ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. V, nr. 109, 17–30 decembrie 2007

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri. Demisii

Dumitru Godoroja este declarat ales în calitate de deputat în Parlament. Godoroja a candidat în alegerile parlamentare pe listele Blocului electoral "Moldova Democrată", din partea Partidului Democrației Sociale.

Deputatul Gheorghe Musteață, ales în Parlament pe lista PCRM, a declarat că părăsește formațiunea din care făcea parte și aderă la Partidul "Patria-Moldova", recent constituit dar are nu a fost încă înregistrat la Ministerul Justiției. Mustață a declarat că excluderea sa din fracțiunea parlamentară și din partid, anunțată în primăvara anului curent, nu a fost legitimă și nu au existat decizii oficiale în acest sens. În scrisoarea deschisa adresata presedintelui Parlamentului si președintelui PCRM, deputatul Musteață explică decizia de a parasi PCRM prin dezacordul fata de noul program al formațiunii și atmosfera imposibilă din cadrul partidului pentru cei care își exprimă dezacordul față de politica actuală și schimbările de ideologie. Pînă la obținerea mandatului de deputat Musteață exercita funcția de prim-secretar al Comitetului Raional al PCRM din Șoldănești, raion în care partidul de guvernămînt a obținut peste 60 % din sufragii.

1.2. Acte legislative

Legea privind partidele politice. Documentul a suferit anumite modificări, comparativ cu varianta inițială, principalele novații vizînd: reducerea numărului de membri (de la 5 la 4 mii); stabilirea posibilității de dizolvare pentru neparticipare în alegeri; acordarea finanțării de la bugetul de stat (în mărime de 0,2%) numai după alegerile parlamentare din 2009. Mai detaliat referitor la noua lege și aspectele negative din cuprinsul proiectului a se vedea Comentariul "Legislația partidelor: Quo Vadis și în ce mod?".

Legea pentru aprobarea Strategiei (Planului) Național de Dezvoltare pentru anii 2008–2011. Prioritățile stabilite în document vizează:

  • consolidarea statului democratic bazat pe supremația legii și respectarea drepturilor omului;
  • reglementarea conflictului transnistrean și reintegrarea țării;
  • sporirea competitivității economiei naționale;
  • dezvoltarea resurselor umane, creșterea gradului de ocupare și promovarea incluziunii sociale;
  • dezvoltarea regională;

Guvernul urmează să elaboreze și aprobe un plan de acțiuni, precum și sistemul de monitorizare a executării Strategiei. Deși anterior se anunța că noul document va unifica principale documente de politici, Parlamentul nu a decis abrogarea concomitentă a unor strategii, planuri, concepții și programe existente și aplicabile în prezent.

Legi pentru ratificarea unor acte internaționale:

  • Convenția internațională împotriva dopajului în sport a UNESCO;
  • Memorandumul de Întelegere pentru dezvoltarea coordonată a Șoselei de Centură a Mării Negre;
  • Acordul european referitor la transportul internațional al mărfurilor periculoase pe căile navigabile interne (ADN);
  • Convenția între Republica Moldova și Regatul Spaniei pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit și pe capital și a Protocolului la aceasta;
  • Acordul dintre Guvernul RM și Guvernul Principatului Liechtenstein privind asistența umanitară și cooperarea tehnică.

Legea pentru modificarea Legii cu privire la colegiul disciplinar și la răspunderea disciplinară a judecătorilor. Legea modificată se ajustează la reglementările care anterior au stabilit crearea inspecției judiciare, avînd ca scop și delimitarea competențelor între organele care examinează petițiile cetățenilor în problemele ce țin de etica judiciară.

Legea privind aplicarea unei măsuri de salvgardare la importul de zahăr în Republica Moldova la importul de zahăr în Republica Moldova. Conform datelor prezentate de Uniunea Producătorilor de zahăr din Moldova, aplicarea taxei speciale de salvgardare prin Legea nr. 8-XV din 05.02.2004, a avut efect pozitiv asupra sectorului industriei de zahăr, în special asupra producerii interne, aceasta majorându-se cu 78,3% în 2007 față de 2003. Nivelul productivității s-a majorat de 2,4 ori în 2007 față de 2003. Taxa specială este necesară pentru asigurarea unui nivel rezonabil de protecție a pieței interne față de fluxurile externe de zahăr ieftin perioada de aplicare a taxei tehnice fiind extinsă pentru 4 ani consecutivi.

Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative (desemnarea SIS în calitate de executor unic al măsurilor tehnice de interceptare a convorbirilor telefonice și a altor comunicări efectuate prin rețelele de comunicații electronice). Serviciul de Informații și Securitate a va asigura astfel necesitățile subiecților activității operative de investigații și ale organelor de urmărire penală, considerîndu-se că astfel "va spori potențialul tuturor organelor de drept în contracararea infracțiunilor grave, cu resurse umane, tehnice și mijloace bugetare reduse".

Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentul privind modul de utilizare a mijloacelor din fondul pentru subvenționarea producătorilor agricoli. În 2008, mijloacele fondului pentru subvenționarea producătorilor agricoli, în sumă de 270 de milioane de lei, se vor repartiza după două direcții de bază:

  • 141 mil. lei – pentru modernizarea sectorului agrar și activitățile investiționale legate de producerea materialului săditor pomicol și înființarea plantațiilor pomicole și nucifere, procurarea echipamentului și utilajului pentru dotarea întreprinderilor mici și mijlocii de procesare, uscare și congelare a fructelor și legumelor, amplasate în localitățile rurale, precum și pentru casele de ambalare și frigidere, dotarea cu tehnică și utilaj agricol și revitalizarea sectorului zootehnic;
  • 129 mil. lei – subvenționarea utilizatorilor de produse de uz fitosanitar (pesticide) și de fertilizanți (îngrășăminte minerale), promovarea serviciilor de asigurare a producerii agricole, aprovizionarea pieței interne cu produse agroalimentare de calitate prin subvenționarea producătorilor agricoli la livrarea pe teritoriul țării a producției agricole de fabricație proprie, etc.

Hotărîrea privind modificarea anexei la Hotărârea Parlamentului pentru aprobarea Strategiei naționale de prevenire și combatere a corupției. Documentul este adoptat cu scopul actualizării Planului de implementare a Strategiei. Mai multe modificări vizează implementarea recomandărilor GRECO identificate în cadrul ciclului II de evaluare, precum și micșorarea posibilităților actelor de corupție în domeniul construcțiilor, în zona de frontieră, în sectorul judiciar etc.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Audieri

Viceministrul Justiției a informat despre situația dosarelor Moldovei la CEDO și tragerea la răspundere a peroanelor culpabile, afirmînd că Guvernul are doar obligația de a remite informația despre dosarele respective Procuraturii Generale care, facînd o analiză juridică a fiecărui caz în parte, decide daca se întrunesc condițiile necesare pentru înaintarea unei acțiuni în instanță. Legislația nu prevede răspunderea necondiționată, dar în cazurile în care se vor întruni condițiile prevăzute de lege, persoanele vinovate pentru condamnarea Republicii Moldova de către Curtea Europeană pentru Drepturile Omului vor fi obligate să plătească despăgubirile respective.

Directorul general al Agenției Construcții și Dezvoltare a Teritoriului a prezentat explicații privind emiterea ordinului ce interzice recepționarea construcțiilor în așa-numita "variantă albă". Ordinul a fost motivat de existența Legii calității în construcții și Regulamentul privind recepția finală a construcțiilor. Agenția a procedat la emiterea ordinului pentru a stopa încălcările în domeniu, pentru a nu admite reproiectări și schimbări cardinale ce afectează rezistența clădirilor. Comisia recepționează construcția în varianta alba, după care nici Inspecția de Stat în Construcții, nici organele publice locale, nici alte comisii nu mai au acces în apartamente sau blocuri și această situație va fi depășită prin recepționarea doar după finisarea generală.

Deputatul care a solicitat respectiva informație a considerat că argumentele legale nu au fost suficiente și a solicitat Procurorului General să verifice legalitatea ordinului emis de Agenția Construcții și Dezvoltare a Teritoriului referitor la interdicția recepționării construcțiilor în așa-numita "variantă albă".

Declarații

În discursul de încheiere a sesiunii de toamnă-iarnă, spicherul Marian Lupu a făcut totalurile perioadei de 3 luni de activitate:

  • au fost adoptate 27 de hotărîri, circa 100 proiecte de legi;
  • colaborarea cu societatea civilă a fost interesantă și productivă, se formează un grup intra-parlamentar special pentru a lucra asupra unui concept de dezvoltare a sectorului asociativ și a pregatirii unei noi legi-cadru cu privire la funcționarea organizatiilor nonguvernamentale;
  • diplomația parlamentară s-a dezvoltat și aprofundat, în sepcial pe dimensiunea europeană;
  • Parlamentul și-a onorat obligțiunile asumate față de Consiliul Europei;
  • un capitol separat sînt relațiile cu România și intensificarea dialogului parlamentar între cele doua țări ar putea sa reduca substanțial din retorica politică reciproc agresivă;
  • funcția de control parlamentar asupra implementarii legilor necesită consolidare etc.

În alocuțiunea de la încheierea sesiunii, liderul AMN Serafim Urechean, a declarat că deși în 2005–2006 s-au adoptat o serie de acte legislative noi, lăudate ca fiind mari succese pe calea democratizării, în decursul anului curent toată lumea s-a convins de efectele nule sau negative ale acelor pseudo-reforme. Până și puținele rezultate cu adevărat bune au fost anulate tocmai de cei, care le-au inițiat. Urechean a menționat că:

  • aplicarea unui nou Regulament al Parlamentului ar fi anulat accesul liber al cetățenilor la ședințele plenare, transmisiunile ședințelor în direct la radio și televiziune;
  • au fost introduse limitări și bariere suplimentare în Codul Electoral;
  • coaliția PPCD cu PCRM permite simularea în continuare a procesului de reforme și substituirea adevăratului parteneriat parlamentar pentru realizarea obiectivelor de integrare europeană;
  • pînă în 2009 rămân fără perspective de ameliorare: Justiția, Drepturile Omului, Economia de piață, Statul de drept, Libertatea presei, Autonomia autorităților locale;
  • actuala conducere a Republicii Moldova respinge integrarea europeană a țării, deoarece refuză să pregătească și să depună în acest sens un demers oficial, așa cum a propus Alianța "Moldova Noastră";
  • la nivel parlamentar continuă regresul în raport cu normele și realizările democratice, se încalcă principiile de elaborare transparentă a actelor legislative și regulile de examinare a acestora, se ignorează sarcina de control a aplicării legislației, în special a activității Guvernului;
  • inițiativele legislative ale Opoziției sînt plagiate de guvernanți în forme convenabile;
  • începînd cu următoarea sesiune, la orice abatere principială a majorității și a conducerii parlamentare de la Regulament, Fracțiunea AMN va bloca activitatea Parlamentului.

În alocuțiunea de la finalul sesiunii, liderul PPCD Iurie Roșca a declarat că:

  • conflictele din ultima perioadă dintre Republica Moldova și România îi afectează, în primul rând, pe cetățenii Moldovei și PPCD își exprimă voința de a contribui pe toate căile la îmbunătățirea relațiilor dintre cele două țări;
  • în anul 2007 direcția de dezvoltare a Moldovei a fost una corectă, însă ritmurile și calitatea reformelor politice, instituționale și economice au fost destul de modeste în raport cu așteptările societății;
  • domeniile ce prezintă continuă îngrijorare sînt: instituțiile democratice, independența justiției, drepturile omului și libertatea mass-media;
  • un subiect conflictual ține de problema de identitate și se impune renunțarea la imixtiuni de ordin politic în probleme de ordin academic;
  • pentru depășirea conflictelor pe marginea chestiunii identitare se impune elaborarea și adoptarea prin consens de către Parlament a unui document special care să pună capăt unor controverse care s-au dovedit a fi inerente procesului de devenire a Republicii Moldova ca stat.

Fracțiunea PDM consideră că lupta politică din 2008 va fi deosebit de grea și PCRM ar putea recurge la cele mai inadmisibile metode, dar anul 2008 va fi ultimul an în care un partid comunist mai guvernează undeva în Europa. Declarația aparține lui Oleg Serebrian, vicepreședintele fracțiunii unite a PDM și PSL. Serebrian a mai declarat că și în anul 2007 s-a păstrat tendința de declin în toate domeniile:

  • rata inflației a depășit 13%;
  • la volumul investițiilor străine directe pe cap de locuitor Republica Moldova rămîne pe ultimul loc în Europa;
  • nu au fost înregistrate succese în problema transnistreană;
  • relațiile cu România au ajuns la cele mai joase cote înregistrate vreodată, s-au răcit și relațiile cu Ucraina, nici în relațiile cu Rusia n-au intervenit schimbări spre bine;
  • Republica Moldova este restanțieră cronică la capitolul îndeplinirii angajamentelor asumate în cadrul Planului Individual de Acțiuni RM-UE cât și a Planului Individual de Acțiuni RM- NATO;

Serebrian a afirmat că anul 2007 a avut și cîteva semne încurajatoare: victoria democraților la alegerile locale din 3 iunie 2007, inclusiv victoria din Chișinău; constituirea majorităților democratice în cea mai mare parte a consiliilor raionale; lansarea cîtorva importante proiecte de fuziune politică pe segmentul de centru și centru-stînga.

Eugenia Ostapciuc, președintele fracțiunii parlamentare a PCRM a declarat că deputații fracțiunii majoritare își vor concentra atenția față de doleanțele alegătorilor. Pe parcursul anului o sarcină de primă importanță a fost păstrarea și dezvoltarea orientării sociale a politicii economice, ridicarea calității vieții populației. De aceea, au fost mobilizate toate resursele, au fost folosite alte posibilități pentru a asigura maximal continuitatea acestui curs. În centrul atenției deputaților a continuat să se afle asigurarea în țară a unei stabilități politice eficiente. În acest context se înscriu mai multe acte legislative, mai ales, legea partidelor politice și modificarea Codului electoral. Fracțiunea PCRM este profund interesată în asigurarea stabilității, dezvoltarea democratică a țării, îmbunătățirea activității institutelor democratice, dinamizarea forțelor social-politice în strictă corespundere cu normele de drept. Din aceste considerente, PCRM dorește ca și viitoarea campanie electorală să se desfășoare în mod corect și democratic, cu excluderea oricăror falsificări și încălcări.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la pagina oficială a Guvernului Republicii Moldova în rețeaua Internet. Se aprobă Concepția Paginii Oficiale a Guvernului și se desemnează Aparatul guvernului în calitate de administrator al conținutului informațional al paginii. Administrator tehnico-tehnologic va fi Întreprinderea de Stat "Centrul de Telecomunicații Speciale", care trebui să asigure modernizarea paginii conform Concepției aprobate, pînă la data de 31 decembrie 2007.

Hotărîri pentru aprobarea unor reglementări:

  • pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de desfășurare a concursului de selectare a rezidenților și a proiectelor investiționale pentru realizare în cadrul parcului industrial;
  • cu privire la modul de aplicare a facilităților fiscale acordate rezidenților parcurilor științifico-tehnologice și rezidenților incubatoarelor de inovare;
  • pentru aprobarea Regulamentului-tip cu privire la reglementarea accesului în sediile ministerelor și altor autorități administrative centrale. Documentul nu conține nici un temei legal al adoptării (trimitere la acte legislativ întru executarea căruia este emis) și obligă autoritățile administrative centrale să emită instrucțiuni interne corespunzătoare respectivului regulament-tip;
  • privind modul de înregistrare a prețurilor maxime de vînzare cu amănuntul la țigaretele cu filtru.

Hotărîrea privind aprobarea cotei de imigrare în anul 2008. Cota de imigrare în Republica Moldova pentru anul viitor va constitui 2068 de persoane, cu 22 de persoane mai puțin față cota stabilită pentru anul 2007. Potrivit autorităților în 2007 cota de imigrare a fost valorificată în doar 9 luni, datorită cererii foarte mari de specialiști de înaltă calificare în proiecte investiționale.

Hotărîri pentru aprobarea unor programe, concepții, strategii:

  • Strategia de comunicare cu privire la integrarea europeană;
  • Programul de delimitare a terenurilor proprietate publică;
  • proiectul Strategiei Naționale de Dezvoltare Durabilă a Complexului Agroindustrial al Republicii Moldova (2008–2015);
  • Strategia infrastructurii transportului terestru pe anii 2008–2017;
  • Concepția Sistemului informațional automatizat "Registrul procedurilor de executare";

Hotărîre pentru aprobarea unui proiect de lege:

  • cu privire la protecția martorilor și altor participanți la procesul penal.

2.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Interviu acordat Agenției Novosti Moldova

Primul ministru susține că scopul principal al Guvernului se realizează – se menține creșterea economică, atestată în ultimii ani. În opinia Premierului, anul a fost complicat, dar Guvernul a reușit să-și mobilizeze eforturile pentru depășirea consecințelor factorilor negativi (seceta, interdicția importului de vinuri moldovenești). Este promovată activ reforma regulatorie, au fost implementate mecanisme și proceduri pentru legalizarea capitalului. Cooperarea cu organismele financiare internaționale rămîne o direcție prioritară a activității, pentru a spori credibilitatea și atractitivitatea țării. Prioritățile principale ale Guvernului sînt: integrarea europeană, modernizarea economică și socială, reducerea nivelului sărăciei, integritatea teritorială, consolidarea statului de drept și a democrației, garantarea și dezvoltarea proprietății private, stimularea investițiilor și îmbunătățirea climatului investițional.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Președintele Republicii Moldova a semnat decretul privind declararea anului 2008 An al Tineretului. În conformitate cu documentul semnat de șeful statului, pînă la 25 ianuarie 2008 Guvernul va crea Comisia națională pentru desfășurarea acțiunilor consacrate Anului Tineretului, care va elabora în termen de o lună, de comun acord cu autoritățile administrației publice centrale și locale, precum și cu organizațiile neguvernamentale de tineret, Programul de acțiuni consacrate Anului Tineretului. Executivul urmează să identifice sursele de finanțare a acțiunilor consacrate Anului Tineretului și să întreprindă măsurile necesare pentru realizarea lor.

Prin decretul șefului statului, Valentin Dediu este eliberat din funcția de director adjunct al Serviciului de Informații și Securitate, fără motivație oficială.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Preocupări pentru sistemul finanțelor publice locale

Președintele Republicii Moldova a prezidat o ședința, în cursul căreia a fost pus în dezbateri proiectul legii cu privire la finanțele publice locale, elaborat în conformitate cu normele europene în domeniu și supus unei expertizări prealabile în cadrul structurilor europene. Vladimir Voronin a apreciat calitatea înaltă a documentului, menționînd totodată oportunitatea operării unor modificări, atît sub aspect redacțional, cît și de ordin conceptual. Președintele a pledat pentru perfecționarea proiectului legii, în scopul asigurării unui cadru legal optim al procesului de mobilizare și utilizare a resurselor bănești la nivelul unităților administrativ-teritoriale, în baza principiului autonomiei locale. Legea urmează să asigure un sistem transparent, echitabil și echilibrat al finanțelor publice locale, a accentuat șeful statului. De asemenea, participanții la consfătuire au abordat problema auditului intern al finanțelor publice locale, în acest sens fiind menționată importanța determinării exacte a procedurii de organizare și de efectuare a controlului intern. În cadrul ședinței, s-a convenit asupra definitivării de către Guvern, în decurs de o lună și jumătate, a proiectului legii cu privire la finanțele publice locale și expertizării acestuia de către experți ai structurilor europene.

Mecanisme de protecția mărcilor comerciale

Șeful statului a convocat o ședință la tema protecției mărcilor comerciale ale Moldovei, în cadrul căreia a fost efectuat un schimb de opinii privitor la acțiunile care urmează a fi întreprinse de către autoritățile moldovenești în scopul menținerii dreptului de proprietate a Republicii Moldova asupra mărcii comerciale "Belîi Aist". În prezent, o întreprindere din Federația Rusă pretinde drepturile asupra mărcii comerciale respective pe motivul că produsul în cauză nu este de 3 ani comercializat în Rusia. Vladimir Voronin a solicitat responsabililor din cadrului Guvernului întreprinderea unor măsuri operative, în conformitate cu normele și standardele internaționale în domeniu, în vederea protejării mărcii comerciale "Belîi Aist" și menținerii dreptului exclusiv al țării noastre asupra acesteia. Guvernului i s-a cerut elaborarea și punerea în aplicare a unui mecanism de asigurare a protecției mărcilor comerciale ale Republicii Moldova în ansamblu.

Susținere tinerilor specialiști de la sate

Vladimir Voronin a propus Guvernului să examineze posibilitățile de acordare a creditelor pentru tinerii specialiști care, după absolvire, vor accepta să lucreze la sate. Potrivit șefului statului, creditele ar urma să aibă o valoare de 200–300 mii lei, pentru construcția unei case, iar statul să acopere dobînzile bancare. Totodată, pentru aplanarea problemei demografice, s-a propus reducerea anumite cote procentuale a creditului la nașterea copiilor în familiile tinerilor specialiști. Voronin a mai spus că problemele demografice și de îmbunătățire a calității vieții pentru cetățenii Moldovei trebuie să fie puse pe prim plan și soluționate, mai ales, în condițiile în care pentru următorii ani se prognozează un deficit considerabil de brațe de muncă în toate domeniile (potrivit președintelui, în 2009 trebuie să fie atins salariul mediu pe economie de 300 USD, iar după 2009 – de 500 de euro).

Bilanțul activității Guvernului

Participînd la ultima ședință a Guvernului din anul curent, Vladimir Voronin a declarat că una dintre sarcinile primordiale pentru anul 2008 este restructurarea aparatului central, arătîndu-se astfel nemulțumit de tergiversarea implementării reformei administrației publice centrale. În altă ordine de idei, Vladimir Voronin s-a referit la necesitatea implementării în anul 2008 a pachetului de legi privind liberalizarea economiei pentru intensificarea activităților economice în țară și sporirea investițiilor în economia națională.

Interviuri și declarații pentru mass-media

În cadrul unui interviu acordat postului de televiziune "Euronews", Președintele țării a declarat că Relațiile stabile și interesele economice importante cu Federația Rusă nu contravin cursului de integrare europeană, pentru care optează Republica Moldova. În Interviu, Vladimir Voronin a mai declarat că Moldova nu are divergențe cu Federația Rusă în ceea ce privește vectorul european ales de Chișinău. Întrebat despre Planul de Acțiuni RM-UE, șeful statului a spus că cele mai mari eforturi pe care trebuie să le depună autoritățile moldovenești țin de reforma judiciară, drepturile omului și combaterea corupției. În același interviu, Voronin a mai spus că soluționarea conflictului transnistrean depinde și de rezultatul negocierilor între marile puteri, Federația Rusă și Statele Unite.

La conferința de presă din 19 decembrie, Președintele Republicii Moldova a abordat probleme de politică intern și externă, declarînd între altele:

  • ceea ce a influențat cel mai mult asupra nivelului de dezvoltare economică a țării în 2007 a fost seceta fără precedent, care a avut impact serios asupra creșterii economice;
  • a devenit și mai evident faptul că vulnerabilitatea sectorului agrar al Moldovei, dependența agriculturii de factorul meteorologic sînt consecințele neaplicării tehnologiilor moderne în această ramură a economiei;
  • volumul investițiilor a crescut cu 28 la sută, indicatorii planificați ai bugetului au fost depășiți cu peste un miliard de lei, salariul s-a majorat cu circa 22 la sută (în expresie reală – cu 10 la sută), este evidentă tendința de reducere a ritmului inflației, ritmul creșterii exporturilor s-a egalat cu ritmul creșterii importurilor;
  • au avut loc construcții active de drumuri și proiecte noi în dezvoltarea infrastructurii (gazoductul Tocuz-Căinari-Mereni, traseul auto Leușeni-Chișinău, construcția căii ferate Cahul-Giurgiulești, lucrările intense pe traseele auto Orhei-Rezina și Hîncești-Cimișlia-Comrat);
  • Moldova se află în pragul unui boom investițional;
  • a fost modificat formatul relațiilor cu Rusia și cu țările CSI, acum ele nu au un caracter pur și simplu pragmatic, ele au devenit cu adevărat relații de parteneriat;
  • modernizarea europeană a Moldovei în cadrul Planului de Acțiuni RM-UE a devenit un stimulent și un factor de extremă importanță pentru reformele interne;
  • Moldova nu va rămîne cu restanțe în implementarea Planului de acțiuni RM-UE și nu va prelungi perioada de implementare a acestui document după luna februarie 2008;
  • Vladimir Voronin a mai spus că există deja unele variante pentru conlucrarea ulterioară cu UE și partea moldovenească va face tot posibilul ca în luna
  • a fost promovată liberalizarea economică totală (înregistrarea întreprinderilor la un singur ghișeu, reducerea atribuțiilor și funcțiilor organelor de control, cele două ghilotine, amnistierea capitalului, amnistia fiscală și introducerea de la 1 ianuarie 2008 a cotei zero la impozitul pe beneficiu);
  • mai rămîn încă problemele sistemului judiciar, problemele privind competența funcționarilor publici, dar acestea pot fi soluționate;
  • dosarul moldo-român este acum în curs de examinare în Uniunea Europeană, aceasta fiind deja nu atît problema relațiilor Moldovei cu România, cît problema relațiilor României cu Uniunea Europeană;
  • în ceea ce privește reglementarea transnistreană, pot să spun doar un singur lucru – din punct de vedere moral-psihologic, problema este deja soluționată în minte de către toți actorii principali implicați;
  • situația politică internă nu îngrijorează prea mult, opoziția acționează iarăși în beneficiul Partidului Comuniștilor și la alegerile parlamentare PCRM își va repeta succesul din 2001;
  • urmează să fie revăzută simbolica statului, ca să reflecte independența și suveranitatea țării. În acest sens, în scurt timp vor fi puse în discuție în parlament modificarea actualei steme a Republicii Moldova.

Pe 28 decembrie, în apariția sa la postul televizat NIT (Emisiunea "Mai ai ceva de spus"), Vladimir Voronin a declarat că viitorul relațiilor dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană va fi discutat în cadrul unei întrevederi cu Președintele Comisiei Europene, pe 14 ianuarie 2008. Pe 22 ianuarie 2008, Președintele Moldovei va efectua o vizită la Moscova, unde se va întîlni cu Vladimir Putin și va discuta diferendul transnistrean. Poziția Republicii Moldova în relațiile cu România este susținută de Uniunea Europeană și de mai multe state, pe dimensiunea bilaterală. Totodată, Voronin consideră că relațiile dintre cele două state se vor îmbunătăți, astfel încît acestea vor deveni exemplare chiar și pentru țările europene. În context, Președintele Moldovei a optat pentru semnarea cît mai urgent posibil a documentelor ce stabilesc relațiile dintre România și Republica Moldova: Acordul de bază și Acordul de frontieră. "Nesemnarea acestor acte înseamnă, din toate punctele de vedere ale diplomației internaționale și ale altor norme juridice internaționale, că pînă în prezent România n-a recunoscut Republica Moldova ca țară suverană și independentă", a declarat șeful statului.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflația și prețurile

    Problema veche cu inflația…

    Inflația pentru 2007 pare scăpată total de sub control, creșterea prețurilor nereușind decît o firavă atenuare, la nivel anual, în luna iulie. Dinamica prețurilor locale și celor regionale ar putea sili banca centrală în următoarea perioadă să crească dobînda de politică monetară pentru a stopa întrucâtva creșterea inflației. Mai mult, estimările mai multor analiști nu exclud în primăvara lui 2008 o inflamare a inflației de pînă la 15% în valoare anuală.

    Creșterea dobînzii de bază, urmată evident de cele de pe piața interbancară, ar putea induce fenomenul tranzacțiilor speculative pe piața locală, acesta creînd premise pentru o nouă apreciere nejustificată a leului. Exportatorii se vor vedea din nou loviți în operațiunile comerciale, în timp ce deficitul bugetar și cel comercial și de cont curent vor bate noi "recorduri", care vor putea fi aplanate într-un singur mod: prin deprecierea leului. Deci mai rău decît o eventuală inflație mărită, în anul 2008, și decît faptul că ne aflam în al patrulea an de derapaj inflaționist ar fi ca populația să-și piardă încrederea în moneda națională.

    Remitențele ajută la creșterea expectațiilor inflaționiste…

    În perioada ianuarie-octombrie 2007 cetățenii moldovenii aflați la muncă peste hotare au trimis în țară peste 972 milioane USD. Cu certitudine că remitențele au contribuit la creșterea expectațiilor inflaționiste și la aprecierea leului. Însă leul nu se poate aprecia mult timp, deoarece s-ar putea ca la un moment dat deficitele externe să-și spună cuvîntul și să avem o depreciere cu impact inflaționist. Volumul remitențelor valutare pentru această perioadă a depășit cu cca 14% valoarea acestora pentru anul 2006. Aproape 80% din remitențe sînt tranzacționate prin sistemele de transfer rapid. Sistemului Western Union, care este cel mai important operator, îi revin cca 50% din tranzacții. Cele mai mari sume au fost transferate de moldovenii angajați în Rusia.

    Majorarea continuă a volumului de remitențe este o consecință a creșterii numărului de cetățeni ce muncesc peste hotare, legalizării acestora, dar și a majorării retribuțiilor încasate. Conform prognozei FMI, în 2007 volumul intrărilor de valută ar putea atinge 1,283 miliarde USD, iar în 2008 – 1,411 miliarde USD. Ponderea remitențelor în PIB constituie peste 36% și plasează Moldova pe primul loc în ultimul clasament al Băncii Mondiale.

    Figura 1. Valoarea anuală a transferurilor valutare

    Valoarea anuală a transferurilor valutare

    Sursa: BNM, 2007

2. Sectorul real

    Industria trage PIB-ul în jos…

    Industria moldovenească a înregistrat în ianuarie-noiembrie o scădere de cca 2% comparativ cu perioada similară din anul 2006. În această perioadă întreprinderile industriale de toate formele de proprietate au fabricat producție în valoare de cca 23,8 miliarde lei (peste 2 mlrd. USD), în prețuri curente. Diminuarea volumului producției industriale comparativ cu ianuarie-noiembrie 2006 a fost cauzată de reducerea volumului producției de vinuri cu aproape 31%, a zahărului – cu 52%, diminuarea fabricării băuturilor alcoolice distilate cu cca 28%, a produselor de tutun cu peste 10%. Volumul producției la întreprinderile industriei alimentare și a băuturilor în ansamblu s-a diminuat cu cca 10%.

    Tendințele negative din sectorul industrial au influențat în mare parte evoluția PIB pentru primele trei trimestre. Acesta a cumulat o creștere de numai 3,3% după ce în primul trimestru înregistrase un avans de 8,2%. Indice este sub prognozele Guvernului, care anticipa un avans de 5 la sută în 2007. Totuși, creșterea a fost obținută datorită majorării cu cca 21% a impozitelor nete pe produs și import, cu peste 6% a consumului intermediar, în timp ce valoarea adăugată brută a avut o creștere mai lentă – cu doar 0,2%, iar volumul producției a crescut cu aproape 4%. Mai mulți analiști contestă chiar și această creștere economică considerînd că este "umflată aritmetic" și vine în contradicție cu reducerea producției industriale, stagnarea în agricultură, scăderea producției de vin, etc.

3. Comerțul extern

    Au crescut într-o oarecare măsură exporturile de vin…

    În perioada ianuarie-octombrie 2007 exporturile producției vinicole în statele CSI, cu excepția Rusiei, au sporit cu 35%, iar cele în statele UE, cu peste 14 la sută. În valoare monetară acestea au atins 82,72 milioane USD, comparativ cu 60, 65 milioane USD în aceeași perioadă a anului trecut. Cele mai mari exporturi au fost efectuate în Ucraina – 37,3 mln USD, Belarus – 27,5 milioane USD și Kazahstan – 14,3 milioane USD.

    Exporturile în Uniunea Europeană s-au majorat cu 2,2 milioane USD. Polonia s-a situat pe primul loc cu o cifră de 4,4 milioane USD, urmată de Cehia – 1,67 milioane USD și Germania – cca 1,4 milioane USD. Totodată, ca urmare aderarii României și Bulgariei la UE și aplicării cerințelor comunitare la exportul de produse vinicole din Moldova, livrările în aceste state s-au diminuat semnificativ. În România cu cca 14 milioane USD și 1,16 mln USD în Bulgaria. Exporturile în țările din afara spațiului CSI și UE au crescut cu 11% și au însumat 2,23 milioane USD. Cantități importante de vin au fost exportate în SUA, Israel și Japonia.

4. Piața muncii

    Evoluția salariilor…

    În noiembrie 2007, salariul mediu pe economie a fost de 2 234 lei (197 USD). În sfera bugetară remunerarea medie a muncii în noiembrie a fost de 1 792 lei (158 USD), în timp ce în sectorul real salariul a înregistrat nivelul de 2 468 lei (218 USD). Agricultorii moldoveni au avut în noiembrie un salariu mediu de 1 339 lei (118 USD), în sfera didactică nivelul remunerării a fost de 1 545 lei (136 USD), iar angajații din sănătate și asistență socială au ridicat în luna de referință un salariu mediu de 1 791 lei (158 USD).

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Președintele Vladimir Voronin a anunțat despre preconizata sa vizită la Moscova, programată pentru 22 ianuarie 2008. Conform șefului statului, deși agenda vizitei nu este definitivată, problema transnistreană, oricum, va fi cel mai important subiect. Diverse surse, competente au lăsat să se înțeleagă că de rezultatul vizitei Președintelui Voronin la Moscova va depinde dacă 2008 va deveni anul soluționării conflictului transnistrean, ori dacă găsirea unei soluții va fi în mod premeditat lăsată pentru perioada de după alegerile parlamentare din Republica Moldova, programate pentru martie 2009.

Pe 25 decembrie Transnistria a fost vizitată de mice-ministrul Afacerilor Externe al Ucrainei, Andrei Veselovski, care s-a întilnit cu vice-președintele Transnistriei, Alexandr Koroliov. Oficialul ucrainean a subliniat că Transnistria înseamnă foarte mult pentru țara sa pe motiv că:

  • în Transnistria locuiesc mulți ucraineni;
  • Ucraina și Transnistria sînt legate strîns nu doar din punct de vedere economic, ci au și istorie, cultură și tradiții comune. Ucraina îi este mulțumită conducerii Transnsitriei pentru susținerea proiectelor ucrainene în regiune;
  • este necesară activizarea interacțiuni Transnistriei cu regiunile ucrainene aferente;
  • este necesară reluare procesului de negocieri în format "5+2", poziția Ucrainei fiind că părțile implicate în conflict trebuie să fie egale;
  • problema eventualei interziceri, începînd cu 1 ianuarie 2008, de către autoritățile moldovenești a circulației automobilelor cu numere de înmatriculare transnistrene trebuie soluționată în interesul cetățenilor transnsitreni și a Ucrainei, autoritățile trebuind să evite ridicarea barierelor în activitatea normală a oamenilor.

La rîndul său, Koroliov a subliniat ce așteaptă autoritățile transnistrene din partea Ucrainei:

  • soluționarea problemei tranzitului mărfurilor transnistrene prin teritoriul ucrainean fără implicarea organelor vamale ale Republicii Moldova;
  • lărgirea prezenței Ucrainei în operațiunea de menținere a păcii în regiune.

Ulterior, liderul transnistrean, Igor Smirnov, a declarat că Ucraina nu va susține inițiativa Republicii Moldova de a organiza "blocada transportului".

La 20 decembrie Sovietul Suprem a adoptat în lectură finală bugetul regiunii transnistrene pentru anul 2008, însă Smirnov a amenințat cu impunerea veto-ului asupra unor articole. Nemulțumirea lui Smirnov este cauzată de reducerea alocațiilor pentru unele ministere; reducerea cu $ 0,8 milioane a alocațiilor pentru comitetul vamal, condus de fiul lui Smirnov. În consecință, va trebui găsit un compromis, sau veto-ul va trebuie depășit prin votul Sovietului Suprem.

În conformitate cu un decret semnat de Smirnov pe 13 septembrie 2007, începînd cu 1 ianuarie 2008, pentru locuitori din regiune vor fi mărite tarifele serviciilor comunale cu: 11% pentru energie electrică; 14% pentru gaze; 125% pentru apă. Pentru a atenua eventualele nemulțumiri ale cetățenilor, presa transnistreană le propune să compare cheltuielile pentru serviciile comunale ale deținătorilor garsonierelor în Transnistria, Republica Moldova și Ucraina: $30; 44$ și, respectiv, $56. Scumpirile sînt motivate prin efectele "blocadei economice" din partea Republicii Moldova. Pentru ajutorarea Transnistriei, Federația Rusă a decis să transfere acesteia aproximativ $27 milioane, evident, fără a consulta autoritățile constituționale ale Republicii Moldova.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare europeană

PAUEM

Președintele Voronin ar fi declarat, potrivit Moldpres, la conferința de presă de bilanț al anului 2007 că "Moldova nu va rămîne cu restanțe în implementarea Planului de Acțiuni Republica Moldova-Uniunea Europeană și nu va prelungi perioada de implementare a acestui document după luna februarie 2008, cînd expiră termenul". Convingerea că Moldova nu va avea restanțe denotă mult optimism, iar hotărîrea de a nu extinde perioada de implementare a PAUEM – lipsă de informare.

În prima zi de aflare a Președintelui Voronin la Bruxelles, pe 5 decembrie, Comisia Europeană a dat publicității o nouă comunicare care propune extinderea (roll-over) PAUEM pentru încă un an de zile. Deși la nivel de propunere, inițiativa Comisiei are mari șanse să fie încuviințată și de Consiliu, mai cu seamă că în domeniul PEV Comisia are competențe discreționare largi. În plus, propunerea Comisiei nu putea să apară în textul Comunicării fără ca aceasta să fie consultată cu funcționarii Consiliului sau comitetele specializate ale PE. De la 5 decembrie pînă pe 19 decembrie, timp de două săptămîni, Președintele ar fi trebuit să fie informat despre această propunere a Comisiei.

Proiect TWINNING

În 2008, Moldova va beneficia de un proiect TWINNING al UE care își propune drept scop realizarea unui transfer de experiență de la parlamentele Franței și Ungariei către Parlamentul de la Chișinău. Acest proiect de cooperare inter-instituțională va oferi legislativului moldovenesc asistență în patru domenii de bază: armonizarea legislației naționale la standardele europene, consolidarea funcției de control al Parlamentului, introducerea procedurii de evaluare a impactului legislației și optimizarea structurii și funcțiilor Aparatului Parlamentului.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

În perioada de referință, autoritățile moldovene au continuat criticile la adresa României. Mai întîi Președintele Vladimir Voronin în cadrul conferinței de presă de bilanț al anului 2007 a declarat că România prin nesemnarea tratatelor de bază și de frontieră demonstrează că nu recunoaște suveranitatea Republicii Moldova. În continuarea temei, Președintele moldovean a informat că "dosarul moldo-român este acum în curs de examinare în UE, aceasta fiind deja nu atît problema relațiilor Moldovei cu România, cît problema relațiilor României cu UE". Președintele Voronin nu a explicat însă de ce în acest caz numește dosarul "moldo-român", în situația în care acesta ține de problema României cu UE.

În al doilea rînd, MAEIE al Moldovei a calificat drept inamical gestul ministrului de Externe al României, Adrian Cioroianu, care, fiind în Chișinău pe 21 decembrie cu ocazia inaugurării noului sediu al consulatului român, nu ar fi solicitat nicio întrevedere cu autoritățile oficiale moldovenești. Gestul acesta, arată MAEIE, nu va contribui cu siguranță la ameliorarea situației actuale a relațiilor bilaterale dintre Moldova și România.

Pe de altă parte, este de remarcat că la evenimentul de inaugurare a noului sediu al Consulatului României din Chișinău nu a fost prezent niciun oficial moldovean, deși Ambasada României a adresat invitații în acest sens. De aici rezultă că pretenția MAEIE comportă, oarecum, o doză de ipocrizie.

Totodată, Adrian Cioroianu a declarat pentru presă pe 21 decembrie că el ar fi dispus să se întîlnescă cu omologul său moldovean Andrei Stratan. Dacă este într-adevăr așa, întrebarea care se impune este de ce domnia sa nu a solicitat o întrevedere cu șeful diplomației moldovene în vederea "doborârii zidului suspiciunii și a neîncrederii care a crescut în ultima perioadă" între cele două state? O pură formalitate nu ar fi dat temei MAEIE să blameze lipsa acesteia.

În pofida tensiunilor actuale din relațiile moldo-române, Cioroianu a dat asigurări că România rămîne interesată să simplifice accesul tinerilor din Moldova pe piața forței de muncă din România și UE, și să ofere posibilitatea celor care doresc să studieze în România.

Dacă Cioroianu a spus că România acordă prioritate dezvoltării relațiilor bilaterale cu Moldova în calitate de subiect al dreptului internațional, cu respectarea suveranității, independenței și integrității ei, declarațiile Președintelui român Traian Băsescu în cadrul unui program tv a lăsat loc pentru interpretări echivoce. Acesta, răspunzînd la acuzațiile aduse României de autoritățile de la Chișinău, a spus cîteva lucruri importante: agresivitatea autorităților moldovene nu va împiedica România să rămînă la fel de apropiată de "poporul român de dincolo de Prut"; inclusiv cetățenii moldoveni ce nu sînt de etnie română ar trebui să primească cetățenie din partea statului român în situația în care aceștia sînt cetățeni ai Moldovei "într-o mare de români"; comunismul nu a reușit nicăieri și nu va reuși nici în Republica Moldova; moldovenii "suportă o nedreptate a istoriei" comisă prin Pactul Ribbentrop-Molotov.

Unele afirmații ale Președintelui român vor fi invocate probabil drept demonstrații ale faptului că România are o viziune revizionistă și vrea să recupereze Basarabia, iar de aici vor fi construite noi "capuri de pod" pentru acuzații viitoare la adresa României. Cei care vor avea cel mai mult de suferit de pe urma escaladării acestei întreceri în declarații vor fi simplii cetățeni moldoveni, în special cei care se identifică a fi români. Adică, exact cei pe care Bucureștiul îi reasigură că va continua să-i sprijine.

Colaborare multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Speakerul Marian Lupu a declarat în discursul său de bilanț al sesiunii de toamnă-iarnă 2007 a Parlamentului că Programul calendaristic al acțiunilor legislative asumate în conformitate cu angajamentele statelor membre ale Consiliului Europei a fost realizat. În opinia experților independenți însă, Moldova continuă să aibă un șir de restanțe în realizarea programului menționat. În special, este vorba despre neadoptarea noilor legi cu privire la statutul mun. Chișinău, consolidarea imunității parlamentare și a Codului de legi ale educației. De asemenea, nu au fost investigate motivele cazurilor de urmărire penală a liderilor opoziției la nivel național și local, și nu a fost "condamnat" principiul destituirii primarului de Comrat de către Adunarea Populară a Găgăuziei[1].


1 HP nr. 284-XVI din 11.11.2005, Monitorul oficial, nr. 157–160/788 din 25.11.2005. cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Anul politic 2007
Igor Boțan, 27 decembrie 2007

Principalele evenimente ale Anului politic 2007 au fost legate de alegerile locale, renunțarea la "parteneriatului politic pentru integrare europeană"; antagonizarea relațiilor dintre puterea centrală și administrația locală; revizionismul ideologic al partidului de guvernămînt și regruparea forțelor opoziției; exacerbarea pericolului "agresiunii permanente" la adresa Republicii Moldova »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect