ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. VI, nr. 120, 16–30 iunie 2008

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

1.1. Acte legislative

Legea cu privire la ipotecă. Legea stabilește principiile și regulile care reglementează piața ipotecară primară, privind raporturile juridice ce apar în procesul și în legătură cu apariția, valabilitatea și încetarea ipotecii, exercitarea drepturilor de ipotecă, precum și protecția drepturilor participanților la raporturile juridice de ipotecă. Capitole aparte reglementează: contractul de ipotecă; înregistrarea și protejarea integrității obiectului ipotecii; executarea dreptului de ipotecă; protecția drepturilor debitorilor în tranzacțiile cu consumatorii; supravegherea în domeniu etc.

Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative (din sfera protecției datelor personale). Sînt reglementate aspectele vizînd numirea și eliberarea din funcție a conducerii Centrului Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal, determinarea statutului și funcționarea Centrului.

Legea pentru modificarea și completarea Legii cu privire la activitatea editorială. Se introduc restricții la editarea literaturii "care conține contestarea și defăimarea statului și a poporului, îndemnul la război de agresiune, la ură națională, rasială sau religioasă, incitarea la discriminare, la separatism teritorial, la violență publică, precum și alte manifestări ce atentează la regimul constituțional". Se mai stabilește că listele lucrărilor propuse pentru editare din contul mijloacelor bugetului de stat se elaborează de către Ministerul Culturii și Turismului în baza propunerilor editurilor de stat din subordine, coordonate cu Ministerul Educației și Tineretului, Academia de Științe a Moldovei și se aprobă de către Comisia parlamentară pentru cultură, știință, învățămînt, tineret, sport și mijloace de informare.

Notă ADEPT: Editorii nu au fost consultați la elaborarea modificărilor în lege și s-au expus împotriva modificărilor, considerînd că astfel se va introduce cenzurarea lucrărilor și va fi afectat dreptul la liberă exprimare a opiniilor.

Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative (competența CCCEC). Modificările au limitat drepturile Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției (CCCEC) de efectuare a controalelor fiscale, care vor putea fi desfășurate pe viitor numai în cadrul urmăririi penale. De asemenea, din competența CCCEC a fot exclusă urmărirea silită a datoriilor fiscale, de care se va ocupa exclusiv Serviciul Fiscal de Stat.

Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative (combaterea terorismului). Modificările sînt necesare în scopul implementării celor 12 instrumente universale în domeniul combaterii terorismului, a rezoluțiilor pertinente ale Consiliului de Securitate al ONU, precum și în vederea ratificării de către Republica Moldova a Convenției internaționale privind suprimarea actelor terorismului nuclear și Convenției Consiliului Europei cu privire la prevenirea terorismului, adoptate în anul 2005. Documentul prevede și transferarea funcțiilor de urmărire penală în cazurile de finanțare a terorismului de la Ministerul Afacerilor Interne la Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției, ceea ce va contribui la urgentarea transmiterii informațiilor și documentelor privind tranzacțiile suspecte de finanțare a terorismului, va favoriza specializarea ofițerilor de urmărire penală și va evita dublarea competențelor autorităților publice.

Legea pentru ratificarea Protocolului III adițional la Convențiile de la Geneva din 12 august 1949 privind adoptarea emblemei distinctive suplimentare. Protocolul prevede introducerea unui nou semn "cristalul roșu", care va avea același statut ca și crucea roșie și semiluna roșie.

Proiectul legii pentru modificarea și completarea articolului 35 din Legea privind sistemul bugetar și procesul bugetar. Scopul modificărilor constă în atribuirea responsabilității de executare a hotărîrilor judecătorești către autoritățile locale nemijlocit vizate. Astfel, se propune ca "documentele executorii ce țin de dezafectarea incontestabilă a mijloacelor bănești nemijlocit de la bugetele unităților administrativ-teritoriale se prezintă de către organul de executare spre executare autorităților executive locale, iar cele ce țin de dezafectarea incontestabilă a mijloacelor bănești ale instituțiilor finanțate de la bugetele unităților administrativ-teritoriale se prezintă de către organul de executare spre executare autorităților executive locale, care, în comun cu instituțiile publice respective din subordine, sînt responsabile de prezentarea în unitățile teritoriale ale Trezoreriei de Stat a documentelor de plată pentru achitarea sumei adjudecate conform acestor documente din contul mijloacelor proprii. În cazul neexecutării documentului executoriu în termen de cel mult șase luni, de la data înaintării propunerii de executare benevolă, organul de executare, încasează incontestabil din contul debitorului suma adjudecată.". Elaborarea proiectului se datorează faptului, că autoritățile administrației publice centrale și locale nu înaintează documente de plată pentru achitarea sumei adjudecate prin hotărîri judecătorești definitive și organul de executare nu mai are careva pîrghii de constrîngere a debitorului în vederea executării hotărîrii judecătorești definitive. Nerespectarea acestor cerințe legale de către autoritățile publice centrale și locale generează multiple adresări din partea creditorilor respectivi către CEDO (conform unei analize a cauzelor de condamnare la CEDO, peste 40 la sută sînt pentru neexecutarea hotărîrilor judecătorești definitive sau pentru executarea tardivă a acestora).

Proiectul legii cu privire la Aeroportul Internațional Liber "Mărculești". Se propune ca aeroportul să asigure transporturi aeriene, servicii aeronautice, producere industrială și să desfășoare activitate comercială externă. Statutul va fi similar unei zone economice libere.

Proiectul legi privind protecția animalelor. Se propune definirea și sancționarea comportamentului crud față de animale.

Proiectul legii pentru modificarea și completarea unor acte legislative. Se propune introducerea răspunderii contravenționale sau penale pentru proiectarea, producerea, deținerea și utilizarea ilegală a mijloacelor tehnice speciale destinate pentru obținerea ascunsă a informației, încălcarea regulilor de import, export, proiectare, producere sau comercializare a acestor mijloace. Clasificatorul mijloacelor tehnice speciale destinate pentru obținerea ascunsă a informației, regulamentul cu privire la importul, exportul, proiectarea, producerea și comercializarea unor astfel de mijloace se va aproba de Guvern. Totodată, se va interzice utilizarea mijloacelor tehnice speciale destinate pentru obținerea ascunsă a informației de către persoanele fizice și juridice neîmputernicite cu aceasta (alte organe și instituții decît cele care desfășoară activitate operativă de investigații.

1.2. Control parlamentar. Declarații

Audieri. Moțiuni

Fracțiunea PCRM a refuzat: – audierea Guvernului pe marginea mersului celor trei mari reforme de liberalizare a economiei: amnistia fiscală, amnistia capitalurilor și cota "0" la impozitul pe venitul reinvestit; – audierea Guvernatorului Bănci Naționale a Moldovei în problema cursului valutar și a repercusiunilor pe care le are asupra populației întărirea artificială a valutei naționale; – audierea Procurorului general pe marginea declarațiilor Președintelui RM făcute la ședința Consiliului Suprem de Securitate, referitor la deposedarea ilegală de acțiuni a unor acționari ai băncii comerciale Moldova-Agroindbank.

Planul de Acțiuni RM-UE

Conform Raportului prezentat de MAEIE, bilanțul realizărilor obținute pe parcursul a 3 ani de implementare a Planului de Acțiuni "a depășit așteptările, fiind înregistrate progrese în multiple domenii, în unele cazuri realizate pentru prima dată în Moldova, și care au devenit exemple de succes pentru a fi preluate de UE și în alte regiuni". Printre progrese au fost notate: atingerea unui nivel înalt al dialogului politic; intrarea în vigoare a acordurilor de facilitare a vizelor și de readmisie; deschiderea la Chișinău a Centrului Comun de vize; oferirea Preferințelor Comerciale Autonome; acordarea accesului pentru Moldova la un șir de programe comunitare în diverse domenii precum educație, știință, transport, justiție, economie, finanțe etc. Guvernul Moldovei discută pentru demararea negocierilor cu obiectivul obținerii accesului RM la cele 4 libertăți ale UE: circulația persoanelor, bunurilor, serviciilor și a capitalului.

Ministerul Agriculturii și Industriei Alimentare (MAIA) a informat deputații despre achiziționarea producției agricole în 2008 și cu privire la acordarea de ajutoare umanitare sub formă de grîu S.A "Franzeluța" și "Combinatului de Panificație" din Bălți. Conform informațiilor prezentate, de pe suprafața totală a culturilor cerealiere și leguminoase de prima grupă (533,2 mii de hectare) se așteaptă o roadă globală de circa 1490 mii de tone (în medie de 28 chintale la hectar), iar roada globală a grîului de toamnă va fi la nivelul de aproximativ 1200 mii de tone. Pentru a preîntîmpina o eventuală majorare a prețurilor la pîine, s-a decis suportul SA "Franzeluța" cu 9 mii tone de grîu alimentar și a Combinatului de panificație din Bălți – cu 2 mii tone. La circa 80 de agenți economici care se ocupă cu producerea pîinii li s-a eliberat peste 11 mii tone de grîu alimentar din rezerva de stat, ca credit tehnic. Reprezentantul MAIA nu a răspuns adecvat referitor la temeiurile alocării ajutorului umanitar unor agenți economici care trebuie să obțină profit din activitatea lor.

Ministerul Afacerilor Interne a răspuns unei interpelări privind reglementarea problemei înmatriculării unităților de transport auto, introduse și înregistrate în regiunea transnistreană. Conform informațiilor prezentate, proiectul Legii cu privire la documentarea unor categorii de autovehicule și a Regulamentului provizoriu privind modalitatea de vămuire, înmatriculare și admitere în trafic rutier pe teritoriul Republicii Moldova a unor categorii de autovehicule, au fost elaborate și expediate Guvernului, însă datorită "sensibilității problemei", decizia finală va trebui asumată de către Parlament.

Întrebări. Interpelări

Răspunzînd unei interpelări a deputatului PCRM Irina Vlah, Ministerul Administrației Publice Locale (MAPL) a calificat drept "ilegală" alegerea în funcția de președinte al Adunării Populare din Găgăuzia a deputatului Serghei Cernev, pe motiv ca 12 din 18 deputați care l-au votat se aflau în stare de incompatibilitate, deținînd alte funcții publice (primari, consilieri angajați ai comitetului executiv al UTA Găgăuzia). Reprezentantul MAPL nu a precizat dacă ilegalitatea a fost constatată și în cazul votării candidatului PCRM la respectiva funcție, cu doar cîteva zile înainte de alegerea lui Cernev. De asemenea, a fost omis detaliul că Legea nr.344/23.12.94 privind statutul juridic special al Găgăuziei stabilește, în art.9, că doar funcția de deputat "salarizat" în Adunarea Populară a Găgăuziei este incompatibilă cu exercitarea oricărei alte funcții retribuite în alte autorități locale, iar deputații care au votat pentru Cernev nu dețineau funcții remunerate în Adunarea Populară.

Procuratura Generală a informat despre continuarea anchetei privind utilizatorii de Internet care au plasat pe anumite forumuri electronice mesaje dure la adresa exponenților autorităților. Procuratura investighează dacă aceste persoane tinere nu fac parte dintr-o structură radicală sau nu sînt susținuți de grupuri extremiste care au intenția de a le "zomba" valorile. Într-un alt răspuns, Procuratura generală a confirmat că tablourile promise de Vladimir Voronin noului președinte rus Dmitrii Medvedev reprezintă niște falsuri și nu reprezintă nici o valoare artistică.

Deputatul PPCD Valentina Șerpul a solicitat Consiliului ?oordonator al Audiovizualului și Procuraturii Generale să examineze situația descrisă într-o publicație, referitor la activitatea operatorilor de televiziune prin cablu, care nu ar achita în buget taxe și alte plăți prevăzute de legislație.

Deputatul PCRM Nicolai Guțul a solicitat Primului-ministru să oblige conducerea Biroului relații interetnice să amîne totalizarea rezultatelor concursurilor organizate cu ocazia zilelor culturii și scrisului slav.

Deputatul PCRM Irina Vlah a cerut Ministerului Administrației publice locale să verifice compatibilitatea funcțiilor deputaților din Adunarea Populară a Găgăuziei.

Deputatul PDM Valentina Stratan a cerut Ministerului Afacerilor Interne să argumenteze modificările efectuate în Regulamentul circulației rutiere, referitor la interzicerea exploatării autovehiculelor cu parbrizul sau suprafețele de geam ale portierelor din față umbrite. Conform deputatului, există standarde în vigoare ce permit utilizarea autovehiculelor și conducătorii auto obțin cîștig în instanță, dacă poliția aplică sancțiuni.

Deputatul AMN Gheorghe Susarenco a cerut Procurorului general și Directorului CCCEC să prezinte informații despre existența dosarelor penale intentate împotriva unor judecători pe care Președintele RM, în cadrul ședinței Consiliului Suprem de Securitate, i-a nominalizat ca fiind implicați în activități criminale și dacă astfel nu a fost încălcată prezumția nevinovăției.

Deputatul Ivan Banari solicită Guvernului informații referitoare la rezultatele implementării strategiei de promovare a exportului, care nu se implementează adecvat.

Deputatul Vladimir Filat a solicitat Ministerului Justiției să prezinte informații despre măsurile întreprinse în scopul neadmiterii condamnării Republicii Moldova la CEDO pentru introducerea restricțiilor la ocuparea funcțiilor publice de către persoanele care dețin mai mulți cetățenii.

Deputatul PNL Vitalia Pavlicenco a cerut Ministerului Educației și Tineretului explicații privind "transformarea unei tabere de odihnă a copiilor din raionul Florești într-o tabără a detașamentelor de pioneri".

Declarații

Fracțiunea AMN a prezentat o declarație prin care a acuzat fracțiunea majoritară de abuzuri și fărădelegi, invocînd în special excluderea de pe ordinea de zi a parlamentului a proiectului moțiunii "Stop genocidul comunist împotriva țăranilor". AMN consideră că președintele ședinței a procedat neregulamentar iar conducerea legislativului încalcă prevederile Regulamentului, care obligă la examinarea publică a moțiunilor și stabilește procedura ce trebuie urmată în acest sens.

Deputatul PNL Vitalia Pavlicenco a declarat că Republica Moldova intră într-o stare de instabilitate, drept dovadă fiind protestele vînzătorilor de carne, ale bătrînilor, acțiunile de reprimare a tinerilor care își expun opinia pe forumurile din Internet etc.

Deputatul AMN Valeriu Cosarciuc a declarat că țăranii trecuți acum o săptămînă în Parlament de deputații de opoziție, pentru a asista la examinarea unor propuneri ale AMN de îmbunătățire a situației din agricultură, sînt persecutați de organele de drept și de control, li se trimit controale, sînt invitați la organele de drept sub diferite pretexte etc.

cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Demisii

Ion Apostol este numit în funcția de viceministru al ecologiei și resurselor naturale.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea privind salarizarea personalului Instituției publice "Enciclopedia Moldovei". Salarizarea personalului instituției se va efectua similar salarizării angajaților organizațiilor de drept public din sfera științei și inovării, dar cu aplicarea unui spor lunar pentru complexitate și importanță, în mărime de 1,5 salarii de funcție.

Hotărîrea privind acordarea compensaților unice familiilor tinere. Familiile, membrii cărora au mai puțin de 30 de ani și activează în sectorul bugetar vor primi compensații unice pentru construcția locuinței (30–50 mii lei, în dependență de numărul copiilor). Potrivit estimărilor prealabile, circa 4700 de familii tinere se pot califica pentru susținerea de stat în cadrul programului, iar pentru anul 2008 sînt necesari circa 100 milioane de lei.

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de acte legislative:

  • privind prevenirea și combaterea infracțiunilor săvîrșite prin intermediul sistemelor informaționale;
  • pentru modificarea și completarea legii privind alocațiile sociale de stat pentru unele categorii de cetățeni (majorarea alocațiilor acordate persoanelor care îngrijesc invalizi la domiciliu și pentru invalizii din copilărie de gradul III).

Hotărîri pentru aprobarea unor planuri, concepții, strategii:

  • Concepția Sistemului Informațional Integrat al Serviciului de Grăniceri;
  • Planul de acțiuni pentru consolidarea managementului migrației și al sistemului de azil din Republica Moldova pe anii 2008–2009;
  • Planul de măsuri pentru modernizarea și eficientizarea protecției fizice a obiectivelor de importanță vitală și a celor ce prezintă pericol sporit contra unor eventuale atacuri teroriste pe anii 2008–2010.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Întîlnire cu membrii Asociației Băncilor

Prim-ministrul Zinaida Greceanîi s-a întîlnit cu membrii Asociației Băncilor din Moldova, împreună cu care a examinat realizarea Strategiei de dezvoltare a sectorului financiar-bancar pînă în anul 2010, a acțiunilor convenite la ultima întîlnire în acest format din martie și evoluțiile actuale de pe piața financiară. Întîlnirea se înscrie în seria de consultări cu comunitatea de afaceri

Președintele Asociației Băncilor a relatat despre implementarea celor 10 puncte convenite la ultima întrevedere cu Consiliul coordonator pentru monitorizarea pieței financiare, condus de Prim-ministru și a expus o serie de noi doleanțe ale comunității bancare: – introducerea documentelor tipizate de strictă evidență; – întărirea securității caselor de schimb valutar și modificarea legii privind combaterea spălării banilor. În cadrul ședinței s-a decis actualizarea Planului de acțiuni pentru realizarea Strategiei de dezvoltare a sectorului financiar-bancar și includerea Comisiei Naționale a Pieței Financiare în componența Consiliului coordonator pentru monitorizarea pieței financiare.

Raportul privind implementarea în 2007 a Strategiei de susținere a dezvoltării comerțului interior pe anii 2007–2009. Ministrul Economiei și Comerțului a menționat că în anul 2007 în structura comerțului interior o cotă de 60 la sută i-a revenit comerțului organizat și 40 la sută – celui neorganizat, s-a modificat structura comerțului cu mărfuri alimentare și nealimentare, fiind înregistrată o îmbunătățire calitativă a structurii volumului total de vînzări cu amănuntul. Repartizarea comerțului pe regiuni nu a suferit prea mari schimbări, comparativ cu anul 2005. Astfel, 60% din comerțul cu amănuntul este concentrat în municipiul Chișinău, 8 % – la Bălți, 11,4% – în raioanele de nord, 14,4 % – la centrul țării, 6 % – la sud și circa 3 % – în unitatea teritorială autonomă Găgăuzia. Premierul a calificat drept succes primul an al implementării Strategiei, majoritatea acțiunilor prevăzute în cadrul acesteia fiind realizate. Totodată Prim-ministrul a precizat că problemele care au apărut referitor la patentele de întreprinzător și speculațiile în jurul modificării regimului de activitate în bază de patentă și cele legate de prețurile la unele produse, demonstrează că eforturile Guvernului în acest sens trebuie intensificate. Zinaida Greceanîi a precizat că în viitorul cel mai apropiat Guvernul se va concentra asupra eliminării riscurilor ce țin de înțelegerile de cartel, asupra asigurării competitivității, în special în domeniul prețurilor și al calității.

Ședința Comisiei de raportare internațională

La ședința Comisiei pentru elaborarea rapoartelor privind implementarea convențiilor internaționale a fost examinată situația curentă privind elaborarea rapoartelor periodice la nivel național, precum și implementarea recomandărilor Comitetelor specializate ONU la capitolul eficientizării mecanismului de implementare a convențiilor internaționale de către Republica Moldova. Comisia Națională a aprobat: – cel de-al doilea Raport Periodic asupra implementării Pactului internațional ONU cu privire la drepturile economice, sociale și culturale; Planul de Acțiuni pentru realizarea recomandărilor Comitetului specializat ONU pe marginea celui de-al doilea (comasat cu al treilea) Raport Periodic al Republicii Moldova asupra Convenției Internaționale ONU privind eliminarea tuturor formelor de discriminare față de femei. A fost audiată informația Biroului Relații Interetnice, privind rezultatele susținerii în cadrul sesiunii a 72-a a Comitetului specializat ONU a Raportului periodic al RM asupra implementării Convenției internaționale privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială

Campania de recoltare

Premierul Zinaida Greceanîi a discutat cu președinții de raioane acțiunile ce se impun în vederea efectuării la nivel înalt a campaniei de recoltare a cerealelor de grupa I, precum și alte aspecte ale colaborării între administrația publică centrală și locală. În cadrul discuțiilor, Premierul a evidențiat importanța consolidării tuturor factorilor de decizie prin menținerea unui dialog constructiv și a menționat oportunitatea determinării unor priorități bine definite în acțiuni, inclusiv în implementarea proiectelor investiționale de infrastructură.

Ședința Comisiei pentru Situații Excepționale

Le ședință Prim-ministrul s-a arătat îngrijorată de numărul mare de incendii ce au avut loc în anul curent, în urma cărora au decedat 107 persoane. În opinia Zinaidei Greceanîi, autoritățile publice centrale trebuie să-și intensifice colaborarea cu comisiile teritoriale pentru situații excepționale în vederea prevenirii incendiilor în perioada de recoltare a cerealelor. Totodată, Serviciului protecție civilă și situații excepționale și Ministerului Administrației Publice Locale le-au fost aplicate avertizări, cerînduli-se prezentarea în termen de 10 zile a unui plan de acțiuni pentru eficientizarea cooperării în prevenirea situațiilor excepționale.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Distincția "Ordinul de Onoare" a fost conferită:

  • lui Sergei Pirojkov, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Ucrainei în Republica Moldova;
  • lui Oleg Babenco, rector al Universității Slavone;

Medalia "Meritul Civic" a fost conferită unor angajați ai Ministerului Afacerilor Externe și Integrării Europene:

  • Tatiana Boțorovschi, șef al Direcției relații economice cu Uniunea Europeană a Departamentului integrare europeană;
  • Dumitru Țîra, șef al Direcției cooperare regională a Departamentului integrare europeană.

Ordinul "Gloria Muncii" este conferit lui Alexandr Bilinchis, președinte al Congresului Evreiesc din Moldova.

Prin decret prezindențial, Natalia Catrinescu, șef al Direcției pentru coordonarea asistenței politice și externe din cadrul Aparatului Guvernului RM, este desemnată în funcția de secretar al Comisiei Naționale pentru Integrarea Europeană.

Președintele RM a emis un decret privind instituirea medaliei "Pentru Excelență". Conform Regulamentului aprobat, medalia poate fi acordată, anual, absolvenților instituțiilor de învățămînt superior acreditate, care și-au încheiat studiile cu media generală nu mai mică de 9 puncte. Medalia a fost deja conferită la 26 de studenți în instituții de învățămînt superior.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Planuri pentru aviația ușoară

Vladimir Voronin a prezidat o ședință de lucru privind perspectivele de dezvoltare a aviației ușoare, în cursul căreia s-a referit la oportunitatea elaborării unui plan special, care să conțină măsuri concrete de extindere a capacităților sectorului în cauză. Șeful statului a accentuat utilitatea aviației ușoare pentru serviciul de grăniceri, serviciul situații excepționale, aviația sanitară etc. Voronin a evidențiat și necesitatea asigurării unei dezvoltări mai rapide a infrastructurii terestre, inclusiv a pistelor de decolare-aterizare pentru aparatele de zbor ușoare, subliniind rolul important al acesteia în asigurarea unei infrastructuri moderne pentru business, administrația de stat, sport și odihnă.

Insatisfacții privind situația jocurilor de noroc

Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință cu participarea factorilor de decizie din cadrul Guvernului, în cursul căreia a fost discutată situația creată în domeniul jocurilor de noroc. Șeful statului a menționat că sfera jocurilor de noroc, pînă în prezent, a cunoscut o dezvoltare nesatisfăcătoare: sălile și terenurile jocurilor de noroc apar în mod haotic; organizarea proceselor în cadrul întreprinderile respective nu este calitativă și acestea nu devin centre de dezvoltare a infrastructurii; businessul jocurilor de noroc nu este legat în nici un fel de turismul din țara noastră. Voronin a propus formarea unui grup de lucru, care să efectueze o analiză a cadrului legislativ ce reglementează sfera dată și în baza experienței avansate a industriilor jocurilor de noroc din țările dezvoltate, să elaboreze un program de optimizare a procesului de autorizare, organizare și desfășurare a jocurilor de noroc în țara noastră.

Îngrijorări privind păstrarea secretului comercial și bancar

Conform unui comunicat oficial al Președinției, la ședința Consiliului Suprem de Securitate din 16 iunie 2008, au fost examinate cazuri de falsificare și abuzuri comise de către un grup de persoane, constituit din avocați, factori de decizie din cadrul Băncii Naționale a Moldovei și al sistemului judecătoresc, care aplicînd scheme frauduloase, au contribuit la deposedarea unor acționari ai B.C. "Moldova Agroindbank" de valori mobiliare în sumă totală de 8 milioane lei. Conform informațiilor prezentate, s-a inițiat crearea artificială a unor contracte de datorii între unii acționari ai B.C. "Moldova Agroindbank" și persoane racolate în acest scop, cu adresarea ulterioară în instanțele de judecată privind deposedarea acționarilor legitimi ai Băncii de acțiunile deținute. Toate litigiile au fost examinate la judecătoria sectorului Rîșcani al capitalei, foștii acționari nefiind informați despre pretențiile privind drepturile la bunurile mobiliare pe care le dețin. Președintele RM a menționat că faptul creării schemei frauduloase pentru deposedarea acționarilor atestă existența unor condiții îngrijorătoare ce ar permite inițierea unor atare ilegalități și în raport cu alte bănci comerciale, precum și promovarea unor acțiuni similare pe piața financiară a țării. Consiliul Suprem de Securitate a decis crearea de către Procuratura Generală, Banca Națională a unui grup de lucru pentru sintetizarea și expertizarea legislației bancare și privind secretul comercial, care va elabora propuneri privind perfecționarea legislației naționale în domeniu. Curtea Supremă de Justiție urmează să analizeze și generalizeze practica judiciară la examinarea litigiilor legate de drepturile de proprietate, BNM va înăspri și eficientiza politicile de selectare și de promovare, iar Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice și Corupției va urgenta urmărirea penală dosarele intentate.

Notă ADEPT: Declarațiile făcute la ședința Consiliului Suprem de Securitate afectează principiul prezumției nevinovăției, motiv pentru care deputații în Parlament au interpelat Procuratura generală și au cerut informații despre intentarea dosarelor penale împotriva judecătorilor vizați.

Combaterea traficului de ființe umane

La ședința Consiliului Suprem de Securitate din 30 iunie 2008 Membrii Consiliului Suprem de Securitate a fost analizată activitatea Centrului pentru Combaterea Traficului de Persoane (CCTP) din cadrul MAI, care a fost apreciată drept nesatisfăcătoare. Datele prezentate atestă lacune în funcționarea CCTP, implicarea și protecția din partea Centrului a unor scheme criminale de transportare a cetățenilor moldoveni la muncă în străinătate. Se afrimă că unii colaboratori ai CCTP ar acordat, contra unor retribuții bănești, diverse "servicii" traficanților de persoane: neintentarea sau clasarea dosarelor penale, mușamalizarea probelor etc. Preșdintele RM a cerut reducerea cu 50 la sută a angajaților ??TP, atestarea colaboratorilor rămași și adoptarea în mod operativ a unui complex de măsuri care s-ar solda cu rezultate concrete în combaterea traficului de persoane.

Notă ADEPT: Reacția Președintelui țării survine la puțin timp după prezentarea Raportului Departamentului de Stat al SUA privind traficul de persoane (www.state.gov), în care: – Moldova este menționată ca țară-izvor de persoane traficate; eforturile autorităților de combatere a fenomenului sînt apreciate ca puțin eficiente; – resursele bugetare alocate sînt prea mici; – atitudinea autorităților centrale este indulgentă, acestea bazîndu-se mai mult pe activitatea organizațiilor internaționale și neguvernamentale, fără a-și asuma conducerea luptei anti-trafic etc. Anume în acest raport al SUA se menționează că Centrul specializat al MAI ar fi diminuat numărul cazurilor anchetate, dar aceasta s-ar fi întimplat și din cauza implicării unor funcționari de stat sus-puși.

Preocupări pentru dezvoltarea întreprinderilor cerealiere

Șeful statului a efectuat o vizită de lucru la "Combinatul de Produse Cerealiere din Chișinău", în cadrul căreia s-a familiarizat cu activitatea întreprinderii în cauză și cu gradul de pregătire a acesteia pentru noul sezon de producere. Vladimir Voronin a remarcat faptul că s-a reușit transpunerea în viață a deciziilor adoptate în cursul ședinței desfășurate acum opt luni la Președinție în problema protecției patrimoniului statului din cadrul întreprinderilor de importanță strategică din țară. Concomitent, a fost subliniată necesitatea urgentării procesului de soluționare definitivă a problemelor valorificării patrimoniului neutilizat, stingerii datoriilor istorice și retehnologizării procesului de producere. O comisie guvernamentală specială va elabora un plan de măsuri de modernizare și dezvoltarea dinamică continuă a "Combinatului de Produse Cerealiere din Chișinău".

Întrevedere cu Eduard Mușuc

Întrevederea cu nou alesul președinte al consiliului municipal Chișinău a avut loc la inițiativa șefului statului, în cadrul ei fiind abordate aspecte vizînd ultimele evoluții din cadrul Consiliului Municipal și posibilitățile de eficientizare a activității acestuia. Au fost discutate și chestiuni de actualitate ce țin de funcționarea gospodăriei comunale, probleme primordiale din activitatea capitalei, pentru soluționarea cărora se impun acțiuni conjugate ale autorităților centrale și ale Consiliului Municipal.

Ședința Comisiei Naționale pentru Integrarea Europeană

La ședința Comisiei, Prim-ministrul a prezentat darea de seamă privind implementarea Planului de priorități pentru integrarea europeană pe anul 2008, iar ministrul afacerilor externe și integrării europene – o informare vizînd evoluțiile de ultimă oră în relațiile Republicii Moldova cu Uniunea Europeană. Președintele Republicii Moldova a făcut public Proiectul privind poziția Republicii Moldova vizavi de conținutul noului acord cu Uniunea Europeană, conținînd 5 momente esențiale: – obținerea de către Moldova a regimului de comerț liber profund cu Uniunea Europeană; – obținerea regimului de vize liber cu Uniunea Europeană; – perspectiva obținerii de către Republica Moldova a calității de membru al UE; – denumirea noului acord și termenul începerii negocierilor cu UE asupra conținutului acestuia. Au fost decise și modificări instituționale, de competență: Aparatul Guvernului va fi responsabil de implementarea reformelor europene – partea privind integrarea europeană, iar Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene – de coordonarea politicii externe a Moldovei cu Uniunea Europeană, desfășurarea negocierilor cu UE asupra noului acord. Potrivit deciziei adoptate anterior, Comisia Națională pentru Integrare Europeană se va întruni cel puțin odată pe lună, ședințele ei vor fi deschise pentru public și ziariști.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflația și prețurile

    Inflația a intrat în limita de "cod roșu"…

    Potrivit unui clasament al agenției internaționale de evaluare financiară Fitch IBCA cu privire la inflație Republica Moldova ocupă locul 14 printre statele cu cele mai vulnerabile economii emergente la șocurile inflaționiste, dar are un grad de risc mai mic decît alte țări europene, ca Letonia sau Lituania, România, Ucraina, Bulgaria. Jamaica ocupă prima poziție în clasamentul celor mai vulnerabile state emergente, fiind urmată de Ucraina, Kazahstan și Bulgaria, potrivit unui raport al Fitch, care analizează evoluția economiilor emergente. Totuși, Republica Moldova este mai vulnerabilă la șocurile emergente decît Estonia, Georgia, Unbgaria, Polonia. În total în top au fost incluse 73 de țări.

    Rata anuală a inflației în Republica Moldova a înregistrat în luna mai a.c. cca 17%. Este cea mai înaltă inflație după decembrie 2000, cînd rata anualizată a fost de 18,4%. Economiștii anticipează că în luna iulie rata anuală a inflației va trece peste 18%, cînd ar putea fi majorate tarifele la gazele naturale și energia electrică. Pe de altă parte, trebuie să avem în vedere că în lunile de vară de regulă se înregistrează deflație, în special la produsele alimentare. Totuși, actuala expansiune a prețurilor la alimente, atît regională, cît și internațională, va impiedica reducerea prețurilor pe intern. După cinci luni rata inflației este de 7,4%, iar Guvernul și Banca Națională deja și-au anunțat revizuirea țintei pentru 2008 de la 10 la 11,8–12%.

    Fitch a majorat, în iunie 2007, prognoza perspectivei ratingurilor internațional și național pe termen lung al Moldovei de la "stabil" până la "pozitiv". Ratingurile pe termen lung ale Moldovei în valută străină și națională Issuer Default Ratings ("IDR") au fost stabilte la nivelul "B-" (B minus) și "B", respectiv. Agenția a confirmat ratingul pe termen scurt al valutei străine (Short-term foreign currency rating) la nivelul "B" și "Pragul pe țară" (Country Ceiling) la nivelul "B-" (B minus). Fitch Raiting a confirmat ratingul final al rambursării activelor (RR4) la euro-obligațiuni.

2. Sectorul real

    Economia încearcă să-și revină…

    Statistica oficială arată că în T1’2008 creșterea economică a fost de 4,3%, față de 7,3% pentru aceiași perioada similară a anului trecut, totuși dacă tendințele vor fi similare primului trimestru atingerea țintei de 6% stabilite de Guvern va fi dificilă. PIB-ul a constituit, în ianuarie-martie 2008, în prețuri comparabile, peste 11,2 miliarde lei. Potrivit datelor BNS volumul producției s-a majorat, în primele trei luni, cu 6,2%, consumul intermediar cu 6,9%, iar impozitele nete pe produs și import au crescut nesemnificativ – cu cca 1%. Unii experți susțin că a scăzut ritmul de creștere a consumului final al gospodăriilor populației, pînă la 5,5%. Avansul formării brute de capital a fost de 23,4%.

    Guvernul proiectează pentru anul curent o creștere a PIB de 6%, după ce în anul 2007 creșterea economică a fost de 3,3%, față de 4,8% în anul 2006. Începând cu 2000, economia moldovenească a intrat pe un trend ascendent atingînd în anul 2005 cel mai mare avans de 7,5%, însă în anii următori ritmul de creștere a scăzut pe fondul unor șocuri venite din exterior și a secetei. FMI prognozează o creștere de 6–7% în 2008, dar în condițiile în care Republica Moldova va avea parte de o recoltă bogată și se vor relua ritmurile de producție din contul exportului producției viti-vinicole, se poate de așteptat un avans și mai mare.

3. Sectorul bancar

    În pofida dobînzilor mari la depozite, sistemul și-a încetinit creșterea…

    Pentru perioada ianuarie-mai 2008, valoarea activelor totale ale sistemului bancar autohton a fost estimată la peste 35,4 miliarde lei (peste 3,6 miliarde USD) sau echivalentul a peste 60% din PIB-ul anului 2008, înregistrînd o creștere de cca 10,8%, față de 16,4% în aceeași perioadă a anului 2007. Potrivit datelor BNM, mijloacele bănești în numerar ale băncilor comerciale s-au redus de la începutul anului cu cca 1,9%, pînă la 1,65 miliarde lei (față de creșterea de 23,8% din 2007), în particular datorită majorării ratei de bază a rezervelor obligatorii pentru mijloacelor atrase (de la 16 la 22%), din care cauză băncile comerciale au fost nevoite să reducă numerarul din casă. Potrivit estimărilor BNM, activele totale în valută străină, recalculate în lei, au constituit 19,3 miliarde lei și au crescut cu peste 13%. Cota valutei străine în activele băncii a fost de 72,5% (+0,62 p.p.).

    Chiar dacă dobînzile la depozite au crescut semnificativ, portofoliul de depozite al persoanelor fizice s-a majorat cu numai 16,2% (față de 18,2% în 2007). În primele cinci luni ale anului 2007, portofoliul persoanelor fizice a crescut cu 1,6 miliarde lei, în 2008 - cu 2,2 miliarde lei. Totuși, de la începutul anului, suficiența capitalului băncilor s-a diminuat (-0,62 p.p.), dar rămîne la un nivel ridicat, de 28,7%, față de norma de cel puțin 12%.

    Totodată, statistica arată că populația și companiile au depus, în luna mai, pe conturi de depozit în termen cu 474,2 milioane lei mai mult decît în luna precedentă, pe fondul creșterii ratei dobînzii la depozite. Volumul depozitelor atrase de la persoanele fizice a crescut cu 12,7%, iar volumul depozitelor persoanelor juridice cu 33,6%. La finele lunii mai 2008 soldul depozitelor în sistemul bancar a însumat cca 23,17 miliarde lei, majorîndu-se cu 497,6 milioane lei (2.2%) față de luna precedentă ca urmare a creșterii soldului depozitelor în monedă națională cu 367,3 milioane lei (2.8%), precum și a celui al depozitelor în valută străină cu 130,3 milioane lei (1.4%). Cca 52% din depozite sînt constituite pe o perioadă de la 3 pînă la 6 luni.

4. Piața muncii

    Dinamica salariului mediu în ianuarie-mai 2008…

    În ianuarie-mai 2008 salariul mediu lunar al unui lucrător din economia națională a constituit 2370 lei (237 USD) și a crescut față de perioada similară a anului precedent cu 27%,(salariul real a crescut cu 10%) . În sfera bugetară salariul mediu a constituit 1862 lei, în sectorul real al economiei – 2639 lei. Remunerarea medie a unui salariat în luna mai 2008 a fost de 2537 lei, cu 24% mai mult față de mai 2007. În sfera bugetară salariul mediu a constituit 2049 lei, iar în sectorul real – 2789 lei.

    Creșteri ale salariului mediu net s-au înregistrat în toate activitățile economice. Aceasta evoluție a fost determinată de aplicarea hotărârilor de Guvern privind creșterile salariale din anul 2008 pentru funcționarii publici, personalul din învățămînt și personalul contractual din unitățile sanitar-medicale. Creșteri ale salariului mediu net peste media pe economie s-au înregistrat în industrie, transport și comunicații și activități financiare, creșteri cuprinse între 20 și 40%. Remunerarea medie a unui salariat din domeniul financiar, pe parcursul lunilor ianuarie-mai a.c., a constituit 5328 lei, din domeniile construcțiilor – 3149 lei, tranzacțiilor imobiliare – 3003 lei, industriei – 2842 lei, administrației publice – 2597 lei, sănătății și asistenței sociale – 2075 lei. În aceeași perioadă, salariul mediu lunar în agricultura și silvicultura a fost de 1149 lei, piscicultură – 1251, iar în învățămînt – de 1632 lei.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Competiție între Ucraina și Rusia pentru influență asupra Transnistriei?

În a doua jumătate a lunii iunie s-au produs cîteva evenimente care i-au făcut pe observatori să presupună intensificarea competiției dintre Ucraina și Rusia pentru influența asupra regimului transnistrean. După refuzul Rusiei de a recunoaște independența Transnistriei ca urmare a promisei extinderi a "precedentului Kosovo", liderii transnistreni au făcut un șir de declarații referitoare la necesitatea promovării unei politici externe "multivectoriale" care s-o înlocuiască pe cea orientată în exclusivitate spre Rusia. Cum existența și supraviețuirea regimului separatist a depins dintotdeauna de bunăvoința Rusiei și Ucrainei, politica externă "multivectorială" poate consta doar în oscilațiile dintre Rusia și Ucraina.

În acest sens, este curios că Ucraina a obținut recent ceea ce nu a putut obține anterior Rusia, deși anume Rusiei ar trebui să-i revină laurii de pacificator eficient. Astfel, la 18 iunie 2008, Serviciul de presă al Ministerului Afacerilor Externe al Ucrainei a comunicat că în rezultat întîlnirii de la Odesa din 14 iunie a liderului transnistrean, Igor Smirnov, cu ministrul Afacerilor Externe al Ucrainei, Vladimir Ogrîzco, Smirnov ar fi acceptat:

  • reluarea negocierilor în format "5+2";
  • coparticiparea Transnistriei în comisia moldo-ucraineană de delimitare a hotarelor. Anterior, Smirnov era categoric împotrivă, argumentînd că Republica Moldova nu ar avea temei pentru participarea la delimitarea hotarului moldo-ucrainean pe segmentul transnistrean;
  • discuții pe marginea creării euroregiunii Nistru în care să fie incluse parți ale regiunilor ucrainene Odesa și Vinița, pe de o parte, și Transnsitria, pe de altă parte.

După toate aparențele, autoritățile ruse, ținînd cont de relațiile "prietenoase" pe care le au cu Ucraina au decis să se implice pentru a nu permite aprofundarea jocului Tiraspolului cu Kievul.

Lițcai este cel care a făcut publică intenția jocului pe contradicțiile dintre Chișinău și Kiev în situația cînd Chșinăul caută să intre în grațiile Moldovei în detrimentul relațiilor cu Kievul.

În perioada 18–20 iunie 2008 adjunctul secretarului Consiliului de Securitate al Rusiei, Yuri Zubakov, a avut întîlniri la Chișinău și Tiraspol cu Președintele Vladimir Voronin și respectiv, cu Igor Smirnov. La Tiraspol Zubacov l-a anunțat pe Smirnov că în a doua jumătate a anului va fi organizată o întîlnire cu Președintele Dmitrii Medvedev, subliniind că a sosit în Transnistria îndeplinind porunca acestuia de a discuta și răspunde la cele mai acute întrebări. Potrivit lui Zubakov, acestea sînt: armonizarea legislației Transnistriei cu cea a Rusiei; ajutorul umanitar al Rusiei față de Transnsitria și reluarea procesului de negocieri în format "5+2". Zubacov și diplomații ruși care l-au însoțit au ținut să asigure că Rusia nu are de gînd să exercite presiuni asupra regimului separatist, poziția Rusiei rămînînd neschimbată – părțile trebuie să găsească singure soluția mutual acceptabilă, lucru care poate fi obținut doar în cadrul negocierilor care trebuie reluate. Diplomații ruși au insistat asupra a două priorități: întărirea măsurilor de încredere și elaborarea documentului referitor la statutul Transnistriei. Pentru a fi mai convingători, diplomații ruși au amintit despre ajutorul economic pe care îl acordă Transnistriei. În special, a fost interesantă remarca despre "dotațiile directe" pe care le face Rusia la gazele naturale livrate Transnistriei, care a acumulat datorii de $1,6 miliarde. Anterior, autoritățile ruse evitau să vorbească de "dotații directe" la livrarea gazelor, dar iată că acum vorbesc direct că vor continua să facă acest lucru și în viitor, cu condiția că consumul și distribuirea resurselor să fie transparente".

Imediat după vizita diplomaților ruși în frunte cu Zubakov la Chișinău și Tiraspol autoritățile transnistrene l-au numit pe Vladimir Yasstrebciak, adjunctul ministrului afacerilor externe, Valerii Lițcai, în calitate de ministru interimar. Potrivit Agenției de știri "Novyi Reghion", cu referință la surse din cadrul ministerului Afacerilor Externe al Ucrainei, Lițcai va fi curînd eliberat din funcție de către Smirnov pentru politica pro-ucraineană pe care a încercat s-o promoveze în ultimele luni. Se vorbește, de asemenea, că eventuala demisie a lui Lițcai ar fi cauzată de slăbiciunile bahice ale acestuia, însoțite frecvent de deboșuri publice. În aceste circumstanțe, rămîne de văzut care sînt adevăratele cauze a căderii în dizgrație a lui Lițcai: promovarea așa-zisei politici externe "multivectoriale" cu oscilații între Rusia și Ucraina, bețiile cumplite, starea sănătății etc. De fapt, toți acești factori sînt convergenți.

În cadrul întîlnirii din 24 iunie 2008 a șefului misiunii OSCE în Moldova, Philip Remler, cu liderul transnistrean Igor Smirnov a fost discutată problema eficientizării activității grupurilor de lucru comune, moldo-transnistrene și impulsionarea eforturilor pentru reluarea negocierilor. În acest sens, Smirnov a acceptat să mai aibă o întîlnire cu președintele Vladimir Voronin în a doua jumătate a lunii iulie 2008, întîlnire care să aibă loc în prezența reprezentanților participanților la formatul de negocieri "5+2". Totuși, Smirnov a ținut să sublinieze: cu referire la activitatea grupurilor de lucru, – că nu există nici un fel de progrese; Transnistria va accepta doar dialogul de pe poziție de egalitate a părților și garantarea îndeplinirii prevederilor acordurilor anterioare dintre Chișinău și Tiraspol. În același timp, Smirnov a evitat să confirme informațiile răspîndite de serviciul de presă al Ministerului Afacerilor Externe al Ucrainei, referitoare la rezultatele întîlnirii cu ministrul Vladimir Ogrîzco la Odesa. Smirnov a menționat doar că Transnsitria este interesată de soluționarea problemelor economice și de transport, mai cu seamă de reluarea circulației pe calea ferată, care să fie discutate în format "5+2".

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare Europeană

A VI-a reuniune a Subcomitetului de Cooperare Republica Moldova – Uniunea Europeană

În perioada 25–27 iunie 2008, la Bruxelles a avut loc cea de-a VI-a reuniune a Subcomitetului de Cooperare Republica Moldova – Uniunea Europeană "Energie, Mediu, Transport, Telecomunicații, Știință, Tehnologie, Cultură și Educație". În cadrul reuniunii, părțile au discutat progresele Republicii Moldova și perspectivele de cooperare moldo-comunitară în domeniile de competență a subcomitetului. În special, de aprecieri pozitive ale reprezentanților Comisiei Europene (CE) s-au bucurat evoluțiile din domeniul serviciilor electronice. Au fost salutate și evoluțiile în domeniul mediului, însă experții CE au recomandat Moldovei să prioritizeze calendarul național de aproximare a legislației mediului și să continue implicarea societății civile și sectorul privat în elaborarea și implementarea politicilor de mediu.

Un subiect aparte pe agenda reuniunilor l-a constituit implementarea Strategiei Energetice a Republicii Moldova pînă în 2020 și cererea Moldovei de aderare la Tratatul Comunității Energetice. Partea moldovenească a solicitat sprijinul CE în identificarea resurselor financiare pentru implementarea Strategiei Energetice. La rîndul său, CE a anunțat că preconizează să adopte mandatul pentru demararea negocierilor de aderare către sfîrșitul lunii iulie 2008. Alt subiect abordat în cadrul reuniunii a vizat solicitarea Moldovei de a fi inclusă în Zona Aeronautică Europeană Comună și în discuțiile CE privind instituirea unei Comunități de Transport în Sud-Estul Europei.

Totodată, CE și-a reiterat disponibilitatea de a oferi suportul necesar Republicii Moldova pentru realizarea obiectivelor de cooperare moldo-comunitară în toate sectoarele discutate în cadrul reuniunii.

Sinergia Mării Negre (SMN)

La 20 iunie 2008, Comisia Europeană a prezentat raportul privind primul al de implementare a inițiativei "Sinergia Mării Negre", lansată în aprilie 2007. Raportul concluzionează că rezultatele inițiale ale Sinergiei Mării Negre demonstrează utilitatea practică și potențialul acestei inițiative ale UE. Cu toate acestea, progresul Sinergiei Mării Negre necesită o implicare mai activă și consistentă atît a statelor membre UE, cît și a partenerilor Mării Negre[1].

Raportul, de asemenea, stabilește noi propuneri de acțiuni pentru viitorul an, printre care: mobilizarea eforturilor membrilor SMN prin stabilirea unor obiective măsurabile de lungă durată în domeniile ecologic, energetic, al transportului și securității marine, stabilirea unor parteneriate sectoriale, care vor favoriza co-finanțarea unor proiecte regionale, sporirea implicării societății civile în activitățile SMN etc.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – Rusia

Pe 20 iunie 2008, Prim-ministrul Zinaida Grecianîi a întreprins o vizită oficială la Moscova, unde s-a întîlnit cu Vladimir Putin, Prim-ministrul Federației Ruse, Aleksei Miller, președintele consiliului de administrare al concernului "Gazprom", Andrei Fursenko, ministrul Educației și Științei din Federația Rusă, copreședintele Comisiei mixte moldo-ruse pentru cooperare comercial-economică, și cu Grigori Karasin, viceministru rus al Afacerilor Externe.

Principalele subiecte abordate în timpul discuțiilor au vizat: impulsionarea cooperării comercial-economice (în special, extinderea importurilor vinicole și agricole moldovenești pe piața rusă și atragerea investițiilor rusești pe piața moldovenească), datoria pentru gazele rusești[2] și prețul acestora, situația migranților moldoveni în Rusia și reglementarea conflictului transnistrean.

Cu referință la subiectul energetic, în urma discuțiilor cu Aleksei Miller, s-a convenit că volumul viitoarelor livrări de gaze va constitui trei miliarde metri cubi, însă la un preț de 240 de dolari SUA pentru mia de metri cubi (începînd cu 1 iulie 2008) comparativ cu vechiul preț de 210 dolari SUA mia de metri cubi. În plus, Gazpromul planifică să investească cca 30 mln dolari SUA în construcția gazoductelor magistrale pe teritoriul Moldovei. La rîndul său, Zinaida Grecianîi a propus Rusiei să utilizeze teritoriul Moldovei pentru tranzitarea exporturilor sale (energetice și de alte mărfuri).

În legătură cu subiectul transnistrean, părțile au reconfirmat necesitatea de a soluționa acest conflict prin respectarea suveranității și integrității teritoriale a Moldovei. În același timp, potrivit surselor de informare rusești, Zinaida Grecianîi i-a transmis lui Vladimir Putin o serie de propuneri vizînd soluționarea problemei transnistrene din parte președintelui moldovean . Ca răspuns, Putin a menționat că problema poate fi soluționată pe viitor, dar cu bunăvoința comună a Transnistriei și Moldovei.

Vizita Zinaidei Grecianîi la Moscova vine la o zi după ce Vladimir Voronin, Președintele Moldovei, a avut o întrevedere cu Iuri Zubakov, secretarul adjunct al Consiliului Suprem de Securitate al Federației Ruse, cu care a discutat ultimele evoluții în procesul de reglementare transnistreană și perspectivele reluării negocierilor în formatul "5+2".

Cooperarea multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Decizii ale CEDO

La 17 iunie 2008, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a condamnat Moldova în cauza Victor Savițchi c. Moldovei pentru aplicarea torturii și maltratare. Curtea a acordat reclamantului 6000 de euro cu titlu de daune morale și 2000 de euro cu titlu de costuri și cheltuieli.


1 Regiunea Mării Negre include următoarele țări: Grecia, Bulgaria, România, Moldova, Ucraina, Rusia, Georgia, Armenia, Azerbaidjan și Turcia.

2 Datoria Moldovei pentru gazele rusești a constituit la începutul anului 2008, fără penalități, 1 mlrd. 046,5 mil. lei. În același timp, datoria totală a Moldovei, fără penalități, constituie 160,6 mil. dolari SUA, iar a regiunii transnistrene – 885,9 mil. dolari SUA. cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Republica Moldova trebuie să adere la UE, cîndva, cumva…
Igor Boțan, 30 iunie 2008

La 25 iulie 2008 Președintele Vladimir Voronin a prezidat ședința Comisiei naționale pentru integrare europeană. După toate aparențele, ședința a fost preconizată expirării la 1 iulie a termenului Acordului din 28.11.94 de Parteneriat și Cooperare (APC) dintre Comunitățile Europene și Statelor lor membre, pe de o parte, și Republica Moldova, pe de altă parte »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect