ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. IV, nr. 87, 15–30 decembrie 2006

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri

Parlamentul a numit membrii Consiliului de observatori al IPNA Compania "Teleradio-Moldova", pentru fiecare candidat selectat de Comisia parlamentară de profil votînd cel puțin 3/5 din numărul deputaților aleși. Au fost desemnați: Ludmila Barbus (pe 3 ani); Alexandru Burean (2 ani); Viorel Cibotaru (2 ani); Veaceslav Ioniță (2 ani); Anatol Dubrovschi (3 ani); Boris Focșa (4 ani); Victoria Musteață (3 ani); Igor Munteanu (4 ani); Mariana Șlopac (4 ani). Consiliul de Observatori are și următoarele atribuții: – aprobă statutul Companiei; – evaluează performanța companiei și a conducerii ei; – confirmă în funcție, în bază de concurs, președintele companiei, directorul radiodifuziunii și directorul televiziunii etc.

1.2. Acte legislative

  • Pachetul de legi privind reforma administrației publice locale: Legea privind descentralizarea administrativă; Legea privind administrația publică locală (a înglobat și prevederile referitoare la primăriile și consiliile de sector al mun.Chișinău, aparatul consiliului municipal); Legea privind modificarea actelor legislative privind finanțele publice locale; Legea privind dezvoltarea regională. Documentele derivă din Planul calendaristic de realizare a angajamentelor față de Consiliul Europei, spicherul Parlamentului declarînd că prin adoptarea respectivelor acte legislative, angajamentele la capitolul "reformă și autonomie locală" sînt realizate deplin.

  • Legea privind securitatea generală a produselor. Legea stabilește cadrul legal general pentru asigurarea securității produselor plasate pe piața Moldovei și se aplică în măsura în care nu există reglementări tehnice referitor la securitatea produselor respective.

  • Legea privind activitatea de reglementare tehnică. Sînt definite bazele juridice ale activității de reglementare tehnică, cu scopul înlăturării barierelor tehnice în calea comerțului. Legea stabilește cerințele generale privind conținutul, modul de reglementare, cerințele privind supravegherea și protecția pieței interne de produsele periculoase, falsificate și neconforme cerințelor prescrise și/sau declarate. Activitatea de reglementare tehnică constituie prerogativa statului.

  • Legea cu privire la datoria publică, garanțiile de stat și recreditarea de stat. Documentul definește datoria publică, reglementează raportarea acesteia, stabilește scopul, modul de contractare, debursare, rambursare, înregistrare și administrare a datoriei de stat, de acordare a garanțiilor de stat și de recreditare din mijloace obținute din împrumuturi de stat.

  • Legea cu privire la asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule. Documentul reglementează relațiile juridice între asigurători, asigurați și persoanele fizice și juridice, care derivă din contractul de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto pentru pagubele produse de autovehicule, precum și modul de realizare a acestui tip de asigurare.

  • Legea cu privire la asigurări. Documentul reglementează organizarea și funcționarea societăților de asigurare, de asigurare-reasigurare și de reasigurare, precum și activitatea intermediarilor în asigurări și/sau în reasigurări, organizarea și funcționarea Autorității de supraveghere, supravegherea activității asigurătorilor și reasiguratorilor care își desfășoară activitatea în Republica Moldova sau în afara teritoriului ei, supravegherea activității intermediarilor în asigurări și în reasigurări, a altor activități aferente acestora.

  • Legea pentru completarea Legii privind abolirea regimului de vize pentru cetățenii unor state. Parlamentul a decis includerea în categoria persoanelor care pot intra în Republica Moldova fără vize pe cetățenii Regatului Norvegiei și ai Republicii Islanda.

  • Legea pentru modificarea și completarea Regulamentului Parlamentului. Documentul a introdus multiple modificări declarate necesare pentru îmbunătățirea activității legislative și a organelor de lucru ale Parlamentului. Legea a fost adoptată cu votul fracțiunii majoritare, a fracțiunii PPCD și PDM. Fracțiunea AMN, grupurile deputaților PSL și PDS, precum și deputații neafiliați au boicotat ședința respectivă a Parlamentului, apreciind proiectul și amendamentele propuse ca fiind nedemocratice, abuzive și limitative, că nu iau în considerație amendamentele și drepturile deputaților de opoziție, ale celor neafiliați la fracțiuni parlamentare. Fracțiunea AMN a mai declarat că va contesta legea adoptată în Curtea Constituțională.

  • Legea pentru ratificarea Acordului-cadru între Guvernul Republicii Moldova și Comisia Comunităților Europene privind asistența externă. Ministerul Economiei și Comerțului urmează să întreprindă măsurile necesare pentru realizarea prevederilor Acordului în cauză.

  • Legea cu privire la anularea unor datorii istorice incluse în obiectul acordului-memorandum, ale unor întreprinderi care implementează planurile de restructurare. Se scutesc de achitarea soldului penalităților istorice și sancțiunilor financiare în mărime de 100% (conform situației de la 1 ianuarie 2006), calculate și nevirate în bugetul de stat și bugetul asigurărilor sociale de stat, incluse în obiectul acordurilor-memorandum, încheiate cu Consiliul Creditorilor, întreprinderile care își onorează obligațiunile asumate și implementează planurile de restructurare (în total 16 întreprinderi, penalitățile și sancțiunile numărînd peste 40 milioane lei și peste 6 milioane dolari SUA).

  • Legi pentru modificarea și completarea Legii cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar: Legea fost completată cu prevederi conform cărora:

    • este prelungit termenul la care urmau să intre în vigoare majorările salariale (pînă la 1 decembrie 2007, 1 ianuarie 2008, 1 ianuarie 2010); sînt anulate anumite plăți suplimentare pentru funcționarii publici (pentru utilizarea unor limbi străine); se introduc remunerări suplimentare (30% din salariul de bază) pentru funcționarii publici ai localităților din partea stîngă a Nistrului, aflate sub jurisdicția Republicii Moldova. Decizia de amînare a majorării salariilor a fost criticată de opoziția parlamentară, care a apreciat neconcludente argumentele Guvernului despre insuficiența de resurse financiare în bugetul anului 2007, în condițiile cînd salariile nu acoperă coșul de consum, iar numai la finele anului 2006 guvernarea a alocat circa 350 milioane de lei pentru Banca Națională și o întreprindere de stat. În replică, reprezentanții majorității parlamentare au afirmat că vor solicita Guvernului să întreprindă măsuri pentru identificarea mijloacelor financiare suplimentare în procesul de executare a bugetului de stat pentru anul viitor;
    • au fost introduse indemnizații lunare de 200 lei pentru personalitățile marcante, deținătoare ale titlurilor "al poporului", "maestru în artă". Deținătorii titlurilor "Om emerit", "Meșter-faur" și "Maestru al literaturii" vor primi indemnizații lunare de 100 lei.

  • Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la fabricarea și circulația alcoolului etilic și a producției alcoolice. Se introduc prevederi referitoare la: – evidența cantității producției fabricate și concentrației alcoolului prin sistem de măsurare, înregistrare și control cu memorie fiscală, legalizat, verificat metrologic, conform cerințelor prescrise în actele și documentele normative; – stocarea și livrarea producției alcoolice în vrac pe piața internă și externă în exclusivitate de către producătorii de producție alcoolică; reglementarea exportului în vrac de vin materie primă și a vinului de struguri de către Guvern; stabilirea unor restricții la comercializarea cu amănuntul a producției alcoolice etc.

  • Legea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2007. Prețul poliței va crește cu circa 400 de lei comparativ cu anul 2006, iar statul va suporta și primele de asigurare medicală obligatorie pentru persoanele care îngrijesc la domiciliu un copil invalid cu severitatea I în vârstă de pînă la 16 ani, și pentru mamele cu șapte și mai mulți copii.

  • Hotărîrea cu privire la statutul, structura, devizul de cheltuieli și cuantumul salariului funcției membrilor și colaboratorilor Consiliului Coordonator al Audiovizualului. Este aprobat Regulamentul cu privire la procedura și condițiile de eliberare a licențelor de emisie și a autorizațiilor de retransmisie, bugetul CCA pentru anul 2007 (circa 2 milioane de lei), statul de personal al aparatului Consiliului etc.

  • Legea pentru modificarea Legii asigurării cu pensii a militarilor și a persoanelor din corpul de comandă și din trupele organelor afacerilor interne. Se prevede indexarea pensiilor anual, la 1 aprilie, în dependență de creștere indicelui prețurilor de consum pentru anul precedent. Implementarea legii în anul 2007 va costa circa 42 milioane lei.

  • Hotărîrea Parlamentului privind aprobarea Planului de acțiuni pentru realizarea Strategiei naționale de prevenire și combatere a corupției pe anii 2007–2009. Planul cuprinde secțiuni referitoare la: – perfecționarea cadrului legislativ și asigurarea aplicării prevederilor legislației; – prevenirea corupției în instituțiile publice și sectorul privat; intensificarea cooperării instituțiilor publice cu societatea civilă; – extinderea colaborării internaționale.

  • Proiectul legii privind partidele politice. Proiectul a fost inițiat de reprezentanții fracțiunii majoritare și ai PPCD, fiind promovat în procedură de urgență, fără dezbateri publice și specializate prealabile, urgența fiind motivată prin necesitatea implementării Planului Calendaristic de realizare a angajamentelor și recomandărilor față de Consiliul Europei. Novația esențială a documentului vizează finanțarea partidelor de la bugetul de stat, în dependență de performanțele electorale. Deputații fracțiunilor AMN, PDM, grupurile PSL și PDS, deputații neafiliați, au apreciat critic respectivul document, atenționînd asupra imperfecțiunii prevederilor propuse, a neconcordanțelor cu normele constituționale, practicile și recomandările internaționale. Autorii documentului nu s-au expus asupra oportunității promovării unui nou proiect, în condițiile cînd anterior Parlamentul a adoptat în prima lectură o nouă lege complexă privind partidele și alte organizații social-politice, promovată de Guvern (Hotărîrea Guvernului nr.780 din 2.09.2000) și tot Guvernul a elaborat recent o lege specială despre finanțarea partidelor și campaniilor electorale. În același timp, autorii noului proiect afirmă că novațiile incluse au menirea de a spori transparența partidelor, responsabilitatea acestora, susținerea financiară de la de bugetul public. Documentul va fi expediat pentru expertizare la Consiliul Europei, urmînd a fi examinat în lectură finală doar după primirea respectivei opinii a experților CE.

  • Proiectul legii privind administrarea și deetatizarea proprietății publice. Se propune reglementarea raporturilor legate de administrarea și deetatizarea proprietății publice din sectorul nebugetar al economiei naționale (dobîndirea, exercitarea, modificarea și încetarea dreptului de proprietate a statului și/sau a unităților administrativ-teritoriale); deetatizarea proprietății publice va include transmiterea patrimoniului public în proprietate privată (privatizare), precum și transmiterea serviciilor publice în concesiune, în proprietatea unităților administrativ-teritoriale etc. Sub incidența legii va cădea patrimoniul proprietate publică, cu excepția finanțelor publice, patrimoniului instituțiilor publice, terenurilor agricole și a locuințelor.

1.3. Bilanțurile activității

Totaluri făcute de fracțiunile parlamentare

Eugenia Ostapciuc, președintele fracțiunii parlamentare a Partidului Comuniștilor din Republica Moldova, a declarat că Parlamentul a adoptat un șir de acte legislative de importanță majoră, remarcînd aparte Legea Bugetului de stat pentru anul 2007. Ostapciuc a recunsocut că deputații au aprobat și unele acte legislative cu un "oarecare impact negativ asupra unor categorii de populație", dar implementarea acestora va conduce pe viitor la îmbunătățirea calității vieții cetățenilor.

Liderul AMN Serafim Urechean a remarcat în discursul său că alte forțe parlamentare de opoziție evită critica guvernării, iar Președintele țării a refuzat participarea la ședința plenară festivă. Urechean consideră că tendințele salvatoare înregistrate la finele anului se datorează nu atît eforturilor Guvernării, cît cetățenilor țării, precum și partenerilor externi, organismelor internaționale care susțin Republica Moldova.

Valentina Buliga, reprezentant al fracțiunii parlamentare a Partidului Democrat din Moldova, a apreciat activitatea legislativului ca fiind una productivă, cu toate că, uneori, opoziția nu este auzită de majoritate. PDM va pleda pentru abordare constructivă a problemelor din relațiile putere-opoziție, apreciind ca ineficiente măsurile de boicotare sau critică dură.

Iurie Roșca, președintele PPCD, a remarcat în discursul său principalele două realizări: stabilitatea politică și parteneriatul dintre Putere și Opoziție. PPCD a înțeles și mai bine, că toate dificultățile de ordin economic și social trebuie abordate constructiv, pentru ca să-și găsească soluții practice și durabile. Roșca a menționat că este pentru prima dată în 15 ani de independență cînd Puterea și Opoziția au votat solidar Legea Bugetului de stat, care a inclus majoritatea propunerilor și amendamentelor PPCD. A mai fost remarcată și colaborarea în implementarea Codului audiovizualului, modificarea legislației din domeniul autonomiei locale, perfecționarea Regulamentului Parlamentului, adoptarea în prima lectură a unei noi legi despre partidele politice. PPCD mai afirmă că sprijinul financiar considerabil acordat de instituțiile și statele donatoare se constituie o reușită a politicii interne și externe, este determinat de "atmosfera de conlucrare și stabilitate politică datorată parteneriatului dintre Putere și Opoziție".

Totalurile făcute de spicher

Marian Lupu a relevat în discursul rostit parametrii cantitativi: în cadrul celor 27 ședințe plenare din sesiunea de toamnă au fost adoptate 168 de acte legislative, dintre care 22 legi noi). Printre documentele mai importante sînt enunțate: – Legea Bugetului de stat pentru anul 2007; – Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2007; – Legea fondurilor asigurărilor obligatorii de asistență medicală pe anul 2007; – Legea cu privire la datoria publică, garanțiile de stat și recreditarea de stat; – Legea privind activitatea de reglementare tehnică; – Legea privind securitatea generală a produselor.

La capitolul realizarea Programului calendaristic de acțiuni legislative, ce derivă din obligațiunile țării de membru al Consiliului Europei, au fost înscrise modificări vizînd reforma judiciară (adoptarea Legii privind statutul ofițerului de urmărire penală și a Legii cu privire la asistența juridică internațională în materie penală), consolidarea autonomiei locale (pachetul conținînd Legea cu privire la descentralizarea administrativă; Legea administrației publice locale în redacție nouă și Legea pentru modificarea Legii finanțelor publice locale, Legea privind dezvoltarea regională), modificările și completările în Regulamentul Parlamentului, adoptarea în prima lectură a Legii cu privire la partidele politice. Pe parcursul anului, Programul legislativ a fost îndeplinit parțial, din cauza că Guvernul nu a prezentat un șir de proiecte incluse în program, situație care provoacă îngrijoarea deputaților și necesită o abordare mai serioasă, mai ales sub aspectul armonizării leislației cu Acquis-ul comunitar.

Președintele Parlamentului consideră că pe viitor trebuie să se acorde o atenție mai mare exercitării funcției de control parlamentar, în acest sens fiind necesare noi instrumente. La capitolul perspectivelor, este enunțată demararea unor proiecte de analiză a impactului socio-economic al legislației, diagnosticarea aplicabilității acesteia.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Remanieri

Valeriu Țurcanu a fost eliberat din funcția de viceministru al Culturii și turismului, în legătură cu suprimarea respectivei funcții din cadrul ministerului.

Valeriu Grumeza a fost eliberat din funcția de șef al Oficiului Teritorial Bălți al Ministerului Administrației Publice Locale.

2.2. Hotărîri

  • Hotărîrea cu privire la procesul de elaborare, implementare, monitorizare și evaluare a Planului Național de Dezvoltare (PND) al Republicii Moldova pe anii 2008–2011. Este aprobat un plan de acțiuni pentru elaborare, se stabilește un cadru instituțional pentru elaborarea, implementarea, monitorizarea și evaluarea Planului (Comitet interministerial, Ministerul Economiei și Comerțului, alte ministere și autorități centrale, Consiliu pentru participare). Ministerul Finanțelor urmează să planifice cheltuielile pe termen mediu în corespundere cu prioritățile de finanțare ale PND, iar Ministerul Administrației Publice Locale va asigura participarea autorităților locale în procesul de elaborare și implementare a PND.

  • Hotărîrea cu privire la regulile de elaborare și cerințele unificate față de documentele de politici. Documentul este elaborat în conformitate cu Strategia de reformă a administrației publice centrale, în scopul perfecționării procesului decizional.

  • Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentului privind activitatea coordonatorului în domeniul drepturilor omului. Documentul a fost elaborat în conformitate cu prevederile Planului național de acțiuni în domeniul drepturilor omului, după consultare cu instituțiile publice și organizațiile neguvernamentale specializate în domeniu.

  • Hotărîrea cu privire la marcarea producției alcoolice. În scopul intensificării controlului asupra calității producției alcoolice, este aprobat regulamentul privind modalitatea de marcare a producției alcoolice supuse accizelor cu timbru de acciz și marcă comercială de stat; Regulamentul privind marcarea cu marcă comercială de stat a producției alcoolice destinate exportului. Începînd cu 1 ianuarie 2007 se interzice exportul de pe teritoriul vamal al Republicii Moldova a producției alcoolice ce nu este marcată cu marca comercială de stat.

  • Hotărîrea pentru aprobarea Acordului între Guvernul Moldovei și Guvernul României privind călătoriile reciproce ale cetățenilor. Acordul va fi prezentat spre informare Parlamentului, dar hotărîrea de aprobare nu conține nici o referință expresă despre publicarea respectivului document și informarea cetățenilor asupra conținutului său.

  • Hotărîrea pentru aprobarea Programului unic al asigurărilor obligatorii de asistență medicală pentru anul 2007. Potrivit Ministerului Sănătății lista serviciilor medicale va fi extinsă cu 25 la sută față de cele din anul trecut. Astfel, a fost mărit numărul medicamentelor compensate pentru bolile sistemului digestiv și cardiac. S-au majorat sursele financiare pentru pacienții spitalizați și pentru serviciile de ambulator. Prima de asigurare medicală obligatorie pentru anul viitor va constitui 1209 lei, pentru persoanele neangajate, iar pentru cei care lucrează va constitui 2,5% din salariul lunar.

  • Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentului-cadru cu privire la funcționarea căminelor studențești. Documentul prevede amenajarea în cămine a sălilor de lectură, de computere și de agrement; respectarea normelor sanitare de cazare (minimum șase metri pătrați pentru fiecare persoană); semnarea între beneficiarul de loc în cămin și instituția de învățămînt a contractului de chirie în care să fie stipulate drepturile și obligațiile fiecăruia.

  • Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

    • privind răspunderea ministerială;
    • privind activitatea sanitară veterinară;
    • pentru modificarea și completarea Codului penal (sancționare pentru exploatarea copiilor).

  • Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare. Ziarelor "Moldova Suverană" și "Nezavisimaia Moldova" le-au fost alocate ajutoare materiale de respectiv, 376839 și 81326 lei, pentru achitarea datoriilor față de editura "Universul"[1].

  • Hotărîre privind obligarea procurării antibioticelor de la întreprinderea "Farmaco". Executivul a obligat instituțiile medico-sanitare publice să cumpere preparatele antibiotice în exclusivitate de la întreprinderea Farmaco, iar agenția de stat specializată în achiziții publice urmează să monitorizeze semnarea contractelor de achiziție doar cu respectivul agent economic. Deși prețurile de vînzare a respectivelor produse sînt mai mari comparativ cu ale unor producători străini, Guvernul consideră că decizia respectivă va contribui la dezvoltarea industriei farmaceutice moldovenești și va asigura garanții de securitate necesare.

  • Dispoziție privind aplicarea de sancțiuni responsabililor din domeniul sănătății. Ministrul este atenționat pentru controlul ineficient al licitațiilor publice organizate de către instituțiile subordonate în vederea procurării dispozitivelor medicale. Ministerului i se solicită aplicarea sancțiunilor disciplinare persoanelor vinovate de nerespectarea legislației la organizarea licitațiilor publice pentru necesitățile Spitalului Clinic Republican, ceea ce a condus la suspendarea licitației.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Rezultatele implementării Programului de activitate a Guvernului

Conform Raportului generalizat, principalele componente ale Programului de activitate a Guvernului pe anii 2005–2009 "Modernizarea țării – bunăstarea poporului" au fost: Strategia de Creștere Economică și Reducere a Sărăciei (SCERS), Planul de Acțiuni Republica Moldova – Uniunea Europeană și Programul Național "Satul Moldovenesc". Documentul de totalizare pentru anul 2006 constată că dezvoltarea economiei naționale a fost afectată de impactul negativ al factorilor externi, care au afectat indicatorii macroeconomici și sectoare economice. Evoluțiile din 2006 denotă existența unor probleme în dezvoltarea economiei naționale, care pot influența negativ asupra evoluției acesteia și în continuare:

  • majorarea prețurilor la gaze și barierele create la exportul pe piețele tradiționale a producției agricole și, în special, a celei vinicole;
  • s-a evidențiat dependența economiei naționale de factorii externi;
  • importurile de mărfuri au crescut, în timp ce exporturile s-au diminuat;
  • a scăzut volumul producției industriale etc.

Creșterea nivelului disciplinei

Participînd la ultima ședință a Guvernului din anul 2006, Președintele Republicii Moldova a declarat că disciplina în cadrul executivului s-a îmbunătățit considerabil în ultimii ani. Vladimir Voronin a apreciat că în pofida situației complicate din 2006, s-a reușit menținerea principiilor de dezvoltare ale Moldovei, planurile și programele naționale au fost realizate, motiv pentru care șeful statului este satisfăcut de activitatea Guvernului. La capitolul neajunsuri, Voronin a indicat procesul de realizare a Planului de acțiuni UE-RM și problema transnistreană.

O nouă ședință la tema sistemului de transportare a pasagerilor

La o ședință de lucru prezidată de Prim-ministru organele de resort au fost atenționate asupra necesității modernizării, reparări și includerii în sistem unic de deservire a tuturor gărilor auto. Vasile Tarlev a pus accentul pe necesitatea efectuării unui control total tehnic al autocarelor, instruirii la nivel înalt a șoferilor, asigurarea transparenței în sistem, în special privind evidența circulației banilor. Șeful executivului a cerut efectuarea unei analize în domeniul creării prețurilor pentru serviciile de transportare a mărfurilor și pasagerilor, pentru formularea unor propuneri de redresare a situației în domeniu.

Implementarea programelor sociale

La ședința convocată cu participarea factorilor responsabili din sfera socială și sănătate a fost analizat mersul implementării Programului de asigurare gratuită a pensionarilor și invalizilor cu ochelari, care a demarat și se desfășoară conform graficului stabilit.

Programul de asigurare gratuită cu aparate auditive a persoanelor cu deficiențe de auz a demarat recent și a fost deja petrecută licitația de procurare a primelor 1,5 mii de aparate, care vor fi transmise beneficiarilor la începutul anului 2007 (necesitățile sunt de peste 2,5 mii aparate).

Pentru asigurarea persoanelor din păturile social-vulnerabile cu cărbune la prețuri accesibile din rezervele de stat au fost eliberate primele 600 tone de cărbune.

Producerea în serie a dispozitivelor inventate de savanții moldoveni

Primul-ministru a emis o dispoziție privind crearea unui grup de lucru care va elabora un mecanism eficient pentru certificarea, producerea în serie și comercializarea dispozitivelor inventate de oamenii de știință din Moldova. Decizia a fost luată după ce premierul a vizitat Institutul de Inginerie Electronică și tehnologii Industriale din cadrul Academiei de Științe a Moldovei. Vasile Tarlev dorește sporirea eficienței utilizării elaborărilor științifice, includerea acestora în circuitul economic fiind considerată de către Guvern drept una din direcțiile-cheie ale creșterii economice.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Șeful statului a emis decrete despre numirea în funcție a unor președinți și vicepreședinți de instanțe judecătorești, a unor judecători (care au susținut concursul de admitere în magistratură, pînă la atingerea plafonului de vîrstă, în funcția de judecător de instrucție). În acest fel, au fost ocupate 9 funcții de judecători care anterior erau vacante.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Conferința anuală de presă

În cuvîntul său introductiv de la Conferința de presă din 20 decembrie 2006, Vladimir Voronin a făcut bilanțul unor probleme pe care le-a întitulat "de politică generală": integrarea europeană; neutralitatea și relațiile cu alte state. Șeful statului a reproșat reprezentanților mass-media că au scris despre scenarii sumbre privind viitorul Moldovei, că nu simpatizează guvernării și nu susțin informațional eforturile autorităților. Cu referire la problemele politice, Voronin a menționat că:

  • nu este mulțumit de mersul procesului "numit integrare europeană", fapt pentru care arată "cartonaș roșu" Guvernului;
  • poziția Puterii în problema neutralității Moldovei rămîne neschimbată, calea Moldovei spre Europa este calea unei țări neutre;
  • dialogul din relațiile cu Rusia se deosebește în mod principial de tot ce a fost mai înainte, dar această țară va rămîne partenerul strategic al Moldovei. Abordarea în cadrul acestor relații a soluționării problemei transnistrene va continua "în mod profesionist";
  • în relațiile cu România, autoritățile de la Chișinău nu doresc să se vorbească despre un parteneriat privilegiat, relații fraterne, ci despre colaborare cu o țară membră a UE;
  • investițiile în Republica Moldova vor fi acceptate numai după o studiere serioasă a provenienței și calității acestora, iar privatizările se vor efectua numai la prețuri înalte, cu avantaje clare pentru stat;
  • este dispus să accepte o anchetă națională sau internațională privind proprietățile familiei sale, dar cu condiția că toți cei care l-au acuzat de fraude vor demisiona în cazul că acuzațiile nu se vor confirma;
  • alegerile recente din Găgăuzia s-au desfășurat în mod democratic, cu respectarea rigorilor naționale și internaționale în domeniu, iar colaborarea cu Guvernatorul nou ales va trebui să confirme stabilitatea politică în regiune, dezvoltarea autonomiei în același context cu întreaga țară;
  • Președinția păstrează neutralitate în cazul conflictului "Antena C" și Euro TV", iar dacă se atestă încălcări în respectivul proces, culpabilii trebuie să fie sancționați conform legislației.

Ședință în problema realizării Planului de acțiuni UE-RM

A doua zi după declararea "cartonașului roșu" pentru insuccesele Guvernului în problema integrării europene, Președintele Republicii Moldova a prezidat o ședință la tema realizării Planului de Acțiuni UE-RM, la care au participat conducătorilor autorităților administrației publice centrale, responsabili de implementarea documentului. Guvernul a fost criticat dur pentru coordonarea ineficientă la nivel național a activităților întreprinse în procesul de implementare a Planului de Acțiuni, pentru conlucrarea insuficientă între toate structurile executive în vederea armonizării eforturilor de integrare. În mod special, șeful statului s-a declarat nemulțumit de mersul îndeplinirii angajamentelor asumate de Republica Moldova la capitolul reforma justiției și a procuraturii, subliniind necesitatea instituirii "unui control parlamentar strict asupra procesului de reformă în domeniu". Vladimir Voronin s-a referit și la oportunitatea stabilirii unui mecanism concret de prezentare instituțiilor europene a poziției oficiale a Republicii Moldova pe anumite subiecte, bazat pe o cooperare strînsă între toate ministerele și departamentele implicate în elaborarea acesteia. S-a indicat aparte asupra necesității stabilirii unui mecanism național unic, cu competențe bine determinate ale instituțiilor responsabile, care ar consolida capacitatea de absorbție a asistenței financiare oferite de UE, fondurile urmînd a fi direcționate în domeniile prioritare și gestionate eficient. Președintele țării a conchis că nu va tolera manifestarea unor atitudini iresponsabile în realizarea Planului de Acțiuni UE- RM, document de importanță strategică, fundamentală pentru viitorul statului nostru și că rămîne în așteptarea unor acțiuni imediate și ferme din partea conducătorilor administrației publice centrale, care trebuie să se soldeze cu rezultate evidente în cel mai scurt timp.

Preocupări pentru exploatarea subsolului

La ședința Consiliului Suprem de Securitate, convocată la inițiativa șefului statului, a fost examinată problematica asigurării legalității, securității ecologice și economice în domeniul exploatării subsolului. Președintele Moldovei și-a exprimat îngrijorarea în legătură cu situația alarmantă creată în domeniul dat, creată ca rezultat al lipsei controlului adecvat din partea statului. Vladimir Voronin a relevat că subsolurile în Republica Moldova sînt exploatate și gestionate extrem de ineficient și că acest domeniu de activitate s-a transformat într-o sferă nespus de profitabilă în care prevalează interese tenebre și criminale. Au fost criticate dur practicile existente în prezent, potrivit cărora agenții economici, antrenați în activitățile de exploatare a substanțelor minerale, absolut nejustificat stabilesc prețurile la resursele naturale extrase, în timp ce suma încasărilor în bugetul statului pentru activitatea în domeniu este simbolică sau obligațiunea achitării acestor taxe este ignorată. Președintele Moldovei a opinat că stabilirea unor reglementări stricte din partea statului în domeniul exploatării zăcămintelor minerale ar putea și ar trebui să conducă la normalizarea prețurilor la materialele de construcție și, implicit, a prețurilor la locuințe. Statului îi revine prerogativa stabilirii condițiilor utilizării și administrării bunurilor subsolului, inclusiv a politicii prețurilor la substanțele minerale utile. De la factorii responsabili s-a cerut efectuarea unui complex de măsuri menite să asigure un control strict asupra administrării și exploatării subsolurilor țării, în vederea neadmiterii pe viitor a prejudicierii grave a intereselor statului și ale cetățenilor.


1 Respectivele publicații s-au reorganizat anterior în instituții private de presă (SRL-uri), întru realizarea solicitărilor PPCD (din 4.04.2005) privind deetatizarea presei guvernamentale.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflație și prețuri

    Prețurile vor atinge un maxim sezonier…

    Este puțin probabil ca în luna decembrie 2006 rata inflației să fie mai mică de 1,5%, ca rezultat pentru sfîrșitul anului ne putem aștepta la o rată a inflației de peste 14%. Creșterea va fi pe seama, în particular, majorării prețurilor la produsele alimentare, care va fi generată bineînțeles și de euforia sărbătorilor de iarnă. Cu certitudine că pentru cetățeanul de rînd inflația va însemna o devalorizare salariului, pensiei, a economiilor deținute la bănci, precum și a altor venituri.

    Unde este mai rațional să cumpărăm fructe și legume în această perioadă?
    (Prețurile medii, fixate în Lei)

    Denumirea         Supermarket   Piața centrală   Piața angro
    Cartofi           8             3.5-4            3
    Roșii             23            18-20            16-18
    Castraveți        20            14               12
    Chiper dulce      40            33               25
    Usturoi           25            20               16-17
    Ceapă             9             5-6              4
    Varză             8             3-4              2
    Sfeclă            4             3                2
    Morcov            4-5           3.5              2
    Dovlecei          30            26               23 
    Vinete            34            30               25
    Curmale           30            22               17
    Portocale         25            16               12-13 
    Mandarine         21            15               12
    Kiwi              35            25               22-24 
    Banane            22            15-16            12
    Lămîi             18            14               11
    Granate           36            25-28            22-25
    
    Sursa: Estimările noastre

2. Sectorul real

    Trebuie să se bată alarma în industrie…

    La acest sfîrșit de an Ministerul Economiei și Comerțului (MEC) a făcut niște prognoze pentru anul 2007. Acesta prevede o creștere economică de 4% și o rată a inflației de 10%. În cele nouă luni ale anului PIB-ul a crescut cu 4,6%, iar pentru 12 luni ale a.c., MEC estimează ca acesta să crească cu cca 4%.

    Potrvit rezultatelor generalizate privind implementarea în anul 2006 a Programului de activitate a Guvernului "Modernizarea țării – bunăstarea poporului", indicele volumului producției industriale față de ianuarie-noiembrie 2005 a constituit circa 92,9%, adică a suferit o diminuare cu 7,1% față de periada similară a anului trecut. Scăderea volumului producției industriale în perioada de raport, comparativ cu ianuarie-noiembrie 2005, a fost cauzată de reducerea volumului producției de către întreprinderile care fabrică vin, băuturi alcoolice distilate, produse din tutun, sticlă și articole din sticlă, hîrtie și carton.

    Evoluția PIB-ului și a ratei inflației

    Sursa: BNM, BNS și calculele noastre

3. Sistemul financiar-bancar

    Băncile continuă să crească constant…

    Potrivit statisticii BNM în cele 10 luni ale a.c. capitalul de gradul I în sistemul bancar a sporit cu 22,2% și a atins valoarea de ńńa 3,45 milioane lei (265,4 milioane USD). Totodată, în aceeași perioadă cota investițiilor străine în capitalul băncilor a constituit 55,2% și s-a majorat, comparativ cu finele anului 2005, cu 4,6 p.p. urmare a sporirii capitalului social din contul investițiilor acționarilor nerezidenți. În același timp, în ianuarie-octombrie 2006, activele totale ale sistemului bancar au sporit pînă la cca 21,7 miliarde lei (1,67 milioane USD) sau cu aproape 21%.

    Creditele acordate ramurei industriei și comerțului au constituit 48,9% din total, fiind urmate de cele pentru agricultură și industria alimentară – 20,4%, pentru imobil, construcții și dezvoltare – 9,2% și cele de consum – 8,6%. La situația din 1 noiembrie 2006 în Republica Moldova funcționau 15 bănci comerciale pe acțiuni, inclusiv 3 sucursale ale băncilor străine. Numărul total de instituții specializate ale băncilor constituie 956.

    Rezervele valutare ale Băncii Naționale a Republicii Moldova se estimează la 776 milioane USD. Potrivit Programului cu FMI pînă la finele anului 2006 rezervele valutare ale statului urmau să atingă 750 milioane USD, cu 152,5 milioane USD peste nivelul înregistrat la sfîrșitul anului 2005. Pe parcursul lunii decembrie BNM a intervenit masiv pe piață prin procurări semnificative de valută străină (peste 70 milioane USD). Totuși, credem că aceste măsuri vor duce la o perpetuare și mai mare a inflației ceea ce este contrar scopului prioritar al băncii centrale, adică stabilitatea prețurilor și menținerea ratei inflației în limite rezonabile.

4. Piața muncii

    Salariul mediu pe economie a crescut…

    Valoarea salariul mediu pe economie a fost în luna noiembrie de 1875 de lei (140 USD) sau cu 95,3 lei mai mult față de luna precedentă. În sfera bugetară, salariul mediu a fost de 1 553 de lei (119 USD), iar în sectorul real al economiei acesta a înregistrat nivelul de 2 049 lei (157 USD).

    Datele statistice mai arată că angajații în sfera învățămîntul au primit în octombrie un salariul mediu de 1 231 lei (94 USD), cei din sănătate și asistență socială cîte 1 377 lei (105 USD), iar agricultorii cîte 1 353 lei (104 USD). La 1 noiembrie curent restanțele salariale pe economie erau de peste 134 milioane de lei (10,3 milioane USD), în creștere cu 21,1 milioane lei (1,6 milioane USD) față de 1 iulie 2006.

5. Comerțul extern

    Relațiile comerciale cu România vor stagna, cel puțin în prima jumătate a anului 2007…

    Schimburile comerciale dintre România și Republica Moldova vor scădea în primele trei luni ale anului viitor urmare a încetării acordului de liber schimb între părți. Totodată, acestea ar putea fi influențate și de incapacitatea firmelor din Moldova de a se conforma și respecta standardele impuse de Uniunea Europeană.

    Pe de altă parte, autoritățile de la Chișinău pun mari speranțe în noul acord de liber schimb CEFTA, acord care a fost recent semnat la București. Exporturile moldovenești spre România au înregistrat în cele 10 luni ale anului 120 milioane USD, fiind în creștere cu 32,4% față de aceeași perioadă a anului trecut, iar importurile au fost de 280 milioane USD, cu 34,8% mai mult.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Un sfîrșit de an optimist în dosarul transnistrean

După un an în care procesul de negocieri politice în problema transnistreană practic au fost stopate, organele mixte de control instituite prin acordurile de încetare a focului practic nu au activat, Federația Rusă a continuat să acorde sprijin politic, economic și social regiunii transnistrene mai deschis și masiv ca niciodată, iar autoritățile secesioniste de la Tiraspol și-au întărit pozițiile prin desfășurarea a două manifestații cu un puternic caracter propagandistic – referendumul din septembrie și "prezidențialele" din decembrie, iată că sfîrșitul anului 2006 aduce o serie de declarații mai curînd optimiste atît din partea oficialităților moldovene, cît și din partea omologilor săi ruși și ucraineni.

Astfel, între 19–20 decembrie ministrul moldovean al Reintegrării, Vasile Șova, și consilierul Președintelui pentru probleme de politică externă, Mark Tkaciuk, s-au aflat la Moscova unde au purtat consultări cu mai mulți oficiali ruși în problema transnistreană. Potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Reintegrării, în cadrul discuțiilor părțile au constatat necesitatea continuării dialogului între toți actorii vizați în scopul reluării tratativelor. Cu aceiași ocazie, ministrul rus al Afacerilor Externe, Serghei Lavrov, a declarat că "dialogul cu Moldova se dezvoltă normal". "Are loc un dialog onest, corect și profesionist pe toate problemele, inclusiv pe cele comercial-economice. Toate aceste probleme se rezolvă consecvent. Noi sîntem satisfăcuți de modul în care înțelegerile dintre președinții Rusiei și Moldovei se aplică", a mai spus Lavrov, referindu-se probabil la înțelegerile atinse între președinții celor două state în cadrul întrevederilor bilaterale din august la Moscova și noiembrie de la Minsk.

În unison cu aceste afirmații și Președintele Vladimir Voronin a ținut să remarce "anumite progrese" în procesul de reglementare transnistreană în cadrul conferinței de presă de bilanț de an. Voronin și-a exprimat în mod special satisfacția față de mersul consultărilor dintre oficiali moldoveni și ruși, "care se poartă deschis, cu informarea ambasadorilor din țările Uniunii Europene asupra fiecărei runde".

Și în final problema transnistreană nu a lipsit de pe agenda discuțiilor dintre Președintele Vladimir Putin și omologul său ucrainean Victor Iușcenco în timpul vizitei primului la Kiev pe 22 decembrie. Potrivit portalului electronic de știri NR2.ru, în cadrul conferinței de presă comună cei doi au declarat că în dosarul transnistrean au fost înregistrate progrese în ultimele luni. "În ultimele luni, credem noi, se observă un anumit progress. Pe de o parte, este asigurat regimul vamal, care detensionează la maxim acest proces, iar pe de altă parte, a fost restabilit transportul de pasageri și persoane, legătura feroviară între Ucraina, Rusia, Transnistria și Moldova", a declarat Președintele Iușcenco. "Considerăm că astăzi avem toate premisele pentru a vorbi despre perspectivele restabilirii procesului de negocieri în format "5+2", a mai adăugat Iușcenco. Pe de altă parte, Președintele Vladimir Putin a declarat că Rusia și Ucraina "pot da un nou impuls reglementării transnistrene".

"Inaugurarea" lui Smirnov și prognoze pentru viitor

Între timp la Tiraspol a avut loc "inaugurarea" nou alesului "președinte" al Transnistriei, Igor Smirnov. Ceremonia a avut loc cu mare fast și cu prezența florii "establishment-ului" de la Tiraspol și a unor oaspeți de onoare precum un alt "președinte" al unei republici nerecunoscute, Sergei Bagapș din Abhazia. După depunerea jurămîntului cu mîna pe "constituție", Smirnov a ținut un discurs de "inaugurare" în care a punctat prioritățile noului său "mandat". Smirnov a reiterat orientarea către Rusia a republicii nerecunoscute, remarcînd progresele înregistrate deja în domeniul armonizării legislației transnistrene cu cea rusă, proiecte de cooperare în domeniu social, manifestații culturale etc.

"Prezidențialele" din Transnistria și "inaugurarea" lui Smirnov au trezit mai multe comentarii din partea observatorilor din Moldova și de peste hotare. Astfel, analistul politic moldovean Oazu Nantoi, remarcă într-un comentariu că cel de-al patrulea mandat al lui Smirnov va fi de fapt și ultimul. Potrivit lui Nantoi, asta se va întîmpla pentru că în următorii ani va scade "valoarea pionului transnistrean în viziunea stăpînilor de la Moscova", care ar putea să vrea să-l înlocuiască pe Smirnov cu un "succesor mai curățel", iar "spectacolul din domeniul teatrului absurdului, întitulat "conflictul transnistrean" va continua". Un scenariu mai optimist ar fi ca încă înainte de desemnarea unui succesor al Președintelui Putin va demara procesul de reintegrare teritorială a Moldovei, scenariu pe care pare să-l pună în practică Președintele Voronin și la care par să indice ultimele evoluții din relațiile moldo-ruse.

Într-un comentariu publicat la 14 decembrie, Agenția de Știri Moldpres prognozează că deși Smirnov va fi nevoit să rămînă loial Moscovei, în principal datorită datoriei enorme a Transnistriei pentru gazul rusesc, s-ar putea ca Rusia să abandoneze Transnistria la un moment dat în schimbul unor concesii din partea vestului sau a unei apropieri de Kiev. Potrivit Moldpress, eforturile lui Smirnov atît în "campania electorală", cît și după aceasta, au fost și vor fi îndreptate pentru a menține Transnistria în zona de atenție a Rusiei. Pe de altă parte, acesta va proceda la reforma administrației transnistrene care și-a demonstrat plenar ineficiența. Însă provocarea cea mai mare căreia va trebui să-i facă față va fi menținerea balanței de putere cu Compania Șerif ale cărei ambiții de control al puterii sînt tot mai evidente, conchide Moldpres.

Pe de altă parte, centrul britanic de analize, Oxford Analytica, e de părere că "alegerile" din 10 decembrie au consolidate considerabil poziția Tiraspolului în relațiile acestuia cu Chișinăul îndepărtînd și mai tare o eventuală soluție a conflictului transnistrean. Publicația presupune că reluarea exporturilor de vinuri moldovenești în Rusia s-ar putea să fi fost condiționată de Moscova prin revitalizarea Memorandumului Kozak. Iar în condițiile în care Ucraina pare a fi incapabilă să contrabalanseze influența Rusiei, Moldova se găsește într-o poziție extrem de vulnerabilă și doar o implicare explicită din partea SUA și EU pot consolida poziția Chișinăului. cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Republica Moldova – Consiliul Europei

Curtea Europeană pentru Drepturile Omului (CEDO) a emis, la 19 decembrie 2006, o hotărîre de condamnare a Republicii Moldova în cauza "Moisei vs. Moldova". CEDO a conchis că o hotărîre judecătorească anterioară emisă în favoarea reclamantei a rămas neexecutată fără justificări plauzibile, încălcîndu-se astfel art. 6 §1 și art. 1 din Protocolul nr.1 ale Convenției europene pentru apărarea drepturilor omului. Pentru că reclamanta nu a dispus de un recurs efectiv, CEDO a constatat și încălcarea art. 13 din Convenție. Curtea a dispus acordarea a 192 euro pentru daune materiale, 500 euro pentru daune morale și 600 euro pentru costuri și cheltuieli.

În aceeași zi, CEDO s-a pronunțat și în cauza "Oferta Plus vs. Moldova". În cazul de față, reclamantul a pretins violarea dreptului la un proces echitabil și la protecția proprietății, prin neexecutarea de către instanțele naționale a unei decizii judecătorești definitive (privind încasarea a 20 milioane de lei) și prin ulterioara revizuire a acesteia, la solicitarea Procurorului General. CEDO a constatat că neexecutarea hotărîrii definitive și ulterioara ei anulare contravin art. 6 al Convenției și art.1 al Protocolului adițional. Urmărirea penală împotriva directorului reclamantului și arestul acestuia sînt apreciate de Curte ca avînd drept scop descurajarea reclamantului în menținerea cererii depuse la CEDO, fapt ce contravine art. 34 al Convenției. Problema daunelor morale și materiale (estimate la 1,2 milioane de euro), a costurilor și cheltuielilor va fi soluționată printr-o decizie aparte a CEDO. Reprezentanții reclamantului la Curte au dat publicității numele persoanelor care se fac responsabile de emiterea deciziei de condamnare pe www.lhr.md.

Republica Moldova – Uniunea Europeană

La 19 decembrie 2006, Consiliul UE a adoptat mandatele care împuternicesc Comisia Europeană să negocieze acordurile de readmisie și de facilitare a regimului de vize între UE și Moldova.

Încheierea acestor acorduri este prevăzută de obiectivele 47 și 48 ale Planului de Acțiuni RM-UE, inițierea negocierilor privind facilitarea regimului de vize fiind în 2006 una din prioritățile în dialogul Moldovei cu UE. Date fiind acestea: în martie 2006 a fost creat un grup de lucru interministerial care a elaborat proiectul Planului național de acțiuni pentru facilitarea regimului de vize pentru UE; la 8 iunie 2006 Parlamentul a adoptat Legea privind abolirea regimului de vize pentru cetățenii statelor membre ale UE, SUA, Canadei, Confederației Elvețiene și Japoniei, listă suplimentată în decembrie cu Norvegia și Islanda; în noiembrie 2006 Guvernul a aprobat Planul național de acțiuni menționat.

În pofida acestora, Președintele Voronin s-a arătat, în cadrul unei conferințe de presă de bilanț pentru anul 2006, a fi nemulțumit de faptul că negocierile privind facilitarea regimului de vize n-au fost inițiate în 2006, dar și de lipsa unui progres vizibil în ceea ce privește obținerea Preferințelor comerciale autonome ale UE. Pentru comparație, potrivit evaluărilor Comisiei Europene, publicate pe 4 decembrie 2006, privind implementarea primelor șapte planuri de acțiuni încheiate cu UE în cadrul Politicii Europene de Vecinătate (PEV), Ucraina a reușit deja să parafeze, în octombrie 2006, un acord cu UE privind readmisia și facilitarea regimului de vize.

Generalizîndu-și insatisfacția față de ritmul procesului de integrare europeană, Președintele Voronin a avertizat că "dacă lucrurile vor merge în continuare astfel, voi arata Guvernului cartonașul roșu". Critici similare au fost reiterate de Președintele Voronin și în cadrul unei reuniuni cu importanți factori de decizie, consacrate implementării Planului de Acțiuni RM-UE. Șeful statului a invocat: coordonarea ineficienta la nivel național a activităților întreprinse în procesul de implementare a Planului de Acțiuni; coordonarea nesatisfăcătoare dintre ministerele și departamentele implicate în cooperarea cu instituțiile comunitare; neonorarea de către reprezentanții Moldovei a obligațiunilor asumate sau îndeplinirea lor cu mare întîrziere.

În context, Vladimir Voronin a cerut ca anul 2007 să devină etapa unor măsuri hotărîte și neordinare în direcția apropierii de UE. În acest scop, a fost subliniată necesitatea elaborării – în baza unei analize a Raportului de progres pentru Moldova în cadrul PEV, publicat de Comisia Europeană la 4 decembrie curent – a unui plan de acțiuni, ce ar exclude orice posibilitate de neîndeplinire a recomandărilor experților europeni. Președintele a mai indicat asupra necesității stabilirii unui mecanism național unic, cu competențe bine determinate ale instituțiilor responsabile, care ar consolida capacitatea de absorbție a asistenței financiare oferite de UE.

Ulterior, în cadrul ultimei ședințe a Guvernului pentru anul 2006, Președintele Voronin a opinat că greșelile și întîrzierile în procesul de integrare europeană "nu au fost comise intenționat, ci dimpotrivă".

Republica Moldova – România

Într-un interviu, acordat publicației franceze Les Dernieres Nouvelles d’Alsace, Președintele României, Traian Băsescu, a arătat, între altele, că numeroși moldoveni încearcă să obțină cetățenia română. În prezent, a declarat Președintele Băsescu, există 450 000 de cereri de naturalizare, provenind în special de la tineri care doresc să studieze sau să muncească în România. Totodată, Președintele României a lăsat să se înțeleagă că statul român nu va lua măsuri unilaterale în chestiunea acordării cetățeniei române, aceasta urmînd a fi consultată cu UE.

Făcînd referire la problema transnistreană, Președintele Băsescu a declarat că soluționarea acestuia ar fi simplă dacă dreptul internațional ar fi respectat și dacă comunitatea internațională ar respecta integritatea fiecărui stat și inviolabilitatea frontierelor sale. În context, Președintele României a chemat la respectarea dreptului internațional și Rusia să-și respecte angajamentele sale anterioare, retrăgîndu-și trupele din Transnistria.

Republica Moldova – Federația Rusă

În cadrul conferinței de presă de bilanț amintită anterior Președintele Vladimir Voronin a menționat că în prezent atmosfera în care se desfășoară dialogul dintre Moldova și Federația Rusă se deosebește în mod principial de tot ce a fost mai înainte. Moldova și Federația Rusă, a adăugat șeful statului, nu au lucrat niciodată într-un contact atît de strîns și într-un regim atît de intens. Potrivit Președintelui Voronin, ameliorarea raporturilor moldo-ruse s-a produs treptat și a urmat întrevederii sale, din 8 august 2006, cu Președintele rus, Vladimir Putin. Președintele moldovean a mai subliniat că Rusia a fost și va rămîne partenerul strategic al Moldovei, și și-a exprimat convingerea că pozițiile Chișinăului și Moscovei se vor apropia și în ceea ce privește procesul de reglementare transnistreană.

De o manieră relativ similară a fost apreciată evoluția raporturilor moldo-ruse și de șeful diplomației ruse, Serghei Lavrov. Acesta a declarat, în cadrul unei conferințe dedicată totalurilor anului diplomatic 2006, că în prezent relațiile Rusiei cu Moldova se bazează pe "un dialog cinstit, concret și profesional, inclusiv în ceea ce privește relațiile comercial-economice". Potrivit ministrului rus de Externe, problemele comerciale existente sînt soluționate treptat și, respectiv, este creată baza favorabilă pentru rezolvarea celorlalte probleme. Acest dialog, a arătat Lavrov, este "normal, fără elemente de spectacol […], așa cum au stabilit cei doi șefi de stat", menționînd totodată că Rusia este mulțumită de implementarea înțelegerilor convenite anterior.

Cîteva evoluții recente în dialogul bilateral confirmă tendințele de destindere a relațiilor moldo-ruse. Este vorba despre inspectarea unor întreprinderi moldovenești, specializate în prelucrarea cărnii, de către experții Serviciului rus "Rosselihoznadzor", în vederea identificarea companiilor "care respectă toate condițiile sanitar-veterinare" pentru reluarea exporturilor de carne și mezeluri în Rusia. În al doilea rînd, poate fi invocată semnarea, pe 27 decembrie 2006, la Moscova, a Protocolului bilateral privind încheierea negocierilor dintre Rusia și Moldova de aderare a Rusiei la Organizația Mondială a Comerțului (OMC). Ministrul Economiei și Comerțului, Igor Dodon, arăta mai devreme că Moldova ar vrea să obțină în schimb semnarea acordului privind impozitarea exportului, în special, a celui de gaze naturale din Federația Rusă. Pînă în prezent, Rusia aplică TVA la exportul de gaze naturale către Moldova, în timp ce conform cerințelor OMC, TVA o aplică țara de destinație și nu cea exportatoare.

Potrivit înțelegerilor la care s-a ajuns recent cu Gazprom-ul rusesc, Moldova va plăti 170 USD pentru o mie de metri cubi de gaze naturale în 2007, 75% din media europeană în 2008, 90% – în 2009, iar din 2011 prețul va fi ajustat mediei europene. Această majorare treptată a prețului la gazele naturale este, de asemenea, pusă pe seama destinderii raporturilor bilaterale. În același timp, unele medii ruse de informare acreditează ideea că în schimbul creșterii treptate a tarifului la gaze, Moldova ar fi de acord să cedeze rețelele de distribuție a gazelor în favoarea Gazprom și să accepte majorarea participării concernului rus în societatea Moldova-Gaz. În replică la aceste opinii, Zinaida Greceanîi, prim-vicepremier, a spus că Moldova va capitaliza rețelele de distribuție și le va include în capitalul social al Moldova-Gaz și că Părțile au convenit ca cotele deținute să rămînă intacte.

CEFTA

Republica Moldova a participat la summit-ul CEFTA, din 19 decembrie 2006, de la București. La reuniunea în cauză au mai participat: Albania, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Croația, Macedonia, Muntenegru, România, Serbia și Kosovo. Moldova, de rînd cu celelalte state participante, a semnat Acordul de modernizare și lărgire a CEFTA, devenind astfel parte la acest acord, și a subscris unei Declarații comune.

Acordul de modernizare și lărgire a CEFTA, cunoscut sub denumirea de CEFTA 2006, a înlocuit vechiul Acord de Comerț Liber pentru Europa Centrală, încheiat în 1992, și acordurile bilaterale de comerț liber. CEFTA a apărut în decembrie 1992, avînd ca membri fondatori Cehia și Slovacia (Cehoslovacia în acea perioadă), Polonia și Ungaria. Ulterior la CEFTA au aderat România (1997), Bulgaria (1999), Croația (2003) și Macedonia (2006). Unul din obiectivele inițiale ale CEFTA a fost de a pregăti țările membre în vederea aderării lor la UE, acest obiectiv rămînînd valabil și pentru CEFTA 2006, el fiind reiterat în Declarația finală. Cehia, Slovacia, Polonia și Ungaria s-au retras din CEFTA o dată cu aderarea lor la UE, preluînd politica comercială a UE, același lucru urmînd să-l facă România și Bulgaria de la 1 ianuarie 2007, cînd și acestea vor deveni state membre ale UE.

CEFTA 2006 prevede anularea tuturor taxelor vamale la import și export, a restricțiilor cantitative și a altor taxe cu efect echivalent în comerțul cu produse industriale și majoritatea produselor agroindustriale. Acordul nou mai conține prevederi privind comerțul cu servicii, proprietatea intelectuală, achizițile publice, promovarea investițiilor, administrarea vamală și regulile de origine preferențiale, procedura și condițiile de aplicare a măsurilor de salvgardare și instrumentelor de apărare comercială. CEFTA 2006 corespunde normelor OMC și obligațiunilor Părților în raport cu UE.

CSI

La 27 decembrie 2006, ministrul Economiei si Comerțului, Igor Dodon, a reprezentat Moldova la cea de-a 32-a ședință a Consiliului Economic al CSI, de la Moscova. În cadrul ședinței au fost abordate probleme ce țin de domeniile energetic, transporturilor, construcțiilor etc. De asemenea, la Consiliu s-au examinat măsuri de contracarare a pătrunderii produselor farmaceutice falsificate pe piețele statelor CSI și proiectul concepției politicii tarifare coordonate între statele CSI în domeniul transportului feroviar.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Anul politic 2006
30 decembrie 2006

Anul politic 2006 a fost unul dificil pentru Republica Moldova. El a început cu criza gazelor, pentru ca în a doua jumătate a anului prețul acestora să crească de două ori»»»


Alegerile din Găgăuzia – un nou început sau deja vu?
Igor Boțan, 30 decembrie 2006

La 22 decembrie, Curtea de Apel de la Comrat a confirmat legalitatea desfășurării celor două tururi de scrutin, din 3 și 17 decembrie, și alegerea liderului opoziției regionale, Mihail Formuzal, în funcția de Guvernator al Găgăuziei»»»


Dilema creșterii economice
Iurie Gotișan, 30 decembrie 2006

În articolul din ediția precedentă a publicației noastre reflectasem asupra creșterii PIB-ului în perioada ianuarie-septembrie 2006 și asupra celor "culese" de omul de rînd ca urmare a acestei creșteri»»»


Implicațiile aderării României la UE asupra relațiilor bilaterale moldo-române
Monica Sitaru, 30 decembrie 2006

Așa cum s-a mai menționat, aderarea la Uniunea Europeană reprezintă pentru România un moment istoric. Dar momentul de euforie va trece și este normal să ne concentrăm pe aspectele concrete pe care România trebuie să le întreprindă atât pentru continuarea reformelor interne, cât și pentru a-și respecta angajamentele luate pe parcursul negocierilor cu UE»»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect