ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. VI, nr. 116, 16–30 aprilie 2008

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Acte legislative

Legea cu privire la prevenirea și combaterea corupției. Documentul stabilește măsuri de prevenire și combatere a corupției, pentru a asigura apărarea drepturilor și libertăților persoanelor, intereselor publice, securității naționale și înlăturarea consecințelor actelor de corupție. Deși a fost elaborat o perioadă îndelungată, și în varianta finală proiectul este afectat de mai multe neajunsuri, experți ai societății civile remarcînd[1]: stabilirea răspunderii neconcretizate; lipsa unor termene concrete sau stabilirea unor termene nejustificat de scurte; ineficiența normelor referitoare la protecția victimelor și a persoanelor care cunosc despre săvîrșirea actelor de corupție; concurența prevederilor proiectului cu cele ale legislației în vigoare etc.

Legea pentru modificarea și completarea Codului de Procedură Civilă. Proiectul a fost generat de constatările făcute într-o hotărîre de condamnare a Moldovei de către CEDO (Cazul Clionov c. Moldovei.) și are menirea de a preveni noi condamnări. Se introduc completări care permit judecătorilor Curții Supreme de Justiție să se pronunțe, la solicitarea părții, asupra scutirii, amînării și eșalonării plății taxei de stat. De asemenea, se va stabili expres posibilitatea persoanelor juridice de a li se amîna sau eșalona plata taxei de stat și la înaintarea cererii de apel și recurs. Conform autorilor proiectului, implementarea acestuia va putea asigura respectarea dispozițiilor art.20 din Constituția RM (dreptul la satisfacție efectivă din partea instanțelor judecătorești competente împotriva actelor care violează drepturile, libertățile și interesele sale legitime) și art.6 §1 din Convenția Europeană pentru Apărarea Drepturilor Omului.

Legi pentru ratificarea / aderarea la unele acte internaționale:

  • Convenția între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Republicii Cipru pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit;
  • Protocolul privind aderarea Republicii Bulgaria și a României la Acordul de Parteneriat și Cooperare între Comunitățile Europene și statele membre ale acestora și Republica Moldova;
  • Acordul între Consiliul Miniștrilor ai Bosniei și Herțegovina și Guvernele altor state participante la SEECP, Misiunea Națiunilor Unite Interimară de Administrare în Kosovo în conformitate cu rezoluția Consiliului de Securitate al NU 1244 referitor la aranjamentele țării gazdă pentru Secretariatul Consiliului Regional de Cooperare;
  • amendamente la articolele 8 și 18 ale Convenției cu privire la crearea Consiliului Colaborării Vamale;
  • Amendamentul la Convenția privind protecția fizică a materialelor nucleare.

Legea pentru modificarea Legii cu privire la distincțiile de stat ale Republicii Moldova. Se introduc titlurile onorifice "Artist al Poporului", "Artist Emerit" și "Colectiv Artistic Emerit". Inițiativa modificărilor aparține Președintelui RM, fiind deja a 6-ea modificare promovată în perioada 2001–2008.

Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative (implementarea Legii privind asistența juridică garantată de stat). Atenție specială se acordă prevederilor vizînd asigurarea prezenței apărătorului în cazurile cînd aceasta este obligatorie, reglementarea mecanismul de numire a avocaților care acordă asistență juridică garantată de stat în cauzele penale.

Proiectul legii cu privire la ajutorul social. Documentul adoptat în prima lectură are drept scop eficientizarea sistemului de prestații sociale și direcționării acestora către cei mai săraci, prin acordarea ajutorului social, stabilit în conformitate cu evaluarea venitului global mediu lunar al familiei și necesitatea de asistență socială. Se propune a reglementa astfel de aspecte ca:

  • identificarea beneficiarilor de ajutor social, în funcție de venitul mediu global al familiei;
  • condițiile de acordare a ajutorului social;
  • cuantumul și plata ajutorului social cu indexarea acestuia;
  • achitarea ajutorului social și efectuarea controlului.

1.2. Control parlamentar. Declarații

Audieri. Moțiuni

Majoritatea parlamentară a respins propunerile:

  • fracțiunii AMN, privind constituirea unei comisii de anchetă care să stabilească dacă foști conducători ai Ministerului Afacerilor Interne sînt implicați în traficul de droguri;
  • reprezentanților PNL, care solicită menținerea în vigoare a restricțiilor de circulație în UE pentru liderii transnistreni;
  • deputatului Valentina Cușnir, care a solicitat prezentarea de către Primul-ministru a informațiilor despre alocarea de către executiv, fără acordul Parlamentului, a unor fonduri considerabile destinate lucrărilor de la Terminalul Petrolier și Portul de la Giurgiulești.

Ministerul Afacerilor interne a informat Parlamentul referitor la mijloacele de transport înmatriculate în regiunea transnistreană, comunicînd despre masurile luate pentru monitorizarea fenomenului. În urma verificărilor, s-a stabilit că circa 35% din autovehicule sînt exploatate în permanență de cetățenii Republicii Moldova domiciliați pe malul drept al Nistrului, iar schemele de înmatriculare a acestora sînt frauduloase: importul autovehiculelor cu termenul de exploatare de peste 7 ani. În timpul cel mai apropiat Parlamentului îi va fi înaintat proiectul de lege ce tine de legalizarea transportului cu numere de înmatriculare transnistrene.

Ministerul Justiției a informat despre implementarea Legii cu privire la victimele represiunilor politice, menționînd că a fost creată o Comisie guvernamentala, care examinează periodic problemele apărute și identifică soluții pentru acestea, pe care le comunica comisiilor teritoriale prin scrisori. Comisia și Guvernul nu pot lua măsuri care nu se înscriu în cadrul legal existent, motiv pentru care problema dovezii de moștenitor și a termenelor de prescripție nu poate fi abordată selectiv, doar pentru cazurile represaților.

Întrebări. Interpelări

Deputatul AMN Gheorghe Susarenco a solicitat Guvernului informații despre legalitatea actului administrativ al Inspectoratului Fiscal, care obligă notarii să perceapă plățile pentru serviciile notariale cu utilizarea mașinilor de casă și control, în condițiile cînd prevederile respective dintr-o hotărîre anterioară a Guvernului au fost declarate neconstituționale (Hotărîrea CC nr.13 din 29.05.2007).

Deputatul PPCD Ion Varta a solicitat Ministerului Economiei și Comerțului să prezinte informații despre strategiile elaborate și aplicate de Guvern, menite să redirecționeze afluxurile de valută straină din remitențe spre proiecte de importanță națională.

Liderul PNL, Vitalia Pavlicenco, a solicitat de la Primul-ministru informații privind alocările efectuate de la bugetul de stat pentru investiții capitale destinate Cancelariei Guvernului, Aparatului Parlamentului și Președinției începind cu anul 2001, alocările pentru reparații capitale, lista antreprenorilor cu care s-au semnat contracte de efectuare a lucrărilor și copiile contractelor respective. De asemenea, au fost solicitate toate documentele privind contractele și volumele de lucru contractate cu un agent economic ce ar avea în denumire sintagma "Moldconstructmarket".

Deputatul PPCD Iurie Roșca a solicitat Ministerului Justiției să prezinte informații despre numărul de hotărîri judecătorești definitive, care nu sînt executate de Primăria și Consiliul Municipal Chișinau.

Deputatul PCRM Anatolii Zagorodnîi a solicitat Procurorului General, Guvernului și Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției să prezinte informații despre scopul vizitei peste hotare a domnului Anatolie Postolache, vicepreședintele raionului Hîncesti, în perioada
14–16 august și respectiv 16–23 decembrie 2007.

Declarații

Fracțiunea AMN a prezentat declarații:

  • privind necesitatea încetării disputelor și confruntărilor distructive din tabăra democraților și a consolidării partidelor democratice în lupta politica contra regimului condus de Vladimir Voronin;
  • cu privire la situația din agricultură, pe care AMN o califică drept dezastruoasă și în măsură să afecteze securitatea alimentară a țării;
  • nerespectarea stipulărilor constituționale privind libertatea presei.

Vitalia Pavlicenco a prezentat declarațiile PNL:

  • cu privire la instaurarea unui regim politic autoritar în Republica Moldova, în cuprinsul căreia se menționează și necesitatea identificării variantei optime pentru a asigura victoria forțelor prooccidentale reformatoare, naționale, în alegerile parlamentare din 2009;
  • privind ofensiva și abuzurile puterii comuniste împotriva presei libere.

Liderul PLDM Vladimir Filat a prezentat o declarație privind blocarea neîntemeiată de către Guvernul RM a semnării Acordului privind micul trafic de frontieră cu România.

Președintele PPCD Iurie Roșca a prezentat o declarație întitulată "privind schemele financiare dubioase și coruperea politica, practicate de gruparea Filat", în cuprinsul căreia îl acuză pe Vladimir Filat de acordarea frauduloasă a unor cadouri de preț fruntașilor PLDM din teritoriu.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Demisii

Prin decizii guvernamentale:

  • Sergiu Sîtnic, șef de direcție în cadrul Ministerului Dezvoltării Informaționale, a fost numit Director general al Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației.
  • Ion Sturzu, fost șef-adjunct al Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, este numit viceministru al Finanțelor;
  • Oleg Rotaru, șef-adjunct al Aparatului Guvernului, a fost numit viceministru al Dezvoltării Informaționale;
  • Galina Bulat a fost numită viceministru al Educației și Tineretului;
  • Alexei Vîrlan, fost șef adjunct de direcție la Primăria mun.Chișinău, este numit viceministru al Transporturilor și Gospodăriei Drumurilor;
  • Iurie Muntean, ex-director al Centrului "ARIA", a fost numit viceministru al economiei și comerțului.
  • Anatolie Zapanovici este numit șef-adjunct al Aparatului Guvernului, iar Natalia Catrinescu este desemnată șef al Direcției coordonarea politicilor lși asistenției externe a Apartului Guvernului.
  • în funcția de șef al direcției teritoriale Comrat al Ministerului Administrației Publice Locale este numit Ivan Cîlcic;
  • cu formula "la cerere", Ion Ceban a fost eliberat din funcția de viceministru al Educației și Tineretului, iar Vadim Smîntînă – din funcția de vicedirector general al Agenției Sportului;
  • Oleg Chirisenco este numit adjunct al șefului Serviciului de Protecție și Pază de Stat.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea privind crearea Agenției Naționale de Transport Auto. Agenție urmează să preia funcțiile de organizare și supraveghere a procesului tehnologic de transportare a mărfurilor și călătorilor în trafic național și internațional. Agenția va prelua și unele funcții ale Î.S. "AMTAI", dizolvată prin HG nr. 153 din 14.02.2008, precum și atribuții ale ministerului de ramură (supravegherea activității gărilor și stațiilor auto, raționalizarea și optimizarea rutelor regulate de pasageri.

Hotărîrea privind distribuirea grîului alimentar din rezervele materiale de stat. În scopul menținerii prețurilor la produsele de panificație, se vor distribui 7 mii tone de grîu alimentar din rezerva de stat proprietarilor de brutării, sub formă de împrumut, pînă la 30 septembrie 2008. Grîul va fi acordat agenților economici după anumite criterii: gestionarea unei brutării în ultimele 12 luni, angajamentul de a respecta plafoanele adaosului comercial la produsele de panificație ș.a.

Hotărîrea cu privire la actele de identitate ale beneficiarilor de protecție umanitară. Se aprobă modelele buletinelor de identitate și documentelor de călătorie pentru beneficiarii de protecția umanitară, care vor fi eliberate de Ministerul Afacerilor Interne.

Hotărîrea privind aprobarea structurii Ministerului Economiei și Comerțului. Noua organigramă prevede trei funcții de viceminiștri și crearea a trei direcții noi: Direcția generală securitate energetică (va prelua funcțiile de elaborare și promovare a politicilor din domeniul energetic); Direcția generală infrastructura calității (va prelua atribuțiile Serviciului Standardizare și Metrologie); Direcția generală coordonarea sectorului real al economiei. Personalul ministerului va constitui 220 de angajați, iar necesarul de mijloace financiare suplimentare pentru retribuirea muncii și pentru alte cheltuieli de întreținere pînă la finele anului curent constituie circa 2,8 milioane lei.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

O nouă reorganizare a Aparatului Guvernului

Noul executiv a aprobat reorganizarea Aparatului Guvernului, principalele modificări vizînd:

  • reducerea numărului de angajați (de la 141 la 124 de persoane). Este remarcabil faptul că numărul de angajați ai Aparatului Guvernului a fost majorat de la 136 la 141 persoane recent, prin HG nr.108 din 06.02.2008;
  • micșorarea numărului de consilieri ai Prim-ministrului (de la 10 la 2);
  • transmiterea unor obligațiuni al Aparatului nemijlocit ministerelor;
  • crearea a trei direcții noi (pentru coordonarea politicilor și asistenței externe; pentru politica de cadre și dezvoltare umană; pentru ajutoare umanitare);

Notă ADEPT: În perioada 2001–2008, în pofida stabilității politice și administrative, Aparatul Guvernului a fost supus la numeroase reorganizări și modificări structurale de esență: HG Nr.500 din 21.06.2001; Nr.919 din 12.07.2002; Nr.1315 din 26.11.2004; Nr.44 din 17.01.2005; Nr.637 din 29.06.2005; Nr.1059 din 14.09.2006 și Nr.1004 din 10.09.2007. Deși Prim-ministrul Zinaida Greceanîii a declarat că noua structură a Guvernului ar fi una "revoluționară" și va deveni eficientă, remarcăm că ultima dată (în 2005), Aparatul Guvernului a fost modificat esențial la indicația șefului statului, fiind constituit după modelul Aparatului prezidențial, renunțîndu-se la direcții și secții specializate, atribuțiile acestora fiind puse pe seama consilierilor Primului-ministru. Experți independenți și foști angajați guvernamentali sus-puși au apreciat respectiva structură ca nereușită, însă Aparatul Guvernului Tarlev a funcționat după ea cîțiva ani. Se poate constata, că noul Guvern revine la o structură de model anterior, care este și una acceptată în majoritatea țărilor cu sistem de guvernare similar Republicii Moldova. Situația respectivă scoate însă din nou în evidență lipsa de consecvență și de abordare conceptuală, strategică, în reformarea administrației publice centrale, în cadrul căreia anume Aparatului Guvernului îi fusese rezervat un loc important.

Facilitarea importului de carne

Importul de carne de porc și de vită va fi liberalizat pentru o perioadă de timp, pentru a acoperi deficitul de carne de pe piața internă și a stabiliza prețurile în perioada imediat următoare. Astfel, dacă în prezent cantitatea maxim admisibilă pentru o tranzacție de import era de 110 tone de carne, pe o perioadă de timp această limitare se va exlude. Conform datelor Biroului Național de Statistică, pe parcursul primului trimestru al anului curent, prețurile la carne și subproduse pe piața internă s-au majorat cu 40–45 la sută, iar Ministerul Economiei și Comerțului explică majorarea prețurilor prind reducerea esențială a producției de carne pe piața internă, ca urmare a secetei din anul 2007.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Președintele Republicii Moldova a decretat numirea lui Igor Malai în funcția de viceministru al Apărării.

Prin modificări aduse făcute în structura Aparatului Președintelui, este desființat Serviciul protocol, iar Natalia Ipati este eliberată din funcția de șef al Serviciului protocol, la cerere.

Prin decrete prezidențiale, Ordinul "Gloria Muncii" a fost conferit:

  • lui Vladimir Ciobanu, președinte al Comisiei pentru administrația publică, ecologie și dezvoltarea teritoriului a Parlamentului;
  • lui Valentin Todercan, președinte al Companiei "Teleradio-Moldova";
  • lui Ion Verbeniuc, șef al Centrului tehnic TV.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Prioritățile conducerii pentru anul curent

Președintele Republicii Moldova a prezidat o ședință privind prioritățile din activitatea conducerii țării pentru anul curent, căile și posibilitățile de realizare a sarcinilor trasate pentru această perioadă. Vladimir Voronin a evidențiat unele probleme legate de procesele social-economice și politice, care necesită intensificarea eforturilor executivului central și ale legislatorilor: – implementarea Planului de Acțiuni RM-UE și inițierea negocierilor privind noul cadru juridic al cooperării cu UE; – realizarea acțiunilor vizînd măsurile de consolidare a încrederii dintre Chișinău și Tiraspol, reluarea procesului de negocieri privind soluționarea conflictului în formatul "5+2"; – eficientizarea procesului de implementare a programelor de gazificare, asigurare cu apă potabilă și de construcții de drumuri; – intensificarea activității economice în teritorii și sporirea volumului producției autohtone; – dinamizarea procesului de consolidare a terenurilor agricole și al tehnologizării în agricultură; – adoptarea și implementarea legii cu privire la ajutorul social; – asigurarea asistenței medicale specializate primare, informatizarea sectorului farmaceutic și a sistemului de ocrotire a sănătății în ansamblu; – atenție sporită domeniului educației și învățămîntului, realizării eficiente a politicilor de tineret etc. Șeful statului a apreciat drept ineficientă activitatea desfășurată de către membrii Guvernului în teritorii, pledînd pentru ca membrii Guvernului să se deplaseze pentru o zi întreagă și de cel puțin două ori pe lună în teritorii și să viziteze nu doar centrele raionale, dar și localitățile din unitățile teritorial-administrative.

Accelerarea implementării acțiunilor din Anul Tineretului

Vladimir Voronin a prezidat o ședință de lucru, în cursul căreia a fost examinat mersul realizării Programului de acțiuni consacrate Anului Tineretului, la care s-a subliniat necesitatea accelerării proceselor de implementare a acțiunilor aflate în derulare și de definitivare a programelor ce urmează a fi lansate. Au fost examinate aspectele legate de implementarea eficientă a Programelor naționale de abilitare economică a tinerilor și de susținere socială a tinerelor familii "Locuințe pentru tineri". În baza examinării stării de lucruri, urmează să fie adoptate decizii cu privire la admiterea și majorarea numărului burselor de stat în instituțiile de învățămînt superior și mediu de specialitate la specialitățile solicitate pe piața muncii. A fost abordată și tema educației patriotice a tinerilor, urmînd să fie lansate mai multe acțiuni de educație civică, morală și patriotică în instituțiile de învățămînt. Președintele țării a cerut mediatizarea amplă a acțiunilor consacrate tineretului, în scopul de a asigura accesul tinerilor la toate programele realizate. În context, șeful statului a insistat asupra atragerii tinerilor în procesul de elaborare a proiectului Strategiei de tineret pentru anii 2009–2013.

Vizită oficială în Azerbaidjan

Programul vizitei la Bacu a inclus întrevederi cu Președintele azer Ilham Aliev, Președintele Parlamentului, Oktai Asadov; Prim-ministrul Artur Rasizade și Președintele Companiei Petroliere de Stat, Rovnag Abdulaev. Vladimir Voronin a participat și la festivitatea prilejuită de inaugurarea Zilelor culturii Republicii Moldova în Republica Azerbaidjan.

Declarații la NIT

La emisiunea "Conversații cu Președintele", difuzată de postul de televiziune NIT, președintele Republicii Moldova a făcut un șir de declarații pe probleme de politică internă și externă, printre cele mai relevante fiind:

  • situația din prezent care se atestă în mun.Chișinău este una catastrofală și e creată atît de cei care încearcă eșuat să administreze orașul în prezent, cît și de fostul primar general al Chișinăului, Serafim Urechean;
  • în timpul celor șapte ani de mandat, Președintele a fost tolerant față de presa din Moldova;
  • PCRM va învinge la alegerile parlamentare din 2009 și în prezent în Moldova nu există o altă putere politică? care ar putea face mai mult pentru popor;
  • Guvernul condus de Vasile Tarlev a demisionat nu pentru inactivitate, ci pentru continuitatea consolidării economice și sociale a țării, pentru că "s-au acumulat întrebări față de cadre, se impunea restructurarea unor ministere";
  • soluționarea diferendului transnistrean este prioritatea agendei de lucru a guvernării, iar reluarea negocierilor în formatul 5 plus 2 reprezintă la momentul actual sarcina stringentă;
  • există forțe care sînt împotriva rezolvării problemei transnistrene, printre acestea fiind, atît părți interne, cît și externe (printre acestea fiind menționată expres România);
  • rolul Rusiei și al Președintelui rus, Vladimir Putin, în rezolvarea conflictului a fost extrem de important, la cele peste 40 de întîlniri bilaterale fiind "găsit același limbaj și cale de rezolvare a conflictului";
  • Guvernul spera să relanseze economia Republicii Moldova la nivelul anului 1991 în șase ani, dar nu a reușit și actualmente mai este necesară o creștere de 10–15% ca să fie atins scopul trasat.


1 A se vedea în acest sens raportul de expertiză CAPC. cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Macroeconomia

    FMI este foarte optimist față de evoluția indicatorilor macroeconomici în 2008…

    Potrivit World Economic Outlook 2008 al Fondul Monetar Internațional (FMI), acestea se arată foarte optimist față de evoluția situației macroeconomice din Moldova, prognozînd pentru 2008 o creștere economică de 7% și o inflație de 11% în 2008. Totodată, raportul FMI arata că deficitul contului curent față de PIB va constitui 10,3%. Guvernul și Banca Națională au prevăzut pentru 2008 o inflație de 10% (însă, recent aceasta a fost revăzută – 11,8%), cifra fiind inclusă și în Memorandumul de politici semnat cu FMI. Creșterea inflației peste obiectivul stabilit a fost generată de evoluțiile de pe piețele internaționale și regionale, precum și de criza din SUA.

    Din perspectiva fiscal-bugetară, experții FMI consideră că vor fi promovate în continuare politici prudente și va fi respectată condiția de menținere a deficitului bugetar la nivelul de 0,5% din PIB. Se anticipează ca veniturile fiscal-bugetare să tindă în continuare spre o evoluție pozitivă, iar cheltuielile fiscal-bugetare să corespundă prevederilor Programului cu FMI, inclusiv în ceea ce privește introducerea unui sistem nou de asistență socială nominală în toamna acestui an.

    FMI recomandă ca politicile monetare să rămînă în continuare austere pentru a duce la scăderea inflației și pentru a face față presiunilor legate de creșterea fluxurilor de capital, în particular a transferurilor valutare de peste hotare. În aceste sens, potrivit datelor preliminare ale BNM se estimează că moldovenii aflați peste hotare au transferat acasă pe parcursul primului trimestru prin intermediul băncilor din Moldova peste 270 milioane USD.

2. Piața muncii

    Salariul minim din Moldova este de 30 ori mai mic față de cel plătit în Luxemburg…

    Potrivit unui clasament al Federației Angajatorilor Europeni (FedEE), în pofida unor creșteri duble în ultimii ani, salariul minim din Moldova este cel mai mic din Europa. Începînd cu luna iunie 2007 în urma negocierilor colective dintre partenerii sociali cuantumul salariului minim este de 900 lei (55 Euro sau 6.8 Euro/oră)[1]. Nivelul atins îl plasează la coada clasamentului, respectiv de cca 30 ori mai redus decît valoarea maximă atinsa la nivelul UE Figura 1.

    Așadar, din punct de vedere statistic mai e loc mult de creștere. Mai mult ca atît, raportat la nivelul puterii de cumpărare salariații din Moldova par îndreptățiți să ceară mult mai mult. Pe de altă parte, cînd ne uităm însă la raportul salarii-productivitate lucrurile se schimbă. Din păcate, această corelație este trecută în plan secund de liderii de sindicate, conjunctura economică favorizînd doar într-o anumită măsură cererile de mărire a salariilor.

    Piața muncii din Moldova a intrat într-o fază în care oferta și cererea înclină serios în favoarea celei dintîi. Pe acest fond, este inacceptabil să nu ceri salarii mai mari. Așadar, în actuala conjunctură, dacă sindicatele cer, patronatele se vad obligate să dea. Cu o condiție de bază: pe măsură ce salariile cresc și productivitatea ar trebui să urmeze aceeași tendință.

    Printre evenimentele majore care s-au produs pe relația dialog social-salarii decente ar trebui să menționăm fuzionarea din 7 iunie 2007 a celor două confederații sindicale (Confederația Sindicatelor Libere "Solidaritatea" și Confederația Sindicatelor din Republica Moldova) în Confederația Națională a Sindicatelor din Moldova (CNSM), cu un număr total de 720 mii membri. Segregarea sindicatelor, produsă în decembrie 2000, a rezultat în slăbirea continuă a mișcării sindicale pe parcursul anilor 2001–2006, imaginea organizațiilor fiind compromisă în acest interval de timp și de conflictele de proprietate nerezolvate.

    Fuzionarea celor două confederații ar putea servi la îmbunătățirea esențială a dialogului cu guvernul și patronatele și la protecția mai bună a drepturilor și intereselor angajaților. La congresul de fuziune și constituire unul din scopurile asumate de CNSM a fost "ca cel mai mic salariu să fie stabilit la nivelul minimumului de existență (care este actualmente de cca 1100 lei)". În același timp, trebuie de menționat că acest scop va putea fi atins numai dacă noua organizație va fi în stare să obțină și să păstreze o independențe reală în raport cu puterea.

    Revenind la clasamentul FedEE, Moldova este și cu mult în urma unor state din regiune. Astfel, salariul minim în Albania este de 131 Euro, Serbia – 138 Euro, România – 140 Euro. Salariul minim din Moldova este de 10 ori mai mic decît al slovenilor – cca 540 Euro pe lună. Pe de altă parte, Slovenia este cunoscută ca fiind printre primele locuri în dependență de costul vieții.

    Pe primul loc în clasament se află angajații din Luxemburg, cu un salariu minim de 1.570 Euro, cu atît mai mult cu cît acest nivel reflectă doar salariul minim al muncitorilor necalificați, ceea ce înseamnă că în realitate salariul minim pe economie este cu mult mai mare. Angajații irlandezi au salarii minime brute de 1.500 Euro pe lună, în timp ce olandezii cîstigă aproape 1.320 Euro lunar. Un salariu minim brut similar celui din Moldova se înregistrează în Muntenegru, unde salariații primesc minimum 55 Euro pe lună (totuși credem că acesta nu pare a fi relevant).

    Figura 1. Nivelul salariului minim brut în unele state europene, Euro

    Nivelul salariului minim brut în unele state europene, Euro

    Sursa: FedEE

3. Sistemul bancar

    Activele totale ale băncilor locale se estimează la cca 34 miliarde lei…

    Potrivit datelor BNM și ale unor surse de informare în masă la situația din 31 martie 2008 activele totale ale sistemului bancar autohton au atins o valoare de cca 34 miliarde lei (peste 3,2 miliarde USD) sau echivalentul a 76% din PIB-ul pentru 2007 (4,23 miliarde USD). Un factor important la majorarea activelor l-a avut în special creșterea depozitelor populației la băncile comerciale influențate de volumul masiv de remitențe (numai în opt luni ale anului curent acestea au atins o valoare de peste 1,2 miliarde USD), cît și de ascensiunea generală a veniturilor populației Figura 2.

    Figura 2. Topul băncilor din Moldova după active totale la 31.03.2008, miliarde lei

    Topul băncilor din Moldova după active totale la 31.03.2008, miliarde lei

    Sursa: Infomarket.md

    Interesant: Potrivit BNM, în total la situația din 1 aprilie 2008 în circulație în țară se aflau cca 692 mii carduri valide sau cu peste 12% mai mult decît în aceeași perioadă a anului trecut (617 mii carduri). Pentru comparație, în România numărul cardurilor bancare valide aflate în circulație a ajuns cca 10 milioane unități. Astfel, practic fiecare al doilea român deține cîte un card bancar, față fiecare al cincilea moldovean.


1 Trebuie să specificăm că cifrele FedEE pentru celelalte state datează în mare parte cu 01.01.2007, respectiv pe parcursul anului 2007 considerăm că în majoritatea țărilor din clasament presupunem s-au operat creșteri ale salariului minim, deci datele ar putea fi mai mari în prezent, doar că nu au fost actualizate.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Impactul imediat al întîlnirii Președintelui Voronin cu liderul transnistrean

Întîlnirea din 11 aprilie 2008 a Președintelui Vladimir Voronin cu liderul transnistrean Igor Smirnov a fost urmată de un șir de evenimente importante, care s-au produs cu o anumită regularitate și frecvență demne de consemnat. La 14 aprilie, la Odessa, au avut loc consultări cu participarea ministrului Reintegrării Vasile Șova cu șeful diplomației de Tiraspol Valeriy Lițkai. Aceste consultări au fost însoțite de dezbaterile din cadrul seminarului "Asigurarea măsurilor de încredere reciprocă dintre Republica Moldova și Transnistria în domeniile economiei și mediului înconjurător", desfășurat la 15 aprilie, la Odessa, sub auspiciile OSCE, cu participarea Reprezentantului special al UE în Republica Moldova, Kalman Mizsei; șeful misiunii OSCE în Republica Moldova, Philip Remler; ambasadorul cu misiuni speciale a ministerului de Externe al Federației Ruse, Valeri Nesterușkin. Dezbaterile s-au axat preponderent pe probleme legate de restabilirea și facilitarea comunicării feroviare, normalizarea relațiilor economice și comerciale între cele două maluri ale Nistrului. În cadrul seminarului, reprezentanții Transnistriei au menționat, că reactivarea acordurilor anterioare (semnate pînă în august 2001) ar contribui la întărirea încrederii între părți. Ei au dezmințit afirmațiile Chișinăului precum că măsurile de control vamal impuse după 3 martie 2006 ar contribui la promovarea exporturilor din Transnistria. Conform acestora, mărfurile transnistrene sînt supuse unui dublu control vamal, iar restricțiile legate de utilizarea căilor feroviare scumpesc semnificativ exporturile transnistrene. O zi mai tărziu, la 16 aprilie, tot la Odessa au avut loc consultări ale participanților la formatul de negocieri "5+2". S-a convenit, ca cinci grupuri de experți, cooptați de pe ambele maluri ale Nistrului, să înceapă consultările în domeniile: economiei si comerțului, dezvoltării infrastructurii, sferei sociale și ocrotirii sănătății, ajutoarelor umanitare, ecologiei si agriculturii. Deja pe 17 aprilie, Reprezentantul Special al UE în Republica Moldova, Kalman Mizsei, în cadrul unei întrevedere cu liderul transnistrean, Igor Smirnov a menționat, că UE este dispusă să acorde ajutor proiectelor comune care, eventual, vor rezulta din activitatea grupurilor de lucru ale Chișinăului și Tiraspolului. În aceeași zi, la Bender, s-au întrunit reprezentanții grupurilor bilaterale de lucru. Coordonatori ai grupurilor de lucru sînt ministrul Reintegrării, Vasile Șova, și șeful diplomației transnistrene, Valeriy Lițkai. Din partea Republicii Moldova, conducătorii fiecărui din grupuri au rangul de vice-ministru. În general, s-a ajuns la o înțelegere că grupurile de lucru se vor întîlni periodic.

În pofida startului rapid al consultărilor, deja peste o săptămînă, s-a ajuns la concluzia că progresele rapide sînt imposibile. Primul eșec s-a profilat în imposibilitatea reluării la capacitatea ordinară a traficului feroviar prin Transnistria. Tiraspolul a insistat ca pasul bunăvoinței din partea Chișinăului să fie reluarea circuitului trenului de pasageri Chișinău – Odessa prin regiunea transnistreană și renunțarea reciprocă a colectării taxelor de tranzit prin teritoriul părților. La problema în cauză se va mai reveni ulterior. Administrația de la Tiraspol a audiat membrii grupurilor de lucru din partea Transnistriei și a constatat că Chișinăul manifestă intransigență, dorind să-și promoveze propriile soluții și ignorînd propunerile transnistrene. Propaganda transnistreană a făcut un efort pentru a explica populației dedesubturile noilor abordări ale Federației Ruse în problema transnistreană prin dorința de a promova soluții care permit "ținerea sub control a întregii Republici Moldova, nu doar a Transnistriei".

Experiența anterioară, dar și cea mai recentă, indică asupra faptului, că consolidarea măsurilor de încredere dintre Chișinău și Tiraspol depinde mult de relațiile Președintelui Voronin cu liderul transnistrean, Igor Smirnov. Calitatea acestor relații a fost relevată într-un interviu din 25 aprilie a Președintelui Voronin, în care acesta a făcut mai multe afirmații curioase[1]:
  • nu avem, nu am avut și este puțin probabil să avem prea mare dorință să-l vedem pe Igor Smirnov, dar dacă va fi oportun pentru stat, mă voi așeza la masa de negocieri chiar și cu dracul;
  • promisiunile PCRM din 2001 de a soluționa rapid conflictul s-au ciocnit cu intereseleelitelor guvernante anterioare din Republica Moldova și din Transnsitria. "Acum, noi deminăm cîmpul economic și politic pe care cineva l-a minat pînă la noi foarte iscusit și pentru perspectivă";
  • cercurile transnistrene "au vîndut instalații de rachete și avioane împreună cu Transnistria, au vîndut și alte arme". "Ei acopereau lăzile cu armament cu nisip și le duceau cu șlepurile pînă la Odesa, iar în continuare – în punctele fierbinți din CSI și din lume. Cineva va mai vorbi vreodată despre aceste episoade";
  • în anii care au trecut, Republica Moldova a trebuit să convingă comunitatea mondială, în primul rînd, Rusia și Ucraina, să instituie controlul la frontieră;
  • "imediat cum începem să ne apropiem de rezolvarea problemei transnistrene, în România pornește isteria, iar Băsescu scuipă din el tot ce poate și cum poate". "Nouă servicii speciale ale României lucrează pentru suprimarea inițiativelor noastre. Cred că nu toți știu că anume România l-a impus pe Snegur să declanșeze războiul pe Nistru";
  • Putin are un rol absolut în refacerea relațiilor ruso-moldovenești. "Sînt bucuros că am găsit același limbaj și cale de rezolvare a conflictului. Probabil, mulți au observat că Duma de Stat, atunci cînd a discutat problema abhază și cea osetină, a recunoscut necesitatea reîntregirii Moldovei";
  • "Noi trebuie să-i ajutăm pe transnistrenii care au stat ani în șir sub umbrela separatismului". Peste 300 mii de locuitori transnistreni au primit acte de cetățeni ai Republicii Moldova;
  • circa 500 de agenți economici transnistreni au fost înregistrați deja în registrul oficial al Moldovei;
  • exporturile din Transnistria au crescut cu 30% doar pe parcursul unui an;
  • găsirea soluției finale pentru conflictul transnistrean rămîne o sarcină extrem de dificilă, însă reluarea procesului de negocieri în format "5+2" este o sarcină tangibilă în cel mai scurt timp.

În definitiv, cele mai importante realizări în "restabilirea măsurilor de încredere" dintre cele două maluri ale Nistrului în cea de a două jumătate a lunii aprilie se reduc la:

  • demararea consultărilor în cadrul a cinci grupuri de lucru, care se vor întruni cu o anumită periodicitate;
  • confirmarea suportului pentru reluarea dialogului dintre Chișinău și Tiraspol din partea reprezentanților UE, SUA, Rusiei și OSCE;
  • ministrul Reintegrării a avut întîlniri cu reprezentanții UE, SUA, OSCE și Rusiei în cadrul cărora a reconfirmat intenția autorităților moldovenești de a cere ridicarea interdicției de călătorie în spațiul UE și SUA;
  • în ajunul zilei de Paști, Focul Sfînt a fost adus de la Ierusalim pentru slujba divină de la Catedrala "Nașterea Domnului" din Chișinău de o delegație a Bisericii Moldovei, condusă de Arhiepiscopul de Dubăsari si Tiraspol, Iustinian, cunoscut pentru suportul fervent al regimului transnistrean.


1 Din descifrarea INFOTAG a interviului Președintelui RM pentru postul TV NIT. cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare europeană

A doua rundă de negocieri dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană privind Parteneriatul de Mobilitate

Pe 22 aprilie, la Bruxelles s-a desfășurat cea de-a doua rundă de negocieri între Republica Moldova și UE privind Parteneriatul de Mobilitate, la care au participat reprezentanți ai Comisiei Europene și a peste 14 state membre ale UE. Delegația moldovenească, condusă de Valeriu Ostalep, Viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene, a inclus reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Economiei și Comerțului, Ministerului Dezvoltării Informaționale și Serviciului Grăniceri. În cadrul negocierilor a fost discutat textul Documentului Parteneriatului de Mobilitate, care va fi structurat în două părți: 1)generală, care va trasa direcțiile principale ale cooperării între Moldova și UE în cadrul Parteneriatului; 2) operațională, care va include propuneri de proiecte din partea statelor membre interesate UE și va fi actualizată reieșind din necesitățile și interesele Republicii Moldova. Delegația moldovenească a reiterat importanța valorificării în cadrul Parteneriatului a domeniilor, precum: managementul eficient al frontierelor, cooperarea în reglementarea fluxurilor migraționale, reinvestirea remitențelor, consolidarea sistemului național de management al migrației, implementarea Acordurilor privind facilitarea regimului de vize și de readmisie. De asemenea, au fost discutate modalitățile de organizare a unei platforme de cooperare pentru o mai bună implementare a Parteneriatului de Mobilitate, de evaluare a impactului proiectelor și actualizării acestora în dependență de necesitățile Republicii Moldova.

Asistența financiară acordată Republicii Moldova în 2008–2009 de Uniunea Europeană

Potrivit unei declarații a șefului Secției Politice si Economice a Delegației Comisiei Europene în Moldova, Paolo Berizzi, în anii 2008–2009 Moldova va beneficia de asistență financiară din partea Comisiei Europene în suma totală de 50 de milioane euro. Această sumă va fi alocată pentru realizarea și promovarea mai multor proiecte de infrastructură în Moldova. Oficialul european a subliniat că, asistența financiară a UE nu are drept scop soluționarea problemelor cu care se confruntă Moldova, ci să consolideze reformele realizate de Guvernul Moldovei. De asemenea, a fost menționat faptul că, în cazul unei conlucrări de succes dintre Moldova și structurile comunitare, asistența financiară din partea UE va crește considerabil pe viitor.

Notă. Începînd cu 1991, asistența financiară acordată Moldovei din partea UE a constituit circa 450 milioane euro.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

Divergențele legate de semnarea Convenției privind micul trafic de frontieră dintre Republica Moldova și România au continuat să domine relațiile moldo-românești. Ca răspuns la declarația președintelui României Traian Băsescu că, pentru România tratatul de frontieră cu Republica Moldova nu este prioritar, din moment ce România a recunoscut independența Republicii Moldova în actualele frontiere (vezi e-jurnal nr.115), la 17 aprilie 2008, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene al Republicii Moldova a făcut public un comunicat de presă. În comunicat se menționează că, inițiativa de începere a negocierilor cu România privind acordul micului trafic de frontieră a fost lansată de Republica Moldova într-o Declarație politică, formulată odată cu semnarea Acordului privind facilitarea eliberării vizelor cu Uniunea Europeană (10 octombrie 2007). De asemenea, se accentuează faptul că, proiectul român al Convenției dintre Republica Moldova și România privind micul trafic la frontieră conține sintagma "frontiera de stat moldo-românească", care există de facto, dar nu este juridic documentată în plan bilateral. De aceea, unica soluție de reglementare a relațiilor de frontieră dintre cele două țări rămîne a fi, la părerea autorităților moldovenești, semnarea simultană a Tratatului privind frontiera de stat moldo-românească și a Convenției privind micul trafic de frontieră.

Notă. Condiționarea semnării Convenției privind micul trafic de frontieră cu semnarea tratatului privind frontiera de stat a generat critici din partea partidelor de opoziție. Două dintre aceste partide – PLDM și AMN – au lansat inițiative de urgentare a semnării Convenției privind micul trafic la frontieră, inclusiv prin colectarea semnăturilor cetățenilor nemulțumiți de decizia autorităților moldovenești. Tensiunile din relațiile moldo-române doar s-au accentuat după ce Președintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin, într-un interviu televizat, a acuzat România de provocarea conflictului armat din Transnistria, afirmînd că România l-a impus pe fostul președinte moldovean Mircea Snegur să declanșeze războiul din 1992.

Republica Moldova-Ucraina

Relațiile moldo-ucrainene au fost axate pe soluționarea problemelor de ordin energetic, în special, problema formării prețurilor la energia electrică ucraineană livrată Republicii Moldova și cea a cotelor de participație la Centrala Hidroelectrică cu Acumulare Dnestrovsk. Republica Moldova pretinde o cotă de participație la centrala care ocupă și o parte din teritoriul moldovenesc.

Vizita întreprinsă de către Prim-viceprim-ministrul, ministrul Economiei și Comerțului al Republicii Moldova, Igor Dodon, la Kiev pentru soluționarea acestor probleme nu s-a soldat cu rezultate concrete; noile negocieri se vor desfășura în perioada 19–21 mai 2008, la Kiev.

Republica Moldova-Slovenia

În perioada vizată, vicepremierul Andrei Stratan, ministul Afacerilor Externe și Integrării Europene, a efectuat o vizită oficială în Republica Slovenia, țară ce deține președinția în exercițiu a Uniunii Europene. Andrei Stratan a avut întrevederi cu mai mulți oficiali sloveni, printre care France Cukjati, Președintele Adunării Naționale, Dimitrij Rupel, Ministrul sloven al Afacerilor Externe etc. Principalele subiecte abordate au fost: cooperarea Republicii Moldova cu UE, în special viitorul cadru juridic al relațiilor Moldova-UE; evoluțiile recente în problema transnistreană, cooperarea bilaterală moldo-slovenă. Oficialii sloveni au menționat importanța adoptării la Reuniunea Consiliului pentru Afaceri Generale și Relații Externe la nivel de Miniștri de Externe ai UE a unei decizii favorabile de lansare a negocierilor privind viitorul Acord moldo-comunitar, subliniind că Slovenia recunoaște și susține perspectivele europene ale Moldovei. În contextul tematicii transnistrene, oficialii sloveni au apreciat ultimele eforturi ale conducerii Republicii Moldova de soluționare a conflictului transnistrean și consecvența cu care Moldova a promovat formula de negocieri 5+2. Oficialul moldovean a subliniat că cooperarea cu Slovenia, inclusiv în calitatea de Președinte în exercițiu al UE, constituie o prioritate a MAEIE și de aceea a desemnat un reprezentant al Ministerului care are contacte sistematice cu MAE al Sloveniei, oferind informația necesară privind obiectivele Republicii Moldova în relațiile cu UE.

Republica Moldova – Republica Azerbaidjan

În perioada 23–24 aprilie, președintele Republicii Moldova a întreprins o vizită oficială în Azerbaidjan. Potrivit serviciului de presă al președinției, scopul vizitei a fost de intensificare a cooperării comercial-economică dintre Moldova și Azerbaidjan, în special în domeniile energetic și de combustibil. În timpul vizitei au fost semnate trei acorduri interguvernamentale: 1) privind colaborarea în domeniul energetic și de combustibil; 2) privind colaborarea și schimbul de informații în domeniul combaterii încălcărilor legislației economice si fiscale; 3) privind colaborarea în domeniul protecției proprietății intelectuale. În timpul vizitei a fost discutată și posibilitatea deschiderii unei rute aeriene Chișinău-Baku.

Cooperarea multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

În perioada 14–18 aprilie 2008, Delegația Parlamentului Republicii Moldova a participat la lucrările sesiunii de primăvară a Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (APCE), care s-a desfășurat la Strasbourg. Delegația a fost condusă de Maria Postoico, Vicepreședintele Parlamentului.

La 29 aprilie 2008, Comisia Europeană împotriva Rasismului și Intoleranței (ECRI), a făcut public cel de-al treilea raport asupra Moldovei, care evaluează situația Moldovei la capitolul rasism, xenofobie, antisemitism și intoleranță în perioada aprilie 2003 – 14 decembrie 2007. Potrivit raportului, Moldova a înregistrat cîteva progrese în depășirea problemelor de discriminare și intoleranță, însă majoritatea problemelor menționate încă în cel de-al doilea raport (din 15 aprilie 2003) persistă. În particular este vorba de: limitarea libertății la religie a grupurilor de minorități religioase și musulmane, lipsa unei legislații împotriva discriminărilor, continuarea discriminării rromilor etc. De asemenea, ECRI își exprimă îngrijorarea privind modificările aduse legii cetățeniei din Republica Moldova în scopul restricționării accesului la funcțiile publice pentru anumite categorii de cetățeni. ECRI arată că modificările la legea cetățeniei, în urma cărora cetățenii moldoveni cu cetățenie multiplă vor fi dezavantajați față de ceilalți cetățeni ai Moldovei în ceea ce privește accesul lor la funcțiile publice, vor duce la discriminare, la un tratament diferențiat pe motiv de cetățenie.

Republica Moldova – Organizația Cooperării Economice la Marea Neagră (OCEMN)

Pe 17 aprilie 2008, la Kiev a avut loc cea de-a XVIII-a Reuniune a Consiliului Miniștrilor Afacerilor Externe ai statelor membre ale Organizației Cooperării Economice la Marea Neagră (OCEMN). Delegația moldovenească a fost condusă de Valeriu Ostalep, Viceministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene. În cadrul reuniunii, oficialul moldovean a menționat că Republica Moldova pledează pentru utilizarea mai eficientă a mecanismelor existente de cooperare în cadrul OCEMN, în special intensificarea relațiilor între OCEMN și UE în cadrul inițiativei Uniunii Europene "Sinergia Mării Negre".

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Lucrurile merg într-o direcție greșită…
Igor Boțan, 30 aprilie 2008

Barometrul Opiniei Publice (BOP), făcut public la 23 aprilie 2008, a confirmat stabilitatea tendințelor profilate acum o jumătate de an. Este de menționat, că rezultatele recente fixează percepțiile cetățenilor moldoveni într-o perioadă marcată de un șir de evenimente semnificative, atît pe plan regional, cu impact asupra situației interne, cît și pe planul intern propriu-zis »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect