ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. VI, nr. 112, 15–29 februarie 2008

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri. Demisii

Curtea Constituțională a validat mandatul deputatului PCRM Oleg Turea, care era înscris în lista candidaților sub numărul 72. Turea este profesor de muncă și va face parte din Comisia pentru cultură, știință, învățământ, tineret sport și mass-media.

Deputatul PCRM Vladimir Dragomir a fost numit președinte al Comisiei permanente pentru cultură, știință, învățământ, tineret sport și mass-media, iar alt deputat PCRM, Petru Gozun, este numit vicepreședinte ale aceleiași comisii permanente.

Dumitru Godoroja, deputat PSDM va face parte din Comisia juridică, pentru numiri și imunități.

Deputatul PCRM Nicolae Bondarciuc, președintele Comisiei pentru politică economică, buget și finanțe a fost ales membru al Biroului permanent al Parlamentului. Anterior locul respectiv îl deținea Victor Stepaniuc.

1.2. Acte legislative

Legea cu privire la întruniri. Documentul era una din restanțele pe care Moldova le avea în lista obligațiilor asumate față de Consiliul Europei și în Planul de Acțiuni RM-UE. Potrivit noii legi, organizatorii vor trebui doar să informeze administrația publică locală despre locul și timpul desfășurării întrunirii, iar autoritățile publice locale nu vor avea dreptul de a decide asupra oportunității de desfășurare a întrunirilor, posedînd doar dreptul de a recomanda modificarea locului sau timpului întrunirii, însă decizia finală o vor lua organizatorii. Sînt păstrate posibilități de limitare a unor întruniri doar în scopul apărării unor interese generale și comune ale societății.

Codul de conduita a funcționarului public. Documentul stabilește standarde profesionale în serviciul public, pentru a contribui la sporirea calității serviciilor publice, la asigurarea unei administrări mai bune în realizarea interesului public, în scopul prevenirii și eliminării birocrației și a corupției din administrația publică. Normele de conduită sînt obligatorii pentru toți funcționarii publici și încălcarea lor constituie abatere disciplinară căreia i se aplică dispozițiile legislației cu privire la serviciul public și ale legislației muncii.

Comentariu ADEPT: În opinia unor experți, înainte de promovarea respectivei legi, era necesară o coordonare a prevederilor acestui proiect cu prevederile proiectelor corelative: cu privire la prevenirea și combaterea corupției; cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public, cu privire la conflictul de interese. Textul documentului conține formulări ambigui, lipsesc proceduri administrative clare, răspunderea funcționarilor publici este reglementată defectuos. Unele reglementări incluse vor putea diminua transparența activității autorităților publice, iar obligația loialității funcționarului în primul rînd față de interesele cetățenilor nu este prescrisă adecvat.

Legea cu privire la protecția mărcilor. Sînt reglementate raporturile ce apar în procesul înregistrării, protecției juridice și utilizării mărcilor, fiind astfel creat și cadrul necesar aplicării unor reglementări comunitare în domeniu.

Legea cu privire la arbitraj. Este reglementat modul de constituire, organizare și funcționare a arbitrajului, instituție care poate decide asupra unui litigiu apărut din raporturile de drept civil. Arbitrajul reprezintă o cale alternativă de soluționare a litigiilor atît de către arbitrii numiți în fiecare caz aparte (arbitraj ad-hoc), cît și de instituțiile permanente de arbitraj.

Legea cu privire la arbitrajul comercial internațional. Respectiva lege Prezenta lege rezultă din recunoașterea utilității arbitrajului comercial internațional, ca metodă alternativă de soluționare a litigiilor din sfera comerțului internațional.

Legi pentru ratificarea (aderarea) unor acte internaționale în domeniul poștei:

  • Protocolul al șaptelea adițional la Constituția Uniunii Poștale Universale.
  • Aranjamentul privind serviciile de plată ale poștei;
  • Convenția Poștală Universală și Protocolul ei final;
  • Regulamentul General al Uniunii Poștale Universale.

Hotărîrea cu privire la declararea anului 2008 Anul Ion Druță. În legătură cu jubileul de 80 de ani din ziua nașterii scriitorului (3 septembrie 2008), Parlamentul a obligat Guvernul să elaboreze și aprobe Programul de manifestări cultural-artistice consacrate Anului Ion Druță. Mijloacelor de informare în masă li se recomandă să desfășoare campanie de reflectare a evenimentelor legate de Anul Ion Druță.

Proiectul legii pentru modificarea și completarea Codului Electoral. Conform propunerilor votate în prima lectură: membri ai CEC vor putea deveni, pe viitor, doar persoanele care au o vechime de cel puțin 10 ani în domeniul juridic; în cazul în care votarea nu va putea fi desfășurată din cauza dezordinilor în masă sau a altor circumstanțe neprevăzute, procesul de votare va fi considerat suspendat pe un termen de pînă la două săptămîni ș.a.

Proiectul legii pentru modificarea articolului 24 din Legea cu privire la Guvern. Documentul propune desființarea Ministerul Industriei și Infrastructurii, cu transmiterea funcțiilor respective către Ministerul Economiei și Comerțului. Modificările ar contribui la optimizarea numărului organelor centrale de specialitate ale administrației publice, va exclude dublările de funcții între acestea.

Comentariu ADEPT: În legătură cu decizia de dizolvare a Ministerului Industriei și Infrastructurii, observatorii remarcă faptul, că noul program al PCRM prevede drept sarcină principală în modernizarea Republicii Moldova "trecerea hotărîtă de la economia agrară și de la capitalismul birocratic-nomenclaturist la societatea postindustrială…".

1.3. Control parlamentar. Declarații

Audieri. Moțiuni

Majoritatea parlamentară a refuzat mai multe audieri propuse de opoziție:

  • a reprezentanților organelor de drept și altor instituții centrale implicate în urmărirea presei independente și a partidelor de opoziție;
  • discutarea moțiunii de demiterea a ministrului Culturii și Turismului;
  • informarea Parlamentului asupra acțiunilor executivului, în situația cînd Federația Rusă încalcă prevederile dreptului internațional și deschide secții de votare în Transnistria;
  • audierea reprezentanților Guvernului despre situația dosarelor RM la CEDO.

Întrebări. Interpelări

Iurie Roșca, vicespicherul Parlamentului, a cerut executivului să prezinte un raport privind condițiile în care Comisia Europeană a decis să ridice interdicția de circulație în spațiul UE a pretinsului spicher transnistrean, Evgheni Șevciuk. Într-o altă interpelare-declarație, Iurie Roșca a reiterat acuzațiile dintr-o declarație anterioară a Fracțiunii PPCD la adresa lui Vladimir Filat și a PLDM, solicitînd organelor de anchetă și de investigații operative informații despre sursa finanțării respectivei formațiuni politice.

Deputatul PDM Valentina Buliga a cerut informații despre funcționarea stațiunilor tehnologice de mașini, crearea cărora a fost promovată activ de guvernare, dar care în prezent prestează agricultorilor servicii la prețuri ridicate.

Deputatul PNL Anatol Țaranu a solicitat MAEIE informații despre politica de cadre în diplomația moldovenească, invocînd în acest sens și recenta rechemare din funcție a Reprezentatului Moldovei la ONU, Alexei Tulbure.

Deputatul Vladimir Filat a cerut Guvernului informații despre măsurile întreprinse pentru protecția vieții private, în condițiile cînd mijloace tehnice de interceptare pot fi achiziționate ușor de orice interesat.

Deputatul AMN Gheorghe Susarenco dorește clarificarea situației Fondului de Investiții Sociale din Moldova, sumele acumulate de această structură și modul de utilizare a acestora.

Igor Clipii a cerut Ministerului Dezvoltării Informaționale să prezinte informații despre pașapoartele biometrice, proiectul lansat recent de MDI fiind estimat la circa 4,5 mln dolari SUA.

Oleg Serebrian deține informații despre dispariția unor fonduri ale Muzeului Național de Artă și solicită clarificarea situației în domeniu. Totodată, Serebrian cere determinarea listei adaosurilor alimentare interzise pentru utilizare.

Declarații

Parlamentul Republicii Moldova a adoptat cu votul marii majorități a deputaților (88) o Declarație întitulată "cu privire la proclamarea unilaterală a independenței Kosovo". În Declarație se exprimă profunda îngrijorare în legătură cu adoptarea la 17 februarie de către autoritățile provinciei Kosovo a declarației de independență. Deputații moldoveni au calificat declararea independenței Kosovo drept gravă încălcare a suveranității și integrității teritoriale a Serbiei, a normelor de drept internațional, a Statutului ONU, Rezoluției 1244 a Consiliului de Securitate al ONU și prevederilor de bază ale Actului final al Conferinței pentru Securitate și Cooperare în Europa.

În cadrul vizitei de lucru efectuate la Agenția Națională pentru Protecția Concurenței (ANPC), spicherul Parlamentului a declarat că Legea privind protecția concurenței nu mai corespunde necesităților acestui domeniu și este necesar un nou act legislativ în domeniu. Potrivit spicherului, Agenția Națională pentru Protecția Concurenței trebuie să promoveze politici consecvente și să contribuie la adaptarea actorilor din domeniu la noile condiții de activitate și principiile concurențiale, iar activitatea trebuie să fie transparentă, consecventă și echilibrată.

Notă ADEPT: ANPC a fost creată în februarie 2007, după o lungă perioadă de tărăgănare și ezitare a autorităților. Prin Legea Nr.1103-XIV din 30.06.2000 cu privire la protecția concurenței era prevăzută crearea și funcționarea Agenției respective, însă nici Parlamentul, nici alte autorități centrale nu au depus eforturi pentru înființarea ei pînă la finele anului 2005, cînd au fost adoptate mai multe modificări și completări ale Legii Nr.1103/2000, la acea etapă declarîndu-se că Legea corespunde cerințelor în domeniu, inclusiv reglementărilor și practicilor internaționale. Dar și după adoptarea modificărilor, desemnarea membrilor Agenției a durat mai bine de un an, iar primele acțiuni ale componenței acesteia au scos la iveală mai multe neajunsuri ale legislației și conflicte între percepțiile asupra modului de aplicare a acestei legislații.

Fracțiunea PPCD a difuzat cîteva declarații:

  • referitor la situația demografică în RM. Este exprimată îngrijorarea în legătură cu reducerea numărului de locuitori, în legătură cu exodul masiv de populație, scăderea indicelui natalității și creșterea indicelui mortalității, precum și din cauza creșterii numărului divorțurilor și a reducerii numărului de căsătorii, care, practic, s-au egalat. PPCD propune ca Parlamentul RM să adopte un complex de măsuri pentru stoparea colapsului demografic și redresarea situației;
  • cu privire la pericolul degradării procesului democratic din țară ca urmare a utilizării "banilor negri" în scopuri politice. Fracțiunea PPCD se declară îngrijorată de apariția unei noi grupări politice conduse de Vladimir Filat, a cărei tactică ar conține acțiuni de corupere a aleșilor locali ai altor partide. PPCD cere MAI, CCCEC, SIS și Procuraturii să verifice sursele de finanțare a partidului condus de V.Filat și să ia măsurile de rigoare pentru a curma, în caz de nevoie, invazia de bani murdari în politică.

Vladimir Filat, liderul PLDM, a dat citire unei declarații a cu privire la atacurile PPCD, în cuprinsul căreia se denunță orice implicare în coruperea reprezentanților altor partide, iar atacurile PPCD sînt calificate drept încercare a distragerii atenției opiniei publice de la propriile probleme și încercări de distrugere a partidelor democratice.

Fracțiunea AMN a difuzat o declarație privind depărtarea Republicii Moldova de la soluționarea conflictului transnistrean. În cuprinsul declarației este exprimată indignarea în legătură cu respingerea propunerilor opoziției de a organiza audieri parlamentare în problema transnistreană Totodată, se afirmă că în Republica Moldova există forțe care se vor opune tentativelor de subminare a statalității și suveranității țării, promovate de guvernarea actuală.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Demisii

Constantin Mihăilescu a fost revocat din funcția de ministru al Ecologiei și Resurselor Naturale, decretul prezidențial menționînd drept cauză "neexercitarea atribuțiilor conform legislației, manifestată prin abuz în serviciu". Concomitent, în funcția de ministru al Ecologiei și Resurselor Naturale este numită Violeta Ivanov, care, pînă la numire, deținea funcția de vice-ministru în cadrul aceleiași instituții centrale de specialitate.

Comentariu ADEPT: Conform dispozițiilor constituționale și ale legislației în domeniu, revocarea și numirea în funcție a membrilor Guvernului se efectuează de Președintele Republicii Moldova, la propunerea Primului-ministru. De notat că, recent, HG nr.204 din 25.02.2008 cu privire la activitatea Ministerului Ecologiei și Resurselor Naturale în anul 2007 (publicată în MO nr.45–46 din 04.03.2008), califica drept satisfăcătoare activitatea Ministerului și prin urmare, Guvernul și Prim-ministrul nu aveau obiecții la activitatea conducătorului Ministerului și nu considerau oportună sancționarea acestuia.

La demersul Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene, Guvernul a propus Președintelui RM să-l recheme pe Alexei Tulbure din funcția de Reprezentant Permanent al Republicii Moldova pe lîngă ONU. Motivele rechemării înainte de termen nu sînt enunțate public, iar însăși diplomatul vizat s-a declarat surprins de respectiva decizie. Tulbure a fost numit în funcția respectivă în iulie 2006 și pînă la acea dată reprezenta Moldova pe lîngă Consiliul Europei.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea privind aprobarea cotelor tarifare la exportul mărfurilor în UE. Producătorii de vinuri din Moldova care vor exporta în UE în regimul Preferințelor Comerciale Autonome vor beneficia de o cotă-parte de export în mărime de pînă la 10 la sută din cota totală propusă de UE, de 600 mii decalitri. Această proporție va fi respectată și la alte produse sensibile pentru piața internă UE, pentru care au fost stabilite limite cantitative: grîu, orz, porumb, produse lactate, carne și produse din carne. Cotele-părți la exportul de zahăr și al ouălor de pasăre vor fi distribuite în funcție de volumul producției fabricate de agentul economic în anul precedent și stocate la momentul respectiv. Vor fi stimulați în primul rînd producătorii ce au contracte de livrare a mărfii spre UE, cu respectarea cerințelor de calitate și autentificarea originii provenienței mărfii.

Hotărîrea cu privire la fondarea unei întreprinderi mixte (societăți pe acțiuni). Guvernul acceptă propunerea întreprinderii cu capital străin, Compania "MGL Business" S.R.L., privind fondarea unei societăți pe acțiuni cu capital de stat (Agenția Sportului) și privat, în care fiecare parte va deține 50% din capitalul social. Agenția Sportului va depune, în calitate de aport la capitalul social terenul din str.Tighina, nr.12, mun.Chișinău, cu suprafața totală de 1,7 ha, a cărui valoare urmează a fi stabilită în baza raportului unui evaluator licențiat. Aportul companiei "MGL Business" S.R.L. la capitalul social al societății pe acțiuni va fi depus în mijloace bănești, care vor fi utilizate pentru finanțarea construcției stadionului republican.

Hotărîri pentru aprobarea unor reglementări:

  • Regulamentul privind restituirea taxei pe valoarea adăugată;
  • Regulamentul privind achiziționarea de medicamente pentru necesitățile sistemului de sănătate;
  • Regulamentul-cadru al comisiilor teritoriale pentru combaterea traficului de ființe umane.

Hotărîri pentru aprobarea unor programe, concepții, strategii:

  • Concepția dezvoltării transportului naval în Republica Moldova;
  • Concepția optimizării numărului angajaților din sectorul bugetar în anii 2008–2010. Documentul presupune disponibilizarea a circa 10 mii de angajați din învățămînt, sănătate, agricultură, organele interne, aparatele autorităților publice centrale și locale, serviciile vamale, fiscale. Din contul micșorării numărului de angajați se preconizează majorarea salariilor celor rămași (în urma reducerii se planifică a economisi 218 mln lei). În opinia MEC, reducerea personalului nu va conduce la creșterea șomajului, deoarece, în unele sectoare se atestă lipsa forței de muncă.

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • pentru modificarea legii salarizării. Se propune liberalizarea sistemului de salarizare în sectorul real al economiei naționale, astfel ca angajatorul să poată aplica pentru sistemul de salarizare tarifar, netarifar sau combinat;
  • privind ameliorarea situației financiare a întreprinderilor prestatoare de servicii publice de gospodărie comunală. Se anulează datorii de 35 mln lei ale Î.S "Moldtranselectro", formate încă din anul 1999.

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare:

  • Ministerului Culturii și Turismului i se alocă din Fondul de Rezervă 580 mii lei pentru acoperirea cheltuielilor aferente desfășurării ceremoniei de inaugurare "Anul Tineretului".

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Implementarea "ghișeului unic" vamal

Prim-ministrul a convocat în ședință factorii de decizie responsabili de implementarea "ghișeului unic" în sistemul vamal. Conform responsabililor Direcției de analiză a coordonării politicilor din Aparatul guvernului, la etapa inițială, principiul "ghișeului unic" a fost deja implementat la birourile vamale interne Chișinău, Bălți și Ungheni, ceea ce a permis reducerea esențială a perioadei de perfectare a operațiunilor vamale. Cea de a doua etapă presupune modificarea și ajustarea legislației actuale, în vederea reducerii numărului de servicii implicate în verificarea actelor. Premierul Vasile Tarlev a subliniat că aplicarea "ghișeului unic" reprezintă un salt în modernizarea controlului la trecerea frontierei de stat în beneficiul participantului la trafic, ceea ce va îmbunătăți imaginea țării prin "prima impresie" pe care și-o formează cetățeanul străin la intrarea în Moldova. În acest context, a fost cerută urgentarea activităților practice de pregătire pentru implementarea "ghișeelor unice" la punctele vamale de frontieră, pentru ca acestea să devină operaționale imediat după ce va fi ajustată legislația în domeniu.

Asistență medicală primară de calitate

Într-o ședință cu factorii responsabili de fortificarea bazei tehnico-materiale a serviciului de asistență medicală primară au fost prezentate informații despre măsurile pentru realizarea Strategiei de dezvoltare a sistemului de sănătate în perioada 2008–2017 și întocmirea unei liste a instituțiilor medico-sanitare de nivel primar care urmează a fi reabilitate, cîte una în fiecare raion (35 de unități). Primul-ministru Vasile Tarlev a subliniat oportunitatea stabilirii priorităților în acțiunile de modernizare a sistemului medical, deoarece lucrările de renovare și cele de dotare cu aparataj medical și tehnic sînt extrem de costisitoare.

Propuneri de țară Compact

La ședința din 26 februarie a Comitetului național de monitorizare a elaborării Programului Compact, s-a menționat că propunerea de țară a fost elaborată în strictă concordanță cu cerințele CPM. Propunerea include patru proiecte ce se referă la reabilitarea drumurilor, creșterea eficienței sectorului energetic, tranziția la agricultura performantă și dezvoltarea asistenței medicale primare în zonele rurale. Costul estimativ al Programului valorează 518 milioane USD. Înainte de negocierea și semnarea Compact-ului, propunerea de țară Compact va fi supusă unui amplu proces de verificare și cizelare din partea CPM.

Conlucrare pentru protecția concurenței

La masa rotundă cu participarea factorilor de decizie și a angajaților Agenției Naționale de Protecție a Concurenței (ANPC) au fost expuse mai multe doleanțe referitor la elaborarea unui mecanism transparent și eficient de conlucrare în scopul realizării obiectivului de dezvoltare a antreprenoriatului în condiții de concurență loială. Participanții la întrunire au mai menționat necesitatea perfecționării cadrului legislativ-normativ pentru activitatea în domeniul protecției concurenței și reglementării monopolurilor. Chiar pe parcursul primului an de activitate al ANPC s-a constatat necesitatea perfecționarea cadrului legislativ în domeniu, în special ce ține de principiul nediscriminării, transparenței și corectitudinii procesuale. Participanții la masa rotundă au salutat inițiativa privind crearea pe lîngă Agenție a unui Consiliu de experți, abilitat cu funcțiile de expertizare a deciziilor ANPC, pentru asigurarea unui dialog mai bun cu societatea civilă. Prezent la lucrări, Prim-ministrul a declarat că acțiunile Agenției nu trebuie să afecteze imaginea țării sau să diminueze eforturile depuse în vederea creării unui climat investițional favorabil, iar activitatea ei trebuie orientată spre monitorizarea procesului și corectitudinii formării prețurilor pe piață la un șir de produse ce influențează evoluțiile economice și bunăstarea cetățenilor.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Prin decret prezidențial, Alexei Tulbure a fost rechemat din funcția de reprezentant Permanent al Moldovei la ONU, fără indicarea motivelor.

Președintele RM i-a conferit titlul onorific "Om Emerit" lui Mircea Surdu, redactor-coordonator în Departamentul programe TV la IPNA Compania "Teleradio-Moldova".

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Preocupări pentru implementarea unor legi

Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință în problema perfecționării legislației ce reglementează procedura adopțiilor, în cursul ședinței fiind discutat proiectul de lege privind statutul juridic al adopției. S-a menționat importanța precizării unor formulări vizînd competențele autorităților cu împuterniciri în procesul de adopții, monitorizării mai strict a copilului și familiei în perioada post-adopție. Vladimir Voronin a solicitat Guvernului urgentarea procedurii de definitivare a proiectului de lege, precum și a setului de acte legislative necesare implementării eficiente a acesteia.

Comentariu ADEPT: Recent, Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei a dezbătut un raport privind adopțiile în statele europene, recomandînd revizuirea reglementărilor în domeniu, care sînt restrictive și defectuoase.

Pe 18 februarie la Președinție a fost convocată o nouă ședință la tema depășirii dificultăților de implementare a modificărilor operate în Legea cu privire la patenta de întreprinzător. În cursul ședinței a fost examinată situația creată în legătură cu implementarea Legii nr.208-XVI din 07.07.2006 și evoluția stării de lucruri în urma discuțiilor ce au avut loc anterior. Potrivit informării prezentate, o bună parte din deținătorii de patente care cad sub incidența primelor două etape de implementare a legii vizate deja s-au conformat cerințelor legii, schimbîndu-și forma de organizare. În același timp, au fost întreprinse măsuri de identificare a variantelor optime de înlesnire a procesului de implementare a celei de-a treia etape a legii, care va începe la 1 ianuarie 2009 și care vizează cea mai mare parte a titularilor de patente. Șeful statului a reiterat importanța implementării legii în cauză, al cărei scop rezidă în crearea unor condiții egale și a unui cadru de concurență loială pentru toți agenții economici din domeniul comerțului interior. Spicherul Parlamentului a declarat că necesitatea implementării Legii nr.208/2006 a fost conștientizată și de majoritatea forțelor politice reprezentate în organul legislativ al țării, precum și din afara acestuia. Vladimir Voronin a insistat asupra necesității realizării unor acțiuni mai hotărîte în vederea activizării dialogului între organele regulatorii și subiecții de reglementare, printre care se numără și Asociația Micului Business, în scopul facilitării mecanismului de implementare a legii. De asemenea, șeful statului a menționat oportunitatea continuării consultărilor pe marginea elaborării amendamentelor la Legea nr. 208/2006, în vederea eliminării dificultăților legate de implementarea celei de-a treia etape a legii.

Acțiuni prilejuite de Anul Tineretului

Pe 29 februarie, în cadrul ceremoniei de lansare a "Anului tineretului", Vladimir Voronin a rostit o alocuțiune, în cadrul căreia a explicat de ce tinerii sînt în topul agendei politice și prin ce se va deosebi Anul tineretului de alți ani: majorarea cu 30% a numărului de locuri cu finanțare bugetară în instituțiile de învățământ profesional; acordarea asistenței financiare pentru dezvoltarea a 1000 de afaceri ale tinerilor; majorată indemnizației acordate tinerilor specialiști care se vor încadra în cîmpul muncii în mediul rural (pînă la 50 de mii lei pentru specialiști cu studii superioare, pînă la 40 de mii pentru specialiștii cu studii medii de specialitate); asistență financiară pentru soluționarea problemelor locative ale tinerelor familii.

Președintele Republicii Moldova a vizitat Universitatea "Școala Antropologică Superioară", unde a avut întrevederi cu studenții și corpul didactic al instituției de învățămînt.

Vizitînd Colegiul Național de Viticultură și Vinificație din Chișinău, Vladimir Voronin s-a arătat profund îngrijorat de starea nesatisfăcătoare a bazei tehnico-materiale a Colegiului și a declarat că această instituție de învățămînt urmează a fi reabilitată și modernizată. Conform indicațiilor date, urmează a fi implementat un plan special de acțiuni, cu implicarea Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare, Agenției pentru Construcții și Dezvoltare a Teritoriului, Agenției Relații Funciare și Cadastru.

Forum vienez la Chișinău

Președintele Republicii Moldova a participat la lucrările Forumului Economic Vienez de la Chișinău, în cadrul căruia a rostit un discurs despre schimbările radicale în sistemul politic, economic și social din Moldova, despre afirmarea normelor democrației și a caracterului de piață al economiei naționale. Conform lui Voronin, statul moldovenesc îi tratează cu mult respect pe investitori, și Președintele RM nu cunoaște nici un caz în istoria Republicii Moldova independente, cînd vreun investitor străin serios să-și fi închis afacerea și să se fi retras din spațiul economic.

Transmiterea unui lot de mașini agricole

La 29 februarie șeful statului a participat la ceremonia de transmitere către beneficiari a mașinilor agricole procurate în cadrul Proiectului 2KR, finanțat de Guvernul Japoniei. Lotul de tehnică agricolă se constituie din 150 de unități care vor completa 29 de noi Stațiuni Tehnologice de Mașini (STM). În context, Vladimir Voronin a dat o apreciere înaltă Proiectului 2KR, subliniind obligativitatea respectării cu strictețe a angajamentelor asumate de partea moldovenească în cadrul parteneriatului cu Guvernul Japoniei. S-a mai declarat despre faptul că STM-urile contribuie la sporirea nivelului de asigurare a producătorilor agricoli cu servicii mecanizate, la consolidarea terenurilor, implementarea tehnologiilor avansate. Fondarea pînă în prezent a 178 de STM a permis consolidarea a peste 278 de mii de hectare de terenuri agricole, iar în 2008 se preconizează a fi înființate încă 50 STM, inclusiv cele specializate în acordarea de servicii mecanizate în ramurile viticulturii, pomiculturii, irigării.

Conversații la NIT

În cadrul emisiuni periodice "Conversații cu Președintele", difuzate de postul TV "NIT" Președintele Republicii Moldova a făcut un șir de declarații pe teme de actualitate:

  • procesul de negocieri în formatul "5+2" în problema transnistreană va fi reluat în timpul apropiat, mediatorii și observatorii urmînd să discute un pachet de documente ce a fost elaborat și prezentat părților;
  • negocierile, care se prevăd a fi mai lungi decît de obicei, ar putea să se desfășoare la Helsinki sau la Sankt-Petersburg, data la care acestea vor începe urmează a fi stabilită în curînd;
  • eforturile în implementarea Planului de Acțiuni RM-UE au fost evaluate pozitiv, pînă în prezent, de către structurile europene, însă aprecierea finală va fi dată la 9 aprilie;
  • în prezent, se află în proces de elaborare proiectul viitorului document care va reglementa relațiile dintre UE și Moldova, acesta ar putea conține etape mult mai concrete și conturate;
  • în procesul de avansare spre UE, Republica Moldova a realizat deja anumite etape pe care și le-a propus: obținerea regimului facilitar de vize cu UE, semnarea Acordului cu privire la preferințele comerciale autonome, deschiderea la Chișinău a Centrului comun de eliberare a vizelor;
  • conform lui Voronin, din cele patru libertăți fundamentale ale UE, Moldova urmează să mai asigure circulația capitalului și a serviciilor;
  • Congresul PCRM, planificat pentru data de 15 martie 2008, se va desfășura deschis și transparent, iar lucrările acestuia vor fi transmise on-line pentru a putea fi urmărite și în alte țări;
  • noul Program al PCRM este unul modern, prevăzut pentru o perioadă de cel puțin 30 de ani și în el sînt prezentate aspirațiile europene ale formațiunii;
  • decizia Republicii Moldova de a nu recunoaște declarația de independență a regiunii Kosovo din Serbia a fost determinată nu doar de nesoluționarea conflictului transnistrean, ci și de faptul că a fost încălcat principiul de formare a unei țări (etnic, în loc de teritorial). Aceste două motive prevalează față de relațiile pe care Moldova ar putea sa le aibă cu anumite state ce au recunoscut independența Kosovo;
  • Moldova dorește relații de bună vecinătate cu România și trebuie să fie uitate neînțelegerile avute anterior;
  • datorită reformelor liberale în economie, combaterii corupției și criminalității, Moldova a devenit atractivă pentru investiții, acestea ajungînd la 540 milioane de dolari SUA în anul 2007;
  • logica internă a privatizării a fost schimbată, astfel ca bugetul de stat să obțină venituri cît mai mari de la vînzarea proprietăților publice;
  • opoziția politică trebuie să demonstreze că poate lucra și soluționa probleme, manifestîndu-se în localitățile unde deține puterea etc.

Insuficiență de titluri onorifice

Vladimir Voronin a înaintat astăzi Parlamentului spre examinare un proiect de lege care prevede instituirea titlurilor onorifice: "Artist al Poporului", "Artist Emerit" și "Colectiv Emerit", prin modificarea Legii nr.1123-XII din 30 iulie 1992 cu privire la distincțiile de stat ale Republicii Moldova. Președintele consideră că actualul sistem de decorații nu oferă suficiente posibilități pentru a stimula moral personalitățile cu merite deosebite în crearea de valori culturale și artistice și nu există posibilități de stimulare morală a formațiilor artistice.

Comentariu ADEPT: Actualmente, art.12 din Legea cu privire la distincțiile de stat prevede patru titluri onorifice ale Republicii Moldova: "Meșter-Faur"; "Maestru al Literaturii"; "Maestru în Artă" și "Om emerit".Pe parcursul celor două mandate ale lui Vladimir Voronin, Legea cu privire la distincții a fost modificată de 5 ori, introducîndu-se posibilitatea decorării persoanelor juridice, precum și noi distincții[1]:

  • "Ordinul de Onoare";
  • Ordinul "Credință Patriei", de trei clase;
  • Medalia "Nicolae Testemițanu";
  • Medalii jubiliare ("60 de ani de la eliberarea Moldovei de sub ocupația fascistă").

La finele anului 2007, Guvernul (HG nr.1363/2007) a alocat Aparatului Președintelui RM, din Fondul de rezervă, mijloace financiare în sumă de 175260 lei, pentru acoperirea costului lucrărilor de elaborare și confecționare a modelelor distincțiilor de stat și a atribuțiilor aferente. Prin Hotărîrea Guvernului nr.305/2005, Aparatului Guvernului i-au fost alocate din Fondul de rezervă 615734 lei pentru confecționarea colanelor pentru "Ordinul Republicii", baretelor pentru însemnele titlurilor onorifice, precum și pentru tipărirea brevetelor aferente distincțiilor renovate.


1 În perioada 1992–2001, Legea nr.1123-XII a fost modificată de 2 ori (introducerea ordinelor "Gloria muncii" și "Recunoștința Patriei", precum și a titlului onorific "Om emerit". cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflația și prețurile

    Creșterea prețurilor mențin rata anuală a inflației la un nivel ridicat…

    Potrivit statisticii oficiale nivelul inflației în ianuarie 2008 a constituit 1,5%. Prețurile medii de consum la produsele alimentare au crescut cu 2,8%, cele la serviciile prestate populației – cu 2,5%, iar produsele nealimentare au scăzut – cu 0,1%. În această perioadă cele mai mari creșteri de prețuri au fost înregistrate la produsele alimentare, în particular la fructe, legume, carne și, parțial, la lactate. O creștere pronunțată a prețurilor s-a înregistrat și la tarifele pentru serviciile de întreținere locativă, în special pentru gaze naturale, energie electrică, cît și pentru alte servicii prestate populației. Totuși, indicele prețurilor de consum (IPC) nu include plenar majorările de prețuri la energia electrică și gaze naturale, dat fiind faptul că acestea au fost operate la 18 ianuarie. Astfel, inflația reală pentru ianuarie ar putea fi ceva mai mare. Estimăm că și în februarie aceasta ar putea avea o valoare similară, respectiv pentru primele două luni rata inflației s-ar stabili în jurul valorii de 3%.

    Inflația anuală va mai rămîne cîteva luni sub influența scumpirilor din toamnă. Seceta prelungită, scumpirile agenților energetici, climatul macroeconomic în derivă[1] și turbulențele de pe piețele financiare internaționale au avut un impact direct asupra ratei inflației din ultimele 5 luni ale anului 2007. Numai în această perioadă (august-decembrie 2007) preturile mărfurilor alimentare au acumulat o creștere de peste 6%, iar tarifele la serviciile utilizate de populație au crescut cu cca 10%. De fapt, toate aceste creșteri de prețuri și tarife se regăsesc în rata anuală a inflației aferentă lunii ianuarie 2008.

    Interesant: În 2007 rata anuală a inflației din Zimbabwe (Africa) a atins un nivel record pe plan mondial – 66212% (!), acordînd o nouă lovitură eforturilor președintelui Robert Mugabe de a scoate economia țării dintr-o criză profundă. Zimbabwe se confruntă cu un nivel extrem de mare al sărăciei, o rată a șomajului de 80% și reduceri cronice de alimente și combustibil. Spre exemplu, dobînda de politică monetară a băncii centrale din Zimbabwe se ridică la 1200% (în Moldova aceasta e de 16%).

2. Piața muncii

    Aspecte salariale…

    În ianuarie salariul mediu pe economie a constituit 2 266 lei, cu 464 lei mai puțin comparativ cu luna decembrie 2007, însă cu 263 lei mai mare față de salariul mediu pentru 2007. În sfera bugetară remunerarea medie a muncii în prima lună a anului curent s-a redus cu 101 lei, față de decembrie 2007, pînă la nivelul de 1 731 lei, iar în sectorul real salariul mediu a fost 2 570 lei.

    În ianuarie curent cel mai mare salariu mediu – 5 280 lei, l-au avut, tradițional, angajații din sfera financiară, iar cele mai mici nivele de remunerare a muncii s-au atestat în agricultură – 1 035 lei, învățămînt – 1 495 lei, iar media salarială din sănătate și asistență socială a fost de 1 927 lei. Salariul mediu lunar pe economie în 2007 a fost de 2 063 de lei. În sfera bugetară acest indicator a fost de 1 625 de lei, iar în sectorul real de 2 292 de lei. Cel mai înalt salariu se menține în sectorul financiar (4517 lei), iar cel mai mic – în agricultură (1074 lei), unde activează circa 35% din populația ocupată. Totuși, presiunile inflaționiste din 2007 au influențat negativ dinamica salariului real care a crescut în medie cu doar 8% Figura 1.

    Figura 1. Mediile salariale pe sectoare, % (2007)

    Salariile medii pe sectoare de activitate, în % din media pe țară (2007)

    Sursa: BNS

    Cîteva comentarii…

    Instabilitatea macroeconomică internă, creșterea inflației și prețurilor, cursul valutar fluctuant vor avea un impact negativ asupra angajaților de pe piața forței de muncă. Pe fondul climatului economic internațional incert, care se răsfrînge și asupra Moldovei, forța de muncă va fi din ce în ce mai mobilă, iar angajații vor avea pretenții din ce în ce mai mari, în particular cele ce se referă la creșterile salariale.

    Fluctuația de personal, relativ mare, cu care se confrunta angajatorii locali, dar și migrația forței de muncă în străinătate sînt consecințele unei economii cu "o sănătate șubredă". Chiar dacă în ultima perioadă s-a înregistrat o creștere importantă a salariilor, care va continua și în acest an, aceasta majorare este de fapt una artificială. Pe fondul creșterii inflației, a cursului de schimb fluctuant, creșterea veniturilor lunare are o bază nesigură.

    Și în 2008, se va menține deficitul de lucrători calificați, cei mai căutați salariați fiind, în continuare, cei din construcții, textile, hoteluri și restaurante sau cei din sectorul financiar-bancar. În același timp, presiunea pe angajați se va menține, pentru ca lipsa personalului calificat va duce la o folosire la maximum a celor existenți, care vor deveni mai stresați și vor face față cu greu sarcinilor profesionale. Deși creșterea economică din ultimii ani a creat aparent locuri de muncă, rata persoanelor angajate, după 2003, a fost negativă, adică numărul salariaților care au ieșit de pe piața muncii a fost mai mare decît a celor care au intrat.

3. Moneda

    În 2007 remitențele au constituit 1/3 din PIB…

    Potrivit datelor Băncii Naționale a Moldovei, volumul remitențelor în 2007 a constituit cca 1,22 miliarde USD s-a majorat cu peste 42% față de 2006. Din volumul total de remitențe, 918,75 milioane USD sau 75,5% au fost transferate prin canalele de transfer rapid. Creșterea continuă a volumului de valută transferată poate fi o consecință a creșterii numărului de cetățeni ce muncesc peste hotare, legalizării acestora, dar și a majorării retribuțiilor încasate. Potrivit mai multor experți, volumul remitențelor este supraestimat și că s-ar cere o nouă metodologie de calcul a acestora. Astfel, cifra principală în baza căreia BNM calculează suma remitențelor este volumul de transferuri valutare private trecute prin bănci și sisteme internaționale de plăți (Western Union, MoneyGram etc.). Totuși, nu toate transferurile bancare reprezintă remitențe.

    Veniturile transferate de muncitorii emigranți în 2007 au echivalat cu 1/3 din PIB. După ponderea în PIB a veniturilor provenite din activitatea cetățenilor plecați peste hotare, Republica Moldova locul 1–2 în lume potrivit ultimilor rapoarte. Respectiv, mai multe studii arata Peste 80% din emigranții moldoveni transmit în țară mijloace financiare, iar circa 70% din aceștia transferă peste jumătate din cîștiguri. Dacă privim lucrurile la nivel macroeconomic, transferurile au implicații fundamentale asupra creșterii economice, a balanței de plăți și pieței muncii. Transferurile finanțează parțial deficitul comercial și favorizează majorarea rapidă a salariilor în unele ramuri ale economiei naționale unde deja se observă un deficit al forței de muncă.

    Figura 2. Dinamica transferurilor valutare, valori anuale în milioane USD

    Dinamica remitențelor valutare

    Sursa: BNM


1 În 2007 PIB-ul a avut un avans de doar 3%.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Probleme economice

  • Liderul transnistrean, Igor Smirnov, s-a întreținut cu adjunctul Președintelui Concernului "Gazprom", Valerii Golubev și cu șeful Direcției pentru țările din apropierea imediată al aceluiași Concern, Anatoliy Podmîșalischi. Discuțiile s-au axat pe probleme legate de achitarea datoriei de $1,6 miliarde ale Transnistriei pentru gaze și iminența măririi prețurilor în anii următori, care, către 2011, ar trebui să atingă cifra de $257 pentru o mie metri cubi. Una din soluțiile posibile este revizuirea tarifelor de livrare a gazelor către consumatori, în sensul apropierii de tarifele de achiziționare a gazelor de la "Gazprom", care în 2008 au atins cifra de $192,75 pentru o mie de metri cubi. În prezent, prețul mediu de distribuire a gazelor pentru consumatorii din Transnistria este de $64, consumatorii casnici achită $50, iar întreprinderile industriale achită $105 pentru 1000 metri cubi. Smirnov a pledat pentru livrarea gazelor către Transnistria la prețurile interne din Federația Rusă, dat fiind faptul că giganții industriali din regiune: Uzina Metalurgică și Fabrica de ciment din Rîbnița, Centrala Electrică de la Dubăsari, care aparțin capitalului rus, achită prețuri comparabile cu cele interne din Rusia. Smirnov a insistat iarăși că ordinea de a cumpără gazele de la "Gazprom" cu ~ $193, dar de a le vinde întreprinderilor rusești cu ~ $105 îi este impusă Transnistriei, fără să explice mecanismele și interesele care stau la baza acestor scheme.

Probleme sociale

  • Sindicaliștii transnistreni bat alarma în legătură cu creșterea continuă a prețurilor, precum și cu restanțele la achitarea salariilor. La începutul lunii februarie 2008, restanțele la plata salariilor alcătuiau 107 milioane ruble transnistrene ($1 ~ 8,5 ruble). O situație dificilă s-a înregistrat în domeniul învățămîntului, unde profesorii își ridică salariile cu o întîrziere de 2–3 luni de zile. Dar și în sfera producției, restanțele sînt esențiale, la unele întreprinderi acestea ating cifra de 7–9 mii ruble. Cea mai dificilă rămîne situația lucrătorilor medicali. Estimînd evoluțiile prețurilor și salariilor, sindicaliștii menționează că dacă în 2007 un kilogram de crupe costa 1,5 ruble, atunci în primele luni ale lui 2008 prețul a crescut aproximativ de 2,3 ori, în timp ce salariile au crescut doar de 1,2 ori. Astfel, salariile personalului medical sînt (330–420 ruble) de 2–3 ori mai mici decît "coșul minim". Publicația "Novaya Gazeta" afirmă că autoritățile transnistrene pierd încrederea cetățenilor, dat fiind faptul că legislația regională referitoare la mărimea salariilor și indexarea acestora în dependență de creșterea prețurilor nu se respectă. Poveștile "bunelului Smirnov" și ale "liderului sindicalist, Sohin" despre galopul și mai accentuat al prețurilor la Chșinău și Moscova nu mai impresionează pe nimeni.
  • Probleme legate de insuficiențe bugetare întîmpină și pensionarii transnistreni, numărul cărora a atins cifra de 134 mii. Bugetul transnistrean nu se isprăvește cu finanțarea deficitului fondului de pensii de aproximativ $7 milioane (veniturile în fondul de pensii pentru 2008 au fost stabilite la nivel de $100, iar cheltuielile – $107 milioane). Pensia minimală pentru 2008 a fost stabilită la nivel de aproximativ $32, constituind 46% din minimul de existență. Pensia medie cu tot cu adaosuri a fost prevăzută la nivel de aproximativ $65, constituind aproximativ 93% din minimul de existență. În acest context, în raionul Dubăsari finanțarea fondului de pensii a fost în luna februarie de 1,5 mai mică decît necesarul. Din această cauză, pensionarilor li s-a dat în februarie o indemnizație de 85 de ruble, care de la 1 ianuarie li se plătește tuturor pensionarilor din ajutorul umanitar de $27 milioane.
  • Începînd cu 2008 în Transnistria au fost anulate facilitățile pentru studenți și din cei 6122 studenți ai Universității "T.G. Șevcenco" din Tiraspol, 5282 își plătesc studiile ce costă $530–750 pe an pentru cei cu frecvență obișnuită și $200–270 pentru cei fără frecvență. Pentru comparație, în Ucraina costul studiilor este de 2–5 ori mai mare, iar în Rusia e de – 2–10 ori. Studenții din familii cu mulți copii achită 50% din costul studiilor. Doar studenții cu nota medie peste 4,5 (nota maximă este 5) pot fi scutiți de plata studiilor, însă 90% dintre aceștia sînt obligați după absolvire să accepte distribuirea obligatorie la locurile de muncă în organizații bugetare sau întreprinderi.
  • Pe 22 februarie la Tiraspol s-a întrunit parlamentul tinerilor, pentru dezbateri pe marginea problemei "Serviciul militar: realități și perspective". Printre participanți a fost și șeful cartierului general al armatei transnistrene, Vladimir Atamaniuk, care a ținut să menționeze, că criticile referitoare la relațiile nestatutare nu sînt tocmai corecte. În opinia lui, regiunea separatistă nu are resurse financiare pentru a întreține o armată profesionistă. Recruții sînt, de obicei, fizic subdezvoltați și nu se pot apăra împotriva huliganismului din cazarme. Astfel, în fiecare an, imediat după recrutare, e necesar ca aproximativ 50% din tineri să fie trimiși la examinări medicale aprofundate. O parte din recruți au antecedente penale și inoculează etica criminală în rîndul soldaților. Acești factori negativi se suprapun pe cei legați de scăderea nivelului de educație, creșterea alcoolismului și narcomaniei în rîndul tineretului. Toate acestea fortifică tendința de imitare a valorilor împrumutate din filmele de acțiune hollywood-iene, lucruri care explică fenomenele negative din armata transnistreană și faptul că, în consecință, recruții sînt nevoiți să suporte fenomenul relațiilor nestatutare. Cu toate acestea, Atamaniuk s-a arătat încrezut de capacitatea armatei transnistrene de a face față eventualelor sfidări.

Impactul cazului Kosovo asupra proceselor interne

  • Imediat după declararea independenței Kosovo la 17 februarie 2008 și recunoașterea acesteia de către un șir de state cu cea mai mare pondere internațională, autoritățile transnistrene au reacționat de o manieră originală. Ele au condamnat acțiunile SUA, pe care le-au calificat contrare normelor de bază a dreptului internațional, în special cu clauzele Actului final de la Helsinki. După toate aparențele, liderii transnistreni îi invidiază pe cei din Kosovo, care au realizat ceea pentru ce separatiștii transnistreni au optat în mod deschis ultimii 18 ani. Liderii transnistreni au dorit să fie ei primii care produc breșa în dreptul internațional, nu le-a reușit, de aceea, acum se erijează în apărători ai dreptului internațional sau cer tratament corespunzător celui față de kosovari. Ca de obicei, liderii transnistreni au reiterat faptul că regiunea transnistreană ar avea mai multe dreptul la independență decît Kosovo.
  • La 18 februarie Guvernul Republicii Moldova a luat atitudine față de declarația de independență a Kosovo, dînd publicității o declarație in care menționa că, "deși problema Kosovo este unică după conținut, o astfel de formula de "soluționare" reprezintă nu numai o violare a integrității teritoriale a Republicii Serbia, ci și un factor serios de destabilizare în Europa, un stimulent periculos pentru activizarea mediului separatist în toate zonele de conflict". La 22 februarie și Parlamentul Republicii Moldova a adoptat o Declarație prin care și-a exprimat dezacordul și îngrijorarea în legătură cu același subiect.
  • Liderul transnistrean, Igor Smirnov, nu au fost convocat la Moscova pentru consultații privind eventualele reacții la declararea independenței Kosovo, și recunoașterea acesteia de către un șir de state cu cea mai mare pondere internațională. În această situație, forțele politice din Transnistria și-au dedicat eforturile "asigurării integrării maximale a Transnistriei cu Federația Rusă", organizînd la 22 februarie conferința internațională cu genericul "Înainte cu Rusia". În cadrul conferinței a fost semnat acordul de cooperare strategică dintre Partidul Patriotic, condus de Oleg Smirnov, Partidul Republican, condus de Vladimir Rîleacov și partidul Voința Populară a Transnistriei, sub conducerea lui Oleg Gudîmo. Ultima formațiune este filială a partidului naționalist cu același nume din Rusia, condus de fostul vice-președinte al Dumei de Stat, Serghei Baburin. Acordul celor trei partide pro-Smirnov este interpretat ca o consolidare a forțelor în vederea eventualei competiții cu Partidul "Obnovlenie" a președintelui legislativului de la Tiraspol, Evgheniy Șevciuk, considerat noul favorit al Moscovei care, ar putea să ia locul lui Smirnov într-un eventual proces de soluționare a conflictului, impus de Kremlin. Deocamdată, acestea sînt pure speculații. Ceea ce se știe cu exactitate, este că Șevciuk ține relații strînse cu principalul partid de guvernămînt din Rusia "Edinnaya Rossia", iar Smirnov și cele trei formațiuni ce-l susțin sînt afiliate partidului de guvernămînt secund din Rusia "Spravedlivaya Rossia". Se pare că Șevciuk a intrat și în grațiile Uniunii Europene, care a decis recent să-l excludă din lista persoanelor cărora le este interzis accesul pe teritoriul țărilor comunității. Este remarcabil că autoritățile moldovenești își declină influențarea acestei decizii.
  • La 25 februarie, Consiliul Uniunii Europene a adoptat poziția comună 2008/160/CFSP privind măsurile restrictive împotriva liderilor Transnistriei. În documentul adoptat sub auspiciile Titlului V al Tratatului UE se menționează că la "27 februarie 2003 Consiliul a adoptat Poziția 2003/139/CFSP, care a fost reînnoită prin Poziția comună 2004/179/CFSP din 23 februarie 2004 și care expiră la 27 februarie 2008", prin care statele membre trebuie să ia măsurile restrictive de prevenire a intrării sau tranzitării teritoriilor lor de către persoanele care se fac responsabile pentru periclitarea progreselor în soluționarea conflictului transnistrean (Anexa I)[1] și a celor care împiedică și intimidează școlile din Transnistria ce utilizează alfabetul latin în procesul de educație (Anexa II)[2].

Eforturi în vederea reluării negocierilor

  • La 26 februarie Valerii Lițkai, ministrul afacerile externe al Transnistriei, s-a întreținut la Moscova cu vice-ministrul rus al Afacerilor Externe al Rusiei, Grigorii Karasin. Au fost discutate căile de revenire la negocierile dintre Chișinău și Tiraspol. A fost subliniat dialogul pe picior de egalitate a părților, ca element de bază pentru normalizarea relațiilor și soluționarea conflictului. Diplomatul rus a reiterat inadmisibilitatea aplicării metodelor ce vin în contradicție cu normele dreptului internațional, cum a fost recentul caz legat de recunoașterea Kosovo de către un șir de state.
  • La 29 februarie, Președintele Voronin, în cadrul unei emisiuni televizate, și-a etalat optimismul legat de reluarea foarte curîndă, după o pauza de doi ani, a procesului de negocieri in "formatul 5+2" pe marginea problemei transnistrene. Voronin a menționat că a fost elaborat un pachet de documente, care a fost împărtășit cu mediatorii și observatorii și urmează să stea la baza asigurării soluționării conflictului transnistrean. El s-a arătat încrezut că l-ar fi convins pe Președintele Putin să accepte o sesiune de negocieri, cu o durată mai îndelungată, fie la Sankt-Petersbug, fie la Helsinki. De asemenea, Președintele Voronin a menționat că pachetul de documente propus negociatorilor nu conține prevederi care ar ieși din cadrul Legii privind principiile de baza ale statutului regiunii transnistrene a Republici Moldova din 22 iulie 2005. Pachetul de documente se referă la: statutul Transnistriei; garanțiile de rigoare; evacuarea armamentului din regiune; retragerea prezenței militare ruse; misiunea civilă de pacificare. Voronin a exclus posibilitatea vreo unui tîrg cu Rusia. El a mai menționat că Președintele Putin ar susține aceste abordări și că în eventualitatea aprobării documentelor respective de către toți participanții, ele ar urma să fie transmise șefilor statelor și conducerii instituțiilor participante la negocieri în "formatul 5+2" pentru a găsi o soluție referitoare la mecanismul de implementare. În același timp, Parlamentul și Guvernul Republicii Moldova vor căuta o soluție referitoare la mecanismul de semnare a documentelor. Președintele Voronin a lăsat să se înțeleagă că abordarea respectivă este conformă cu acordul la care au ajuns în timpul întîlnirii din 13 februarie președinții Rusiei și Ucrainei și care ar fi fost confirmat în cadrul Summit-ului informal al CSI din 22 februarie.

Alegerile Președintelui Federației Ruse în raioanele de est ale Republicii Moldova

  • Parlamentul Republicii Moldova a refuzat să ia atitudine față de desfășurarea alegerilor Președintelui Federației Ruse în raioanele de est ale țării, aflate sub jurisdicția regimului separatist. La rîndul său, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene s-a limitat la transmiterea către Ambasada rusă la Chișinău a unei note informative prin care și-a exprimat punctul de vedere că alegerile Președintelui rus pe teritoriul Republicii Moldova pot avea loc doar în incinta ambasadei de la Chișinău. În contrast, Georgia a protestat vehement împotriva deschiderii secțiilor de votare pe teritoriilor enclavelor separatiste din Abhazia și Osetia de Sud ca pe propriul teritoriu al Rusiei. Autoritățile ruse s-au limitat la citarea Constituției țării, care oferă dreptul la vot cetățenilor ruși. În același timp, experții independenți din Rusia subliniază că cetățenii ruși din Abhazia, Osetia de Sud și Transnistria sînt deținători ai pașapoartelor rusești pentru străinătate. În aceste circumstanțe, autoritățile ruse, pentru a fi consecvente și a respecta legislația țării lor, ar trebui să aleagă una din două: ori deschid secții de votare pe teritoriile altor state cu acceptul acestora și permit cetățenilor ruși să voteze cu pașapoarte rusești pentru străinătate, ori, dacă deschid secții de votare pe teritorii străine ca pe propriul teritoriu, ignorînd protestele autorităților constituționale, atunci nu trebuie să admită votarea în baza pașapoartelor rusești pentru străinătate, deoarece legislația rusă nu permite votarea în baza acestor acte de identitate.
  • Președintele Comisiei electorale centrale din Transnistria, Piotr Denisenco, a informat opinia publică, că toate procedurile legate de alegerea Președintelui Rusiei se află sub controlul administrației și a legislativului transnistrean. Procedurile și agitația electorală se fac în conformitate cu legislația Federației Ruse. Completarea personalului secțiilor de votare este mixtă – din reprezentanți ai ambasadei Rusiei și a cîte 3 locuitori din regiune. Amintim că în raioanele de est ale Republicii Moldova au fost deschise 23 de secții de votare pentru alegerile Președintelui Federației Ruse din 2 martie 2008. Circumscripția transnistreană este arondată la circumscripția Kaliningrad.

Surse: www.nr2.ru, http://www.olvia.idknet.com, www.kommersant.ru


1 Lista persoanelor care cad sub incidența Articolului 1(1)(i) (Anexa 1):
  1. SMIRNOV, Igor Nikolayevich, "President", born on 23 October 1941 in Khabarovsk, Russian Federation, Russian passport No 50No0337530.
  2. SMIRNOV, Vladimir Igorevich, son of No 1 and "Chairman of the State Customs Committee", born on 3 April 1961 in Kupiansk, Kharkovskaya oblast or Novaya Kakhovka, Khersonskaya oblast, Ukraine, Russian passport No 50No00337016.
  3. SMIRNOV, Oleg Igorevich, son of No 1 and "Adviser to the State Customs Committee", "Member of the Supreme Soviet", born on 8 August 1967 in Novaya Kakhovka, Khersonskaya oblast, Ukraine, Russian passport No 60No1907537.
  4. MARAKUTSA, Grigory Stepanovich, "Member of the Supreme Soviet", "Special Representative of the Supreme Soviet for Interparliamentary Relations", born on 15 October 1942 in Teya, Grigoriopolsky rayon, Republic of Moldova, old Soviet passport No 8BM724835.
  5. LITSKAI, Valery Anatolyevich, "Minister for Foreign Affairs", born on 13 February 1949 in Tver, Russian Federation, Russian passport No 51No 0076099, issued 9 August 2000.
  6. KHAZHEYEV, Stanislav Galimovich, "Minister for Defence", born on 28 December 1941 in Chelyabinsk, Russian Federation.
  7. ANTYUFEYEV, Vladimir Yuryevich, alias SHEVTSOV, Vadim, "Minister for State Security", born in 1951 in Novosibirsk, Russian Federation, Russian passport.
  8. KOROLYOV, Alexandr Ivanovich, "Vice-President", born on 24 October 1958 in Wroclaw, Poland, Russian passport.
  9. BALALA, Viktor Alekseyevich, former "Minister of Justice", born in 1961 in Vinnitsa, Ukraine.
  10. ZAKHAROV, Viktor Pavlovich, "Prosecutor of Transnistria", born in 1948 in Kamenka, Republic of Moldova.
  11. GUDYMO, Oleg Andreyevich, "Member of the Supreme Soviet", "Chairman of the Committee on Security, Defence and Peacekeeping of the Supreme Soviet", former "Deputy Minister of Security", born on 11 September 1944 in Alma-Ata, Kazakhstan, Russian passport No 51No0592094.
  12. KRASNOSELSKY, Vadim Nikolayevich, "Minister of Internal Affairs", born on 14 April 1970 in Dauriya, Zabaykalskyi rayon, Chitinskaya oblast, Russian Federation.
  13. ATAMANIUK, Vladimir, "Deputy Minister of Defence".

2 Lista pesoanelor care cad sub incidența Articlului 1(1)(ii) (Anexa II):
  1. URSKAYA, Galina Vasilyevna, "Minister of Justice", born on 10 December 1957 in Pyatiletka village, Brianskyi rayon, Brianskaya oblast, Russian Federation.
  2. MAZUR, Igor Leonidovich, "Head of State Administration in Dubossary Rayon", born on 29 January 1967 in Dubossary, Republic of Moldova.
  3. PLATONOV, Yuri Mikhailovich, known as Yury PLATONOV, "Head of State Administration in Rybnitsa Rayon and Rybnitsa City", born on 16 January 1948 in Klimkovo, Poddorsky rayon, Novgorodskaya oblast, Russian passport No 51 No 0527002, issued by the Russian Embassy in Chisinau on 4 May 2001.
  4. CHERBULENKO, Alla Viktorovna, "Deputy Head of State Administration of Rybnitsa", responsible for education issues.
  5. KOGUT, Vecheslav Vasyilevich, "Head of State Administration in Bender", born on 16 February 1950 in Taraclia, Chadir-Lunga rayon, Republic of Moldova.
  6. KOSTIRKO, Viktor Ivanovich, "Head of State Administration in Tiraspol", born on 24 May 1948, Komsomolsk na Amure, Habarovsky kray, Russian Federation.
http://eur-lex.europa.eu
cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare europeană

Concluziile Consiliului UE asupra relațiilor cu Moldova

  • La 18 februarie 2008, Consiliul pentru Afaceri Generale a adoptat concluziile sale asupra relațiilor UE cu Republica Moldova. Consiliul a notat dinamica pozitivă în relațiile UE-Moldova din ultimele 12 luni, a subliniat necesitatea eforturilor UE de a contribui la soluționarea conflictului transnistrean și a salutat alinirea activă a Republicii Moldova la declarațiile UE în domeniul Politicii Europene și de Securitate Comună (PESC).
  • Consiliul a mai salutat progresul Moldovei în implementarea Planului de Acțiuni UE-Moldova (PAUEM) pe parcursul ultimilor trei ani. Totodată, concluziile Consiliului au subliniat necesitatea unor eforturi continue din partea Moldovei pentru consolidarea democrației, statului de drept, respectării drepturilor omului și a libertăților fundamentale, inclusiv libertatea mass-media, inter alia în perspectiva alegerilor parlamentare; pentru fortificarea luptei împotriva corupției; precum și în vederea îmbunătățirii climatului investițional, în particular a transparenței și predictibilității cadrului regulatoriu.
  • Consiliul a reiterat că în lumina progresului Moldovei în implementarea PAUEM, Uniunea Europeană este gata să înceapă reflecțiile asupra unui nou acord cu Moldova, care să fie mai profund decît APC. Concluziile Consiliului sînt în disonanță cu declarațiile Președintelui Voronin în cadrul unei emisiuni televizate de la postul NIT, care, potrivit Moldpres, ar fi spus că proiectul viitorului acord-cadru dintre UE și Moldova se află deja în proces de elaborare. Voronin a mai adăugat că viitorul document va fi prezăzut pentru o perioadă mai mare de timp decît PAUEM și ar putea conține etape mult mai concrete. În ultimul caz, șeful statului ar putea să aibă dreptate, în timp ce în primul dă dovadă de lipsă de informare.

CCV

  • De la 1 aprilie 2008, Suedia se va alătura Centrului Comun de Vize (CCV), care activează în incinta Ambasadei Ungariei din Chișinău. Pentru ca acest lucru să devină posibil, pe 28 februarie 2008, Carl Bildt, ministrul suedez de Externe, a semnat la Chișinău cu Mihaly Bayer, ambasadorul Ungariei în Republica Moldova, un acord prin care Suedia consimte transmiterea către Guvernul Ungariei a dreptului de acordare a vizelor de intrare pe teritoriul Suediei pentru cetățenii moldoveni. În prezent se mai negociază alăturarea în activitatea CCV a Ciprului și Norvegiei.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – Rusia

  • Principalul eveniment din registrul relațiilor bilaterale moldo-ruse în perioada de referință l-a constituit întîlnirea Președintelui moldovean Vladimir Voronin cu omologul său rus Vladimir Putin. Ca și în cazul ultimelor întîlniri dintre Voronin și Putin, serviciul de presă al Președinției de la Chișinău a fost foarte laconic în reflectarea conținutului întîlnirii celor doi, din 21 februarie 2008. Potrivit acestuia, demnitarii au abordat chestiuni legate de cooperarea comercial-economică dintre Moldova și Rusia și de procesul de reglementare transnistreană. În acest context, Președintele Federației Ruse a reiterat disponibilitatea Moscovei de a identifica, în comun cu Chișinăul și Tiraspolul, o soluție viabilă a conflictului transnistrean. Privitor la ultimul subiect de discuție, se mai știe că ambii oficiali au căzut de acord asupra necesității "reluării cît mai grabnice a procesului de negocieri în formatul 5+2". Dată fiind lipsa de detalii în legătură cu întîlnirea celor doi, terenul pentru supoziții și speculații a fost lăsat să fie marcat la voia observatorilor.
  • Întîlnirea președinților rus și moldovean a fost precedată, cu o zi mai devreme, de o întrevedere a prim-miniștrilor Rusiei și Moldovei. În cazul acesteia, serviciile oficiale de presă au fost mai generoase oferind mai multă informație despre conținutul discuțiilor purtate. În cadrul întîlnirii prim-miniștrilor a fost decisă elaborarea unui program de cooperare economică pe termen lung, pînă în 2020, care să succeadă programului bilateral valabil pînă la sfîrșitul anului 2008 și care să contribuie la intensificarea cooperării dintre agenții economici ruși și moldoveni. La briefing-ul de la încheierea reuniunii audiența a fost informată că Rusia este interesată să deschidă în Chișinău o casă de comerț și o filială a băncii ruse "Bank VTB" și să participe la prospecțiuni de zăcăminte de petrol și gaze în Moldova.
  • Sub aspectul colaborării în domeniul umanitar, Partea rusă și-a arătat disponibilitatea să mărească numărul de burse pentru studenții moldoveni și să încheie cu Moldova un nou program de cooperare în această sferă pentru perioada 2008–2009. În pofida planurilor optimiste în domeniul umanitar, ziarista Natalia Morari, cetățeană a RM, pentru a doua oară consecutiv nu a fost lăsată să intre pe teritoriul Rusiei. Cazul Nataliei Morari, devenit unul crestomatic pentru organizațiile apărătoare ale drepturilor omului, se pare că nu a încăput pe agenda discuțiilor dintre președinții și prim-miniștrii ruși și moldoveni.
  • În contextul discuțiilor despre conflictul transnistrean, premierul rus Viktor Zubkov a spus că Rusia pledează pentru rezolvarea politică a acestuia, pe baza suveranității și integrității teritoriale a Republicii Moldova. Declarația acestuia a fost reiterată și de vicepreședintele Dumei de Stat a Federației Ruse, Ivan Melnikov, la întîlnirea sa cu premierul moldovean.

Cooperare regională

Republica Moldova – CRC/PSESE

  • Pactul de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est (PSESE), aranjament regional inițiat în 1999, la care Moldova a aderat în iunie 2001, și-a sistat activitatea. Responsabilitățile și competențele PSESE au fost transferate Consiliului Regional de Cooperare (CRC), în urma unui proces de reorganizare care a demarat în 2006 la o reuniune a Mesei Regionale a PSESE. Pe 27 februarie 2008, în Sofia, Bulgaria, a avut loc prima reuniune a CRC, în cadrul căreia a fost aprobată Declarația Comună privind instituirea CRC.
  • Moldova a fost reprezentată la această reuniune de Andrei Stratan, ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene. Șeful diplomației moldovenești a salutat în discursul său reorganizarea PSESE în CRC; a remarcat succesele PSESE, ca mecanism de consolidare a cooperării regionale și ca interfață dintre statele din regiune și UE; a chemat participanții la CRC să își asume noi responsabilități pentru asigurarea securității, stabilității și prosperității în zonă și a încurajat UE să continue să se implice activ în procesele din regiune.
  • Înainte de reuniunea CRC de la Sofia, cu ocazia lucrărilor Forumului Economic Vienez, Moldova a fost vizitată de Erhard Busek, Coordonatorul Special al PSESE. În Chișinău, acesta a avut întîlniri cu mai mulți oficiali moldoveni, între care: Președintele Vladimir Voronin, prim-ministrul Vasile Tarlev, ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene Andrei Stratan. Oficialii moldoveni au vorbit în termeni elogioși despre activitatea PSESE, care ar fi contribuit la apropierea Moldovei de UE, și despre aportul personal al lui Erhard Busek la consolidarea cooperării regionale în zona acoperită de PSESE.

Cooperare multilaterală

Republica Moldova – CSI

  • La 22 februarie 2008, la Moscova a avut loc summit-ul informal al Comunității Statelor Independente (CSI). La reuniune au participat toți președinții statelor membre ale CSI, inclusiv Președintele moldovean Vladimir Voronin.
  • În cadrul lucrărilor acestui summit, de o atenție specială s-a bucurat planul de măsuri pentru realizarea Concepției de Dezvoltare a CSI. Printre alte subiecte spre care a fost focalizată atenția participanților se mai numără: dezvoltarea economică, politica migrațională, modernizarea infrastructurii de transport, cooperarea în domeniile cultural-umanitar și informațional în spațiul CSI etc.
cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Trei ani de la semnarea Planului de Acțiuni UE – Republica Moldova
Igor Boțan, 29 februarie 2008

La 22 februarie 2008, s-au împlinit exact trei ani de la semnarea în cadrul celei de a șaptea reuniuni a Consiliului de Cooperare a Planului de Acțiuni Uniunea Europeană – Republica Moldova (PAUERM) »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect