ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. IV, nr. 74, 16-30 mai 2006

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Remanieri

  • La ședința Parlamentului din 18 mai Dumitru Braghiș (PDSM) și Oleg Serebrian (PSL) au fost excluși din componența Biroului permanent al Parlamentului. Modificările au fost operate la propunerea fracțiunii AMN, care anterior a desemnat persoanele respective în Biroul permanent. Deși fracțiunea AMN a solicitat numirea în locurile vacante a doi reprezentanți proprii, în una din funcții a fost desemnat un reprezentant al fracțiunii majoritare PCRM. Înainte de votare, cei doi foști deputați AMN au declarat că se retrag singuri din Biroul permanent, dar au cerut ca funcțiile vacante să revină reprezentanților opoziției.

  • La ședința plenară din 25 mai Dumitru Braghiș și Oleg Serebrian au fost excluși și din componența delegațiilor parlamentare în diverse organisme parlamentare internaționale, de asemenea la propunerea fracțiunii AMN, din care au făcut inițial parte. Reprezentanții lui Dumitru Braghiș au criticat acțiunile respective ale AMN și au lansat acuzații la adresa liderilor acesteia, acuzații respinse de vicepreședintele fracțiunii AMN Veaceslav Untilă.

  • Deputatul PDM Efim Agachi a fost numit membru al Comisiei juridice, pentru numiri și imunități, în locul deputatului AMN Leonid Bujor, care a fost transferat în Comisia pentru drepturile omului. Deputatul PCRM Alim Afonin a fost numit vicepreședinte al Comisiei pentru administrația publică, ecologie și dezvoltarea teritoriului, în locul colegului său de fracțiune Ivan Guțu. Alt deputat PCRM Elena Bodnarenco a fost numită secretar al Comisiei pentru administrația publică, ecologie și dezvoltarea teritoriului.

  • Fracțiunea PPCD a hotărît să ceară retragerea deputaților Valentina Cușnir și Zoia Jalbă din toate funcțiile deținute în organele de lucru ale Parlamentului și delegațiile parlamentare, după ce ambele membre ale fracțiunii au declarat că o părăsesc, în semn de protest față de atitudinea "autoritară, nedemocratică și necreștinească" a conducerii fracțiunii și a partidului, intolerarea opiniilor separate în anumite chestiuni. Jalbă și Cușnir au solicitat ca numele lor să fie asociat cu PPCD doar ca deputat "neafiliat" fracțiunii. După excluderea lui Ion Neagu din partid și din fracțiunea parlamentară și recenta ieșire din fracțiune a celor doi deputați, fracțiunea PPCD va număra 8 persoane, fiind astfel devansată de fracțiunea PDM, care, datorită validării mandatului lui Efim Agachi, are deja 9 membri. Scăderea numărului de membri ai fracțiunii PPCD a constituit temei pentru ca Valentina Cușnir să solicite revocarea lui Iurie Roșca din funcția de vicepreședinte al Parlamentului.

1.2. Acte legislative

Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern. Legea votată în două lecturi concomitent prevede crearea Agenției sportului, în calitate de structură centrală independentă, responsabilă de domeniul respectiv. Anterior, la formarea actualului cabinet de miniștri, s-a declarat că comasarea în cadrul Ministerului Educației a structurilor responsabile de domeniul tineretului și sportului constituie măsuri eficiente pentru combaterea birocrației, reducerea aparatului de stat, "concentrarea" contribuind la dezvoltarea uniformă a tuturor domeniilor. După un an de aplicare, conceptul se declară greșit, domeniul sportului necesitînd o atenție "aparte". Deputații fracțiunilor parlamentare de opoziție au propus ca noua strcu8tură să preia și administrarea în domeniul tineretului, însă această propunere nu a fost susținută de reprezentantul Guvernului și fracțiunea majoritară din Parlament. Notăm și faptul că formarea noii structuri nu este prevăzută expres de Strategia reformei administrației publice centrale și Planul de implementare a acesteia.

Legea privind modificarea Legii privind piața produselor petroliere. Documentul adoptat prevede excluderea obligației înființării sistemului automatizat de evidență a produselor petroliere. Se argumentează prin faptul că sistemul de evidență vamală "Asycuda World" permite evidența importurilor de produse petroliere și situația în domeniu este mai bună ca la etapa adoptării legii ce prevedea introducerea respectivului sistem. În același timp, anterior deputații și Guvernul au susținut și promovat decizia înființării unor sisteme automatizate de evidență pentru produsele farmaceutice, precum și pentru producția alcoolică fabricate sau importate în Republica Moldova.

Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.243-XV din 8 iulie 2004 privind asigurarea subvenționată a riscurilor de producție în agricultură. Se prevede majorarea cheltuielilor de gestionare ale asigurătorului incluse în primele de asigurare și a cuantumului subvenției primelor de asigurare.

Legi privind ratificarea unor acte internaționale. Au fost ratificate Protocolul între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Republicii Ungare privind succesiunea de către Republica Moldova a tratatelor bilaterale încheiate intre Uniunea Republicilor Sovietice Socialiste și Republica Ungara; Convenția între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Republicii Macedonia pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit și pe capital, Protocolul la această Convenție.

Hotărîrea privind desemnarea unei comisii responsabile de examinarea proiectelor de lege pentru modificarea articolului 24 din Constituția Republicii Moldova. Proiectele de legi care prevăd abolirea pedepsei cu moartea în toate circumstanțele (abrogarea prevederilor constituționale care permiteau aplicarea pedepsei cu moartea) vor fi pregătite pentru examinare de către Comisia juridică, pentru numiri și imunități, care a fost obligată să prezinte raportului său Parlamentului, pînă la 15 iunie 2006.

Proiectele de legi privind abolirea regimului de vize pentru cetățenii unor state. Cele două proiecte adoptate în prima lectură presupun abolirea regimului de vize la intrarea în Moldova pentru cetățenii statelor-membre ale UE, SUA, Canadei etc. Un document similar a propus și deputatul AMN Vitalia Pavlicenco, însă examinarea acestuia a fost amînată.

Proiectul legii pentru modificarea și completarea Legii privind reabilitarea victimelor represiunilor politice. Modificările propun stabilirea mecanismului de restituire a bunurilor confiscate de la persoanele supuse represiunilor și ulterior reabilitate, precum și acordarea compensațiilor echitabile pentru bunurile care nu pot fi restituite. Majoritatea cheltuielilor legate de implementarea legii urmează a fi suportate din bugetele locale, dar Guvernul intenționează să asigure transferarea anuală în conturile autorităților locale a sumelor necesare în acest scop. Suma totală a implementării legii nu este anunțată oficial, dar anterior se estimase cifra de peste un miliard lei (circa 75 milioane dolari SUA). Pînă în prezent Republica Moldova a fost sancționată de cîteva ori la Curtea Europeană a Drepturilor Omului pentru faptul nerestituirii averii persoanelor represate. Reprezentanții fracțiunilor de opoziție au susținut proiectul, dar au invocat necesitatea perfecționării lui, fapt pentru care vor prezenta amendamente.

Proiectul legii pentru modificarea si completarea Legii cu privire la Banca Naționala a Moldovei. Se propun mai multe modificări tehnice și de conținut, printre cele mai esențiale fiind interzicerea creditării statului și stabilirea în calitate de obiectiv fundamental - asigurarea și menținerea stabilității prețurilor. Aceste prevederi derivă din memorandumul semnat de Guvernul Moldovei cu FMI, dar mecanismul și mijloacele de menținere a prețurilor nu sînt clar determinate, fapt care a generat criticile deputaților din opoziție. Obiecții din partea deputaților au provocat și propunerile de a acorda imunitate membrilor Consiliului de Administrație al BNM, obligația obținerii avizului BNM pentru toate actele normative care vizează domeniile în care Banca are atribuții; mecanismul auditului extern.

Proiectul legii privind medierea în cauzele penale. Documentul adoptat în prima lectură propune acceptarea în cadrul sistemului de drept penal a instituției medierii - modalitate facultativă de soluționare a conflictelor pe cale amiabilă, cu ajutorul unei terțe persoane specializate în calitate de mediator, în condiții de neutralitate, imparțialitate și confidențialitate. Părțile într-un proces penal ar putea recurge la mediere doar în mod voluntar.

Proiectul legii pentru modificarea Legii cu privire la Programul de privatizare pentru anii 1997-1998 (nr.1585). Documentul adoptat în prima lectură propune modificarea listelor de obiecte supuse privatizării, prin substituirea lor cu listele noi propuse de Guvern. În lista propusă de Guvern au intrat asemenea obiecte importante ca: SA "Moldtelecom", S.A. "Aroma", S.A. "Barza Albă", Î.S. "Giuvaer", S.A. "Rețelele Electrice de Distribuție "Nord" și "Nord-Vest", Î.S. Hotelul "DACIA", cotele de acțiuni ale statului în S.A. "TUTUN-CTC", B.C. "EuroCreditBank" S.A.", Î.M. "JOLLY-ALON" S.A., S.A."Floare-Carpet, S.A."Zorile" etc.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Audieri

Ministerul Justiției a răspuns interpelării deputatului Vitalia Pavlicenco referitor la finanțarea necorespunzătoare a justiției în Moldova, calificînd drept incomplet studiul efectuat în domeniu de organizații neguvernamentale. Conform Ministerului Justiției, suma alocată din bugetul de stat instanțelor de judecată și altor organe ce contribuie la înfăptuirea justiției este în cuantum ce corespunde standardelor internaționale în domeniu. Autorul interpelării a calificat poziția Ministerului ca tranșantă, lipsită de verticalitate în promovarea intereselor justiției independente.

Ministerul Economiei și Comerțului a informat despre situația în domeniul relațiilor de import-export. Conform informației prezentate, în anul 2005 a fost înregistrat un sold negativ al balanței comerciale în sumă de 1,2 miliarde dolari SUA. Principalele exporturi au fost realizate în Federația Rusă - 30 %, Italia - 12%, România - 10 %. La importuri principalii parteneri comerciali au fost: Ucraina - 20 %; Federația Rusă - 12%, România - 11%. Cel mai mare deficit al balanței comerciale a fost realizat în raport cu Ucraina, România și Germania. În primul trimestru al anului 2006 s-a înregistrat un sold negativ în creștere cu 50% față aceeași perioadă a anului 2005. În structura importurilor mai mult de 63% sînt mărfuri care nu pot fi substituite în Republica Moldova (resurse petroliere, energetice, mașini și utilaje). Încasările din exterior contrabalansează situația în domeniu și permit menținerea situației în limitele estimate.

Întrebări. Interpelări

  • Deputatul AMN Alexandru Lipcan a invocat comiterea de către Președintele judecătoriei sectorului Centru din mun.Chișinău Lidia Vasilevici a încălcărilor în procesul de judecată al unor persoane (condamnarea la privațiune de liberate într-o cauză în care procurorul a renunțat la învinure). Acțiunile ilegale ar fi fost confirmate prin anularea de către Curtea de Apel a sentinței de condamnare emisă de Vasilevici și eliberarea din detenție a persoanelor acuzate. Deputatul Lipcan solicită Procuraturii generale și Consiliului Superior al Magistraturii să examineze acțiunile judecătorului și să se pronunțe asupra faptului prezenței componentei de infracțiune în cadrul acestora.

  • Deputatul PPCD Gheorghe Susarenco a adresat medicului sanitar principal de stat al Moldovei interpelări prin care solicită efectuarea expertizelor și verificarea calității producției agroalimentare importate în Moldova din Federația Rusă, răspunzînd în acest mod blocajelor și atitudinii "neprietenoase" a autorităților rusești față de mărfurile produse în Republica Moldova. Răspunzînd solicitării lui Susarenco, medicul sanitar principal de stat Ion Băhnărel a afirmat că autoritățile Moldovei au întreprins măsuri "interne și externe" legate de problema accesului mărfurilor autohtone pe piața rusă și a mărfurilor rusești pe piața Moldovei. Potrivit lui Băhnărel, controalele efectuate anterior s-au soldat cu aplicarea unor amenzi și interdicții, dar acestea au caracter individualizat, o decizie generală de interzicere totală a importului unui anumit tip de producție dintr-o țară ar putea fi luată numai de către Guvern, în situații deosebite.

  • Deputatul Ștefan Secăreanu a apreciat drept "sfidare a Parlamentului și a deputaților" lipsa de răspuns din partea lui Victor Țvircun, ministrul Educației, Tineretului și Sportului, în problema conflictului declanșat de schimbarea denumirii liceului "Gheorghe Asachi" din mun.Chișinău. Secăreanu a cerut Procurorului General să examineze posibilitatea tragerii la răspundere a ministrului Victor Țvircun, pentru nerespectarea prevederilor Legii despre statutul deputatului în Parlament. Timp de 3 săptămîni, Țvircun nu a răspuns solicitării Președintelui Comisiei parlamentare pentru drepturile omului, fapt care l-a determinat pe Secăreanu să readreseze interpelarea Primului-ministru.

  • Deputatul Igor Clipii a solicitat Ministerului Afacerilor Interne informații despre legalitatea admiterii circulației pe teritoriul Republicii Moldova a automobilelor înmatriculate de autoritățile transnistrene, fără achitarea în buget a taxelor de import corespunzătoare. Într-o altă interpelare Clipii solicită Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene informații despre neexaminarea de către autoritățile abilitate a cererii senatorului român Ilie Ilașcu privind redobîndirea cetățeniei Republicii Moldova, solicitare adresată de Ilașcu autorităților consulare ale Moldovei la București în noiembrie 2005.

  • Deputatul PDM Vladimir Filat a solicitat directorului general al Serviciului Vamal să argumenteze legalitatea deciziei care prevede efectuarea devamării tehnicii de uz casnic importată în Moldova doar la Vama "Aeroport", fiind interzisă efectuarea procedurilor respective la orice alt punct vamal teritorial.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Remanieri

Viceministrul Finanțelor Feodosia Furculiță a fost numită prin hotărîre de Guvern director general al Serviciului Vamal. În perioada 1996-2006 Furculiță a activat în diverse funcții din cadrul Inspectoratului Fiscal și Ministerul Finanțelor. Deși Serviciul Vamal este o structură a Guvernului, în fața colectivului Feodosia Furculiță a fost prezentată de șeful statului, Vladimir Voronin.

În funcția de ministru al administrației publice locale a fost numit prin decret prezidențial Vitalie Vrabie, care, începînd cu anul 1999 este primar al orașului Ungheni. Vrabie a fost promovat în anul 2005 pentru funcția de director al Agenției pentru Dezvoltare Regională, însă a renunțat la postul propus. Actualmente Vitalie Vrabie este și președinte al Asociației Primarilor și Colectivităților Locale, organizație care întrunește mai mulți conducători ai administrațiilor locale. În 1998 Vitalie Vrabie a participat la alegerile parlamentare, fiind inclus pe lista Blocului electoral "Alianța Civică "Furnica", în 2003 a fost ales primar din partea Partidului Comuniștilor din Republica Moldova.

2.2. Hotărîri

  • Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi: cu privire la asigurări (în redacție nouă); pentru modificarea Legii cu privire la administrația publică locală și a Legii despre serviciile publice de gospodărire comunală (se propune stabilirea tarifelor de către Agenția națională pentru reglementare în energetică); pentru modificarea Codului penal (sancționare pentru activitate fără licență) etc.

  • Hotărîrea pentru aprobarea Avizului la proiectul de hotărîre a Parlamentului "Privind denunțarea unor acorduri". Guvernul a avizat negativ propunerea de denunțare a acordului de constituie a CSI, înaintată de deputați AMN Vitalia Pavlicenco și Valeriu Cosarciuc, pe motiv că "problema abordată este extrem de complexă, iar examinarea ei urmează a fi efectuată foarte minuțios, prin prisma tuturor tratatelor semnate și ale obligațiilor asumate față de celelalte state-membre ale CSI". În același timp, reieșind din stadiul avansării relațiilor cu UE, Guvernul va examina și elabora decizii politice clare asupra compatibilității angajamentelor actuale din cadrul CSI cu cele care, eventual, ar putea interveni ulterior pe linia integrării europene.

  • Hotărîrea cu privire la măsurile de pregătire a economiei naționale și a sferei sociale pentru activitate în perioada toamnă-iarnă 2006-2007. Documentul determină sarcinile care revin autorităților centrale și locale, conducătorilor instituțiilor bugetare (școli, grădinițe, aziluri, spitale etc.). În sarcina Ministerului Industriei și Infrastructurii sînt puse mai multe obiective legate de asigurarea securității energetice a țării.

  • Hotărîrea privind măsurile de reorganizare a unor organe centrale de specialitate ale administrației publice. Documentul prevede că Ministerul Administrației Publice Locale va prelua funcțiile ce țin de domeniul dezvoltării regionale și administrației publice locale de la Agenția pentru Dezvoltare Regională. Funcțiile Biroului Național Migrațiune, care este dizolvat, vor fi preluate de Ministerul Economiei și Comerțului și Ministerul Afacerilor Interne. În termen de o lună, Guvernului urmează a-i fi prezentate structura, efectivul-limită și regulamentele de activitate (acte noi sau revizuite) ale Ministerului Administrației Publice Locale, Agenției Construcții și Dezvoltare a Teritoriului; Ministerului Economiei și Comerțului, Ministerului Afacerilor Interne. În termen de 3 luni de zile Ministerul Finanțelor trebuie să prezinte propuneri pentru modificarea Legii bugetului de stat , în scopul finanțării cheltuielilor legate de reorganizare.

  • Hotărîrea privind aprobarea Programului de consolidare a terenurilor agricole pentru perioada 2006-2012. Programul urmează a fi realizat pe etape, benevol, sectoare compacte fiind formate pentru un interval cît mai mare în spațiu și timp. Executarea Programului va fi începută prin implementarea unui proiect-pilot în șase sate, localitățile urmînd a fi selectate prin concurs.

  • Hotărîrea cu privire la aprobarea Programului de acțiuni pentru susținerea persoanelor originare din Republica Moldova, domiciliate peste hotare, pe anii 2006-2009. Programul prevede elaborarea cadrului juridic privind susținerea de la bugetul de stat a instituțiilor de învățămînt din localitățile populate compact de persoane originare din Republica Moldova și a asociațiilor obștești ale acestora din străinătate, oferirea unor burse de studii în Moldova. Preocupările autorităților centrale pentru colaborarea cu originarii din țară au demarat în anul 2000, cînd Președintele Lucinschi a emis Decretul privind susținerea persoanelor originare din Republica Moldova, domiciliate peste hotare, și colaborarea cu acestea (Nr.1638-II din 30.08.2000). La finele anului 2000 Guvernul a adoptat Hotărîrea nr.1322 cu privire la unele măsuri de susținere a persoanelor originare din Republica Moldova, domiciliate peste hotare. La începutul anului 2005 Guvernul a adoptat Hotărîrea privind Consiliul coordonator al persoanelor originare din Republica Moldova, domiciliate peste hotare, iar în vara anului 2005 a fost adoptat Regulamentul de activitate al respectivului Consiliu.

  • Hotărîrea privind aprobarea Planului Individual de Acțiuni al Parteneriatului Moldova - NATO. Proiectul documentului elaborat de o Comisie națională constituită prin decret prezidențial a fost aprobat anterior de Consiliul NATO.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Ședința Comisiei mixte moldo-ucrainene pentru cooperare comercial-economică

În cadrul ședinței, primii-miniștri ai Republicii Moldova și Ucrainei au reiterat intenția de a respecta Declarația comună privind reglementarea tranzitării mărfurilor peste frontiera moldo-ucraineană, semnata la 30 decembrie 2005 la Kiev. Vasile Tarlev a afirmat că Declarația prezintă o valoare istorică, marcînd implementarea standardelor europene la hotarul moldo-ucrainean. Referindu-se la semnarea de către liderul transnistrean Igor Smirnov și vicepremierul rus Alexandr Jucov a unui "protocol de colaborare", Vasile Tarlev a spus că acesta nu are putere juridică.

În cadrul ședinței Comisiei moldo-ucrainene pentru cooperare comercial-economică au fost semnate protocoale despre modificarea Acordului între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Ucrainei cu privire la punctele de trecere a frontierei de stat moldo-ucrainene și simplificarea formalităților de trecere a frontierei de către cetățenii care locuiesc în raioanele de frontieră. Premierul Vasile Tarlev a declarat că Republica Moldova va susține Ucraina în vederea aderării ei la OMC.

Părțile au abordat și problema recunoașterii patrimoniului pe teritoriul ambelor state, în conformitate cu prevederile Acordului bilateral privind recunoașterea reciprocă a drepturilor și reglementarea raporturilor de proprietate, încheiat încă la 11 august 1994. S-a constatat că în perioada de aplicare a Acordului respectiv partea ucraineană a recunoscut drepturile doar asupra a 30 de obiecte ale Moldovei, din totalul de 120 solicitate. În luna iunie este preconizată semnarea actelor pentru recunoașterea a încă 5 obiecte ale Moldovei amplasate pe teritoriul Ucrainei.

Preocupări pentru situația din agricultură

În cadrul unei ședințe convocate de Prim-ministru a fost analizată implementarea sistemului de subvenționare a producătorilor din sectorul agricol. Conform informației Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, toate cererile de subvenționare în sectorul agricol sînt examinate în mod operativ, iar transferurile bănești se efectuează în termen. Pînă la moment, circa 400 de agenți economici din sectorul agricol au primit rambursarea taxei pe valoarea adăugată achitată la livrare (suma restituirilor din buget se estimează la circa 3 milioane de lei). În unele raioane însă, nici un agent economic nu a solicitat rambursarea TVA, ceea ce, în opinia Primului-ministru, ar semnifica fie stoparea activității, fie aplicarea unor măsuri de eludare a legii, situații ce necesită interevenția promptă a autorităților locale.

Situația din sectorul agrar și efectuarea lucrărilor agricole de primăvară au fost analizate în cadrul unei conferințe televizate organizate de Guvern cu participarea conducătorilor autorităților raionale. Conform datelor prezentate, au fost însămînțate circa 90 la sută din volumul preconizat, lucrările fiind întîrziate din cauza condițiilor climaterice. Prim-ministrul a solicitat concentrarea mijloacelor tehnice și a resurselor umane pentru finalizarea lucrărilor de primăvară pînă la finele lunii mai, precum și crearea stocurilor de motorină și a rezervelor de piese de schimb în subdiviziunile teritoriale, pregătirea stațiilor și echipamentelor pentru irigare. Vasile Tarlev a solicitat și întreprinderea unor măsuri de impulsionare a activităților de restabilire a sistemului de achiziții a producției agricole prin rețeaua cooperației de consum.

Întrunire cu responsabilii de învățămînt, tineret și sport

În alocuțiunea rostită la întrunirea cu conducători ai autorităților administrației publice centrale și locale de învățămînt, tineret și sport, Primul-ministru Vasile Tarlev a evidențiat necesitatea reformării sistemului educațional național, în conformitate cu Hotărîrea Guvernului privind modernizarea sistemului educațional din Republica Moldova. Șeful executivului a cerut realizarea unui șir de măsuri și activități în cadrul sistemului preșcolar, în învățămîntul preuniversitar de toate nivelele. Vasile Tarlev a evidențiat un șir de probleme din sfera învățămîntului secundar general și a managementului educațional, lansînd un șir de propuneri pentru soluționarea lor.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Vladimir Voronin a semnat un decret privind conferirea Ordinului "Gloria Muncii" lui Vasili Panciuc, primar al municipiului Bălți, decorat pentru muncă îndelungată și prodigioasă în organele administrației publice, contribuție la promovarea reformelor, activitate organizatorică intensă.

Peste o zi de la participarea la inaugurarea stadionului Clubului de fotbal "Zimbru", Președintele Moldovei a decretat decorarea cu "Ordinul de Onoare" a lui Nicolae Ciornîi, președinte de onoare al Clubului "Zimbru", în semn de mențiune pentru contribuția la edificarea complexului sportiv al formațiunii.

După întoarcerea din vizită în Germania, șeful statului l-a decorat cu medalia "Meritul Civic" pe Igor Corman, Ambasador Extraordinar si Plenipotențiar al Moldovei în Republica Federală Germania.

Printr-un decret semnat la 19 mai, Vladimir Voronin a decis înființarea Ambasadei Republicii Moldova în Republica Arabă Egipt, cu sediu la Cairo. Guvernul urmează să stabilească structura, statele de personal și bugetul de cheltuieli ale misiunii diplomatice respective.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Vizită în Germania

În perioada 15-16 mai 2006, Președintele Moldovei a condus o delegație a Moldovei în Republica Federală Germania, unde a avut întrevederi cu Președintele Bundestagului german, cu primarul orașului Berlin. Voronin a participat la o adunare a Fundației "Fridrih Ebert".

La Ștutgart, unde a fost organizată expoziția "Moldova prezintă", Vladimir Voronin a avut o întrevedere cu reprezentanții Asociației Nemților Basarabeni, care au plecat din Moldova în anul 1940, pe care i-a chemat la cooperare economică.

Summit-ul GUAM

Președintele Republicii Moldova a participat la lucrările Summitului GUAM, în cadrul căruia a transmis omologului său ucrainean președinția în cadrul organizației. Președintele Moldovei a semnat actele de constituire a Organizației, care și-a schimbat denumirea în Organizația "Pentru Democrație și Dezvoltare Economică - GUAM". În discursul său rostit în cadrul summitul-ui cu ocazia predării președinției, Vladimir Voronin a apreciat ca reușită dezvoltarea organizațională a GUAM și a propus ca GUAM să fie numită "Comunitatea Opțiunii Europene pentru Democrație și Dezvoltare Economică". Referindu-se la perspectivele rămînerii Moldovei în cadrul CSI, Vladimir Voronin a declarat pentru presă că părăsirea de către Republica Moldova a structurii respective "ține de competența Parlamentului", declinîndu-și astfel responsabilitatea de a face careva afirmații tranșante în acest sens. Voronin a mai declarat că în agenda summitul-ui șefilor de stat GUAM nu a fost inclusă examinarea chestiunii privind ieșirea din CSI și că GUAM nu constituie "o alternativă" pentru CSI. De notat în context că Guvernul a avizat negativ propunerea unor deputați din opoziție de a denunța acordul de constituire a CSI, iar însăși inițiativa a fost exclusă din ordinea de zi a Parlamentului, fără examinare, motivîndu-se prin lipsa la ședință a autorilor ei.

Summit-ul șefilor de stat din Europa Centrală

În discursul rostit la Summit-ul din 19 mai de la Varna (Bulgaria), Vladimir Voronin s-a referit în temei la transformările care au loc în zona central-europeană, la cursul spre integrarea europeană a Moldovei. Președintele țării a declarat că modernizarea prin care trece Moldova se reduce la cîteva sarcini de bază:

  • edificarea unui sistem democratic funcțional și eficient;
  • combaterea corupției;
  • reglementarea politică a problemei transnistrene.

Ședința Consiliului Suprem de Securitate

La 22 mai Vladimir Voronin a prezidat ședința Consiliului Suprem de Securitate, în cadrul căreia au fost examinate măsurile întreprinse pentru eliminarea falsificărilor, dezordinii și abuzurilor depistate în sistemul național de atribuire a gradelor de invaliditate. Consiliul Suprem de Securitate a aprobat o serie de măsuri menite să redreseze situația în domeniu, printre acestea numărîndu-se modificarea Regulamentului privind organele de expertiză medicală a vitalității, perfecționarea actelor normative în domeniul stabilirii invalidității; monitorizarea permanentă a respectării legislației în domeniu; asigurarea sancționării adecvate a persoanelor vinovate de falsificarea dosarelor medicale și atribuirea incorectă a gradelor de invaliditate, cu repararea prejudiciului material cauzat statului. În cadrul ședinței a fost discutată și chestiunea prelungirii participării militarilor Armatei Naționale la operațiunea internațională post-conflict cu caracter umanitar din Irak, abordată la propunerea Guvernului SUA. Consiliul Suprem de Securitate a acceptat propunerea și a solicitat Guvernului să inițieze procedura corespunzătoare, urmînd a fi asigurată detașarea benevolă a militarilor prin contract.

Ședință despre participarea la Programul "The Millenniun Challenge Account"

În cadrul ședinței convocate cu grupul de lucru guvernamental pentru participarea Republicii Moldova în cadrul Proiectului "The Millenniun Challenge Account", Președintele țării a fost informat despre definitivarea și remiterea spre examinare a proiectului Planului de acțiuni privind controlul corupției. Documentul cuprinde cinci compartimente:

  • consolidarea capacităților sistemului judiciar în prevenirea și combaterea corupției;
  • consolidarea capacităților societății civile și mass-media;
  • prevenirea și controlul corupției în sistemul de ocrotire a sănătății;
  • prevenirea și controlul corupției în sistemul fiscal, vamal și organele de poliție;
  • optimizarea activității Centrului de Combatere a Crimelor Economice și corupției.

Vladimir Voronin a subliniat că instituirea unui sistem de combatere a corupției constituie un interes fundamental al întregii societăți și în realizarea lui urmează să fie antrenate atît instituțiile de stat, cît și societatea civilă, mediile de afaceri, mass-media etc. Șeful statului a cerut elaborarea de urgență a unui mecanism de expertizare anticorupție a proiectelor de lege înaintate în Parlament, insistînd și asupra implementării indicațiilor sale anterioare conform cărora fiecare structură de stat urmează să-și pună la punct un mecanism intern de control și profilaxie a corupției.

Atenție specială protecției copilului

Situația în sistemul protecției copilului au fost examinate în cadrul ședinței ńonvocate de Vladimir Voronin cu participarea prim-ministrului Vasile Tarlev, a conducătorilor unor ministere, structuri de stat și obștești. În opinia Președintelui țării, sistemul actual de protecție a familiei este unul ineficient, puțin orientat pe metodele de prevenire și reducere a abandonului copiilor de către propriii părinți și de sprijinire a familiilor aflate în situații dificile. Principala formă de protecție a copilului în dificultate în cadrul actualului sistem de protecție este instituționalizarea - o formă mult mai costisitoare decît prevenția bazată pe sisteme de sprijin familial și diverse servicii comunitare. Voronin solicită o reformă cardinală a sistemului de protecție a copilului, la baza căreia să fie puse: modificări în structura organizațională a sistemului; dezvoltarea mecanismelor de susținere a familiilor cu copii în situații de dificultate;, reformarea sistemului rezidențial de protecție; elaborarea unui act normativ complex privind protecția și promovarea drepturilor copilului; revizuirea mecanismului de finanțare a sistemului etc.

Ideile și propunerile enunțate în cadrul respectivei ședințe au fost incluse și în discursul lui Vladimir Voronin de la Conferința Națională "Dimensiuni sociale ale sistemului de protecție a copilului în Republica Moldova", care și-a ținut lucrările la 29 mai 2006.

În declarațiile sale, Președintele Moldovei s-a referit la eventuale reforme, evitînd abordarea directă a problemelor legate de majorarea indemnizațiilor pentru nașterea și întreținerea primară a copilului, sumele respective achitate de autoritățile Moldovei fiind cele mai mici dintre statele europene și neavînd nici un efect stimulator pentru tinerele familii. De asemenea, el nu s-a referit nici la perspectivele promovării proiectului de lege cu privire la protecția socială suplimentară a familiilor cu mulți copii, aflat în agenda Parlamentului încă de la finele anului 2003.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Sectorul financiar-bancar

    Deprecierea leului a clătinat piața valutară...

    Pe parcursul lunii mai s-a observat o depreciere pronunțată a leului moldovenesc față de dolar și euro, respectiv 0,5% și cca 1%. O cauză primară este dinamica economiei europene, aceasta avînd o creștere mai pronunțată față de cea americană, care inevitabil a influențat și evoluția monedei unice. Dat fiind faptul că piața locală este dependentă într-o proporție mare de cea din exterior, evoluția perechii euro-dolar s-a făcut vizibilă și asupra leului moldovenesc. Unele mijloace de informare în masă scriau că deprecierea leului este o consecință a stopării exporturilor de vinuri pe piața rusă și că aceasta ar putea avea un impact negativ asupra sistemului. Ca răspuns, BNM a dat publicității unui comunicat de presă prin care a dezmințit afirmațiile publicate în presa locală motivînd că acestea i-au aspectul unor tentative speculative orientate spre deprecierea nejustificată a monedei naționale.

    Pe de lată parte, trebuie să recunoaștem că Banca Națională fost cea care pe parcursul lunii mai a cumpărat valută în proporții mari injectînd astfel pe piață mai mulți, fenomen care după regulile pieței inevitabil duce la o depreciere. În plus, presupunem că BNM intenționat a recurs la această măsură pentru a acorda un respiro exportatorilor ținîndu-se cont de blocajul pe care Rusia l-a impus produselor moldovenești, și știindu-se respectiv că de pe urma deprecierii profitorii avantajați sînt exportatorii. Nu este exclus faptul că tendințele de pe piața valutară sînt influențate și de evoluțiile de pe piața internațională a petrolului și de performanțele economiilor din regiune. La finele lunii mai leul moldovenesc și-a inversat tendințele, acesta s-a apreciat puțin față de dolar și euro.

    În același timp, băncile comerciale din țară dețin lichidități care sînt estimate la cca 3 miliarde lei, indice ce respinge din start eventualitatea unei crize sau incapacități de plată a Republicii Moldova. În plus, portofoliul de credite al băncilor acordate în ramurile de viticultură, vinificație și pentru comercializarea produselor vitivinicole ocupă o pondere relativ mică în activele acestora - 8%, iar în portofoliul total de credite - 14%. În cele din urmă, rezervele valutare ale BNM se estimau la sf. lunii mai la peste 646 milioane USD (8, 41 miliarde lei), rezerve ce confirmă faptul că deocamdată nu există premise pentru o potențială criză pe piața valutară internă.

    ...totodată, ratingul riscului de țară a fost îmbunătățit

    Agenția internațională de evaluare financiară Moody's Investors Service a îmbunătățit ratingul riscului de țară pe termen lung al Republicii Moldova de la Caa1 la B3, ca urmare a modificării metodologiei. Perspectiva pentru calificativul acordat creditelor pe termen lung în valută a fost apreciată drept stabilă. De fapt schimbările metodologice au dus la îmbunătățirea calificativelor pentru 70 de state. Ratingurile vizate de schimbarea metodologiei se referă la plafoanele calificativelor pentru obligațiunile emise în valută. Plafonul calificativelor pe termen scurt al Republicii Moldova este de Caa2, pentru depozitele în valută și Caa1, în monedă națională. Ultima evaluare a ratingului riscului de țară al Moldovei a fost făcută în mai 2003 atunci cînd Moody's a îmbunătățit calificativul pe termen lung de la Ca la Caa1.

    Moody's a început să evalueze ratingul Republicii Moldova în 1997. Din cauza întîrzierilor de plată a dobînzilor și stopării finanțării externe, în 1998, ratingul pentru obligațiunile externe ale Republicii Moldova a fost redus de la Ba2 la B2, în aprilie 2000 - de la B2 la B3, în iulie 2001 - pînă la Caa1, iar în iulie 2002, după ce Guvernul a întîrziat să răscumpere euroobligațiunile plasate pe piețele internaționale ratingul a fost coborît pînă la Ca.

    Ce înseamnă, de fapt, toată această nebunie a ratingurilor? Agențiile de rating internațional precum Fitch IBCA, Moody's Investors Services și Standard & Poor's sînt menite să acorde calificative privind riscul de țară în funcție de evoluția principalilor indicatori macroeconomici, axîndu-se preponderent pe sănătatea și siguranța sistemului financiar-bancar. Țările analizate sînt încadrate pe o scară valorică de la A la D (Standard & Poor's si Fitch IBCA), respectiv de la A la C (Moody's Investors Services), în funcție de care investitorii sînt sfătuiți să crediteze și să demareze sau nu afaceri în zonele respective. Riscul datoriei externe pe termen lung în valută este principalul calificativ care evaluează riscul de țară. De asemenea, odată cu stabilirea ratigurilor, acestea prognozează și perspectiva de rating a țărilor. În general, în cazul în care această perspectivă este negativă, la următoarea evaluare agenția va retrograda țara respectivă. Actualmente, toate cele trei agenții caracterizează Republica Moldova drept o țară "stabilă" în ceea ce privește investițiile.

2. Sectorul real

    Criza din vinificație trage în jos industria...

    În perioada lunilor ianuarie-aprilie 2006 volumul producției industriale în Republica Moldova a scăzut cu 5,9%, înregistrînd o valoare monetară de 6,4 miliarde lei (488 milioane USD). În opinia mai multor experți această reducere este explicată ca urmare a crizei din sectorul vinicol. Exporturile de vinuri în Rusia, principala piață pentru întreprinderile vinicole moldovenești, care au fost sistate la sfîrșitul lui martie au provocat limitarea sau chiar stoparea producției la multe fabrici de vinuri. Potrivit unor date ale Moldova-Vin, combinatele de vin utilizează acum mai puțin de ¼ din capacități.

    Asociat cu tendințele negative din sectorul vinicol, alături de scăderi mari în industria mașinilor și echipamentelor (-21%), producerea tutunului (-7%) (chiar dacă această cădere a fost amortizată de unele creșteri importante în sectoarele de prelucrare a pietrei (+64%) sau producerea cimentului (64%), însă mai puțin importante ca pondere în totalul producției industriale), sectorul industrial înregistrează în ultima perioadă o cădere continuă. Guvernul nu a modificat, deocamdată, prognoza de creștere în industrie estimată la un nivel de 6,5% pentru 2006, însă, nu exclude un impact negativ pe termen lung ca urmare a situației din sectorul asupra industriei în general.

    "Chișinăul totuși încearcă să recupereze piața rusă printr-o reluare a exporturilor de vinuri chiar în vara aceasta", asta a declarat speaker-ul Parlamentului pentru postul rusesc de radio "Eho Moskvî", Marian Lupu. Potrivit acestuia, părțile au convenit că livrările vor putea fi reluate, doar în condițiile în care vinificatorii vor înăspri condițiile de control a calității producției. De fapt "războiul vinului" a reprezentat o lecție bună pentru Chișinău, care a confirmat necesitatea diversificării piețelor de export și a respectării calității pentru producția vinicolă fabricată în Republica Moldova.

3. Sectorul extern

    Deficitul comercial ne face mari dureri de cap...

    Guvernul și-a revăzut prognoza cu privire la deficitul comercial pentru 2006. Potrivit modificărilor acesta va atinge la finele anului curent valoarea de 1,59 miliarde USD, față de 1,33 miliarde USD după cum se estimase la începutul anului. Modificarea a fost motivată prin creșterea continuă a prețului energiei, creștere ce va constitui o sursă de incertitudine cu care se va confrunta economia pe parcursul anului. Potrivit indicatorilor macroeconomici actualizați, exporturile vor crește, în 2006, cu 15%, în timp ce importurile vor avansa mai rapid, respectiv, cu 23%. Soldul negativ al balanței comerciale a crescut, după primele trei luni ale anului, de 1,5 ori față de perioada similară a anului trecut, pînă la 295 milioane USD. Exporturile au crescut în T1'2006 cu 4,6%, în timp ce importurile s-au majorat cu 25,7%.

4. Piața muncii

    Salariul mediu în sfera bugetară s-a redus...

    Remunerarea medie a muncii în sfera bugetară s-a redus în luna aprilie cu 21,2 de lei, pînă la nivelul de 1254,6 lei, în timp ce în sectorul real salariul mediu a crescut cu 57,2 lei și a fost de 1731,4 lei (133 USD). În raportul lunar al Biroului național de statistică (BNS) se arată că pe economie salariul mediu în luna aprilie a fost de 1564,8 lei, cu 31,2 de lei mai mult față de luna precedentă.

    Cel mai mare salariu în luna de raport l-au avut, în mod tradițional, angajații din sfera financiară, cu 3798 de lei, dar acest indicator a fost mai mic față de luna precedentă cu 66 de lei. La fel și în sectorul industrial remunerarea medie a fost mai mică în aprilie cu 14 lei față de luna precedentă, de 1965 lei, iar în construcții salariul mediu a crescut cu 154 de lei, pînă la 2 163 de lei. Angajații în sfera didactică au avut în luna trecută un salariu mediu de 1140 de lei, cu 31 de lei mai puțin față de luna precedentă, iar angajații din sănătate și asistența socială au fost remunerați în medie cu cîte 1325 de lei.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Președintele în Exercițiu al OSCE va vizita Moldova și Ucraina

La 24 mai la Bruxelles a avut loc o rundă de consultări a mediatorilor din partea OSCE, Rusiei și Ucrainei și a observatorilor din partea UE și SUA în problema transnistreană, convocate la inițiativa Președintelui în Exercițiu al OSCE, Carol de Gucht, în ajunul vizitei acestuia în Moldova și Ucraina. Potrivit unui comunicat al Ministerului Afacerilor Externe al Rusiei, participanții la consultări au discutat chestiuni privind situația și perspectivele rezolvării crizei transnistrene, posibilitățile reluării procesului de negocieri în formula "5+2", și au reafirmat disponibilitatea de a restabili încrederea dintre părți în vederea identificării unui model cuprinzător și durabil de reglementare transnistreană.

De Gucht și-a programat aflarea în Moldova între 31 mai - 1 iunie, urmînd să viziteze și unitatea militară a forțelor mixte de menținere a păcii din Bender, se va întîlni cu Comandamentul operațiunii de menținere a păcii. La 1 iunie Președintele în Exercițiu al OSCE va avea o întrevedere cu miniștrii de Externe ai Ucrainei și Moldovei, la punctul de trecere Cuciurgan-Pervomaisk de pe sectorul transnistrean al hotarului moldo-ucrainean. Pe 2 iunie, oficialul european urmează să sosească la Kiev, unde se va întîlni cu Președintele Ucrainei, Victor Iușcenko.

Conferință Chatham House în problema transnistreană

La 24 mai la Londra a avut loc Conferința internațională "Căile de soluționare a conflictului moldo-transnistrean: o privire de pe ambele maluri ale Nistrului" organizată de Institutul Regal pentru Afaceri Internaționale al Marii Britanii (Chatham House). La conferință au participat reprezentanți ai Republicii Moldova, ai mediatorilor și observatorilor în reglementarea transnistreană. Printre invitații la conferință s-a numărat și "președintele Sovietului Suprem" de la Tiraspol, Evghenii Șevciuc, care însă nu a putut pleca la Londra fiind unul din cei 17 lideri transnistreni care nu pot călători în statele UE. Pentru a-i permite totuși oficialului transnistrean să-și expună părerea, organizatorii au încercat să stabilească o conexiune video cu Tiraspolul. Din motive tehnice însă conexiunea nu a durat decît 20 de minute, după care Evghenii Șevciuc a organizat o conferință de presă.

"Sîntem în principiu gata să examinăm propunerile cu privire la realegerea Sovietului Suprem dacă comunitatea internațională va garanta în condițiile unei proceduri anume organizarea unui referendum pe teritoriul Transnistriei...Problema nu constă în cei care se află la putere, problema e că populația într-adevăr nu vrea să se reunească cu Moldova. Trebuie să căutăm alte căi. O astfel de cale ar fi organizarea sub monitoring internațional, de dorit al ONU, a unui referendum în Transnistria", a declarat Șevciuc în cadrul conferinței de presă, citat de Regnum.ru.

Potrivit lui Șevciuc, "cele două maluri trebuie să se înțeleagă, dar fără dictat, presiuni și șantaj, pe care le folosește astăzi Chișinăul oficial față de Transnistria". "Unirea celor două maluri nu poate avea loc doar în baza unor eforturi politice dinafară, dacă ideea nu este acceptată de popor", a mai declarat Șevciuc.

Agenția de Știri Regnum.ru a dat publicității mai multe extrase din alocuțiunea pe care Șevciuc a pregătit-o pentru conferința de la Londra. În alocuțiunea sa, Șevciuc a propus propria viziune de realizare a planului Iușcenco - un model pe care l-a numit "prin referendum spre alegeri, prin alegeri spre stabilitate". Modelul propus de Șevciuc presupune instituirea unui grup internațional de monitorizare sub egida ONU, care pregătește și monitorizează organizarea unui referendum care ar determina dacă locuitorii Transnistriei vor ca Transnistria să fie parte a Moldovei în calitate de autonomie. În dependență de rezultatele referendumului, părțile fie creează un stat unional, fie Transnistria aderă la RM în calitate de autonomie. Oricare ar fi scenariul, pe parcursul realizării planului, părțile nu recurg la presiuni și asigura libertatea activității economice, inclusiv Transnistria se bucură de legături economice directe cu UE, Ucraina și Rusia.

Pe de altă parte, la 24 mai "Sovietul Suprem" de la Tiraspol a votat în prima lectură un proiect cu privire la anularea hotărîrii "Cu privire la crearea Confederației moldovenești" adoptată de "legislativul" transnistrean în 1993. Inițiativa legislativă îi aparține liderului transnistrean, Igor Smirnov. "Speaker-ul" Șevciuc a declarat că "legislativul" transnistrean va mai anula o serie de acte adoptate în 2003 cu privire la principiile elaborării și adoptării constituției federative împreună cu partea moldovenească. cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Republica Moldova - Consiliul Europei

Comitetul de Miniștri al Consiliului Europei a constatat din nou că în regiunea transnistreană a Moldovei sînt încălcate aproape toate drepturile omului. La capitolul tortură, tratament inuman și degradant, CE a amintit despre cazul grupului Ilașcu, doi membri ai căruia se află în "detenție arbitrară". O altă încălcare a drepturilor omului este libertatea confesiunilor, ignorată de autoritățile de la Tiraspol, care refuză să înregistreze anumite grupuri religioase, inclusiv baptiștii și interzic arenda sau procurarea imobilelor pentru întîlniri cu caracter religios. Comitetul de Miniștri al CE este nemulțumit și la capitolul libertatea de expresie, situația ONG-urilor din Transnistria, care nu mai au dreptul să primească ajutor din partea organizațiilor internaționale.

Cu prilejul preluării de Federația Rusă a Președinției în Comitetului de Miniștri al CE, Secretarul general al Consiliului, Terry Davis, a declarat că Rusia "trebuie să aibă o poziție consecventă: dacă susțin că Republica Cecenă este parte a Federației Ruse, trebuie să susțină și totala integritate a Republicii Moldova". Referindu-se la neexecutarea hotărîrii CEDO despre eliberarea deținuților de la Tiraspol, Davis a spus că guvernele tuturor țărilor care fac parte din Consiliul Europei au obligația să aplice deciziile CEDO, fie că sînt sau nu pe gustul lori și Rusia nu poate constitui o excepție de la acest principiu.

Experții Consiliului Europei se arată îngrijorați de faptul că prevederile proiectului Codului Audiovizual conțin mai multe neconcordanțe cu recomandările organizațiilor internaționale și de faptul că acestea ar putea să nu fie modificate esențial. Constatări în acest sens au fost expuse la Conferința dedicată proiectului Codului Audiovizual, desfășurată între 19-20 mai, cu participarea experților naționali și internaționali în domeniul audiovizualului. David Ward, expert al Consiliului Europei, a comunicat în cadrul Conferinței că este îngrijorat de prevederile proiectului Codului Audiovizualului, care neglijează existența instituțiilor audiovizuale locale, limitează activitatea organului de reglementare a Companiei Publice "Teleradio-Moldova" etc.

Republica Moldova - Uniunea Europeană

Șeful Delegației Comisiei Europene la București, a declarat că România trebuie să devină a șaptea putere a Europei din punct de vedere economic, nu doar ca număr de reprezentanți în Parlamentul European și că, în următorii zece ani, România trebuie să devină un model pentru Republica Moldova în procesul de integrare europeană.

Republica Moldova - România

Într-un interviu acordat ziarului "Komersant" de la Moscova, Președintele României a calificat drept greșeală înghețarea relațiilor moldo-ruse. În același interviu, Traian Băsescu a reiterat enunțul că România are pregătit un plan propriu de reglementare a conflictului transnistrean și că odată cu accederea în UE, statutul român va accelera eforturile de soluționare a diferendului. Deși Moldova, Ucraina sau Rusia nu au invitat România la negocieri, o variantă acceptabilă pentru toți de soluționare a conflictului va fi propusă de București, a mai afirmat Președintele Băsescu.

Republica Moldova - Federația Rusă

Neîndeplinirea deciziei CEDO

Ministrul rus de externe Serghei Lavrov a declarat că Federația Rusă a executat decizia CEDO pe cauza "Ilașcu ș.a...", în partea referitoare la plata sumelor stabilite drept compensare. Mai mult decît atît Rusia "nu poate să facă, deoarece ar interveni în jurisdicția altui stat suveran". Lavrov s-a declarat convins că cei care au adoptat decizia respectivă "își dădeau bine seama de caracterul ei politic". CEDO și Comitetul de Miniștri al CE continuă să ceară Rusiei și Moldovei executarea deciziei Curții, asigurînd eliberarea celor doi deținuți ai regimului de la Tiraspol.

Moldova susține aderarea Rusiei la OMC, dar cu anumite condiții

Republica Moldova va susține aderarea Rusiei la Organizația Mondială a Comerțului, cu condiția ca această țară să respecte întocmai normele OMC, a declarat Primul-ministru al Moldovei la conferința de presă comună cu șeful Misiunii FMI în Moldova. Vasile Tarlev a evitat să facă vreo legătură între negocierile de aderare și problema exporturilor produselor moldovenești în Federația Rusă, dar a menționat că "în negocierile purtate cu Moscova se va ține cont de toate interesele naționale".

Aceeași poziție a fost exprimată de ministrul economiei și comerțului, Valeriu Lazăr declarînd presei că autoritățile Moldovei "nu fac o legătură directă între reluarea exporturilor de vinuri în Rusia și acordarea votului pentru primirea țării în OMC. Declarația a fost făcută ca răspuns la afirmațiile negociatorului rus la organizație, conform cărora, Moldova ar fi condiționat intrarea Rusiei în OMC de anularea interdicției aplicată importului de vinuri și produselor de origine vegetală.

Negocieri continue pentru deblocarea exportului de vinuri

Agenția "Moldova-Vin" a elaborat un plan de acțiuni menit să se soldeze cu reluarea exportului de vinuri moldovenești în Federația Rusă. Printre măsurile preconizate sau efectuate deja se numără: interzicerea utilizării pesticidelor de gradul doi de securitate; crearea unor comisii pentru inspectarea vinurilor stocate în depozitele companiilor exportatoare; crearea unui inspectorat de stat în vederea verificării calității vinurilor; organizarea inspectării loturilor de vinuri la etapa fabricării, îmbutelierii și livrării; inspectarea plantațiilor viticole și fabricilor vinicole de către reprezentanții serviciului sanitar rus "Rospotrebnadzor".

Despre posibilitatea reluării exporturilor în Federația Rusă a dat de înțeles și speackerul Parlamentului de la Chișinău, care "nu a exclus" revenirea vinurilor moldovenești pe piața Rusiei în vara anului curent. Mai mulți experți se declară însă sceptici în privința reluării exporturilor în cantitățile anterioare, mai ales că pe piața rusească deja și-au făcut loc alți producători străini, care promovează o politică agresivă de pătrundere în rețeaua de comerț.

Așteptările optimiste din partea vinificatorilor și oficialilor moldoveni nu corelează însă cu acțiunile de defăimare a calității vinurilor moldovenești întreprinse recent de canalul național de televiziune al Rusiei "ORT - 1 Kanal", care a pus pe post un reportaj despre distrugerea unui lot de vinuri moldovenești, 8 mii de sticle fiind călcate cu un buldozer, cu toate regretele ascunse ale mai multor participanți și martori la proces.

Moldova în lume

În cadrul conferinței de presă susținută de participanții la ședința Comisiei mixte moldo-ucrainene pentru cooperare comercial-economică, Premierul ucrainean a declarat că Republicii Moldova îi aparține un loc serios în exporturile de energie electrică din Ucraina. În opinia lui Ehanurov, Moldova ar putea asigura tranzitarea energiei în România, Bulgaria și în alte state, mai ales în perspectiva construcției liniei electrice Bălți-Novodnestrovsk.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

"Europa să nu uite: de la Est vine gazul"!
Iurie Gotișan, 30 mai 2006

În ultima vreme, gîlceava mai multor guverne europene, a diplomaților și antreprenorilor pentru formarea și dezvoltarea hărții energetice a Europei, pentru mai multe sau mai puține gaze naturale ruse, pentru mai mult sau mai puțin capital investit de ruși în Europa, oficialii Europei Occidentale încearcă tot felul de metode menite să-și consolideze pozițiile în sfera energetică»»»


Noul regim vamal si factorul ucrainean: Principala piesa de rezistenta sau veriga slaba?
Radu Vrabie, 17 mai 2006

Noul-vechiul regim privind traficul de marfuri la frontiera moldo-ucraineana instituit la 3 martie curent a intrat in a treia luna de aplicare, fara ca atitudinea principalelor actori implicati fata de aceasta masura sa fi suferit careva modificari substantiale»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect