ADEPT: Asociația pentru Democrație Participativă    Asociația pentru
    Democrație
    Participativă
  Monitorizarea activității partidelor și politicienilor / promis.mdAlegerile parlamentare în Moldova din 30 noiembrie 2014Partide politice din Republica Moldova
   English Version      
    Home        Harta site-ului        E-mail           

Despre noi  

Prezentare  

Proiecte  

Activități  

Publicații  

Personal  

Alegeri  

Electorala 2007  

Electorala 2005  

Rezultate 1994-2005  

Componența blocurilor  

Comisia Electorală Centrală  

Societate civilă  

ONG  

Vocea Civică  

Partide Politice  

Puncte de vedere  

Comentarii  

e-journal  

Policy Briefs  

Caricaturi  

Informație utilă  

Legislație  

Site-uri relevante  

Guvernare și democrație în Moldova


  versiune pentru tiparversiune
pentru tipar
e-journal, an. VI, nr. 123, 2–31 august 2008

Activitatea instituțiilor publice

Politici economice

Transnistria

Relații externe

Studii, analize, comentarii

Activitatea instituțiilor publice

Guvern

2.1. Numiri. Demisii

Ion Munteanu este numit viceministru al Culturii și Turismului.

Iurie Ursu este numit în funcția de director adjunct al Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației, pe un termen de 4 ani.

2.2. Hotărîri

Notă: Deși nu a fost anunțată nici o vacanță guvernamentală, în perioada 1–25 august, ordinea de zi a ședințelor Guvernului nu a fost făcută publică. Abia pe 25 august, pe site-ul oficial al Guvernului a fost publicată ordinea de zi a ședinței din aceeași dată.

Hotărîri privind aprobarea structurii și regulamentelor unor autorități publice centrale:

  • Regulamentul, structura și efectivul-limită ale aparatului central al Ministerului Educației și Tineretului;
  • Regulamentul privind organizarea și funcționarea, structura și efectul-limită ale Ministerului Construcțiilor și Dezvoltării Teritoriului

Hotărîri privind aprobarea creșterii tarifelor și taxelor:

  • la serviciile poștale de bază prestate de Întreprinderea de Stat "Poșta Moldovei" și filialele acesteia;
  • la taxele de studii de la Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie (specialitățile "stomatologie" și "farmacie").

Hotărîri pentru aprobarea unor proiecte de legi:

  • cu privire la autorizarea și plata interpreților și traducătorilor antrenați de Consiliul Superior al Magistraturii, de Ministerul Justiției, de organele procuraturii, de organele de urmărire penală, de instanțele judecătorești, de notari, avocați și de executorii judecătorești;
  • cu privire la modificarea și completarea unor acte legislative (în scopul scutirii de impozitul pe venit a agenților economici care vor construi și repara case pentru sinistrați).

Hotărîrea privind alocarea mijloacelor financiare pentru prejudiciile cauzate de inundații. Guvernul a alocat Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare 15 mln de lei, din contul special pentru ajutorarea persoanelor sinistrate. Mijloacele urmează a fi alocate persoanelor care au suportat pierderi în urma inundării loturilor de pe lîngă casă. Compensația se va face reieșind din cota de 10 mii de lei pentru un hectar, de ele beneficiind circa 5400 de familii, pentru circa 1530 de hectare de terenuri.

Hotărîri pentru aprobarea unor regulamente:

  • cu privire la aprobarea Regulamentului privind metodologia de calcul al venitului în scopul acordării asistenței juridice calificate garantate de stat;
  • privind desfășurarea activităților de instalare, operare, gestionare, mentenanță și/sau lichidare a rețelelor de comunicații electronice la frontiera de stat a Republicii Moldova.

Hotărîre cu privire la impulsionarea dezvoltării turismului în mediul rural. Se instituie Consiliul republican pentru promovarea turismului rural, se aprobă componența nominală a acestuia și Regulamentul de activitate. Ministerele vizate urmează să prezinte semestrial Ministerului Culturii și Turismului informația despre realizarea Planului de acțiuni privind dezvoltarea turismului rural.

1.3. Ședințe. Decizii. Declarații

Ședința Comisiei pentru situații excepționale

În cadrul ședinței, Prim-ministrul a dispus ca pînă la 10 noiembrie toate familiile care au rămas fără case în urma inundațiilor de la sfîrșitul lunii iulie să fie aprovizionate cu locuințe, iar locuințele care nu se află în zonele de risc și au fost mai puțin afectate de ape să fie reparate. La ședință au fost examinate aspecte referitoare la construcția caselor pentru sinistrați și estimate pagubele provocate agriculturii, de la inundarea a circa 6500 hectare de terenuri agricole. În cadrul discuțiilor, premierul a menționat necesitatea impulsionării funcționării sistemului de asigurări a locuințelor, solicitînd Ministerului Economiei și Comerțului și Comisiei Naționale a Pieței Financiare să elaboreze un mecanism care să reglementeze responsabilitățile în cazul neasigurării împotriva unor riscuri specifice.

Comisia pentru elaborarea Strategiei securității naționale

Prim-ministrul a prezidat ședința Comisiei pentru elaborarea Strategiei securității naționale a Republicii Moldova, la care a fost examinat proiectul Strategiei securității naționale și al Planului de acțiuni pentru implementarea acesteia. Strategia va servi drept bază pentru elaborarea Strategiei militare, Strategiei de informare publică pe probleme de securitate națională, a altor strategii sectoriale în domeniul securității naționale.

Apelul Colegiului MET către cadrele didactice

Preîntîmpinînd protestele anunțate de cadrele didactice și sindicatele din învățămînt, Colegiul Ministerul Educației și Tineretului a difuzat un apel, prin care amintește de calamitățile naturale produse în ultimul timp și prejudiciile imense aduse mai multor familii sinistrate, întregii țări. Membrii Colegiului MET consideră că pedagogii, chiar dacă merită, pe dreptate, un salariu mai mare, vor ține cont de conștiința umană și profesională, simțul datoriei civice și nu vor răspunde inițiativelor vizînd blocarea începutului de an școlar și a procesului educațional. Colegiul opinează că problema salarizării nu poate fi soluționată prin acțiuni de protest, ci în urma negocierilor bazate pe o analiză pertinentă a situației, negocieri care continuă și decizia definitivă urmînd a fi pronunțată în urma estimării definitive a pagubelor provocate de inundații.

cuprins articolul precedent articolul următor


Președinție

Notă: În perioada 4–12 august 2008, Președintele RM a fost în concediu, pe care l-a petrecut în Croația.

Prin decrete prezidențiale:

  • Natalia Solcan este numită Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord. Anterior numirii, Solcan a exercitat funcția de șef de direcție în cadrul MAEIE;
  • Veaceslav Dobîndă a fost numit Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Republicii Moldova în Republica Estonia. Pînă la numire, Dobîndă a activat în cadrul MAEIE;
  • Aliona Dodon este numită în funcția de șef interimar al Direcției generale a Aparatului Președintelui RM, pe un termen de 6 luni. Decretul nu precizează care este situația actualui șef al Direcției generale.

Președintele Republicii Moldova a semnat decretul privind decernarea Premiului de Stat pe anul 2008. Au fost distinși:

  • Eugen Doga, compozitor, academician – pentru contribuția de excepție la dezvoltarea artei muzicale naționale și universale;
  • Ion Druță, scriitor, academician – pentru contribuția de excepție la dezvoltarea culturii și literaturii naționale și universale;
  • Gheorghe Țîbîrnă, Ion Corcimaru, Dumitru Sofroni, Nicolae Ghidirim, Anatolie Cernîi – pentru ciclul de lucrări "Noi tehnologii în combaterea cancerului".

Notă ADEPT: Premiul însumează un milion de lei fiecare, iar pe parcursul organizării consursului au fost schimbate de cîteva ori regulile și modalitățile de evaluare, prezentare a lucrrilor, precum și a fost redus numărul premiilor, de la 10 anunțate inițial, la doar trei. Presa a menționat anterior faptul că Eugen Doga nici nu a depus personal candidatura sa la concurs, premiul oferit fiind ocazionat în mare parte de jubileul maestrului și desemnarea anului 2007 drept an al compozitorului.

3.2. Ședințe. Decizii. Declarații

Întrevedere cu conducerea Adunării Populare a Găgăuziei (APG)

La 4 august, Președintele țării a avut o întrevedere cu conducerea nou aleasă a Adunării Populare a Găgăuziei, reprezentată de preșdintele Ana Harlamenco și adjuncții acesteia Demian Caraseni și Elena Covalenco. Vladimir Voronin a felicitat deputații Adunării Populare cu prilejul stabilizării situației și a remarcat faptul că, pentru prima dată în istoria autonomiei, s-a reușit soluționarea unei probleme atît de complicate cu forțe propriii, deputații Adunării Populare manifestînd multă înțelepciune, bun-simț și voință politică în numele și întru prosperarea Găgăuziei. A mai fost reiterat interesul conducerii țării pentru o colaborare constructivă și pe viitor cu administrația de la Comrat, în scopul modernizării și asigurării bunăstării autonomiei găgăuze și a țării în ansamblu. Prezent la întrevedere, spicherul Parlamentului Republicii Moldova, Marian Lupu, s-a pronunțat pentru continuarea unei strînse cooperări dintre Adunarea Ppopulară a Găgăuziei și Parlamentul RM, în direcția armonizării legislației autonomiei cu cea națională, împărtășirii experienței de activitate în ansamblu.

Evaluarea daunelor și elaborarea planurilor de restabilire a localităților inundate

Îninte de plecarea în concediu, Președintele Republicii Moldova a convocat o ședință la tema lichidării consecințelor inundațiilor, la care a fost audiată informați despre situația din zonele afectate de calamitate și elaborarea planurilor de restabilire a localităților. Vladimir Voronin a apreciat înalt acțiunile întreprinse de Comisia pentru evaluarea daunelor provocate de viituri și elaborarea planurilor de restabilire a localităților, subdiviziunile Ministerului Afacerilor Interne și Ministerul Apărării în lupta cu stihia, menționînd totodată necesitatea desfășurării unei activități la fel de eficiente și la etapa lichidării consecințelor inundațiilor. Șeful statului a dispus ca Comisia pentru evaluarea daunelor provocate de viituri și elaborarea planurilor de restabilire a localităților să acționeze în continuare pe trei direcții: – construcția caselor sau repararea celor avariate; – recepționarea și repartizarea ajutoarelor umanitare, asigurarea sinistraților cu produse alimentare, soluționarea problemelor legate de organizarea vieții persoanelor afectate de calamitate, inclusiv cazarea acestora; – estimarea pierderilor în sfera agrară, inclusiv ale celor de pe terenurile de lîngă casele sinistraților. A mai fost menționată oportunitatea aprobării operative a unor criterii unice de evaluare a pierderilor în domeniul agricol, privind condițiile de efectuare a lucrărilor de construcție a caselor pentru sinistrați, a acordării de ajutoare pentru reparația locuințelor avariate, modalitatea atribuirii altor compensații persoanelor afectate de inundații.

Hramul mănăstirii Căpriana

Pe 28 august Vladimir Voronin a participat la sfințirea și Hramul Mănăstirii Căpriana, iar în discursul rositt a menționat că pentru reconstrucția complexului monastic au fost colectate și valorificate mijloace financiare în sumă de peste 82 milioane de lei, cu sprijinul a peste 12 mii de cetățeni și importanți agenți economici, de talie națională și internațională.

cuprins articolul precedent articolul următor


Politici economice

1. Inflația și prețurile

    A doua lună consecutiv în Moldova se înregistrează inflație…

    Statistică oficială arată că, în iulie, în comparație cu iunie 2008, prețurile de consum au scăzut în medie cu 0,9%, fiind influențate de reducerea prețurilor la produsele alimentare – cu 3,3% și creșterea prețurilor la produsele nealimentare – cu 0,3%, precum și a tarifelor pentru prestarea serviciilor populației – cu 0,7%. Este a doua lună consecutivă cînd se înregistrează deflație în Moldova. Descreșterea prețurilor la produsele alimentare din luna iulie a fost generată de reducerea sezonieră a prețurilor medii față de iunie a.c. la produsele agricole: legume proaspete – cu peste 24%, cartofi – cu peste 8,3%, fructe proaspete – cu 17%, precum și la lapte și produse lactate – cu 1,5%.

    Totodată, în perioada de referință a fost înregistrată creșterea prețurilor la următoarele produse alimentare: băuturi nealcoolice – cu cca 7%, miere de albine – cu 4%, mezeluri – cu 2,5%. Creșterea tarifelor la servicii în iulie 2008 a fost înregistrată la: tarifele pentru închirierea locuințelor și serviciile stomatologice – cu cca 5%, alimentația cu apă potabilă și serviciile de canalizare – cu aproape 4%. De la începutul anului 2008 (iulie 2008 față de decembrie 2007) nivelul inflației a constituit 5,3%. Creșterea prețurilor medii pe parcursul ultimelor 12 luni (iulie 2008 față de iulie 2007) a constituit 13,5% – inflația anualizată. Cu toate că în iunie și iulie s-a înregistrat deflație inflația se va menține la un nivel înalt în următoarea perioadă ca urmare a majorării prețurilor administrate (gaze, electricitate etc.)

2. Sistemul financiar-bancar

    Activele bancare constituie cca 3,66 miliarde USD…

    Pentru primul semestru capitalul de gradul I, unul din principalii indicatori financiari ce reflectă gradul de consolidare a băncilor și capacitatea acestora de acoperire a eventualelor pierderi, s-a majorat pe sistem cu cca 13%, pînă la cca 5,9 miliarde lei. Cota investițiilor străine în capitalul băncilor a constituit 72,5% sau cu 0.6 p.p. mai mult față de începutul anului. Media suficienței capitalului ponderat la risc pe sistem continuă să fie situată la un nivel înalt - de cca 30% (nivelul minim necesar este de 12%) și indică un înalt grad de siguranță a băncilor determinat de existența unui potențial de efectuare a operațiunilor riscante fără afectarea capitalului.

    Activele totale au însumat cca 36,2 miliarde lei (3,66 miliarde USD), în creștere cu 13% față de începutul anului. În special, portofoliul de credite s-a majorat cu 13,6% pînă la cca 22,6 miliarde lei. Ponderea creditelor nete în totalul activelor a constituit 62,4%. În ceea ce privește ponderea creditelor nefavorabile în totalul creditelor și ponderea activelor nefavorabile în totalul activelor, indicatorii în cauză au înregistrat respectiv 3,8% și 2.4%. În contextul diversificării riscurilor conform priorităților economiei naționale, în mod tradițional, ponderea cea mai mare au deținut-o creditele acordate industriei și comerțului – 48,3%. Acestea au fost urmate de creditele pentru imobil, construcții și dezvoltare – cca 13%, de cele acordate agriculturii și industriei alimentare – cca 14% și creditele de consum – peste 13%.

    Venitul net pe ansamblul băncilor pentru semestrul I al anului 2008 a reflectat o desfășurare mai extinsă a activității pe sistem comparativ cu perioada similară a anului precedent, fiind respectiv în creștere cu 37,5% și însumând la 30.06.2008 – 731,6 milioane lei. Rentabilitatea activelor și a capitalului acționar au consemnat o creștere de respectiv 4,2% și 24,6%, indicatori în cauză sporind față de începutul anului cu 0.3 p.p. și 0.6 p.p. Creșterea în semestrul I 2008 a volumului obligațiunilor pe sistemul bancar cu 13,2% pînă la 29,95 miliarde lei, în special, a depozitelor persoanelor fizice (cu peste 18%) pînă la cca 16,7milioane lei exprimă în continuare un înalt grad de solvabilitate și credibilitate a băncilor.

3. Moneda și cursul de schimb

    Autoritățile se așteaptă la o apreciere în continuare a leului moldovenesc…

    Potrivit proiectului de buget pentru 2009 înaintat spre examinare Guvernului Ministerul Finanțelor se așteaptă la o apreciere în continuare a leului moldovenesc în raport cu dolarul SUA. Veniturile și cheltuielile bugetului de stat pe anul 2009 fiind estimate la un curs de 9,12 MDL/1 USD. Astfel cotația leu/dolar ar putea să revină la situația de la sfîrșitul lunii noiembrie 1998, cînd moneda națională se afla în cădere liberă după criza financiară rusă. Pentru efectuarea calculelor actualizate pe anul 2008 a fost utilizat cursul de schimb de 10,25 le/USD.

    Cursul de schimb este utilizat la calcularea încasărilor din veniturile de la operațiunile de export-import (inclusiv TVA, care reprezintă 64,35% din veniturile la bugetul de stat), taxele consulare, granturile primite de la donatorii externi și a cheltuielilor pentru obligațiunile externe față de organismele internaționale, creditele primite de la donatorii externi, întreținerea misiunii diplomatice etc.

    Evoluția cursului de schimb al monedei naționale susținut de intrările masive de valută în țară, ar putea crea presiune suplimentară asupra creșterii importurilor, precum și ar avea o influență dublă atît asupra veniturilor, cît și asupra cheltuielilor bugetare. Aprecierea în continuare a monedei naționale va crea un factor de risc față de bugetul de stat și ca urmare Guvernul, pentru recapitalizarea BNM, va direcționa o parte din mijloace pentru majorarea capitalului statutar al BNM sau va emite HVS pentru acoperirea soldului debitar al fondului general de rezervă, ceea ce necesită mijloace suplimentare pentru serviciul datoriei de stat interne.

    Recent, analiștii de la banca germană Commerzbank constatau, în urma unei analize, că leul moldovenesc a avut în prima jumătate de an cea mai bună evoluție în raport cu alte valute, după coroana cehă. Leul a fost a doua monedă din lume, cu o apreciere de 17% față de dolarul SUA și 15% comparativ cu euro. Analiștii germani apreciază această evoluție drept performanță ce denotă că Moldova are un potențial real. Potrivit Băncii Naționale a Moldovei, în prima jumătate de an leul moldovenesc s-a apreciat în raport cu dolarul SUA în termeni nominali cu 14,16%, în timp ce în termeni reali aprecierea a fost și mai mare, de 18,17%. Cursul leu/euro a atins la 14 august cel mai redus nivel de la sfârșitul lunii mai 2004 încoace. În schimb exportatorii și cetățenii angajați la muncă în străinătate care trimit bani acasă acuză pierderi.

4. Prognoze macroeconomice

    Creștere economică de 6% și o inflație de 10% pentru 2009…

    Bugetul de stat pe anul viitor a fost construit pe o creștere a PIB cu 6%, pînă la 70,5 miliarde lei, o rată medie a inflației de 10% și o creștere a exporturilor și importurilor, respectiv cu 19% și 4%. Estimările indicatorilor macroeconomici au fost efectuate în baza tendințelor de dezvoltare a economiei naționale și rezultatelor obținute în semestrul întîi al acestui an. Produsul Intern Brut estimat pentru anul curent este de 62,7 milioane de lei, la o creștere prognozată de 7,5%. În anul 2007 avansul a fost de 3%, o valoare nominală de 53,4 milioane lei.

5. Protecție socială

    Banca Mondială estimează o creștere a nivelului sărăciei cu 13%…

    Estimările preliminare ale Băncii Mondiale indică faptul că dacă rata inflației se va situata în jur de 20% în Moldova pentru perioada următoare, țara s-ar putea confrunta cu o creștere de 13% a nivelului sărăciei, exacerbînd și mai mult provocarea determinată de necesitatea asigurării accesului păturilor pauperizate la produsele alimentare. În speță, o provocare nutrițională directă o prezintă situația grupurilor instituționalizate, inclusiv a copiilor și a persoanelor în etate, care în prezent supraviețuiesc cu o rație evaluată sub 2 USD/zi. Aceasta reprezintă o provocare imensă pentru o țara, în care deja aproximativ 28% din cetățeni își duc existența în sărăcie. Majorarea prețurilor la produsele alimentare afectează, ca regulă, într-o proporție mult mai mare anume persoanele pauperizate din țară, deoarece aceștia cheltuie o proporție mai mare a veniturilor sale pe produse alimentare și pentru că aceștia sunt mai dependenți de veniturile salariale și transferuri.

cuprins articolul precedent articolul următor


Transnistria

După demararea conflictului armat din Osetia de Sud, la 8 august 2008, autoritățile transnistrene au decis să introducă la 11 august un moratoriu în contactele cu autoritățile Republicii Moldova. Acest lucru a fost anunțat de ministerul afacerilor externe al autoproclamatei republici. Motivul invocat a fost că autoritățile moldovene nu au condamnat agresiunea Georgiei în Osetia de Sud. La 22 august 2008 ministrul de externe ad-interim al Transnistriei, Vladimir Yastrebciac, a confirmat această atitudine în timpul întîlnirii cu Șeful misiunii OSCE în Moldova, Filip Remler.

La 25 august 2008, Președintele Rusiei, Dmitri Medvedev, l-a invitat pe Președintele Republicii Moldova, Vladimir Voronin, la reședința "Bociarov Rucei" din Soci. Potrivit comunicatelor de presă oficiale din Republica Moldova, președintele rus a afirmat în contextul conflictului din Osetia de Sud "că acesta a demonstrat cît de periculoase pot fi conflictele înghețate. În contextul problematicii transnistrene, Dmitri Medvedev a afirmat că anume în acest moment există șanse și posibilități foarte bune pentru soluționarea problemei transnistrene, subliniind importanta formulării modului de abordare și a căilor de soluționare a conflictului transnistrean". La rîndul său, Președintele Voronin a menționat că "în Republica Moldova au fost urmărite cu atenție evenimentele ce au avut loc în Georgia, tinînd cont de existența unui conflict înghețat pe teritoriul tarii noastre". În aceasta ordine de idei, Președintele Voronin a accentuat "necesitatea de a trage concluzii din conflictele existente în regiune și de a identifica, pe cale pașnică, o soluție durabilă pentru problema transnistreană". Cele două părți și-au reconfirmat intenția de a continua consultările, preconizîndu-se că în timpul cel mai apropiat vor avea loc un șir de întîlniri și tratative cu participarea tuturor parților interesate, inclusiv a reprezentanților părții transnistrene. (după Moldpres)

În aceiași zi, Președintele Rusiei a avut o întrevedere și cu liderul transnistrean Igor Smirnov. Discuțiile purtate cu Smirnov au făcut ca ministerul de externe al autoproclamatei republici nistrene să reacționeze la afirmațiile Președintelui Voronin privind conținutul discuțiilor sale de la Soci. Potrivit ministerului de externe transnistrean, afirmațiile Președintelui Voronin nu corespund adevărului, au drept scop inducerea în eroare a opiniei publice internaționale și prezentarea doleanțelor Chișinăului ca fapte reale. De fapt, Voronin a fost invitat la Soci "pentru a îndemna Republica Moldova să se abțină de la acțiuni nechibzuite în reglementarea conflictului transnistrean, care ar putea conduce la escaladarea tensiunilor în regiune". Drept confirmare servește remarca lui Voronin din cadrul întîlnirii cu Medvediev: "în toți anii de existență a conflictului transnistrean autoritățile Republicii Moldova au manifestat suficientă înțelepciune pentru a nu admite o eventuală escaladare a situației". Autoritățile transnistrene s-au revoltat de afirmațiile lui Voronin precum că Republica Moldova și-ar fi asigurat suportul Rusiei în promovarea unui proiect de lege nou privind statutul de autonomie a Transnistriei în cadrul Moldovei, care ar avea la bază Legea din 22 iulie 2005 privind prevederile de bază ale statutului juridic special al localităților din stînga Nistrului. Transnistria consideră că soluția optimă pentru reglementarea conflictului poate fi doar una complexă, adoptată pe principii de paritate prin mediere de către Rusia, Ucraina și OSCE. Principiile de bază a ale reglementări au fost expuse în proiectul acordului privind prietenia și cooperarea între Republica Moldova și Transnsitria, înmînat Președintelui Voronin de Igor Smirnov la întîlnirea din 11 aprilie 2008.

La 26 august 2008, în ziua cînd Rusia a recunoscut independența Osetiei de Sud și a Abhaziei, ministrul de Externe al Rusiei, Serghei Lavrov, a făcut cîteva precizări în privința atitudinii Rusiei față de reglementarea transnistreană, afirmînd că părțile implicate în conflictul transnistrean sînt gata să revină la "Planul Kozak". Potrivit lui Lavrov, nici un conflict înghețat nu a fost atît de aproape de soluționare ca cel transnistrean: "Practic toate părțile implicate în conflict sînt convinse de necesitatea revenirii la principiile care în 2003 au fost aproape de a asigura reglementarea transnistreană. Noi lucrăm asupra lor cu Chișinăul și Tiraspolul, observatorii, și sperăm că în acest sens vom avea progrese foarte curînd".

Pe de altă parte, ministrul de Externe al Ucrainei, Vladimir Ogrîzco, a declarat la 27 august 2008 în cadrul unei conferințe de presă cu participarea ministrului de Externe britanic, David Milibend că "Ucraina va pleda în continuare pentru realizarea Planului Iușcenco privind reglementarea transnistreană… Ucraina se pronunță clar în favoarea integrității teritoriale a Moldovei, care nu poate fi încălcată… Orice soluții similare celor adoptate în privința Abhaziei și Osetiei de Sud vor fi nelegitime și nu vor fi recunoscute de comunitatea internațională, întrucît încalcă dreptul internațional și statutul ONU".

cuprins articolul precedent articolul următor


Relații externe

Relațiile externe ale Republicii Moldova în luna august au fost marcate de evenimentele din Georgia și de posibilele consecințe ale conflictului din Osetia de Sud pentru Moldova, în special la rezolvarea conflictului transnistrean.

Integrare Europeană

Pe segmentul european, Republica Moldova a adoptat o poziție comună cu cea a UE față de războiul din Georgia, aliniindu-se la Declarația Președinției franceze a Uniunii Europene, lansată la 8 august 2008 în cadrul reuniunii extraordinare a Consiliului Permanent al OSCE. Poziția Moldovei a fost prezentată într-un Comunicat de presă al Ministerul Afacerilor Externe și Integrării Europene din 11 august 2008, în care se menționează că "Uniunea Europeană își exprimă preocuparea deosebită față de confruntările violente care au loc în Osetia de Sud (Georgia) și se adresează tuturor părților să renunțe imediat la ostilități și să preia neîntîrziat negocierile, pentru a permite soluționarea politică a crizei, respectînd suveranitatea și integritatea teritorială a Georgiei".

După recunoașterea de către Rusia, la 26 august 2008, a independenței Abhaziei și Osetiei de Sud, la 29 august 2008, Guvernul Republicii Moldova a făcut publică o Declarație în care se afirmă: "Autoritățile Republicii Moldova și întreaga societate au urmărit cu îngrijorare, pe parcursul ultimelor săptămîni, evoluția situației legate de Osetia de Sud și Abhazia. Conflictul interetnic din Georgia, existent de mai mulți ani, cu regret, nu și-a găsit nici de această dată soluționarea adecvata în baza standardelor dreptului internațional și a valorilor umane, transformîndu-se într-o dramă sîngeroasă, soldata cu victime in rîndul populației civile.

Respingînd categoric orice metode de soluționare cu forța a chestiunilor conflictuale, inclusiv a celor de asigurare a integrității teritoriale, Guvernul Republicii Moldova nu considera, totuși, că recunoașterea internațională a Abhaziei și Osetiei de Sud va deveni un factor de stabilizare a situației. Ca și în cazul recunoașterii Kosovo, acest pas nu face decît să reducă responsabilitatea parților în conflict pentru căutarea unui compromis intre națiuni, capacitatea lor de a identifica soluții echitabile si moderne, cu respectarea principiilor integrității teritoriale si asigurarea drepturilor si libertăților omului. Totodată, consideram evidenta lipsa oricăror legături și paralele dintre situația creata în Georgia si cea din regiunea Transnistriei și credem că sînt contraproductive interpretările potrivit cărora evoluțiile în cauza ar putea să aducă prejudicii procesului de reglementare a conflictului transnistrean, pentru a cărei finalizare s-au creat premise deosebit de favorabile si pentru care exista voința politică a tuturor participanților la procesul de soluționare. Guvernul Republicii Moldova declară că, și în continuare, își va determina atitudinea față de evoluțiile din jurul Osetiei de Sud si Abhaziei exclusiv în baza prevederilor Actului Final de la Helsinki, a Statutului ONU și a tuturor principiilor dreptului internațional în vigoare".

Cooperare bilaterală

Republica Moldova – România

Vizita de lucru a președintelui României, Traian Băsescu la Chișinău, efectuată pe 20 august 2008 la inițiativa șefului român, a constituit evenimentul principal al relațiilor moldo-românești în luna august. În cadrul vizitei, președintele României a avut o întrevedere cu omologul său moldovean, cu care a discutat situația din Georgia și consecințele ostilităților din Osetia de Sud asupra stabilității regionale, în special asupra rezolvării conflictului transnistrean, și mai puțin subiectele sensibile dintre relațiile moldo-românești legate de semnarea tratatelor de bază și de frontieră dintre Republica Moldova și România.

Cu referință la cauzele evenimentelor din Georgia, ambii președinți au fost de acord că acestea au fost determinate de tergiversarea soluționării conflictului înghețat din Osetia și consolidarea regimului separatist. În această ordine de idei, Traian Băsescu a menționat că conflictele înghețate existente nu au un mecanism corect de deblocare a situației create, afirmînd că implicarea UE în soluționarea conflictului din Transnistria poate fi esențială și fundamentală pentru rezolvarea acestei probleme. La rîndul său, Vladimir Voronin a reiterat poziția autorităților moldovenești de a soluționa problema transnistreană doar la masa tratativelor, cu condiția respectării suveranității și a integrității teritoriale a Republicii Moldova. Traian Băsescu a asigurat că România rămîne a fi un susținător activ al integrității teritoriale și suveranității Republicii Moldova, precum și al aspiraților europene ale acesteia.

Abordînd subiectul integrării europene a Republici Moldova, Traian Băsescu a accentuat că România susține fără rezerve necesitatea negocierii unui nou acord dintre UE și Republica Moldova, care ar trebui să includă extinderea drepturilor de circulație a cetățenilor Republicii Moldova în interiorul Uniunii Europene. (după Medifax, www.president.md)

Puținele declarații ale șefilor de state privind subiectul relațiilor bilaterale au avut un caracter mai mult protocolar.

Republica Moldova – Rusia

Relații moldo-ruse au fost oscilat de asemenea în jurul situației din Caucaz și a consecințelor acesteia asupra problemei transnistrene. Printre evenimentele de remarcat sunt: întrevederea președinților Vladimir Voronin și Dmitri Medvedev de la Soci (vezi Problema Transnistreană) și întrevederile dintre Andrei Stratan, Viceprim-ministru, Ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene și Președintele Voronin cu Valerii Kuzmin, Ambasador Extraordinar și Plenipotențiar al Federației Ruse în RM, la care au fost făcute schimburi de opinii privind ostilitățile din Osetia de Sud și s-a discutat despre perspectiva dezvoltării relațiilor comercial-economice moldo-ruse.

cuprins articolul precedent


Studii, analize, comentarii

Opoziția dezbinată riscă…
Igor Boțan, 31 august 2008

Modificarea Codului electoral și adoptarea noii legi privind partidele politice impunea, de fapt, reformatarea eșichierului politic. Nu exista o altă soluție eficientă împotriva pragului electoral exagerat de 6% și a interzicerii alianțelor pre-electorale decît urgentarea procesul de consolidare a forțelor politice pe anumite criterii de compatibilitate, fie doctrinare sau programatice »»»

e-journal

Abonare electronică
la e-journal

Подписка на русскую версию e-journal

Chestionar de evaluare

Caricaturi

la începutul paginii  

Copyright © 2001–2015 Asociația pentru Democrație Participativă "ADEPT"
Tel: (373 22) 21-34-94, Tel/Fax: (373 22) 21-29-92, e-mail:

Reproducerea materialelor se permite doar cu menționarea obligatorie a sursei
 
Site elaborat de NeoNet  
Despre proiect