ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. IV, nr. 73, 29 aprilie - 15 mai 2006

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Acte legislative

  • Legea pentru completarea articolului 22 al Legii cu privire la veterani. Documentul prevede acordarea indemnizațiilor lunare de 500 de lei pentru pensionarii deținători ai Ordinului "Ștefan cel Mare" (la moment - 94 de persoane).

  • Lege cu privire la importul unui vehicul pentru utilizare specială. Legea stabilește, prin derogare de la prevederile Codului vamal, introducerea în țară cu scutirea de plata drepturilor de import, a unui car mobil de televiziune fabricat în anul 1994, donat Companiei "Teleradio-Moldova" de Televiziunea norvegiană.

  • Proiectul legii cu privire la Institutul Național al Justiției. Documentul a fost elaborat la insistența și recomandările instituțiilor internaționale, avînd drept scop constituirea și determinarea statutului juridic al acestei instituții publice, care va realiza instruirea candidaților la funcția de judecător și procuror, perfecționarea profesională a judecătorilor și procurorilor în funcție, precum și a altor persoane care contribuie la înfăptuirea justiției.

  • Proiectul legii privind statutul și modul de organizare a activității grefierilor instanțelor judecătorești. Se propune stabilirea modului de accedere în funcția de grefier, statutul juridic al acestuia, drepturile și obligațiile, atribuțiile, asigurarea activității, supravegherea activității și responsabilitatea pentru îndeplinirea funcțiilor.

  • Proiectul legii privire la asistența juridică internațională în materie penală. Scopul legii este de a stabili mecanismul realizării reglementărilor Codului de procedură penală privind asistența juridică internațională în materie penală, a tratatelor internaționale la care Republica Moldova este parte. Legea se va aplica la: transmiterea înscrisurilor, datelor și informațiilor; comunicarea actelor de procedură; citarea martorilor, experților și persoanelor urmărite; comisiile rogatorii; transferul procedurilor penale; extrădarea; transferul persoanelor condamnate; recunoașterea hotărîrilor penale ale instanțelor judecătorești străine etc. Împreună cu proiectul respectiv a fost adoptată în prima lectură și o lege de modificare a Codului de procedură penală, propunîndu-se includerea unei Secțiuni despre preluarea și transferul procedurilor în materie penală.

  • Proiectul legii pentru modificarea articolului 6 al Legii Nr.118-XV din 14 martie 2003 cu privire la Procuratură. Documentul adoptat în prima lectură propune o redacție nouă, conform căreia procurorul va fi în drept să facă recurs împotriva actului emis de un organ public numai în cazurile prevăzute de lege, în interesele securității naționale și ordinii publice, în scopul prevenirii dezordinilor și infracțiunilor, pentru protecția sănătății și moralității, pentru protecția drepturilor și libertăților cetățenilor. În redacția actuală Legea prevede că poate fi atacat cu recurs orice act considerat ilegal și că recursul procurorului suspendă acțiunea actului atacat pînă la examinarea acestuia de autoritatea competentă (proiectul adoptat în prima lectură lasă neschimbată dispoziția despre efectul suspensiv al recursului, deși aceasta a fost contestată de experți în domeniul drepturilor).

  • Proiectul legii pentru modificarea și completarea Legii nr.243-XV din 8 iulie 2004 privind asigurarea subvenționată a riscurilor de producție în agricultură. Se propune majorarea cheltuielilor de gestionare ale asigurătorului incluse în primele de asigurare (de la 10% la 20%), a cuantumului subvenției primelor de asigurare (de la 40% la 50% , 60%). În redacția actuală, Legea nr.243-XV s-a dovedit a fi ineficientă: în 2005 s-au asigurat doar 4 agenți economici (suma asigurată constituind 5,8 milioane lei, subvenția din buget a constituit - 90 mii lei), iar în 2006 - 17 agenți economici (suma prevăzută pentru subvenționare în buget - 15 milioane de lei).

  • Proiectul legii privind fondul piscicol, pescuitul și conservarea resurselor biologice acvatice. Se propune stabilirea cadrului juridic general al domeniului resurselor acvatice utilizate pentru piscicultură, competența autorităților publice în domeniu, modul de administrare și gestionare, implicațiile economice etc.

  • Proiectul legii pentru modificarea unor acte legisaltive (Codul penl și Codul de procedură penală). Proiectul propune introducerea unor modificări necesare pentru promovarea reformelor în domeniul justiției juvenile, conforme standardelor internaționale în domeniu. Este prevăzută micșorarea maximei generale a pedepsei închisorii în cazul minorilor de la 15 ani - la 12 ani și 6 luni; lărgirea cadrului legal de aplicare a măsurilor de constrîngere cu caracter educativ, a instituției suspendării executării pedepsei; aplicarea pedepsei cu muncă neremunerată în folosul comunității pentru un număr mai mare de infracțiuni, care actualmente prevăd pedeapsa închisorii sau amenda.

1.2. Control parlamentar. Declarații

Audieri

Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene a prezentat în Parlament Raportul privind bilanțul unui an de implementare a Planului de Acțiuni Uniunea Europeană - Republica Moldova (PAUERM). Conform vice-prim ministrului Andrei Stratan, în realizarea Planului un aport deosebit îl are colaborarea cu societatea civilă, aportul ONG-urilor specializate în domeniu este considerabil, atît în monitorizare, cît și în promovarea politicilor europene, instruirea funcționarilor, colaborarea cu autoritățile guvernamentale.

Deputații din majoritatea parlamentară au solicitat informații despre măsurile întreprinse și perspectivele realizării obiectivelor din PAUERM în domeniul social, despre crearea sistemului justiției juvenile și drepturile copilului, implementarea Programului "Satul Moldovenesc". De asemenea, a fost solicitată efectuarea expertizelor prealabile, armonizarea proiectelor de acte legislative cu legislația europeană, pînă la prezentarea acestora în Parlament. În declarația de final, reprezentantul fracțiunii PCRM a acuzat fracțiunea parlamentară a AMN de pasivitate în implementarea PAUERM și a mulțumit fracțiunilor PPCD și PDM pentru aportul la realizarea unor reforme incluse în Planul de Acțiuni.

Deputații din opoziție au acuzat atitudini necorespunzătoare ale Guvernului în implementarea PAUERM, informarea insuficientă a populației, lipsa de progrese esențiale în anumite domenii prioritare (dezvoltare și calitatea creșterii economice, combaterea corupției, lipsa stipulărilor concrete și a unui Program detaliat de realizare a prevederilor Planului). Obiecțiile expuse au mai vizat calitatea diplomaților Moldovei, utilizarea defectuoasă a resurselor financiare alocate, tărăgănarea anulării vizelor de intrare în Moldova pentru cetățenii UE, situație care ar putea influența și atitudinea autorităților UE în raport cu sistemul de vize aplicat cetățenilor Moldovei. Declarații critice de evaluare a implementării Planului de Acțiuni UE-RM a prezentat liderul fracțiunii AMN Serafim Urechean și liderul PSL Oleg Serebrian.

Viceministrul Economiei și Comerțului a informat despre majorarea compensațiilor în legătură cu majorarea tarifelor la resursele energetice. În 2005 au beneficiat de compensații 263 mii cetățeni (au fost cheltuite din buget 219 milioane lei). Pe viitor, începînd cu anul 2007, se intenționează direcționarea compensațiilor în funcție de venit (actualmente se implementează proiecte-pilot în cîteva raioane și un sectorul al mun.Chișinău).

Vicedirectorul Agenției de dezvoltare regională a informat despre situația creată la apeductul Soroca-Bălți, care nu funcționează din cauza defecțiunilor tehnice. Apa livrată în prezent nu corespunde parametrilor calitativi și este necesară reutilarea stațiilor de pompare a apei și surse financiare considerabile pentru reparații capitale, care nu sînt prevăzute la buget. Funcționarea apeductului în starea actuală ar genera pierderi, iar majorarea tarifului nu poate fi suportată de consumatori.

Întrebări. Interpelări

  • Deputatul AMN Vitalia Pavlicenco a invocat studii efectuate de reprezentanții societății civile privind finanțarea justiției, care constată lipsa de independență a instanțelor, implicarea executivului și legislativului în procesul de determinare a cuantumurilor finanțării. Pavlicenco a cerut explicații Guvernului, Ministerului Justiției și Consiliului Superior al Magistraturii, stoparea practicii implicării funcționarilor în determinarea finanțării justiției, cărora le-a cerut încălcarea legislației care se soldează cu limitarea independenței justiției.

  • Deputatul PDM Vladimir Filat a adresat o interpelare Ministerului Transportului, prin care a solicitat prezentarea în plenul Parlamentului a informațiilor despre starea fondului rutier al Moldovei, utilizarea mijloacelor financiare din Fondul rutier și realizarea planurilor de reparație, reconstrucție a drumurilor.

  • Deputatul PPCD Ștefan Secăreanu a cerut Ministerului Educației să prezinte explicații despre schimbarea denumirii Liceului "Gheorghe Asachi", modificarea titulaturii acestuia din "româna-francez" în "moldo-francez" generînd o stare conflictuală și provocînd societatea. Secăreanu a mai cerut și informații despre intenția de a modifica actele de absolvire a instituțiilor preuniversitare, substituind denumirea obiectului "limba română" prin "limba moldovenească".

  • Deputatul PSL Igor Clipii a cerut explicații Ministerului Educației despre schimbările efectuate în curriculul școlar, reducerea numărului de ore la anumite obiecte, transferarea unor obiecte (inclusiv de educație civică) din obligatorii în facultative.

  • Deputatul Dumitru Braghiș (PDSM) a cerut ca Guvernul să prezinte în plenul legislativului o informație amplă despre implementarea programului "Satul Moldovenesc", lansat cu mult fast în campania electorală din 2005 însă implementat ulterior, în opinia lui D.Braghiș, cu mari restanțe și deficiențe.

Declarații

Deputatul AMN Vitalia Pavlicenco a solicitat examinarea prioritară a inițiativelor opoziției, în special, a celor pentru care a expirat termenul prevăzut de Regulamentul Parlamentului pentru avizare și examinare prealabilă. Ea s-a referit în special la proiectele de legi privind anularea vizelor de intrare în moldova pentru cetățenii UE și despre denunțarea de către Moldova a Acordului de constituire a CSI. Majoritatea parlamentară nu a acceptat propunerea de a examina denunțarea Acordului CSI pe motiv că aceasta "nu a fost examinată", fapt calificat de Pavlicenco drept continuare a obstrucționării opoziției active.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Remanieri

Guvernul a propus numirea lui Iacob Timciuc în funcția de Ambasador al Republicii Moldova în China. Pînă în martie 2005, Timciuc a deținut funcția de ministru al energeticii, în care nu a mai fost reinvestit, din motive nedeclarate.

Executivul a decis rechemarea din funcția a unor ambasadori ai Moldovei, fără a anunța public motivele:

  • Alexei Tulbure este rechemat din funcția de Reprezentant Permanent pe lîngă Consiliul Europei;
  • Mihail Manole este rechemat din funcția de Ambasador în SUA, Reprezentant Permanent al Moldovei pe lîngă Banca Mondială și FMI;
  • Vsevolod Grigore este rechemat din funcția de Ambasador Reprezentant Permanent al Moldovei pe lîngă ONU;
  • Andrei Neguța este rechemat din funcția de Ambasador în Republica Franceză.

La ședința Guvernului din 3 mai Valentin Dragan a fost eliberat din funcția de viceministru al Transporturilor și Gospodăriei Drumurilor, cu motivația oficial "la cerere".

2.2. Hotărîri

  • Hotărîrea pentru aprobarea proiectului de lege cu privire la întreprinderile de stat. Documentul propune stabilirea noului mecanism de administrare a agenților economici în care fondator și proprietar este statul.

  • Hotărîrea pentru aprobarea proiectului de lege privind retragerea din circuitul agricol a unor terenuri deținute de SRL "Mold Intera Energy". Guvernul propune să fie permisă retragerea din circuitul agricol a terenurilor de calitate superioară cu suprafața de 41 ha, deținute în proprietate privată de Întreprinderea cu capital străin "Mold Itera Energy" S.R.L., pentru construcția pe aceste terenuri a centralei electrice cu puterea de 450 MW, în apropierea satului Burlăceni (raionul Cahul). Remarcăm, că în conformitate cu prevederile unei legi adoptate recent de Parlament, dreptul de cumpărare al terenurilor cu destinație agricole este acordat doar persoanelor fizice și juridice autohtone. Faptul că anterior s-a permis achiziționarea terenurilor agricole unei companii străine și propunerea Guvernului de atrage terenurile din circuitul agricol fără a se stabili expres plata compensațiilor cerute de lege în acest scop poate provoca obiecții din partea deputaților, mai ales că prețul modificării destinației terenului agricol este destul de mare (circa 600 000 lei / ha).

  • Hotărîrea privind măsurile necesare pentru crearea Ministerului Administrației Publice Locale. Noul minister va prelua o parte din funcțiile Agenției pentru dezvoltare regională, ultima reorganizîndu-se în Agenția construcții și dezvoltare a teritoriului. Structura și Regulamentul noului minister urmează a fi elaborate în termen de o lună. Guvernul nu a determinat dacă persoanele responsabile de elaborarea documentelor privind noul minister vor face parte din componența acestuia și nu a prezentat nici o candidatură pentru funcția de ministru al administrației publice locale.

  • Hotărîrea privind majorarea salariilor funcționarilor publici care asigură deservirea tehnică a autorităților publice. Documentul are menirea de a păune în aplicare dispozițiile corespunzătoare ale Legii privind sistemul de salarizare în sectorul bugetar, prevede o majorare de circa 30 la sută a salariilor de bază și se va pune în aplicare de la 1 decembrie 2005, cu efect retroactiv.

  • Hotărîrea privind majorarea numărului de personal al Serviciului vamal. Guvernul a decis majorarea cu 58 de unități a numărului angajaților vamali, în legătură cu crearea unei noi subdiviziuni care se va ocupa de eliberarea certificatelor de proveniență a mărfurilor exportate. Anterior activitatea respectivă era efectuată de Camera de Comerț și Industrie a Moldovei, iar documentul aprobat de executiv nu stipulează dacă în cadrul noii subdiviziuni vamale vor fi reîncadrați angajați ai CCI, care posedă deja cunoștințe în domeniu și au experiență adecvată.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Reluarea relațiilor cu FMI și restructurarea datoriilor în cadrul Clubului de la Paris

La 5 mai, după o întrerupere de aproape 4 ani, a fost aprobat un nou cord de cooperare cu Fondul Monetar Internațional, care prevede acordarea a 118 milioane dolari SUA, într-o perioadă de trei ani. Acordul cu FMI prevede, între altele: finalizarea reformei administrației publice centrale; îmbunătățirea managementului finanțelor publice; reducerea ratei inflației pînă la sub 10 la sută; menținerea stabilității macroeconomice; lichidarea pînă la finele anului 2008 a Consiliului creditorilor de stat.

La 12 mai Clubul Creditorilor de la Paris a acceptat restructurarea datoriei externe a Republicii Moldova. Datorită înțelegerii, pe perioada implementării Acordului de cooperare cu FMI, Moldova va trebui să întoarcă doar 60 milioane dolari SUA, din cele 149 milioane scadente în următorii trei ani, suma datoriilor fiind astfel reeșalonată pe o perioadă mai îndelungată.

Abordări noi în domeniul privatizării

În opinia Guvernului, statul are nevoie de o abordare conceptual nouă în ceea ce privește privatizarea și gestionarea patrimoniului public. Pentru realizarea dezideratului respectiv, au fost revizuite metodele de privatizare, Guvernul a aprobînd modificări și completări la unele acte normative ce reglementează domeniul. La începutul toamnei Guvernul urmează să aprobe proiectul de lege cu privire la deetatizarea și gestionarea proprietății publice, bazate pe două principii: prin concursuri și prin intermediul Bursei de Valori Mobiliare. În perioada 22 mai - 9 iunie 2006 la Bursa Valorilor Mobiliare urmează a fi expuse pachetele de acțiuni proprietate publică în 32 de societăți pe acțiuni, de pe care executivul speră să obțină peste 100 milioane lei. Conform datelor Agenției Privatizare, la 1 iulie 2005 patrimoniul proprietate publică în Republica Moldova constituia 43,6 miliarde lei.

Poziția Guvernului față de scumpirea carburanților

La 3 mai toate stațiile de alimentare cu combustibil au majorat prețul la benzină (cu 6,5%) și motorină (cu 5%), motivația constituind-o creșterea prețurilor la carburanți pe piața internațională mondiale la petrol. De notat că la 14 martie 2006 Primul-ministru a declarat în cadrul Adunării Generale a Uniunii republicane a asociațiilor producătorilor agricoli "Uniagroprotect" că pînă în luna iulie 2006 prețul la motorina achiziționată de producătorii agricoli nu va crește, asupra moratoriului convenindu-se la o ședință cu cei mai mari importatori de produse petroliere de pe piață. Executivul mai declara că odată lansat Terminalul petrolier de la Giurgiulești (luna aprilie-mai), va fi posibilă importarea produselor petroliere la prețuri mai mici.

Din cauza condițiilor climaterice, a lipsei de mijloace circulante și a recentei scumpiri a carburanților, producătorii agricoli nu vor reuși să prelucreze în primăvara curentă toate terenurile (peste 25 la sută din suprafețe rămîn neînsămînțate). Fermierii văd soluția în subvenționarea de către Guvern a lucrărilor ce necesită consum mare de combustibil și acordarea de subvenții la comercializarea producției agricole. "Un exemplu ar fi ca statul să dea țăranilor cîte 1 leu pentru fiecare kilogram de struguri livrat fabricilor vinicole", spune Vasile Mîrzenco, președintele Federației. Guvernul propune agricultorilor să achiziționeze cît mai curînd motorină de la Întreprinderea de Stat "Moldresurse", care o vinde mai ieftin, dar dispune de un stoc limitat.

Primele estimări ale noului mecanism de acordare a prestațiilor sociale

Proiectul-pilot realizat în baza unei concepții noi de eficientizare a sistemului de asistență socială are drept scop determinarea metodei optime de acordare a ajutorului social persoanelor nevoiașe. Se testează cîteva metode de stabilire a beneficiarilor de compensații nominative, bazate pe evaluarea venitului global al familiei, beneficiari vizați de proiectul pilot constituind cca 32 mii de persoane. Primul ministru solicită ca sistemul de compensații nominative să includă toate persoanele social-vulnerabile, o atenție sporită urmînd să fie acordată determinării corecte a veniturilor reale a familiilor care solicită susținere socială suplimentară din partea statului, pentru a evita practica acordării compensațiilor persoanelor care nu sînt nevoiașe.

Nemulțumiri față de starea drumurilor

Vasile Tarlev s-a declarat nemulțumit de starea drumurilor din Moldova solicitînd urgentarea ritmului de efectuare a lucrărilor de reparație a acestora, cu respectarea parametrilor de calitate. Ministerului Transportului și Gospodăriei Drumurilor i se cere să prezinte în termene restrînse planurile de acțiuni de implementare a proiectelor prioritare: reconstrucția în termen a traseului Chișinău-Leușeni, pentru care Guvernul a alocat deja 50 milioane lei; reparația îmbrăcămintei rutiere pe cîteva drumuri naționale. Potrivit informației ministrului transporturilor și gospodăriei drumurilor, în primele patru luni ale anului curent au fost deja efectuate lucrări de reparație și construcție a drumurilor în volum de circa 40 milioane lei, circa 21% din volumul anual.

Noi nemulțumiri față de starea comerțului interior

În cadrul unei ședințe, convocate de Prim-ministru a fost analizată situația din ramura comerțului, măsurile necesare pentru dezvoltarea sectorului. După ce, anterior, Președintele Moldovei a convocat o ședințe similară, la actuala reuniune și premierul Vasile Tarlev s-a declarat nemulțumit de situația de pe piața internă, de faptul că valoarea mărfurilor importate deseori este diminuată în vamă, în acest mod fiind prejudiciat bugetul de stat (volumul anual al comerțului intern constituie peste 30 miliarde lei).

Un grup de lucru instituit de Guvern trebuie să elaboreze în decurs de două săptămîni un Plan de acțiuni pentru dezvoltarea comerțului, iar pînă la 1 iulie urmează a fi elaborat un Concept de dezvoltare a comerțului în perspectivă. Serviciul Vamal urmează să elaboreze și implementeze un sistem electronic de control a tranzacțiilor de comerț exterior din punct de vedere a stabilirii corecte a valorii mărfurilor importate.

Problemele dezvoltării rețelei comerțului intern au fost discutate de Prim-ministrul Moldovei cu reprezentantul companiei germane "Plus Discount" (parte a grupului internațional Tengelmann), care intenționează să deschidă în Moldova o rețea din 30 de magazine.

Summitul SEECP

Vasile Tarlev a participat la Summit-ul șefilor de stat și de Guvern ai Procesului de Cooperare în Europa de Sud-Est (SEECP), care a avut loc la Thessalonik (Grecia), în cadrul căruia au fost temele cooperării regionale ca o cale spre integrarea europeană, cooperarea în dezvoltarea infrastructurii regionale etc. În cadrul Summitul-ui, primul ministru al Moldovei a rostit un discurs privind participarea Republicii Moldova la activitățile SEECP.

Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene a difuzat o declarație în cuprinsul căreia constată că marcarea Zilei Europei coincide cu aderarea Republicii Moldova la Procesul de Cooperare în Europa de Sud-est (SEECP), prilej cu care este reafirmat angajamentul îndeplinirii tuturor criteriilor necesare atingerii obiectivului aderării la Europa unită. MAEIE menționează că în timpul apropiat va fi anunțat un concurs pentru selectarea reprezentanților societății civile care vor participa la crearea și funcționarea pe teritoriul Republicii Moldova a Centrelor de Informare Europeană.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Vladimir Voronin a semnat un decret privind conferirea "Ordinului de Onoare" doamnei Heather M. Hodges, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al SUA în Republica Moldova. Distincția a fost conferită în semn de profundă gratitudine pentru contribuția deosebită la dezvoltarea și aprofundarea relațiilor dintre SUA și Republica Moldova.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Vizită la Vilnius

Președintele Republicii Moldova a participat la Summitul Șefilor de State din Regiunile Mării Baltice și Mării Negre, care s-a desfășurat la Vilnius, în cadrul căruia a rostit un discurs. La Vilnius Vladimir Voronin a avut întrevederi cu Javier Solana, Secretar General al Consiliului UE, Înalt Reprezentant al UE pentru Politică Externă și de Securitate Comună, cu Richard B. Cheney, Vicepreședinte al SUA, cu Arnold Ruutel, Președintele Republicii Estonia, cu Carel de Gucht, ministru al Afacerilor Externe al Belgiei, Președinte în exercițiu al OSCE și cu Viktor Iușcenko, Președintele Ucrainei.

Preocupări pentru problema vinurilor

La 8 mai Președintele Republicii Moldova a participat la o consfătuire organizată de Guvern cu conducători ai întreprinderilor producătoare și exportatoare de vin, ai asociației profesionale de ramură, ai organelor administrației publice centrale. Discuțiile din cadrul ședinței au vizat situația din ramură în condițiile sistării importului de băuturi alcoolice moldovenești pe piața Federației Ruse și măsurile întreprinse de către autorități, pe plan intern și extern, pentru depășirea stării de lucruri în care s-a ajuns. Au fost formulate propuneri privind extinderea și diversificarea piețelor de desfacere a vinurilor și divinurilor moldovenești.

La 12 mai Vladimir Voronin a prezidat o nouă ședință în cadrul căreia au fost stabilite măsuri pentru consolidarea și dezvoltarea complexului vini-viticol al țării. Serviciului de presă al președinției comunică că șeful statului a subliniat importanța neadmiterii degradării segmentului respectiv al economiei naționale în condițiile suspendării exporturilor în Federația Rusă. Președintele s-a referit în mod special la necesitatea respectării programului de extindere a suprafețelor de viță-de-vie, cultivarea soiurilor de calitate, asigurarea unui control stric al pieței interne a băuturilor alcoolice, în scopul protecției producătorilor de vinuri și divinuri de calitate.

Vizită de lucru la Primăria capitalei

La 13 mai, Vladimir Voronin, însoțit de Prim-ministru, miniștri și alți factori de decizie din cadrul executivului, au vizitat Primăria capitalei. Potrivit comunicatelor difuzate de mass-media, Vladimir Voronin a declarat că va deveni tradiție ca o dată în trimestru, conducerea de vîrf a țării să se întrunească în ședințe la Primăria capitalei spre a coordona activitatea administrației publice locale cu cea centrală. În cadrul consfătuirii a fost prezentat programul municipal de dezvoltare a capitalei pentru anul 2006, printre obiectivele principale pentru anul 2006 figurînd: reparația străzilor; finalizarea reconstrucției Complexului memorial "Eternitate" și a Gării de Nord; amenajarea cartierelor locative și a unor zone de agrement; iluminarea străzilor. Vladimir Voronin a propus examinarea posibilităților iluminării sediilor de pe bulevardul central al Capitalei "din sursele agenților economici și ale instituțiilor publice amplasate, cu sisteme de iluminare zilnică și de sărbătoare". Președintele țării a mai anunțat că din buget vor fi alocate suplimentar 70 milioane de lei pentru reparația străzilor din centrul capitalei , dar cu condiția că lucrările vor fi efectuate doar în perioada caldă a anului, pînă la 1 octombrie. La ședință a fost pusă în discuție și noua structură a aparatului primăriei și a subdiviziunilor Consiliului municipal.

Consilierii locali, cu excepția unora din fracțiunea comuniștilor, nu au fost invitați la întîlnirea cu șeful statului, fapt care i-a determinat pe unii reprezentanți ai fracțiunilor de opoziție din consiliul municipal să considere întrevederea drept "întîlnire privată" sau "întîlnire cu executivul municipal". În context, sînt de remarcat prevederile Legii Nr.123 din 18.03.2003 privind administrația publică locală, conform căreia "Administrația publică a municipiului Chișinău se realizează de către consiliul municipal, ca autoritate deliberativă, și de către primarul general al municipiului Chișinău, ca autoritate executivă.". Legea nu prevede că în municipiul Chișinău ar exista o asemenea structură separată ca "Primăria".

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    Inflația întrece prognozele guvernului...

    Comparativ cu martie 2006, în aprilie indicele prețurilor de consum (IPC) a crescut cu 1%. Cumulativ pentru primele patru luni ale anului (L1-L4'2006) nivelul inflației a constituit 5,9%, nivel care este departe de prognozele Guvernului de 10%. De regulă în lunile de vară se înregistrează o deflație, mai ales la produsele alimentare, totuși aprentele lăsate de condițiile climaterice nefaforabile din acest an asupra culturilor agricole ne face rezervați în ceea ce privește menținerea nivelului de inflație asumat de autorități.

    Cele mai mari creșteri ale prețurilor au fost înregistrate la produsele alimentare. Au fost înregistrate creșteri nesemnificative ale prețurilor la serviciile sprestate populației, în particular la gazul lichefiat livrat în butelii - cu 0,5%. Statistica arată că IPC la produsele alimentare a crescut cu 1,7%, la produsele nealimentare acesta s-a majorat cu 0,7%, iar tarifele la serviciile prestate populației au crescut cu 0,4%.

    Pe percursul perioadei analizate stațiile PECO au majorat cu 5,5% prețurile pentru benzina și motorina livrată. Fiind o creștere nesemnificativă, totuși aceasta va influența nivelul inflației. Scumpirea carburanților a fost dictată în special de creșterile din exterior. La bursele internaționale, costul unei tone de benzină s-a ridicat la 700-710 USD, iar motorina a atins 650 USD/tona. În același timp, prețul petrolului crește continuu și se apropie de nivelul record de 75 USD/baril. Potrivit unor experți, scumpirea carburanților va afecta lucrările agricole dat fiind faptul că fermierii nu vor reuși să prelucreze toate terenurile deoarece nu dispun de mijloace circulante.

2. Sectorul financiar-bancar

    În T1'2006 creditele acordate de băncile comerciale au crescut cu cca 52%...

    În ianuarie-martie 2006 creditele acordate de băncile comerciale din Moldova au constituit 3,68 miliarde lei (225 milioane euro) și au sporit cu cca 50% comparativ cu T1'2005. Creditele acordate pe termen lung au crescut de 4 ori față de aceeași perioadă a anului trecut și au constituit 141 milioane de lei. În același timp, valoarea creditelor acordate pe termen mediu a depășit 1,7 miliarde lei sau cu cca 77% mai mult decît în trimestrul I al anului 2005. În cele din urmă, creditele acordate pe termen scurt au constituit 1,8 miliarde lei sau cu 29% mai mult decît în ianuarie-martie 2005.

    Investițiile străine în capitalul bancar sînt în descreștere...

    În plus, majoritatea indicatorilor financiari din sistemului bancar al Moldovei au înregistrat o evoluție pozitivă pe parcursul T1'2006. Potrivit datelor BNM, în primele trei luni, capitalul de gradul I al băncilor comerciale s-a majorat cu 6% (comparativ cu 4,3% în perioada similară a anului trecut) și a constituit 3,05 miliarde lei (181,6 milioane euro). Ponderea investițiilor străine în capitalul bancar s-a redus cu 0,3 p.p. pînă la 50,3% în primul trimestru. În același timp, în valoare absolută, investițiile străine au sporit cu 3 milioane lei pînă la 590,5 milioane lei, iar cele locale au crescut cu 10,4 milioane lei pînă la 584,2 milioane lei.

    Activele sistemului bancar se estimează la cca 1,12 miliarde euro...

    Activele totale ale sistemului bancar moldovenesc au crescut în T1'2006 cu 4,1%, pînă la 18,74 miliarde lei (1,12 miliarde euro). Numerarul aflat în circulație a sporit cu 7%, pînă la 1,009 miliarde lei. Venitul net în sistemul bancar din Moldova în primul trimestru al anului 2006 a constituit peste 168 milioane lei, în creștere cu 53,7% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent. Rentabilitatea activelor (RA) și cea a capitalului acționar (RC) au consemnat, respectiv, 3,7% și 21,5%, în creștere cu 0,5 p.p. și 4,2 p.p. comparativ cu finele anului 2005. Cea mai importantă creștere a fost înregistrată la depozitele persoanelor fizice, cu 10,4% pînă la 7,61 miliarde lei.

    Rezerve valutare internaționale sînt în creștere...

    Rezervele valutare ale BNM au atins o nouă cotă - cca 616,6 milioane USD, după o creștere de aproape 9 milioane USD în prima săptămînă a lunii mai. În același timp, după intrarea pe cont la 15 mai a primei tranșe a creditului FMI în valoare de 16,9 milioane USD din valoarea totală de cca 118,2 milioane USD, credit aprobat de consiliul director al FMI la 5 mai, rezervele valutare au înregistrat un maxim istoric și se estimează la peste 630 milioane USD. Programul cu FMI prevede atingerea în acest an a unui nivel de 750 milioane USD a rezervelor valutare. La sfîrșitul anului 2005 acestea constituiau 597,43 milioane USD.

    Moldova își reface relațiile cu creditorii externi...

    Consiliul executiv al Fondului Montar Internațional (FMI) a aprobat un nou acord cu Republica Moldova în valoare de 118,2 milioane USD pe un termen de 3 ani. Acesta a fost aprobat în baza mecanismului pentru Reducerea Sărăciei și Creștere Economică. Aprobarea acordului nominalizat îi oferă Republicii Moldova posibilitatea de a obține în perioada imediat următoare cca 16,9 milioane USD. Finanțarea din partea FMI este destinată consolidării rezervelor valutare, consolidare care va influența direct creșterea și stabilitatea economică. Creditul este acordat pe o perioadă de 10 ani. Perioada de grație fiind de 5,5 ani, iar rata dobînzii de 0,5%.

    În același timp, Clubul Creditorilor de la Paris a semnat cu Guvernul Moldovei un acord privind restructurarea datoriei externe a țării. De fapt, semnarea documentului nominalizat este o bună continuare a aprobării în data de 5 mai 2006 de către FMI a noului aranjament pentru implementarea Programului de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei în Republica Moldova. Acordul nominalizat consolidează suma de cca 150 milioane USD din datoriile contractate de Republica Moldova pînă la data de 31 decembrie 2000. Datoriile scadente în perioada menționată, precum și 30% din arierate sînt restructurate la așa-numitele condiții Houston. Astfel, pentru creditele concesionale perioada de restructurare este de 20 de ani, inclusiv 10 ani perioada de grație, iar pentru creditele neconcesionale - perioada de restructurare este de 15 ani, inclusiv 5 ani perioada de grație.

3. Piața muncii

    În pofida creșterii salariului mediu, totuși cadrele didactice sînt în pierdere...

    Potrivit datelor BNS salariul mediu pe economie în luna martie 2006 a fost de 1533,6 lei, cu 116,5 lei mai mult față de luna precedentă. În raportul lunar al BNS se arată că în sfera bugetară remunerarea medie a muncii în a treia lună a anului curent a fost de 1 275,8 lei (98,1 USD), în creștere față de luna februarie cu 78 de lei, iar în sectorul real salariul mediu a fost de 1 674,2 lei (~100 euro), mai mare cu 130,7 lei.

    Cel mai mare salariu în luna de raport l-au avut în mod tradițional angajații din sfera financiară, 3864 lei, cu 1043 de lei mai mult față de luna anterioară. În sectorul industrial, salariul mediu a crescut cu 212 lei, pînă la nivelul de 1979 lei, iar în construcții acesta a crescut cu 228 lei, pînă la 2000 lei. În același timp remunerarea medie a angajaților din sfera didactică s-a redus pentru martie cu 59 lei, pînă la 1171 lei, iar angajații din sănătate și asistența socială au primit în medie cîte 1202 lei.

4. Finanțe publice

    În ianuarie-aprilie veniturile de bază acumulate la bugetul de stat au sporit cu 15,3%...

    La bugetul de stat au fost acumulate venituri de bază în perioada L1-L4'2006 în sumă totală de 2,54 miliarde (154 milioane euro) sau cu 15,3% mai mult față de aceiași perioadă a anului trecut. Totodată, de la donatorii externi au fost atrase granturi în valoare de cca 60 milioane lei. De asemenea, în scopul onorării obligațiilor pe împrumuturi externe, contractate de Republica Moldova și în conformitate cu graficul stabilit, au fost efectuate plăți externe în sumă de 16 milioane USD. Dintre acestea, 7,7 milioane USD au constituit plata principală și plata dobînzii la împrumuturile externe - 8,3 milioane USD.

5. Comerț extern

    Deficitul comercial crește continuu...

    Deficitul balanței comerciale a Moldovei a în înregistrat în T1'2006 o valoare de cca 295 milioane USD, fiind în creștere de 1,5 ori față de perioada similară a anului trecut. Potrivit acestor date, gradul de acoperire al importurilor prin exporturi a fost în ianuarie-martie 2006 de 46,8% față de 56,2%, în T1'2005. Exporturile Moldovei în valoare monetară au constituit 259,4 milioane USD, iar importurile - 554,3 milioane USD. Tendințele de creștere a importurilor sînt mai mari decît cele a exporturilor, de 25,7% și 4,6% respectiv. Cel mai mare deficit al Moldovei este consemnat în relațiile țările CSI, respectiv de 134 milioane USD, după care urmează statele Uniunii Europene - 83 milioane USD și țările din Europa Centrală și de Est - 33 milioane USD.

    În T1'2006 s-a menținut tendința de reducere a exporturilor către Federația Rusă care este și principalul partener comercial al Moldova. Livrările spre piața rusă s-au redus cu 5,8%, pînă la 82,1 milioane USD. De asemenea, au scăzut exporturile în România cu 1,2%, pînă la 31 milioane USD și spre Italia - cu cca 20%, pînă la 27,8 milioane USD. În același timp, importurile din primele trei țări-parteneri comerciali ai Moldovei au crescut în ritmuri galopante. La importurile din Rusia a fost consemnat un avans de 2,2 ori, pînă la 118,4 milioane USD, din Ucraina - cu 2%, pînă la 102,1 milioane USD și din România - de 1,9 ori, pînă la 62,2 milioane USD. Prognozele guvernamentale pentru 2006 precum că deficitului comercial se va situa în limitele de 1,33 miliarde USD cu certitudine că vor fi depășite.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Un nou plan de reglementare transnistreană?

Mediatorii și observatorii în procesul de reglementare transnistreană pregătesc un nou proiect de document cu privire la distribuirea competențelor între Chișinău și Tiraspol, a declarat la 15 mai Șeful Misiunii OSCE în RM, William Hill, în cadrul unei conferințe de presă. Hill a precizat că documentul este în deplină concordanță cu legislația RM și că acesta acordă drepturi semnificative Tiraspolului, inclusiv cel de a colecta taxe, rezervînd centrului competențe în astfel de domenii ca apărarea, securitatea, vama și valuta. Potrivit oficialului OSCE, săptămîna viitoare la Bruxelles vor avea loc consultări ale mediatorilor și observatorilor în problema transnistreană, iar între 31 mai - 1 iunie la Chișinău se va afla în vizită președintele în exercițiu al OSCE, Karel de Gucht, unul din scopurile vizitei fiind stimularea procesului de negocieri.

Securizarea segmentului transnistrean al frontierei moldo-ucrainene

La 12 mai la Odesa a avut loc cea de-a doua ședință a Comitetului consultativ al Misiunii UE de asistență la frontiera moldo-ucraineană, la care au participat viceminiștrii de externe ai Moldovei și Ucrainei, Șeful Delegației Comisiei Europene în Ucraina, Iain Boag, precum și șeful Misiunii de asistență, generalul Ferenz Banfi.

Potrivit lui Ferenz Banfi, de la începutul activității misiunii au fost contracarate mai multe cazuri de contrabandă a unor mari partide de carne de pasăre, țigări, băuturi spirtoase. Circa 90% din carnea de contrabandă introdusă în Transnistria este ulterior exportată din nou în Ucraina și alte state. Acest business a fost calificat de către oficialul european drept "activitate criminală organizată cu investirea ulterioară a mijloacelor obținute în importul legal în Transnistria" și s-ar baza pe diferența între taxele vamale percepute de către autoritățile ucrainene și cele transnistrene. "Autoritățile transnistrene fie nu doresc, fie nu sînt în stare să întreprindă măsurile necesare pentru a contracara astfel de activități", a declarat Banfi.

Viceministrul Afacerilor Externe al Ucrainei, Andrei Vasilovski, s-a arătat mulțumit de rezultatele activității Misiunii UE de pînă acum, dar a declarat că grănicerii europeni trebuie să monitorizeze frontiera cel puțin doi ani pentru a putea elimina schemele de contrabandă clădite pe parcursul mai multor ani.

Reprezentanții misiunii UE au transmis autorităților moldovene și ucrainene 42 de recomandări în vederea instituirii unui sistem modern integrat de gestiune a frontierei moldo-ucrainene. Printre altele, recomandările se referă la necesitatea unui schimb mai intens de informație, creării unui sistem modern de analiză a riscurilor.

În același timp, participanții la ședința din 12 mai au conchis că noul regim vamal introdus din martie 2006 a contribuit la eficientizarea sistemului de gestiune a frontierei, sporind transparența operațiunilor de import și export din și în regiunea transnistreană.

UE avertizează asupra unei posibile deteriorări a situației din Transnistria

Într-un interviu acordat portalului EUobserver, Reprezentantul Special al Uniunii Europene pentru Moldova, Adriaan Jacobovits de Szeged, a avertizat că situația din regiunea transnistreană s-ar putea agrava în următoarele săptămîni. "Cred că Smirnov se simte amenințat de evoluțiile recente, în mod special implicarea activă a UE și SUA în reglementarea transnistreană....Atunci cînd simt că poziția le este amenințată, liderii recurg deseori la provocarea unor crize," a declarat Jacobovits cu referire la incidentul legat de portul Varnița.

Reamintim că la 21 aprilie miliția transnistreană a preluat cu forța controlul asupra portului fluvial Varnița aflat sub jurisdicția Chișinăului sub pretextul că la Varnița nu s-ar afla decît un singur chei - filiala Portului fluvial Bender, care s-ar afla sub jurisdicția autorităților transnistrene. La 12 mai judecătoria raionului Anenii Noi a confirmat dreptul de proprietate al Primăriei satului Varnița asupra teritoriului portului fluvial Varnița. Potrivit deciziei instanței de judecată, primăria satului Varnița va cere părții transnistrene redresarea situației.

În cadrul aceluiași interviu, Ambasadroul Jacobovits a invocat necesitatea unui "sprijin internațional maxim" pentru noul regim vamal de la frontiera moldo-ucraineană. "Noul regim vamal este un mic pas spre o eventuală reunificare a Moldovei," a declarat Jacobovits, iar Președintele ucrainean Victor Iușcenco "sprijină sută la sută noul regim vamal" la frontiera moldo-ucraineană.

Ambasadorul Jacobovits a descris Transnistria ca "un stat autoritar, dacă nu chiar unul polițienesc", cu tancuri camuflate la hotar, fără presă liberă, cu statui ale lui Lenin în străzi. "Ai impresia că te afli în Uniunea Sovietică. Pe bune, regiunea este foarte izolată". cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Republica Moldova - Consiliul Europei

Comitetul de miniștri al Consiliului Europei a adoptat a patra Rezoluție interimară privind executarea hotărîrii CEDO pe cauza "Ilașcu și alții împotriva Moldovei și Federației Ruse". Conform deciziei CEDO din 2004, statele reclamate sînt obligate să ia toate măsurile necesare pentru a înceta detenția arbitrară a reclamanților încarcerați și să asigure eliberarea lor imediată. În cea de-a patra rezoluție, Comitetul Miniștrilor al CE încurajează autoritățile Republicii Moldova să-și continue eforturile în domeniu și se declară hotărît să asigure respectarea obligațiilor Federației Ruse în virtutea acestei hotărîri. Comitetul de Miniștri face apel către autoritățile Statelor membre să ia măsurile pe care ele le consideră adecvate în acest sens.

La 9 mai 2006, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a comunicat în scris o hotărîre a camerei pe cauză repetitivă: "Lungu vs. Moldova" (neexecutarea unei hotărîri de acordare a indemnizației). Curtea a ajuns la constatări care au fost făcute în cauze similare ce abordau probleme analoage: Încălcarea articolului 6 § 1 (echitate); Încălcarea articolului 1 din Protocolul Nr.1, alocînd reclamantului 98 EUR pentru prejudiciul material, 1 000 EUR pentru prejudiciul moral, și 300 EUR cheltuieli de judecată.

Republica Moldova - Uniunea Europeană

Abia la începutul verii Republica Moldova urmează să înceapă negocieri cu Comisia Europeană pentru facilitarea regimului de vize cu statele UE, în timp ce Guvernul Moldovei intenționează să anuleze vizele de intrare în Moldova pentru cetățenii UE începînd cu 1 ianuarie 2007.

Generalul Ferenc Banfi Misiunea UE de monitorizare a hotarului moldo-ucrainean, a declarat că în următoarele două luni se preconizează extinderea activităților de monitorizare a frontierei pentru depistarea filierelor de contrabandă.

În rezultatul întrevederii cu un grup de experți din cadrul Marii Adunări Naționale a Ungariei, speakerul Parlamentului Moldovei a declarat că Republica Moldova ar putea deveni primul stat din cadrul Politicii Europene de Vecinătate în care va demara Proiectul TWINNING, instrument european bilateral de asistență în vederea consolidării capacităților instituționale ale țării beneficiare. În prezent se elaborează proiectul acordului respectiv de cooperare, care ar putea fi definitivat în decurs de cîteva luni.

În cadrul conferinței internaționale de la Vilnius Javier Solana, secretar general al Consiliului Uniunii Europene și înalt reprezentant al UE pentru politică externă și securitate comună a declarat că Uniunea Europeană va susține în continuare soluționarea conflictelor "înghețate" în Europa. UE va conlucra în acest sens cu SUA și cu Federația Rusă, care are o influență mare în regiune, dar rolul prioritar în reglementare revine guvernelor naționale.

Ministrul Economiei și Comerțului a fost împuternicit de Guvern să semneze din partea Republicii Moldova Acordul-cadru cu Comisia Comunităților Europene privind asistența externă, care va substitui actualul Program TACIS. Din 1994, cînd a fost semnat Acordul de cooperare, Comisia Europeană a acordat Moldovei prin intermediul TACIS asistență tehnică în valoare de 140 mln USD. Un audit public al implementării și eficienței programelor TACIS în Moldova nu este efectuat, dar anterior s-a anunțat că fondurile alocate în cadrul proiectului respectiv altor state din spațiul ex-sovietic (în special, Federației Ruse) au fost utilizate ineficient. În opinia unor experți, faptul că pînă în prezent legislația Moldovei nu a fost raliată la standardele internaționale, iar procesul de expertizare prealabilă a reglementărilor naționale nu a căpătat ordinea adecvată, ridică mai multe semne de îndoială referitor la eficiența implementării Programului TACIS în Moldova și competența capacităților instituționale a structurilor responsabile de implementarea sa. Respectiv, noul Acord de asistență va trebui implementat prin mecanisme noi, cu maximă eficiență și probitate.

Ministrul afacerilor externe al României a declarat într-o conferință de presă susținută în cadrul Summit-ului SEECP de la Thessalonik, că Republica Moldova, proaspăt acceptată ca membru deplin al Procesului de cooperare, trebuie să își asume în mod real efortul de integrare europeană. Mihai Răzvan Ungureanu a evidențiat că includerea de către UE a Republicii Moldova alături de statele din Balcanii de Vest și separarea de grupul Ucraina și Belarus este justificată și de faptul că dimensiunea Moldovei este mică, iar costurile și viteza implementării reformelor necesare aderării sînt teoretic mai reduse. Ungureanu a mai spus că principalele argumente așteptate de Bruxelles de la Chișinău sunt începerea reformelor interne pentru adoptarea acquis-ului comunitar și asumarea loială a liniilor de politică externă ale UE.

Republica Moldova - România

În cadrul audierilor parlamentare din 11 mai 2006, ministrul moldovean al Afacerilor Externe și Integrării Europene a declarat, cu referire la relațiile dintre Moldova și România, că: înțelegerea între autoritățile celor două țări este "totală", iar colaborarea "activă". În prezent se discută proiectul Tratatului de frontieră, iar proiectul Acordului despre vize se află la stadiul final de pregătire. Referitor la proiectul tratatului de bază, Andrei Stratan a declarat că a fost elaborat un proiect de "tratat de Parteneriat și Cooperare între Republica Moldova și România", care va fi examinat conform procedurilor diplomatice corespunzătoare.

Traian Băsescu a declarat la întrevederea cu Președintele Republicii Austria, Heinz Fischer, că România dorește includerea Republicii Moldova în același pachet de aderare la UE cu Balcanii de Vest. Președintele României consideră că, din perspectiva integrării europene, Moldovei trebuie să i se ofere un parcurs diferit față de Ucraina.

Pentru anul de studii 2006-2007 România oferă Moldovei 3500 de locuri în instituțiile de învățământ, cu finanțare totală sau parțială din bugetul Ministerului Educației și Cercetării de la București. Accesul la studii este oferit în pofida faptului că autoritățile de la Chișinău refuză semnarea protocoalelor privind schimbul de burse cu România.

Republica Moldova a expediat sinistraților din România ajutoare umanitare, alcătuite din corturi, pături, seringi, vaccinuri, lapte praf, mini-stații electrice. Costul lotului expediat țării vecine este estimat la peste 300 mii lei (18 mii Euro).

Republica Moldova - Federația Rusă

Federația Rusă dorește să favorizeze "deblocarea situației" din regiunea transnistreană a Moldovei, influențînd părțile pentru căutarea unei soluții de compromis. Potrivit MAE al Rusiei, declarații în acest sens l-ea făcut ministru Serghei Lavrov în cadrul întrevederii cu Igor Smirnov, președintele autoproclamatei rmn. Lavrov a susținut că implicarea Rusiei va crea premise politice pentru reluarea procesului de negocieri pentru reglementarea problemei transnistrene "cu scopul de a elabora un statut special, garantat a Transnistriei în componența Moldovei integre".

Continuarea negocierilor cu "Gazprom"

Oficiali ai Concernului "Gazprom" declară că negociază cu partenerii din Moldova despre posibilitățile extinderii colaborării în sfera energetică și în rezultatul acestor negocieri, prețul pentru gazele naturale livrate Moldovei ar putea rămîne la cota de 110 dolari SUA pentru mia de metri cubi. Proiectele concrete ar putea fi anunțate numai după finalizarea negocierilor, a anunțat responsabilul de presă al companiei rusești.

Pentru anul de studii 2006-2007, Federația Rusă i-a acordat Moldovei 103 burse pentru studenți și doctoranzi. Persoanele înmatriculate la instituțiile de învățămînt superior din Rusia își vor face studiile gratuit.

Oficiali ai Ministerului Afacerilor interne al Moldovei au confirmat că Federația Rusă i-a acordat azil politic lui Grigore Caramalac, presupusă autoritate criminală, zisă "Bulgaru". Actualmente, organele de drept din cele două țări poartă discuții în vederea extrădării lui Caramalac, care a fost anunțat în urmărire internațională în anul 1998, fiind bănuit de comiterea unor infracțiuni grave și deosebit de grave.

Moldova în lume

Conform unui studiu întocmit de revista "Foreign Policy" și Centrul de cercetări "Fund for Peace", Moldova este plasată pe locul 58 într-un rating al statelor lumii, întocmit după criteriul stabilității . Studiul are la bază în total 12 criterii, de ordin politic, economic, social și militar. Cele mai nestabile state sînt cele africane (Sudan, Congo, Cote d`Ivoire), iar cele mai stabile sînt țările din zona scandinavă (Norvegia, Suedia, Finlanda).

Republica Moldova a fost admisă în calitate de membru cu drepturi depline în Procesul de cooperare în Europa de Sud-Est (SEECP), structură creată cu 10 ani în urmă, care întrunește în prezent 10 membri: Albania, Bulgaria, Grecia, Macedonia, România, Serbia-Muntenegru, Bosnia și Herțegovina, Croația și Republica Moldova. Comisia Europeană consideră SEECP drept un instrument regional eficient în procesul de integrare europeană.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Izgonirea din CSI
Igor Boțan, 15 mai 2006

"divorțul civilizat", camuflat ca o "izgonire" din CSI, are drept scop final nu despărțirea definitivă de fostele republici sovietice, ci doar una provizorie..., după care revenirea la ideea integrării cu Rusia să pară salvatoare pentru statele "izgonite"»»»


Terapia Fondului Monetar Internațional
Iurie Gotișan, 15 mai 2006

Este indiscutabil faptul că principalii creditori ai Republicii Moldova sînt FMI și BM, însă politicile pe care FMI și BM le-au aplicat față de Moldova nu au fost întotdeauna în acord cu interesele de securitate socială a populației»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect