ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. VI, nr. 111, 1–15 februarie 2008

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Demisii

Este declarat vacant mandatul de deputat al lui Victor Stepaniuc, recent numit în funcția de vice-prim-ministru.

Alexandru Lipcan, deputat AMN, și-a anunțat demisia din subcomisia care exercită controlul parlamentar asupra activității SIS. Lipcan și-a motivat decizia prin aceea că activitatea subcomisiei ar fi doar un paravan, prin care se mimează democratizarea în domeniu, iar crearea sub-comisiei ar fi avut ca scop inducerea în eroare a structurilor europene care cer reformarea sectorului securității. În realitate, SIS ar rămîne sub influența Președintelui RM și a PCRM, activitatea structurii fiind politizată, mai ales în ultimul timp.

Parlamentul a luat act de demisia lui Constantin Rotaru din funcția de membru al Consiliului Coordonator al Audiovizualului. Motivul enunțat oficial în hotărîrea Parlamentului este "depunerea cererii din proprie inițiativă", însă în declarațiile anterioare, Rotaru și-a motivat decizia prin "politizarea activității CCA". Pentru suplinirea funcției vacante s-a anunțat un concurs.

1.2. Acte legislative

Legea cu privire la conflictul de interese. Documentul a fost aprobat într-o variantă îmbunătățită, însă mecanismul de implementare și transparența în domeniu rămîn reglementate superficial și neadecvat, majoritatea parlamentară evitînd abordări mai implicate din partea publicului și a mass-media, deși acești subiecți sînt capabili să producă efecte serioase în prevenirea și înlăturarea conflictelor de interese.

Legea cu privire la probațiune. Scopul documentului constă în crearea bazei legislative pentru funcționarea serviciului de probațiune, facilitarea reintegrării în societate a persoanelor eliberate din detenție.

Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la notariat. Sînt extinse posibilitățile de intervenție ale Ministerului Justiției și de suspendare a activității față de notarii care împiedică controalele inițiate în condițiile legii.

Legea pentru modificarea Legii cu privire la avocatură. Conform reglementărilor introduse, avocații vor putea acorda asistență juridică doar în baza unui contract înregistrat la Baroul Avocaților, cu excepția reprezentării intereselor rudelor.

Proiectul Codului de conduită (etic) al funcționarului public. Elaborarea documentului a fost prevăzută în Strategia de reformă a administrației publice centrale, acest fiind prezentat Parlamentului încă în anul 2006. Deși se examinează cu o întîrziere de aproape 2 ani, documentul este departe de perfecțiune, dezbaterea sa în Parlament a provocat discuții controversate și obiecții referitoare la unele reglementări ce ar putea limita transparența autorităților, independența funcționarilor. Pe de altă parte, aspectele vizînd depolitizarea serviciului public nu sînt abordate suficient și clar.

Proiectul legii privind întrunirile. Documentul aprobat în prima lectură a fost prevăzut de Programul legislativ pe anii 2005–2009 și Planului de măsuri prioritare pentru implementarea în anul 2007 a Planului de Acțiuni RM-UE. Printre noutățile principale este introducerea unor principii ca proporționalitatea, nediscriminarea, legalitatea și prezumția în favoarea întrunirii. Respectivele principii trebuie să asigure evitarea unor abuzuri din partea autorităților în relațiile cu persoanele care doresc să-și manifeste în mod pașnic ideile și atitudinile în cadrul unor întruniri în locuri publice. Autoritățile speră că adoptare legii va contribui la atingerea obiectivului scoaterii Moldovei de sub monitorizarea Consiliului Europei, contribuind astfel și la integrarea europeană a țării.

Proiectul legii privind protecția invențiilor. Documentul propune stabilirea drepturilor și obligațiile ce rezultă din crearea, protecția juridică și exploatarea invențiilor. Conform autorilor, acesta va crea cadrul necesar aplicării unor reglementări internaționale, normele incluse fiind în concordanță cu aquisul comunitar.

Proiectul legii privind protecția mărcilor. Și acest document este elaborat în conformitate cu prevederile actelor internaționale și comunitare în materie, avînd menirea de a perfecționa cadrul legislativ în domeniu, deja învechit.

Proiectele de legi cu privire la arbitrajul comercial internațional și cu privire la arbitrajul intern. Noile reglementări au menirea de a perfecționa cadrul juridic despre alternativele extrajudiciare de soluționare a litigiilor economice, pe cale amiabilă, prin adresare la arbitri naționali sau internaționali. Proiectele adoptate în prima lectură fac parte din pachetul de legi prevăzut în Planul de Acțiuni RM-UE.

Proiectul legii pentru modificarea și completarea legii privind actele legislative. Conform inițiativei legislative votate în prima lectură, astfel de documente de politici ca "strategiile și concepțiile de stat" vor putea fi aprobate doar de către Parlament (Guvernului revenind posibilitatea aprobării planurilor și programelor de stat). Legislatorii nu au reușit să determine categoria actului legislativ prin care vor fi aprobate respectivele documente: hotărîre, lege ordinară sau lege organică.

Notă: Estimări prealabile ale experților ADEPT, atestă, că în perioada 2001–2007 de către Guvern, Parlament și Președintele RM au fost aprobate în total peste 280 documente de politici, aproape de 7 ori mai multe ca în perioada 1995–2000. Numărul impunător de elaborări de acest gen, lipsa unor mecanisme de monitorizare complexă conduce la apariția situațiilor în care: prevederi din documente anterioare rămîn în vigoare, deși sînt aprobate noi acte ce le substituie ori modifică esența; unele dispoziții incluse se contrazic cu altele din acte similare; adesea, textele incluse sînt foarte vagi, situație care determină modificarea ad-hoc a denumirilor de documente și acțiuni, chiar a esenței lor.

Proiectul legii pentru modificarea și completarea Codului de executare. Conform modificărilor, executorii judiciari ar putea avea dreptul de a solicita instanței de judecată să aplice persoanelor care au datorii patrimoniale restricția de a nu părăsi țara, în cazul în care plecarea acestora ar face imposibilă executarea hotărîrii judecătorești.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Audieri

La Conferința anuală a judecătorilor, care și-a ținut lucrările pe 8 februarie, spicherul Parlamentului a declarat că primele audieri parlamentare ce vor demara martie curent, vor avea ca tematică problema justiției și cazurile Republicii Moldova la CEDO.

Majoritatea parlamentară a refuzat audierea în plenul legislativului a Procurorului general, la tema dosarului penal intentat jurnalistului Constantin Tănase, pe care procuratura îl acuză de ațîțarea vrajbei sau dezbinării naționale. Opoziția parlamentară califică acțiunile procuraturii ca fiind selective, tendențioase și în stare să atenteze la libertatea de exprimare.

De asemenea, fracțiunea majoritară și spicherul Parlamentului s-au opus discutării problemei deținătorilor de patente de întreprinzător, care pichetau Parlamentul, cerînd abrogarea sau modificarea legii ce le suprimă activitatea.

Moțiuni

Șaisprezece deputați, reprezentînd fracțiuni de opoziție, au depus în Parlament o moțiune simplă, prin care acuză Guvernul de atitudine iresponsabilă fata de monumentele ocrotite de și propun inițierea procedurii de demitere din funcție a ministrului Culturii și Turismului. Deputații își motivează demersul prin aceea că Ministrul nu a intervenit în cazul demolării ilegale a unui imobil inclus în Registrul monumentelor ocrotite de stat. Autorii moțiunii solicită Procuraturii Generale să examineze cazul de demolare ilegală și să intenteze dosar pentru tragerea la răspundere a funcționarilor vinovați. Moțiunea mai propune ca Guvernul să prezinte un raport despre starea monumentelor protejate de stat și masurile preconizate pentru protecția lor.

Întrebări. Interpelări

Președintele PNL Vitalia Pavlicenco a solicitat Procurorului General să prezinte argumentele pentru învinuirea adusă directorului publicației "Timpul" Constantin Tănase și consecințele declarației a acestuia, care ar fi adus prejudicii intereselor publice. De asemenea, se solicită ecplicații referitor la lipsa de reacție a Procuraturii la declarațiile Președintelui RM despre faptul că nu ar fi "președintele pentru români", prin care ar fi fost încălcat dreptul cetățenilor la tratament egal în societate.

Într-o altă interpelare, liderul PNL solicită Procuraturii Generale să explice dacă, în urma examinării dosarului "Oferta Plus vs Moldova", recent pierdut la CEDO, s-a constatat că acțiunile ce au dus la încălcarea instrumentelor internaționale în domeniul drepturilor omului au fost făcute intenționat ori din culpă gravă sau dacă s-au constatat elemente ale infracțiunii.

Declarații

În cadrul conferinței anuale a judecătorilor, spicherul Marian Lupu a declarat că Parlamentul acorda o atenție deosebită fortificării puterii judecătorești și asigurării independentei sistemului judiciar, prin modificarea legislației în domeniu. În opinia spicherului, cele mai importante realizări în domeniu ar fi: consolidarea CSM; perfecționarea procedurii de numire a judecătorilor; stabilirea unor garanții juridice pentru îmbunătățirea activității organizatorice, administrative și financiare; asigurarea imparțialității, transparenței, ridicarea responsabilității judecătorilor. Printre carențe s-ar număra: numărul mare de dosare pierdute la CEDO; managementul imperfect transparența și imparțialitatea insuficientă; calitatea redusă a actului de justiție; corupția; insuficiența numărului de judecători; capacitățile reduse ale aparatului instanțelor etc.

Fracțiunea AMN a dat publicității o declarație privind "abuzurile comise de guvernare cu scopul de a menține cu orice preț controlul politic". Textul documentului acuză puterea centrală de comportament brutal și disprețuitor cu reprezentanții autorităților locale din rîndul opoziției. Se atenționează asupra persecuțiilor la care sînt supuși aleșii locali ce nu demonstrează loialitate, sporirea competențelor, numărului direcțiilor teritoriale de control administrativ al MAPL și a numărului de angajați ai acestora (HG nr.10 din 17.01.2008) constituind un argument în plus pentru cele afirmate.

Partidul Național Liberal a difuzat o declarație prin care acuză partidul aflat la guvernare de persecuție împotriva mass-media. În special, este invocat cazul ziaristului Constantin Tănase, împotriva căruia procuratura generală a deschis un dosar penal.

Fracțiunea PCRM a prezentat o declarație de condamnare a manifestărilor pe care le califică drept xenofobie. PCRM se referă la faptul că mai mulți deputați de opoziție și lideri de partide au încercat să camufleze declarația ziaristului Constantin Tănase "prin trimiteri la valorile europene", iar materialele publicației și declarațiile directorului acesteia ar avea scopul "de a destabiliza situația din Moldova și de a sabota inițiativele Președintelui RM pentru soluționarea conflictului transnistrean".

Fracțiunea PDM a difuzat o declarație pe marginea situației de la Consiliul Coordonator al Audiovizualului (CCA) și Consiliul de observatori (CO) al companiei "Teleradio-Moldova", în cuprinsul căreia se exprimă îngrijorare în legătură cu politizarea activității (CCA) și persecuții judiciare ale unor membri (ai CO).

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Demisii

Ion Perju este numit viceministru al Agriculturii și Industriei Alimentare. Pînă la numire, Perju a fost șef de direcție în același minister.

Mihai Vieru a fost eliberat din funcția de șef-adjunct al Aparatului Guvernului, în legătură cu trecerea la altă muncă.

2.2. Hotărîri

Hotărîri:

  • cu privire la unele măsuri de dezvoltare și asigurare tehnico-materială a serviciului ofițeri operativi de sector ai poliției pe anii 2008–2010;
  • privind punerea în aplicare a pașapoartelor și a altor documente de călătorie care conțin date biometrice suplimentare;
  • pentru aprobarea Regulamentului cu privire la achiziția bunurilor și serviciilor prin cererea ofertelor de prețuri;
  • cu privire la stabilirea ținutei vestimentare pentru grefierii din instanțele judecătorești;
  • privind activitatea în 2007 a Ministerului Ecologiei și Resurselor Naturale, a Agenției Relații Funciare și Cadastru în anul 2007.

Hotărîri pentru aprobarea unor programe, concepții, strategii:

  • Planul de acțiuni privind implementarea Strategiei Naționale de Dezvoltare pe anii 2008–2011;
  • Strategia infrastructurii transportului terestru pe anii 2008–2017.

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • privind modificarea legii cu privire la Guvern (se propune desființarea Ministerului industriei și infrastructurii, cu preluarea funcțiilor de către Ministerul economiei și Comerțului);
  • privind modificarea Codului cu privire la contravențiile administrative (sancțiuni mai aspre pentru neplata la timp a salariilor);
  • cu privire la privatizarea unor terenuri și la unele măsuri de asigurare cu spațiu locativ a militarilor din Armata Națională (intervenția Guvernului este impulsionată și de pierderea recentă a unui dosar la CEDO, pentru neacordarea locuinței unui militar).

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare:

  • Camerei de Licențiere i se alocă, din Fondul de rezervă, 320 mii lei "în vederea procurării unui autoturism";
  • Peste 130 mii lei sînt alocate pentru acoperirea cheltuielilor ocazionate de organizarea de către Președintele RM a unor recepții oficiale (în Federația Rusă și cu ocazia sărbătorilor de iarnă).

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Cadrul de cheltuieli pe termen mediu

Prim-ministrul a convocat o ședință de lucru privind elaborarea cadrului de cheltuieli pe anii 2009–2011, în cadrul căreia a subliniat că principiile de bază ale proiectului de document trebuie să fie în strînsă corelare cu prevederile Strategiei Naționale de Dezvoltare și ale Programului de activitate a Guvernului. Direcțiile principale ale politicii bugetar-fiscale în următorii trei ani trebuie să asigure creșterea anuală a produsului intern brut cu minim 6%, menținerea ratei anuale a inflației sub 10%, majorarea salariilor, pensiilor și burselor conform obiectivelor stabilite în Programul de activitate a Guvernului. Accentul de bază trebuie să fie pus pe susținerea sectorului real al economiei, reabilitarea infrastructurii, eficientizarea la maxim a investițiilor capitale prin concentrarea la obiectivele prioritare și neadmiterea dispersării mijloacelor financiare, atragerea depozitelor persoanelor fizice în proiecte investiționale pe bază de parteneriat public și privat. Premierul a atenționat asupra importanței înăspririi politicii în domeniul cheltuielilor publice, prin stabilirea unui control mai riguros în procesul de valorificare a banilor publici, precum și asupra revizuirii politicii de impozitare, pentru cointeresarea investitorilor în sectorul rural.

Program de susținere a sectoriștilor

Ministerul Afacerilor Interne a raportat despre elaborarea Programului de dezvoltare și asigurare tehnico-materială a serviciului ofițeri operativi de sector ai poliției pe anii 2008–2010 și despre întrevederile cu potențialii donatori – organisme financiare donatoare, care și-au dat acordul de a participa la finanțarea acțiunilor prevăzute în program. Prim-ministrul a subliniat necesitatea de a urgenta aprobarea documentului, în paralel fiind întreprinse toate măsurile ca pînă la finele lunii februarie să fie soluționate problemele legate de asigurarea posturilor și secțiilor de poliție cu calculatoare, legătură telefonică, echipament necesar. În legătură cu declararea anului 2008 An al Tineretului, Vasile Tarlev a solicitat includerea în planul de realizare a programului menționat a unor acțiuni de susținere a tinerilor polițiști care vor activa în teritoriu.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Președintele RM și-a modificat structura Aparatului, înființînd postul de consilier în probleme de politică externă și integrare europeană. Concomitent, în respectiva funcție este numit Tudor Vasilica, șef de secție în cadrul MAEIE (anterior Vasilica a activat în serviciul diplomatic).

Șeful statului i-a conferit "Ordinul de Onoare" ziaristei Rita Țvic, director general al Agenției de Știri "Novosti-Moldova".

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Implementarea documentelor de politici

La ședința consacrată implementării unor programe și strategii naționale a fost examinat nivelul îndeplinirii Programului de Guvernare "Modernizarea Țării - Bunăstarea Poporului", a Programului Național "Satul Moldovenesc", a Programului de gazificare, a SCERS, a Strategiei naționale de dezvoltare durabilă a complexului agroindustrial, a unui șir de programe sectoriale. Totalizînd informările prezentate, Președintele RM a solicitat mobilizarea eforturilor în vederea executării în volum deplin a tuturor strategiilor și planurilor naționale aflate în derulare, menționînd că în anul 2008 urmează să fie continuate activitățile privind implementarea prevederilor programelor strategice aprobate anterior. Vladimir Voronin a subliniat importanța:

  • coordonării riguroase a cheltuielilor de la buget cu strategiile și planurile aflate în exercițiul bugetar, astfel ca acțiunile cu caracter strategic să fie asigurate cu finanțare, în caz contrar ele rămînînd doar bune intenții;
  • intensificării acțiunilor de coordonare și utilizare eficientă a asistenței financiare externe, pentru sporirea atractivității investiționale, stimularea repartizării investițiilor și a activității de afaceri în spațiul rural;
  • Perfecționării și corelării sistemului existent de remunerare a muncii, pentru excluderea diferențelor mari de salariu de la un sector la altul;
  • continuării consolidării terenurilor agricole, prin extinderea cooperativelor agricole și fondarea Stațiunilor tehnologice de mașini (STM);
  • creării filialelor Asociațiilor producătorilor și procesatorilor de produse agroalimentare ecologice;
  • reutilării și înființării de noi întreprinderi moderne de prelucrare a producției agricole în mediul rural;
  • creării unei economii competitive: mărfurile produse în țară trebuie să fie competitive pe piețele internă și externă, să corespundă standardelor europene;
  • continuării gazificării localităților, urgentării adoptării hotărîrii privind modalitatea de efectuare a lucrărilor de gazificare în interiorul localităților;
  • asigurării securității energetice a țării, dezvoltarea reusrelor interne de energie etc.

Executarea Planului de acțiuni RM-UE

La ședința convocată de Președintele RM a fost examinat mersul îndeplinirii Planului de Acțiuni, prin prisma ultimelor evoluții în dialogul purtat cu Comisia Europeană. Conform comunicatului succint pentru presă, au fost trasate sarcini concrete privind acțiunile care urmează a fi realizate în sferele democratizării, libertății presei și drepturilor omului, climatului de afaceri și combaterii corupției.

Politica pedepselor penale

La ședință șeful statului a pledat pentru examinarea oportunității revizuirii Codului penal în sensul decriminalizării și umanizării politicii punitive a statului. Vladimir Voronin a remarcat că, începînd cu 2001 s-a redus cu peste 2000 numărul deținuților și urmare a amendamentelor recente din Codul penal, vor fi eliberate din penitenciare încă aproximativ 500 de persoane. În același timp, la 1 ianuarie 2008, în penitenciare se aflau 7895 de persoane sau 230 de persoane la 100.000 de locuitori, ceea ce constituie de 2–3 ori mai mulți deținuți decît în țările vest-europene, iar datele statistice în domeniu ale țărilor est-europene, celor recent integrate în UE sau aflate în proces de aderare la UE sînt de asemenea în defavoarea Republicii Moldova. Președintele țării și-a exprimat îngrijorarea și nedumerirea în legătură cu practica de aplicare exagerată a măsurilor de privațiune de libertate pentru infracțiunile economice și patrimoniale, reiterînd necesitatea examinării multilaterale și în regim de urgență a acestei chestiuni, luîndu-se în calcul legislația și practica în domeniu a țărilor europene. S-a decis ca Ministerul Justiției, Procuratura Generală, cu implicarea experților naționali și europeni și consultarea Consiliului Suprem al Magistraturii, să purceadă la revizuirea obiectivă a normelor penale în scopul modernizării și ajustării lor la standardele europene, setul respectiv de propuneri urmînd a fi prezentat Parlamentului pînă la 1 septembrie 2008.

Notă ADEPT: La 25 ianuarie 2006 Președintele RM a adresat Parlamentului un mesaj, prin care a solicitat crearea unui grup de lucru pentru examinarea multilaterală a politicii, legislației și practicii punitive în scopul elaborării unor măsuri de ameliorare a situației în domeniu. Și atunci se menționa că legislația existentă nu prevede un sistem rațional, coerent și eficient de sancțiuni, din care cauză cetățenii, opinia publică adeseori nu înțeleg practica punitivă a organelor de stat și nu au încredere în aceste organe. Atunci Președintele Voronin pleda în favoarea înăspririi unor sancțiuni, în special, pentru crimele deosebit de grave și periculoase, pentru încălcarea legislației ecologice, pentru nerespectarea regulilor de circulație, a normelor de securitate antiincendiară, a normelor sanitare etc.

Situația din instituțiile penitenciare

În decursul ședinței starea de lucruri din instituțiile penitenciare a fost apreciată drept nesatisfăcătoare. Președintele RM s-a pronunțat în favoarea realizării unor acțiuni eficiente în vederea îmbunătățirii condițiilor de detenție, reconstrucției încăperilor din sistemul penitenciar în conformitate cu normele internaționale. În mod special a fost abordată problema Penitenciarului nr. 13 din Chișinău, funcționarea căruia nu corespunde cerințelor actuale vizînd protecția drepturilor deținuților. S-a solicitat identificarea posibilităților de evacuare a sediului instituției penitenciare respective din centrul capitalei într-o altă clădire în raza municipiului Chișinău, interesantă fiind calificată oferta înaintată de o companie olandeză.

Eficientizarea sistemului de prestații sociale

La ședința convocată de șeful statului a fost examinată realizarea inițiativei anterioare de optimizare a sistemului de prestații sociale, cu scopul acordării asistenței financiare doar familiilor ce se confruntă cu situații dificile. În vederea realizării acestui obiectiv, începînd cu 1 septembrie 2008, se preconizează instituirea unei prestații noi de asistență socială – "ajutor social", care se va acorda în urma testării gradului de necesitate, pe baza estimării unor indicatori "de bunăstare". Mărimea viitorului ajutor se va determina în cuantumul diferenței dintre venitul lunar mediu garantat al familiei și venitul global al familiei. Conform unor calcule prealabile, de noua prestație de asistență socială vor beneficia aproximativ 70 mii de familii (circa 250 mii de persoane), suplimentar actualilor beneficiari de asistență socială. Vladimir Voronin a atenționat că unul din elementele de bază ale noului sistem este mecanismul de testare a necesităților familiei, care trebuie să fie unul just și echitabil, să nu fie birocratizat și să nu conducă la stigmatizarea familiilor, care se vor adresa după ajutor social.

Elaborarea "Enciclopediei Moldovei"

Șeful statului a fost informat despre acțiunile întreprinse în vederea elaborării "Enciclopediei Moldovei": înregistrarea Instituției publice "Enciclopedia Moldovei", crearea grupului de lucru pentru elaborarea concepției generale a enciclopediei; realizarea cercetărilor necesare în vederea definitivării cadrului metodologic. Voronin a îndemnat toate părțile implicate să manifeste o atitudine extrem de responsabilă, iar elaborarea "Enciclopediei Moldovei" să devină, în anul 2008, una din prioritățile Planului de colaborare a Guvernului cu Academia de Științe a Moldovei.

Implementarea reformei în sfera patentei de întreprinzător

În cursul ședinței a fost efectuat schimb de opinii privitor la procesul de îndeplinire a Legii nr.208-XVI și examinate reacțiile subiecților vizați de legea nominalizată. Conform informației prezentate de Ministrul Economiei și Comerțului, mai mult de jumătate (2600) din deținătorii de patente care cad sub incidența primei și celei de-a doua etape de implementare a legii deja și-au schimbat forma de organizare, înregistrînd întreprinderi individuale și SRL-uri. Colaboratorii MEC, ai Serviciului Fiscal, ai organelor de înregistrare se află în contact permanent cu deținătorii de patente, în vederea explicării prevederilor legii și modului de activitate a foștilor deținători de patente. În urma schimbului de opinii, au fost evidențiate probleme de ordin tehnic, care au apărut în teritoriu, precizîndu-se că acestea se referă, în principal, la cea de-a treia etapă de implementare a Legii, care va demara în anul 2009. Reprezentantul Asociației Micului Business a prezentat poziția potrivit căreia, ar fi mai preferabilă majorarea considerabilă a costului patentelor în locul schimbării formei de organizare, în sprijinul acestei inițiative fiind invocat un studiu efectuat de USAID, care indică asupra faptului că plățile către stat în condițiile de activitate în formă de întreprinderi individuale sînt echivalente celor obținute în urma activității patentelor actuale. Șeful statului a opinat că sistemul de patente în Republica Moldova a constituit o modalitate de depășire de către unele categorii de cetățeni a consecințelor crizei economice profunde, iar în prezent acest sistem și întreaga economie națională se află în proces de dezvoltare și trebuie să se apropie de normele civilizate, europene.

Conferința pentru Politica de Securitate

În cadrul lucrărilor celei de-a 44-a ediții a Conferinței pentru Politica de Securitate de la München (Germania), Președintele RM a rostit un discurs, a avut întrevederi cu Daniel Fried, Asistent al Secretarului de Stat SUA, precum și cu Javier Solana, Înaltul Reprezentant al Uniunii Europene pentru Politica Externă și de Securitate Comună.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflația și prețurile

    Creșterea prețurilor: eventuale prognoze…

    Prețurile la produsele alimentare și combustibili pe piețele externe au crescut vertiginos în 2007. Instrumentele și pârghiile utilizate de BNM în stăvilirea inflației si-au atins parțial rezultatul. Totuși, creșterea prețului petrolului și la cel al grîului pe piețele internaționale sînt în mare parte șocuri exogene cu care nicio bancă centrală nu prea se poate lupta. Acestea au contribuit la creșterea inflației alături de seceta și de majorarea prețurilor administrate locale. Influențele creșterii inflației în ultima parte a anului trecut au și vor avea efecte și pentru acest an.

    Scumpirile și potențialele revendicări salariale din partea sindicatelor și patronatelor ar putea duce la o eventuală criză socială. Chiar dacă, deocamdată, sîntem doar în faza de "cod galben" privind scumpirile majorității produselor de baza, sindicatele au reluat – unele, în forță – presiunile pentru creșterea salariilor. Cedarea în fața acestora poate aduce, într-adevăr, venituri ceva mai mari pentru anumite categorii de angajați, dar spirala prețuri-salarii poate împinge economia pe o pantă de recesiune. Presiunile inflaționiste din ultima perioadă au afectat dinamica salariului real Figura 1.

    La sfîrșitul lunii ianuarie s-a mai adăugat un motiv serios pentru creșterea prețurilor: scumpirea gazelor naturale și energiei electrice furnizate consumatorilor privați. Pe lîngă toate acestea, agenda publică s-a umplut cu avertismente din partea unor producători, potrivit cărora majorarea prețurilor va fi inevitabila, inflamînd astfel previziunile Guvernului. Efectul: s-a creat aproape natural necesitatea ca și salariile să crească cel puțin pe măsura prețurilor. Dar asta va însemna un plus de cheltuială de la buget, iar acest plus, necompensat de o creștere a veniturilor, dezechilibrează și mai rău parametrii economiei. Fapt care poate atrage note proaste din partea experților și evaluatorilor străini și, în consecință, o reducere a încrederii investitorilor în economia locală.

    Considerăm că inflația anuală se va accentua pînă la peste 10% în prima jumătate a acestui an, pentru ca apoi să se tempereze în al doilea semestru, bineînțeles că în condițiile unui an agricol "normal", ajungînd la între 10–11% în decembrie. Există, însă, și factori care ar putea împiedica reintrarea pe o traiectorie descendentă a inflației cum ar fi majorările salariale, o execuție bugetară "mai lejeră" – asta dincolo de instrumentele "revoluției fiscale" intrate in vigoare la începutul acestui an, și scumpirea în continuare a petrolului.

    Figura 1. Dinamica principalilor indicatori economici, valori anuale în %

    Evolutia principalilor indicatori economici

    Sursa: Rapoarte BNM și BNS.

2. Sectorul financiar-bancar

    Randamentul depozitelor este afectat de inflație…

    Măsurile luate direct și indirect de BNM pentru atenuarea expectațiilor inflaționiste anul trecut ar putea avea ca efect scumpirea împrumuturilor Nu se exclude faptul că creditele se vor scumpi, în perioada următoare, atît prin metodele luate în mod direct de banca centrală, cît și pe fondul unei lichidități mai restrînse pe piață, în încercarea de a limita viteza de creștere a creditelor. Această tendință s-a observat deja în politica de creditare a mai multor bănci locale. În plus, BNM și-a accelerat de la începutul acestui an intervențiile pe piața monetară, "înghițînd" excesul de lichiditate și menținînd, astfel, dobînzile bancare la un nivel apropiat de dobînda cheie (16%). Pe de altă parte, mai mulți analiști se arată că majorarea dobînzilor, în condițiile actuale de pe piață, este inevitabilă.

    În prezent, randamentul mediu pentru un depozit clasic constituit pe 12 luni la o bancă din țară este ceva mai mare de 4%. Însă după scăderea ratei inflației și a unor eventuale comisioane, clienții deseori sesizează ca nu rămîn cu nimic. Cu alte cuvinte, randamentul real este unul negativ, adică dobînda plătită de bancă nu oferă protecție împotriva inflației, mai ales că aceasta este încă destul de mare. Dobînzile la depozite ar trebui să fie peste nivelul dobînzii de bază a BNM., adică de 16%. Acesta ar fi nivelul pe care ar putea fi considerat echitabil, ținînd cont de raportul dintre cererea și oferta de pe piață, rata inflației și condițiile impuse de către banca centrală.

    În masura în care depozitele nu se dovedesc a fi o investiție deosebită, randamentele ridicate pot aduce titlurile de stat (HVS). Problema constă însă în faptul că accesul populației la acestea este destul de greoi. Totuși, acum este momentul pentru băncile mici și mijlocii să se afirme. O parte din acestea oferă deja dobînzi mai mari decît nivelul mediu de pe piață, cîstigînd astfel teren în fața altor instituții financiar-bancare. Or, în această situație, competiția s-ar accelera, pentru ca nicio bancă nu ar fi de acord să-și piardă clienții și ar fi obligată să majoreze, la rîndul ei, dobînzile.

    Figura 2. Clasamentul băncilor potrivit gradului de rentabilitate a capitalului, ROE în %

    Clasamentul băncilor potrivit gradului de rentabilitate a capitalului, ROE în %

3. Comerț extern

    Exporturile au crescut, însă importurile au avansat si mai mult…

    În anul 2007, exportul de mărfuri din Republica Moldova a fost estimat la cca 1,34 miliarde USD fiind în creștere cu 27% comparativ cu anul 2006. În anul trecut, livrările de mărfuri autohtone către țările Uniunii Europene au sporit cu peste 26%, iar către țările CSI – cu aproape 30%. Principalele țări-partenere Moldovei la export, pe parcursul anului 2007, au fost Federația Rusă, România, Ucraina, Italia, Germania, Belarus, Polonia, Kazahstan, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord. Peste 83% din totalul exporturilor moldovenești le-au constituit materiale textile și articole din acestea, mașini și aparate, echipamente electrice, produse minerale, produse vegetale, încălțăminte, alte tipuri de mărfuri.

    În același timp, importurile s-au cifrat la aproape 3,69 miliarde USD și au fost în creștere cu 37% în comparație cu anul precedent. Importurile din țările UE, în perioada de referință, s-au majorat cu 38%, iar cele din statele CSI – cu aproximativ 31%. În acest sens, creșteri considerabile s-au înregistrat la mijloace și materiale de transport, produse alimentare, băuturi și tutun, materiale plastice, produse farmaceutice, detergenți ș.a. Decalajul considerabil în evoluția exporturilor și a importurilor a determinat acumularea, în anul 2007, a unui deficit comercial în valoare de peste 2,3 miliarde USD sau cu 43% mai mare față de cel înregistrat în anul 2006.

4. Piața muncii

    Salariu mediu a crescut, nu și nivelul de trai…

    Pentru 2007 salariul mediu nominal pe economie a constituit (întreprinderile cu numărul de salariați 20 și mai multe persoane) a constituit 2063 lei (cca 170 USD) și a crescut față de 2006 s-a mărit față de perioada similară a anului precedent cu 22%. Totuși, presiunile inflaționiste din 2007 au influențat negativ dinamica salariului real care a crescut în medie cu doar 8%. În sfera bugetară salariul mediu a constituit 1625 lei (130 USD), în sectorul real al economiei – 2292 lei (182 USD). Remunerarea medie a unui salariat în luna decembrie 2007 a fost de 2630 lei, cu 20% mai mult față de decembrie 2006. În sfera bugetară salariul mediu a constituit 1832 lei, în sectorul real – 3054 lei.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Eforturi în vederea reluării negocierilor în format "5+2"
  • La 1 februarie 2008, Ministrul Reintegrării, Vasilii Șova, consilierul prezidențial pe probleme în problemele politice Mark Traciuk și șeful Direcției acorduri internaționale a Departamentului drept internațional al Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene Dumitru Socolan au avut consultări la Moscova cu înalți oficiali ai Federației Ruse, implicați în problema transnsitreană – adjunctul secretarului Consiliului de Securitate al Rusiei, Yuri Zubakov, ambasadorii cu misiuni speciale, Valeri Keniaikin și Valeri Nesterușkin, și adjunctul departamentului doi pentru statele CSI, Nicolai Fomin. Serviciul de presă al președinției Republicii Moldova a comunicat că scopul consultarilor a constat în fortificarea măsurilor de încredere dintre Chisinau și Tiraspol în vederea reluării cît mai grabnice a negocierilor în format "5+2". Participarea la consultări a șefului direcției Acorduri Internaționale, Dumitru Socolan, a stîrnit suspiciunile opoziției moldovenești că ar fi vorba despre pregătirea unor documente secrete referitoare la reglementarea transnistreană.

  • În timpul vizitei din 12–13 februarie la Moscova a Președintelui Ucrainei, Victor Iușcenco, acesta a ajuns la o înțelegere cu omologul său rus, Vladimir Putin, în vederea "intensificării dialogului diplomatic intre cele doua țări, pentru a ajunge la o poziție comuna în problema rezolvării diferendului transnistrean". Accentul a fost pus pe necesitatea "elaborării unor inițiative comune ruso-ucrainene în vederea deblocării procesului de negocieri în format "5+2". În acest sens, în Planul de acțiuni Rusia-Ucraina, semnat de cei doi președinți, se prevede ca pîna în 2009 experții celor doua țari să elaboreze abordări coerente în vederea reglementarii transnistrene. Principiile de bază au fost stabilite după cum urmează: diferendul transnistrean urmează sa fie soluționat numai în baza respectării suveranității si integrității teritoriale a Republicii Moldova; Transnistriei urmează să i se ofere un stat juridic special. Faptul că dezlegînd nodul problemelor cu care se confruntă relațiile bilaterale ruso-ucrainene, cei doi președinți au găsit timp pentru discutarea diferendului transnistrean poate indica asupra faptului că nici Rusia și nici Ucraina, din rațiuni de securitate națională, nu doresc ca "precedentul Kosovo" sa se extindă și asupra Transnistriei. Este un semnal bun pentru Republica Moldova, care deconspiră bluf-urile din ultimii trei ani ale unei mari puteri regionale.

E posibilă reluarea ostilităților?

  • În pofida unor declarații optimiste ale autorităților moldovene, liderii transnistreni de cel mai înalt rang neagă orice posibilitate de soluționare rapidă a conflictului după schemele elaborate de Președintele Voronin. Declarații în acest sens au continuat să facă cu regularitate seful administrației transnistrene, Igor Smirnov, șeful diplomației Valerii Lițcai, dar cea mai interesantă declarație, care se înscrie pe linia de contradicții cu Smirnov, a făcut-o pentru revista moscovită "Kommersant" speaker-ul Evgheniy Șevciuk, referitor la desfășurarea unui nou referendum privind statutul Transnistriei și a unor alegeri legislative anticipate. Ideea lui Șevciuk se rezumă la faptul că un astfel de referendum ar avea sens dacă țările garante și mediatorii procesului de negocieri ar accepta rezultatele lui, oricare ar fi ele. Declarația lui Șevciuk are la baza încrederea acestuia că rezultatele eventualului referendum ar fi favorabile independenței Transnistriei. De fapt, făcînd această declarație Șevciuk intră pe terenul valorificat anterior de Smirnov, care a recurs la tot felul de referendumuri. Prin această acțiune, Șevciuk și-a atras de partea sa "comunitatea experților" transnistreni, care i-au susținut ideea. Însă răspunsul lui Smirnov nu s-a lăsat așteptat mult. Într-un interviu pentru revista rusă "Profili" Smirnov a afirmat că are de gînd să instituie un "minister al teritoriilor" pentru recuperarea localităților despre care el crede ca ar trebuie să se afle sub jurisdicția Transnistriei, dar se află, deocamdată, sub cea a Chișinăului. Gazeta "Novoie Vremea" de la Bender presupune că ar fi vorba despre localitățile raionului Dubăsari din stînga Nistrului aflate sub jurisdicția Chișinăului, suburbiile municipiului Bender și localitatea Copanca. "Novoie vremea" consideră că nu există o altă cale de "recuperare" a teritoriilor, decît cea armată și a bătut alarma în vederea atragerii atenției asupra pericolului izbucnirii unui nou război, menit să-i ridice rating-ul lui Smirnov față de Șevciuk. Îngrijorările ziarului menționat au fost confirmate de ministrul Reintegrării al Republicii Moldova, Vasile Șova, în cadrul seminarului "Dialoguri transnistrene" din 9 februarie.

  • Reprezentanții Serviciului de Grăniceri al Ucrainei au încercat să împiedice tranzitarea teritoriului țării de către președintele comisiei juridice a legislativului transnistrean, Galina Antiufeeva. Ea a fost somată să părăsească trenul de pe ruta Moscova – Chișinău la intrarea pe teritoriul ucrainean. După mai multe ore de clarificări Antiufeeva a fost lăsată să-și urmeze calea. Pe de o parte, Antiufeeva consideră că grănicerii Ucrainei au ceva împotriva soțului ei, Vladimir Antiufeev, care este ministrul securității de la Tiraspol. Pe de altă parte, există păreri că incidentul este un semnal deliberat și foarte sugestiv la adresa liderilor Transnistriei. În acest sens, s-a invocat recomandarea din Rezoluția Parlamentului European din octombrie 2007 de a limita circulația liderilor transnistreni în eventualitatea ignorării revenirii la masa de negocieri, dar și faptul că autoritățile ucrainene resimt pericolul separatismului transnistrean pentru Ucraina însăși.

Probleme economice

  • Disputa pe marginea bugetului Transnistriei pe 2007 rămîne neconsumată. Liderul administrației de la Tiraspol a impus vetoul asupra a 21 de clauze, doar 7 dintre acestea fiind depășite prin consultări, pentru celelalte 14 se așteaptă depășirea vetoului prin votul Sovietului Suprem. Smirnov este nemulțumit de instituirea fondului special prin intermediul căruia deputații transnistreni intenționează să-și îndeplinească promisiunile electorale, precum și de faptul că unele categorii bugetare ar limita libertatea subdiviziunilor executivului de ași realiza sarcinile.

  • Tarifele pentru resursele energetice vor crește proporțional cu creșterea prețurilor pentru gazele rusești. Numai în 2007 Transnistria a acumulat datorii pentru consumul a 1 miliard 410 milioane metri cubi de gaze, în sumă de $202 milioane. Suma totală a datoriei Transnistriei față de Gazprom se cifrează la $1,6 miliarde. Începînd cu 2008, Transnistria ar trebui să procure gaze la prețul de $192,75 pentru o mie metri cubi, cu $23 mai mult decît în 2007. Consumatorii urmează să achite integral costurile de consum. Pînă în 2011 se prevede ridicarea prețului pînă $257 pentru o mie metri cubi. Problema datoriei Transnistriei pentru consumul gazelor a fost discutată la 4 februarie de către liderul transnistrean Smirnov cu deputatul Dumei de Stat a Rusiei, Kira Lukianova. Pretențiile lui Smirnov față de Rusia au fost extrem de curioase și interesante. Astfel, Smirnov s-a arătat iritat de faptul că Transnistria cumpăra gaze la un preț de aproximativ $190, dar îl vinde pe piața internă principalilor consumatori – întreprinderilor rusești cu doar $100. "Reieșe că mergînd în întîmpinarea întreprinderilor rusești, Transnistria se vede obligată să lucreze în detrimentul său, așa cum diferența de tarif devine datorie externă". Smirnov nu a explicat de ce și de cine este obligată Transnistria să lucreze în detrimentul propriu, dar în același timp, pretinde că este președintele unui "stat independent". Este vorba despre scheme dubioase de manipulare cu tarifele sau de o politică coordonată cu autoritățile ruse? Smirnov a lăsat doar să se înțeleagă că s-a adresat de mai multe ori cu această problemă către autoritățile ruse și se vede nevoit să apeleze acum și la Duma de Stat. Este interesant dacă autoritățile Republicii Moldova vor reacționa pentru elucidarea schemelor dubioase, mai ales că, cu diferite ocazii, Smirnov afirmă că datoria Transnistriei pentru gaze rusești este, de fapt, datoria Republicii Moldova, dat fiind faptul că contractele de livrare a gazelor sînt semnate de "Moldova-Gaz" cu "Gazprom".

Probleme sociale

  • Sindicaliștii transnistreni au anunțat despre situația critică care s-a creat în orașul Dubăsari din cauza salariilor mici ale personalului medical, mult sub nivelul salariului mediu lunar (~$140). În prezent, personalul medical din Dubăsari constituie 726 de angajați, dintre care 96 sînt medici, iar restul personal medical inferior. Salariul ultimilor este de doar aproximativ $70. Din cauza galopării prețurilor, personalul medical se află la limita subzistenței. Medicii s-au adresat autorităților transnistrene, însă problemele lor au fost ignorate.

  • Sovietul Suprem a aprobat decizia de a majora salariile procurorilor din Transnistria, care la capitolul salarizare sînt pe poziția a noua în topul instituțiilor publice din regiune. Astfel, salariul procurorului Transnistriei va fi de aproximativ $375, iar a procurorilor de circumscripții – $250. Un sondaj de opinie realizat recent în Transnistria indică asupra lipsei de încredere în justiția din regiune (62%), care este considerată cea mai coruptă instituție.

Drepturile omului în Transnistria

  • Ministrul informației și telecomunicațiilor din Transnistria, Vladimir Beliaev, a dispus interzicerea difuzării emisiunii radiofonice săptămînale "Proriv". Realizatorii emisiunii, patronați de ofițerul ministerului securității din Transnistria, Dmitriy Soin, au declarat că lipsirea de acces la eter este o dovadă a strangulării totale a dreptului la expresie în Transnistria. Beliaev a fost acuzat de realizatorii emisiunii că ar impune metode practicate de Geobbels în dirijarea mass-media, aducînd "atingere noii imagini democratice a Transnistriei". Realizatorii "pasionari" ai emisiunii au afirmat ca atitudinea ostilă față de ai este rezultatul demascării mecanismelor corupționiste.

  • Moartea din ultima jumătate de an a doi soldați ai armatei transnistrene a servit drept prilej pentru audierea procurorului Transnistriei, Igor Railean, de către Sovietul Suprem. În mod evident, oficialii transnistreni au dorit să camufleze cauzele celor două decese și să dea vina pe sistemul controlului medical al recruților. La rîndul lor, reprezentanții sistemului ocrotirii sănătății au dat vina pe insuficiența de resurse pentru testarea sănătății recruților, afirmînd că din această cauză testarea este una primitivă.

Alegerile Președintelui Federației Ruse în raioanele de est ale Republicii Moldova

  • De ridicarea activismului celor 85 mii de cetățeni ruși cu drept de vor din Transnistria se ocupă "consiliul obștesc" de pe lîngă ministerul securității (MGB) din regiune. "Consiliul obștesc" de pe lîngă MGB cheamă cetățenii la alegerile Președintelui Federației Ruse din 2 martie 2008 pe motiv că "e dificil de supraestimat rolul Rusiei în soarta Transnistriei". După vizita Președintelui Voronin la Moscova pe 22 ianuarie 2008, autoritățile ruse au decis să micșoreze numărul secțiilor de votare din Transnistria de la 24, cîte au fost în cazul alegerile parlamentare din 2 decembrie 2007, la 23. În același timp, autoritățile ruse a transmis Chșinăului un semnal sugestiv, arondînd circumscripția transnistreană la cea din Kaliningrad. Cum autoritățile moldovene nu au reacționat în nici un fel la acțiunile celor ruse, mulțumindu-se, probabil, de micșorarea numărul secțiilor de votare în raioanele de est ale țării, Președintele Putin, în cea mai mare și îndelungată conferință de presă din 14 februarie 2008, s-a simțit îndreptățit să acuze Occidentul de standarde duble și de susținerea separatismului în Kosovo.

Surse: www.nr2.ru, http://www.olvia.idknet.com, www.kommersant.ru

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare europeană

Vizita Comisarului European Benita Ferrero Waldner în Moldova

Între 14–15 februarie 2008, în Chișinău s-a aflat într-o vizită oficială Benita Ferrero Waldner, Comisar European pentru Relații Externe și Politica Europeană de Vecinătate. În Chișinău, oficialul european s-a întîlnit cu Președintele Vladimir Voronin; speaker-ul Legislativului Marian Lupu; prim-ministrul Vasile Tarlev; ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Andrei Stratan, și cu primarul general al mun. Chișinău, Dorin Chirtoacă. În afară de aceste întîlniri, Benita Ferrero Waldner a avut o vizită la Universitatea de Stat din Moldova (USM), unde a ținut un discurs în fața studenților și corpului profesoral.

În discuțiile cu majoritatea oficialilor moldoveni, Benita Ferrero Waldner a reafirmat ceea ce s-a declarat și anterior în decembrie 2007 și în ianuarie 2008 că posibilitatea încheierii unui nou acord cu Moldova va fi examinată de UE doar "după implementarea completă" a Planului de Acțiuni UE-Moldova (PAUEM). Nici în decembrie 2007 enunțarea acestei posibilități nu era nouă, întrucît însuși PAUEM prevede o asemenea perspectivă. Dată fiind starea de fapt privind "îndeplinirea obiectivelor acestui Plan de Acțiuni și evoluția generală a relațiilor UE-Moldova" timp de trei ani stabiliți inițial pentru realizarea documentului, se știe că Comisia Europeană a propus extinderea procesului de implementare a PAUEM pentru încă un an, pînă în februarie 2009. Abordînd subiectul relațiilor viitoare UE-Moldova, Waldner a declarat la întîlnirea de la USM că ea este convinsă de voința ambelor Părți de a promova raporturile lor la un nivel mai înalt și că speră în acest sens că viitorul raport al Comisiei Europene asupra progresului Moldovei în cadrul PEV va permite o astfel de evoluție.

În cadrul întrevederilor cu oficialii moldoveni, Benita Ferrero Waldner a lăudat autoritățile pentru succesele obținute în realizarea PAUEM, dar a și atras atenția asupra domeniilor problematice în care este nevoie de eforturi suplimentare. Domeniile problematice menționate de Comisarul European sînt aceleași identificate anterior de organismele de cooperare UE-Moldova și de Comisia Europeană: libertatea mass-media, independența justiției, respectarea drepturilor omului, combaterea corupției și mediul de afaceri. De asemenea, Waldner a reiterat și necesitatea transpunerii efective în practică a legilor adoptate în procesul de implementare a PAUEM.

Președintele Voronin a dat asigurări că Moldova va pune în practică reglementările noi adoptate și va ține să organizeze alegerile parlamentare din 2009 – "primul și poate cel mai important examen pentru Moldova" – în mod democratic, transparent și liber.

Lansarea Strategiei de comunicare cu privire la integrarea europeană a RM

În cadrul a două evenimente succesive de la începutul lunii februarie 2008, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene (MAEIE) a prezentat Strategia de comunicare cu privire la integrarea europeană a Republicii Moldova, aprobată la 29 decembrie 2007.

Strategia are drept scop asigurarea distribuirii sistematice a informației despre UE, accesul publicului larg la mai multe surse de informație privind UE și de a oferi cetățenilor moldoveni prilejul să participe mai activ în procesul de integrare europeană. Strategia presupune organizarea unui șir de activități, între care: sondaje de opinii, emisiuni radio și tv, mese rotunde, seminarii, conferințe, ateliere de instruire, discuții publice, instituirea unor centre regionale de informare, crearea unui portal și editarea unui buletin informativ dedicate relațiilor Moldova-UE etc.

Activitățile prevăzute pentru 2008 au fost sistematizate într-un Plan de acțiuni corespunzător.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

Ministrul Afacerilor Externe al României, Adrian Cioroianu, a declarat în cadrul unei conferințe de presă că Republica Moldova va fi în 2008 unui dintre principalii beneficiari ai proiectelor de asistență pentru dezvoltare, gestionate de Ministerul român al Afacerilor Externe. Prin acordarea acestei asistențe România ar dori să ajute Moldova să se apropie cît mai mult de UE. Totodată, șeful diplomației române a menționat că România va continua să sprijine proiecte care să apropie, deopotrivă, Moldova și de NATO, mai ales că statul român a obținut al doilea mandat consecutiv de punct de contact NATO pentru Ambasada României la Chișinău.

Printre alte obiective importante ale României în relația sa cu Republica Moldova în 2008, Cioroianu a menționat și dezvoltarea serviciilor consulare și a facilităților de mobilitate acordate de România cetățenilor moldoveni.

Cu prilejul reuniunii OCEMN de la Kiev, din 14 februarie, Adrian Cioroianu a avut o întrevedere cu omologul său moldovean Andrei Stratan. Trecînd în revistă mai multe chestiuni legate de relațiile moldo-române, miniștrii au convenit să grăbească definitivarea și semnarea documentelor care vor reglementa relațiile politice și cele de frontieră dintre Părți.

Republica Moldova – Rusia

La 1 februarie, la Moscova s-a încheiat o rundă de consultări moldo-ruse. Potrivit serviciului de presă al Președinției, principalul subiect de discuție l-a constituit reglementarea transnistreană. Serviciul de presă nu a detaliat însă conținutul discuțiilor purtate la Moscova, ceea ce a încurajat diverse interpretări și ipoteze lansate de observatori ai relațiilor moldo-ruse, în contextul procesului de soluționare a problemei transnistrene. O bună parte din aceste interpretări și ipoteze a făcut trimitere la suspiciunile anterioare legate de un eventual "plan secret" pentru reglementarea transnistreană negociat de Chișinău și Moscova.

Cert este însă că în urma reuniunilor bilaterale de diferite niveluri mai mulți oficiali ruși și moldoveni se arată încrezători că relațiile dintre Părți au depășit punctul critic în care s-au aflat. Dată fiind această încredere, Chișinăul speră că ascensiunea relațiilor moldo-ruse ar putea aduce cu sine o soluție pentru problema transnistreană. Pe lîngă acesta, alți trei factori au fost menționați de Președintele Voronin în alocuțiunea sa rostită la Conferința a 44-a pentru politica de securitate de la München, din 9 februarie 2008, ca fiind susceptibili să permită reglementarea conflictului transnistrean:

  1. Moldova se află la intersecția unor ansambluri geopolitice importante. Ea îmbină elemente ale mai multor moșteniri etno-culturale și constituie un spațiu unde "zeci de naționalități și limbi conviețuiesc armonios", fără să cunoască conflicte interetnice. Cu alte cuvinte, Moldova "este Europa", a conchis Voronin, zonă bazată pe îmbinarea diferitelor valori, pe toleranță și pe deschidere.
  2. Moldova este un stat neutru, iar neutralitatea poate fi o garanție serioasă a stabilității și securității, dacă aceasta este recunoscută internațional (de Rusia, Ucraina, UE și de SUA).
  3. Toți actorii implicați în reglementarea transnistreană sînt de acord că Transnistria trebuie să dobîndească un statut garantat temeinic în cadrul unui stat unitar.

Republica Moldova – Letonia

Între 4–5 februarie, la Chișinău s-a aflat într-o vizită oficială ministrul de Externe al Letoniei, Maris Riekstins. În cadrul întîlnirii sale cu omologul său moldovean, Andrei Stratan, ultimul a mulțumit Letoniei pentru sprijinul pe care aceasta îl oferă Moldovei pe diverse planuri, în special în procesul de integrare europeană. Totodată, ministrul Stratan a subliniat că Moldova are nevoie de un semnal politic explicit din partea UE care să-i recunoască perspectiva de aderare la această comunitate și speră că UE va cădea de acord asupra necesității unui nou cadru de cooperare cu Chișinău, cerînd în acest sens sprijinul Letoniei.

Cooperare regională

Republica Moldova – OCEMN

La 14 februarie 2008, la Kiev, a avut loc reuniunea extraordinară a Consiliului miniștrilor Afacerilor Externe ai Organizației Cooperării Economice la Marea Neagră (OCEMN) și reuniunea comună a miniștrilor Afacerilor Externe din regiunea Mării Negre și miniștrilor Afacerilor Externe ai UE. Moldova a fost reprezentată la aceste reuniuni de ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Andrei Stratan.

În cadrul reuniunilor, ministrul Stratan a ținut două alocuțiuni în care a exprimat viziunea Moldovei asupra dezvoltării viitoare a OCEMN și mecanismelor de cooperare dintre OCEMN și UE. În primul caz, Andrei Stratan a subliniat necesitatea dezvoltării relațiilor economice dintre țările regiunii, liberalizării regimului de vize, în special pentru oamenii de afaceri, reprezentanții mediilor academice și de creație. În cel de-al doilea caz, șeful diplomației moldovene a salutat configurarea Sinergiei la Marea Neagră, concepută de UE pentru catalizarea și armonizarea proceselor de cooperare dintre țările din bazinul Mării Negre și UE, a subliniat nevoia pentru o implicare sporită a UE în zona OCEMN, în astfel de domenii precum infrastructura de transport, sistemele energetice, mediul ambiant, combaterea crimei organizate, contactele inter-umane etc.

Cooperare multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Programe comune CoE-UE

În urma semnării, în decembrie 2007, a Programelor comune de cooperare între Consiliul Europei (CoE) și UE pentru țările din Caucazul de Sud, Ucraina și Moldova pentru anii 2008–2009, la începutul lunii februarie, la Strasbourg, a avut loc o reuniune de planificare a activităților din cadrul acestor programe. La reuniune a fost prezent și un grup de demnitari moldoveni, condus de viceministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, Valeriu Ostalep. În contextul discuțiilor despre programele comune ale CoE și UE, Ostalep a spus că printre direcțiile prioritare de cooperare a Moldovei cu CoE se numără asigurarea alegerilor libere și corecte, libertății expresiei și mass-media; dezvoltarea parteneriatului cu societatea civilă; promovarea unor mecanisme non-judiciare de ocrotire a drepturilor omului; asigurarea și valorificarea drepturilor minorității rome.

Decizii ale CEDO

În perioada de referință, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a pronunțat 3 hotărîri împotriva Moldovei, în cauzele: Oferta Plus SRL c. Moldovei, Guja c. Moldovei și Flux (nr.4) c. Moldovei. În aceste cauze Moldova a fost condamnată pentru încălcarea drepturilor la un proces echitabil, la protecția proprietății, la libertatea de exprimare. Suma despăgubirilor pe care Moldova va trebui să le plătească doar în cauza Oferta Plus SRL c. Moldovei este de 2 535 104 euro sau ~ 41 322 195 lei, fiind mai mare decît suma despăgubirilor plătite de Moldova în toate cazurile în care aceasta a fost condamnată pînă la această hotărîre (~ 1,98 mln euro sau 32,64 mln lei). Suma despăgubirilor care rezultă din toate aceste trei hotărîri pronunțate împotriva Moldovei în prima jumătate a lunii februarie este de 2 558 417 euro sau ~ 41,70 mln lei.

Pînă în prezent, CEDO a condamnat Moldova în 113 de cauze[1].


1 Suma despăgubirilor pentru toate cauzele ~ 4,54 mln euro sau 74,34 mln lei. cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Instituționalizarea partidelor și alegerile
Igor Boțan, 15 februarie 2008

…pentru ce merite deosebite li se oferă partidelor 0,2% din bugetul public anual, dacă tocmai partidele sînt instituțiile cu cel mai scăzut rating de încredere, aproximativ 20%? »»»


Ghicitoarea Șevciuk
Maxim Kuzovlev, 15 februarie 2008

Dorința de a-l vedea în fruntea Transnistriei pe oricine, numai nu pe Igor Smirnov, provoacă apariția unor valuri informaționale în mass-media din Moldova și din alte părți »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect