ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. V, nr. 100, 17–31 iulie 2007

Activitatea instituțiilor publice

Problema transnistreană

Relații externe

Analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri. Demisii

Parlamentul a desemnat astăzi conducerea Comisiei Naționale a Pieței Financiare (CNPF), așa numitul "megaregulator financiar":

Președinte: Mihail Cibotaru (membru al Curții de Conturi, angajat al SIS);
Vicepreședinte: Aurica Doina (controlor la Curtea de Conturi);
Membri: Vladimir Morari (angajat al CCCEC); Alexandra Pușcaș (angajată în proiect financiar internațional).

Concomitent, fără motivare plauzibilă și concretă, în pofida faptului că mandatul de 7 ani nu a expirat, au fost eliberați din funcție toți membrii Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare (predecesoarea CNPF): Dumitru Ursu (desemnat în funcție la 20.04.2006), Iurie Țîrdea (desemnat la 28.07.2005), Vasile Pentelei (desemnat la 17.02.2005), Ghenadie Ciobanu (desemnat la 06.12.2002).

1.2. Acte legislative

Legea cu privire la asistența juridică garantată de stat. Documentul reglementează condițiile, volumul și modul de acordare a asistenței juridice garantate de stat pentru apărarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, altor interese legitime ale persoanelor, asigurarea accesului liber și egal pentru toate persoanele la asistență juridică calificată. Asistența va fi primară (acordare de informații și consultanță) și secundară (acordarea serviciilor juridice și reprezentare). Documentul face parte din pachetul de acte pentru reforma justiției și punerea lui în aplicare constituie una din acțiunile prioritare pentru implementarea în 2007 a Planului de Acțiuni RM-UE.

Legea privind statutul ofițerului de informații. Este reglementat statutul juridic al ofițerului de informații al Serviciului de Informații și Securitate al Republicii Moldova (SIS) și modul de îndeplinire a serviciului special. Ofițerul are atribuții de: organizare, planificare, conducere și control a activității de informații și contrainformații; culegere, verificare, stocare, analiză și valorificare a informațiilor ce țin de domeniul securității naționale; executare a activități operative și speciale de prevenire și combatere a terorismului și acțiunilor care subminează securitatea națională; protecția secretului de stat etc. Legea face parte din acțiunile restante pentru respectarea obligațiilor și angajamentelor statelor membre ale Consiliului Europei.

Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii (introducerea Inspecției judiciare). Documentul inițiat de Președintele RM stabilește constituirea în subordinea CSM a Inspecției judiciare – organ ce va avea competența verificării activității organizatorice la efectuarea justiției; examinarea petițiilor cetățenilor în problemele ce țin de etica judecătorilor; verificarea demersurilor Procurorului General avînd ca obiect acordul Consiliului Superior al Magistraturii pentru pornirea urmăririi penale; verificarea temeiurilor de respingere de către Președintele Republicii Moldova sau de Parlament a candidaturii propuse de CSM pentru numirea în funcția de judecător sau pentru promovarea în funcție a judecătorului. Experți în domeniu au estimat că statutul Inspecției și modul de formare a acesteia nu este reglementat clar, situație ce poate provoca dublări și conflicte de competență.

Legea cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului. Noua redacție a legii a fost expertizată de Consiliul Europei și constituie un angajament asumat în cadrul Planului de acțiuni RM-UE. Expertize independente au remarcat preluarea selectivă și ineficientă a reglementărilor comunitare în materie, precum și o serie de alte neajunsuri ale respectivului document, inclusiv acordarea pentru autoritățile competente a atribuțiilor discreționare excesive și a unor atribuții excesive de reglementare.

Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.100-XV din 26 aprilie 2001 privind actele de stare civilă. Legea stabilește statutul juridic al Serviciului de stare civilă și prevede simplificarea procesului de transcriere a actelor de stare civilă întocmite pe numele cetățenilor Republicii Moldova de autoritățile statelor străine, prin atribuirea competenței de transcriere a acestor acte oficiilor stare civilă teritoriale al Republicii Moldova și misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare ale Republicii Moldova.

Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la asociațiile obștești. Modificările au fost promovate de Guvern fără consultare prealabilă și transparența necesară, cu scopul declarat al "aducerii în concordanță cu prevederile Codului Civil". La etapa examinării în parlament, mai multe organizații neguvernamentale au exprimat dezacorduri esențiale referitor la unele prevederi incluse. Definitivarea proiectului a avut loc după discutarea propunerilor cu reprezentanții organizațiilor societății civile, o parte a propunerilor acestora fiind acceptate.

Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la avocații parlamentari și Hotărîrea de modificare a Regulamentului privind Centrul pentru Drepturile Omului (CDOM). Modificările sînt generate de intrarea în vigoare, la 24 iulie 2006, a Protocolului Opțional la Convenția ONU împotriva torturii și altor tratamente sau pedepse crude, inumane sau degradante 24 iulie 2006. Conform protocolului, fiecare stat parte susține, desemnează sau instituie unul sau cîteva mecanisme independente pentru prevenirea torturii la nivel național. De remarcat, că intențiile autorităților de a abilita doar CDOM cu respectivele atribuții au provocat critici din partea instituțiilor neguvernamentale specializate în domeniul protecției drepturilor omului (Amnesty International, Comitetul Helsinki Moldova).

Legea pentru modificarea și completarea Legii ocrotirii sănătății nr. 411-XIII din 28 martie 1995. Documentul prevede că șefii instituțiilor medico-sanitare publice fondate de către Ministerul Sănătății sau de către autoritățile administrației publice locale sînt desemnați în funcție în bază de concurs și eliberați din funcție de către Ministerul Sănătății, în modul stabilit de minister. Modificarea este motivată "prin lipsa în Legea privind descentralizarea administrativă și Legea privind administrația publică locală a competențelor în domeniu ale autorităților administrației publice locale". Observatori independenți își exprimă îngrijorări referitor la modificările propuse, care pot determina o triere, pe criterii politico-administrative și economice, a conducătorilor respectivelor instituții medicale de nivel local (raional).

Legea pentru modificarea Legii bugetului de stat pe anul 2007. Guvernul motivează modificările prin "situația creată în sectorul agrar" și estimarea unor acumulări suplimentare în buget, din contul TVA, taxei vamale și a reducerii sumelor la restituirea accizelor. Cea mai mare parte a majorărilor vizează Majorarea Fondului pentru subvenționarea producătorilor agricoli și majorarea (dublarea) fondului de rezervă al Guvernului. Anterior, în repetate rînduri, atît Curtea de Conturi, cît și deputați de opoziție, mass-media și alți observatori independenți au menționat deficiențe serioase în administrarea Fondului de rezervă al Guvernului, utilizarea defectuoasă și abuzivă a mijloacelor acestuia, inclusiv pentru scopuri politice și de conjunctură.

Legea pentru modificarea și completarea Legii Fondului republican și a fondurilor locale de susținere socială a populației. Este stabilită o nouă modalitate de percepere a taxei de la operatorii de telefonie mobilă: 2,5 la sută din venitul din vînzări aferente acestor servicii.

Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la zonele și fîșiile de protecție a apelor rîurilor și bazinelor de apă. Se introduc modificări ce țin de clasificarea obiectelor acvatice și zonele de protecție a acestora, precum și reglementări speciale privind coordonarea activităților în respectivele zone: cu autoritatea centrală abilitată cu gestiunea resurselor naturale; autoritatea centrală pentru sănătate; expertiza ecologică de stat; evaluarea impactului asupra mediului înconjurător. Prevederile incluse se bazează pe experiența țărilor vecine, în special, a Federației Ruse.

Lege pentru completarea articolului 24 din Legea nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern. Este stabilită crearea Agenției "Apele Moldovei", în calitate de organ central de specialitate din subordinea Guvernului. Agenția va fi creată prin reorganizarea Concernului Republican pentru Gospodărirea Apelor "Apele Moldovei". Necesitatea este motivată prin "ideea acumulării tuturor obligațiilor din domeniul gospodăriei apelor și sistemelor hidroedilitare, precum și implementarea Strategiei privind aprovizionare cu apă si canalizare a localităților din Republica Moldova într-o singură instituție publică".

Legea pentru modificarea și completarea Codului vamal și a Codului fiscal. Sunt reglementate aspectele referitoare la funcționarea magazinelor de tip "duty-free" în punctele de trecere terestră a frontierei de stat (hotarul moldo-român). De notat că legislația anterioară ce permitea funcționarea magazinelor de acest tip a fost modificată, la indicația conducerii țării, cu scopul obstrucționării respectivelor activități, care ar fi "facilitat scheme de eschivare de impozite și alte fraude vamale". Acțiunile întreprinse de autorități au determinat adresarea unor agenți economici în instanțe internaționale și recent, CEDO a condamnat Republica Moldova la plata unor despăgubiri considerabile (520 mii euro, Cauza "Bimer" vs Moldova).

Legi pentru prelungirea unor termene de aplicare și executare a normelor juridice:

  • Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la principiile de bază de reglementare a activității de întreprinzător. Se stabilește prelungirea pînă la 30 noiembrie 2007 a termenului executării respectivei legi (revizuirea și adoptarea actelor normative în cadrul mecanismului numit "Ghilotina II");
  • Legea pentru prelungirea termenului de aducere în concordanță a dotărilor instituțiilor private de învățămînt cu cerințele Legii învățămîntului. Conform legii învățămîntului, instituțiile private trebuie să îndeplinească anumite condiții referitoare la capitalul statutar, dispunerea cu titlu de proprietate de săli de studii, de laboratoare cu dotare respectivă, condiții ce nu por fi îndeplinite de către instituțiile din învățămîntul preuniversitar privat. Introducerea respectivelor condiții în anul 2003 a generat proteste și anterior termenul a mai fost prelungit, de cîteva ori, iar actuala suspendare este motivată și de "perfecționarea proiectului Codului Educațional", care va stabili noile reglementări în domeniu.
  • Legea cu privire la prelungirea termenului de formare a poliției judecătorești. Prin modificările operate, termenul de creare a poliției judecătorești în subordinea Ministerului Justiției a fost prelungit considerabil, pînă în anul 2010. Modificarea este generată de impedimente de ordin financiar și material: necesitatea măririi numărului de personal, amenajarea spațiilor, procurarea transportului auto, a armamentului și utilajului special, surse de întreținere etc.
  • Legea pentru modificarea Legii cu privire la energia electrică. Termenul liberalizării prețurilor la energia electrică a fost amînat pînă în anul 2015.

Legi pentru ratificarea unor acte internaționale:

  • Acordul între Guvernul RM și Guvernul Republicii Polonia referitor la acordarea unui credit tehnic. Sursele (pînă la 15 milioane dolari SUA, cu dobîndă de 1,4%, pe un termen de 20 de ani) vor fi contractate pentru realizarea unor proiecte investiționale ce țin de aprovizionare cu apă potabilă și protecția mediului;
  • Acordul Strategic de Cooperare dintre Republica Moldova și Oficiul European de Poliție;
  • Acordul între Guvernul RM și Guvernul Sultanatului Oman pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit și pe capital, Protocolul adițional;
  • Acordul cu privire la transporturile internaționale de produse alimentare perisabile și cu privire la mijloacele de transport speciale care trebuie folosite pentru aceste transporturi (ATP);
  • Acordul Acordului de Finanțare între RM și Asociația Internațională pentru Dezvoltare (Proiectul Servicii de Sănătate și Asistența Socială), în valoare de 17 milioane dolari SUA;
  • Acordul de finanțare dintre RM și Asociația Internațională pentru Dezvoltare (proiect de susținere a Programului în sectorul drumurilor), în valoare de 16,0 milioane de dolari SUA).

Hotărîrea pentru aprobarea Strategiei de consolidare a sistemului judecătoresc. Parlamentul adoptă prezenta hotărîre. Art. 1. – Se aprobă Strategia de consolidare a sistemului judecătoresc, conform anexei care este parte integrantă a prezentei hotărîri. Art.2. – Guvernul va asigura implementarea Strategiei de consolidare a sistemului judecătoresc, precum și va elabora și va prezenta Parlamentului proiectele actelor legislative necesare pentru asigurarea realizării Strategiei.

Hotărîrea privind acordarea unor beneficii suplimentare deputaților în Parlament. Este majorată diurna pentru ședințe (de la 30 pînă la100 lei) și compensația cheltuielilor de transport (de la 300 – la 500 lei/per deputat). De asemenea, se stabilește acordarea unei indemnizații de concediere la expirarea mandatului Parlamentului, în cuantum de 6 retribuții lunare și a unor compensații anuale în mărimea unui salariu lunar pentru cheltuieli de tratament în instituții medico-curative sau balneo-climaterice. Proiectul hotărîrii nu a fost însoțit de o notă de argumentare publică, nici de rezultatele expertizelor economice, financiare și anticorupție.

1.3. Declarații

La 19 iulie 2007, Fracțiunea AMN a difuzat o declarație "cu privire la situația din agricultură", prin care a solicitat luarea unor măsuri urgente, necesare pentru redresarea situației în sectorul agricole și în special, pentru "stoparea distrugerii micului întreprinzător agricol".

În finalul sesiunii de vară, spicherul Parlamentului și toți liderii de fracțiuni au expus viziunile și constatările lor asupra activității legislativului și evoluției situației social-politice din țară:

  • Marian Lupu a declarat că trebuie să fie respectate deciziile și alegerea concetățenilor, iar forțele politice parlamentare trebuie să dea dovadă de înțelepciune și flexibilitate în numele intereselor majore ale Republicii Moldova. Spicherul consideră că nici orientarea proeuropeană, și nici reintegrarea țării nu și-au pierdut din actualitate și importanță, iar perioada de vacanță ar putea ajuta la debarasare de de euforii sau emoții inutile, pentru ca Parlamentul să-și continue activitatea cu perseverență, profesionalism și responsabilitate față de societate și țară.
  • Liderul fracțiunii PCRM, Eugenia Ostapciuc, consideră că opoziția cunoaște problemele care există în țară, dar nu dorește să participe la rezolvarea lor, ci profită de situație în scopuri proprii. Ostapciuc a declarat că fracțiunea PCRM încearcă să rezolve problemele prin mijloacele existente, în timp ce opoziția speculează pe aceste probleme ca sa obțină capital politic. În final, reprezentantul PCRM a mai afirmat că cei care cred ca rezultatele alegerilor din 2009 sînt predeterminate "greșesc grav, iar dacă alegerile vor fi corecte și echitabile, alegatorii vor vota iarăși cu PCRM – unica forță politică, care și-a dovedit capacitatea de rezolvare a problemelor oamenilor";
  • Președintele fracțiunii AMN, Serafim Urechean, consideră că unicul rezultat al sezonului politic este victoria comună a forțelor democratice în alegerile locale generale. Pe de altă parte, AMN consideră că în prima jumătate a anului 2007 Republica Moldova a intrat într-un regres evident, datorită guvernării incompetente și iresponsabile a PCRM. AMN regretă anularea transmisiunilor în direct de la ședințele plenare, noile restricții introduse în Regulamentul Parlamentului, limitarea libertății de expresie și lipsa reformelor audiovizualului public. De asemenea, sînt considerate inconsistente reformele legislative din 2006: în sistemul electoral; organizarea și autoritățile audiovizualului; controlul finanțelor publice; autoadministrarea judecătorească. Urechean a acuzat comuniștii de sabotarea noilor administrații locale, prin: blocarea constituirii consiliilor locale; punerea sub control central a Fondului de susținere socială a populației; privarea administrațiilor locale de atribuția numirii și destituirii conducătorilor de instituții bugetare subordonate; centralizarea finanțării poliției locale; refuzul alocării de fonduri pentru compensarea efectelor secetei în agricultură. În final, Urechean a propus crearea pe baze apolitice a unui Guvern anti-criză în Republica Moldova, pentru redresarea situației și echilibrarea raporturilor între puterea centrală și administrațiile locale.
  • Liderul PDM, Dumitru Diacov, a acuzat autoritățile centrale și locale dominate de comuniști, că luptă împotriva opoziției, prin blocarea tuturor inițiativelor acesteia, intimidarea adepților, distrugerea consensului politic parlamentar etc.
  • Președintele PPCD, Iurie Roșca susține că Președintele țării, Guvernul și PCRM au declarat război tuturor – partidelor de opoziție, autorităților locale, țărilor vecine. Roșca a cerut șefului statului corectitudine, să nu intervină abuziv în activitatea Parlamentului, să nu decidă singur venirea în Parlament și Guvern a reprezentanților regimului de la Tiraspol și să nu se lase manipulat de anturajul său. Liderul PPCD a criticat acțiunile de intimidare a opoziției în alegerile locale generale și a mai spus că reformele inițiate prin modificările legislative promovate în rezultatul consensului stabilit în aprilie 2005, au încetinit, sînt blocate de aparatul birocratic, care preferă să imite o bună funcționare și să răspundă comandamentelor politice ale conducerii de vîrf.
cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Remanieri

  • Guvernul a susținut propunerea MAEIE de rechemare din funcție a lui Iulian Magaleas, ambasadorul RM în Grecia.
  • Rector al Academiei de Poliție "Ștefan cel Mare" a fost numit Semion Carp, care, anterior exercita funcția de viceministru al Afacerilor Interne și Comandant al Trupelor de Carabinieri.
  • Mircea Buga a fost eliberat din funcția de prim-vicedirector al Companiei Naționale de Asigurări în Medicină și numit în funcția de viceministru al sănătății.
  • Igor Semenovker a fost eliberat din funcția de director al Agenției construcții și dezvoltare a teritoriului, în locul său fiind numit Vladimir Baldovici, antreprenor general al lucrărilor de reconstrucție la Complexul monastic Căpriana. Anatolie Izbîndă a fost eliberat din funcția de vicedirector al Agenției Construcții și Dezvoltare a Teritoriului, conform solicitării Consiliului Suprem de Securitate.
  • Din funcția de viceministru al ecologiei a fost eliberat Petru Silivestru.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentului privind Sistemul de poștă electronică al autorităților publice. Funcționarea și securitatea sistemului va fi asigurată de către Serviciul de Informații și Securitate. Crearea sistemului se va desfășura pe etape, pînă în anul 2009.

Hotărîrea privind crearea Grupului de lucru pentru monitorizarea fluxului investițiilor străine strategice directe și a tranzacțiilor conexe acestora. Conform hotărîrii, organele centrale ale administrației publice vor coordona în prealabil cu grupul de lucru toate acțiunile în domeniul promovării investițiilor strategice în economia națională și vor întreprinde acțiuni de atragere a investițiilor doar după primirea deciziei respective de către Grupul de lucru.

Hotărîrea cu privire la monitorizarea tranzacțiilor comerciale de import. Prețurile la o serie de mărfuri importate de către persoanele fizice și juridice vor fi monitorizate și reglementate de stat. Serviciul Vamal va monitoriza tranzacțiile comerciale de import ale agenților economici și, în cazul depistării diferenței de preț la nivel de 40 la sută față de prețurile indicate în prezenta hotărîre, informația dată va fi remisă Inspectoratului Fiscal Principal de Stat /IFPS/ și Centrului de Combatere a Crimelor Economice și a Corupției /CCCEC/. Mecanismul elaborat are drept scop depistarea evaziunilor fiscale ca urmare a subevaluării în vamă a mărfurilor importate și creșterea acumulărilor la buget din contul taxelor vamale.

Hotărîrea pentru îndeplinirea Programului de măsuri privind implementarea noului sistem de evaluare a bunurilor imobile în scopul impozitării. În perioada de referință (1 octombrie 2006 – 1 mai 2007) au fost evaluate 20035 bunuri imobile cu destinație comercială și 6458 bunuri imobile cu destinație industrială, colectate date privind 40329 garaje și 24543 loturi din întovărășirile pomicole. La capitolul probleme se menționează: neprezentarea listelor posesorilor de dreptul de locațiune a apartamentelor neprivatizate, colaborarea insuficientă a oficiilor cadastrale teritoriale și a autorităților administrației publice locale ș.a.

Hotărîri pentru aprobarea unor programe, concepții, strategii:

  • Strategia energetică a Republicii Moldova pe perioada pînă în anul 2020;
  • Concepția Sistemului informațional automatizat "Registrul infrastructurii organelor de drept";
  • Concepția sistemului integrat de circulație a documentelor electronice;
  • Planul național de implementare a Programului comun al Comisiei Europene și Consiliului Europei privind sporirea independenței, transparenței și eficienței justiției în Republica Moldova pe anii 2006–2009.

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • cu privire la înregistrarea de stat a persoanelor juridice și a întreprinzătorilor individuali;
  • pentru modificarea legii cu privire la poliție (excluderea prevederilor ce stabileau finanțarea poliției municipale din contul bugetelor locale).

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare din Fondul de rezervă al Guvernului:

  • Agenției "Moldova-Vin" îi sînt alocate mijloace în cuantum de 1 milion lei, pentru procurarea utilajului de laborator necesar în scopul verificării calității producției alcoolice;
  • Consiliului raional Căușeni – 1 mil. lei pentru restaurarea Casei-muzeu "Alexei Mateevici";
  • Aparatului Guvernului i se alocă mijloace financiare, în sumă de 2012,0 mii lei, pentru achitarea lucrărilor de montare a sistemului de iluminare a teritoriului Complexului "Condrița";
  • Agenției Relații Funciare și Cadastru i se alocă mijloace financiare de peste 7 milioane lei, pentru: procurarea, din proprietate privată în proprietatea statului, a terenurilor destinate construcției liniei de cale ferată Cahul-Giurgiulești (1,8 mil. lei); realizarea prevederilor Acordului de investiții cu privire la Portul Internațional Liber "Giurgiulești" (4,9 mil. lei); procurarea din proprietate privată a unor terenuri, utilizate la construcția liniei de cale ferată Revaca-Căinari (400 mii lei).

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Grup de lucru pentru problemele antreprenorilor

Prim-ministrul a avut o întrevedere cu reprezentanții Asociației investitorilor străini din Moldova, discuțiile fiind axate pe teme atragerii unui aflux sporit de investiții. Investitorii au menționat că dialogul dintre administrația publică centrală și comunitatea de afaceri a avansat foarte mult pe parcursul ultimilor ani, iar îmbunătățirea climatului de afaceri a contribuit esențial la atragerea investițiilor noi în economia Moldovei. În special, a fost evidențiată receptivitatea Guvernului la diverse probleme, inclusiv cele enunțate în "Cartea Albă". Totodată, investitorii au opinat că acțiunile de perfecționare a cadrului legislativ-normativ, precum și a celui fiscal trebuie să continue pentru crearea unor condiții stimulatorii noi de atragere a capitalului străin în Moldova. În context, ei au mai enunțat un șir de probleme, care necesită a fi soluționate printr-un dialog continuu. În scopul menținerii unui dialog permanent și eficient, s-a decis constituirea unui grup de lucru special, care va elabora și propune, în mod operativ, soluțiile optime la problemele ce apar în activitatea antreprenorială.

Propunerile tinerilor prim-miniștri la proiectul Planului Național de Dezvoltare

Membrii Clubului tinerilor prim-miniștri au discutat aspecte ce vizează obiectivele PND și au prezentat propuneri elaborate în urma ședințelor de consultare cu tinerii din regiuni, diverse organizații neguvernamentale. Esența propunerilor vizează susținerea mai sporită a implicării tineretului în procesele sociale și economice din țară. Prim-ministrul i-a încurajat pe tineri să se implice și în continuare activ în dezbaterile publice și elaborarea diverselor documente ce vizează nemijlocit tineretul. În context, premierul a solicitat membrilor clubului să examineze și să se pronunțe pe marginea proiectului Concepției de activitate a Centrului Republican de Tineret.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Președintele Republicii Moldova i-a conferit titlul onorific "Maestru în Artă" lui Valerii Corcimari, consultant principal în Serviciul de presă al Președinției (fotograf personal al președintelui).

Vladimir Voronin a semnat un decret privind conferirea medaliei "Mihai Eminescu" lui Mihail Titov, businessman, fondator al Fundației pentru Inițiative Culturale "Lumea - oglindă pentru Moldova".

Prin decret prezidențial, au fost reinvestiți în funcție pe un termen de 4 ani președinții curților de apel din Bender, Cahul și Chișinău, precum și președintele judecătoriei Anenii Noi.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Conferința de presă din 25 iulie 2007

În cuvîntul său introductiv, Vladimir Voronin a abordat tema alegerilor locale, despre care a vorbit ca "președinte al țării și președinte al partidului de guvernămînt". În opinia șefului statului, recentele alegeri locale nu numai că au schimbat esențial "harta" politică a Moldovei, dar au generat o situație principial nouă care, pînă la următoarele alegeri parlamentare, în fond, nu se va schimba. Astfel, peste un an și jumătate PCRM urmează să înfrunte întreaga opoziție. Voronin a recunoscut că starea de stabilitate din ultimii doi ani, acalmia politică au demobilizat PCRM, veriga medie din conducerea lui. În același timp, pentru el este "absolut neclar modul în care se va realiza de acum încolo conlucrarea autorităților centrale cu cele locale", deoarece, în majoritatea raioanelor puterea locală s-a situat într-o opoziție intransigentă față de puterea centrală, față de întreaga politică adoptate de centru, chiar și împotriva bugetului central. În situația creată, puterea va merge pe calea concentrării mijloacelor bugetare "în scopul realizării proiectelor strategice de dezvoltare regională". Președintele PCRM consideră că PPCD și Partidul Democrat, numai în cîteva zile, au distrus consensul partidelor politice care a existat timp de doi ani în Parlament. Opoziția este acuzată că a renunțat cu ușurință la consensul realizat de partidele politice din Parlament, sub pretextul abordării incorecte de către autoritățile centrale a problemei transnistrene. În consecință, PCRM și fracțiunea sa parlamentară nu vor mai continua practica altruismului politic și nu va mai oferi opoziției diferite posturi și locuri în diferite instituții ale puterii, nu va mai conveni din timp cu ea asupra unor poziții comune în cele mai diferite probleme ale puterii de stat și ale politicii statului. Pe viitor, comuniștii vor acționa pornind doar de la faptul că anume lor le revine întreaga răspundere politică pentru apărarea intereselor statului și poporului.

În cadrul aceleiași conferințe de presă, Vladimir Voronin:

  • a afirmat că problema transnistreană poate fi soluționată doar în baza Legii privind principiile de bază ale statutului Transnistriei din 2005, în cadrul formatului de negociere "5+2";
  • a reiterat poziția că Rusia ar trebui să-și retragă întreaga prezență militară din Republica Moldova;
  • a calificat poziția Rusiei în reglementarea transnistreana drept "foarte constructivă";
  • a spus că Republica Moldova dorește să obțină în timpul cel mai apropiat două din cele patru libertăți fundamentale în UE: comerțul liber și libera circulație a cetățenilor;
  • în Moldova nu vor fi deschise alte două consulate românești, din motiv că autoritățile române nu asigură reciprocitate corespunzătoare;
  • a confirmat că se preconizează introducerea unor interdicții la deținerea funcțiilor publice pentru titularii dublei cetățenii;
  • problema exportului de vinuri în federația Rusă va fi abordată doar în modul propus de autoritățile moldovenești, soluțiile parțial propuse de Federația Rusă fiind respinse.

Consiliul Suprem de Securitate

Președintele Republicii Moldova a prezidat ședința Consiliului Suprem de Securitate, în cursul căreia a fost examinată situația epidemiologică privind tuberculoza și mersul realizării proiectului de îmbunătățire a sistemelor de alimentare cu apă, finanțat de Fondul Kuweitian pentru Dezvoltarea Economică Arabă. Vladimir Voronin și-a exprimat nemulțumirea în legătură cu modul în care persoanele cu funcții de răspundere din cadrul Agenției Construcții și Dezvoltare a Teritoriului au asigurat supravegherea și gestionarea implementării proiectului de asigurare cu apă, deoarece, ca rezultat al lipsei controlului adecvat din partea responsabililor, nu au fost respectate termenele de implementare a proiectului și asigurată îndeplinirea eficientă a acestuia. Decizia Consiliului include solicitarea eliberării din funcția de vicedirector al Agenției Construcții și Dezvoltare a Teritoriului a domnului Anatolie Izbîndă și transmiterea materialelor respective în vederea soluționării, conform prescripțiilor legii, a cazului respectiv și tragerii la răspundere a persoanelor vinovate de comiterea abuzurilor și neglijenței.

Președintele țării este nemulțumit și de situația epidemiologică privind tuberculoza, accentuînd eficiența redusă a unor măsuri destinate controlului și tratamentului, demonstrată prin procentul înalt de depistare tardivă a bolnavilor. În contextul problemei asigurării cu cadre în sfera dată, Vladimir Voronin a pledat pentru majorarea substanțială a salariilor și crearea unor condiții stimulatorii pentru medicii ftiziopulmonologi și s-a referit la oportunitatea perfecționării legislației în vigoare în sensul stipulării unor norme privind tratamentul și conduita bolnavilor de tuberculoză, inclusiv a deținuților.

Preocupări pentru situația din sectorul agrar

Președintele Republicii Moldova s-a întîlnit cu reprezentantul Organizației Națiunilor Unite pentru Agricultură și Alimentație (FAO) în Republica Moldova, căreia i-a solicitat asistență pentru atenuarea consecințelor secetei din acest an. Reprezentantul FAO a prezentat șefului statului un studiu realizat de Banca Mondială și FAO în domeniul administrării riscurilor naturale în agricultură.

Vladimir Voronin avut o întîlnire cu reprezentanții corpului diplomatic acreditat în Republica Moldova, în cadrul căreia i-a informat despre situația creată în urma condițiilor climaterice nefavorabile și a solicitat susținerea țărilor și organizațiilor reprezentate în atenuarea consecințelor secetei.

Pentru analiza situației produse de secetă, șeful statului a convocat și o ședință specială cu participarea conducerii Parlamentului și a Guvernului, a savanților, directorilor instituțiilor și ai întreprinderilor de stat specializate. În cursul ședinței, au fost prezentate rapoarte cu privire la factorii climaterici care au provocat apariția secetei din acest an, starea de lucruri în domeniul agriculturii, creată în urma condițiilor climaterice nefavorabile, și posibilitățile de atenuare a efectelor acestora. În cadrul discuțiilor, Vladimir Voronin a declarat că prețurile la tipurile de pîine mai solicitate de categoriile vulnerabile ale populației nu trebuie să fie majorate și a solicitat organelor de resort să vegheze asupra neadmiterii majorării produselor de panificație în scopuri speculative. A fost reiterată și necesitatea elaborării unui program național de irigare, care să asigure irigarea a cel puțin 600 mii de ha de terenuri arabile.

La ședința din 30 iulie 2007, convocată de Președintele Republicii, a fost examinată problema dezvoltării durabile a agriculturii și a securității alimentare, accentuîndu-se necesitatea realizării unor acțiuni hotărîte în vederea depășirii consecințelor secetei și asigurării pe viitor a dezvoltării durabile a sectorului agro-industrial. Vladimir Vorini a lansat propunerea elaborării unei strategii de dezvoltare durabilă a sectorului agrar, subliniind importanța preluării experienței privind elaborarea unor asemenea documente de către statele care recent au devenit membre ale UE. Se consideră oportună crearea unei comisii de stat, care va organiza și va monitoriza elaborarea proiectului strategiei nominalizate, în baza strategiilor și programelor existente în diverse domenii, inclusiv a Programului Național "Satul Moldovenesc".

La ședință comună a Președinției, Guvernului și președinții de raioane au fost discutate problema secetei, impactul acesteia asupra sectorului agrar și acțiunile care urmează a fi întreprinse în vederea devansării crizei. Printre sarcinile primordiale, Președintele Republicii a numit necesitatea stabilirii unui control strict asupra prețurilor la produsele de panificație și neadmiterii majorării nejustificate din punct de vedere economic, în scopuri speculative, a costului pîinii. De asemenea, șeful statutlui a reiterat ideea creării unor Stațiuni Tehnologice de Mașini specializate în anumite domenii: irigare, viticultură pomicultură. În opinia Președintelui, conlucrarea eficientă dintre conducerea centrală și organele administrației publice locale va constitui un factor important în soluționarea cu succes a problemelor create de secetă, îndemnînd noii președinți de raioane să manifeste constructivism în raporturile cu autoritățile centrale ale țării, pentru a ieși cu demnitate din această situație dificilă.

Darea în exploatare a gazoductului Tocuz-Căinari-Mereni

Președintele RM a prezidat o ședință de lucru la fața locului în problema finalizării construcției și pregătirii pentru darea în exploatare a gazoductului de presiune înaltă Tocuz-Căinari-Mereni, construcția căruia a fost executată integral. Gazoductul are o lungime de 62,5 km și o capacitate de transportare de 800 mln de metri cub de gaz pe an. Deși s-a anunțat că obiectul este pregătit totalmente, la ședință au fost discutate problemele "ce mai urmează a fi rezolvate pentru darea în exploatare". Vladimir Voronin a mai subliniat că realizarea cu succes a acestui proiect face parte din șirul de măsuri privind dezvoltarea infrastructurii țării în ansamblu și a capitalei în particular și va contribui la sporirea nivelului de trai al cetățenilor.

Implementarea asigurărilor obligatorii de asistență medicală

La ședința de bilanț a implementării programului asigurării obligatorii de asistență medicală a fost examinată activitatea sistemului ocrotirii sănătății în semestrul I al anului 2007. Conform informațiilor prezentate, rezultatele înregistrate în cei aproximativ 4 ani de implementare a programului au demonstrat justețea deciziei adoptate privind trecerea la medicină prin asigurare. În susținerea afirmațiilor au fost invocate date care reflectă ritmurile pozitive de finanțare a sistemului de sănătate:

  • bugetul destinat sistemului public de sănătate a sporit de circa 2,4 ori;
  • de circa 3,7 ori, în raport cu 2003, au sporit cheltuielile legate de procurarea medicamentelor și de 2,2 ori cele legate de procurarea alimentelor;
  • salariile personalului medical au crescut de circa 2,8 ori (comparativ cu creșterea de 2,1 ori a salariilor medii pe economie).

Printre problemele existente în sistemul de sănătate au fost evidențiate:

  • asigurarea cu cadre medicale, în special în zonele rurale;
  • capacitățile manageriale nesatisfăcătoare la nivelul conducătorilor instituțiilor medicale;
  • implementarea lentă a tehnologiilor informaționale în sistemul de sănătate;
  • necesitatea sporirii volumelor de finanțare pentru domeniul ocrotirii sănătății;
  • echipamentul și tehnologiile medicale depășite;
  • sediile învechite, care necesită reparații capitale, etc.
cuprins articolul precedent articolul următor


Problema transnistreană

Președintele Voronin lansează o serie de declarații în problema transnistreană

În perioada de referință, Președintele Voronin a făcut o serie de declarații cu privire la reglementarea transnistreană în cadrul unei conferințe de presă și a unui larg interviu cu postul TV NIT. Prezentăm mai jos o sinteză a tezelor principale formulate de Președintele Voornin cu aceste două ocazii:

  • Nu există nici un plan secret de reglementare care ar fi discutat cu Rusia, există doar un "pachet de propuneri" pe care Moldova vrea să le discute cu Rusia înainte ca să le prezinte formatului "5+2", care rămîne unicul mecanism pentru identificarea oricăror soluții în problema transnistreană. Moldova discută cu toți partenerii din formatul "5+2", nu doar cu Rusia, și i-a consultat pe toți pe marginea propunerilor moldovenești;
  • Propunerile Moldovei sînt în deplină conformitate cu Legea cu privire la principiile de bază ale statului juridic al raioanelor de est din 2005. În baza acestei legi va fi elaborat un proiect de lege cu privire la statului Transnistriei, care va fi prezentat formatului "5+2";
  • Poziția Rusiei este "foarte constructivă", iar Președintele Putin vrea să ajute Moldova să rezolve problema transnistreană. Chiar și în chestiunea mecanismului de pacifi?are Rusia "devine mai constructivă" (remarcăm că într-un comunicat al Ministerului rus de Externe mecanismul de pacificare din Transnistria este calificat drept "unul dintre cele mai de succes și efective în istoria pacificării"; o astfel de apreciere nu pare să indice intenția Rusiei de a schimba formatul acestui mecanism);
  • Retragerea trupelor și munițiilor ruse din Transnistria este o precondiție a reglementării;
  • Guvernul Moldovei a creat un grup de lucru cu participarea unor experți europeni sub egida Prim-viceprim-ministrului pentru a estima "costul reintegrării".

Președintele Voronin a acuzat în mai multe rînduri partidele de opoziție de compromiterea consensului politic în problema transnistreană și nedorința de a reglementa conflictul din frica de a pierde "bunăstarea personală, politică și patrimonială".

De remarcat, că într-un interviu pentru Radio Europa Liberă Ambasadorul SUA în Moldova, Michael Kirby, a menționat că deși este necesar ca Moldova să discute problema transnistreană cu Rusia, Moldova trebuie să discute și cu ceilalți parteneri din formatul "5+2", care rămîne cel mai bun format pentru identificarea unei soluții a conflictului. Invocînd precedentul așa-zisului Memorandum Kozak, Ambasadorul Kirby a declarat că în contextul unor intense negocieri moldo-ruse din ultimele luni SUA au vrut să înțeleagă ce se întîmplă. "A fost o furtună mare, dar nu e clar dacă a fost o furtună adevărată sau o furtună într-un ceainic", a spus diplomatul american cu referință la negocierile în cauză.

Exporturile transnistrene în UE sînt în creștere

În prima jumătate a anului 2007 la Camera Înregistrărilor de Stat a Moldovei au fost înregistrați 70 de agenți economici transnistreni, potrivit unui comunicat al Ministerului Reintegrării. Astfel, numărul întreprinderilor transnistrene înregistrate permanent sau provizoriu la Chișinău este de 338. Din acestea, 45 de companii s-au înregistrat după adoptarea Hotăririi Guvernului nr.301 din 17.03.2007, prin care atît agenții economici înregistrați permanent, cît și cei înregistrați provizoriu au obținut acces la preferințele comerciale acordate Moldovei de către UE în cadrul sistemului GSP+. În ianuarie – iunie 2007 Serviciul Vamal al Moldovei a acordat 635 de certificate de origine preferențiale pentru 17 de agenți economici transnistreni pentru exporturi în UE. Exporturile transnistrene în UE au crescut cu 17.4 % în comparație cu 2005, UE fiind a doua destinație după CSI a exporturilor transnistrene (37% din exporturi).

Exporturile transnistrene au crescut de două ori în prima jumătate a 2007 față de aceiași perioadă a 2006. Camera de Comerț și Industrie a Moldovei a emis 3.386 certificate de origine pentru exporturile transnistrene în prima jumătate a 2007, cu 37% mai mult decît în 2006.

Potrivit analiștilor economici, această creștere a exporturilor transnistrene în UE poate fi explicată prin faptul că România, una din principalele destinații ale acestora, este din 1 ianuarie 2007 stat UE. Accesul simplificat pe care l-au obținut agenții economici transnistreni la preferințele comerciale europene urmare a înregistrării în organele competente ale Moldovei este fără îndoială un alt factor important.

Aceste date arată, că în ciuda propagandei oficiale transnistrene, se pare că agenții economici din regiune operează în regim normal, mai mult ca atît, continuă să-și extindă activitățile comerciale spre piețe noi. Aceste date mai arată beneficiile înregistrării agenților economici transnistreni la Chișinău atît pentru activitatea acestora, cît și pentru reîntregirea spațiului economic al RM.

De remarcat că la 13 iulie Centrala Termoelectrică de la Dnestrovsk (Kuciurgan), proprietate a Concernului rus Inter RAO EES și una dintre cele mai mari întreprinderi din regiunea transnistreană, a reluat exporturile de energie electrică în România. Centrala își va mări de două ori capacitatea de producție și va pune în funcționare alte două generatoare pe lîngă cele două care funcționează la moment. Compania intenționează să exporte în România peste un miliard de kilovați în primul an de operare la un preț de 0.05 USD pe kilovat.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare europeană

Ședință dedicată realizării PAUEM

La 24 iulie 2007, șeful statului a convocat o ședință în problema realizării Planului de Acțiuni UE-Moldova (PAUEM). La ședință au participat importanți factori de decizie de la diferite instituții publice centrale. Președintele Voronin a accentuat necesitatea realizării în termene a obiectivelor PAUEM, pentru apropierea Moldovei "de standardele și valorile europene pe multiple planuri, inclusiv libera circulație a cetățenilor, mărfurilor, serviciilor și capitalului". De asemenea, s-a subliniat că fiecare instituție trebuie să-și realizeze caietele de sarcini convenite cu MAEIE și că este necesară remedierea deficiențelor semnalate în implementarea PAUEM la reuniunea Consiliului de Cooperare UE-Moldova, din iunie 2007, de la Luxemburg.

Amintim că la această reuniune UE a subliniat "necesitatea ca Moldova să-și dubleze eforturile pentru implementarea reformelor democratice în astfel de domenii cruciale precum respectarea drepturilor omului, libertății presei și respectarea statului de drept, inclusiv independența justiției. Importanța unui mediu de afaceri transparent și lupta împotriva corupției au fost de asemenea subliniate"[1] (subl. – ADEPT).

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

În perioada vizată de această ediție a jurnalului, în cîmpul public au fost readuse două dintre problemele existente în relația Moldovei cu România. Este vorba despre problema cetățeniei și cea a deschiderii a două consulate românești în Moldova. Subiectele au fost reanimate de Președintele Vladimir Voronin.

În cadrul unui program realizat de postul tv NIT, Vladimir Voronin a adus invective României, precum că aceasta ar profita de pe urma faptului că cetățenii moldoveni nu pot să călătorească fără vize pe teritoriul UE și le propune acestora cetățenia română.

Afirmația lui Voronin urmează la scurt timp după ce Kalman Miszei, Reprezentantul Special al UE pentru Moldova, ar fi îndemnat recent România să-și restricționeze procedura de acordare a cetățeniei sale. În context, potrivit Ministerului Justiției din București, în urma suspendării procedurii simplificate de acordare a cetățeniei române în 2002, numărul cererilor aprobate de obținere a cetățeniei statului român a fost de 2430, în comparație cu 98 000 de cereri aprobate înainte de această dată.

În alte împrejurări, Voronin a spus că în viitorul apropiat nu se vor deschide alte două consulate române la Bălți și Cahul, pentru că nu ar exista "un interes reciproc". În replică, ministrul român de Externe, Adrian Cioroianu, a precizat că Bucureștiul rămîne interesat să deschidă două consulate la Bălți și Cahul și a relevat că instituția pe care o conduce a reiterat o cerere în acest sens MAEIE de la Chișinău.

Republica Moldova – Rusia

Autoritatea rusă de supraveghere a securității alimentare Rospotrebnadzor, după ce a solicitat probe de la doar cinci companii vinicole din Moldova, precum Vismos, Călărași-Divin, Buket Moldavii, DK-Intertrade și Kvint (toate cu capital rusesc), a acceptat ca primele trei să-și poată exporta producția pe piața rusă.

Potrivit lui Valeriu Mironescu, director al Agenției Moldova-Vin, însăși decizia de a lua probe doar de la cinci companii reprezintă o discriminare și rămîn necunoscute principiile în baza cărora s-a făcut alegerea.

Nemulțumirea în legătură cu această decizie a "Rospotrebnadzor" și-a exprimat-o și Președintele moldovean Vladimir Voronin, care a calificat-o drept inacceptabilă pentru Chișinău. El a spus că fie vor exporta toate întreprinderile moldovenești, fie nici una și că a dat indicații directorului Agenției Moldova-Vin să nu elibereze mărci de acciz pînă cînd pe piața rusă nu vor fi admiși toți producătorii moldoveni.

Cooperare multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Îndeplinirea recomandărilor CoE

În cadrul unei conferințe de presă de bilanț al activității Parlamentului, speaker-ului acestuia, Marian Lupu, a menționat că acțiunile de ordin legislativ prevăzute în Programul calendaristic de colaborare dintre Parlamentul RM și CoE, în sesiunea de primăvară-vară din 2007, au fost realizate, cu două excepții. Acestea ar fi neadoptarea în lectura a doua a proiectului de lege privind partidele politice și finanțarea lor și a Codului Învățămîntului.

Aici ar fi de remarcat că îndeplinirea acțiunilor din Programul menționat a fost prevăzută pentru perioada 2005–2006. În al doilea rînd, pe lîngă cele două excepții ar mai fi de adăugat că întîrzie adoptarea noilor legi cu privire la statutul mun. Chișinău, consolidarea imunității parlamentare; lipsa de progres în ceea ce privește condamnarea principiului destituirii primarului de Comrat de către Adunarea Populară a Găgăuziei și investigarea motivelor numeroaselor cazuri de urmărire penală a liderilor opoziției la nivel național și local – toate prevăzute de Programul amintit.

Decizie a CEDO

La 17 iulie, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a pronunțat hotărîrea sa în cauza Gorea c. Moldovei. CEDO a constatat violarea articolului 5§1 al Convenției (legalitatea lipsirii de libertate) prin deținerea lui Grigore Gorea sub arest fără un mandat legal după expirarea mandatului de arest. Moldova a fost obligată să-i acorde reclamantului 9000 euro cu titlu de daune morale și 2500 euro cu titlu de costuri și cheltuieli, și orice alte taxe care urmează a fi plătite din aceste sume. Pînă în prezent CEDO a pronunțat hotărîri împotriva Moldovei în 68 de cauze, aceasta fiind obligată să plătească reclamanților despăgubiri în jur de 1,43 mln euro.


1 Consiliul UE (2007), EU-Moldova Cooperation Council Ninth meeting, Luxemburg, 19 June, EU Press Communiqué, 11009/07 (Presse 143)

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Decesul parteneriatului politic
Igor Boțan, 31 iulie 2007

Opoziția va putea rămîne consolidată în continuare doar sub amenințarea recuperării rating-ului PCRM și reluării, sub diferite forme, a presiunilor și hărțuielilor din partea PCRM »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect