ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. V, nr. 99, 1–16 iulie 2007

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Acte legislative

Legea cu privire la organizarea serviciului civil (de alternativă). Serviciul civil este un serviciu de stat, social util și benevol, reprezentînd o alternativă pentru cetățenii Republicii Moldova care, din convingeri religioase, etice, morale, umanitare și alte motive similare, nu pot îndeplini serviciul militar în termen. Serviciul civil nu are caracter de pedeapsă.

Legea cu privire la utilizarea resurselor regenerabile de energie. Documentul a inclus și prevederile din proiectele referitoare la biocombustibili, promovarea producerii energiei electrice din surse regenerabile de energie.

Legea privind protecția desenelor și modelelor industriale. Sînt reglementate raporturile ce apar în procesul creării, protecției juridice și utilizării desenelor și modelelor industriale, pentru garantarea exercitării eficiente a drepturilor conferite.

Legea cu privire la Serviciul Grăniceri. Sînt stabilite bazele juridice, economice și organizatorice în activitatea Serviciului Grăniceri – o autoritate administrativă centrală care realizează politica statului în domeniul pazei, supravegherii și controlului frontierei de stat, în scopul combaterii criminalității transfrontaliere, inclusiv migrației ilegale. Documentul face parte din pachetul Planului de Acțiuni UE-RM.

Legea cu privire la parcurile industriale. Este reglementată modalitatea de constituire și funcționare a parcurilor industriale, de finanțare a infrastructurii acestora. Sunt vizate atît modalitățile de constituire a parcurilor industriale în baza activelor aflate în proprietatea publică (a statului, organelor centrale și locale), precum și modalitățile de constituire a acestora pe principii de parteneriat public – privat.

Lege privind acordarea compensației unice pentru conectarea la conducta de gaze naturale a unor categorii de populație din mediul rural. Compensațiile vor constitui între 750–1500 lei și au menirea de a atrage specialiștii în mediul rural. În prezent, costul conectării variază în diverse localități, ajungînd și pînă la suma de 15 mii lei.

Hotărîrea privind aprobarea obiectului propus pentru concesionare și a clauzelor obligatorii ale contractului de concesiune a activităților de prospectare și explorare a zăcămintelor de petrol și gaze naturale. Este aprobată concesionarea activităților de prospectare și explorare a zăcămintelor de petrol și gaze naturale în regiunea de sud a Republicii Moldova, mărginită la nord de linia Ungheni – Basarabeasca, cu o suprafață de 6,3 mii kilometri pătrați. În cazul în care vor fi descoperite unele acumulări de petrol și gaze naturale de importanță industrială, concesionarul va obține în mod prioritar dreptul de a încheia contractul de concesiune pentru valorificarea zăcămintelor identificate de petrol și gaze naturale. După intrarea în vigoare a Hotărîrii Parlamentului va fi organizat un tender internațional în scopul atragerii investitorilor străini pentru efectuarea lucrărilor geologice.

Legi pentru ratificarea unor acte internaționale:

  • Convenția Națiunilor Unite împotriva corupției;
  • Protocolul adițional la Convenția penală privind corupția (CE);
  • Convenția Consiliului Europei privind spălarea banilor, depistarea, sechestrarea și confiscarea veniturilor provenite din activitatea infracțională și finanțarea terorismului;
  • Memorandumul de înțelegere între Guvernul Republicii Moldova și Comandamentul European al SUA pentru desfășurarea Exercițiului "MEDCEUR – 2007";

Proiectul legii pentru modificarea unor acte legislative (introducerea Inspecției Judiciare). Conform proiectului aprobat în prima lectură, inspecția va funcționa pe lîngă Consiliul Superior al Magistraturii și va avea sarcini de verificare a respectării disciplinei și eticii judecătorilor, a altor aspecte vizînd numirile și promovările magistraților. Inspectorii vor fi aleși de CSM, condiția de bază pentru candidați fiind "vechime în specialitatea juridică de cel puțin 10 ani și o o bună reputație".

Proiectul legii pentru modificarea Legii cu privire la Guvern. Conform completărilor aprobate în prima lectură, în cadrul executivului urmează a fi creată încă o instituție centrală – Agenția "Apele Moldovei", care va apărea în rezultatul reorganizării Concernului de stat cu același nume. Noua agenție va trebui să asigure utilizarea eficientă a resurselor de apă, securitatea alimentară a țării, să contribuie la reabilitarea sistemelor de irigare și să implementeze recent adoptata Strategie Națională în domeniul aprovizionării cu apă potabilă și canalizare. Deputații de opoziție au criticat proiectul, considerînd crearea noii agenții drept o nouă majorare a aparatului birocratic. Experții constată că reformele în administrația publică centrală continuă să fie realizate sporadic, fără analize întemeiate (crearea noii Agenții nu a fost prevăzută nici de planurile de acțiuni pentru realizarea Strategiei de reformă a administrației publice centrale).

Proiectul legii privind direcțiile de bază ale politicii bugetar-financiare pentru anul 2008. Se propune reducerea cotei impozitului pe venitul persoanelor fizice: pentru venitul anual de pînă la 25200 lei – 7%, iar pentru venitul peste această sumă – 18%. Cu începere din 2008 se prevede introducerea cotei impozitului de zero procente pentru venitul reinvestit și a cotei de 15 la sută – pentru venitul distribuit, inclusiv sub formă de dividente.

1.2. Control parlamentar. Declarații.

Parlamentul a audiat și a adoptat hotărîri pe marginea unor rapoarte vizînd domenii aflate sub control parlamentar:

  • Raportul Centrului pentru Drepturile Omului privind respectarea drepturilor omului în Republica Moldova în anul 2006 (se constată persistența acelorași genuri de încălcări, precum și neexecutarea de către Guvern, autoritățile centrale și locale a prevederilor hotărîrilor anterioare adoptate de Parlament în sfera respectivă);
  • Raportul despre executarea bugetului de stat pe anul trecut;
  • Raportul Curții de Conturi asupra modului de gestionare a resurselor financiare publice în anul 2006 (continuă constatarea încălcărilor grave în gestionarea finanțelor și a proprietății de stat, utilizarea ineficientă a proprietății de stat (venituri de numai 160 milioane lei), contractarea neîntemeiată a împrumuturilor de stat (acordate de BNM Guvernului), utilizarea defectuoasă a Fondului de rezervă al Guvernului etc.);
  • Raportul de activitate al Consiliului Coordonator al Audiovizualului din Republica Moldova.

Comisia parlamentară specială pentru problema deponenților SA"Guineia" și a Concernului "Intercapital" s-a întrunit într-o nouă ședință, la care s-a convenit asupra necesității desfășurării unor discuții suplimentare privind acțiunile întreprinse de către instituțiile responsabile în vederea restituirii mijloacelor bănești persoanelor prejudiciate.

Ministerul transporturilor și al gospodăririi drumurilor a prezentat informații privitor la construcția liniei de cale ferată Cahul – Giurgiulești. Conform informației, construcția se efectuează în baza unei hotărîri a Guvernului din mai 2007, în scopul "eficientizării traficului feroviar și a realizării prevederilor acordului de investiții privind portul Internațional Giurgiulești". Conform proiectului, costul de deviz total al construcției se estimează în sumă de 837,5 milioane de lei. În luna iunie proiectul a fost avizat pozitiv de către Ministerul Ecologiei și Resurselor Naturale, Agenția Construcții și Dezvoltare a Teritoriului, Ministerul Sănătății. Deși a fost solicitat un studiu privind fezabilitatea și eficiența economică, acesta nu a putut fi prezentat, motiv pentru care, deputați de opoziție au constatat că eficiența cheltuielilor preconizate este îndoielnică.

Întrebări și Interpelări

Deputatul AMN Veaceslav Untilă a solicitat Consiliului de observatori al Companiei "Teleradio-Moldova" informație privind includerea în grila de emisie a dezbaterilor politice, cu participarea opoziției și respectarea pluralismului de opinii.

Deputatul PSL Oleg Serebrian a cerut Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene informații privind deschiderea oficiilor consulare românești la Bălți și Cahul, precum și despre motivele oficiale ce împiedică soluționarea pozitivă a solicitării părții române.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

2.1. Decrete

Președintele țării a semnat decrete privind acordarea și redobîndirea cetățeniei Republicii Moldova de către 18 persoane. Concomitent, a fost aprobată renunțarea la cetățenia RM de către 184 de persoane.

Vladimir Voronin l-a numit pe Vitalie Vrabie în funcția de ministru al Apărării. În locul lui Vrabie, ministru al administrației publice locale a fost desemnat Valentin Guznac, care exercitase funcția de adjunct în respectivul minister. Guznac nu va deține însă și funcția de viceprim-ministru în cadrul Guvernului, titulatura respectivă fiind omisă din decretul de numire.

Printr-un decret prezidențial, directorul Biroului Relații Interetnice Olga Goncearova a fost decorată cu medalia "Meritul Civic", "pentru aportul deosebit la consolidarea relațiilor interetnice și păstrarea patrimoniului istorico-cultural".

2.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Atenție continuă editării Enciclopediei Moldovei

Șeful statului a convocat o ședință în problema editării Enciclopediei Moldovei, la care au fost discutate aspecte legate de etapa de pregătire, elaborarea conceptului și a unui program de măsuri în scopul editării Enciclopediei Moldovei. Acțiunile legate de editarea Enciclopediei vor fi reglementate printr-un acord de parteneriat semnat între Guvern și Academia de Științe a Moldovei.

Întîlnire cu reprezentanții Mitropoliei Moldovei

Vladimir Voronin s-a întîlnit cu reprezentanții Mitropoliei Chișinăului și a Întregii Moldove la Complexul Monastic "Condrița". În cursul întîlnirii au fost discutate diverse aspecte vizînd relațiile dintre conducerea țării și Biserica Ortodoxă din Moldova, a fost efectuat un schimb de opinii privind modalitățile de fortificare a coeziunii sociale în spiritul valorilor creștin ortodoxe. Au fost abordate și problemele legate de procesul de restabilirea continuă monumentelor istorice și de cultură ortodoxă, inclusiv a Complexului Monastic "Condrița". De remarcat că anterior, Mitropolia Moldovei a adresat șefului statului o scrisoare, prin care i-a cerut să nu promulge noua lege cu privire la culte și libertatea religioasă, adoptată de Parlament ca urmare a recomandărilor și expertizelor Consiliului Europei.

Vizită de documentare la Căpriana

Președintele Republicii Moldova a efectuat o vizită de documentare la Mănăstirea Căpriana, în cursul cărei a luat cunoștință de mersul lucrărilor de restaurare a Complexului Monastic. Președintele s-a arătat satisfăcut de volumul și calitatea lucrărilor efectuate pînă în prezent, fiind asigurat de antreprenorul general, că toate lucrările de restaurare a părții de jos a Complexului Monastic Căpriana vor fi încheiate pînă la 28 august curent, în ziua Hramului acestei mănăstiri. Voronin a remarcat însemnătatea și semnificația evenimentului și faptul că inițiativa privind restabilirea Mănăstirii Căpriana a fost susținută de către cetățenii țării, societatea consolidîndu-se în jurul valorilor creștine.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflația și prețurile

    Rata inflației la unison cu prognozele Guvernului și băncii centrale…

    În iunie a.c. indicele prețurilor de consum (IPC) s-a situat în limitele nivelului înregistrat în luna mai. Totodată, la produsele alimentare, prețurile au scăzut chiar cu 1,3% , pe cînd la cele nealimentare au crescut cu 0,7%. La categoria serviciile prestate populației prețurile au avansat cu 0,2%. Astel, în ianuarie-iunie 2007, față de decembrie 2006, nivelul inflației a crescut cu 3,9%. Respectiv, pentru prima jumătate a anului rata anuală a inflației a constituit 10,4%, nivel ce practic se încadrează în ținta de 10% stabilită de BNM și Guvern pentru 2007. Totuși, pe parcursul perioadei mai-iunie s-au intensificat riscurile care ar putea să influențeze atingerea țintei – creșterea importurilor și a consumului, condițiile climaterice nefaforabile și volatilitatea leului moldovenesc față de principalele monede de referință. În plus, unii economiști pun la îndoială veridicitatea cifrelor oficiale declarînd că "rata inflației oficiale este trucată".

2. Finanțe publice

    Cca 65% din veniturile bugetare sînt pe seama impozitelor indirecte…

    Pentru prima jumătate a acestui an veniturile de bază la bugetul de stat au constituit 5,7 miliarde lei (456 milioane USD) sau cu 6,3% mai mult decît ceea ce s-a planificat pentru această perioadă. Nivelul și ritmul de executare a planului bugetar sînt chiar impresionante, acestea încadrându-se în tendința generală specifică pentru ultimii doi ani. Veniturile fiscale au constituit 2 miliarde lei, iar cele administrate de vamă au fost în mărime de 3,7 miliarde lei sau cu peste 9% mai mult decît prevederile pentru prima jumătate a anului. În această ordine de idei trebuie totuși să menționăm că cca 65% din acumulările la buget sînt pe seama impozitelor indirecte: taxe vamale, accize, TVA etc. Această stare de fapt este o dovadă în plus că economia este una preponderent consumistă.

3. Comerțul extern

    Piața UE continuă să fie principala destinație pentru produsele moldovenești…

    În primele cinci luni 2007 piața Uniunii Europene a devenit principala destinație pentru mărfurile și produsele din Moldova, cota livrărilor în țările-membre ale UE a constituit peste 50% din total.

    Ponderea UE a crescut pe fondul reducerii dramatice a schimburilor comerciale cu țările CSI, urmare a interdicției importurilor de vinuri și produse alimentare moldovenești de către Federația Rusă. Datele statistice arată o scădere a cotei CSI de la 46% la 37%. Trei dintre primele cinci țări în care Moldova a exportat mărfuri în ianuarie-mai sînt membre UE. Pe prima poziție se situează România, cu o cotă de cca 16% devansînd Rusia (15,3%), iar pe locurile trei și cinci se află Italia și Germania.

    Textile și articolele din acestea își consolidează poziția de principal produs de export al Moldovei, înregistrând o creștere de 24% în cinci luni, pe fondul reducerii livrărilor de produse alimentare, băuturi și tutun cu cca 34%. Astfel, cca 25% din exporturile moldovenești de pe primele cinci luni ale acestui an sînt exporturi "rezultate din perfecționarea activă a unor mărfuri importate temporar", adică mărfuri prelucrate în lohn sau în cadrul unor contracte asemănătoare lohn-ului. Contractele de acest tip se bazează pe forța de muncă ieftină din Moldova.

    Deficitul comercial va depăși 1 miliard USD pentru prima jumătate a anului…

    Pentru ianuarie-mai 2007 deficitul balanței comerciale a atins nivelul de 825 milioane USD, cu cca 47% mai mult decît în perioada respectivă a anului trecut. Este un nivel comparabil cu deficitul din 2004, cînd diferența dintre exporturi și importuri a fost de cca 790 milioane USD. Dacă tendințele se vor păstra, acesta ar putea înregistra un deficit de peste 2 miliarde USD pentru întreg anul.

    Reflecții privind deficitul…

    În ciuda declarațiilor de susținere a exporturilor și industriilor de producere a unor mărfuri ce ar înlocui importurile, acestea continuă să crească într-un ritm mai înalt decât livrările de mărfuri moldovenești pe piețele externe. Oficiali ai MEC declarau recent că sectorul productiv local "nu poate ține pasul cu cerea internă", respectiv și importurile sînt masive. Da poate acesta nici nu trebuie să facă față cererii interne? S-ar putea ca avantajul comparativ al Moldovei să fie în bunuri pe care aceasta nici nu le prea consumă? Poate fi o situație absolut firească odată ce în țară există un excedent de valută și trebuie redirecționat de unde a venit. De ce să nu importăm roșii din Turcia sau sucuri din Ucraina, dacă acestea sînt mai ieftine decît cele produse local? De ce să încercăm să reînviem unele industrii care pot fi extrem de costisitoare și cu eficiență joasă, în loc să lăsăm piața singură sa aleagă în ce ramuri Moldova urmează să se specializeze?

4. Relațiile cu finanțatorii externi

    FMI a acceptat alocarea unei noi Moldova…

    Consiliul de Directori al Fondului Monetar Internațional (FMI) a aprobat alocarea unei noi tranșe de 33,1 milioane USD pentru susținerea rezervelor valutare ale Moldovei. Creditul este acordat în baza mecanismului de finanțare concesională pentru reducerea sărăciei și creșterea economică (PRGF). Programul PRGF a fost aprobat la 5 mai 2006, iar suma totală a debursărilor acordate Moldovei în cadrul acestuia constituie cca 99,2 milioane USD. Scopul principal este menținerea stabilității macroeconomice și perseverarea în realizarea reformelor structurale pentru a impulsiona creșterea economică prin îmbunătățirea mediului de afaceri. Bineînțeles că aceasta va permite activarea programelor cu alți finanțatori importanți. (spre exemplu, UE condiționează acordarea asistenței sale financiare prin existența unui memorandum cu FMI).

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Rezoluția Parlamentului European cu privire la încălcarea drepturilor omului în Transnistria

La 12 iulie Parlamentul European a votat în unanimitate o rezoluție cu privire la încălcarea drepturilor omului în regiunea transnistreană. Rezoluția ia act de situația lamentabilă din domeniul respectării drepturilor omului din regiunea transnistreană și "deploră lipsa drepturilor omului și a demnității umane în Transnistria, negarea libertăților populației care locuiește în regiune, ignorarea dreptului la acces la informație și educație, care duce la proliferarea traficului de ființe umane și a crimei organizate." Înaltul for european condamnă represiile, hărțuirea și intimidarea reprezentanților mass-media independente, ONG și societății civile de către regimul transnistrean separatist. Parlamentul European reiterează angajamentul Uniunii Europene de a contribui la reglementarea conflictului transnistrean și cheamă la o implicare mai mare a UE, inclusiv prin modificarea statului UE din observator într-unul de mediator în cadrul negocierilor politice pe marginea acestui conflict din vecinătatea UE.

Rezoluția a fost inițiată de europarlamentarii Partidului Democrat din România, alături de Ovidiu Gant, reprezentatul Forumului Democrat al Germanilor din România, și a fost susținută de grupul Partidului Popular European. Aceasta este a treia rezoluție adoptată de Parlamentul European în problema transnistreană în ultimii doi ani. Deși Parlamentul European ca și instituție are un rol limitat în formularea și aplicarea politicii externe și de securitate a UE, rezoluțiile acestuia și-au demonstrat nu o singură dată capacitatea de a plasa chestiuni de importanță pe agenda de politică externă a UE.

De remarcat că în aceiași perioadă, Reprezentantul Special al UE, Kalman Mizsei, referindu-se la procesul de reglementare transnistreană în timpul unei vizite la București, a menționat că în Transnistria nu există o dictatură de tip închis sau o structură politică monolită. Potrivit lui Mizsei, în regiune există pluralism politic, opoziție politică, structuri tot mai puternice ale societății civile necontrolate de autorități, iar șefii unor întreprinderi au alte opinii decît cele oficiale.

Criză bugetară în regiunea transnistreană

Regiunea transnistreană se confruntă cu o acută criză bugetară din cauza sistării asistenței financiare din partea Federației Ruse în anul curent. Bugetul regiunii pentru 2007 a fost adoptat cu un deficit de circa 83 mln. dolari SUA, care urma să fie acoperit din contul asistenței financiare din partea Rusiei. Însă deoarece Rusia a sistat asistența financiară pentru Transnistria, mai multe capitole bugetare au rămas neacoperite, inclusiv plățile pentru pensii, salarii și transferurile către bugetele locale. În prezent pentru aceste categorii de plată în regiune s-a acumulat o datorie de circa 33 mln. dolari SUA.

La 11 iulie sovietul suprem de la Tiraspol a autorizat acordarea unui împrumut de stat de circa 14 mln. dolari SUA executivului regional pentru plata pensiilor. Împrumutul se va face dintr-un cont special de acumulare a plăților pentru consumul de gaze rusești instituit anul trecut printr-o decizie a legislativului regional.

Decizia autorizării împrumutului de stat din contul "banilor de gaze" a fost criticată dur de unii reprezentanți ai legislativului din regiune, care au avertizat că utilizarea acestor fonduri poate duce la incapacitate de plată pentru gazele rusești si eventual sistarea livrărilor de gaze pentru regiune.

Liderul legislativului de la Tiraspol, Evghenii Șevciuc, a comentat astfel decizia luată: "Este clar că nu arătăm foarte bine în ochii Gazpromului. Această decizie nu se supune logicii economice, pentru că banii pentru gaze trebuie să fie transferați Rusiei. Dar atunci cînd pe balanță sînt două decizii și ambele nu sînt corecte, trebuie aleasă aceea care este în interesul cetățenilor".

Deoarece demersurile autorităților de la Tiraspol pe lăngă oficialitățile ruse de a relua asistența financiară pentru regiune au rămas fără nici un raspuns, Tiraspolul va lua o serie de măsuri pentru a acoperi deficitul bugetar din surse interne. Astfel, legislativul regional examinează în prezent un pachet de proiecte legislative care prevăd o serie de măsuri "nepopulare" în vederea completării capitolului de venituri în bugetul pentru 2008. Printre măsurile preconizate se numără instituirea unui impozit pe imobil pentru persoanele fizice și creșterea cu 30% a impozitului pe venituri pentru persoanele juridice.

Aceste inițiative însă nu se bucură de susținerea marilor întreprinderi din regiune. Potrivit unui reprezentant al Uzinei Metalurgice din Rîbnița, întreprindere care contribuie circa 60% din veniturile la bugetul transnistrean, creșterea poverii fiscale va înrăutăți semnificativ situația întreprinderilor care funcționează în regiune.

Creșterea impozitelor va duce la o oarecare creștere a veniturilor la buget, însă nu va rezolva definitiv grava situație bugetară din regiune. În acest sens, se preconizează elaborarea unui program de stabilizare economică a regiunii, dar și reformarea întregului sistem de impozitare din regiune.

Anterior mass-media ruse au argumentat sistarea asistenței financiare pentru Transnistria prin iritarea Moscovei față de atitudinea "consumeristă" a liderului transnistrean Igor Smirnov, care respinge orice înțelegere cu Chișinăul, chiar și una garantată de Rusia, refuză să onoreze datoria Transnistriei pentru consumul de gaze rusești și doar continuă să ceară Moscovei asistență financiară nerambursabilă.

Potrivit autorităților transnistrene, la 1 ianuarie 2007 datoriile regiunii transnistrene pentru consumul de gaze față de Gazprom constituiau circa 1,3 mlrd. dolari SUA, sau 2 400 dolari SUA pe cap de locuitor.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare europeană

Ședința CNIE

La 10 iulie curent, a avut loc o nouă ședință a Comisiei Naționale de Integrare Europeană (CNIE). Potrivit serviciului de presă al Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene (MAEIE), în cadrul ședinței au fost prezentate rezultatele reuniunii a IX-a a Consiliului de Cooperare UE-Moldova, din 19 iunie, de la Luxemburg; mai multe autorități publice au prezentat rezultatele îndeplinirii caietelor de sarcini pentru implementarea Planului de Acțiuni UE-Moldova (PAUEM) în perioada mai-iunie 2007; și au fost trasate sarcini noi pentru perioada imediat următoare în vederea realizării Planului.

Aceeași sursă informează că în cadrul ședinței CNIE a mai fost discutat și "raportul Comisiei Europene privind realizarea [PAUEM] pentru perioada iulie 2006-aprilie 2007". Raportul la care face referință comunicatul MAEIE nu este cunoscut opiniei largi, el nefiind dat publicității.

Preluarea Președinției Consiliului UE de către Portugalia

Cu ocazia preluării de către Portugalia a Președinției Consiliului UE pentru perioada iulie-decembrie 2007, MAEIE a salutat printr-un comunicat acest lucru. Comunicatul arată că pe durata Președinției portugheze, Moldova va avea următoarele priorități în relațiile sale cu UE: aprofundarea dialogului politic cu UE, finalizarea procedurilor pentru obținerea Preferințelor Comerciale Autonome (PCA), extinderea cooperării în sectorul energetic prin implementarea în comun a Strategiei energetice, valorificarea noilor posibilități de colaborare cu Banca Europeană de Investiții pentru dezvoltarea infrastructurii și inițierea procedurilor de participare a Moldovei la programele comunitare.

În discursul său de prezentare în Parlamentul European (PE) a programului președinției portugheze a Consiliului, prim-ministrul portughez, José Sócrates, a adus la cunoștința deputaților europeni prioritățile țării sale la cîrma UE pînă în decembrie 2007. Acestea sînt: (1) reforma Tratatelor; (2) modernizarea "economiilor și societăților europene"; și (3) întărirea rolului UE în lume. În legătură cu a treia prioritate, pe agenda Portugaliei se află: (a) summit-ul UE-Brazilia; (b) summit-ul UE-Africa și (c) conferințele euro-mediteraniene (în domeniile migrației, energetic, afacerilor externe și cel economic, financiar și comercial)[1].

Prioritățile Portugaliei în domeniul relațiilor externe ale UE confirmă ipoteza că geografia este cea care determină accentele puse în acest domeniu de statele deținătoare a Președinției Consiliului UE. Spre deosebire de Germania cu preocupări speciale pentru "Mitteleuropa", lăsate în perioada Președinției sale, oarecum, în umbra unor imperative de moment, inclusiv de anvergură globală, centrul de preocupări ale Președinției portugheze a fost mutat în zona intereselor sale strategice. Și pentru aceste schimbări de accente, uneori în detrimentul continuității politicilor UE, au fost promovate intens ideile instituirii unei Președinții a Consiliului UE care să dureze mai mult în timp și a unei funcții de "ministru de Externe" al UE. Ideile au încăput în textul Constituției Europene, document respins de francezi și olandezi în 2005, și au fost reluate în discuțiile din cadrul Consiliului European din 21–22 iunie 2007, ajungîndu-se la un compromis de principiu să fie incluse în proiectul unui tratat nou care să reformeze bazele instituționale ale UE. Acesta urmează să fie negociat în urma Conferinței Interguvernamentale din iulie și prezentat sub formă de proiect în octombrie curent.

CCV

Jean Asselborn, viceprim-ministru și ministru al Afacerilor Externe și Imigrației al Luxemburgului, a declarat în cadrul vizitei sale oficiale în Moldova, din 11–12 iulie, că începînd cu 1 ianuarie 2008 țara sa va adera la Centrul Comun de Vize (CCV). Amintim că CCV a fost deschis pe 25 aprilie în incinta ambasadei Ungariei la Chișinău și primește din partea cetățenilor moldoveni solicitări de vize de intrare pe teritoriul Ungariei, Austriei, Sloveniei, Letoniei, Danemarcii și Islandei. CCV este primul centru de acest fel pus în operabilitate de UE.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

Problema cetățeniei române a fost readusă în discuție de Kalman Mizsei, Reprezentantul Special al UE pentru Moldova. Acesta a declarat pentru presa din București că România ar trebui să restricționeze procedura de acordare a cetățeniei române, inclusiv pentru solicitanții din Republica Moldova. Mizsei a lăsat să se înțeleagă că aceasta este și poziția Bruxelles-ului, care ar fi preocupat în mod serios de posibilitatea de extindere a cetățeniei la o mare parte de cetățeni din afara UE.

Declarația a provocat controverse pe ambele maluri ale Prutului, existînd mai multe opinii potrivit cărora Mizsei a vociferat mai curînd punctul de vedere al autorităților de la Chișinău, deranjate de numărul mare de cereri din partea cetățenilor moldoveni pentru obținerea cetățeniei române.

În altă ordine de idei, Mizsei a recomandat României să nu-și aroge rolul "de frate mai mare" în relațiile cu Moldova, ci să manifeste mai multă înțelegere și bună-credință față de aceasta.

Republica Moldova – Rusia

Șirul de întîlniri, învăluite în mister, dintre Președintele Vladimir Voronin și înalți oficiali de la Moscova a continuat și în perioada vizată de această ediție a jurnalului. La începutul lunii iulie Președintele Voronin s-a mai întîlnit o dată cu Iuri Zubakov, secretar adjunct al Consiliului de Securitate al Federației Ruse. După cum era de așteptat, existînd mai multe precedente, și de această dată Președinția de la Chișinău a fost foarte laconică în informațiile difuzate pe marginea problemelor discutate în cadrul acestei întîlniri. În aceste condiții, speculațiile privind negocierea în condiții de secretomanie a unui viitor pentru Transnistria au dreptul la viață.

Amintim că doar în luna iunie Vladimir Voronin s-a întîlnit cu înalți oficiali ruși de 4 ori: de 3 ori cu omologul său rus, Vladimir Putin: la 10 (Sankt-Peterburg), 22 (Novo-Ogarevo) și 30 iunie (Rostov-pe-Don), și o dată cu Iuri Zubakov, pe 15 iunie. Cu o asemenea frecvență, întîlnirile dintre părți au probabil un conținut mai complex, decît ceea ce se aduce la cunoștința publicului larg.

Republica Moldova – Croația

La începutul lunii iulie, în Moldova s-a aflat într-o vizită oficială Președintele Croației, Stjepan Mesic. În cadrul vizitei sale, Președintele croat a avut întrevederi cu mai mulți demnitari moldoveni, între care: Președintele Voronin, speaker-ul Parlamentului Marian Lupu și prim-ministrul Vasile Tarlev. În urma întîlnirii cu Vladimir Voronin, CCCEC al RM și Oficiul pentru combaterea spălării banilor pe lîngă Ministerul Finanțelor din Croația au semnat un acord de colaborare în domeniul spălării banilor.

Președintele croat a menționat în cadrul întîlnirilor avute că țara sa este dispusă să sprijine Moldova în efortul ei de integrare europeană, să se alăture CCV și să intensifice pe multiple planuri raporturile sale cu Chișinăul.

Cooperare multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

În perioada vizată, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a pronunțat trei hotărîri împotriva Moldovei.

În cauza Flux (nr. 2) c. Moldovei, CEDO a constatat violarea dreptului la libertatea de exprimare. Moldova a fost obligată să plătească reclamantului 278 euro cu titlu de prejudicii materiale, 3000 euro cu titlu de prejudicii morale și 1800 euro cu titlu de cheltuieli de reprezentare și orice alte taxe care urmează a fi plătite din aceste sume.

În cea de-a doua cauză Bimer S.A. c. Moldovei, CEDO a constatat încălcarea dreptului la protecția proprietății. Guvernul Moldovei a fost obligat să acorde reclamantului 520 000 euro cu titlu de prejudiciu material.

În cea de-a treia cauză Paladi c. Moldovei, CEDO a constatat aplicarea torturii, îngrădirea drepturilor la libertate și de a sesiza Curtea. Autoritățile moldovene au fost obligate să plătească reclamantului 2080 euro cu titlu de daune materiale, 15 000 euro cu titlu de daune morale și 4000 euro cu titlu de costuri și cheltuieli, și orice alte taxe care urmează a fi plătite din aceste sume.

Republica Moldova – NATO

Pe 4 iulie, la Bruxelles, a avut loc reuniunea Consiliului Nord-Atlantic NATO în formatul "26 + Moldova". La reuniune au fost evaluate progresele înregistrate de Chișinău în implementarea Planului Individual de Acțiuni al Parteneriatului (IPAP) Republica Moldova – NATO, evoluția reformelor în Moldova și examinate posibilitățile de asistență a Alianței la realizarea Planului. La baza evaluării progresului în implementarea IPAP a stat raportul Misiunii NATO din martie 2007.

Potrivit MAEIE, oficiali NATO a încurajat Moldova să finalizeze procesul creării bazei politico-juridice pentru reformarea sectorului de securitate și apărare și au formulat recomandări privind viitorul procesului de implementare a Planului.


1 Presentation of the Programme of the Portuguese Presidency. Speech of Prime Minister José Sócrates to the European Parliament, Strasbourg 11th July 2007, http://www.eu2007.pt cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Tendințe statistice vs. așteptări economice
Iurie Gotișan, 17 iulie 2007

Am citit recent cîteva articole în care s-au comentat cifrele cu privire la creșterea economică și inflație, fiind explicată în particular corectitudinea acestor cifre. În măsura în care o frază nu poate sintetiza un manual de economie, în continuare voi încerca să vin și eu cu unele explicații cu privire la acești indicatori, în special asupra ratei de inflație »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect