ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. V, nr. 107, 17–30 noiembrie 2007

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri

  • Sergiu Furdui a fost numit pe un termen de patru ani în funcția de vicepreședinte al Colegiului penal al CSJ;
  • Ion Arhiliuc este numit judecător al Curții Supreme de Justiție.

1.2. Acte legislative

Legea bugetului de stat pentru anul 2008. Documentul a fost votat de majoritatea parlamentară în pofida protestelor opoziției, ultima procedînd chiar la blocarea tribunei și a prezidiului Parlamentului. Fracțiunea AMN a cerut transmiterea în direct a ședinței plenare, a declarat că Legea bugetului este folosită în interesele partidului de guvernămînt, iar propunerile opoziției sînt respinse neargumentat și în regim de secretomanie. Deputații fracțiunii Partidului Democrat din Moldova și ai Partidului Democrației Sociale au părăsit sala de ședințe în semn de protest, considerînd că cheltuielile bugetului favorizează Partidul Comuniștilor. Reprezentanții Partidului Comuniștilor au declarat că au acceptat anumite propuneri ale unor comisii, dar propunerile de majorare a cheltuielilor se cifrează la circa 2,6 miliarde de lei și examinarea posibilităților de majorare a lor s-a efectuat în contextul veniturilor și cheltuielilor generale adoptate anterior de Parlament în prima și a doua lectură a legii.

Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative (publicarea în Registrul de stat al actelor juridice). Se instituie obligația remiterii către Centrul de informații juridice a actelor oficiale, întru publicarea acestora pe web site și păstrare la Centrul nominalizat. De asemenea, este reglementată publicarea pe web a rectificărilor și modificărilor actelor oficiale.

Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative (publicitatea hotărîrilor de judecată). Legea este adoptată în scopul executării Planului de acțiuni privind implementarea Planului Preliminar de Țară al Republicii Moldova în cadrul Programului SUA "Provocările Mileniului", pentru a asigura respectarea și aplicarea principiului publicității ședințelor de judecată și hotărîrilor judecătorești. Este stabilită publicarea pe paginile web ale instanțelor de judecată a hotărîrilor definitive, obligativitatea afișării informaților despre examinarea cauzelor și modul în care urmează să se monitorizeze îndeplinirea acestei obligații de către fiecare judecător. Punerea în aplicare a legii va dura o anumită perioadă de timp, pînă la elaborarea unor reglementări suplimentare, crearea resurselor web, alocarea resurselor financiare și materiale necesare.

Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative (declararea de către judecători a veniturilor și averilor). Se stabilește obligația depunerii și publicării declarațiilor, transparența activității Consiliului Superior al Magistraturii și aspecte conexe.

Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la petiționare. Este stabilită procedura depunerii petițiilor în formă electronică, care vor putea fi prezentate în conformitate cu Legea cu privire la documentul electronic și semnătura digitală.

Proiectul legii pentru rectificarea bugetului de stat pentru anul 2007. Documentul aprobat în prima lectură prevede majorarea veniturilor cu 919,9 milioane lei și a cheltuielilor – cu 1 miliard 126 milioane de lei, deficitul bugetar constituind 207 milioane lei. Modificările au fost generate de venituri suplimentare acumulate și de prognoza veniturilor scontate pînă la finele anului, provenite în cea mai mare parte din încasările impozitelor pe venit, pe mărfuri și servicii, TVA etc. Din veniturile suplimentare peste 436 mil.lei vor fi alocate la plata salariilor si pensiilor, circa 132 mil.lei – la reabilitarea drumurilor, 92 mil. lei petru majorarea capitalului statutar al Întreprinderii "Calea ferată din Moldova" (în legătură cu construcție tronsonului Cahul-Giurgiulești), circa 65 milioane lei vor fi alocate pentru depășirea consecințelor secetei din vara anului curent.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Întrebări. Interpelări

Deputatul PCRM Anatolie Zagorodnîi a solicitat Serviciului de Informații și Securitate informații despre veridicitatea faptelor expuse în declarațiile angajatului publicației "Moldova Suverană" Mihai Conțiu, care ar fi fost impus de serviciile speciale ale României să spioneze persoanele din anturajul Președintelui Republicii Moldova și oameni politici, de cultură.

Deputatul Valentina Cușnir a cerut Guvernului informație despre creditele luate de Guvern începînd cu anul 2001 și pînă în prezent, precum și despre schimbările care au avut loc in aparatul administrației publice centrale după aprilie 2005.

Deputatul PSL Igor Klipii a cerut Primului-ministru informații despre starea relațiilor actuale dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană, perspectiva semnării unui acord de asociere la UE și cauzele neexecutării unor prevederi din Planul de acțiuni UE – Republica Moldova. Într-o altă adresare, Klipii a cerut ministrului Educației și Tineretului să prezinte informații ample despre toate cazurile judiciare pierdute de Minister și despre neexecutarea de către ministru a mai multor decizii judecătorești definitive. Deputatul a anunțat că ministrul respectiv a r fi "lider în neexecutarea hotarîrilor judecătorești", iar această problemă adesea determină condamnări la CEDO".

Deputatul PDM Dumitru Diacov a cerut Comisiei Electorale Centrale și Procuraturii Generale să examineze în ce condiții se păstrează sacii cu buletinele de vot de la alegerile raionale Hîncești, deoarece sînt multe presupuneri că cineva ar avea acces și ar putea influența renumărarea voturilor.

Declarații

Fracțiunea AMN a prezentat o declarație pe marginea proiectului legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2008. AMN consideră că bugetul este doar declarat "de orientare socială", se continuă tendința discriminatorie de stoarcere a veniturilor din contul celor care muncesc.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Remanieri

  • în funcția de viceministru al Educației și Tineretului este numit Ion Ciobanu.
  • Violeta Ivanov a fost numită viceministru al Ecologiei și Resurselor Naturale.
  • Nicolae Alexei este eliberat din funcția de șef al Inspectoratului Ecologic de Stat.

2.2. Hotărîri

Cu privire la realizarea Programului de stat de creare a cadastrului bunurilor imobile. În pofida îndeplinirii mai multor măsuri, Guvernul a constatat că ritmul implementării Programului de trecere la noul sistem de evaluare a bunurilor imobiliare în scopul impozitării la valoarea de piață a acestora este lent. Conlucrarea insuficientă a oficiilor cadastrale teritoriale cu autoritățile administrației publice locale a făcut ca procesul de evaluare a bunurilor în scop de impozitare să întîrzie. Guvernul a obligat Ministerul Administrației Publice Locale să întreprindă acțiuni pentru prezentarea mai rapidă de către autoritățile locale a listelor proprietarilor bunurilor imobiliare, iar Agenția Relații Funciare și Cadastru trebuie să finalizeze evaluările pînă la 15 decembrie 2007, să analizeze toate sesizările privind corectitudinea evaluării bunurilor cu destinație locativă.

Hotărîrea cu privire la Comisia națională pentru monitorizarea controlului asupra armelor și dezarmării. Comisia este creată în scopul executării unor acte internaționale privind combaterea terorismului, controlul asupra armelor și munițiilor, măsura respectivă înscriindu-se și în Planul de acțiuni UE-RM.

Hotărîrea cu privire la crearea și implementarea subsistemului informațional automatizat "Registrul unic de licențiere". Beneficiar va fi camera de licențiere, iar executarea registrului se va efectua de Ministerul Dezvoltării informaționale și structurile subordonate acestuia. Mijlocele necesare pentru crearea și implementarea sistemului vor fi alocate din Fondul pentru edificarea societății informaționale – "Moldova electronică".

Hotărîrea cu privire la crearea Muzeului național "Complexul monastic Căpriana", filială a Muzeului Național de Arheologie și Istorie a Moldovei. Ministerul Culturii și tirsmului trebuie să aprobe regulamentul muzeului, iar Ministerul Finanțelor – să finanțeze cheltuielile de creare și funcționare a Muzeului, din veniturile generale ale bugetului de stat pe anul 2008

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public;
  • cu privire la gărzile populare;
  • privind extinderea măsurilor de salvgardare la importul de zahăr în Moldova pentru o perioadă de 4 ani. Prelungirea este generaă de faptul că situația în ramura industriei prelucrătoare de zahăr s-a ameliorat doar parțial.

Hotărîri privind aprobarea unor concepții, strategii, planuri:

  • Cu privire la aprobarea Strategiei naționale în domeniul protecției consumatorilor pentru perioada 2008–2012;
  • Privind aprobarea Concepției sistemului informațional integrat automatizat "Migrațiune și azil";
  • Cu privire la aprobarea Planului de acțiuni pentru implementarea Legii nr.96-XVI din 13 aprilie 2007 privind achizițiile publice.

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare:

  • Aparatului Guvernului i se alocă din Fondul de rezervă 697 mii lei pentru "procurarea unei unități de transport";
  • Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare i se alocă 40 milioane lei din mijloacele acumulate pe contul special pentru ajutoarele umanitare acordate pentru lichidarea consecințelor secetei. Mijloacele alocate urmează a fi folosite pentru procurarea motorinei destinate subvenționării cheltuielilor legate de prelucrarea terenurilor agricole;
  • peste 3,6 milioane de lei se alocă unor consilii raionale, în scopul executări titlurilor emise de instanțele de judecată în vederea recuperării valorii averii persoanelor reabilitate.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Implementarea sistemului "Nomenclatorul de stat al medicamentelor"

Primul ministru a convocat o ședință în cadrul căreia a fost informat că setul de produse-program pentru monitorizarea realizării medicamentelor a fost instalat în cca 500 de farmacii și filiale ale acestora, acoperirea fiind de aproximativ 80 la sută. Potrivit responsabililor Agenției, implementarea sistemului a permis sporirea esențială a evidenței calității produselor farmaceutice comercializate populației, precum și diminuarea evaziunilor fiscale în domeniu. Respectiv, au crescut cu 23,5% înregistrările medicamentelor, iar farmaciile care au implementat sistemul de evidență au majorat de aproape trei ori achitările în buget față de indicii anului 2005. la ședință s-a stabilit că ministerele responsabile, în decurs de o lună, vor asigura integrarea soft-urilor privind rețetele pentru medicamente, iar Agenția Medicamentului în comun cu Ministerul Dezvoltării Informaționale vor efectua actualizarea continuă a Clasificatorului medicamentelor și vor perfecționa mecanismul de instalare a soft-urilor asigurînd, pînă la finele anului, instalarea acestora în toate farmaciile din țară.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

  • Svetlana Caitaz, judecător la Curtea Supremă de Justiție, a fost decorată cu medalia "Meritul Civic";
  • Gheorghe Rusnac este numit în funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Italiană.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Funcționarea Agenției concurenței

Președintele țării a participat la ședința lărgită a Consiliului Administrativ al Agenției Naționale pentru Protecția Concurenței, în cursul căreia a fost efectuat bilanțul activității instituției în cauză pe parcursul a nouă luni de la creare. În alocuțiunea rostită, Vladimir Voronin a menționat că Republica Moldova se află în faza implementării standardelor europene în toate domeniile vieții societății, inclusiv în economie și aflarea în componența Uniunii Europene este de neconceput fără competitivitatea mărfurilor și a serviciilor. Potrivit șefului statului, competitivitatea economiei Moldovei poate fi realizată inclusiv cu condiția dezvoltării concurenței pe piața internă și a venit timpul cînd concurența reală trebuie să devină un mecanism eficient în plan macroeconomic, să influențeze în mod real asupra inflației și ocupării forței de muncă. Președintele a specificat că conducerea țării, Guvernul, au reușit să învingă sabotajul clanurilor și au creat, în cele din urmă, o structură care trebuie să contribuie la dezvoltarea concurenței și la perfecționarea controlului asupra respectării regulilor de joc pe piața mărfurilor și serviciilor, dar Agenția nu trebuie să devină încă o formațiune polițistă.

Ședința Consiliului Suprem de Securitate

Vladimir Voronin, a prezidat ședința Consiliului Suprem de Securitate, în cadrul căreia au fost examinate chestiunile privind securitatea informațională a țării și măsurile de asigurare a acesteia. Potrivit șefului statului, procesul de edificare a societății informaționale implică în același timp și anumite riscuri pentru securitatea informațională și, implicit, pentru securitatea națională a țării. Cu acest prilej, s-a remarcat că securitatea informațională în Republica Moldova este asigurată la un nivel insuficient:

  • este tergiversată adoptarea Concepției securității informaționale a statului;
  • lipsește coordonarea metodologică și practică în sistemele autorităților administrației publice;
  • bazele de date ale autorităților publice nu sînt ajustate la cerințele actuale și nu sînt interconectate;
  • tehnologiile informaționale sînt utilizate insuficient de către organele administrației publice;
  • computerizarea este la nivel scăzut;
  • sistemele de comunicație electronică, bazele de date legislative și normative, paginile informative ale autorităților sunt accesate episodic și secundar.

Guvernul urmează să urgenteze elaborarea Concepției securității informaționale, să asigure standardizarea bazelor de date electronice speciale, deținute de autoritățile publice, să asigure integrarea lor reciprocă, în condiții de securitate a informațiilor. De asemenea, a mai fost apreciată importanța: intensificării activităților de dezvoltare a rețelelor informaționale; asigurării integrării eficiente și securizate a bazelor de date ale autorităților publice; acordării autorităților publice a asistenței metodologice și practice în implementarea și utilizarea tehnologiilor informaționale moderne.

Realizarea reformei regulatorii

Ministrul Economiei și Comerțului a prezentat o informare despre implementarea Legii cu privire la revizuirea și optimizarea cadrului normativ de reglementare a activității de întreprinzător (așa-numită "Ghilotina-I") și a Legii cu privire la principiile de bază de reglementare a activității de întreprinzător ("Ghilotină-II"). S-a menționat că la prima etapă de implementare a reformei regulatorii (2004–2006), au fost revizuite și optimizate peste o mie de acte normative care reglementează activitatea de întreprinzător, o jumătate dintre care au fost abrogate. La cea de-a doua etapă au fost elaborate modificări în peste 80 de legi din domeniul activității de întreprinzător, în scopul sporirii gradului de acțiune directă a legilor, eliminării contradicțiilor, anulării prevederilor care se dublează și asigurării uniformității lor. Președintele țării a cerut continuarea activității Comisiei de stat pentru reglementarea activității de întreprinzător și a susținut ideea cu privire la elaborarea unei noi legi în domeniul licențierii, care ar oferi o abordare unică a politicii de stat în sfera reglementării prin licențiere a activității de întreprinzător. Proiectul de lege urmează să stipuleze clar și transparent criteriile de licențiere; autoritatea abilitată cu dreptul de a elibera licențe; categoriile de deținători de licențe; controlul respectării legislației în domeniu, reieșind din condițiile de licențiere; genurile de activitate supuse licențierii. De asemenea, noul act legislativ urmează să legifereze principiul "ghișeului unic", noțiune care în prezent nu este stipulată în lege.

Urgentarea elaborării Planului Național de Dezvoltare

Vladimir Voronin, a prezidat ședința Comitetului Național pentru elaborarea Planului Național de Dezvoltare (PND) pe anii 2008–2011. Conform raportului despre elaborarea documentului, structura documentului cuprinde Strategia Planului Național de Dezvoltare și Planul de Acțiuni privind implementarea acestuia. La baza Planului stau cinci priorități strategice pentru Republica Moldova: a) consolidarea unui stat democratic modern, bazat pe supremația legii; b) reglementarea conflictului transnistrean și reintegrarea țării; c) sporirea competitivității economiei naționale; d) dezvoltarea resurselor umane, încadrarea în cîmpul muncii și promovarea incluziunii sociale; e) dezvoltarea regională. La ședință s-a menționat oportunitatea operării unor modificări în proiectul final, prin includerea recentelor inițiative lansate de șeful statului cu privire la consolidarea încrederii între cele două maluri ale Nistrului. În cel mai scrut timp, proiectul Planului Național de Dezvoltare urmează să fie prezentat spre aprobare Guvernului, cu titlu de inițiativă legislativă.

Executarea Programului Național "Satul Moldovenesc"

În cadrul unei întruniri convocate la Președinție au fost făcute bilanțurile acțiunilor prevăzute în Programul Național "Satul Moldovenesc" pentru anul curent și trasate noi sarcini în vederea eficientizării procesului de îndeplinire a obiectivelor stabilite.

În domeniul gazificării, s-a remarcat, că obiectivele de construcție a rețelelor de distribuție a gazelor naturale și de gazificare a localităților rurale au fost îndeplinite (din anul 2002 pînă în prezent au fost gazificate 807 localități, 6 raioane au fost gazificate integral, 7 raioane în proporție de 60–90 la sută, 6 raioane în proporție de 40–60 la sută și 14 unități teritorial administrative în proporție de pînă la 40 la sută). Realizările obținute în domeniu oferă posibilități pentru intensificarea ritmurilor de finalizare a Programului Național de Gazificare și Președintele țării a trasat sarcina accelerării procesului de gazificare a localităților rurale, astfel încît la sfîrșitul anului 2008 să fie asigurate integral cu gaze naturale 19 raioane ale țării.

În contextul îndeplinirii Programului de asigurare cu apă potabilă și canalizare s-a menționat necesitatea intensificării activității Guvernului și a organelor administrației publice locale în vederea accelerării realizării acestuia. Este necesară punerea în funcțiune la capacități maxime a apeductelor interraionale, conectarea unor localități la apeducte centrale, desfășurarea lucrărilor de construcție a branșamentelor, reconstrucția sistemelor de canalizare și a stațiilor de epurare a apelor reziduale.

În sfera agriculturii acțiunile întreprinse au vizat consolidarea terenurilor agricole și realizarea programelor naționale în domeni. La 1 ianuarie 2007 în republică funcționau 211 cooperative agricole, iar pe parcursul anului 2007 au fost create încă 18 cooperative. Numărul total al Stațiunilor Tehnologice de Mașini este de 177 de unități. În perioada 2005–2007 au fost reabilitate 123 de întreprinderi de procesare, la sate funcționînd 382 de puncte de achiziții. Vladimir Voronin s-a referit la necesitatea dinamizării procesului de constituire a întreprinderilor de prelucrare a producției agricole, pledînd pentru elaborarea de către Guvern a unui proiect de lege care ar prevedea acordarea unui spectru larg de facilități investitorilor care vor crea întreprinderi moderne de prelucrare a producției agricole în mediul rural, conform cerințelor și standardelor europene. Președintele s-a mai referit la necesitatea intensificării procesului de trecere la agricultura ecologică, solicitînd ministerului de resort întreprinderea unor măsuri mai hotărîte în acest sens.

În sfera educației realizările se rezumă la creșterea în ultimii 3 ani a numărului instituțiilor preșcolare de la 1100 pînă la 1356, acestea fiind asigurate cu material didactic, literatură artistică și jucării. Se mai afirmă că pentru prima dată, în ultimii 20 de ani, instituțiile de învățămînt preuniversitar au fost dotate cu echipament la toate disciplinele de studii. Toate liceele din țară sînt conectate la Internet și dispun de clase de calculatoare de performanță, iar 50 de licee din țară au fost asigurate cu soft-uri educaționale la 4 discipline. Vladimir Voronin a mai ținut să sublinieze necesitatea identificării unor surse în vederea dinamizării procesului de reabilitare a instituțiilor preșcolare și preuniversitare, a căminelor culturale și bibliotecilor din localitățile rurale.

Domeniul infrastructurii de transport în teritoriu necesită dezvoltare, iar avînd în vedere deficitul de mijloace financiare pentru reparația capitală a drumurilor locale, a fost propusă ideea antrenării Ministerului Transporturilor și Gospodăriei Drumurilor în renovarea unui segment de drum de pietriș cu aplicarea tehnologiilor de desfundare, nivelare și tăvălugire a acestuia. În funcție de rezultatul obținut în cadrul acestui proiect-pilot, urmează a fi luată decizia referitor la acțiunile ulterioare în acest sens.

Au fost apreciate pozitiv rezultatele obținute în dezvoltarea infrastructurii cooperatiste: în anii 2005–2007 au fost modernizate 578 de unități de comerț și de alimentare publică, rețeaua de achiziționare a produselor agricole s-a completat cu 26 de puncte de achiziții și 179 de filiale ale acestora în diferite localități, a sporit volumul serviciilor cooperației de consum.

În finalul ședinței, Guvernului s-a cerut să analizeze mersul implementării Programului Național "Satul Moldovenesc", inclusiv în cadrul fiecărui minister în parte, în vederea întreprinderii unor măsuri concrete de asigurare a executării documentului.

Emisiunea "Conversații cu Președintele"

În cadrul unei apariții tradiționale la postul TV "NIT", șeful statului a făcut un șir de declarații referitoare la probleme de politică internă și externă:

  • a îndemnat oponenții politici să se expună asupra proiectului noului Program al PCRM, care a fost publicat în 500 de mii de exemplare, pentru a fi analizat pînă la 1 martie 2008;
  • în viitorul apropiat nu se preconizează majorări de pensii, deoarece există o problemă mare în acumularea mijloacelor fondului social de la angajați în agricultură – doar 7% din acumulări provin de la lucrătorii din agricultura, alte 93% din pensii li se plătesc sătenilor de la bugetul de stat. Șeful statului a relevat ca majorarea pensiilor cu un procent costa circa 80 mln. lei pe an și Guvernul are sarcina să garanteze plata și indexarea pensiilor la timp, în limitele stabilite de lege;
  • s-a arătat sceptic față de viitorul coaliției majoritare din Consiliul municipal Chișinău și a parteneriatului dintre Partidul Democrat (PD) și Partidul Social-Liberal (PSL), afirmînd că nici o coaliție din Moldova nu a reușit până acum să soluționeze nimic, iar democrații nu au nimic în comun cu social-liberalii;
  • în ultimii șapte ani, bugetul de stat al Moldovei a crescut de 6,7 ori, iar pînă la sfîrșitul anului viitor acesta va constitui echivalentul a opt bugete ale anului 2001;
  • au fost respinse acuzațiile opoziției, precum că, la elaborarea bugetului de stat pentru anul viitor, ar fi fost prevăzute transferuri mai multe pentru autoritățile locale comuniste. Voronin a menționat că toate calculele ar fi făcute conform normativelor și că ar fi o greșeală politică dacă raioanele unde PCRM nu i-au ajuns cîteva mandate pentru a învinge, să fie private de resurse în anul 2008. Guvernul nu a primit nici un fel de dispoziții împotriva raioanelor respective, pentru că "asemenea mișcări ar funcționa împotriva comuniștilor";
  • invocînd exemplul noilor alegeri raionale din Rezina, șeful statului s-a arătat convins de faptul că, dacă la Chișinău ar avea loc alegeri noi în acest moment, comuniștii ar cîștiga;
  • partidele de opoziție cîștigă în alegeri prin minciună și prin cumpărarea voturilor alegătorilor;
  • în relațiile moldo-române s-a contat că, odată cu aderarea României la UE, divergențele se vor epuiza, dar acest lucru nu s-a întîmplat. De aceea, autoritățile Republicii Moldova vor aborda aceste relații nu la nivel bilateral, ci la nivelul UE". Voronin a reproșat României că votează în Parlamentul European împotriva preferințelor comerciale pentru Republica Moldova și că acțiunile României s-ar sincroniza cu cele ale Tiraspolului, deoarece, atunci cînd se apropie reluarea negocierilor în problema transnistreană, în România pornesc declarațiile despre apartenența limbii, revizuirea bilanțului celui de-al doilea război mondial și a Tratatului de la Helsinki;

Declarația cea mai controversată în cadrul emisiunii a vizat problema funcționării Mitropoliei Basarabiei și recenta decizie a Sinodului Bisericii Ortodoxe Române de a înființa trei noi episcopii în cadrul Mitropoliei Basarabiei. Conform șefului statului, autoritățile Republicii Moldova ar putea să se retragă din decizia CEDO de înregistrare a Mitropoliei Basarabiei din Moldova, în cazul în care hotărîrea de înființare a trei noi eparhii ale acesteia nu va fi suspendată. Vladimir Voronin consideră că decizia respectivă a patriarhiei Române ar avea scopul lezării suveranității și independenței Republicii Moldova, este îndreptată împotriva naționalității și a poporului moldovenesc.

Declarațiile șefului statului despre nesocotirea deciziei CEDO au fost comentate de experți în domeniul juridic și politicieni de opoziție[1], care le-au calificat drept tendențioase și chiar aberante, iar aplicarea practică și juridică a celor declarate se va putea solda cu excluderea Republicii Moldova din Consiliul Europei, ceea ce va închide și calea spre integrarea europeană a țării.


1 Declarații ale reprezentanților Organizației "Juriștii pentru drepturile omului", ale unor avocați la CEDO (Comunicatele Agenției Inf-Prim Neo; Publicația "Timpul", 01.12.2007) cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    Prețurile sînt în continuă creștere…

    Prețurile la o serie de produse au continuat să crească și în noiembrie. În cea mai mare parte, creșterea a fost pe seama produselor alimentare. Consecințele secetei din această vară au influențat mult creșterea prețurilor la alimente. Inflația prețurilor alimentelor ar putea avea implicații serioase și pentru populația din Moldova care cheltuiește un procent serios din salariu pe mîncare. Moldovenii consumă de două ori mai multe alimente (ca pondere în coșul de consum) decît alți europeni din simplu motiv că sînt săraci. Cu cît ești mai sărac, cu atît consumi mai multe alimente ca pondere în total, pentru că nevoia de hrană e prioritară și nu îți mai rămîn bani și de altceva. Considerăm că evoluția prețurilor din noiembrie va ridica rata lunară a inflației la cca 2%, iar rata anualizată pentru cele 11 luni s-ar putea apropia de 13%. Creșterea inflației în luna noiembrie se va datora și majorării prețurilor la produsele petroliere pe piața locală.

    BNM "va ține-n frîu" inflația…

    Acum două săptămîni guvernatorul BNM a declarat că în curînd se va trece la așa-numitul proces de țintire directă a inflației. În linii mari, inițiativa băncii centrale de trecere oficială la țintirea inflației (inflation targeting), este salutară. În plus, este important și faptul că autoritatea monetară se arată extrem de îngrijorată de evoluția inflației în Moldova. Totuși, în opinia noastră, există mai mulți factori de risc care nu pot fi controlați de BNM, fapt pentru care aceasta încă nu este pregătită pentru trecerea la țintirea directă a inflației. Trecerea la noul regim este posibilă doar ca urmare a întrunirii unei serii de premise: atunci cînd rata anuală a inflației se situează pe palierul cu o singură cifră (la noi e de cca. 14%); banca centrală beneficiază de independență operațională deplină; sectorul financiar este stabil și solid, deși există nevoia de sporire a intermedierii financiare; dominanta fiscală nu mai reprezintă o problemă (datoria publică și deficitul bugetar sînt în scădere); țintele de inflație pentru următorii ani au fost stabilite de comun acord cu Guvernul; banca și-a întărit capacitatea de prognoză a inflației; succesul procesului de dezinflație din ultimii ani a condus la consolidarea credibilității BNM. Aceste premise pe alocuri nu sunt realizate.

    ….în pofida unor riscuri palpabile

    BNM se va confrunta cu dileme majore, chiar dacă va trece la țintirea inflației. Acestea ar veni din partea creșterii prețurilor la petrol, gaze naturale și, în general, la agenții energetici; așteptărillor inflaționiste ale populației; tendințelor speculative de pe piață; volumului masiv încă de remitențe și, bineînțeles, relației dintre leu și principalele valute de referință (USD și euro). Aceasta din urmă, în particular costul intervențiilor BNM pe piața valutară, costul sterilizării excesului de lichiditate sau valută ar putea afecta procesul de țintire a inflației. Leul s-a apreciat extrem de mult, chiar în termeni nominali, față de dolar (peste 12% de la începutul anului) și euro în ultimul an, ceea ce a iscat o controversă majoră privind impactul asupra exporturilor, deficitelor externe. Sectoarele orientate către export sînt puternic afectate, iar deficitele externe au crescut exploziv față de anul trecut.

2. Sectorul real

    Industria moldovenească este în declin continuu…

    În octombrie curent producția industrială a scăzut cu peste 9%, iar pentru cele zece luni ale anului creșterea este negativă, cu un handicap de 0,7%. Astfel prognoza foarte optimistă de creștere de 8,5%, estimată de Guvern pentru anul 2007, este ratată. Potrivit statisticii oficiale, în ianuarie-octombrie întreprinderile industriale de toate formele de proprietate au produs mărfuri în valoare de peste 21,1 miliarde lei (1,8 miliarde USD), în prețuri curente. Diminuarea volumului producției industriale comparativ cu ianuarie-octombrie 2006 a fost determinată de reducerea volumului producției de vinuri cu 34,2%, a zahărului cu 53,3%, diminuarea fabricării băuturilor alcoolice distilate cu 31,7%, a produselor de tutun cu 9,5%. Mai mult decît atît, volumul producției la întreprinderile industriei alimentare și a băuturilor în ansamblu s-a diminuat cu 7,6%. Industria moldovenească a scăzut anul trecut cu aproape cca 7%, datorită inclusiv embargoului rusesc impus la exporturile de produse vinicole autohtone.

3. Sectorul financiar-bancar

    Activele bancare au atins un nivel de 2,75 miliarde USD…

    Activele totale ale sistemului bancar au crescut în octombrie cu 950 milioane lei și au atins un nivel de cca 31 miliarde lei (2,75 miliarde USD). În perioada ianuarie-octombrie 2007 acestea au înregistrat o creștere de peste 36%, iar comparativ cu perioada similară a anului 2006 au crescut de peste 1,5 ori. Majorarea activelor băncilor comerciale a fost determinată, în particular, de creșterea portofoliului de credite și a soldului depozitelor atrase de la populație, dar și de creșterea în continuare a cotei investițiilor străine în capitalul băncilor. În cele zece luni ale a.c. soldul depozitelor atrase de bănci a înregistrat o creștere de cca 33%. O creștere comparabilă a fost caracteristică și pentru portofoliul de credite al băncilor. În perioada ianuarie-octombrie acesta a sporit cu peste o treime. Totodată, comparativ cu perioada similară a anului precedent depozitele și creditele s-au majorat cu 40% și 52%, respectiv.

    Depozitele bancare sînt estimate la peste 1,7 miliarde USD…

    Valoarea totală al depozitelor bancare s-a majorat cu peste 380 milioane lei în octombrie curent și a înregistrat nivelul de cca 19,2 miliarde lei sau peste 1,7 miliarde USD. Creșterea s-a produs pe fondul majorării de către mai multe instituții bancare a ratelor dobînzilor, atît la depozitele în monedă națională, cît și la cele în valută străină. Astfel, în octombrie rata medie a dobînzii la depozitele la termen în MDL a crescut cu 0,6 p.p. pînă la 15,47%, iar la cele în valută a sporit cu 0,2 p.p. și a constituit o medie de 6,12%. În mare parte, creșterea a fost generată de sporirea cu peste 3% a depunerilor în lei moldovenești, în timp ce depozitele în valută au înregistrat un spor de 1%. Creșterea depozitelor a fost influențată și de atractivitatea depunerilor în monedă națională, generată și ca urmare a aprecierii continue a leului moldovenesc în raport cu dolarul, dar și cu euro. Această tendință s-ar putea menține pînă la finele anului.

    …iar nivelul creditelor acordate a crescut cu peste 40%

    Soldul creditelor acordate agenților economici și populației a crescut peste 40% în cele 10 luni ale anului, însumînd o valoare totală de cca 19,18 miliarde lei (1,7 miliarde USD). Creșterea a fost cauzată de majorarea cu 2,5% a soldului creditelor în lei moldovenești, precum și cu 4,6% a celor în valută străină. În octombrie a.c. băncile au acordat credite în monedă națională în volum de peste 1,32 miliarde lei. Din acestea 71% au fost acordate persoanelor juridice. În octombrie rata medie la creditele în MDL s-a menținut la nivelul de 18,97%, nivel similar și pentru septembrie, în timp ce rata medie la creditele în valută s-a diminuat cu 0,8 p.p. și a constituit 10,8%.

    Moldovenii obțin cel mai greu finanțare, potrivit unui raport al Băncii Mondiale…

    Moldova se numără printre ultimele patru țări din Europa Centrală și de Est după accesul la finanțare, dintre cele 24 de state incluse în cel mai recent raport publicat de Banca Mondială pe această temă. Accesul la surse de creditare este cel mai dificil în Polonia, urmată de Moldova, Bulgaria și România. Dintre statele din regiune, accesul la finanțe este cel mai ușor în Lituania, Estonia și Letonia, țări care se apropie de calificativul 2. Clasamentul este stabilit prin acordarea unor calificative de la -1 la 5, cel mai ridicat fiind cel primit de Lituania, de 4,5, iar cel mai scăzut, în jurul valorii zero, fiind acordat unor state precum Moldova, Albania sau Ucraina. În același timp, calificativul primit de România este de aproximativ 0,5. Studiul "Finance for All" se bazează pe datele pentru anul 2006.

    Raportul subliniază importanța adoptării, de către statele emergente, a prevederilor Basel II, astfel estimîndu-se o dezvoltare considerabilă a sistemului informațiilor despre finanțare. "Cu cît analizele statistice referitoare la gradul de risc al creditelor devin mai sofisticate, cu atît debitorii mici au beneficii mai importante, datorită accesului mai ieftin la împrumuturi bancare", considera experții Băncii Mondiale. Studiul mai arată că intrarea unor mari jucători internaționali pe piețele financiar-bancare emergente nu aduce neapărat, pe termen scurt, un acces mai ușor la informațiile despre finanțare. "Multe dintre băncile străine sînt grupuri relativ mari, care ar putea întîmpina dificultăți în înțelegerea unor aspecte ale culturii locale a afacerilor. Băncile mari au un avantaj în privința tranzacțiilor de importanță majoră, însă băncile mici, locale, sînt avantajate în privința împrumuturilor acordate firmelor mici și mijlocii", se arată tot în acest raport.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

După octombrie, a trecut și noiembrie…
Igor Boțan, 30 noiembrie 2007

Inițiativele din octombrie ale Președintelui Vladimir Voronin, făcute publice prin intermediul a trei interviuri pentru două ziare moscovite, vor avea, se pare, soarta tuturor inițiativelor anterioare, adică vor fi salutate în continuare de mediatori și observatori, vor genera noi discuții și consultări etc., fără vreun impact semnificativ »»»
cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare europeană

Reuniunea Troicii COEST UE-Moldova

În perioada 21–22 noiembrie, la Bruxelles, a avut loc reuniunea Troicii COEST UE-Moldova. Delegația Moldovei la reuniune a fost condusă de viceministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Valeriu Ostalep. În cadrul întîlnirii au fost discutate relațiile bilaterale dintre UE și Moldova, subiecte legate de activitatea EUBAM, conflictul transnistrean și de evoluțiile interne din Moldova.

La Bruxelles, Valeriu Ostalep a avut întrevederi cu Marianne Mikko, co-președintă a Comitetului Parlamentar de Cooperare UE-Moldova, Hilde Hardeman, șefă de unitate în cadrul Directoratului General pentru Relații Externe al Comisiei Europene, Joseph Daul, Președinte al Grupului EPP din cadrul Parlamentul European (PE), precum și cu un șir de reprezentanți ai statelor membre ale UE.

Întrevederile oficialului moldovean s-au înscris în efortul Chișinăului de a convinge partenerii săi europeni să sprijine dorința acestuia de a trece la un alt nivel calitativ în relațiile sale cu UE. Valeriu Ostalep a reiterat, cu ocazia reuniunii Troicii COEST UE-Moldova, că autoritățile de la Chișinău sînt interesate în inițierea negocierilor asupra unui nou document juridic care i-ar permite Moldovei să se ancoreze treptat în spațiul celor patru libertăți ale UE.

Acordurile privind facilitarea eliberării vizelor și readmisia

Pe 29 noiembrie 2007, Consiliul UE a aprobat Acordurile UE-Moldova privind facilitarea eliberării vizelor și readmisia. PE a aprobat acordurile pe 13 noiembrie, iar Parlamentul Republicii Moldova le-a ratificat pe 8 noiembrie. Data intrării lor în vigoare va fi publicată Jurnalul Oficial al UE. Se așteaptă ca această dată să fie 1 ianuarie 2008.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

În perioada vizată, Adrian Cioroianu, ministrul român de Externe, și Filip Teodorescu, ambasadorul României în Moldova, cu ocazii diferite, au reasigurat că România rămîne a fi interesată de relații avantajoase cu Moldova și același susținător consecvent al aspirațiilor Chișinăului de aderare la UE. Ei au reafirmat dorința sinceră a statului român să contribuie pe cît de mult posibil la apropierea unui viitor european pentru Moldova.

Cioroianu a informat că Moldova este beneficiarul prioritar al asistenței pentru dezvoltare, care va deveni operațională în scurt timp[1]. Referindu-se la problemele legate de acordarea vizelor de intrare pe teritoriul României pentru cetățeni Moldoveni, ministrul a spus că o parte a acestora se datorează blocajului la care s-a ajuns după ce Bucureștiul a solicitat în cîteva rînduri extinderea rețelei consulare a României pe teritoriul Moldovei.

În ce privește posibilitatea recunoașterii vizelor Schengen și permiselor de ședere eliberate de statele membre ale UE pentru excluderea obligativității deținerii de către cetățenii moldoveni a vizelor de tranzit prin România, Cioroianu a informat că proiectul de decizie corespunzător s-ar afla în fază de finalizare la Bruxelles și că ar putea intra în vigoare în curînd. Șeful diplomației românești s-a oprit și la ideea lansată anterior în legătură cu acordarea vizelor românești la punctele de frontieră, menționînd că reglementările comunitare permit eliberarea unor astfel de vize numai în situații excepționale.

Filip Teodorescu, la rîndul său, a informat că secția consulară a Ambasadei României la Chișinău a renunțat la sistemul programării on-line pentru solicitanții de vize și că s-a trecut la principiul "primul venit, primul servit". Diplomatul a mai spus că în luna decembrie 2007 Consulatul României va trece într-o altă locație mai încăpătoare, unde zilnic vor putea fi procesate circa 650–700 de cereri pentru viză, și că dacă numărul de cereri va fi și în continuare mai mare decît capacitatea de procesare a secției consulare, atunci se va trece la un sistem de programare prin call-center.

Referindu-se la schimburile comerciale dintre România și Moldova, diplomatul a relatat că acestea sînt în creștere. În primele nouă luni ale 2007 volumul schimburilor comerciale a fost de circa 600 mln dolari, față de 564 mln pe parcursul anului 2006. Aceste cifre infirmă ipoteza lansată cu ceva timp în urmă că după aderarea României la UE, schimburile comerciale cu Moldova vor cunoaște o recesiune importantă.

Republica Moldova – Rusia

În perioada de referință, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene (MAEIE) al Republicii Moldova a atras atenția printr-un comunicat că potrivit uzanțelor internaționale Federația Rusă poate deschide secții de votare în Moldova pentru alegerile în Duma de Stat, din 2 decembrie, doar în cadrul reprezentanței sale diplomatice.

În pofida acestui lucru, reprezentanți ai comisiei electorale centrale de la Moscova au anunțat că pe teritoriul Republicii Moldova vor fi deschise 24 secții de votare: una la Ambasada Rusiei din Chișinău, iar celelalte 23 în regiunea transnistreană. Deschiderea secțiilor de votare în Transnistria a fost explicată prin faptul că potrivit dreptului internațional locurile dislocării forțelor armate sînt declarate locațiuni cu statut extra-teritorial, ceea ce permite desfășurarea alegerilor în regiunea transnistreană fără acordul R. Moldova.

În replică, MAEIE a reluat poziția sa față de deschiderea secțiilor de votare în regiunea transnistreană.

Cooperare regională

Republica Moldova – CEFTA

La 21 noiembrie curent, în cadrul reuniunii prim-miniștrilor țărilor membre CEFTA 2006, care și-a ținut lucrările în Skopje (Macedonia), Moldova a preluat pentru un an de zile președinția acestei organizații.

Potrivit serviciului de presă al Guvernului, Zinaida Greceanîi, prim-viceprim-ministru, a declarat cu acestă ocazie că Moldova va organiza, în calitate de președinte al CEFTA, mai multe reuniuni pe subiecte ce țin de armonizarea legislației în domeniul administrării vamale, regulilor de origine, standardizării, eliminării barierelor în calea comerțului etc.

La reuniune a fost adoptată Declarația prim-miniștrilor, care trasează jaloanele de colaborare viitoare în regiune și de implementare deplină a acordului CEFTA.

Republica Moldova – ICE

Pe 27 noiembrie, la Sofia (Bulgaria), a avut loc summit-ul Inițiativei Central-Europene (ICE). Moldova a fost reprezentată la reuniune de prim-ministrul Vasile Tarlev. În cadrul summit-ului a avut loc transmiterea președinției organizației de la Bulgaria către Moldova. Pe lîngă președinția ICE, Moldova a mai preluat președinția CEFTA și urmează, de asemenea, să prea și președințiile Procesului de Cooperare în Europa de Sud-Est (PCESE) și Inițiativei RACVIAC. Moldova speră prin exercitarea în 2008 a președințiilor acestor organizații să-și îmbunătățească imaginea sa pe plan regional și european, să dovedească că este un partener regional de încredere, să-și consolideze raporturile sale cu statele participante în aceste aranjamente și să folosească ocazia exercitării președințiilor acestor structuri pentru a se apropia și mai mult de UE.

În discursul său rostit în cadrul summit-ului, Vasile Tarlev a informat că Moldova va organiza pe durata deținerii președinției ICE mai multe evenimente politice și sectoriale, în special, în domeniul turismului, științei, transportului și în sectorul energetic.

Potrivit documentelor aprobate la summit, au fost reduse domeniile de activitate a organizației la dezvoltarea umană, dezvoltarea economică și dezvoltarea instituțională; au fost redefinite obiectivele ICE, printre care se numără: structurarea problemelor de cooperare, revizuirea sistemului financiar al organizației, coordonarea activităților cu diferiți actorii regionali. Ca și mai înainte una din sarcinile de bază ale ICE a rămas consolidarea cooperării între statele-membre și susținerea țărilor ICE în procesul de integrare în UE. În cadrul summit-ului ambasadorul Pietro Ercole Ago a fost numit în funcția de director al Secretariatului Executiv al ICE.

Cooperare multilaterală

Republica Moldova – OSCE

Între 29–30 noiembrie, la Madrid (Spania), a avut loc reuniunea a XV-a a Consiliului Ministerial al OSCE. Pentru mai multe detalii a se vedea secțiunea "Problema transnistreană".

Republica Moldova – Consiliul Europei

Decizii ale CEDO

În perioada de referință, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a pronunțat 5 hotărîri împotriva Moldovei, în cauzele: Popovici c. Moldovei, Ursu c. Moldovei, David c. Moldovei, Timpul Info-Magazin și Anghel c. Moldovei și Țurcan c. Moldovei. În aceste cauze Moldova a fost condamnată pentru deținerea ilegală a reclamanților, pentru admiterea tratamentelor inumane, pentru încălcarea drepturilor la un proces echitabil, la un recurs efectiv și la libertatea de exprimare. Suma despăgubirilor pe care Moldova va trebui să le plătească în aceste 5 cazuri este de 49 300 euro (aprox. 818 400 lei).

Pînă în prezent, CEDO a condamnat Moldova în 103 de cauze[2]. Din total, 58 de decizii (51,5%) de condamnare a Moldovei au fost pronunțate în anul 2007.


1 Timpul, an. VI, nr. 212 (715), 30 noiembrie 2007.

2 Pînă în prezent Moldova a fost obligată de CEDO să plătească reclamanților despăgubiri în jur de 1,93 mln euro (aprox. 31,8 mln lei).
cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Legislația partidelor: Quo Vadis și în ce mod?..
Sergiu Grosu, 4 decembrie 2007

Printre acțiunile legislative pe care Republica Moldova trebuia să le îndeplinească în conformitate cu Rezoluția și Recomandările Comisiei pentru respectarea obligațiilor și angajamentelor statelor membre ale Consiliului Europei (CE), un loc aparte revine "revizuirii legislației cu privire la partidele politice in conformitate cu normele europene" »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect