ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. IV, nr. 84, 1-15 noiembrie 2006

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri. Imunități

Parlamentul a aprobat candidatura Carmeliei Albu pentru funcția de membru al Consiliului Coordonator al Audiovizualului, pe un termen de 4 ani. Candidatura a fost propusă de Consiliul ramural al sindicatelor lucrătorilor din radioteleviziune.

Examinînd propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, Parlamentul a votat numirea a trei judecători la Curtea Supremă de Justiție: Valeriu Arhip; Valentina Clevadî și Valeriu Doagă. Deputații fracțiunii PCRM nu au votat pentru numirea lui Gheorghe Ulianovschi, candidatură aprobată însă de Comisia juridică, pentru numiri și imunități, deși nu au fost stabilite încălcări în procedura de promovare.

Parlamentul a luat act de cererea de demisie a deputatului fracțiunii PCRM Sergiu Stati. Mandatul vacant urmează a fi ocupat de un candidat supleant (al 69-lea pe lista PCRM).

1.2. Acte legislative

  • Legea pentru aprobarea Titlului IX al Codului fiscal și legea de punere în aplicare. Sînt reglementate taxele rutiere, modul de stabilire și administrare a acestora, cotele aplicabile subiecților vizați, începînd cu 1 ianuarie 2007.

  • Legea privind statutul ofițerului de urmărire penală. Este reglementat statutul funcționarilor din organele de urmărire penală ale MAI, CCCEC și Serviciului vamal, care efectuează nemijlocit urmărirea penală.

  • Legea pentru completarea Codului transporturilor auto. Guvernul este abilitat cu dreptul de aprobare a Metodologiei de calculare a tarifelor pentru serviciile de transportare a călătorilor (pasagerilor) și bagajelor cu transportul auto. Deputații de opoziție au remarcat că prin modificările respective "se legalizează" deciziile anterioare ale executivului adoptate prin depășirea atribuțiilor constituționale și legale.

  • Legea pentru ratificarea Convenției Europene privind transferul de proceduri în materie penală. Convenția din 15 mai 1972 este ratificată cu o serie de rezerve, referitoare la refuzul urmării pentru infracțiuni cu caracter religios sau pentru o faptă a cărei sancționare este de competenta unei autorități administrative.

  • Legea pentru completarea unor acte legislative (expertiza anticorupție). Conform modificărilor adoptate, proiectele de acte legislative și normative vor fi supuse în mod obligatoriu unei "expertize a coruptibilității", pentru a se verifica dacă corespund standardelor naționale și internaționale anticorupție, precum și pentru a preveni apariția unor noi reglementări care favorizează sau pot favoriza corupția.

  • Proiectul legii cu privire la asigurări. Documentul votat în prima lectură prevede majorarea cuantumului minim al capitalului social al companiilor de asigurări, precum și obligația ca aceste companii să fie constituite în formă de societăți pe acțiuni. Conform Programului legislativ pentru anii 2005-2009 (HP nr. 300-XVI din 24.11.2005), legea nouă cu privire la asigurări trebuia să fie adoptată pînă la finele anului 2005, pentru a asigura executarea prevederilor Planului de Acțiuni UE-RM (paragraful 2.4.2, punctul (32) din PAUERM).

  • Proiectul legii cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal. Se propune introducerea unor reglementări necesare pentru garantarea respectării și asigurarea protecției drepturilor persoanelor fizice la viață privată, în legătură cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Conform programului legislativ, legea urmează a fi adoptată definitiv pînă la finele anului 2006.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Întrebări. Interpelări

Răspunzînd solicitării deputaților, ministrul Transporturilor și Gospodăriei Drumurilor, Miron Găgăuz, a declarat că Republica Moldova nu va redirecționa trenurile de pasageri prin Transnistria, deoarece, în acest caz, nu va putea fi asigurată securitatea călătorilor.

Răspunzînd interpelării deputatului PDM Vladimir Filat, Ministerul Economiei și Comerțului a informat că Guvernul Republicii Moldova a început negocieri referitoare la datoria Moldovei pentru gazele naturale, cesionată de Gazprom unei întreprinderi din Federația Rusă. Informații concrete despre rezultatele negocierilor nu au fost prezentate. La data de 1 septembrie 2006 datoriile S.A. "Moldova Gaz" se cifrau la 1 mlrd 382 mln dolari SUA, dintre care 1 mlrd 85 mln dolari SUA constituie datorii ale regiunii transnistrene.

Deputatul PPCD Gheorghe Susarenco a cerut procuraturii să verifice informațiile, conform cărora, în anul 1998, din Arhivele de stat ale Republicii Moldova ar fi dispărut carta topografică a delimitărilor de teritoriu în zona de frontiera moldo-ucraineană[1]. Într-o altă interpelare a sa, Gheorghe Susarenco a solicitat Guvernului RM să explice participarea membrilor executivului la mitingul din 7 noiembrie organizat de către PCRM și dacă participarea la miting a miniștrilor care nu sînt membri ai PCRM nu încalcă art.5 alin. (2) din Constituție, potrivit căruia "nici o ideologie nu poate fi instituită ca ideologie oficială a statului".

Deputatul AMN Anatol Onceanu, făcînd trimitere la un articol publicat în mass-media[2], a cerut CCCEC să verifice dacă acțiunile autorităților locale din raionul Orhei prin care se solicită sponsorizarea unor acțiuni propagandistice ale guvernării nu constituie o estorcare ascunsă, precum și dacă solicitarea banilor în numerar nu prezintă elemente de coruptibilitate.

Deputatul PDM Valentina Buliga a solicitat Guvernului informații despre acordarea indemnizației pentru tinerii pedagogi, afirmînd că se atestă cazuri de refuz neîntemeiat, prin interpretarea eronată a legii.

Veaceslav Untilă, vicepreședintele fracțiunii AMN, a cerut Serviciului de Informații și Securitate și Centrului de comunicații speciale din subordinea SIS să informeze despre faptul verificării mesajelor din cutiile poștale electronice, despre baza legală și temeiurile eventualelor verificări.

Declarații

Parlamentul a votat o declarație prin care mulțumește Parlamentului European pentru adoptarea la 26 octombrie 2006 a unei rezoluții cu privire la Republica Moldova. Deputații moldoveni: consideră importantă atitudinea luată de UE pentru susținerea eforturilor în soluționarea problemei transnistrene, respectînd suveranitatea și integritatea teritorială a țării; exprimă dorința Republicii Moldova de a negocia și a semna cît mai curînd acordurile privind facilitarea regimului de vize și readmisia; conștientizează importanța implementării cu succes a prevederilor Planului de Acțiuni RM-UE și a documentelor adoptate în cadrul Consiliului Europei referitoare la Republica Moldova; reiterează voința de a continua realizarea acțiunilor pentru stabilirea unei democrații funcționale, a statului de drept și pentru respectarea drepturilor omului.

Deputatul Vlad Cubreacov a dat citire unei declarații prin care a adus la cunoștință poziția fracțiunii PPCD asupra inițiativei unor deputați ai Partidului Comuniștilor din RM, care promovează ideea renunțării la transmiterea în direct la radio și tv a ședințelor plenare ale Parlamentului. PPCD regretă revenirea asupra unui subiect pe care îl considera depășit și încheiat, amintind că decizia respectivă a constituit una din cele 10 condiții înaintate de PPCD pentru alegerea Președintelui RM, o condiție a consensului politic parlamentar. Renunțarea la transmiterea în direct este calificată drept un pas înapoi, un semnal negativ pentru societate și partenerii europeni ai Moldovei. În opinia PPCD: problema cheltuielilor de transmisie trebuie soluționată prin gestionarea corectă a mijloacelor bugetare alocate; problema intervențiilor prea lungi ale deputaților trebuie să-și găsească soluționare printr-o lege de modificare a Regulamentului Parlamentului, iar promovarea inițiativelor populiste ale unor deputați trebuie stăvilită prin modificarea Constituției și acordarea dreptului de inițiativă legislativă doar fracțiunilor parlamentare, nu și unor deputați aparte. PPCD apelează la Președintele RM, care este și lider al PCRM, căruia îi cere să intervină pentru a păstra transmiterea în direct a ședințelor plenare ale Parlamentului, pentru menținerea stabilității politice și continuarea realizării consecvente a reformelor democratice.

Deputații Partidului Social-Liberal au cerut Președintelui Republicii Moldova să vină în Parlament cu explicații privind eventualele pretenții pe care le-ar avea Chișinăul față de statele vecine. Reprezentantul PSL Igor Klipii a declarat că relațiile Republicii Moldova cu toate statele din regiune sînt nesatisfăcătoare, inclusiv și din cauza acțiunilor și declarațiilor Președintelui Vladimir Voronin. Într-o altă intervenție a sa, deputatul Igor Klipii a cerut să fie dat publicității un raport elaborat anterior de experții PNUD-Moldova, în cuprinsul căruia sunt înserate constatări și recomandări despre eficiența activității Parlamentului și organelor sale de lucru. Speaker-ul Parlamentului a asigurat că respectivul raport va fi dat publicității, la momentul finalizării sale.

Parlamentarul Anatol Țăranu a cerut demiterea lui Corneliu Mihalache din funcția de membru al Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA), pe motiv că într-un articol publicat de ziarul "Puls", redactor-șef al căruia era Mihalache, au fost făcute declarații politice, ceea ce vine în contradicție cu jurămîntul depus de membrii CCA. În replică, un deputat comunist a declarat că Mihalache a depus cererea de plecare de la ziarul tineretului comunist în ziua numirii sale în componența CCA. Angajații ziarului au comunicat că semnarea unui articol cu numele lui Mihalache este o greșeală tehnică.

Deputatul Ion Varta, membru al fracțiunii PPCD, a cerut revizuirea componenței comisiei create de Academia de Științe a Moldovei, la inițiativa șefului statului, pentru expertizarea manualelor de istorie integrată din sistemul de învățămînt preuniversitar. Varta a declarat că principiile pe care a fost constituită comisia trezesc îngrijorare, în componența ei fiind invitați însăși autorii manualului criticat, lucru inadmisibil. Este contestată și decizia de includere în comisie a unor persoane care nu sînt experți în istorie, după ce au fost depistate un șir de inexactități în manualele tipărite pentru cursul de istorie integrată în școli.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Remanieri

Guvernul l-a numit pe Ion Stăvilă în funcția de viceministru al Reintegrării, pe Victor Cuhal în funcția de vicedirector al Serviciului Standardizare și Metrologie, iar pe Vadim Smîntînă - în funcția de vicedirector al Agenției Sportului.

Viceprim-ministrul Valerian Cristea a fost numit Ambasador al Moldovei în Republica Cehă.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la măsurile de realizare a obiectivelor privind crearea a 300 mii locuri noi de muncă și majorarea salariului mediu lunar pe economie la echivalentul a 300 dolari SUA. Hotărîrea stabilește pentru ministere și alte autorități administrative centrale sarcini anuale privind crearea noilor locuri de muncă în ramurile subordonate și recomandă autorităților administrației regionale (ale UTA Găgăuzia), consiliilor raionale și primăriilor municipiilor Chișinău și Bălți să elaboreze și realizeze planuri de acțiuni privind crearea locurilor de muncă, în cuantumurile specificate.

Hotărîrea cu privire la aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a centrelor de asistență și protecție a victimelor traficului de ființe umane. Centrele pot fi create la nivel comunitar, iar în cadrul lor victimele traficului vor putea beneficia de protecție și plasament temporar, iar mai apoi de socializare și reintegrare în familie și în comunitate.

Hotărîrea cu privire la armonizarea legislației Republicii Moldova la legislația comunitară. Conform deciziei Guvernului, Ministerul Justiției este obligat să prezinte propuneri pentru instituirea Centrului de armonizare a legislației Republicii Moldova la cea a Uniunii Europene. Noua structură va trebui să elaboreze un plan de armonizare pe etape a legislației naționale la cea comunitară. Guvernul a aprobat și un Regulament cu privire la mecanismul de armonizare a legislației moldovenești la cea comunitară, în care se precizează modalitățile de expertizare și redactare a proiectelor de acte cu respectarea terminologiei legislației europene.

Hotărîrea privind aprobarea Planului de acțiuni pentru facilitarea regimului de vize cu UE. Planul aprobat stabilește acțiuni care urmează a fi întreprinse în perioada 2007-2008, acestea vizînd inițierea negocierilor despre readmisie și repatriere, consolidarea managementului de frontieră și al migrațiunii.

Hotărîrea privind analiza rezultatelor controalelor efectuate de către Curtea de Conturi asupra modului de gestionare a resurselor financiare publice din exercițiul bugetar 2005. Guvernul constată ameliorarea managementului financiar, dar și o serie de neajunsuri esențiale în activitatea de administrare a patrimoniului și finanțelor publice. Sunt stabilite o serie de măsuri pentru ameliorarea situației: avertizarea conducătorilor de autorități centrale; sporirea responsabilității executorilor de buget; consolidarea capacităților de planificare strategică; eficientizarea administrării fiscale; evaluarea și evidența patrimoniului public; eficientizarea controlului legalității desfășurării licitațiilor etc.

Guvernul a aprobat proiectul de lege privind dezvoltarea regională și un proiect de lege pentru modificarea Legii cu privire la tutun și produsele din tutun (înăsprirea condițiilor de comercializare a produselor în preajma instituțiilor de învățămînt preuniversitar).

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Modernizarea drumurilor pe etape

La o ședință de lucru prezidată de primul-ministru a fost examinată problema modernizării drumurilor din Moldova, care va constitui o sarcină prioritară a Guvernului în anul 2007. Se preconizează alocarea unor surse financiare importante în domeniu, atît ale donatorilor externi, cît și din bugetul de stat. Inițial se va acorda prioritate finalizării lucrărilor de construcție a drumului Chișinău-Leușeni, reconstrucției traseelor Chișinău-Comrat, Orhei-Rezina, în paralel fiind elaborat un plan de acțiuni de modernizare în perspectivă a traseelor auto de pe întreg teritoriul Moldovei. Vasile Tarlev a cerut Ministerului Transporturilor și Infrastructurii să întocmească un plan de activități de modernizare pe etape a drumurilor, coordonat cu conducerea tuturor raioanelor, precum și organizarea pînă la finele anului 2006 a anunțării concursurilor de selectare a antreprenorilor.

Construcția gazoductului strategic

Primul-ministru a convocat o ședință pe tema construcției gazoductului magistral Tocuz-Căinari-Mereni, în prima etapă a căruia se prevede construcția a circa 16,5 km de gazoduct și montarea, pînă la finele anului 2006, a unei stații de distribuție a gazelor.

Combaterea transportului ilicit de călători

La o ședință convocată de premierul Vasile Tarlev, factori decizionali din domeniul transporturilor, licențierii și afacerilor interne au prezentat dări de seamă cu privire la executarea Programului de combatere a transportului ilicit de călători. Deși se atestă o anumită îmbunătățire a situației (confirmată prin majorarea veniturilor obținute, reducerea numărului contravențiilor administrative și al accidentelor rutiere cu consecințe grave) există încă rezerve mari în procesul de combatere a fenomenului în cauză. Programul de combatere a transportului ilicit de călători a fost aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1054 din 05.08.2002 și conține o serie de acțiuni care urmau a fi realizate în anul 2002, cu monitorizare permanentă a implementării lor.

Strategia privind politicile de ocupare a forței de muncă

Ministerul Economiei și Comerțului a prezentat un proiect de Strategie națională privind politicile de ocupare a forței de muncă pe anii 2007-2020. Documentul are scopul de a servi drept bază pentru elaborarea și implementarea planurilor de acțiuni anuale pentru ocuparea forței de muncă, a programelor ramurale și teritoriale pentru ocuparea forței de muncă, destinate diferitelor categorii de populație. Implementarea Strategiei menționate trebuie să contribuie la înlăturarea deficitului locurilor de muncă, la sporirea gradului de ocupare a forței de muncă în economie, la creșterea motivării angajatorilor de a majora numărul locurilor de muncă și a salariului.

Înființarea Universității și Liceului Academiei de Științe

Guvernul a aprobat un proiect privind înființarea Universității Academiei de Științe a Moldovei, instituție la care urmează a fi înmatriculați anual circa o mie de studenți, selectați în bază de concurs. Concomitent, executivul a decis crearea Liceului Academiei de Științe a Moldovei, instituție cu profil real-umanistic destinată copiilor dotați din țară, subordonată AȘM. Noua instituție va fi amplasată în sediul unui fost institut de cercetare al AȘM care, după reconstrucție, va avea săli de clasă, bibliotecă, sală de sport și de festivități, cantină și cămin. La liceu vor fi înmatriculați circa 200 de elevi, cîte 15 elevi în clasă.

Determinarea prețului studiilor

Cabinetul de miniștri a aprobat Nomenclatorul lucrărilor și serviciilor executate și prestate contra plată de către instituțiile de învățămînt din subordinea Ministerului Educației și Tineretului (în școlile profesionale, în colegii și instituții de învățămînt superior).

Interdicții de export introduse și anulate

Printr-o scrisoare expediată Serviciului Vamal și întreprinderilor vinicole, directorul general al Agenției Agroindustriale "Moldova-Vin" a stabilit interdicții pentru exporturile de vinuri în vrac din recolta anului 2006. Drept motiv este invocată necesitatea sporirii imaginii producție vinicole moldovenești pe piața mondială, reducerea posibilităților de contrafacere a producției vinicole. Reprezentanții companiilor și experți în domeniu au criticat respectiva decizie, considerînd-o inoportună și abuzivă.

Peste o săptămînă de la expedierea respectivei scrisori, conducerea Agenției "Moldova-Vin" și-a revăzut poziția, apreciind sumar că restricțiile puteau avea urmări grave pentru companiile vitivinicole.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Președintele Republicii a semnat decrete privind conferirea distincțiilor unor demnitari de stat:

  • Președintele Curții Supreme de Justiție, Valeria Șterbeț, a fost decrată cu "Ordinul Republicii";
  • Anatolie Izbîndă, vicedirector general al Agenției Construcții și Dezvoltare a Teritoriului, a fost decorat cu Ordinul "Gloria Muncii", pentru contribuție la proiectarea și realizarea unor construcții arhitecturale și la reconstrucția complexului de izvoare din satul Trifești, raionul Rezina.

Prin decrete ale șefului statului Valerian Cristea a fost revocat din funcția de viceprim-ministru, iar Vitalie Vrabie, ministrul Administrației Publice Locale, a fost numit vicepriemer, respsoanbil de coordonarea raporturilor dintre organele publice centrale și locale, soluționarea problemelor de dezvoltare social-economică a teritoriilor.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Președintele Vladimir Voronin a prezidat o ședință în problema dezvoltării social-economice a municipiului Chișinău în anul 2007, la care au participat prim-ministrul Vasile Tarlev, miniștri și conducerea primăriei capitalei. În opinia șefului statului, în anul 2006, situația social-economică a orașului s-a schimbat în bine, fiind întreprinse măsuri de îmbunătățire a condițiilor de trai ale chișinăuenilor. Dezvoltarea de mai departe a muncipiului trebuie să vizeze gazificarea integrală, elaborarea proiectului de reconstrucție a stației de epurare a apei menajere, continuarea lucrărilor de amenajare și iluminare a străzilor, reparația capitală a instituțiilor sociale. Președintele țării s-a pronunțat pentru urgentarea procesului de elaborare a proiectelor de reamenajare a Parcului "Valea Morilor" și de reconstrucție a Teatrului de Vară din această zonă. Referindu-se la problema transportului urban, Vladimir Voronin s-a pronunțat pentru majorarea numărului de troleibuze.

Funcționarea farmaciilor

La ședința în problema funcționării sistemului farmaceutic, Președintele RM a declarat că Agenția Medicamentului și-a demonstrat utilitatea, o serie de activități întreprinse de agenție dovedindu-se eficiente: s-a ameliorat situația producătorului "Farmaco"; datorită implementării unui nou sistem de achiziții publice ale medicamentelor, s-a reușit obținerea unor economii considerabile de resurse financiare; a sporit volumului de producție comercializată de către întreprinderile autohtone; a crescut transparența procesului de achiziționare. Referindu-se la sarcini, șeful statului a accentuat necesitatea soluționării problemei farmaciilor din cadrul spitalelor; perfecționarea mecanismului de formare a prețurilor la produsele farmaceutice; stabilirea unui control permanent asupra procedurii de prescriere a medicamentelor. Agenția Medicamentului urmează să-și intensifice activitatea în vederea eficientizării procesului de reglementare și de control al sistemului farmaceutic din țară, activitatea ei rămînînd în vizorul conducerii țării.

Soluționarea problemelor bazinelor acvatice

La Președinție a fost convocată o ședință pe tema gestionării și exploatării bazinelor acvatice. Conform informației Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA), în prezent, în republică sînt identificate și înregistrate la organele cadastrale teritoriale 3915 de obiective acvatice, care sînt folosite pentru creșterea peștelui, irigarea terenurilor agricole, pentru necesități tehnice și agrement. Problemele existente în domeniu vizează imperfecțiunea bazei legislative, nerespectarea de către autoritățile publice locale a Legii cu privire la arenda în agricultură și transmiterea haotică în arendă sau în folosință a iazurilor, activitatea dispersată și necoordonată a organelor de stat, a altor instituții în domeniul pisciculturii și exploatării iazurilor. MAIA planifică aplicarea unui plan complex de acțiuni de ordin legislativ și organizatoric, printre care elaborarea proiectului de lege a apelor (în locul Codului apelor) și a unui proiect de hotărîre privind unele măsuri de ameliorare a activității ramurii piscicole și de reglementare a modului de utilizare a iazurilor, inclusiv fondarea unei întreprinderi de stat pentru producerea resurselor biologice acvatice, care va coordona ramura piscicolă în țară. Președintele RM a susținut ideea elaborării unei metodologii unice de calcul al plății pentru arendă și a unui model nou al contractului de arendă, necesitatea respectării stricte a parametrilor ecologici pe parcursul exploatării iazurilor, a asigurării posibilității de utilizare a apei din iazuri pentru irigare, precum și a accesului liber al cetățenilor la obiectivele acvatice, în scopuri de agrement.

Preocupări pentru situația din complexul vitivinicol

La ședința în problema producerii și exportului de vinuri Președintele Vladimir Voronin a subliniat faptul că dificultățile de moment, prin care trece sectorul vitivinicol din țară, nu trebuie în nici un caz să afecteze procesele aflate în desfășurare de restabilire și dezvoltare a acestuia. Printre acțiunile care se impun a fi întreprinse în mod prioritar au fost evidențiate intensificarea activității în scopul menținerii ritmului existent de plantare a viilor, necesitatea respectării stricte a normelor prevăzute în Legea Viei și Vinului privind producerea vinurilor cu denumirea de origine, a vinului țărănesc și a produselor vinicole secundare. În contextul exportului producției vinicole moldovenești, șeful statului s-a referit la importanța diminuării esențiale a ponderii vinurilor exportate în vrac, la sporirea volumului de producere a divinurilor de marcă. În sarcina Agenției Agroindustriale "Moldova-Vin" și a organelor administrației publice locale a fost pusă promovarea măsurilor de susținere a agenților economici pentru plantarea în anul 2007 a cel puțin 7000 ha de viță-de-vie. S-a mai stabilit necesitatea modificării legislației la compartimentul licențierea exportului de produse alcoolice.

Ședința Consiliului Suprem de Securitate

Le ședința Consiliului Suprem de Securitate a fost examinată situația privind traficul ilicit de substanțe narcotice, psihotrope și de precursori. Audiind informațiile prezentate, șeful statului a apreciat drept insuficientă activitatea organelor administrației publice centrale și autorităților locale, abilitate cu funcții de prevenire și combatere a traficului de droguri. Vladimir Voronin a cerut persoanelor responsabile să-și fortifice activitatea de prevenire a fenomenului narcomaniei, sugerînd desfășurarea unor campanii de mediatizare a pericolului utilizării drogurilor, în special, printre grupurile de risc. Șeful statutlui a solicitat Guvernului să examineze situația privind executarea deciziilor și a dispozițiilor referitoare la prevenirea și contracararea traficului ilicit de droguri, și să aplice sancțiuni conducerii instituțiilor publice care au manifestat lipsă de responsabilitate în exercitarea atribuțiilor ce le revin.


1 Articolul "Cheile de la gurile Dunarii", publicat in Ziarul de Garda, nr.104 din 2 noiembrie 2006.

2 Articolul "Raket orheian", publicat in ziarul "Moldavschie Vedomosti" din 1 noiembrie 2006.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflație și prețuri: prognoze potențiale

    În octombrie inflația a crescut cu 1,6%, iar riscurile vor persista în continuare...

    Comparativ cu septembrie a.c. nivelul inflației în octombrie a fost cu 1,6% mai mare. Prețurile au crescut practic la toate grupurile de mărfuri: alimentare (2,4%), nealimentare (1,4%) și la serviciile prestate populației (0,6%). În cele zece luni rata cumulativă a inflației a atins nivelul de 10,8%. Creșterea prețurilor este mai mare față de anul trecut, aceasta înregistrînd în zece luni valoarea de 6,5%. La sfîrșit de an de obicei se atestă o tendință de creștere mai pronunțată a prețurilor, de aceea inflația va depăși obiectivul revăzut de 12% al Guvernului.

    Pericolele ce ar conduce la perpetuarea inflației pot veni de la o relaxare a politicii fiscale (diminuarea unor impozite) și de la creșterea cîștigurilor salariale (atît în sectorul public, cît și cel privat). Ritmul de creștere a prețurilor poate determina inflația și atunci cînd autoritățile ar încerca să corecteze deficitul de cont curent sau cînd ar exista o incertitudine privind calendarul prețurilor administrate. Tot la capitolul riscuri în menținerea inflației la un nivel țintă se înscrie și evoluția prețurilor mărfurilor alimentare și nealimentare. Un alt pericol ar fi ca anul viitor să nu fie un an agricol bun. Eventuale creșteri ale prețului petrolului ar putea determina o majorare a prețurilor, chiar dacă în ultima vreme s-au operat unele reduceri nesemnificative la carburanți pe piața locală.

2. Piața muncii

    Salariu mediu de 300 USD și crearea a 300 mii locuri de muncă: mit sau realitate...

    La începutul lui noiembrie a.c. Guvernul a aprobat măsurile de majorare a salariului mediu lunar pe economie pînă la echivalentul a 300 USD și de creare pînă în 2009 a 300 mii locuri noi de muncă. În acest context venim și noi cu unele comentarii vizavi de obiectivele executivului.

    Considerăm că cotă salarială ar putea fi reală doar în cazul în care economia în perioada imediat următoare va înregistra ritmuri de creștere anuale nu mai mici de 9-10%, atunci cînd sectorul productiv într-adevăr va produce și va ține pasul cu cererea internă. Bineînțeles, că această situație va duce la creșterea productivității și inevitabil se vor majora și veniturile la buget, venituri care la rîndul lor vor genera majorarea salariilor. Însă deocamdată aceste condiții nu se observă în conjunctura economică actuală din Republica Moldova.

    Considerăm că observatorii fenomenului economic din Moldova cu certitudine vor contrazice estimările optimiste ale oficialilor. Mult-trâmbițata creștere a salariului pînă la 300$ este un lucru foarte bun și are de ce să ne bucure, însă nu vedem pe cît de realistă este această cifră, probabil fiind mai mult o găselniță matematică. Noi am fi foarte precauți, atunci cînd am da asemenea cifre pentru economia reală și asta din varii motive, inclusiv cele pe care le-am menționat anterior. În plus, pe cît de mică este Moldova, pe atît de pestrițe sînt și veniturile salariale ce nu sînt deloc identice. Avem în țară circumstanțe diferite și dimensiuni salariale foarte diferite pe piața muncii.

    La utilizarea indicatorului "salariul mediu" trebuie de ținut cont de faptul că relevanța lui este redusă din cauza polarizării regional-economice. Spre exemplu, în 2005 salariul mediu plătit în municipiul Chișinău depășea cu 40% salariul mediu plătit în țară, iar în Bălți - cu 25%. Zone cu totul defavorizate din punctul de vedere al veniturilor salariale (și, implicit, defavorizate în termeni general-economici) sînt raionale Telenești, Râșcani, Leova și Șoldănești, unde salariul plătit era sub 60% din media națională. Pentru ca să se ajungă la un asemenea salariu ($300), credem că este important să se asigure o stabilitate macroeconomică, într-un mediu puternic inflaționist, pentru că efectele adverse sînt copleșitoare.

    Pe de altă parte, trebuie să constatăm că în ultima perioadă salariile au crescut deosebit de puternic, mai ales pentru sectorul administrației publice. În același timp, salariul mediu plătit în agricultură nu atinge nici jumătate din media pe economie. Potrivit statisticii oficiale numărul de angajați în acest sector scade continuu: în primul trimestru al anului personalul angajat în agricultură a scăzut cu cca 11%. În industrie, spre exemplu, salariul real a crescut cu doar 2% în primele opt luni, observându-se o reducere semnificativă (14%) a salariilor în ramura vinificației intrată în recesiune. În acest sector a început un reflux puternic de personal care caută ocupații în alte sectoare, încearcă să deschidă mici afaceri sau estimează posibilitățile de emigrare. Totuși, statistica este foarte optimistă. În cele 9 luni ale anului salariul mediu lunar a crescut cu 29% și a constituit cca 1620 lei (122 USD).

    În ceea ce privește crearea explozivă a locurilor de muncă (cca 300 mii!!!), pare cam ciudat faptul că aceasta va fi asociată cu o creștere salarială pronunțată. Foarte frecvent în economie se întîmplă exact invers, cel puțin așa o spune teoria economică, mai ales că în ultimul timp, statistic, locurile de muncă în Moldova s-au redus. De regulă, pentru a majora salariile firmele recurg la cea mai la îndemînă metodă, de a concedia din forța de muncă.

    În al doilea rînd, există o presiune în sus pe piața muncii, adică spre creșterea salariilor, lucru care obligă firmele la introducerea de tehnologii noi, care economisesc forța de muncă, dar și la economisirea în sine de forță de muncă prin eliberarea rezervelor în exces. Discutăm aici despre nevoia de restructurare masivă din industrie și din alte sectoare, pe fondul circumstanțelor în care ne-am pomenit, circumstanțe care presupun creșteri la costuri - tarife la utilități, de pildă, dar și o concurență mai puternică. Pe de altă parte, statisticile oficiale nu includ munca la negru, deși fenomenul este consistent în Moldova, influențînd nivelul salariilor și al productivității reale. În acest sens, menționăm că Ministerul Economiei și Comerțului (MEC) a prezentat acum două săptămîni proiectul Strategiei naționale privind politicile de ocupare a forței de muncă pe anii 2007-2020.

3. Comerțul extern

    Situația din comerțul extern este critică...

    Statistica oficială pentru ianuarie-septembrie 2006 (T1-T3) atestă că exporturile au scăzut cu 8,2% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar importurile s-au majorat cu 14,5%. Gradul redus de competitivitate a produselor autohtone, condiționat de costurile ridicate și managementul ineficient, au făcut ca acestea să fie mai puțin solicitate pe piețele externe. Totodată, embargoul Federației Ruse impus la exportul producției din Moldova a afectat practic toți producătorii și exportatorii locali.

    Deficitul balanței comerciale a înregistrat un nivel de-a dreptul exorbitant, care cu certitudine își va pune amprenta asupra creșterii economice. În ciuda eforturilor întreprinse de autoritățile de la Chișinău de reluare a exporturilor în Federația Rusă, acestea nu s-au soldat pînă la urmă cu un rezultat pozitiv. Ministerul Economiei și Comerțului (MEC) a prezentat în septembrie a.c. proiectul Strategiei de atragere a investițiilor și promovare a exporturilor pentru anii 2006-2015 de la care se așteaptă o mai bună implementare practică comparativ cu precedentele.

    În T3'2006 exporturile către țările UE și cele din ECE au cunoscut o creștere constantă. Totodată, Moldova exportă puține produse competitive, acesta fiind unul din motivele valorificării nesatisfăcătoare a sistemului GSP plus (doar în proporție de 60%). Potrivit autorităților, Uniunea Europeană s-a arătat dispusă să inițieze procedura de elaborare a pachetului de documente pentru a oferi Moldovei sistemul de preferințe comerciale autonome (PCA). Totul va depinde de insistența guvernului în negocieri și de promptitudinea sau receptivitatea agenților economici de a se conforma standardelor impuse de UE. În același timp, considerăm că dacă politica Uniunii Europene nu va suferi modificări cardinale, atunci mărfurile noastre de export, preponderent agricole, la fel ca și mai înainte, nu vor putea concura pe piața europeană.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Dezghețarea se amînă
Igor Boțan, 15 noiembrie 2006

Recenta vizită de lucru în Republica Moldova a unui grup de 30 de ambasadori acreditați pe lîngă OSCE s-a încheiat cu concluzia că această instituție nu poate convinge părțile aflate în conflict, adică Chișinăul și Tiraspolul, să reia negocierile în formatul "5+2"»»»
cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Republica Moldova - Consiliul Europei

Conform concluziei coraportorilor Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (APCE), monitorizarea Republicii Moldova nu poate fi încetată, chiar dacă în perioada de după ultimul raport de monitorizare țara noastră a înregistrat anumite progrese în democratizarea societății. Restanțele și neajunsurile ar viza libertatea "parțială" a mass-media, calitatea justiției, a legilor adoptate și modul în care acestea sînt aplicate.

În cadrul reuniunii din 8 noiembrie, Comitetul de Miniștri al CE a reluat dezbaterile asupra executării hotărîrii CEDO în cauza "Ilașcu și alții contra Republicii Moldova și Federației Ruse". Delegația Moldovei a mulțumit statelor care au manifestat în mod constant interes și susținere pentru găsirea unei soluții rapide acestui caz. Delegația Finlandei, în numele Președinției UE, a reiterat îngrijorările UE referitoare la nesoluționarea cazului și a chemat statele reclamate să întreprindă toate măsurile necesare în vederea eliberării imediate a lui Andrei Ivanțoc și Tudor Petrov-Popa. Finlanda a menționat din nou că neexecutarea hotărîrii în cauză de către Federația Rusă afectează negativ imaginea acestei țări în cadrul Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei, precum și credibilitatea întregului sistem de protecție a drepturilor omului.

Curtea Europeană pentru Drepturile Omului (CEDO) a adoptat încă patru decizii de condamanre a Republicii Moldova:

  • în cauza Drăguță vs Moldova, CEDO a decis că s-a încălcat art.6 §1 și art.1 al Protocolului nr.1 la Convenția privind Apărarea Drepturilor Omului (CADO). Guvernul Moldovei urmează să achite reclamantului peste 13 mii euro, pentru recuperarea prejudiciului material și moral;
  • în cauza Holomiov vs Moldova, CEDO a constatat violarea art.3, art.5 și art.6 ale Convenției, stabilind plata pentru reclamant a sumei de 25 800 euro;
  • în cauza Braga vs Moldova, CEDO a constatat încălcarea art.6 §1 al Convenției, obligînd Guvernul să achite reclamantului peste 3000 euro;
  • în cauza Melnic vs Moldova, CEDO a stabilit violarea art.6 §1 al Convenției și a obligat Guvernul să achite reclamantului 23 mii euro pentru prejudicii materiale și morale.

Republica Moldova - Uniunea Europeană

În anul 2007 Uniunea Europeană intenționează să modifice procedura de acordare a asistenței financiare Republicii Moldova, fapt care o va plasa pe un loc mai ridicat după volumul de asistență acordat în cadrul Politicii de Vecinătate. Conform Ministrului Afacerilor Externe și Integrării Europene, porgramul TACIS va fi înlocuit printr-un instrument nou, avantajele căruia constau în faptul că acesta nu se va limita doar la asistența tehnică. Pe viitor, peste 50 la sută din sursele acordate din fondurile europene vor fi direcționate spre susținerea bugetului de stat pentru implementarea proiectelor economice și de dezvoltare a infrastructurii.

Un raport al Comisiei Europene făcut public recent insistă asupra priorității valorilor europene, a limitelor geografice și pune accente noi în legătură cu extinderea UE. Comisia prevede condiții mai drastice pentru acceptarea candidaților, în special în domeniul reformelor politice din aceste state, fără a exclude acceptarea unor noi candidați pe viitor. Agenda extinderii cuprinde în prezent Balcanii de Vest și Turcia, dar este prematur să fie fixată data la care aderarea candidaților s-ar putea produce.

Republica Moldova - România

Conform comunicatului MEDIAFAX, Președintele României, Traian Băsescu, a declarat că "este dezamăgit de manualul de istorie integrată" promovat în instituțiile de învățămînt din Republica Moldova. Referitor la relația dintre România și Republica Moldova șeful statului român a reiterat că România susține integrarea Moldovei în valul de extindere a UE care cuprinde zona Balcanilor de Vest, pentru evitarea includerii Moldovei în valul din care va face parte Ucraina. Băsescu a mai spus că, în prezent, singurul obiectiv al autorităților române este sporirea încrederii între factorii politici de la București și Chișinău.

La 3 noiembrie, Poliția de Frontieră română și Serviciul Grăniceri al Republicii Moldova au semnat un plan de cooperare între instituțiile de frontieră pentru anul 2007, care prevede intensificarea eforturilor de combatere a fenomenelor infracționale la frontiera de stat moldo-română, o serie de măsuri de consolidare a managementului de frontieră.

Consulatul României la Chișinău a început primirea cererilor pentru vize colective din partea cetățenilor Republicii Moldova. Pentru cererile individuale, misiunea diplomatică va pune la dispoziția solicitanților un sistem de programare on-line. Ambasada asigură că vizele pentru moldoveni vor fi eliberate gratuit.

Republica Moldova - Federația Rusă

Partidul "Edinaia Rossia" a delegat un grup de deputați ai Dumei de Stat pentru monitorizarea alegerilor președintelui republicii moldovenești nistrene nerecunoscute (sînt delegați deputații Olga Selivestrova, Constantin Zatulin și Serghei Kolesnikov).

Vladimir Iakunin, directorul companiei "Căile Ferate Rusești", a declarat că decizia privind suspendarea trenului nr.47 cu destinația Chișinău-Moscova este și una politică, autoritățile feroviare rusești coordonîndu-și relațiile internaționale la conjunctura și la evoluțiile politice.

Medicul-șef sanitar al Republicii Moldova a comentat învinuirile aduse de omologul său rus, Ghenadii Onișcenko, declarînd că "comunitatea de experți și medicală din Republica Moldova cu adîncă compasiune și compătimire estimează proporțiile intoxicațiilor cu alcool care s-au produs în Federația Rusă și cu toate că astfel de epidemii sociale nu au fost înregistrate pe teritoriul Moldovei, autoritățile moldovene întreprind măsuri suplimentare pentru verificarea tuturor lichidelor care conțin alcool, provenite din Federația Rusă".

"Rospotrebndazor" a stopat negocierile cu autoritățile Moldovei privind accesul producției vinicole pe piața Federației Ruse. Șeful agenției rusești Ghenadi Onișcenko a declarat că contactele ar fi fost suspendate din cauza că "partea moldovenenească nu a îndeplinit măsurile convenite anterior". În același timp, Onișcenko declară că există o mai bună perspectivă în negocierile de realuare a exporturilor de producție alcoolică din Transnistria (o delegație a "Rospotrebnadzor" a vizitat deja regiunea) și Abhazia.

Potrivit datelor Biroului Național de Statisitcă, în perioada ianuarie-septembrie, Federația Rusă rămîne importatorul principal al produselor moldovenești. În cele nouă luni ale anului, Rusiei au fost livrate mărfuri în valoare de 142,3 milioane USD, ceea ce este cu 15,2 la sută mai puțin, decît în perioada de referință a anului 2005.

Moldova în lume

În primele nouă luni ale anului 2006, în Republica Moldova au obținut permis de reședință permanentă 494 de cetățeni străini (datele Biroului Național de Statistică). În aceeași perioadă, în Moldova au sosit 1256 de imigranți, dintre care 762 de persoane au obținut permis cu termen fixat. Majoritatea cetățenilor străini (250) au venit din Ucraina, urmînd Turcia (237). În același timp, din Moldova s-au repatriat peste 1300 de persoane.

Republica Moldova a fost anunțată eligibilă pentru asistența financiară deplină a Corporației Provocările Mileniului în anul 2007. Consiliul Director al Corporației Provocările Mileniului din SUA a anunțat că Moldova s-a alăturat celorlalte 22 de țări eligibile de asistență pentru dezvoltare și că aceasta este rezultatul direct al politicilor de reformare pe care le întreprinde Guvernul Moldovei, fiind "un premiu pentru realizarea unor politici bune".

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Găgăuzia: regiune de dezvoltare
Galina Șelari, 15 noiembrie 2006

La începutul lui noiembrie a.c. executivul a examinat și aprobat ca "sarcină" primordială pentru unul din cele mai discutabile puncte al programului de activitate pe anii 2005-2009 - "două cifre magice" - crearea pînă în 2009 a 300 mii de noi locuri de muncă și atingerea unui salariu mediu de 300 USD»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect