ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. V, nr. 108, 1–16 decembrie 2007

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri

  • Denis Vition este eliberat din funcția de judecător al Curții Supreme de Justiție;
  • Parlamentul a desemnat trei membri ai Comisiei de Certificare: – deputatul PCRM Gheorghe Popa; președintele Asociației Veteranilor Ala Mironic (membru a PCRM) și Galina Bostan, director al Centrului de Analiză și Prevenire a Corupției.

1.2. Acte legislative

Legea cu privire la tutun și la articolele din tutun. Se stabilesc bazele juridice, economice și sociale de organizare a activității de cultivare, prelucrare postrecoltare și industrială a tutunului, de import, fabricare, păstrare și comercializare a articolelor din tutun și sînt reglementate raporturile ce apar ca urmare a acestor activități. Dezbaterea legii a generat multiple propuneri și amendamente din partea deputaților, atît de opoziție, cît și majoritari. Principalele prevederi care au generat discuții aprinse e referă la interzicerea fumatului în locurile publice, interzicerea publicității articolelor din tutun în mass-media și săli de cinema, mesajele de avertisment obligatorii. Cu toate o parte din prevederi au fost perfecționate, reprezentanții Coaliției ONG de promovare a politicilor de control asupra tutunului susțin că noua lege nu va schimba esențial situația actuală existentă. Obiecțiile pe care le înaintează reprezentanții ONG-urilor se referă la lipsa de sancțiuni clare și adecvate pentru încălcarea noilor dispoziții, lipsa unui organ abilitat să verifice respectarea legii și a mecanismului de comunicare a încălcărilor, implicarea superficială a Ministerului Sănătății în perfecționarea proiectului și ulterioara aplicare a acesteia etc.

Legi pentru modificarea și completarea unor acte legislative (revizuirea legislației în cadrul mecanismului Ghilotina II). Prin documentele aprobate, principiile Legii nr. 235-XVI din 20.07.2006 privind principiile de bază de reglementare a activității de întreprinzător au fost transpuse în legile ce țin de reglementarea afacerilor. Novații importante vizează:

  • modificări semnificative au fost aduse legislației care reglementează licențierea unor genuri de activitate (stabilirea unor principii noi ale licențierii, stabilirea unor criterii clare și univoce de determinare a genurilor de activitate licențiate, definirea mai clară a noțiunilor existente și propunerea unor definiții noi; stabilirea unor temeiuri și proceduri unice și echilibrate de eliberare, suspendare și retragere a licențelor, de control asupra respectării condițiilor de licențiere; stabilirea asigurării accesului liber și gratuit al publicului (prin rețeaua Internet) la registrele de licențiere).
  • stabilirea sancțiunilor aplicabile persoanei cu funcții de răspundere a unei autorități publice, care s-a făcut vinovată de neîndeplinirea obligațiilor sale de serviciu în ceea ce privește soluționarea cererii de autorizare (licențe, permise, certificate, avize, aprobări, coordonări, alte operațiuni administrative similare) prin care se permite solicitantului să inițieze și/sau să desfășoare o afacere.
  • transpunerea în Legea privind actele normative ale Guvernului și ale altor autorități ale administrației publice centrale și locale a principiilor previzibilității reglementării activității de întreprinzător, principiului transparenței decizionale și a reglementării activității de întreprinzător, principiului analizei impactului de reglementare.

Legea pentru modificarea unor acte legislative (procedura de validare a mandatului de deputat). Legea stabilește, că după anunțarea de către Parlament a vacanței mandatului de deputat, Comisia Electorală Centrală, în termen de 10 zile, va examina candidatura supleantului imediat următoare de pe lista partidului, organizației social – politice sau blocului electoral al cărui mandat devine vacant și o va înainta spre validare Curții Constituționale. În prezent CEC examinează chestiunile respective doar la sesizarea respectivului concurent electoral, legea nu obligă să se sesizeze din oficiu, situație care a generat deja un conflict (reprezentantul unei formațiuni ce a făcut parte, dar ulterior s-a retras din Blocul electoral "Moldova Democrată" nu era validat pe motiv că CEC nu era sesizată oficial de conducerea Partidului Alianța "Moldova Noastră").

Legea cu privire la prelungirea mandatului consiliului local și al primarului satului Corjova, raionul Dubăsari. Legea este adoptată prin derogare de la prevederile Codului electoral și ale Legii privind administrația publică locală, stabilind că se prelungește, cu titlu de excepție, mandatul consiliului local și al primarului satului Corjova, raionul Dubăsari, pînă la crearea condițiilor necesare desfășurării unor alegeri democratice, libere și corecte, în conformitate cu legislația în vigoare a Republicii Moldova și cea internațională, dar nu mai tîrziu de data alegerilor locale generale din anul 2011. Legea specială de derogare a fost necesară pe motiv că actualmente legislația permite prelungirea mandatului consilierului local și a primarului prin lege organică, numai în caz de război sau catastrofă, iar situația din satul Corjova, unde alegerile sînt împiedicate de autoritățile separatiste, nu se încadrează în normele legale numite și nu-și găsește astfel soluție generală.

Legi pentru ratificarea unor acte internaționale:

  • Protocolul opțional la Pactul internațional cu privire la drepturile civile și politice(New-York, 1966). Prin acest document se recunoaște competența Comitetului pentru Drepturile Omului al ONU de a primi și de a examina comunicări parvenite de la persoane fizice ce țin de jurisdicția RM , care pretind a fi victime ale unor violări a vreunuia dintre drepturile enunțate în Pactul internațional cu privire la drepturile civile și politice;
  • Protocolul adițional la Convenția privind drepturile omului și biomedicină vizînd transplantul de organe și țesuturi de origine umană (Strasbourg, 2002);

Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2008. Veniturile vor constitui peste 6.25 miliarde lei, iar cheltuielile peste 6,27 miliarde lei, cu un fond de rezervă de 135 milioane de lei. Contribuția individuală de asigurări sociale de stat obligatorii datorată de salariații asigurați angajați prin contract individual de muncă sau prin alte contracte în vederea îndeplinirii de lucrări sau prestării de servicii se stabilește în proporție de 5% din salariul lunar și din celelalte recompense, dar baza de calcul anuală nu va depăși suma de 3 salarii medii lunare prognozate pe economie înmulțite la 12.

Legea fondurilor asigurării obligatorii de asistență medicală pe anul 2008. Veniturile și cheltuielile se vor cifra la 2,6 miliarde de lei, cu 708 milioane (36,6%) mai mult comparativ cu anul 2007. Prima de asigurare obligatorie calculată în sumă fixă în valoare absolută pentru categoriile de plătitori care nu au salariu permanent va constitui 1893 lei, iar plătitorii care achită prima de asigurare în termen de trei luni de la data intrării în vigoare a legii beneficiază de o reducere în mărime de 50%. Prima de asigurare obligatorie de asistență medicală calculată în procente la salariu și la alte recompense se stabilește în mărime de 6% (3% pentru angajator și 3% pentru angajat).

Legea pentru modificarea și completarea Legii bugetului de stat pe anul 2007. Modificările aduse vizează majorarea veniturilor cu 919,9 mil. lei, iar a cheltuielilor cu 1126,9 mil. lei. Cele mai mari majorări la venituri se prevăd de la impozitele pe venit (128,3 mil.lei), la TVA (361,2 mil.lei), accize (37,7 mil.lei), impozitele asupra comerțului exterior (73,1 mil.lei), taxe rutiere (10,6 mil.lei), granturi (84,7 mil.lei). La partea de cheltuieli, principale alocări suplimentare sînt pentru: acoperirea insuficienței la plata salariilor și pensiilor militarilor – 247,7 mil.lei; acoperirea insuficienței în legătură cu majorarea salariilor din anul curent – 189,7 mil.lei; – reabilitarea drumurilor – 132,3 mil.lei; – deservirea datoriei de stat interne în legătură cu creșterea ratei dobînzilor la împrumuturile interne – 69,5 mil.lei; – completarea fondului statutar al Î.S. "Calea ferată din Moldova" – 92 mil.lei; – alocarea pentru sectorul agricol a 64,7 mil.lei pentru procurarea semințelor, motorinei și asigurarea cu furaje, din contul ajutorului umanitar, acordat de guverne și agenți externi pentru depășire urmărilor secetei din vara anului curent; – crearea stațiilor de mașini și tractoare – 16,3 mil.lei; – pentru realizarea planului privind consolidarea sistemului vamal – 78,5 mil.lei; – pentru programul complex de valorificare a terenurilor noi și de sporire a fertilității solurilor – 38 mil.lei; – pentru rambursarea împrumuturilor preferențiale acordate unor categorii ale populației și plata dobînzilor aferente acestor împrumuturi – 33,5 mil.lei; – procurarea sediului Ambasadei Republicii Moldova la Praga – 39 mil.lei; – Companiei "Teleradio-Moldova" pentru achitarea arendei circuitelor și emițătoarelor și altor cheltuieli – 9,7 mil.lei. – procurarea reamobilelor și altui utilaj performant pentru instituțiile medicale ale Asociației Curativ – Sanatoriale și Ministerului Afacerilor Interne – 8,1 mil.lei; – reconstrucția spitalului de boli tuberculoase Vorniceni și Centrului de recuperare pentru copii cu handicap sever al aparatului locomotor – 41,0 mil.lei; – extinderea fondului forestier – 20 mil.lei; – rețele de gaze naturale – 32,3 mil.lei.

Hotărîrea privind aprobarea devizului de cheltuieli al Parlamentului pentru anul 2008. În 2007 cheltuielile bugetare pentru întreținerea Parlamentului au constituit circa 64 milioane de lei, iar în anul 2006 aproape 53 milioane de lei. Proiectul publicat pe pagina web a Parlamentului nu a fost însoțit de nota de argumentare, lipsesc informații detaliate despre sursele ce vor fi alocate pentru asigurarea activității spicherului și adjuncților acestuia, a fracțiunilor parlamentare și a comisiilor permanente. De notat că prin Legea nr.430-XVI din 27.12.2006, din Regulamentul Parlamentului a fost exclusă prevederea care obliga la verificarea și aprobarea în plen a dării de seamă despre executarea bugetului Parlamentului, după verificarea acestea de către Comisia parlamentară de specialitate. Experții remarcă că această situație a redus considerabil transparența gestionării mijloacelor bugetare, chiar dacă anterior Curtea de Conturi a indicat asupra unor nereguli în gestiunea financiară și materială a mijloacelor alocate legislativului, iar instanțele de judecată au obligat la publicarea informațiilor despre cheltuielile acestei instituții.

Hotărîrea cu privire la aprobarea bugetului Comisiei Naționale a Pieței Financiare pe anul 2008. CNPF va avea în 2008 venituri în sumă de 13080,8 mii lei și cheltuieli în sumă de 12626,3 mii lei. Sînt aprobate mărimea taxelor și plăților percepute de Comisie, condițiile de salarizare a membrilor Consiliului de administrație și angajaților Comisiei. În anul 2006 veniturile au constituit 10 milioane de lei, iar în 2007, peste 12,5 milioane de lei.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Audieri

Procurorul General a informat deputații că se depun toate eforturile pentru elucidarea circumstanțelor dispariției în anul 2002 a deputatului Vlad Cubreacov. Sînt întreprinse acțiuni de urmărire penală, dar la etapa actuală nu există suficiente probe care ar permite o concluzie clară și promptă, în vederea confirmării sau infirmării versiunii bazată pe declarațiile lui Cubreacov sau ale celor doi ex-membri ai partidului, Ion Neagu și Sergiu Burcă. Procuratura și Ministerul Afacerilor Interne necesită încă o perioadă de timp pentru a elucida circumstanțele.

Întrebări. Interpelări

Fracțiunea AMN a cerut Curții de Conturi, sa efectueze un control al activității Companiei "Teleradio-Moldova", iar Procuraturii Generale i s-a cerut să verifice legalitatea organizării concursului de selectare a companiei de audit, angajata pentru efectuarea controlului gestiunii financiar-economice. De la Camera de Licențiere s-a cerut verificarea raportului prezentat de către firma angajată de conducerea Companiei "Teleradio- Moldova", a standardelor de audit și a corespunderii activității Firmei "Industrial Consult" condițiilor de licențiere.

Deputatul PSL Valentina Stratan a cerut Agenției Construcții și Dezvoltare a Teritoriului să prezinte temeiurile legale ale aprobării Ordinului nr.149 din 16.11 2007, prin care a fost interzisă recepția finală a lucrărilor și obiectivelor nefinalizate în ața-numita "variantă albă". Se solicită lămurirea termenului "varianta alba", informații privind costurile economice ale acestuia și dacă a fost consultată opinia antreprenorilor, a asociațiilor de protecție a drepturilor consumatorilor.

Deputatul PPCD Ion Varta a cerut Guvernului prezentarea informațiilor concludente și a unor obiective privind importurile și exporturile realizate în anului 2007, cu indicația cantităților acestora și a țărilor e unde se importă și unde se exportă producția din RM. Informația este solicitată pentru a stabili dacă s-au produs schimbări calitative în raportul dintre export și import, dacă politicile pe care le aplică în acest domeniu executivul sînt eficiente.

Deputatul PDM Valentina Buliga a cerut Guvernului informație privind starea de lucruri la SA "Farmaco", despre valorificarea a 16 milioane de lei alocate din bugetul de stat pentru susținerea întreprinderii, impactul asupra nomenclaturii de medicamente și asupra prețurilor acestora. Se mai solicită informație despre intențiile Guvernului de a privatiza întreprinderea. Se mai solicită informații despre impactul cost-eficiență a Hotărîrii Guvernului nr.1123 din 15.10.2007 privind aprovizionarea instituțiilor medico-sanitare publice cu antibiotice doar de la aceasta întreprindere.

Declarații

La întrevederea cu Jean-Louis Laurens, Director general pentru Afaceri Politice al CE, spicherul Marian Lupu a declarat că Parlamentul a îndeplinit practic integral angajamentele față de CE, cu excepția a două documente: proiectul de lege privind partidele politice și proiectul Codului educației. Potrivit spicherului, proiectul de lege cu privire la partidele politice va fi examinat în lectură finală pînă la finele sesiunii curente, iar la începutul sesiunii de primăvară 2008 Parlamentul va examina proiectul Codului educației și proiectul de lege privind finanțele publice locale, care, după aprobare în prima lectură, vor fi trimise spre expertizare Consiliului Europei. Experți independenți remarcă însă că autoritățile Moldovei nu și-au realizat și alte obligații asumate față de CE:

  • garantarea prin legislație a exercitării depline a mandatului de parlamentar fără frica de a-și pierde mandatul sau imunitatea pe motive politice;
  • conformarea cu Carta Europeană pentru autoguvernarea locală a legislației și practicilor privind statutul municipiului Chișinău;
  • conformarea cu Carta Europeană pentru autoguvernarea locală a legislației și practicilor privind finanțele publice locale;
  • condamnarea principiului destituirii primarului de Comrat de către Adunarea Populară a Găgăuziei și investigarea motivelor numeroaselor cazuri de urmărire penală a liderilor opoziției la nivel național și local;
  • reformarea sistemului judecătoresc prin revizuirea împuternicirilor extinse ale Procuraturii Generale;
  • dezvoltarea abordării multiculturale și pluraliste pentru educație, în special din punctul de vedere al predării limbilor, istoriei și geografiei;
  • transformarea Companiei Teleradio-Moldova într-un autentic serviciu public al audiovizualului;
  • asigurarea libertății întrunirilor (adoptarea noii legi în domeniu) ș.a.

Liderul Partidului Național Liberal Vitalia Pavlicenco a difuzat o declarație întitulată "Despre comportamentul inadmisibil al comunistului Voronin", în cuprinsul căreia acuză șeful statului de atacuri neîntemeiate la adresa României și amenințare de a părăsi Convenția Europeană a Drepturilor Omului, propunînd să se revină la problema revocării din funcție a șefului statului.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Remanieri

  • Evgheni Pisov este eliberat din funcția de viceministru al Culturii și Turismului. Pisov a fost numit în respectiva funcție recent, după ce PCRM a pierdut alegerile în consiliul raional Orhei.
  • Rodica Scutelnic a fost numită consilier principal de stat pentru probleme sociale.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la executarea în anul 2007 a Planului de acțiuni privind realizarea Strategiei de atragere a investițiilor și promovare a exportului pentru anii 2006–2015. Activitatea în domeniu s-a axat pe:

  • elaborarea și punerea în aplicare a legislației în domeniu;
  • organizarea cursurilor de instruire privind oportunitățile creării centrelor de marketing;
  • revizuirea și optimizarea cadrului normativ de reglementare a activității de întreprinzător și revizuirea masivă a legilor;
  • aplicarea principiului "ghișeului unic";
  • semnarea acordurilor interguvernamentale bilaterale privind promovarea și protejarea reciprocă a investițiilor și evitarea dublei impuneri (7 acorduri);
  • promovarea imaginii Moldovei pe piețele internaționale și consolidarea cooperării cu țările Europei de Sud-Est în domeniul promovării investițiilor și îmbunătățirii climatului investițional (au fost stabilite relații cu 6 organizații internaționale, au avut loc 15 expoziții internaționale în cadrul Centrului Internațional de Expoziții "Moldexpo" S.A., a fost asigurată participarea Moldovei la expoziții și forumuri internaționale, au fost repartizate broșuri, precum: "Ghidul investițional", "Moldova – în cifre și fapte", un set de informații pentru potențialii investitori străini, informația se actualizează pe site-ul oficial www.miepo.md);
  • s-a majorat fluxul investițiilor în economia națională (volumul total de investiții în capitalul fix în primele 9 luni, au depășit cu 28,7% indicatorul perioadei corespunzătoare din anul precedent);
  • în primul semestru al anului 2007 fluxul investițiilor străine directe în economia RM a însumat 200,5 mil.dolari SUA, înregistrînd o creștere de 1,9 ori, sau cu 94,7 mil.dolari SUA mai mult în comparație cu perioada analogică din anul 2006. Volumul total de investiții străine directe efectuate în economie, conform situației la 1 iulie 2007, a constituit 1505,4 mil.dolari SUA;
  • în lunile ianuarie – septembrie ale anului 2007 activitatea economică externă s-a caracterizat printr-o creștere considerabilă a exportului și importului (volumul exportului a crescut cu 28,4% în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, iar importul – cu 37,3%).

Hotărîrea privind aprobarea reducerii personalului organelor de control. Deși Guvernul hotărîse anterior că se reduce cu 10 la sută numărul de personal antrenat în exercitarea funcțiilor de control (HG nr.1163/25.10.2007), prin recenta decizie s-a decis că personalul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat se va reduce cu 52 de unități, numărul de angajați ai Direcției de investigare a fraudelor din cadrul MAI se va micșora cu 20 de unități, ai Inspectoratului Principal de Stat în Standardizare, Metrologie și Protecția Consumatorului se va reduce cu 14 unități, ai Inspectoratului Ecologic de Stat – cu 27 de unități și ai Agenției Construcții și Dezvoltarea Teritoriului – cu 7 unități. Anterior era stabilită și reducerea numărului angajaților CCCEC, însă decizia curentă omite acest domeniu.

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • privind Planul Național de Dezvoltare pe anii 2008–2011;
  • privind regimul armelor, munițiilor, materiilor și substanțelor explozive;
  • privind libertatea întrunirilor (este una din restanțele RM față de Consiliul Europei);

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare:

  • din fondul de rezervă al Guvernului se alocă Aparatului Președintelui RM 105 mii lei, pentru a achita "costurile lucrărilor de elaborare și confecționare a modelelor distincțiilor de stat și a atribuțiilor aferente".

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Investițiile din zona Giurgiulești

Prim-ministrul Vasile Tarlev a convocat responsabilii din cadrul Guvernului pe problema realizării portofoliului de proiecte investiționale din zona Giurgiulești. Ministrul Economiei și Comerțului a informat că terminalul petrolier din Giurgiulești deja este funcțional, iar la finele săptămînii trecute a început comercializarea pe piața moldovenească a produselor petroliere importate pe cale maritimă. Concomitent au început activitățile de proiectare a portului de marfă și pasageri din zona de sud a Moldovei. În vederea asigurării accesului spre port se realizează construcția segmentului de cale ferată Cahul-Giurgiulești. Primul ministru a atenționat că funcționarea terminalului și portului urmează să contribuie la crearea a circa 3 mii noi locuri de muncă.

Întrevedere cu Asociația investitorilor străini

Discuțiile Primului-ministru cu reprezentanții investitorilor s-au axat pe teme ce vizează îmbunătățirea climatului investițional din Moldova, măsurile ce se impun pentru atragerea unui flux sporit de investiții în economia națională. Investitorii au menționat că dialogul între administrația publică centrală și comunitatea de afaceri a avansat foarte mult pe parcursul ultimilor ani, grație cărui fapt s-a reușit soluționarea mai multor probleme cu care se confruntau anterior oamenii de afaceri. În special, a fost evidențiată receptivitatea Guvernului la diverse probleme expuse, inclusiv la cele enunțate în "Cartea Albă". Totodată, investitorii au opinat că acțiunile de perfecționare a cadrului legislativ-normativ, precum și a celui fiscal trebuie să continue întru crearea unor condiții stimulatorii noi de atragere a capitalului străin în Moldova. În acest context, ei s-au pronunțat pentru urgentarea promovării legii salarizării în sectorul real al economiei. Primul-ministru a subliniat că Guvernul și în continuare va crea condiții necesare pentru afluxul investițiilor în sectoarele prioritare pentru economia națională, va optimiza cadrul legal pentru promovarea și susținerea investițiilor.

Ultima ședință a Comisiei pentru Integrare Europeană

Prim-ministrul a prezidat ședința Comisiei pentru Integrare Europeană, în cadrul căreia a fost făcut bilanțul implementării Planului de Acțiuni RM-UE pe parcursul anului 2007. Ministrul afacerilor externe și integrării europene a menționat că măsurile întreprinse de autoritățile moldovenești în vederea realizării prevederilor Planului de Acțiuni au fost apreciate înalt de către oficialitățile europene atît în cadrul vizitei Președintelui RM la Bruxelles, cît și în cadrul reuniunii a VII-a a Comitetului de Cooperare RM-UE. Vasile Tarlev a salutat eforturile Comisiei pentru Integrare Europeană în vederea implementării eficiente a Planului de Acțiuni, printre succese fiind remarcată preluarea în premieră de către Moldova a patru președinții în cele mai importante organizații regionale: Procesul de Cooperare în Europa de Sud Est (SEECP), Inițiativa Central Europeană (ICE), CEFTA și RACVIAC. De asemenea, a fost apreciată semnarea Acordului privind facilitarea regimului de vize și readmisie, care va intra în vigoare începînd cu unu ianuarie 2008, precum și obținerea deciziei țărilor-membre ale UE de a oferi Moldovei regimul de comerț asimetric cu Uniunea Europeană. Potrivit Premierului, cu eforturi comune – a societății și conducerii țării – va fi posibilă dobîndirea celor patru libertăți ale UE: circulația liberă a mărfurilor, capitalurilor, cetățenilor și serviciilor. Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene în comun cu alte ministere responsabile a fost însărcinat să prezinte o listă a recomandărilor privind acțiunile care necesită a fi întreprinse pentru finalizarea planului de Acțiuni RM-UE, formulate de experți europeni. De notat că, după luarea de atitudine a unor oficiali străini și după ce șeful statului a recunoscut că există mai multe restanțe și neajunsuri în implementarea Planului de acțiuni, se atestă anumite schimbări și în retorica șefului executivului, care nu mai insistă la "finalizarea tuturor acțiunilor pînă pe 17 noiembrie 2007" și nici asupra lipsei de obiectivitate din partea observatorilor și experților independenți.

Preocupări privind vacanța de Revelion și Crăciun

Conform unei hotărîri adoptate de Guvern, se consideră zilele de 31 decembrie 2007 și 2–4 ianuarie 2008, zile de odihnă, iar zilele de sîmbătă, 29 decembrie 2007, 26 ianuarie 2008, 16 februarie 2008 și 15 martie 2008 – zile lucrătoare. Ministerele, alte autorități administrative centrale, conducătorii întreprinderilor, instituțiilor și organizațiilor vor asigura în zilele de recuperare activitatea eficientă a unităților subordonate. Este pentru prima dată cînd Guvernul și-a asumat răspunderea să fixeze o vacanță atît de îndelungată, motiv care a generat ulterior intervenții suplimentare:

  • a fost emisă Dispoziția privind distribuirea prestațiilor de asigurări sociale, care a dispus Casei Naționale de Asigurări Sociale, în comun cu Trezoreria Centrală a Ministerului Finanțelor, să asigure transferarea către Banca de Economii S.A. și centrele de poștă care se deservesc în filialele teritoriale ale Băncii de Economii S.A. a mijloacelor financiare necesare pentru achitarea pensiilor și alocațiilor sociale de stat. Ministerul Finanțelor va asigura transferarea mijloacelor bănești necesare pentru achitarea plăților nominalizate, iar Băncii Naționale a Moldovei i se recomandă "să îndestuleze cu numerarul necesar Banca de Economii S.A. pentru efectuarea plăților menționate". Întreprinderea de Stat "Poșta Moldovei" și Banca de Economii S.A. sînt obligate să organizeze activitatea subdiviziunilor teritoriale subordonate pentru a asigura achitarea în termenul stabilit a pensiilor și alocațiilor sociale de stat;
  • potrivit altei dispoziții, organele publice centrale și locale urmează să elaboreze grafice de serviciu pentru persoanele cu funcții de răspundere pentru perioada sărbătorilor de iarnă. De asemenea, urmează a fi create grupuri operative, care vor monitoriza în permanență situația și vor putea să intervină în caz de necesitate;
  • conform încă unei indicații, Ministerul Dezvoltării Informaționale va organiza în zilele de sărbători activitatea serviciilor subordonate care vor perfecta în termene optime actele de identitate tuturor solicitanților.
cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Ședințe. Decizii. Declarații

Vizită în Bulgaria

În cadrul vizitei de lucru a Președintelui Republicii Moldova în Republica Bulgaria, șeful statului moldovean a avut o întrevedere bilaterală cu Președintele Republicii Bulgaria, Gheorghi Pîrvanov. Pîrvanov a salutat prezența șefului statului în Bulgaria, accentuînd semnificația deosebită a participării Președintelui Republicii Moldova la festivitățile prilejuite de aniversarea a 130-a de la eliberarea orașului Plevna. În cursul întrevederii a fost remarcat dialogul politic consistent și relațiile excelente moldo-bulgare, exprimîndu-se interesul reciproc pentru intensificarea cooperării bilaterale în diverse domenii. Vladimir Voronin a menționat susținerea constantă de către Bulgaria a aspirațiilor de integrare europeană a Republicii Moldova, iar Gheorghi Pîrvanov a dat asigurări că autoritățile bulgare vor sprijini și pe viitor Republica Moldova în procesul de integrare în UE și de identificare a unei soluții durabile pentru conflictul transnistrean. A fost remarcat și faptul intensificării colaborării comercial-economice moldo-bulgare, părțile pledînd pentru valorificarea plenară a potențialului existent în relațiile economice dintre cele două țări.

La invitația șefului statului bulgar, Președintele RM a participat la festivitățile prilejuite de aniversarea a 130-a a eliberării orașului Plevna. În cadrul solemnității Vladimir Voronin a rostit un discurs în care s-a referit la semnificația evenimentului marcat la Plevna, menționînd că anume de la Chișinău, a început marșul eliberator al armatei ruse în Bulgaria. Șeful statului a felicitat asistența cu prilejul remarcabilului jubileu, cu ocazia aniversării eliberării Bulgariei, adresînd urări de pace și prosperitate întregului popor bulgar.

Eficientizarea MAPL

Președintele Republicii Moldova a convocat astăzi factori de decizie din cadrul Guvernului într-o ședință în problema eficientizării activității direcțiilor teritoriale control administrativ ale Ministerului Administrației Publice Locale (MAPL). În cursul ședinței au fost discutate aspecte vizînd eficientizarea activității și optimizarea structurii Ministerului și a direcțiilor control administrativ ale acestuia. Șeful statului a subliniat necesitatea eficientizării controlului asupra legalității actelor adoptate de organele administrației publice locale, dar și a stabilirii unor relații de colaborare mai fructuoase între direcțiile control administrativ și organele administrației publice locale.

Valorificarea calității de membru al ECOSOC

Vladimir Voronin a prezidat astăzi o ședință la tema activității Republicii Moldova în cadrul Consiliului Economic și Social al ONU (ECOSOC) și organele sale subsidiare, la care țara noastră este parte. Președintele țării a menționat importanța alegerii Republicii Moldova, pentru prima dată în istoria sa, în calitate de membru al Consiliului Economic și Social pentru perioada 2008–2010. În această calitate, pe parcursul a trei ani, Republica Moldova urmează să contribuie la examinarea și soluționarea problemelor de ordin economic, social, cultural, umanitar și privind drepturile omului care se află pe agenda ONU, să avanseze inițiativele sale în acest sens pe agenda Organizației Națiunilor Unite. Șeful statului a afirmat că în vederea realizării acestui deziderat se impune crearea unui Grup interministerial de lucru, sub conducerea ministrului Afacerilor Externe și Integrării Europene, care va coordona și va monitoriza activitatea delegațiilor Republicii Moldova în cadrul ECOSOC și organelor sale subsidiare, la care statul este parte. De asemenea, Președintele s-a menționat necesitatea elaborării, aprobării și realizării unui plan de acțiuni, cu implicarea directă a ministerelor de resort, care ar include obiectivele activității Republicii Moldova în cadrul ECOSOC în perioada 2008–2010.

Pregătiri pentru aniversarea întemeierii Statului Moldovenesc

La ședința Comisiei de Stat pentru desfășurarea acțiunilor consacrate sărbătoririi a 650 de ani de la întemeierea Statului Moldovenesc au fost lansate mai multe propuneri care urmează să fie incluse în proiectul Planului de acțiuni consacrate sărbătoririi. Șeful statului, care este și președinte al Comisiei respective, a subliniat importanța elaborării unui plan exhaustiv, compus din multiple măsuri de amploare și care urmează să se desfășoare pe parcursul anilor 2008–2009: conferințe; festivaluri; lansarea de albume și cărți; montarea filmelor artistice și documentare; realizarea emisiunilor radio și televizate; crearea paginii Web dedicate exclusiv acestui eveniment, etc. Vladimir Voronin a accentuat importanța derulării cu succes a tuturor măsurilor din Planul de acțiuni consacrate sărbătoririi a 650 de ani de la întemeierea Statului Moldovenesc, pornind de la necesitatea cultivării spiritului patriotic și consolidării statalității Republicii Moldova.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    Pentru 2007 inflația ar putea înregistra un nivel de 13,5–14%…

    Indicele prețurilor de consum (IPC) sau rata inflației lunare a constituit în noiembrie curent 1,3%. Cumulativ pentru cele 11 luni ale anului inflația a înregistrat un nivel 12,1%. Prețurile la produsele alimentare au crescut cel mai mult în noiembrie – cu 1,5%, produsele nealimentare au urcat la preț cu 1,4%, iar tarifele pentru serviciile prestate populației au fost mai scumpe cu 0,8%. Din toate produsele alimentare cel mai mult au crescut prețurile la ouă, cu peste 15%, la unt cu cca 5%, fructele proaspete s-au scumpit cu 4–5%, iar strugurii cu tocmai 38%. La produsele nealimentare recordul l-a "bătut" creșterea prețurilor la carburanți cu aproape 5%. De asemenea, în noiembrie au crescut cu cca 6,5% tarifele la încălzirea centralizată, aprovizionarea cu apă potabilă s-a scumpit cu peste 6%.

    Preturile mai ridicate pentru anumite bunuri, în special pentru carburanți, produse alimentare și utilitățile menajere livrate populației, s-au dovedit a fi factori esențiali pentru creșterea inflației din ultimele luni. Dacă tendințele de creștere a prețurilor vor fi similare și pentru luna decembrie, pe întreg anul 2007 rata inflației s-ar putea situa în limitele de 13,5–14%. În plus, o eventuală creștere a prețurilor la utilități va face ca inflația chiar să depășească cifra de 14%. Pe lîngă toate acestea, explozia prețului petrolului de pe piața mondială, creșterea prețurilor la energie și efectele secetei vor durabiliza tensiunile ce țin de inflație. Nu credem că va fi o dramă, însă depinde cum vor evolua prețurile și pe piața locală în 2008.

    Inflația mai reflectă și structura coșului de consum…

    O definiție a sărăciei spune că o familie este săracă dacă cheltuiește mai mult de o treime din venituri pe alimente. Pentru populația din Moldova nivelul cheltuielilor pentru produse alimentare este foarte ridicat atunci cînd se calculează coșul de consum. Moldovenii cheltuiesc pe alimente c-am 38% din totalul veniturilor, în timp ce pe servicii dau numai 17% din banii ce le intră în buzunare timp de o lună. Structura acestor cheltuieli este cea indicată de coșul de consum stabilit după ancheta făcută în rîndul gospodăriilor casnice în 2006 și după care este calculată și rata inflației. Deci, în mare parte structura coșului de consum arată că sîntem un popor sărac.

    Inflația e prezentă și în context regional…

    Analiștii de la Erste Bank (Austria) sînt de părere ca după cîțiva ani în care în regiunea Europei Centrale și de Est s-a derulat cu succes procesul de dezinflație, inflația se înscrie brusc pe un trend ascendent. Aceasta nu este doar o problemă regională – inflația creste la nivel mondial. Prețurile mai ridicate la produse alimentare și petrol sînt considerate responsabile pentru inflația mai ridicată, iar contribuția lor la inflația din Europa Centrală și de Est este mult mai mare decît în vestul Europei. Toate acestea se arată într-un studiu elaborat de Erste Bank (Austria) privind accentuarea inflației din Europa Centrala si de Est.

2. Sectorul bancar

    Dobînzi mai bune la depozite…

    Odată cu inflația, au crescut și randamentele nete pentru banii depuși la bănci. Depozitele în lei pe termene de pînă la 6 și 12 luni constituite în octombrie și noiembrie au avut randamente mai mari. În medie dobînzile la depozitele în lei au avansat cu peste 0,5% dacă am face o comparație cu luna august a.c. Creșterea dobînzilor a avut loc în contextul în care rata inflației a avansat peste așteptări. În perioada august-noiembrie prețurile de consum au crescut cumulativ cu 6,7%. La finele celor 11 luni rata inflației se situa la 12,1%. De fapt plasamentele în lei ar putea aduce deponenților randamente ridicate, datorită diferenței dintre dobînda de pe piața locală și cea din zona euro, precum și din aprecierea monedei naționale.

    Pe termen lung, se recomandă economiile în lei…

    Marea majoritate a analiștilor sînt de părere că, pe termen lung, leul moldovenesc este în continuare cea mai indicată monedă pentru economii, pe de o parte, datorită tendinței de apreciere care ar putea să continue, pe de altă parte, ratelor mai mari de dobîndă primită la depozitele în lei. Așadar, pe termen lung specialiștii văd un leu în creștere. Totuși, cei care dețin economii în valută sau au de returnat împrumuturi în monedă străină, să păstreze o mică parte din economii în respectiva monedă, pentru a fi feriți de riscurile sau variațiile pe termen scurt și mediu ale pieței valutare.

    Totodată au avansat costurile aferente creditelor…

    Dobînzile practicate de bănci nu au crescut însă numai la depozite, ci și la credite. În octombrie-noiembrie mai multe bănci locale au majorat pentru prima dată în acest an costurile efective percepute la împrumuturile noi acordate în monedă națională. Ca volum cele mai mari împrumuturi de la bănci sînt pe seama creditelor de consum care constituie peste 50% din totalul creditelor contractate. Totuși, creditele de consum se estimează că ar fi riscante pentru populație deoarece moldovenii se îndatorează tot mai mult pentru achiziționarea de bunuri de consum și pe termen lung.

    Tendința populației de a se împrumuta de la bănci pentru a achiziționa bunuri de consum pe termen lung ar putea dăuna averii populației deoarece activele astfel achiziționate (de exemplu electrocasnice sau automobile) se depreciază mult mai rapid față de ritmul în care debitorii returnează datoria. În plus, îndatorarea bancară a populației a crescut într-un ritm mult mai accentuat comparativ cu economisirea bancară.

    Structura creditelor contractate de populație este una destul de slab calitativă în raport cu țările UE. Am putea remarca și faptul ca sensibilitatea populației la factorii de risc este una destul de redusă, iar dobînzile încă mari la credite ridică riscul de insolvabilitate a populației în cazul rambursării împrumuturilor (costurile totale ale creditării printre sînt cele mai mari din Europa). Dobînzile mari sînt, într-o anumită măsură, și rezultatul politicii restrictive duse de Banca Națională. Moldova are nu doar cea mai mare dobîndă de politică monetară din Europa, dar și cele mai mari rezerve minime impuse băncilor, situație care contribuie semnificativ la menținerea unui nivel ridicat al costurilor de creditare.

    Clasamentul eficienței bancare…

    Moldova-Agroindbank (MAIB) continuă să domine, cu 1.989 puncte, în clasamentul eficienței bancare pentru nouă luni ale anului curent (Figura 1). Victoriabank e poziționată locul doi cu 1.707 puncte și a devansat Banca de Economicii care a trecut pe locul trei acumulînd 1.680 puncte. Clasamentul este elaborat de Agenția de rating și estimare Estimator-VM în baza a cinci indicatori de eficiență (venitul total, venitul net, indicatorii ROE și ROS și rotația activelor). Potrivit Estimator-VM, Moldova-Agroindbank a înregistart cele mai bune rezulate în sistemul bancar la capitolul venitul total și venitul net care au însumat 648,7 milioane lei și, respectiv, 183,89 mln lei. Totodată, Victoriabank s-a plasat pe primul loc la indicatorul ROE (rentabilitatea financiară) care a atins cca 30%, în timp ce BCR Chișinău a ocupat prima poziție la indicatorul ROS (rentabilitatea încasărilor) – 46,5%.

    Figura 1. Clasamentul eficienței bancare

    Clasamentul eficienței bancare

    Sursa: Agenția de rating și estimare Estimator-VM

3. Piața financiară

    În pofida unui număr mare de companii, piața locală de asigurări e slab dezvoltată…

    Paisprezece companii de asigurări din cele 33, care dețin licențe pentru prestarea serviciilor de asigurare, deja s-au conformat prevederilor noii legi cu privire la asigurări și dispun de un capital social egal sau mai mare de 4 milioane de lei. Celelalte, 19 societăți de asigurare au un capital social sub 4 milioane lei, inclusiv o companie a declarat un capital statutar în mărime de 350 mii lei. În conformitate cu noua Lege cu privire la asigurări care a intrat în vigoare în aprilie a.c., societățile de asigurări sînt obligate să-și majoreze treptat capitalul social. Activele totale ale companiilor de asigurări se estimează la cca 700 milioane, ceea ce constituie c-am 2,5% din activele totale ale sectorului bancar (cca 31 miliarde lei). De fapt, activele acestora sînt și mai mici decît activele totale a instituțiilor de micro-finanțare.

    Totodată, ponderea serviciilor de asigurări din Moldova în PIB a atins în anul 2006 nivelul de 1,43% și a înregistrat o creștere ușoară față de anul 2005, iar pentru 2007 acest indicator se estimează la cca 2%. Totuși, valoarea acestuia este sub nivelul înregistrat de statele în curs de dezvoltare, nemaivorbind de țările cu economie avansată. În particular, în statele în tranziție ponderea asigurărilor în PIB este în jur de 3% din PIB, iar în majoritatea țărilor dezvoltate această cotă constituie cca 6% în PIB. Intrarea în vigoare a legii cu privire la asigurări în noua redacție, cît și a celei privind piața financiară, va duce la consolidarea pieței de asigurări. Potrivit unor estimări, inclusiv oficiale, pe piață ar putea să rămînă cca 22–25 de companii de asigurări, din 33 cîte activează în prezent.

4. Finanțe publice

    Veniturile bugetare sînt în continuă creștere, nu și bunăstarea populației…

    În cele 11 luni ale anului curent veniturile totale ale bugetului de stat au însumat cca 12, 31 miliarde lei. Acumulările au depășit cu 2,2% indicii prevăzuți pentru această perioadă și cu 25,5% veniturile încasate pentru această perioadă. Veniturile de bază ale bugetului de stat au însumat 10,85 miliarde lei și au înregistrat o creștere de 28,4% față de perioada respectivă a anului precedent. În fondurile speciale au fost acumulate venituri în sumă totală de 163,7 milioane lei, iar de către instituțiile publice finanțate de la bugetul de stat au fost adunate mijloace speciale în sumă totală de cca 1,04 miliarde lei.

    În perioada ianuarie-noiembrie 2007 din contul bugetului de stat au fost efectuate cheltuieli în valoare de 11,98 miliarde lei, ceea ce reprezintă cca 93% din plan. Comparativ cu perioada respectivă a anului precedent a fost înregistrată o creștere cu de 35,2%. Cheltuielile de bază ale bugetului de stat au constituit 10,24 miliarde lei, fiind valorificate în proporție de doar 97%. În vederea onorarii obligațiilor pe împrumuturi externe contractate de Republica Moldova, în conformitate cu graficul stabilit au fost efectuate plăți externe în sumă de 53 milioane USD (642,4 milioane lei). Pentru serviciul datoriei de stat interne au fost utilizate cca 380 milioane lei.

5. Comerțul extern

    Exportul vinului în țările UE a scăzut de cca 2 ori…

    În perioada ianuarie-octombrie a.c. exportul producției vinicole moldovenești în țările UE a scăzut aproape de două ori, valoarea acestuia fiind de cca 14 milioane USD, față de peste 27 milioane USD în aceeași perioadă a anului 2006. În perioada în cauză Moldova a exportat produse vinicole în 19 țări din spațiul UE. Cel mai mare importator a producției vinicole moldovenești a fost Polonia, cu un volum de peste 4 milioane USD, sau cu 52% mai mult decît în aceeași perioadă a anului precedent. Poziția doi și trei la importul băuturilor alcoolice este ocupată de România și Cehia, cu o cifră de 3,05 milioane USD și, respectiv, 1,66 milioane USD (Figura 2).

    Totuși, în pofida acestui fapt, exportul producției vinicole în România s-a redus de 5,5 ori, iar în Cehia a crescut cu 58%. Alte loturi importante de producție vinicolă au fost exportate în Letonia (1,32 milioane USD), Germania (1,28 milioane USD), Marea Britanie (0,8 milioane USD), Estonia (0,6 milioane USD). Valoarea totală a exporturilor producției alcoolice a însumat, în zece luni ale anului curent ceva mai mult de 99 milioane USD ceea ce reprezintă o reducere de peste 33% față de perioada similară a anului trecut cînd aceasta a fost de 148,7 milioane USD.

    Figura 2. Clasamentul statelor UE după importul de vinuri moldovenești

    Clasamentul statelor UE după importul de vinuri moldovenești

    Sursa: Agenția de Stat Moldova-Vin

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Sub egida Comunității pentru Democrație și Dreptul Popoarelor din care fac partea Abhazia, Osetia de Sud și Transnistria a fost publicat un material intitulat: "Planul Zubakov" – un document destul de real, cunoscut diplomaților de la Chișinău și Tiraspol. Materialul în cauză varsă lumină asupra conflictului dintre ministrul afacerilor externe al Transnistriei, Valery Lițcai și vice-președintele Consiliului Suprem de Securitate al Rusiei, Yuri Zubakov. Esența conflictului iscat încă în octombrie rezidă în nemulțumirea lui Lițcai față de presupusele cedări prea mari în favoarea Republicii Moldova conținute în așa-zisul "Planul Zubakov". Materialul conține un șir de afirmații ce suscită interes, deși nu există vreo certitudine că ar fi adevărate:

  • negocierile "secrete" ale lui Zubakov cu Președintele Voronin sînt prezentate drept continuare a "călcatului pe greblă" din partea Federației Ruse, care mai are încredere în Voronin după istoria cu "Memorandumul Kozak";
  • "Planul Zubakov" există și a fost oferit de o manieră neoficială, atît Chișinăului, cît și Tiraspolului pentru a lua cunoștință de conținutul acestuia. Chișinăul este coautor al planului, care nu este altceva decît un "Memoradum Kozak – 2", cu anumite cedări în favoarea Republicii Moldova;
  • Oficializarea "Planului Zubakov" urma să aibă loc la întrunirea în format "5+2", preconizată să aibă loc la Madrid la mijlocul lunii octombrie, servind drept subiect de discuții pentru reglementarea conflictului;
  • Chișinăul ar fi acceptat să participe la întîlnirea de la Madrid, presupunînd că Tiraspolul va refuza, pe motiv de invocare a necesității revenirii la status quo antes 3 martie 2006. Manevra Chișinăului a fost ghicită de Tiraspol, care a acceptat participarea, punînd "în cofă" și silind autoritățile de la Chișinău să refuze o participare anunțată în avans. Prin aceasta, Chișinăul și-ar fi developat duplicitatea și intenția de a trage pe sfoară Rusia în favoarea "stăpînilor săi de la Washington".

În afară de "reglarea conturilor" cu Zubakov, prin "demascarea" intențiilor ascunse ale Chișinăului, materialul în cauză are și un scop pragmatic, care se rezumă la cîteva sugestii, oarecum complementare, și care se reduc la susținerea financiară a Transnistriei:

  • Rusia, pentru a-și menține influența în regiune, trebuie să renunțe la Republica Moldova, concentrîndu-se asupra consolidării pozițiilor sale în Transnsitria (evident, susținînd-o economic);
  • Dacă dorește să mențină și Republica Moldova în sfera sa de influență, atunci ar trebuie să investească resurse financiare și în forțe politice moldovenești loiale Rusiei.

Materialul în cauză prezintă interes prin prisma afirmărilor oficialilor moldoveni, care au anunțat pe parcursul anului curent că mediatorii și participanții la procesul "5+2" ar fi găsit o soluție pentru soluționarea conflictului, probabil, avîndu-se în vedere "Planul Zubakov". De asemenea, materialul poate fi privit drept o replică simetrică și plină de ironie la "strategia" fostului consilier al Președintelui Voronin – Sergiu Mocanu. Un singur lucru nu poate fi pus la îndoială – regimul transnistrean într-adevăr supraviețuiește datorită suportului financiar al Rusiei.

La 28 noiembrie 2007, Sovietul Suprem din Transnistria a adoptat în prima lectură bugetul regiunii pentru 2008, iar la 5 decembrie au fost adoptat tot în prima lectură bugetele Fondului de pensii, Fondului asigurărilor sociale obligatorii și Fondului de susținere a ocupației forței de muncă. Bugetul consolidat al Transnistriei va însuma aproximativ 2,80 miliarde ruble transnistrene ($1 ~ 8,5 ruble) la capitolul venituri și 3,27 miliarde ruble la capitolul cheltuieli. Deficitul este de aproximativ 15%. Se preconizează ca 75% din cheltuieli să fie îndreptate spre asigurarea necesităților cu caracter social. Pentru comparație, în 2007 bugetul consolidat al regiunii la capitolul venituri a planificată acumularea a 1,23 miliarde ruble (cu 44% mai puțin ca veniturile preconizate în 2008), iar la cheltuieli – 2,03 miliarde, deficitul constituind 38%. Nu reprezintă o enigmă supraviețuirea Transnistriei în astfel de condiții, ea este ajutată de către Federația Rusă. Totuși, în 2007 au apărut probleme legate de utilizarea improprie a banilor oferiți. Și în 2008 menținerea Transnistriei pe linia de plutire se bazează pe injectări din Rusia. Fostul consilier al Președintelui Putin, Modest Kolerov, propune ca banii veniți din Rusia să fie administrați sub un control strict al Sovietului Suprem. Această soluție a lui Kolerov confirmă, oarecum, existența unei competiții între liderul transnistrean, Igor Smirnov, și președintele Sovietului Suprem, Evgheny Șevciuk, pentru bunăvoința autorităților ruse. Deci, nu vor exista probleme cu finanțarea deficitului bugetar. În 2007 Fondul de pensii urmează să acumuleze 850,8 milioane ruble transnistrene (~$100 milioane), în creștere cu 8,7% față de 2007. Totuși, pentru achitarea completă a pensiilor în 2008 va fi nevoie de încă 58 milioane ruble. Acest deficit urma să fi acoperit parțial prin introducerea unui mecanism special de impozitare suplimentară cu 0,9% a companiilor cu cea mai mare contribuție la bugetul Transistriei – compania "Sheriff" și uzina metalurgică din Rîbnița. Introducerea acestui impozit urma să reducă deficitul cu aproximativ 35%. Însă după consultațiile purtate cu cabinetul de miniștri s-a renunțat la impozitul suplimentar de 0,9% pentru acoperirea deficitului. Cea mai mare parte a Fundului de pensii – 495 milioane ruble, urmează să fie acumulată prin intermediul impozitului social unic. Merită menționat faptul că începînd cu 1 ianuarie 2008 pensia minimală în Transnistria va constitui 259 ruble transnistrene ($30,5), în creștere cu 31 ruble față de anul 2007 (pe parcursul căruia pensia minimală a crescut cu 22 ruble), iar îndemnizația unică pentru nașterea primului copil va constitui 2242 ruble (~$264).

La 14 decembrie 2007, co-președintele din partea Rusiei al Comisiei Unificate de Control (CUC), Victor Șanin, a confirmat că "pacificatorii ruși își vor îndeplini misiunea lor din Transnistria pînă la soluționarea politică definitivă a conflictului moldo-transnistrean". Diplomatul rus a afirmat că există un șir de probleme care contribuie la menținerea situației tensionate în zona de securitate și care fac imposibilă realizarea unor măsuri propuse de către autoritățile moldave:

  • propunerea de înlocuire a celor 15 posturi staționare de pacificatori cu grupuri mobile ar putea aduce la eludarea temeliilor operațiunii de pacificare și la reizbucnirea ostilităților armate;
  • Occidentul are doar interesul de a lichida prezența militară rusă din regiunea, de aceea, propunerea SUA din cadrul recentului summit OSCE de la Madrid referitoare la instituirea unei misiuni de observatori internaționali ai procesului de pacificare din Transnistria tocmai servește acest scop. Dacă aceasta s-ar întîmpla, atunci relațiile Chișinăului cu Tiraspolul n-ar mai interesa pe nimeni;
  • Eventuala recunoaștere internațională a Kosovo va crea un precedent universal;
  • Reluarea negocierilor în formatul "5+2" întîmpină dificultăți fiindcă delegația moldovenească le-a părăsit fără explicații în martie 2006, iar în prezent se face că nu-și amintește despre acest lucru;
  • recentele inițiative ale Președintelui Voronin sînt premature, dat fiind faptul că mai întîi ar trebui să existe înțelegeri privind regulile de joc și doar apoi să se discute despre unificarea sistemelor de securitate;
  • problema Moldovei este că nu dorește să privească Transnistria de pe poziții de egalitate, dar vrea să impună ceea ce a decis în mod unilateral.

Ministerul Reintegrării al Republicii Moldova a transmis la 13 decembrie 2007 lista tematica a propunerilor pentru discuții pe marginea implementării inițiativelor din octombrie a Președintelui Voronin. Tematica discuțiilor a fost elaborată de grupurile de experți și a fost împărtășită și cu participanții la procesul de negocieri in formatul "5+2". Propunerile se referă la: cooperarea economică și comercială; dezvoltarea infrastructurii; ocrotirea sănătății; soluționarea problemelor sociale; distribuirea ajutoarelor umanitare; soluționarea problemelor în agricultură; cooperarea în domeniul educației; demilitarizarea si consolidarea securității. Cu această ocazie, Ministerul Reintegrării "și-a exprimat speranța că acest pas pentru realizarea practică a masurilor de consolidare a încrederii și securității va fi apreciat pozitiv de către administrația de la Tiraspol și în perspectivă va avea o contribuție reală la procesul de reglementare definitivă a conflictului transnistrean".

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare europeană

Vizita Președintelui Voronin la Bruxelles

În perioada 5–6 decembrie curent, Președintele Vladimir Voronin a întreprins o vizită oficială la Bruxelles. În orașul-reședință a mai multor instituții europene și internaționale, Voronin s-a întîlnit cu Benita Ferrero-Waldner, comisar european pentru Relații Externe și Politica Europeană de Vecinătate; cu Peter Mandelson, comisar european pentru Comerț; cu Marian Fischer Boel, comisar european pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală; cu Andris Piebalgs, comisar european pentru Energie; Javier Solana, Înalt Reprezentant pentru PESC și Secretar General al Consiliului UE; cu Hans-Gert Pöettering, Președinte al Parlamentului European (PE) ș.a.

Potrivit Moldpres, scopul vizitei Președintelui la Bruxelles a fost de a totaliza realizările cooperării din ultimii ani cu UE și de a concretiza posibilitățile de conlucrare viitoare cu instituțiile UE. Voronin deși a accentuat că nu a venit la Bruxelles pentru a purta negocieri privind perspectiva aderării Moldovei la UE, mai mulți observatori înclină să creadă că vizita Președintelui moldovean la instituțiile UE a urmărit să asigure că Moldova rămîne dedicată cursului său european și să convingă oficialii europeni să ofere Chișinăului șansa trecerii la un nivel calitativ nou în relațiile sale cu UE.

În cadrul întrevederii cu Benita Ferrero-Waldner, șeful statului a trecut în revistă progresele Moldovei în procesul de implementare a Planului de Acțiuni UE-Moldova (PAUEM) și a recunoscut, totodată, că "mai rămîn anumite lucruri de făcut" într-un șir de domenii. Acestea ar fi: drepturile omului, libertatea mass-media, reforma judiciară, combaterea corupției, atragerea investițiilor. Pe lîngă acestea, Voronin a mai informat ulterior în cadrul unui briefing că Moldova are de adoptat 11 legi în contextul realizării PAUEM.

La întîlnirea cu Hans-Gert Pöettering, a fost reiterată necesitatea promovării cursului de reforme în domeniile sus-menționate. Doar în acest caz, a menționat Președintele PE, se va deschide calea spre lansarea discuțiilor privind noul cadru de relații dintre UE și Moldova.

Președintele moldovean a pledat la reuniunea cu Andris Piebalgs pentru elaborarea unui Memorandum de cooperare în domeniul energetic, pentru participarea Moldovei la proiectul Nabucco și la Tratatul Comunității Energetice din Europa de Sud-Est (TCEESE). Andris Piebalgs a menționat în context că vor fi evaluate capacitățile Moldovei de preluare a prevederilor TCEESE și că coordonatorul proiectului Nabucco, recent desemnat de Comisia Europeană, ar putea efectua o vizită în Moldova pentru a discuta posibilitățile de participare a Moldovei la acest proiect.

În cadrul întrevederii cu Marian Fischer Boel, partea moldoveană a informat că în prezent se elaborează proiectul Strategiei Naționale de Dezvoltare Durabilă a Complexului Agroindustrial pînă în anul 2020 și a solicitat asistență în vederea realizării viitoare a acestui document, racordării sectorului zootehnic din Moldova la normele comunitare ale inofensivității și siguranței produselor alimentare de origine animalieră.

Peter Mandelson a dat o apreciere pozitivă reformelor Moldovei în domeniile eliberării certificatelor de origine a mărfurilor și controlului asupra provenienței mărfurilor moldovenești. Totodată, el a accentuat necesitatea promovării reformelor în domeniul standardizării și sporirii competitivității produselor.

CCV

O dată cu extinderea zonei Schengen, începînd cu 21 decembrie, vizele eliberate de statele participante la activitatea Centului Comun de Vize (CCV) vor fi valabile pentru zona Schengen. Amintim că statele care participă la activitatea CCV sînt: Ungaria, Austria, Slovenia, Letonia, Danemarca și Islanda. Din data menționată, zona Schengen va cuprinde statele UE – cu excepția Marii Britanii, Irlandei, Ciprului, României și Bulgariei -, plus Norvegia și Islanda. Se prevede că Elveția și Liechtenstein vor adera la zona Schengen în 2008, Ciprul în 2009, iar Bulgaria și România în 2011. Marea Britanie și Irlanda au ales să nu semneze Acordul Schengen.

Comunicarea Comisiei "O Politică Europeană de Vecinătate Viguroasă"

Pentru detalii a se vedea în această ediție compartimentul "Studii, analize, comentarii".

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

Relațiile dintre Moldova și România au atins un punct critic în această perioadă. După ce Președintele Moldovean a criticat dur România în cadrul vizitei sale la Bruxelles, autoritățile moldovene au declarat persona non-grata doi diplomați români. Laurențiu Pinte, secretar I, și Vasile Nanea, consilier cultural la Ambasada României, au fost obligați să părăsească Moldova într-un termen de 24 de ore. Nota Verbală a Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene (MAEIE) al Moldovei prin care acești doi diplomați au fost declarați persona non-grata justifică gestul Chișinăului, făcînd trimitere la art. 9 al Convenției de la Viena (1961), prin incompatibilitatea activității acestora cu statutul lor diplomatic. Potrivit unor surse, MAEIE a recurs la această măsură întrucît diplomații români ar fi subminat statalitatea Republicii Moldova.

Filip Teodorescu, ambasadorul României în Moldova, în semn de protest față de gestul Chișinăului a refuzat să primească Nota Verbală a MAEIE.

Ultima dată cînd autoritățile de la Chișinău au recurs la o măsură similară a fost în martie 2002, în perioada protestelor stradale, și a fost aplicată tot față de un diplomat român – atașatul militar Ion Ungureanu. Atunci autoritățile române, în replică la gestul Chișinăului, a recurs la o măsură simetrică declarîndu-l persona non-grata pe Iacob Popovici, ministru-consilier la Ambasada Republicii Moldova din București.

Gestul Chișinăului a contrariat opinia publică de pe ambele maluri ale Prutului. Dacă opinia publică din Moldova este împărțită în ceea ce privește calificarea măsurii luate de MAEIE, presa apropiată partidului de guvernămînt justificînd gestul, atunci opinia publică din România a calificat măsura luată de Chișinăul oficial drept o eroare diplomatică. Președintele român, prim-ministrul României și MAE de la București au apreciat univoc, de o manieră oarecum rezervată, gestul MAEIE drept un act "inamical", nejustificat și în disonanță cu uzanțele diplomatice europene. Totodată, Președintele Băsescu și MAE român au dat asigurări că în pofida problemelor existente în relațiile bilaterale, România va continua să promoveze destinul european al cetățenilor moldoveni. De asemenea, autoritățile române au decis să nu răspundă de o manieră simetrică la decizia MAEIE.

Republica Moldova – Rusia

La 6 decembrie a.c., MAEIE a dat publicității un comentariu pe marginea unor afirmații pe care le-a făcut ministrul rus de Externe, Serghei Lavrov, publicației germane Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Acesta spunea printre altele că Rusia și-a îndeplinit angajamentele sale luate în 1999, la Istanbul, în contextul Tratatului cu privire la Forțele Armate Convenționale în Europa (FACE). În acest context, MAEIE a precizat că pînă la sfîrșitul anului 2001 Federația Rusă și-a retras doar parțial forțele armate convenționale de pe teritoriul Moldovei. Circa 20 mii tone de muniții și peste 1000 de militari continuă să fie prezente pe teritoriul Republicii Moldova. MAEIE a adăugat că există și problema Echipamentelor Limitate de Tratat Necontabilizate, transmise de către Federația Rusă în mod ilegal regimului anticonstituțional de la Tiraspol. Acestea includ tancuri, vehicule blindate de luptă, piese de artilerie, precum și helicoptere.

O altă precizare făcută de MAEIE vizează sintagma "pacificatori ruși" utilizată de Lavrov. În legătură cu aceasta, MAEIE a arătat că sintagma nu reflectă adecvat conținutul și sensul Acordului de încetare a focului din 1992, potrivit căruia părțile au introdus în zona de conflict "contingente militare". În final, MAEIE conchide că este regretabil faptul că Rusia încearcă să-și justifice neîndeplinirea obligațiilor internaționale prin "speculații terminologice".

Republica Moldova – NATO

Aflat în vizită la Bruxelles, Președintele Vladimir Voronin a avut o întrevedere și cu Jaap de Hoop Scheffer, Secretar General al NATO. În cadrul întîlnirii oficialii au discutat pe marginea procesului de reglementare transnistreană, despre activitatea EUBAM, precum și despre inițiativele recente ale Președintelui moldovean orientate spre consolidarea încrederii dintre Chișinău și Tiraspol.

În legătură cu aceste subiecte, a fost atinsă și problema Concepției securității naționale a Republicii Moldova, care urma să fie elaborată în 2006. Voronin a explicat în context că adoptarea documentului întîrzie inclusiv pentru că se dorește ca acesta să reflecte și ultimele inițiative lansate în procesul de soluționare a diferendului transnistrean.

Cooperare multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Decizie a CEDO

În perioada vizată, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a pronunțat hotărîrea sa în cauza Cogut c. Moldovei. CEDO a constatat violarea drepturilor la un proces echitabil și la protecția proprietății. Moldova a fost obligată să acorde reclamantului despăgubiri în sumă de 2500 euro cu titlu de daune materiale și 800 euro cu titlu de daune morale.

Pînă în prezent, CEDO a condamnat Moldova în 104 de cauze[1]. 59 de decizii (56,7%) de condamnare a Moldovei au fost pronunțate doar în 2007.

Republica Moldova – ONU

În perioada vizată de această ediție a jurnalului, Republica Moldova și-a restabilit dreptul de vot în cadrul Organizației Națiunilor Unite pentru Dezvoltare Industrială (ONUDI). Decizia a fost luată la lucrările Conferinței Generale ONUDI, convocată între 3–7 decembrie 2007, la Viena. Potrivit MAEIE, restabilirea dreptului de vot îi va permite Moldovei o participare mai activă în cadrul ONUDI.


1 Pînă în prezent Moldova a fost obligată de CEDO să plătească reclamanților despăgubiri în jur de 1,93 mln euro (aprox. 31,8 mln lei). cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Inflația: gânduri redate prin cuvinte
Galina Șelari, 16 decembrie 2007

Astăzi, din considerente bine de înțeles, creșterea prețurilor la produsele alimentare de bază – lapte, unt, pâine – îngrijorează atât autoritățile, cât și populația. Potrivit datelor statistice oficiale, în mare parte, anume aceste mărfuri au generat creșterea prețurilor în toată economia țării »»»


Analiza social-economică a regiunii transnistrene
Maxim Kuzovlev, 16 decembrie 2007

În prezent, față de Transnistria se manifestă o atenție deosebit de intensă. Aceasta se explică, în primul rând, prin înaintarea frontierei Uniunii Europene nemijlocit spre Republica Moldova »»»


Comunicarea Comisiei "O Politică Europeană de Vecinătate Viguroasă". Concluzii preliminare pentru Moldova
Sergiu Bușcaneanu, 16 decembrie 2007

La 5 decembrie 2007, Comisia Europeană a dat publicității o nouă Comunicare intitulată "O Politică Europeană de Vecinătate Viguroasă". Documentul a trecut în mare parte neobservat de mediile de informare în masă din Moldova »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect