ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. IV, nr. 71, 29 martie - 11 aprilie 2006

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Remanieri

Curtea Constituțională a validat mandatele de deputat ale candidaților supleanți Ghenadie Morcov (pe lista PCRM) și Efim Agachi (pe lista PDM).

Prin Hotărîrea Guvernului din 3 aprilie 2006, Valentina Cușnir, deputat al fracțiunii parlamentare a Partidului Popular Creștin Democrat, este numită în funcția de vicedirector general al Agenției Agroindustriale "Moldova-Vin". În termen de o lună ea va trebui să opteze pentru una din funcțiile publice în care î-și va continua activitatea.

1.2. Acte legislative

  • Legea pentru ratificarea Convenției Consiliului Europei cu privire la combaterea traficului de ființe umane. Documentul respectiv are drept scop combaterea traficului de ființe umane, crearea unui cadru de protecție și asistență a victimelor și martorilor, promovarea cooperării internaționale.

  • Hotărîrea cu privire la constituirea Comisiei speciale pentru elaborarea proiectelor de acte legislative privind consolidarea autonomiei locale. Documentul este aprobat în scopul executării Programului calendaristic al acțiunilor legislative pentru realizarea recomandărilor din Rezoluția și Recomandările Consiliului Europei, în componența Comisiei fiind desemnați deputați din toate fracțiunile parlamentare, ai grupurilor parlamentare neafiliate.

  • Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la Guvern (crearea Ministerului administrației publice locale). Majoritatea parlamentară și-a menținut decizia anterioară de creare a noului minister, dar a acceptat propunerea șefului statului de a exclude comasarea în cadrul noii instituții a actualei Agenții pentru Dezvoltare Regională, aceasta rămînînd organ central de specialitate responsabil de implementarea programelor naționale în domeniul construcțiilor, aprovizionării cu apă și îmbunătății infrastructurii. Denumirea structurii respective se va modifica în Agenția construcții și dezvoltare a teritoriului.

  • Legea pentru modificarea unor acte legislative din domeniul vamal. Deputații au votat în lectura a doua proiectul care prevede că Serviciul Vamal va gestiona sistemul de certificare a originii mărfurilor și va elibera contra plată certificate de origine la exportul mărfurilor în țările UE.

  • Legea apiculturii. Documentul adoptat în lectura a doua a fost definitivat cu participarea reprezentanților organizațiilor care practică activități în domeniu și determină principiile acestor activități. În lege a fost inclus un capitol special despre stimularea activității apicultorilor, scutirea de plată pentru anumite testări și posibilitatea unor subvenții anuale, reieșind din aportul pentru agricultură a activității respective.

  • Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative în domeniul executării deciziilor judiciare. Documentul prevede modificarea Codului cu privire la contravențiile administrative, a Legii cu privire la poliție, Legii cu privire la antreprenoriat și întreprinderi, prin introducerea unor reglementări noi, rezultînd din punerea în aplicare a noului Cod de executare a Republicii Moldova.

  • Legea privind scutirea de TVA a lucrărilor de expertiză tehnică, prospecțiuni, proiectare, construcție și restaurare efectuate la mănăstirea Curchi. Documentul completează o listă a obiectelor reconstruite cu atragerea mijloacelor bănești donate de persoane fizice și juridice, lucrările asupra cărora sînt scutite de plata TVA.

  • Legea pentru modificarea articolului 69 din Codul electoral. Prin modificarea efectuată, din art.69 a fost exclus alineatul (2), care stipula că pentru încălcarea Codului electoral, Comisia Electorală Centrală "poate aplica concurenților electorali sancțiunea avertismentului sau amenzii". Excluderea a fost motivată prin faptul că norma respectivă intră în conflict cu altă prevedere legislativă, din Codul cu privire la contravențiile administrative, conform căreia, sancțiunile pentru încălcarea legislației electorale sînt aplicate de instanțele judecătorești. De asemenea, a fost invocat și motivul că legislația contravențională actuală nu prevede sancționarea persoanelor juridice, iar majoritatea potențialilor sancționați sînt anume persoane juridice (partide, organizații mass-media, agenți economici). În cadrul dezbaterilor nu a fost menționat faptul dacă proiectul a fost susținut de CEC și dacă acesta ia în considerație recomandările la temă ale Consiliului Europei și OSCE/BIDO1.

  • Proiectul legii pentru completarea unor acte legislative vizînd activitatea operativă de investigații. Proiectul adoptat în prima lectură prevede obligarea întreprinderilor care prestează servicii de poștă și telecomunicații să acorde organelor competente posibilitatea de a accesa conținutul informației transmise, altă asistență și informații necesare în cadrul măsurilor operative de investigații.

  • Proiectul Codului audiovizualului. Documentul adoptat în prima lectură are menirea de a reglementa relațiile în domeniul conceperii, difuzării și/sau retransmisiei prin intermediul mijloacelor de televiziune și radiodifuziune a serviciilor de programe ale radiodifuzorilor, precum și exercitarea controlului asupra activității instituțiilor audiovizualului.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Audieri

Comisia parlamentară pentru administrația publică, ecologie și dezvoltarea teritoriului a examinat rezultatele controlului implementării programelor de alimentare cu apă și de canalizare (în raioanele Soroca, Ștefan Vodă și municipiul Bălți). Conform informațiilor prezentate de grupurile de lucru ale Comisiei, programele aprobate pentru perioada 2002-2006 nu au fost realizate pe deplin din lipsa mijloacelor financiare, iar programele pentru perioada de pînă la 2015 nu au fost elaborate și aprobate de consiliile locale de toate nivelurile. Comisia parlamentară a constatat faptul că în raioanele Soroca, Ștefan-Vodă și municipiul Bălți, apa din fîntînile arteziene, la unii indici calitativi, nu corespunde standardului de apă potabilă. (05.04.2006)

Comisia pentru protecție socială, sănătate și familie a organizat audieri în problema instituțiilor de protecție socială a copilului și familiei. La audierile care s-au desfășurat în lipsa reprezentanților Guvernului, deputații și-au exprimat nemulțumirea în legătură cu situația în domeniu și au propus abilitarea unei singure instituții cu funcții de monitorizare și control a executării cadrului legislativ respectiv. (29.03.2006)

Ministrul Economiei și Comerțului a prezentat în plenul Parlamentului un raport despre rezultatele negocierilor cu S.A. "Gazprom" în problema livrării gazelor naturale. Valeriu Lazăr a reconfirmat încheierea acordului temporar pentru un termen de 3 luni, la prețul de 110 dolari pentru o mie de metri cubi. În opinia ministrului, există premise pentru a păstra o perioadă mai îndelungată prețul actual la gazele naturale, deși nu există încă nici o decizie în acest sens. Lazăr a confirmat că autoritățile Moldovei au făcut anumite propuneri părții ruse, inclusiv de participare în proiecte investiționale, legislația Moldovei oferind facilități importante investitorilor din diverse domenii, inclusiv și cel energetic. (06.04.2006)

Întrebări și interpelări

  • Deputatul PPCD Angela Aramă a solicitat Consiliului Coordonator al Audiovizualului să examineze situația respectării de către instituțiile audiovizualului din mun.Chișinău a deciziilor privind schimbarea denumirii străzilor și a legislației despre funcționarea limbilor.
  • Deputatul Igor Clipii a solicitat Procuraturii Generale și Ministerului justiției să verifice legalitatea declarațiilor făcute de liderul Mișcării social-politice Republicane "Ravnopravie" Valeri Klimenko în cadrul unei conferințe de presă din 22 martie 2006. În opinia autorului sesizării, declarațiile lui Klimenco atentează la caracterul suveran și independent al statului Republica Moldova, fapte care atrag după sine responsabilitate penală și administrativă. Într-o altă interpelare, Clipii a cerut informații despre baza legală a atragerii militarilor la lucrările de reconstrucție a Memorialului Gloriei Militare din mun.Chișinău.
  • Vlad Cubreacov, Președintele fracțiunii parlamentare a PPCD, solicită Procurorului general și Ministrului Justiției prezentarea informației despre cauzele neexecutării deciziei definitive a instanței de judecată prin care autoritățile locale din raionul Florești erau obligate să emită avizul necesar pentru înregistrarea în subordinea Mitropoliei Basarabiei a bisericii "Acoperămîntul Maicii Domnului" din or.Florești. Problemele vizînd lăcașul respectiv au generat un conflict de proporții între enoriași, autorități bisericești și organele administrative din teritoriu.
  • Deputatul PDM Valentina Buliga a solicitat Guvernului să prezinte informații despre executarea Legii cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar, adoptată de Parlament la 23 decembrie 2005 și care urma să fie pusă în aplicare începînd cu 1 decembrie 2005. Situația în cadrul tuturor instituțiilor bugetare atestă neexecutarea prevederilor Legii nominalizate, neplata majorărilor stabilite de ea, Guvernul tergiversînd punerea în aplicare din motive tehnice neargumentate.

Declarații

Speakerul Parlamentului a convocat o conferință de presă dedicată primului an de activitate a legislativului actual. Principalul succes din perioada enunțată este, în opinia lui Marian Lupu, stabilirea consensului politic, depășirea intereselor de partid în vederea promovării intereselor naționale. Printre măsurile concrete ale activității legislative, speakerul a menționat adoptarea Programului legislativ pentru anii 2005-2009, a unor modificări în legislație derivînd din condițiile parteneriatului politic (Legea privind Consiliul Superior al Magistraturii, Legea cu privire la Serviciul de Informații și Securitate, cu privire la Curtea de Conturi, Codul electoral), care "nu numai că au fost adoptate, dar și îndeplinite pînă la finele anului 2005". Lupu a mai anunțat că pînă la finele sesiunii curente Parlamentul va adopta Legea despre cultele religioase, Legea cu privire la audiovizual, va perfecționa legislația în domeniul autonomiei locale, justiției și procuraturii, după expertizarea acestora de Consiliul Europei. Cu referire la situația exportului de vinuri în Federația Rusă, Președintele Parlamentului a declarat că măsurile întreprinse de autoritățile ruse au caracter politic pronunțat și nu sînt argumentate din punct de vedere tehnic sau economic. În privința reglementării transnistrene, poziția Parlamentului a rămas cea din Legea cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al localităților din stînga Nistrului, "autoritățile de la Chișinău fiind gata să acorde localităților din stînga Nistrului cea mai largă autonomie" (29.03.2006).

La 30 martie, deputatul PPCD Gheorghe Susarenco a dat citire unei declarații prin care și-a expus dezacordul cu aplicarea în practica parlamentară a noțiunii "deputat independent" sau aparținînd unei formațiuni care nu a depășit independent pragul electoral, practică pe care o consideră contrară dispozițiilor constituționale, ale Codului electoral și actelor legislative în vigoare. În opinia lui Susarenco, deputați independenți pot fi calificați doar candidații independenți, iar deputații care au acces în Parlament pe listele unei formațiuni pe care ulterior au părăsit-o, pot fi numiți doar "deputați" sau "deputați care au părăsit fracțiunea", utilizarea alături de numele lor a denumirii unei formațiuni politice ce nu a participat în alegeri fiind incorectă.

Fracțiunea AMN a lansat o declarație cu privire la încălcarea drepturilor Opoziției, manifestată prin îngrădirea dreptului la libertatea întrunirilor. Se menționează că AMN a intenționat să picheteze la 4 aprilie 2006 sediul Parlamentului, depunînd în acest scop o declarație prealabilă la Primăria municipiului Chișinău, care a refuzat autorizarea, invocînd pretextul vizitei oficiale a unei delegații din străinătate. (30.03.2006)

Deputatul fracțiunii PDM Dumitru Ivanov, a lansat o declarație în care cere revizuirea deciziei Ministerului Educației, Tineretului și Sporturilor privind susținerea examenelor de finalizare a studiilor preuniversitare doar în anumite centre de examinare. Deputatul invocă nemulțumirile părinților, profesorilor și elevilor, posibilitățile reduse ale autorităților locale de a asigura transportarea tuturor elevilor. (06.04.2006)

Deputatul AMN Alexandru Lipcan a citit o Declarație-interpelare, în cuprinsul căreia invocă profanarea simbolicii naționale și a limbii române, de către funcționari angajați în cadrul unor structuri ale statului - Întreprinderea de Stat "Calea Ferată a Moldovei". Lipcan menționează că în vagonul trenului "Moscova - Chișinău" este "aranjat pe jos, un tricolor de lungimea vagonului, de care toți își șterg picioarele", în vagoane lipsesc inscripții în limba de stat sub pretextul că "este o înțelegere interstatală, prin care s-a convenit ca documentele căilor ferate să fie în limba rusă". Deputatul solicită: conducerii ÎS "CFM", - să retragă imediat din uz materialul tricolor aflat în toate trenurile moldovenești; Procuraturii Generale, - să cerceteze faptul profanării în trenurile moldovenești a tricolorului și să tragă la răspundere persoanele vinovate, iar Guvernului, - să examineze respectarea Legii cu privire la funcționarea limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova în cadrul ÎS "CFM", cu sancționarea celor vinovați de încălcarea acesteia. (06.04.2006)

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Remanieri

Guvernul a propus rechemarea din funcție a Ambasadorului Moldovei în Uzbekistan, Efim Chilari, care exercită prin cumul funcțiile de ambasador în Tadjikistan, Kîrgîzstan și India. (05.04.2006)

2.2. Hotărîri

  • Hotărîrea privind aprobarea mărimii indemnizației unice acordate la nașterea copilului. Documentul prevede că de la 1 ianuarie 2006, indemnizația pentru fiecare copil născut va constitui 800 lei, cu o creștere de 300 lei față de mărimea anterioară. (03.04.2006)

  • Hotărîrea cu privire la alocarea mijloacelor financiare. Ministerul de Finanțe a fost obligat să aloce din Fondul de rezervă al Guvernului 500 mii lei pentru executarea lucrărilor de proiectare la reconstrucția taberei de odihnă din satul Romănești, raionul Strășeni, în vederea amplasării ulterioare a Centrului Național de Pregătire Olimpică. (03.04.2006)

  • Hotărîrea cu privire la realizarea Programului de ajutor umanitar în produse alimentare. Documentul este adoptat în scopul realizării Programului prezentat de către Parteneriatul Internațional pentru Dezvoltare Umană (IPHD) din SUA, Parteneriatul Internațional pentru Dezvoltare (PID) și Fundația Medicală din Moldova, care prevede donarea de produse alimentare pentru suplimentarea rației zilnice în cantinele instituțiilor preșcolare și școlare în perioada anului 2006. Sînt stabilite măsurile organizatorice pentru executarea programului la nivel local, iar loturile de produse alimentare și mijloacele financiare alocate sînt calificate drept ajutor umanitar, ceea ce le scutește de careva prestații. (03.04.2006)

  • Hotărîrea pentru aprobarea nomenclatoarelor serviciilor prestate gratuit și contra plată de către Serviciul Hidrometeorologic de Stat. Împreună cu Nomenclatoarele respective este aprobat și Regulamentul cu privire la modul de utilizare a mijloacelor speciale ale Serviciului Hidrometeorologic, care conține însă o formulă evazivă - "mijloacele obținute se utilizează, în condițiile prevăzute de actele normative în vigoare, pentru desfășurarea activităților statutare ale Serviciului, inclusiv pentru acoperirea cheltuielilor legate de prestarea serviciilor respective. (03.04.2006)

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Implementarea asigurărilor medicale obligatorii

În cadrul ședinței convocate de Prim-ministru a fost audiată informația Companiei Naționale de Asigurări în Medicină, conform căreia, în anul 2006, de compensarea costului poliței din contul statului vor benefica 1,5 milioane de persoane, în acest scop fiind planificate circa 1 miliard de lei. Apreciind pozitiv activitatea în domeniu, Primul-ministru a cerut organizarea unor acțiuni suplimentare de instruire a personalului medical în scopul eliminării problemelor de ordin etic, care apar în relațiile dintre medici și pacienți, pentru propagarea avantajelor sistemului de asigurări obligatorii în medicină. Vasile Tarlev a solicitat examinarea posibilității includerii în lista beneficiarilor de asigurare din contul statului a părinților care îngrijesc copii invalizi de gradul I, a mamelor cu mulți copii. (04.04.2006)

Preocupări vizînd cooperația de consum

Participînd la reuniunea republicană a Uniunii Cooperației de Consum "Moldcoop", Vasile Tarlev a calificat sectorul respectiv ca important pentru economia națională, dar a criticat ritmul lent de modernizare a acestuia. Guvernul solicită de la "Moldcoop" să contribuie la revitalizarea rețelei de desfășurare a comerțului organizat în localitățile rurale, la achiziționarea directă a produselor agricole, dezvoltarea sectorului de producere și elaborarea unei strategii de promovare a exporturilor prin intermediul întreprinderilor cooperatiste. Pentru a spori eficiența gestionării patrimoniului cooperatist, Primul-ministru a solicitat efectuarea în regim de urgență a inventarierii tuturor imobilelor cooperației de consum. (31.03.2006)

Discurs în cadrul reuniunii CEFTA

Vasile Tarlev a participat la reuniunea șefilor de guverne ale statelor-membre la Acordul Central European de Comerț Liber (CEFTA), unde a rostit un discurs prin care a exprimat viziunile autorităților Moldovei în cadrul cooperării economice europene, prin valorificarea posibilităților ce derivă din participarea Moldovei la inițiativele regionale din Europa de Sud Est, precum și din viitorul acord CEFTA modificat, în privința căruia Moldova î-și declară sprijinul a priori. (06.04.2006)

Consiliul de cooperare RM - UE

Primul-ministru Vasile Tarlev a condus delegația Moldovei la Reuniunea Consiliului de cooperare Republica Moldova - Uniunea Europeană, care și-a ținut lucrările la Luxemburg, în perioada 10-11 aprilie 2006. În cadrul ședinței Consiliului de cooperare a fost facută o evaluare a gradului de implementare a Planului bilateral de acțiuni și s-a constatat că Republica Moldova a progresat în procesul de implementare a reformelor politice, economice și structurale. Ursula Plassnik, presedintele în exercitiu al Consiliului, a declarat după reuniune ca anume aceste progrese au permis Republicii Moldova să beneficieze de regimul special de preferințe (GSP+) și au sporit esențial șansele ei pentru obținerea regimului de preferințe autonome în comerțul asimetric cu UE. În același timp, demnitarul european a remarcat că țara noastră trebuie sa acorde o atenție mai mare procesului de reformare a justiției și protecției drepturilor omului. Vasile Tarlev a declarat că printre prioritățile Planului pentru anul 2006 figurează continuarea reformării justisției, ajustarea legislației naționale la standardele internaționale, completarea cadrului normativ național în domeniul protecției drepturilor omului si sporirea atractivității climatului investițional. (11.04.2006)

În cadrul întrevederii cu Benita Ferrero-Waldner, Vasile Tarlev a solicitat acordarea pentru Moldova a sistemului de preferințe autonome în relațiile comerciale cu UE. Comisarul UE a exprimat disponibilitatea comunității europene de a contribui la integrarea Moldovei în structurile și organizațiile regionale, menționînd, în context, Acordul Central European de Liber Schimb CEFTA. (10.04.2006)

La întrevederea cu Prim-ministrul Moldovei, Javier Solana, Secretar general al Consiliului Uniunii Europene și Înalt Reprezentant al UE pentru politică externă și securitate comună, a confirmat disponibilitatea de a acorda asistență în continuarea implementării proceselor democratice, în acțiunile de securizare a segmentului transnistrean al frontierei moldo-ucrainene și depășirea situației în relațiile comerciale cu Federația Rusă. Moldovei i s-a certut să identifice anumite domenii concrete în care UE ar putea să ajute suplimentar țara noastră. Părțile au discutat despre facilitarea regimului de vize pentru Republica Moldova, dar careva proiecte de decizii în acest sens nu sînt încă elaborate și susținute. (10.04.2006)

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Pentru activitate îndelungată și prodigioasă, Vladimir Voronin a conferit medalia "Meritul civic" unor funcționari din cadrul autorităților publice: Valerian Bînzaru, șef de direcție la Ministerul Finanțelor; Maria Trișchina, contabil-șef în Secretariatul Curții Constituționale; Nicolae Revețchi, consultant în aparatul președintelui raionului Edineț.

3.2. Ședințe. Întrevederi. Declarații

Problema exportului producției vinicole

La 4 aprilie Vladimir Voronin a convocat o ședință specială consacrată situației în domeniul exportului de vinuri și altă producție alcoolică în Federația Rusă, stopat ca urmare a unor decizii luate de autoritățile rusești. La întrunire au participat reprezentanți ai Parlamentului, Guvernului, ambasadorii Moldovei în Federația Rusă și Ucraina. Șeful statului a fost informat că nu există documente oficiale care ar fundamenta decizia de suspendare a comercializării vinurilor moldovenești pe piața rusă, departamentul respectiv de protecție a consumatorilor invocînd prezența în vinurile moldovenești a pesticidelor și metalelor grele, afirmații care nu sînt confirmate prin expertize independente. Președintele RM a propus inițierea unui dialog civilizat și argumentat la nivelul structurilor guvernamentale competente ale Moldovei și Federației Ruse, organizarea expertizării internaționale independente a tuturor mostrelor de producție alcoolică exportată în Federația Rusă. Suplimentar, Voronin a propus intensificarea măsurilor pentru diversificarea piețelor de desfacere a producției alcoolice moldovenești, în primul rînd în Ucraina și elaborarea unor măsuri de susținere a vinificatorilor, inclusiv a investitorilor ruși prezenți masiv în ramura vinicolă moldovenească.

Problema stopării exporturilor de vinuri a fost discutată și în cadrul unei convorbiri telefonice a Președintelui Moldovei cu omologul său georgian Mihail Saakașvili, cu care au fost evaluate viitoarele acțiuni coordonate ale celor două țări, orientate spre normalizarea stării de lucruri. Mihail Saakașvili l-a invitat pe Vladimir Voronin să efectueze o vizită oficială în Georgia, invitația fiind acceptată. Presa rusă informează că pe 10 aprilie Saakașvili a plecat în China, unde deja se afla în vizită privată Vladimir Voronin. Se presupune că președinții Moldovei și Georgiei discută cu autoritățile și oamenii de afaceri chinezi despre livrarea vinurilor moldovenești și georgiene, exportul și comercializarea cărora în Rusia a fost recent stopat.

O nouă reorganizare a Aparatului Guvernului

Președintele Republicii Moldova a prezidat o ședință consacrată modalității de eficientizare a activității Aparatului Guvernului Republicii Moldova. În opinia șefului statului, experiența a 5 ani de guvernare a demonstrat ca institutul consilierului este forma optimă de organizare a activității Aparatului șefului statului, apreciind drept oportună reorganizarea Aparatului Guvernului după același model. Restructurările efectuate în cadrul Aparatului Guvernului trebuie să contribuie la perfecționarea actului de dirijare a administrației, trecerea la noi principii și metode de guvernare, asigurarea unei interacțiuni mai strînse între consilierii prezidențiali și ai Prim-ministrului. Voronin a cerut asigurarea disciplinei stricte și a calității documentelor și dispozițiilor pregătite, menținerea controlului și evidentei permanente a executării deciziilor guvernamentale. (05.04.2006)

Notăm în acest sens că reorganizarea Aparatului Guvernului nu este prevăzută expres în Strategia de reformă a administrației publice centrale (APC), documentul în cauză punînd însă în sarcina Aparatului Guvernului realizarea marii majorități a măsurilor incluse în Planul de implementare a Strategiei reformei APC. Aparatul Guvernului a fost supus mai multor modificări și reorganizări, urmate de reduceri de personal, cele mai importante fiind:

  • trecerea de la funcția "Ministru de stat" la "Director al Cancelariei de Stat" (1999);
  • reorganizarea "Cancelariei de Stat" în "Aparatul Guvernului" (2004);
  • fuzionarea unor subdiviziuni ale Aparatului Guvernului (2005).

Experți în domeniul administrației publice consideră că organizarea Aparatului Guvernului după modelul aparatului prezidențial nu constituie o măsură eficientă, din cauza că în cadrul Președinției nu se elaborează documente normative, nu se pregătesc materialele pentru ședințele Guvernului, nu se efectuează analize și alte lucrări pe care le îndeplinesc structuri specializate din cadrul Aparatului Guvernului, iar competențele consilierilor Prim-ministrului nu pot fi extinse la coordonarea activității unor ministere și autorități centrale, în timp ce consilierii prezidențiali se impun în aceste raporturi grație autorității și relațiilor permanente cu șeful statului. Bazarea activității Aparatului Guvernului pe consilieri ai Primului-ministru, afară că produce confuzii (aparatul este al Guvernului, nu al Primului-ministru, pe cînd consilierii prezidențiali sînt ai Președintelui) ar conduce la politizarea excesivă a acestei structuri, la lipsa de stabilitate în funcții (Conform Legii serviciului public, intrarea în funcție a unor noi conducători de prim rang are ca efect încetarea activității în funcțiile respective prin demisionare a consilierilor).

Vizită la Academia de Științe

După cum informează Serviciul de presă al Președinției, Vladimir Voronin a vizitat Academia de Științe a Moldovei cu scopul de a se documenta "asupra stadiului de realizare a inițiativelor sale privind renovarea și modernizarea forului științific suprem din Republica Moldova". Au fost vizitate sediile unde se efectuează reparații și reconstrucții capitale, în scopul amplasării noii biblioteci științifice a AȘM. Șeful statului a solicitat renovarea și consolidarea Institutului de Protecție a Plantelor și Agricultură Ecologică, căruia îi revine un rol hotărîtor în dezvoltarea producției agricole ecologice. (29.03.2006)

Întrevedere cu reprezentantul UE

La întrevederea cu Cesare De Montis, Șeful Delegației Comisiei Europene la Chișinău, Vladimir Voronin a calificat drept decisiv sprijinul UE în asigurarea integrității teritoriale a Moldovei și a suveranității naționale. În opinia șefului statului, astfel de măsuri ca participarea UE în calitate de observator la procesul de negocieri, crearea Misiunii de Asistență la frontiera moldo-ucraineană, susținerea fermă a acțiunilor de instituire a unui regim vamal legal la exportul mărfurilor din regiunea transnistreană ș.a., constituie elemente esențiale pentru reintegrarea Republicii Moldova. Interlocutorii au analizat stadiul de implementare a Planului de Acțiuni UE-RM, Ambasadorul UE exprimîndu-și speranța că rezultatele pozitive vor fi apreciate în cadrul ședinței ordinare a Consiliului de cooperare RM-UE. (29.03.2006)

Vizita Președintelui Letoniei

În cadrul conferinței de presă susținută după discuțiile dintre președinții Letoniei și Moldovei, Vladimir Voronin a mulțumit pentru spijinul acordat de autoritățile letone în procesul de ajustare a legislației Moldovei la standardele UE, menționînd că integrarea în UE este o opțiune și o strategie națională care nu poate fi modificată, aceasta fiind singura cale spre dezvoltarea Moldovei și transformarea ei într-un stat democratic asemeni altor țări europene. Vaira Vike Freiberga a declarat că apreciază pozitiv alegerea europeană pe care a făcut-o Moldova, a avertizat că calea aleasă nu va fi ușoară, dar rezultatele propuse merită eforturile. (03.04.2006).

Întîlnire cu Președintele Partidului Comuniștilor din Kîrgîzstan

Președintele Moldovei l-a primit pe Ishak Masoliev, președinte al Partidului Comuniștilor din Kîrgîzstan, deputat al Parlamentului kîrgîz. Serviciul de presă al Președinției comunică că Ishak Masoliev s-a arătat interesat de reformele democratice, promovate de Partidul Comuniștilor din Republica Moldova, în special în ceea ce privește drepturile partidelor de opoziție, precum și față de experiența cooperării autorităților moldovenești cu Consiliul Europei. Vladimir Voronin s-a interesat despre particularitățile dezvoltării Kîrgîzstanului, în special după evenimentele politice majore, produse în această țară la începutul anului trecut. (29.03.2006)

Întîlnire cu liderul Partidului "Casa noastră Israel"

La numai cîteva zile după alegerile parlamentare din Israel, la Chișinău s-a aflat Avigdor Liberman, originar din Moldova, președinte al partidului care a ocupat locul patru la alegerile în Knesset-ul israelian. În cadrul întrevederii au fost discutate problemele cooperării economice, politice și culturale între ambele țări și contribuția pe care ar putea s-o acorde în aceste domenii oamenii de afaceri, reprezentanții diasporei moldovenești în Israel și ai comunității evreiești în Moldova. Conform înțelegerii convenite, în timpul apropiat urmează a fi activizate proiectele investiționale în agricultură și industria transporturilor din RM. (03.04.2006)

Interviu pentru "Nezavisimaia Gazeta"

Ziarul rusesc "Nezavisimaia Gazeta" publică la 7 aprilie 2006 un interviu al Președintelui Moldovei, în cuprinsul căruia sînt date o serie de aprecieri relațiilor moldo-ruse, problemelor de politică internă și externă a Moldovei:

  • autoritățile Moldovei sînt preocupate de restabilirea monumentelor culturii ruse (Casa-Muzeu "A.Pușkin", Memorialul de la Șerpeni, memorialul Victoriei din Chișinău etc.);
  • limba rusă în Moldova este protejată legislativ, constituie limbă de comunicare interetnică, toate documentele oficiale sînt traduse în limba rusă, Parlamentul a oficializat statutul de "stat polietnic" al Moldovei;
  • vectorul politicii externe spre integrare europeană nu aduce prejudicii Rusiei, care este o parte importantă a Europei, iar Președintele Putin este un președinte european, care întoarce pentru Rusia misiunea europeană a acestei țări;
  • guvernarea actuală nu are fobii față de NATO, însă Moldova nu intenționează să adere la această structură;
  • autoritățile Moldovei sînt de acord cu Memorandumul din 1997 despre reglementarea transnistreană;
  • garanțiile asupra proprietății deținute în regiunea transnistreană pot fi confirmate în plan bilateral, moldo-rus și moldo-ucrainean;
  • interdicțiile la exportul vinurilor moldovenești în Rusia constituie forme de "educație politică", dar determină măsuri adecvate pentru diversificarea exportului. Vinurile Moldovei vor reveni pe piața rusă, dar într-un segment mai ridicat al prețurilor, avînd calitate europeană garantată;
  • vizita oficială a Președintelui Moldovei în Federația Rusă se pregătește, dar această vizită trebuie să se soldeze cu adoptarea unor decizii importante și irevocabile.


1 Notăm că în comentariile instituțiilor nominalizate nu este recomandată abrogarea prevederilor care acordă CEC dreptul să aplice sancțiuni, dar se propune a stabili expres în lege valoarea amenzilor aplicate. În proiectul pentru modificarea și completarea Codului electoral, elaborat de ADEPT în scopul implementării recomandărilor vizînd legislația electorală a Moldovei (www.e-democracy.md), se propune ca art.69 să păstreze normele actuale și să fie completat cu dispoziții care ar mai prevedea o sancțiune - anularea înregistrării, aplicabilă concurenților electorali pentru încălcări grave, în baza unei decizii judecătorești definitive.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    În T1'2006 rata inflației a constituit 4,8%...

    În luna martie nivelul inflației a crescut cu 1,5%, iar cumulativ în T1'2006 s-a înregsitrat o rată a inflației de 4,8%. În luna martie, indicele prețului de consum (IPC) la produsele alimentare a crescut cu 1%, la produsele nealimentare - cu 0,8%, iar tarifele la serviciile prestate populației s-au majorat cu 3,2%.Creșteri semnificative ale prețurilor au fost înregistrate la serviciile prestate populației, în special s-au majorat tarifele pentru prestarea serviciului de alimentare cu gaze din rețea. Dacă ritmurile de creștere a inflației se vor păstra și pentru perioada imediat următoare, proganoza guvernamentală pentru inflație de 10% ar putea fi depășită.

    În același timp Fondul Monetar Internațional (FMI) a avertizat, într-un raport, că prețurile ridicate ale produselor energetice intensifică dezechilibrele și riscurile unei crize mondiale. "Dezechilibrele economice mondiale vor rămîne probabil ridicate atîta timp cît petrolul va rămîne scump, crescînd riscurile unei ajustări bruște și dezordonate", arată raportul FMI.

2. Comerț extern

    În ianuarie-februarie 2006 exporturile moldovenești au crescut cu doar 2,3%...

    În perioada ianuarie-februarie 2006, volumul mărfurilor moldovenești destinate exportului a crescut cu doar 2,3%. În valoare bănească acesta a constituit 158,1 milioane USD. Ponderea la export - cca 90%, au deținut-o produsele alimentare, băuturile și tutunul, urmate de materialele textile, produsele vegetale, mașini și aparate, echipamente electrice, încălțăminte, mijloace și materiale de transport, piei brute și tăbăcite, blănuri, etc.

    Cît de aproape este pericolul unei crize?

    Totodată, pentru aceiași peroadă importurile au crescut cu peste 30%, față de ianuarie-februarie 2005. Balanța comercială în primele două luni a.c. este cu un deficit de 171 milioane USD și a fost de 1,7 ori mai mare față de cel înregistrat în perioada similară a anului 2005. Deficitul mare a fost generat în special de majorarea tarifelor la importul gazelor naturale din Rusia. Consecințele relațiilor comerciale (exporturile produselor moldovenești pe piața din FR) de pe segmentul rusesc al Moldovei ar putea să distorsioneze și mai mult economia țării

    Cît de aproape este pericolul unei crize ? Pe termen lung, adîncirea fără control a deficitului comercial (cît și a celui de cont curent), a dezechilibrului dintre capacitatea de a exporta si nevoia de bunuri și servicii importate induce un risc. Risc pe care și reprezentanții FMI l-au arătat cu degetul în repetate rînduri autorităților de la Chișinău. Teama FMI vizează mai degrabă un termen mediu și lung, deoarece economia Moldovei este una deschisă și dependentă de exterior și tot ce se întîmplă în economia regională și mondială ne influențează și pe noi.

    CEFTA - o punte de accedere în UE...

    Aderarea Republicii Moldova la CEFTA ar putea îmbunătăți situația pentru exportul produselor moldovenești și diversificarea partenerilor comerciali. Pe 6 aprilie la Bucuresti a avut loc o întîlnire a premierilor din statele membre CEFTA și a celor aspirante, printre care și Republica Moldova. De fapt, Romania deține în acest an președinția acordului, la care mai participă în prezent Croația, Bulgaria și Macedonia, dar la care doresc să adere Albania, Serbia-Muntenegru, Republica Moldova și Bosnia-Hertegovina. CEFTA (Central European Foreign Trade Agreement) a fost format în 1992 de Cehia, Ungaria, Polonia și Slovacia, iar Slovenia, Romania, Bulgaria și Croația au intrat în anii următori. Acordul se voia un înlocuitor al CAER și un exercițiu, o formă de pregătire a statelor din centrul și estul Europei pentru aderarea la UE.

3. Sectorul financiar-bancar

    În 2005 transferurile valutare doar prin băncile comerciale au fost peste 680 milioane USD...

    Potrivit datelor BNM în 2005 volumul remitențelor bănești efectuate prin intermediul băncilor comerciale de către cetățenii Republicii Moldova aflați în străinătate a crescut cu 260,8 milioane USD față de 2004 și a constituit 683,24 milioane USD. Din valoarea totală, cca 498 milioane USD sau 72% din acestea reprezintă transferurile prin sistemele rapide de plăți. În plus, trebuie să ținem cont de faptul că o parte din bani intră în Moldova prin alte mijloace decît cele utilizate de bănci cum ar fi "transferurile prin autobus", astfel că suma totală a remitențelor este estimată de către unii analiști la peste 1 miliard de USD. Experții independenți, cît și cei de la FMI și BM, estimează că volumul remitențelor ar putea să scadă în următorii ani datorită reunificării familiilor celor plecați peste hotare.

    În 2005 cele mai consistente transferuri de valută prin sistemul bancar le-au efectuat moldovenii care muncesc în Rusia și Italia, 277,4 milioane USD și, respectiv, 135,3 milioane USD. Cu o pondere de cca 41% din totalul mijloacelor bănești transferate prin sistemul bancar de către persoanele fizice în anul 2005, Rusia este destinația care aduce cele mai mari remitențe. Remitențele bănești din străinătate prin intermediul sistemului bancar au crescut continuu în ultimii ani. Astfel, în anul 1999 volumul acestora a constituit 89,62 milioane USD, în 2000 - 152,94 milioane USD, 2001 - 211,99 milioane USD, 2002 - 254,12 milioane USD, 2003 - 317,29 milioane USD, 2004 - 422,41 milioane USD și 2005 - 683,24 milioane USD. Acest fapt ne vorbește în mare parte despre creșterea numărului de emigranți în ultimii ani.

    Valoarea transferurilor bănești din străinătate între 2000-2005

    Sursa: BNM și calculele noastre

4. Finanțe publice

    În T1'2006, veniturile acumulate la bugetul de stat s-au majorat cu peste 15%

    În T1'2006 veniturile acumulate la bugetul de stat au constituit 2089 milioane lei (160,5 milioane USD). Acestea au crescut cu 15,3% față de T1'2005. Veniturile de bază se estimează la cca 1,87 miliarde lei și au crescut față de perioada respectivă a anului 2005 cu 17%. În perioada de referință, din contul bugetului de stat au fost efectuate cheltuieli estimate la peste 1,88 miliarde lei sau cu cca 18% mai mult decît în ianuarie-martie 2005.

    Cheltuielile de bază au constituit cca 1,65 miliarde lei și s-au majorat cu 21,2%. Acestea au fost direcționate în mare parte achitării salariilor angajaților instituțiilor finanțate de la bugetul de stat, a pensiilor, indemnizațiilor viagere și alocațiilor lunare de stat pentru invalizii de război și participanții la cel de-al doilea război mondial, pentru plata burselor, finanțarea investițiilor capitale etc.

5. Mediul de afaceri

    Prognozele EIU pentru Moldova nu sunt prea optimiste...

    Analiștii al EIU (Economist Intelligence Unit) pentru Europa Centrala și de Est, arată ca principalele probleme de "ajungere din urmă" ar putea întârzia nedorit de mult Moldova ca nivel de trai față de restul Europei. Puncte slabe: reformele economice inconsecvente și fragile, climatul investițional sărăcia, legislația încă nearmonizată cu UE, etc.

    Potrivit EIU, creșterea Moldovei nu poate fi mai rapidă față de estimările de mai jos deoarece dezvoltarea instituționala e modestă, deși se tot încearcă îmbunătățirea, sistemul legislativ are deficiențe (deși încearcă să fie armonizat), iar sporul demografic este total nefavorabil (ratele prevăzute de îmbătrînire a populației sînt negative, iar exodul tinerilor fiind foarte pronunțat) și există o relație nefericită între ritmul de creștere a populației și îmbătrînire. Așadar, cum se văd șansele Moldovei de la Londra?

    Potrivit calculelor EIU, în perioada 2006-2007 economia Moldovei va avea un ritm de creștere mai lent decît cel înregistrat în 2004-2005, iar PIB-ul ar putea creste cu 5,5% anul acesta si cu 5% în 2007. In fine, cererea interna ar putea creste și în 2006, în timp ce exporturile vor rămîne la același nivel ca în 2005, sau chiar diminua puțin. Datorita creșterii consumului local, exporturile vor influența în mai mică măsura evoluția PIB, per ansamblu.

    ...totodată agenția Fitch Ratings a reconfirmat calificativul acordat Moldovei

    În același timp, agenția internațională de evaluare financiară Fitch Ratings a reconfirmat recent calificativul acordat Republicii Moldova pentru angajamentele externe pe termen lung în valută străină și monedă națională la nivel de "B-" și, respectiv, "B" și a apreciat perspectiva pentru ratingurile acordate drept "stabilă". Fitch IBCA a mai reconfirmat rating-ul pentru angajamentele în valută străină pe termen scurt la nivel de "B". Rating-ul riscului de țară a fost menținut la nivel de "B-". Este a doua oară cînd Agenția Fitch reconfirmă calificativul acordat Moldovei pentru angajamentele externe și interne, iar prognoza este apreciată drept "stabilă".

6. Piața muncii

    În anul 2005 numărul șomerilor s-a redus cu 11% față de 2004...

    Anul trecut pe piața forței de muncă s-au obeservat niște tendințe pozitive cum ar fi spre exemplu reducerea numărului oficial de șomeri, iar rata șomajului a înregistrat 7,3% față de 8,1%, în anul 2004. Potrivit datelor Biroului Internațional al Muncii numărul șomerilor în Republica Moldova în 2005 a constituit cca 104 mii de persoane și a scăzut cu 11% față de anul 2004. În perioada de referință, șomajul a afectat într-o proporție mai mare bărbații - cca 58% din numărul celor fără un loc de muncă înregistrați și persoanele cu domiciliu în mediul urban - 70% din total.

    ...însă datele oficiale nu oferă o imagine completamente corectă a situației

    În același timp, din rîndul șomerilor, 85% erau persoane cu experiență de muncă. În plus, trebuie să lăm în calcul că în mediul rural rata șomajului ar putea-o depăși pe cea oficială. În același timp, nu toate persoanele care nu au un loc de muncă (sau un loc permanent) sînt înregistrați ca șomeri, situație ce favorizează o rată a șomajului mai mică. Mulți sînt de părerea că dacă o bună parte din cei ce se află la munci peste hotare nu ar fi emigrat, rata actuală a șomajului ar fi fost mult mai mare. În 2005 șomerii au beneficiat de alocații în sumă de 489 de lei, în medie. Pentru primele două luni ale a.c., alocația pentru șomaj a fost de 482 de lei. În 2005, populația ocupată în cîmpul muncii a constituit 1,318 milioane persoane și s-a menținut la nivelul anului 2004.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Regimul vamal la frontiera moldo-ucraineană

La 3 aprilie s-a împlinit o lună de la introducerea regimului vamal unificat moldo-ucrainean, potrivit căruia doar mărfurile însoțite de specimenele vamale moldovenești sînt lăsate să treacă peste frontiera moldo-ucraineană. Viceministrul Afacerilor Externe al Ucrainei, Vladimir Handogii, a declarat în cadrul unui briefing la 31 martie la Kiev că schemele netransparente de circulație a mărfurilor peste frontiera moldo-ucraineană nu mai funcționează, iar contrabanda de mărfuri este prevenită de către serviciile ucrainene de grăniceri. Potrivit lui Handogii, situația la punctele de trecere de pe segmentul transnistrean al frontierei se normalizează, iar tensiunea scade. În același timp, în ciuda interdicției autorităților separatiste, tot mai multe întreprinderi și companii transnistrene se înregistrează la Chișinău și astfel obțin dreptul de a efectua operațiuni de import-export în mod legal.

Deși se înregistrează o scădere a numărului de cazuri de contrabandă la frontiera moldo-ucraineană, problema acumulării mărfurilor de contrabandă pe teritoriul Transnistriei destinate Ucrainei și altor state mai există încă. Potrivit unor declarații făcute de către prim vicepreședintele Serviciului Vamal de Stat al Ucrainei, Alexandr Fiodorov, doar în luna martie pe segmentul transnistrean al frontierei moldo-ucrainene au fost depistate 53 cazuri de contrabandă în valoare de 435.000 de grivne ucrainene (aprox. 86,000 USD). Anterior, Președintele Ucrainei, Victor Iușcenco, într-un interviu publicației ruse Kommersant Vlasti, a estimat valoarea contrabandei la frontiera moldo-ucraineană la 200-250 milioane de dolari, iar daunele pricinuite de aceasta bugetului ucrainean - la 100 milioane de dolari anual. Potrivit mass-media ucraineană și rusă, în cele mai dese cazuri contrabanda depistată constă din băuturi spirtoase, carne de pasăre și alte produse alimentare.

La problema contrabandei pe segmentul transnistrean al frontierei moldo-ucrainene s-a referit și Generalul Ferenz Bamfi, Șeful Misiunii UE de asistență la frontieră. În cadrul unui briefing ținut la 6 aprilie la Kiev Generalul Bamfi a declarat că situația de la frontiera moldo-ucraineană se află sub controlul deplin al organelor de resort ale Ucrainei, însă problema contrabandei pe sectorul transnistrean al frontierei rămîne una actuală în principal datorită interdicției impuse de către autoritățile de la Tiraspol agenților economici din regiune de a se înregistra la Chișinău. Cu toate acestea, pînă în prezent 106 de agenți economici transnistreni s-au înregistrat permanent sau provizoriu la Camera Înregistrării de Stat a RM, iar misiunea UE de asistență la frontieră monitorizează modul în care acestora le este restituită taxa pe valoare adăugată, a mai declarat Bamfi.

Pe de altă parte, autoritățile de la Tiraspol continuă să susțină că sînt supuse unei "blocade economice" din partea Ucrainei și Republicii Moldova, iar departamentul economic al regiunii estimează pagubele suferite de regiune în urma a 35 de zile de "blocadă" la circa 89 milioane de dolari SUA. Declarațiile autorităților separatiste precum că regiunea s-ar afla în pragul unei catastrofe umanitare au fost respinse în mai multe rînduri de către reprezentanți ai autorităților ucrainene și moldovene, precum și de către reprezentanți ai UE și OSCE. "Nu există nici o blocadă. Există o auto-blocadă, pentru că anumite încărcături care aparțin autorităților transnistrene sînt lăsate să treacă. Are loc o "filtrare" a intereselor", declara ceva mai devreme Președintele ucrainean în interviul pentru Kommersant Vlasti.

În același timp, mass-media rusă a anunțat că Federația Rusă pregătește o partidă nouă de ajutor umanitar pentru Transnistria, precum și asistență financiară pentru republica separatistă. La 3 aprilie, reprezentantul oficial al Ministerului rus de Externe, Mihail Kaminin, a făcut o serie de declarații în care a explicat motivele pentru care Rusia acordă ajutor umanitar Transnistriei. Potrivit lui Kalminin, ceea ce încearcă să obțină Chișinăul de fapt este să priveze Tiraspolul de principalele sale surse de venit, să provoace o criză socială în Transnistria pentru a schimba actual regim cu care "nu se poate înțelege" și pentru a aduce Transnistria sub jurisdicția RM. "Disponibilitatea rușilor de a ajuta bătrînii, copiii, pe toți cei nevoiași, trebuie să fie percepută nu doar ca un gest umanitar, ci mai întîi de toate ca un apel univoc către conducerea Moldovei și Ucrainei de a-și alinia acțiunile la interesele generale de a păstra stabilitatea ...pacea și liniștea din regiune," a mai declarat Kaminin, potrivit paginii de Internet a Ministerului rus de Externe.

Negocierile în format "5+2"

Runda de negocieri programată pentru 4-5 aprilie a fost amînată pentru o perioadă indefinită, potrivit Misiunii OSCE la Chișinău. Potrivit Șefului Misiunii, William Hill, runda a fost amînată din cauza contradicțiilor care au apărut între părți în urma introducerii regimului vamal nou la frontiera moldo-ucraineană.

Ministerul Reintegrării de la Chișinău a dat publicității la 4 aprilie un comunicat în care este enunțată necesitatea reluării procesului de negocieri și continuării procesului de reglementare politică a conflictului transnistrean.

Pe de altă parte, la 4 aprilie liderul separatist transnistrean, Igor Smirnov, a declarat în cadrul "comitetului inter-departamental anti-blocadă" transnistrean că "negocierile nu vor începe pînă cînd Transnistriei nu îi va fi restituit dreptul la activitatea economică externă, prevăzut în Memorandum-ul din 1997."

Congresul "deputaților" de toate nivelele ai Transnistriei

Pe 31 martie la Tiraspol a avut loc cel de-al "șaselea congres al deputaților de toate nivelele" ai Transnistriei, convocat la inițiativa "sovietului suprem" în legătură cu situația de "criză" creată în urma inițierii "blocadei economice" a Transnistriei de către Ucraina și Moldova. Potrivit mass-media transnistrene, la "congres" au participat 660 de reprezentanți ai "sovietelor de deputați" de toate nivelele. "Congresul" a fost deschis de către așa-zisul "președinte" al Transnistriei, Igor Smirnov, care, printre altele, a chemat Rusia să treacă de la declarații politice la acțiuni concrete pentru a evita "lichidarea statalității Transnistriei", care ar fi scopul urmărit de către conducerea de la Chișinău. "Congresul" a adoptat o rezoluție, în care se propune organizarea unui referendum cu privire la relațiile cu Republica Moldova. Potrivit presei transnistrene, acestea ar putea avea loc odată cu alegerile "prezidențiale" prevăzute pentru sfîrșitul anului 2006 sau chiar mai devreme.

Autoritățile de la Chișinău au declarat că în cazul în care această decizie este pusă în aplicare, rezultatele așa-zisului referendum vor avea aceiași soartă ca și toate celelalte "scrutine" organizate de către autoritățile separatiste pînă în prezent - nu vor fi recunoscute nici de autoritățile de la Chișinău, nici de către comunitatea internațională. Reprezentantul special al Ucrainei în problema transnistreană, vice-ministrul ucrainean de externe, Andrei Veselovski, a calificat drept "provocatoare" pentru Ucraina decizia "congresului" transnistrean. Veselovski a respins, printre altele, declarațiile făcute de liderul separatist Smirnov precum că decizia Ucrainei de a aplica regimul vamal unificat se datorează unor interese de conjunctură a unor funcționari ucraineni și a fost luată în contextul alegerilor parlamentare din Ucraina. "Nu este vorba de o decizie de conjunctură, ci despre o decizie a Guvernului Ucrainei, îndreptată spre restabilirea unui regim vamal normal la frontierele europene", a mai declarat Vasilovski, citat de Regnum.ru. cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Republica Moldova - Consiliul Europei

În cadrul reuniunii din 28-29 martie 2006, Comitetul de Miniștri al Consiliului Europei a adoptat două rezoluții interimare prin care cere autorităților Moldovei:

  • să adopte modificările legislative și să ia măsurile necesare pentru asigurarea compatibilității legislației interne despre culte cu standardele internaționale în domeniu și recomandările experților CE;
  • să insiste asupra aplicării deciziei CEDO despre punerea în libertate a lui Andrei Ivanțoc și Tudor Petrov-Popa, deținuți ilegal de autoritățile de la Tiraspol.

Curtea Europeană pentru Drepturile Omului (CEDO) a condamnat Guvernul Moldovei în cazul "Corsacov vs. Moldova", pentru aplicarea torturii și relelor tratamente, încălcarea dreptului la recurs efectiv. CEDO a obligat Guvernul Moldovei să achite lui Mihail Corsacov, victimă a unor abuzuri polițienești, compensații în valoare de 20 mii Euro, la care se adaugă cheltuieli de judecată în mărime de 1 mie Euro. Aplicarea torturii este constatată pentru prima dată în raport cu cererile cetățenilor moldoveni, iar avocatul reclamantului a afirmat că în examinare se află zeci de asemenea cazuri.

Republica Moldova - Uniunea Europeană

Marianne Mikko, conducătorul delegației Parlamentului European în Comitetul de cooperare UE-Moldova a dat publicității declarații referitoare la starea relațiilor Moldovei cu Uniunea Europeană și perspectiva aprofundării acestora1:

  • pentru moment, autoritățile de la Bruxelles consideră că Moldova nu poate fi integrată cu succes în UE, deoarece există problemele sărăciei, migrației, traficului de persoane, în domeniul respectării drepturilor omului, conflictul transnistrean etc.;
  • deși legislația Republicii Moldova este satisfăcătoare, implementarea legilor nu este asigurată la nivelul cuvenit, deoarece nu există suficient personal calificat, lipsește consensul politic plenar, "opoziția este influențată de Rusia, dar într-un fel și Guvernul este influențat de Rusia";
  • în Moldova există societate civilă, există ONG serioase, "dar unele din ele sînt create doar pentru a obține finanțări";
  • Președintele Moldovei vorbește în așa mod ca să placă la toată lumea, are discursuri diferite pentru UE, Rusia și pentru cetățeni;
  • Moldova ar trebui să dezvolte contacte bilaterale cu statele membre ale UE la nivelul legislației și contactelor parlamentare, precum și la nivel guvernamental, cu toate țările membre ale UE. Comunitatea europeană ar trebui să monitorizeze cîți bani au fost cheltuiți pe linia TACIS și a altor programe, cum este combătută corupția în Moldova, care este situația mass-mediei independente.

Ambasadorul Moldovei la UE declară că aderarea României la Uniunea Europeană va facilita eforturile Republicii Moldova în atingerea aceluiași scop. Eugen Carpov consideră că după aderarea României, Republicii Moldova i se vor deschide noi perspective, va fi înregistrat un nou stadiu al relațiilor cu UE. Diplomatul a anunțat că autoritățile moldovenești au demarat procesul de adaptare a versiunii în limba română a legislației UE, iar puterea de la Chișinău înțelege că, la moment, nu este cazul să se discute termene concrete despre data la care Republica Moldova ar putea fi acceptată ca membru a UE.

Republica Moldova - România

Conform unui sondaj realizate realizat în martie 2006 de Centrul de Analize și Investigații Sociologice "CIVIS" (România), 51 la sută dintre cetățenii români ar vota pentru unirea cu Republica Moldova, în cazul în care s-ar organiza un referendum în acest sens. Potrivit sondajului, 27 la sută dintre români s-ar pronunța "pentru păstrarea situației actuale", în timp ce 10 la sută nu ar participa la referendum.

Președintele Parlamentului Moldovei declară că dorește semnarea a două tratate cu România: Tratatul bilateral de bază și Tratatul cu privire la frontieră. În opinia lui Marian Lupu, ratificarea acestor documente "ar ușura rezolvarea conflictului transnistrean". Lupu a mai declarat că în relațiile dintre România și Republica Moldova trebuie eliminate pentru o anumită perioadă subiectele sensibile (problema identității naționale, a limbii, viziunile asupra istoriei). Pe de altă parte, Ministrul de externe al României a declarat anterior că relațiile dintre cele două state trebuie să se bazeze pe un "tratat de parteneriat pentru Europa", care să planifice chestiunile de viitor, nu să revină "insistent și fără rezultat asupra trecutului" prin promovarea ideii semnării unui tratat politic.

Delegațiile Serviciului de Informații și Securitate a Moldovei și a Serviciului Român de Informații s-au întrunit la Chișinău pentru a discuta problemele cooperării comune și combaterea riscurilor pentru securitatea națională a statelor și regiunii în ansamblu. Au fost examinate aspecte vizînd depistarea filierelor de spălare a banilor, contracararea criminalității internaționale organizate, combaterea extremismului, separatismului și terorismului.

Republica Moldova - Federația Rusă

Contractul cu "Gazprom"

La 30 martie a fost semnat contractul de livrare a gazelor naturale pentru Republica Moldova, S.A "Gazprom" acceptînd păstrarea prețului actual pentru încă un trimestru. Comunicatul oficial al Concernului rus anunță că autoritățile Moldovei au prezentat anumite propuneri de extindere a colaborării, care însă necesită o examinare detaliată, situația ce a și determinat prelungirea aplicării prețului curent la achiziționarea gazelor.

Declarații ale MAE rus

La 4 aprilie, Ambasadorul Moldovei la Moscova a fost invitat la MAE-ul rusesc pentru a i se atrage atenție asupra faptului că aprecierile oficiale rusești despre acutizarea situației în Transnistria au la bază poziția anterioară, conform căreia, încercările de a determina una din părțile conflictului să capituleze ar fi în contradicție cu principiile OSCE. Conform oficialilor ruși, soluționarea problemelor ar trebui să se producă prin negocieri politice, cu luarea în considerație a înțelegerilor convenite anterior, după cum se menționează și în Declarația comună a Președinților Rusiei și Ucrainei din 15 decembrie 2005.

În cadrul ședinței Consiliului permanent al OSCE, la 6 aprilie 2006, reprezentantul Rusiei a rostit o alocuțiune dedicată situației în Transnistria, în cuprinsul căreia invocă că pierderile economice rezultate din aplicarea măsurilor comune ale Moldovei și Ucrainei se cifrează la peste 75 milioane dolari SUA. Această situație se răsfrînge negativ asupra sferei sociale, a păturilor slab asigurate și anume din aceste motive Federația Rusă a acordat ajutor umanitar Transnistriei. În opinia oficialului rus, măsurile aplicate de Moldova și Ucraina constituie încercări de a exercita presiune asupra unei din părțile conflictului, iar Rusia, în calitate de intermediar în procesul de reglementare, este alarmată de situația creată și blocarea procesului de negocieri.

Corespondență parlamentară

Președintele Parlamentului de la Chișinău a expediat în adresa Președintelui Dumei de Stat și a Președintelui Consiliului Federal al Adunării Federale mesaje prin care își exprimă îngrijorarea în legătură cu situația creată ca urmare a interzicerii importului de vinuri din Moldova. Marian Lupu apelează la omologii săi din Federația Rusă să contribuie la revizuirea de către organele executive a abordărilor și pozițiilor tendențioase în raport cu vinurile moldovenești. Adresări similare au fost expediate în adresa omologilor lor de către președinții comisiilor parlamentare pentru politică externă, pentru politică economică, buget și finanțe, al comisiei pentru agricultură și industria alimentară.

Poziția Moldovei față de primirea Rusiei în OMC

În cadrul unei conferințe de presă susținută la 11 aprilie 2006, șeful Direcției generale politici comerciale de la Ministerul Economiei și Comerțului declară că Republica Moldova susține aderarea Federației Ruse la Organizația Mondială a Comerțului. Octavian Calmîc afirmă că este în interesul Moldovei ca Federația Rusă să devină membru al OMC și să se confromeze regulilor internaționale în comerțul bilateral. Conform oficialului moldovean, experții internaționali, delegațiile SUA și UE estimează că, dacă Federația Rusă va întreprinde acțiunile necesare, procesul de aderare a acestui stat la OMC poate să finalizeze la sfîrșitul anului 2006 - începutul anului 2007. Anterior vioceministrul Economiei Igor Dodon afirmase că moldova nu va accepta primirea Rusiei în OMC atîta timp cît nu vor fi eliminate restricțiile la importul și comercializare vinurilor moldvenenști în această țară.

Modificarea condițiilor de intrare în Federația Rusă și Moldova

Începînd cu 7 aprilie 2006 este pus în aplicare un Protocol adițional la Acordul privind călătoriile reciproce fără vize ale cetățenilor Republicii Moldova și cetățenilor Federației Ruse. Astfel, cetățenii celor două țări vor putea intra pe teritoriul străin doar în baza pașapoartelor pentru străinătate și a unor documente speciale eliberate de autoritățile abilitate (pașaportul/legitimația de marinar, titlu de călătorie pentru întoarcerea în țară eliberat de ambasade). Introducerea noilor măsuri va îmbunătăți regimul de control la frontieră și va favoriza combaterea migrației ilegale, dar poate provoca mai multe dificultăți cetățenilor Moldovei care se află în această țară fără a deține pașaport valabil (anterior era permisă intrarea și ieșirea în bază de buletin de identitate).

Moldova în lume

Guvernul Republicii Moldova intenționează să anuleze regimul de vize pentru cetățenii statelor Uniunii Europene, ai SUA, Canadei, Elveției și Japoniei, începînd cu 1 ianuarie 2007. Executivul speră ca măsură respectivă va contribui la impulsionarea activităților turistice, va spori atractivitatea investițională a Moldovei. Despre necesitatea unei asemenea decizii se vorbește de mai mult timp, ea fiind recomandată și de reprezentanții instituțiilor comunitare, dar o decizie clară nu a fost elaborată de Guvern, chiar dacă a fost sugerată și de șeful statului. De notat că în Parlament, la începutul lunii martie a fost depus un proiect de lege la tema dată, inițiat de deputatul fracțiunii AMN Vitalia Pavlicenco, care propune anume măsurile pe care și Guvernul declară că le susține.


1 www.flux.md

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Consens parlamentar în activitate legislativă curentă
Sergiu Grosu, 11 aprilie 2006

Se poate concluziona privitor la starea consensului parlamentar, că acesta oscilează de la "Status Qwo" spre "progres selectiv"»»»


Criza vinurilor continuă...
Iurie Gotișan, 11 aprilie 2006

Situația ne-a demonstrat încă odată că o dependență, practic unilaterală, de o piața de desfacere, în cazul dat de cea rusească, poate avea consecințe dramatice nu numai asupra exporturilor în particular, dar și asupra economiei țării în general»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect