ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. IV, nr. 69, 1-14 martie 2006

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Colaborare cu societatea civilă

Președintele Parlamentului a convocat organele de lucru ale Parlamentului într-o ședință la care au fost examinate procedurile de punere în aplicare a Concepției privind cooperarea dintre Parlament și societatea civilă, adoptată la finele anului 2005 (HP nr.373-XVI din 29.12.2005). Șeful legislativului a solicitat președinților de comisii permanente să acorde atenție sporită cooperării cu societatea civilă, respectînd întocmai procedurile stabilite prin Hotărîrea Biroului permanent din 16.02.2006, care determină mecanismul concret de aplicare a Concepției: plasarea proiectelor de acte legislative pe pagina web a Parlamentului; recepționarea în termen de 15 zile a contribuțiilor organizațiilor societății civile; examinarea propunerilor și întocmirea raportului asupra lor.

Ulterior Președintele Parlamentului a invitat reprezentați ai mai multor asociații obștești la o întrunire dedicată începerii procesului de cooperare cu Parlamentul. Marian Lupu a afirmat că toate premisele pentru demararea cooperării sînt pregătite și procesul de cooperare cu societatea civilă trebuie axat pe două domenii:

  • realizarea Programului calendaristic al acțiunilor legislative în conformitate cu Rezoluția și Recomandările Comisiei pentru respectarea obligațiilor și angajamentelor statelor membre ale Consiliului Europei;
  • îndeplinirea Programului legislativ pentru anii 2005-2009.

De notat că la finele lunii februarie pe web-siteul oficial al Parlamentului au început să fie plasate proiecte de acte legislative, însă procesul nu are un caracter odonat, se confruntă cu deficiențe tehnice: lipsesc notele de argumentare și alte acte adiționale necesare, lipsește informația operativă despre intrarea în Parlament a documentelor respective. De asemenea, proiectele sînt plasate selectiv, în timp ce Hotărîrea Parlamentului nr.373-XVI indică că vor fi plasate toate proiectele de acte legislative "înregistrate în modul stabilit". Astfel, nu au fost propuse pentru discuții publice proiectele care ulterior au provocat cele mai controversate și aprinse discuții în cadrul ședințelor plenare: proiectele de legi despre facilitățile administrative și fiscale pentru agenții economici din stînga Nistrului; proiectul Legii privind importul articolelor din granit utilizate pentru reconstrucția Memorialului Slavei Militare din municipiul Chișinău; proiectul noii legi a viei ți vinului; proiectul legii privind accesul prin Internet la actele oficiale; proiectul legii pentru modificarea Legii cu privire la Agentul Guvernamental; proiectul hotărîrii privind rezultatele controlului executării legii cu privire la fabricarea și circulația alcoolului etilic și a producției alcoolice etc.

Agenția "Moldpres" informează că la 2 martie Biroul permanent al Parlamentului a aprobat un Regulament despre acreditarea reprezentanților mijloacelor de informare în masă la lucrările Parlamentului, precum și o listă a jurnaliștilor acreditați. Se menționează că acreditarea jurnaliștilor la ședințele plenare, ședințele comisiilor permanente, conferințe de presă și alte evenimentele publice din cadrul legislativului se va efectua "de către Biroul Permanent al Parlamentului la propunerea Serviciului de Presă și Imagine". De asemenea, se instituie o serie de temeiuri pentru retragerea legitimației de acreditare: comportament inadecvat; acțiuni provocatoare, scandal și alte acțiuni ce contravin "normelor general recunoscute". Proiectul regulamentului respectiv nu a fost dat publicității, însă în timpul apropiat Condițiile de acreditare și eliberare a legitimațiilor, precum și lista jurnaliștilor acreditați urmează a fi plasate pe pagina web a Parlamentului. Remarcăm că în anul 2002, îndeplinind recomandările Consiliului Europei, deputații au exclus din Regulamentul Parlamentului norma ce permitea retragerea autorizației reprezentantului mass-media de a asista la ședințele plenare, dacă acesta prezenta informații "vădit inexacte privind lucrările Parlamentului" și nu se subordona observațiilor președintelui ședinței plenare. Din 2002 și pînă în nul 2005 reprezentanții mass-media erau acreditați în Parlament fără aplicarea unor regulamente și condiții speciale de acreditare.

1.2. Acte legislative

  • Legea privind susținerea suplimentară a activității de antreprenoriat desfășurate de agenții economici din zona transnistreană. Conform documentului adoptat, teritoriul localităților Cocieri, Coșnița, Doroțcaia, Molovata Nouă și Pîrîta va constitui o zonă specială de susținere suplimentară a activității de antreprenoriat, cu scopul accelerării dezvoltării social-economice a localităților respective din zona de securitate, aflate sub jurisdicția autorităților oficiale ale Moldovei. Prin derogare de la Codul fiscal, legea stabilește o serie de drepturi și facilități suplimentare (compensarea plății impozitului pe venit, scutirea de plata taxei pentru înregistrare și eliberare a licenței, reducerea plății pentru proceduri vamale etc.) agenților economici rezidenți în teritoriu (peste 200 de subiecți) sau care vor investi acolo, în schimbul asumării unor obligații corelative.

  • Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative în scopul stabilirii facilităților fiscale și administrative pentru agenții economici din zona transnistreană care nu au relații cu bugetul de stat al Moldovei. Documentul prevede că aplicarea taxelor vamale, a TVA și accizelor la operațiunile de import și export realizate de agenții economici, care nu au relații fiscale cu bugetul țării, va fi efectuată în ordinea stabilită de Guvern. Conform intențiilor Guvernului schema restituirii impozitelor ar fi următoarea: întreprinderile din zona transnistreană care s-au înregistrat în organele competente ale Republicii Moldova, vor plăti impozitele în conformitate cu legislația Moldovei, dar sumele achitate se vor acumula pe un cont special al Serviciului Vamal. După livrarea mărfurilor la destinație sumele respective trebuie să fie restituite agenților economici, care le vor plăti în bugetul transnistrean. La examinarea proiectului în prima lectură reprezentanții fracțiunilor de opoziție au susținut ideea adoptării legii dar au avut obiecții serioase referitor la conținutul reglementărilor propuse. În opinia lor, proiectul prezentat de Guvern contravine Constituției, care stabilește că impozitele, taxele și alte venituri ale bugetului publica național se stabilesc de către Parlament și autoritățile administrației publice locale, Guvernul și organele fiscale fiind doar executori ai acestor decizii.

  • Legea pentru modificarea și completarea Legii privind modul de publicare și intrare în vigoare a actelor oficiale. Modificările adoptate la propunerea fracțiunii parlamentare a Partidului Democrat din Moldova stabilesc că legile, hotărîrile Parlamentului, decretele Președintelui Republicii Moldova, hotărîrile și dispozițiile Guvernului, deciziile și hotărîrile Curții Europene a Drepturilor Omului pronunțate în cauzele în care Republica Moldova are calitatea de pîrît, actele Curții Constituționale și ale Curții de Conturi, actele normative ale organelor centrale de specialitate ale administrației publice, ale Băncii Naționale a Moldovei și ale Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare se publică pe web-siteul oficial al Guvernului. Guvernul trebuie să asigure accesul liber, gratuit, prin Internet, la toate actele legislative și normative adoptate după 23 iunie 1990, actualizarea acestora în măsura modificării sau completării. Documentul aprobat nu instituie termenul de la care urmează a se asigura publicarea actelor respective și nici termenele în care acestea trebuie să fie plasate pe Internet. Respectiv, conform dispozițiilor constituționale, efectele legii urmează a se produce de la data publicării, moment de la care urmează a fi accesibile și actele oficiale la care se referă. Aspectele tehnice și financiare ale implementării legii nu au fost însă stabilite și în aceste condiții, este puțin probabilă punerea ei în aplicare imediată de către Guvern.

  • Legea privind abilitarea autorităților administrației publice locale cu drepturi suplimentare în domeniul autentificării unor acte juridice. Se stabilește dreptul secretarului primăriei de a autentifica dreptul de proprietate asupra cotelor-părți valorice din patrimoniul întreprinderilor agricole reorganizate. Legea are menirea de a scuti proprietarii de anumite plăți suplimentare pe care trebuie să le achite notarilor și are printre scopurile sale facilitarea procesului de consolidare a terenurilor agricole.

  • Legea pentru modificarea Legii cu privire la Agentul Guvernamental. Legea adoptată în lectura a doua instituie procedura de achitare a sumelor reparațiilor stabilite de Curtea Europeană pentru Drepturile Omului (CEDO și stabilește condițiile generale de exercitare a dreptului de regres împotriva persoanelor a căror acțiuni au constituit temei pentru adoptarea deciziilor CEDO sau încheierea acordului de soluționare amiabilă a cauzei.

  • Legea viei și vinului. Noua lege reglementează aspecte vizînd clasificarea materialului săditor, instituie o nouă clasificare a vinurilor și determină particularitățile atribuirii denumirilor de origine ale acestora. De asemenea, se instituie o serie de reguli referitor la particularitățile comercializării vinurilor, atît în piața internă cît și la export. Capitole aparte sînt dedicate realizării politicii de stat în domeniu, evaluării conformității produselor, sancțiunilor aplicabile pentru încălcarea legii. Sînt incluse și prevederi referitoare la crearea unui fond special de susținere a creării plantațiilor viticole, format din plățile percepute la efectuarea tranzacțiilor cu producție vinicolă.

  • Legea privind importul pietrei de granit și articolelor din granit utilizate pentru reconstrucția memorialului militar din municipiul Chișinău. Legea stabilește scutirea de plata TVA a 1612 m2 (350 tone) de granit, importat de la o întreprindere din Federația Rusă de către Asociația obștească pentru apărarea drepturilor slavilor "Vece". Plata pentru marfa importată urmează a fi achitată de către Întreprinderea "Cariera de piatră", antreprenor general al lucrărilor de reconstrucție finanțate din bugetul de stat, care, de asemenea, va fi scutită de plata TVA pentru recepționarea mărfii livrate. În opinia autorilor, necesitatea importului granitului din Federația Rusă este determinată de prețul redus al acestuia în comparație cu prețurile din piața Moldovei, iar scutirea de TVA determină economisirea banilor publici. Fracțiunile parlamentare de opoziție au expus mai multe obiecții la proiectul examinat, considerînd inadmisibilă acordarea banilor publici spre gestionare unei organizații obștești, cu statut necomercial, conducătorul căreia este și autor al proiectului de lege, deputat în fracțiunea majoritară. Ei au invocat caracterul fraudulos, netransparent și lobbyst al tranzacției, realizate fără implicarea directă a Guvernului și instituțiilor administrației publice abilitate. Sumele neîncasate la bugetul de stat în cazul aplicării legii sînt estimate la circa 700 mii lei (54 mii dolari SUA).

  • Hotărîrea privind rezultatele controlului executării Legii cu privire la fabricarea și circulația alcoolului etilic și a producției alcoolice. Documentul adoptat constată că organele centrale de specialitate și agenții economici nu execută în deplină măsură prevederile legale în domeniu, principalele încălcări fiind lipsa evidenței zilnice a stocurilor de materie primă pe fiecare furnizor, a materiei prime prelucrate și a cantităților de producție alcoolică fabricată; lipsa sistemul de evidență unică computerizată; comercializarea pe piață a cantităților mari de producție alcoolică contrafăcută. Prin hotărîrea adoptată, Procuraturii Generale și Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției li se solicită investigarea cazurilor de prejudiciere a statului și consumatorilor în urma neîndeplinirii prevederilor Legii, prezentarea în Parlament a unor rapoarte despre măsurile întreprinse, pînă în luna octombrie 2006.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Întrebări și interpelări

  • Deputatul PPCD Gheorghe Susarenco a solicitat consiliului local municipal și autorităților competente ale Guvernului examinarea problemei destituirii din funcție a viceprimarilor Vasile Ursu, Fiodor Negru și Petru Șveț. În opinia deputatului, legislația stabilește că Primarul general poate numi un primar interimar iar dacă acesta nu-și poate îndeplini funcțiile, consiliul local este cel care trebuie să numească un interimar.
  • Deputatul PSL Oleg Serebrian a solicitat Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene informații despre studiile persoanelor angajate în cadrul misiunilor diplomatice ale Moldovei și în ministerul de resort. Se solicită prezentarea informației despre numărul persoanelor ce dețin studii diplomatice și cunosc o limbă de circulație internațională, posedarea limbii fiind probată prin certificate recunoscute pe plan internațional.
  • Deputatul PCRM Grigore Petrenco solicită Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare informații despre situația din căminele studențești ale Universității Agrare de Stat, invocînd condițiile proaste de trai ale studenților și măsurile insuficiente întreprinse în domeniu de către administrația instituției de învățămînt.
  • Deputatul AMN Ion Pleșca a invocat existența mai multor cazuri de reținere ilegală de către angajații Ministerului Afacerilor Interne a unor persoane care ulterior sînt eliberate fără nici un fel de explicații. Deputatul a cerut Procurorului General și Ministrului Afacerilor Interne informații despre numărul de persoane reținute, numărul de persoane ulterior eliberate, numărul de dosare intentate în privința acestor persoane și numărul de dosare remise în instanțele de judecată. Remarcăm în context că conform art. 165 al Codului de procedură penală pot fi supuse reținerii pe un termen de pînă la 72 de ore:
    • persoanele bănuite de săvîrșirea unei infracțiuni pentru care legea prevede pedeapsa cu închisoare pe un termen mai mare de un an;
    • învinuitul, inculpatul care încalcă condițiile măsurilor preventive neprivative de libertate, luate în privința lui, dacă infracțiunea se pedepsește cu închisoare;
    • condamnații în privința cărora au fost adoptate hotărîri de anulare a condamnării cu suspendarea condiționată a executării pedepsei sau de anulare a liberării condiționate de pedeapsă înainte de termen.
    Reținerea persoanei poate avea loc doar în baza: - procesului-verbal; ordonanței organului de urmărire penală; hotărîrii instanței de judecată. Persoana eliberată după reținere nu poate fi reținută din nou pentru aceleași temeiuri, iar la eliberare, persoanei reținute trebuie să-i fie înmînat un certificat în care se menționează de către cine a fost reținută, temeiul, locul și timpul reținerii, temeiul și timpul eliberării.
  • Deputatul AMN Anatol Onceanu a solicitat Guvernului informații despre aplicarea măsurilor de evacuare a Companiei "NIT" din sediul de pe str.Hîncești 53. Anterior Guvernul a cerut tuturor companiilor private și instituțiilor publice amplasate în clădirea respectivă s-o părăsească pînă la finele anului 2005. Conform deputatului, Compania de televiziune "NIT" a fost printre instituțiile somate și amenințate cu acționarea în judecată, însă ea continuă să ocupe spațiul anterior, deși contractul de locațiune expirase la finele anului 2005.

Declarații

  • Declarația Parlamentului Republicii Moldova despre escaladarea artificială a tensiunii pe segmentul transnistrean al frontierei de stat moldo-ucrainene. În documentul adoptat Parlamentul își exprimă îngrijorarea profunda în legătură cu evoluția periculoasă a situației din regiunea transnistreană a țării. Se constată că măsurile întreprinse de Republica Moldova și Ucraina în conformitate cu Declarația comună a prim-miniștrilor din 30 decembrie 2005 au fost etichetate neîntemeiat de către administrația ilegală de la Tiraspol drept "blocadă economică a Transnistriei" și astfel "s-a luat cursul spre autoizolarea regiunii, unde este generată o adevărată isterie îndreptată împotriva întreprinzătorilor și a întregii ei populații". Deputații condamnă "acțiunile subversive ale autorităților de la Tiraspol, orientate împotriva eforturilor constructive ale Republicii Moldova, Ucrainei, Uniunii Europene și SUA de legalizare a activității economice din raioanele de est ale țării și de lichidare a componentei criminale a acestei activități". Parlamentul Republicii Moldova își exprimă regretul că acțiunile subversive ale autorităților de la Tiraspol nu sînt apreciate adecvat de către Federația Rusă, că "unele forțe politice și unii politicieni de la Moscova se lasă influențați de separatiștii de la Tiraspol, obsedați de ideea fixă de a smulge Transnistria din componența Republicii Moldova, de a legifera dezmembrarea ei teritorială, de a transforma zona de est a țării noastre într-un adevărat ghetou, iar populația acesteia într-un scut viu menit să acopere afacerile criminale ale cîtorva persoane". În document se subliniază că "întreaga răspundere pentru recentele evoluții periculoase din regiune le revine liderilor separatiști de la Tiraspol și protectorilor acestora de peste hotare".

  • La 3 martie 2006, în ziua cînd a fost pus în aplicare regimul convenit de control la frontiera moldo-ucraineană, grupul de deputați ai Partidului Social Liberal a emis o declarație privind evoluția situației social-politice în estul Republicii Moldova, în care eforturile autorităților Moldovei în reglementarea problemei transnistrene sînt apreciate ca eșuate. În opinia autorilor, existența problemei transnistrene a determinat intrarea Republicii Moldova în CSI, ridicarea limbii ruse la rang de limbă oficială, promovarea ideii de neutralitate permanentă. PSL propune stabilirea unei zone de frontieră "de facto" de-a lungul zonei limitrofe, instituirea unor posturi de control și vamă de-a lungul frontierei. De asemenea, se propune schimbarea modului de acționare în privința reglementării: "înghețarea conflictului"; "aplicarea unor măsuri de influență economică menite să descurajeze regimul separatist", "asanarea situației economico-sociale pe malul drept al Nistrului".

  • Declarația deputaților-istorici despre intențiile de suprimare a cursului de istorie națională și implementarea în locul acestui obiect de studiu a cursului de istorie integrată. Sînt invocate persecuții din partea autorităților și în special a Ministerului Educației, concedierea profesorilor care nu acceptă implementarea experimentului de studiere a cursului de istorie integrată. În anul 2002, Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a recomandat instituirea unui moratoriu asupra problemelor studierii limbii și istoriei naționale. În replică, reprezentantul fracțiunii majoritare a calificat declarația colegilor săi deputați ca "politică" și a afirmat că "experimentul de implementare a noului concept de istorie integrată este realizat cu sprijinul Consiliului Europei și a unor instituții internaționale competente".

  • Fracțiunea "Alianța Moldova Noastră" a difuzat o declarație referitoare la situația din agricultură. În text sînt enumerate mai multe decizii care ar fi înrăutățit starea de lucruri și se cere Guvernului realizarea de urgență a unor acțiuni de redresare, cum ar fi: scutirea de impozitul funciar și de contribuții la bugetul asigurărilor sociale a terenurilor agricole pe o perioadă de cinci ani; prelungirea termenului aplicării cotei TVA de 5% pentru producția din fitotehnie și horticultură; scutirea de TVA a pesticidelor și a îngrășămintelor, a mijloacelor tehnice agricole și a pieselor de schimb; crearea Fondului de intervenție pentru cereale; procurarea și distribuirea pe gratis ori sub formă de credit tehnic, în condiții avantajoase, a materialului semincer, a motorinei și a lubrifianților, necesare pentru campania lucrărilor agricole; compensarea majorării prețurilor la produsele petroliere; deblocarea exportului etc.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Remanieri

Prin hotărîrea Guvernului din 1 martie 2006, Ion Chicu a fost numit viceministru al Finanțelor. Pînă la numire Ion Chicu a exercitat funcția de consilier al Prim-viceprim-ministrului Zinaida Greceanîi.

Tot la 1 martie Guvernul a aprobat numirea Mariei Cara în funcția de rector a Universității de Stat din Comrat.

La ședința din 7 martie 2006 Guvernul a aprobat propunerea Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene privind numirea Lidiei Guțu, în funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în România.

La aceeași ședință din 7 martie Valentin Crudu a fost numit viceministru al Educației, Tineretului și Sportului, iar Valeriu Țurcanu a fost numit în funcția de viceministru al Culturii și Turismului.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea privind majorarea compensațiilor nominative. În legătură cu majorarea tarifelor la gazele naturale Guvernul a decis majorarea cu 37 la sută, începînd cu 1 februarie 2006, a compensațiilor nominative acordate unor categorii de populație pentru compensarea cheltuielilor legate de utilizarea gazelor naturale. Numărul beneficiarilor se estimează la peste 120 mii persoane, iar costul anual al majorării va cifra circa 7,5 milioane lei (circa 577 mii dolari SUA). Costul anual al aplicării Legii nr.933/2000 cu privire la protecția socială specială a unor categorii de populație se estimează la 220 milioane de lei (circa 17 milioane dolari SUA).

Hotărîrea despre aprobarea proiectului de lege privind scutirea de unele plăți a mărfurilor și serviciilor utilizate pentru construcția centralei electrice de la Burlăceni. Executivul propune Parlamentului să scutească de plata taxelor vamale și TVA mărfurile și serviciile importate în scopul investițiilor capitale la construcția centralei electrice din apropierea satului Burlăceni, raionul Cahul. În opinia Ministerului Industriei și Infrastructurii, acordarea facilităților ar permite urgentarea construcției centralei și ar reduce costul obiectivului, fapt care se va reflecta și asupra tarifelor la energia electrică ce va fi ulterior livrată de această centrală. Construcția centralei se realizează de Compania "Mold Itera Energy", care intenționează să investească astfel timp de trei ani circa 250 milioane de euro. De notat că anterior Guvernul a mai propus aplicarea scutirilor respective pentru construcția de la Burlăceni și pentru una similară la Bălți, iar Parlamentul a adoptat legea respectivă după dezbateri aprinse și contradictorii. Ulterior însă Președintele Republicii a refuzat să promulge legea din cauza caracterului dubios și netransparent al afacerii și legislativul a fost de acord cu aceste calificări, respingînd legea. După apariția conflictului cu Centrala electrică de la Dubăsari și majorarea prețului la gazele naturale tema securității și independenței energetice a căpătat însă valori primare și se poate vedea că autoritățile revin la realizarea unor proiecte care păreau să eșueze.

Hotărîrea privind alocarea mijloacelor financiare pentru efectuarea studiului de fezabilitate a construcției unei linii de curent electric cu tensiune înaltă. Guvernul a alocat din fondul de rezervă 1,5 milioane de lei (circa 115 mii dolari SUA) pentru finalizarea studiului de fezabilitate a construcției liniei de tensiune înaltă de 330 MW "Bălți-Novodnestrovsk". Anterior, construcția dată a fost menționată drept prioritate pentru asigurarea securității energetice a țării, ea asigurînd importul de energie electrică din Ucraina și exportul energiei electrice în Balcani.

Hotărîrea privind Programul de dezvoltare a capitalei. Guvernul a aprobat în calitate de priorități pentru anul 2006 în dezvoltarea municipiului Chișinău: construcția liniei de troleibuz pînă la Universitatea Agrară de Stat (pînă la finele lunii aprilie); finalizarea lucrărilor de reparație la Catedrala "Nașterea Domnului"; redimensionarea și reconstrucției Complexului memorial "Eternitate"; reconstrucția stației de epurare biologică a apei și construcția Gării de Nord. La propunerea prim-ministrului, în program a fost inclusă și reconstrucția drumului spre Aeroportul Internațional Chișinău.

Hotărîrea de aprobare a Regulamentului privind ordinea de aplicare a semnăturii digitale în documentele electronice ale autorităților publice. Regulamentul determină condițiile de aplicare a semnăturii digitale în documentele electronice ale autorităților publice, ordinea de certificare a cheilor publice, obligațiile și drepturile persoanei care aplică semnătura digitală, cerințele de asigurare a securității etc. Aplicarea regulamentului constituie una din condițiile funcționării sistemului "Guvernul Electronic", astfel fiind create premize favorabile pentru implementarea schimbului electronic de documente de serviciu, se reduce timpul necesar pentru executarea și coordonarea documentelor, sporește controlul asupra executării.

Hotărîrea privind instituirea Comisiei naționale pentru elaborarea rapoartelor inițiale și periodice privind implementarea convențiilor internaționale la care Republica Moldova este parte. Este aprobată componența și Regulamentul de activitate a Comisiei, conform căruia, printre sarcinile ei principale vor fi:

  • efectuarea analizei și controlului asupra respectării integrale a convențiilor internaționale la care Republica Moldova este parte;
  • coordonarea activității privind modul de elaborare a rapoartelor inițiale și periodice privind implementarea convențiilor internaționale la care Republica Moldova este parte;
  • aprobarea rapoartelor inițiale și periodice privind implementarea convențiilor internaționale la care Republica Moldova este parte și prezentarea acestora Guvernului;
  • instituirea grupurilor de experți pentru elaborarea rapoartelor inițiale și periodice privind implementarea convențiilor internaționale la care Republica Moldova este parte și coordonarea activității acestora;
  • plasarea informației despre activitatea legată de elaborarea rapoartelor inițiale și periodice privind implementarea convențiilor internaționale la care Republica Moldova este parte, precum și a rapoartelor propriu-zise în mijloacele de comunicare în masă (presă, radio, televiziune, Internet etc.).

Hotărîrea Guvernului privind alocarea mijloacelor financiare Revistei "Moldova". Din Fondul de rezervă al Guvernului a fost alocată, în calitate de ajutor material unic, suma de 457,7 mii lei (35 mii dolari SUA) "pentru acoperirea parțială a cheltuielilor de întreținere". Revista "Moldova" a fost fondată prin Hotărîrea Guvernului nr.1128 din 17.09.2003, executivul fiind unicul fondator al acesteia, cu o cotă de 10 mii lei (770 dolari SUA) . Conform statutului revistei, aceasta activează pe principii de autogestiune, sursele financiare fiind formate din: cotele financiare și materiale ale Fondatorului; veniturile obținute de la comercializarea Revistei, altei producții poligrafice și a mărfurilor, precum și de la prestarea serviciilor, publicitate etc.; creditele bancare, alte credite; donații cu caracter de binefacere; alte surse care nu sînt interzise de legislația în vigoare. De notat în context că anterior opoziția parlamentară a solicitat Guvernului să-și retragă calitatea de fondator în două ziare republicane, lucru care s-a și realizat pe parcursul anului 2005.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Realizarea Programului "Satul Moldovenesc"

În cadrul unei ședințe de Guvern a fost analizată activitatea de realizare a Programului național "Satul Moldovenesc" pe parcursul anului 2005. Conform informațiilor prezentate, pentru implementarea Programului în anul trecut au fost cheltuiți 1,7 miliarde de lei (peste 130 milioane USD), dintre care numai 370 milioane (28 milioane USD) au constituit contribuții ale bugetului de stat. Restul contribuțiilor au fost asigurate din bugetele locale, investiții locale și străine, asistență financiară nerambursabilă. Majoritatea mijloacelor au fost direcționate spre dezvoltarea rețelelor telefonice, de gazificare, înființarea plantațiilor, construcția și modernizarea sistemelor de aprovizionare cu apă potabilă etc. Cele mai mari sume au fost valorificate de UTA Găgăuzia, raioanele Orhei, Ialoveni și Hîncești. Pentru anul 2006 suma investițiilor se estimează la peste două miliarde de lei, dintre care 600 milioane din bugetul de stat.

Primul raport despre realizarea SCERS

Ministerul Economiei și Comerțului a prezentat Guvernului un prim raport de evaluare a implementării Strategiei de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei. Documentul nu este dat publicității, dar conform unor date comunicate mass-media rezultă că în anul 2005 investițiile străine directe în economie au constituit 260 milioane dolari SUA, atingînd astfel cea mai mare cotă din ultimii zece ani. În calitate de priorități pentru perioada următoare sînt enunțate elaborarea unei Strategii privind atragerea investițiilor și promovarea exporturilor, a Strategiei de susținere a dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii pentru anii 2006-2008, colaborarea cu organismele financiare internaționale, intensificarea cooperării cu Organizația Mondială a Comerțului, micșorarea deficitului balanței comerciale.

Prioritatea Strategiei ocupării forței de muncă

În timpul apropiat Ministerul Economiei și Comerțului urmează să definitiveze Strategia de ocupare a forței de muncă pentru perioada 2006-2020. Anul curent principalele eforturi ale ministerului de ramură se vor axa pe necesitatea creditării pentru crearea locurilor noi de muncă, elaborarea unui sistem de analiză și prognoză reală a pieței muncii. Conform unor date ale MEC, în anul 2005 doar 24,6 mii de șomeri (41 la sută din numărul celor înregistrați) au fost plasați în cîmpul muncii.

Comentariu referitor la situația creată pe segmentul transnistrean al frontierei moldo-ucrainene

Serviciul de presă al Guvernului a difuzat un comunicat al Primului-ministru, în care se dau aprecieri situației din regiunea transnistreană, menționîndu-se și următoarele:

  • În regiunea transnistreană și-au confirmat cetățenia moldovenească circa 300 mii de persoane și acest proces decurge cu viteza de aproximativ 1000 de acte de identitate pe lună, de aceea, nu este cazul de a afirma că ultimele acțiuni comune ale Moldovei și Ucrainei au fost planificate cu scopul unei blocade și ar putea avea un oarecare efect negativ asupra locuitorilor regiunii și a economiei ei.
  • Misiunea Uniunii Europene la frontiera moldo-ucraineană, Hotărîrea Guvernului Moldovei privind operațiunile de export-import pentru agenții economici din regiunea transnistreană, care prevede înregistrarea privilegiată în Chișinău, adoptarea Declarației comune a prim-miniștrilor Moldovei și Ucrainei de la 30 decembrie 2005 constituie prima etapă în procesul de normalizare a situației la frontiera moldo-ucraineană.
  • Realizarea celei de a doua etape - implementarea Declarației comune a prim-miniștrilor Moldovei și Ucrainei a decurs deschis și transparent, în timpul consultărilor bilaterale și multilaterale cu informarea tuturor celor interesați, a agenților economici din zona transnistreană.
  • Regimul de înregistrare temporară pentru întreprinderile regiunii transnistrene presupune o procedură simplificată de legalizare a activității economice externe, în termen restrîns, fără perceperea taxelor vamale.
  • Mecanismul de realizare a Declarației comune a prim-miniștrilor din 30.12.2005, constituie, în principiu, o revenire la funcționarea regimului de înregistrare temporară, care acționa cu succes în 2003-2004. Anume acest lucru a fost solicitat în repetate rînduri părții moldovenești de către antreprenorii regiunii transnistrene.
  • Trimiterile la prevederile Memorandumului din anul 1997 nu-și au locul, toți experții cunosc, că pentru realizarea prevederilor acestui Memorandum lipsesc mecanismele de drept.
  • Realizarea Declarației comune a prim-miniștrilor oferă condiții pentru activitate legală și transparentă a întreprinderilor, care sînt situate în regiunea transnistreană, ca o alternativă businessului subteran și contrabandei. Blocada și autoizolarea constituie măsuri care sînt luate de administrația regiunii pentru a interzice întreprinderilor înregistrarea și efectuarea perfectării vamale în departamentele respective ale Republicii Moldova. Politica de autoizolare a regiunii prejudiciază agenții economic din partea stîngă a Nistrului și economia întregii regiuni și anume această politică este condamnabilă.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

La 3 martie 2006 Președintele Republicii Moldova a semnat decretele privind numirea unor ambasadori:

  • Natalia GHERMAN a fost numită Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Regatul Suediei;
  • Victor POSTOLACHI a fost numit în funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Austria, Reprezentant Permanent al Republicii Moldova pe lîngă OSCE și Reprezentant pe lîngă Oficiul Națiunilor Unite de la Viena.
  • Veaceslav MADAN, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Bulgaria, a fost numit prin cumul, în funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Albania, în Republica Macedonia și în Serbia și Muntenegru, cu reședința la Sofia.

În perioada 1-10 martie 2006 au fost publicate zece decrete ale șefului statului privind acordarea distincțiilor oficiale.

Dumitru Ursu, ex-prim-viceguvernator al Băncii Naționale a Moldovei a fost decorat cu ordinul "Gloria Muncii". De notat că Ursu, în vîrstă de 46 ani, a demisionat din funcția pe care a deținut-o începînd cu anul 1992, din motive care nu sînt pe deplin cunoscute.

3.2. Ședințe. Declarații

Renovarea unor monumente și sedii

Președintele Republicii Moldova a prezidat o ședință de lucru în problema renovării și amenajării Complexului muzeal "Alexei Mateevici" din satul Zaim, raionul Căușeni. Urmează a fi renovate casa părintească a poetului, biserica în care a slujit tatăl acestuia, mormîntul poetului și clădirea fostei școli primare, în care a învățat Alexei Mateevici. După cum transmite mass-media, șeful statului a insistat ca reparația și restaurarea obiectelor menționate să poarte un caracter capital și să includă consolidarea fundamentelor, pereților, restabilirea aspectului istoric al edificiilor, amenajarea teritoriului, repararea drumului de acces, construcția sistemelor de termoficare și asigurare cu apă. Voronin a propus ca pentru acoperirea financiară a lucrărilor să fie antrenate diferite surse: bugetul central și local, Fondul Investițiilor Sociale, sponsorizări etc.

La 2 martie Vladimir Voronin a convocat o ședință de lucru pentru discutarea problemei edificării unui nou sediu pentru Colegiul Național de Coregrafie. Președintele țării a opinat că noul sediu al Colegiului Național de Coregrafie trebuie construit conform celor mai moderne cerințe în domeniu, iar edificarea lui ar trebui să devină o prioritate pe agendele Ministerului Culturii și Turismului, Ministerului Educației, Tineretului și Sportului, Agenției pentru Dezvoltare Regională și Primăriei capitalei. El a propus în calitate de soluție provizorie, ca Guvernul să identifice posibilități pentru finanțarea ritmică a lucrărilor de construcție a anexei la actualul sediu al Colegiului.

Ordine și legalitate în sistemul de expertiză medicală

Agenția "Moldpres" informează că la 9 martie Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință în problema mecanismului de atribuire a gradelor de invaliditate, la care au participat factori respeonsabili din cadrul Guvernului, Parlamentului și Președinției, reprezentanți ai Asociației Invalizilor. La ședință, șeful Consiliului Republican de Expertiză Medicală a Vitalității, Leonid Zaharia, a prezentat un raport privind activitatea sistemului de expertiză medicală, în care a menționat nereguli grave, existente în domeniu. Potrivit rezultatelor unor controle efectuate au fost atestate cazuri de stabilire a gradului de invaliditate în lipsa documentelor corespunzătoare, a fost atestată lipsa în arhive a 16 mii de dosare de expertiză medicală. Directorul Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției a informat că recent a fost depistat un număr considerabil de cazuri de falsificare a dosarelor medicale la stabilirea invalidității, în anul 2005 numărul dosarelor falsificate constituind circa 20%. La ședință "s-a decis că Guvernul va examina oportunitatea sistării, începînd cu 1 aprilie anul curent, a eliberării pensiilor de invaliditate acelor persoane, ale căror dosare medicale lipsesc din arhive și care refuză să fie reexpertizate pentru reconfirmarea dosarelor".

De notat în context că la finele anului trecut presa a relatat depre apariția unui conflict de proporții în cadrul Consiliului de Expertiză Medicală a Vitalității, mai mulți medici-experți fiind suspendați din funcții pentru desfășurarea unor cercetări de serviciu. Aceștia, la rîndul lor, au acuzat pe șeful Consiliului de abuz în serviciu și cazuri de corupție, invocînd obținerea frauduloasă a gradelor de invalidiatate de către persoane apropiate funcționarilor din cadrul Președinției, Guvernului și Ministerului Sănătății.

Planul de dezvoltare a capitalei

Serviciul de presă al președinției comunică că Vladimir Voronin a convocat o ședință în problema realizării planului de dezvoltare a municipiului Chișinău în anul 2006. Propunerile avansate în acest sens de către conducerea Primăriei au vizat reconstrucția Catedralei "Nașterea Domnului", construcția unui azil pentru bătrîni, reparația centrului pentru minori, reconstrucția și redimensionarea Complexului Memorial, finalizarea construcției Gării de Nord, construcția liniei de troleibuz în direcția Universității Agrare, continuarea amenajării cartierelor locative și realizarea unor proiecte de construcție a mansardelor etc. Șeful statutlui a cerut urgentarea lucrărilor de proiectare, identificarea unor soluții optime la stabilirea devizelor de cheltuieli și gestionării gospodărești a mijloacelor repartizate pentru dezvoltarea municipiului în anul 2006.

Declarații la "Moldova 1"

În cadrul apariției la postul de televiziune "Moldova 1" Președintele Republicii Moldova a făcut o seriie de declarații privind apectele politicii interne și externe a țării:

  • Referindu-țse la problema transnistreană, Vladimir Voronin a airmat că pînă în prezent negocierile cu reprezentnații părții transnistrene au fost ineficiente și retragerea acestora din negocieri nu va constitui un impediment, discuții urmînd a fi purtate "cu societatea democratică din regiune, alesă pe principii democratice". Voronin a comparat participarea Transnistriei la negocieri cu o ședință de judecată la care procurorul și judecătorul negociază cu acuzatul ce pedeapsă să-i dea. Șeful statului a exclus posibilitatea unui nou conflict armat în Transnistria, afirmînd că "toate problemele sînt rezolvate pe cale politică".
  • În relațiile cu Federația Rusă sînt așteptate noi abordări, Președintele Moldovei urmînd să efectueze o vizită la Moscova, unde va discuta cu Vladimir Putin aspecte ce țin de problema transnistreană și dezvoltarea relațiilor de parteneriat strategic bilateral.
  • Răspunzînd la întrebarea despre temeinicia acuzațiilor de concentrare exagerată a puterii în stat și despre refuzul de a renunța la funcția de preșdine al Partidului Comuniștilor din Republica Moldova, Vladimir Voronin a declarat că funcția de președinte al PCRM îi ajută ca prin intermediul organelor de conducere ale partidului și a fracțiunii majoritare să obțină îndeplinirea sarcinilor puse, colaborarea dintre Președinție, Parlament și Guvern contribuind la soluționarea operativă a problemelor țării.
  • Cu referire la votarea din 4 aprilie 2005 pentru candidatura sa a unor formațiuni politice de opoziție Vladimir Voronin a afirmat că partidele respective au dat dovadă de maturitate politică și nu au trădat pe nimeni. El consideră că coaliția le-a permis acestor formațiuni să-și realizeze anumite obiective, exemplu fiind cele așa-zise "zece condiții" ale PPCD, care ar fi fost deja îndeplinite.
  • Președintele țării a mai declarat că nu va candida pentru funcția de șef al statului, respectînd astfel prevederile constituționale.
  • Despre obiectivul integrării europene Voronin crede că acesta nu va fi atins pînă în anul 2009, dar el va face tot posibilul pentru a lăsa succesorului său un stat puternic, în care populația să trăiască decent. Șeful statului a mai precizat că nu există contradicție între vectorul european enunțat de Moldova și faptul că țara noastră face parte din CSI, deoarece structura respectivă este cea mai mare piață de desfacere pentru produsele moldovenești, unde acestea se bucură de anumite facilități.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Sectorul real

    Economia Moldovei a înregistrat o creștere de 7,1% în 2005...

    În 2005 economia Republicii Moldova a înregistrat o creștere de 7,1%, iar PIB în prețuri comparabile a constituit 34,2 miliarde de lei (2,7 miliarde USD). În același timp, ritmul de creștere s-a dovedit a fi inferior celui din 2004, cînd creșterea a fost de 7,3%.

    În particular, creșterea PIB a fost determinată atît de evoluțiile pozitive din sectoarele de bunuri și servicii, cît și din colectarea considerabilă a impozitelor pe produs și import. Totodată, peste 60% din acumulările PIB revin pe seama serviciilor și comerțului, pe cînd ponderea industriei și agriculturii rămîne a fi destul de mică. Spre exemplu, sectorul agricol a înregistrat o creștere de numai 1% față de 2004 și a avut o pondere de cca 25% la formarea PIB în 2005.

    ...însă ritmurile de creștere au încetinit, ca de altfel și în alte state din spațiul CSI

    Pe de altă parte, potrivit datelor Comitetului de Statistică al CSI cea mai înaltă creștere economică a fost înregistrată în Azerbaidjan - 26,4%, urmat de Armenia cu 13,9%, Belarus și Kazahstan cu o creștere de 9,2% a PIB. Dacă s-ar face un clasament potrivit creșterii PIB Republica Moldova s-ar situa pe locul patru între statele CSI. De fapt, potrivit unui recent raport al ONU țările în tranziție (inclusiv cele din CSI) au înregistrat cele mai înalte niveluri de creștere economică între 2000-2005, cu o medie de 6%, iar statele CSI o medie de 7%. Pe de altă parte, doar în Armenia și Azerbaidjan nivelurile creșterii economice în 2005 au fost mai mari ca în 2004, evoluție reflectată în graficul de mai jos.

    Creșterea PIB în 2005 față de 2004 în unele state CSI

    Sursa: Comitetul de Statistică al CSI și calculele noastre

    Potrivit prognozelor guvernamentale creșterea PIB pentru 2006 este de 6,5%, însă aceasta ar putea diminua moderat pînă la 5% ca urmare a creșterii prețurilor la carburanți și a unui grad încă mic de concentrare a investițiilor în procesul de producție. Volumul mare al transferurilor bănești din străinătate și prețul energiei de import în creștere ar putea genera o inflație mai mare în 2006.

    Pe de altă parte, grupul britanic EIU (Economist Intelligence Unit) prognozează un ritm mediu de creștere de 4,1% pentru Europa Centrală și de Est (Cehia, Ungaria, Polonia, Slovacia și Slovenia), 4,4% pentru statele balcanice (Bulgaria, Croația, Macedonia, România și Serbia și Muntenegru), 6,6% pentru țările baltice (Estonia, Lituania, Letonia) și 5,9% pentru țările din CSI (Azerbaidjan, Kazahstan, Moldova, Rusia, Ucraina Uzbekistan).

2. Prețurile și inflația

    Inflația crește încet dar sigur...

    În ianuarie 2006 rata inflației a fost cu 1,9% mai mare față de decembrie 2005, iar pentru luna februarie indicele prețurilor de consum a constituit 1,4%. Cumulativ pentru primele două luni ale anului rata inflației a fost înregistrată o rată a inflației de 3,3%. În opinia noastră acest nivel se va menține și pentru luna martie sau chiar va crește moderat. Cea mai mare creștere a prețurilor a fost la tarifele pentru serviciile prestate populației cu 3,3% (generată în mare parte de majorarea prețurilor pentru consumul de gaze naturale), prețurile pentru produsele alimentare au crescut cu 3,1%, iar cele la produsele nealimentare - cu 2,6%.

    În baza datelor BGC (bugetelor gospodăriilor casnice), în 2006 în calcularea IPC (indicelui prețului de consum) produsele alimentare vor deține o cotă de 44,5%, față de nivelul din anul trecut de 45,77%, cele nealimentare 30,19%, în comparație cu 29,77% din anul trecut, iar serviciile prestate populației vor constitui 25,36%, față de 24,47 din 2005.

    ...Moldova situîndu-se pe poziția a trei între țările CSI după nivelul creșterii prețurilor

    Republica Moldova se situează locul trei între statele CSI după nivelul creșterii prețurilor de consum, ritmuri mai mari de creștere a prețurilor fiind înregistrate doar în Armenia și Rusia, respectiv, 3,6% și 2,4%. După Moldova urmează Tadjikistan, cu o rată a inflației de 1,5%, Azerbaidjan, Belarus și Kîrgîzstan, cîte 1,3%. Celei mai mici creșteri de prețuri au fost înregistrate în Ucraina, Georgia, respectiv, cîte 1,2% și Kazahstan, cu cea mai mică inflație din CSI - de 0,9%.

    Rata inflației (ianuarie 2006) în unele state CSI, %

    Sursa: Comitetul de Statistică al CSI și calculele noastre

    Guvernul și Banca Națională au prognozat pentru acest an un nivel al inflației de pînă la 10%, nivel care în opinia noastră va fi greu de menținut ținînd cont de faptul că economia ar putea fi afectată de scumpirea resurselor energetice. Menționăm că în februarie a.c. au fost majorate tarifele la gazele naturale cu cca 37%, tarife care la rîndul ar putea genera și o scumpire a energiei electrice.

3. Sectorul bancar

    Activele totale ale sistemului bancar moldovenesc au crescut în ianuarie 2006...

    Activele totale ale sistemului bancar din Moldova au crescut, în luna ianuarie, cu 147 milioane de lei (11,4 milioane USD), estimîndu-se că tendințele de creștere înregistrate în ultimii doi ani se vor menține și în continuare. Valoarea activelor era de cca 18,2 miliarde de lei (cca 1,401 miliarde USD sau 1,175 miliarde Euro) la începutul lui februarie. Pentru comparație, valoarea activelor sistemului bancar din România este estimată la peste 36 miliarde Euro, active ce sînt de 30 ori mai mari decît cele din sistemul bancar din Republica Moldova.

    ...însă volumul depozitelor la termen în lei moldovenești s-a redus...

    În același timp, volumul depozitelor la termen în lei moldovenești s-a redus, cauzat în principal de scăderea volumului depozitelor atrase de la persoane juridice. Pe cînd ponderea depunerilor la termen ale persoanelor fizice s-a majorat cu 11,7% față de luna decembrie 2005, pînă la nivelul de 69,8% din volumul total al depozitelor în moneda națională atrase în ianuarie 2006.

    ...pe fundalul undei rate a dobînzii mai ridicate

    În luna ianuarie rata medie a dobînzii la depozitele la termen în lei moldovenești a crescut cu 0,28 p.p., constituind 10,83% (7,91% pentru persoane juridice și 12,10% pentru persoane fizice, în comparație cu 7,98% și 12,41%, respectiv, în luna decembrie 2005). În același timp, rata medie a dobînzii la depozitele în valută străină s-a micșorat cu 0,18 p.p., constituind 5% (4% pentru persoane juridice și 5,19% pentru persoane fizice).

    Potrivit datelor BNM la începutul lunii februarie soldul depozitelor în sistemul bancar a însumat 11,245 miliarde lei, micșorîndu-se cu 10,8 milioane lei (0,1%) față de luna decembrie 2005. Scăderea acestuia a fost provocată de diminuarea depozitelor în monedă națională cu 211,4 milioane lei (3,2%).

    Din cauza dobînzilor mici la depozite populația ar putea să-și caute alte plasamente...

    Prognoză pentru 2006: Valoarea și numărul creditelor vor crește, nu același lucru se va întîmpla, însă, cu depozitele - din cauza dobînzilor mici, e foarte probabil că oamenii vor căuta să-și depună economiile în alte plasamente, mai rentabile.

    Băncile centrale din lume își modifică rezervele valutare...

    Conform unui sondaj publicat la jumătatea lui februarie 2006 de publicația Central Banking, care apare la Londra, anul trecut a evidențiat o tendință de migrare de la dolar către euro a rezervelor valutare naționale. Sondajul Central Banking a fost realizat în rîndul a 56 de bănci centrale din lume.

    Euro
    10 bănci și-au redus proporția rezervelor în Euro.
    23 de bănci au crescut proporția rezervelor valutare în Euro.
    Majoritatea celor care s-au reorientat spre euro au fost bănci centrale europene din afara zonei euro.

    Dolar
    15 bănci și-au redus proporția rezervelor în USD.
    12 bănci au crescut proporția rezervelor valutare în USD.
    Majoritatea celor ce s-au consolidat pe dolar au fost bănci centrale din Asia, America Latină și alte țări producătoare de petrol.

    Rezervele deținute de băncile participante la sondaj reprezintă cca 42% din totalul de 4,4 trilioane de USD aflat în administrarea băncilor centrale din lume la sfîrșitul lunii iunie 2005. Banca Națională a Moldovei deține rezerve valutare în valoare de cca 600 milioane USD, iar 30% din acestea sînt denominate în Euro.

4. Finanțe publice

    Veniturile la bugetul de stat ar putea să diminueze în perioada imediat următoare...

    În perioada ianuarie-februarie 2006 la bugetul de stat au fost acumulate venituri de bază în sumă de cca 1,1 miliarde lei (71,2 milioane Euro), venituri care au crescut cu 22,2% față de primele două luni ale anului 2005. Însă această creștere pronunțată ar putea fi temperată ca urmare a micșorării ratei impozitului corporativ pînă la 15%, scăderea veniturilor agenților economici datorită creșterii prețurilor la resursele energetice, reglementările guvernamentale și nu în ultimul rînd barierile comerciale, cum ar fi cele impuse de Rusia.

5. Comerțul extern

    Deficitul comercial crește cu "perspective"...

    Deficitul comercial al Moldovei a înregistrat, în luna ianuarie, nivelul de 76,5 milioane USD și a crescut de aproape 1,9 ori față de ianuarie 2005, cu "perspective" de creștere pronunțată în lunile următoare. Datele statistice arată că volumul comerțului extern pentru prima lună a anului a fost de 220 milioane USD, fiind cu peste 17% mai mare decît în ianuarie 2005. Cu toate că principalii parteneri ai Moldovei în relațiile de export-import rămîn a fi țările din spațiul CSI cu o cotă de 46,7% în total, ponderea exporturilor moldovenești în statele UE a crescut de la 29,7% în decembrie 2005 la 34,7% în ianuarie 2006, creștere care s-a datorat în mare parte reorientării producției alimentare si vegetale spre UE.

    Valoarea și volumul exporturilor moldovenești ar putea crește ca urmare reluării importului de zahăr din Moldova de către România și Ucraina (pentru ultima un proiect în acest sens urmează să fie examinat în timpul apropiat de către Guvernul de la Kiev). Guvernul a prognozat pentru 2006 o creștere cu 13% a exporturilor, și cu 11% a importurilor.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Procedurile vamale unificate moldo-ucrainene

La 3 martie Ucraina a purces la implementarea procedurilor unificate de control vamal la frontiera moldo-ucraineană în urma acordurilor atinse cu partea moldovenească cu privire la mecanismul de punere în aplicare a Declarației premierilor moldovean și ucrainean în această problemă (a se vedea e-journal-ul nr. 68). Astfel, din 3 martie, autoritățile vamale ucrainene permit trecerea peste frontiera moldo-ucraineană, inclusiv segmentul transnistrean al acesteia, doar a mărfurilor însoțite de documentele vamale oficiale ale Republicii Moldova. Autoritățile moldovene au introdus mai multe facilități pentru înregistrarea provizorie a întreprinderilor transnistrene la Camera Înregistrării de Stat a RM, care includ și acordarea acestora a certificatelor care permit schimburile comerciale în regim preferențial cu Ucraina. În plus, la 10 martie Parlamentul de la Chișinău a adoptat o lege care prevede rambursarea valorii taxelor vamale agenților economici transnistreni care vor realiza operațiuni de export-import în baza certificatelor vamale moldovenești.

Salutate de către Înaltul Reprezentant pentru Politică Externă și de Securitate a UE, Javier Solana, măsurile moldo-ucrainene au fost primite cu multă iritare atît la Tiraspol, cît și la Moscova. La 4 martie Ministerul rus de Externe a dat publicității un comunicat în care își exprimă îngrijorarea în legătură cu impunerea "inopinată" a măsurilor de "înăsprire" a regimului de tranzit a mărfurilor transnistrene prin frontiera moldo-ucraineană. Sub pretextul de restabilire a ordinii la frontieră, Ucraina și Moldova exercită presiuni economice asupra Transnistriei pentru a o forța pe aceasta să cedeze în probleme legate de reglementarea transnistreană, se mai afirmă în comunicat. La 10 martie Duma de Stat a Rusiei a adoptat o declarație "Cu privire la încălcarea de către Ucraina a acordurilor cu privire la reglementarea transnistreană și stabilirea unei blocade economice totale împotriva Transnistriei". Invocînd drepturile celor "170,000 de conaționali" care locuiesc în regiunea transnistreană, deputații ruși își exprimă îngrijorarea în legătură cu situația tensionată creată în urma introducerii procedurilor vamale unificate moldo-ucrainene. Noile măsuri vamale sînt calificate drept "măsuri economice represive" față de Transnistria, intenționate să o facă pe aceasta să accepte planul moldovenesc unilateral de reglementare transnistreană. Deputații ruși cer anularea procedurilor vamale moldo-ucrainene și revederea acestora. Atît comunicatul Ministerului de externe, cît și declarația Dumei de Stat invocă Memorandumul de la Moscova din 1997 care ar stabili dreptul Transnistriei la activitatea comercială externă de sine stătătoare. Autoritățile de la Chișinău au precizat în repetate rînduri că acest drept poate fi exercitat de către Transnistria doar în cîmpul constituțional și în baza legislației RM, ceea ce se și încearcă a realiza prin unificarea procedurilor vamale moldo-ucrainene.

Autoritățile transnistrene au calificat măsurile moldo-ucrainene drept "blocadă economică" și au acuzat Ucraina că a luat partea RM în conflict. Liderul transnistrean Igor Smirnov a amenințat chiar că Transnistria se va retrage din procesul de reglementare transnistreană în răspuns la introducerea acestor măsuri. La 10 martie "ministrul economiei" al regiunii a declarat că Transnistria a suferit pierderi în valoare de circa 20,2 milioane de dolari în urma introducerii "blocadei economice" de către Ucraina. Acestea s-ar datora în primul rînd întreruperii activității a 10 întreprinderi transnistrene, care sînt principalii plătitori la bugetul regiunii, și trecerea în regim de lucru de 3-4 zile de lucru pe săptămînă a altor 20 de întreprinderi. În regiune au loc mitinguri de protest organizate de așa-zisele organizații obștești patriotice, inclusiv corporația de tineret "Prorîv", creată cu sprijinul departamentului de securitate transnistrean și a administrației de la Kremlin. Liderul separatist Igor Smirnov a emis la 7 martie un decret prin care interzice finanțarea externă a organizațiilor neguvernamentale din regiune. Mai multe mass-media transnistrene și ruse au transmis informații cu privire la creșterea prețurilor la produsele de consum curent și au avertizat cu privire la alte posibile consecințe umanitare nefaste pe care acțiunile Ucrainei le-ar putea avea asupra regiunii transnistrene.

În același timp, departamentul ucrainean de grăniceri a declarat că nu creează obstacole pentru tranzitul mărfurilor transnistrene peste frontiera moldo-ucraineană. "Problemele și cozile de mijloace de transport care apar la punctele de trecere la frontiera cu Transnistria sînt create în mod artificial și unilateral de către partea transnistreană", se arată într-un comunicat de presă al departamentului ucrainean. Aceste afirmații au fost confirmate de către reprezentantul special al Ucrainei pentru reglementarea transnistreană, Dmitri Tkaci, care a declarat la 10 martie la Odesa că "Transnistria se ocupă cu autoblocada și autoizolarea". "Am vizitat punctele de trecere de pe porțiunea transnistreană a frontierei. Pot să spun cu încredere că nu există nici o blocadă. Din contra, Transnistria blochează ea însăși trecerea transporturilor care merg în regiune", a declarat Tkaci aducînd drept exemplu 10 camioane încărcate cu pulpe de găină aparținînd firmei "Șerif", pe care vama transnistreană nu le lase să intre în regiune după ce au trecut vama ucraineană. "Putem vorbi astăzi despre o autoblocadă. Transnistria vrea în acest fel să rupă toate acordurile, să creeze o isterie în jurul așa-numitei blocade. Astfel, administrația de la Tiraspol face presiuni asupra Kievului", a mai declarat oficialul ucrainean. Președintele ucrainean Victor Iușcenko a afirmat la 11 martie că poziția Ucrainei vizavi de situația de pe porțiunea transnistreană a frontierei moldo-ucrainene corespunde normelor internaționale și planului de reglementare transnistreană, sprijinit atît de partea moldovenească, cît și de cea ucraineană. Iușcenco a declarat că în viitorul apropiat la Kiev vor avea loc consultări cu partea transnistreană cu privire la situația creată. De asemenea, Iușcenco a declarat că Ucraina va reglementa toate problemele de ordin comercial-economic cu Moldova reieșind din recunoașterea integrității teritoriale, independenței și suveranității Moldovei și în baza normelor internaționale în vigoare. Potrivit președintelui ucrainean, procedurile vamale la frontiera moldo-ucraineană au fost introduse în vederea asigurării transparenței modului de trecere a frontierei, iar misiunea UE de asistență la frontieră veghează ca acestea să corespundă normelor internaționale.

Negocierile in format "5+2"

Runda de negocieri în format "5+2" din 27-28 februarie a fost întreruptă după ce la 28 februarie delegația moldoveană a părăsit pe neașteptate sala de negocieri. Peste cîteva ore, delegația moldovenească a dat publicității un comunicat în care și-a exprimat alarmarea cu privire la lipsa progresului în asigurarea liberei circulații a cetățenilor și mărfurilor în zona de securitate a conflictului transnistrean și a îndemnat participanții la negocieri să se concentreze asupra rezolvării acestei probleme, în perspectiva apropiatelor lucrări agricole de primăvară. Pe de altă parte, tot la 28 februarie liderul separatist Igor Smirnov a emis o dispoziție cu privire la utilizarea terenurilor agricole din raionul Dubăsari, care prevede că, cultivarea terenurilor agricole respective și transportarea roadei de pe acestea de către locuitorii și agenții economici din satele de sub jurisdicția RM se va realiza în baza unor certificate de "înregistrare preferențială specială a drepturilor de utilizare a terenurilor agricole". Înregistrarea respectivă se va face în baza unor contracte de arendă încheiate cu autoritățile transnistrene, iar la transportarea roadei de pe terenurile agricole vor fi achitate taxele vamale potrivit "legislației Transnistriei".

Unicul document semnat în cadrul rundei de negocieri a fost o declarație comună a mediatorilor și observatorilor în care aceștia și-au exprimat regretul în legătură cu zădărnicirea rundei de negocieri, dar și-au reafirmat disponibilitatea de a continua contactele și consultațiile în vederea continuării procesului de negocieri în formatul "5+2". Mai multe mass-media de la Chișinău au declarat că următoarea rundă de negocieri în format "5+2" va avea loc la 4-5 aprilie, dar aceste date nu au fost confirmate oficial de către participanții la negocieri. cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Republica Moldova - Consiliul Europei

Comitetul de Miniștri al Consiliului Europei a aprobat o nouă rezoluție interimară cu privire la executarea hotărîrii Curții Europene pentru Drepturile Omului în cazul "Ilașcu și alții împotriva Republicii Moldova și Federației Ruse". În document se insistă asupra aplicării deciziei CEDO despre punerea în libertate a lui Andrei Ivanțoc și Tudor Petrov-Popa, deținuți ilegal de autoritățile de la Tiraspol.

La 7 martie Curtea Europeană pentru drepturile Omului a început audierea publică în dosarul "Manole și alții contra Moldovei", admisibilitatea căruia se examinează cu participarea reprezentanților petiționarilor, ai avocaților lor și a reprezentanților Guvernului. În dosar apar Larisa Manole, Corina Fusu, Mircea Surdu, Dinu Rusnac, Viorica Cucereanu-Bogatu, Angela Aramă-Leahu, Ludmila Vasilache, Leonid Melnic și Diana Donică, foști și actuali angajați ai Companiei "Teleradio-Moldova". Aplicații acuză încălcarea articolului 10 al Convenției Europene a Drepturilor Omului (Libertatea de exprimare). Urmare a audierilor desfășurate Curtea Europeană a cerut autorităților Moldovei să prezinte răspunsuri la întrebările formulate, pînă la 21 martie 2006.

Pe 12 martie la Chișinău au sosit în vizită de lucru coraportorii Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (APCE) pentru Moldova Josette Durrieu și Egidijus Vareikis. Eu urmează să se întîlnească cu conducerea țării, reprezentanții fracțiunilor parlamentare, ai asociațiilor obștești. De notat că rezultatele ultimei vizite a raportorilor au stat la baza adoptării Rezoluției și Recomandării APCE din octombrie 2005 despre funcționarea instituțiilor democratice în Moldova, sub impactul cărora Parlamentul a adoptat un program legislativ special de realizare a recomandărilor. Primele întîlniri raportorii le-au avut cu reprezentanții fracțiunilor parlamentare, care au apreciat interesul manifestat de CE drept benefic pentru promovarea reformelor, menținerea țării sub monitorizare neavînd efecte negative. Reprezentanții opoziției parlamentare au declarat raportorilor că doresc efecte mai serioase ale reformelor, promovarea lor în domenii de impact major imediat. În cadrul întîlnirii cu Prim-ministrul Vasile Tarlev, raportorii APCE au declarat că la etapa actuală Moldova trebuie să depună eforturi în implementarea reformelor instituționale, obținerea progreselor în domeniul funcționării instituțiilor democratice contribuind decisiv la promovarea imaginii țării pe plan internațional.

Republica Moldova - Uniunea Europeană

Republica Moldova va negocia anul curent obținerea de la Uniunea Europeană a unui regim de Preferințe Comerciale Autonome pentru un șir de produse exportate de țara noastră. Acțiunile respective constituie o prioritate a activității Ministerului Economiei și Comerțului pentru anul 2006. Moldova dorește un regim mai avantajos, dar pentru aceasta trebuie să reformeze sistemul de certificare a originii mărfurilor exportate și să aigure consoliodarea administrării vamale. Datele statistice indică că în 2005 Republica Moldova a exportat în UE mărfuri în valoare de circa 325 milioane dolari SUA, înregistrînd o creștere de 9,5 la sută comparativ cu anul 2004. De notat însă și faptul că în 2005 importurile din țările UE au cresut comparativ cu anul 2004 cu peste 29 la sută, cifrîndu-se la peste 750 milioane dolari SUA.

Într-o Declarație a Comisiei Europene se menționează că aceasta urmărește cu atenție evenimentele de la granița dintre Ucraina și Moldova, misiunea UE de Asistență la Frontieră fiind prezentă în teritoriu și monitorizînd în permanență situația. Comisia Europeană apreciază pozitiv hotărîrea cu care Ucraina și Moldova realizează măsurile necesare pentru implementarea Declarației Comune cu privire la aspectele vamale semnată de către Prim-miniștrii Ehanurov și Tarlev pe 30 decembrie 2005. Scopul acestor măsuri este asigurarea transparenței la frontieră, permiterea oricăror bunuri legale să tranziteze liber granița dintre Ucraina și Moldova, măsuri cae nu pot fi considerate în nici un fel drept "blocadă". Comisia condamnă orice eforturi ale autorităților transnistrene auto-proclamate să împiedice circulația legitimă a bunurilor la frontiera de stat dintre Ucraina și Moldova și înregistrarea agenților economici de către autoritățile moldovene.

Republica Moldova - România

În cadrul Reuniunii miniștrilor de mediu ai statelor-membre ale Organizației de Cooperare Economică la Marea Neagră (OCEMN), reprezentanții României au declarat că vor susține Republica Moldova în realizarea obiectivelor europene de protecție a mediului. România a pus la dispoziția autorităților de mediu din Moldova setul de directive europene în domeniul mediului, traduse în limba româna.

Republica Moldova - Federația Rusă

Duma de Stat a Federației Ruse a adoptat la 10 martie o Declarație privind aplicarea noului regim vamal la frontiera moldo-ucraineană, în care apreciază că acțiunile autorităților din cele două state "cauzează un prejudiciu de proporții economiei Transnistriei și s-ar putea solda cu o catastrofă umanitară", constituind "sancțiuni economice". Deputații ruși consideră că astfel "sînt încălcate drepturile Transnistriei de a desfășura activitate economică de sine stătătoare" și se pronunță pentru "restabilirea regimului vamal anterior la frontiera ucraineano-transnistreană", îndemnînd toate părțile interesate "să susțină negocieri și consultări".

Reprezentantul oficial al Ministerului de externe al Federației Ruse a comentat mass-mediei concluziile făcute ca rezultat al vizitei delegației rusești în Transnistria. Mihail Kalmînin a declarat că "înăsprirea regimului de control vamal la frontiera moldo-ucraineană s-a produs imediat după întîlnirea ministerială a troicăi UE cu Ucraina". El a mai declarat că măsurile respective "de la bun început erau planificate ca măsură politică de influență economică a regiunii".

Valerii Keniaikin, trimisul cu misiuni speciale al Ministerului rus de externe a afirmat că Rusia "va face tot posibilul pentru deblocarea situației din Transnistria", deoarece în regiune "există pericolul unei catastrofe umanitare". El a spus că Federația Rusă nu va lăsa la greu "nici pe cetățenii săi care locuiesc în Transnistria, nici pe ceilalți locuitori din regiune, acordîndu-le ajutorul umanitar necesar". Răspunzînd întrebării despre acordarea ajutorului financiar autorităților transnistrene, oficialul rus a afirmat că o astfel de posibilitate este examinată de guvernul rus, care va adopta o decizie corespunzătoare. Keniaikin a mai afirmat că în luna aprilie urmează să se desfășoare o reuniune la care "vor fi examinate aspectele politice din cadrul negocierilor pentru reglementarea problemei transnistrene". Unele afirmații ale oficialului rus în care s-a referit la recentele declarații ale Președintelui Republicii Moldova au provocat reacție de răspuns din partea administrației prezidențiale, consilierul Mark Tkaciuk respingînd interpretările făcute, pe care le consideră datorate "informării extrem de proaste" în cadrul departamentului rus de externe.

Întrebat despre iminența creșterii prețului la gazele naturale livrate Republicii Moldova. Președintele Concernului rus "Gazprom" Aleksei Miler a declarat că prețul gazelor rusești pentru Moldova "trebuie să fie la nivelul prețului european", deși negocierile continuă. El a motivat această poziție prin "aplicarea principiilor economiei de piață" și tratamentul unic față de toate statele ex-sovietice".

Holdingul rusesc "Vinnîi Mir", unul dintre cei mai mari importatori de vinuri din Moldova, afirmă că cota vinurilor moldovenești pe piața rusă este în scădere. În anul 2005 cota de piață a vinurilor moldovenești s-a redus de la 60%, până la 52% din totalul vinurilor de import, iar pentru 2006 este anticipată diminuarea cotei până la 40%. Chiar dacă exporturile din Republica Moldova sînt în creștere, cota de piață scade din cauza creșterii considerabile a consumului de vinuri în Federația Rusă.

Conform unui comunicat difuzat de Agenția "Moldpres", în adresa Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare din Moldova a parvenit o scrisoare de la Agenția pentru Asigurarea Securității alimentare din Federația Rusă, care solicită prezentareaunui plan de export al producției agricole pe piețele rusești. În același timp, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentarecontinuă tratativele cu Serviciul federal pentru control fitosanitar și veterinar din Rusia, pentru a debloca exportul producției agricole moldovenești, avînd în vedere că autoritățile Moldvei au îndeplinit toate cerințele formulate de partea rusă.

Moldova în lume

Ambasada Statelor Unite și-a exprimat îngrijorarea privind unele afirmații făcute în mass-media din Moldova, din care ar rezulta că Declarația Ambasadei SUA din 17 februarie 2006 pe marginea cazului Pasat "ar reprezenta o ingerință în politica internă a Moldovei. În declarația Ambasadei SUA din 1 martie se menționează că "Moldova nu are un prieten mai bun decît Statele Unite, una din primele țări care a recunoscut independența Moldovei și cel mai mare donator de asistență bilaterală". Ambasada atenționează că persoanele pe care reprezentanții unor ziare de la Chișinău îi atribuie unor grupări de interese din SUA "sînt actuali sau foști oficiali americani remarcabili, care au lucrat intens pentru a promova interesele naționale ale Statelor Unite". SUA reiterează că tranzacția de vînzare a avioanelor MIG către Statele Unite a fost în interesul ambelor țări și afirmațiile contrarii sunt eronate.

La 8 martie Departamentul de Stat al SUA a dat publicității Raportul anual privind respectarea drepturilor omului, incluzînd un capitol aparte pentru Moldova, în care se constată că Guvernul țării respectă drepturile cetățenilor, dar există probleme într-o serie de domenii, în special legate de situația din regiunea transnistreană. Pentru a corespunde standardelor internaționale în domeniul drepturilor omului, autoritățile de la Chișinău ar trebui să întreprindă mai multe acțiuni pentru îmbunătățirea situației din justiție și din instituțiile penitenciare. De asemenea, în raport se constată necesitatea unor acțiuni adecvate pentru asigurarea libertății mass-media, a drepturilor opoziției politice, combaterea traficului de persoane, eliminarea discriminării femeilor și copiilor.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Ostaticii regimului transnistrean
Igor Boțan, 14 martie 2006

Autoritățile ruse trebuie să-i convingă pe liderii separatiști să elibereze "ostaticii transnistreni", în caz contrar, să procedeze așa cum au procedat cu alte "regimuri" care iau ostatici»»»


Potențiale consecințe economice ale noului regim vamal
Iurie Gotișan, 14 martie 2006

"Blocada economică" - termen cu care operează cu fast și emfază administrația de la Tiraspol în declarațiile sale - este mai degrabă o autoblocadă»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect