ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. V, nr. 104, 1–15 octombrie 2007

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri. Imunități

Parlamentul a luat act de cererea de demisie a deputatului Ion Ciontoloi, ales din partea Alianței "Moldova Noastră". Ciontoloi a demisionat în legătură cu alegerea sa în funcția de Președinte al raionului Căușeni. Anterior, la solicitarea Procuraturii Generale, majoritatea parlamentară a aprobat ridicarea imunității parlamentare și a încuviințat în prealabil trimiterea în judecată pe cauză penală a lui Ciontoloi, acuzat de comiterea unor abuzuri în administrarea proprietății cooperative. Soarta dosarului intentat nu a mai fost adusă la cunoștința opiniei publice.

Elena Pui a fost desemnată, pe un termen de 2 ani, în componența Consiliului de administrație al Comisiei Naționale a Pieței Financiare.

La propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, judecătoarea Nina Cernat a fost numită vicepreședinte al Colegiului economic al Curții Supreme de Justiție, pe un termen de 4 ani.

Deputatul Vladimir Filat a fost exclus din fracțiunea Partidului Democrat din Moldova, în legătură cu părăsirea partidului. Filat s-a declarat "deputat neafiliat".

1.2. Acte legislative

Legi pentru ratificarea unor acte internaționale:

  • Protocolul pentru operarea modificării în Acordul între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Federației Ruse privind principiile perceperii impozitelor indirecte în comerțul reciproc. Documentul are drept scop aplicarea TVA după principiul de destinație și la livrarea gazului natural și a petrolului;
  • Acordul-cadru de împrumut între Guvernul Republicii Moldova și Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei. Valoarea împrumutului este echivalentă cu 4,9 mln. Euro, care se acordă pe o perioadă de 20 ani, inclusiv perioada grație de 5 ani, în scopul facilitării construcției de locuințe sociale;
  • Acordul de împrumut între Republica Moldova și Banca Europeană pentru Reconstrucții și Dezvoltare (Proiectul de reabilitare a drumurilor în Moldova). Suma totală a împrumutului e de 30 milioane de euro, destinați pentru segmente concrete de drumuri naționale;
  • Acordul de finanțare între Republica Moldova și Banca Europeană pentru Investiții (Proiectul "Drumuri europene în Moldova). Și acest acord prevede creditarea cu treizeci de milioane Euro;
  • Convenția între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Marelui Ducat de Luxemburg pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit și pe capital și a Protocolului la aceasta.

Proiectul de lege cu privire la înregistrarea de stat a persoanelor juridice si a întreprinzătorilor individuali. Proiectul adoptat în prima lectură este elaborat întru implementarea Concepției sistemului informațional automatizat "Registrul de stat al unităților de drept" și întru executarea Programului legislativ pentru anii 2005–2009, avînd menirea de a înlocui actuala Lege nr.l265-XIV din 05.10.2000 cu privire la înregistrarea de stat a întreprinderilor și organizațiilor. Se propune o procedură de înregistrare și radiere mai simplificată decît cea existentă (termen de înregistrare mai redus, număr mai mic de documente, stipularea expresă a listei de acte necesare înregistrării, interzicerea solicitării de documente suplimentare, depunerea actelor pentru înregistrarea de stat în varianta electronică etc.)

Proiectul legii pentru modificarea unor acte legislative. Documentul votat în prima lectură este generat de lichidarea Departamentului administrativ-militar al Ministerului Apărării și preluarea de la această structură a atribuțiilor privind activitatea administrativ-militară (conducerea activității administrativ-militare în teritoriu, stabilirea și organizarea plății pensiilor și indemnizațiilor pensionarilor Forțelor Armate și membrilor familiilor lor, etc) de către Marele Stat Major al Armatei Naționale. Proiectul este condiționat și de optimizarea conducerii și activității administrativ-militare în conformitate cu prevederile Capitolului VI Etapei a II-a (2005–2008) din Concepția reformei militare, aprobată prin Hotărîrea Parlamentului nr.1315-XV din 26.07.2002.

Proiectul legii cu privire la modificarea și completarea Codului penal al Republicii Moldova. Modificările au menirea de a înăspri răspunderea pentru săvîrșirea infracțiunilor împotriva copiilor (adopție ilegală, pornografie infantilă).

1.3. Control parlamentar. Declarații

Spicherul legislativului a declarat că de la finele lunii octombrie va începe controlul executării legilor, în plenul Parlamentului. Pînă la acel moment președinții de comisii trebuie să prezinte propunerile privind modalitatea de desfășurare a controlului și legile care urmează să fie supuse acestuia, conform unor priorități stabilite individual.

Audieri

Parlamentul a audiat și dezbătut în contradictoriu un Raport privind situația în agricultură și măsurile întreprinse de Guvern pentru depășirea urmărilor secetei din anul curent. Reprezentanții opoziției parlamentare au calificat măsurile întreprinse de autorități ca insuficiente și cu impact redus, iar apelarea după ajutor la comunitatea internațională constituind un pas prematur, care știrbește imaginea Moldovei.

Întrebări. Interpelări

Deputatul AMN Anatolie Onceanu a solicitat Procuraturii Generale, Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției și Consiliul Coordonator al Audiovizualului informații referitoare la legalitatea acordării frecvenței de transmitere a rețelei a doua naționale de televiziune (deținută anterior de Societatea Româna de Televiziune). Într-o altă interpelare, Onceanu a cerut Guvernului să informeze în baza căror prevederi ale Regulamentului privind utilizarea mijloacelor Fondului de Rezervă a distribuit resurse financiare pentru desfășurarea "Caravelei culturii" în anii 2005–2007, iar Curții de Conturi i s-a cerut să verifice legalitatea și eficiența utilizării banilor publici, cheltuiți pentru desfășurarea proiectului în cauză.

Deputatul PPCD Ion Varta a cerut informații legate de luarea creditelor de la finanțatori internaționali, în condițiile cînd situația pe piața internă este una favorabilă și există excedent bugetar semnificativ. Varta solicită explicații, motivații, argumentări în favoarea luării respectivelor credite, despre condițiile de rambursare, rata dobînzii, mecanismul distribuirii, transparență, licitații, beneficiarii care vor profita. De asemenea, deputatul Ion Varta a solicitat Procurorului General și Prim-ministrului verificarea legalității acțiunii responsabililor pentru editarea Monitorului Oficial, care au refuzat să publice termen de o lună decizia Consiliului Coordonator al Audiovizualului cu privire la confirmarea în funcția de președinte al Consiliului a domnului Vlad Țurcanu.

Deputatul Vladimir Filat a cerut Guvernului prezentarea informației despre situația studenților care au fost in Statele Unite în cadrul Programului "Work and Travel" și despre situația reluării exportului de vinuri în Federația Rusă.

Deputatul PCRM Victor Stepaniuc a solicitat Guvernului o poziție principială referitor la relațiile Moldovei cu România.

Declarații

Deputatul Vitalia Pavlcenco a dat citire unei declarații a PNL, întitulată "Privind afirmațiile iresponsabile ale Președintelui Vladimir Voronin după alegerile locale", în cuprinsul căreia își exprimă profunda îngrijorare în legătură cu derapajele antidemocratice la care s-a dedat Președintele țării.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Remanieri

Guvernul i-a numit:

  • pe Oleg Rotaru în funcția de șef al Direcției Coordonări Politice din cadrul Aparatului Guvernului. În prezent, Rotaru deține și funcția de șef-adjunct al Aparatului Guvernului;
  • pe Andrei Șumleanschi și Andrei Pogurschi în funcțiile de viceminiștri ai afacerilor interne;
  • pe Mihail Harabadjiu în funcția de șef al Seviciului protecție civilă și situații excepționale de pe lîngă MAI;

2.2. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la activitatea Ministerului Economiei și Comerțului în anul 2006 și în semestrul I al anului 2007. Documentul constată îndeplinirea mai multor sarcini: implementarea și monitorizarea documentelor strategice; îmbunătățirea mediului de afaceri; reforma reglementărilor din sfera antreprenoriatului; cooperarea cu organismele financiare internaționale; crearea locurilor de muncă etc. Printre neajunsuri sînt indicate:

  • vulnerabilitatea față de factorii externi;
  • diversificarea insuficientă a exporturilor;
  • dezvoltarea slabă a întreprinderilor mici și mijlocii;
  • mediu investițional insuficient de atractiv;
  • calitatea redusă a proiectelor de acte legislative și normative înaintate Guvernului.

Hotărîrea cu privire la acceptarea cesiunii drepturilor și obligațiilor. Guvernul acceptă transmiterea în cesiune de către Compania "Redeco" L.T.D. către Compania "Valiexchimp" S.R.L. a tuturor drepturilor și obligațiilor ce decurg din Acordul de concesiune în vederea cercetării și exploatării resurselor de țiței și gaze în Republica Moldova din 6 iulie 1995. Drepturile și obligațiile Companiei "Valiexchimp" S.R.L. nu includ prospecțiunea și explorarea resurselor de țiței și gaze în Republica Moldova. Concomitent, se creează Comisia guvernamentală pentru monitorizarea transmiterii drepturilor și obligațiilor ce decurg din Acordul de concesiune.

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • privind reglementarea valutară. Documentul stabilește principiile reglementării în domeniu, drepturile și obligațiile rezidenților și nerezidenților, precum și atribuțiile organelor de control în domeniu.
  • cu privire la ajutorul social. Principalul scop al legii este atribuirea ajutorului social familiilor ale căror venituri reale sunt foarte mici. Mărimea ajutorului se va determina reieșind din patrimoniul persoanei, numărul de membri ai familiei, sănătate, ca diferență dintre venitul lunar minim garantat al familiei și venitul global al acesteia. Inițial, pentru o perioadă de cîțiva ani se va aplica metoda de testare, timp în care ajutoarele se vor distribui conform mecanismului existent în prezent.
  • privind transplantul de organe, țesuturi și celule umane. Se propune reglementarea transplantului de organe în conformitate cu standardele internaționale și la prețuri similare celor internaționale. Deoarece astfel de servicii medicale sînt foarte costisitoare, doar un număr foarte mic de asemenea operații vor putea fi făcute din contul asigurărilor medicale.
  • pentru modificarea unor acte legislative. Se propune înăsprirea răspunderii pentru neexecutarea hotărîrilor judecătorești, precum și pentru tărăgănarea neîntemeiată a examinării cauzei judiciare. Altă novație prevede posibilitatea depunerii apelului direct în ședința de judecată, verbal.

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare:

  • Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene i se alocă din fondul de rezervă 129 mii lei pentru asigurarea sărbătoririi aniversării a 15-a de la aderarea Republicii Moldova la ONU;
  • Redacției revistei social-culturale "Moldova" i se alocă din Fondul de rezervă 314 mii lei "în vederea stingerii datoriilor creditoare";
  • Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare i se alocă, din mijloacele financiare acumulate pe contul special, 12 milioane lei pentru procurarea semințelor culturilor de toamnă. Ministerul va organiza procedura de achiziție publică a semințelor și repartizarea acestora, cu titlu gratuit, producătorilor agricoli selectați "în baza unor criterii bine determinate și transparente";
  • Serviciului de Informații și Securitate i se alocă 1,26 milioane de lei pentru organizarea și desfășurarea ședinței Consiliului conducătorilor organelor securității și serviciilor speciale ale statelor-membre ale CSI.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

300 mii de noi locuri de muncă și salariu de 300 dolari

Executivul a audiat raportul Ministerului Economiei și Comerțului despre realizarea Hotărîrii Guvernului nr. 1332 din 22.11.2006 cu privire la măsurile de realizare a obiectivelor privind crearea, către anul 2009, a 300 mii de locuri noi de muncă și majorarea salariului mediu lunar pe economie pînă la echivalentul a 300 dolari SUA. Conform informațiilor prezentate, în unele ramuri (tranaprot aerian, poștă, energetică, industria tutunului) salariul mediu deja a atins nivelul stabilit, iar pînă la finele anului 2008 și lucrărtorii din alate ramuri vor atinge respectivul nivel de remunerare. În același titmp, bugetarii ar putea realiza un salariu mediu de 300 dolari SUA doar pe la mijlocul anului 2009. Crearea noilor locuri de muncă are loc în tempou ridicat, în primele 6 luni ale anului 2007 apărînd 46,6 mii de locuri de muncă, mai bine de 66% din planul pe anul curent. Comparativ cu 2006, indicatorii au crescut de 3,8 ori, locurile noi de muncă fiind create în industrie, comerț, construcții, tranaport și telecomunicații. În prezent sînt înregistrați oficial circa 30 mii șomeri, iar oferta existentă constituie 35 mii locuri de muncă.

Combaterea migrației, traficului și a contrabandei

Prim-ministrul a prezidat o ședință de lucru privind combaterea migrației ilegale, traficului de persoane, contrabandei de mărfuri si valută. În cadrul ședinței Premierul a recunoscut că măsurile întreprinse în domeniile vizate, în pofida anumitor rezultate pozitive, sînt insuficiente pentru atingerea obiectivelor asumate. În vederea combaterii fenomenelor menționate, Vasile Tarlev a dispus autorităților responsabile să promoveze de urgență proiectele de acte legislative și normative necesare perfecționării cadrului normativ existent, precum și elaborarea și implementarea unor mecanisme realiste de executare a acestora după aprobare. MAI va întreprinde măsurile necesare pentru revigorarea activității Comitetului național pentru combaterea traficului de ființe umane, iar instituțiile guvernamentale responsabile vor intensifica colaborarea cu societatea civilă și mijloacele de informare în masă în scopul promovării unor campanii de informare, educare și instruire. De asemenea, urmează a fi întreprinse măsuri profilactico-practice în rîndul funcționarilor, activitatea cărora are tangență cu domeniul migrației și combaterii traficului de persoane, în scopul relevării și sancționării persoanelor care comit acte de corupție. MAI, SIS, CCCEC, serviciile vamale și de grăniceri vor trebui să intensifice activitatea în vederea relevării și documentării schemelor și căilor de contrabandă.

Atenție Reformei APC

Premierul a prezidat ședința Comisiei guvernamentale pentru reforma administrației publice centrale, în cadrul căreia a fost audiat raportul privind realizarea reformei de către Ministerul Sănătății, precum și examinate acțiunile prioritare din cadrul reformei pentru anul 2008. În baza raportului de evaluare, membrii comisiei au concluzionat că ministerul sănătății a realizat majoritatea acțiunilor prevăzute de Strategia de reformă. Pentru fortificarea activității, se propune crearea unor instituții în subordine pentru asigurarea implementării politicilor în domeniul bazei tehnico-materiale a instituțiilor medico-sanitare, precum și în domeniul managementului sanitar. Vasile Tarlev a remarcat că, la moment, Ministerul Sănătății este prima instituție al administrației publice centrale care a inițiat elaborarea unui asemenea Plan în scopul eficientizării structurii acestuia. În urma examinării proiectului planului de acțiuni privind realizarea Strategiei de reformă a APC în 2008, membrii Comisiei au susținut majoritatea măsurilor propuse, documentul urmînd a fi consultat suplimentar cu toate instituțiile implicate și prezentat spre aprobare pînă la finele anului.

Dezvoltarea infrastructurii de transport

La o ședință de lucru au fost examinate proiectele de dezvoltare a infrastructurii de transport din Moldova, evaluarea vizînd construcția și reabilitarea drumurilor naționale în următorii ani. ?n cadrul ședinței s-a convenit că în anul 2008 se va pune accentul pe modernizarea și reparația sectoarelor de drumuri cu trafic sporit: Chișinău-Bălți, Chișinău-Hîncești-Cimișlia-Comrat, Căușeni – Șrefan-Vodă, Orhei-Rezina. Premierul a mai cerut și urgentarea definitivării caietului de sarcini privind construcția autobanului Giurgiulești-Criva. Concomitent, a fost evidențiată importanța asigurării infrastructurii rutiere, inclusiv renovarea pavilioanelor de așteptare, informatizarea drumurilor, plantarea pomilor nucifer pe marginea traseelor.

Consiliul colegial al MAEIE

La ședință a fost examinată situația actuală și perspectivele reglementării conflictului transnistrean, în raport cu noile inițiative lansate de Președintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin. Participanții la ședință examinat și activitatea misiunilor diplomatice ale Moldovei, tematica dialogului politic în cadrul instituțiilor europene, pe dimensiunile bilaterale și multilaterale. Cu titlu special, a fost accentuată importanța promovării unei cooperări comercial-economice dinamice în direcția asigurării mai largi a piețelor străine pentru mărfurile moldovenești. Misiunile diplomatice urmează să acorde o atenție sporită implementării prevederilor din Strategia de atragere a investițiilor și promovare a exportului. În vederea realizării mai eficiente a sarcinilor de bază ale misiunilor, diplomații au atras atenția asupra necesității sporirii responsabilității acestora, precum și a perfecționării mecanismului de comunicare între misiuni și Centrala MAEIE.

Grijă sporită pentru valorificrea asistenței inaternaționale

Conform unui comunicat al serviciului guvernamental de presă, executivul întreprinde acțiuni conjugate în vederea valorificării eficiente a asistenței externe în sumă de 1,2 mlrd. dolari, declarate în cadrul Grupului Consultativ al Donatorilor pentru Moldova din 12 decembrie 2006. După acea dată a fost lansat un proces continuu de valorificare a asistenței declarate, precum și atragere de noi surse în scopul dezvoltării social-economice a Moldovei. Aproximativ 800 mln. dol. SUA sînt contractate pentru proiecte în proces de implementare în domenii de importanță majoră: educație, dezvoltarea sectorului privat, dezvoltarea infrastructurii, ocrotirea sănătății, dezvoltarea sectorului agricol, etc. Au fost stabilite domeniile de asistență pentru majoritatea mijloacelor, identificate în comun cu toți partenerii. Demararea propriu-zisă a proiectelor este condiționată de procedurile standard de pre-lansare, cum ar fi definitivarea termenelor de referință si altor documente de proiect, procesul de negocieri, aprobarea finanțării proiectului de către donator, etc. În comunicat se mai precizează că toate deciziile privind utilizarea asistenței externe, precum și monitorizarea implementării proiectelor în derulare este asigurată de către Comitetul Național pentru Asistența Externă, creat prin Hotărîrea Guvernului nr. 322 din 28 martie 2006, din componența căruia fac parte membri ai Guvernului, administrației publice locale și societății civile.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

  • Jurnalistul Constantin Starîș, director al Reprezentanței din Moldova a Teleradiocompaniei Interstatale "Mir" a fost decorat cu Ordinul de Onoare, iar Natalia Anisimov, redactor-șef la aceeași instituție a fost distinsă cu medalia "Meritul Civic";
  • Vasili Chirtoca, președinte al Companiei "DAAC-Hermes" SA[1], a fost decorat cu Ordinul "Gloria Muncii";
  • Mihail Krotov, Secretarul general al Consiliului Adunării Interparlamentare a CSI a fost decorat cu medalia "Meritul Civic";
  • Președintele țării a semnat decretul privind eliberarea din funcție a lui Alexandru Ursachi, șeful Serviciului de Protecție și Pază de Stat. Decretul utilizează în calitate de motivație formula tradițională "conform cererii depuse". Prin alt decret, în funcția de șef al SPPS a fost numit Igor Bodorin, fost viceministru de interne.
  • Prin două decrete prezidențiale se aprobă acordarea și redobîndirea cetățeniei Republicii Moldova pentru 12 persoane, iar prin altele două este aprobată renunțarea la cetățenia Moldovei la 253 de persoane.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Interes pentru activitatea Agenției "Apele Moldovei"

Președintele Republicii Moldova a convocat factori de decizie din cadrul Guvernului într-o ședință de lucru în problema asigurării cu apă și canalizării localităților, extinderii suprafețelor irigate. Șeful statului a fost informat despre încheierea procesului de reorganizare a Agenției "Apele Moldovei", directorul căreia, Veaceslav Iordan, a declarat că structura nou creată este pregătită de lansarea mai multor proiecte de reanimare și extindere a sistemelor existente sau de construcție a unor noi apeducte, în conformitate cu Strategia de asigurare cu apă și canalizare a localităților din republică. În context, Vladimir Voronin a accentuat necesitatea respectării întocmai a standardelor de calitate în procesul de modernizare și de exploatare a rețelelor de aprovizionare cu apă și canalizare, cu utilizarea tehnologiilor avansate, în special, în procesul de tratare a apei. Cu referire la problema irigării terenruilor agricole, Voronin s-a referit la oportunitatea elaborării de către raioane a programelor proprii cu privire la extinderea suprafețelor irigate și la necesitatea identificării surselor suplimentare de finanțare a proiectelor de irigare în cadrul unor diverse programe investiționale.

Noi idei și propuneri vizînd reglementarea conflictului transnistrean[2]

Pe parcursul ultimelor două săptămîni, Preșdintele Republicii Moldova a lansat în presă mai multe propuneri referitoare la problema transnistreană[3]. Acestea vizează:

  • reducerea la maxim a forțelor pacificatoare din regiune și a posturilor de grăniceri de la așa-numita frontieră dintre Republica Moldova și Transnistria.
  • restabilirea traseului internațional Leușeni-Chișinău-Dubăsari cu ieșire la Ucraina și transformarea lui într-un coridor european modern;
  • deschiderea podului peste Nistru în localitatea Gura-Bâcului;
  • crearea unui post de televiziune comun necontrolat de autoritățile de la Chișinău sau cele de la Tiraspol, dar monitorizat de societatea civilă;
  • acreditarea universității din stînga Nistrului la Ministerul Educației al Republicii Moldova;
  • desființarea armatelor din Republica Moldova și Transnistria, substituirea lor prin centre de instruire militară.

Propunerile șefului statului au fost apreciate pozitiv de unii observatori naționali și internaționali, însă acestea au fost primite sceptic de administrația de la Tiraspol.

Întrevederi cu caracter politico-diplomatic

Preșdintele Republicii Moldova a avut cîteva întrevederi cu reprezentați ai unor state străine și ai organizațiilor internaționale, printre care:

  • Franco Frattini, Vicepreședintele Comisiei Europene, Comisar European pentru Justiție, Libertate și Securitate. Frattini i-a înmînat șefului statului Acordurile de facilitare a regimului de vize și readmisie dintre UE și Republica Moldova, semnate recent la Bruxelles;
  • Președintele Tadjikistanului, Emomali Rahmon și Președintele Federației Ruse, Vladimir Putin, întrevederi desfășurate în cadrul Summit-ului Șefilor de Stat din CSI, desfășurat la Dușanbe (Tadjikistan) ;
  • Miguel Angel Moratinos, ministrul Afacerilor Externe și Cooperării al Regatului Spaniei, Președinte în exercițiu al OSCE;
  • viceprim-ministrul, ministru pentru Afaceri Strategice al Statului Israel, Avigdor Lieberman.


1 Anterior, Compania respectivă a livrat automobile Cancelariei Guvernului și a figurat ca reclamant în proces judiciar intentat unei publicații independente de la Chișinău, calificat de observatori drept drept răfuială politico-financiară.

2 Mai detaliat al tema respectivă a se vedea comentariul ADEPT "Inițiativele Președintelui Voronin în vederea reglementării transnistrene".

3 Interviuri "exclusive" acordate publicațiilor "Komsomoliskaya pravda v Moldove" și "Izvestia".
cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    Creșteri peste creșteri…

    Indicele prețurilor de consum (IPC) sau rata inflației lunare a constituit în septembrie curent 1,6%. Cumulativ în cele trei trimestre inflația a înregistrat un nivel deja de 9%. Prețurile la produsele alimentare au crescut în septembrie cu 1,6%, produsele nealimentare au urcat la preț cu 1,5%, iar tarifele pentru serviciile prestate populației au fost mai scumpe cu 1,6%.

    Țintă de inflație pentru 2007 va fi ratată…

    Este cert deja că ținta de inflație fixată de Guvern și BNM pentru anul acesta de 10% va fi ratată, chiar dacă banca centrală a crescut rata dobînzii de bază și a majorat ratele rezervelor obligatorii pentru băncile comerciale. Și pentru lunile ce urmează anticipăm alte posibile creșteri ale prețurilor volatile (legume, fructe sau combustibili), ceea ce va cauza probabil o creștere și mai mare în continuare a ratei inflației anuale.

    …totuși aceasta ar putea scădea ca urmare a aprecierii leului…

    Totuși credem că inflația ar mai putea scădea puțin anul acesta. Această afirmație poate fi explicată ca urmare a aprecierii puternice a cursului de schimb. S-a observat că imediat ce a fost publicată cifra de inflație, cursul s-a apreciat cu 10–15 bani. Ultimile modificări de politică monetară ale BNM, care pot fi catalogate ca destul de agresive de altfel, ar putea avea efecte și mai puternice de apreciere a cursului de schimb, fapt care va mai reduce puțin rata inflației.

2. Sectorul bancar

    Activele bancare au înregistrat o pondere de peste 60% din PIB…

    Activele totale în sistemul bancar s-au majorat cu cca 30% în cele opt luni ale anului 2007. acestea constituiau la începutul lunii septembrie aproape 29,5 miliarde lei (2,56 miliarde USD) și comparativ cu perioada similară a anului trecut acestea au crescut de cca 1,5 ori. Creșterea activelor bancare a fost datorată în particular de creșterea depozitelor populației în băncile comerciale, dar și creșterea puternică a cotei investițiilor străine în capitalul băncilor autohtone care a atins un nivel de peste 65% din total.

    Băncile moldovenești sînt tot mai vînate…

    Majorarea cotei investițiilor străine în capitalul băncilor s-a produs în special ca urmare a creșterii de pînă la 95% a cotei grupului francez Societe Generale în capitalul acționar al Mobiasbancă, după ce în august Gruppo Veneto Banca unicul acționar al EximBank a decis majorarea cu 15 milioane Euro a capitalului băncii de la Chișinău, iar în septembrie fondul de investiții austriac VSP Capital Partners a procurat contra 14,76 milioane Euro întreg pachetul de acțiuni ale băncii comerciale Unibank, deținute anterior de banca comercială rusească Petrocomerț.

    …iar creditarea e în creștere continuă

    Soldul depozitelor la băncile comerciale a înregistrat o creștere de peste 25% pînă la cca 21,6 miliarde lei (1,87 miliarde USD). O creștere comparabilă a fost caracteristică și pentru portofoliul de credite al băncilor comerciale. În perioada ianuarie-august creditele au crescut cu aproape 29,5% și au ajuns la cca 17 miliarde lei (1,47 miliarde USD). În același timp, comparativ cu perioada similară a anului 2007 depozitele și creditele au crescut cu cca 40% și 50%, respectiv.

3. Comerț extern

    Deficitul comercial a atins nivelul de cca 1,4 miliarde USD…

    Deficitul balanței comerciale a Republicii Moldova a atins, după opt luni, nivelul de aproape 1,4 miliarde USD (cca 38% din PIB-ul pentru 2007) sau cu peste 42% mai mult față de perioada similară a anului trecut. Creșterea amenințătoare a deficitului comercial a fost determinată de decalajul considerabil în evoluția exporturilor și importurilor. Cu țările Uniunii Europene, Republica Moldova a avut un sold negativ al balanței comerciale de 602,6 mln USD (+49,1%), cu țările CSI de 477,5 mln USD (+33,3%), iar cu alte țări de 314 mln USD (+45,9%).

    Cel mai mare deficit Moldova l-a avut cu Ucraina – 316,3 milioane USD, după care urmează Federația Rusă cu 155,3 milioane USD, Germania – 141,5 mln. USD, România – 132 mln. USD), China – 109,8 mln. USD. Astfel, în ianuarie-august 2007 Moldova a exportat mărfuri în valoare de 810,5 milioane USD și a efectuat importuri în valoare de peste 2,2 miliarde USD, cu cca 37% mai mult, decît în perioada corespunzătoare a anului 2006. Gradul de acoperire a importurilor cu exporturi a fost de 36,8% față de 39,7% în ianuarie-august 2006.

    Deficitul cronic și creșterea pe importuri…

    Credem că performanțele mai bune înregistrate în aceasta perioadă de creșterea economică (aceasta a fost de 8%! în Q1), precum și a investițiilor pentru restructurare și modernizare probabil au generat o cerere mai mare de import. Pe de altă parte, analiza structurii deficitului comercial pe principalele destinații economice relevă factorii care exercită presiuni asupra balanței comerciale. Putem spune că deficitul comercial este cronic și va crește în continuare, respectiv acesta va fi din ce în ce mai greu de finanțat. De fapt structura creșterii economice din ultimii în Moldova este de asemenea natura, încît se datorează în mare parte pe importuri.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

În perioada de referință, Președintele Republicii Moldova a acordat două ample interviuri în care a lansat o serie de propuneri în vederea reglementării conflictului transnistrean[1]. La 8 octombrie 2007 Ministerul Reintegrării a transmis reprezentantului transnistrean la formatul de negocieri politice, Valeri Lițkai, o scrisoare în care propune începerea realizării inițiativelor înaintate de Președintele Voronin în cadrul interviului pentru "Komsomolskaia Pravda".

Șeful departamentului de externe de la Tiraspol, Valeri Lițkai, a respins propunerile Chișinăului, calificîndu-le drept "neinteresante, irealizabile și inoportune pentru momentul actual." Liderul transnistrean, Igor Smirnov, a emis un comunicat în care respinge per corpore propunerile Chișinăului constatînd "discrepanța dintre declarațiile și acțiunile Președintelui Moldovei", pe care îl acuză de intenții camuflate de a "anexa Transnistria". Pe de altă parte, șeful legislativului local, Evghenii Șevciuc, s-a arătat ceva mai deschis față de propunerile Chișinăului, salutînd caracterul pozitiv al ofertei parvenite din partea Chișinăului[2]. Potrivit lui Șevciuc, "atunci cînd retorica discursului nu este agresivă, este deja un lucru bun, care vorbește despre o schimbare a abordărilor", iar succesul negocierilor va fi asigurat doar în cazul "proiectării spre Transnistria a unor inițiative și declarații pozitive". Șevciuc a propus ratificarea de către legislativele de la Chișinău și Tiraspol a acordurilor semnate de Moldova și regiunea transnistreană și monitorizarea ulterioară a modului în care acestea sînt aplicate în practică. Acest lucru ar "îmbunătăți atmosfera politică" și ar crea cadrul "pentru semnarea unor noi documente". În plus, Șevciuc a cerut anularea de către Parlamentul RM a Legii cu privire la principiile de bază ale statutului raioanelor de est ale RM, care, potrivit lui Șevciuc, a fost un pas unilateral și inacceptabil pentru Tiraspol.

La 11 octombrie 2007, la Vienna, a avut loc o nouă rundă de consultări ale mediatorilor și observatorilor în reglementarea transnistreană. Potrivit unei declarații finale adoptate în urma rundei de consultări, mediatorii și observatorii au salutat inițiativele Președintelui Moldovei privind soluționarea unui șir de probleme între Chișinău și Tiraspol în sfera social-economică, precum și decizia Chișinăului de a prelungi termenul de înregistrare a întreprinderilor din Transnistria pînă la 31 decembrie 2008. De asemenea, a fost apreciată pozitiv decizia autorităților transnistrene de a anula impozitul de 100% perceput la mărfurile moldovenești și "taxa migrațională". Reprezentanții OSCE, Rusiei și Ucrainei, precum și observatorii din partea UE și SUA au propus organizarea unei runde de negocieri în format "5+2" pînă la Reuniunea Ministerială a OSCE de la sfărșitul lunii noiembrie, chemînd părțile să revină la masa tratativelor în mod necondiționat și neîntîrziat. Runda de consultări a fost precedată de vizita la Chișinău a Președintelui în Exercițiu al OSCE, ministrul spaniol de Externe, Miguel Ángel Moratinos. Acesta și-a reiterat sprijinul pentru identificarea unei soluții politice durabile pentru conflictul transnistrean, cu respectarea principiului integrității teritoriale și suveranității RM. Moratinos a pledat pentru identificarea unei poziții comune a statelor OSCE în problema transnistreană în cadrul Reuniunii Ministeriale a OSCE de la Madrid.


1 Interviul Președintelui Vladimir Voronin din 04.10.2007 pentru "Komsomolskaia Pravda" și interviul din 10.10.2007 pentru "Izvestia v Moldove". A se vedea referitor la tema dată comentariul ADEPT "Inițiativele Președintelui Voronin în vederea reglementării transnistrene".

2 Vezi declarațiile lui Evghenii Șevciuc făcute la acest subiect făcute în cadrul conferinței de presă din 11 octombrie (în rusă).
cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare europeană

Reuniunea a X-a a Comitetului Parlamentar de Cooperare UE-Moldova

Între 1–2 octombrie 2007, la Chișinău, a avut loc reuniunea a X-a a Comitetului Parlamentar de Cooperare (CPC) UE-Moldova. Lucrările CPC au fost conduse de co-președinții acestuia Marianne Mikko, din partea Parlamentului European (PE), și Victor Stepaniuc, din partea Parlamentului RM. Reuniunea s-a încheiat cu aprobarea unei declarații și de recomandări făcute Consiliului de Cooperare UE-Moldova.

CPC UE-Moldova a salutat eforturile întreprinse de Moldova în vederea implementării Planului de Acțiuni UE-Moldova (PAUEM); a reiterat necesitatea redublării eforturilor pe care le întreprind autoritățile Moldovei pentru realizarea reformelor democratice într-un șir de domenii, precum respectarea drepturilor omului, libertatea mass-media, respectarea supremației legi; a accentuat că perspectivele de aderare a Moldovei la UE rămîn deschise; a chemat Comisia Europeană să asigure intrarea în vigoare simultană a Acordurilor dintre UE și Moldova privind facilitarea eliberării vizelor și readmisia persoanelor cu ședere ilegală, pînă la 1 ianuarie 2008; a îndemnat la reluarea negocierilor în problema transnistreană în formatul "5+2"; a respins orice paralele între Transnistria și Kosovo etc.

Solicitată de presă la încheierea vizitei, Marianne Mikko a apreciat că Moldova mai are multe de făcut pentru îndeplinirea PAUEM și că aceasta face Moldova să fie destul de departe de UE.

Semnarea acordurilor UE-Moldova privind facilitarea eliberării vizelor și readmisia

La 10 octombrie a.c., la Bruxelles, UE și Moldova au semnat Acordurile privind facilitarea eliberării vizelor și readmisia. La ceremonia de semnare a documentelor au participat, din partea UE, Franco Frattini, vicepreședinte al Comisiei Europene, și Manuel Lobo Antunes, secretar de stat pentru Afaceri Europene al Portugaliei, țară care deține Președinția Consiliului, iar din partea Moldovei – Andrei Stratan, viceprim-ministru și ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene.

Acordurile menționate au fost parafate pe 25 aprilie 2007, o dată cu inaugurarea Centrului Comun de Vize (CCV) la Chișinău.

Potrivit unui comunicat de presă comun al instituțiilor UE, Acordul de facilitare a eliberării vizelor menține pentru cetățenii moldoveni costul de 35 euro pentru o viză în spațiul Schengen, în loc de 60 euro, și chiar exclude costurile de viză pentru unele categorii de aplicanți. De asemenea, pentru unele categorii de persoane, de exemplu oameni de afaceri, studenți, jurnaliști ș.a., documentele necesare pentru solicitarea vizei vor fi simplificate. Pentru unele categorii de persoane care călătoresc frecvent în statele UE este prevăzută posibilitatea acordării de vize cu multe intrări, valabile pentru o perioadă mai îndelungată. Nu în ultimul rînd, posesorii de pașapoarte diplomatice sînt absolviți de obligația de a avea viză la intrarea în statele UE. Se cere de specificat că Acordul de facilitare a eliberării vizelor nu se va aplica în cazul Marii Britanii și Irlandei, care nu sînt parte a zonei Schengen.

Acordul privind readmisia reglementează procesul de gestionare a migrației ilegale. Documentul obligă părțile să-și readmită reciproc cetățenii care se află ilegal pe teritoriul lor. Mai mult, acesta obligă UE și Moldova să readmită și cetățenii unor terțe părți, care în drumul lor spre UE sau Moldova au tranzitat teritoriul uneia sau alteia.

Așeptîndu-se acum opinia PE asupra acestor două acorduri, se speră că acestea vor putea intra în vigoare cel tîrziu la 1 ianuarie 2008. Între timp, pe 14 octombrie, Franco Frattini, vicepreședinte al Comisiei Europene, a înmînat, la Chișinău, Președintelui Vladimir Voronin cele două acorduri semnate de UE și Moldova.

Dincolo de dimensiunea formală a procedurii de înmînare a acordurilor, care puteau ajunge la Chișinău și cu poșta diplomatică, vizita lui Frattini se constituie într-un mesaj de susținere politică a Moldovei din partea UE. Moldovei i s-a dat încă o dată de înțeles că problemele sale cad și în sfera de preocupări ale UE și că ultima este dispusă sprijine și pe mai departe Moldova, daca aceasta își va onora suficient obligațiile asumate.

CNIE

În mod, devenit din 13 septembrie 2007, tradițional, Comisia Națională pentru Integrare Europeană (CNIE) s-a reunit în perioada vizată în două ședințe pe 4 și 12 octombrie.

La ședința din 4 octombrie, președintele CNIE Vasile Tarlev a cerut mai multe eforturi din partea instituțiilor publice pentru crearea unui spațiu informațional amplu privind rezultatele implementării PAUEM.

În cadrul reuniunilor au fost audiate rapoartele făcute de Ministerul Reintegrării (MR), Ministerul Afacerilor Interne (MAI), Ministerul Dezvoltării Informaționale (MDI), Serviciul de Informații și Securitate (SIS), Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției (CCCEC), Serviciul de Grăniceri (SG). Vasile Tarlev a cerut MAI, SG și CCCEC lichidarea pînă la 16 octombrie curent a restanțelor semnalate și executarea integrală a caietelor de sarcini convenite în contextul realizării PAUEM.

CCV

Daniele Mancini, Ambasador al Italiei în Moldova, a comunicat că țara sa a decis să se alăture, din 1 ianuarie 2008, Centrului Comun de Vize (CCV) din incinta Ambasadei Ungariei la Chișinău.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

Relațiile dintre Moldova și România s-au redus în perioada de referință la incidente pentru care nu există explicații plauzibile. Unor delegații de funcționari români, invitate să ia parte la festivitățile prilejuite de Hramul mun. Chișinău, le-a fost refuzată intrarea, la 12 octombrie, pe teritoriul Moldovei. Grănicerii moldoveni au invocat pentru a-și justifica refuzul lipsa invitațiilor în original.

În reacție, Adrian Cioroianu, ministrul de Externe al României, a adus la cunoștința Consiliului Afaceri Generale și Relații Externe al UE, reunit pe 15 octombrie, la Luxemburg, incidentul produs la punctul de frontieră Leușeni. Problema a fost ridicată în contextul examinării poziției comune a UE pentru al VIII-lea Comitet de Cooperare UE-Moldova, care va avea loc la 25 octombrie a.c.

Amintim că potrivit reglementărilor existente, începînd cu 1 ianuarie 2007, cetățenii UE pot intra pe teritoriul R. Moldova fără vize și alte documente care ar justifica aflarea lor pe teritoriul Moldovei.

Republica Moldova – Rusia

În cadrul summit-ului șefilor de stat din CSI, Președintele moldovean Vladimir Voronin s-a întîlnit cu omologul său rus Vladimir Putin. Președinții au discutat pe marginea relațiilor economice bilaterale, în special problema reluării exportului de vinuri în Federația Rusă, și chestiuni legate de reglementarea transnistreană.

La puțin timp de la summit-ul CSI din Dușanbe, Agenția "Moldova-vin" a anunțat că producători din Moldova "au reluat" exporturile de vinuri în Federația Rusă. Nicolae Casîm, director al Centrului național de evidență a circulației alcoolului, a precizat pentru "BASA-press" că întreprinderile Vismos și DK-Intertrade au procurat deja mărci comerciale pentru exportul de vin în Rusia, în timp ce Migdal-P, Călărași-Divin și Lion-Gri au depus cereri pentru eliberarea mărcilor.

Cooperare multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Sesiunea APCE

În perioada de referință, a avut loc sesiunea de toamnă a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (APCE). Delegația parlamentarilor moldoveni la sesiunea forului de la Strasbourg a fost condusă de președintele Parlamentului Marian Lupu.

În cadrul sesiunii APCE a fost aprobat Raportul privind onorarea obligațiunilor și angajamentelor Moldovei față de Consiliul Europei (CoE). Acesta arată că de la adoptarea ultimului raport de monitorizare în 2005, Moldova a avansat semnificativ pe calea reformelor democratice și că pînă în prezent Moldova a semnat 63 de Convenții ale CoE. Totodată, Raportul subliniază că îmbunătățiri suplimentare trebuiesc aduse legislației privind justiția, procuratura, partidele politice, autoadministrarea locală, precum și legislației și practicilor electorale.

Oficiali ai CoE au dat de înțeles că în cazul în care Moldova va continua să înregistreze progrese importante, ar putea fi examinată posibilitatea trecerii de la etapa de monitorizare la cea de postmonitorizare a Moldovei.

Decizii ale CEDO

În perioada vizată, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a pronunțat trei hotărîri împotriva Moldovei, în cauzele: Clionov c. Moldovei, Grivneac c. Moldovei și Curăraru c. Moldovei. În toate aceste cauze CEDO a constatat încălcarea drepturilor la un proces echitabil și la protecția proprietății.

În prima cauză Moldova a fost obligată să plătească reclamantului 300 euro cu titlu de daune materiale și 2700 euro cu titlu de daune morale. În cea de-a doua Guvernul Moldovei a fost obligat să acorde reclamantului 1500 euro cu titlu de daune morale, iar în cea de-a treia autoritățile moldovene au fost obligate să plătească reclamanților 4000 euro cu titlu de daune morale și 70 euro cu titlu de costuri și cheltuieli.

Republica Moldova – CSI

Președintele Vladimir Voronin a participat la summit-ul șefilor de stat din Comunitatea Statelor Independente (CSI), din Dușanbe, Tadjikistan. În cadrul lucrărilor summit-ului, Moldova a semnat, cu anumite rezerve, decizia cu privire la Concepția dezvoltării CSI și Planul acțiunilor de bază privind implementarea acesteia. Cu rezerve au fost semnate și Programul interstatal al măsurilor comune de combatere a criminalității pentru 2008–2010; Programul de colaborare a statelor-membre ale CSI în domeniul combaterii circulației ilicite a substanțelor narcotice și psihotrope și a precursorilor pentru 2008–2010; Programul de colaborare a statelor-membre ale CSI în combaterea terorismului și altor manifestări violente de extremism pentru 2008–2010.

Pe lîngă acestea, Moldova a subscris "Declarației cu privire la pregătirea pentru sărbătorirea celei de-a 65-a aniversări a Victoriei în Marele Război pentru Apărarea Patriei"; Declarației Consiliului Asociației Internaționale a Academiilor de Științe și Hotărîrii cu privire la elaborarea propunerilor privind cooperarea în domeniul politicii coordonate de transport a statelor-membre ale CSI.

Moldova a acceptat și numirea lui Serghei Lebedev în funcția de președinte al Comitetului Executiv, Secretar Executiv al CSI.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Inițiativele Președintelui Voronin în vederea reglementării transnistrene
Igor Boțan, 15 octombrie 2007

Două interviuri oferite de către Președintele Vladimir Voronin la 4 și 10 octombrie 2007 ziarelor moscovite "Komsomolskaya Pravda" (ediția din Republica Moldova) și, respectiv, "Izvestia" marchează o abordare cu elemente de noutate a problemelor legate de soluționarea conflictului transnistrean »»»


Restricțiile pentru deținerea dublei cetățenii: grijă pentru interesele publice ori frică față de propriii cetățeni
Sergiu Grosu, 15 octombrie 2007

La 4 octombrie 2007, după dezbateri îndelungate și contradictorii, majoritatea parlamentară a adoptat în prima lectură proiectul de lege pentru modificarea și completarea unor acte legislative, scopul căruia rezidă în "introducerea restricțiilor deținerii de către cetățenii Republicii Moldova a cetățeniei altor state în perioada deținerii unor funcții publice" »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect