ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. VI, nr. 121, 1–15 iulie 2008

Activitatea instituțiilor publice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Parlament

La 11 iulie 2008, Parlamentul și-a încheiat activitatea în sesiunea de primăvară-vară, urmînd să revină în ședințe plenare abia la finele lunii septembrie. Vacanța anunțată cu 2 săptămîni înaintea uzanțelor obișnuite nu a fost motivată de epuizarea agendei Parlamentului, ci de oboseala deputaților, apropierea campaniei electorale din anul 2009 și necesitatea acumulării de noi forțe în acest scop. De la ședința finală au lipsit Președintele țării și Guvernul, conducerea Parlamentului nu a informat deputații dacă au fost invitați oficial sau dacă lipsa a fost "coordonată". Bilanțul parlamentar a fost făcut de deputați, liderii fracțiunilor și spicherul legislativului, calificările date activității fiind diferite:

  • Liderul PLDM Vladimir Filat consideră că Parlamentul nu are nici o tangență cu procesele și evenimentele majore din viața țării, iar procesul legislativ este de o calitate scăzută: – din cele 144 de legi și hotărîri adoptate pe parcursul sesiunii de primăvară-vară, 74 se referă la modificări, completări și abrogări de acte legislative adoptate, în marea lor majoritate, între anii 2001–2007, ceea ce denotă nivelul scăzut al profesionalismului în adoptarea legilor; – Parlamentul nu se implică practic deloc în procese importante pentru țară, cum ar fi: integrarea europeană, soluționarea diferendului transnistrean, creșterea galopantă a prețurilor, criza din agricultură, încălcarea drepturilor omului; – Guvernul și Președinția își amintesc de existența Parlamentului în momentul în care au nevoie de voturi", iar marginalizarea Parlamentului este acceptată cu supușenie de către majoritatea comunistă și susținută de cei care colaborează cu guvernarea.
  • fracțiunea PPCD consideră că Parlamentul a reușit menținerea stabilității politice și aceasta a permis realizarea mai multor reforme importante în domeniul justiției, audiovizualului, cultelor religioase, legislației privind partidele, Comisia Electorală Centrală, Curtea de Conturi etc. Restanțele ar viza libertatea presei, autonomia locală, drepturile omului, iar problemele ce țin de limbă, domeniul etnic, religios trebuie evitate, deoarece pot provoca tensionări de situație. PPCD a criticat alți reprezentanți ai opoziției, pe care îi consideră "instrumente puse în serviciul intereselor imperiale ale Kremlinului".
  • fracțiunea AMN consideră că din cauza ineficienței puterii și a politicii ei de subminare a vectorului european, Republica Moldova a intrat într-o fază de regres evident, atît în plan intern, cît și în cel extern". AMN a împărțit perioada anterioară în cîteva etape: în 2005, Legislativul făcea declarații romantice despre consensul proeuropean; în iulie 2006 se votau la grămadă pretinse legi reformatoare, care, în esență, ascundeau interese de clan; în 2007 încă se mai aștepta apariția efectelor democratice ale acestor legi, iar în 2008 au dispărut și ultimele aparențe ale unor tendințe democratice. AMN consideră că Republicii Moldova i se arată cu degetul la problemele grave pe care le are în domeniile: climatului de afaceri; justiției independente; presei libere; sistemului politic și ale condițiilor necesare pentru garantarea alegerilor corecte. Regrese importante mai sînt: distribuirea pe criterii politice a alocațiilor de la bugetul de stat pentru administrațiile publice locale; atacurile asupra instituțiilor de presă neloiale puterii, hărțuirea unor tineri care au criticat comuniștii pe forumuri în internet; limitarea imunității judecătorilor; refuzul de a lupta la modul serios cu fenomenul corupției, traficul de stupefiante și de ființe umane protejat de organele de forță etc.
  • fracțiunea PDM consideră că mai multe proiecte ale opoziției care vizau probleme de maximă importanță pentru țară nu au fost examinate, iar o serie de reforme anterior inițiate (în domeniul electoral, al depolitizării funcțiilor) au fost abandonate sau reversate.
  • fracțiunea PCRM apreciază că actualul corp de deputați în linii generale a făcut față sarcinii de asigurare legislativă a dezvoltării în continuare a țării și societății, în pofida unor circumstanțe social-economice destul de complicate. S-a declarat că asigurarea dezvoltării stabile a complexului economic, ridicarea calității vieții populației, creșterea autorității Republicii Moldova pe arena internațională sînt argumente care demonstrează eficiența activității Partidului Comuniștilor, aflat la guvernare, randamentul înalt al muncii majorității parlamentare. Parlamentul a contribuit activ la implementarea Planului de Acțiuni UE-RM, a colaborat activ cu societatea civilă. PCRM critică deputații de opoziție pentru propuneri populiste și ritorică anticomunistă.
  • spicherul Parlamentului a susținut că cele mai importante realizări ale sesiunii ar fi: acordarea votului de încredere noului Guvern și aprobarea programului de activitate al acestuia; adoptarea unui șir de legi noi în domeniul socio-economic, judecătoresc; continuarea promovării valorilor democratice. Marian Lupu a dat o apreciere înaltă diplomației parlamentare și colaborării cu societatea civilă, care urmează a se perfecționa grație unui Concept de dezvoltare, examinat în cadrul legislativului.

Pe data de 14 iulie, Partidul Liberal (PL) a convocat o conferință de presă, în cadrul căreia a calificat activitatea Parlamentului drept iresponsabilă și defectuoasă, situație generată de coaliția comunistă condusă de PCRM. Liberalii au cerut convocarea sesiunii extraordinare a legislativului pentru: – excluderea din Codul Electoral a interdicției de creare a blocurilor electorale, micșorarea pragului electoral și anularea interdicțiilor privind ocuparea unor funcții publice de către persoanele cu dublă cetățenie; – modificarea Codului Audiovizualului, care să prevadă expres obligarea Teleradio-Moldova de a organiza emisiuni de dezbateri de interes public; – ajustarea legislației cu privire la sistemul judecătoresc, procuratură, poliție, Serviciul de Informații și Securitate la standardele europene; – adoptarea legilor despre: ajutoarele sociale, subvenționarea agriculturii, integrarea tineretului în societate; – majorarea salariilor funcționarilor publici, majorarea pensiilor pensionarilor la nivelul coșului minim de consum; – liberalizarea economiei pentru atragerea capitalului străin în RM.

1.1. Numiri

Grigore Petrenco, deputat PCRM, președintele Comisiei parlamentare pentru politică externă și integrare europeană este numit copreședinte al Comitetului Parlamentar de Cooperare Republica Moldova – Uniunea Europeană.

Iurie Bejenari, președintele judecătoriei sectorului Buiucani din mun.Chișinău, a fost numit judecător la Curtea Supremă de Justiție.

Notă ADEPT: Discuțiile asupra candidaturii au fost aprinse, mai mulți deputați de opoziție (PDM, PLDM, AMN) declarînd că Bejenari a emis hotărîri contestate la CEDO, care a constatat încălcări ale Convenției europene a drepturilor omului. În favoarea candidatului s-au expus reprezentanți ai PCRM și PPCD. Observatorii au remarcat că, de această dată, deputații majoritari și ai PPCD au făcut apel la prevederi legislative care "ar obliga" Parlamentul să aprobe candidaturile propuse de CSM, deși anterior, deputații PCRM nu au votat alți candidați propuși de CSM (cazul Gheorghe Ulianovschi ș.a.) anume sub pretextul că "normele constituționale nu obligă deputatul să voteze într-un fel anume.

1.2. Acte legislative

În perioada de referință, Parlamentul a examinat și adoptat mai multe acte legislative, inclusiv cîteva legi-cadru (de bază) și legi de ratificare a unor acte internaționale:

  • cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public;
  • cu privire la migrația de muncă; Legea securității și sănătății în muncă;
  • cu privire la parteneriatul public-privat;
  • privind controlul și profilaxia tuberculozei;
  • privind amnistia în legătură cu declararea anului 2008 – An al Tineretului;
  • cu privire la asigurarea construcției unui penitenciar;
  • cu privire la Aeroportul Internațional Liber "Mărculești";
  • privind declararea utilității publice de interes național a lucrărilor de construcție a Portului Internațional Liber Giurgiulești;
  • pentru ratificarea pentru ratificarea Acordului de Finanțare între Republica Moldova și Asociația Internațională pentru Dezvoltare privind Finanțarea Adițională pentru al Doilea Proiect de Investiții și Servicii Rurale (RISP2);
  • privind ratificarea Acordului între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Republicii Finlanda pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit;
  • privind ratificarea Acordului între Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Republicii Finlanda pentru evitarea dublei impuneri și prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit;
  • pentru aprobarea Liniilor Directorii și Regulilor de Procedură ale Inițiativei Central Europene.

Printre actele de modificare și completare a legislației existente, prezintă interes:

  • Legea pentru modificarea și completarea Codului cu privire la știință și inovare al Republicii Moldova, care prevede: – modificarea componenței și micșorarea numărului secțiilor de științe (de la 6 la 3); – conducerea secțiilor de către vicepreședinții Academiei de Științe a Moldovei (AȘM) și micșorarea numărului membrilor Consiliului Suprem pentru Știință și Dezvoltare Tehnologică (de la 17 la 15); – limitarea numărului total de membri titulari și membri corespondenți ai AȘM (pînă la 105 persoane în vîrstă de pînă la 70 ani); – majorarea sporului pentru titluri academice și științifice (300–3000 lei).
  • Legea pentru completarea Legii cu privire la sistemul de salarizare în sectorul bugetar, care prevede că: personalului didactic și de conducere al instituțiilor de învățămînt ale Academiei de Științe a Moldovei i se stabilește un spor în mărime de pînă la 100% din salariul de bază pentru caracterul creativ, individualizat și specific al procesului de instruire a elevilor și studenților dotați, conform criteriilor, normelor de evaluare a performanțelor profesionale individuale, cu încadrarea în resursele financiare alocate anual Academiei de Științe a Moldovei. De spor vor beneficia profesorii angajați la Liceului AȘM (21 persoane) și la Universitatea AȘM (23 persoane).
  • Legea pentru modificarea și completarea Legii serviciului în organele vamale, modificări menite să implementeze standarde anticorupție în legislația vamală (publicarea informației despre posturile vacante; – evitarea angajării persoanei, care deja a activat în serviciu și a fost concediată sau condamnată pentru anumite fapte care au o tangență directă cu corupția; – sprijinirea și protejarea personalului defăimat neadecvat ș.a.
  • Legea pentru modificarea și completarea unor acte legislative (Codul penal. Codul cu privire la contravențiile administrative, Legea privind activitatea operativă de investigații, Legea privind activitatea particulară de detectiv și de pază). Se introduce răspunderea administrativă sau, după caz, penală, pentru proiectarea, producerea, deținerea și utilizarea ilegală a mijloacelor tehnice speciale destinate pentru obținerea ascunsă a informației, încălcarea regulilor de import, export, proiectare, producere sau comercializare a acestor mijloace.
  • Legea pentru completarea articolului 15 din Legea cu privire la Guvern. Prin modificări, Guvernul va obține dreptul să instituie premii de stat, să aprobe condițiile de decernare a acestora și să prezinte Președintelui Republicii Moldova proiectul decretului cu privire la decernarea premiilor de stat.

    Notă ADEPT: Modificările survin mult mai tardiv anunțării concursului, formării Comisiei de concurs și anunțării valorii premiilor de stat, motiv pentru care deputații de opoziție au calificat acțiunile în domeniu ale executivului și Președintelui RM drept abuzive și fără temei legal.

  • Legea privind modificarea și completarea Legii cu privire la Guvern. Documentul oficializează juridic lichidarea Ministerului Transporturilor și Gospodăriei Drumurilor (prin reorganizarea Ministerului Transporturilor și Gospodăriei Drumurilor și Administrației de Stat a Aviației Civile), înființarea Agenției Transporturi și reînființarea Agenției "Apele Moldovei".

    Notă ADEPT: Deși se afirmă că modificările sînt fundamentate pe necesitatea implementării exigențelor reformei administrației publice centrale și ale reformei cadrului de reglementare a activității de întreprinzător, modul în care s-a procedat denotă mai multe carențe: Administrația de Stat a Aviației Civile a fost implicată în multiple scandaluri și acuzată de abuzuri; situați aviației civile din Moldova este deplorabilă (dotări mizere; puține aparate de zbor; puține rute deservite; prețuri mari etc.); cu numai 3 uni în urmă, Ministerul Transporturilor a fost păstrat în structura Guvernului, iar ministrul a depus jurămînt de activitate, s-a obligat la executarea programului de Guvernare; tot cu 3 luni în urmă, în scopul implementării reformei APC, Agenția "Apele Moldovei" a fost comasată cu Ministerul Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului, iar în prezent ea din nou devine structură independentă etc.

  • Legea pentru modificarea și completarea Legii bugetului de stat pe anul 2008. Veniturile și cheltuielile bugetului de stat sînt majorate cu 340,6 mil. lei și respectiv 216,6 mil. lei, iar ca rezultat, deficitul bugetar se va reduce cu 124 mil.lei și va constitui 99,7 mil.lei. Veniturile au crescut din: impozitul pe venitul din activitatea de întreprinzător – cu 66,9 mil.lei, în baza declarațiilor de venit pe anul 2007; TVA pe mărfurile importate și impozitele asupra comerțului exterior – cu 260,2 mil.lei; unele tipuri de accize – cu 159 mil.lei
  • Legea pentru completarea unor acte legislative (Legea cu privire la notariat, Legea cadastrului bunurilor imobile). Legea are ca scop prevenirea apariției piramidelor financiare și însușirea mijloacele bănești investite de persoanele fizice. Modificările reglementează modalitatea de înregistrare și autentificarea notarială obligatorie a contractelor privind investițiile în domeniul construcției de locuințe, a contractelor privind cesiunea drepturilor, care rezultă din acestea. De asemenea, se interzice încasarea de la partea contractantă – persoană fizică a oricăror plăți prevăzute de contract anterior înregistrării acestuia.

Parlamentul a adoptat și cîteva hotărîri:

  • privind aprobarea devizului de cheltuieli al Curții Supreme de Justiție, instanțelor judecătorești și Consiliului Superior al Magistraturii pentru anul 2009: – devizul de cheltuieli al CSJ va constitui 34867,3 mii lei (în 2008- 16619,7 mii lei); – devizul de cheltuieli al instanțelor judecătorești va constitui 144649,9 mii lei (în 2008- 92816,5 mii lei); – devizul de cheltuieli al CSM va fi de 2400,1 mii lei (în 2008 – 3381,3 mii lei).

    Notă ADEPT: Deși se anunța drept reformare a finanțării justiției, documentul nu este decît o aprobare formală a cuantumului coordonat în prealabil cu Guvernul, necesitățile justiției fiind cu mult superioare acestor sume. În 2008, spre exemplu, MAI au fost alocate peste 745 milioane lei, SIS 1 20 milioane lei, Procuratura – 80 milioane de lei, Aparatului Guvernului – peste 158 milioane lei, IPNA "Teleradio-Moldova" – 51 milioane de lei (pentru 2009 solicită peste 120 milioane lei) etc. Conform unor cercetări în domeniu[1], finanțarea justiției în raport cu PIB-ul este foarte modestă, Moldova înregistrînd cele mai mici cheltuieli pentru justiție din Europa pe cap de locuitor (0,8 Euro).

  • pentru aprobarea structurii, efectivului-limită și modului de finanțare a Centrului Național pentru Protecția Datelor cu Caracter Personal. În cadrul Centrului vor activa 21 de funcționari, iar Guvernul urmează să găsească și prevadă alocarea mijloacelor financiare respective.

    Notă ADEPT: Legea cu privire la protecția datelor cu caracter personal a fost adoptată la 15 februarie 2007 și a intrat în vigoare la 27 iulie 2007. Mai bine de un an de zile Legea a fost inaplicabilă din cauza că dispozițiile ei nu au inclus prevederi suficiente despre activitatea centrului și finanțarea lui. Nici noile modificări nu sînt suficient de explicite, deoarece stabilesc că Centrul va fi finanțat din contul mijloacelor bugetului de stat, precum și din alte surse prevăzute de legislație, iar Guvernul "va deschide finanțarea Centrului", fără a se specifica un cuantum concret sau o măcar o dată concretă la care va fi începută finanțarea. Legea bugetului de stat pentru anul 2008 nu prevede surse pentru finanțare, dar și după începutul finanțării Centrul va avea măsuri de tranziție: preluarea unor baze de date, crearea noilor baze și a sistemelor informaționale etc., situație ce va determina întîrizierea aplicării legii intrate în vigoare cu un an în urmă – pentru încă o perioadă indefinită.

  • privind participarea militarilor Armatei Naționale la operațiunile internaționale postconflict cu caracter umanitar din Irak. Se aprobă participarea pe un termen de 6 luni, a 20 militari ai Armatei Naționale care îndeplinesc serviciul militar prin contract (16 geniști și 4 ofițeri de stat major), cu echipamentul, munițiile, tehnica și armamentul din dotarea individuală. Cheltuielile suplimentare pentru pregătirea și participarea contingentului vor constitui circa patru milioane lei.

1.2. Control parlamentar. Declarații

Audieri. Moțiuni

Rapoarte despre executarea bugetului pe anul 2007

Raportul Ministerului Finanțelor a constatat o executare bună a bugetului, dar au fost evidențiate și anumite carențe. Raportul Curții de Conturi a fost mult mai dur, această instituție constatînd multiple neajunsuri în gestionarea resurselor bugetare și a patrimoniului public[2]. Opoziția parlamentară au calificat raportul despre executarea bugetului ca fiind unul populist și cu scop de inducere în eroare a populației. Reprezentanții PCRM consideră că rapoartele denotă succesele Guvernului în anul 2007, reflectă rezultatele pozitive în realizarea politicilor economice și sociale. În același timp, președintele Comisiei parlamentare pentru politică economică, buget și finanțe a solicitat Guvernului să examineze atent raportul Curții de Conturi, să corecteze și să nu mai admită pe viitor neajunsuri.

Raportul CCA

Parlamentul a audiat și raportul Consiliului Coordonator al Audiovizualului (CCA), pe marginea căruia a adoptat o hotărîre. Deși parlamentarii de opoziție au criticat dur activitatea CCA, hotărîrea adoptată de Parlament le limitează la a "lua act de raport" și indică CCA să analizeze propunerile înaintate de organele de lucru ale Parlamentului și de deputați și să elaboreze, în termen de 2 luni, un program de măsuri "în vederea optimizării activității sale și a tuturor instituțiilor audiovizualului din țară".

Declarații

Alocuțiunea Președintelui APCE

În alocuțiunea rostită în fața deputaților moldoveni, Președintele Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, Lluis Maria de Puig, a declarat că în Republica Moldova există voința politică a conducerii statului și a opoziției de a implementa angajamentele asumate față de Consiliul Europei. Președintele APCE a accentuat că se impune accelerarea reformelor în domeniul judiciar, al libertății mass-media, combaterii corupției. Alegerile din 2009 trebuie să fie libere și corecte, ele vor constitui un test pentru ceea ce Moldova a însușit ca practică democratică. Oficialul european a sugerat legislatorilor moldoveni să obțină avizul Comisiei de la Veneția la subiectul ultimelor schimbări din legislația electorală, ce țin de pragul electoral, blocurile electorale și dubla cetățenie.

Notă ADEPT: Președintele APCE și conducerea legislativului au evitat să abordeze tema restanțelor din Planul special de acțiuni legislative pentru conformarea cu recomandările CE, deși aceste restanțe există și chiar generează conflicte destul de serioase[3].

Fracțiunea AMN a prezentat o Declarație cu privire la situația din agricultură, prin care a acuzat majoritatea parlamentară de eschivare de la examinarea situației în domeniu și lipsa politicilor adecvat pentru redresarea situației.

Fracțiunea PPCD a prezentat o declarație privind calitatea apei minerale și potabile comercializate pe piața internă, în finalul căreia cere Guvernului efectuarea unei expertize juridice a documentelor, în baza cărora apa minerală este atribuită unei sau altei categorii, precum și efectuarea unei expertize independente și imparțiale a tuturor apelor minerale comercializate pe piața din Republica Moldova.

Deputatul Vladimir Filat, lider al PLDM, a difuzat declarații privind:

  • rezolvarea problemelor foștilor deportați, reabilitarea și retrocedarea averilor intrate la momentul deportării în administrarea statului;
  • refuzul Președintelui Voronin de a participa la Summit-ul GUAM;
  • activitatea noului Guvern.


1 "Finanțarea justiției în Republica Moldova", Centrul de Studii și Politici Juridice, IDIS Viitorul, Chișinău, 2005.

2 Raportul Curții de Conturi este publicat pe www.ccrm.md/md/rapoarte/.

3 Conform HP nr.284/11.11.2005, pînă la mijlocul anului 2006, Parlamentul trebuia să adopte legi noi sau de modificare privind: statutul municipiului Chișinău; finanțele publice locale; Codul educației; revizuirea statutului și împuternicirilor extinse ale Procuraturii; Codul electoral trebuia să înglobeze propunerile Comisiei de la Veneția (privind pragul electoral, posibilitatea formării partidelor regionale ș.a.). Parlamentul mai trebuia să condamne principiului destituirii primarului de Comrat de către Adunarea Populară a Găgăuziei și să investigheze motivele numeroaselor cazuri de urmărire penală a liderilor opoziției la nivel național și local, recomandări care în general au fost neglijate. cuprins articolul precedent articolul următor


Guvern

2.1. Numiri. Demisii

Domnul Viorel Zabolotnic este numit consilier al viceprim-ministrului.

Urmare a unei hotărîri judecătorești, domnul Gheorghe Radu este restabilit în funcția de consilier principal de stat în probleme de drept, iar hotărîrea anterioară a Guvernului despre eliberarea sa din funcție este abrogată. Concomitent, prin Hotărîre a Guvernului emisă în aceeași zi, domnul Gheorghe Radu este eliberat din funcția de consilier principal de stat în probleme de drept, deja în baza art.28 alin.(1) din Legea serviciului public (în legătură cu schimbarea conducătorului autorității publice).

Notă ADEPT: Gheorghe Radu a exercitat funcția de consilier pe probleme de drept întreaga perioadă a mandatului Premierului Tarlev și concedierea sa în ajunul demisiei Guvernului a constituit o acțiune abuzivă, fapt pentru care a fost necesară intervenția instanței de judecată.

2.2. Hotărîri

Hotărîrea cu privire la transmiterea unei instituții. Se transmite cu titlu gratuit, din proprietatea municipiului Chișinău în proprietatea publică a statului, teatrul-studio "S uliti roz" și cladirea nefinalizată a Liceului teatral.

Notă ADEPT: Documentul aprobat de Guvern nu conține informații despre acordul Consiliului municipal asupra cedării proprietății și nici informații despre terenul vizat, valoarea imobilelor etc. Anterior, Guvernul a mai aprobat o hotărîre în baza căreia intenționa să retragă din proprietatea mun.Chișinău imobilele Asociației municipale "Buciumul". Intervenția Guvernului a fost calificată drept abuzivă de către autoritățile locale, dar hotărîrile Guvernului (nr.761 din 02.07.2007 și nr.192 din 25.02.2008) au rămas în vigoare.

Hotărîrea cu privire la reconstrucția edificiului Teatrului "Eugene Ionesco". Planul aprobat prevede că sediul Teatrului "Eugene Ionesco" va fi reconstruit, în 2 etape, în anii 2008–2010. Lucrările de reparație și reconstrucție vor demara în anul curent, în acest scop fiind alocate surse bugetare în mărime de 3 mln lei pentru reparația sălii de spectacole, rețelelor inginerești, cazangeriei, acoperișului și interiorului, în anul viitor urmînd să se desfășoare reconstrucția a însăși clădirii. Conform devizului de cheltuieli, costul primei etape de reparație și reconstrucție a edificiului teatrului constituie circa 12 mln lei.

Notă ADEPT: A trecut mai bine de un an de cînd edificiul a fost răscumpărat de stat cu peste 32 milioane de lei și transmis teatrului pentru sediu. Au urmat cîteva ședințe la tema reconstrucției, însă și în hotărîrea recent adoptată nu se estimează cheltuielile reale pentru reconstrucție, stabilindu-se doar că Ministerul Finanțelor "va identifica resurse" și le va aloca Ministerului Culturii și Turismului "conform devizului de cheltuieli prezentat".

Hotărîrea de aprobare a proiectului legii pentru modificarea Legii privind prețul normativ și modul de vînzare-cumpărare a pămîntului. Se prevede aplicarea unor coeficienți diferențiați pentru mun.Chișinău și mun.Bălți, față de cele din teritoriu, în dependență de amplasare (lîngă punctele vamale, în centrele raionale, în localitățile rurale).

Hotărîri privind aprobarea unor strategii, concepții, planuri:

  • Planul de măsuri pentru modernizarea și eficientizarea protecției fizice a obiectivelor de importanță vitală și a celor ce prezintă pericol sporit contra unor eventuale atacuri teroriste pe anii 2008–2010;
  • Planul de dezvoltare a infrastructurii frontierei de stat pentru anii 2009–2011.

Hotărîrea privind alocarea mijloacelor financiare. Serviciul Curieri Speciali primește 150 mii lei pentru organizarea unei ședințe a Consiliului Coordonator pentru legătură interguvernamentală prin curieri speciali din țările CSI.

2.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Primele 100 de zile ale noului Guvern

La conferința de presă convocată cu ocazia împlinirii a 100 de zile de la investitură, Premierul Zinaida Greceanîii a punctat o serie de realizări, probleme și planuri:

  • au fost operate și unele modificări în structura Guvernului, astfel încît să fie asigurată o coerență între prioritățile stabilite în Program și structură. Au fost efectuate unele comasări, reorganizări și optimizări, în contextul Reformei APC. Accentele s-au dorit a fi puse pe debirocratizarea procesului decizional și sporirea calității actului de guvernare. În 3 luni de reorganizări interne, structura nouă a reușit pe deplin să-și manifeste avantajele;
  • integrarea europeană este prioritatea de bază a Guvernului, atenția se concentrează la implementarea în practică a realizărilor obținute în cadrul Planului de Acțiuni RM-UE și eliminarea factorilor ce provoacă îngrijorare partenerilor europeni: asigurarea unui grad înalt de independență a justiției, asigurarea drepturilor omului, libertatea presei, îmbunătățirea climatului investițional. La moment se lucrează cu o Agendă Internă de Priorități pentru Integrarea Europeană;
  • efortuirile de ajustare a standardelor interne la cele europene sînt susținute de însăși UE, prin asistență financiară și tehnică;
  • cea de-a patra evaluare a performanței Republicii Moldova în cadrul programului PRGF cu FMI urmează a fi aprobată curînd, ceea ce va conduce la debursarea următoarei tranșe în valoare de cca. 17 mil. dolari SUA;
  • la capitolul asistenței externe în ultimele trei luni de zile au fost contractate sau aprobate pentru Moldova proiecte de asistență externă în mărime de circa 139 mil. dolari SUA, dintre care 109 mil. dol. SUA – asistență nerambursabilă;
  • în pofida unor evoluții macroeconomice nefaste pe plan mondial, situația macroeconomică în țară este sub controlul strict al autorităților și nu există nici un pericol pentru evoluția stabilă a acestui compartiment;
  • o problemă este creșterea prețurilor, dar evoluția Indicelui Prețurilor de Consum este în vizorul permanent al autorităților și inflația pe ultimele 12 luni – de circa 16,9% nu trebuie să descurajeze, deoarece este efectul secundar ale secetei din anul precedent și a tendințelor regionale. Pentru a face față situației, BNM majorat rata de bază pînă la 18.5%, majorînd concomitent și norma rezervării obligatorii pentru resursele atrase în lei moldovenești și valută;
  • salariile cresc, mediu lunar constituind deja 2537 lei (aproximativ 257 dolari SUA);
  • la finele primului trimestru, stocul investițiilor străine directe a constituit aproximativ 2 mlrd. dolari SUA (1,966) în creștere față de trimestrul I al anului 2007 cu 40 la sută;
  • printre actele normative și legislative promovate merită mențiune ce el vizînd: – instituirea Comisiei guvernamentale pentru supravegherea realizării achizițiilor publice, aprobarea Regulamentului cu privire la Registrul patrimoniului public; – inițierea modificării legislației penale (combaterea traficului de persoane); – armonizarea cadrului normativ privind protecția copilului; – aprobarea metodologiei de determinare a tarifului pentru serviciile de conectare la rețeaua internă de distribuție a gazelor; – modificarea cadrului legal privind desfășurarea activității antreprenoriale în baza patentei de antreprenor; – aprobarea Programului național de abilitare economică a tinerilor;
  • s-au înregistrat anumite progrese în relațiile bilaterale cu unele state: consolidarea relațiilor economice cu Federația Rusă; – vizita ministrului român al afacerilor externe; consultări și negocieri cu Ucraina etc.
cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

3.1. Decrete

Președintele Republicii Moldova a semnat decretul privind constituirea Comisiei pentru elaborarea Strategiei securității naționale a Republicii Moldova. În fruntea Comisie a fost desemnată Primul-ministru Zinaida Greceanîi, iar funcția de vicepreșdedinte a revenit Ministrului Afacerilor Externe și Integrării Europene. Din Comisie fac parte miniștri, un deputat în Parlament, directorul SIS, Procurorul general, președintele AȘM și directorul Institutului European de Studii Politice din Moldova, dl Viorel Cibotaru. Comisia trebuie să elaboreze Strategia pînă la 1 octombrie 2008.

Prin două decrete semnate de Vladimir Voronin este aprobată renunțarea la cetățenia Republicii Moldova de către 244 persoane.

Acordarea distincțiilor de stat:

  • "Ordinul de Onoare" a fost conferit lui Victor Stepaniuc, viceprim-ministru, pentru muncă îndelungată, în legătură cu împlinirea vîrstei de 50 de ani;
  • Ordinul "Gloria Muncii" este conferit lui Tudor Ctitor, director al Întreprinderii de Stat "Combinatul Poligrafic din Chișinău";
  • "Ordinul Republicii" este acordat lui Iurie Tulei, director general al S.A. "Nistru-Olănești" din raionul Ștefan Vodă.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Renovarea Combinatului de Vinuri "Mileștii Mici"

Președintele țării a prezidat o ședință la tema reconstrucției Î.S. Combinatul de Vinuri de Calitate "Mileștii Mici", în cadrul căreia a fost prezentat conceptul final al proiectului "Centrul de Cultură a Vinului" de renovare și modernizare a întreprinderii vinicole. Proiectul de renovare și modernizare va fi implementat în perioada anilor 2009–2011, pînă la sfîrșitul anului curent urmînd să fie finalizate lucrările de proiectare, iar la începutul anului viitor – să demareze lucrările de executare a reconstrucției întreprinderii. La ședință, Vladimir Voronin a reiterat importanța atribuită de conducerea țării implementării cu succes a proiectului de reconstrucție a obiectivului care face parte din tezaurul național al Republicii Moldova și este unul din cele mai mari orașe vinicole subterane din lume.

Reorganizarea instituțiilor științifice din sectorul agroalimentar

La ședința convocată în problema reorganizării instituțiilor științifice din sectorul agroalimentar a fost examinat coneptul restructurăii inițiate ăn domeniu, conform căruia, cele 16 instituții științifice existente urmează a fi reorganizate prin comasare în 5 structuri optimizate:: Institutul Științifico-Practic de Fitotehnie; Institutul Științifico-Practic de Horticultură și Tehnologii Alimentare; Institutul de Pedologie, Agrochimie și Protecție a Solului "N. Dimo"; Institutul Științifico-Practic de Biotehnologii în Zootehnie și Medicina Veterinară; Institutul de Tehnică Agricolă "Mecagro". Șeful statutlui a reiterat imperativul obținerii în urma procesului de reorganizare a unui randament sporit de activitate în elaborarea de noi soiuri și hibrizi înalt productivi de culturi agricole și de animale atît pentru necesitățile interne, cît și pentru export.

Reorganizarea Academiei de Administrare Publică

Vladimir Voronin a convocat o ședință la tema activității Academiei de Administrare Publică de pe lîngă Președintele Republicii Moldova (AAP) și a perspectivelor de dezvoltare a acestei instituții. A fost evidențiată necesitatea operării de modificări în sistemul de funcționare a Academiei, atît instituționale, cît și organizatorice, menite să asigure eficientizarea activității instituției. Președintele țării s-a pronunțat, în special, pentru îmbunătățirea calității instruirii și asigurarea unei selectări mai riguroase a candidaților la studii. S-a pus acentul și pe necesitatea cercetării problemelor din domeniul funcționării sistemului administrației publice.

Întrevedere cu Avigdor Lieberman

Președintele Republicii Moldova l-a primit pe Avigdor Lieberman, lider al partidului "Casa noastră Israel (Yisrael Beyteinu), președintele grupului parlamentar de prietenie Israel – Moldova. În cursul întrevederii au fost discutate aspecte vizînd evoluțiile social-politice de ultimă oră din Republica Moldova, inclusiv legate de procesul de reglementare transnistreană și de apropiere de UE. Au fost abordate chestiuni privind stadiul actual al relațiilor moldo-israeliene și perspectiva extinderii și aprofundării dialogului dintre Republica Moldova și Statul Israel, Vladimir Voronin remarcînd contribuția lui Avigdor Lieberman, originar din Chișinău, la consolidarea și dezvoltarea raporturilor de colaborare moldo-israeliene. La finele întîlnirii; Președintele Moldovei ia înmînat lui Avigdor Liberman distincția "Ordinul de Onoare".

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

Summit-ul GUAM a discutat despre conflictele înghețate

În cadrul summit-ului GUAM din 1 iulie, de la Batumi, Președintele ucrainean, Victor Yușcenco, a pledat pentru o abordare corectă "care să ajute la comunicare, și nu șantajarea forțelor aflate în zona "conflictelor înghețate". Acestea din urmă comportă factori de risc și destablizare în regiunile respective. Ucraina pledează pentru prioritatea principiului integrității teritoriale ale statelor. Potrivit lui Iușcenco, "în rezolvarea conflictului transnistrean s-a înregistrat un progres mare, pentru că părțile tratează cu aprobare Planul de reglementare, inițiat de Ucraina. Noi avem un drum pe care trebuie să mergem ca să rezolvăm acest conflict înghețat. Azi, voința noastră urmărește tocmai reluarea cît mai grabnică a formatului de negocieri "5+2" și toate eforturile pe care Ucraina le va întreprinde în timpul apropiat au scopul să vedem prima ședință după o întrerupere îndelungată în activitatea acestui format". Președintele moldovean nu a participat la summit-ul GUAM, pentru a putea sa se convingă că această organizație promovează idei favorabile Republicii Moldova.

Detalii privind proiectul moldovenesc de reglementarea a conflictului

Potrivit publicației electronice transnistrene "Novîi Reghion", în cadrul "Dialogurilor transnistrene", organizate de Asociația pentru Politică Externă din Republica Moldova, ministrul Reintegrării al Republicii Moldova, Vasile Șova, ar fi făcut publice detaliile eventualelor oferte ale Chișinăului Transnistriei în vederea reglementării conflictului:

  • Transnistria va avea statut de republică în cadrul Republicii Moldova, va avea propria constituție;
  • Sovietul Suprem al Transnistriei va avea dreptul de inițiativă legislativă pe lîngă Parlamentul Republicii Moldova;
  • Transnsitria va fi reprezentată în Parlamentul Republici Moldova în proporție de 1/5, deși numărul alegătorilor din regiune reprezintă 1/6 din numărul alegătorilor din dreapta Nistrului (în Transnsitria sînt înregistrați 400 mii alegători, iar în Republica Moldova 2,4 milioane);
  • Transnistriei i se va recunoaște dreptul de a deveni subiect al dreptului internațional în eventualitatea pierderii independenței Republicii Moldova;
  • Statul integrat – Republica Moldova, va fi unul neutru; demilitarizat;
  • Vor fi recunoscute titlurile de proprietate celor care au privatizat anterior obiecte în Transnistria;
  • Transnistria nu va avea drept de veto, însă va exista un sistem de garanții reciproce, confirmat de participanții internaționale la procesul de reglementare;
  • Garanțiile se vor extinde asupra consolidării tuturor ramurilor activității social-economice, menite să asigure împreunarea cît mai adîncă a celor două maluri ale Nistrului;
  • Măsurile de securitate vor trebui garantate în așa fel, încît la etapa inițială Chișinăul și Tiraspolul să nu poată întreprinde nimic unul împotriva celuilalt.

În același context, potrivit ministrului Șova, proiectul Republicii Moldova, elementele căruia le-a făcut publice, se bazează pe "propunerile de pachet" înaintate anterior spre examinare participanților la procesul "5+2". Modalitatea de punere în acțiune a proiectului rămîne totuși neclară. Ministrul Șova afirmă că autoritățile moldovene vor propune convocarea participanților în format "5+2" pentru a fi adoptată o hotărîre pe marginea proiectului. Evident, pentru a avea efect, o astfel de hotărîre ar trebui adoptată prin consens. Nu e clar ce ar putea să urmeze. Pe de o parte, se afirmă că "proiectul trebuie să satisfacă majoritatea cetățenilor pe ambele maluri ale Nistrului". Lucru posibil doar prin desfășurarea unor referendumuri, care dacă vor fi respinse, nu vor mai putea fi reanimate. Pe de altă parte, se afirmă că ar fi necesară adoptarea statutului de către organele legislative ale părților implicate în conflict. Doar în cazul unui vot pozitiv, Parlamentul Republicii Moldova ar vota o lege ce ar recunoaște rezultatele privatizării pe teritoriul Transnsitriei. În acest sens, nu e clar ce ar trebui să voteze organele legislative – confirmarea rezultatelor eventualelor referendumuri sau "statutul juridic al Transnsitriei". Deci, se poate presupune că proiectul statului Transnsitriei este elaborat deja, deși nu se știe care sînt competențele părților. Judecînd după reacțiile negative ale liderilor transnistreni, ar fi vorba despre oferirea Transnistriei a unui statut similar celui al Crimeii, procesul de realizare urmînd să aibă loc în limitele Planului din 2005 a președintelui ucrainean Victor Yușcenco.

Autoritățile transnistrene subminează măsurile de încredere

În contexul discuțiilor despre necesitatea consolidării măsurilor de încrederii între cele două maluri ale Nistrului, reținerea la 2 iulie, la postul-vamal transnistrean de la Dubăsari, a automobilului Poștei Moldovei care transporta banii pentru achitarea pensiilor cetățenilor satelor aflate sub jurisdicția Chișinăului, nu pare decît o provocare intenționată, menită să submineze întreg procesul de reglementare. Automobil și conținutul pe care îl transporta au fost eliberate abia pe 10 iulie. Exemplul menționat este un indicator că procesul de apropiere a pozițiilor părților pînă la limită să fie pregătite să accepte proiectul, elementele căruia le-a anunțat ministrul Șova, este departe de a fi unul optimist. În general, lucrurile continuă să se desfășoare de o manieră foarte ciudată. Pe de o parte, summit-ul GUAM a discutat problema "conflictelor înghețate", inclusiv cel transnistrean, fără participarea oficialilor moldoveni de rang corespunzător. Pe de altă parte, diplomația rusă și cea transnistreană sînt preocupate de pregătirea întîlnirii liderului transnistrean cu Președintele rus Dmitrii Medvedev, pe fundalul unor provocări care au menirea să demonstreze că condițiile pentru aprobarea planului moldovenesc sînt departe de a fi optime.

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Integrare Europeană

Comisia Europeană va oferi Moldovei asistență în valoare de 40 mln euro

Pe 2 iulie, prim ministrul Zinaida Greceanîi și Marcus Conaro, Șeful Directoratului EuropeAid din cadrul Comisiei Europene au semnat patru acorduri de finanțare, care vor oferi Moldovei o asistență sub forma de granturi pentru următori 3 ani în valoare totală de 40 milioane de euro. Asistența va fi acordată în cadrul Instrumentului European de Vecinătate și Parteneriat (IEVP) al Comisiei Europene, care substituie fostul program TACIS. Asistența CE va fi direcționată spre realizarea a patru programe: suportul bugetar în realizarea reformei sectorului social (21 milioane euro); îmbunătățirea managementului de frontieră (11 milioane euro); asistența tehnică și twinning (6 milioane euro); suportul societății civile din regiunea transnistreană (2 milioane euro).

Agenda de Integrare Europeană. Priorități pentru anul 2008

De curînd, Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene a publicat pe pagina sa web, lista priorităților pentru 2008, care vor sta la baza agendei de integrare europeană a Moldovei, în schimbul Planului de Acțiuni EU-RM, expirat în februarie 2008. Potrivit acestui document, pe lista priorităților se numără 5 domenii, în care Moldova a înregistrat un progres mai mult decât modest, potrivit ultimului raport de progres al Comisiei Europene. Aceste domenii sînt: independența justiției, asigurarea libertății mas-media, asigurarea respectării drepturilor omului, lupta cu corupția și climatul investițional. Cu toate acestea, sînt făcute asigurări că în anul 2008, va continua și implementarea reformelor în domeniile de cooperare de succes cu UE (cooperarea transfrontalieră, migrația și azilul etc.), însă în baza planurilor de activitate a instituțiilor de resort. Suplimentar, documentul include un plan de acțiuni de realizat pentru accelerarea reformelor în cele 5 domenii problematice.

Nota ADEPT: O parte din măsurile stabilite în Agenda de Integrare Europeană, au un caracter generalizat și nu întotdeauna captează problemele existente în cadrul domeniului vizat (ex. măsura privind consolidarea independenței editoriale a IPNA "Teleradio-Moldova" sau măsurile de realizare a obiectivului privind asigurarea respectării drepturilor omului etc.).

Prima rundă a consultărilor neformale privind noul cadru juridic moldo-comunitar

Pe 8 iulie 2008, la Chișinău a avut loc prima rundă de consultări neformale, la nivel de experți, cu reprezentanții Comisiei Europene. Ministerul Afacerilor Externe nu a oferit o informație detaliată privind rezultatele consultărilor, însă după cum a declarat și anterior, scopul acestora era de a efectua un schimb de viziuni privind principiile generale și obiectivele noului cadru juridic moldo-comunitar, care vor depăși prevederile actualului Acord de Parteneriat și Cooperare.

Preluarea Președinției Consiliului UE de către Franța

La 1 iulie, Franța a preluat președinția Consiliului UE pentru perioada iulie-decembrie 2008. Programul președinției franceze a Consiliului UE, prezentat la 10 iulie 2008 Parlamentului european de către președintele francez Nicolas Sarkozy, se va axa pe soluționarea problemelor în următoarele domenii: 1) energetica și schimbarea climei (prin impulsionarea adoptării de propuneri legislative de reducere a emisiilor de CO2 cu 20% pînă în 2020), 2) migrația (prin armonizarea politicilor de imigrare a celor 27 de state membre UE), 3) agricultura, 4) securitatea și apărarea (prin consolidarea capacității militare a UE) . În plus, Franța va acorda o atenție deosebită găsirii soluțiilor viabile de depășire a crizei instituționale din UE, declanșată de respingerea de către Irlanda a tratatului de la Lisabona și adîncită de declarațiile președinților Poloniei și Germaniei de a amîna promulgarea legii privind ratificarea acestui tratat. O prioritate neschimbată care a apărut în programele ultimelor președinții ale Consiliului UE și este anunțată și în programul președinției franceze este consolidarea rolului UE pe plan internațional. În acest sens, la capitolul relații cu vecinii UE, se evidențiază o mai mare preocupare a Franței de zona mediteraneană și cea Balcanilor de Vest, și mai puțin de dimensiunea estică.

Nota ADEPT: Republica Moldova nici nu este menționată în capitolul dedicat planurilor președinției franceze față de dimensiunea estică a Politicii Europene de Vecinătate.

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

În perioada vizată, relațiile "înghețate" dintre Moldova și România au cunoscut un ușor "dezgheț", marcat prin vizita oficială din 7 iulie 2008 a Ministrului Afacerilor Externe a României, Lazăr Comănescu, la Chișinău. În cadrul vizitei sale, ministrul roman de externe a purtat discuții cu ministrul moldovean de externe, Andrei Stratan și președintele țării, Vladimir Voronin. Potrivit comunicatelor de presă difuzate de președinție și MAEIE, subiectele abordate în cadrul discuțiilor au vizat aspecte de bază ale colaborării bilaterale, cooperării pe dimensiunea europeană și regională dintre Moldova și România și conflictul transnistrean. Referitor la procesul de integrare europeană a Moldovei, Lazăr Comănesu a dat asigurări că România va continua să sprijine Republica Moldova în demersurile sale de integrare europeană "exclusiv în calitate de partener egal" și va face eforturi ca perioada de reflecție asupra noului cadru juridic moldo-comunitar să se încheie pînă la sfîrșitul anului 2008. De asemenea, au fost abordate și subiectele problematice dintre cele două țări: semnarea tratatului de frontieră și a celui de bază dintre Republica Moldova și România, însă fără oferirea de detalii privind rezultatul acestor discuții. Cu toate acestea, la puțin timp, după vizita lui Lazăr Comănescu la București, MAEIE anunță printr-un comunicat de presă că în cadrul întrevederii lui Lazăr Comănescu și Vladimir Voronin, s-a convenit că la Iași și Cahul vor fi deschide, într-un viitor apropiat consulate ale Republicii Moldova și României. Același comunicat subliniază că deschiderea consulatelor la Bălți și Constanța va fi posibilă în contextul "disponibilității reciproce a părților de a de a urgenta definitivarea procesului de negocieri și pregătirea pentru semnarea Tratatului între Republica Moldova și România privind frontiera de stat, ceea ce va deschide perspective reale pentru semnarea ulterioară a Convenției cu privire la micul trafic la frontieră". MAEIE anunță că a expediat în adresa MAE al României Nota Verbală referitor la aceste subiecte.

Nota ADEPT. Din comunicatul de presă difuzat de MAEIE, nu este foarte clar dacă același context este necesar și pentru deschiderea consulatelor de la Iași și Cahul.

România simplifică regimul de tranzit

Începând cu 11 iulie 2008, România introduce un regim simplificat de tranzitare a teritoriului său. Această hotărîre este o consecință a aplicării de către România a Deciziei nr. 582/2008/CE și Deciziei nr. 586/2008/CE a Parlamentului European și Consiliului din 17 iunie 2008. Astfel, cetățenii statelor terțe, supuși obligației de a deține viză, pot tranzita România, într-o perioadă care nu depășește 5 zile, fără a obține în prealabil o viză română de tranzit, tip B, dacă:

  1. Sînt titulari ai unuia dintre următoarele documente eliberate de statele membre ale Uniunii Europene care aplică integral acquis-ul Schengen (Austria, Belgia, Cehia, Estonia, Franța, Finlanda, Germania, Grecia, Italia, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Olanda, Polonia, Portugalia, Spania, Slovenia, Slovacia, Suedia, Ungaria), precum și de Danemarca, Islanda, Norvegia: "viză uniformă" Schengen; "viză de lungă ședere" Schengen; un "permis de ședere".
  2. Posedă o viză de scurtă ședere, o viză de lungă ședere sau un permis de ședere, valabile, eliberate de Bulgaria și Cipru.
  3. Posedă un permis de ședere valabil eliberat de Elveția sau Liechtenstein.

Cooperarea multilaterală

Republica Moldova – Consiliul Europei

Vizita Președintelui Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (APCE), Lluis Maria de Puig

În perioada 6–9 iulie 2008, Președintele Adunării Parlamentare a Consiliului Europei, Lluis Maria de Puig, a efectuat o vizita oficială în Moldova, în cadrul căreia a avut întrevederi cu președintele Vladimir Voronin, prim-ministrul Zinaida Greceanîi, președintele Parlamentului Marian Lupu, primarul capitalei Dorin Chirtoacă, reprezentanți ai societății civile și a susținut un discurs în plenul Parlamentului. Spre deosebire de celelalte vizite întreprinse de delegațiile APCE, vizita lui Lluis Maria de Puig s-a caracterizat printr-un discurs mai puțin diplomatic, fiind presărat cu mai multe note critice la adresa lentoarei reformelor democratice și a practicilor existente în care împiedică buna funcționare a sistemului judecătoresc și a procuraturii generale, exercitarea independenței mass mediei și veritabilei autonomii locale și lupta eficientă împotriva corupției. Printre altele, în timpul discursului său în Parlamentul Moldovei, Președintele APCE a subliniat că perioada de 13 ani, cît este monitorizată Republica Moldova de Consiliul Europei, este una suficient de lungă pentru implementarea unor reforme democratice consistente, și Moldova ar trebui sa treacă deja la stadiul de post-monitorizare, care i-ar oferi șanse reale de aderare la Uniunea Europeană. PACE susține opțiunea Moldovei de integrare europeană, aderarea la UE va depinde în mare parte de voința politică a Moldovei. De aceea, potrivit lui Lluis Maria de Puig autoritățile moldovenești trebuie să persevereze in implementarea valorilor și standardelor europene și să accelereze reformele democratice. În aceiași ordine de idei, Președintele APCE a subliniat că un alt test care va face dovada existenței unui sistem democratic în Moldova vor fi viitoarele alegeri parlamentare din 2009, care trebuie sa fie echitabile, libere și transparente, nu doar în ziua alegerilor, ci și în perioada pre-electorală, prin asigurarea unui climat social și politic favorabil unei alegeri libere și conștiente a alegătorului. Un alt subiect abordat în cadrul vizitei președintelui APCE la Chișinău, a fost reglementarea conflictului transnistrean. PACE insistă asupra soluționării acestei probleme doar prin respectarea integrității teritoriale și suveranității Moldovei și reluarea negocierilor în formatul 5+2. În același timp, APCE recomandă ca orice soluție propusă să fie studiată minuțios și discutată cu toate părțile implicate din Moldova, cu mediatorii și observatorii internaționali.

Decizii ale CtEDO

La 1 iulie 2008, Curtea Europeană a Drepturilor Omului a condamnat Moldova în cauza Flux (nr. 5) c. Moldovei pentru violarea libertății de exprimare. Curtea a acordat ziarului Flux 185 euro cu titlu de daune materiale, 3,000 euro cu titlu de daune morale și 1,800 euro cu titlu de costuri și cheltuieli de judecată.

La 7 iulie 2008, CtEDO a respins cererea Guvernului Republicii Moldova de retrimitere în fața Marii Camere a hotărîrii Curții Europene a Drepturilor Omului din 12 februarie 2008 în cauza Oferta Plus SRL c. Moldovei. Astfel, rămîne în vigoare hotărîrea CtEDO fin 12 februarie 2008, potrivit căreia Republica Moldova trebuie să plătească companiei Oferta Plus SRL echivalentul în lei a 2,535,104 euro pînă la 7 octombrie 2008.

Republica Moldova – GUAM

Pe 1 iulie 2008, la Batumi, Georgia s-a desfășurat cel de-al treilea summit al Organizației pentru Democrație și Dezvoltare Economică – GUAM (ODDE – GUAM), care a reunit șefii de state din Georgia, Ucraina și Azerbaidjan și participanți din 25 de state și organizații internaționale. Moldova a fost prezentată de ministrul de interne. În cadrul summitului a fost adoptată declarația de la Batumi "GUAM – unificând Estul Europei" semnată de președinții Georgiei, Ucrainei, Azerbaidjanului, Lituaniei și Poloniei. În declarație este reiterată aderarea statelor la valorile democratice, drepturile și libertățile omului, supremația legii, păstrarea moștenirii spirituale și culturale a popoarelor și consolidarea toleranței.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Standardele democratice: pînă sau după…
Igor Boțan, 15 iulie 2008

Discursul Președintelui Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (APCE), Lluis Maria de Puig, ținut în fața deputaților Parlamentului Republicii Moldova, a reiterat niște lucruri pe care autoritățile moldovene le știu foarte bine de la alte instituții pan-europene, oficiali ai statelor membre ale UE și SUA »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect