ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. IV, nr. 67, 1-14 februarie 2006

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri. Remanieri

Comisia parlamentară pentru politică externă și integrare europeană a examinat propunerea ministerului de externe privind numirea Lidiei Guțu în funcția de ambasador al Republicii Moldova în România. Despre examinarea chestiunii date opinia publică a fost informată de deputatul Oleg Serebrian, președintele Partidului Social Liberal, membru al comisiei parlamentare sus-numite. Dacă Guvernul va înainta Președintelui Republicii Moldova candidatura Lidiei Guțu și șeful statului o va numi în funcția respectivă, mandatul de deputat deținut de ea va deveni vacant, iar următorul candidat din lista Blocului electoral "Moldova Democrată" este reprezentant al Partidului Democrat din Moldova, care probabil că se va alipi la fracțiunea respectivă din Parlament. De notat în context că ambasadorul Moldovei în România a fost rechemat din funcție în luna decembrie 2005 și în cadrul relațiilor bilaterale s-au constatat mai multe cazuri cînd funcția de ambasador a Moldovei era vacantă un timp îndelungat, în pofida menționării "priorității și caracterului special" al relațiilor dintre cele două țări.

În funcția de șef al Serviciului presă și imagine al Parlamentului a fost numit Alexandr Barbov, jurnalist specializat în tematică economică și politică, care a colaborat anterior cu "Pervâi kanal v Moldove", ziarul "Moldavschie Vedomosti" și alte publicații electronice. Motivele demisiei anteriorului său Alexandru Gîscă nu au fost enunțate.

1.2. Acte legislative

  • Legea privind asigurarea șanselor egale pentru femei și bărbați. Documentul instituie o serie de prevederi normative, măsuri administrative și organizaționale pentru asigurarea promovării în condiții egale a femeilor și bărbaților, excluderea discriminării pe motive de gen.

  • Legea cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar. Legea a fost adoptată încă la finele anului 2005, însă nu a fost promulgată de Președinție, care a expus o serie de obiecții și propuneri, pe care deputații le-au examinat și luat în considerație, total sau parțial, la examinarea finală a documentului.

  • Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la arenda în agricultură. Legea modifică prevederile referitoare la administrarea terenurilor agricole, stabilește condiții noi referitor la modul de transmitere în folosință a terenurilor comune.

  • Legea pentru modificarea unor acte legislative referitoare la distincțiile de stat. Respingînd propunerea Președintelui Republicii de a extinde alocațiile pentru deținătorii ordinelor "Ștefan cel Mare", Parlamentul și-a menținut votul anterior asupra legii în cauză, prin care au fost stabilite alocații lunare de 500 lei pentru pensionarii deținători ai distincțiilor sovietice "Erou al Muncii Socialiste", "Slavă Muncii" și a distincțiilor Moldovei "Ordinul Republicii".

  • Hotărîrea privind desemnarea componenței nominale a Comisiei interparlamentare de cooperare între Parlamentul Republicii Moldova și Adunarea Federală a Federației Ruse. În componența comisiei au intrat deputați din toate fracțiunile parlamentare și deputați independenți.

  • Hotărîrea privind instituirea Comisiei speciale pentru monitorizarea procesului de restituire a depunerilor bănești ale deponenților Băncii "Guineia" și Concernului "Intercapital". Comisia va prelua funcțiile unei comisii similare constituite în Parlamentul de legislatura a XV, care a contribuit la soluționarea parțială a cerințelor deponenților în instituțiile financiare nominalizate.

  • Legile pentru ratificarea unor acte internaționale. Parlamentul a ratificat Convenția privind salvgardarea patrimoniului cultural imaterial, Convenția pentru crearea Organizației Europene și Mediteraniene pentru protecția plantelor, Protocolul cu privire la încetarea acordurilor multilaterale încheiate în cadrul CSI etc.

1.3. Control parlamentar

Audieri

Ministrul Industriei și Infrastructurii a prezentat deputaților informația referitoare la situația din domeniul energetic. Vladimir Antosii a informat că indicatorii economici ai întreprinderilor din sectorul energetic sînt în ascendență, volumul producției înregistrînd o creștere de 5,2 % iar volumul vînzărilor nete s-a majorat cu 8% față de anul 2004. În anul 2005 au fost conectate la conductele de gaz 143 de localități, numărul total al acestora pe republică atingînd cifra de 614 unități. Pentru construcția conductelor magistrale din bugetul de stat în anul 2005 au fost alocate 250 milioane de lei. În calitate de prioritate a gazificării este stabilită construcția conductei magistrale Tocuz-Căinari-Mereni, care va asigura integral necesitățile suplimentare de gaze ale municipiului Chișinău, raioanelor Ialoveni și Căușeni. În calitate de surse energetice alternative sînt examinate proiecte de asigurare a energiei din resurse regenerabile (energie solară, pe bază de biomasă, energie eoliană), însă procentul maxim al acestora va fi foarte mic, nu va putea depăși cifra de 6 % din necesități.

Prețul pentru gazele naturale ce urmează a fi procurate din Federația Rusă după 1 aprilie 2006 nu este încă determinat, iar Guvernul încearcă să încheie contracte pentru livrarea gazelor din surse alternative, din Kazahstan și Turkmenistan. Reprezentanții opoziției parlamentare au solicitat informații despre iminența creșterii prețului pentru gazele naturale după 1 aprilie 2006, însă careva confirmări sau infirmări nu au fost făcute. De asemenea, a fost indicată necesitatea soluționării echitabile a problemei deținerii de către întreprinderea "Moldova-Gaz" a conductelor de gaze, care sînt construite cu aportul financiar al populației dar ulterior sînt trecute la balanța acestei întreprinderi.

Reprezentanții majorității parlamentare au menționat necesitatea urgentării construcției de stații electrice, precum și a unor sisteme de interconexiune cu Ucraina și România. De asemenea, a fost indicată necesitatea reluării livrărilor de energie electrică de la Centrala Cuciurgan. De notat în context că deputații fracțiunii parlamentare a PPCD au calificat acordul Guvernului privind tranzitarea curentului electric produs de Centrala de la Cuciurgan drept "complicitate economică cu regimul de la Tiraspol" și "încălcare a prevederilor legislației ce califică drept ilegală privatizarea de către autoritățile de la Tiraspol a patrimoniului statului". În replică, reprezentantul Guvernului a declarat că Republica Moldova ar putea obține de la transportul curentului electric produs la Centrala de la Cuciurgan un venit anual de 6-7 milioane dolari SUA.

Întrebări și interpelări

  • Președintele Parlamentului a adresat o interpelare ministrului Apărării, invocînd faptul că la Parlament s-au adresat diverse companii care s-au plîns că, pentru motive artificiale, nu au fost admiși la concursul desfășurat pentru comercializarea la licitație a unor terenuri aparținînd ministerului Apărării. Ministrului Apărării i s-a solicitat prezentarea unor informații la temă în cadrul ședinței plenare a Parlamentului.

  • Deputatul PPCD Gheorghe Susarenco a solicitat informații despre persoanele fizice care dețin acțiuni în capitalul S.A. "Moldova-Gaz". Cota acțiunilor respective constituie circa 1% din numărul total, însă valoarea financiară a acestor acțiuni este considerabilă.

  • Deputatul PDM Dumitru Ivanov a solicitat intervenția autorităților de resort pentru ca locuitorii raionului Ștefan-Vodă din satele de la frontiera moldo-ucraineană să poată recepționa programele televiziunii și radioului național. De asemenea, a fost solicitată informația despre interdicțiile introduse de autoritățile ucrainene pentru trecerea neimpozabilă de către locuitorii satelor din regiunea de frontieră a unor cantități mici de producție agricolă.

  • Deputatul Iurie Bolboceanu a solicitat Curții Supreme de Justiție și Procuraturii generale informații despre situația creată la centrul comercial "Gemenii", despre implicarea frauduloasă în activitatea și conflictele judiciare de la această societate a unor funcționari de înalt rang din Republica Moldova și Ucraina, precum și despre măsurile întreprinse de autorități pentru curmarea acțiunilor ilegale.

  • Deputatul AMN Veaceslav Untilă a solicitat Ministerului culturii și Procuraturii generale informații referitor la legalitatea demolării în august 2005 a clădirii "Conacului urban Theodosiu" amplasat în mun. Chișinău, pe bulevardul Ștefan cel Mare nr.160, în preajma Președinției RM. Monumentul de arhitectură respectiv a fost demolat fără a fi îndeplinite toate condițiile prevăzute de legislație în acest scop, precum și fără a fi exclus din Registrul monumentelor ocrotite de stat, prin hotărîre specială a Parlamentului. De notat că problema respectivă a fost abordată cu 4 luni în urmă, la primele ședințe ale Parlamentului din octombrie 2005, propunîndu-se formarea unei comisii parlamentare de anchetă, însă această propunere a fost respinsă de majoritatea parlamentară, care a considerat că sesizarea Procuraturii în acest caz este suficientă pentru elucidarea inițială a situației. Informația procuraturii asupra cazului nu este făcută publică pînă la acest moment.

  • Deputatul PCRM Valeri Garev a solicitat executivului implicare în examinarea unor cazuri de încălcare a legislației vamale de către o serie de agenți economici, fapte semnalate de un fost angajat al Serviciului vamal, determinat ulterior prin presiuni exercitate de conducerea vămii să se concedieze din funcție.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Remanieri

Guvernul a propus rechemarea lui Victor Borșevici din funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Populară Chineză. În timpul apropiat sînt preconizate modificări nominale în conducerea Reprezentanței Republicii Moldova la OSCE, precum și numirea conducătorilor misiunilor diplomatice ale Moldovei în Suedia și Cehia.

Guvernul a aprobat eliberarea din funcție a lui Adrian Fetescu, vicedirectorul Camerei de Licențiere. Motivul demisiei nu este enunțat.

2.2. Hotărîri

  • Hotărîrea pentru aprobarea proiectului de lege privind combaterea violenței în familie. Proiectul de lege în cauză propune instituirea reglementărilor menite să redreseze situația în domeniu, prin aplicarea unor interdicții față de persoana vinovată, inclusiv interzicerea de a se apropia de locul de muncă sau de trai a victimei și copiilor acesteia. Organele de drept urmează să țină evidență specială pentru cetățenii culpabili, să viziteze periodic victimele acestor acte și să le acorde asistența necesară. În opinia autorilor, implementarea legii ar permite elaborarea unui sistem statistic complex despre cazurile de violență în familie și ar permite autorităților să întreprindă măsuri adecvate pentru combaterea lui eficientă.

  • Hotărîrea despre aprobarea proiectului de lege privind scutirea de plată a unor importuri de utilaje. Guvernul a elaborat un proiect de lege care propune scutirea de plata TVA a utilajului și instalațiilor de epurare a apei, instalațiilor de degazare a biogazului folosite pentru reconstrucția capitală a Stației de epurare biologică din municipiul Chișinău. Sumele care nu vor fi încasate în buget ca urmare a acestor scutiri se estimează la circa 300 milioane lei (circa 23 milioane dolari SUA). De asemenea, Guvernul a stabilit lista unităților de utilaj tehnologic, echipamente și mijloace circulante în domeniul științei și inovării care vor fi importate în anul 2006 fără aplicarea taxelor vamale. Conform calculelor prealabile, pierderile bugetului de stat vor constitui circa 2,5 milioane lei (circa 193 mii dolari SUA).

  • Hotărîrea privind aprobarea proiectelor de legi pentru ratificarea unor tratate internaționale. Guvernul propune ratificarea celui de al doilea Protocol facultativ la Pactul internațional cu privire la drepturile civile și politice privind abolirea pedepsei cu moartea (adoptat la New York la 15 decembrie 1989) și ratificarea Protocolului 13 la Convenția europeană pentru apărarea drepturilor omului și libertăților fundamentale privind abolirea pedepsei cu moartea în toate circumstanțele (semnat la Vilnius la 3 mai 2002).

  • Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare. Guvernul a aprobat o hotărîre prin care, din fondul de rezervă al executivului, au fost alocate peste 42 mii lei Agenției "Moldpres", pentru achitarea titlurilor executorii eliberate conform unei decizii judecătorești din decembrie 2004. De notat că Regulamentul privind utilizarea mijloacelor fondului de rezervă al Guvernului, aprobat prin Legea Nr.1228-XIII din 27 iunie 1997 stabilește o listă a destinației mijloacelor respective și în această listă nu este stabilită expres alocarea de mijloace financiare pentru necesitățile unor întreprinderi de stat. Pe de altă parte, statutul Agenției "Moldpres" prevede posibilitatea acoperirii pierderilor financiare suportate în cadrul activității întreprinderii, de către Fondatorul acesteia, care este Guvernul Republicii Moldova. Textul documentului emis de Guvern nu conține însă careva detalii despre cauza ce a determinat sancționarea întreprinderii de stat respective, precum și despre faptul dacă pentru recuperarea sumelor respective urmează a fi înaintate careva acțiuni în regres, împotriva persoanelor care se fac vinovate de comiterea eventualelor încălcări ce au generat emiterea unei decizii judecătorești de sancționare.

    De asemenea, abia la ședința din 8 februarie 2006 Guvernul a adoptat hotărîrea cu privire la aprobarea componenței nominale a delegației și a cheltuielilor efectuate în legătură cu vizita de lucru din 21 septembrie 2005 a Președintelui Republicii Moldova, în Ucraina, Kiev.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

  • Primul ministru a convocat o ședință de lucru privind executarea de către autoritățile Moldovei a deciziilor Curții Europene pentru Drepturile Omului. Conform informației prezentate la ședință, majoritatea hotărîrilor instanței europene referitor la Moldova au fost executate, cu excepția celei în cazul grupului Ilașcu, care, în opinia oficialilor de la Guvern, nu poate fi executată "din cauza conjuncturii internaționale". Vasile Tarlev a menționat că Guvernul își asumă responsabilitatea de executare a tuturor deciziilor CEDO, dar este necesară și "crearea cadrului legal pentru prevenirea adresărilor cetățenilor la instanța europeană", deoarece, în majoritatea hotărîrilor pronunțate, Guvernul Moldovei a fost condamnat din cauza neexecutării sau executării tardive a deciziilor judecătorești interne. Șeful Executivului consideră că depășirea situației poate fi realizată prin modificarea legislației în vederea "sporirii responsabilității persoanelor cu funcții de răspundere ale căror acțiuni pot servi drept temei pentru adresare la CEDO". Anterior declarații de acest gen a făcut și Președintele Republicii Moldova, iar Parlamentul a încercat să adopte chiar și o modificare în Constituție care să instituie un recurs național suprem, însă proiectul a fost respins din cauza lipsei de consens între fracțiunea parlamentară majoritară și cele de opoziție. În același timp, pînă în prezent nu este modificată legislația care ar permite recuperarea averii sau compensarea echitabilă a valorii ei persoanelor supuse represiilor politice, iar multe din adresările la CEDO sînt legate anume de aceste inacțiuni ale autorităților.

  • În cadrul unei mese rotunde a fost analizat stadiul realizării Programului "Guvernul electronic" ("e-Guvern"). Conform unor studii efectuate de experți în tehnologii informaționale s-a constatat că există o mare diferență între nivelul utilizării tehnologiilor informaționale în instituțiile publice centrale și cele ale administrației publice locale. Reprezentanții Ministerului Dezvoltării Informaționale, responsabili de implementarea programului "e-Guvern" au apreciat că una din cauzele principale care împiedică realizarea lui este lipsa resurselor financiare adecvate. Remarcăm că sistemul public necesită dotări serioase și anume în această direcție trebuie îndreptate investițiile de resurse publice, precum și cele ale investitorilor străini.

  • Primul ministru Vasile Tarlev intenționează să răspundă săptămînal în regim on-line la întrebările cetățenilor. Astfel, conform afirmațiilor sale, în curînd pe site-ul Guvernului trebuie să fie deschisă o rubrică specială, unde cetățenii vor putea să-și plaseze întrebările. Primul ministru a susținut ideea ca în fiecare structură de stat să existe o persoană care "să comenteze în orice moment unele evenimente sau să ofere presei la nivel oficial informația solicitată". Mai mulți experți s-au declarat sceptici în privința implementării adecvate a acestei din urmă măsuri, în condițiile cînd majoritatea deciziilor și acțiunilor autorităților publice se iau după coordonări repetate, evitîndu-se publicitatea pînă la obținerea acordului factorilor de decizie supremă. De asemenea, este inexplicabilă tăinuirea proiectelor de decizii ale Guvernului, care ar putea fi lesne plasate pe site-ul oficial al executivului, după cum sînt prezentate electronic pe calculatoare în cadrul ședinței la care se examinează.

  • Guvernul intenționează să aprobe un plan special pentru "Promovarea imaginii reale a Moldovei în lume". După cum declară Primul-ministru Vasile Tarlev, elaborarea Planului este necesară deoarece "opiniile în lume despre țara noastră sînt prea unilaterale, inadecvate, nu corespund realității".

  • Guvernul a examinat stadiul implementării deciziei sale anterioare de eliberare gratuită a actelor de identitate cetățenilor Moldovei din stînga Nistrului. Conform informației prezentate, în Transnistria circa 45 % din locuitori cu vîrsta mai mare de 16 ani dețin buletine de identitate de tip nou, cifra totală a acestora constituind circa 190 mii de persoane. De notat că la momentul punerii în aplicare a deciziei respective a Guvernului, în septembrie 2005, acte de identitate din sistemul național de pașapoarte dețineau peste 150 mii de cetățeni. Respectiv, în perioada celor 4 luni de eliberare gratuită a documentelor, s-au adresat pentru perfectare doar 40 mii de persoane. După cum se presupunea anterior, numărul scăzut de persoane care s-au adresat la autoritățile abilitate a determinat Guvernul să prelungească aplicarea deciziei sale pînă la 1 iulie 2006.

  • Guvernul a difuzat un comunicat de presă referitor la funcționarea Căii Ferate a Republicii Moldova. Conform comunicatului, restabilirea regimului de activitate al Caii ferate din Republica Moldova se află în atenția Guvernului, se întreprind măsuri pentru soluționarea acestei probleme. Executivul se declară gata sa colaboreze cu agenții economici și cu administrația publică locală din regiunea transnistreană, care sînt interesate în restabilirea unității căii ferate. În baza Hotărîrii Guvernului nr.814 din 2 august 2005 privind acordarea garanțiilor de bază populației din Transnistria, în cazul restabiliri unității căii ferate Guvernul Moldovei garantează tuturor lucrătorilor căii ferate din regiune păstrarea locurilor de munca și a salariului.

    Situația complicată în domeniul funcționării integre a Căii Ferate Moldovenești a fost generată de decizia autorităților transnistrene de a trece în jurisdicția sa întreprinderile și căile de comunicare din sistemul feroviar, blocînd circulația pe anumite tronsoane de cale ferată de pe teritoriul controlat. Pentru a înlătura consecințele abuzurilor și blocărilor neîntemeiate, autoritățile Moldovei au decis investirea resurselor financiare considerabile în restabilirea unei porțiuni de cale ferată, care permite ocolirea teritoriului controlat de separatiști, tronsonul Revaca-Căinari fiind dat în exploatare la finele anului 2005.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Prin decretul din 2 februarie 2006, Președintele Republicii Moldova l-a numit de Petru Răilean în funcția de Președinte al Curții de Apel Economice, pentru un termen de 4 ani. Funcția de președinte al instanței judecătorești economice a fost vacantă toată perioada cît Petru Răilean a exercitat funcția de Președinte al Comisiei Electorale Centrale, interimatul fiind exercitat de vicepreședintele instanței în cauză.

3.2. Ședințe. Declarații

Întîlnire cu reprezentanții consiliilor de securitate ai Rusiei și Ucrainei

Președintele Republicii Moldova i-a primit pe Iuri Zubakov, secretarul adjunct al Consiliului de Securitate al Rusiei și Serghei Pirojkov, secretarul adjunct al Consiliului de Securitate Națională și Apărare al Ucrainei, în cadrul întrevederii fiind examinate aspecte ale securității regionale în contextul reglementării transnistrene. Zubakov și Pirojkov au declarat în cadrul întrevederii că vizita lor comună în Moldova este "o continuare a apropierii pozițiilor și a parteneriatului stabil dintre Federația Rusă și Ucraina în calitate de participanți la procesul de reglementare transnistreană". La ședință au fost examinate problemele referitoare la mecanismele de casare și evacuare a munițiilor și echipamentului militar de la depozitele din satul Cobasna, legalizarea agenților economici transnistreni, monitorizarea cu participarea Rusiei, Ucrainei și OSCE a întreprinderilor complexului industrial-militar din regiunea transnistreană.

Elaborarea Concepției securității naționale

În cadrul unei ședințe convocate de șeful statului a fost aprobată structura Concepției Securității Naționale a Republicii Moldova, conținînd referiri la dimensiunile, domeniile și obiectivele de bază ale activității de asigurare a intereselor naționale ale țării în actualele condiții geopolitice și geoeconomice. În opinia participanților la ședință, Concepția Securității Naționale trebuie să devină un document fundamental, un suport pentru toate strategiile naționale. Proiectul Concepției trebuie să fie definitivat pînă la sfîrșitul lunii februarie.

Calitatea serviciilor medicale

Șeful statului a prezidat o ședință la care a fost totalizată activitatea sistemului de ocrotire a sănătății în anul 2005 în condițiile sistemului de asigurare medicală obligatorie. Principalele probleme ale sistemului sînt insuficiența de cadre, lipsa de servicii medicale într-un șir de sate, necesitatea optimizării gestionării în medicină, îmbunătățirea situației în domeniul medicinii primare. Vladimir Voronin a insistat asupra sporirii calității serviciilor medicale, asupra reducerii cheltuielilor ce țin de întreținerea clădirilor și alte plăți legate direct de prestarea serviciilor medicale, asupra necesității creării unui mecanism de sporire a eficienței utilizării mijloacelor alocate.

Colegiul lărgit al MAI

Participînd la ședința colegiului lărgit al Ministerului de Interne, Vladimir Voronin a rostit o alocuțiune conținînd aprecierea activității organelor poliției și sarcinile acesteia pe viitor. El a insistat asupra necesității combaterii corupției, contrabandei, a crimelor economice, asupra îmbunătățirii politicii de cadre, ridicării nivelului de profesionalism, asigurării legalității acțiunilor polițiștilor și conlucrării MAI cu societatea civilă. Șeful statului a apreciat că liderii lumii interlope și-au schimbat tactica, încercînd legalizarea surselor dobîndite ilegal, investirea banilor obținuți anterior prin căi ilicite în diferite proiecte economice. Pe de altă parte, a fost menționată necesitatea contracarării asocierii foștilor angajați ai organelor de ordine și drept cu grupări criminale. Se poate presupune că anume cu această din urmă apreciere a șefului statului sînt legate evenimentele din ultimul timp, reținerea și anchetarea de către organele de drept a unor patroni de agenții de securitate din Chișinău și a unor funcționari responsabili din cadrul MAI.

Problemele migrației

În cadrul unei ședințe convocate la Președinție cu factori de decizie din cadrul Guvernului, Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene și ai serviciilor cu atribuții în domeniul migrației au fost examinate un șir de probleme legate de respectarea legalității în procesul de migrațiune. Șeful statului a accentuat importanța asigurării evidenței intrării și ieșirii din țară a cetățenilor străini pe întreg perimetrul frontierei de stat a Republicii Moldova și a subliniat că legalitatea în procesul de migrațiune devine actuală în perspectiva demarării negocierilor cu Uniunea Europeană în vederea simplificării regimului de vize cu țările UE. De remarcat în context că recent Guvernul a înaintat o inițiativă legislativă prin care se propune desființarea Biroului Național Migrațiune în calitate de autoritate centrală subordonată executivului, fără a fi prezentată însă o argumentare clară a modificărilor propuse, fapt semnalat și de către parlamentarii care au luat în discuție proiectul respectiv.

Interviul pentru postul de radio "Eho Moskvî"

În cadrul interviului acordat corespondentului postului de radio de la Moscova, Vladimir Voronin a făcut cîteva declarații referitoare la evenimentele din Moldova, precum și la starea relațiilor moldo-ruse.

Președintele Moldovei apreciază conflictul transnistrean ca fiind un "conflict de interese", menționînd că în regiunea transnistreană există structuri cu ramificații în Moldova, Ucraina și Rusia, care au la bază interese financiare rezultînd în "spălarea" anuală a unor sume de circa 2 miliarde de dolari provenind din producerea și comercializarea armamentului, contrabanda cu mărfuri. Vladimir Voronin consideră că cu acești bani "impostorii din Transnistria îi cumpără pe toți cei de care au nevoie" și anume de aceasta nu s-a reușit implementarea înțelegerii despre noul regim de tranzitare a mărfurilor transnistrene peste frontiera moldo-ucraineană.

Referindu-se la Memorandumul din 2003 propus de Federația Rusă, Vladimir Voronin a declarat că acesta era inacceptabil din cauza că propunea crearea unei federații, iar "în Moldova nu există pentru aceasta nici un fel de condiții", fiind imposibilă apariția semnăturii Președintelui Moldovei într-un document care putea permite Transnistriei să iasă ulterior din federație și să devină subiect recunoscut de drept internațional. În același sens, Președintele a menționat că dacă nu exista pericolul descris, problema constituirii federației "putea fi depășită cu majoritatea de voturi a deputaților în Parlament", însă nu a specificat cum ar fi corelat această decizie cu normele constituționale în materie (art.142), care stabilesc că dispozițiile privind caracterul unitar al statului pot fi revizuite numai cu aprobarea lor prin referendum, cu votul majorității cetățenilor înscriși în listele electorale.

Vladimir Voronin a mai declarat că apreciază drept necesară o întîlnire a sa cu Vladimir Putin și în timpul apropiat va fi lansată o inițiativă în acest sens din partea Moldovei. De asemenea, el a mai afirmat că regretă destrămarea URSS, că comuniștii din Moldova sînt de tip nou, care înțeleg greșelile istoriei și își construiesc politica pe principii sociale moderne, deși contribuie la instalarea unor monumente dedicate lui Lenin, la funcționarea în republică a organizațiilor comsomoliste și de pionieri.

Referindu-se la intentarea împotriva lui Valeriu Pasat a unui dosar privind tentativa de răsturnare a puterii de stat și de asasinare a unor lideri politici, Vladimir Voronin a declarat că nu dispune de careva informații oficiale la tema dată, iar intentarea unui dosar penal "trebuie să fie comunicată imediat persoanei vizate". El afirma că Procuratura Generală nu este obligată să-i comunice despre orice dosare intentate, iar personal nu se informează asupra unor asemenea subiecte. La cîteva zile după interviu, reprezentanții Procuraturii generale au confirmat intentarea unui nou dosar penal în care Valeriu Pasat este cercetat pentru tentativă de uzurpare a puterii de stat și pregătirea unui asasinat.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Sectorul financiar-bancar

    Șase bănci din Moldova dețin cca 77% din activele totale ale sistemului bancar...

    Ritmul de creștere a activelor totale din sistemului bancar, in anul 2005, a constituit cca 35,5% sau cu 6% mai înalt decît în 2004 (29,5%). La 1 ianuarie 2006 activele sistemului bancar se cifrau la o valoare totală de peste 18 miliarde lei (cca 1,4 miliarde USD). Tendința înregistrată ne sugerează ńă principalul factor care a dus la creșterea activelor sînt afluxurile de depozite noi și venituri. Aceasta este o dovadă a faptului că sistemul bancar continuă să demonstreze că este unul dintre cele mai dinamice sectoare din economie.

    Cele 6 mari bănci (Moldova-Agroindbank, Banca de Economii, Victoriabank, Moldindconbank, Mobiasbancă, Banca Socială) dețin active între 1-4 miliarde lei. Lider după mărimea activelor rămîne, tradițional, Moldova Agroindbank - cu 3,7 miliarde lei, urmată de Banca de Economii - cu 3,4 miliarde lei, Victoriabank - 2,08 miliarde lei, etc. Restul băncilor oscilează între 160 și 900 milioane lei. Cel mai mare salt de creștere a activelor în anul 2005 a fost stabilit de Mobiasbancă - 73% (!), instituție care a reușit să urce o treaptă, de pe 6 pe 5, în clasamentul băncilor. Spectaculos au crescut, în 2005, și activele Băncii de Economii (în care staul deține 56% din pachetul majoritar de) - cu 49% și Energbank - 46,8% (vezi graficul).

    La sfîrșitul lui ianuarie 2006 Grupul austriac Raiffeisen International, prin intermediul subsidiarei Raiffeisen Bank Romania, a deschis o reprezentanță la Chișinău. Băncile locale nu sînt prea încîntate de prezența grupului austriac, din cauză că acesta ar putea să le strice "socotelile" financiare prin practicarea unor dobînzi inferioare actualelor pe sistem. "Gurile rele" de la Chișinău spun că, neoficial, BNM s-a opus intrării pe piața a Raiffeisen Bank, probabil motivul fiind lobying-ul băncilor mari fiindcă ar fi împotriva anumitor interese. Cert este una: intrarea băncilor străine pe piața din Moldova ar genera o adevărată concurență în sistem și probabil o creștere pronunțată a ISD (investiții străine directe).

    În 2005 volumul depozitelor bancare a sporit în mediu cu 43%...

    Totodată, unul dintre indicatorii de bază, capitalul de gradul I a crescut cu 437,1 milioane lei în 2005 sau 18% și a constituit 2 871,2 milioane lei. Evoluția acestui indicator a contribuit la consolidarea stabilității pe ansamblul băncilor. Cota investițiilor străine în capitalul bancar a constituit 50,6% în 2005. Aceasta s-a diminuat cu 1,8% față de 2004 și a fost determinată în principal de ritmurile mai accentuate investire a oamenilor de afaceri locali decît a celor din străinătate.

    Alți doi indicatori financiari, rentabilitatea activelor (RA) și a capitalului acționar (RC), au constituit pentru anul 2005 - 3,2% și respectiv 17,3%, fiind în descreștere nesemnificativă cu 0,5 p.p. față de finele anului 2004. Diminuarea în cauză a fost determinată de ritmurile mai înalte de creștere ale activelor și capitalului acționar comparativ cu ritmurile de creștere ale profitului băncilor. De menționat că acesta din urmă, provenind, în principal, din activitatea de creditare, a fost influențat de reducerea în anul trecut a dobînzilor aferente, fapt ce a condiționat o finanțare mai consistentă a economiei.

    În structura activelor, la situația din 1 ianuarie 2006 majorarea depozitelor persoanelor fizice cu cca 42% pînă la 6, 89 miliarde lei și a depozitelor persoanelor juridice cu 45,4% pînă la 6,34 miliarde lei demonstrează o stabilitate în creștere a sistemului bancar din Moldova.

    Format mare

    Sursa: BNM și calculele noastre

2. Comerțul extern

    Moldova are exporturi mai mici decît deficitul comercial...

    Statistica arată că comerțul exterior al Republicii Moldova în 2005 a crescut cu 23,5% și a constituit cca 3,4 miliarde USD. În același timp s-a înregistrat un deficit comercial enorm, acesta fiind de 1, 22 miliarde USD (estimat la peste 40% din PIB). Moldova de fapt are exporturi (în 2005 acestea s-au cifrat la 1,09 miliarde USD) mai mici decât deficitul comercial. Este interesant că băuturile alcoolice, produsele alimentare și tutunul constituie 36,3% din exporturile moldovenești.

    În pofida barierelor fitosanitare și veterinare impuse de Rusia, precum și incertitudinile asupra relațiilor comerciale, această țară se situează pe primul loc. Exporturile moldovenești au înregistrat o valoare de 347, 52 milioane USD dolari, importurile din Rusia au constituit 273, 64 milioane USD. În țările UE Republica Moldova a exportat mărfuri în valoare totală de 324, 27 milioane USD, însă a importat în sumă de 752,35 milioane USD.

    Exporturile moldovenești spre UE ar putea crește după includerea Republicii Moldova, de la 1 ianuarie 2006, în sistemul de preferințe comerciale extinse GSP+. Pe de altă parte, experții afirmă că exporturile nu vor avea o creștere pronunțată, ci o evoluție lentă, din cauza că acestea nu acoperă produsele în care Moldova are avantaje competitive, în primul rînd produsele agroalimentare. Oficialii moldoveni sînt interesați de obținerea unor Preferințe Comerciale Autonome, preferințe prevăzute în Planul de Acțiuni pe care Moldova l-a semnat cu UE în 2005.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Vizita reprezentanților consiliilor de securitate rus și ucrainean în Transnistria

Între 7-9 februarie 2006 în Republica Moldova s-a aflat într-o vizită de documentare o delegație mixtă a reprezentanților consiliilor rus și ucrainean de securitate, condusă de Prim-vicesecretarul Consiliului de Securitate al Federației Ruse, Iuri Zubakov, și vicesecretarul Consiliului de Securitate și Apărare al Ucrainei, Serghei Pirojkov. La 7 februarie delegația a avut o întrevedere cu Președintele Voronin. În cadrul întrevederii părțile au remarcat importanța unor aspecte ale securității regionale în contextul reglementării transnistrene și au discutat despre mecanismul de evacuare și distrugere a armamentului rusesc din Colbasna, mecanismele de legalizare a activității agenților economici transnistreni și despre monitorizarea întreprinderilor din complexul militar-industrial al regiunii transnistrene.

Între 8-9 februarie delegația ruso-ucraineană s-a aflat în Transnistria, unde a vizitat uzina "Electromaș", uzina "Litmaș", Uzina Metalurgică din Rîbnița, precum și depozitele militare rusești din Colbasna. "Nu am reușit să găsim dovezi că întreprinderile pe care le-am vizitat și la care am discutat cu angajații și administrația produc arme de foc", a declarat Iuri Zubakov în cadrul conferinței de presă de totalizare. Serghei Pirojkov a declarat, la rîndul său, că Ucraina vede în Transnistria o importantă regiune limitrofă. "Vrem ca aici oamenilor, inclusiv ucrainenilor, să nu le fie lezate drepturile fundamentale", a declarat Pirojkov presei, subliniind că realizarea planului Iușcenco va permite înlăturarea tuturor obstacolelor în calea unui trai normal al oamenilor. Potrivit lui Pirojkov, citat de Infotag, nu toți participanții la procesul de negocieri dau dovadă de "destulă voință politică" și, ca urmare a acestui fapt, în procesul de negocieri se utilizează anumite "modele confrontaționiste".

Potrivit celor doi oficiali, în timpul apropiat va avea loc o misiune internațională de monitorizare a complexului militar-industrial al Transnistriei sub egida OSCE, care va avea de spus ultimul cuvînt în acest subiect.

Liderul transnistrean Igor Smirnov s-a arătat mulțumit de concluziile misiunii ruso-ucrainene, declarînd că după ce și misiunea sub egida OSCE va arăta că Transnistria nu se ocupă cu producția și contrabanda armelor de foc, autoritățile de la Chișinău și Președintele Voronin vor trebui să își ceară scuze față de "poporul transnistrean" pentru acuzații false și "publicitate neagră".

Pe de altă parte, ministrul moldovean al Reintegrării, Vasile Șova, nu consideră vizita reprezentanților consiliilor rus și ucrainean de securitate una de monitorizare și va putea comenta situația de la întreprinderile în cauză doar în urma unei misiuni internaționale de monitorizare sub egida OSCE, transmite AP Flux.

Problema monitorizării internaționale a complexului militar industrial al Transnistriei va fi examinată la următoarea rundă de negocieri în format "5+2" programată pentru 27-28 februarie.

Procedurile vamale comune moldo-ucrainene

În urma suspendării de către Ucraina a procedurilor vamale unificate moldo-ucrainene, la 1 februarie la Odesa a avut loc o rundă de consultări bilaterale ale reprezentanților Moldovei și Ucrainei cu privire la implementarea acestor proceduri. Discuțiile au durat mai multe ore, însă s-au soldat fără nici un rezultat. Vice-ministrul moldovean al Reintegrării, Victor Postolache, a declarat la începutul negocierilor că noile reguli cu privire la tranzitul mărfurilor trebuie să intre în vigoare fără modificări, iar dacă agenții economici transnistreni vor cu adevărat să activeze, vor trebui s-o facă conform legislației RM. Reprezentanții Transnistriei, pe de altă parte, au insistat că dreptul regiunii la realizarea activităților de comerț extern este stabilit prin acordurile anterioare încheiate în cadrul procesului de negocieri, iar introducerea regimului de tranzit convenit între Moldova și Ucraina va duce la stoparea activității întreprinderilor transnistrene și prin urmare, la o "catastrofă umanitară" în Transnistria. Consultările moldo-ucrainene în acest subiect trebuiau să continue la 6-7 februarie, însă au fost contramandate.

Potrivit Președintelui Camerei înregistrării de stat a RM, Alexandr Ghiduleanov, citat de ziarul "Vremea", din 25 ianuarie 2006, cînd a intrat în vigoare procedura simplificată de înregistrare pentru întreprinderile transnistrene, 16 agenți economici transnistreni s-au înregistrat provizoriu în RM, printre care și o serie de întreprinderi mari - Centrala Hidroelectrică, Uzina de ciment din Rîbnița, Fabrica "Buchet Moldavii", "Moldavkabeli", etc. În prezent circa 50 de agenți economici transnistreni sînt înregistrați permanent în RM.

Problema transnistreană în interviul lui Vladimir Voronin la "Eho Moskvî"

La 4 februarie Președintele Vladimir Voronin a acordat un interviu de o oră postului moscovit de radio "Eho Moskvî" (www.echo.msk.ru). Unul din subiectele principale ale interviului a fost conflictul transnistrean. Interviul a avut o rezonanță largă în presa de la Chișinău din cauza unei serii de afirmații făcute de Președintele Voronin la acest subiect. Astfel, Președintele a declarat că conflictul transnistrean nu este unul etnic, cultural sau religios, ci este un "conflict de interese" susținut de niște "anclave criminale" bine stabilite care "spală" prin Transnistria circa 2 miliarde de dolari SUA anual și care se extind la Chișinău, Kiev și Moscova. Aceste interese sînt principalul obstacol în calea soluționării conflictului transnistrean, ceea ce a servit drept motiv pentru ca autoritățile moldovene să invite UE și SUA să adere la formatul de negocieri. Tot din cauza acestor interese Ucraina a suspendat aplicarea procedurilor de control vamal unificate moldo-ucrainene care urmau să intre în vigoare la 25 ianuarie, a mai afirmat Voronin. Întrebat despre motivele pentru care a eșuat așa-zisul "Memorandum Kozak", Voronin a declarat că modelul federativ care era prevăzut în acel document contravine principiului constituțional de stat unitar. În plus, federația nu era decît o capcană pentru recunoașterea internațională a Transnistriei. Referindu-se la stadiul actual al relațiilor moldo-ruse, Voronin a declarat că își dorește niște relații "normale, de bună vecinătate" și că ar fi "cel mai rapid și mai corect dacă am putea soluționa problema transnistreană cu Rusia în loc să căutăm sprijin prin diferite [cancelarii] europene și mondiale". "Asta ar servi drept un bun fundament pentru niște relații noi cu Rusia pentru mulți ani înainte", a mai afirmat Voronin. cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Republica Moldova - Consiliul Europei

  • Comitetul de Miniștri al Consiliului Europei a adoptat o decizie prin care și-a exprimat îngrijorarea în legătură cu întîrzierea executării depline a hotărîrii Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO) din anul 2001 în cazul "Mitropolia Basarabiei contra Guvernului Moldovei". Deși Mitropolia Basarabiei a fost înregistrată urmare a deciziei CEDO, Consiliul Europei consideră că autoritățile nu au asigurat executarea integrală a deciziei în partea referitoare la modificarea legislației despre libertatea religioasă, cu scopul neadmiterii violării pe viitor a prevederilor în domeniu ale Convenției Europene a Drepturilor Omului. Comitetul de Miniștri consideră că legislația Moldovei continuă să ofere guvernului discreție în ceea ce privește oferirea, suspendarea sau retragerea recunoașterii cultelor religioase și recomandă autorităților Moldovei să accelereze adoptarea unei noi legi a cultelor, ținînd cont de concluziile și recomandările experților CE. La finele lunii martie Comitetul de Miniștri se va reuni din nou și va examina stadiul implementării recomandării sale, ceea ce înseamnă că pînă la acea dată Parlamentul ar trebui să adopte, iar Președintele țării să promulge noua lege a cultelor, care să fie în concordanță cu recomandările CE în materie.

  • De la momentul aderării sale la Consiliul Europei și începerea examinării cererilor în CEDO, Republica Moldova a fost impusă să achite în calitate de compensații materiale și morale, cheltuieli judiciare peste 345 mii Euro, în 24 de procese judiciare pierdute. Cele mai multe hotărîri au fost pronunțate în anii 2004-2005, majoritatea referindu-se la neexecutarea echitabilă sau termen îndelungat a deciziilor judecătorești emise de instanțele naționale. Surse avizate informează că pînă la acest moment, împotriva Moldovei la CEDO au fost intentate și comunicate 151 de cauze, circa jumătate referindu-se la neexecutarea hotărîrilor judecătorești.

Republica Moldova - Uniunea Europeană

  • Republica Moldova a inițiat negocieri cu Uniunea Europeană în vederea includerii în lista țărilor beneficiare de Preferințele Comerciale Autonome ale UE. La negocieri urmează a fi determinate condițiile generale necesare a fi îndeplinite de RM pentru a putea beneficia de regimul respectiv, precum și urmează a fi delimitate atribuțiile de eliberare și gestionare a certificatelor de origine pentru exportul produselor în UE. Regimul comercial al Preferințelor Comerciale Autonome are un grad sporit de liberalizare în exporturile spre țările comunității europene și poate fi acordat în mod unilateral de UE.

  • Franco Frattini, Comisarul UE pentru justiție, libertate și securitate a declarat că Comisia Europeană apreciază înalt nivelul realizării Planului de Acțiuni RM-UE, dialogul în problemele justiției și afacerilor interne. În opinia oficialului european, una din problemele care necesită atenție sporită din partea autorităților Moldovei este problema migrației, după soluționarea căreia se va putea trece la negocierile privind regimul de vize.

Republica Moldova - România

  • Mass-media din România anunță că Ministerul Afacerilor Externe al acestei țări a elaborat un plan de măsuri cu privire la introducerea regimului de vize pentru cetățenii Republicii Moldova, care urmează să fie implementat de la 1 ianuarie 2007. Potrivit planului provizoriu, regimul de vize urmează să fie însoțit de o serie de facilități: acordarea vizelor în termen foarte scurt, fără perceperea taxelor consulare, în baza unui număr minim de documente justificative. Pentru studenți, profesori, participanți la evenimente culturale, transportatori și oameni de afaceri vor putea fi eliberate vize pe termen de pînă la un an. Pentru reprezentanții unor companii mari vizele ar putea fi eliberate pe un termen de pînă la 5 ani.

  • Autoritățile României nu au încă o poziție clară în procesul de obținere a cetățeniei române de către cetățenii Republicii Moldova. Actualmente procedura de acordare a cetățeniei ține de competența Ministerului Justiției, care a acumulat peste 20 de mii de cereri de dobîndire a cetățeniei, însă foarte mult timp actelor respective nu li se dă curs, solicitanții așteptînd mai mult de 3 ani de zile. Argumente clare despre cauza perpetuării acestei situații nu au fost enunțate oficial, făcîndu-se doar aluzii la faptul că dobîndirea rapidă a cetățeniei de către moldoveni ar împiedica România în procesul de aderare a UE, afirmații care nu au însă suport juridic.

  • Autoritățile de la Chișinău afirmă că modificarea regulilor de comerț dintre Moldova și România, în legătură cu aderarea acesteia la Uniunea Europeană și suspendarea Acordului bilateral cu privire la liberul schimb, nu va avea ca efect reducerea considerabilă a circuitului de mărfuri între ambele țări. Ministerul economiei și comerțului consideră că datorită includerii Moldovei în sistemul european GSP-plus, circa 75 la sută din mărfurile moldovenești vor putea fi exportate în România în condiții apropiate de cele stabilite în Acordul de liber schimb. În anul 2005 circuitul de mărfuri între Moldova și România a constituit peste 340 milioane dolari SUA, în favoarea României fiind înregistrat un sold pozitiv de 140 milioane dolari SUA.

Republica Moldova - Federația Rusă

  • Serghei Ivanov, ministrul rus al apărării a apreciat că forțele ruse de menținere a păcii aflate în Transnistria reprezintă un element de echilibru pentru această zonă, în condițiile în care nici una dintre părțile implicate în criza transnistreană nu și-a asumat răspunderea. Declarația a fost făcută în cadrul lucrărilor Conferinței de securitate de la Munchen (Germania), care a dezbătut problema ratificării Tratatului Forțelor Convenționale din Europa.

  • Un alt oficial rus, secretarul adjunct al Consiliului de Securitate al Federației Ruse Iurii Zubacov, a declarat că pacificatorii ruși "își exercită cu demnitate misiunea și trebuie să ne gândim bine asupra necesității schimbării formatului, pentru a nu întrece măsura". Potrivit presei transnistrene, Zubacov a declarat că inițiativa Chișinăului de a modifica formatul operațiunii de menținere a păcii "trebuie examinată cu maximă prudență".

  • Autoritățile Moldovei au declarat că vor asigura tranzitul în țările balcanice a energiei electrice produse de Centrala Hidroelectrică Moldovenească (CHM), cumpărată recent de compania rusească Inter RAO "EĂS Rosii". Proiectul contractului a fost expediat deja părții ruse și conform ministrului industriei și infrastructurii Vladimir Antosii, partea moldovenească va acorda "ajutor" în procesul de tranzitare a energiei electrice, deoarece CHM nu este înregistrată în organele abilitate ale Moldovei și nu deține certificatele necesare pentru conformitate și declarare vamală a produsului exportat.

Moldova în lume

Republica Moldova și Fondul Monetar Internațional (FMI) au convenit să încheie un acord preliminar de creditare în valoare totală de 117 milioane USD. Thomas Richardson, șeful misiunii FMI, a menționat că respectivul credit va fi acordat Băncii Naționale a Moldovei pentru menținerea balanței de plăți și a rezervelor valutare ale statului, în scopul asigurării stabilității macroeconomice. Consiliul de Directori al FMI urmează să ia decizia finală asupra acordului în primăvara anului curent. Se presupune că noul credit al FMI va fi unul cu regim preferențial, cu o rată a dobânzii de 0,5 la sută, pe un termen de 10 ani și o perioadă de grație de 5 ani, transferul în rate al mijloacelor prevăzute fiind precedat de estimarea periodică a realizărilor autorităților Moldovei. Reluarea finanțării din partea FMI constituie condiția principală pentru reluarea colaborării cu alți finanțatori externi, Guvernul avînd incluse în planurile sale mai multe credite și granturi care urmează a fi obținute pînă în anul 2009. Programul anterior cu FMI a fost stopat în anul 2003.

Președintele Comisia parlamentare pentru relații externe și integrare europeană a declarat că Republica Moldova nu va participa în cadrul institutului Comunității Statelor Independente pentru monitorizarea dezvoltării democratice, consolidării parlamentarismului și respectării dreptului electoral al cetățenilor. Acest institut, care se creează pe lîngă Adunarea Interparlamentară a CSI, va avea sarcini similare altor structuri internaționale specializate în monitorizarea alegerilor, în special cele ale OSCE și CE. Republica Moldova nu a invitat observatori CSI la alegerile parlamentare și locale din anul 2005, însă a ratificat în vara anului 2004 Convenția privind standardele alegerilor democratice, drepturilor și libertăților electorale în statele membre ale Comunității Statelor Independente.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Concepții noi ale politicii externe și securității naționale
Igor Boțan, 15 februarie 2006

În conformitate cu decretele prezidențiale nr. 374-IV din 22.12.2005 și nr. 414-IV din 16.01.2006, pînă la 1 martie 2006 două comisii naționale formate din înalți demnitari de stat urmează să elaboreze Concepția securității naționale și Concepția politicii externe a Republicii Moldova»»»


Zborul la nivelul firului ierbii al economiei moldovenești
G. Șelari, A. Gudîm, 15 februarie 2006

În intențiile sale de adaptare la condițiile de piață, deja șase ani la rînd (2000-2005) economia Republicii Moldova demonstrează o creștere, în a cărei stabilitate și durabilitate însă, deocamdată, nu prea crede nici guvernul, nici businessul, și nici populația în întregime»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect