ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. VI, nr. 114, 16–31 martie 2008

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri. Demisii

Pe 20 martie 2008 Parlamentul a adoptat o hotărîre prin care "a acceptat" demisia Guvernului.
Notă ADEPT: Deoarece legislația nu reglementează situații cînd demisia nu ar fi acceptată, actul Parlamentului nici nu este necesar, reprezintă doar o formalitate de ordin politic.

Pe 31 martie 2008, majoritatea parlamentară a acordat vot de încredere noii componențe a Guvernului și Programului de activitate al acestuia, numit "Progres și Integrare". Din componența executivului vor face parte:

  • Zinaida GRECEANÎI – Prim-ministru
  • Igor DODON – prim viceprim-ministru
  • Andrei STRATAN – viceprim-ministru, ministrul afacerilor externe și integrării europene
  • Victor STEPANIUC – viceprim-ministru
  • Mariana DURLEȘTEANU – ministrul finanțelor
  • Anatolie GORODENCO – ministrul agriculturii și industriei alimentare
  • Vasile URSU – ministrul transporturilor și gospodăriei drumurilor
  • Violeta IVANOV – ministrul ecologiei și resurselor naturale
  • Larisa ȘAVGA – ministrul educației și tineretului
  • Galina BALMOȘ – ministrul protecției sociale
  • Larisa CATRINICI – ministrul sănătății
  • Artur COZMA – ministrul culturii și turismului
  • Vitalie PÎRLOG – ministrul justiției
  • Valentin MEJINSCHI – ministrul afacerilor interne
  • Vitalie VRABIE – ministrul apărării
  • Pavel BUCEAȚCHI – ministrul dezvoltării informaționale
  • Vasili ȘOVA – ministrul reintegrării
  • Vladimir BALDOVICI – ministrul construcțiilor și dezvoltării teritoriului
  • Mihail FORMUZAL – Guvernatorul UTA Găgăuzia, din oficiu
  • Gheorghe DUCA – Președintele Academiei de Științe, din oficiu.

Notă ADEPT: Respectiv, se poate constata că sînt acordate mandate noi la 12 din 16 membri ai cabinetului Tarlev, situație ce confirmă că declarațiile anterioare despre înnoirea esențială a executivului au fost formale, esența demisiei constînd în înlăturarea din funcții a premierului Vasile Tarlev și a cîtorva miniștri a căror imagine publică era mai serios afectată.

1.2. Acte legislative

Legea privind reglementarea valutară. Documentul are drept scop instituirea, la nivel de lege organică, a normelor juridice referitoare la efectuarea și raportarea operațiunilor valutare, licențierea și desfășurarea activității unităților de schimb valutar, precum și referitoare la controlul valutar, stabilite în scopul implementării politicii valutare a statului și asigurării stabilității pieței valutare interne. Legea este elaborată în conformitate cu reglementările comunitare, a primit Declarația de compatibilitate din partea centrului de armonizare a legislației.

Legea pentru modificarea Legii cu privire la Guvern. La inițiativa șefului statului, s-a decis formarea Ministerului Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului, care va prelua competențele Agenției Construcții și Dezvoltare a Teritoriului" și ale Agenției "Apele Moldovei". Conform aceleiași modificări, Serviciul Standardizare și Metrologie se desființează, funcțiile acestuia urmînd a fi preluate de Ministerul Economiei și Comerțului.
Notă ADEPT: Autorii inițiativei afirmă că modificările au drept scop optimizarea instituțională și funcțională a autorităților administrației publice centrale, în contextul reformei administrației publice centrale. În același timp, planul de acțiuni privind realizarea Strategiei de reformă a administrației publice centrale în anul 2008 nu face referire la respectivele modificări, acestea fiind promovate ad-hoc, fără analize detaliate și profunde. Nota Informativă a proiectului de lege nu a conținut nici estimarea cheltuielilor, nici fundamentarea economico-financiară, analiza impactului etc., fiind astfel încălcate reglementările privind elaborarea actelor legislative și normative (Regulamentul Parlamentului, Legea Nr.780-XV din 27.12.2001 și HG Nr.1230 din 24.10.2006).

Legea privind protecția indicațiilor geografice, denumirilor de origine și a specialităților tradiționale garantate. Sînt stabilite normele ce țin de înregistrarea, protecția juridică și utilizarea denumirilor de origine, indicațiilor geografice și specialităților tradiționale garantate. Elaborarea a fost condiționată de necesitatea racordării normelor la standardele Uniunii Europene, prevăzute în Planul de Acțiuni RM-UE.

Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative (limitarea imunității judecătorilor). Modificările operate exclud necesitatea obținerii acordului CSM pentru începerea urmăririi penale împotriva judecătorului. Cauzele penale vor putea fi pornite de Procurorul general, doar cu informarea CSM.
Notă ADEPT: Anterior CSM[1], organizații neguvernamentale, exponenți din sistemul judiciar, opoziția parlamentară și instituții internaționale (CE) și-au exprimat îngrijorarea în legătură cu intențiile de limitare a imunității judecătorilor, considerînd că respectivele măsuri pot afecta și independența magistraților. Autoritățile au motivat necesitatea modificărilor prin sporirea capacităților de combatere a corupției, fără a prezenta însă argumentarea corespunzătoare.

Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative (privind membrii Consiliului Superior al Magistraturii). Se prevede acordarea pentru Președintele CSM a dreptului la pașaport diplomatic, iar membrilor CSM – dreptul la pașapoarte de serviciu. De asemenea, este reglementată salarizarea Președintelui și unor membri ai CSM, detașați pe perioada exercitării funcțiilor în CSM.

Legi pentru ratificarea sau aderarea la acte internaționale:

  • Acordul Regional privind planificarea serviciului de radiodifuziune digitală terestră și în Republica Islamică Iran;
  • Protocolul de revizuire a unor prevederi ale Acordului Regional pentru spațiul european de radiodifuziune;
  • Memorandumul de înțelegere între Guvernul Republicii Moldova și Guvernele Republicii Albania, Bosniei și Herțegovinei, Republicii Bulgaria, Republicii Croația, Fostei Republici Iugoslave Macedonia, Republicii Muntenegru, României și Republicii Serbia privind cooperarea în domeniul combaterii corupției prin intermediul Inițiativei Anticorupție Sud-Est Europene;
  • Protocolul privind resturile explozive de război la Convenția asupra interzicerii sau limitării utilizării anumitor arme clasice care pot fi considerate ca producînd efecte traumatizante excesive sau ca lovind fără discriminare;

Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative (în domeniul pensiilor de asigurări sociale de stat). Modificările prevăd acordarea dreptului la pensie persoanelor condamnate, plafonarea pensiei prin limitarea contribuțiilor, obligarea cetățenilor străini și apatrizilor să achite contribuțiile de asigurări sociale de stat.

Legea cu privire la modificarea și completarea Legii insolvabilității. Documentul prevede evitarea și soluționarea conflictelor de interese ce pot apare la administratorul procedurii de insolvabilitate. Respectiv, lichidarea sau valorificarea masei debitoriale va fi posibilă numai după acordul expres al adunării creditorilor sau al comitetului creditorilor.

Legea pentru modificarea și completarea Legii privind actele legislative. Conform modificărilor, astfel de documente de politici ca "Concepția" și "Strategia" vor putea fi aprobate numai de către Parlament. Inițiator al modificărilor a fost Victor Stepaniuc, în perioada cînd era deputat în Parlament.
Notă ADEPT: Experți independenți consideră că modificările efectuate nu sînt suficient de argumentate, iar aplicarea strictă a legii ar putea genera tărăgănarea aprobării unor importante documente de politici, Parlamentul fiind mai puțin organizat și operativ în examinarea și aprobarea actelor.

Hotărîrea pentru aprobarea Regulamentului cu privire la Centrul pentru Drepturile Omului, a structurii, efectivului-limită și modului de finanțare a acestuia. Documentul prevede majorarea numărului avocaților parlamentari pînă la patru, unul din ei fiind specializat în protecția drepturilor copilului. În structura Centrului vor intra serviciile: de programe instructive, relații cu publicul; pentru protecția drepturilor copilului; recepționarea petițiilor și organizarea audienților; Serviciul investigații și monitorizare; Cancelaria, Serviciul administrativ și reprezentanțe teritoriale.

Proiectul legii privind birourile istoriilor de credit. Documentul are scopul de a crea condiții pentru formarea, prelucrarea, stocarea și prezentarea de către birourile istoriilor de credit a informației ce caracterizează respectarea de către debitori a obligațiunilor asumate, precum și de a spori gradul de protecție a creditorilor și debitorilor. Se reglementează noțiunea și componența istoriei de credit, temeiurile, modul de formare, păstrare și utilizare a istoriilor de credit, reglementează funcționarea birourilor istoriilor de credit, sînt stabilite particularitățile creării, lichidării și reorganizării birourilor.

Hotărîrea privind audierile pe cauzele pronunțării hotărîrilor CEDO în privința Republicii Moldova. Documentul constată că din 12.09.1997 CEDO a pronunțat în privința Republicii Moldova 111 hotărîri în care s-a constatat cel puțin o încălcare a unui drept garantat de Convenție, iar în 60 de cazuri cererile reclamanților au fost radiate de pe rol. Toate hotărîrile pronunțate în privința Republicii Moldova și intrate în vigoare au fost executate, în total fiind achitată suma de 1 492 639 Euro, 1000 dolari SUA și 489 377 lei. Suma care urmează a fi achitată în temeiul hotărîrilor CEDO în cazul în care acestea vor deveni definitive în baza articolului 44 din Convenție, constituie 3010427 Euro. În esență, constatările Curții au vizat încălcarea de către autoritățile naționale a următoarelor drepturi: la un proces echitabil; la libertate și siguranță; de a nu fi supus torturii; la un recurs efectiv; la libertatea de exprimare; de a sesiza Curtea; la protecția proprietății; la respectul vieții private și de familie; la libertatea de gândire, conștiință și religie; la libertatea de asociere. Cauzele principale ale condamnării Republicii Moldova sînt urmare a: neexecutării hotărârilor judecătorești sau duratei excesive a procedurilor judiciare; admiterii cererilor depuse în instanțe peste termen; casării neregulamentare a hotărîrilor judecătorești; emiterii de hotărâri vădit nefondate; arestului și deținerii în arest fără un mandat valabil sau motivat; maltratării reclamanților; aplicării torturii; condițiilor inadecvate de detenție; lipsirii de dreptul, la nivel național, de a cere compensații pentru violarea Convenției; examinării incorecte a cauzelor privind apărarea onoarei și demnității; neînregistrării unui cult religios. Deputații au mai constatat că:

  • Guvernul nu a întreprins toate măsurile necesare de ordin normativ, organizatoric, financiar pentru crearea condițiilor adecvate de detenție și funcționarea corespunzătoare a sistemului penitenciar, a activității organelor de drept;
  • Nu s-au luat măsuri suficiente în vederea executării la timp a hotărîrilor judecătorești irevocabile și definitive de către autoritățile de stat de toate nivelurile;
  • Activitatea organelor de drept, procuraturii, poliției, instanțelor de judecată la capitolul respectării și corespunderii cerințelor Convenției Europene este insuficientă.
  • Nu sînt sancționați funcționarii autorităților a căror activitate a generat încălcarea drepturilor și libertăților fundamentale ale cetățenilor. Dreptul la regres al statului față de persoanele vinovate nu este asigurat la nivelul corespunzător;
  • Persistă cazuri de neaplicare a jurisprudenței și practicii CEDO de către instanțele judecătorești și colaboratorii organelor de drept, ca rezultat a lipsei unui sistem eficient de instruire inițială și continuă, inexistenții analizei sistematice a practicii de urmărire penală și a examinării cauzelor prin prisma jurisprudenței CEDO;
  • Se observă rolul inactiv, lipsit de principialitate al CSM și al CSJ în problemele ce vizează unificarea practicii judecătorești, aplicării sancțiunilor disciplinare și de altă natură față de judecătorii care au pronunțat hotărîri eronate, au încălcat disciplina și etica;
  • Există carențe în activitatea Agentului Guvernamental și a direcției Agent guvernamental, manifestate prin organizare deficientă și neutilizarea tuturor procedeelor permise de Curte pentru reprezentarea poziției statului;
  • Lipsește un mecanism de recurs constituțional individual capabil să asigure un control eficient asupra respectării Convenției Europene și să remedieze la nivel național situațiile de încălcare a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului, garantate de Convenție.

Guvernului i se solicită să:

  • continue elaborarea și prezentarea în mod prioritar a proiectelor de legi compatibile cu cadrul normativ al CE ce țin de asigurarea respectării drepturilor omului și a libertăților fundamentale, consolidarea sistemului judecătoresc, dezvoltarea sistemului de executare, reformarea sistemului penitenciar;
  • întreprindă acțiuni eficiente pentru: consolidarea bazei material-tehnice a sistemului penitenciar și crearea condițiilor de detenție în conformitate cu cerințele și standardele minime de detenție naționale și internaționale, asigurarea drepturilor lor procesuale și înlăturarea factorilor care generează încălcarea drepturilor și libertăților persoanelor aflate în detenție;
  • asigure selectarea și instruirea mai exigentă a cadrelor instituțiilor de detenție prin prisma respectării drepturilor omului și contracarării fenomenului tratamentelor inumane sau degradante;
  • urgenteze transmiterea izolatoarelor de detenție provizorie din subordinea MAI în subordinea Ministerului Justiției, în conformitate cu prevederile legale;
  • asigure eficientizarea executării hotărîrilor judecătorești definitive;
  • continue și intensifice eforturile de reglementare amiabilă a cauzelor versus Republica Moldova aflate pe rol la CEDO;
  • consolideze instituțional și funcțional, activitatea Direcției Agent Guvernamental și să creeze rețeaua coordonatorilor din cadrul autorităților publice în scopul eficientizării activității Reprezentantului Guvernului la CEDO în vederea formulării poziției statului în cauzele versus Republica Moldova aflate pe rol la Curte, monitorizării executării hotărîrilor și deciziilor pronunțate de Curte în privința Republicii Moldova.

Procuratura Generală urmează să întreprindă măsuri de implementare eficientă a regresului și să asigure tragerea la răspundere a funcționarilor publici și a judecătorilor pentru orice abatere gravă care a dus la condamnarea Republicii Moldova de către CEDO. CSM va intensifica examinarea sesizărilor ce țin de etica și disciplina judecătorilor și va asigura în mod obiectiv și principial tragerea la răspundere a judecătorilor care au admis pronunțarea unor hotărîri eronate. Curții Supreme de Justiție i se propune să sistematizeze practica judiciară în scopul aplicării ei uniforme și în concordanță cu jurisprudența CEDO, precum și să adopte hotărîri explicative în contextul hotărîrilor pronunțate de CEDO în privința Republicii Moldova ce vizează deficiențe la examinarea cauzelor de către instanțele judecătorești naționale. Institutul Național de Justiție cu concursul Procuraturii Generale și al CSM va elabora programe de învățămînt și va organiza instruirea procurorilor, judecătorilor și altor persoane care contribuie la înfăptuirea justiției în domeniul apărării și garantării drepturilor omului și jurisprudenței CEDO. Parlamentul se obligă să asigure, în mod prioritar, examinarea și adoptarea proiectelor de lege ce țin de protejarea drepturilor și libertăților omului, de consolidarea și asigurarea independenței sistemului judecătoresc, precum și a altor acte legislative ce vor contribui la dezvoltarea instituțiilor democratice din țară.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Audieri. Moțiuni

Fracțiunea majoritară a respins propunerea deputaților de opoziție de a transmite în direct ședințele la care a fost acceptată demisia Guvernului precum și propunerea de a invita la respectiva ședință pe Primul-ministru demisionat.

Deputații PDM, susținuți de cîțiva deputați neafiliați, au inițiat o moțiune simplă cu privire la politica energetică a Guvernului. Documentul abordează: – problema dependenței ANRE față de Guvern; – neinstalarea la hotarele țării a contoarelor care măsoară consumul de către Republica Moldova a gazelor furnizate și tranzitate de Concernul rus "Gazprom" prin teritoriul țării; construcția gazoductelor pe banii Guvernului și ai populației, fără ca rețelele astfel construite să fie luate la evidență.

Condamnarea Moldovei la CEDO

Pe 21 martie 2008, în Parlament au fost organizate audieri la tema dosarelor RM la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO), la care au participat deputați, reprezentanți ai Guvernului și ai sectorului asociativ. Agentul guvernamental, reprezentant al Moldovei la CEDO, a informat că instanța europeană a condamnat republica în 111 dosare și a radiat de pe rol 66 de dosare. Ministrul Justiției, a declarat că adresarea cetățenilor la CEDO indică faptul că ei își cunosc bine drepturile, iar o comisie specială a Ministerului Justiției analizează fiecare hotărîre a CEDO, în vederea prevenirii de noi condamnări. Președintele CSM a afirmat că, la fiecare condamnare a Moldovei la CEDO, publicul crede că vinovat e sistemul judecătoresc, dar lacunele în domeniu nu au proporțiile despre care se crede și sînt determinate de mai multe motive obiective. Procurorul General a relevat că este elaborat un studiu în scopul reducerii riscurilor de condamnare a Moldovei la CEDO, iar Moldova este o țară cu risc sporit de condamnare pentru că încă din momentul aderării la Convenția Europeană a Drepturilor Omului, nu a fost stabilit un mecanism de implementare a acesteia. Deputații de opoziție au lansat mai multe acuzații la adresa autorităților, inclusiv că nu sînt în stare să asigure respectarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor la nivel național și aceștia sînt nevoiți să-și caute dreptate la Strasbourg. În opinia lor, ca rezultat are de suferit imaginea Republicii Moldova. Și deputații din fracțiunea majoritară au fost de acord că situația legată de condamnările Moldovei la CEDO este îngrijorătoare.

Întrebări. Interpelări

Deputatul PNL Vitalia Pavlicenco a cerut Procuraturii Generale și MAI să examineze legalitatea acțiunilor poliției, care a reținut mai mulți tineri participanți la evenimentele organizate cu ocazia comemorării a 90 de ani de la Unirea Basarabiei cu România.

Declarații

Deputatul Igor Klipii a prezentat o declarație prin care critică emisiunea "Povești cu măști" difuzată de postul de televiziune NIT. Klipii a solicitat ca în timpul difuzării emisiunii să fie indicată interdicția pentru vizionare copiilor sub 16 ani, pe motiv că limbajul și încărcătura intelectuală ale acesteia pot avea efecte degradante pentru psihicului unui copil.

Fracțiunea AMN a prezentat o declarație dedicată împlinirii a 90 de ani de la votarea Actului Unirii Basarabiei cu România, în cuprinsul căreia actul istoric din 27 martie 1918 este apreciat drept act de curaj din partea membrilor Sfatului Țării, a românității basarabenilor.

Liderul PPCD Iurie Roșca a dat citire unei noi declarații prin care se aduc acuzații liderului PLDM Vladimir Filat și se exprimă îngrijorarea în legătură cu degradarea relațiilor în cadrul majorităților postelectorale din consiliile raionale, situație ce ar fi determinată de coruperea mai multor aleși locali de către partidul condus de Filat.

Fracțiunile parlamentare și deputații de opoziție au declarat că nu votează noua componență și noul program al Guvernului. Reprezentanții AMN, PDM, PNL, PLDM și PSDM au criticat programul propus, pe care l-au calificat drept document politic, declarativ și formulat ambiguu. Liderul PPCD Iurie Roșca a declarat că fracțiunea sa nu votează noua garnitură a executivului, dar apreciază pozitiv membrii cabinetului de miniștri, pe care îi consideră tehnocrați, tineri, competenți și promițători.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Demisii

La 19 martie Premierul Vasile Tarlev și-a anunțat demisia din funcție, situație ce a determinat demisionarea întregului Guvern.

Pe 31 martie, în legătură cu acordarea votului de încredere și depunerea jurămîntului de către noua componență a Guvernului, a expirat mandatul executivului condus de Vasile Tarlev.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea privind indexarea prestațiilor de asigurări sociale și a unor prestații sociale de stat. Se stabilește coeficientul indexării prestațiilor în anul 2008 în mărime de 17%, reieșind din creșterea anuală a indicelui prețurilor de consum de 12,3% și creșterea anuală a salariului mediu pe țară în anul precedent de 21,7%. De la 1 aprilie 2008 cuantumul pensiei minime indexate constituie: 422,96 lei – mărimea pensiei pentru limită de vîrstă pentru lucrătorii din agricultură; 475,09 lei – mărimea pensiei pentru limită de vîrstă a celorlalți beneficiari de pensii pentru limită de vîrstă; 337,98 lei – mărimea pensiei de invaliditate de gradul I; 326,38 lei – mărimea pensiei de invaliditate de gradul II; 229,82 lei – mărimea pensiei de invaliditate de gradul III.

Hotărîri pentru aprobarea unor reglementări:

  • Regulamentul cu privire la modul de determinare și comercializare a activelor neutilizate ale întreprinderilor;
  • Regulamentul cu privire la modul de dare în locațiune a activelor neutilizate;
  • cu privire la optimizarea participării organelor centrale de specialitate ale administrației publice, precum și a altor autorități administrative centrale la executarea angajamentelor asumate față de organizațiile internaționale;

Hotărîri pentru aprobarea unor programe, concepții, strategii:

  • Planul de acțiuni privind punerea în aplicare a Regulamentului Sanitar Internațional în Republica Moldova.

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare:

  • Ministerului Culturii și Turismului i se alocă 600 mii lei pentru continuarea lucrărilor de reparare și restaurare a Muzeului "Conacul familiei Lazo";
  • Aparatului Guvernului i se alocă 181 mii lei pentru acoperirea cheltuielilor aferente deservicii delegației în frunte cu Primul-ministru al Republicii Bulgaria.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Ceremonii de rămas-bun

În ultimele zile ale mandatului său, Primul-ministru Vasile Tarlev:

  • a vizitat Academia de Științe a Moldovei;
  • s-a întîlnit cu membrii Clubului prim-miniștrilor din rîndul tineretului;
  • a adresat mesaj de mulțumire reprezentanților organelor mass-media;
  • a semnat o scrisoare de recunoștință în adresa membrilor Alianței Anticorupție;
  • a avut o întrevedere de rămas bun cu membrii Guvernului.

Noul program al Guvernului

Conform documentului aprobat de majoritatea parlamentară, bunăstarea poporului și progresul societății sînt rațiunea de a exista a Guvernului. Domeniile prioritare incluse în programul de guvernare:

  1. Sporirea calității actului de guvernare
  2. Consolidarea instituțiilor democratice
  3. Asigurarea securității și integrității țării
  4. Sporirea competitivității economice
  5. Promovarea incluziunii sociale și regionale

Prioritățile de politici ale Guvernului pentru anii 2008–2009: educație; sănătate; protecție socială; cultură și turism; dezvoltarea regională; protecția mediul și utilizarea resurselor naturale.

Acțiunile Guvernului pe durata mandatului vor căpăta expresie în: – atingerea nivelului salariului mediu pe economie la echivalentul a cel puțin 300 dolari S.U.A; – pensiile și prestațiile sociale vor crește în medie cu peste 40%; – bursele și indemnizațiile vor înregistra o creștere cu circa 50%; – locurile finanțate de la bugetul de stat în instituțiile de învățămînt mediu de specialitate și superior se vor majora cu 30%; – creșterea PIB va constitui 7% anual; – investițiile străine directe se vor majora cu cel puțin 35% și vor depăși 2 miliarde dolari S.U.A.; – vor fi construite și reabilitate conform standardelor europene peste 200 km de drumuri; – vor fi construite peste 200 km de apeducte și circa 400 km de gazoducte de capacitate majoră; vor fi date în exploatare 40 de termocentrale, construite și echipate cu utilaj de randament înalt; – la dispoziția cetățenilor vor fi puse peste 50 de centre renovate de sănătate și centre de servicii de asistență socială, 80 de școli, grădinițe, centre de tineret și cultură, construite și reparate în scopul asigurării unui proces eficient de studii.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

  • Imediat după ce a declarat despre demisia sa din funcție, Primul-ministru Vasile Tarlev a fost anunțat că i s-a conferit "Ordinul Republicii", în semn de apreciere a meritelor deosebite în dezvoltarea social-economică a Republicii Moldova, contribuție substanțială la asigurarea activității Guvernului și înalte calități profesionale;
  • Ulterior, la propunerea Prim-ministrului demisionar, Ordinul "Credință Patriei" de clasa III a fost conferit directorului Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției, Valentin Mejinschi; Ordinul "Gloria Muncii" – ministrului economiei și comerțului, Igor Dodon. Cu Medalia "Meritul Civic" au fost decorați: directorul general al Agenției Relații Funciare și Cadastru, Alexandr Bannicov; șeful adjunct al Aparatului Guvernului, Roman Cazan; șeful Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, Serghei Pușcuța; consilierul principal de stat din cadrul Aparatului Guvernului, Nicolae Ungureanu;
  • Președintele Republicii Moldova a decretat conferirea Ordinul "Gloria Muncii" lui Arhip Cibotaru, publicist, fost membru al Consiliului Coordonator al Audiovizualului;
  • Medalia "Meritul Civic" a fost conferită lui Nicolae Chirtoacă, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în SUA.

Prin două decrete prezidențiale a fost acordată sau aprobată redobîndirea cetățeniei Republicii Moldova de către 12 persoane. Prin alte două decrte ale șefului statului, este aprobată renunțarea la cetățenia Republcii Moldova de către 289 persoane.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Îngrijorări privind activitatea catedrelor militare

Președintele Republicii Moldova a convocat ședință privind activitatea catedrelor militare din cadrul instituțiilor de învățămînt superior, în cadrul căreia s-a deiscutat despe modalitățile de eficientizare a activității respectivelor subdiviziuni le instituțiilor de învățămînt. La ședință s-au dat aprecieri conform cărora, activitatea desfășurată de structurile vizate nu corespunde întru totul obiectivelor de educare și pregătire a cadrelor militare în rezervă, motiv pentru care este necesară reevaluarea cadrului legislativ și instituirea, sub egida Institutului Militar al Forțelor Armate "Alexandru cel Bun", a unui sistem unic de pregătire în cadrul catedrelor militare cu excluderea oricăror taxe pentru studii. Vladimir Voronin a mai solicitat optimizarea numărului de catedre militare, conform necesităților reale.

O nouă discuție despre sediul teatrului "Eugen Ionesco"

La ședința convocată de șful statului a fost prezentat conceptul de realizare a proiectului de reconstrucție a sediului teatrului, care a fost apreciat pozitiv. Președintele RM a pledat pentru edificarea "unui teatru-model multifuncțional, care ar corespunde celor mai înalte cerințe în domeniu și care ar asigura întocmai necesitățile unui colectiv dramatic profesionist". Vladimir Voronin a erut Guvernului elaborarea în regim de urgență a unei hotărîri privind demararea procesului de edificare a noului sediu al Teatrului "Eugene Ionesco", conceptul reconstrucției urmînd a fi definitivat pînă la 1 iulie 2008.


1 Raportul Președintelui CSM la Adunarea generală a judecătorilor, 08.02.2008. cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflația și prețurile

    Alimentele predomină în cheltuielile moldovenilor…

    Statisticile oficiale arată că cele mai mari sume pe care le cheltuiesc moldovenii[1], dintr-un buget-etalon de 1.000 de lei, sînt alocate plăților pentru energie, gaze, termoficare, telefonie, canalizare și apă și salubritate. Iar hrana zilnică și băuturile continuă să predomine în clasamentul produselor din coșul de consum al populației.

    Luna de luna, cheltuielile inevitabile cu întreținerea locuinței și asigurarea hranei devorează cele mai mari parți din bugetele familiilor. Fapt care rezidă și din analizele Biroului Național de Statistică (BNS), mai precis din evaluarea ponderii produselor și serviciilor din coșul de consum al populației, pe baza cărora se calculează inflația lunară. În general, dintr-o sumă fixă, etalon, de 1.000 lei, pentru mărfurile nealimentare se cheltuiesc, în Moldova, cca 35% din total, pentru alimente și băuturi sînt alocate aproape 45% din veniturile familiilor, iar pentru servicii – cca 20%.

    Dincolo de natura obligatorie a cheltuielilor din categoria "cele mai mari", comportamentul de cumpărare a populației – reflectat în ponderea pe care o acordă cheltuielilor din bugetul-etalon trasat de BNS – arată că portofelele moldovenilor sînt în continuare afectate de costurile vieții. Motiv pentru care autoritățile ar trebui să-și revizuiască politica față de nivelul de trai al populației.

2. Sectorul real

    Sănătatea economiei moldovenești…

    Biroul Național de Statistică a publicat datele-sinteză ale anului trecut. Este vorba despre produsul intern brut (PIB), sectoarele care au contribuit la creșterea economică și respectiv evoluțiile anului 2007, în comparație cu cele din 2006. Cifrele statistice arată de fapt starea de sănătate a economiei moldovenești.

    La nivel statistic, lucrurile sînt clare. Anul 2007, a avut două motoare care au propulsat creșterea economică: construcțiile și serviciile. Industria a înregistrat o sub-performanță (-2,7% față de anul 2006), iar agricultura a avut o scădere semnificativă, dar care a fost așteptată (-23,1% față de anul 2006). Ce se află în spatele cifrelor macroeconomice?

    La nivel microeconomic, o creștere a PIB (cît de mică a fost aceasta) sau creșterea înregistrată de un sector economic înseamnă o producție mai mare. Și pentru ca stocurile nu au înregistrat creșteri semnificative, este clar ca o creștere a producției a însemnat și vînzări mai mari fie pe piața internă, fie la export. Vînzări mai mari ar însemna afaceri mai bune pentru companiile din sectorul economic respectiv. Veniturile mai mari ale companiilor ar trebui să se reflecte și în salariile angajaților din acel domeniu, pe alocuri însă nu este tocmai așa.

    Vînzările de mărfuri cu amănuntul și investițiile în capital fix au constituit motorul creșterii din 2007. Construcțiile au avut o creștere cu cca 21% față de anul 2006, este o performanță care va fi egalată cu greu în anii care vin. Interesant este că sectorul construcțiilor a crescut fără ca aportul lucrărilor de infrastructură să fie semnificativ.

    De aceea, pentru a se putea păstra creșterea din anul 2007, sectorul construcțiilor are nevoie de implementarea proiectelor de infrastructură. Paradoxal, creșterea construcțiilor nu a impulsionat și salariile. Companiile au crescut, fără însă să investească în forța de muncă, muncitorii moldoveni continuînd să plece în afara țării.

    Serviciile (o creștere de 19% față de anul 2006) au avut o creștere așteptata care are două explicații: consumul și semne firave de maturizare a economiei naționale. Consumul a alimentat creșterile din comerț și din sectorul financiar. Rămîne un semn de întrebare în ce măsură creșterea sectorului financiar va continua și anul acesta, un an care a început sub amenințarea creșterii inflației, cu nervozitatea cursului de schimb și cu o serie de măsuri de inhibare a creditului.

    Industria a fost sub nivelul de creștere al PIB (-2,7%) și un aport lipsit de consistență la creșterea economică, aceasta fiind punctul nevralgic al economiei moldovenești. În final, agricultura în scădere, nu face decît să confirme situația complicată în anul 2007. Seceta a redus producțiile agricole și a crescut prețul alimentelor.

3. Sistemul financiar-bancar

    Valoarea totală a depozitelor din sistem a depășit 2 miliarde USD…

    La sf. lunii februarie soldul depozitelor din sistemul bancar al Moldovei a înregistrat valoarea de 22 miliarde lei (peste 2 miliarde USD). Creșterea s-a produs ca urmare a majorării cu aproape 600 milioane lei a depunerilor în monedă națională, în timp ce depunerile în valută străină au scăzut cu 133 milioane lei.

    La finele lunii februarie soldul depozitelor la termen în MDL a depășit 8,51 miliarde lei și s-a majorat cu 5,8% comparativ cu luna precedentă. Creșterea s-a produs ca rezultat al sporirii atît a soldului depunerilor persoanelor fizice, cît și a depozitelor agenților economici care au înregistrat creșteri de 6,2% și, respectiv, 3,9%. Totodată, soldul depozitelor la termen în valută străină a depășit echivalentul a 7,12 miliarde lei după ce pe parcursul lunii a înregistrat un spor de 2,4%.

    Rata medie a dobînzii la depozitele la termen în MDL s-a redus cu cca 0,5 p.p. și a constituit 15,61% (12,86% pentru persoanele juridice și 16,33% pentru cele fizice). În scădere a fost rata medie a dobînzii la depozitele la termen în valută străină, insă nesemnificativă – cu doar 0,04%.

    În Moldova interesul față de produsele financiare este unul din cel mai jos…

    Potrivit unui sondaj realizat de BERD, moldovenii utilizează 81% din remitențe pentru consumul curent. experții BERD consideră că în Moldova este necesar de a îmbunătăți educația financiară a populației, care manifestă un interes destul de redus față de instrumentele financiare ca polițe de asigurare, depozite, credite pentru micul business și educație. Potrivit BERD-ului în Moldova interesul față de produsele financiare este mai jos decât în unele dintre cele mai sărace țări din America Latină – Haiti, Hoduras și Bolivia.

    În legătură cu aceasta experții recomandă BERD și instituțiilor sale asociate să încurajeze guvernul și companiile private să ofere unele produse financiare de bază pentru populație. Aceste produse ar putea include depozite, polițe de asigurare ce ar asigura asistența medicală și ar acoperi cheltuielile funerare, credite de micro-finanțare mai mici de 3 mii USD pentru lansarea afacerii, precum și împrumuturi pentru educație, construcția sau reparația locuințelor. În opinia experților BERD, aceste produse de bază ar putea fi utilizate pentru a educa populația ce înseamnă valoarea creditelor și pentru a stabili relații bune cu instituțiile financiare.

    În 2007 în Moldova de remitențe au beneficiat 21% din populați adultă sau 580 mii persoane. Majoritatea remitențelor provin din Rusia (41%), Italia (33%), Europa de Vest (14%). În medie un beneficiar de remitențe din Moldova a primit bani de peste hotare de 6 ori pe an. Sondajul mai relevă că 48% din remitențe au fost expediate prin intermediul băncilor, 21% – prin rude și cunoscuți, 16% – prin curier. Deși 60% din respondenți au declarat că au o atitudine pozitivă față de bănci, 84% din beneficiarii de remitențe din Moldova au declarat că nu au deschise conturi bancare.


1 Cheltuielile minime de existență pentru o persoană în 2006 au fost de cca 954 lei.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Declarația Dumei de Stat a Rusiei privind enclavele separatiste și efectele ei

  • La 21 martie 2008, ca urmare a audierilor din 13 martie, Duma de Stat a Federației Ruse a adoptat Declarația "privind politica Rusiei față de Abhazia, Osetia de Sud și Transnistria". În document se menționează că după ce Kosovo și-a declarat independența în mod unilateral, Rusia s-a văzut nevoită să-și corecteze politicile față de Abhazia, Osetia de Sud și Transnistria, reieșind din voința exprimată de populația din aceste teritorii. Duma și-a exprimat suportul pentru politica externă, promovată de conducerea de vîrf în baza respectării normelor dreptului internațional. De asemenea, s-a menționat că Duma respectă suveranitatea și integritatea teritorială a Georgiei și Moldovei în hotarele recunoscute pe plan internațional, însă consideră că procesul de recunoaștere a independenței Kosovo contravine normelor dreptului internațional. Potrivit declarației, Abhazia, Osetia de Sud și Transnistria, care în anii de independență de facto s-au constituit în state democratice cu toate atributele, au mult mai multe temeiuri de a le fi recunoscută independența. În declarație se face o delimitare clară a atitudinii Rusiei față de Republica Moldova și față de Georgia. Astfel, în declarație se menționează că Georgia poate decide asupra relațiilor sale cu NATO, însă și Rusia are dreptul să-și apere cetățenii și să respecte voința acestora, din care fac parte și marea majoritatea a locuitorilor Abhaziei și Osetiei de Sud. Legislativul rus a subliniat că direcția spre integrarea în NATO privează autoritățile georgiene de posibilitatea de a consolida teritoriile și populația care viețuiește în ele. În această ordine de idei, deputații ruși și-au exprimat convingerea că Guvernul trebuie să contracareze orice încercări de presiuni politice, economice și militare asupra celor trei enclave. Guvernului i s-a cerut să consolideze suportul cetățenilor ruși care locuiesc în zonele respective, prin deschiderea unor reprezentanțe ale Federației Ruse, activizarea cooperării și suportului economic, simplificarea procedurilor de trecere a hotarelor. Duma a insistat asupra necesității menținerii formatului de pacificare existent pînă la reglementarea conflictelor pe baze de acceptare reciprocă.

  • Declarația Dumei ruse i-a decepționat foarte mult pe liderii enclavelor separatiste. Nu e de mirare, dacă luăm în considerație amenințările anterioare ale oficialilor ruși vis-a-vis de consecințele iminente ale "precedentului Kosovo". Liderii Abhaziei și Osetiei de Sud nici nu au putut sa-și ascundă decepția, spre deosebire de cei din Transnistria, care au evitat să se pronunțe tranșant. Smirnov a declarat doar că a fost o omisiune a autorităților transnistrene că nu au lucrat cu alte state pentru a le convinge să susțină Transnistria (Smirnov dă dovadă de modestie falsă ori a uitat de "proiectul" din 2006, cînd așa-zisul Consiliu Internațional pentru Instituții Democratice și Suveranitatea de Stat (ICDISS) a publicat studiul "State soverenity of Pridnetrovskaia Moldovaskaia Respublica (Pridnestrovie) under international law", atribuindu-l prin înșelăciune unor experți de renume internațional). În schimb, unii deputați din Sovietul Suprem transnistrean, precum Piotr Pasat, nu s-au putut reține, menționînd că declarația Dumei este una "insipidă, vagă și lipsită de orice consistență". Cea mai echilibrată atitudine, bazată pe abordarea situației create ca fapt împlinit, a fost etalată de către speaker-ul transnistrean Evgheniy Șevciuk, care a răspuns întrebărilor ziariștilor, menționînd următoarele lucruri: actualmente, punctul de vedere al Federației Ruse este că soluționarea conflictului transnistrean poate fi atinsă în cadrul "statului comun"; încă nu au fost epuizat potențialul procesului de negocieri. Totuși, cel mai elocvent indicator al decepției și nemulțumirilor este atacul la adresa ministrului de externe transnistrean, Valerii Lițkai, căruia fostul speaker transnistrean, Grigoriy Marakuta, care în prezent este secretarul general al asambleei interparlamentare a comunității "Pentru democrație și drepturile popoarelor" (aceasta este constituita de Abhazia, Osetia de Sud, Transnistria și mai e numită "internațională separatistă" sau "CSI-2") îi atribuie toată vina pentru atitudinile lipsite de relevanță a Dumei de Stat: insuccesul Transnistriei relevat în atitudinea Dumei de Stat e pe seama ministerului afacerilor externe și personal pe seama conducătorului acestuia, Valerii Lițkai, care bate cîmpii; din vina lui Lițkai Transnistria a fost înfrîntă diplomatic de către Republica Moldova; pe șeful diplomației de la Tiraspol nimeni nu-l mai ia în serios și nu-l mai primește. Este adevărat că Lițkai a avut un prilej pentru a se "reabilita" prin participarea în zilele imediat următoare de după adoptarea Declarației Dumei de Stat, la Kiev, la o consfătuire de experți pe problemele reglementării transnistrene. Lițkai a prezentat evenimentul drept o nouă tendință în politica Kievului care, potrivit lui, s-ar simți ofensat de atitudinea Chișinăului, care în procesul de apropiere de Rusia a început să ignore rolul Ucrainei în reglementarea transnistreană. De fapt, Lițkai a făcut aluzie la iritarea Kievului față de declarațiile Președintelui Voronin referitoare la o eventuală ieșire a Moldovei din GUAM.

Trei conferințe dedicate conflictului transnistrean

În perioada 26–28 martie 2008 s-au desfășurat trei conferințe dedicate conflictului transnistrean – una la Chișinău și două la Moscova.

Conferința internațională cu titlul "Reglementarea conflictului transnistrean în contextul europenizării Republicii Moldova" a fost organizată sub egida Asociației pentru Politică Externă (APE) din Republica Moldova. De fapt, a avut loc cea de a două ediție a conferinței din cadrul proiectului APE "Dialoguri transnistrene". În pofida faptului că înalții demnitari din Transnistria și Republica Moldova nu au dat curs invitației de a participa la lucrările conferinței pentru a elucida "progresul" din ultima vreme în soluționarea conflictului, totuși, dezbaterile din cadrul conferinței au fost foarte utile în clarificarea unui șir de lucruri importante:

  • Înalții demnitari de pe ambele maluri ale Nistrului nu au ce ori se tem sa dezbată probleme vizînd reglementarea transnistreană;
  • Reprezentantul special al UE, Kalman Misei, a menționat că e preferabil a evita cramponarea de termeni, precum – stat unitar, federație, meritînd ca eforturile să fie concentrate asupra distribuirii competenților în procesul de descentralizare;
  • Viceministrul Reintegrării, Ion Stăvilă a menționat că există premise pentru progrese în reglementarea transnistreană în "format 5+2", aceste fiind posibile datorită abordării la "pachet", lansată de Președintele Voronin în 2006 și acceptată în linii mari de către Federația Rusă. În opinia dlui Ion Stăvilă există premise și pentru ridicarea statutului SUA și UE în cadrul "formatului 5+2", de la cel de observatori la cel de participanți. Documentele de bază pentru reglementarea transnistreană rămîn: Legea privind principiile de bază ale statutului Transnistriei, adoptată la 22 iulie 2005 și propunerile din octombrie ale șefului statului;
  • Directorul Institutului statelor CSI, vice-președintele comisiei pentru problemele CSI și a conaționalilor, Constantin Zatulin, a menționat că Rusia și-a precizat recent poziția față de conflictul transnistrean prin intermediul Declarației Dumei de Stat din 21 martie a.c. Rusia recunoașterea integritatea teritorială a Moldovei, mai degrabă ca o anticiparea, decît ca un fapt real. Zatulin a ironizat pe marginea așa-zisei abordări de "pachet" a Președintelui Voronin, care ar fi acceptată de autoritățile ruse. El a subliniat că nimeni din deputații ruși nu ar fi văzut vreun "pachet" și că autoritățile moldovene prezintă ceea ce își doresc drept fapte împlinite. Totuși, Zatuluin a menționat că retorica autorităților moldovene din ultima vreme, legată de afirmarea neutralității permanente a Republicii moldova și a măsurilor de încredere în relațiile cu Tiraspolul, este un îndreptată în direcția corectă pentru înlăturarea neînțelegerilor generate de refuzul Președintelui Voronin de a semna "Memorandumul Kozak" în 2003;
  • Analistul politic occidental, Vladimir Socor, a menționat concurența Rusiei cu Occidentul în soluționarea conflictului transnistrean. El a menționat eficiența politicii "soft" a UE în reglementarea transnistreană, contrapunînd-o celei a Rusiei, care prin scopurile urmărite în Transnistria subminează atît securitatea Moldovei, cît și pe cea a Ucrainei. Socor a salutat inițiativele Președintelui Voronin, îndreptate spre reglementarea transnistreană, însă și-a exprimat îndoiala că insistarea pe neutralitatea Moldovai se va solda cu retragerea trupelor rusești din Transnistria. De asemenea, el a pledat împotriva urgentării unei soluții rapide, cu caracter pre-electoral, pe motiv ca aceasta ar putea fi în defavoarea Republicii Moldova pe termen lung;
  • Cunoscutul analist, Oazu Nantoi, a menționat că ultimele evoluții, audierile din Duma de Stat, relevă diminuarea puterii de influență a Rusiei în Transnistria. În acest context, Nantoi a optat pentru evitarea grabei în soluționarea pe motive pre-electorale a conflictului, optînd în favoarea democratizării și europenizării Republicii Moldova, pentru a o face atractivă pentru transnistreni, lucru care va pregăti reintegrarea firească a țării;
  • Reprezentantul Misiunii OSCE în Moldova, Claus Neukirch, a subliniat că în pofida așteptărilor unei soluționări rapide a conflictului transnistrean, de fapt, părțile se află astăzi mai departe de atingerea unui compromis, decît se aflau în 2006, cînd au fost întrerupte negocierile în "formatul 5+2". În opinia lui Neukirch, în prezent au loc "negocieri despre negocieri", lucru care trebuie depășit prin reluarea necondiționată a negocierilor propriu-zise în "format 5+2";
  • Analistul transnistrean, Andrei Safonov, a menționat că actualele autorități transnistrene nu vor accepta niciodată o reglementare a conflictului în condițiile impuse de autoritățile moldovene în baza Legii din 22 iulie 2005. El consideră că este puțin probabil ca pînă la alegerile din 2009 să fie găsită o soluție de compromis – Moldova să renunțe la reglementarea în cadrul statului unitar, iar Transnistria să accepte niște cedări rezonabile;
  • Concluziile de bilanț ale conferinței au fost făcute de către directorul APE, Andrei Popov, care a menționat că propunerile de "pachet" și insistarea asupra afirmării pe plan internațional a neutralității Republicii Moldova nu sînt pe măsură să motiveze Rusia să accepte o reglementarea rapidă și durabilă a conflictului transnistrean, fără lezarea intereselor Republicii Moldova. De aceea, o soluție rapidă, pînă la alegerile parlamentare din 2009 este foarte puțin probabilă. În aceste circumstanțe, este de preferat ca reglementarea transnistreană să fie abordată în toată complexitatea ei pe o perioadă mai îndelungată.

La 27 martie 2008, în cadrul mesei rotunde "Spațiul post-sovietic: realități și perspective", organizate de Institutul de Economie a Academiei de Științe a Rusiei. În cadrul mesei rotunde a fost prezentat raportul speaker-ului transnistrean, Evgheniy Șevciuk. În conformitatea cu acesta:

  • Modest Kolerov, fost consilier al Președintelui Putin în perioada 2005–2007, și "arhitect al societății civile din Transnistria", a menționat că "Ruisa poate pierde enclavele separatiste fiindcă elitele acestora pot fi nimicite sau cumpărate. Fără suport și garanții solide din partea Rusiei, chiar după o eventuală recunoaștere juridică, republicile nerecunoscute nu vor putea supraviețui, trecînd de partea inamicilor Rusiei". Kolerov se întreba retoric – este destul de puternică și transparentă economia transnistreană pentru a asigura capitularea elitei moldovenești în fața celei transnistrene? Răspunsul lui Kolerov este că elita transnistreană în starea ei actuală nu poate asigura supunerea Chișinăului;
  • Directorul institutului Istoriei, Statului și Dreptului din Transnistria, Ilia Galinskii, a menționat că restabilirea unității teritoriale a Transnistriei cu Moldova echivalează cu moartea proiectului internaționalist transnistrean. Galinskii subliniază că Moldova și Transnistria au făcut alegeri geopolitice diferite. El a atenționat Rusia să nu se lase ademenită de promisiunile Chișinăului de a-și consolida neutralitatea. Oricum, Moldova își urmează calea de cooperare cu NATO, în timp ce Transnistria pro-rusească poate să se opună extinderii NATO în regiune. Galinskii a amenințat că "dacă Rusia se va lăsa ademenită de promisiunile lui Voronin, atunci riscă să scape controlul asupra Moldovei și să piardă Transnistria. Măsurile Rusiei de ocrotire a intereselor concetățenilor ruși din Transnistria sînt timide și ineficiente". În acest context, Galinskii a amenințat că "răbdarea poporului transnistrean nu este fără limite";
  • Reprezentantul institutului de cercetări strategice din Rusia, Tamara Guzenkova, a subliniat că apropierea Uniunii Europeane de Transnistria își relevă efectele. "În regiune are loc atragerea maselor largi de partea ideii europene. Astfel, invalizilor transnistreni li se oferă cărucioare, ochelari pe gratis. Tinerii transnistreni sînt plimbați pe la Bruxelles și Viena". Ajutorul Rusiei către Transnistria este semnificativ, dar el este insuficient în față ademenirilor europene. UE promovează o politică extrem de bine gîndită de atragere a elitelor transnistrene și de "asfixiere în îmbrățișări" a maselor largi. Această stare de fapt poate avea drept efect schimbarea simpatiilor electorale ale transnistrenilor, care din sentimente de protest ar putea vota altfel la următoarele alegeri din regiune".

Adunarea plenară a sindicaliștilor transnistreni

Federația sindicatelor din Transnsitria s-a întrunit în ședință plenară pe 26 martie 2008 pentru a discuta înrăutățire nivelului de trai din regiune. Sindicaliștii au atras atenție autorităților transnistrene asupra faptului că veniturile lucrătorilor nu mai fac față creșterii galopante a prețurilor din toate domeniile. În prezent, restanța totală la plata salariilor a atins cifra de 115 milioane de ruble transnistrene ($1 ~ 8,5 ruble). În opinia sindicaliștilor, procesul de privatizare din regiune, alături de politica fiscală și cea a remunerării muncii, a condus la înrăutățirea dramatică a situației angajaților, jumătate dintre care au ajuns în pragul sărăciei. Îngrijorarea sindicaliștilor este bazată pe date statistice; în 2007 salariul mediu în regiunea transnistreană a fost de 1625 ruble (~ $190), în creștere cu 28% față de 2006; salariul mediu al medicilor a fost de 2 ori mai mic decît media pe regiune, în timp ce salariul mediu al lucrătorilor medicali inferiori este de patru ori mai mic; salariul mediu al bugetarilor a fost de 1068 ruble (~$126); în ramura agricolă au fost de 830 ruble (~$98). În același timp, prețurile alimentelor și a serviciilor comunale au crescut în 2007 cu 30–35%. În aceste circumstanțe, sindicaliștii transnistreni își exprimă îngrijorarea în legătură cu creșterea ratei imigrației din regiune. Posibilitățile sindicatelor de influențare a situației se rezumă la utilizarea dreptului de inițiativă legislativă. În acest sens, în 2007 sindicaliștii transnistreni au examinat 480 proiecte de legi, propunînd amendamente la 18 dintre acestea. Situația se agravează și din cauza datoriei externe mereu în creștere a Transnistriei, care la începutul anului 2008 era de $1,855 miliarde, fiind în creștere cu $253 milioane numai în 2007.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare europeană

Reuniunea Troicii COEST UE-Moldova

Pe data de 18 martie la Bruxelles, a avut loc Reuniunea Troicii COEST UE-Moldova, la care au participat reprezentanți ai Comisiei Europene, Secretariatului Consiliului UE, Președinției Slovene a UE, viitoarei Președinții Franceze a UE și Reprezentantul Special al UE pentru Moldova. Delegația moldovenească a fost condusă de Valeriu Ostalep, Viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene. În cadrul reuniunii, au fost abordate mai multe subiecte, precum: evoluțiile recente în problema transnistreană, activitatea Misiunii UE la frontiera moldo-ucraineană (EUBAM) și relațiile RM-UE. În special, oficialul moldovean a reiterat angajamentul autorităților moldovenești pentru aplicarea standardelor europene și dezvoltarea noilor dimensiuni de colaborare cu UE, apreciind recentele Concluzii ale Consiliului UE privind Republica Moldova, care deschid noi perspective pentru elaborarea și adoptarea unui nou acord juridic RM-UE în baza rezultatelor Raportului de Progres (care vor fi făcute publice în Aprilie 2008). În același timp, participanții la reuniune au subliniat importanța continuării procesului de reformare internă în conformitate cu standardele Consiliului Europei și OSCE, în spiritul rezultatelor înregistrate de Republica Moldova în procesul de implementare a Planului de Acțiuni RM-UE.

Conferință internațională

În perioada 26–27 martie, la Chișinău și-a desfășurat lucrările conferința "Reglementarea conflictului transnistrean în contextul europenizării Republicii Moldova" (vezi partea dedicată problemei transnistrene) la care au participat mai mulți oficiali europeni, printre care șeful Delegației Comisiei Europene la Chișinău Cesare de Montis, euro-parlamentara din Estonia Marianne Mikko, sub-secretarul Ministerului Afacerilor Externe al Lituaniei, Žygimantas Pavilionis. În una din intervențiile sale, Cesare de Montis a subliniat că Comisia Europeană deja deține mandatul pentru începerea negocierilor privind elaborarea unui nou cadru legal cu Moldova. Însă conținutul noului acord va depinde de mai mulți factori, cum ar fi:

  • concluziile raportului privind progresele de țară în realizarea Planului de Acțiuni Republica Moldova-UE;
  • eficiența autorităților moldovene în aplicarea legislației adoptate conform cerințelor Planului de Acțiuni;
  • organizarea și desfășurarea alegerilor parlamentare din 2009;
  • imaginea Moldovei la CEDO.

Republica Moldova-România

România negociază cu Republica Moldova un acord pentru reluarea micului trafic de frontieră.

Potrivit unui comunicat de presă al Ministerului Afacerilor Externe al României, la 26 martie, România a transmis Republicii Moldova proiectul Convenției privind micul trafic la frontiera intre România si Republica Moldova[1]. Convenția pe care România dorește să o încheie cu Republica Moldova va permite cetățenilor din cele două țări, care locuiesc într-o zonă bine definită din apropierea graniței comune să circule, în zona respectivă din cele două țări, fără vize sau pașapoarte, numai pe baza unor permise speciale eliberate de autoritățile competente. România a propus ca zona de referință, atit în Republica Moldova cît și în România, să se întindă pînă la 50 de kilometri de frontiera comună, ceea ce constituie distanța maxima permisă de reglementările europene. Intrarea în vigoare a convenției respective va facilita circulația în România pentru un mai mare număr de cetățeni ai Republicii Moldova. Ministerul Afacerilor Externe al României a anunțat că proiectul unui acord similar privind micul trafic de frontieră va fi transmis în curînd și Ucrainei, pentru începerea negocierilor.

Republica Moldova – Slovenia

În perioada vizată, Vicepremierul Andrei Stratan, Ministul Afacerilor Externe și Integrării Europene a avut o întrevedere cu E.S. Primoz Seligo, Ambasadorul Republicii Slovenia în Republica Moldova cu sediul la Kiev. Principalele subiecte abordate au fost integrarea europeană a Moldovei și viitorul relațiilor cu UE, precum și conflictul transnistrean. Ministrul moldovean a subliniat importanța adoptării unui nou cadru juridic în relațiile dintre Moldova și UE și a solicitat sprijinul Sloveniei, care deține la moment președinția Uniunii Europene, în includerea subiectului viitoarelor relații moldo-comunitare pe agenda reuniunii Consiliului Afacerilor Generale și Relații Externe al Miniștrilor Afacerilor Externe ai UE din 28 aprilie 2008.

Republica Moldova – Italia

Tot în aceeași perioadă, Vicepremierul Andrei Stratan, Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene a avut o întrevedere și cu E.S. Daniele Mancini, Ambasadorul Republicii Italiene în Republica Moldova, cu sediul la București, în cadrul căreia a solicitat sprijinul Italiei în examinarea viitoarelor relații ale Moldovei cu UE după finalizarea Planului de Acțiuni RM-UE, care se planifică a avea loc la reuniunea Consiliului Afaceri Generale și Relații Externe al Miniștrilor Afacerilor Externe ai UE din 28 aprilie 2008.

Republica Moldova – Israel

Pe parcursul perioadei vizate Valeriu Ostalep, Viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene, a efectuat o vizită în Statul Israel. În cadrul vizitei, Valeriu Ostalep a discutat cu oficialii israelieni mai multe probleme de colaborare bilaterală, inclusiv deschiderea unei misiuni diplomatice a statului Israel la Chișinău, și a semnat Programul de cooperare în domeniul culturii, educației și științei între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Statului Israel pentru anii 2008–2011. Unul din avantajele acestui Program este includerea Moldovei în lista statelor care beneficiază din partea Israelului de burse de studii superioare, post-universitare și de cercetare științifică în instituțiile de profil.

Cooperarea multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Decizii ale CEDO

În perioada de referință, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a pronunțat 3 hotărîri împotriva Moldovei, în cauzele: Dacia SRL c. Moldovei; Roșca, Secăreanu ș.a. c. Moldovei; Vacarencu c. Moldovei. În aceste cauze Moldova a fost condamnată pentru încălcarea dreptului la un proces echitabil, dreptului la proprietate, dreptului la libera întrunire, și a dreptului la protecția proprietății. În cauza Dacia SRL c. Moldovei, reclamantul a cerut compensații de circa 2,3 mln. euro. CEDO nu s-a pronunțat încă pe marginea pretențiilor financiare și a recomandat părților să încerce să ajungă între timp la o soluție amiabilă. În cazul celorlalte 2 dosare, Moldova va trebui să plătească despăgubiri financiare în valoare de 16 950 euro (aprox. 275 950 lei).


1 www.mae.ro, comunicatul de presă din 27.03.2008 cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Congresul al VI-lea al PCRM și primele lui consecințe
Igor Boțan, 31 martie 2008

Congresul al VI-lea al Partidului Comuniștilor din Republica Moldova (PCRM) din 15 martie 2008 a lăsat impresii mixte. Pe de o parte, nu se poate nega că la congres s-au produs schimbări cardinale »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect