ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. VI, nr. 115, 1–15 aprilie 2008

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri. Demisii

Prin hotărîri de Parlament:

  • Vitalie Tabunșcic este numit membru al Consiliului Coordonator al Audiovizualului, pe un termen de 6 ani;
  • Tudor Tataru este numit membru al Consiliului de Observatori al IPNA "Teleradio-Moldova", pe un termen de 4 ani;
  • Mihai Poalelungi este eliberat, la cerere (în legătură cu alegerea sa în funcția de judecător la CEDO), din funcțiile de judecător și vicepreședinte al Curții Supreme de Justiție și de președinte al Colegiului civil și de contencios administrativ al CSJ.

1.2. Acte legislative

Legea pentru completarea Legii privind declararea și controlul veniturilor și al proprietății demnitarilor. Conform completării, Comisia centrală de control, în termen de 10 zile după expirarea termenului de prezentare a declarațiilor, va prezenta Consiliului Superior al Magistraturii copiile declarațiilor judecătorilor, pentru a fi plasate pe pagina sa web din Internet.

Notă ADEPT: prin completarea efectuată Parlamentul a abordat doar parțial chestiunea transparenței, evitînd să oblige la publicarea pe web a tuturor declarațiilor demnitarilor de prim rang, deși, o asemenea inițiativă a fost înregistrată cu mai mult timp în urmă, iar experții consideră că transparența în domeniu constituie o metodă eficientă de prevenire și combatere a corupției la nivel înalt.

Legea privind interdicția deținerii dublei cetățenii. Nu vor putea ocupa funcții publice un anumit cerc de persoane ce dețin dubla cetățenie: deputații în parlament, Președintele țării, membrii Guvernului, judecătorii, angajații organelor de securitate, aleșii locali, funcționarii cu acces la secrete de stat, alți funcționari publici. Persoanele ce vor dori să candideze la funcțiile respective vor trebui să confirme documentar renunțarea sau inițierea procedurii de renunțare la cetățenia altui stat sau retragerea cererii privind obținerea unei alte cetățenii. Notă ADEPT: Anterior s-a menționat deja caracterul discriminatoriu al respectivului document și faptul că acesta ar putea fi utilizat pentru excluderea unor concurenți electorali, dar și pentru efectuarea unei trieri de cadre în administrația publică. Lipsa unor prevederi detaliate despre procedura renunțării ori declarării renunțării la cetățenia altui stat va crea deficiențe la aplicare și ar putea permite aplicarea abuzivă, discreționară a respectivelor reglementări.

Legea pentru modificarea și completarea Codului electoral. Documentul conține noi reglementări, privind: – majorarea pragului electoral de la 4% la 6%; – interzicerea blocurilor electorale; – precizarea interdicțiilor de a alege și de a fi ales (pentru persoanele condamnate la privațiune de liberate, cu antecedente penale nestinse); – detalierea prevederilor despre suspendarea din funcție a demnitarilor; – includerea în buletine prin tragere la sorți etc. Modificările au fost susținute doar de fracțiunile PCRM și PPCD.

Legea pentru modificarea Legii cu privire la migrațiune. Legea prevede ca pe viitor, cota de imigrare în scop de muncă se va stabili de Guvern prin consultare cu MAI. În acest fel, se presupune că vor fi atrase investiții de capital străin și vor fi create noi locuri de muncă în Republica Moldova.

Proiectul legii cu privire la protecția martorilor și altor participanți la procesul penal. Documentul propune reglementarea asigurării securității participanților la procesul penal a căror viață, integritate corporală, libertate ori proprietate este amenințată ca urmare a deținerii de către aceștia a unor date pe care au acceptat să le furnizeze și care constituie probe concludente cu privire la săvîrșirea unor infracțiuni grave, deosebit de grave sau excepțional de grave. Documentul se înscrie în realizarea Planului de Acțiuni UE-RM, printre prioritățile de intensificare a luptei împotriva crimei organizate.

Proiectul legii privind privind declararea utilității publice de interes național a lucrărilor de construcție a liniei de cale ferată Cahul-Giurgiulești. Obiecte ale exproprierii pentru cauză de utilitate publică vor fi bunurile imobile (terenuri și construcții), proprietățile private situate în extravilanul satelor și comunelor Manta, Colibași, Brînza, Văleni, Slobozia Mare și Cîșlița-Prut, raionul Cahul. Guvernul urmează să ia, în numele statului, toate măsurile necesare pentru realizarea exproprierii bunurilor imobile, situate pe amplasamentul lucrării de unitate publică. Notă ADEPT: Deputații de opoziție s-au opus adoptării legii, apreciind că exproprierile preconizate nu se realizează cu "dreaptă despăgubire", așa cum o cer dispozițiile constituționale relevante (art.46 alin.(2) din Constituție), iar prețurile propuse de Guvern proprietarilor de terenuri sînt derizorii (maximum 56 mii lei/ha). De asemenea, au fost aduse acuzații că respectiva construcție afectează starea ecologică din regiune.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Majoritatea parlamentară a respins propunerile unor fracțiuni și deputați de opoziție:

  • de a crea o comisie parlamentară care să ancheteze cazul lui Valeriu Pasat, ex-ministru al Apărării;
  • invitarea reprezentantului MAEIE care să prezinte o informație pe marginea semnării de către Republica Moldova a acordului bilateral cu România privind micul trafic de frontieră;
  • formarea unei comisii parlamentare care să ancheteze cazul de capturare a unui volum mare de substanțe narcotice, caz în care ar fi implicați angajați sus-puși ai MAI.

Întrebări. Interpelări

Prim-adjunctul Procurorului General a informat Parlamentul despre:

  • cazul de depistare a unei cantități considerabile de droguri și implicarea în aceste activități a unor angajați ai MAI;
  • derularea circumstanțelor cazului de înstrăinare a SA "Fabrica de Zahăr din Ghindești".

Reprezentantul CCCEC a răspuns unei interpelări referitor la legalitatea transmiterii tehnicii de calcul de către Președinția Republicii Moldova Liceului Teoretic din satul Magdăcești, raionul Criuleni. Conform informației, tehnica respective a fost transmisă conform Regulamentului corespunzător, în baza ordinului Direcției Generale a Aparatului Președintelui RM.

Serviciul de Informații și Securitate a răspuns deputatului Gheorghe Susarenco că nu ascultă telefoanele parlamentarilor.

Cîțiva deputați au propus schimbarea timpului Orei Guvernului, astfel ca aceasta să se desfășoare pînă la ședința plenară, iar cei chemați la audiere să poată pleca pentru a-și îndeplini sarcinile la locul de activitate.

Deputatul PDM Valeriu Guma, a adresat o interpelare directorului ÎS "Calea Ferată a Moldovei", în care îi cere explicații în legătură cu majorarea, din 1 aprilie, a tarifului la transportul intern de mărfuri pe calea ferată cu 200%.

Declarații

La ședința din 4 aprilie 2008, mai mulți deputați au făcut declarații prin care și-au expus poziția asupra alegerii, cu 3 ani în urmă a șefului statului. Declarațiile au fost date citirii de către Valentina Cușnir, Vladimir Filat și Iurie Roșca.

Fracțiunea PDM a lansat o declarație privind necesitatea întreprinderii unor măsuri urgente pentru îmbunătățirea nivelului de trai în Moldova, altfel țara riscă să rămînă fără locuitori și să dispară de pe hartă.

Fracțiunea AMN acuză fracțiunea majoritară că a transformat ședințele plenare ale Parlamentului în ședințe de lucru ale Partidului Comuniștilor, ignorînd totalmente propunerile și obiecțiile opoziției, că votul deputaților comuniști e dictat nu de interesul cetățenilor și al țării, ci de disciplina de partid.

Fracțiunea PCRM acuză opoziția de atentat la libertatea presei, prin declarații și demersuri ale reprezentanților partidelor de opoziție care cer închiderea emisiunii "Rezonans" de la "Moldova 1" și a emisiunii "Povești cu măști" de la postul de televiziune NIT.

Fracțiunea PPCD a adus noi acuzații în adresa lui Vladimir Filat, liderul PLDM, ex-director al Departamentului Privatizării și Administrării Proprietățtii de Stat și ex-ministru de stat.

La rîndul său, liderul PLDM Vladimir Filat a acuzat PPCD și pe Iurie Roșca de întreprinderea acțiunilor pentru distrugerea opoziției democratice.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Demisii

  • ex-ministrul finanțelor Mihai Pop este numit șef al Aparatului Guvernului;
  • Viorel Melnic, fost viceministru al Economiei și Comerțului este numit Director general al Serviciului Vamal;
  • Vladimir Golovatiuc, fost angajat în cadrul BNM, este numit șef al Biroului Național de Statistică;
  • Sergiu Pușcuță, fost șef al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, este numit director al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției;
  • în funcția de șef al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat a fost desemnată Tatiana Loghin, fostă șef-adjunct al Inspectoratului Fiscal de Stat din municipiul Chișinău;
  • Iurie Carp, ex-director general al SA "Aroma" este numit director general al Agenției "Moldova-Vin";
  • Ion Chicu, ex-viceministru al finanțelor și Ruslan Focea au fost numiți consilieri ai Primului-ministru;
  • Vice-ministru al Economiei și Comerțului este numit Tudor Copaci, fost director executiv la Unitatea Chișinău de Implementare a Grantului Acordat de Guvernul Japoniei.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea pentru aprobarea Planului de activitate a Guvernului pe trimestrul II al anului 2008. Documentul include compartimente privind elaborarea proiectelor actelor normative și legislative, despre analiza activității administrației publice centrale.

Hotărîrea cu privire la ziua de odihnă din luna mai 2008. Ziua de 2 mai va fi zi de odihnă, iar ziua de 17 mai – de lucru. Potrivit deciziei, ministerele, autoritățile administrative centrale, conducătorii întreprinderilor și organizațiilor de stat vor asigura la 17 mai activitatea eficientă a unităților subordonate.

Hotărîri privind aprobarea unor proiecte de legi:

  • privind declararea aeroportului Mărculești drept Zonă Economică Liberă;
  • pentru modificarea unor acte legislative din sfera antreprenoriatului (abilitarea doar a Inspectoratului Fiscal cu dreptul de efectuare a controalelor fiscale, excluzînd competențele în domeniu ale CCCEC);
  • pentru modificarea și completarea unor acte legislative (stabilirea procedurilor simplificate de stingere a obligațiilor fiscale, a căror colectare este imposibilă).

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare:

  • 16 milioane lei vor fi alocate pentru majorarea capitalului social al ÎS "Moldelectrica", în vederea construcției liniei electrice aeriene cu tensiunea de 110kV Vulcănești-Reni și a stației electrice 110/10kV Giurgiulești;
  • Ministerul Transporturilor și Gospodăriei Drumurilor va primi 15 milioane de lei pentru majorarea capitalului social al Întreprinderii de Stat "Portul fluvial Ungheni", în vederea construcției Portului de pasageri Giurgiulești;
  • MAI va primi 30 milioane lei pentru construcția remizei de pompieri și salvatori "Giurgiulești" și pentru asigurarea tehnico-materială a unității de pompieri și salvatori Giurgiulești.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Prioritățile imediate

În prima ședință a noului Executiv, Primul-ministru Zinaida Greceanîi a cerut miniștrilor să revizuiască programele proprii de activitate în conformitate cu prevederile Programului de guvernare "Progres și integrare". Premierul a specificat că deoarece Programul de guvernare se încadrează pe deplin în Strategia Națională de Dezvoltare (SND), ar fi corect ca Planul de acțiuni pentru implementarea SND să fie de asemenea actualizat, pornind de la prevederile Programului de guvernare pentru a se asigura monitorizarea respectivă.

Perfecționarea MAI

Noul ministru de interne Valentin Mejinschi a prezentat un Concept de perfecționare a activității MAI, cu scopul afirmării principiului "poliția în serviciul societății și nu invers". Pentru obținerea rezultatelor respective se propun astfel de măsuri ca:

  • întărirea disciplinei și ordinii în efectivul MAI;
  • consolidarea capacităților resurselor umane;
  • acordarea atenției deosebite activităților de prevenire și profilaxie a crimelor;
  • apropierea politiei de interesele cetățenilor;
  • modificarea sistemului de evaluare a activității politiei;
  • crearea imaginii noi a poliției în societate prin comunicarea sinceră și deschisă cu cetățenii și societatea civilă, indicator în acest sens urmînd să devină imaginea miliției în URSS;
  • încurajarea colaborării populației cu organele de politie, în special cu acele subdiviziuni care se află în contact permanent cu oamenii;
  • continuarea reformelor în scopul creării poliției comunitare;
  • consolidarea integrității efectivului MAI;
  • extinderea colaborării cu alte instituții statale și internaționale;
  • dotarea tehnico-materială adecvată.

Întrevederi diplomatice

Premierul Zinaida Greceanîi a avut o serie întrevederi cu reprezentanți și delegații din străinătate, printre care:

  • ministrul Afacerilor Externe al Slovaciei, Jan Kubis;
  • delegația Corporației "Provocările Mileniului", condusă de directorul de țară Christopher Williams;
  • Michael D. Kirby, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al SUA în Moldova;
  • Valerii Kuzimin, Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Federației Ruse în Moldova;
  • delegația Comitetului Executiv Elvețian pentru UNICEF;
  • misiunea comună a Băncii Europene pentru Reconstrucții și Dezvoltare și a Băncii Europene pentru Investiții;
  • David Merkel, asistent adjunct al Secretarului de Stat al SUA;
  • Vladimir Ogrîzko, ministru al afacerilor externe al Ucrainei.
cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Cu ocazia încheierii misiunii diplomatice, Ambasadorul Turciei în Moldova, dna Fatma Firat Topçuoglu a fost decorată cu medalia "Meritul Civic".

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

O nouă lege a secretului de stat

Președintele Republicii Moldova a prezidat astăzi o ședință de lucru cu participarea factorilor responsabili de elaborarea noii legi cu privire la secretul de stat, în cursul căreia s-a menționat faptul că perfecționarea cadrului legislativ este determinată de faptul că actuala Lege cu privire la secretul de stat este depășită, vine în contradicție cu realitățile din țară noastră și cu normele europene în domeniu. Proiectul noii legi cu privire la secretul de stat, elaborat în conformitate cu propunerile și obiecțiile înaintate de toate autoritățile administrației publice centrale, se află în proces de definitivare, urmînd să fie transmis, în timpul apropiat, Guvernului spre examinare. Președintele RM a menționat oportunitatea de a examina experiența statelor europene în domeniul reglementării legislative a secretelor de stat, astfel încît proiectul final să țină cont de practicile avansate în domeniu din țările europene. Șeful statului a atenționat, de asemenea, asupra necesității de a optimiza cadrul normativ care vizează sfera protejării secretului de stat, accentuînd necesitatea micșorării considerabile a numărului de informații și documente secretizate. De asemenea, Vladimir Voronin a menționat oportunitatea reducerii numărului de legi și acte normative care reglementează activitatea cu documentele și informațiile secrete.

Programul Anului Tineretului

Șeful statului a prezidat o ședință privind implementarea Programului de acțiuni consacrate Anului Tineretului, în cursul căreia au fost examinate măsurile incluse în Programul de acțiuni, divizate în cinci capitole: cadrul legal, normativ, intervenții la nivel de politici; accesul la servicii și informații; participarea tinerilor; oportunități de încadrare a tinerilor în cîmpul muncii; cercetări și studii în domeniul politicilor de tineret, în total – 55 de acțiuni. Au mai fost abordate problemele: abilitării economice și susținerea socială a tinerilor; dezvoltarea infrastructurii căminelor studențești; încadrarea tinerilor în cîmpul muncii; majorarea numărului de locuri cu finanțare bugetară în instituțiile de învățămînt superior și mediu de specialitate (cu 30 la sută, în prima etapă).

Perfecționarea sistemului de editare a manualelor

La ședința convocată la Președinție au fost discutate aspecte privind sistemul existent de editare a manualelor, evidențiindu-se mai multe deficiențe în procesul de elaborare, editare, evaluare, reevaluare și reeditare a acestora. Vladimir Voronin a pledat pentru o nouă generație a manualelor, care ar corespunde cerințelor europene față de materialul didactic. El s-a pronunțat în favoarea perfecționării actualului sistem, prin instituirea unui mecanism bine structurat, funcțional, bazat pe imperativul calității materialului didactic, pe principiile unei concurențe loiale în procesul de selectare a ofertelor de manuale. A fost subliniată oportunitatea perfecționării mecanismului de evaluare a manuscriselor și de selectare a recenzenților, fiind necesar un cadru metodologic de evaluare a manuscriselor și de prezentare a recenziilor de către evaluatori.

Activitatea grupurilor pentru "consolidarea încrederii"

După întrevederea de la Bender cu liderul transnistrean Igor Smirnov, Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință la tema activității grupurilor de lucru pentru realizarea măsurilor de consolidare a încrederii dintre Chișinău și Tiraspol. Au fost discutate diverse aspecte legate de modul de organizare și desfășurare a activității grupurilor, interacțiunea acestora cu structurile similare din partea transnistreană. Grupurile trebuie să elaboreze propuneri privind implementarea unor proiecte în domeniile comercial-economic; al dezvoltării infrastructurii; restabilirii funcționalității căii ferate a Moldovei; în sfera ocrotirii sănătății și protecției sociale a populației din regiunea transnistreană; în problemele educației și tineretului; privind problemele dezarmării și demilitarizării; privind acordarea ajutorului umanitar; în domeniul agriculturii.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    În luna martie indicele prețurilor de consum (IPC) a crescut cu 1,1% față de februarie 2008. În particular, prețurile la produsele alimentare au crescut cu 1,7%, la cele nealimentare – cu 0,7%, iar cele pentru serviciile prestate populației – cu 1,1%. În perioada de referință creșteri mai considerabile a prețurilor la produsele alimentare au fost înregistrate la: carne, fructe proaspete și ulei vegetal, în medie cu peste 5%. În perioada de referință au crescut vizibil tarifele pentru prestarea serviciilor la populație cu cca 4%. Mai mult decît atît, de la începutul anului au crescut foarte mult prețurile la tranzacțiile imobiliare, cu cca 15%. De la începutul anului 2008 (martie 2008 față de decembrie 2007) nivelul inflației cumulative a constituit 4,1%. Pentru comparație, în martie 2007 față de decembrie 2006 nivelul inflației a fost 2,1%.

    Băncile centrale ar trebui să monitorizeze mai atent prețurile la imobil…

    Un recent raport al Fondului Monetar Internațional (FMI) spune că băncile centrale ar trebui să monitorizeze mai atent prețurile la imobiliare. În plus, băncile centrale ar trebui să ia în calcul prețurile de pe piață imobiliară în momentul în care i-au decizii asupra dobînzii de politică monetară. Criza creditelor neperformante din SUA, care a dus la falimentarea unor bănci importante, la concedierea a zeci de mii de oameni și la pierderea casei de către mii de persoane care nu mai puteau să-și achite creditul, a readus problema creditării în prim-plan.

    În Moldova, de exemplu, BNM a crescut rata dobînzii de bază pînă la 16,5%, decizie ce a obligat mai multe bănci importante să-și aprecieze dobînzile la creditele acordate. Însă o dobîndă de referință mare practicată de banca centrală înseamnă dobînzi mai mari la creditele acordate de către băncile comerciale, care determină scăderea nivelului de împrumut și, în final, scăderea cererii de pe piața imobiliară. Ponderea pieței imobiliare este însă diferită de la stat la stat, mai ales în funcție de stadiul de dezvoltare al pieței creditelor imobiliare. FMI subliniază în acest raport că diferențele dintre state sunt destul de mari în ceea ce privește creditarea, dînd ca exemple SUA, care pînă recent avea o dobîndă de referință mică, ceea ce facilita accesul la credite imobiliare, și Franța, unde politica de acordare a creditelor este mai strictă.

    Căderea unei piețe imobiliare nu înseamnă numai scăderea prețurilor. Ea poate determina, de la caz la caz, falimentele unor bănci care au acordat credite garantate cu proprietăți care acum valorează mult mai puțin, poate duce la concedierea a zeci de mii de persoane, de la agenți imobiliari la bancheri, și, nu în ultimul rînd, poate afecta creșterea economică a unui stat.

2. Sectorul bancar

    Dobînzile la depozite ajung din urmă inflația…

    Promoțiile băncilor locale și noile oferte fac mai atractivă economisirea, dobînda medie la depozitele în lei ajungînd la aproape 16%. În ultima lună, dobînda medie anuală la economiile în lei a crescut cu peste 0,5%. După ce, la sfîrșitul anului trecut, dobînzile la depozite s-au situat chiar sub nivelul inflației, în momentul de față, acestea au început să recupereze din diferența față de creșterea prețurilor. Băncile au fost somate să crească dobînzile aferente economiilor ca urmare a majorării ratei dobînzii de bază, de majorarea recentă a rezervelor minime obligatorii de către BNM, precum și de așteptările inflaționiste înalte.

    Dobînzile oferite de bănci pentru depozite s-au înscris, în ultimele săptămîni, pe un trend ascendent. Pentru un depozit în lei, constituit pentru un termen de la 6 luni pînă la un an, unele bănci oferă o dobîndă medie anuală de peste 18%. Totuși, creșterea dobînzilor la depozite nu au reușit, încă, să devanseze nivelul creșterii prețurilor. După deducerea impozitului pe dobîndă și a ratei inflației, mulți deponenți sesizează, deseori, că nu iese în cîștig. Astfel, putem spune că dobînzile plătite de bănci la depozitele în lei sînt încă real negative.

3. Sectorul extern

    Datoria externă totală a Moldovei constituie cca 77% din PIB…

    Datoria externă totală a Republicii Moldova a crescut în 2007 cu peste 30% sau cu 776,5 milioane USD și a atins valoarea de peste 3,3 miliarde USD ceea ce constituie cca 77% din PIB.

    Potrivit datelor băncii centrale, datoria publică și public garantată a crescut de la 876,4 milioane USD la finele anului 2006 pînă la 938,7 milioane USD la sfîrșitul lui 2007. În același timp, datoria externă privată negarantată a constituit peste 2,36 miliarde USD și a înregistrat un avans de 43,4%. Statisticele BNM arată că la finele anului trecut împrumuturilor le-a revenit o pondere de 48,7% din totalul datoriei externe a Moldovei.

    În 2007 BNM a primit de la FMI credite în valoare de cca 33,3 milioane USD și a rambursat împrumuturi contractate anterior în sumă de 22,1 milioane USD. Totodată, sectorul guvernamental a beneficiat de 47,4 milioane USD și a achitat plăti la împrumuturi și titluri de valoare în valoare de cca 36 milioane USD. Astfel potrivit BNM, angajamentele externe sub forma de împrumuturi și titluri de valoare, inclusiv arieratele la ele s-au majorat pe parcursul anului trecut pînă la peste 2,25 miliarde USD. Creșterea s-a produs în urma intrărilor nete (465,14 mln USD), acumulărilor nete ale arieratelor la dobîndă (7,15 mln USD), influenței cursului de schimb al dolarului SUA față de alte valute (65,02 mln USD), precum și al altor ajustări (10,75 mln USD).

4. Piața muncii

    Minimul de existență în Moldova este de ceva mai mult de 100 USD…

    În 2007 minimul de existență în Moldova a crescut cu 17,6% față de anul 2006 și a constituit cca 1100 lei pe lună. Potrivit datelor BNS, nivelul minimului de existență pentru populația în vîrstă aptă de muncă a reușit să fie acoperit de către toate persoanele ocupate în sectoarele economiei naționale, cu excepția celor din agricultură. În cazul persoanelor ocupate în activități financiare, salariul a depășit minimul de existență de cca 4 ori, pentru activitățile de transporturi și comunicații, construcții – de 2,6 ori. Pe medii de reședință, acest decalaj este datorat, în special, structurii diferite a cheltuielilor de consum și ponderii mai mari a autoconsumului în mediul rural. În mediul urban coșul nealimentar a constituit 44,2% din minimul de existență, iar în rural – 34,4% (în medie pe total țară acest indicator reprezintă 39,3%).

    Pe categorii de populație valoarea maximă a minimului de existență revine populației în vârstă aptă de muncă – 1159,5 lei, și în special în cazul bărbaților – 1227,0 lei. Pentru pensionari minimul de existență a constituit 943,4 lei și reprezintă 85,8% din valoarea medie pe total populație. Mărimea medie a pensiei lunare stabilite conform situației la 1 ianuarie 2008 a constituit 548,3 lei și acoperă valoarea minimului de existență pentru această categorie de populație în proporție de 58,1%.

    Întreținerea unui copil presupune alocarea în medie a 1002,7 lei lunar, cu o diferențiere a acestui indicator în dependență de vîrsta copilului, de la 394,3 lei pentru un copil în vîrstă de pînă la 1 an și pînă la 1118,8 lei pentru un copil în vîrstă de 7–15 ani. În condițiile în care indemnizațiile lunare pentru îngrijirea copiilor pînă la 1,5 ani constituie în medie 230,7 lei pentru persoanele asigurate și 100 lei pentru cele neasigurate, aceste plăți sociale acoperă necesarul pentru copii în vîrstă de pînă la 1 an în proporție de 58,5% și 25,4%.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

"Dezghețarea" rapidă poate provoca "inundații"
Igor Boțan, 15 aprilie 2008

La 11 aprilie 2008, după o pauză de 6 ani și jumătate, la Bender a avut loc întîlnirea Președintelui Vladimir Voronin cu liderul transnistrean Igor Smirnov. Evenimentul a avut caracter senzațional. Judecînd după comportament, Smirnov ar fi dorit să evite această întîlnire, pentru el fiind prioritară recunoașterea de către Rusia a independenței Transnistriei »»»
cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare europeană

Implementarea PEV în 2007. Raportul de progres privind implementarea Planului de Acțiuni UE-RM

Pe 3 aprilie, Comisia Europeană a dat publicității Comunicarea către Consiliu și Parlamentul European privind implementarea PEV în 2007. Comunicarea este însoțită și de alte documente ale Comisiei, precum: Evaluarea generală, Raportul privind progresul sectorial și Rapoartele de țară. Comunicarea […] privind implementarea PEV în 2007 accentuează că PEV devine treptat un parteneriat reciproc avantajos pentru reformă și dezvoltare, apropiind și mai mult vecinii de UE, dar care promovează o integrare regională în afara hotarelor Uniunii Europene. O altă concluzie importantă a Comunicării este că viitoarele planuri de acțiuni, care vor veni în schimbul fostelor Planurilor de Acțiuni (în special în cazul Moldovei, Ucrainei și Israelului ale căror Planuri de Acțiuni expiră în 2008) vor fi ajustate ambițiilor și capacităților statelor partenere, reflectînd relațiile diferențiate dintre UE și partenerii săi. Cu toate acestea, noile instrumente operaționale vor păstra formatul vechi al Planurilor de Acțiuni, cu o specificare clară a obiectivelor/acțiunilor de urmat în aceleași domenii principale (7 la număr).

Totuși, documentul cel mai așteptat a fost Raportul de țară privind progresul Moldovei în implementarea Planului de Acțiuni UE-RM în perioada noiembrie 2006 – decembrie 2007. Potrivit Raportului, Moldova a înregistrat progrese în toate domeniile prevăzute de PAUERM, în particular: îmbunătățirea cadrului instituțional, semnarea Acordului privind preferințele comerciale autonome și Acordul de facilitare a regimului de vize și readmisie, cooperarea cu UE în procesul de soluționare a conflictului transnistrean și probleme de politică externă, managementul frontierei moldo-ucrainene, introducerea certificatelor de origine pentru bunurile exportate, crearea Agenției pentru Protecția Competiției etc.

Astfel, conform Reprezentantului Delegației Comisiei Europene (CE) la Chișinău, Paolo Berizzi, care a prezentat Raportul de Progres într-o conferință de presă, Moldova împreună cu Ucraina, Maroc și Israel formează grupul statelor care au atins cele mai mari progrese în cadrul PEV.

Cu toate acestea, Moldova continuă să rămînă restanțieră la capitolele reformei judiciare, libertății presei, luptei împotriva corupției, calității climatului investițional și mediului de afaceri. Conform oficialului european, expirarea Planului de Acțiuni nu anulează continuarea implementării efective a acestuia, în special în domeniile restanțiere, pînă la adoptarea altui cadrul juridic de cooperare dintre UE și Moldova. Deocamdată, în pofida insistențelor autorităților moldovenești de a iniția negocierile privind semnarea unui nou acord cu UE, care ar stipula clar perspectiva europeană a Moldovei, UE nu venit deocamdată cu o dată anume, însă a accentuat prin intermediul oficialilor săi că viitorul acord nu va fi unul de asociere, ci o continuare a vechiului Plan de Acțiuni.

Evaluarea Comisiei Europene a fost primită pe de o parte cu satisfacție de autoritățile moldovenești, dar și cu o oarecare surprindere a observatorilor independenți, care se așteptau la o evaluare mai dură, luînd în considerare regresul înregistrat de Moldova în 2007 la capitolul libertății drepturilor omului și calității sistemului judiciar.

Prima ședință a Comitetului mixt pentru gestionarea Acordului privind facilitarea eliberării vizelor

La 11 aprilie 2008, la Chișinău, a avut loc prima ședință a Comitetului mixt de gestionare a Acordului între Republica Moldova și Comunitatea Europeană privind facilitarea eliberării vizelor. În conformitate cu prevederile Acordului, Comitetul mixt îndeplinește atribuții privind monitorizarea punerii în aplicare a documentului, înaintarea modificărilor și completărilor la acesta și soluționarea litigiilor care decurg din interpretarea sau aplicarea dispozițiilor lui. În cadrul ședinței, au fost aprobate regulile de procedură ale Comitetului și discutate liniile directorii de implementare a acordului. Următoarea ședință a Comitetului Mixt va avea loc la Bruxelles.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

Relațiile dintre Republica Moldova și România au fost, în mare parte, circumscrise acordului privind micul trafic de frontieră între Republica Moldova și România, care, în eventualitatea semnării, va permite locuitorilor din zona de 50 km de pe ambele părți ale frontierei comune să circule în acest spațiu din cele două țări, fără vize sau pașapoarte, doar în baza unor permise speciale. Într-o conferință de presă, Andrei Stratan, Ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene, a recunoscut primirea proiectului acordului propus de București, însă a subliniat că negocierea și semnarea acestui document este posibilă doar împreună cu finalizarea negocierilor și semnarea Acordului de frontieră între cele două state, precum și a Tratatului politic de bază. Reacția părții române la această condiționare nu s-a lăsat mult așteptată și a fost exprimată de Președintele României, Traian Băsescu în cadrul unei dezbateri organizate de Fundația Konrad Adenauer pe 15 aprilie la București, care a declarat că, pentru România "un tratat [de frontieră] cu Republica Moldova nu este o prioritate".

Notă ADEPT. Tratatul politic de bază și tratatul de frontieră se află de mai mult timp în centrul disputelor dintre Republica Moldova și România. În cazul tratatului politic de bază, mărul discordiei erau denumirea limbii și viziunile diferite asupra identității naționale. Pentru a depăși acest impas, în 2006 România vine cu o alternativă – semnarea unui Acord European de Parteneriat și Colaborare. În cazul tratatului de frontieră, divergențele țin de dorința părții moldovenești de a include în acord o trimitere la Tratatul de la Paris din 1947 privind hotarul stabilit dintre România și Uniunea în 1940 (acordul româno-sovietic din 28 iunie 1940), document pe care partea română îl consideră depășit și ilegal. În prezent, conform surselor oficiale, ambele documente se află într-o fază de finalizare la nivelul comisiilor de experți. În pofida convingerilor MAEIE, exprimate în 2007, că acordurile au șanse de a fi semnate pînă la sfîrșitul anului 2007, pînă în prezent acestea nu au fost semnate și nu se întrevede o schimbare a acestei situații în viitorul apropiat.

În altă ordine de idei, Ministerul Afacerilor Extern și a Integrării Europene a solicitat autorităților române, prin intermediul Însărcinatului cu Afaceri al României în Republica Moldova, Ionuț Dicu, un mai mare grad de cooperare cu Ambasada Republicii Moldova la București, ca urmare a informării tardive a acesteia privind cazurile cu implicarea cetățenilor moldoveni. De asemenea, MAEIE a atras atenția diplomatului român asupra cazurilor de comportament neadecvat al colaboratorilor organelor de frontieră din România față de cetățenii moldoveni, solicitând în același timp autorităților române o organizare mai eficientă a procedurii de trecere a frontierei romane pentru cetățenii moldoveni.

Republica Moldova – Rusia

Pe 3 aprilie, Președintele Parlamentului Republicii Moldova, Marian Lupu, a avut întrevederi cu Președintele Dumei de Stat a Adunării Federale a Rusiei, Boris Grîzlov. Potrivit serviciului de presă al Parlamentului, demnitarii au abordat mai multe chestiuni legate de relațiile comercial-economice dintre Moldova și Rusia, precum și de procesul de reglementare a procesului transnistrean. De asemenea a fost discutată posibilitatea organizării la Chișinău în 2008 a unei noi reuniuni a comisiei interparlamentare moldo-ruse, cu o eventuală vizită a lui Boris Grîzlov la Chișinău.

Notă ADEPT. Ultima vizită a oficialilor parlamentari ruși de nivel înalt în Republica Moldova avut loc în 2002. În aceeași perioadă de timp, la Chișinău, Ambasadorul Rusiei în Moldova, Valeri Kuzmin, a fost primit de Președintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin și Prim-ministrul Republicii Moldova, Zinaida Grecianîi. Subiectele abordate în timpul întrevederilor au fost legate atît de perspectiva reluării procesului de negocieri pentru soluționarea problemei transnistrene (proces reluat la scurt timp după această întrevedere), cît și de consolidarea parteneriatului dintre cele două țări în mai multe sectoare. Importanța Rusiei ca partener strategic al Moldovei a fost subliniată de prim-ministrul Zinaida Grecianîi, care a asigurat ambasadorul rus că noul Guvern va întreprinde acțiuni concrete pentru extinderea și aprofundarea raporturilor de cooperare în toate domeniile de interes reciproc. Un rol important în acest proces va fi rezervat activității Comisiei pentru colaborarea economică între Moldova și Rusia. O primă acțiune în acest sens a avut loc pe 10 aprilie, cînd la o întrevedere cu Prim-ministrul Zinaida Grecianîi, directorul Serviciului federal de migrație al Federației Ruse Konstantin Romodanovski, a propus Guvernului Moldovei crearea comună a unei baze de date comună a migranților, care ar facilita legalizarea activității migranților din ambele state și includerea acestora în programele de asistență socială.

Republica Moldova – Ucraina

Relațiile moldo-ucrainene au cunoscut o înviorare, prin sosirea la Chișinău a ministrului ucrainean al afacerilor externe, Volodimir Ogrîzco. Scopul vizitei, potrivit afirmațiilor șefului diplomației ucrainene, a fost examinarea problemelor existente în relațiile moldo-ucrainene (în special, recunoașterea patrimoniului Republicii Moldova pe teritoriul Ucrainei, prețurile la energia electrică, demarcarea hotarului dintre cele doua state etc.), în vederea pregătirii unei viitoare vizite oficiale în Moldova a Președintelui Ucrainei, Viktor Iuscenko. Volodimir Ogrîzko a menționat că în urma discuțiilor cu oficialii moldoveni a fost stabilit deja un program al întrevederilor pentru soluționarea problemelor existente, prima runda urmând a avea loc pe 21–22 aprilie 2008.

Pentru o soluționare cît mai corectă și rapidă a problemei demarcării hotarului moldo-ucrainean, miniștrii de externe ai ambelor țări au semnat o scrisoare adresată Secretarului General al Consiliului Uniunii Europene, Javier Solana, precum și Comisarului european pentru relații externe, Benita Ferrero-Waldner, prin care au solicitat Uniunii Europene asistența tehnică (delegarea specialiștilor) și financiară pentru demarcarea frontierei, inclusiv pe segmentul transnistrean. Potrivit ministrului de externe, Andrei Stratan, UE urmează să stabilească suma de bani acordată ambelor țări, suma totală prevăzută pentru demarcarea frontierei cifrîndu-se la 8 milioane de euro, jumătate din care urmează a fi alocată la prima etapă.

Tot în cadrul vizitei a fost semnat Acordul dintre Republica Moldova și Ucraina privind colaborarea în domeniul asigurării drepturilor persoanelor aparținând minorităților naționale.

Republica Moldova – Slovacia

Principalul eveniment în contextul relațiilor moldo-slovace produs în perioada de referință a fost vizita ministrului Afacerilor Externe al Slovaciei, Jan Kubis, în Moldova, sincronizată cu desfășurarea unui forum economic moldo-slovac.

În cadrul vizitei, Șeful diplomației slovace a avut întrevederi cu mai mulți oficiali moldoveni. Subiectele de bază abordate în cadrul întrevederilor au fost intensificarea relațiilor comercial-economice, aspirațiile europene ale Moldovei, precum și eventuala aderarea a Slovaciei la Centrul Comun de Vize. În special, șeful diplomației slovace a subliniat interesul oamenilor de afaceri slovaci de a investi în Moldova, îndeosebi, în domeniul energeticii, infrastructurii, agriculturii. La rîndul său, oficialii moldoveni au solicitat sprijinul Slovaciei în obținerea mandatului Uniunii Europene privind începerea negocierilor asupra unui nou acord juridic Moldova-UE, care ar prevedea clar perspectivă europeană sigură a Moldovei și ar stipula o apropiere graduală a Moldovei de libertățile europene.

În cadrul aceleași vizite a fost semnat Acordului interguvernamental dintre Moldova și Slovacia privind promovarea și protejarea reciprocă a investițiilor. Negocierile privind un alt acord important atît pentru investitorii slovaci, cat și pentru cei moldoveni – Acordul cu privire la evitarea dublei impuneri – vor fi lansate în scurt timp.

Cooperarea multilaterală

Pagina oficială dedicată Președinției RM la cinci aranjamente regionale

Pe 3 aprilie, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene a lansat pagina web oficială, dedicată Președințiilor Republicii Moldova la Procesul de Cooperare în Europa de Sud-Est (SEECP), Inițiativa Central-Europeană (ICE), Grupul Multinațional Consultativ al Centrului pentru Cooperare în Domeniul Securității – RACVIAC (MAG RACVIAC), Rețeaua de Sănătate (SEEHN) și CEFTA pe perioada 2008 – 2009.

Republica Moldova – Consiliul Europei

Decizii ale CEDO

La 8 aprilie 2008, Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) a pronunțat 2 hotărîri împotriva Moldovei, în cauzele: Megadat.com SRL c. Moldovei, Grădinar c. Moldovei. În aceste cauze Moldova a fost condamnată pentru violarea protecției proprietății și încălcarea dreptului la un proces echitabil. În cauza Grădinar c. Moldovei, Curtea nu a acordat careva despăgubiri financiare, deoarece reclamanta, Galina Grădinar, nu a prezentat nicio pretenție cu privire la satisfacția echitabilă. În cauza Megadat.com SRL c. Moldovei, CEDO nu s-a pronunțat încă pe marginea pretențiilor financiare, lăsînd reclamanților trei luni pentru a prezenta curții pretențiile privind despăgubirile pentru prejudiciul cauzat și cheltuielile de judecată. Conform opiniei lui E.Mușuc, președintele companiei Megadat.com SRL, valoarea companiei Megadat.com SRL la momentul retragerii licenței de activitate oscila între 8,4–14,15 milioane USD.

Republica Moldova – NATO

În perioada 2–4 aprilie, la București, a avut loc al 20-lea Summit NATO. Delegația moldovenească a fost condusă de către președintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin. Deși prezența delegației moldovenești nu a fost practic resimțită la summit, Republica Moldova apare, totuși, în declarația finală a summit-ului, NATO susținînd integritatea teritorială, suveranitatea și independența Republica Moldova și pledînd pentru soluționarea pașnică a conflictului transnistrean.

Republica Moldova – CSI

În perioada vizată, și-au desfășurat lucrările Consiliul Adunării Interparlamentare a Comunității Statelor Independente și cea de-a 30-a reuniune plenară a Adunării Interparlamentare a CSI, precum și cea de-a 37-a ședință a Consiliului Economic al CSI. Moldova a fost reprezentată la aceste reuniuni de către președintele Parlamentului Republicii Moldova, Marian Lupu, și Prim-viceprim-ministrul, Ministrul Economiei și Comerțului, Igor Dodon.

Republica Moldova – SEECP

Începînd cu luna mai, Moldova va prelua Președinția Procesului de Cooperare in Europa de Sud-Est (SEECP) Potrivit lui Marian Lupu, președintele Parlamentului, prioritățile Moldovei, pe durata președinției SEECP vor fi: consolidarea dialogului dintre statele SEECP și UE, promovarea perspectivei europene a statelor din Europa de Sud-Est, susținerea aspirațiilor de integrare europeană a țărilor din Europa de Sud-Est și atribuirea SEECP a unui statut de for european regional consolidat și puternic.

Republica Moldova – RACVIAC

În perioada 9–11 aprilie, la Chișinău a avut loc cea de-a 19-a reuniune a Grupului Multinațional Consultativ (MAG) al Centrului pentru Cooperare în Domeniul Securității (RACVIAC). RACVIAC este o structură non-guvernamentală ce are misiunea de a acorda asistență de specialitate țărilor membre ale Pactului de Stabilitate pentru Europa de Sud-Est, în domeniul verificării și implementării controlului armamentelor. Moldova deține președinția la MAG RACVIAC pentru anul 2008.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Planul de Acțiuni a murit. Trăiască Planul!
Elena Prohnițchi, 15 aprilie 2008

Moldova va trebui să exceleze în implementarea Planului de Acțiuni existent sau a unuia adaptat »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect