 milioane USD. O altă parte din rezervele valutare este ținută sub formă de hîrtii de valoare - 203,4 milioane USD.

    Banca Națională a Moldovei mai completează rezervele valutare în mare parte din procurările de valută de pe piața internă, ca urmare a intrărilor masive de valuta străină de peste hotare, dar și din profiturile obținute ca urmare a plasamentelor făcute.

    ...iar activele sistemului bancar pentru 2005 s-ar putea ușor situa la cca 1,4 miliarde USD

    Activele totale ale sistemului bancar din Moldova au crescut cu 26,4% în cele 11 luni ale 2005 raportate la situația de 31 decembrie 2004. Valoarea acestui indicator era la 30 noiembrie 2005 de cca 16,81 miliarde lei (1,31 miliarde USD). Statistica BNM mai arată că la situația din 30 noiembrie 2005 rentabilitatea activelor (RA) pe sistemul bancar constituia 3,31%, iar rentabilitatea capitalului (RC) - 18%.

3. Comerțul extern

    ...în același timp, deficitul comercial va avea un nivel record pentru 2005 (cca 1,2 mlrd. USD)

    Deficitul comercial al Moldovei, după 11 luni ale 2005, este mai mare decît nivelul estimat de Guvern pentru întreg anul și a atins o cifră record pentru ultimii 15 ani - 1055 milioane USD. Valoarea deficitului comercial a depășit cu cca 71 milioane USD volumul total al exporturilor. Biroul Național de Statistică arată că în ianuarie-noiembrie 2005 au fost importate mărfuri în valoare de cca 2,4 miliarde USD, în timp ce exporturile au fost de cca 985 milioane USD.

    Guvernul nu reușește deocamdată să întreprindă acțiuni eficiente de natură să descurajeze creșterea deficitului. În 11 luni exporturile au crescut cu 11%, în timp ce importurile s-au majorat într-un ritm galopant, respectiv 30,1%. Creșterea consumului intern, stimulat de remitențele valutare de peste hotare, este una din cauzele creșterii masive a importurilor.

    Deficitul comercial al Moldovei în comerțul exterior cu țările CSI este de 308,8 milioane USD, cu țările Uniunii Europene - 369,6 milioane USD, cu țările Europei Centrale și de Est - cca 156 milioane USD, iar cu alte țări - 220,7 milioane USD. Guvernul prognozează pentru anul 2006 o creștere a exporturilor cu 13%, iar a importurilor cu 11%.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Belgia a preluat președinția OSCE pentru 2006

Conflictele înghețate din fosta URSS și crima organizată vor fi prioritățile președinției belgiene a OSCE în 2006, a declarat ministrul belgian de Externe, Karel De Gucht, în cadrul ședinței Consiliului Permanent al OSCE din 12 ianuarie. Ministrul de Gucht și-a exprimat speranța ca anul 2006 va fi unul al "noilor oportunități" în problema conflictelor înghețate și a chemat la reluarea negocierilor în problema transnistreană, potrivit unui comunicat de presă al OSCE. În același timp, publicația electronică Regnum.ru, făcînd referință la un interviu acordat de ministrul de Gucht la 11 ianuarie BBC, l-a citat pe acesta declarînd că există puține șanse ca conflictul transnistrean să fie soluționat în 2006.

De Gucht își va concentra atenția asupra problemei prezenței militare ruse în regiune, dar consideră ineficientă reluarea discuțiilor cu privire la retragerea trupelor și munițiilor ruse din regiune potrivit rezoluțiilor Summit-ului OSCE de la Istanbul din 1999. Potrivit Regnum.ru, ministrul de Gucht a discutat deja problema statutului acestora în regiune cu ministrul rus de Externe, care s-a arătat deschis pentru discuții. În același timp, Gucht a declarat că unul din "factorii care complică situația" este poziția Moldovei, care insistă asupra modelului statului unitar, și s-a arătat înclinat să susțină ideea federalizării Moldovei, mai transmite Regnum.ru cu referință la BBC.

"Sovietul Suprem" de la Tiraspol și-a început activitatea

Evghenii Șevciuk va fi Speaker-ul noului "Soviet Suprem" transnistrean ales în scrutinul din 11 decembrie 2005. Șevciuk, liderul mișcării "Obnovlenie" sprijinită de businessul mare din regiune, a fost ales președinte al nou-alesului legislativ prin votul a 39 din 41 de "deputați" prezenți. Contracandidatul lui Șevciuc și Speaker al celor trei legislaturi anterioare, Grigori Maracuța, și-a retras candidatura în favoarea liderului mișcării care a acumulat cele mai multe voturi și pentru a da o "șansă de a se realiza tinerilor". Reamintim că în alegerile legislative din Transnistria din 11 decembrie 2005, alegeri nerecunoscute de către autoritățile moldovene și comunitatea internațională, mișcarea "Obnovlenie" a acumulat 23 din cele 43 de mandate de deputat în "Sovietul Suprem" de la Tiraspol.

Evghenii Șevciuk are 37 de ani și este considerat un asociat al Firmei "Șerif", cea mai mare corporație privată din Transnistria, al cărui angajat a fost înainte de a fi deputat și vice-speaker în legislativul precedent. Cunoscut ca autor al unui șir de inițiative legislative liberale, mai mulți observatori văd în Șevciuk liderul politic care ar reprezenta o alternativă actualei conduceri transnistrene, iar Președintele Voronin l-a numit candidatura cea mai de perspectivă în negocierile cu Moldova. În același timp, unul din ideologii regimului transnistrean, ofițerul "ministerului securității" de la Tiraspol, Dmitri Soin, a calificat conjunctura politică din actualul "Soviet Suprem" drept una al "consensului și compromisului" dintre principalele forțe politice ale Transnistriei, și care nu a justificat așteptările conducerii de la Chișinău ca noul "parlament" să fie un "focar al opoziției destructive".

Pe de altă parte, la 30 decembrie Premierul moldovean și cel ucrainean au semnat o Declarație comună cu privire la reglementarea tranzitului de mărfuri prin frontiera moldo-ucraineană. Potrivit acesteia, din 25 ianuarie vor intra în vigoare procedurile vamale unificate moldo-ucrainene, potrivit cărora prin frontiera moldo-ucraineană vor putea trece doar mărfurile însoțite de documente cu ștampilele vamale ale Republicii Moldova.

De rînd cu monitorizarea UE a frontierei moldo-ucrainene lansate la 1 decembrie 2005, această măsură ar putea cauza pierderi importante marilor întreprinderi transnistrene, și în special firmei "Șerif", care deține partea cea mai mare din operațiunile de import-export ale regiunii transnistrene. În situația în care existența conflictului nu mai devine avantajoasă pentru astfel de actori importanți, se prea poate ca politicienii care reprezintă interesele acestora să fie într-adevăr mai disponibili pentru identificarea unei soluții pentru conflictul transnistrean. cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Republica Moldova - Consiliul Europei

Un raport întocmit de secretariatul CE cu privire la colaborarea în domeniul armonizării legislației moldovenești cu normele comunitare constată un șir de deficiențe și un grad insuficient de transparență, foarte necesar în procesul respectiv. Autoritățile de la Strasbourg sînt îngrijorate în temei de situația independenței sistemului judecătoresc, calificarea magistraților și executarea deciziilor judiciare. Un capitol aparte al îngrijorărilor îl constituie situația din domeniul audiovizualului, transformarea Companiei "Teleradio-Moldova" într-o instituție publică autentică, situația reglementărilor în domeniul libertății conștiinței și religiei. De asemenea, experții europenei nu sînt satisfăcuți de mecanismul avizării proiectelor de acte legislative din domeniile de referință și de lipsa comunicărilor despre luarea în considerație a expertizei internaționale la adoptarea finală a mai multor legi.

Guvernul Republicii Moldova nu a contestat hotărîrea CEDO în dosarul "Șarban contra Moldovei" (emisă cu 3 luni în urmă), fapt care determină intrarea în vigoare a acesteia și executarea ei de către autoritățile de la Chișinău. Anterior Vladimir Șarban a fost eliberat din arest și arest la domiciliu, actualmente fiindu-i stabilită obligația de a nu părăsi localitatea de reședință.

Republica Moldova - Uniunea Europeană

La 3 ianuarie 2006 președinții Moldovei și al Ucrainei au semnat o declarație comună în adresa Uniunii Europene, prin care abordează problema livrării gazelor naturale de către Federația Rusă. Cei doi președinți au calificat acțiunile autorităților rusești ca "făcînd parte dintr-un scenariu de presiune și șantaj energetic, orientat spre subminarea dezvoltării economice a celor două țări", iar prețurile solicitate de "Gazprom" - "stabilite arbitrar". În declarație Uniunea Europeană este chemată să acorde sprijin celor două țări, în atingerea unor scopuri anume:

  • reluarea procesului de negocieri dintre Ucraina, Moldova și Federația Rusă cu antrenarea experților internaționali;
  • stabilirea unei perioade de tranziție acceptabile pentru părți în privința aplicării principiilor de piață în cadrul cooperării;
  • stabilirea prețului la gazele naturale rusești și a tarifelor pentru transportarea lor cu aplicarea metodelor europene de formare a prețurilor;
  • instituirea moratoriului asupra prețurilor la gaze și plății pentru tranzitarea lor pînă la încheierea negocierilor;
  • asigurarea tranzitării garantate a gazelor naturale rusești către consumatorii europeni în conformitate cu documentele bilaterale în vigoare.

Menționăm că președinția austriacă a UE a îndemnat deja autoritățile Moldovei "să reia cît mai grabnic negocierile cu Concernul "Gazprom" și să soluționeze problema livrării de gaze naturale din Federația Rusă", fără a declara însă o anumită participare în acest proces a autorităților comunitare.

Republica Moldova a fost inclusă în Sistemul General de Preferințe comerciale a UE (cunoscut sub numele "GSP+"). Acest fapt presupune anularea taxelor vamale și a cotelor de import la un șir de mărfuri provenite din Republica Moldova. În același timp, nu sînt anulate restricțiile și taxele la mai multe produse prioritare fabricate în Moldova, printre acestea fiind vinurile, un șir de produse agricole și conserve.

La preluarea președinției în cadrul UE, autoritățile Austriei au făcut un șir de declarații referitoare la perspectivele dezvoltării comunității, referindu-se tangențial și la situația Moldovei. Austria va acorda o atenție sporită țărilor din zona balcanică care încă nu au acces în UE, dar această țară este una din cele mai sceptice referitor la procesul extinderii, mai mulți austrieci consierînd că o serie din problemele lor, inclusiv șomajul, decurg din aderarea mai multor țări la UE". Președintele Austriei a afirmat în mass-media că "exclude posibilitatea primirii Republicii Moldova, alături de Ucraina și Belarus, în componența Uniunii Europene".

Și ministrul de interne al Franței, Nicolas Sarkozy, referindu-se la perspectiva acceptarea Croației, Macedoniei și Ucrainei, a declarat că "ar trebui să nu se procedeze la nici o nouă extindere a UE atît timp cît nu au fost adoptate noile instituții".

Republica Moldova - Ucraina

Conform unei declarații comune a șefilor de executive de la Chișinău și Kiev, începînd cu 25 ianuarie 2006 tranzitul mărfurilor moldovenești la hotarul moldo-ucrainean va fi efectuat doar în baza specimenelor vamale ale Moldovei. Deciziile necesare în acest sens au fost adoptate cu mult timp în urmă de către Guvernul Moldovei, însă autoritățile ucrainene, deși le recunosc, continuă să admită prin teritoriul său exportul de mărfuri transnistrene, fără acte legale de proveniență și conformitate. Această practică continuă chiar și după începerea monitorizării hotarului moldo-ucrainean de către misiunea specializată a UE. Pentru a asigura implementarea noilor înțelegeri, Guvernul Republicii Moldova trebuie să perfecționeze mecanismul de export și import a producției de către subiecții economici din zona de est a republicii și să modifice deciziile sale anterioare în domeniu:

  1. Hotărîrea Nr. 1001 din 19.09.2001 despre declararea mărfurilor de către agenții economici din raioanele de est ale republicii Moldova (prevede scutirea de perceperea drepturilor de import a tuturor mărfurilor agenților economici producători din Transnistria, precum și perceperea unei taxe unice pentru procedurile vamale în mărime de 0,2%).

  2. Hotărîrea Nr. 815 din 02.08.2005 cu privire la regularizarea fluxurilor de mărfuri ce constituie obiectul activității de comerț exterior a Transnistriei (prevede ținerea de către Camera Înregistrării de Stat a evidenței agenților economici din Transnistria care efectuează operațiuni de import-export, după prezentarea unor acte și solicitări speciale, cu înregistrare provizorie în Registrul de Stat al Întreprinderilor, precum și perfectarea de către Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova a anumitor certificatele de origine numai pentru întreprinderile cu înregistrare permanentă la Camera Înregistrării de Stat.

Responsabili în domeniul energeticii de la Kiev au declarat că pînă la 20 ianuarie 2006 urmează a fi creată o companie mixtă care se va ocupa de livrarea gazelor, inclusiv și în Republica Moldova. Conform celor relatate de oficialul ucrainean, exporturile vor fi asigurate de o întreprindere mixtă creată de societatea ucraineană "Naftogaz" și compania "RosUkrEnergo". Necesitățile țării noastre sînt estimate la cca 3,4 miliarde m3, iar noua întreprindere ar putea asigura livrări în proporție de cca 2,5 miliarde m3, atît din gazul rusesc, cît și cel provenit din țările asiatice (Turkmenistan și Kazahstan).

Moldova în lume

Moldova a fost lipsită de dreptul la vot în Adunarea Generală a ONU, ca urmare a neachitării contribuțiilor financiare în bugetul organizației. Printre cele 20 de țări care nu și-au onorat angajamentele financiare față de ONU se numără Georgia și Tadjikistanul, însă aceste țări și-au reeșalonat datoriile și au păstrat astfel dreptul de vot. Oficiali de la Ministerul de externe și al integrării europene au declarat că pînă la finele lunii ianuarie Moldova va transfera suma restantă (cca 38 mii USD) și va recăpăta astfel dreptul de vot în Adunarea Generală a ONU.

Militari moldoveni în Irak

Cel de-al treilea contingent de militari format din 11 geniști ai Armatei Naționale a Moldovei, a plecat pe 13 ianuarie 2006 în Irak pentru participare la misiunea internațională post-conflict. Militarii moldoveni își exercită serviciul pe bază de contract și au acceptat benevol participarea în misiune. Aceasta presupune deminarea teritoriilor și dezamorsarea obiectelor explozibile.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Quo vadis?..
Igor Boțan, 17 ianuarie 2006

Ca urmare a alegerilor din Transnistria, trei grupări, mai mult sau mai puțin consolidate, sînt reprezentate în sovietul suprem al autoproclamatei republici nistrene»»»


Sinteze ale 2005 și incertitudinile financiare majore ale anului 2006
Ion Basiul, 17 ianuarie 2006

Inflația, cursul de schimb, dobînzile bancare și prețurile utilităților publice vor fi pentru 2006 indicatorii cu cel mai mare impact în economie»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect