ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. VI, nr. 113, 1–15 martie 2008

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Acte legislative

Legea privind protecția invențiilor. Legea creează cadrul necesar pentru aplicarea actelor internaționale și comunitare în domeniu, stabilește drepturile și obligațiile ce rezultă din crearea, protecția juridică și exploatarea invențiilor. Conform documentului, drepturile asupra unei invenții sînt obținute și apărate pe teritoriul Republicii Moldova prin acordarea unui brevet de către Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală.

Legea privind transplantul de organe, țesuturi și celule umane. Se constituie cadrul juridic de reglementare a transplantului tuturor organelor, țesuturilor și celulelor umane, cu excepția organelor reproductive, țesuturilor, celulelor și organelor embrionare sau fetale, sîngelui sau derivaților sîngelui. Se prevede crearea, în subordinea Ministerului Sănătății, a Agenției de Transplant, care va fi finanțată de la bugetul de stat.

Legea pentru ratificarea Convenției Consiliului Europei cu privire la prevenirea terorismului, adoptată la 16 mai 2005. Ratificarea actului respectiv a fost inclusă și în Planul de Acțiuni RM-UE. Ratificarea va avea consecințe favorabile pentru consolidarea eforturilor în prevenirea și reprimarea terorismului internațional și altor infracțiuni conexe, promovarea imaginii favorabile a Moldovei pe arena internațională. Convenția va intra în vigoare pentru Republica Moldova în prima zi a lunii ce urmează expirării unui termen de trei luni de la data adoptării legii de ratificare.

Legea pentru completarea articolului 7 din Legea privind protecția socială a cetățenilor care au avut de suferit de pe urma catastrofei de la Cernobîl. Se stabilește dreptul participanților la lichidarea consecințelor catastrofei de la Cernobîl la o compensație bănească, lunară, în condițiile stabilite de Guvern, pentru procurarea produselor alimentare ce contribuie la eliminarea din organism a radionuclizilor. Conform normativelor în domeniu, prețurile pe piață ale produselor alimentare respective pentru o persoană se estimează în jurul la 850 lei luna, pentru implementarea prevederilor legii fiind necesare mijloace financiare suplimentare de la bugetul de stat în sumă de 2,3 mil. lei lunar (peste 28 mil. lei anual).

Legea pentru modificarea și completarea Codului de procedură penală. Modificările au scopul de a asigura implementarea Legii cu privire la asistența juridică internațională în materie penală, fiind amendate prevederile ce se referă la instituția extrădării și alte forme de asistență juridică internațională.

Legea pentru modificarea și completarea Codului de executare al Republicii Moldova. Modificările prevăd stabilirea expresă a dreptului executorului judecătoresc de a aplica în privința debitorului restricția de a părăsi țara, pe un anumit termen.

Legea pentru completarea Legii privind achizițiile publice. Prin modificarea operată, s-a exclus aplicarea Legii achizițiilor în sfera contractelor privind imprimarea bancnotelor și baterea monedelor metalice, precum și transportarea acestora.

Legea pentru modificarea articolului 24 din Legea cu privire la Guvern. Prin adoptarea definitivă a legii s-a decis desființarea Ministerului Industriei și Infrastructurii.

Proiectul legii cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public. Se propune stabilirea expresă a activităților prin care se realizează funcția publică:

  • elaborarea documentelor de politici;
  • elaborarea proiectelor de acte normative;
  • punerea în aplicare a actelor normative;
  • elaborarea documentelor privind aplicarea și executarea actelor normative;
  • controlul și auditul public intern și extern;
  • administrarea resurselor umane în serviciul public;
  • planificarea, gestionarea și controlul resurselor financiare publice;
  • administrarea fiscală;
  • reprezentarea intereselor autorității publice, în care funcționarul public își desfășoară activitatea.
Prevederile legii nu se vor aplica:
  • persoanelor ce exercită funcții de demnitate publică;
  • personalului încadrat, pe baza încrederii personale, în cabinetul persoanelor ce exercită funcții de demnitate publică;
  • personalului din autoritățile publice, care desfășoară activități auxiliare de secretariat, protocol și administrative etc.
Documentul prevede că poate candida la funcția publică doar persoana care "deține exclusiv cetățenia Republicii Moldova".

Proiectul legii privind regimul armelor, munițiilor, materiilor și substanțelor explozive. Se propune reglementarea raporturilor juridice care apar în procesul: fabricării, introducerii în și scoaterii din țară, transportării, deținerii, portarmei, reparației, evaluării, bonificării, rebutării, altor operațiuni cu arme și muniții permise pe teritoriul Republicii Moldova, efectuate de persoanele fizice și juridice; preparării, producerii, experimentării, deținerii, transmiterii sub orice formă, transportului, depozitării, precum și mînuirii, folosirii materiilor, substanțelor explozive și produselor pirotehnice de către persoanele fizice și juridice. Legea nu se va extinde asupra: regimului și operațiunilor cu arme militare, muniții, materii și substanțe explozive cu destinație militară, proprietate de stat, gestionate sau utilizate de către Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Apărării, Departamentul Instituțiilor Penitenciare al Ministerului Justiției, Procuratura Generală, Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției, Serviciul de Informații și Securitate, Serviciul Grăniceri, Serviciului de Protecție și Pază de Stat și Serviciul Vamal; armelor, munițiilor și substanțelor explozive nucleare.

1. 2. Control parlamentar. Declarații

Audieri. Moțiuni

Propunerea deputaților de opoziție (reprezentînd PDM, PNL, AMN, PLDM) de a organiza audieri în problema transnistreană a fost din nou respinsă de majoritatea parlamentară.

Întrebări. Interpelări

Urmare a unei ședințe de lucru convocate de spicherul Parlamentului, s-a declarat că bugetul sistemului judecătoresc va fi adoptat prin hotărîre de Parlament, începînd cu anul 2009. Consiliul Superior al Magistraturii, în comun cu ministerele Finanțelor și Justiției, va elabora un proiect de buget al sistemului judecătoresc pentru anul 2009 și îl va prezenta Parlamentului, ca acesta să fie aprobat pînă la finele sesiunii curente.

Notă ADEPT: Ideea respectivă nu reprezintă o novație ci doar o încercare de a se purcede la respectarea legislației în vigoare de circa 13 ani:

  • conform art.121 alin.(1) al Constituției, resursele financiare ale instanțelor judecătorești sînt aprobate de Parlament și sînt incluse în bugetul de stat.
  • art.22 alin.(1) la Legii nr.514/1995 privind organizarea judecătorească, stabilește expres, că mijloacele financiare necesare bunei funcționări a instanțelor judecătorești sînt aprobate de Parlament, la propunerea Consiliului Superior al Magistraturii, și sînt incluse la bugetul de stat.
  • art.4 alin.(4) din Legea nr.947/1996 cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii stabilește în competența CSM examinarea, confirmarea și propunerea proiectului bugetelor instanțelor judecătorești.

Rămîne o întrebare fără răspuns: de ce autoritățile nu doresc să îndeplinească normele din legile pe care singure le adoptă? Și, cu toate că în prezent există respectivele norme, formularea lor puțin explicită permite să fie interpretate și aplicate conform procedurii generale: prezentarea propunerilor de buget către Ministerul Finanțelor, care poate să accepte ori respingă solicitările, decizia finală asupra includerii în proiect aparținînd Guvernului. Parlamentul este constrîns să opereze modificări doar în limitele propuse de Guvern, orice majorare necesitînd acoperire financiară corespunzătoare, de care Parlamentul nu dispune. S-a observat și anterior că, în pofida prerogativelor constituționale exclusive de care dispune, Parlamentul nu-și poate aproba independent nici chiar propriul buget, de cele mai multe ori suma acestuia, aprobată în prealabil de Biroul permanent sau plenul Parlamentului, în proiectul bugetului definitivat de Guvern este diminuată considerabil. Se poate presupune, cu maximă siguranță, că și în cazul aprobării bugetului justiției, situația va fi aceeași: suma aprobată în final nu va corespunde necesităților și va fi mult mai mică decît ceea ce va propune CSM.

Deputații PCRM Vladimir Dragomir și Elena Bodnarenco au cerut Procuraturii să informeze Parlamentul despre rezultatele investigațiilor privind legalitatea privatizării Conacului "Teodosiu" și sancționarea persoanelor vinovate, precum și să anunțe cine era șeful Departamentului Privatizării în perioada respectivă și dacă acesta și-a mai permis să depășească atribuțiile de serviciu și în alte cazuri.

Declarații

Fracțiunea AMN a prezentat o declarație, prin care invocă elemente de corupție în domeniul dirijării sportului. Sînt nominalizate obiecte sportive a căror construcție sau reparație a fost suspendată, altele, pe a căror loc se ridică deja ori se intenționează edificarea obiectivelor comerciale. În mod special, este denunțat cazul recentului proiect inițiat de Guvern pentru reconstrucția Stadionului Republican, clauzele unui antecontract semnat de Guvern conținînd garanții pentru derularea unor afaceri profitabile (construcția unui centru comercial; construcția a două blocuri locative și parcări supraetajate; transmiterea în proprietate cu titlu gratuit a unui lot de teren suplimentar cu suprafața de 50 ha). Drepturile respective se acordă pentru o investiție de circa 35 milioane de Euro, ceea ce constituie un preț derizoriu și prejudiciază interesele publice.

Într-o altă declarație, AMN acuză PCRM de atentate la demnitatea națională, de promovarea patriotismului fals, de faptul că sistemul judecătoresc, procuratura și SIS-ul sînt ținute sub controlul direct al șefului statului, iar integrarea europeană rămîne o opțiune simulată, timp de 7 ani.

Fracțiunea PPCD a prezentat două declarații, prima reiterînd acuzațiile la adresa liderului PLDM Vladimir Filat, referitoare la coruperea reprezentanților altor partide și manipularea opiniei publice. În declarația din 7 martie sînt repetate întrebările către organele de drept: de unde vin banii PLDM și ce impact poate avea invazia de bani negri în viața politică. În cea de a doua declarație (13 martie), PPCD cere reexaminarea cazului din 1999 de comercializare a unor avioane în care este vizat Vladimir Filat. În text se menționează că Raportul Comisiei de anchetă (creată prin HP nr.163-XIV din 15.10.1998) a constatat mai multe încălcări ale legislației în activitatea lui Vladimir Filat, directorul de atunci al Departamentului Privatizării. Deoarece organele de drept nu au întreprins la acea perioadă toate măsurile necesare, PPCD cere Procuraturii Generale să verifice motivele pentru care nu au fost inițiate investigațiile de rigoare.

Deputatul Vladimir Filat a prezentat o declarație prin care a îndemnat la organizarea unor dezbateri parlamentare la tema elaborării și implementării politicilor de integrare europeană, cerînd și instituirea unui control parlamentar eficient și riguros asupra realizării obligațiunilor asumate de Republica Moldova.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Demisii

Guvernul a numit în funcție doi vice-directori ai Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției:

  • Andrei Ivancov, care va deține și funcția de șef al Departamentului Operativ de Investigație;
  • Vitalie Verebceanu, care va deține și funcția de șef al Departamentului prevenire și analitică.

Tatiana Vieru a fost numită vice-director al Camerei de Licențiere.

Dragoș Vicol va deține funcția de consilier principal de stat, consilier al vice prim-ministrului Victor Stepaniuc.

Valentin Vizant este eliberat din funcția de Director al Administrației de Stat a Aviației Civile.

Urmare a deciziei Consiliului Suprem de Securitate, Guvernul a fost convocat în ședință extraordinară, în cursul căreia Stanislav Gordea a fost eliberat din funcția de director al Agenției Naționale pentru Reglementare în Telecomunicații și Informatică, iar lui Vladimir Molojen, ministru al Dezvoltării Informaționale, i-a fost anunțată sancțiunea "mustrare aspră".

2.2. Hotărîri

Hotărîri pentru aprobarea unor reglementări:

  • privind stabilirea riscurilor și obiectelor supuse asigurării subvenționate în agricultură în anul 2008;
  • Regulamentul privind înregistrarea produselor farmaceutice de uz veterinar;
  • cu privire la privatizarea încăperilor nelocuibile date în locațiune;
  • Regulamentul privind realizarea achizițiilor publice de bunuri prin intermediul Bursei Universale de Mărfuri;
  • Metodologia de calcul a primei de asigurare de bază și a coeficienților de rectificare pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru pagube produse de autovehicule.

Hotărîri pentru aprobarea unor programe, concepții, strategii:

  • Programul de eradicare și profilaxie a leucozei enzootice bovine pentru anii 2008–2015;

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • privind statutul juridic al adopției;
  • cu privire la migrațiune de muncă.

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare:

  • din fondul de rezervă al Guvernului se alocă 1241,2 mii lei pentru compensarea veniturilor ratate în legătură cu scutirea de impozite a deținătorilor terenurilor agricole situate după traseul Rîbnița-Tiraspol;
  • tot din Fondul de rezervă se alocă 700 mii lei aparatului central al Ministerului Administrației Publice Locale (cheltuieli de personal, curente și capitale). Bugetul MAPL aprobat pe anul 2008 constituie 5284,4 mii lei.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Realizarea programului de activitate

Guvernul a audiat Raportul privind realizarea în anul 2007 a Programul de activitate "Modernizarea țării-bunăstarea poporului", constatînd în Hotărîrea adoptată pe marginea acestuia, că:

  • PIB-ul în anul 2007 a însumat 53,4 mlrd. lei, majorîndu-se cu 3% față de anul 2006;
  • Investițiile au crescut cu 19,9% (în prețuri comparabile) față de aceeași perioadă a anul 2006;
  • Exproturile au crescut cu 27,6%, iar importurile-cu 37%;
  • pe parcursul anului 2007 a avut loc o apreciere a monedei naționale față de dolar cu 1,9%;
  • în bugetul public național, în anul 2007, au fost acumulate venituri în sumă de 22,2 mlrd.lei, fiind în creștere cu 24,6% față de anul 2006, iar cheltuieli au fost efectuate în sumă de 22,4 mlrd. lei, sau în creștere cu 24,4%;
  • salariul mediu lunar al unui lucrător din economia națională în anul 2007 a constituit 2063 lei, majorîndu-se în termeni reali, față de anul 2006, cu 8,2%. În sfera bugetară salariul mediu a constituit 1625 lei, în sectorul real al economiei – 2229 lei. Mărimea medie a pensiei lunare la 1 ianuarie 2008 era de 548,3 lei, în creștere față de 1 ianuarie 2007 cu 24%, iar valoarea reală a pensiei a sporit cu 9,6%;
  • sectorul industrial și agricol au înregistrat diminuare.

Printre sarcinile prioritare în 2008 sînt incluse:

  • intensificarea măsurilor de prevenire și combatere a corupției și crimelor economico-financiare, comise în autoritățile administrației publice centrale;
  • implementarea "ghișeului unic";
  • combaterea criminalității și intensificarea colaborării cu societatea civilă în profilaxia și prevenirea infracțiunilor;
  • dezvoltarea tehnologiilor telecomunicaționale;
  • adoptarea măsurilor cu caracter general pentru evitarea condamnărilor la CEDO etc.

Dezvoltarea instituțiilor financiar-bancare

La întrunirea convocată de Primul-ministru a fost analizată situația din domeniu, care, potrivit reprezentanților Asociației Băncilor din Moldova, a înregistrat un trend pozitiv de dezvoltare, fiind în creștere majoritatea indicatorilor. Totodată, bancherii au evidențiat un șir de probleme ce necesită soluționare:

  • perfecționarea legislației în valorificarea drepturilor băncilor garantate prin gaj;
  • urgentarea implementării sistemului de guvernare electronică și crearea sistemului de schimb de informații în suport electronic;
  • aplicarea unor măsuri ce ar stimula decontările prin virament cu utilizarea cardurilor bancare etc.
Primul-ministru a accentuat că rata dobînzii aplicată la creditele acordate este încă înaltă, luînd în considerație stabilitatea macro-economică înregistrată în ultimii ani în Moldova. Toate propunerile privind eficientizarea sistemului bancar vor fi incluse într-un plan de acțiuni cu indicarea termenelor de realizare și a persoanelor responsabile pentru aceasta.

Ședința Comisiei Naționale pentru Integrare Europeană (CNIE)

Primul-ministru a prezidat ședința CNIE, în cadrul căreia au fost puse în discuție perspectivele de dezvoltare a relațiilor moldo-comunitare. Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene a prezentat un raport privind ultimele evoluții în dialogul dintre Moldova și UE, precum și prioritățile pentru perioada următoare, fiind reiterată opțiunea pentru inițierea negocierilor privind noul statut juridic mai avansat în raport cu Uniunea Europeană. Primul-ministru a evidențiat necesitatea asigurării unei continuități în fundamentarea caracterului constant al raporturilor de colaborare între Moldova și UE, inclusiv prin continuarea reformelor și întru asigurarea acestor obiective urmează să fie definitivat un plan de activități prioritare pentru anul 2008. Documentul va trebui să stabilească sarcinile ce stau în fața fiecărei instituții în parte în continuarea reformelor de modernizare a Moldovei și de implementare a standardelor europene, termenele de realizare, precum și persoane responsabile.

Salubrizarea teritoriului

La ședința convocată pentru analizarea situației salubrizării localităților a fost examinată informația prezentată de Ministerul Ecologiei și Resurselor Naturale. Conform acesteia, pe parcursul anului 2007 au fost lichidate 2682 gunoiști neautorizate, amenajate și autorizate 163 gunoiști, au fost curățate zeci de hectare de parcuri, scuare și fîșii de protecție a drumurilor auto, a căilor ferate, au fost selectate 216 terenuri pentru construirea noilor depozite pentru deșeurile menajere solide. Premierul a considerat drept nesatisfăcător gradul de realizare a hotărîrii privind plantarea fîșiilor de nuci de-a lungul drumurilor publice și a căilor ferate, în acest sens fiind avertizat ministrul Transportului și Gospodăriei Drumurilor. Premierul mai consideră, că în activitatea autorităților administrației publice centrale și locale lipsesc activități practice, ce ar duce la îmbunătățirea radicală a situației în domeniul salubrizării. Concomitent, se impune asigurarea unui control mai riguros asupra utilizării surselor financiare alocate din Fondul Ecologic Național și cele locale, asigurînd realizarea de către beneficiarii proiectelor a angajamentelor asumate.

Modernizarea paginii web a Guvernului

La 3 martie a fost lansată versiunea modernizată a paginii oficiale www.gov.md, în conformitate cu Hotărârea Guvernului cu privire la Pagina oficială a Guvernului Republicii Moldova în rețeaua Internet. Versiunea reînnoită și oferă posibilitatea de a prezenta în afară de informație textuală reportaje foto și video, precum și transmisiune în regim on-line. Este lansată rubrica "Anticamera on-line", prin intermediul căreia vizitatorii site-ului vor putea să comunice în regim interactiv cu membrii guvernului, funcționarii ministerelor și departamentelor. Cu toate acestea, pagina nu conține proiectele integrale ale actelor normative ce sînt examinate de executiv și alte informații utile, care ar spori considerabil transparența și probitatea executivului.

Vizită la penitenciare

Primul-ministru a vizitat instituțiile penitenciare nr.9 și nr.16 din municipiul Chișinău, unde s-a familiarizat cu activitatea instituțiilor, condițiile de detenție ale persoanelor condamnate și acțiunile ce se întreprind în modernizarea sistemului penitenciar. Premierul a menționat că, în pofida măsurilor întreprinse, condițiile de detenție în penitenciare necesită îmbunătățire, pentru a fi aduse în concordanță cu cerințele legislației naționale și standardelor europene în domeniu. Vasile Tarlev a menționat că în vederea realizării obiectivului de depopulare a penitenciarelor, o Comisie de stat va revizui normele penale, în scopul modernizării și aplicării preponderente a măsurilor neprivative de libertate pentru infracțiunile ușoare, economice sau patrimoniale.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Prin decret prezidențial, în componența Comisiei de Stat pentru desfășurarea acțiunilor consacrate sărbătoririi a 650 de ani de la întemeierea Statului Moldovenesc, au mai fost incluși ministrul Reintegrării, directorul Biroului Relații Interetnice și consilierul prezidențial în problemele culturii, învățămîntului și științei.

Pentru merite în elaborarea sistemelor informaționale și contribuție la implementarea proiectului de introducere a pașapoartelor cu date biometrice, cu medalia "Meritul Civic" au fost decorați:

  • Ghenadie Belinschi – specialist la ÎS "Centrul de Telecomunicații Speciale" a SIS;
  • Dumitru Tintiuc – șef de secție la Serviciul Grăniceri.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Dezvoltarea cooperării cu UE

Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință, în cursul căreia au fost discutate chestiuni legate de realizarea Planului de Acțiuni RM-UE. Au fost menționate succesele înregistrate în cadrul acestui proces și direcțiile în care urmează a fi întreprinse acțiuni adiționale în contextul examinării, în luna aprilie curent, de către Comisia Europeană a Raportului de evaluare a Planului de Acțiuni. Vladimir Voronin a subliniat necesitatea îndeplinirii în termene optime a tuturor angajamentelor prevăzute în Planul de Acțiuni, dar și întreprinderii unor măsuri, conform recomandărilor partenerilor europeni, în vederea ameliorării situației în domeniile libertății presei, democratizării, drepturilor omului, climatului investițional și combaterii corupției. În acest sens, a fost trasată sarcina implementării unui plan intern de acțiuni privind continuarea realizării reformelor de modernizare și europenizare a Republicii Moldova, în care să fie prevăzute obiective și termene concrete pentru instituțiile de stat implicate.

Modernizarea sistemului arhivistic

Aflîndu-se în vizită de documentare la Serviciul de Stat de Arhivă și Arhiva Națională a Moldovei, șeful statului a fost informat despre dificultățile pe care le întîmpină arhivarii și instituțiile acestora: insuficiența de spații; condițiile precare de păstrare a materialelor arhivistice; salarizarea inadecvată a angajaților; pregătirea profesională etc. În scopul îmbunătățirii condițiilor de activitate a sistemului arhivistic, Președintele RM a lansat ideea elaborării unui plan de măsuri pentru modernizarea și dezvoltarea continuă a acestuia. Planul va trebuie să prevadă edificarea unui nou bloc al Arhivei Naționale și să stipuleze oportunitățile de modernizare a arhivei prin trecerea acesteia la procedee noi de arhivare a documentelor (arhivarea electronică a dosarelor).

Interviu pentru "Kommersant"

Tema principală a interviului a vizat reglementarea transnistreană și implicarea Federației Ruse în acest proces. Șeful statului a declarat în context și următoarele:

  • în curînd problema transnistreană va fi soluționată definitiv;
  • au dispărut forțele care împiedicau soluționarea conflictului pentru că aveau interese financiare tenebre;
  • problema transnistreană va fi soluționată doar în baza Legii nr. 173-XVI din 22.07.2005 cu privire la prevederile de bază ale statutului juridic special al localităților din stînga Nistrului (Transnistria);
  • a apărut necesitatea de a adopta și o declarație, semnată de toate părțile care participă la procesul de negocieri în formatul "5+2", cu excepția Tiraspolului, despre recunoașterea neutralității permanente a Republicii Moldova;
  • Vladimir Voronin este gata să discute la masa negocierilor cu orice persoană implicată;
  • Transnistria va deveni o autonomie cu largi împuterniciri de republică, iar Moldova va rămîne stat unitar cu două formațiuni autonome – Găgăuzia și Transnistria;
  • Transnistriei îi vor rămîne: stema, steagul, limbile de stat pe care le consideră necesare;
  • Din "Memorandumul Kozak" în proiectul viitoarei legi privind statutul Transnistriei au fost preluate numeroase elemente și poziții;
  • Republica Moldova ar putea părăsi GUAM-ul, din cauza perspectivei nebuloase și lipsei de interes economic în această organizație;
  • în cazul în care Transnistria se va reunifica cu Moldova, datoria de 1,5 miliarde dolari SUA acumulată față de "Gazprom" va rămîne ca moștenire Republicii Moldova
  • Legea care interzice privatizarea în Transnistria fără acordul Chișinăului deja a fost abrogată.
    Comentariu ADEPT: Legea privatizării întreprinderilor din localitățile din stînga Nistrului și din municipiul Bender (nr. 338-XV din 14.10.2004) rămîne în vigoare pe site-ul Guvernului sau al Parlamentului nu există nici un proiect ce ar propune abrogarea sau modificarea respectivelor reglementări.
cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflația și prețurile

    Rata inflației din februarie a.c. s-a situat aproape de așteptările pieței înregistrînd un nivel de 1,5%, ceea ce poate avea un oarecare impact negativ asupra economiei în general. În pofida unor declarații oficiale ale BNM precum că "inflația din luna ianuarie curent este ceva separat și nu poate fi privită ca o modificare a trendului sau începutul unui nou trend de creștere a inflației" inflația totuși și-a continuat trendul de creștere. Prognozele noastre asupra inflației se adeveresc, pînă la urmă.

    Datele publicate recent de Biroul Național de Statistică (BNS) arată că indicele prețurilor de consum (IPC) a crescut cu 1,5% în luna februarie, pe fondul scumpirii gazelor, iar rata inflației din ultimele 12 luni a urcat la cca 15%, reprezentînd un nivelul maxim din aproape doi ani. Inflația din februarie a fost similară celei din luna ianuarie, iar cumulativ pentru cele două luni acesta are valoare de 3%. Dinamica inflației a fost influențată cel mai mult de creșterea prețurilor la produsele alimentare – cu 2,4% (în particular la fructe, legume, carne etc.), urmată de creșterea prețurilor la tarifele pentru serviciile prestate populației – cu 1,8% (în special pentru serviciile de apeduct și canalizare, încălzire termică și energie electrică ), iar prețurile la produsele nealimentare au crescut cu 0,5%. Menționăm că ponderea înaltă a produselor alimentare la calcularea IPC (de 35%) face ca inflația să se mențină la cote înalte.

    Ca urmare a scumpirii agenților energetici, serviciilor de întreținere locativă și alimentelor rata inflației ar putea avea aceleași valori, sau chiar mai mari, și pentru următoarele două luni. Dinamica actuală a "împins" recent banca centrală să urce dobînda de politică monetara cu 1 punct procentual, la 17%. Pentru luna martie-aprilie inflația ar putea depăși 15% în valoare anuală, acesta fiind nivelul maxim al acestui an, pentru ca apoi să se tempereze, posibil sub 14% spre sfîrșitul anului. Totuși, aceasta va depinde în mare parte de cum va fi anul agricol în 2008 și de evoluțiile prețurilor la agenții energetici importați de Republica Moldova.

2. Sectorul bancar

    Comentarii asupra unor modificări recente la Legea instituțiilor financiare…

    Recent Parlamentul a votat în prima lectură un set de amendamente legislative care stabilesc o cotă unică de 100 milioane lei (peste 9 milioane USD) a capitalului normativ total pentru băncile comerciale. Astfel, Banca Națională a Moldovei va permite instituțiilor să desfășoare activități financiare doar în cazul în care acestea vor dispune de un capital normativ total de 100 milioane lei. Amendamentele au fost operate în scopul racordării Legii cu privire la Banca Națională și a Legii instituțiilor financiare la standardele internaționale în domeniul activității bancare, precum și la prevederile altor acte legislative în vigoare. De fapt, principalul obiectiv pe care-l urmărește banca centrală prin majorarea capitalului normativ al băncilor comerciale este ralierea acestora la cerințele și standardele europene de specialitate. În plus, această măsură urmărește consolidarea și fortificarea instituțiilor din cadrul sistemului bancar local.

    Sînt cazuri cînd utilizarea acestui instrument de către banca centrală intervine în situații de potențială criză sau instabilitate a sistemului. Respectiv, autoritatea monetara ar face acest lucru din 2 motive: ori să mărească credibilitatea sistemului sau să influențeze nivelul de capitalizare a unor bănci locale care nu fac față rigorilor stabilite de BNM. Totuși, o atare situație nu se atestă pe piața bancară locală. Majorarea cotei minime a capitalului normativ nu va afecta activitatea băncilor, deoarece potrivit statisticii de la sf. lui 2007 toate cele 16 instituții bancare din Moldova au un capital normativ ce depășește valoarea de 100 milioane lei.

    În prezent activele totale ale sistemului bancar din Moldova se estimează la cca 33 miliarde lei[1] (cca 2,8 miliarde USD) sau aproape 62% din PIB (2007). Aparent, acestea parcă ar fi suficiente daca s-ar raporta la populația țării, numărul de clienți și în general dacă se are în vedere complexitatea economiei naționale. Pe de alta parte, daca comparam acest indicator cu cele similare ale altor state din regiune, Moldova este practic la coada clasamentului Figura 1. Mai mult decît atît, activele sistemului bancar moldovenesc constituie doar 50% din activele Băncii Transilvania din România, instituție care se poziționează pe locul 4 în topul băncilor române după valoarea totală a activelor. Respectiv putem concluziona, că sistemul bancar local nu este suficient de capitalizat după cum se afirmă foarte frecvent.

    Figura 1. Activele bancare în unele state europene, % din PIB (2007)

    Activele bancare în unele state europene, % din PIB, 2007

    Sursa: BNM, BNR, ECB, EBRD, RST 2007.

3. Finanțe publice

    Sistemul de impozitare progresivă vs. cota unică de impozitare…

    Foarte rar într-o economie se poate găsi acel optim fiscal, adică pe de o parte pe placul contribuabilului cel care plătește impozite, de cealaltă parte a statului, cel care le colectează. Cu alte cuvinte, ce sistem fiscal este mai bun, cel bazat pe impozitarea progresivă care există la noi sau cel al cotei unice de impozitare care este aplicat în mai multe state europene rămîne de văzut. Bugetul statului are o pondere de puțin peste 30% din PIB. În restul Europei, acest procent trece de 60%. Cel puțin deocamdată, politica fiscală nu a reușit să crească ceea ce se cheamă bază de impozitare. În pofida unor declarații de acum doi ani și ceva precum că Guvernul examinează perspectiva de a introduce cota unică de impozitare pe venitul persoanelor fizice, recent oficialii Ministrului Finanțelor au declarat că pledează pentru menținerea actualului sistem de impozitare progresiva a veniturilor persoanelor fizice. Mai mult, sistemul de impozitare progresivă va fi menținut și pentru anii 2009–2011.

    În unele țări, inclusiv România, Estonia etc., aplicarea cotei unice de impozitare a arătat că veniturile au reușit să acopere în mare parte cheltuielile bugetului general consolidat. Necesitatea implementării în Moldova a unui astfel de sistem fiscal ar rezulta nu din gradul înalt al fiscalității, el fiind unul mediu față de țările din UE, ci mai degrabă din varietatea impozitelor existente, făcînd grea urmărirea și prelevarea lor la diferitele bugete și întreținând un aparat administrativ destul de numeros. Aplicarea cotei unice este atractivă prin faptul că este simplă și convenabilă datorită costurilor sale reduse. Pe de altă parte, implementarea acesteia ar putea duce la creșterea polarizării sociale, deoarece cei cu salarii și venituri mici ar avea de suferit, pe când cei cu salarii mari ar avea de profitat.

4. Comerțul extern

    Deficitul comercial – pe cod roșu…

    Statisticile prezentate de BNS arată că deficitul comercial – decalajul dintre exporturi și importuri – a crescut în ianuarie 2008 la toate categoriile de produse aflate în lista balanței comerciale. În același timp, la puținele categorii în care exporturile au fost mai mari decît importurile, excedentul a continuat să scadă, îndreptîndu-se practic spre deficit. Deficitul balanței comerciale în ianuarie 2008 a constituit aproape 173 milioane USD, majorîndu-se față de perioada respectivă a anului 2007 (123,5 mil. dolari) cu cca 40%.

    În ianuarie 2008 valoarea importurilor în Moldova a constituit peste 261 milioane USD, depășind indicatorii din ianuarie trecut (197,2 mil. dolari) cu cca 33%. Importul din țările CSI s-a majorat cu aproape 19%, iar cele din țările Uniunii Europene au crescut cu peste 42%. Cel mai însemnat deficit al balanței comerciale în ianuarie Moldova a înregistrat cu Rusia (-36,3 mil. USD), Ucraina (-25,5 mil. USD), România (-18,2 mil. USD), China (-13,4 mil. USD), Turcia (-13,2 mil. USD), Germania (-11,3 mil. USD).

5. Moneda

    Leul la noi maxime în fața dolarului…

    Aprecierea leului față de dolarul american a atins nivelul anilor 1999–2000. Întărirea puternică a leului ar putea exercita în perioada următoare o presiune de calmare a inflației chiar, compensînd eventualele creșteri de prețuri ale alimentelor sau a tarifelor pentru unele servicii prestate populației. Totuși, Banca Națională nu este avantajată decît pe termen scurt de aprecierea cursului de schimb al leului, care este periculoasă, deoarece, deși ajută la temperarea inflației, stimulează creșterea deficitului extern. Dacă leul s-ar aprecia și în continuare atît de puternic, deficitele externe ar spori mai mult (deoarece un leu tare favorizează importuri mai masive), respectiv ar apărea incertitudini privind durabilitatea creșterii economice care s-a înregistrat pînă acum. Nu mai vorbim de o posibilă inversare a tendinței de acum, adică de depreciere care va afecta negativ datornicii în valută.

    Importuri și credite mai ieftine…

    În cazul întăririi leului față de principalele monede de referință, piața locală riscă să fie și mai mult invadată de bunuri importate. În același timp, Moldova "poate juca această carte" în propriul interes dacă se vor importa echipamente și tehnologii ce vor permite modernizarea economiei cu costuri mai mici. Există, însă, șanse la fel de mari ca ieftinirea importurilor să fie mai puțin benefică pentru economia națională: creșterea importurilor de bunuri de consum, mai ieftine sau mai bune din punct de vedere al calității decît produsele moldovenești, vor depărta clienții de producătorii locali care și așa se află într-o situație nu tocmai bună. Pe fondul menținerii aprecierii leului și ratelor mai mici ale dobînzii pentru creditele în valută comparativ cu cele în lei, populația și agenții economici vor prefera acest tip de îndatorare, fără însă a se asigura în fața riscului valutar. Ipotetic vorbind, în cazul unei eventuale deprecieri a monedei naționale, aceștia se pot găsi în situația de a-și vedea ratele crescînd cu același procent. totuși, pînă la urmă leul se apreciază în condițiile în care fundamentele economice nu justifică lucrul asta.

6. Piața muncii

    Moldova rămîne țara europeană cu cea mai ieftina forță de muncă…

    Un studiu realizat de Technology Forecasters Inc. relevă că Moldova are mîna de lucru cea mai ieftină dintre toate statele din Europa. Potrivit studiului, un muncitor moldovean calificat a cîștigat în 2006 cca 3.600 USD, comparativ cu peste 34.000 USD cu unul din Germania, țara care are mîna de lucru cea mai scumpă din spațiul European. Totodată, în 2006 costul mediu pe oră al unei unități de forță de munca în UE (doar a celor 15) a fost de cca 25 euro, media celor 10 care au aderat ulterior a fost de cca 7 euro pe oră, pe cînd în Moldova acesta a fost de 0,6 euro pe oră. Mîna de lucru ieftină ar trebui, teoretic, să ne facă mai atractivi pentru companiile internaționale, totuși deocamdată acestea nu prea ne invadează piața.


1 Datele pentru ianuarie 2008.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Audierile parlamentare din Duma de Stat a Rusiei

Deputații Dumei de Stat a Rusiei au ținut cu tot dinadinsul să reacționeze la "Cazul Kosovo". Pe 13 martie 2008 au fost organizate audieri parlamentare privind "starea reglementării conflictelor în spațiul CSI și adresarea către Federația Rusă în privința recunoașterii independenței Republicii Abhazia, Republicii Osetia de Sud și a Republicii Moldovenești Nistrene". În cadrul dezbaterilor, mai mulți deputați ruși au insistat asupra faptului că cele trei enclave separatiste au fost constituite în baza voinței exprimate de majoritatea locuitorilor acestora. În pofida nerecunoașterii diplomatice, asupra acestora se extind relațiile internaționale, așa cum de 16 ani jurisdicția Georgiei și Moldovei nu se răspîndesc asupra respectivelor teritorii. Deputații ruși consideră că, oricum, soluționarea problemelor litigioase va avea loc prin negocieri, în baza principiului egalității părților implicate în conflict, excluderii presiunilor și respectarea înțelegerilor atinse anterior, atît în cazul Georgiei, cît și în cazul Republicii Moldova. După audieri, urmează să fie elaborată o adresare către Guvernul Federației Ruse cu recomandări practice. În cadrul dezbaterilor, deputații ruși au făcut o diferențiere între Republica Moldova și Georgia, subliniind înclinarea spre loialitate și concesiuni a primei și fermitatea celei de a doua. Deja sînt cunoscute principalele clauze ale adresării Dumei către Guvernul Rus: să înceapă consultările privind identificarea procedurilor de recunoaștere a independenței Abhaziei și Osetiei de Sud; deschiderea reprezentanțelor Federației Ruse pe teritoriile Transnistriei, Abhaziei și Osetiei de Sud; să fie intensificată substanțial cooperarea economică și comercială cu enclavele separatiste; instituirea unui regim simplificat de traversare a hotarelor Federației Ruse de către cetățenii celor trei enclave separatiste; deschiderea filialelor Băncii de Economii a Rusiei pe teritoriile celor trei entități. Recomandările respective urmează a fi adoptate în cadrul ședinței Dumei de Stat din 21 martie 2008. Deputații fracțiunii Partidului Comunist din Rusia s-au pronunțat în favoarea recunoașterii independenței Transnistriei, Abhaziei și Osetiei de Sud. Comuniștii ruși consideră că recunoașterea celor trei enclave separatiste ar fi un semnal de aducere în simțire a Ucrainei, care, deși are problema Crimeei, tinde să se integreze în NATO.

Tezele cuvîntării speakerului transnsitrean Evgheni Șevciuc la audierile din Dumă

Șevciuc a făcut o trecere în revistă a audierilor din Duma de Stat pe marginea problemei transnistrene. Discursul a fost unul plîngăreț, dar cu nuanțe de învinuiri și luare în zeflemea a Rusiei, care ar fi declarat Transnistria zonă a intereselor sale strategice, dar nu are curajul să procedeze pe potriva declaraților făcute. Șevciuc a menționat că:

  • în cei peste 18 ani de existență a Transnistriei, Duma de Stat a adoptat peste zece decizii, adresări și apeluri referitoare la Transnistria. La audierile din 1995, 1996 și 1997, Duma de Stat a declarat Transnistria "zonă a intereselor strategice ale Rusiei";
  • Transnistria a avut de suferit de pe urma "blocadei" impuse de Republica Moldova de comun acord cu Ucraina și misiunea EUBAM, dar și de pe urma măsurilor de răspuns impuse de Rusia față de Moldova;
  • există fapte istorice care ar confirma drepturile Transnistriei, cum ar fi referendumurile organizate de aceasta și reacțiile încurajatoare ale autorităților ruse față de acestea, memorandumurile semnate și drepturile pe care le-ar acorda acestea Transnistriei;
  • în perioada de după declararea Transnistriei de către Duma de Stat drept "zonă strategică a Rusiei" regiunea a fost părăsită de aproximativ 200 mii de oameni, ceea ce constituie 1/4 din populație;
  • comunitatea internațională trebuie să ia atitudine față de faptul că Transnistria are unul din cele mai joase nivele de venituri ale populației, lucru care încurajează emigrarea masivă a cetățenilor;
  • numai în 2007 regiunea transnistreană a fost părăsită de aproximativ 7000 de locuitori, inclusiv din cauza lipsei asistenței medicale adecvate. Dacă lucrurile vor continua de aceeași manieră, pînă în 2015 populația regiunii ar putea scădea pînă la 300 mii de locuitori (astăzi în Transnistria locuiesc aproximativ 550 mii de persoane);
  • în 2007, inflația în regiune a atins cota de 30%. Pentru comparație, s-a menționat că deși veniturile transnistrenilor sînt de trei ori mai mici ca cele ale cetățenilor ruși, prețurile bunurilor elementare în Transnistria sînt comparabile cu cele din Moscova și Sankt-Petersburg. În același timp, produse alimentare de bază sînt cu 10–20% mai scumpe în Transnistria decît în Moscova, care este unul din cele mai scumpe orașe din lume;
  • pericolul românesc persistă, dovadă fiind declarațiile Președintelui Traian Băsescu, în special declarația cu privire la intenția de acordare a cetățenei române tuturor cetățenilor Republicii Moldova, indiferent de originea etnică a acestora;
  • se întețesc afirmațiile și atitudinile potrivit cărora orientarea pro-rusească a transnistrenilor este cauza suferințelor acestora;
  • Transnistria are mai multe drepturi la independență decît Kosovo. Un precedent pentru Transnistria ar putea fi și separarea Muntenegrului de Serbia. Însă se dă prioritate nu dreptului Transnistriei, ci rațiunilor de profit politic. Rusia vede o panacee a soluționării conflictului în negocieri privind constituirea unei federații cu Moldova, lucru care s-a manifestat prin elaborarea Memorandumului Kozak. Însă această atitudine face ca sute de transnistrenii, cetățeni ai Rusiei, să se simtă cobai pentru experimente;
  • transnistrenii s-au decis în privința viitorului lor la referendumul din 2006. Totuși, independența nu i-a fost recunoscută, de aceea, recunoașterea juridică a Transnistriei se impune pentru dezvoltarea normală a regiunii, care în 1991 a refuzat să se unească cu România;
  • Declarația Dumei din 18 februarie 2008, pe marginea declarație de independență a Kosova, conținea referințe la faptul că acest eveniment creează premise pentru ca Rusia să-și modifice formatul de atitudini cu republice autoproclamate;
  • ținînd cont de aceste lucruri, dar și de situația social-economică din regiune, ar fi necesar ca Rusia să elaboreze un set de măsuri, care să ofere preferințe comerciale și de altă natură Transnistriei.

De asemenea, Șevciuc a recomandat Dumei să examineze și să adopte o hotărîre în vederea identificării "punctului" în instabilitate și nedeterminare. Este dificil de înțeles ce a avut în vedere Șevciuc, probabil a ținut să amenințe despre apropierea "punctului" după care este posibil colapsul regimului transnistrean.

Controversa lui Voronin și Smirnov

În ajunul audierilor din Duma de Stat, pe 11 martie 2008, Președintele Voronin a oferit un interviu revistei moscovite "Kommersant" în care, de fapt, a reiterat pentru publicul din Federația Rusă lucrurile expuse într-un interviu televizat pentru auditoriul moldovenesc:

  • nu există vreun plan secret de soluționare a conflictului transnistrean. A fost elaborat un pachet de documente, care a fost împărtășit cu mediatorii, observatorii și urmează să stea la baza asigurării soluționării conflictului transnistrean;
  • pachetul de documente propus negociatorilor nu conține prevederi care ar ieși din cadrul Legii din 22 iulie 2005 privind principiile de baza ale statutului regiunii transnistrene a Republici Moldova;
  • pachetul de documente se referă la: statutul Transnistriei; garanțiile de rigoare; evacuarea armamentului din regiune; retragerea prezenței militare ruse; misiunea civilă de pacificare;
  • Transnistriei i se va oferi o autonomie largă în cadrul actualului cadru constituțional al Republicii Moldova. Statutul Transnistriei va include elemente din documentele elaborate anterior, inclusiv Memorandumul Kozak;
  • e nevoie de o adoptarea unei declarații de recunoaștere a neutralității Republicii Moldova de către participanții la procesul de negocieri în format "5+2", cu excepția Transnistriei;
  • va fi nevoie de o "foaie de parcurs" în vederea implementării prevederilor documentelor menționate, care, dacă se îndeplinește, ar putea avea drept efect participarea Transnistriei la alegerile parlamentare din 2009;
  • autoritățile ruse susțin aceste abordări și pledează pentru reluarea negocierilor în "formatul 5+2".
  • Republica Moldova nu va naționaliza proprietățile din Transnistria, recunoscînd legalitatea acestora, dacă la privatizare nu au fost comise fraude;
  • Moldova reunită va trebui să-și asume datoriile de $1,6 miliarde acumulată de Transnistria;
  • Pentru soluționarea problemei transnistrene este gata să se așeze la mase de negocieri cu Smirnov;

Două zile mai tîrziu, pe paginile aceleiași publicații, Smirnov i-a dat replica lui Voronin. De o manieră persiflantă, Smirnov a lăsat să se înțeleagă că afirmațiile lui Voronin sînt fanteziste. El a subliniat imposibilitatea creării statului comun cu Republica Moldova, făcînd referință la rezultatele referendumului din septembrie 2006. Toată activitatea din ultima vreme a Președintelui Voronin a pus-o pe seama pregătirilor pentru alegerile parlamentare din 2009. El a reiterat că Rusia se plasează ferm pe pozițiile egalității părților aflate în conflict și găsirea unei soluții mutual acceptabile la masa de negocieri.

Probleme sociale

Sindicaliștii transnistreni continuă să avertizeze despre eventuale explozii sociale. Conform acestora, majorarea galopantă a prețurilor pentru serviciile comunale și produsele alimentare și de uz casnic, pe fundalul înghețării salariilor, pot motiva cetățenii transnistreni să încerce să-și apere drepturile prin metode alternative. Numai în luna ianuarie a anului curent inflația s-a cifrat la 4,2% în timp ce s-a planificat o inflație anuală de 12%. Salariilor medicilor, profesorilor și a altor categorii bugetare sunt mici, variază între $ 50–100. Din aceste resurse cel puțin 50% sînt utilizate pentru alimentație, iar altele 30–40% pentru achitarea serviciilor comunale. În aceste circumstanțe medicii, de exemplu, părăsesc în masă locurile de muncă. În 2007 mai mult de o mie de medici s-au concediat, iar anul curent rata concedierilor, practic, se dublează. În consecință, aproximativ 60% din locuitorii transnistreni sînt nevoiți să se adreseze după asistență medicală la Chișinău sau Odessa, concluzionează sindicaliștii transnistreni.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare europeană

Perspectivele relației RM-UE discutate la Președinție

Pe 6 martie a.c., la Președinție a fost convocată o reuniune în cadrul căreia au fost abordate perspectivele relației Moldovei cu UE. Avîndu-se în vedre faptul că în aprilie 2008 Comisia Europeană urmează să evalueze felul în care Moldova a implementat Planul de Acțiuni UE-Moldova (PAUEM), au fost stabilite un șir de sarcini necesare a fi îndeplinite pînă la data lansării raportului Comisiei. În afară de aceasta, a fost cerută elaborarea și implementarea unui "plan intern de acțiuni" care să indice explicit obiective și termene concrete pentru instituțiile publice în vederea continuării procesului de reforme într-un șir de domenii. Serviciul de presă al Președinției nu precizează termenul pentru care urmează a fi proiectat acest "plan intern de acțiuni", dar se poate presupune că aceasta ar putea să coincidă cu perioada pentru care Comisia Europeană a propus extinderea PAUEM.

Parteneriatul de Mobilitate UE-RM

În perioada de referință, a avut loc prima reuniune formală Moldova-UE privind Parteneriatul de Mobilitate. La reuniune au participat funcționari din partea mai multor instituții ale UE, delegația moldovenească fiind condusă de Valeriu Ostalep, viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene, și de Sergiu Golovaci, viceministru al Afacerilor Interne.

În cadrul reuniunii a fost abordat un șir de subiecte, precum: consolidarea capacităților instituționale în domeniul gestionării migrației, programele de reîntoarcere și reintegrare a migranților, asigurarea beneficiilor sociale, consolidarea legăturilor cu diaspora etc.

Cu prilejul reuniunii, Valeriu Ostalep s-a întîlnit cu Hilde Hardeman, șefă de unitate în cadrul DG Relații Externe al Comisiei Europene. În cadrul întîlnirii cu aceasta, au fost prezentate rezultatele ședinței convocate la Președinție pe marginea realizării PAUEM și au fost examinate unele detalii legate de organizarea reuniunii următoare a Consiliului de Cooperare UE-Moldova, pe 27 mai 2008, la Bruxelles.

Reuniunea a IX-a a Consiliului Consultativ al EUBAM

Tot în această perioadă, a avut loc cea de-a IX-a reuniune a Consiliului Consultativ al Misiunii UE de Asistență la Frontieră în Moldova și Ucraina (EUBAM). În cadrul reuniunii a fost constatată îmbunătățirea managementului frontierei moldo-ucrainene, precum și a cooperării serviciilor vamale și de grăniceri a Moldovei și Ucrainei.

În ce privește sarcinile de perspectivă, s-a stabilit necesitatea unor eforturi comune pentru a facilita aducerea activității întreprinderilor din regiunea transnistreană în cîmpul legal al RM, ralierea legislației din domeniul managementului frontierei la cea europeană și pentru consolidarea mecanismelor de schimb de informații operative între serviciile de specialitate ale Moldovei și Ucrainei.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

Potrivit unor mijloace media din România, Camera Deputaților din Parlamentul României a adoptat în perioada vizată de această ediție a jurnalului un proiect care introduce modificări în Legea cetățeniei române[1]. Amendamentele adoptate au menirea de a simplifica procedura de examinare a cererilor de acordare sau redobîndire a cetățeniei române. Principalele inovații introduse de proiect vizează:

  • acordarea cetățeniei române printr-un ordin al ministrului Justiției;
  • înlocuirea Comisiei pentru cetățenie, formată din cinci judecători, cu una compusă din personal cu pregătire juridică din Ministerul Justiției;
  • caracterul permanent al reuniunilor Comisiei pentru cetățenie;
  • introducerea unui termen de șase luni pentru ca solicitantul să-și completeze dosarul în cazul în care Comisia constată lipsa unor documente necesare soluționării cererii.

Adoptarea modificărilor a fost argumentată prin numărul mare de dosare care se află în curs de soluționare la Comisia de contestare a condițiilor de acordare a cetățeniei (peste 34 mii) și de cereri de acordare sau redobîndire a cetățeniei române (peste 500 mii, depuse numai la Consulatul român din Chișinău).

Republica Moldova – Rusia

Relațiile cu Rusia au continuat, în mare parte, să fie circumscrise discuțiilor intense din ultima perioadă pe marginea reglementării transnistrene. Pe 6 martie, la Chișinău s-a aflat Iuri Zubakov, vicesecretarul Consiliului de Securitate al Federației Ruse (FR). Potrivit serviciilor oficiale de presă, vizita sa în Moldova ar fi avut drept scop facilitarea reluării negocierilor în problema transnistreană în formatul "5+2". După cum era lesne de anticipat, serviciile în cauză și de această dată nu au fost destul de generoase în informarea publicului larg despre conținutul întîlnirii lui Zubakov cu Vladimir Voronin.

În altă ordine de idei, MAEIE a anunțat că va adresa organelor competente din Rusia o interpelare oficială în cazul Nataliei Morari, cetățeană moldoveană și reporteră la ziarul rus "The New Times", căreia i s-a interzis intrarea pe teritoriul Federației Ruse. Nataliei Morari i s-a imputat că aceasta ar pune în pericol siguranța națională și securitatea Federației Ruse. Jurnalista însă este de părere că interdicția aplicată ei de intrare pe teritoriul Rusiei ar avea legătură cu activitatea sa profesională și cu unul din articolele publicate în "The New Times" în care a demascat scheme neoficiale de finanțare a campaniei electorale pentru Duma de Stat a FR, din decembrie 2007.


1 Adevărul, nr. 5492, 11 martie 2008.
e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect