ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. VI, nr. 118, 17–31 mai 2008

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Numiri. Demisii

Elena Covalenco și Iurie Diaconu au fost numiți în funcția de judecător al Curții Supreme de Justiție.

1.2. Acte legislative

Legea pentru aprobarea Concepției securității naționale. Sînt reglementate: – aspectele de bază ale politicii de securitate, valorile generale, principiile, riscurile și vulnerabilitățile; cooperarea internațională în calitate de instrument de asigurare a securității naționale, interconexiunea dintre politica internă și cea externă; – sistemul de asigurare a securității naționale și reformarea acestuia; – afirmarea principiului neutralității etc. Documentul a fost votat de fracțiunea PCRM și deputații Partidului Social Democrat.

Legea privind birourile istoriilor de credit. Legea stabilește componența istoriei de credit, temeiurile, modul de formare, păstrare și utilizare a istoriilor de credit, reglementează funcționarea, crearea, lichidarea și reorganizarea birourilor istoriilor de credit, principiile colaborării acestora cu sursele de formare a istoriilor de credit, creditorii, autoritățile publice și locale. Sînt reglementate raporturile ce apar între: – persoanele care acordă credite subiecților istoriilor de credit, conform contractelor de credit încheiate cu aceștia, pe de o parte, și subiecții sus-menționați ai istoriilor de credit, pe de altă parte; – birourile istoriilor de credit și sursele formării istoriei de credit; – birourile istoriilor de credit și utilizatorii istoriilor de credit; - birourile istoriilor de credit și subiecții istoriilor de credit; – birourile istoriilor de credit și autoritatea publică competentă.

Legi pentru ratificarea unor acte internaționale sau aderare la asemenea acte:

  • Convenția europeană cu privire la distribuirea semnalelor purtătoare de programe transmise prin satelit;
  • Convenția cu privire la contractul de transport internațional auto de pasageri și bagaje (C.V.R.);
  • Acordul între Guvernul RM și Cabinetul de Miniștri al Ucrainei cu privire la asigurarea cu pensii a persoanelor eliberate din serviciul militar, membrilor familiilor lor și alte modalități ale protecției lor sociale.

Legea pentru completarea Legii privind declararea și controlul veniturilor și al proprietății demnitarilor de stat, judecătorilor, procurorilor, funcționarilor publici și a unor persoane cu funcție de conducere. Legea prevede că declarațiile prezentate de Președintele RM, deputați, membrii Guvernului, Președintele Curții Constituționale, Președintele Curții Supreme de Justiție, Procurorul General, Președintele Curții de Conturi, Guvernatorul Băncii Naționale a Moldovei, Directorul Serviciului de Informații și Securitate, primarii din orașe, sate (comune) și președinții consiliilor raionale se vor publica și pe paginile oficiale din Internet ale instituțiilor respective, în termen de 30 zile de la termenul limită de depunere a declarației.

Notă ADEPT: Experții indică mai demult asupra necesității acestei măsuri simple, dar eficiente de asigurare a transparenței și votarea de către majoritatea parlamentară a proiectului respectiv propus de opoziție constituie un progres demn de remarcat. În același timp, rămîne să observăm cum va fi implementată legea și dacă vor surveni consecințe de sancționare pentru cei care nu o vor respecta.

Legea pentru modificarea și completarea Codului familiei. Documentul are drept scop asigurarea prioritară a educației și îngrijirii copilului în mediul familial; reducerea substanțială a numărului de copii plasați în instituții rezidențiale; organizarea funcționării serviciilor de prevenire a separării copiilor de părinți; -armonizarea prevederilor Codului cu instrumentele internaționale etc.

Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la patenta de întreprinzător. Modificările vizează, în esență: – extinderea aplicabilității patentei de întreprinzător pentru comerțul cu amănuntul doar la tarabă, tejghea și din autovehicule în piețele autorizate; – stabilirea expresă a categoriilor de marfă pasibile comerțului cu amănuntul în locurile autorizate în baza de patentă; – obligativitatea achitării contribuțiilor de asigurări sociale și a primelor de asigurare medicală obligatorie; – majorarea taxei pentru patenta de întreprinzător în comerț; – respectarea necondiționată a regulilor de comercializare a mărfurilor; – stabilirea plafonului maxim al cifrei de afaceri în baza de patentă – 300 mii lei; – aplicarea acestor norme pînă la 1 ianuarie 2017.

Notă ADEPT: Modificările au fost impuse de protestele deținătorilor de patentă, pe care Guvernul la început le ignora, dar atunci cînd acestea au început să ia amploare, s-a văzut nevoit să intervină.

Legea pentru completarea și modificarea Codului de procedură penală. Se modifică art.401, excluzîndu-se textul ce stabilește dreptul părții vătămate de a declara apel în ceea ce privește latura penală "în cazurile în care procesul penal se pornește doar la plîngerea prealabilă a acesteia". Respectiva dispoziție nu corespunde dreptului de acces liber la justiție, deoarece partea vătămată nu beneficiază de o egalitate de tratament juridic decît în prima fază a procesului penal, în celelalte faze ale procesului penal partea vătămată are doar statut de participant sau chiar este privată de dreptul de a participa în aceste instanțe.

1.3. Control parlamentar. Declarații

Audieri. Moțiuni

Majoritatea parlamentară a refuzat audierea oficialilor de la Guvern în problema unei eventuale sistări a importurilor de ulei de floarea-soarelui din Ucraina.

Prim-ministrul a prezentat Biroului Permanent al Parlamentului propunerea de țară pentru asistența deplină Compact în cadrul Fondului SUA "Provocările Mileniului".

Ministerul Educației și Tineretului (MET) a informat despre obiecțiile expuse în Raportul asupra Moldovei al Comisiei Europene împotriva rasismului și intoleranței (adoptat la 14 decembrie 2007). MET a creat un grup de lucru care va studia pasajele la care se referă experții europeni, iar anumite critici expuse la adresa noilor manuale s-ar baza pe "tălmăcirile unor organizații neguvernamentale din Republica Moldova", dar nu și pe "alte viziuni care există în societate".

Întrebări. Interpelări

Deputații PCRM Iurii Eriomin, Sergiu Sococol, Grigore Petrenco și Ala Ursul au cerut Procurorului General și altor organe de drept să verifice legalitatea acțiunilor administrației municipiului Chișinău și a raioanelor Nisporeni, Criuleni și Telenești, conduse de coaliții democrate.

Deputatul PDM Marcel Raducan a solicitat Ministerului Educației ș Tineretului informație privind sursele achiziționării simbolurilor organizațiilor de pionieri, despre temeiul suspendării orelor de studii în unele școli, în legătură cu sărbătorirea pe 19 mai a "Zilei Pioneriei" și legalitatea implicării politice a reprezentanților PCRM în activitățile școlare în timpul orelor de studii.

Deputatul PNL Vitalia Pavlicenco a solicitat MAI să comunice faptele concrete ce au condus la învinuirea unor șefi de poliție de acte de corupție, fără respectarea prezumției nevinovăției. În altă interpelare, Pavlicenco (PNL) a cerut ministrului Dezvoltării Informaționale să prezinte informație cu privire la activele deținute de Vladimir Voronin și fiul său la toate întreprinderile din Republica Moldova.

Deputatul PPCD Ion Varta a solicitat Guvernului informație despre rezistența seismică a noilor construcții locative și respectarea rigorilor inginerești antiseismice la ridicarea acestora.

Deputatul Vladimir Filat a solicitat Prim-ministrului să informeze despre existența unei hotărîri de Guvern privind donarea către doi agenți economici de stat a 9500 tone de grîu alimentar. Potrivit lui Filat, valoarea grîului este de 30 mln. de lei și a fost acordat ca ajutor umanitar de către România și Rusia, iar agenții economici respectivi nu ar avea dreptul să primească donații.

Declarații

Președintele fracțiunii PCRM Eugenia Ostapciuc a difuzat o declarație prin care dezaprobă comportamentul opoziției parlamentare și o acuză de abandonarea promisiunilor electorale.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Demisii

Tamara Gheorghiță este numită șef al Direcției politica de cadre a Aparatului Guvernului, iar Oleg Gîrbu – șef al Direcției probleme speciale a Aparatului Guvernului.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea privind crearea Comitetului interministerial pentru planificare strategică. Comitetul va substitui un șir de comisii guvernamentale abilitate cu coordonarea unor politici intersectoriale sau supravegherea unor documente naționale (Comitetul interministerial pentru planificarea strategică, Comitetului interministerial pentru implementarea, monitorizarea, evaluarea și actualizarea SND pe anii 2008–2011, Comisiei guvernamentale pentru reforma administrației publice centrale și Comitetului național pentru asistența externă acordată Republicii Moldova etc.

Hotărîrea privind crearea unei comisii interministeriale pentru revizuirea documentele de politici. Comisia urmează să propună Guvernului, pînă la 20 iunie 2008, modificarea sau abrogarea documentelor de politici neactuale, lipsite de acoperire financiară sau necorelate cu prioritățile naționale. Comisia respectivă va estima actualitatea conținutului și concordanța conceptelor, strategiilor, programelor și planurilor existente cu prioritățile naționale. Potrivit analizei efectuate de Direcția de coordonare a politicilor și asistenței externe a Aparatului Guvernului, actualmente în Moldova există circa 300 de documente de politici.

Notă ADEPT: Asupra "hiperinflației" de documente de politici (strategii, concepții, planuri, programe) am menționat și anterior, estimările ADEPT atestînd că în perioada 1995–2000 au fost aprobate 45 documente de politici, iar în perioada 2001–2007 au fost aprobate 286 documente de politici. În primele 6 luni ale anului curent, deja au fost aprobate peste 20 documente de politici.

Hotărîrea cu privire la Programul Național de abilitare economică a tinerilor. Programul este compus din trei componente: -instruire și consultanță antreprenorială; – finanțare a proiectelor investiționale rurale prin acordarea de împrumuturi comerciale rambursabile cu porțiune de grant; – monitorizare postfinanțare. Beneficiari ai Programului pot deveni persoanele cu vîrsta cuprinsă între 18–30 de ani, împrumuturile vor fi acordate în valoare maximă de pînă la 300 mii lei pe o perioadă de pînă la 5 ani. Din suma principală a creditului, 60 la sută, precum și dobînda comercială aferentă acestuia, vor fi rambursate de către beneficiari. Totodată, la rambursarea fără întîrzieri a sumei de bază a creditului, restul 40 la sută vor fi transformate în grant nerambursabil, fără calcularea dobînzii. Nu se vor accepta proiecte aferente creșterii și vinderii tutunului, fabricării pesticidelor, procurării pămîntului, imobilelor, valorilor mobiliare și refinanțării datoriilor. Realizarea Programului va fi asigurată din resursele circulante de recreditare ale Proiectului de Investiții și Servicii Rurale (RISP), finanțat de Banca Mondială, resursele disponibile ale Proiectului de Finanțare Rurală și Dezvoltare a Întreprinderilor Mici (IFAD), finanțat de Fondul Internațional pentru Dezvoltare Agricolă, din alte mijloace atrase de la parteneri de dezvoltare.

Hotărîrea privind eliberarea licențelor individuale pentru furnizarea serviciilor de comunicații mobile celulare de generația a treia (3G). Costul unei licențe va fi de 8 milioane dolari SUA, iar operatorii existenței de telefonie mobilă pot lua în anul 2008 licență fără concurs, pentru un termen de pînă la 15 ani.

Hotărîrea cu privire la optimizarea structurii Ministerului Dezvoltării Informaționale. De reorganizează Întreprinderea de Stat "Registru" în Întreprinderea de Stat "Centrul Resurselor Informaționale de Stat "Registru", cu transmiterea acesteia a funcțiilor de ținere a resurselor informaționale de stat de bază, registrelor de stat a transportului și conducătorilor de vehicule, precum și a Registrului resurselor și sistemelor informaționale de stat. Întreprinderea de Stat "Inspectoratul de Stat al Comunicațiilor" se reorganizează în Întreprinderea de Stat "Centrul Național pentru Frecvențe Radio". Întreprinderii de Stat "Centrul Resurselor Informaționale de Stat "Registru" dreptul exclusiv în elaborarea, producerea documentelor de identitate și înregistrare, precum și efectuarea comenzilor directe de perfectare a bucletelor și blanchetelor de evidență strictă (acte de identitate; documente de înmatriculare a mijloacelor de transport și permise de conducere; documente care conțin diverse tehnologii de înscriere (perfectare) și de protecție a informației (coduri de bare, holograme, purtători magnetici, cipuri și alte tehnologii); documente de identificare și hîrtii de valoare).

Hotărîri privind alocarea mijloacelor financiare:

  • Consiliului Coordonator al Audiovizualului i se alocă din Fondul de rezervă al Guvernului 170 mii lei, pentru elaborarea documentelor de proiect și deviz a reconstrucției sediului;
  • Ministerului Administrației Publice Locale i se alocă peste 6,3 milioane lei, pentru "asigurarea activității direcțiilor teritoriale control administrativ".

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Popularizarea programului de guvernare

Prim-ministrul Zinaida Greceanîi s-a întîlnit cu reprezentanții a 50 cei mai mari contribuabili ai bugetului public național. Premierul a specificat că denumirea programului "Progres și Integrare" enunță cele două direcții strategice de dezvoltare ale Republicii Moldova – realizarea progresului în toate domeniile de activitate, reintegrarea teritorială și integrarea europeană. Guvernul se va implica în sferele în care nu se poate implica businessul și în special – în dezvoltarea infrastructurii. Potrivit primului-ministru, în curînd va funcționa Comitetul Consultativ Participativ cu societatea civilă. Oamenii de afaceri au apreciat Programul de guvernare drept unul de calitate, dar au adresat și întrebări ce țin de perspectivele sistemului de impozitare, regimul valutar, exportul și importul de produse etc.

Audierea unor rapoarte și informații:

  • Șeful Aparatului Guvernului a informat despre executarea indicațiilor Primului-ministru: 10 din 14 indicații date pe parcursul ultimei perioade au fost executate, 3 sînt în proces de realizare. Indicația privind transmiterea on-line a ședințelor de Guvern va fi realizată în viitorul apropiat, imediat ce vor fi întrunite condițiile tehnice necesare;
  • Ministrul Educației și Tineretului a prezentat o informație privind procesul de securizare a examenelor de bacalaureat și de sporire a transparenței în procesul de anunțare a rezultatelor școlare;
  • privind implementarea sistemului de circulație a documentelor electronice și aplicarea semnăturii digitale: partea tehnică a proiectului se află la etapa avizării; se efectuează evaluarea financiară privind realizarea proiectului; testarea noului sistem se prevede pe parcursul anului 2009; se realizează proiectul de modernizare și dezvoltare a Sistemului informațional "e-ședința Guvernului".
cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Ordinul "Gloria Muncii" a fost conferit:

  • lui Alexandru Roman, rector al Academiei de Administrare Publică de pe lîngă Președintele RM (AAP);
  • lui Emilian Ciobu, șef de direcție în cadrul AAP;
  • Lidiei Lupu, șef al Direcției teritoriale control administrativ Hîncești.

Mihail Barbulat este rechemat din funcția de Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Turcia (prin cumul, în Emiratele Arabe Unite, Egipt, Kuwait, în Qatar, Liban, Arabia Saudită și Sultanatul Oman).

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Acuzații și indicații pentru MAI

Participînd pe 19 mai la ședința Consiliului Colegial al MAI, Președintele Republicii Moldova a lansat mai multe acuzații la dresa colaboratorilor de poliție, inclusiv ofițeri de rang superior. Critici vehemente au fost lansate la adresa Poliției Rutiere (numită "creatură mafiotă" și coruptă), Vladimir Voronin indicînd pe ton ultimativ reducerea cu 50 la sută a efectivului acesteia și reatestarea tuturor colaboratorilor ce vor fi numiți în funcție. Ordinul despre reducerea efectivului și reatestare a fost semnat de ministrul Afacerilor interne la cîteva zile după indicațiile șefului statului.

Noi obiective de integrare europeană

Pe 28 mai, șeful statutlui a participat la ședința Guvernului, în cadrul căreia s-a referit la rezultatele Reuniunii Consiliului de Cooperare RM-UE și discuțiile purtate cu oficialii europeni în cadrul vizitei la Bruxelles. După cele decalrate de Vladimir Voronin, partenerii europenei au apreciat pozitiv dinamica reformării europene în Republica Moldova, fiind pe cale să discute eventualul conținut și parametrii generali ai viitorului acord al UE cu țara noastră. Preșdintele RM a punctat cîteva direcții prioritare în care urmează a fi realizat un volum considerabil de lucru: independența justiției, libertatea mass-media, respectarea drepturilor omului, climatul investițional. Voronin a anunțat că o dată pe lună, la ședințele Comisiei naționale pentru integrare europeană urmează a fi prezentate rapoarte cuprinzătoare despre munca înfăptuită. Șeful statului a exprimat gratitudine membrilor Guvernului și deputaților Parlamentului pentru munca depusă în vederea realizării obiectivelor de integrare europeană, solicitînd conducerii executivului și a legislativului prezentarea propunerilor de conferire a distincțiilor de stat colaboratorilor care au contribuit substanțial la avansarea în relațiile cu UE.

Pe 19 mai 2008, s-a convocat în noua componență Comisia națională pentru integrare europeană. În cursul ședinței a fost în principiu aprobat planul intern de acțiuni privind continuarea realizării reformelor de modernizare și europenizare a Republicii Moldova. Președintele Republicii, care conduce Comisia, a solicitat Guvernului menținerea unui dialog permanent cu UE, precum și monitorizarea strictă a procesului de elaborare a proiectelor de legi pentru armonizarea legislației naționale cu cea europeană, cît și de realizare a legilor deja adoptate. Voronin s-a referit la importanța analizării motivelor tergiversării acțiunilor de implementare a legilor europene pe diverse domenii și identificării unor soluții în vederea impulsionării procesului în cauză. În cursul ședinței s-a decis convocarea Comisiei naționale pentru integrare europeană de cel puțin odată pe lună, la ședințele ei urmînd a fi sigurat accesul larg al mass-media și a reprezentanților organismelor europene acreditate în Moldova.

Exportul de vinuri

În cursul ședinței convocate la Președinție a fost efectuat un schimb de opinii privind condițiile de export al produselor vinicole moldovenești pe parcursul anului curent și s-a reiterat imperativul efectuării operațiunilor de export al producției alcoolice în exclusivitate de către producători, cu excluderea oricăror posibilități de implicare în acest proces a intermediarilor. S-a convenit și asupra oportunității efectuării exporturilor în vrac a materialului vinicol alb și celui produs din soiurile de poamă "Lidia" și "Isabela", cu determinarea unor condiții specifice în contractele de livrare. Guvernului i s-a cerut respectarea tuturor obligațiunilor asumate privind compensarea cheltuielilor suportate de agricultori pentru plantarea unor suprafețe noi de vii.

Vizită la Bruxelles

Vladimir Voronin a condus delegația Moldovei la lucrările celei de-a 10-a Reuniuni a Consiliului de Cooperare RM-UE, desfășurată la Bruxelles, Belgia. În timpul aflării la Bruxelles, Președintele Republicii Moldova a avut întrevederi cu:

  • Benita Ferrero-Waldner, Comisar European pentru Relații Externe și Politica Europeană de Vecinătate;
  • Javier Solana, Înaltul Reprezentant al Uniunii Europene pentru Politica Externă și Securitatea Comună.

Summit-ul SEEPC

Pe 21 mai, în Pomorie, Bulgaria, și-a ținut lucrările Summit-ul Șefilor de Stat și de Guvern ai țărilor Procesului de Cooperare în Europa de Sud-Est (SEECP). Vladimir Voronin a participat la eveniment și a rostit un discurs, cu prilejul preluării preșdinției Republicii Moldova în cadrul SEEPC.

Conferința Partidului Stînga Europeană

Pe 31 mai, Preșdintele Moldovei a participat la lucrările lucrările Conferinței Partidului Stînga Europeană (PSE) ParlaCon-2008, care s-a desfășurat la Chișinău. În alocuțiunea rostită, Vladimir Voronin s-a referit la moștenirea grea pe care a primit-o PCRM în 2001 și la rezultatele guvernării. De asemenea, el a afirmat că PCRM ar fi un partid dinamic, combativ și are programe concrete de dezvoltare a societății în toate domeniile, iar potrivit datelor cele mai recente, 20% din membrii formațiunii sînt cetățeni de pînă la 30 de ani, încă 20% – de pînă la 40 de ani, 27% – de pînă la 50 de ani.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Prețurile și inflația

    Prețurile au luat-o la galop…

    Prețurile de consum s-au majorat în luna aprilie 2008 față de luna martie 2008 cu 1,6%, iar de la începutul anului cu 5,8%. Rata anuală a inflației a atins nivelul de 16,2%, nivel cu mult peste prognozele oficiale pentru acest an. Ca răspuns la acestea, Banca Națională a decis majorarea cu 1,5 p.p. a ratei dobînzii de bază aplicate la principalele operațiuni de politică monetară, restricționînd astfel masa monetară. Totodată, a fost adoptată decizia de a majora gradual cu 6 p.p. norma rezervelor minime obligatorii constituite, atît din mijloacele atrase de către bănci în lei moldovenești și valută neconvertibilă, cît și din mijloacele atrase în valută liber convertibilă.

    Sporirea accentuată a prețurilor de consum a fost cauzată, în principal, de efectele secundare ale condițiilor climaterice nefavorabile din anul 2007, evoluția prețurilor la alimente de pe piețele internaționale care au condus la diminuarea ofertei și, ca rezultat, la majorarea prețurilor la produse alimentare. Un alt factor care poate fi atribuit acestor majorări este creșterea tarifelor la resursele energetice, care în luna aprilie curent a influențat esențial majorarea tarifelor pentru prestarea serviciilor la transportarea pasagerilor, serviciilor de turism și excursii. În același timp, asupra evoluției prețurilor au influențat persistența lichidităților excesive pe piața financiară internă, nivelul ridicat al inflației în regiune, precum și așteptările inflaționiste pronunțate ale populației și agenților economici. O veste proastă și una și mai proastă: actualul val de scumpiri la alimente va fi urmat de un altul, pînă în luna decembrie. Asta, aparent paradoxal, într-un an agricol care se arată mult mai bun decît precedentul.

2. Sectorul real

    PIB-ul din nou se face dolofan…

    În primele patru luni ale acestui an sectorul industrial a înregistrat o creștere de 7,2%, fapt care va propulsa și creșterea economică. Majorarea producției în ansamblu a fost motivată, în special, de creșterea producției în întreprinderile din industria alimentară și a băuturilor – cu 14% și din sectorul energetic – 9,2%. Creșteri substanțiale s-au înregistrat la întreprinderile cu următoarele activități principale: fabricarea vinului – de 1,8 ori; fabricarea băuturilor alcoolice distilate – de 1,8 ori; aprovizionarea cu aburi și apă caldă – cu 15,4%; producția și distribuția energiei electrice – cu 6%; fabricarea încălțămintei – cu 15%; fabricarea pîinii și a produselor de patiserie proaspete – cu 13,9% ; producția, prelucrarea și conservarea cărnii și a produselor din carne – cu 15,8%; fabricarea produselor lactate – cu 9,2%; fabricarea de cacao, ciocolată și produse zaharoase de cofetărie – cu 14,4%; producția de mobilier – cu 19,5% (deținînd ponderea de 1,4% a motivat creșterea cu 0,3%) etc. Totuși, în pofida faptului că chiar și după opt ani și jumătate de creștere economică neîntreruptă și aparent consistentă, potrivit mai multor sondaje cca 70% dintre moldoveni nu trăiesc mai bine și nici nu simt în buzunare urmările PIB-ului mai dolofan cu care se laudă autoritățile.

3. Piața muncii

    În ianuarie-aprilie salariul mediu în Moldova a constituit 2328 lei (145,5 euro)…

    Pentru angajații din sfera bugetară salariul mediu a constituit 1816 lei (114 euro), în sectorul real al economiei – 2601 lei (163 euro). Salariul real s-a majorat cu 11%, față de creșterea cu 10% în ianuarie – aprilie 2007. Remunerarea medie a unui salariat în luna aprilie 2008 a fost de 2462 lei (154 euro), cu 27% mai mult față de aprilie 2007. În sfera bugetară salariul mediu a constituit 1874 lei (117 euro), iar în sectorul real – 2771 lei (173 euro). Salariul mediu pe economie în luna aprilie s-a majorat cu 91 lei față de luna precedentă. Statistica mai arată că în luna aprilie cel mai mare salariu mediu, de 5 870 lei, l-au avut, tradițional, angajații din sfera financiară, acest nivel fiind în creștere cu peste 800 lei față de luna anterioară, iar pe locul doi după nivelul de remunerare medie a muncii s-au plasat angajații de la întreprinderile electrotermice, gaze și apă, cu 4 480 lei, mai mare cu 440 de lei. În schimb, salariile în sectorul agricol s-au redus cu 90 lei, pînă la nivelul de 1 140 lei, cele din învățămînt s-au redus cu 41 lei, pînă la 1592 lei, iar remunerarea medie în sănătate a fost în aprilie de 2 136 lei.

    Moldova se pregătește să introducă sistemul de pensii private…

    Guvernul de la Chișinău intenționează să restructureze bugetul asigurărilor sociale de stat și să introducă sistemul de pensii cu trei piloni, similar celor din România, Polonia și Bulgaria. În prezent, în Moldova activează un sistem public de pensii (Pilon I), iar Legea privind fondurile private de pensii, elaborată în anul 1999, nu a contribuit nici la introducerea unui sistem de pensii cu 3 piloni și nici la majorarea consistentă a mărimii acestora, actualmente acestea fiind cele mai mici din Europa de Sud-Est și chiar din CSI. Deși sînt indexate anual cu 15–20%, pensia minimă este de doar 406 lei (25 euro), iar mărimea medie este de 564 lei (35 euro), ceea ce constituie doar 27–28% din bugetul minim de consum.

    La începutul anului 2008 în Moldova au fost înregistrați 624,3 mii de beneficiari ai fondului public de pensii, iar numărul pensionarilor crește în medie cu 2%. Vîrsta de pensionare este de 62 de ani pentru bărbați și 57 de ani, pentru femei. Valoarea totala a fondului de pensii pentru anul 2008 este stabilită la nivelul 278,4 milioane euro, în creștere cu 23% față de anul 2007. Mai mulți experți apreciază că introducerea sistemului de pensii bazat pe cele 3 piloane va diminua presiunea asupra bugetului asigurărilor sociale de stat, va stimula creșterea economică prin investirea sumelor acumulate în economie, cît și crearea de noi locuri de muncă și reducerea șomajului.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

UE susține noile măsuri în vederea reglementării transnistrene

În cadrul unei ședințe de Guvern la care a luat parte, Președintele Republicii Moldova a făcut un bilanț al participării sale la Reuniunea Consiliului de Cooperare Uniunea Europeană – Republica Moldova din 27 mai 2008. Potrivit Președintelui Voronin, la Bruxelles "s-a convenit asupra unei conlucrări și mai strînse cu Uniunea Europeana in problema reglementării transnistrene. Comisia Europeana s-a arătat dispusă să creeze un fond pentru acoperirea cheltuielilor de integrare teritoriala a Republicii Moldova". Pentru ca eventuala contribuție a UE să fie realizabilă, Președintele Voronin a subliniat că, în prezent, este necesar ca problema soluționării conflictului transnistrean să fie "mai mult ca oricînd … discutată egal de transparent în toate formatele, să nu existe nici o secretizare". De asemenea, Președintele Voronin a subliniat că s-a ajuns cu Buxelles-ul "la o înțelegere reciprocă deplină în problema sporirii programului măsurilor de încredere între Chișinău și Tiraspol". În acest context, Voronin le-a solicitat structurilor guvernamentale "să estimeze eventualele cheltuieli pentru reintegrarea teritoriala a țării, astfel încît UE să poată contribui cu asistentă la acest proces" (după Moldpres).

Activitatea grupurilor de lucru rămîne blocată

Activitatea grupurilor de lucru comune, formate din experții administrațiilor de pe cele două maluri ale Nistrului după întîlnirea Voronin-Smirnov, rămîne blocată. Partea transnistreană insistă asupra clarificării a patru probleme, la care însă nu a primit răspuns din partea Chișinăului: ce discută grupurile de experți – implementarea deciziilor și inițiativelor autorităților moldovene sau lucrează asupra elaborării unor documente noi, comune; care este regulamentul de activitatea a grupurilor de experți – cel bilateral din 1997 sau e nevoie de elaborarea unui regulament nou; vor fi lucrările grupurilor de experți fixate în protocoale, ori nu vor fi consemnate și atunci cum va fi măsurată eficiența muncii lor; care e atitudinea Chișinăului față de acordurile semnate cu Transnsitria anterior? Reprezentanții Transnistriei consideră că pînă cînd nu vor exista răspunsuri din partea Chișinăului la întrebările formulate, nu are sens să se vorbească despre reluarea activității grupurilor de lucru.

Transnistria nu agreează noua Concepție a Securității Naționale a Republicii Moldova

Propaganda oficială a regimului transnistrean a reacționat extrem de negativ față de adoptarea la de către Parlamentul Republicii Moldova a Concepției Securității Naționale a Republicii Moldova. Celor mai dure critici au fost supuse cîteva obiective de bază ale concepției: – asigurarea respectării statutului neutralității permanente a Republicii Moldova; – restabilirea integrității teritoriale a statului, eliminarea prezenței militare străine, consolidarea independenței și suveranității statului; – menținerea într-o stare dinamică avansată a proceselor de integrare europeană.

Reacțiile negative sînt cauzate preponderent de modul în care Concepția evaluează amenințările la adresa Republicii Moldova: "Prezența în Transnistria a formațiunilor militarizate anticonstituționale pe teritoriul Republicii Moldova contrare prevederilor legislației Republicii Moldova, angajamentelor internaționale și voinței cetățenilor țării, favorizează consolidarea regimului separatist și constituie un factor de perpetuare a status-quo. Menținerea și consolidarea regimului separatist amplifică discrepanța în cadrul juridic unic al Republicii Moldova, condiționînd imposibilitatea acordării asistenței juridice cetățenilor Republicii Moldova în regiunea transnistreană, inclusiv periclitînd cooperarea internațională judiciară în acest segment".

În acest sens, propaganda transnistreană insistă că prevederile Concepției vin în contradicție cu inițiativele declarate ale autorităților moldovene de a întări măsurile de încredere dintre cele două maluri ale Nistrului. De fapt, se insistă că clauza Concepției referitoare la neutralitatea permanentă a Republicii Moldova este doar un paravan pentru a adormi vigilența Rusiei, în vederea obținerii retragerii trupelor acesteia din regiune, după care autoritățile de la Chișinău să impună o soluționare a problemei transnistrene care le convine și să reia direcția de integrare în NATO și UE. De asemenea, se promovează ci insistență ideea că Rusia ar trebui să renunțe la normele învechite ale dreptului internațional și să recunoască independența enclavelor separatiste din Moldova și Georgia, mai cu seamă că a promis să facă acest lucru în eventualitatea recunoașterii independenței Kosovo de către Occident. Evident, doleanțele Tiraspolului sînt exprimate de o manieră sugestivă, lingușitoare față de Rusia.

Eventualele cedări ale Chișinăului în vederea reglementării transnistrene

După întîlnirea din aprilie a Președintelui Voronin cu liderul transnistrean Smirnov, frecvența contactelor oficialilor ruși și moldoveni a crescut semnificativ. Au existat rumori că vizita la Chișinău din 20 mai 2008 a președintelui camerei superioare a Adunării Federale a Rusiei, Serghei Mironov, ar fi fost motivată de necesitatea unui schimb de opinii pe marginea posibilității unei soluții rapide a conflictului transnistrean. În aceeași zi, ministrul de Externe al Rusiei, Serghei Lavrov, s-a adresat către reprezentanții statelor implicate în procesul de soluționare a conflictelor înghețate să nu se amestece, ci doar să susțină eforturile de soluționare agreate de părți. Cum părți în conflictele înghețate sînt regimurile separatiste susținute pe toate căile de către Rusia, apelul lui Serghei Lavrov este mai mult decît sugestiv. În acest context, vizita lui Mironov, de fapt, nu a avut nici o relevanță. Afirmația lui Mironov, precum că cheile soluționării conflictului se află la Chișinău și Tiraspol, semnifică doar că Rusia nu se grăbește să dea undă verde unei soluționări rapide. După vizita lui Mironov la Chișinău a urmat vizita la Chișinău și Tiraspol a președintelui comitetului Dumei de Stat pentru relații cu CSI și compatrioții, Alexei Ostrovskii, care a coincis cu întîlnirea de la Moscova a ministrului Afacerilor Externe și Integrării Europene, Andrei Stratan, cu omologul său rus, Serghei Lavrov. La întîlnirile de la Chișinău și Moscova oficialii ruși și moldoveni "și-a exprimat satisfacția în legătură cu nivelul și dinamica dialogului politic moldo-rus, apreciind că acesta va permite avansarea pe calea rezolvării problemelor în cooperarea bilaterală". Șirul contactelor diplomatice au menirea să pregătească agenda discuțiilor președinților Medvediev și Voronin, care urmează să aibă loc în cadrul apropiatului summit CSI de la începutul lunii iunie. Dacă de pe urma întîlnirii miniștrilor de externe ale celor două țări nu s-a putut disprinde nimic concret, atunci interviul lui Alexei Ostrovskii pentru presa a deschis niște paranteze cu un conținut extrem de interesant. De fapt, Ostrovskii a împărtășit conținutul discuțiilor cu oficialii moldoveni și cedările care fi dispus să le facă Președintele Voronin în vederea reglementării transnistrene:

  • stabilirea unor relații federative între Chișinău și Tiraspol, inclusiv dreptul de veto pentru Transnistria în probleme ce țin de securitatea națională, domeniul apărării, politică externă, neutralitatea statului, aderarea la organizații politice, economice și militare internaționale. Chișinăul înțelege că legea privind principiile de bază pentru reglementarea transnistreană ar fi un obstacol, în acest sens;
  • revenirea la problema statutului limbii ruse în eventualul stat unificat și contracararea "acțiunilor de românizare" a Republicii Moldova;
  • revizuirea legii cetățeniei pentru a permite doar deținătorilor cetățeniei ruse din Transnistria să dețină funcții publice în Republica Moldova (actuala lege a cetățeniei lasă loc pentru astfel de tratamente neuniforme).

Demnitarul rus a afirmat că în astfel de circumstanțe Rusia nu este dispusă recunoască independența Transnistriei. El a reiterat că autoritățile ruse au o poziție clară și consecventă în privința contingentului militar rus dislocat în regiunea transnistreană. Acesta va fi retras doar după soluționarea politică a conflictului.

În cadrul întîlnirii din 29 mai a lui Ostrovskii cu liderul transnistrean Igor Smirnov, acesta din urmă a subliniat că inițiativele și bunele intenții ale Președintelui moldovean sînt un bluf politic și nu pot fi crezute. Pentru a recăpăta încrederea autorităților transnistrene ar trebui ca Președintele Voronin sa dea un răspuns oficial la oferta Transnsitria de a semna cu Republica Moldova un acord de bună vecinătate, precum și să dea dovadă că își respectă propriile promisiuni: să realizeze aderarea Republicii Moldova la Uniunea Rusia-Belarus; să asigure limbii ruse statutul de limbă de stat; să transforme țara într-o confederație etc. Smirnov a mai afirmat că intențiile Rusiei de a integra Transnsitria în Moldova – cea mai săracă țară din Europa, ne e o soluție adecvată. Ar fi mai bine dacă Rusia ar acorda Transnistriei ajutorul economic promis prin semnarea așa-zisului "Protocol Jucov-Smirnov" acum doi ani. Demnitarul rus a căzut de acord că soluția problemei transnistrene trebuie să fie una care convine Transnistriei, însă a menționat că o doză de seriozitate în inițiativele președintelui Voronin totuși există, iar cedările pe care a consimțit să le facă acesta merită să fie analizate.

Observatorii transnistreni consideră că Rusia ar putea prezenta un plan închegat de soluționare rapidă a conflictului mai înspre toamnă, cînd va fi aproape demararea campaniei electorale parlamentare în Moldova. Tocmai pentru acea perioadă este preconizata vizita la Chișinău a președintelui Dumei de Stat, Boris Grîzlov. Potrivit acelorași observatori transnistreni, circumstanțele electorale ar exercita un pressing năucitor asupra Președintelui Voronin, care va avea de pierdut din punct de vedere electoral dacă ar respinge eventualul plan nou al Rusiei, iar în eventualitatea acceptării lui ar trebui să facă cedări imense în favoarea Transnistriei.

Situația socială

Pe 17 mai 2008, în piața centrală din Tiraspol a avut loc un miting de protest, organizat de cîteva organizații de orientare comunistă din Transnsitria. Protestatarii au scandat lozinci și adresări către conducerea Transnistriei și oligarhie, prin care au cerut salarii și pensii decente, stăvilirea galopului prețurilor. Autoritățile transnistrene au fost acuzate că ascund adevărata stare a dezastrului economic din regiune. Ei au cerut demisia lui Smirnov și a Sovietului Suprem, acces egal la mass-media pentru toate forțele politice din regiune. Protestul din 17 mai împotriva autorităților de la Tiraspol a fost cel mai amplu de la stabilirea regimului separatist. Conform estimărilor diferitor surse, la protest ar fi participat 1000–2000 de persoane. Creșterea necontenită a prețurilor la produsele alimentare și alte produse de primă necesitate motivează populația să-și exprime nemulțumirea. Conform datelor statistice, în ultimul an prețurile la produsele alimentare au crescut cu 123%. Salariul mediu pe economia transnistreană este de doar aproximativ $220, cetățenii fiind nevoiți să cheltuiască aproximativ 3/4 din venituri pentru produse alimentare și serviciile comunale. În același timp, autoritățile transnistrene se arată incapabile să soluționeze problema datoriilor față de GAZPROM, acumulînd numai în 2007 datorii noi în sumă de peste $200 mln.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare Europeană

Reuniunea Consiliului de Cooperare Republica Moldova – Uniunea Europeană

La 27 mai 2008, la Bruxelles a avut loc cea de-a 10-a Reuniune a Consiliului de Cooperare Republica Moldova – Uniunea Europeană. Din partea UE au participat Dimitrij Rupel, Ministrul Afacerilor Externe al Sloveniei, președintele Consiliului de Cooperare și șeful Delegației UE, Kalman Mizsei, Reprezentantul Special al UE pentru Republica Moldova, reprezentanți ai Comisiei Europene, în timp ce delegația Republicii Moldova a fost condusă de Vladimir Voronin, Președintele Republicii Moldova. La Bruxelles, Vladimir Voronin a mai avut întrevederi cu Benita Ferrero-Waldner, Comisar European pentru Relații Externe și Politica Europeană de Vecinatate și Javier Solana, Înaltul Reprezentant al Uniunii Europene pentru Politică Externă și Securitatea Comună.

În cadrul reuniunii au fost abordate mai multe subiecte, precum: rezultatele implementării Planului de Acțiuni UE-Moldova; evoluțiile economice și politice ale Moldovei; situația Moldovei la capitolul democrație, stat de drept, justiție, drepturile omului; managementul frontierei și activitatea Misiunii UE la frontiera moldo-ucraineană (EUBAM). De asemenea, într-o ședință informală a fost discutată și problema transnistreană.

Reprezentanții UE au salutat progresul înregistrat de Moldova în majoritatea domeniilor PAUEM (reflectat și în raportul de progres al Comisiei Europene din aprilie 2008), precum și rezultatele înregistrate în relațiile dintre Moldova și UE (intrarea în vigoare a acordurilor de facilitare a vizelor și readmisie și a preferințelor comerciale autonome). Ca rezultat, oficialii UE și-au reconfirmat decizia de a începe procedura de reflecție asupra unui nou acord-cadru cu Republica Moldova, în schimbul prezentului Acord de Parteneriat și Cooperare. În același timp, UE a reiterat necesitatea continuării reformelor, în special în consolidarea democrației, statului de drept, respectarea drepturilor omului și a libertății presei, lupta contra corupției și îmbunătățirea climatul investițional și de afaceri. De o importanță majoră va fi și capacitatea Moldovei de a organiza și desfășura alegerile parlamentare din 2009 într-o manieră democratică.

Cu referință la problema transnistreană, oficialii UE au reafirmat suportul UE față de inițiativele președintelui Moldovei de consolidare a încrederii între Chișinău și Tiraspol și reluarea procesului de negocieri privind reglementarea conflictului transnistrean în formatul "5+2". Oficialii UE au asigurat că UE va sprijini aceste inițiative prin acordarea de asistență financiară.

La rîndul său, Vladimir Voronin a reconfirmat ireversibilitatea cursului de integrare europeană a Republicii Moldova..

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

Disensiunile legate de semnarea Convenției privind micul trafic de frontieră dintre Republica Moldova și România a continuat să marcheze relațiile moldo-românești, deși Moldova a încercat să schimbe puțin accentele în relațiile bilaterale. Astfel, la 28 mai 2008, Valeriu Ostalep, Vice-ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene al Moldovei a întreprins o vizită de lucru la București, unde s-a întîlnit cu Adrian Ciocănea, Secretar de stat, Șeful Departamentului pentru Afaceri Europene, și Răduța Matache, Secretar de stat la Ministerul Afacerilor Externe, și a fost primit de Lazăr Comănescu, Ministrul Afacerilor Externe al României.

Potrivit comunicatelor de presă, difuzate de ambele ministere ale afacerilor externe (www.mfa.md și www.mae.ro), scopul vizitei a fost de a discuta "modalități concrete de amplificare a cooperării dintre România și Moldova" în vederea sprijinirii integrării europene a Moldovei. Comunicatele de presă nu oferă nici-o informație referitoare la subiectul Convenției privind micul trafic de frontieră, inițial inclus în agenda de lucru a vizitei. Însă, este clar că a fost abordat subiectul avansării negocierilor asupra proiectelor Tratatelor de bază și de frontieră. De asemenea, au fost discutate mecanismele de implementare a unor proiecte de asistență, aspecte legate de cooperarea consulară și abolirea regimului de vize de tranzit prin România pentru cetățenii Republicii Moldova posesori ai vizelor Schengen..

În cadrul vizitei, Valeiu Ostalep și Raduța Matache au susținut un briefing pentru ambasadorii statelor UE acreditați la București, la care oficialul moldovean a prezentat ultimele evoluții ale Moldovei în procesul de integrare europeană și a solicitat susținerea statelor membre ale UE în obținerea mandatului de negocieri pe parcursul anului 2008. La rîndul său, Răduța Matache a reiterat sprijinul României pentru procesul de integrare europeană a Republicii Moldova.

Notă. Într-un interviu acordat postului de televiziune "Moldova-1", David Kramer, adjunctul asistentului secretarului de stat al SUA pe probleme ale democrației și drepturilor omului, a făcut un apel la Republica Moldova și România să semneze Tratatul privind frontiera de stat dintre Republica Moldova și România. Declarația a fost făcută înainte de vizita lui Valeriu Ostalep la București[1].

Republica Moldova – Rusia

Relații moldo-rusești au fost marcate de o serie de vizite oficiale reciproce.

În perioada 18–20 mai 2008, Serghei Mironov, Președintele Consiliului Federației al Adunării Federale a Rusiei, a efectuat o vizită oficială în Republica Moldova. În timpul vizitei, Serghei Mironov s-a întîlnit cu Marian Lupu, șeful legislativului de la Chișinău, Vladimir Voronin, Președintele Republicii Moldova, Zinaida Greceanîi, Prim-ministrul Republicii Moldova și cu Mihail Formuzal, bașcanul Găgăuziei.

În cadrul vizitei oficialului rus au fost discutate subiecte ce țin de dinamizarea cooperării comercial-economice bilaterale, în special la nivel regional (ex. livrarea gazelor naturale, exportul producției vinicole moldovenești pe piața rusă, lansarea proiectelor investiționale rusești în regiunile Moldovei etc.) și soluționarea problemei transnistrene.

Referindu-se la relațiile comercial-economice, Serghei Mironov a propus elaborarea unui program durabil cu privire la cooperarea economică dintre Republica Moldova și Federația Rusă pînă în anul 2020, iar Marian Lupu a exprimat interesul Moldovei de a ratifica Protocolul la Acordul interguvernamental privind principiile perceperii impozitelor indirecte în comerțul reciproc, semnat în 2007. Serghei Mironov a mai reafirmat că Rusia pledează pentru soluționarea problemei transnistrene doar în cadrul unei Moldove suverane și teritorial integre.

Subiectul transnistrean și cel ce ține de cooperarea bilaterală moldo-rusă au fost abordate și de miniștrii afacerilor externe ai Moldovei și Federației Ruse, în cadrul vizitei de lucru în Federația Rusă a Viceprim-ministrului, Ministrului Afacerilor Externe și Integrării Europene, Andrei Stratan, din 29 mai 2008. În timpul întrevederii, miniștrii au semnat Planul de consultări între Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene al Republicii Moldova și Ministerul Afacerilor Externe al Federației Ruse pentru anul 2008.

Republica Moldova – Ucraina

Subiectele energetice au revenit pe agenda relațiile moldo-ucrainene. O nouă rundă de negocieri privind prețul energiei electrice ucrainene livrată Moldovei s-a desfășurat pe 20 mai 2008, la Kiev. În urma negocierilor purtate de Igor Dodon, Prim-viceprim-ministru, ministrul Economiei și Comerțului al Republicii Moldova, și Iuri Prodan, ministrul Combustibilului si Energeticii al Ucrainei s-a ajuns la înțelegerea că Ucraina va asigura livrări stabile de energie electrica în Moldova pînă la finele anului 2010. Însă, începînd cu luna iunie 2008, prețul energiei electrice ucrainene va crește pînă la 4,4 cenți SUA pentru 1 kWh, (comparativ cu fostul preț de 4 cenți SUA pentru 1 kWh), iar începînd cu 1 iulie 2009, procurarea energiei electrice ucrainene se va efectua la preturile stabilite pe piața angro de energie electrică a Ucrainei (circa 6,2 cenți SUA pentru 1 kWh), cu aplicarea unui coeficient de reducere pentru Moldova.

Un alt subiect abordat la Kiev a fost cooperarea bilaterală moldo-ucraineană la construcția liniei electrice de înaltă tensiune Novodnestrovsk-Bălți.

Noi ambasadori străini acreditați la Chișinău

La 30 mai 2008, Președintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin, a primit scrisorile de acreditare în Moldova a mai multor ambasadori străini:

  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Statelor Unite Mexicane, cu reședința la Atena, Manuel Cosío Duran;
  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Sultanatului Oman, cu reședința la Moscova, Șeihul Abdullah bin Zaher bin Saif Al Hussni;
  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Slovace, cu reședința la București, Dagmar Repcekova;
  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Islamice Afganistan, cu reședința la Moscova, Zalmai Aziz;
  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii India, cu reședința la București, Debashish Chakravarti;
  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Africa de Sud, cu reședința la Kiev, Andreas Venter;
  • Nunțiul Apostolic, cu reședința la București, Francisco-Javier Lozano;
  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Muntenegrului, cu reședința la Podgoriça, Željko Radulovic;
  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Turcia, cu reședința la Chișinău, Ahmet Ferit Ülker;
  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Regatului Hașemit al Iordaniei, cu reședința la București, Rasem Yacoub Hashem;
  • Ambasadorul Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Ungare, cu reședința la Chișinău, György Varga.

Cooperarea multilaterală

Republica Moldova – SEECP

La 20 mai 2008, la Pomorie (Bulgaria), a avut loc Reuniunea Miniștrilor Afacerilor Externe ai Procesului de Cooperare în Europa de Sud-Est (SEECP), organizată sub auspiciile Președinției Bulgariei la SEECP. Delegația Republicii Moldova a fost condusă de către Andrei Stratan, Viceprim-ministru, ministrul Afacerilor Externe și Integrării Europene. În cadrul reuniunii, Andrei Stratan a ținut un discurs la care a prezentat prioritățile și obiectivele viitoarei Președinții a Republicii Moldova la SEECP, printre care pot fi menționate: intensificarea dialogului SEECP – UE și consolidarea perspectivei Europene a statelor Sud-est Europene și a cooperării regionale în cadrul SEECP.

În cadrul reuniunii au fost adoptate: Programul Strategic de Lucru al Consiliului Regional pentru Cooperare (CRC), Raportul activităților Președinției bulgare la SEECP și Declarația Comună de la Pomorie.

La 21 mai 2008, tot la Pomorie (Bulgaria) și-a desfășurat lucrările cel de-al XI-lea Summit al Șefilor de Stat și de Guvern ai țărilor Procesului de Cooperare în Europa de Sud-Est (SEECP), în cadrul căreia Moldova, în persoana președintelui țării Vladimir Voronin a preluat pentru un an mandatul de Președinte în exercițiu al SEECP. În cadrul summit-ului, a fost aprobată Declarația Comună de la Pomorie.

Republica Moldova – ICE

La 26 mai 2008, la Chișinău a avut loc Reuniunea Comitetului parlamentar al Inițiativei Central Europene, la care au fost dezbătute subiecte legate de intensificarea cooperării regionale în vederea apropierii statelor din Europa de Sud-Est de Uniunea Europeană. La reuniune au participat parlamentari din Austria, Bosnia și Herțegovina, Bulgaria, Cehia, Croația, Italia, Republica Moldova, Polonia, România, Slovacia. Ucraina, Ungaria.


1 A se vedea si pe www.ziua.ro din 27.05.2008. cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Alegerile din Găgăuzia ca preludiu al alegerilor parlamentare
Igor Boțan, 31 mai 2008

Intriga alegrilor pentru Adunarea Populară (AP) a Găgăuziei, desfășurate în două tururi de scrutin, pe 16 și 30 martie 2008, a constat în reactualizarea raportului forțelor politice din regiune. Aceleași grupări politice, care în decembrie 2006 au intrat în competiția pentru funcția de Guvernator al Găgăuziei (șef al executivului), s-au angajat în contestarea supremației în legislativul regional »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect