ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. V, nr. 90, 17 februarie – 4 martie 2007

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Problema transnistreană

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri

Dumitru Pulber și Elena Safaleru au fost numiți judecători ai Curții Constituționale, pentru un nou termen de 6 ani. Cei doi judecători au depus jurămîntul constituțional împreună cu Victor Pușcaș (pentru un nou mandat, desemnat de CSM) și Valeria Știrbeț (desemnată de CSM). Doi judecători au rămas în funcții, fiind desemnați în anul 2002 și 2004, de către Președintele Republicii Moldova. Din componența anterioară a Curții, și-a pierdut mandatul doar Mircea Iuga. Ulterior, judecătorii Curții Constituționale și-au ales Președintele, funcția respectivă fiind ocupată de Dumitru Pulber. În legătură cu alegerea în funcția de judecător la Curtea Constituțională, Valeria Știrbeț a fost eliberată din funcția de Președinte al Curții Supreme de Justiție, aceasta devenind vacantă.

Svetlana Caitaz a fost numită judecător la Curtea Supremă de Justiție. Celelalte două candidaturi propuse de Consiliul Superior al Magistraturii (N.Budăi și E.Zinenco) nu au fost susținute de fracțiunea majoritară, motiv pentru care reprezentanții opoziției au reiterat afirmațiile conform cărora majoritatea parlamentară apreciază candidații și sub aspect politic, iar statutul și competența CSM sînt afectate. Deși anterior declaraseră că aceste tentative și atitudini ale majorității afectează consensul politic parlamentar, la dezbaterea din 22 februarie fracțiunea PPCD nu a mai formulat obiecții.

Parlamentul a votat cîteva hotărîri referitoare la numirile în cadrul Procuraturii generale:

  • în prima hotărîre deputații au declarat expirarea mandatului și eliberarea din funcție a adjuncților Procurorului General (Alexandr Stoianoglo și Nicolae Oprea), deși acest lucru a fost făcut cu o întîrziere de aproape un an (cei doi adjuncți au fost numiți pentru un mandat de 5 ani în luna mai 2001). Motivul eliberării din funcție nu a fost enunțat public, dar observatorii constată că noul Procuror General își consolidează propria echipă în cadrul conduceri procuraturii;
  • prin altă hotătîre, deputații au confirmat în funcția de prim adjunct al procurorului general pe Vasile Pascari, iar în funcțiile de adjuncți ai Procurorului general pe Valeriu Botnari și Igor Serbinov;
  • prin hotărîre a Parlamentului a fost confirmată componența Colegiului Procuraturii, în care intră din oficiu Procurorul general și adjuncții săi, procurorul UTA Găgăuzia, precum și alți funcționari din sistem, desemnați la propunerea Procurorului general.

1.2. Acte legislative

Legea cu privire la prevenirea și combaterea violenței în familie. Documentul derivă din planurile naționale privind respectarea drepturilor omului și angajamentele asumate de Republica Moldova în raport cu instituțiile comunitare. Legea are scopul ocrotirii și consolidării familiei, respectarea principiilor de bază ale legislației referitoare la familie, precum și consolidarea mecanismului de asigurare a unor șanse egale pentru femei și bărbați în realizarea drepturilor lor umane. Sînt stabilite bazele juridice și organizaționale ale activității de prevenire și combatere a violenței în familie, determinate autoritățile abilitate cu funcții de prevenire și combatere a violenței în familie, stabilită procedura de sesizare și soluționare a cazurilor.

Legea cu privire la aprobarea Regulamentului disciplinei militare. Acțiunea Regulamentului se va extinde asupra militarilor din cadrul Armatei Naționale, Trupelor de Grăniceri și Trupelor de Carabinieri.

Legea pentru modificarea Legii cu privire la producția agroalimentară ecologică. Articol unic. – Art.8 alin.(2) și art.12 alin.(2), subalineatul 5 din Legea nr.115-XVI din 9 iunie 2005 cu privire la producția agroalimentară ecologică (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2005, nr.95–97, art.446) se exclud.

Legea pentru modificarea și completarea Codului de executare. Se introduc reglementări referitoare la executarea pedepsei arestului și arestului contravențional. Legea nu prevede însă transmiterea izolatoarelor de detenție preventivă aflate în gestiunea MAI către Ministerul Justiției, conform reglementărilor și recomandărilor internaționale.

Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative (asigurarea socială a magistraților). Documentul anterior aprobat de Parlament nu a fost promulgat de Președintele țării și a fost remis pentru reexaminare. Obiecțiile șefului statului au vizat modificarea sursei de finanțare a pensiilor judecătorilor și procurorilor (să fie păstrată, pînă în anul 2010, plata din mijloacele bugetului de stat, nu din contul contribuțiilor bugetului asigurărilor sociale de stat), precum și păstrarea mecanismului actual de calculare a pensiei în cazul cînd nu s-au păstrat documentele ce confirmă mărimea salariului. Parlamentarii au acceptat obiecțiile și au adoptat legea, cu amendamentele șefului statului.

Legea pentru abrogarea Legii cu privire la proprietate. Legea adoptată în 1991 este depășită de timp, nu mai corespunde reglementărilor actuale și nu se aplică de la momentul intrării în vigoare a noului Cod civil, în cuprinsul căruia sunt reglementate detaliat aspectele referitoare la proprietate.

Legea pentru modificarea anexei la Legea pentru aprobarea Listei unităților ale căror terenuri destinate agriculturii rămîn în proprietatea statului. Legea prevede acordarea din proprietatea statului către primăria or.Sîngera a 7,7 ha, care urmează a fi repartizate la 17 proprietari care au refuzat compensațiile bănești pentru terenurile expropriate în scopul construcției tronsonului de cale ferată Revaca-Căinari[1].

Legi pentru ratificarea unor acte internaționale:

  • Protocolul facultativ la Convenția cu privire la drepturile copilului referitor la vînzarea de copii, prostituția și pornografia infantilă. Procuratura Generală, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției, Ministerul Educației și Tineretului și Ministerul Sănătății vor prezenta semestrial Ministerului Afacerilor Interne rapoartele detaliate privind realizarea prevederilor Protocolului, iar MAI va elabora raportul generalizat privind realizarea prevederilor Protocolului, care ulterior va fi remis Comitetului pentru Drepturile Copilului;
  • Convenția între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Republicii Franceze pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit și a Protocolului la aceasta;
  • Convenția între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Statului Israel pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit și pe capital și a Protocolului la aceasta;
  • Acordul de finanțare dintre Republica Moldova și Asociația Internațională pentru Dezvoltare (Proiectul privind primul credit destinat susținerii reducerii sărăciei (SCRS 1) în Republica Moldova). Creditul acordat constituie 10 milioane dolari SUA.
Legea pentru modificarea Titlului III al Codului Fiscal. Completarea stabilește că subiectul, față de care nu se aplică cerințele de înregistrare în calitate de plătitor TV, se poate înregistra benevol în calitate de asemenea contribuabil, dacă el într-o oricare perioadă de 12 luni consecutive a efectuat livrări de mărfuri, servicii, în sumă ce depășește 100000 lei, cu excepția livrărilor scutite de TVA.

Hotărîrea privind aprobarea Listei serviciilor publice de gospodărie comunală din comuna Pelinia, r-nul Drochia, propuse pentru concesionare și clauzele obligatorii ale contractului de concesiune. Documentul este aprobat în conformitate cu Legea cu privire la concesiuni, printre serviciile concesionate numărîndu-se serviciile de alimentare cu apă, energie termică, servicii de canalizare și epurare a apelor uzate și pluviale serviciile de salubrizare, de creare a spațiilor verzi în localități și serviciile de asigurare cu transport public local. Documentul este enunțat ca o primă experiență de realizare a parteneriatului public-privat în domeniul corespunzător, pentru realizarea respectivului proiect urmînd a fi realizat un concurs special, iar rezultatele experimentului vor fi luate în considerație la elaborarea și implementarea noului cadru regulatoriu în domeniu.

Proiectul legii privind achizițiile publice. Legea se propune a fi aplicată contractelor de achiziții publice a căror valoare estimativă, fără TVA, este egală sau mai mare decît următoarele praguri: 20 000 lei (pentru contractele de achiziții publice de bunuri); 25 000 lei (pentru contractele de achiziții publice de lucrări sau servicii); contractelor de achiziții publice subvenționate direct cu peste 50 % de către autoritățile contractante. Se propune și reglementarea particularităților aplicării contractelor de achiziții publice a căror valoare estimativă, fără TVA, este egală sau mai mare decît: pentru contractele de achiziții publice de bunuri și servicii – 2 500 000 lei; pentru contractele de achiziții publice de lucrări – 99 000 000 lei.

Proiectul legii cu privire la organele pentru situații excepționale. Documentul era inclus în Programul Legislativ pentru perioada 2005–2009 și propune stabilirea cadrului juridic, principiile de activitate, atribuțiile, competența și responsabilitatea persoanelor care îndeplinesc serviciul în organele pentru situații excepționale, statutul, locul și rolul lor în stat și societate. Obiecțiile esențiale prezentate de comisiile parlamentare și deputații de opoziție au vizat subordonarea departamentului specializat (direct Guvernului, nu în cadrul Ministerului Afacerilor Interne), însă comisia de specialitate a respins propunerile, pe motiv că activitatea respectivului departament și a MAI "au tangență".

Proiecte de legi cu privire la resurse regenerabile de energie. În prima lectură au fost adoptate:

  • proiectul legii cu privire la utilizarea resurselor regenerabile de energie (inițiativa legislativă a Guvernului);
  • proiectul de lege privind promovarea producerii de energie electrică din surse regenerabile de energie (inițiativă legislativă a deputaților fracțiunii AMN Valeriu Cosarciuc și Alexandru Oleinic);
  • Proiectul legii cu privire la biocombustibili pentru transport și bio-uleiuri (inițiativă legislativă a deputaților fracțiunii AMN Valeriu Cosarciuc și Alexndru Oleinic).
Proiectul legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative. Documentul aprobat în prima lectură propune modificarea Codului penal și a Codului de procedură penală, în scopul reglementării și sancționării pentru infracțiuni care vizează vînzarea de copii și pornografia infantilă, precum și introducerea unor norme speciale referitoare la protecția procesuală a victimelor și martorilor la asemenea infracțiuni.

Proiectul legii privind convertirea în acțiuni a datoriilor Societății pe Acțiuni "Combinatul de Produse Cerealiere din Chișinău". Proiectul adoptat în prima lectură prevede convertirea în acțiuni ale statului a soldului datoriilor istorice ale întreprinderii, conform situației din 1 aprilie 2006, în mărime de 6976149 lei față de bugetul de stat și 54684600 lei față de Ministerul Finanțelor pentru creditele acordate din surse externe, cu suspendarea calculării plăților curente (dobînzi și penalități) începînd cu 1 aprilie 2006 pînă la data intrării în vigoare a legii. Datoriile creditoare istorice convertite urmează a fi convertite în acțiuni ale emisiunii suplimentare și vor servi la majorarea capitalului social al Societății pe Acțiuni "Combinatul de Produse Cerealiere din Chișinău", care va fi administrat de Întreprinderea de Stat "Moldresurse".

Proiectul legii pentru modificarea și completarea articolului 2 al Legii cu privire la protecția socială suplimentară a invalizilor de război, a participanților la cel de-al doilea război mondial și a familiilor lor. Se propune acordarea unor alocații lunare (între 100–400 lei) persoanelor, inapte de muncă, care au venit în anul 1986 din zona de înstrăinare (Cernobîl) și au primit cetățenia Republicii Moldova", precum și soților supraviețuitori, inapți de muncă, ai participanților la cel de-al doilea război mondial sau la acțiuni de luptă în timp de pace din rîndurile militarilor, căzuți la datorie, sau ai participanților la lichidarea consecințelor avariei de la C.A.E. Cernobîl, decedați, sau ai invalizilor de război decedați.

Proiectul legii pentru completarea Legii cu privire la zonele economice libere. Se propune completarea cu un alineat nou, conform căruia, la încetarea activității zonei (subzonei) libere, precum și în cazul revocării statutului de rezident pînă la încetarea activității zonei (subzonei) libere, fostul rezident va plasa mărfurile introduse anterior sub regimul vamal de zonă liberă sub alt regim vamal în conformitate cu legislația în vigoare.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Ministerul Economiei și Comerțului a prezentat informații despre implementarea modificărilor legislației privind patenta de întreprinzător. Executivul afirmă că scopul respectivelor reforme este instituirea unui sistem de comerț modernizat și certificat, asigurarea protecției consumatorilor și a concurenței, sporirea veniturilor bugetare și reducerea posibilităților de eludare a legislației fiscale.

Reprezentantul Agenției de construcții și dezvoltare a teritoriului a informat deputații despre situația în domeniul structurii prețurilor de conectare la conductele de gaz, declarînd că în structura actuală a acestui preț, 45% revine pentru materiale și 55 % pentru manoperă (agenția insistă să fie egalitate). Prin intermediul Inspecției de stat în construcții au fost efectuate controale și s-a constatat că prețurile de conectare la rețele de gaze și apă sînt majorate. Guvernul a elaborat o metodologie specială și conform acesteia, racordarea unei case la rețeaua de gaze ar costa nu mai mult de 3000 lei. Reprezentantul executivului a evitat să răspundă despre posibilitatea returnării sumelor plătite de către persoanele care deja au achitat prețuri majorate.

Inspectoratul pentru Supravegherea Producției Alcoolice a informat deputații despre situația reluării exportului producției viti-vinicole în Federația Rusă. Conform informației prezentate, au fost luate mai multe măsuri, au avut loc 9 întîlniri cu experții din Federația Rusă, părții ruse a fost prezentat un plan de măsuri pentru asigurarea calității și inofensivității producției exportate. De către experții ruși au fost prezentate anumite cerințe suplimentare, care nu se deosebesc esențial de cerințele tehnice și calitative existente și aplicabile anterior în Moldova. Problemele legate de exportul prin "ghișeul unic" nu sînt clarificate pe deplin, Federația Rusă nu are o politică și cerințe clare în domeniul respectiv, motiv pentru care a fost pînă în martie vizita experților ruși ce trebuiau să determine întreprinderile ce pot relua exportul. Deputații de opoziție au sugerat executivului să sesizeze arbitrajul internațional, în scopul de a impune Federația Rusă să recupereze pierderile suferite de către antreprenorii moldoveni.

Guvernul a informat legislativul despre situația executării legislației privind compensațiile pentru victimele represiunilor politice. Din informația prezentată s-a putut constata că principalele probleme țin de activitatea comisiilor locale, de lipsa resurselor materiale și financiare necesare pentru executarea plenară a dispozițiilor legislației în domeniu, lipsa de experiență și competența redusă a autorităților administrației publice locale.

Majoritatea parlamentară nu a susținut propunerea deputatului Valentina Cușnir de a forma o comisie de anchetă pentru elucidarea situației din sectorul vitivinicol și nici propunerea deputaților PSL de a crea o comisie de anchetă privind administrarea resurselor parlamentului și politizarea aparatului legislativului.

Întrebări și Interpelări

Deputatul Vitalia Pavlicenco a adresat Primului-ministru o interpelare privind situația utilizării soft-urilor licențiate în Republica Moldova, numărul de calculatoare deținute de autoritățile statului și măsurile ce sînt întreprinse în legătură cu consecințele care pot surveni în legătură cu expirarea moratoriului acordat de marii producători de softuri licențiate pentru redresarea situației în sfera protecției drepturilor de autor.

Deputatul PDM Valentina Buliga a cerut informații referitoare la organizarea și desfășurarea examenelor de bacalaureat în anul 2007, sub aspectul asigurării resurselor financiare și materiale necesare (cazarea elevilor, transportarea în secret a actelor, selectarea supraveghetorilor etc.).

Deputatul Vladimir Braga a cerut explicații referitoare la restricțiile dure aplicate de Guvern la exportul vinului în vrac, situație care provoacă dificultăți grave agenților economici ce desfășoară asemenea activități.

Deputatul PDM Vladimir Filat a solicitat Ministerului de Finanțe măsuri pentru asigurarea deducerii pierderilor suportate în legătură cu blocarea exportului de producție vinicolă în Federația Rusă și soluționarea problemei neaplicării sancțiunilor pentru nerepatrierea valutei de către exportatorii care au livrat producția vinicolă în Rusia și nu au primit plata corespunzătoare din cauza acțiunilor autorităților din această țară.

Declarații

Deputatul Vitalia Pavlicenco a prezentat declarații referitoare la problema vizelor pentru cetățenii Republicii Moldova spre țările europene și despre posibilitatea de a munci in România. În declarație este criticată poziția autorităților guvernamentale moldovenești, care resping implicarea autorităților române în facilitarea administrării centrului comun de vize al UE și semnarea unui acord privind schimbul forței de muncă între Republica Moldova și România. Într-o altă declarație citită de Pavlicenco în plenul Parlamentului sînt criticate acțiunile autorităților guvernamentale și ale reprezentanților majorității parlamentare în raport cu autoritățile și cetățenii României.

Fracțiunea PSL a prezentat o declarație prin care a cerut crearea unei comisii naționale de anchetă a evenimentelor din perioada conflictului armat de pe Nistru.

Deputatul PDS Dumitru Braghiș a dat citire unei declarații în care condamnă atacurile unor mass-media declarate deetatizate împotriva presei libere, calomniile și insultele care ar fi difuzate la adresa unor personalități marcante ale culturii din Republica Moldova.

Fracțiunea AMN a difuzat declarații privind:

  • mobilizarea eforturilor de aderare la Uniunea Europeană;
  • încălcarea Regulamentului Parlamentului de către vice-spicherul Parlamentului;
  • cu privire la comemorarea a 15 ani de la începerea conflictului armat de pe Nistru.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Remanieri

Guvernul a propus rechemarea lui Eugen Carpov din funcția de reprezentant al Moldovei pe lîngă Comisia Europeană (UE).

2.2. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la implementarea Strategiei naționale de prevenire și combatere a corupției și activitatea Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției (CCCEC) în anul 2006. Documentul constată că CCCEC a întreprins mai multe acțiuni organizatorico-practice orientate spre îndeplinirea Strategiei în domeniu și diminuarea nivelului corupției, combaterea și prevenirea acestuia fenomen. Este remarcată pozitiv și apreciată la nivel înalt cooperarea cu organizațiile neguvernamentale specializate în domeniu La capitolul neajunsuri și sarcini de viitor sînt enunțate:

  • problemele legate de relevarea schemelor de corupție în rîndul funcționarilor de rang înalt;
  • rezervele în activitatea de efectuare a urmăririi penale, în asigurarea operativității și eficienței cauzelor penale de corupție;
  • în activitatea autorităților centrale se înregistrează deficiențe la implementarea Strategiei, în asigurarea controlului administrativ intern, asigurarea transparenței activității, colaborării cu mass-media și societatea civilă.
Hotărîri privind implementarea reformei în sfera patentei de întreprinzător. Hotărîrile adoptate vizează:

  • modificarea legislației, în scopul implementării unui sistem simplificat de raportare fiscală (proiectul de lege urmează a fi examinat de Parlament);
  • scutirea foștilor deținători de patente, care au înregistrat întreprinderi individuale, de procurarea și aplicarea mașinilor de casă și control, pe o perioadă de 6 luni din momentul înregistrării. Întreprinderile individuale vor trebuie să elibereze consumatorilor bonuri de plata completate manual;
  • alocarea mijloacelor financiare pentru compensarea costurilor suportate de către foștii deținători de patente la înregistrarea întreprinderilor individuale.
Hotărîrea privind aprobarea unor acte normative (privind evidența și calcularea veniturilor gospodăriilor țărănești). Sînt aprobate regulamentul privind calcularea cuantumului venitului net nenormat, obținut de gospodăriile țărănești (de fermier) și gospodăriile casnice auxiliare de la producerea producției fitotehnice și zootehnice, precum și o instrucțiune privind modul de calculare a venitului net normat. Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare, în coordonare cu Biroul Național de Statistică și Ministerul Economiei și Comerțului urmează să calculeze și aprobe anual normativele cheltuielilor materiale pentru producerea producției agricole și normativele veniturilor nete în fitotehnie și sectorul zootehnic. Ministerul protecției sociale, Familiei și Copilului va elabora și implementa mecanismul de direcționare a prestațiilor sociale în baza venitului net obținut de gospodăriile țărănești și gospodăriile casnice auxiliare.

Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentului privind restituirea valorii bunurilor prin achitarea de compensații persoanelor supuse represiunilor politice, precum și achitarea compensației în cazul decesului ca urmare a represiunilor politice. Conform Legii nr. 186 din 29.06.2006 pentru modificarea și completarea Legii privind reabilitarea victimelor represiunilor politice (publicată la 8 august 2006), Guvernul urma ca în termen de trei luni să prezinte propuneri privind aducerea legislației în vigoare în concordanță cu respectiva lege și să-și aducă actele sale normative în concordanță cu respectivele modificări. Legea a intrat în vigoare la 1ainaurie 2007 și pentru a asigura realizarea prevederilor ei din acest moment, executivul putea și trebuia să adopte anterior actele necesare, însă acest lucru a fost tărăgănat. Recent, deputatul PPCD Ștefan Secăreanu a interpelat Guvernul, invocînd neexecutarea prevederilor legii nominalizate de către autoritățile competente. Conform noului regulament, valoarea bunurilor confiscate, naționalizate sau scoase din posesie în legătură cu represiunile politice vor fi restituite prin achitarea de compensații, în baza cererii depuse de persoanele reabilitate sau moștenitorii acestora la comisiile special create de consiliile raionale. Cererea poate fi depusă pe durata a trei ani de la data înștiințării persoanei reprimate sau a urmașilor acesteia despre reabilitare și va fi examinată în termen de șase luni de la data depunerii. Dacă valoarea bunurilor nu depășește 200 mii lei, plata compensației va fi eșalonată pe o perioadă de pînă la trei ani, în rate anuale proporționale. Dacă valoarea bunurilor depășește 200 mii lei, plata va fi eșalonată pe o perioadă de cinci ani.

Hotărîrea privind implementarea expertizei anticorupție. Documentul prevede modificarea unei decizii anterioare, extinderea expertizei anticorupție și asupra actelor normative ale Guvernului, crearea în cadrul CCCEC a unei subdiviziuni specializate în efectuarea expertizei anticorupție a proiectelor de acte legislative și normative.

Hotărîrea privind rezultatele executării actelor legislative și însărcinărilor Președintelui RM în anul 2006 de către ministere și alte autorități administrative centrale. Documentul stabilește că:

  • măsurile întreprinse au condus la creșterea semnificativă a disciplinei de stat a executorilor și a răspunderii lor personale pentru realizarea obiectivelor statuate în actele legislative și normative, însărcinările Președintelui țării și deciziilor conducerii Guvernului (ca rezultat, în anul 2006 numărul documentelor neîndeplinite s-ar fi redus, în raport cu anul 2001, de 24 de ori);
  • activitatea unor ministere și autorități administrative centrale continuă să fie dominată de anumite tendințe negative, conducătorii acestora nu întotdeauna se implică operativ în procesul de executare a documentelor și nu-și disciplinează subalternii, fapt pentru care respectivii conducători sînt avertizați (Ministerul Economiei și Comerțului, Ministerul Culturii și Turismului, Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare);
  • ministerele și alte autorități administrative centrale trebuie să elaboreze în termen de 20 de zile planuri de acțiuni asupra executării sarcinilor trasate în actele corespunzătoare și să informeze lunar Guvernul despre mersul executării lor;
  • responsabilii din cadrul Aparatului Guvernului urmează să exercite controlul general al procesului de executare și asupra îndeplinirii sarcinilor stabilite în respectiva hotărîre.
Hotărîri privind reorganizarea unor organe administrative. Documentele vizează aprobarea structurii efectivului-limită și Regulamentul privind organizarea și funcționarea Ministerului Protecției Sociale, Familiei și Copilului, precum și lichidarea Departamentului administrativ al Ministerului Apărării.

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • cu privire la grădinile zoologice;
  • cu privire la organizarea serviciului civil (de alternativă);
  • cu privire la monopolurile naturale;
  • privind declararea averii de către persoanele fizice.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Resurse energetice de alternativă

Valorificarea resurselor energetice regenerabile a constituit subiectul unei ședințe de lucru cu factori de decizie, prezidate de prim-ministrul Vasile Tarlev. În cadrul ședinței s-a menționat că, în conformitate cu indicațiile Guvernului, a fost elaborat Programul Național de utilizare a resurselor regenerabile pînă în anul 2010. Au fost prezentate spre examinare trei proiecte investiționale privind construcția centralelor eoliene cu o putere totală de 200 MW, producerea bioetanolului pe cale industrială din sorg zaharat și implementarea minihidrocentralelor. În opinia premierului, procesul de implementare a proiectelor se derulează lent și de aceea, el a solicitat Consiliului coordonator specializat să elaboreze un plan de acțiuni cu stabilirea persoanelor responsabile și termenelor concrete de realizare. Prim-ministrul a mai cerut și elaborarea caietelor de sarcini pentru proiectele de construcție a centralelor eoliene și producere a bioetanolului, anunțarea în termene optime a licitației pentru atragerea investitorilor în domeniile respective.

Obiectivele politicii bugetar-fiscale pentru 2008–2010

În cadrul ședinței prezidate de Primul-ministru au fost examinate măsurile necesare pentru coordonarea principalelor direcții ale politicii fiscale cu programul de activitate a Guvernului, pentru crearea unui sistem fiscal mai atractiv pentru contribuabili. Șeful executivului a evidențiat necesitatea promovării unei politici fiscale mai progresiste pentru asigurarea unor ritmuri mai rapide de dezvoltare a economiei naționale, precum și în vederea sporirii atractivității investiționale a Moldovei. Politica fiscală pe anii 2008–2010 trebuie să se axeze pe asigurarea echității, stabilității și transparenței fiscale, încurajarea efectuării investițiilor, crearea noilor locuri de muncă, sprijinirea dezvoltării sectorului real al economiei. Documentul ar trebui să promoveze "ridicarea nivelului de deservire a contribuabililor și extinderea spectrului de servicii acordate", inclusiv prin dezvoltarea sistemului informațional de prezentare a dărilor de seamă fiscale în mod electronic. A mai fost evidențiată și necesitatea consolidării funcționale și structurale a Serviciului Fiscal de Stat, perfecționarea procedurilor fiscale prin aplicarea mai pe larg în domeniu a tehnologiilor informaționale.

Prioritatea unor ramuri de producere

Situația în sectorul de producere a laptelui, produselor lactate și a cărnii de vită a fost examinată în cadrul unei ședințe de lucru, prezidate de Primul-ministru Vasile Tarlev cu factori de decizie din cadrul Guvernului și producătorii din sfera respectivă. S-a constat o ameliorare a situației în ramură, începînd cu anul 2002, cînd au început să fie deschise oficii de însămînțare artificială a animalelor, de acordare a serviciilor veterinare și de achiziționare a laptelui, alocarea subvențiilor pentru dezvoltarea ramurii. Problemele de bază în sector rămîn a fi lipsa mijloacelor financiare și accesul redus al fermierilor la credite preferențiale, necesare pentru construcția și renovarea fermelor pe bază de tehnologii moderne, lipsa cadrelor calificate. Vasile Tarlev a menționat că rolul acestui segment în circuitul agricol este foarte important și Guvernul va acorda susținerea necesară în vederea înregistrării unui salt calitativ și eficient în domeniul dat. În context, Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare i s-a cerut să efectueze o analiză suplimentară a situației și să propună un sistem mai lărgit de susținere financiară a activităților din domeniul dat. Ministerul Economiei și Comerțului în comun cu Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare vor analiza sistemul formării prețurilor la produsele lactate și trebuie să elaboreze un mecanism mai eficient în domeniul dat. Primul-ministru a lansat inițiativa creării unei Asociații a producătorilor de lapte, care ar asigura apărarea drepturilor acestei categorii de agricultori.

Primul-ministrul Vasile Tarlev a prezidat o ședință privind situația din ramura tutunului, în cadrul căreia au fost examinate problemele cu care se confruntă producătorii și prelucrătorii de tutun, precum și perspectivele dezvoltării ramurii. S-a evidențiat că ramura tutunului este una prioritară pentru sectorul agricol din Moldova, însă potențialul ei nu este valorificat pe deplin. Un rol important în domeniu trebuie să revină Combinatului "Tutun CTC", care urmează să majoreze volumul de investiții pentru creditarea producătorilor, precum și de achiziționare a tutunului pentru exportarea acestuia. Șeful Executivului a cerut factorilor de decizie să implementeze, în termene restrînse, un mecanism eficient de susținere a dezvoltării ramurii tutunului, care să contribuie la sporirea esențială a suprafețelor de tutun, majorarea volumelor de prelucrare a tutunului, precum și la impulsionarea exporturilor. Premierul a susținut propunerea privind crearea unui consiliu pe produs în ramura tutunului, care va evalua metodologia de creare a prețurilor la tutun și va înainta propuneri argumentate privind măsurile ce se impun întru stabilirea unor criterii transparente de activitate în sectorul dat. Potrivit estimărilor Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, în anul 2007 suprafețele cu tutun se vor majora față de anul 2006 și vor atinge cca 5,6 mii hectare, iar către anul 2010 este prognozată extinderea plantațiilor pînă la minim 10 mii de hectare.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Președintele Republicii Moldova a decretat conferirea ordinului "Gloria Muncii" pentru:

  • Victor Kostețki, rectorul Universității Slavone;
  • Gheorghe Duca, președintele Academiei de Științe a Moldovei;
  • Tudor Beșleaga, președintele Consiliului de directori al SA"Orhei-Vit";
  • Alina Ianucenco, judecător la Curtea Constituțională.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Deschiderea primului centru de informare europeană

În discursul său rostit la conferința regională prilejuită de inaugurarea la Cahul a Centrului de Informare Europeană, Vladimir Voronin a reiterat angajamentul ferm și ireversibil al autorităților țării de a întreprinde toate acțiunile necesare pentru atingerea obiectivului integrării europene. El a remarcat în acest sens colaborarea dintre administrația publică și societatea civilă, scopul comun putînd fi atins doar prin eforturile comune și conjugate ale tuturor segmentelor societății. Voronin a mai menționat că în 2007 este necesar să se acorde o atenție mai mare îmbunătățirii calității implementării reformelor și a legilor adoptate atît la nivel central, cît și la nivel local, în conformitate cu rigorile europene.

Întîlnire cu avocații parlamentari

Șeful statului a vizitat Centrul pentru Drepturile Omului din Moldova, fiind informat despre cele mai frecvente și mai grave încălcări ale drepturilor omului depistate în cadrul activității desfășurate de avocații parlamentari și personalul instituției:

  • ignorarea frecventă a legislației privind petiționarea;
  • problemele în procesul de înfăptuire a justiției și executarea deciziilor judecătorești;
  • situația alarmantă la capitolul aplicarea torturii și tratamentului inuman în activitatea Ministerului Afacerilor Interne și altor organe de drept;
  • problemele din sistemul penitenciar;
  • dificultățile în conlucrarea Centrului pentru Drepturile Omului cu anumite instituții (ministerele Afacerilor Interne, Educației și Tineretului, Justiției, cu Procuratura Generală, Consiliul Superior al Magistraturii) etc.
Tergiversarea examinării dosarelor penale sau sancționarea inadecvată a persoanelor, implicate în cazuri concrete de încălcare a drepturilor constituționale ale cetățenilor, sînt, în majoritatea cazurilor, condiționate de factori subiectivi: birocrația, nihilismul juridic, nivelul redus al disciplinei de executare. Avocații parlamentari au solicitat suportul Președintelui țării în perfecționarea legislației în domeniu, crearea unor condiții moderne pentru desfășurarea normală a activității filialelor raionale ale Centrului, crearea unor filiale ale Centrului în localitățile care se învecinează cu zona transnistreană, ceea ce ar permite monitorizarea situației la capitolul respectarea drepturilor omului în raioanele de est ale republicii. Vladimir Voronin a îndemnat avocații parlamentari să mediatizeze pe larg cazurile abordărilor formale de către ministere, instituții publice a recomandărilor Centrului vizînd examinarea petițiilor legate de lezarea drepturilor cetățenilor. În context, s-a anunțat intenția convocării unei ședințe speciale în problemele respectării drepturilor omului.

Admiterea și înmatricularea în instituțiile de învățămînt

Ședința convocată a avut drept subiect discutarea rezultatelor admiterii în instituțiile de învățămînt în anul 2006 și planul de înmatriculare pentru anul de studii 2007–2008. În opinia responsabililor, aplicarea noilor condiții de admitere confirmă unele tendințe pozitive: sporirea numărului de studenți la facultățile cu profil pedagogic și tehnic; la specialități de care are nevoie în mod prioritar economia națională; reducerea discrepanței dintre ofertele și solicitările reale de pe piața muncii. S-a subliniat necesitatea reducerii în continuare în anul 2007 a înmatriculării la specialitățile la care se atestă un surplus esențial de specialiști pe piața forței de muncă (preponderent din contul micșorării înmatriculării pe bază de contract). Președintele Republicii a subliniat importanța asigurării de către ministerele de resort a înmatriculării în strictă corespundere cu planul și cotele de înmatriculare, elaborării, concomitent cu planul de înmatriculare pentru anul 2008, a prognozei înmatriculării în instituțiile respective de învățămînt pe anii 2009 – 2010. Șeful statului s-a mai referit și la necesitatea intensificării procesului de specializare a instituțiilor de învățămînt și a evaluării postacreditare, a monitorizării respectării stricte a condițiilor stipulate în legislația în vigoare privind licențierea activității în domeniu. El a mai propus stabilirea unei medii de concurs minime pentru admiterea la studii universitare, iar avînd în vedere calitatea nesatisfăcătoare a instruirii cu frecvență redusă, a pledat pentru reducerea numărului de studenți admiși la această formă de studii.

Dificultăți și Priorități în domeniul agriculturii

Participînd la ședința Colegiului Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, Președintele Republicii Moldova a apreciat, în linii mari, drept satisfăcătoare activitatea întreprinsă pe parcursul anului 2006 de minister și instituțiile subordonate. Totodată, au fost semnalate probleme nesoluționate:

  • procesul de consolidare a terenurilor agricole se desfășoară într-un ritm anevoios, inclusiv din cauza că factorii de decizie în domeniu nu au conștientizat în deplina măsură importanța consolidării terenurilor;
  • crearea cooperativelor agricole;
  • accelerarea procesului de creare a Stațiunilor tehnologice de mașini;
  • utilizarea ineficientă a terenurilor cu productivitate redusă și erodate, cota cărora constituie circa 18 la sută în totalitatea terenurilor agricole;
  • elaborarea conceptelor de dezvoltare a agriculturii reieșind din divizarea suprafețelor agricole în trei zone climaterice – nord, centru și sud;
  • dificultățile creării întreprinderilor mici de prelucrare a producției agricole în spațiul rural etc.
Șeful statului a mai indicat asupra oportunității efectuării unui studiu privind perspectiva dezvoltării agriculturii Republicii Moldova, în contextul procesului de integrare europeană a țării, precum și a preluării experienței acumulate în acest sens de noile state membre ale UE, în special, de țările baltice.


1 Problema terenurilor din orașul Sîngera a fost abordată recent într-un comunicat de presă al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției, care a informat despre instrumentarea dosarului penal în privința primarului orașului Sîngera, bănuit de estorcarea și privatizarea frauduloasă a unor loturi de teren, estimate la circa 120 mii dolari SUA.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Comerț extern

    O treime din exporturile moldovenești revin pieței UE…

    Uniunea Europeană devine una din destinațiile principale ale mărfurilor din Republica Moldova. În 2006 ponderea acestei piețe în totalul exporturilor moldovenești a crescut pînă la 35%, față de 29,7% cît deținea la sfîrșitul anului 2005. Pentru comparație, în 1998 cota UE în exporturile moldovenești constituia doar 13%. Potrivit statisticii oficiale anul trecut Moldova a exportat în țările Uniunii produse în valoare de cca 370 milioane USD, fiind în creștere cu aproape 14% față de anul precedent.

    Relațiile comerciale cu țările UE au fost în creștere chiar dacă aplicarea sistemului GSP Plus în comerțul cu Moldova nu a avut efectul scontat. Totuși, în anul 2007 veniturile de la aplicarea GSP Plus ar putea fi mai mari, doar în condițiile în care companiile vor ridica calitatea produselor. Livrările de mărfuri moldovenești în țările Uniunii Europene vor crește și ca urmare a aderării României și Bulgariei la UE, deși, la o primă etapă, schimburile comerciale cu aceste țări vor fi afectate de încetarea regimului de liber schimb.

2. Sistemul bancar

    Cota investițiilor străine în capitalul băncilor a atins cca 64%…

    Cota investițiilor străine în capitalul băncilor moldovene este estimată la 63,85% din totalul acestora. Comparativ cu finele lunii februarie 2006, investițiile de capital străin în sistemul bancar au crescut cu cca 14%. Majorarea de la începutul anului 2007 s-a produs ca urmare a achiziționării de grupul francez Societe Generale a 70,6% din acțiunile Mobiasbancă. În 2006, pe lîngă intrarea pe piață bancară autohtonă a unor noi actori, pachete importante de acțiuni ale Moldova-Agroindbank au fost procurate de către investitori din Olanda și Slovenia.

    …cu toate acestea piața bancară este insuficient de matură

    Bineînțeles că penetrarea pieței de noi jucători va avea un impact pozitiv, în special pe termen mediu și lung. Aceștia vor contribui la plasarea de mijloace financiare mai ieftine și de o durată mai lungă, iar instrumentele noi de operare și competitivitatea mai sporită vor avea un efect benefic asupra dezvoltării sectorului bancar din țară. Pe de altă parte, piața locală rămîne, încă, insuficient de matură în ceea ce privește relația clienților cu banca. O altă lacună în activitatea băncilor este că acestea sînt puțin transparente la prezentarea costurilor creditării, întrucît comisioanele percepute sînt încă ridicate, deși dobînzile afișate sînt mici. Din pacate băncile din Moldova se focalizează, în particular, pe atragerea de noi clienți și creșterea cotei de piață, nu și pe dezvoltare sau vînzare de noi produse cum o fac cele occidentale.

3. Sectorul real

    Industria își continuă trendul negativ…

    În ianuarie 2007 volumul producției industriale fabricate de întreprinderile autohtone a scăzut cu 10,2%. Declinul din industrie a fost determinat de reducerea volumului producției de vinuri – de 5 ori, de băuturi alcoolice distilate – de 3 ori, de țigări – cu 23% etc. În același timp, s-a diminuat cu peste 28% volumul producției întreprinderilor industriei alimentare și al băuturilor ca urmare a intemperiilor economice și șocurilor externe. Cu certitudine putem spune că în ianuarie 2007 sectorul industrial a înregistrat cel mai mare declin din ultimii șapte ani.

    …iar în 2006 agricultura a scăzut cu aproape 5%

    Nici în sectorul agricol lucrurile nu stau mai bine. În 2006 producția agricolă s-a redus cu 4,6%, pe fondul unui declin pronunțat a producției de cereale, tutun și fructe. Conform estimărilor preliminare, producția agricolă a constituit în prețuri curente cca 13,7 miliarde lei (1,1 miliarde USD). Temperaturile scăzute din iarna trecută au compromis o bună parte a culturilor agricole ca urmare producția de cereale și leguminoase boabe a scăzut cu 21% față de 2005. Un impact sensibil l-a avut și diminuarea cu 13,6% a producției de fructe și 10,5% a celei de struguri. Pe ansamblu producția vegetală s-a redus cu 8,5%, astfel că sporul de 4,4% a producției animaliere nu a fost în măsură să reducă din handicap.

4. Monedă, curs de schimb, datorie externă

    Leul s-a apreciat vizibil de la începutul anului…

    Aprecierea leului de la începutul anului față de principalele monede de referință este o cauză primară a unor noi intrări de capital, a remitențelor valutare a cetățenilor care muncesc peste hotare și a evoluției perechii euro/dolar. Spre exemplu, în 206 transferurile valutare oficiale ale moldovenilor au fost de peste 850 milioane USD, în creștere cu 25% față de 2005. Iar potrivit estimărilor FMI valoarea totală a remitențelor și compensațiilor pentru muncă ale cetățenilor Republicii Moldova, angajați peste hotare sau care lucrează la negru, s-a cifrat la 1,16 miliarde USD în anul 2006.

    În plus, dacă ne uităm la numărul de tranzacții, am putea vedea ca 50% sînt comerciale, iar 50% financiare, ceea ce înseamnă că aprecierea sau deprecierea se produce și pe fondul încrederii investitorilor financiari, nu doar al performanțelor economiei. Însă pe lîngă acești factori, nu trebuie omis alții, ce au, de asemenea, un anumit impact asupra evoluției valutare a monedei naționale, precum deficitul de cont curent (care a crescut în 2006 cu peste 90% față de 2005), investițiile straine directe (în 2005 au constituit cca 204,5 milioane USD), consumul, inflația, deficitul bugetar etc.

    Peste impactul acestor indicatori va trebui suprapus un alt element cu influență și mai mare asupra evoluției monedei naționale, și anume politica monetară adoptată de BNM. Totodată, globalizarea își spune cuvîntul și asupra monedei naționale. Evoluțiile economiilor din zonă și, mai ales, ale valutelor locale contra euro vor avea o influență din ce în ce mai mare asupra leului. Chiar dacă în prezent corelația nu este extrem de strînsă, estimăm o intensificare a acesteia în perioada ce urmează.

    Datoria externă este în ascensiune…

    În 2006 datoria externă brută a Moldovei a însumat cca 2,49 miliarde USD sau peste 80% din PIB. Stocul datoriei publice și public garantate s-a majorat cu 13,2% pînă la 876,7 milioane USD, în timp ce datoria privată negarantată a sporit 23,4% și a atins cca 1,62 miliarde USD. Potrivit datelor BNM, creșterea datoriei private s-a produs, în particular, ca urmare a contractării unor noi împrumuturi de la companiile afiliate precum și a acumulărilor de noi arierate la acestea. Sectorul privat a beneficiat de noi credite în valoare de aproape 344 milioane USD, din care peste 20 milioane USD au fost contractate de sectorul bancar. În plus, s-au majorat angajamentele guvernului față de FMI cu 47,8%. În aceste condiții datoria guvernamentală directă a înregistrat o creștere de 10,2%.

cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Desemnarea unui nou Reprezentant Special al UE pentru Moldova

La 15 februarie 2007, Consiliul European l-a desemnat pe Kalman Mizsei în calitate de Reprezentant Special al UE pentru Republica Moldova. Kalman Mizsei îl va înlocui în acest post pe Adriaan Jakobovits de Szeged, care și-a încheiat mandatul în luna februarie 2007.

Javier Solana, Înaltul Reprezentant pentru Politica Externă și de Securitate Comună a UE, a salutat decizia Consiliului de a-l desemna pe Kalman Mizsei, exprimîndu-și speranța că Dl Mizsei va contribui la o mai mare angajare a Uniunii Europene față de Republica Moldova, în mod special în procesul de reglementare transnistreană. "Moldova este acum un vecin direct al Uniunii Europene și este timpul să găsim o soluție viabilă și durabilă pentru acest conflict", a declarat Javier Solana.

Kalman Mizsei s-a născut în 1955 în Ungaria, iar ultimul post deținut de dînsul a fost cel de Director al Biroului Regional pentru Europa și CSI al Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare.

Mandatul noului Reprezentant Special al UE pentru Moldova se referă în mod special la contribuția UE la soluționarea pașnică a conflictului transnistrean, însă include și cîteva domenii noi, cum ar fi contribuția la consolidarea instituțiilor democratice, supremația legii și respectarea drepturilor și libertăților fundamentale în Republica Moldova, promovarea unor bune relații dintre UE și Moldova în baza valorilor și intereselor comune, acordarea asistenței în combaterea traficului în ființe umane, armament și alte bunuri din și prin Moldova etc.

De menționat că în aceiași perioadă Consiliul European a adoptat o decizie de extindere a interdicției de călătorie pentru 17 lideri transnistreni, decizie la care s-au alineat ulterior statele candidate pentru aderare, statele Procesului de Stabilizare și Asociere, EFTA și EEA.

Chișinăul pune la îndoială imparțialitatea și constructivismul Federației Ruse

Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene de la Chișinău a dat publicității un comunicat de presă în care și-a exprimat indignarea față de un comentariu al Ministerului rus de Externe în care liderul transnistrean Igor Smirnov este numit "președintele Transnistriei". Comentariul se referă la întrevederea dintre ministrul rus de Externe Serghei Lavrov și "președintele" Smirnov din 20 februarie de la Moscova, la care cei doi ar fi discutat despre necesitatea soluționării problemelor vamale și de transport apărute în martie 2006. Potrivit comentariului, identificarea unor "compromisuri" cu partea moldovenească în aceste probleme ar duce la apariția condițiilor necesare pentru reluarea procesului de reglementare transnistreană.

Chișinăul a regretat practica deja înrădăcinată în rîndurile structurilor de stat ale Federației Ruse de a califica reprezentanții entității secesioniste neconstituționale drept "președinte" sau "ministru de externe", practică care nu ar fi altceva decît o încercare de a acredita legitimitatea autorităților nerecunoscute. În acest context, MAEIE declară că "utilizarea unor atare procedee propagandistice trezește nedumeriri și suspiciuni firești vizavi de imparțialitatea și constructivismul acestei țări în calitatea de mediator în procesul de reglementare a conflictului transnistrean, de aceea ar fi mai judicios de a renunța la ele".

De menționat că potrivit unui comunicat de presă al președinției, Președintele Vladimir Voronin a avut la 3 martie 2007 o întrevedere cu Secretarul adjunct al Consiliului de Securitate al Federației Ruse, Iuri Zubakov, cu care a discutat perspectivele procesului de reglementare transnistreană. Comunicatul nu oferă alte detalii despre conținutul discuțiilor. cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Republica Moldova – Consiliul Europei

Potrivit Organizației "Juriștii pentru Drepturile Omului", la 27 februarie 2007, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a mai pronunțat două hotărîri împotriva Moldovei. Autoritățile de la Chișinău sînt condamnate pentru încălcarea dreptului la un proces echitabil, libertatea de gîndire, conștiință și religie, dreptul la protecția proprietății și la interzicerea discriminării:

  • în prima cauză Moldovahidromaș c. Moldovei, reclamantul a pretins că i-a fost încălcat dreptul la un proces echitabil și dreptul la respectarea bunurilor prin anularea unei hotărîri definitive adoptate în octombrie 1992. Chestiunile privind dauna morală și materială, și costuri și cheltuieli vor fi stabilite de CEDO printr-o hotărîre separată;
  • în cea de-a doua cauză Biserica Adevărat Ortodoxă din Moldova și alții c. Moldovei, mai mulți cetățeni moldoveni s-au plîns pe refuzul autorităților de a înregistra biserica reclamantă. În cazul de față, Guvernul a fost obligat să achite enoriașilor 10 mii euro despăgubiri morale și materiale, și 2000 euro pentru cheltuieli de judecată.
Într-o declarație a lui Vladimir Ristovski, reprezentant special al Secretarului General al Consiliului Europei (CoE) la Chișinău, se arată că în contextul alegerilor locale apropiate pentru posturile Antena C și Euro TV trebuie să fie găsită o soluție adecvată care ar asigura o politică editorială independentă și funcționare autonomă. Potrivit lui, procesul de reorganizare a celor două posturi audiovizuale nu trebuie să afecteze dreptul fundamental la libertatea de exprimare și informare, astfel ca publicul să nu fie privat de surse alternative de informare. În context, Ristovski își exprimă convingerea că autoritățile judecătorești vor răspunde în modul corespunzător prin aplicarea deplină a principiului supremației legii în ceea ce privește legalitatea deciziei Consiliului Municipal Chișinău privind reorganizarea serviciilor publice locale de difuziune.

Republica Moldova – Uniunea Europeană

2 ani de la semnarea PAUEM

Cu prilejul împlinirii, la 22 februarie 2007, a doi ani de la semnarea Planului de Acțiuni UE-Moldova (PAUEM), ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene al Republicii Moldova, Andrei Stratan, a ținut o conferință de presă în cadrul căruia a făcut bilanțul procesului de implementare a Planului. Potrivit lui, Moldova s-ar afla "pe ultima sută de metri" în implementarea documentului în cauză, cea mai mare parte a acestuia fiind deja îndeplinită.

Printre cele mai semnificative realizări, ministrul Stratan a menționat: obținerea de către Moldova a calității de membru cu drepturi depline al Procesului de Cooperare în Europa de Sud-Est (PCESE); aderarea la CEFTA; abolirea pedepsei cu moartea; reforma Codului electoral; adoptarea noului Cod al audiovizualului; cooperarea cu societatea civilă etc. Pe de altă parte, s-au subliniat și principalele carențe în realizarea Planului. Acestea țin în general de transpunerea în viață a reformelor și legilor adoptate. Ministrul Stratan a menționat în context că deficiențele existente vor constitui obiectul unor preocupări serioase ale Guvernului pe parcursul anului 2007, care a aprobat la 3 februarie un plan de acțiuni în acest sens. Potrivit lui, pentru fiecare minister a fost elaborat un caiet de sarcini care se referă la cele mai importante acțiuni care trebuie realizate în 2007.

Generalizînd acțiunile prioritare pentru anul 2007, șeful diplomației moldovenești a relevat că printre acestea se regăsesc: diversificarea continuă a dialogului politic cu statele membre și instituțiile UE; obținerea preferințelor comerciale autonome; lansarea implementării Strategiei de comunicare și informare pentru integrarea europeană; extinderea mandatului misiunii UE la frontiera moldo-ucraineană (EUBAM) etc. În urma implementării PAUEM, a arătat Stratan, Moldova va dori să semneze cu UE un document similar celor care ghidează actualmente cursul relațiilor dintre UE și statele din Balcanii de Vest. În cazul de față, va conta mai puțin denumirea documentului, important fiind ca acesta să ofere aceleași perspective acordate țărilor candidate la integrarea în UE.

În ceea ce privește deschiderea Centrului european comun pentru acordarea vizelor de intrare pe teritoriul UE, ministrul Stratan a reiterat că acesta va fi deschis în aprilie 2007 în cadrul misiunii diplomatice a Ungariei, inițial și cu participarea Austriei și Sloveniei. Danemarca, Estonia, Italia și Letonia și-au arătat și ele disponibilitatea de a participa la activitatea centrului. Ministrul Stratan a precizat că la început centrul va acorda vize doar pentru Ungaria, Austria și Slovenia, în termene mai restrînse și operînd formalități mai simple. Referindu-se la inițiativa României de a înființa și coordona un centru similar, șeful diplomației moldovenești a spus că nu este cazul lansării unor competiții politice în deschiderea unor asemenea centre și că "orice dorință de a crea ceva în Republica Moldova ar trebui consultată cu autoritățile de la Chișinău, înainte de aborda subiectele corespunzătoare la Bruxelles sau alte capitale europene". Potrivit unui comunicat al Delegației Comisiei Europene la Chișinău, inițiativa României "ar trebui coordonat[ă] îndeaproape cu inițiativa Ungariei".

Aceeași sursă arată că Centrul comun de solicitare a vizelor va procesa cel puțin 10 mii de solicitări de viză pe an. Solicitările de vize de tranzit, tranzit de aeroport, precum și cele de ședere de scurtă durată vor fi colectate și trimise spre procesare consulatelor cel puțin o dată pe săptămînă. Potrivit reprezentanței diplomatice a UE, solicitanții de viză vor prezenta copia solicitării și a documentelor necesare și un card reutilizabil cu informația de bază despre solicitant și cerere. Cardul va conține și fotografia solicitantului, iar ulterior și amprentele digitate ale acestuia.

Reuniunea Troikăi UE-Moldova la Berlin

La 27 februarie 2007, la Berlin, a avut loc reuniunea Troikăi UE-Moldova. Din partea UE, la reuniune au participat Michael Schäfer, director politic al MAE al Germaniei; Helga Schmid, șefă a Direcției politice a Secretariatului Consiliului; Lars-Erik Lundin, director politic adjunct al Comisiei UE; și Vasco Bramao Ramos, director politic al MAE al Portugaliei. Moldova a fost reprezentată la întîlnire de: Valeriu Ostalep, viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene; Ion Stavilă, viceministru al Reintegrării; și Igor Corman, ambasador al Moldovei în Germania.

Potrivit serviciului de presă al MAEIE, discuțiile s-au axat pe cinci direcții de bază: reformele interne în Moldova; conflictul transnistrean; EUBAM; conflictele înghețate și cooperarea la Marea Neagră. De un grad sporit de atenție s-a bucurat problema viitoarelor relații dintre UE și Moldova după expirarea termenului de implementare a PAUEM. În context, oficialii UE au subliniat importanța pe care o are implementarea eficientă a prevederilor PAUEM ca bază pentru continuarea discuțiilor despre relațiile viitoare dintre cele două Părți, au exprimat disponibilitatea UE de a prelungi pentru un termen de doi ani mandatul EUBAM, precum și interesul pe care îl are UE pentru sprijinirea unor proiecte în cadrul cooperării la Marea Neagră.

Inaugurarea Centrului "Pro Europa" la Cahul

La 20 februarie curent, cu sprijinul Reprezentanței din Moldova a Fundației Eurasia și MAEIE, în incinta Universității de Stat "B.P. Hașdeu" din Cahul, a fost inaugurat primul Centru interactiv "Pro Europa". Centrul își propune drept scop să furnizeze informații despre UE, Politica Europeană de Vecinătate (PEV), implementarea PAUEM și despre procesul de integrare europeană a Moldovei. Președintele Vladimir Voronin, prezent la inaugurarea centrului, a reiterat că procesul de integrare a Republicii Moldova este ireversibil și a subliniat că prin deschiderea acestui centru, procesul menționat se va răsfrînge pe întreg teritoriul țării. Deschiderea unui centru similar este preconizată și în mun. Bălți.

Republica Moldova – România

În perioada de referință, relațiile bilaterale moldo-române au fost marcate de tensiuni apărute pe marginea unei decizii luate, la 20 februarie 2007, de Curtea de Apel București și a vizitei în Moldova a reprezentanților Comunității Moldovenilor din România (CMR)[1].

În urma unei cereri formulate de Sorin Alexianu, fiul fostului guvernator al Transnistriei, Curtea de Apel București a conchis că Ion Antonescu nu este vinovat de toate acuzațiile care au dus la condamnarea sa la moarte și că războiul de eliberare a Basarabiei și Bucovinei a fost legitim pînă la înlăturarea iminenței pericolului militar sovietic. În legătură cu această decizie, MAEIE și-a exprimat printr-un comunicat oficial îngrijorarea pentru reabilitarea acțiunilor mareșalului Antonescu din perioada celui de-al doilea război mondial și pentru recunoașterea drept legitimă a "ocupării de către România a teritoriului RSSM și a Bucovinei de Nord". MAEIE declară, de asemenea, în comunicat că "această decizie a fost receptată cu indignare de întreaga societate moldovenească" și că provoacă uimire "capacitatea justiției române de a crea temeiuri juridice pentru reabilitare în cazuri ce sînt considerate în mod univoc de către întreaga comunitate internațională drept invazie, agresiune și ocupație" a teritoriului actualei Republici Moldova din 22 iunie 1941 pînă în 24 august 1944. În disonanță însă cu diagnosticul MAEIE, care face trimitere la atitudinea "întregii comunități internaționale", se plasează comunitatea academică care interpretează în mod neunivoc evenimentele din perioada menționată în declarația MAEIE.

Discuții controversate pe ambele maluri ale Prutului a lăsat în urma ei și vizita la Chișinău, din 22–23 februarie 2007, a reprezentanților CMR. După vizita la Parlament, aceștia au avut o întîlnire cu Președintele Vladimir Voronin, iar mai tîrziu s-au produs într-o emisiune televizată transmisă de TV Moldova 1. Potrivit șefului statului, care a oferit MOLDPRES un interviu amplu pe marginea întîlnirii sale cu reprezentanții CMR, în cadrul acesteia s-a discutat despre Moldova – "Patri[a] comună […] moștenit[ă] de la […] Dragoș și de la Ștefan cel Mare", despre cultura moldovenească și despre tradiția "statalității moldovenilor pe care o continuă actuala Republică Moldova". În opinia lui Voronin, faptul că legislația românească nu trece moldovenii printre minoritățile naționale din România este "principalul obstacol pentru legalizarea moldovenilor și a culturii lor în România", aceștia constituind "o populație de circa 10 milioane de persoane, care locuiesc în Moldova românească". Voronin a mai menționat pentru MOLDPRES că autoritățile de la Chișinău sînt dispuse să contribuie la deschiderea în România a unei "Case a culturii moldovenești" și să examineze propunerea reprezentanților CMR de a se acorda, în regim facilitar, cetățenia Republicii Moldova moldovenilor din România. Cetățenia moldovenească s-ar putea constitui, în opinia lui Voronin, într-un sprijin juridic serios pentru "moldovenii români în apărarea identității lor". Mai mulți observatori sînt de părerea că afirmațiile șefului statului ar putea fi o reacție la existența numărului mare de cetățeni moldoveni care solicită și cetățenia română.

În urma dezbaterilor în contradictoriu de pe ambele maluri ale Prutului provocate de vizita reprezentanților CMR la Chișinău, această organizație și-a anunțat, printr-un comunicat oficial, intenția de a se autodizolva, pentru ca "anumite grupuri de interese" să nu folosească CMR drept instrument politic în măsură să afecteze relațiile dintre cele două state.

Republica Moldova – Federația Rusă

Relațiile Moldovei cu Federația Rusă continuă să cantoneze într-un cadru marcat de suspiciuni și obiecții reciproce. După ce în prima jumătate a lunii februarie 2007 un oficial important al Ministerului rus de Externe își exprima îngrijorarea în legătură cu neacreditarea unor diplomați ruși la Chișinău, spre sfîrșitul acestei luni a venit rîndul Chișinăului să-și exprime printr-un comunicat oficial nedumerirea și suspiciunea vizavi de imparțialitatea și constructivismul Rusiei în calitatea sa de mediator în procesul de reglementare a conflictului transnistrean. Avînd această calitate, consideră Chișinăul, instituțiile de stat ale Federației Ruse ar trebui să aibă reținere față de utilizarea calificativelor de "președinte" sau "ministru al afacerilor externe" pentru reprezentanții Transnistriei. Asemenea calificative au fost folosite într-un comunicat de presă al MAE al Federației Ruse, care informează despre întîlnirea pe care a avut-o recent ministrul rus de Externe, S. Lavrov, cu liderul regimului separatist de la Tiraspol, I. Smirnov.

Potrivit lui Mihai Pop, ministru al Finanțelor, citat de BASA-press, bugetul de stat al Republicii Moldova ratează lunar venituri în mărime de 40–50 mln de lei din cauza stopării exporturilor de vinuri în Federația Rusă. Pentru întreg anul 2006 pierderile la buget din această cauză s-ar ridica la 400 mln lei.

Republica Moldova – Suedia

Mats Aberg, ambasador al Suediei în Moldova, cu sediul la București, a anunțat în cadrul întrevederii sale cu Marian Lupu, președinte al Parlamentului moldovean, că țara sa va adopta în curînd o nouă strategie de cooperare cu Moldova, în vederea intensificării relațiilor bilaterale și susținerii aspirațiilor de integrare europeană ale Chișinăului. Potrivit Serviciului de presă al Parlamentului, diplomatul suedez a relevat că noua strategie va viza susținerea reformelor, îmbunătățirea practicilor de bună guvernare și asistență pentru dezvoltarea regiunilor țării și pentru asigurarea securității energetice a Moldovei. Se prevede că pentru realizarea strategiei menționate Suedia va acorda Moldovei în decursul următorilor 3 ani asistență în valoare de circa 11 mln euro anual.

Republica Moldova – Azerbaidjan

În perioada de referință, în capitala Azerbaidjanului, Baku, a avut loc cea de-a doua ședință plenară a Comisiei interguvernamentale moldo-azere pentru colaborare economică. În cadrul acesteia, Părțile au semnat șase acorduri bilaterale. Acordurile interguvernamentale vizează domeniile protecției mediului, migrației, precum și al geodeziei, cartografiei și cadastrului, iar cele interdepartamentale au fost semnate în domeniile sănătății și științelor medicale, al finanțelor publice și cel al statisticii.

În cadrul reuniunii, oficialii moldoveni au relevat interesul Chișinăului de a participa la proiectul Nabucco și au cerut suportul Azerbaidjanului în acest sens. Proiectul Nabucco prevede construcția unei conducte de gaze naturale prin care vor fi transportate gazele din Asia Mijlocie și regiunea caspică spre Europa. Darea în exploatare a conductei este preconizată pentru 2011. Partea moldoveană a invitat, de asemenea, Azerbaidjanul să participe la un tender internațional privind lucrările de prospecțiune a rezervelor de petrol și gaze din Moldova care urmează să fie anunțat în timpul apropiat.


1 A nu se confunda abrevierea CMR utilizată în text, cu abrevierea omonimă CMR folosită pentru prescurtarea denumirii Consiliului Mondial Român.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Percepția relațiilor externe (Partea II)
Igor Boțan, 4 martie 2007

În virtutea anumitor factori, stabilitatea politică internă din Republica Moldova este puternic influențată de relațiile ei externe. Autoritățile nu par însă a fi ferme în asigurarea pentru noile tendințe a unui suport legislativ pe potrivă, deși după alegerile parlamentare din martie 2005 au survenit schimbări esențiale în perceperea de către cetățeni a relațiilor externe »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect