ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. IV, nr. 78, 17-31 iulie 2006

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Remanieri

Parlamentul a aprobat cererea de demise a judecătorului Curții Supreme de Justiție Vasile Tataru.

1.2. Acte legislative

  • Codul audiovizualului. Documentul adoptat în lectură finală a inclus mai multe amendamente avînd menirea conformării documentului cu rigorile europene și recomandările expuse de experții CE, OSCE, ai organizațiilor neguvernamentale în domeniu. Conform autorilor, majoritatea opiniilor și propunerilor au fost luate în considerație, constatări cu care nu au fost de acord reprezentanții unor fracțiuni parlamentare de opoziție. Discuțiile cele mai aprinse și contradictorii au vizat procedura de constituire a Consiliului Coordonator al Audiovizualului, a Consiliului de observatori ai Companiei "Teleradio-Moldova", precum și reglementările vizînd funcționarea instituțiilor publice locale ale audiovizualului. Majoritatea parlamentară a încercat să evite instituirea unor proceduri speciale de selectare și numire în funcție a candidaților în structurile administrative respective, însă opoziția a insistat asupra necesității aprobării candidaturilor prin majoritate calificată (3/5) de voturi ale deputaților în Parlament.

  • Legea pentru completarea art.16 din Codul civil. Se introduc norme detaliate, conform cărora, ńuantumul despăgubirilor pentru prejudiciul moral trebuie sa fie necesar și rezonabil, și să se determine, ținindu-se cont de: - caracterul informațiilor răspîndite; - sfera de răspîndire a informațiilor; - impactul social asupra persoanei; - gravitatea și întinderea suferințelor psihice sau fizice cauzate persoanei vătămate; - proporționalitatea între acordarea despăgubirilor și gradul în care reputația a fost lezată; - gradul de vinovăție al autorului prejudiciului; - măsura în care această compensare poate aduce satisfacție persoanei vătămate etc. Deputați din opoziție au insistat asupra determinării unui cuantum maxim al despăgubirilor, din motivul că lipsa unor astfel de prevederi determină sancționarea unor mass-media ce publică materiale cu conținut critic și aduc la falimentarea acestora. Documentul respectiv are menirea de a contribui la implementarea recomandărilor CE privind sancționarea pentru defăimare.

  • Legi privind ratificarea unor acte internaționale ce prevăd abolirea pedepsei capitale. Au fost ratificate Protocolul Nr.13 la Convenția europeană pentru apărarea drepturilor omului și libertăților fundamentale, privind abolirea pedepsei cu moartea in toate circumstanțele, precum și al doilea Protocol facultativ la Pactul internațional cu privire la drepturile civile și politice privind abolirea pedepsei cu moartea.

  • Legea cu privire la principiile de bază și la mecanismul de reglementare a activității de antreprenoriat. Esența documentului constă în reducerea reglementării excesive a activității de antreprenoriat și stabilirea unor principii noi referitoare la apariția și adoptarea reglementărilor în domeniu. Conform conceptului inclus, reglementări normative reduse vor fi incluse în legi și în acte adoptate de Guvern, iar actele legislative în vigoare care permiteau autorităților publice să reglementeze diverse domenii de activitate în sfera antreprenoriatului urmează a fi revizuite. Documentul continuă reforma regulatorie inițiată prin "Legea ghilotinei" și face parte din Planul de Acțiuni UE-RM.

  • Legea privind organizarea și funcționarea Comisiei naționale pentru consultări și negocieri colective, a comisiilor pentru consultări și negocieri colective la nivel ramural și teritorial. Documentul stabilește statutul juridic, modul de organizare și funcționare a organelor tripartite al parteneriatului social. Comisiile nominalizate se constituie în scopul soluționării problemelor ce țin de domeniul muncii și a celor social-economice, precum și în scopul dezvoltării parteneriatului social la nivel național, ramural și teritorial. Reprezentanții opoziției au solicitat revizuirea modului de conducere a Comisie naționale și atribuirea pentru deciziile acesteia a unui caracter juridic, însă majoritatea parlamentară a respinse respectivele propuneri, păstrînd dispozițiile conform cărora conducerea și secretariatul Comisiei sînt asigurate de reprezentantul Guvernului.

  • Legea pentru modificarea și completarea Codului electoral. Legea derivă din Planul de activitate al Parlamentului pentru asigurarea îndeplinirii recomandărilor CE și înlătură o serie de neajunsuri expuse în expertizele OSCE/CE asupra Codului electoral și alegerilor din Republica Moldova. Proiectul inițial a fost elaborat de către Comisia Electorală Centrală în colaborare cu Asociația pentru Democrație Participativă ADEPT. De notat că în varianta finală a documentului nu au fost abordate o serie de probleme principiale indicate în expertizele CE/OSCE; - revizuirea sistemului electoral; revizuirea pragului electoral pentru candidații independenți; - asigurarea reprezentării minorităților naționale; - asigurarea participării la votare a cetățenilor aflați peste hotare (informații mai detaliate la tema proiectelor propuse în acest scop de ADEPT sînt expuse pe www.e-democracy.md).

  • Legea pentru modificarea unor acte legislative în domeniul justiției. Și această lege derivă din Planul de activitate al Parlamentului pentru asigurarea îndeplinirii recomandărilor CE la capitolul independența și consolidarea capacităților justiției. Sînt modificate mai multe legi care reglementează statutul judecătorului, organizarea judecătorească, activitatea Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), Curții Supreme de Justiție (CSJ), a colegiilor de calificare și disciplinare etc. Conform aceleiași legi, în termen de 3 luni urmează a fi organizate alegeri noi pentru funcția de Președinte al CSM, deoarece în redacția nouă, se interzice Președintelui CSM, Procurorului General și Ministrului Justiției să dețină funcția de președinte al CSM.

  • Legea pentru modificarea și completarea Codului de procedură civilă. Documentul aduce prevederile CPC în concordanță cu recomandările experților internaționali, constituind unul din punctele aceluiași Plan de activitate pentru îndeplinirea recomandărilor CE.

  • Legea privind instituirea autorităților administrației publice locale de sector în mun. Chișinău. Legea privind administrația publică locală, Legea privind organizarea administrativ-teritorială și Codul electoral au fost modificate cu scopul de institui consilii și primării de sector în mun.Chișinău. Aceste autorități vor fi create după alegerile locale generale din anul 2007 și în competența lor vor fi acordate funcții exercitate în prezent de preturile sectoarelor, precum și atribuții delegate din competența actuală a primăriei și consiliului municipal. Legea stabilește că sectoarele constituie subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Chișinău. Documentul a fost elaborat și adoptat în grabă, fără consultare publică adecvată, iar imperfecțiunea unor norme incluse și lipsa de experiență necesară în administrarea sectorială a capitalei poate genera mai multe probleme la aplicarea legii.

  • Legea pentru modificarea Codului de procedură penală. Codul este adus în concordanță cu recomandările experților CE și în cuprinsul lui sînt efectuate mai multe modificări rezultate din practica de aplicare a legislației procesual-penale pe parcursul ultimilor 3 ani. Sînt revizuite prevederile referitoare la aplicarea arestului preventiv și la deținerea persoanei în stare de arest pe parcursul examinării cauzei penale.

  • Legea pentru completarea articolului 4 din Legea ocrotirii sănătății. Legea inițiată încă la finele anului 2004 interzice instituțiilor medicale private să activeze pe teritoriul instituțiilor publice din sfera sănătății. La discutarea în prima lectură a proiectului fracțiunile de opoziție l-au apreciat ca discriminatoriu și capabil să aducă la falimentarea instituțiilor medicale private care nu dispun de resursele necesare pentru a construi un sediu. În calitate de argument împotriva modificării a fost invocat faptul că mai multe instituții au încheiate contracte de arendă, au adus îmbunătățiri considerabile sediilor instituțiilor medicale, precum și faptul că anterior Ministerul Sănătății condiționa eliberarea licențelor de activitate în domeniu de arendarea spațiilor în instituțiile medicale publice. Se presupune că poziția dură a majorității parlamentare a fost determinată de faptul că la una din recentele ședințe consacrate combaterii corupției Președintele RM s-a declarat nemulțumit de dezbaterile la temă din Parlament, solicitînd spicherului să ia măsuri pentru limitarea acestor tipuri de discuții "prin adoptarea unei legi organice".

  • Legea privind organizarea și funcționarea piețelor produselor agricole și alimentare. Documentul final a înglobat și prevederile proiectului legii privind organizațiile interprofesionale pe produse agroalimentare, stabilind cadrul juridic privind formarea și organizarea piețelor produselor agricole și alimentare de către persoanele fizice și juridice, care produc, depozitează, prelucrează și/sau comercializează aceste produse pe piețele interne și/sau externe, precum și reglementările privind înființarea și funcționarea organizațiilor interprofesionale pentru un produs sau grup de produse agroalimentare.

  • Legea pentru modificarea Legii bugetului de stat pe anul 2006. Documentul adoptat de majoritatea parlamentară în două lecturi concomitent stabilește majorarea părții de venituri a bugetului de stat cu 737 milioane de lei. Partea de cheltuieli este majorată cu 513 milioane de lei. Deficitul general al bugetului de stat va constitui 110,5 milioane de lei. Modificările sînt determinate de acumularea unor venituri suplimentare (impozitul pe venit, impozite interne, TVA la import, accize), obținerea unor granturi și credite externe. Critica argumentată a deputaților de opoziție a vizat: - alocarea unor sume considerabile pentru obiecte administrative și de infrastructură administrate de Guvern și Președinție (alocarea a peste 24 milioane de lei pentru lucrări de reconstrucții și dotare în sediile Președinției, Guvernului, a vilei de odihnă și reședinței Președintelui țării; suplimentarea Fondului de rezervă al Guvernului cu 20 milioane de lei, acesta fiind deja epuizat de executiv ș.a.). Fracțiunile parlamentare de opoziție au menționat lipsa unor priorități clare în distribuirea resurselor acumulate cu greu în buget, irosirea banilor publici în reconstrucții ineficiente; lipsa capacităților de estimare reală a veniturilor bugetare și diminuarea intenționată a acestora la aprobarea legii bugetului anual etc.

  • Legea pentru prelungirea termenului de conformare a instituțiilor private de învățămînt cerințelor legislației în domeniu. Parlamentul a prelungit cu 1 an termenul de reînregistrare a instituțiilor de învățămînt privat, pentru a le permite să realizeze cerințele stipulate î acest sens de Legea învățămîntului: - plafon minim al capitatului statutar (1 milion, 500 mii și 300 mii lei); - deținerea cu titlu de proprietate a sediilor, bazei materiale pentru desfășurarea procesului instructiv-educativ (săli de studii, laboratoare bibliotecă dotată cu fond de carte adecvat). Cu puțin timp în urmă majoritatea parlamentară a respins propunerea unor deputați din opoziție a liberaliza cerințele respective și de a permite instituțiilor private să închirieze sedii.

  • Legea cu privire la neaplicarea temporară a majorării de întîrziere la plata TVA pentru producătorii agricoli. Documentul stabilește că prin derogare de la prevederile Codului fiscal, organele fiscale nu vor aplica (nu vor calcula) producătorilor agricoli, pînă la 1 noiembrie 2006, majorări de întîrziere pentru restanțele admise la plata TVA. Executivul a motivat respectiva propunere prin situația dificilă din sectorul agricole, influențată puternic de imposibilitatea exportului de producția agroalimentară și vinicolă în Federația Rusă, situația care a lipsit producătorii agricoli de mijloacele bănești necesare pentru achitarea TVA. Deputații de opoziție au calificat această propunere a Guvernului drept dovadă a eșecului implementării deciziei de introducere a TVA în domeniul agricol, situație asupra căreia au atenționat anterior, însă guvernarea le-a ignorat argumentele.

  • Legea cu privire la măsurile de protecție socială a populației în legătură cu majorarea tarifelor la gazele naturale. Documentul a fost adoptat în scopul asigurării protecției sociale a populației în legătură cu majorarea tarifelor la gazele naturale. Se prevede compensarea pe perioada de pînă la 31 martie 2007, a cheltuielilor pentru volumul de pînă la 30 m3 de gaze naturale pentru un apartament (casă) lunar tuturor categoriilor de consumatori casnici. Compensațiile vor acoperi 50 la sută din diferența dintre mărimea tarifului nou-stabilit la gazele naturale și cel la situația de pînă la 1 iulie 2006 (suma pentru un consumator va constitui circa 11 lei lunar). Cheltuielile pentru compensarea populației vor fi acoperite prin transfer din mijloacele bugetului de stat, nemijlocit către S.A. "Moldova - Gaz".

  • Legea pentru modificarea unor acte legislative - bazele politicii fiscale pentru anul 2007. Sînt modificate peste 70 de legi, fiind stabilite reglementări noi referitoare la politica fiscală în anul bugetar 2007. Deși se includ unele facilități referitoare la impozitarea venitului, efectul acestora este puternic diminuat de introducerea unei taxe rutiere noi, de păstrarea cotei majore a impozitului pentru persoanele fizice, prin anularea scutirilor de TVA stabilite anterior pentru construcția de locuințe sociale.

  • Legea privind identificarea și înregistrarea animalelor. Sînt stabilite principiile de bază ale organizării și desfășurării activității privind identificarea și înregistrarea animalelor din specia bovină, ovină, caprină, porcină, ecvină, cu excepția celor sălbatice. Înregistrarea se va efectua într-un Registru care va cuprinde datele, în format electronic, despre exploatațiile, animalele identificate din exploatația respectivă și mișcarea acestora, setul de documente veterinare eliberate proprietarului sau deținătorului exploatației. Documentul, care face parte și din Planul de acțiuni UE-RM (PAUERM) are menirea de a asigura controlul în domeniu și aducerea legislației naționale în corespundere cu reglementările europene.

  • Legea privind protecția animalelor folosite în scopuri experimentale sau în alte scopuri științifice. Sînt date definițiile noțiunilor utilizate în domeniu se stabilește aplicarea legii la folosirea animalelor în scopuri experimentale: - obținerea, fabricarea, testarea calității, a eficacității și a siguranței medicamentelor, alimentelor și ale altor substanțe sau produse, pentru evitarea, prevenirea, diagnosticarea sau tratarea unor boli, afecțiuni ori a altor anormalități sau a efectelor acestora asupra omului, animalelor ori plantelor și evaluarea, depistarea, reglarea sau modificarea condițiilor fiziologice la om, animale sau plante; protecției mediului natural în interesul sănătății și bunăstării umane și animale. Documentul este conform reglementărilor comunitare în domeniu.

  • Legea pentru modificarea art. 82 din Codul muncii. Sînt modificate prevederile recent intrate în vigoare (Legea Nr.8/2006, intrată în vigoare la 2.06.2006), care stabileau posibilitatea încetării contractelor de muncă cu pensionarii și persoanele ce au atins vîrsta de pensionare. Intrarea în vigoare a respectivelor prevederi au provocat discuții aprinse și o reacție socială negativă puternică (s-au atestat și cazuri de concediere a angajaților din forțele armate, care au condiții preferențiale de pensionare), fapt care l-a determinat pe Președintele țării să convoace ședințe speciale la temă și să declare că "modificările îi vizează numai pe conducători", în rest acestea fiind conforme standardelor internaționale și naționale în domeniul dreptului la muncă. După cum au atenționat deputații din opoziție, prevederile respective nu stabileau anume ceea ce a declarat șeful statului și Guvernul a fost impus să prezinte de urgență modificări pentru conformarea legii organice adoptate de Parlament cu respectivele idei. Art.82 lit.i) din Codul muncii a fost expus în redacție ce stabilește încetarea raporturilor de muncă în legătură cu atingerea a vîrstei de 65 de ani de către conducătorul unităților de stat sau cu capital majoritar de stat. Persoanele eliberate astfel din serviciu vor putea fi angajate pe o durată determinată. Un proiect la aceeași temă, care însă propunea excluderea oricăror discriminări și concedieri pentru motivele expuse, înaintat cu mai mult timp în urmă de către un grup de deputați din opoziție nu a fost susținut de majoritatea parlamentară, care nu i-a acordat atenția cuvenită și nu l-a pregătit spre examinare în ședință plenară. Legea adoptată nu a inclus reglementări care să stabilească soluții pentru cazurile deja epuizate în cele 2 luni de aplicare a normei anterioare, persoanele concediate astfel rămînînd fără posibilități de contestare.

  • Hotărîrea privind instituirea Comisiei speciale pentru controlul și monitorizarea procesului de executare a legislației ce ține de gestionarea terenurilor proprietate publică a statului de către Guvernul Republicii Moldova. Formarea Comisiei este determinată de necesitatea verificării respectării prevederilor legislației care reglementează relațiile din sfera folosirii și protecției fondului funciar al statului, fiind motivată de frecventele inițiative ale Guvernului privind stabilirea suprafețelor cu regim juridic special, schimbarea unor terenuri și alte situații în cadrul cărora se constată multiple încălcări referitoare la gestionarea neconformă destinației a terenurilor. În termen de 6 luni, Comisia specială va verifica: - respectarea de către Guvern a prevederilor Codului funciar; - eficiența monitorizării de către oficiile teritoriale a Guvernului a respectării de către consiliile raionale și municipale a prevederilor Codului funciar; - legalitatea deciziilor privind schimbarea destinației terenurilor și în special scoaterea terenurilor din circuitul agricol; - legalitatea actelor care au servit drept temei la înstrăinarea terenurilor proprietate publică.

  • Pachetul de legi privind reforma în domeniul autonomiei locale. Pornind de la recomandările CE și a unor instituții internaționale specializate în domeniu, comisia parlamentară specială constituită în acest scop a elaborat trei proiecte de acte legislative, pe care Parlamentului le-a adoptat în prima lectură și urmează să le remită pentru expertiză la CE: 1. Proiectul legii privind descentralizarea administrativă. Documentul propune stabilirea cadrului general de reglementare a descentralizării administrative, pe baza principiilor și regulilor de delimitare a domeniilor de activitate între autoritățile publice centrale și locale. Sînt propuse competențele delegate de stat autorităților publice locale de nivelul I și II, activități care sînt gestionate de autoritățile publice locale: obligatoriu, opțional sau delegate. 2. Proiectul legii privind administrația publică locală. Se propune o nouă redacție a legii privind administrația publică locală, care să modifice reglementările actuale referitoare la competența autorităților publice locale; auditul intern al acestora; transparența activității consiliilor locale ș.a. 3. Proiectul legii pentru modificarea unor acte legislative din domeniul finanțelor locale. Documentul propune ca întreaga sumă a impozitului pe bunurile imobiliare să rămînă la autoritățile administrației publice locale de nivelul I, precum și transferarea pentru autoritățile locale de nivelul I și II a 100% din suma impozitului pe venitul persoanelor juridice din teritoriul administrat. De asemenea, este prevăzută o creștere, de la centru în teritoriu, a defalcărilor din sursele acumulate în fondul rutier. Noile modificări au menirea de a asigura pe viitor implementarea treptată a principiului autonomiei în domeniul finanțelor locale, conform principiilor constituționale și recomandărilor Consiliului Europei, ale altor organisme internaționale.

  • Proiectul legii cu privire la prevenirea și combaterea violenței în familie. Se propune stabilirea bazelor juridice și organizaționale ale activității de prevenire și combatere a violenței în familie, determinarea autorităților abilitate cu funcții de prevenire și combatere a fenomenului, reglementarea procedurii de sesizare și soluționare a cazurilor de constrîngere. Deși l-au votat, reprezentanții fracțiunii majoritare au criticat proiectul, declarînd că legislația în vigoare permite luarea măsurilor pentru prevenirea și sancționarea violenței familiale, iar implementarea legii va genera cheltuieli sporite de la buget.

  • Proiectul Legii privind statutul ofițerului de urmărire penală. Se propune reglementarea statutului persoanei care exercită urmărirea penală și consolidarea principiilor ce guvernează respectiva activitate (independență, legalitate, egalitate și prezumția nevinovăției).

  • Proiectul legii pentru modificarea și completarea Legii privind Serviciul de Informații și Securitate al Republicii Moldova. Deși este anunțat ca unul din punctele Programului de ajustare a legislației la recomandările CE, mai multe prevederi din proiect au provocat critici din partea deputaților de opoziție, care l-au apreciat chiar în stare să contribuie la transformarea SIS în poliție politică. Trezesc îngrijorare prevederile care atribuie SIS dreptul de a verifica candidații și titularii la funcții publice, dreptul de a aplica avertismente oficiale, de a cita orice persoană, de a motiva refuzurile de angajare etc.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Audieri

Deși a expirat deja a 7-a lună a anului, Primul-ministru a prezentat Parlamentului o informație axată în temei pe datele privind situația social-economică în trimestrul I al anului 2006. Conform raportului, evoluția indicatorilor social-economici confirmă menținerea stabilității macroeconomice, consolidarea disciplinei financiare, onorarea obligațiunilor externe și, în general, asigurarea creșterii economice. Evoluția dezvoltării economiei naționale a fost determinată de influența mai puțin favorabilă a factorilor externi, factori considerați de origine preponderent politică, cu intenții pronunțate de blocare, șantaj sau diversiuni economice (acțiunile de limitare a accesului producției agroalimentare pe piața Rusiei, sistarea livrărilor de energie electrică, blocarea importului produselor viti-vinicole). Majorarea prețurilor la gaze și barierele la export pe piețele tradiționale a producției agricole și, în special, vinicole au condus la generarea unui "șoc" extern care, în mod direct (prin majorarea cheltuielilor de producere) și indirect (prin intensificarea așteptărilor inflaționiste), au contribuit la creșterea inflației. Prețurile de consum s-au majorat cu 7,4%, ritmurile înregistrînd o creștere cu 2,7 puncte procentuale comparativ cu perioada respectivă a anului 2005. Cursul de schimb al monedei naționale pe parcursul primelor 6 luni a marcat o depreciere, în termeni nominali, față de dolarul SUA de 3,6%. S-a evidențiat dependența economiei de factorii externi: în ianuarie-mai 2006 exporturile s-au micșorat cu 10,6%, iar importurile au crescut cu 14,4%. Volumul producției fabricate de întreprinderile industriale în primul semestru al anului 2006 a înregistrat o descreștere de 6,4% (în prețuri comparabile) față de 6 luni 2005. Blocarea exporturilor a frînat procesul de îmbuteliere și exportul vinului, ceea ce a determinat o scădere a volumului producției vinicole cu 42,4% față de perioada similară a anului trecut. În același timp, a crescut volumul producției la întreprinderile care fabrică ciment, var și ipsos, produse textile, încălțăminte; produc și distribuie energie electrică etc.

Întrebări și interpelări

Deputatul PDM Vladimir Filat a solicitat Procuraturii Generale să efectueze un control referitor la aplicarea de către angajații organelor de drept a torturii și tratamentelor inumane. Autorul interpelării invocă agravarea situației în domeniu, precum și înregistrarea recentă a unui caz de deces al persoanei maltratate.

Deputatul AMN Veaceslav Untilă a cerut Procuraturii generale și SIS să investigheze cauzele agravării situației pe piața financiar-bancară, invocînd în acest sens unele publicații din regiunea transnistreană, care anunțau existența unui plan menit să agraveze situația respectivă în Republica Moldova.

Deputatul PCRM Nicolai Guțul a solicitat Procuraturii generale să investigheze cazurile de profanare a monumentelor ostașilor Armatei Sovietice din raionul Glodeni.

Deputatul Igor Clipii a cerut Procuraturii generale să investigheze cazul profanării cimitirului ostașilor români deschis recent în localitatea Țiganca, declarînd că recentele cazuri de vandalism demonstrează caracterul nociv al politicii naționale promovate de guvernare, care instigă persoane neechilibrate moral să desfășoare activități păgubitoare.

Deputatul AMN Valeriu Cosarciuc a cerut Procuraturii investigarea cazurilor de denigrare a conducătorilor unor instituții superioare de învățămînt de către un grup de comsomoliști care acuză respectivii conducători de abuzuri și încălcare a legislației, în lipsa unor probe concludente în acest sens.

Alocuțiuni

    Finalizarea sesiunii de vară

    În alocuțiunile sale finale, reprezentanții fracțiunilor de opoziție au apreciat ca insuficiente măsurile întreprinse de guvernare pentru ameliorarea situației din țară. Reprezentanții AMN și ai PSL au criticat dur guvernarea pentru situația din economie, sfera socială, justiție, mass-media, drepturile omului și libertățile democratice, politica națională. Fracțiunile PDM și PPCD au reproșat guvernului și majorității parlamentare că au o reacție negativă față de proiectele opoziției, nu manifestă același spirit de colaborare în toate domeniile, limitîndu-se la capitolele prestabilite în procesul de negociere pentru alegerea șefului statului. În același timp, reprezentanții "opoziției constructive" s-au declarat satisfăcuți de ritmul de promovare a reformelor în domeniile principale: justiție, mass-media, participare la control asupra organelor de securitate, electorale, de control, autonomia locală etc. Fracțiunea PPCD consideră că din cele 10 condiții înaintate pentru alegerea Președintelui RM, în linii mari, a rămas neîndeplinită doar una - reformarea procuraturii și organelor de drept, aceasta urmînd a se produce pînă la finele anului.

    Alocuțiunea de încheiere a spicherului Parlamentului a conținut o trecere în revistă a principalelor realizări din cele 6 luni de activitate, Marian Lupu declarînd că în această perioadă s-a făcut mai mult decît în cei 11 ani care au trecut de la aderarea Moldovei la Consiliul Europei. Accentul principal al activității deputaților s-a axat pe realizarea priorităților incluse în planul de Acțiuni UE-RM, programul de implementare a recomandărilor CE, continuarea reformei regulatorii și menținerea politicii de dezvoltare socială. Șeful legislativului a adus o serie de critici la adresa Guvernului, care nu depune suficiente eforturi pentru implementarea Planului de acțiuni UE-RM și a anunțat că începînd cu luna octombrie Parlamentul nu va examina inițiativele ce nu vor expertizate din punct de vedere al corespunderii cu prevederile aquis-ului comunitar, al corespunderii cerințelor anticorupție. Un capitol aparte din discursul spicherului s-a referit la cooperarea cu societatea civilă, Marian Lupu apreciind pozitiv procesul respectiv, în cadrul căruia au fost recepționate deja peste 35 de contribuții, din partea a 9 ONG-uri. În particular, au fost apreciate înalt contribuțiile profesioniste ale Institutului de Politici Publice; Asociației pentru Democrație Participativă ADEPT, Centrul Independent de Jurnalism, CREDO, CAPC și "IDIS-Viitorul", care au participat nemijlocit la scrierea sau expertizarea textelor de legi.

    Alocuțiunea Președintelui APCE

    La 27 iulie, Președintele Adunării Parlamentare a Consiliului Europei Rene Van Der Linden, a rostit o alocuțiune în plenul Parlamentului. Oficialul european a salutat progresele realizate în procesul de racordare la recomandările CE, însă a sugerat și faptul că implementarea documentelor adoptate lasă mult de dorit, iar funcționarea unor instituții democratice trezește îngrijorare. El a remarcat că problema transnistreană nu poate servi drept scuză pentru a nu îndeplini obligațiunile și angajamentele benevol asumate față de Consiliul Europei. Președintele APCE consideră că procesele și instituțiile democratice din Moldova au în continuare nevoie de reforme importante și a remarcat în special: funcționarea partidelor politice; mass-media; justiția; drepturile omului și ale minorităților; traficul de ființe umane; autonomia locală; libertățile politice; corupția. El a apreciat ca neconformă practicilor și recomandărilor CE lipsirea liderului fracțiunii parlamentare a AMN de dreptul de a face parte din delegația Moldovei la APCE, persecutarea unor reprezentanți ai opoziției din UTA Găgăuzia ș.a. Monitorizarea Moldovei din partea CE va continua și se va axa pe implementarea actelor aprobate, etapă mult mai importantă ca simpla adoptare a actelor legislative. Linden a amintit că procesul de monitorizare din partea CE este un instrument important al APCE în vederea acordării de asistență statelor membre, și atît timp cît un stat nu îndeplinește cu brio angajamentele asumate, ar fi cazul ca el singur să ceară continuarea procesului de monitorizare.

Declarații

Parlamentul a adoptat o declarație în cuprinsul căreia și-a exprimat îngrijorarea profundă în legătură cu intenția administrației ilegale de la Tiraspol de a desfășura în luna septembrie un referendum cu privire la independența regiunii. Potrivit declarației legislativului, acțiunea contravine prevederilor Constituției Republicii Moldova și normelor dreptului internațional. Este condamnat faptul că referendumul este declarat în perioada blocării procesului de negocieri, cînd complexul de măsuri la hotarul moldo-ucrainean a început să se soldeze cu rezultate pozitive. Documentul reiterează statutul de neutralitate permanentă al Moldovei și confirmă cursul politic actual de neaderare la careva blocuri militare.

Fracțiunea PPCD a dat citire unei declarații prin care își exprimă dezacordul în legătură cu introducerea forțată în instituțiile de învățămînt a cursului de istorie integrată, apreciind această decizie ca abuzivă, promovată cu scopul ascuns de a distruge colaborarea între forțele politice ce au ajuns în 2005 la consensul parlamentar. Creștin-democrații dezaprobă elaborarea și discutarea tainică a manualelor respective, invocînd și încălcarea legislației internaționale și naționale, a recomandărilor CE în domeniu. Autorii declarației subliniază necesitatea reluării dialogului dintre guvernare și reprezentanții celuilalt curent de opinie, care întrunește o susținere considerabilă în societate.

Fracțiunea AMN a difuzat o declarație prin care condamnă deciziile guvernării de a limita abuziv numărul de locuri la studii în instituțiile superioare de învățămînt, decizie a cărei aplicare a limitat autonomia universitară și a lipsit mai mulți tineri de posibilitatea de studia în domeniul preferat, în timp ce mii de locuri recomandate de autorități au rămas nesolicitate. Limitarea numărului de studenți ce pot studia la numite specialități pe bază de contract ester apreciată de către AMN drept continuare a politicii de suprimare a sferei private, recentele decizii în sfera medicinii și învățămîntului privat ilustrînd respectivele afirmații.

Deputații din Partidul Social Liberal au difuzat o declarație prin care se solidarizează cu protestul și revendicările înaintate Parlamentului de către Asociația Foștilor Deportați și Deținuți Politici, în legătură cu adoptarea unor modificări în Legea privind reabilitarea victimelor represiunilor politice. Victimele represiunilor și deputații de opoziție apreciază respectivele modificări ca ineficiente și solicită Președintelui Republicii să nu promulge respectivul document și să-l remită Parlamentului pentru a lua în considerație propunerile referitoare la: - restituirea terenurilor; stabilirea unui mecanism clar de estimare a valorii averii ce nu poate fi restituită; - stabilirea resurselor bugetare pentru plata compensărilor; - acordarea compensațiilor morale.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri și remanieri

Guvernul a aprobat demisia viceministrului afacerilor interne, șeful Departamentului Carabinieri Ion Cozma, a directorului general al Biroului Național Migrațiune Olga Poalelungi și a adjunctului acesteia Ion Moraru.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la condițiile de salarizare a angajaților civili din organele apărării naționale, securității statului și ordinii publice. Documentul stabilește condițiile specifice de remunerare, generate de punerea în aplicare a noii Legi privind salarizarea în sectorul bugetar.

Hotărîrea cu privire la unele măsuri de protecție a consumatorilor. Se interzice importul producției de origine animală neambalată, neetichetată, fără date despre producător și importator; a unor produse de origine animală congelate. Serviciul Vamal va efectua devamarea produselor de origine animală doar în depozitele specializate.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

În cadrul reuniunii șefilor misiunilor diplomatice și oficiilor consulare peste hotare, Primul-ministru Vasile Tarlev a reiterat cele mai importante realizări pe plan extern: - semnarea Planului de Acțiuni RM-UE; - deschiderea Delegației Comisiei Europene la Chișinău; - asistența la Frontiera dintre Moldova și Ucraina acordată de Misiunea UE; - obținerea calității de membru cu drepturi depline al Procesului de Cooperare în Europa de Sud-est (SEECP); - exercitarea mandatului de Președinte al GUAM, care a fost transformată într-o organizație internațională regională; - elaborarea și adoptarea Planului individual de Acțiuni al Parteneriatului cu NATO (IPAP); - inițierea negocierilor pentru aderarea RM la Acordul Central European de Liber Schimb (CEFTA); - reluarea relațiilor cu FMI și restructurarea datoriilor Clubului de la Paris. În calitate de priorități premierul a indicat: - întreprinderea acțiunilor care ar accelera procesul de integrare europeană a RM; - facilitarea regimului de vize pentru cetățenii Moldovei; - îmbinarea mai eficientă a posibilităților diplomației bilaterale cu cele ale diplomației multilaterale, a aspectului economic al diplomației cu cel politic; - reintegrarea țării și reglementarea conflictului transnistrean; - consolidarea pozițiilor Moldovei pe piețele economice: regională, europeană, internațională; - eficientizarea activității în organizațiile internaționale și europene, în special Consiliul Europei și ONU; - utilizarea tuturor oportunităților de obținere a asistenței tehnice, intelectuale, financiare în scopul ajustării la standardele juridice, economice, financiare, structurale, sociale ale UE; - promovarea imaginii pozitive a Moldovei peste hotare.

În cadrul conferinței televizate desfășurate la Guvern cu participarea autorităților administrației publice centrale și locale, s-a anunțat că toate raioanele au elaborat și aprobat programe locale de gazificare și alimentare cu apă și canalizare. Gradul de gazificare a raioanelor variază, cota maximă atingînd 100% în raioanele Criuleni, Taraclia, UTA Găgăuzia, municipiile Chișinău și Bălți. Nivelul cel mai scăzut de gazificare se înregistrează în raioanele Soroca și Ungheni. La 1 ianuarie 2006 erau gazificate 614 localități, ceea ce constituie circa 40 la sută din numărul total a localităților din țară. La moment, se finalizează lucrările de construcție a gazoductelor spre 33 de unități administrative. În total, pe parcursul anului 2006 se preconizează gazificarea a cel puțin 190 de localități. Reprezentanții administrației publice locale au comunicat că în raioane se implementează un set de măsuri complexe care au drept scop restabilirea și dezvoltarea sistemelor de alimentare cu apă potabilă și de canalizare. Prim-ministrul a cerut administrației publice locale să reactualizeze în decurs de 2 luni programele locale de aprovizionare cu apă potabilă și de canalizare, în vederea impulsionării acestui proces.

La ședința Guvernului din 26 iulie, Primul-ministru a declarat că miniștrii și alți funcționari riscă să fie eliberați din funcție "dacă nu vor contribui la implementarea Planului de Acțiuni RM-UE". Vasile Tarlev consideră că mai multe ministere manifestă puțin interes față de integrarea în UE, nu manifestă interes pentru colaborarea cu reprezentanțele diplomatice ale Republicii Moldova peste hotare.

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică a aprobat majorarea tarifului la gazele naturale cu 50,4%. Președintele SA "Moldova-Gaz", Ghenadi Abașkin, s-a arătat nesatisfăcut de noile tarife aprobate de către ANRE, deoarece a cerut o majorare cu 55-60 la sută a prețului.

La 19 iulie stațiile PECO au majorat cu aproape 7% prețul la benzină și cu circa 3% prețul la motorină, aceasta fiind a treia scumpire a carburanților din anul 2006. Majorarea este argumentată prin scumpirea țițeiului și a derivatelor acestora la bursele mondiale. Anterior Primul-ministru a declarat că pentru producătorii agricoli prețul la motorină nu va crește, iar odată cu deschiderea terminalului petrolier de la Giugiulești, preconizată inițial pentru luna aprilie, apoi iunie, prețul la carburanți va fi menținut.

Ministerul Educației și Tineretului a lansat campania informativă de promovare a studiilor secundare profesionale, cu scopul de a determina tinerii să obțină o meserie în școlile profesionale. Locurile rezervate de Guvern în aceste scopuri nu sînt ocupate totalmente, tinerii optînd pentru studii în instituțiile de învățămînt superior.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Președintele Republicii a semnat decretul privind înființarea Ambasadei Republicii Moldova în Georgia.

Prin decretele șefului statului, Alexei Tulbure a fost numit Reprezentant Permanent al Republicii Moldova pe lîngă ONU; Ion Robu a fost numit Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Azerbaidjan; Andrei Neguța a fost numit Reprezentant Permanent al Republicii Moldova pe lîngă Consiliul Europei.

Vladimir Voronin l-a decorat cu medalia "Meritul Civic" pe Mihai Perebinos, directorul executiv al Asociației Primarilor și Colectivităților Locale din Republica Moldova.

Șeful statului a conferit Ordinul "Gloria Muncii" lui Alexandru Ohotnicov, sef al Serviciului acte ale Președintelui, subdiviziune din cadrul Aparatului prezidențial.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Vizită la Moscova

Vladimir Voronin a participat la summit-ul informal al CSI, care s-a desfășurat pe 21-22 iulie, la Moscova. Despre rezultatele acestei întîlniri serviciul prezidențial de presă nu a difuzat careva informații aparte, însă pe larg mediatizat a fost interviul acordat la Moscova de șeful statului unui post de radio moscovit ("Eho Moskvî"), considerat de opoziție în raport cu Kremlinul. În cadrul interviului, axat în temei pe problema transnistreană, Vladimir Voronin a declarat că:

  • există toate premisele pentru soluționarea problemei transnistrene pînă la expirarea mandatului Președintelui rus Vladimir Putin;
  • este nedumerit de faptul că unii oficiali ruși susțin regimul separatist de la Tiraspol, în pofida faptului că Tratatul de bază de colaborare, prietenie și parteneriat strategic între Moldova și Rusia, stipulează în mod expres faptul că părțile condamnă separatismul, iar Rusia recunoaște integritatea teritorială a Moldovei în granițele de la 1 ianuarie 1991;
  • pacificatorii ruși aflați în stînga Nistrului și-au îndeplinit misiunea și actualmente este necesar ca militarii ruși să fie înlocuiți cu observatori civili;
  • monitorizarea europeană pe segmentul transnistrean al frontierei moldo-ucrainene a împiedicat, în mare parte, activitatea mai multor întreprinderi din zona transnistreană care produceau nonstop armament;
  • colaborarea în cadrul CSI are perspective, în cazul că vor fi depășite neînțelegerile și se va lucra în comun;
  • autoritățile de la Chișinău nu au primit din partea autorităților Federației Ruse nici un act care ar confirma calitatea proastă a vinurilor produse în Moldova;
  • cazul Pasat nu are componentă politică, este determinat de încălcarea legislației la comercializarea armamentului și de "alte fapte comise".

Discurs în Parlament

Luarea de cuvînt a Președintelui RM a fost consacrată nu totalurilor activității parlamentarilor, ci unui plan de acțiuni viitoare, menit să constituie o etapă nouă a dezvoltării și afirmării plenare a independenței țării. Vladimir Voronin s-a referit la necesitatea dezvoltării economice, liberalizării economice, trecerii la o politică industrială și investițională nouă, păstrarea piețelor estice și extinderea comerțului pe piața din vest, susținerea și promovarea unor mecanisme noi de dezvoltare a bussinesului, extinderea capacităților zonelor economice libere, crearea unor parcuri tehnologice etc.

Preocupare pentru protecția copilului și familiei

Președintele țării a convocat o ședință în problema instituirii unei structuri specializate în domeniul protecției sociale a copilului și familiei. Crearea unei structuri specializate cu rol de elaborare, coordonare, monitorizare și implementare a politicilor în domeniul protecției copilului constituie o prioritate a reformei sistemului actual de protecție a copilului. Șeful statului consideră sistemul instituțional existent ca fiind ineficient, deoarece există mai multe structuri care se ocupă de această sferă, între structurile centrale nu există cooperare și coordonare adecvată. Vladimir Voronin a pledat pentru instituirea agenției pentru protecția copilului și familiei în calitate de subdiviziune separată, subordonată Guvernului. S-a convenit ca pînă la 1 octombrie curent urmează a fi elaborat setul de legi necesare pentru crearea agenției în cauză, care va fi propus Parlamentului spre adoptare în cadrul sesiunii de toamnă-iarnă.

Participare la Congresul mondial al găgăuzilor

Participînd la deschiderea primului congres mondial al găgăuzilor, Voronin a declarat că este mîndru că anume pe pămîntul nostru poporul găgăuz și-a găsit nu numai casă, dar și statalitate proprie. Președintele a declarat că este mîndru de faptul că în țara noastră poporul găgăuz și-a căpătat nu doar casa natală, ci și statalitatea. Modificarea în continuare a Constituției Republicii Moldova, acordarea dreptului la inițiativă legislativă Adunării Populare a autonomiei, alte drepturi acordate Găgăuziei au devenit un pas înainte, încă un instrument pentru dezvoltarea liberă a regiunii în componența Moldovei unitare.

Preocupări pentru extinderea colaborării internaționale la nivel de partide

Președintele Moldovei s-a întîlnit cu o delegație a Partidului Socialiștilor Europeni condusă de Peter Schieder, ex-președinte al APCE. Conform comunicatelor de presă, au fost discutate aspecte vizînd activitatea și procesul de modernizare și consolidare a Partidului Comuniștilor din Republica Moldova, relațiile PCRM cu alte formațiuni politice. Deși PCRM face parte din Partidul Stîngii Europene, este interesat și de experiența socialiștilor, a social-democraților europeni, reuniți în cadrul Partidului Socialiștilor Europeni.

Vladimir Voronin s-a întîlnit și cu Secretarul General al Internaționalei Socialiste, Luis Ayala, cu care a discutat despre rolul partidelor de stînga în consolidarea proceselor democratice, promovarea idealurilor păcii, non-violenței și echității sociale. Luis Ayala a specificat că Internaționala Socialistă dorește să devină o forță pozitivă în soluționarea politică a diferendului transnistrean, precum și în apropierea Moldovei de familia democrațiilor europene, că organizația tinde să intensifice dialogul cu partenerii din spațiul est-european, să valorifice ponderea crescîndă a partidelor de orientare socialistă în cadrul UE.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    Guvernul și Banca Națională a Moldovei ar putea rata ținta de inflație în acest an...

    Guvernul și Banca Națională a Moldovei ar putea rata ținta de inflație în acest an, țintă prognozată la un nivel de 10%. Prognoza a fost deja contestată de mai mulți economiști, iar statistica arată că pentru prima jumătate a anului rata inflației a atins deja nivelul de 7,4%. În plus, creșterea în medie cu peste 50% a tarifelor la gazele naturale, care vor fi urmate și de o majorare a celora la energie, precum și creșterea prețurilor la carburanți vor escalada inflația la valori de două cifre. Ținta inflației de 10% este practic imposibil de atins, aceasta devenind iluzorie. Cei care le administrează vor trebui să-și revizuiască prognozele și să-și propună valori mai realiste.

2. Politica fiscală

    Noi modificări în politica fiscală a statulzui...

    Săptămîna trecută parlamentul a aprobat un set de modificări și completări la acte legislative ce vizează politica ficală. Proiectul de lege include cca 70 de articole ce propun modificarea a 71 de legi, iar cea mai mare partea a acestora vizează codul fiscal. Printrea acestea, proiectul prevede ca în anul 2007 scutirea fiscală anuală a persoanelor fizice să fie majorată de la 4500 lei pînă la 5400 lei, iar scutirea respectivă pentru persoanele întreținute se fie majorată de la 840 lei, în anul curent, pînă la 1440 lei în anul viitor. Modiicările aprobate prevăd, de asemenea, reducerea impozitului pe venit pentru persoanele fizice, ajustarea accizelor pentru băuturile slab alcoolizate la nivelul inflației.

3. Sectorul real

    În anii 2007-2009 PIB-ul va înregistra o creștere anuală de 6%...

    PIB-ul va înregistra în anii 2007-2009 o creștere anuală de 6%, cel puți așa arată prognozele guvernamentale stipulate în Cadrul de cheltuieli pe termen mediu (CCTM) pentru anii 2007-2009. Potrivit acestuia, către anul 2009 rata inflației în țară urmează să se reducă pînă la 7%. Aceeași prognoză macroeconomică arată că salariul mediu lunar pe economie va crește în termeni reali cu cca 12% și va atinge în anul 2009 nivelul de 2860 de lei (215 USD?!).

    Totodată, potrivit documentului, în următorii trei ani finanțarea externă va fi limitată doar la atragerea împrumuturilor noi pentru finanațarea proiectelor investiționale, fără contractarea împrumuturilor pentru susținerea bugetului. Documentul mai prevede că în anii 2007-2008 vom avea un deficit bugetar ce nu va depăși 0,5% din PIB, însă puțin realis în opinia mai multor experți.

    ...însă actualele date statistice arată că industria este în declin

    Pe de altă parte, datele statistice oficiale arată întreprinderile industriale au produs în ianuarie-iunie 2006 producție în valoare de cca 9,6 miliarde lei (cca 595 milioane euro) în prețuri curente. Volumul producției industriale a diminuat cu 6,4% față de aceiași perioadă a anului trecut fiind cauzat reducerea volumului producției la fabricile de vin și băuturi alcoolice distilate, de ulei și grăsimi, la întreprinderile de producerea sticlei și articolelor din sticlă, a hîrtiei și cartonului ș.a.

4. Sectorul bancar

    Depozitele la termen în lei moldovenești s-au redus...

    Depozitele la termen în lei moldovenești s-au redus în iunie cu 50,3 milioane lei (1,2%) și au însumat la finele perioadei ianuarie-iunie 2006 cca 3,82 miliarde lei. Aceasta este a doua reducere a soldului depozitelor la termen, înregistrată pe parcursul anului curent, după ce în luna mai acesta s-a diminuat cu peste 130 milioane lei. Factorul a fost că o bună parte din populație și-a retras economiile din bănci ca urmare a unor zvonuri precum că sistemul bancar va fi afectat de o criză, această fiind generată de criza din sectorul vinicol.

    În același timp, pe fondul reducerii soldului depozitelor la termen în lei, depozitele în valută străină au crescut cu 447,4 milioane lei (ca peste 7%) cu o valoare totală de cca 6,2 miliarde lei. Soldul creditelor acordate de băncile comerciale agenților economici și populației s-a majorat cu peste 140 milioane USD, datorîndu-se în particular contractării creditelor de consum din partea populații, valoarea cărora se ridică la cca 80 milioane lei din total. În acest context trebuie să mai menționăm că rezervele valutare ale BNM s-au redus pe parcursul lunii iulie cu peste 4 milioane USD. Probabil că banca centrală a făcut niște intervenții pe piața valutară, cumpărînd lei pentru a atenua creșterea inflației.

5. Piața muncii

    Guvernul a majorat salariul tarifar pentru angajații din sectorul real al economiei...

    Salariul tarifar pentru prima categorie de calificare a angajaților din agricultură și silvicultură, precum și a celor de la întreprinderi cu un număr de pînă la 9 salariați se va majora, cu începere din 1 iulie a.c., de 360 de lei pînă la 500 de lei. Pentru angajații din celelate ramuri ale economiei naționale salariul tarifar pentru I categorie de calificare va fi stabilit la nivel de 700 de lei, față de cel anterior de 550 de lei. Remunerarea respectivă se acordă pentru munca cea mai simplă, necalificată, și poate fi considerată ca o garanție minimală de stat. În sectorul real al economiei activează cca două treimi din cei 860 mii de angajați pe țară.

    Totodată, potrivit datelor BNS în ianuarie-iunie 2006 salariul mediu lunar în economia națională a constituit 1563 de lei (117,5 USD) și s-a majorat cu 28% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Cel mai mare salariu în perioada de referință l-au avut angajații din sectorul financiar - 3674 lei (276, 2 USD), urmați de cei din domeniile transporturilor și comunicațiilor - 2386 lei (179,4 USD), construcțiilor - 2084 lei (156,7 USD), industriei - 1930 lei (145,2 USD), administrației publice - 1771 lei (133,2 USD). Cel mai mic salariu l-au primit lucrătorii din agricultură și silvicultură - 697 lei (52,4 USD), piscicultură - 1056 (79,4 USD), învățămînt - 1291 (97 USD), sfera sănătății și asistenței sociale - 1266 lei (95,2 USD).

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Republica Moldova și comunitatea internațională nu vor recunoaște referendumul din Transnistria

La 28 iulie Parlamentul Republicii Moldova a adoptat o Declarație oficială în care condamnă intenția autorităților transnistrene de a desfășura în toamna 2006 un referendum cu privire la independența regiunii. Potrivit Declarației adoptate, referendumul nu poate constitui o exprimare liberă a voinței oamenilor, acesta fiind în contradicție atît cu prevederile Constituției Republicii Moldova, cît și cu normele dreptului internațional. Legislatorii moldoveni își declară convingerea că diferendul transnistrean poate fi soluționat definitiv doar pe cale pașnică, prin adevărata democratizare a vieții politice și social-economice din regiune.

Declarația face apel către comunitatea internațională să susțină eforturile autorităților de la Chișinău de reintegrare teritorială, integrare europeană, neutralitate permanentă și neaderare la orice blocuri. Regimului de la Tiraspol îi va reveni întreaga răspundere pentru consecințele așa-numitului referendum, ale cărui rezultate nu pot fi recunoscute de comunitatea internațională, se mai spune in Declarație.

Anterior, în ședința din 18 iulie a Consiliului Permanent al OSCE, intenția autorităților de la Tiraspol de a desfășura un referendum a fost condamnată de către Uniunea Europeană, SUA, statele membre ale GUAM, precum și R. Moldova. Potrivit unui comunicat al Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene, UE a dezaprobat decizia unilaterală a conducerii de la Tiraspol, menționînd că aceasta nu va face decît să complice procesul de soluționare a conflictului. UE a chemat Tiraspolul să adopte o atitudine constructivă și să revină fără precondiții la negocierile în formatul "5+2". La rîndul său, SUA au calificat intenția Tiraspolului ca fiind neserioasă și au cerut Rusiei să denunțe public așa-zisul referendum dacă dorește să fie considerată un mediator neutru în conflictul transnistrean. În același timp, SSUA au chemat Federația Rusă să-și retragă forțele militare din regiunea transnistreană în vederea onorării angajamentelor asumate în 1999 la Istanbul.

Și Președintele în Exercițiu al OSCE, ministrul belgian de Externe, Karel de Gucht, și-a exprimat dezacordul cu intenția Tiraspolului de a organiza referendumul din toamnă. Potrivit unui comunicat al Misiunii OSCE din Moldova, De Gucht a declarat că OSCE nu va susține și nu planifică să monitorizeze un referendum care pune în discuție integritatea teritorială a R. Moldova. Pe de altă parte, a adăugat oficialul european, desfășurarea unui referendum în Transnistria este posibilă doar după ce va fi luată o atare decizie la masa de negocieri și vor fi create condițiile necesare pentru ca exprimarea votului să fie liberă și corectă.

Pe de altă parte, reprezentantul permanent al Federației Ruse la OSCE, Alexei Borodavkin, a declarat că Rusia nu este de acord cu afirmațiile că referendumul planificat este "provocator" și "neserios". Potrivit oficialului rus, această acțiune trebuie privită ca o replică la ultimele evoluții în problema transnistreană. Anterior, președintele Comisiei pentru relații externe din Duma de Stat a Rusiei, Konstantin Kosaciov, a declarat, la Moscova, că "legitimitatea referendumului nu va putea fi contestată în cazul în care se va desfășura transparent și democratic", precizînd că observatorii ruși vor monitoriza procesele electorale din Transnistria, indiferent de opinia Chișinăului sau Occidentului în această problemă.

SUA sprijină integritatea teritorială a RM

Președintele Vladimir Voronin s-a întîlnit, la 26 iulie la Chișinău, cu asistentul Secretarului de Stat al SUA, David Kramer, cu care a discutat și despre problema transnistreană. Potrivit unui comunicat al președinției, cei doi au discutat despre eforturile de internaționalizare a procesului de reglementare transnistreană, remarcînd că aceasta este "un succes comun al ambelor părți". David Kramer a reconfirmat că referendumul din toamnă cu privire la relațiile Transnistriei cu Rusia și Moldova nu va fi recunoscut de SUA și că nici un stat UE nu va trimite observatori. Merită a fi menționat că în timpul celei de-a doua vizite în SUA, Președintele României Traian Băsescu a abordat în cadrul întrevederii sale la 27 iulie cu Președintele SUA George W. Bush și problema transnistreană. După discuțiile purtate în Biroul oval din Casa Alba, cu omologul său român, Bush a declarat, în contextul subiectului referitor la zona Mării Negre: "Am discutat despre regiunea învecinată (a României) și am dat asigurări că poziția Statelor Unite în raport cu R. Moldova este de sprijinire a integrității teritoriale a RM". La rîndul său, Traian Băsescu a menționat necesitatea de a îngrădi procesele din RM de influențe externe. Interlocutorii au exprimat un punct de vedere comun privind aprecierea negativă a prezenței militare a Federației Ruse în zona conflictului transnistrean. cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Republica Moldova - Consiliul Europei

Președintele Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, Rene van der Linden s-a aflat într-o vizită oficială de lucru la Chișinău. Programul a cuprins întrevederi cu conducerea țării, o alocuțiune în plenul Parlamentului, întrevederi cu lideri ai partidelor parlamentare, cu reprezentanți ai ONG-urilor. La conferința de presă consacrată totalurilor vizitei, Președintele APCE a declarat că monitorizarea Moldovei de către Consiliul Europei va deveni mai aprofundată și se va axa asupra implementării actelor adoptate. El a mai spus că Moldova trebuie să pregătească la modul cel mai serios pentru a deveni membră a Uniunii Europene, pentru a se asigura că nu va fi refuzată atunci cînd va veni timpul de aderare. Reprezentantul APCE consideră că aderarea Moldovei la UE va fi de durată, dar pentru Moldova această perspectivă finală este certă.

Republica Moldova - Uniunea Europeană

Miniștrii afacerilor externe ai țărilor-membre ale Uniunii Europene au salutat abolirea totală a pedepsei capitale în Republica Moldova.

Comisia Europeană va prezenta pînă la Reuniunea Consiliului Miniștrilor Justiției și Afacerilor Interne al UE din octombrie 2006 un raport de evaluare cu privire la oportunitățile facilitării regimului de vize pentru cetățenii Republicii Moldova. Posibilitatea facilitării regimului de vize pentru Moldova de rînd cu statele din Balcanii de Vest a fost discutata la Bruxelles, in cadrul Reuniunii Consiliului miniștrilor justiției și facerilor interne. Consiliul a invitat Comisia Europeană să lanseze consultări cu statele membre ale UE în vederea pregătirii informațiilor necesare pentru examinarea posibilității inițierii negocierilor cu Republica Moldova asupra acordurilor privind facilitarea regimului de vize și readmisie.

Șef al oficiului teritorial Chișinău al Misiunii Europene de asistență la frontiera moldo-ucraineană a fost desemnat Tomasz Ciukaj, expert în managementul vamal și al frontierelor care a activat pînă în prezent în Polonia.

Republica Moldova - România

Primul-ministru al României, Călin Popescu Tăriceanu a declarat că "România a acordat sprijin Republicii Moldova pentru grăbirea aderării acestei țări la Uniunea Europeană, dar se pare că autoritățile de la Chișinău "trag în altă direcție". Afirmațiile au fost făcute în cadrul unei conferințe susținută la Universitatea "Dimitrie Cantemir". Premierul român a reamintit că Republica Moldova a fost invitată să participe ca membru cu drepturi depline în Procesul de Cooperare în Europa de Sud-Est (SEECP) și în Acordul Central European de Liber Schimb (CEFTA), pași care-i grăbesc integrarea europeană. În opinia lui Tăriceanu "populația și autoritățile Republicii Moldova trebuie să se decidă dacă vor cu adevărat integrarea europeană și să întreprindă eforturi mai susținute pentru susținerea acestui deziderat".

Republica Moldova - Federația Rusă

În timp ce autoritățile de la Chișinău susțin că au făcut mai multe propuneri privind reluarea exporturilor producției moldovenești în Federația Rusă, medicul sanitar șef al Rusiei Ghenadi Onișcenco afirmă că "Moscova aproape că a pierdut speranța de reluare a dialogului privind reluarea importurilor de vinuri din Moldova". Onișcenco afirmă că "nici din Chișinău, nici din Tbilisi nu au fost propuneri de a efectua o întîlnire la tema dată, iar calitatea producției alcoolice din cele două țări nu se îmbunătățește".

Moldova în lume

Fondul Monetar Internațional și Uniunea Europeană vor acorda Moldovei ajutor financiar pentru atenuarea impactului majorării prețurilor la gaze și al interdicției de livrare în Rusia a vinurilor moldovenești. Declarația a fost făcută de șeful Misiunii FMI în Moldova Thomas Richardson, care a menționat seriozitatea șocului extern, ce a zdruncinat economia Moldovei. Reprezentantul FMI a precizat că donatorii externi vor acorda sprijin sub formă de credite preferențiale și granturi.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Tendințe macroeconomice în 2006... și prognoze
Iurie Gotișan, 31 iulie 2006

În prima jumătate a anului economia țării a înregistrat o creștere de 6,2%. Este o creștere destul de pronunțată, dacă am lua în vedere șocurile interne și externe care s-au abătut asupra economiei în decursul acestei perioade»»»


Integrarea europeană rămîne prioritară pentru Republica Moldova
Igor Boțan, 31 iulie 2006

Sesiunea de primăvară-vară a Parlamentului s-a încheiat ca de obicei, cu facerea bilanțurilor de către conducerea țării. În pofida unor rapoarte încurajatoare, evoluțiile politice din Republica Moldova în prima jumătate a anului 2006 și în special luna iulie, au fost marcate de mari incertitudini»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect